Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.647 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
artbij schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 20:36:
[...]

Voordat je aan de gang gaat met architecten kun je beter even kijken op de sites van de prefab boeren. Zoals groothuisbouw. Daar vind je wat huizen kosten tot op de cent nauwkeurig. Ga je aan de gang met architecten en eigen ontwerpen is de doorlooptijd veel langer en wordt het veel duurder. Als je 400K als budget hebt zou ik echt prefab goed onderzoeken.

Voor sommige mensen is bovenstaande echt de beste oplossing. Anderen (zoals ik) willen echt zelf iets bouwen, daar betaal je best flink voor.

Overigens, als de kavel bouwrijp is, kan het best zijn dat er 21% BTW over betaald moet worden...
Dat van dat prefab bouwen kan inderdaad een goede tip zijn.
Standaard bouw is goedkoper als "costum made" bouw.

[...]
En waarom niet? Je kunt alleen beun de haas niet betalen uit je bouwdepot, anderen wel.
Als vrienden en/of bekenden je willen helpen tegen een gereduceerd tarief betekend dat in 99% van de gevallen dat je er geen bonnetje bij krijgt (in mijn omgeving).

De meeste mensen zitten er niet op te wachten om 21% BTW af te dragen en over de inkomsten LH te gaan betalen :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:22
Rtificial schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 23:52:
[...]

Daar gaat het niet om, 300-400/m3 is een normaal geaccepteerde prijs.
Er zíjn catalogus-bouwers met weinig meerwerkkosten, maar dat zijn niet de goedkope waarmee jij vergelijkt. Prefab is sneller, de eventuele besparing zit inderdaad in dubbele lasten. Voor de opdrachtgever is de aankoop verder nauwelijks goedkoper.
Waar is bij jou die 80K in gaat zitten dan? Ik kom niet verder dan 35-40 voor leges, architect, aanvragen, opmetingen, grondwerken, bouwrijp maken, etc. En dan heb ik uitgraven van de kelder en afvoer van de grond al meegerekend.
Laten we nu eens stellen dat jij voor hetzelfde 40K meer kwijt was, op een woning van 750m3. Dan hebben we daar al de eerste 50€/m3 verschil te pakken.
300 a 400 m3 per kuub is echt heel duur vergeleken met prefab. Kijk naar groothuisbouw, daar heb je complete woningen voor 250.00,-. Haal je daar 50k kosten vanaf heb je dus een kubsprijs van €200.000/900m3=€222,22 per m3.

Die 50k mag ook 40 of 30 zijn.

Je moet wel beseffen dat er in dit topic mensen zijn, jij bent er daar volgens mij een van, die er veel plezier in hebben om alles goedkoop en zelf te doen. Andere mensen kiezen meer voor gemak. Ikzelf bijvoorbeeld ga echt wel kijken waar ik goedkoop een badkamer kan halen, maar ik ga niet veilingen af voor wat leidingen.

Mbt kosten voor de bouw, een huis 4 deuren voor mijn kavel zit qua architectkosten (tuin + huis) al boven de 100K....
Grolsch schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:36:
[...]

Dat van dat prefab bouwen kan inderdaad een goede tip zijn.
Standaard bouw is goedkoper als "costum made" bouw.

[...]

[...]

Als vrienden en/of bekenden je willen helpen tegen een gereduceerd tarief betekend dat in 99% van de gevallen dat je er geen bonnetje bij krijgt (in mijn omgeving).

De meeste mensen zitten er niet op te wachten om 21% BTW af te dragen en over de inkomsten LH te gaan betalen :P
Beunhazen, tja. Tegenwoordig zijn er genoeg polen, zeker in het oosten van het land, die ook voor 15,- per uur schilderen. Dan ga ik geen risico lopen met beunhazen. Mijn oude buurman is loodgieter, ik maak samen met hem mijn badkamer en hang mijn ketel. Hij krijgt daar wel iets voor en ik geen bonnetje, maar dat zijn geen bedragen waarvoor ik het bouwdepot aan hoef te spreken.

In principe ontkom je niet aan het hebben van eigen geld. Gemeente, archtiect etc moeten betaald worden voordat de lening met de bank rond is meestal.

[ Voor 26% gewijzigd door Artbij op 07-02-2016 14:39 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

De architect kost jou alleen al meer dan 100k€?? Dat kan toch niet? Eerder kwam je nog op 80k€ voor alle kosten voordat er gebouwd wordt, wat ik al heel erg veel vind.
Over prefab heb ik al een paar keer aangegeven dat je appels met peren vergelijkt. Een huis is meer dan een aantal m3 ruimte. Als je hetzelfde huis prefab laat plaatsen dat je normaal zelf zou bouwen, ben je normaal gezien niet noemenswaardig voordeliger uit met prefab, afgezien van het vermijden van een deel van de dubbele lasten. De prijzen van Groothuisbouw die je noemt zijn van hun cataloguswoningen, waar je als opdrachtgever nog veel aan laat aanpassen voordat de order rond is. Anders kan je net zo goed een woning van een projectontwikkelaar kopen. En zelfs dan ben je jn principe nooit klaar voor de prijs uit de prijslijst.

In je voorbeeld van je oude buurman is dat dus de beunhaas. Niets mis mee, daar heb je inderdaad eigen geld voor.
Als je familie hebt due jn het vak zit kunnen ze je wellicht een korting geven, waardoor je toch nog een factuur hebt, maar de kans is groot dat je met die familieleden dan alsnog dingen in t zwart gaat doen.

In België zit er overigens een BTW aangifte vast aan de bouw van een woning, waarin je in feite al het werk moet aantonen, en waar hulp door familieleden die in het vak zitten ook kan zorgen voor een naheffing van BTW bij de bouwer.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op zondag 07 februari 2016 @ 16:15:
De architect kost jou alleen al meer dan 100k€?? Dat kan toch niet? Eerder kwam je nog op 80k€ voor alle kosten voordat er gebouwd wordt, wat ik al heel erg veel vind.
Nee, je leest verkeerd....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ah ok, ik snap het nog niet als ik het lees hoor. 'Zit qua architectkosten (huis + tuin) al boven de 100k'

Anyway, gaat allemaal voorbij aan het punt.
De vraagsteller jan wat mij betreft met zijn budget prima een vrijstaand huis bouwen, naar eigen ontwerp, en naar jouw mening niet, of hooguit een standaard cataloguswoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 08 februari 2016 @ 08:04:
Ah ok, ik snap het nog niet als ik het lees hoor. 'Zit qua architectkosten (huis + tuin) al boven de 100k'

Anyway, gaat allemaal voorbij aan het punt.
De vraagsteller jan wat mij betreft met zijn budget prima een vrijstaand huis bouwen, naar eigen ontwerp, en naar jouw mening niet, of hooguit een standaard cataloguswoning.
Je leest dus echt slecht :).

Als de vraagsteller echt 400K heeft met een grondprijs van 85K kan hij uiteraard een huis bouwen. Zeg alleen dat als hij kijkt naar cataloguswoningen hij een goede inschatting kan maken van wat hij minimaal kan bouwen. En dat hij afhankelijk van zijn eisen ook zelf kan laten tekenen, maar dat is heel erg afhankelijk van zijn smaak.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dan zijn we het helemaal eens. Het spijt me dat ik zo slecht lees, ik begrijp je berichten nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
Lol >:)
artbij schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:44:
[...]
Mbt kosten voor de bouw, een huis 4 deuren voor mijn kavel zit qua architectkosten (tuin + huis) al boven de 100K....
[...]
Erg duidelijk is het inderdaad niet, maar ik neem aan dat hier bedoeld wordt '4 huizen verderop' en niet 'een huis met 4 deuren voor op mijn kavel' O-) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Jezus, echt!?! Ooh okay. Dan begrijp ik de zinsnede, bedankt voor de uitleg :-D

Maar dan nog. Het bedrag slaat nergens op. Is prima, voor een huis vanaf €1.500.000, maar dat past niet echt in de discussie die we voerden. En zelfs dan is het veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:18
Volgens mij moet je met een andere insteek prefab kiezen. Prefab geeft je net iets meer ruimte qua indeling, plaatsing en afwerking dan standaardbouw. Tevens kun je zelf bepalen waar het komt te staan. Als dat voldoende is voor je, dan is zeker een veel goedkopere, voorspelbare en vooral gemakkelijkere optie. Groothuisbouw bijvoorbeeld regelt ook alles qua vergunningen e.d.

Als je zelf hele specifieke eisen hebt qua afwerking o.i.d. ben je bij prefab gewoon niet op het juiste adres. Maar een unieke woning is maar voor weinig mensen echt belangrijk. Je moet gewoon accepteren wat een prefab bouwer je biedt.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:22
Allen bedankt voor de antwoorden! Aankomende vrijdag een vrijblijvend gesprek met een (zzp) architect/bouwbegeleider bij ons in de buurt om de mogelijkheden te bespreken en te kijken wat dat ongeveer (zowel bouw als voortraject) gaat kosten. Tevens ook een afspraak aangevraagt met selekthuis om daar eveneens te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Na die gesprekken nog maar eens om de tafel met een financieel adviseur om ook daar te kijken wat de (on)mogelijkheden zijn. Ik heb een vrij goed beeld over de hypotheek e.d. maar verwacht dat hij toch wat specifieker info kan geven als we een beetje weten wat we willen en wat daar de verwachte kosten bij zijn.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Goed plan IceM, eerst gesprekken voeren met de betrokken partijen om te zorgen dat je een helder beeld krijgt.

In dit topic zijn genoeg Tweakers die je willen helpen met het delen van hun ervaringen.

Wij waren 10K kwijt voor de architect inclusief bouwbegeleiding.

Dus het maken van schetsen, voorontwerp, definitief ontwerp, technisch ontwerp, prijs en contractvorming (inkoop), uitvoering en directievoering.

Inclusief aanvragen bouwvergunning en overleg met de gemeente.
Exclusief sterkteberekeningen constructeur en andere benodigde onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:00
IceM schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:36:
Allen bedankt voor de antwoorden! Aankomende vrijdag een vrijblijvend gesprek met een (zzp) architect/bouwbegeleider bij ons in de buurt om de mogelijkheden te bespreken en te kijken wat dat ongeveer (zowel bouw als voortraject) gaat kosten. Tevens ook een afspraak aangevraagt met selekthuis om daar eveneens te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Na die gesprekken nog maar eens om de tafel met een financieel adviseur om ook daar te kijken wat de (on)mogelijkheden zijn. Ik heb een vrij goed beeld over de hypotheek e.d. maar verwacht dat hij toch wat specifieker info kan geven als we een beetje weten wat we willen en wat daar de verwachte kosten bij zijn.
Neem ook eens contact op met Presolid. Daar ben ik momenteel mee in gesprek en kunnen prefab bouwen met veel architectonische vrijheden. Als je wilt kunnen ze ook traditioneel bouwen, maar dan kom je bij hun dochter uit (zitten in het zelfde pand). Ik heb ook gekeken bij Selecthuis en Groothuisbouw, maar kreeg persoonlijk een veel beter gevoel bij Presolid. Dat gezegd hebbende heeft Groothuisbouw hier in het dorp zojuist twee woningen opgeleverd en die zien er heel netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:02:
Goed plan IceM, eerst gesprekken voeren met de betrokken partijen om te zorgen dat je een helder beeld krijgt.

In dit topic zijn genoeg Tweakers die je willen helpen met het delen van hun ervaringen.

Wij waren 10K kwijt voor de architect inclusief bouwbegeleiding.

Dus het maken van schetsen, voorontwerp, definitief ontwerp, technisch ontwerp, prijs en contractvorming (inkoop), uitvoering en directievoering.

Inclusief aanvragen bouwvergunning en overleg met de gemeente.
Exclusief sterkteberekeningen constructeur en andere benodigde onderzoeken.
Ik was 6K kwijt voor dit onderdeel. Wel is de archtitect een vriend van me.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:07:
[...]

Ik was 6K kwijt voor dit onderdeel. Wel is de archtitect een vriend van me.
Beter een goede vriend dan een verre buur ;)

Maar tegen "vriendentarieven" kan geen enkel commerciëel bedrijf op natuurlijk.
De kosten vielen mij mee, ik ben tot nu toe al zeker een keer of 8 met de architect "op pad" geweest naar gemeente, leveranciers, bij ons thuis om e.e.a. te bespreken en dan moet er nog gebouwd gaan worden, waar hij ook frequent te vinden zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:23:
[...]

Beter een goede vriend dan een verre buur ;)

Maar tegen "vriendentarieven" kan geen enkel commerciëel bedrijf op natuurlijk.
De kosten vielen mij mee, ik ben tot nu toe al zeker een keer of 8 met de architect "op pad" geweest naar gemeente, leveranciers, bij ons thuis om e.e.a. te bespreken en dan moet er nog gebouwd gaan worden, waar hij ook frequent te vinden zal zijn.
Mijn architect heeft 92 uur gerekend tegen 55 euro. Geen idee of dit ver van normaal zit, ik heb hem ook gezegd om normaal te factureren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat is een prima prijs, Artbij. De architect die voor ons met name het administratieve traject heeft gepakt rekent per uur meerwerk zo'n 45€/uur excl BTW, dus zo'n beetje hetzelfde incl BTW.
De 10K van Grolsch vind ik gezien z'n plannen ook nog wel netjes hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Het 'echte' architectenwerk (ontwerpen, universitaire opleiding), wordt al snel voor meer dan €80,- per uur (excl. BTW) afgetikt. Bouwkundig tekenwerk (uitwerking, MBO opleiding) etc. gaat dan meer richting de €40-50.

Als je als zelfstandig architect het gehele proces doet is tegen de €60 wel marktconform denk ik.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Het is een slechte tijd voor de bouw. Tarieven van 100,- zijn er niet veel meer, ook niet voor architecten volgens mij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik had een vaste prijs voor mijn nieuwbouwhuis, voor ontwerp.
Daar zat Epc berekening, constructie berekening en tekeningen, ventilatie en daglicht berekeningen etc alles bij.
Het pakketje kon zo bij de gemeente ingeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bluemoon23 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:06:
Ik had een vaste prijs voor mijn nieuwbouwhuis, voor ontwerp.
Daar zat Epc berekening, constructie berekening en tekeningen, ventilatie en daglicht berekeningen etc alles bij.
Het pakketje kon zo bij de gemeente ingeleverd worden.
En die prijs was? Anders hebben we niets aan zo'n post....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:43
Het is ook maar net wat je met de architect afspreekt.
Wordt er vanaf de bouwaanvraag tekeningen gebouwd of komen er nog uitvoeringsstukken?
Als je het mij vraagt (constructeur/constructief tekenaar) vindt ik 92uur voor het ontwerp proces van een woning vrij scherp..

Vraag mij eigen dan wel af of je echt een ontwerp op jouw wensen krijgt of een "concept woning" welke de architect uit zijn archief trekt waarbij hij het een en ander aanpast. Hier is overigens niets mis mee voor 9 van de 10 mensen is een concept woning meer dan goed.

Echter mijn ervaring leert dat je beter wat extra tijd in de voorbereiding kan steken dan na de rand/in het werk aan moet passen. Want tijdens het bouwen aanpassen kost je gewoon het 4 voudige.

[ Voor 15% gewijzigd door Sjembecks op 10-02-2016 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sjembecks schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:28:
Het is ook maar net wat je met de architect afspreekt.
Wordt er vanaf de bouwaanvraag tekeningen gebouwd of komen er nog uitvoeringsstukken?
Als je het mij vraagt (constructeur/constructief tekenaar) vindt ik 92uur voor het ontwerp proces van een woning vrij scherp..

Vraag mij eigen dan wel af of je echt een ontwerp op jouw wensen krijgt of een "concept woning" welke de architect uit zijn archief trekt waarbij hij het een en ander aanpast. Hier is overigens niets mis mee voor 9 van de 10 mensen is een concept woning meer dan goed.

Echter mijn ervaring leert dat je beter wat extra tijd in de voorbereiding kan steken dan na de rand/in het werk aan moet passen. Want tijdens het bouwen aanpassen kost je gewoon het 4 voudige.
Is een vriend van me, dus rekent niet alles. Komt ook bij mij thuis etc om dingen te bespreken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Mijn ervaring is dat de meeste architecten werken vanuit 1 of meerdere conceptwoningen, en dat gaan aanpassen om te passen bij de wensen van de klant.
Het voorontwerp is vaak de eerste aangepaste versie daarvan. Is ook niet erg. Het heeft geen zin telkens opnieuw het wiel uit te vinden. Uiteindelijk blijven het een aantal muren met ramen, deuren en een dak.
Natuurlijk, met bepaalde budgetten is het leuk als architect om volledig opnieuw een concept te ontwerpen. Dat zijn wel de projecten met de grootste risico's, en een noodzaak aan uitvoeringsdetails die vaak niet eens allemaal van te voren te voorzien en, en daardoor dus ook een heel intensieve rol voor de architect tijdens de uitvoering. Maar goed, dan ben je wel vernieuwend bezig. Dat is voor maar heel weinig mensen weggelegd, en er zijn er nog minder die dat risico aan willen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
IceM schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:36:
Ik zou nooit kopen bij selekthuis. Heb ook zelf mijn huis gebouwd, mooiere materialen, beter afgewerkt dan een selekthuis. Bovendien vele malen goedkoper.

Bij mij in de wijk is een selekthuis gebouwd. Kostte 500 Euro/m3 en goedkoop (plastic) afgewerkt. Ik heb voor voor 200 Euro/m3 gebouwd met moie materialen. Hardsteen dorpels, granieten vloer, mahonie trap en vensterbanken.

Zelfbouw, alsje een beetje handig en er verstand van hebt (zijn wel voorwaardes), is altijd beter, mooier en goedkoper dan selekthuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zeer interessant topic. We hebben er nog altijd spijt van dat we vijf jaar geleden niet al een kavel hebben gekocht. Had toen nog een goedkope sociale huurwoning, en beiden een goede baan, dus toen was het makkelijk gelukt.

Nu een huis wat onder water staat, dus we zullen er iets harder voor moeten sparen. Planning is om over een jaar of vier de stap te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

G-bird schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:57:
[...]

Ik zou nooit kopen bij selekthuis. Heb ook zelf mijn huis gebouwd, mooiere materialen, beter afgewerkt dan een selekthuis. Bovendien vele malen goedkoper.

Bij mij in de wijk is een selekthuis gebouwd. Kostte 500 Euro/m3 en goedkoop (plastic) afgewerkt. Ik heb voor voor 200 Euro/m3 gebouwd met moie materialen. Hardsteen dorpels, granieten vloer, mahonie trap en vensterbanken.

Zelfbouw, alsje een beetje handig en er verstand van hebt (zijn wel voorwaardes), is altijd beter, mooier en goedkoper dan selekthuis.
200€/m3 is echt een mooi resultaat! Knap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-bird
Rtificial schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:03:
[...]

200€/m3 is echt een mooi resultaat! Knap!
In 2000 heb ik mijn eerste huis gebouwd en toen kon ik het nog voor 150 Euro/m3.

Tien jaar later met gebruik zelfde materialen is het wel 33% in kosten omhoog gegaan.

Bijv voor vd draad 2,5 mm2 in 2000 betaald ik 10 gulden. Nu bijna 30 Euro.

Ik had in 2000 mijn hele garage vol vd draad moeten leggen. Was erg winstgevend geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

G-bird schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:12:
[...]
In 2000 heb ik mijn eerste huis gebouwd en toen kon ik het nog voor 150 Euro/m3.

Tien jaar later met gebruik zelfde materialen is het wel 33% in kosten omhoog gegaan.

Bijv voor vd draad 2,5 mm2 in 2000 betaald ik 10 gulden. Nu bijna 30 Euro.

Ik had in 2000 mijn hele garage vol vd draad moeten leggen. Was erg winstgevend geweest.
Koper is inderdaad heel veel duurder geworden. Daarom zijn er nu netwerkkabels van aluminium met koperen coating.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik weet dat we hier Tweakers zijn, maar het koper wat in datakabels zit maakt niet het verschil tussen 150 €/m3 of 300 €/m3 :P

Gisteren zijn de offerte aanvragen (4 stuks) voor onze woning verstuurd.

De aannemers hebben nu een week of 4 om een offerte te maken, ik ben benieuwd waar ze mee komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Spannend!
Ah, compleet uitbesteed aan 1 aannemer dus? Wel gemakkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
In 1e instantie vragen we alles, maar dan ook alles bij de aannemers aan.

Van de aannemers wordt verwacht vrijblijvend een offerte te maken met een open calculatie.

Uiteindelijk gaan we strepen wat we zelf gaan regelen, zoals keuken, badkamer, tuin, bestrating, schilderwerk, stucadoor, vloer, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Uiteindelijk ook aan het orienteren op de woningbouwmarkt. Vandaag naar Selekthuis geweest. Goede eerste indruk waarbij je het zo gek kunt maken als je zelf wilt. Prijzen vallen (kan ook door ons krappe) budget komen ietwat tegen. Vrijdag een afspraak bij Livingstone, echter daar verwacht ik eigenlijk hetzelfde. Standaardprijzen die in orde zijn, maar om de woning karakter te geven wordt het prijzig.

Casco bouwen is voor ons geen verstandige keuze. Dit komt door de beperkte kennis alsmede tijd. Ik heb een eigen bedrijf en mijn vrouw ook een veeleisende universitaire baan. Daarnaast twee tijdrovende kleine kinderen.

Nu zie ik dat Presolid en vdm qua budget meer in ons budget passen. Ben mij aan het inlezen vwb houtskeletbouw. Is dit qua duurzaamheid, gehorigheid tussen verdiepingen en stevigheid in orde? Ik ben gewend als ik iets op moet hangen dat ik met een diamantboor aan de slag moet. De gedachte dat ik met hollewand pluggen moet gaan werken geeft een naar gevoel.

Daarnaast lees ik over uitzakkend isolatiemateriaal, schimmel en dergelijke. Wat een keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
(Reactie op een aantal posts terug over honorarium architecten)
Als onderaannemer zie ik veel tekeningen van architecten langskomen. Er zit zo ongelooflijk veel verschil in mate van uitwerken! En wat zegt een totaal-prijs dan eigenlijk nog? Investeer liever in een architect die over elke aansluiting nadenk, dan iemand die een leuk 3D-plaatje tekent.

Bij het kiezen van een aannemer worden vaak diverse afwegingen gemaakt. Wat mij betreft zou dit voor de keuze van een architect ook zo moeten zijn.

(Voor constructeurs geldt overigens hetzelfde. Onlangs maakte ik een geval mee waar de constructeur voor elk telefoontje/vraag van zijn opdrachtgever een factuur schreef. Dit leidde tot de nodige meningsverschillen. Ze maakten met elkaar een afspraak om het uit te praten. Een dag later volgde de factuur voor die uren... )

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 10-02-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
artbij schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:05:
En die prijs was? Anders hebben we niets aan zo'n post....
Ik moest even terugkijken in mijn mailverkeer, was in 2010.
Totaalpakket was €3800, het kon ook "zwart" dan was het goedkoper als dit.... ;)
Het was voor een 2 onder 1 kap, de buren en ik hebben de kosten gedeeld. (3800 :2 dus)

Het was een klein teken en ontwerpburo van een jongen bij mij uit het dorp, in zijn vrije tijd deed hij dit erbij naast zijn werk bij een bouwbedrijf.
De constructeur was een oudklasgenoot en voetbalmaatje van hem, Epc mannetje was ook een voetbalmaatje, enz :P
Inmiddels heeft hij het bouwbedrijf overgenomen.

[ Voor 8% gewijzigd door bluemoon23 op 10-02-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
G-bird schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:57:
[...]

Dat vind ik bij zelfbouw dan vrij duur.

Als je uitgaat van dat arbeid 2/3 van de kosten is, was je anders op 600 Euro/m3 uitgekomen.

Je kunt dan selekthuis afkraken kwa kosten en afwerking maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met zelfbouw.

Je hebt niet vermeld om hoeveel kuub het gaat. Als dat 1000 is dan verandert dat weer het verhaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
nokiaan958GB schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:49:
[...]

Als je uitgaat van dat arbeid 2/3 van de kosten is, was je anders op 600 Euro/m3 uitgekomen.

Je kunt dan selekthuis afkraken kwa kosten en afwerking maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met zelfbouw.

Je hebt niet vermeld om hoeveel kuub het gaat. Als dat 1000 is dan verandert dat weer het verhaal :+
Vind het sowieso beetje raar verhaal. En selektbouw huizen zijn van plastic?

Met gestrekt been.

• Cai

Cai

Hoe is de tendens hier mbt houtskeletbouw vs traditionele bouw?

Ik schrik met name als ik nadelen op zoek van hsb dat het (meer) kans heeft op ongedierte (lees:muizen; die hebben wij nu ook in ons jaren '60 huis, met name tussen de houten vloer van 1e verd en zolder. Om gek van te worden)
Daarnaast ook over de kortere afschrijfperiode. Er wordt zelfs gesproken over 25 jaar en dat geldverstrekkers lastig kunnen doen.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Er is niets mis met HSB, een eeuwenoude bouwtraditie die prima performt.
Het kán gehoriger zijn dan betonbouw, je kan echter met de uitvoering ook specifiek hier rekening mee houden, isoleren en accoustisch onderbreken.
Naar duurzaamheid toe lijkt het mij vrij voor de hand liggend. De banken doen er ook niet moeilijk over. Naar levensduur toe, de oudste woningen die je terugvindt zijn vrijwel allemaal HSB. In Amsterdam zelf op houten fundering.
Wat ik er vooral prettig aan vind, is dat het een snelle, droge bouwmethode is, met materiaal dat zich eenvoudig laat verwerken. Het gelid vind ik persoonlijk prettig. Geeft mij een nostalgisch gevoel :)
Anyway, ik ben blij dat we voor HSB gekozen hebben.

Voor wat betreft Selektbouw, Livingstone, Groothuisbouw, daar heb ik ook offertes gevraagd, en ik vond de prijzen erg hoog. Wij wilden niet zo groot bouwen, volume van 550m3, en kwamen overal zonder specifiek meerwerk al boven de 225.000€. Daar moest dan nog volledige onderkeldering, alle afwerking, alle muts-aansluitingen, keuken, sanitair etc bij. Plus alles wat men extra zou rekenen voor de aanpassingen van de ruimtes.

Door veel zelf te doen en slim in te kopen hebben we nu een volledig afgewerkt, ingericht huis op maat, ontworpen naar onze eigen voorkeuren, met volledige onderkeldering, voor 220.000€. Waarschijnlijk speelt dag jn kosten quite als we de werken die we zelf hebben gedaan hadden laten uitvoeren, maar dan mis je wel nog de volledige vrijheid om er van te maken wat je wil.
Tijdens het plaatsen van de binnenmuren hebben we nog besloten aanpassingen te doen. Die vrijheid is gewoon prettig.

• G-bird
nokiaan958GB schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:49:
[...]

Zelfbouw wil niet betekenen dat je alles zelf doet. Ik heb denk 6000 uur gestoken in mijn huis. Maar ik heb een aannemer gehad voor de ruwbouw en nog diverse andere zoals stuccers enzo.

Jouw sommetje gaat niet op. Bij mij was ong 50% materiaal en 50% loonkosten. Als je mijn uren zou meetellen kom je misschien op 300 Euro/m3

En met betrekking tot selekthuis dat is geen afkraken maar realiteit. Naast genoemde andere nadelen gebrek aan vrijheid en kosten, is de kwaliteit gewoon matig.

Daarnaast is het ontwerp ok, maar uitvoering ligt aan de kwalieit van de crew. Ik heb gezien hoe een goed ontwerp slecht wordt uitgevoerd. Laat ik een voorbeeld geven. Selekthuis werkt met prefab funderingen in delen. Niks mis mee als het goed wordt uitgevoerd. Goed uitvoeren betekent doorwapenen en met speciale mortel aan elkaar verbinden.

Ik heb hier gezien dat men gewoon alleen pur gebruikte om de delen te verbinden. Niet doorwapenen en geen speciale mortel. Maw dan heb je een duur huis en je fundering bestaat uit losse delen. Gevolg schuren en verzakken.

Dit is de reden dat ik al nooit zaken met zo'n prefab bouwer zal doen. Concept is goed alleen crew staan onder tijdsdruk en werken dus binnendoor. (Goede uitzonderingen zeg ik niets over en ik realiseer me dat ik generaliseer, maar de mensen die juist geen of weinig verstand van bouw hebben gaan meestal met zo'n partij in zee en dat vind ik des te erger).

Huur gewoon een goede architect uit je vrienden of kennissenkring. Zoek een goede aannemer daar heb je uiteindelijk veel meer plezier van. O ja blijf weg van werkspot, daar vind je een hoop mensen die je liever niet voor je hebt werken.

[ Voor 43% gewijzigd door G-bird op 11-02-2016 08:59 ]

• MrFl0ppY
G-bird schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:43:
[...]

Huur gewoon een goede architect uit je vrienden of kennissenkring. Zoek een goede aannemer daar heb je uiteindelijk veel meer plezier van. O ja blijf weg van werkspot, daar vind je een hoop mensen die je liever niet voor je hebt werken.
Maarja hier zit ook meteen de valkuil. Vaak weet je pas of je een "goede" hebt op het einde van het traject als het huis al staat. Het is voor een leek heel moeilijk in te schatten of je te maken hebt met een goede of niet.

En dat geldt ook voor werkspot. Liever iemand die van 50 man een 9 krijgt als beoordeling dan van 1 kennis horen dat de buurman goede ervaring had met aannemer x. En dan blijft nog houden dat je nergens garantie op krijgt.

• Grolsch
Het is geen gok, je kunt toch vragen naar referentieprojecten :?

Als jij een mooie vrijstaande woning wilt bouwen, en de "architect" in kwestie heeft alleen maar tuinhuisjes gebouwd, dan moet je je afvragen of dit wel de juiste architect is :)

Via werkspot heb ik ook wel eens klusjes mensen gevonden die goed bevallen zijn.
Helaas wel slechte ervaringen met mensen waarvan de achternaam zo op een shoarmazaak kan staan, dus die sla ik ff over :P

• G-bird
Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:31:

Via werkspot heb ik ook wel eens klusjes mensen gevonden die goed bevallen zijn.
Helaas wel slechte ervaringen met mensen waarvan de achternaam zo op een shoarmazaak kan staan, dus die sla ik ff over :P
De bouwwereld is klein. Goede mensen kennen elkaar. Een goede loodgieter heeft altijd werk en heeft werkspot niet nodig. Vraag aan goede mensen of ze nog mensen kennen. Dit werkt gewoon.

Je moet je afvragen waarom een vakman werkspot nodig zou hebben. Ik heb helaas ook werkspot gebruikt en een hoop ellende binnen gehaald.

De goede vaklui gebruik(t)en werkspot niet, die krijgen werk van elkaar.

• Grolsch
Zelf heb ik een keer via werkspot een tuinman "gespot" die me een prijs heeft opgegeven voor de totale klus, en keurig werk heeft geleverd conform afspraken.

Tot zover mijn ervaring met werkspot :)

• G-bird
Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:41:
Zelf heb ik een keer via werkspot een tuinman "gespot" die me een prijs heeft opgegeven voor de totale klus, en keurig werk heeft geleverd conform afspraken.

Voor een tuinman zou ik het ook wel durven, maar stuccers, schilders, electriciens, loodgieter, dakdekkers etc.

Dat zijn klussen waar veel mis bij kan gaan. Eenieder moet het zelf uiteraard achter komen. Echter wees gewaarschuwd.

Ik dacht een keurige Nederlandse stuccer binnen te halen. Uiteindelijk bleek deze nederlandse man een soort koppelbaas te zijn die met 7 verschllende partijen heeft gewerkt. Resultaat stucwerk ondeugdelijk. Ik heb al het stucwerk moeten verwijderen. Huis is dus twee keer gestuct. Rechtszaak en natuurlijk gewonnen, maar heb mijn geld nog niet. Kale kip verhaal.

Ik ben er gewoon ingestonken

• G-bird
Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:41:

Voor een tuinman zou ik het ook wel durven, maar stuccers, schilders, electriciens, loodgieter, dakdekkers etc.

Dat zijn klussen waar veel mis bij kan gaan. Eenieder moet het zelf uiteraard achter komen. Echter wees gewaarschuwd.

Ik dacht een keurige Nederlandse stuccer binnen te halen. Uiteindelijk bleek deze nederlandse man een soort koppelbaas te zijn die met 7 verschllende partijen heeft gewerkt. Resultaat stucwerk ondeugdelijk. Ik heb al het stucwerk moeten verwijderen. Huis is dus twee keer gestuct. Rechtszaak en natuurlijk gewonnen, maar heb mijn geld nog niet. Kale kip verhaal.

Ik ben er gewoon ingestonken en dat kan iedereen overkomen.

• MrFl0ppY
Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:31:
Het is geen gok, je kunt toch vragen naar referentieprojecten :?

Als jij een mooie vrijstaande woning wilt bouwen, en de "architect" in kwestie heeft alleen maar tuinhuisjes gebouwd, dan moet je je afvragen of dit wel de juiste architect is :)

Natuurlijk kun je daar naar vragen. Maar dat zegt niks of de tekening zoals Kees_B al aangeeft een leuke 3D tekening was met verder niks of dat het een uitvoerige doordachte blauwdruk was. Of dat het project tot stand is gekomen zonder problemen of dat de ellende elkaar opvolgde. En je ziet ook niet de afwerking aan de binnenzijde van het pand en of de klanten uiteindelijk tevreden waren met het resultaat. Natuurlijk kun je ook daar achter komen maar dat met wildvreemde mensen gaan praten voor zowel de architect als de aannemer etc. doe je ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ken zat architecten die iets leuks bedenken maar vervolgens geen flauw idee hebben hoe ze het moeten detailleren.

en dan komt het bij kaasplank. Laatst nog een architect waar we wat voor uittekenen met huiswerk terug gestuurd omdat hij meende de details te moeten gaan maken. Halve detailboek was rood van gemaakte opmerkingen / fouten. :X

• Grolsch
MrFl0ppY schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:51:
[...]

Natuurlijk kun je daar naar vragen. Maar dat zegt niks of de tekening zoals Kees_B al aangeeft een leuke 3D tekening was met verder niks of dat het een uitvoerige doordachte blauwdruk was. Of dat het project tot stand is gekomen zonder problemen of dat de ellende elkaar opvolgde. En je ziet ook niet de afwerking aan de binnenzijde van het pand en of de klanten uiteindelijk tevreden waren met het resultaat. Natuurlijk kun je ook daar achter komen maar dat met wildvreemde mensen gaan praten voor zowel de architect als de aannemer etc. doe je ook niet.
Je moet ook nooit de verkopende partij (of dit nu een architect, autoverkoper of bouwvakker is) op zijn woord geloven maar referenties moet je verifiëren. Dit is trouwens heel normaal hoor, ik zou het alleen wel even aangeven dat je dat wilt doen, wel net zo netjes.

Zo heb ik dus met de huidige architect ons huidige bedrijfspand gebouwd (+- 5mio) en heeft een goede kennis van mij zijn huis laten bouwen door hem. Al met al dus genoeg referenties dat het "een goeie" is :P

• Cai

Cai

Rtificial schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:03:
Voor wat betreft Selektbouw, Livingstone, Groothuisbouw, daar heb ik ook offertes gevraagd, en ik vond de prijzen erg hoog. Wij wilden niet zo groot bouwen, volume van 550m3, en kwamen overal zonder specifiek meerwerk al boven de 225.000€. Daar moest dan nog volledige onderkeldering, alle afwerking, alle muts-aansluitingen, keuken, sanitair etc bij. Plus alles wat men extra zou rekenen voor de aanpassingen van de ruimtes.

Door veel zelf te doen en slim in te kopen hebben we nu een volledig afgewerkt, ingericht huis op maat, ontworpen naar onze eigen voorkeuren, met volledige onderkeldering, voor 220.000€. Waarschijnlijk speelt dag jn kosten quite als we de werken die we zelf hebben gedaan hadden laten uitvoeren, maar dan mis je wel nog de volledige vrijheid om er van te maken wat je wil.
Tijdens het plaatsen van de binnenmuren hebben we nog besloten aanpassingen te doen. Die vrijheid is gewoon prettig.
Heb je iets meer info hoe je dit gedaan hebt? Wij gaan volgende week kijken bij VDM en dan met name type Harwich wat onze interesse heeft gewekt. 727m3 Basisprijs EUR 242.000

• Cai

Cai

G-bird schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:43:
[...]

Dit is de reden dat ik al nooit zaken met zo'n prefab bouwer zal doen. Concept is goed alleen crew staan onder tijdsdruk en werken dus binnendoor. (Goede uitzonderingen zeg ik niets over en ik realiseer me dat ik generaliseer, maar de mensen die juist geen of weinig verstand van bouw hebben gaan meestal met zo'n partij in zee en dat vind ik des te erger).

Maar wat adviseer je dan? Zoek een goede aannemer? Dat proberen we juist. Diverse systeembouwers contacteren, ,kijken naar referentieprojecten enzooorts...

Een goede aannemer zoeken is imho ook zeer moeilijk om het kaf tussen het koren te scheiden met zeer veel risico's van dien. Ik kan me vinden in je verhaal maar heb je gouden tips.

• Artbij
Cai schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:46:
[...]

Maar wat adviseer je dan? Zoek een goede aannemer? Dat proberen we juist. Diverse systeembouwers contacteren, ,kijken naar referentieprojecten enzooorts...

Een goede aannemer zoeken is imho ook zeer moeilijk om het kaf tussen het koren te scheiden met zeer veel risico's van dien. Ik kan me vinden in je verhaal maar heb je gouden tips.
Verhalen van Gbird zijn zeer generaliserend. "Hun" doen ik fout en ik doe het goed. Hij heeft de keus gemaakt om de verkeerde mensen via werkspot uit te nodigen, dus werkspot deugt niet ;( .

Het is niet moeilijk om goede aannemers/architecten/chirurgen/automonteurs van de slechte te scheiden, het wordt in dit topic al een aantal keer gezegd, ga refentieprojecten opvragen en ga deze ook daadwerkelijk na. Bel aan bij de mensen waarvoor ze gewerkt hebben, dat zijn de enige die kunnen vertellen of ze goed werk geleverd hebben.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11
"Goed werk" is ook behoorlijk subjectief. De een vind het belangrijk dat een vakman alles precies op tijd en volgens afspraak doet, de ander vindt de planning minder boeiend en wil vooral kwaliteit. Weer een ander wil iemand die meedenkt, etc. In ons huis heb ik verschillende mensen aan het werk gehad (verbouw, maar het principe is hetzelfde natuurlijk).
Een algemene klusjes/timmerman, op aanraden van een zakenrelatie die heel tevreden was. Ik heb me kapot geergerd aan het werk van die man. Omdat hij niet met zorg werkte. Een op maat gezaagde schuifdeur hing hij bijvoorbeeld met de (niet-rechte) zaagkant in het zicht, waar die hem net zo goed gedraaid zou kunnen hangen met de lelijke kant naar binnen. Die man is de reden geweest dat onze planning overboord ging en we alles maar zelf zijn gaan doen. Veel van zijn werk heb ik overgedaan.

Dan een parketteur waar wij heel tevreden mee waren. Hij heeft een mooi teak-visgraat bij ons boven gelegd voor een schappelijke prijs. Werkte heel secuur, maar hij kwam en ging wanneer hij zin had. Voor ons was dat geen probleem, wij dachten dat we zijn "opvulprojectje" waren in verband met de schappelijke prijs. Een kameraad heeft bonje met diezelfde man. Want blijkbaar werkt ie altijd zo aanwaaierig en dat paste slecht in zijn verbouwplanning. Om de boel te bespoedigen heeft de parketteur een derde ingeschakeld en die leverde kwalitatief toch minder werk...

Niet alle inhuur kende problemen hoor. We hebben een fantastische voeger gehad om knipvoegen te herstellen (was een Griek via markplaats). De via-via stucadoor was van de oude stempel, die werkte gewoon tot 's avonds laat door om het af te krijgen. Maar overall is de ervaring wel dat je als particulier niet de belangrijkste klant bent en dat plannen daardoor een crime is. Verder blijf ik nu altijd in de buurt als iemand iets komt doen, maar dat komt meer omdat ik me aan veel dingen kan storen. Een mm scheef kan ik me jaren aan ergeren, vooral als ik het idee heb dat het onnodig een mm scheef is.

Regeren is vooruitschuiven

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Cai schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:42:
[...]

Heb je iets meer info hoe je dit gedaan hebt? Wij gaan volgende week kijken bij VDM en dan met name type Harwich wat onze interesse heeft gewekt. 727m3 Basisprijs EUR 242.000
Ik denk dat op het blog veel terug te vinden is. http://onsnieuwehuis.be
Wij hebben door een betrouwbare partner in Schotland een woning laten ontwikkelen die past bij onze wensen. Zij produceren die op basis van SIP elementen, maar dan vrijwel compleet. Dus inclusief de ruwbouw elementen, ramen, deuren, onderdak, folie, dakvensters, trap, binnendeuren, plinten, lijsten rond de deuren, deurbeslag, planken voor in de inbouwkasten, roedes voor in de inbouwkasten, alle nagels, lijmen, isolatie, gipsplaten, schroeven, ....
Dat hebben we vervolgens met uiteindelijk in totaal 3 keer een 45ft trailer naar België laten komen, en hier met een lokale aannemer in elkaar gezet. Waar de Schotten dit in een dag of 5 doen, hebben wij met Nederlanders die iets anders gewend zijn te werken uiteindelijk 10 dagen nodig gehad, maar na die 10 dagen ben je dus wind en waterdicht.
Verder heb ik alle onderaannemers zelf geselecteerd en aangestuurd. Aparte aannemer voor de grondwerken (2 eigenlijk), voor de kelder, voor het plaatsen van de woning, en hier en daar wat binnenwerk (stucadoor, vloer).
Alle technieken (ventilatie, water, afvoer, elektra) hebben we zelf geplaatst, met ondersteuning van vakmensen, die voor ons de materialen berekend en geleverd hebben, legplannen gemaakt hebben, en uitleg over de werkzaamheden gegeven hebben. Wat je vervolgens zelf uitvoert is "dom" arbeidsintensief werk, dat goed zelf te doen is.
Voor de gevelafwerking hebben we gekozen voor een afwerking die we goed zelf konden plaatsen, en in ons geval sidings geplaatst (zijn we nog aan het afronden), in plaats van bakstenen.
Het dak dekken met pannen is bijzonder eenvoudig werk, en dus ook zeker niet iets wat je moet uitbesteden.

Bij dit alles moet je je bedenken dat zowel mijn vrouw als ik nog nooit echt met onze handen gewerkt hadden, en niet bijzonder handig zijn. Met het juiste gereedschap, een goede voorbereiding, en niet bang zijn om iets over te moeten doen, is gewoon heel veel van het werk prima zelf te doen.

Voor mij was dat een doel op zich. Goedkoper heeft dat het niet gemaakt, het heeft mij een massa inkomsten gekost, en als ik me bedenk dat voor ieder uur dat ik gewoon m'n werk doe, ik 3 werkmannen kan laten lopen, dan besef ik me wel eens hoe duur dit eigenlijk is. Kan je de motivatie en tijd opbrengen om dit in de avonden en weekenden te doen, dan spaar je wel uit.

Wij zijn in februari 2015 gestart met de grondwerken, maar pas half april de ruwbouw geplaatst, en een half jaar later, dus eind oktober, verhuisd. Dat betekent niet dat we klaar zijn, er is nog veel afwerking te doen, maar het is ontzettend leefbaar, en voldoende op orde om gasten te ontvangen en te laten overnachten.
Verder hebben we voor de afwerking heel goed gezocht naar de ideale prijs-kwaliteit verhoudingen, en veel van het professionele gereedschap dat we nodig hebben niet gehuurd of nieuw gekocht, maar tweedehands. Dat wat we niet meer nodig hebben verkopen we tot nu toe voor minstens de prijs waarvoor we het aangekocht hebben.

• Cai

Cai

Zeker in het geval van Rtificial kan ik mij vinden. Uiteraard kan ik met mijn laarzen in de modder gaan staan. Ik heb echter ook een IT bedrijf te runnen en de verantwoordelijkheid over mijn gezin. Mijn tijd is dus letterlijk waardevoller als ik "gewoon" 50-uur per week werk.Het geld wat ik daarmee verdien per uurkan ik gemiddeld 3 á 4 bouwvakkers voor inhuren.

De reden dat we qua budget moeten opletten is relatief weinig eigen geld door de verdampte inbreng in vorige woning. +- 40k zelf ingebracht is weg. Staan niet onder water, maar toch zonde. Nu +- 40 á 50 k netto spaargeld. Met een onderneming telt de laatste 3 jaar, waarbij de afgelopen 2 jaar 300% is ten opzichte van het laatste jaar dat meetelt.

Normaliter zou ik zelf echt niet de max opzoeken qua hypotheek ruimte, echter is ons inkomen dusdanig gewijzigd, dat afzettende tegen "het goedkope geld" op dit moment, dat we wel gek zijn als we het niet doen. We kunnen letterlijk in een woning woning 2x zo groot voor 300 bruto (=145 netto) per maand meer.

Goed shoppen bij systeembouwers is denk ik voor ons het beste gegeven. Heeft iemand ervaring met afdingen op de sleutelklaar prijs?

• G-bird
Cai schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:46:
[...]

Vraag referentieprojecten en ga bij deze projecten kijken en de eigenaars naar hun mening/ervaring vragen.

Kijk naar de kwaliteit van het werk en bepaal ook wat zelf belangrijk voor je is. Ben je een pietje precies dan heb een aannemer nodig die dat ook is. enz enz

Dit kost tijd, maar is de enige manier.
[b][message=45824413,noline]

Goed shoppen bij systeembouwers is denk ik voor ons het beste gegeven. Heeft iemand ervaring met afdingen op de sleutelklaar prijs?
Nee hoor er zijn zat aannemers die sleutelklaar leveren. Hoeft geen systeembouwer te zijn kan ook met traditionele bouw.
artbij schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:49:
[...]

Verhalen van Gbird zijn zeer generaliserend. "Hun" doen ik fout en ik doe het goed. Hij heeft de keus gemaakt om de verkeerde mensen via werkspot uit te nodigen, dus werkspot deugt niet ;( .
Ik zou willen dat mijn verhaal generaliserend was. Helaas is dat gebaseerd op meerdere ervaringen van mezelf en mensen om me heen. Uiteraard moet je het zelf weten.

Werkspot heeft aan de buitenkant een ander image dan wat ze uiteindelijk bieden. Het is een vraag aanbod platform waarbij je niet weet wat je binnenhaalt. Ik heb aanbieders gesproken die recensie door vriendjes hadden laten vullen met klussen die niet bestonden. Succes om dan het kaf van het koren te scheiden als gebruiker.
Het is niet moeilijk om goede aannemers/architecten/chirurgen/automonteurs van de slechte te scheiden, het wordt in dit topic al een aantal keer gezegd, ga refentieprojecten opvragen en ga deze ook daadwerkelijk na. Bel aan bij de mensen waarvoor ze gewerkt hebben, dat zijn de enige die kunnen vertellen of ze goed werk geleverd hebben.
Dit is precies mijn punt ga referenties na en gebruik netwerken die je via vrienden, ouders, collega's kunt bereiken. Dan weet je zeker wat je in huis of in de bouw haalt.

[ Voor 57% gewijzigd door Señor Sjon op 12-02-2016 08:23 ]

• G-bird
Pas je laatste bericht aan i.p.v. meerdere posts achter elkaar te maken. :)

[ Voor 79% gewijzigd door Señor Sjon op 12-02-2016 08:23 ]

• G-bird

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 12-02-2016 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat is helemaal waar, dat gaat met traditionele bouw ook prima. En als je geen tijdsdruk hebt (waar je extra voor wil betalen) is er wat mij betreft geen enkele noodzaak voor systeembouw. Wat dat dan ook exact mag zijn eigenlijk :-)
Uiteindelijk moet je kiezen voor een bouwmethode en aannemers waar je je goed bij voelt.
En onderschat het aandeel projectmanagement niet wat nodig is om het project in alle opzichten succesvol te maken met de juiste balans. Gebrek aan gedegen projectmanagement is een van de belangrijkste redenen van bouwprojecten die uit budget en tijd lopen. Maar goed, "wij van WC-eend..." :)

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:22
Ik neem aan dat de personen die hier voor elk gewerkt uur 3 vakmensen kunnen laten werken een eigen bedrijf hebben? Voor mensen in loondienst is die vergelijking natuurlijk wel iets anders, zeker wanneer je zelf veel werk verzet ná "kantoortijd".

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

IceM schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:13:
Ik neem aan dat de personen die hier voor elk gewerkt uur 3 vakmensen kunnen laten werken een eigen bedrijf hebben? Voor mensen in loondienst is die vergelijking natuurlijk wel iets anders, zeker wanneer je zelf veel werk verzet ná "kantoortijd".
Ja, dat klopt. Daarom moet een ieder die rekening ook zelf maken. Bij een normale baan heb je over het algemeen ook niet die vrijheid om een half jaar lang ineens maar 3 dagen per week te gaan werken, maar heb je daarentegen wel weer betaald verlof dat je kan besteden aan de bouw.
Mijn verhaal was dus ook vooral om te stimuleren dat mensen meer zelf doen in hun bouw. Het geeft ontzettend veel voldoening, is over het algemeen heel leuk en leerzaam om te doen, en eigenlijk gewoon niet zo moeilijk als het lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-bird
Rtificial schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:17:
[...]

Ja, dat klopt. Daarom moet een ieder die rekening ook zelf maken. Bij een normale baan heb je over het algemeen ook niet die vrijheid om een half jaar lang ineens maar 3 dagen per week te gaan werken, maar heb je daarentegen wel weer betaald verlof dat je kan besteden aan de bouw.
Mijn verhaal was dus ook vooral om te stimuleren dat mensen meer zelf doen in hun bouw. Het geeft ontzettend veel voldoening, is over het algemeen heel leuk en leerzaam om te doen, en eigenlijk gewoon niet zo moeilijk als het lijkt.
Je kunt veel zelf doen in de bouw. Interesse en handigheid en een technisch opleiding helpen.

Ik heb ook twee huizen gebouwd naast een full time baan. Ik was in staat om elke avond 2 a3 uur te werken inclusief de weekenden. Dan kun al gauw een uur of dertig per week naast je baan in je huis werken. Zorg wel dat je goede afspraken met je partner maakt anders gaat wel je relatie eraan.

Van mijn baan werd ik geestelijk moe en van het werk in huis lichamelijk. Goed vol te houden en je slaapt als een roos. Ik realiseer me dat niet iedereeen dat lukt maar zo kun je wel veel waarde creeren en een enorme hoeveelheid gereedschap bij elkaar verzamelen (ik heb drie schuren voor gereedschap inmiddels met zelfs eigen rolsteigers).

edit; typo's

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik kan het niet mooier verwoorden!

• Artbij
Cai schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 17:00:
Zeker in het geval van Rtificial kan ik mij vinden. Uiteraard kan ik met mijn laarzen in de modder gaan staan. Ik heb echter ook een IT bedrijf te runnen en de verantwoordelijkheid over mijn gezin. Mijn tijd is dus letterlijk waardevoller als ik "gewoon" 50-uur per week werk.Het geld wat ik daarmee verdien per uurkan ik gemiddeld 3 á 4 bouwvakkers voor inhuren.

De reden dat we qua budget moeten opletten is relatief weinig eigen geld door de verdampte inbreng in vorige woning. +- 40k zelf ingebracht is weg. Staan niet onder water, maar toch zonde. Nu +- 40 á 50 k netto spaargeld. Met een onderneming telt de laatste 3 jaar, waarbij de afgelopen 2 jaar 300% is ten opzichte van het laatste jaar dat meetelt.

Normaliter zou ik zelf echt niet de max opzoeken qua hypotheek ruimte, echter is ons inkomen dusdanig gewijzigd, dat afzettende tegen "het goedkope geld" op dit moment, dat we wel gek zijn als we het niet doen. We kunnen letterlijk in een woning woning 2x zo groot voor 300 bruto (=145 netto) per maand meer.

Mensen die zeggen voor hun uurtarief 3 a 4 bouw vakkers in kunnen huren maar een budget hebben van 400K max...
G-bird schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:26:
[...]

Je kunt veel zelf doen in de bouw. Interesse en handigheid en een technisch opleiding helpen.

Ik heb ook twee huizen gebouwd naast een full time baan. Ik was in staat om elke avond 2 a3 uur te werken inclusief de weekenden. Dan kun al gauw een uur of dertig per week naast je baan in je huis werken. Zorg wel dat je goede afspraken met je partner maakt anders gaat wel je relatie eraan.

Van mijn baan werd ik geestelijk moe en van het werk in huis lichamelijk. Goed vol te houden en je slaapt als een roos. Ik realiseer me dat niet iedereeen dat lukt maar zo kun je wel veel waarde creeren en een enorme hoeveelheid gereedschap bij elkaar verzamelen (ik heb drie schuren voor gereedschap inmiddels met zelfs eigen rolsteigers).

edit; typo's
Hmm, mensen die 6000 uur eigen tijd in een woning stoppen met 30 uur in de week doen over de bouw van een huis 200 weken.... Minimaal 4 jaar dus, je zult er best wat mee besparen, maar daar ga ik de moeite echt niet voor doen...

Dit topic is van een informatief topic over bouwen gegaan naar verhalen over luchtkastelen...

[ Voor 78% gewijzigd door Artbij op 11-02-2016 19:59 ]

Met gestrekt been.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ieder mag toch z'n eigen ervaringen delen Artbij? ik vind in ieder geval dat er voor afgunst nog minder plaats is dan voor luchtkastelen. Uurtarieven en dag wat je wil uitgeven aan een huis zijn dingen die niet aan elkaar te koppelen zijn. Niet iedereen wil zich diep in de schulden steken voor een huis.
Ik vind eigenlijk dat je een vrij pretentieuze houding hebt, jammer, want je bijdragen zijn soms echt interessant.

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37
artbij schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 19:57:

[...]

Hmm, mensen die 6000 uur eigen tijd in een woning stoppen met 30 uur in de week doen over de bouw van een huis 200 weken.... Minimaal 4 jaar dus, je zult er best wat mee besparen, maar daar ga ik de moeite echt niet voor doen...

Dit topic is van een informatief topic over bouwen gegaan naar verhalen over luchtkastelen...
4 jaar lijkt mij wel een erg raar getal. Bedenk dat je niet altijd alleen bent en dat er best wel hulp kan zijn ;)

• Cai

Cai

Daarbij heb ik nimmer aangegeven over een budget van 400k te beschikken. Geen luchtkastelen hier en indien ondernemers vragen hebben over het financiele aspect deel ik graag ervaringen. Zelf ben ik op mijn beurt op zoek naar de bouwervaringen waar ik minder verstand van heb.

[ Voor 0% gewijzigd door Cai op 11-02-2016 20:23 . Reden: Typo ]

• Artbij
Jochemd13 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 20:12:
[...]

4 jaar lijkt mij wel een erg raar getal. Bedenk dat je niet altijd alleen bent en dat er best wel hulp kan zijn ;)
6000 uur eigen tijd, is geen tijd van anderen....
Rtificial schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 20:07:
Ieder mag toch z'n eigen ervaringen delen Artbij? ik vind in ieder geval dat er voor afgunst nog minder plaats is dan voor luchtkastelen. Uurtarieven en dag wat je wil uitgeven aan een huis zijn dingen die niet aan elkaar te koppelen zijn. Niet iedereen wil zich diep in de schulden steken voor een huis.
Ik vind eigenlijk dat je een vrij pretentieuze houding hebt, jammer, want je bijdragen zijn soms echt interessant.
Ik zie het precies andersom.

Een user komt vertellen dat hij voor 2XX€ per m2 bouwt, vervolgens blijkt hij er 6000 uur zelf in gestoken te hebben......

Daarnaast iemand die vertelt dat er voor zijn uurtarief wel 3 of 4 bouwvakkers aan de gang moeten....

Wie is hier nu pretentieus?

Maar mijn grootste punt is, doe het lekker in een ander topic. Als je zelf een huis gebouwd hebt (laat staan 2) lijkt me dat een mijn verhaal voor een eigen topic, dat lijkt me zeer interessant om te lezen.

Hard roepen dat je meer verdient dan een bouwvakker hoort hier helemaal niet thuis volgens mij, laat staan in dit topic.

[ Voor 66% gewijzigd door Señor Sjon op 12-02-2016 08:24 ]

Met gestrekt been.

• Artbij

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 12-02-2016 08:24 ]

Met gestrekt been.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 20:27:
[...]

Een user komt vertellen dat hij voor 2XX€ per m2 bouwt, vervolgens blijkt hij er 6000 uur zelf in gestoken te hebben......

Daarnaast iemand die vertelt dat er voor zijn uurtarief wel 3 of 4 bouwvakkers aan de gang moeten....

Maar mijn grootste punt is, doe het lekker in een ander topic. Als je zelf een huis gebouwd hebt (laat staan 2) lijkt me dat een mijn verhaal voor een eigen topic, dat lijkt me zeer interessant om te lezen.

Hard roepen dat je meer verdient dan een bouwvakker hoort hier helemaal niet thuis volgens mij, laat staan in dit topic.
Daarmee trek je jammer genoeg zaken uit hun context. Dat was een toelichting op waarom het niet altijd zuiver is om te stellen dat werk dat je zelf uitgevoerd hebt goedkoper is dan het laten doen.
Het zet dus de kosten die gemaakt zijn in een ander pespectief. Het geeft de keerzijde weer van het zelf uitvoeren van dingen.

De ervaringen van mensen die een huis, of soms zelfs meer, gebouwd hebben lijken mij persoonlijk juist een heel relevante input in dit topic. Maar als ik dat verkeerd zie, en daar geen behoefte aan is, vind ik dat ook niet erg. Ik deel graag m'n ervaringen, soms misschien te graag, maar niet als niemand er iets aan heeft.

De user die voor 200€/m3 gebouwd heeft, meldde overigens direct zelf vrijwel alles gedaan te hebben. Interessant voorbeeld wat mij betreft. Zelfs als hij er vier jaar over gedaan heeft. Dat is hier jn België ook niet ongebruikelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Rtificial op 11-02-2016 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cai

Cai

[...]

Gast, haal adem en doe relaxt. Mijn opmerking komt voort uit waardering voor mensen die met hun eigen handen bouwen, echter moet je wel reeel zijn en aan je eigen uren een prijs hangen die je erin stopt. Daarbij beschik ik over genoeg eigen kennis om in te zien dat vrijwel alle bouwvakkers beter werk zullen afleveren dan ik. Conclusie: voor mij is zelf bouwen geen optie. Ik loop dus niet te pochen en voel mij zeker niet beter dan iemand, maar beargumenteer mijn motivatie, zodat men ook weet waarom ik niet inga op het zelfbouw verhaal.

• Artbij
Ik reageer er verder niet op :). Lijkt me het verstandigst. Enige nog dit, je betrekt mijn opmerkingen op jou Rtificial, maar dat is echt niet waarop ik doel.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben in 2015 een huis laten bouwen door de firma Livingstone

Ze beginnen met een verkoop praatje en wekken de indruk dat het huis compleet wordt opgeleverd.
Op basis van onze wensen gaven zij een indicatie af van Euro 700.000

Na de eerste tekening kregen wij pas het bestek dat "sleutel klaar heet". Wel nu niets is minder waar elke schroef kost geld en het is gewoon een web waar je in terecht komt. Op een gegeven moment zit je er zover in dat je er te veel geld in hebt zit om weg te lopen. (Zelfs het schilderwerk van de kozijnen aan de binnenzijde is niet opgenomen, dat noem ik nog eens sleutel klaar)

Uiteindelijk heeft ons huis Euro 1000.000 gekost en na de handtekening zie of hoor je Livingstone niet meer.

Mijn tip aan zelfbouwers. Laat ergens een tekening maken en ga hiermee gewoon diverse aannemers af.

Heb je er een gevonden leg alles zeer goed vast als je ook maar iets aan ruimte overlaat in het bestek of zaken niet vermeld krijg je gewoon het goedkoopste van het goedkoopste geleverd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Goede waarschuwing denk ik. 100.000€ meer hoop ik dat je bedoelt?
Dat is 14% boven budget, op zich wel nog binnen de gebruikelijke range, maar echt een boel geld. Zou ik in ieder geval nuet zomaar bij elkaar kunnen krijgen.

Dat je een compleet gedetailleerd bestek mort hebben is een goede tip!

Is dat serieus, binnen schilderwerk niet inbegrepen in sleutelklaar?!? :-O

• Cai

Cai

gister gaf men bij Selekthuis aan dat bij de houten deuren er nog een extra aflaklaag nodig is die niet bij de meerprijs inbegrepen zit.

Zolang dit maar aan de voorkant helder is, is dit imho transparant en geen probleem. De verkoper vertelde dit geheel uit zichzelf om zo verrassingen voor te zijn.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:49
Mbt die 6.000 lijkt me overdreven als ik eerlijk ben
30 uur per week, 50 weken per jaar, 4 jaar of
60 uur per week, 50 weken per jaar, 2 jaar.
En dit met een aannemer en ander lui.

Ter jullie referentie. Ik ben zelf aan het bouwen (geen aannemer) en houd echt elk uurtje bij (ook opruimen enzo). Dus zelf fundering graven, storten, wapening leggen, binnenmuren lijmen, metselen, dak richten, electriciteit etc etc. Huis is 880m3.

Heb tot nu toe 2356,5 uur in de bouw zitten, wat er klaar is:
- metselwerk
- dak (op de pannen na)
- vensterbanken zitten erin

Binnenkort kozijnen plaatsen, pannen leggen, vloeren smeren (laat ik doen), dakgoot afmaken. Denk dat ik dan op 2700/2800 uur zit en iets over de helft klaar ben. Dus geen idee hoe je 6.000 uur opmaakt als je een aannemer hebt enzo.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

:Y

Ik hou er wel van dat we elkaar hier een beetje scherp houden >:)

Een beetje dikdoenerij prikken we ook zo doorheen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:13
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 20:50:

Uiteindelijk heeft ons huis Euro 1000.000 gekost en na de handtekening zie of hoor je Livingstone niet meer.

Mijn tip aan zelfbouwers. Laat ergens een tekening maken en ga hiermee gewoon diverse aannemers af.

Heb je er een gevonden leg alles zeer goed vast als je ook maar iets aan ruimte overlaat in het bestek of zaken niet vermeld krijg je gewoon het goedkoopste van het goedkoopste geleverd!
Ik heb het andersom gedaan en de aannemer verantwoordelijk gemaakt. Hij heeft in kaart gebracht wat we wilden op basis van de tekeningen van de architect en daarop gebouwd. En bij meerwerk was het zijn probleem, dan had hij beter vooraf moeten calculeren. Uiteraard wel een bouwbegeleider ingeschakeld om de kwaliteit te garanderen.

Een bestek klinkt leuk, maar een goed bestek maken kost je zeker 10K en op het moment dat het dan niet in het bestek staat beroept iedereen zich daarop.

En de bouw wordt standaard ouderwets gedacht en meerwerk is het eerste wat ze roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Jouw aannemer heeft zonder bestek een vaste prijs willen afgeven voor het project?
Ik wist niet dat dat te vinden was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 14:36
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 20:50:
Wij hebben in 2015 een huis laten bouwen door de firma Livingstone

Ze beginnen met een verkoop praatje en wekken de indruk dat het huis compleet wordt opgeleverd.
Op basis van onze wensen gaven zij een indicatie af van Euro 700.000

Na de eerste tekening kregen wij pas het bestek dat "sleutel klaar heet". Wel nu niets is minder waar elke schroef kost geld en het is gewoon een web waar je in terecht komt. Op een gegeven moment zit je er zover in dat je er te veel geld in hebt zit om weg te lopen. (Zelfs het schilderwerk van de kozijnen aan de binnenzijde is niet opgenomen, dat noem ik nog eens sleutel klaar)

Wij hebben een soortgelijke ervarng met Livingstone en zijn uiteindelijk wel weggelopen. Je wordt binnengehaald met een mooi verkooppraatje en een leuke prijs. Maar dan begint de teller te lopen voor alles wat je wilt veranderen aan de gespecificeerde standaardwoning. Naar ons gevoel betaalde je zo ongeveer de prijs van de verandering in manuren en materiaal zonder een minpost op te nemen voor materiaal en manuren van het oorspronkelijke ontwerp.

In ons geval wilden ze alvast even een handtekening dat we een huis zouden afnemen op basis van een voorlopig ontwerp nog voor dat er een eindprijs bekend was. Daarop zijn wij gestopt met Livingstone en opnieuw begonnen met een architect. Tot op heden bevalt dat veel beter.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• G-bird
[...]

Klopt ik heb er vier jaar over gedaan en ik woon nu in een huis dat ik anders nooit had kunnen betalen.

Zal je nog sterker vertellen ben ook al een jaar bezig de tuin aan te leggen. Heeft niets met pretentieus te maken. Ik weet wel wat bouwen betekent en ik weet wat betekent om onder eigen beheer bouwen inclusief alle valkuilen.

Daarnaast kun je echt veel besparen door zelf eea te doen. Ik wil niet zeggen dat iedereeen het zoals ik moet doen. Echter realiseer je dat sleutelklaar heel veel kost.

Al doe je alleen het projectmanagement zelf dan kun je veel besparen.
Card Nox schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 21:43:
Mbt die 6.000 lijkt me overdreven als ik eerlijk ben
30 uur per week, 50 weken per jaar, 4 jaar of
60 uur per week, 50 weken per jaar, 2 jaar.
En dit met een aannemer en ander lui.
Tja ik heb een huis met 635 m2 vloeroppervlak gebouwd, Dus reken de kuub maar uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Señor Sjon op 12-02-2016 08:22 ]

• G-bird

[ Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 12-02-2016 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Rtificial schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:32:
Jouw aannemer heeft zonder bestek een vaste prijs willen afgeven voor het project?
Ik wist niet dat dat te vinden was.
De aannemer heeft het bestek feitelijk gemaakt. Als je iemand een bestek laat maken, zal de gemiddelde aannemer de werktekeningen e.d. allemaal opnieuw maken in zijn systeem, dus waarom die tussenstap.

En de gemiddelde aannemer weet uitstekend hoe meerwerk werkt, dus als je hem verantwoordelijk maakt om dat vooraf goed te voorzien, wordt je risico een stuk lager. En uiteraard een deskundige bouwbegeleider gebruiken.

Ben nog steeds heel tevreden over de constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-bird
jerh schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:28:
[...]

Ik heb het andersom gedaan en de aannemer verantwoordelijk gemaakt. Hij heeft in kaart gebracht wat we wilden op basis van de tekeningen van de architect en daarop gebouwd. En bij meerwerk was het zijn probleem, dan had hij beter vooraf moeten calculeren. Uiteraard wel een bouwbegeleider ingeschakeld om de kwaliteit te garanderen.

Een bestek klinkt leuk, maar een goed bestek maken kost je zeker 10K en op het moment dat het dan niet in het bestek staat beroept iedereen zich daarop.

En de bouw wordt standaard ouderwets gedacht en meerwerk is het eerste wat ze roepen.
Op deze manier bouwen is al veel voordeliger dan selekthuis of al die anderen.

Dit is de juiste manier en dan kun je altijd nog beslissen of je de handen uit de mouwen steekt of niet. Schilderen kan bijv iedereen en als je het in goed overleg aanpakt dan de kan de aannemer er zelfs in zijn planning rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ok, heel anders dan ik gezien heb, maar goed om te weten.

@G-bird: door het project management >goed< zelf te doen kan je veel besparen. Maar mijn ervaring is dat veel mensen daar te licht over denken, en te gemakkelijk denken dat ze dat ook wel kunnen. Dat werkt vaak averechts.
Met zo'n oppervlakte snap ik de uren wel. Ben blij dat ik wat compacter heb gebouwd, er komt bij jou geen einde aan, gevoelsmatig. Knap dat je dat hebt volgehouden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-bird
Rtificial schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 23:00:

@G-bird: door het project management >goed< zelf te doen kan je veel besparen. Maar mijn ervaring is dat veel mensen daar te licht over denken, en te gemakkelijk denken dat ze dat ook wel kunnen. Dat werkt vaak averechts.
Met zo'n oppervlakte snap ik de uren wel. Ben blij dat ik wat compacter heb gebouwd, er komt bij jou geen einde aan, gevoelsmatig. Knap dat je dat hebt volgehouden!
Klopt je hebt naar mijn idee twee smaken. Management door regelen van onderaannemers met een bouwbegeleider of de tweede variant het regelen van alle onderaanemers en ook de co-ordinatie daarvan.

De tweede versie vereist veel meer planning, inzicht en kennis. Met de eerste variant kun je ook al veel verdienen omdat de risicoopslagen bij de aannemer vervallen. De kosten van een bouwbegeleider kun je dan over het algemeen nog steeds terug verdienen.

• jerh
G-bird schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:59:
[...]

Op deze manier bouwen is al veel voordeliger dan selekthuis of al die anderen.

Dit is de juiste manier en dan kun je altijd nog beslissen of je de handen uit de mouwen steekt of niet. Schilderen kan bijv iedereen en als je het in goed overleg aanpakt dan de kan de aannemer er zelfs in zijn planning rekening mee houden.
Wij hadden eerst ook gedacht om zelf te schilderen, maar toen we gingen rekenen hoeveel tijd we daarmee kwijt zouden zijn hebben we toch maar een schilder ingeschakeld. Een kamer doen is best leuk en geeft veel genoegdoening, een heel huis is toch wat anders. En we huurden tijdelijk, dus eerder verhuizen, scheelde ook weer huur.

Ik heb wel respekt voor degene die het op kunnen brengen om veel zelf te doen, is toch een hele klus. En je relatie moet daar ook maar tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:28:
[...]

Hoe kan een aannemer nu verantwoordelijk zijn voor meerwerk :?

Als jij achteraf vindt dat je in elke kamer 6 UTP aansluitingen wilt en een waterkraan kan ik me niet voorstellen dat de aannemer dit kosteloos veranderd.

Een duidelijke tekening waarop e.e.a. vermeld staat is ook een soort van bestek.

Bij ons hebben we dus een duidelijke tekening laten maken waarop alles vermeld staat en los daarvan een document met "technische omschrijving" van 17 pagina's met in "hoofdlijnen" minimale kwaliteitseisen en voorschriften, merken, uitvoeringen, etc.

De aannemer mag hier van afwijken mits kwalitatief minimaal gelijk, niet duurder en vooraf goedgekeurd door opdrachtgever.

Verder wordt de aannemer overal verantwoordelijk voor gesteld, en die moet ook alles regelen om verrassingen te voorkomen.
G-bird schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 23:08:
[...]

Klopt je hebt naar mijn idee twee smaken. Management door regelen van onderaannemers met een bouwbegeleider of de tweede variant het regelen van alle onderaanemers en ook de co-ordinatie daarvan.

De tweede versie vereist veel meer planning, inzicht en kennis. Met de eerste variant kun je ook al veel verdienen omdat de risicoopslagen bij de aannemer vervallen. De kosten van een bouwbegeleider kun je dan over het algemeen nog steeds terug verdienen.
Je vergeet nog 1 belangrijk ding, tijd.

Gezien mijn technische bouwkennis en gebrek aan tijd kan ik in ons geval mij beter concentreren op mijn eigen toko en een goede bouwbegeleider inhuren.

Ik denk dat dit in onze situatie het efficiëntste werkt :P
jerh schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 23:25:
[...]

Wij hadden eerst ook gedacht om zelf te schilderen, maar toen we gingen rekenen hoeveel tijd we daarmee kwijt zouden zijn hebben we toch maar een schilder ingeschakeld. Een kamer doen is best leuk en geeft veel genoegdoening, een heel huis is toch wat anders. En we huurden tijdelijk, dus eerder verhuizen, scheelde ook weer huur.

Ik heb wel respekt voor degene die het op kunnen brengen om veel zelf te doen, is toch een hele klus. En je relatie moet daar ook maar tegen kunnen.
Dat geldt ook voor ons. Ik heb eens geprobeerd te schilderen en ben begonnen met de garagedeur.

Conclusie:

- Ik was langer bezig met de garagedeur als de echte schilders met mijn hele woning
- Ik heb sindsdien een schurfthekel aan schilderen (en vooral schuren)

Sindsdien vind ik dat je moet doen waar je goed in bent, en in mijn geval is dat i.i.g. niet schilderen :+

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 12-02-2016 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Bah, schilderen heb ik ook een hekel aan. M'n vrouw gelukkig minder.
Hadden we voor de plafonds een schilder in huis gehaald waar we vaker goed mee samengewerkt hebben, verknalt ie de boel :( kunnen we het alsnog beter zelf doen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Ik zelf ben van plan om het huis cacso op te laten leveren en dan zelf met onderaannemers aan de gang te gaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Zoiets ben ik ook van plan, maar laat toch eerst door de aannemers een offerte maken voor alles.

Hierna wordt het strepen en bepalen wat ik zelf ga regelen met onderaannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:30:
Zoiets ben ik ook van plan, maar laat toch eerst door de aannemers een offerte maken voor alles.

Tuurlijk laat je alles door iedereen uitrekenen. Voor hetzelfde geld valt het mee. Uberhaubt wil je goede afspraken over wat casco nu inhoudt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
artbij schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:03:
Ik zelf ben van plan om het huis cacso op te laten leveren en dan zelf met onderaannemers aan de gang te gaan.
Ik zou wel even een kort bestek schrijven wat het betekent om casco op te leveren en wat de verantwoordelijkheden en garanties zijn?

Er kunnen voldoende problemen ontstaan vanwege interpretatieverschillen. Dat wil je voorkomen.
Grolsch schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:30:

Ik zou adviseren om van te voren een document te maken wat je verwacht in zo'n offerte. Elke aannemer doet dingen verschillend. Uiteindelijk wil je ook in staat zijn appels met appels te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
G-bird schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:10:
[...]

Ik zou wel even een kort bestek schrijven wat het betekent om casco op te leveren en wat de verantwoordelijkheden en garanties zijn?

Er kunnen voldoende problemen ontstaan vanwege interpretatieverschillen. Dat wil je voorkomen.

[...]

Ik zou adviseren om van te voren een document te maken wat je verwacht in zo'n offerte. Elke aannemer doet dingen verschillend. Uiteindelijk wil je ook in staat zijn appels met appels te vergelijken.
Ik wil eigenlijk ver weg blijven van stapels documenten, als je al een document moet maken waar richtlijnen instaan voor het maken van de documenten, dan is het einde zoek :). Dacht trouwens dat er standaarden zijn voor het formaat van een bestek.

Rekenen aannemers kosten voor offertes? En wat is de gemiddelde levertijd?

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 12-02-2016 12:28 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
Er zijn aannemers die tegenwoordig offertekosten rekenen. Ik ben daar nooit mee akkoord gegaan en heb of andere aannemers gezocht of ze zijn alsnog overstag gegaan om kosteloos te maken.

Gemiddelde levertijd hangt af van de complexiteit van je woning. Je moet vaak wel rekenen op minstens een week of 4. Een complexe woning kan oplopen tot 8 weken of langer.

Je hoef natuurlijk geen richtlijn voor de offerte te schrijven. Het bespaart je wel veel tijd als je dat wel doet. Alle offertes voldoen dan aan dezelfde voorwaarden en dat maakt vergelijken een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Volgens mij is het ook een beetje wat je wilt, hoeveel je voorschrijft mbt standaard te gebruiken merken/types.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
G-bird schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:10:
[...]

[...]

Wij hebben zo'n document waarin vrij gedetailleerd staat wat de verwachtingen zijn.
Inclusief tekening waarop alles aangegeven is.
artbij schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:26:
[...]

Ik wil eigenlijk ver weg blijven van stapels documenten, als je al een document moet maken waar richtlijnen instaan voor het maken van de documenten, dan is het einde zoek :). Dacht trouwens dat er standaarden zijn voor het formaat van een bestek.

Rekenen aannemers kosten voor offertes? En wat is de gemiddelde levertijd?
Als je eenduidige prijzen en vergelijkingen wilt ontkom je niet aan "stapels" papieren.
Alles wat je niet "hard" omschrijft / specificeert kan en zal een discussiepunt worden.
Of het moet je niet interesseren welk merk/type bekabeling, WC's, componenten, bakstenen, binnendeuren, etc. etc. je geleverd krijgt, dan maakt het niets uit natuurlijk.

En betalen voor een vrijblijvende offerte :? Daar doen wij niet aan.
Het is momenteel vooral een aanbod markt, dus gebruik van maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 13:00:
[...]

Wij hebben zo'n document waarin vrij gedetailleerd staat wat de verwachtingen zijn.
Inclusief tekening waarop alles aangegeven is.

[...]

Als je eenduidige prijzen en vergelijkingen wilt ontkom je niet aan "stapels" papieren.
Alles wat je niet "hard" omschrijft / specificeert kan en zal een discussiepunt worden.
Of het moet je niet interesseren welk merk/type bekabeling, WC's, componenten, bakstenen, binnendeuren, etc. etc. je geleverd krijgt, dan maakt het niets uit natuurlijk.

En betalen voor een vrijblijvende offerte :? Daar doen wij niet aan.
Het is momenteel vooral een aanbod markt, dus gebruik van maken :P
Voor veel dingen interesseert het me echt niet welke merk er gebruikt wordt. Ik wil alleen een bepaalde kwaliteit.

Sluitwerk wil ik bijvoorbeeld 3 punt sluiting met politiekeur. Wel merk boeit me echt niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Vandaag op bezoek geweest bij Livingstone. Al met al een goede indruk achtergelaten. Kennelijk heeft men daar geleerd van de ervaring van een user paar posts terug. Er werd zeer, zeer duidelijk vermeld wat er wel en ook wat er niet standaard inbegrepen zit bij de prijs. Zelf spreekt het traditionele bouwen mij aan. Hoewel wij de specifieke prijzen opgestuurd krijgen werd al wel duidelijk gemaakt dat er obv ervaring minimaal van EUR 400 per m3 uitgegaan moet worden. Dit schrikt bij mij in eerste instantie best af.

Tevens vandaag een folder binnen gekregen van Gorate. De standaardprijzen (Houtskeletbouw) van de woningen inclusief garage zijn niet heel hoog. Iemand ervaring? Woensdag op naar VDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Wij hebben heel veel kunnen werken met bestekteksten die de architect ons geleverd heeft. Die zijn voor hem vrij standaard, en hebben we maar op kleine punten aan moeten passen. Dat is wel een hele stapel papier.
Omdat we veel zelf gedaan hebben was een groot deel minder van toepassing, en hebben we als richtlijn voor ons eigen werk gebruikt. Voor die delen die we aanbesteed hebben was het echter wel heel nuttig. Maar vanaf 0 schrijven lijkt me een hels karwei.
Betalen voor een offerte is wat mij betreft not done.

Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic