Ik denk dat op het blog veel terug te vinden is.
http://onsnieuwehuis.be
Wij hebben door een betrouwbare partner in Schotland een woning laten ontwikkelen die past bij onze wensen. Zij produceren die op basis van SIP elementen, maar dan vrijwel compleet. Dus inclusief de ruwbouw elementen, ramen, deuren, onderdak, folie, dakvensters, trap, binnendeuren, plinten, lijsten rond de deuren, deurbeslag, planken voor in de inbouwkasten, roedes voor in de inbouwkasten, alle nagels, lijmen, isolatie, gipsplaten, schroeven, ....
Dat hebben we vervolgens met uiteindelijk in totaal 3 keer een 45ft trailer naar België laten komen, en hier met een lokale aannemer in elkaar gezet. Waar de Schotten dit in een dag of 5 doen, hebben wij met Nederlanders die iets anders gewend zijn te werken uiteindelijk 10 dagen nodig gehad, maar na die 10 dagen ben je dus wind en waterdicht.
Verder heb ik alle onderaannemers zelf geselecteerd en aangestuurd. Aparte aannemer voor de grondwerken (2 eigenlijk), voor de kelder, voor het plaatsen van de woning, en hier en daar wat binnenwerk (stucadoor, vloer).
Alle technieken (ventilatie, water, afvoer, elektra) hebben we zelf geplaatst, met ondersteuning van vakmensen, die voor ons de materialen berekend en geleverd hebben, legplannen gemaakt hebben, en uitleg over de werkzaamheden gegeven hebben. Wat je vervolgens zelf uitvoert is "dom" arbeidsintensief werk, dat goed zelf te doen is.
Voor de gevelafwerking hebben we gekozen voor een afwerking die we goed zelf konden plaatsen, en in ons geval sidings geplaatst (zijn we nog aan het afronden), in plaats van bakstenen.
Het dak dekken met pannen is bijzonder eenvoudig werk, en dus ook zeker niet iets wat je moet uitbesteden.
Bij dit alles moet je je bedenken dat zowel mijn vrouw als ik nog nooit echt met onze handen gewerkt hadden, en niet bijzonder handig zijn. Met het juiste gereedschap, een goede voorbereiding, en niet bang zijn om iets over te moeten doen, is gewoon heel veel van het werk prima zelf te doen.
Voor mij was dat een doel op zich. Goedkoper heeft dat het niet gemaakt, het heeft mij een massa inkomsten gekost, en als ik me bedenk dat voor ieder uur dat ik gewoon m'n werk doe, ik 3 werkmannen kan laten lopen, dan besef ik me wel eens hoe duur dit eigenlijk is. Kan je de motivatie en tijd opbrengen om dit in de avonden en weekenden te doen, dan spaar je wel uit.
Wij zijn in februari 2015 gestart met de grondwerken, maar pas half april de ruwbouw geplaatst, en een half jaar later, dus eind oktober, verhuisd. Dat betekent niet dat we klaar zijn, er is nog veel afwerking te doen, maar het is ontzettend leefbaar, en voldoende op orde om gasten te ontvangen en te laten overnachten.
Verder hebben we voor de afwerking heel goed gezocht naar de ideale prijs-kwaliteit verhoudingen, en veel van het professionele gereedschap dat we nodig hebben niet gehuurd of nieuw gekocht, maar tweedehands. Dat wat we niet meer nodig hebben verkopen we tot nu toe voor minstens de prijs waarvoor we het aangekocht hebben.