Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.656 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 15:22
Grolsch schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:49:
[...]

Je mag bij de meeste hypotheken boetevrij 10% per jaar aflossen.
Als de rentes stijgen mag je nog meer boetevrij aflossen.

Ik hou wel van keuzevrijheid zodat ik zelf kan bepalen wat ik met mijn geld doe.

Maar die afweging moet een ieder voor zichzelf maken.
Aflossen heeft niets met een aflossingsvrij deel te maken. Dat kun je op alle delen.

En het verleden heeft geleerd dat voor er mensen zijn die niet met die keuzevrijheid om kunnen gaan....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:39:
[...]

Het verschil tussen een goede keuken (siematic, bulthaub) en Ikea/superkeukens enz. Is echt erg groot. Zeker als je kijkt naar keukebladen, materialen, scharnierwerk etc. Voor sommige mensen is het die 15K extra niet waard en sommige mensen betalen het er makkelijk voor. Ik zou bijvoorbeeld wat extra betaln voor een plint. Jij blijkbaar niet :P
Busted! :D De keuken was op die foto nog niet af. Nog niet alle plinten zaten er op, en het kastje van de wijnkoelkast was nog niet klaar.
Van mij mag iemand gerust z'n droom-Bulthaup van €80.000 kopen, ik heb dat soort geld niet. Er voor lenen is een slecht idee, restwaarde is vrijwel 0.
Siematic is nauwelijks betere kwaliteit te noemen, daar komen de folies na 5-10 jaar van de frontjes zetten.
Dan zou ik nog liever voor minder dan een Siematic keuken gewoon hand/maatwerk laten maken. Maar goed, zoveel heb ik niet voor een keuken over.
Ik zie het er gewoon ook niet goed aan af. Maar jij wel, dus zeker doen, een duurdere keuken!

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59
artbij schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:55:
[...]

Aflossen heeft niets met een aflossingsvrij deel te maken. Dat kun je op alle delen.

En het verleden heeft geleerd dat voor er mensen zijn die niet met die keuzevrijheid om kunnen gaan....
Ik ben juist wel blij dat ik niet alles verplicht maandelijks hoef af te lossen, dat scheelt gigantisch in de netto maandlasten.

"Vroeger" kochten mensen huizen volledig aflossingsvrij, en dat is inderdaad niet slim, zelf ook bij mijn huidige woning destijds al gekozen om de helft af te lossen.

Concreet betekend dit in mijn situatie dat ik na 30 jaar met een restschuld zit van +- 200K (als ik verder niets aflos in de loop der jaren) wat naar mijn idee verantwoord is voor een vrijstaand huis met 1750m2 grond.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:05:
[...]

Ik ben juist wel blij dat ik niet alles verplicht maandelijks hoef af te lossen, dat scheelt gigantisch in de netto maandlasten.

"Vroeger" kochten mensen huizen volledig aflossingsvrij, en dat is inderdaad niet slim, zelf ook bij mijn huidige woning destijds al gekozen om de helft af te lossen.

Concreet betekend dit in mijn situatie dat ik na 30 jaar met een restschuld zit van +- 200K (als ik verder niets aflos in de loop der jaren) wat naar mijn idee verantwoord is voor een vrijstaand huis met 1750m2 grond.
Waarom is dat verantwoord? Ga je je huis verkopen dan?

Deze discussie is hier verder niet op zijn plek. Ook niet erg interessant.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:01:
[...]

Busted! :D De keuken was op die foto nog niet af. Nog niet alle plinten zaten er op, en het kastje van de wijnkoelkast was nog niet klaar.
Van mij mag iemand gerust z'n droom-Bulthaup van €80.000 kopen, ik heb dat soort geld niet. Er voor lenen is een slecht idee, restwaarde is vrijwel 0.
Siematic is nauwelijks betere kwaliteit te noemen, daar komen de folies na 5-10 jaar van de frontjes zetten.
Dan zou ik nog liever voor minder dan een Siematic keuken gewoon hand/maatwerk laten maken. Maar goed, zoveel heb ik niet voor een keuken over.
Ik zie het er gewoon ook niet goed aan af. Maar jij wel, dus zeker doen, een duurdere keuken!
Relatie tussen lenen en restwaarde zie ik niet echt...

We weten nog neit wat we met de keuken doen, enige idee is dat daar niet op bespaard wordt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:06:
[...]

Waarom is dat verantwoord? Ga je je huis verkopen dan?

Deze discussie is hier verder niet op zijn plek. Ook niet erg interessant.
Als je de discussie niet interessant vindt moet je hem niet voeren :P

Ik vind het verantwoord omdat ik in worst-case-scenario nog 200K schuld heb wat naar mijn mening alleen de grond zonder huis al waard is.

Zoals eerder aangegeven hou ik van keuzevrijheid en bepaal graag zelf of ik aflos of niet. (waardoor ik nu 555 euro netto in de maand meer heb te besteden).

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 30-01-2016 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:08:
[...]

Relatie tussen lenen en restwaarde zie ik niet echt...

We weten nog neit wat we met de keuken doen, enige idee is dat daar niet op bespaard wordt.
Oh, ik vind het onverantwoord een langlopende schuld aan te gaan voor iets dat aan het einde van de looptijd geen echte waarde meer heeft. Maar dat is inderdaad iets persoonlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:31

The Legend

*Plop*

Grolsch schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:44:
[...]

Onze voorlopige koopdatum voor de grond staat op 20 mei 2016.

Ik ben nu bezig offertes op te vragen voor hypotheken.

Wij willen ook de waarde van onze oude hypotheek meenemen als aflossingsvrij, en de rest aflossen.

De termijn is nog niet echt bekend, maar 20 jaar vast tegen 3,4% kwam ik voorlaatst tegen klinkt mij al als muziek in de oren.

Wij hopen met +- 8 weken de omgevingsvergunning te hebben en op 20 mei meteen de hypotheek compleet rond te hebben en vast te zetten bij de notaris.

Mocht dit onverhoopt niet lukken dan kan ik de grond eerst nog zelf betalen en daarna de hypotheek rond zien te krijgen.

De adviseurs zien er niet zoveel problemen in, op onze salarissen kunnen we stukken meer financieren als wat wij willen. Maar ik ben ondernemer, en dan gaan sommige zaken toch net ff iets lastiger af en toe :)

[...]

Ik heb mij wijs laten maken dat ik de complete oude hypotheek (50% aflossingsvrij / 50% spaarhypotheek ui 2007) nu als aflossingsvrij mag gebruiken mits het niet meer als de helft van de nieuwe hypotheek is.
Houd je er rekening mee dat vrijwel alle hypotheekverstrekkers een onherroepelijke omgevingsvergunning eisen. Dat is op z'n vroegst 6 weken na verzending van de vergunning. In jouw schema is dat op z'n vroegst half mei. Dan heb je niet veel marge bij een overdracht op 20 mei.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ook met de hypotheek vestrekkers hebben we vooroverleg, ik heb gerekend met 8 weken na bouwvergunning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rtificial schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:27:
[...]

Oh, ik vind het onverantwoord een langlopende schuld aan te gaan voor iets dat aan het einde van de looptijd geen echte waarde meer heeft. Maar dat is inderdaad iets persoonlijks.
Wat mij betreft een superdegelijke mentaliteit.

Maar ben bang dat je 1 van de weinigen bent die dit zo benadert :+

Om een keuken helemaal zelf te doen moet je diverse diciplines beheersen. Broertje van mij heeft ook een Ikea keuken en dat ziet er prima uit. Alleen wat lullige dingen in de ergonomie zoals je gaspit niet makkelijk kunnen dichtdraaien als er een pan op staat waardoor je je hand brandt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ja, de apparatuur van Ikea ben ik ook niet enthousiast over. Hebben 2 verschillende vaatwasser erbij, de duurste en een van de goedkoopste, en over allebei niet echt tevreden. Ik zou in feite adviseren alle apparatuur elders te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ikea keukens zijn ok. Voor veel mensen is dat goed genoeg. Voor mij persoonlijk moet de keuken geweldig zijn, voor de badkamer daarentegen geldt dat die alleen maar ok hoeft te zijn.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:44:
Ikea keukens zijn ok. Voor veel mensen is dat goed genoeg. Voor mij persoonlijk moet de keuken geweldig zijn, voor de badkamer daarentegen geldt dat die alleen maar ok hoeft te zijn.
Ben benieuwd waar je op uitkomt.
Of wordt het greeploos, hoogglans wit, met een eiland dat uitloopt in een eettafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:01
Rtificial schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:27:
[...]

Aflossingsvrije hypotheek kan je gewoon (automatisch) periodiek op aflossen (bij sns althans, tot 20% per jaar, van de beginwaarde.). Daarmee wordt het dus een gewone lineaire hypotheek, maar omdat er een risico op zit voor de bank (geen zekerheden) betaal je er (in mijn geval 0,1%) extra voor. Onverantwoord is het alleen als je zelf geen aflosdiscipline hebt. Na 30 jaar moet de lening inderdaad het beste wel verdwenen zijn :)
Door snel af te lossen kom je sneller in een lager risicotarief en dus een lagere rente. Extra stimulans! Ben het overigens wel eens dat het eigenlijk niet in dit draadje hoort.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 31-01-2016 00:27 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Terpen Tijn schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:23:
Echt mooi Hollands sfeertje hier nu, met lui die prat gaan op hoeveel ze wel niet konden kopen voor een appel en een ei.
Het is nu eenmaal een feit dat er op heel veel dingen flink te besparen valt.
Als je naar een badkamerzaak gaat en daar even een leuk badkamertje laat tekenen/ontwerpen, dan zit je zo op €8/10K alleen al aan materialen.
Maar daar zit gigantisch veel marge op voor die zaken, ik had bij mijn nieuwbouwhuis een stelpost van 5K voor de badkamer, even naar zo`n badkamerzaak toe, ik zat al op €6K aan materialen en daar zaten nog geeneens tegels bij.
Ik heb de offerte van die zaak thuis eens goed bekeken, alle materiaalcode`s stonden erop.
Even Googlen op die materiaalcode`s en je ziet bij een webshop wat dat spul dan kost ergens anders.
Zo,n Geberit inbouwreservoir voor een hangwc bijvoorbeeld, die stond voor €280 ex op de offerte.
Online kun je die krijgen voor €175 inc Btw......, en dat prijsverschil gold voor zo`n beetje alle materialen.
Dus die badkamer heb ik maar casco laten opleveren, en dat heb ik zelf gedaan. ;)

En dat is alleen nog maar de badkamer.....
Als je overal gelijk naar de glanzende showroom gaat en niet kijkt naar alternatieven, ja dan is bouwen erg duur.

Ik woon in een buurt met bijna alleen maar vrijstaande nieuwbouwhuizen, maar er is niemand zo gek om zijn tuin te laten inrichten voor €90/m2 hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door bluemoon23 op 31-01-2016 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Mistraller schreef op zondag 31 januari 2016 @ 00:26:
[...]

Aflossingsvrije hypotheek kan je gewoon (automatisch) periodiek op aflossen (bij sns althans, tot 20% per jaar, van de beginwaarde.). Daarmee wordt het dus een gewone lineaire hypotheek, maar omdat er een risico op zit voor de bank (geen zekerheden) betaal je er (in mijn geval 0,1%) extra voor. Onverantwoord is het alleen als je zelf geen aflosdiscipline hebt. Na 30 jaar moet de lening inderdaad het beste wel verdwenen zijn :)
Door snel af te lossen kom je sneller in een lager risicotarief en dus een lagere rente. Extra stimulans! Ben het overigens wel eens dat het eigenlijk niet in dit draadje hoort.
Dat is echt compleet naast m'n punt. Het ging mij er om dat ik een lening of hypotheek voor een keuken onverstandig vindt, omdat de restwaarde van de keuken al heel snel 0€ is.
Los daarvan krijg ik persoonlijk jeuk van aflossingsvrije hypotheken. Ik los het liefst zo snel mogelijk af, dan heb ik een appeltje voor de dorst zeg maar. Het mooie van kopen tegenover huren is dat je je eigen woning bij elkaar spaart met de aflossing. Een aflossingsvrije hypotheek us als huren, waarbij je dan nog het gevoel hebt dat het je eigen huis is. Maar ik snap dat dat heel persoonlijk is, en snap de insteek due Grolsch beschreef ook wel. Is alleen niets voor mij. Ik heb een annuïteiten hypotheek met vaste rente van 2.9% over de hele looptijd. Weet ik tenminste waar ik aan toe ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:13
Grolsch schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:44:
[...]

De termijn is nog niet echt bekend, maar 20 jaar vast tegen 3,4% kwam ik voorlaatst tegen klinkt mij al als muziek in de oren.

Wij hopen met +- 8 weken de omgevingsvergunning te hebben en op 20 mei meteen de hypotheek compleet rond te hebben en vast te zetten bij de notaris.

Mocht dit onverhoopt niet lukken dan kan ik de grond eerst nog zelf betalen en daarna de hypotheek rond zien te krijgen.

[...]
Ik begrijp die behoefte aan zo'n lange termijn niet. De gemiddelde nederlander verhuist eens per 7 jaar. We zitten nog steeds in een dalende rente tendens. Ik zou variabel nemen en vastzetten als het weer omhoog gaat. Heb je ook geen geneuzel met aflossen en boetes als je iets wil veranderen. Uiteraard alleen geldig tot je het vastzet. Is ook op termijn bijna altijd goedkoper. En kijk goed hoe het bouwdepot geregeld is, krijg je dezelfde rente als je betaald.

Denk wel aan de onherroepelijk worden van de omgevingsvergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jerh schreef op zondag 31 januari 2016 @ 09:49:
[...]

Ik begrijp die behoefte aan zo'n lange termijn niet. De gemiddelde nederlander verhuist eens per 7 jaar. We zitten nog steeds in een dalende rente tendens. Ik zou variabel nemen en vastzetten als het weer omhoog gaat. Heb je ook geen geneuzel met aflossen en boetes als je iets wil veranderen. Uiteraard alleen geldig tot je het vastzet. Is ook op termijn bijna altijd goedkoper. En kijk goed hoe het bouwdepot geregeld is, krijg je dezelfde rente als je betaald.

Het gemiddeld aantal jaren dat mensen in zelfgebouwde huizen woont is aanmerkelijk hoger dan 7 jaar denk ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Wat bij het vastzetten van de rente ook nog kan meespelen is dat het de leencapaciteit beïnvloed. Bij een rente van <10jr wordt gerekend met 5% ofzo. Dan daalt de leencapaciteit dus aanmerkelijk. Zet je de rente langer vast dan wordt de leencapaciteit bepaald adhv de werkelijke rente.

[ Voor 23% gewijzigd door WNT op 31-01-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Echt? Logisch op zich, maar nooit eerder gehoord. Grappig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op zondag 31 januari 2016 @ 00:15:
[...]

Ben benieuwd waar je op uitkomt.
Of wordt het greeploos, hoogglans wit, met een eiland dat uitloopt in een eettafel?
Zou best kunnen. Maar op dat soort keukens zie je het grootste verschil tussen goedkoop en prachtig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:06:
[...]

Zou best kunnen. Maar op dat soort keukens zie je het grootste verschil tussen goedkoop en prachtig.
Eerlijk? Ik zie het er niet aan af. Ik zie het ook terug in zo ontzettend veel ontwerpen tegenwoordig. En praktisch is het vaak ook al niet.
Naja, tip van mijn kant, als je zoiets doet, ga voorbij aan Siematic, en kijk of je in plaats van folie spuitwerk kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
artbij schreef op zondag 31 januari 2016 @ 09:51:
[...]

Het gemiddeld aantal jaren dat mensen in zelfgebouwde huizen woont is aanmerkelijk hoger dan 7 jaar denk ik.
Denk bijvoorbeeld aan: nieuwe vrouw (huis bouwen is relatietest....), nieuwe baan, benodigde zorg etc. Anyway het is ter overdenking en mijn mening is zeker niet zaligmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Bij ons was minimaal 10 jaar rentevast verplicht vanwege de starterslening. Daarnaast is het verschil tussen 10 en variabel zo klein dat het zeker het overwegen waard is. Als ik het nu opnieuw bekijk had ik zelfs getwijfeld om het 20 jaar vast te zetten.

Over de Ikea keuken, die viel bij ons af aangezien de maximale breedte van de lades maar 80cm is en ze geen greeploos aanbieden. Vanmiddag liep ik er nog en als je op de details let valt het toch tegen. Een stoomoven voor 450,- euro liet me wel even twijfelen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Wij hadden eest een gespoten keuken gekozen maar een opgroeiende zoon heeft ons daarvan doen afzien en hebben nu laminaat fronten omdat die beter tegen een stootje kunnen. Samen met een witte stenen blad en spatwand maakt het toch mooi (op foto althans).

Gespoten of echt houten keuken komt wel eens over een jaar of 20...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Snap ik goed hoor, als je kinderen hebt.
Wij hebben onze keuken om te gebruiken, dan zijn kwetsbare materialen ook niet zo handig. Snel vervangbare materialen dan weer wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik snap er niks van :+

Geen van onze kinderen heeft ooit iets aan onze keuken beschadigd.

Gewoon je kinderen leren dat je zuinig bent op al je spullen (auto, fiets, meubilair, keuken, etc etc). Ook rennen in huis was (en is) verboden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Het huis wat ik nu ga bouwen is bedoeld om oud in te worden.

De rente zal niet veer meer (kunnen) dalen.

De 1 maands euribor staat op -0,2%, hoeveel lager denk je dat mogelijk is :?

Een variable rente is op termijn inderdaad altijd goedkoper (zonder hypotheek is nog goedkoper) maar zoals eerder opgemerkt door een Tweaker rekenen banken met rentevaste periodes <10 jaar met een toetsrente van 5%, dus conclusie, je kunt met een rente van 15 jaar vast +- 1 x zoveel geld lenen als met een variabele rente.

Als ik dan de verschillen zie tussen 10 en 20 jaar vast, en het feit dat rentes niet veel lager meer kunnen als op dit moment heb ik de voorkeur om het 20 jaar vast te zetten.

In mijn stadium (offerte) kan ik altijd nog profiteren van rentedalingen, en is de max.rente afgedekt.

Wat betreft het aflossen van de laatste 200K, dit kost gewoon 555 netto per maand extra, terwijl de lasten met deze rentes +- 340 EURO netto in de maand zijn. Dus OF 895 in de maand netto missen of 340 in de maand netto missen. De gedachten om ooit schuldenvrij te leven is een leuke gedachten, maar ik heb (helaas) te vaak meegemaakt dat je de leeftijd om te genieten niet haalt, dus daarom geniet ik er nu van ;)
(op een voor mij verantwoorde manier).

Gelukkig heeft iedereen (die een oude bestaande hypotheek heeft) daar zelf de keuze in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
nokiaan958GB schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:40:
Ik snap er niks van :+

Geen van onze kinderen heeft ooit iets aan onze keuken beschadigd.

Gewoon je kinderen leren dat je zuinig bent op al je spullen (auto, fiets, meubilair, keuken, etc etc). Ook rennen in huis was (en is) verboden >:)
Tuurlijk leer je dat, maar een ongeluk is snel gebeurd. Een kind moet zich vooral kunnen amuseren en wil die daar niet teveel in beperken. Hij weet wat mag en dat niet en speelt gewoon in de woonkamer, tot nu toe lukt dat perfect.

Als je dat risico niet wil nemen kan je ook een kamerplant kopen ipv een kind te zorgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 15-09 18:59
bluemoon23 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 01:23:
[...]

Het is nu eenmaal een feit dat er op heel veel dingen flink te besparen valt.
Als je naar een badkamerzaak gaat en daar even een leuk badkamertje laat tekenen/ontwerpen, dan zit je zo op €8/10K alleen al aan materialen.
Maar daar zit gigantisch veel marge op voor die zaken, ik had bij mijn nieuwbouwhuis een stelpost van 5K voor de badkamer, even naar zo`n badkamerzaak toe, ik zat al op €6K aan materialen en daar zaten nog geeneens tegels bij.
Ik heb de offerte van die zaak thuis eens goed bekeken, alle materiaalcode`s stonden erop.
Even Googlen op die materiaalcode`s en je ziet bij een webshop wat dat spul dan kost ergens anders.
Zo,n Geberit inbouwreservoir voor een hangwc bijvoorbeeld, die stond voor €280 ex op de offerte.
Online kun je die krijgen voor €175 inc Btw......, en dat prijsverschil gold voor zo`n beetje alle materialen.
Dus die badkamer heb ik maar casco laten opleveren, en dat heb ik zelf gedaan. ;)

En dat is alleen nog maar de badkamer.....
Als je overal gelijk naar de glanzende showroom gaat en niet kijkt naar alternatieven, ja dan is bouwen erg duur.

Ik woon in een buurt met bijna alleen maar vrijstaande nieuwbouwhuizen, maar er is niemand zo gek om zijn tuin te laten inrichten voor €90/m2 hoor.
Ik ontken ook niet dat er valt te besparen, maar ook jij zet de zaken in een bepaald perspectief. Lui die zich in een glanzende showroom vergapen aan te dure spullen vs. 'de slimme tweaker'.

Maar ik vind het nogal wat om even zelf een badkamer te monteren. Ik doe echt wel dingen zelf in huis, maar badkamers heb ik nog nooit gebouwd, en mijn vader/oom/neef/broer ook niet. Heet en koudwaterkranen aansluiten, bad, wasbakken, douchewanden, etc allemaal netjes en stevig monteren, tegels zetten? En hoeveel tijd kost dat wel niet? Zonder badkamer is het ook niet lekker wonen, dus het moet eigenlijk wel snel.

Dus ja, theoretisch kun je met jouw voorbeeld inderdaad besparen. ALS je dan ook alles zelf perfect kan fixen met alleen de ruwe materialen. Dat laatste is niet vanzelfsprekend, dat is mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Rtificial schreef op zondag 31 januari 2016 @ 09:03:
[...]

Dat is echt compleet naast m'n punt. Het ging mij er om dat ik een lening of hypotheek voor een keuken onverstandig vindt, omdat de restwaarde van de keuken al heel snel 0€ is.
Los daarvan krijg ik persoonlijk jeuk van aflossingsvrije hypotheken. Ik los het liefst zo snel mogelijk af, dan heb ik een appeltje voor de dorst zeg maar. Het mooie van kopen tegenover huren is dat je je eigen woning bij elkaar spaart met de aflossing. Een aflossingsvrije hypotheek us als huren, waarbij je dan nog het gevoel hebt dat het je eigen huis is. Maar ik snap dat dat heel persoonlijk is, en snap de insteek due Grolsch beschreef ook wel. Is alleen niets voor mij. Ik heb een annuïteiten hypotheek met vaste rente van 2.9% over de hele looptijd. Weet ik tenminste waar ik aan toe ben.
Denk alleen dat je dan wel een verkeerde hypotheek gekozen hebt, als je snel wilt aflossen, kies dan een lineaire hypotheek. (Is ook het goedkoopst IMHO, minste rente aan de bank, sneller in een lagere risicoklasse dus lagere rente.) Overigens mis je ook mijn punt; een aflossingsvrije hypotheek is niets meer of minder dan een lineaire of annuïtaire variant, de verplichting tot aflossen is er alleen niet. Niets staat je in de weg om zelf tot een aflosvorm te komen.

Als je bestaand koopt en volledig financiert, leen je ook voor de keuken, badkamer etc. Niet zoveel zaken in je onroerend goed gaan trouwens 30 jaar mee. Deuren, hang/sluitwerk, ramen, kozijnen, soms dakpannen of complete buitenmuren, tuin, etc, zijn vaak binnen 30 jaar al vervangen door wat anders. Volgens mij komt dat op hetzelfde neer :)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Mistraller schreef op zondag 31 januari 2016 @ 23:41:
[...]

Denk alleen dat je dan wel een verkeerde hypotheek gekozen hebt, als je snel wilt aflossen, kies dan een lineaire hypotheek. (Is ook het goedkoopst IMHO, minste rente aan de bank, sneller in een lagere risicoklasse dus lagere rente.)
offtopic:
Als je de discipline neemt om extra af te lossen, neem dan een annuitaire hypotheek. Want je kan deze altijd aflossen alsof het een lineaire hypotheek is. Andersom kan niet. Als het dan een jaar financieel tegen zit, dan kan je minder aflossen. Flexibiliteit zonder extra verplichtingen is fijn :).

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Eindelijk weer tijd voor een bouw gerelateerde vraag :).

Mijn VO is klaar, nu kan ik me bezighouden met andere zaken zoals isolatie en verwarmingsinstallatie. Ik heb erg veel dingen langs horen komen maar heb nog wel wat vragen. Mijn beneden verdieping is langwerpig en grofweg 12m x 8m. De 12 meter aan de achterkant (NO) plus nog 2 meter van elke zijkant zijn volledig van glas.

- Is het nog mogelijk om te voldoen aan de epc norm zonder zonnepanelen?
- Is RC 5 voor de muren genoeg? Is er een groot verschil tussen RC 5 en 8. Of is dat alleen veel duurder?
- Is HR++ glas genoeg?

Voor mijn huis heb ik comfort hoog op het wensenlijstje, hoger dan goedkoop en milieuvriendelijk. Ik had zelf het idee om goed te isoleren en dan te kijken of er leuke subsidies zijn voor een warmtepomp en anders gewoon voor 107% ketel te gaan.

Architect stelde voor HR++ glas en RC5 voor de muren. Is dat voldoende?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:03
artbij schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:18:

Mijn VO is klaar, nu kan ik me bezighouden met andere zaken zoals isolatie en verwarmingsinstallatie. Ik heb erg veel dingen langs horen komen maar heb nog wel wat vragen. Mijn beneden verdieping is langwerpig en grofweg 12m x 8m. De 12 meter aan de achterkant (NO) plus nog 2 meter van elke zijkant zijn volledig van glas.

- Is RC 5 voor de muren genoeg? Is er een groot verschil tussen RC 5 en 8. Of is dat alleen veel duurder?
- Is HR++ glas genoeg?

Voor mijn huis heb ik comfort hoog op het wensenlijstje, hoger dan goedkoop en milieuvriendelijk. Ik had zelf het idee om goed te isoleren en dan te kijken of er leuke subsidies zijn voor een warmtepomp en anders gewoon voor 107% ketel te gaan.

Eerste vraag: wat is je ventilatiesysteem?
Maar ik denk dat je er niet gaat komen met Rc5, Hr++, en ketel (en zonder pv-panelen). Even voor jouw beeld: woningen (en dat zijn tussenwoningen) die ik bereken die zonder pv-panelen en met ketel aan de EPC-eis moeten voldoen moet ik uitrusten met: rc 7 in wanden/daken, triple glas, douche wtw en een vraaggestuurde ventilatie-wtw. Nu is mijn mening dat je voor een vrijstaande woning eigenlijk ook gewoon voor rc7 en triple glas moet gaan. Hier in mijn rijwoning heb ik dat ook en je kunt gewoon voor de grote glaspui gaan zitten als het buiten vriest, en nog geen koudestraling voelen, heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik wil inderdaad die koudestraling voorkomen. Heb je die wel bij Hr++?

Die ventilatie-WTW moet er ook komen verwacht ik. Als ik het goed heb is dit ook comfortverhogend.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Bij HR++ heb je nog wel koudestraling ja. Dit verdwijnt pas bij tripple glas, dus in de woonkamer zou ik dat zeker aanbevelen indien je voor comfort gaat en grote glazen oppervlaktes hebt. Balans ventilatie is zeker comfortverhogend mits je het goed berekent en laat inregelen

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ventilatie-WTW lijkt me ook essentieel, en is inderdaad wel comfortverhogend. Met zulke grote glasoppervlaktes zou ik kiezen voor het beste van het beste dat ik kan betalen in het opzicht van isolatie. Het is prachtig, maar glas isoleert nu eenmaal stukken slechter dan een muur. Ben ook heel benieuwd naar de profielen die je er voor gaat gebruiken. Zulke glaspartijen staan of vallen bij de juiste profielen en het juiste ontwerp, maar nogmaals, prachtig idee!

Geen idee of dit je kan helpen, maar ik vond het wel een handige tool om een indruk van de resultaten bij ons ontwerp te krijgen:
http://www.bouw-energie.be/nl/bereken/epc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ultieme wens is dit:

Afbeeldingslocatie: http://de.mhb.nl/fotos/20110117-104548Hausambodensee%20foto2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cantifix.co.uk/wp-content/uploads/attachments/skyframe1.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ja, dat snap ik. Die uitvoering is ernstig goed, ook met die draagbalk.
Vaak is de draagconstructie iets dat roet in het eten gooit, samen met de kostprijs van profielen en glas.
40.000-60.000€ voor zo'n raampartij is geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ontwerp van nu heeft pilaren aan de binnenkant. Nu valt me inderdaad op dat op de bovenste foto een balk staat die waarschijnlijk voor de constructie is en niet voor het ontwerp.

Zag ook al nederlands ontwerpen zoals metaglas. Dat is ook een mogelijkheid.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het is wel erg mooi !

Ook al met je vrouw overlegd :? of hebben jullie een schoonmaakster :P

Ook met kleine kinderen lijkt het mij niet praktisch gezien al die kleine vette vingertjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:18:
Het is wel erg mooi !

Ook al met je vrouw overlegd :? of hebben jullie een schoonmaakster :P

Ook met kleine kinderen lijkt het mij niet praktisch gezien al die kleine vette vingertjes :P
We hebben een schoonmaakster :).

Ik vind het echt apart dat sommige mensen hun hele huis inrichten op de kleine kinderen. Net of die de komende 40 jaar klein blijven. Want dat is toch wel de minimale periode die ik in dit huis wil gaan wonen.

Ongetwijfeld zal de kleine een keer tegen de keuken aanrijden, of de alu kozijnen beschadigen. Maar dat is echt niet erg, in een huis moet geleefd worden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat vind ik ook hoor, en in ons huis wordt ook geleefd, ik ga niet hele dagen proberen "schade" te voorkomen.

Dit betekend niet dat ze alles maar af moeten breken, maar ze hoeven ook geen handschoentjes aan.

Ik vind die grote glaspartijen erg mooi om te zien, ik ben benieuwd naar jullie eindresultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:03:
Ik vind die grote glaspartijen erg mooi om te zien, ik ben benieuwd naar jullie eindresultaat!
Ik ook.

Helaas duurt bouwen lang :(

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 15-09 18:59
Behalve schade aan het glas kan je ook schade aan je kinderen krijgen; als ze door zo'n enorm raam heenvallen kan het slecht aflopen. Veiligheidsglas kiezen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:03
Rtificial schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:35:
Geen idee of dit je kan helpen, maar ik vond het wel een handige tool om een indruk van de resultaten bij ons ontwerp te krijgen:
http://www.bouw-energie.be/nl/bereken/epc
Wellicht voor mensen in België interessant, maar in Nederland hebben ze er zo'n ingewikkelde berekening van gemaakt dat kWh/m2 helaas helemaal niets zegt over de EPC :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Terpen Tijn schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:46:
Behalve schade aan het glas kan je ook schade aan je kinderen krijgen; als ze door zo'n enorm raam heenvallen kan het slecht aflopen. Veiligheidsglas kiezen dus!
Door driedubbelglas heenvallen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Tieske88 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:53:
[...]

Wellicht voor mensen in België interessant, maar in Nederland hebben ze er zo'n ingewikkelde berekening van gemaakt dat kWh/m2 helaas helemaal niets zegt over de EPC :p
Ah okay, dat wist ik niet. Misschien bestaan er soortgelijke web-tools voor Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
artbij schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:55:
[...]

Door driedubbelglas heenvallen?
Je kan per glasplaat scherven hebben natuurlijk. De keuze is dan gehard glas (10% kans op breuk), elk douchescherm is hiervan gemaakt en/of gelaagd glas. Dan heb je wel scherven, maar de boel zit bij elkaar geplakt door de folie. De combinatie geeft kleine vastgeplakte scherven. ;)

Maar dat in een grote pui is enorm kostenverhogend.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik begrijp dat die pui op Noord-Oost zit, dat is niet heel gunstig voor de koudestraling die je daarvan hebt in de winter (wel weer gunstig voor de warmtelast in de zomer)
Ik zou daarom inderdaad ernstig onderzoeken of Triple-glas geen mogelijkheid is.

Over het doorvallen van die ruit, tja, je gaat er niet zomaar doorheen. Zeker niet door dubbel of triple glas, maar het kan wel degelijk gebeuren. Ik weet niet wat de glasverzekeraar zegt over de vervanging van een ruit van dat formaat. Als het twee keer gebeurd is dan zullen ze wel zeggen: doe er nu maar veiligheidsglas in. :P

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Señor Sjon schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:10:
[...]

Je kan per glasplaat scherven hebben natuurlijk. De keuze is dan gehard glas (10% kans op breuk), elk douchescherm is hiervan gemaakt en/of gelaagd glas. Dan heb je wel scherven, maar de boel zit bij elkaar geplakt door de folie. De combinatie geeft kleine vastgeplakte scherven. ;)

Maar dat in een grote pui is enorm kostenverhogend.
Ik hoor vaker dat glaspartijen duur zijn. Maar hoe zit dat eigenlijk qua kosten? Als ik zo online kijk koop je triple glas voor zo'n 90 euro per m2. Daar moet natuurlijk nog een kozijn bij. Voor metselwerk vind ik prijzen van 111 euro per m2 voor halfsteens werk. Voor een geisoleerde spouwmuur kom je dan al gauw op 250 per m2.
Op een oppervlak van 12 meter breed bij 2.5 meter hoog heb je het dan over 7500 bij metselwerk. Triple glas van die oppervlakte komt op 2700. Zijn de kozijnen dan echt zo duur dat je fors boven de prijs van metselwerk uitkomt?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ligt eraan wat je wilt, je kunt op internet overal voorbeelden vinden. Maar ik reken incl kozijn, schuifmateriaal etc op 30 tot 40K.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Doet me denken aan die ruitjes die ze in wolkenkrabbers plaatsen. Zo'n halve ton per stuk.

De hele grote stukken op de foto's zullen ze vanwege het gewicht ook niet "met de hand" kunnen plaatsen.

Het is inderdaad prachtig zo'n glazen pui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
T-MOB schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:39:
[...]
Ik hoor vaker dat glaspartijen duur zijn. Maar hoe zit dat eigenlijk qua kosten? Als ik zo online kijk koop je triple glas voor zo'n 90 euro per m2. Daar moet natuurlijk nog een kozijn bij. Voor metselwerk vind ik prijzen van 111 euro per m2 voor halfsteens werk. Voor een geisoleerde spouwmuur kom je dan al gauw op 250 per m2.
Op een oppervlak van 12 meter breed bij 2.5 meter hoog heb je het dan over 7500 bij metselwerk. Triple glas van die oppervlakte komt op 2700. Zijn de kozijnen dan echt zo duur dat je fors boven de prijs van metselwerk uitkomt?
De prijs van de muur is 'af'. Inclusief arbeid. Daarnaast is die muur dragend en ben je constructief meteen klaar.

Bij zo'n glaswand moet nog wel wat gebeuren. Allereerst moet de hele constructie worden aangepast om het gewicht wat boven de glaswand zit op te vangen. Zelfs bij een tussenwoning, waarbij de vloer zelfdragend is, dan nog staat de gevel daar meestal 'voor'. Paar meter staal erin, constructeur die even meekijkt en 'bob de lasser' moet ook nog even aan de slag. Het zou me niks verbazen als in dit rekenvoorbeeld je al over de prijs van het rauwe glas heen bent.
Daarna moet je het glas inderdaad in een kozijn plaatsen. Nu kun je bij glasdiscount.nl je glas bestellen, maar dan heb je garantie tot aan de voordeur. Dus meestal 'match' je het glas en kozijn, of zorg je ervoor dat de bedrijven weten waar ze mee bezig zijn. Je kozijnen moeten ook geen koudebrug worden en een redelijk gewicht handelen, dan beginnen de 'budget' modellen al af te vallen. Wat zeg je? Het moet ook nog open kunnen? ;) Hoe meer glas je doet, hoe meer kans je hebt dat er ergens toch iets moet gaan schuiven of scharnieren.
Maar dan nog, zelfs goedkope kunststof kozijnen zijn vaak ook gewoon iets van 100 euro per m2. En daar moet ook iemand nog 'iets' mee doen.

Ik denk dat je daarom het glas moet vergelijken met de bakstenen van het schoon metselwerk. Bakstenen heb je ook in alle prijzen. De prijs per steen valt wel mee, maar toch, uiteindelijk begint ook dat gewoon 'door te tikken'. Zo is een m2 glas ook niet schokkend. En zelfs zo'n wand is prima te betalen. Het enige jammere is dat je de rest van het huis ook meteen moet kopen. Daarmee is 40k ineens het verschil tussen wel of niet een garage bijvoorbeeld. Of een extra verdieping erop. Of een hectare grond achter het huis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
nokiaan958GB schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:38:
Doet me denken aan die ruitjes die ze in wolkenkrabbers plaatsen. Zo'n halve ton per stuk.

De hele grote stukken op de foto's zullen ze vanwege het gewicht ook niet "met de hand" kunnen plaatsen.

Het is inderdaad prachtig zo'n glazen pui.
Die kun je met 1 vinger verplaatsen als het goed is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
Ik heb veel glas in mijn woning (HR++). Mocht ik het opnieuw doen, ik zou voor 3V glas gaan. Koudestraling is op sommige momenten toch echt wel voelbaar vind ik.
Genoeg isoleren en een goeie gasketel met -als je huis voldoende geisoleerd is- een vermogen-ondergrens die laag genoeg is.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 21:37
artbij schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:18:

- Is HR++ glas genoeg?

Zeker voor drievoudig glas gaan, verdien je altijd terug. Zeker als je comfort op 1 hebt. Zorg dan wel dat je geen roosters neemt, maar een fatsoenlijke wtw, zoals itho qualityflow.

Rc van 5 voor de muren kan prima, de wettelijke onderwaarde is toch 4,5?
5 is wel wat laag, als je 120 mm isolatie doet kom je al snel op 5,1 bij niet al te exotisch materiaal. Totaal met spouw ed zit je dan al richting 6.

Jammer dat je glaspartij een ongunstige ligging heeft trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:46:
Volgens het Nederlands bouwbesluit moet al het glas dat lager als een meter hoog zit veiligheidsglas zijn als ik het me goed herinner.

Onze CPO woning is na bijna 3 jaar bijna af. Oplevering halverwege februari. Balkonnetjes krijgen nog een glazen balustrade.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/hvLSkrbtUETBYeyUOYyv96bV/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:31

The Legend

*Plop*

Deveon schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 07:10:
[...]

Volgens het Nederlands bouwbesluit moet al het glas dat lager als een meter hoog zit veiligheidsglas zijn als ik het me goed herinner.
Sinds het Bouwbesluit 2012 al niet meer. Er is wel een (onverplichte) NEN norm die dat wel adviseert.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 00:42:
[...]

Zeker voor drievoudig glas gaan, verdien je altijd terug. Zeker als je comfort op 1 hebt. Zorg dan wel dat je geen roosters neemt, maar een fatsoenlijke wtw, zoals itho qualityflow.

Rc van 5 voor de muren kan prima, de wettelijke onderwaarde is toch 4,5?
5 is wel wat laag, als je 120 mm isolatie doet kom je al snel op 5,1 bij niet al te exotisch materiaal. Totaal met spouw ed zit je dan al richting 6.

Jammer dat je glaspartij een ongunstige ligging heeft trouwens.
Klopt van die richting, maar daar doen we niets aan. In de zomer zal ik er trouwens wel blij mee zijn :).

Heb de architect nu laten tekenen met de 117mm variant van kingspan k8. Die komt op Rc6.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 07:51:
[...]

Klopt van die richting, maar daar doen we niets aan. In de zomer zal ik er trouwens wel blij mee zijn :).

Heb de architect nu laten tekenen met de 117mm variant van kingspan k8. Die komt op Rc6.
K8 is ongeveer het duurste materiaal wat er is, echter dan krijg je ook de hoogste Rc waarde. Ik heb zelf gekozen voor Kingspan TW50. Zit er net onder qua isolatiewaarde (Lambda 0,022 vs 0,020), echter scheelt veel meer dan 10% in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 21:45:
[...]

K8 is ongeveer het duurste materiaal wat er is, echter dan krijg je ook de hoogste Rc waarde. Ik heb zelf gekozen voor Kingspan TW50. Zit er net onder qua isolatiewaarde (Lambda 0,022 vs 0,020), echter scheelt veel meer dan 10% in de prijs.
Heb ik gelezen inderdaad. 10% komt op 3,- p/m ofzo? En wat scheel het in dikte? Zie dat het 0,6 Rc scheelt bij dezelfde dikte.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 21:50:
[...]

Heb ik gelezen inderdaad. 10% komt op 3,- p/m ofzo? En wat scheel het in dikte? Zie dat het 0,6 Rc scheelt bij dezelfde dikte.
Ik zou gewoon even wat prijzen opvragen, dan heb je actuele gegevens. Op de site van Kingspan kun je alle waardes nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 21:51:
[...]

Ik zou gewoon even wat prijzen opvragen, dan heb je actuele gegevens. Op de site van Kingspan kun je alle waardes nalezen.
Waar denk je dat ik dit vandaan heb :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
whoami schreef op maandag 01 februari 2016 @ 23:41:
[...]
Ik heb veel glas in mijn woning (HR++). Mocht ik het opnieuw doen, ik zou voor 3V glas gaan. Koudestraling is op sommige momenten toch echt wel voelbaar vind ik.
Sluit ik me bij aan. Wij hebben onze achtergevel (uitgebouwd) helemaal van glas HR++ met een convectorput. Het voelt daar, vooral met gordijnen open, toch soms onbehaaglijk. Woning is van 1998, dus aan de andere kant ook wel weer goed dat er wel voor HR++ is gekozen, want dat was toen zeker niet de standaard en er zit veel glas in ons huis.

Overigens is het wel meer een comfort dingetje, want ook bij echte kou buiten koelt ons huis niet sterk af, en is het vooral merkbaar omdat we bij het glas ook onze zithoek hebben.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Mistraller schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 00:19:
[...]

Sluit ik me bij aan. Wij hebben onze achtergevel (uitgebouwd) helemaal van glas HR++ met een convectorput. Het voelt daar, vooral met gordijnen open, toch soms onbehaaglijk. Woning is van 1998, dus aan de andere kant ook wel weer goed dat er wel voor HR++ is gekozen, want dat was toen zeker niet de standaard en er zit veel glas in ons huis.

Overigens is het wel meer een comfort dingetje, want ook bij echte kou buiten koelt ons huis niet sterk af, en is het vooral merkbaar omdat we bij het glas ook onze zithoek hebben.
Ik woon in een huis met de hele achtergevel, op de begane grond na, met enkel glas. Ik wordt dus elke ochtend in een koude slaapkamer wakker, en als de zon 2 minuten schijnt is het veel te warm.

Gelukkig wordt het bij ons in de lente allemaal vervangen. Maar dan heb je het wel over bijna alle ramen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Ik heb een vraagje: Wij zijn momenteel bezig met het aankopen van een kavel. Aangezien de bestemming "agrarisch" was is er een wijzigingsplan gemaakt. Het "ontwerp" wijzigingsplan heeft de afgelopen 6 weken ter inzage gelegen en gaat volgende week veranderen naar "vastgesteld" wijzigingsplan (geen bezwaren ingediend). Nu zie ik tot mijn verbazing dat het straks weer 6 weken ter inzage ligt voor belanghebbende die niet instaat zijn geweest om in de vorige 6 weken beroep in te dienen... Nu mijn vraag: Mag/kan ik al wel zodra het van Ontwerp veranderd is naar Vastgesteld een vooroverleg aanvragen en van start te gaan met de aanvraag Omgevingsvergunning? Of kan dit pas nadat de nieuwe 6 weken voorbij zijn? Ik begrijp dat er een risico aan vast zit als ik niet wacht, maar mijn vraag is of het überhaupt wel kan en/of mag van de gemeente?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
De enige de weet of het mag is de gemeente waar dit speelt. Een telefoontje en je weet het....

Neem aan dat het kavel nog niet je eigendom is, dus eigenlijk wil je bij de gemeente overleg over een tekening op een kavel dat niet van jou is en dat nog geen woonbestemming heeft?

[ Voor 50% gewijzigd door Artbij op 04-02-2016 19:24 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zo vreemd is het niet dat je vergunning aanvraagt op grond die niet van jou is.

Sterker nog, je kunt zelfs vergunning krijgen op grond die niet van jou is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:22:
De enige de weet of het mag is de gemeente waar dit speelt. Een telefoontje en je weet het....

Neem aan dat het kavel nog niet je eigendom is, dus eigenlijk wil je bij de gemeente overleg over een tekening op een kavel dat niet van jou is en dat nog geen woonbestemming heeft?
Heb ondertussen het antwoord al, ja het mag.
Het had een reden dat ik de gemeente niet zelf heb gebeld. Kavel is nog niet officieel mijn eigendom, koopakte is wel getekend maar krijg pas een hypotheek op een goedgekeurde omgevingsvergunning en de rest. Kavel heeft sinds vorige week donderdag een woonbestemming. Het is dus nog niet 100% onherroepelijk aangezien belangstellende die geen kans hebben gehad de afgelopen 6 weken bezwaar in te dienen, dat nu kunnen doen. Gemeente vertelde dat hiervoor wel een hele goede reden moet zijn, en de kans heel klein is dat het gebeurd. We kunnen gelukkig van start :). Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:05
Hier iemand die ervaring heeft met het afbouwen van een houtskeletwoning? Het afbouwen van een traditionele woning heb ik al eens gedaan en ben me nu aan het oriënteren op het afbouwen van een houtskeletwoning. Benieuwd wat hierin de verschillen met een traditionele woning zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
artbij schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 21:50:
[...]

Raad je aan een PUR/PIR te nemen welke kwalitatief is (dat wil zeggen mooie rechte platen, goede cachering...). Focus je niet te hard op de isolatiewaarden. De fabrikanten proberen wel te goochelen met goede waardes, maar onthoud 1 ding goed. Deze waarden worden gebruikt door bij het productieprocess gebruik te maken van gassen die ingespoten worden welke beter isoleren dan lucht. Studies hebben aangetoond, dat deze gassen ontsnappen en de isolatiewaarde van het product daalt naar verloop van een paar jaar, en terug gaat naar waardes alsof er gewoon lucht in deze celstructuur zou zitten.

Lambdawaarde van 0,021 W/m·K klinkt natuurlijk mooi, maar zal in praktijk na een 3 tal jaar gewoon verslechteren naar 0,025 à 0.027 W/m·K. Als je dan een andere PUR/PIR plaat koopt, welke een geclaimde waarde heeft van 0,023 dan zal deze ook verslechteren, maar naar dezelfde waarden als de andere plaat (0,025 à 0.027W/m·K).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
T-MOB schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:39:
[...]

Mijn schrijnwerker zei indertijd: 1/4 van de prijs is het glas, 1/4 schrijnwerk, 1/4 plaatsingskosten, 1/4 alles wat er nog bij komt kijken en de marge.

Vergeet ook niet dat glas heel snel heel zwaar wordt => bij grote partijen glas (zo een volledige glazen achterwand) zit je met profielen die veel meer kosten. Maar ook plaatsing zal duurder worden doordat men machines moet gaan huren.

Maar glas wordt ook veel duurder naarmate het oppervlakte groter wordt.

Mijn broer heeft 1 raampartij van 6-7m breed en een 5m hoog - maar dat was minder duur dan 1 raam uit 1 stuk van 3m hoog en 6m lang.
(de afmetingen zijn wel niet 100% correct - maar dan heb je een indicatie).

Komt gewoon omdat het allemaal veel lastiger te manipuleren wordt, lees: voorzichtiger zijn is veel belangrijker.
1 kras en je kan een heel grote ruit ook weggooien.

Dat laatste is bij mijn broer ook gebeurd: de leverancier van het glas liet een ijzeren haak tegen die grote ruit komen => nieuwe ruit moest gemaakt worden, weer een 8 weken wachttijd erbij.
(het raam werd dan tijdelijk dichtgemaakt met stukken glas van 1m breed en tape)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Niek_ schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 07:01:
Hier iemand die ervaring heeft met het afbouwen van een houtskeletwoning? Het afbouwen van een traditionele woning heb ik al eens gedaan en ben me nu aan het oriënteren op het afbouwen van een houtskeletwoning. Benieuwd wat hierin de verschillen met een traditionele woning zijn.
Tja, wat wil je precies weten? Hangt allemaal nogal af van wat je wil natuurlijk.
Binnen kan je de technieken kwijt in de frames en de vloer, verwerk je verder met name geluidsisolatie, en dan gipsplaten, al dan niet met OSB erachter op de muren. Ook de buitenmuren hebben aan de intereurkant een leidingspouw die je met gips en eventueel OSB afwerkt. Plafond over het algemeen met gipsplaten.
Buiten kan je doen wat je wil. Spouw en baksteen, spouw met isolatie en sierpleister, gevelplaten, sidings, hout,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:05
Vanmiddag weer een hoop over het afbouwen van een houtskeletwoning gelezen :)
Dank voor je reactie. Het gaat mij met name om de binnenzijde. De buitenzijde gaan we sowieso volledig laten doen. Qua binnenzijde was ik vooral benieuwd naar het verschil met een traditionele woning. Ik zie dat je bij een houtskeletwoning in ieder geval overal isolatie aanbrengt en dat het leidingwerk makkelijker te verwerken is omdat je alle ruimte hebt en geen sleuven hoeft te frezen.

Nog wel nieuwsgierig: het lijkt mij dat houtskeletbouw meer werkt dan een traditionele bouw. Stel dat je de woning wil laten stucen van binnen, levert dit dan geen problemen op met scheurvorming? Ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Naja, hier is het stucwerk nu 4 maanden oud. Nog niet echt veel scheuren, haarscheurtje hier en daar. Maar denk dat een stenen huis ook nog veel werkt. Bij ons vorige huis heeft dat wel een jaar of 5 gewerkt, vooral waar verschillende materialen bij elkaar kwamen.
Maar een houtskeletbouw wordt altijd gestuct van binnen. Je kan er overheen behangen als je wil, maar met gipsplaat ben je altijd aan het stucen.
Ik weet niet hoeveel ik er van op m'n blog heb staan, niet zo veel geloof ik, maar: http://onsnieuwehuis.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ons vorige ontwerp had een sandwich constructie (Kingspan TEK). Moet zeggen dat het wel heel gaaf systeem is, maar helaas bij niet goedgekeurd door de gemeente. Oplossing was een extra houtskelet, maar dat bleek te duur. Nu trouwens gewoon een betonnen draagconstuctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Onze woning hebben we gebouwd in een vergelijkbaar systeem. Snel en praktisch bouwen. Wat voor bezwaar had de gemeente dan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 20:49
Wij gaan ook bouwen met SIP panelen van Unilin en geplaatst door Robecom uit Delft. Gemeente heeft hier geen probleem mee! Buitenafwerking met steenstrips, gezaagd van originele stenen.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:48
Wij zijn ons ook aan het orienteren op het bouwen van een vrijstaande woning. Wij hebben een kavel op het oog die zeer waarschijnlijk binnenkort weer aangeboden wordt tegen een scherp tarief (+- 100 euro per m2, gaat om +- 850m2). Ik heb al aangegeven dat wij interesse hebben.

Ik vraag me alleen af hoe ik dit nu straks aan moet pakken en wat ik allemaal voor moet bereiden. Voordat ik definitief zit aan de kavel wil ik toch wel weten hoeveel het me (ongeveer) allemaal gaat kosten, of ik de financiering voor alles rond krijg en of ik de maandlasten die bij die financiering hoort acceptabel vind. Hiervoor is natuurlijk een ontwerp nodig en moet ik offertes aanvragen. Het lijkt me alleen raar om dit allemaal te doen voordat ik een bod uit breng op die kavel c.q. een koopovereenkomst teken. Het is waarschijnlijk niet mogelijk om de kavel voor langere tijd in optie te nemen (dat heeft eigenlijk mijn voorkeur); de kavels moeten snel verkocht worden.

Ik weet ongeveer wat mijn budget is, maar veel meer nog niet. Ben benieuwd hoe anderen dit hebben aangepakt.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
IceM schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:47:
Wij zijn ons ook aan het orienteren op het bouwen van een vrijstaande woning. Wij hebben een kavel op het oog die zeer waarschijnlijk binnenkort weer aangeboden wordt tegen een scherp tarief (+- 100 euro per m2, gaat om +- 850m2). Ik heb al aangegeven dat wij interesse hebben.

Ik vraag me alleen af hoe ik dit nu straks aan moet pakken en wat ik allemaal voor moet bereiden. Voordat ik definitief zit aan de kavel wil ik toch wel weten hoeveel het me (ongeveer) allemaal gaat kosten, of ik de financiering voor alles rond krijg en of ik de maandlasten die bij die financiering hoort acceptabel vind. Hiervoor is natuurlijk een ontwerp nodig en moet ik offertes aanvragen. Het lijkt me alleen raar om dit allemaal te doen voordat ik een bod uit breng op die kavel c.q. een koopovereenkomst teken. Het is waarschijnlijk niet mogelijk om de kavel voor langere tijd in optie te nemen (dat heeft eigenlijk mijn voorkeur); de kavels moeten snel verkocht worden.

Ik weet ongeveer wat mijn budget is, maar veel meer nog niet. Ben benieuwd hoe anderen dit hebben aangepakt.
Dan koop je het onder voorbehoud van:
financiering
definitieve omgevingsvergunning

beiden hangen toch aan elkaar vast. Zonder def vergunning geen hypotheek. Je bent dan als het niet rond komt de kosten voor het ontwerp en vooroverleg met de gemeente kwijt. Reken op een paar duizend euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
jerh schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:02:
[...]

Dan koop je het onder voorbehoud van:
financiering
definitieve omgevingsvergunning

beiden hangen toch aan elkaar vast. Zonder def vergunning geen hypotheek. Je bent dan als het niet rond komt de kosten voor het ontwerp en vooroverleg met de gemeente kwijt. Reken op een paar duizend euro.
Bedankt! Is er iets te zeggen over de normale termijn van zoiets? Neem aan dat dit traject langer duurt dan een week of 8 wat je bij de koop van een normale wonig hebt? Het is dus in ongeveer in deze volgorde, of heb ik het mis?:
  1. Koopovereenkomst (met ontbindende voorwaarden) tekenen
  2. Ontwerp woning door architect
  3. Offertes aanvragen
  4. Gesprek financieel adviseur
  5. Regelen vergunningen
  6. Aanvraag hypotheek
In hoeverre moet het totale kostenplaatje rond zijn bij aanvraag van hypotheek? Sanitair en de keuken bijvoorbeeld, het lijkt me niet logisch om dat allemaal al uit te gaan zoeken voordat alles definitief is (en dit zijn zaken die we zelf graag willen regelen / uitbestede). In eerste instantie wil ik zoveel mogelijk financieren met een hypotheek. Wat er dan aan het eind van de rit nog over is wil ik gebruiken om direct een deel van de hypotheek af te lossen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zat een half jaar geleden in exact hetzelfde schuitje. Over een uur ben ik thuis en zal ik ff uitgebreide reactie typen of zoek ff terug in dit topic op mijn naam. Staat ook een begroting ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Grolsch schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:12:
Ik zat een half jaar geleden in exact hetzelfde schuitje. Over een uur ben ik thuis en zal ik ff uitgebreide reactie typen of zoek ff terug in dit topic op mijn naam. Staat ook een begroting ergens.
Bedankt, wordt erg gewaardeerd! Het is soms lastig zoeken in dit topic omdat er vanalles door elkaar loopt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rtificial schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:22:
Onze woning hebben we gebouwd in een vergelijkbaar systeem. Snel en praktisch bouwen. Wat voor bezwaar had de gemeente dan eigenlijk?
Het betrof een hoekwoning, maar vanwege het aart van het project moest het voor de wind ala zelfstandige woning berekend worden. Hier kwam de stevigheid te kort.

Uiteindelijk is de aannemer zelfs hierop failliet gegaan en zie ik bij de architect de kosten voor hetzelfde ontwerp voor 35% meer te koop staan (wel met 0,4 EPC ipv 0,6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
IceM schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:01:
[...]

Bedankt! Is er iets te zeggen over de normale termijn van zoiets? Neem aan dat dit traject langer duurt dan een week of 8 wat je bij de koop van een normale wonig hebt? Het is dus in ongeveer in deze volgorde, of heb ik het mis?:
  1. Koopovereenkomst (met ontbindende voorwaarden) tekenen
  2. Ontwerp woning door architect
  3. Offertes aanvragen
  4. Gesprek financieel adviseur
  5. Regelen vergunningen
  6. Aanvraag hypotheek
In hoeverre moet het totale kostenplaatje rond zijn bij aanvraag van hypotheek? Sanitair en de keuken bijvoorbeeld, het lijkt me niet logisch om dat allemaal al uit te gaan zoeken voordat alles definitief is (en dit zijn zaken die we zelf graag willen regelen / uitbestede). In eerste instantie wil ik zoveel mogelijk financieren met een hypotheek. Wat er dan aan het eind van de rit nog over is wil ik gebruiken om direct een deel van de hypotheek af te lossen.
Je kunt nu al met een architect praten, scheelt tijd. Wat van belang is dat hij/zij een schetsontwerp maakt op basis van je wensen en eisen, het kavelpaspoort en het bestemmingsplan. Dan kun je kijken of dit past bij wat je wilt.

Qua begroting zou ik eerst werken met een grofmazig begroting van circa 350 euro per kuub. Dan heb je richting of je het kunt betalen.

Daarna is het een kwestie van een begroting maken op bassis van de offertes. Bij mij wilde hypotheek verstreker een getekend contract met de aannemer en installateur zien. En dat gesprek met de financiel advieurs zou ik wat naar voren halen.

Qua doorlooptijd rekende de verkoopmakelaar van het pand hier met ongeveer 5 maanden voor bovenstaande geheel. Wij hadden alwel een schetsontwerp, maar een lastig perceel, dus wilden eerst zeker weten dat er een passend huis op gebouwd kon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
IceM schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:35:
[...]

Bedankt, wordt erg gewaardeerd! Het is soms lastig zoeken in dit topic omdat er vanalles door elkaar loopt.
Wij zaten dus in hetzelfde dilemma, en hebben het als volgt aangepakt.

Je moet punt 1 weten of je het benodigde geld bij elkaar kunt krijgen, anders ga je een maandenlang traject in en kosten maken, terwijl je van te voren goed kunt bepalen of wat je wil mogelijk is.

Je mogelijke hypotheek kun je berekenen met diverse calculatoren, maar is ook afhankelijk van veel factoren zoals eigen geld, bestaande hypotheek, etc. etc.

Qua kosten moet je rekenen op:

850m2 x 100 = 85.000 (is dit vrij op naam, incl. BTW, of komt hier nog overdrachtsbelasting overheen) :?
Bouwbegeleiding / architect / sterkteberekeningen / bodemonderzoek = 15.000

Ook moet je leges bij de gemeente betalen voor je bouwvergunning, afhankelijk van je gemeente en de te bouwen woning zal dit ook ergens tussen de 5K en 10K zijn.

Notaris en hypotheekkosten zullen ook zo'n 3 á 4K zijn

Dus al met al ben je "indirect" zo'n 110K kwijt voordat je begint met bouwen.

Mocht je toch nog BTW of overdrachtsbelasting moeten betalen dan valt dit dus 5 a 18K tegen! Vraag dit goed na, en laat dit schriftelijk bevestigen!

Voor het bouwen van een huis moet je rekenen me 300 á 400 euro per m3.
Met 300 euro per m3 moet je heel sober/summier bouwen en heel veel zelf doen
Met 400 euro per m3 kun je een huis laten bouwen, maar wederom, dan moet je niet te gek doen.

De prijs per m3 is ook afhankelijk van hoeveel m3 je gaat bouwen, hoe groter het huis, hoe lager de prijs per m3.

Stel dat je iets wilt bouwen van 700m3 dan ben je aan bouwkosten dus zo'n 280K kwijt

Al met al ben je dan dus +- 400K aan geld nodig, afhankelijk van wat je zelf hebt kun je bepalen welke hypotheek als je nodig heb.

Ik heb met de verkopende partij destijds overlegd dat zolang ik de mogelijkheden aan het bestuderen was ze het kavel niet mochten verkopen aan een ander (Gentleman agreement).
Dit omdat je kosten gaat maken, en dat je niet wilt dat er een ander met je kavel aan de haal gaat.

Vervolgens moet je een concept tekening laten maken, wij hebben dit laten doen door een architect. Je kunt natuurlijk ook een tekening van een aannemer gebruiken (standaard woning), maar die keuze is aan jullie.

Hiermee ga je met de gemeente in vooroverleg of dit mogelijk is.

Gaande dit proces kom je er een keer achter of je zou mogen gaan bouwen of niet.

Wij hebben toen een koopovereenkomst op laten stellen door de verkopende makelaar met 3 voorwaarden.
1. Verkrijgen omgevingsvergunning
2. Verkrijgen financiering (valt samen met 1)
3. Verkoop eigen woning.

Qua doorlooptijd zou ik onderstaande aanhouden

1. 8 weken plannen maken en vooroverleg
2. Na goedkeur 4 weken tekeningen definitief maken, bestek schrijven, etc.
3. 8 weken aanvraag bouwvergunning
4. 8 weken verkrijgen hypotheek

Al met al dus 28 weken doorlooptijd voordat je de koopovereenkomst definitief wil laten worden.
Wanneer je het kavel dan laat "transporteren" bij de notaris moet je overeenkomen.

Prijzen opvragen bij aannemers doen wij in fase 3 (terwijl we wachten op bouwvergunning).
Aannemers hebben +- 4 weken nodig voor het maken van een goede prijs.

Bovenstaand verhaal is geen absolute waarheid, maar zoals wij het gedaan en ervaren hebben :) Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Deveon schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:48:
[...]

Het betrof een hoekwoning, maar vanwege het aart van het project moest het voor de wind ala zelfstandige woning berekend worden. Hier kwam de stevigheid te kort.

Uiteindelijk is de aannemer zelfs hierop failliet gegaan en zie ik bij de architect de kosten voor hetzelfde ontwerp voor 35% meer te koop staan (wel met 0,4 EPC ipv 0,6).
Das bijzonder. Dit soort bouw is veel steviger dan standaard houtskeletbouw. Kan wind van 250km/uur zeker doorstaan.
Maar ik kan niet oordelen over hoe jouw aannemer de panelen bouwt. Daar wordt door sommige aannemers nogal luchtig over gedaan. Als je dan niet de juiste berekeningen kan aanleveren, dan kan ik me voorstellen dat daar geen goedkeuring op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
jerh schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:14:
Je kunt nu al met een architect praten, scheelt tijd. Wat van belang is dat hij/zij een schetsontwerp maakt op basis van je wensen en eisen, het kavelpaspoort en het bestemmingsplan. Dan kun je kijken of dit past bij wat je wilt.
Zojuist een e-mail verstuurd naar een architect en bouwbegeleider voor een eerste inschatting en vraag voor een eerste gesprek.
jerh schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:14:
Qua begroting zou ik eerst werken met een grofmazig begroting van circa 350 euro per kuub. Dan heb je richting of je het kunt betalen.
Ik zie vaker kuubprijzen. Gaat het dan om een totaalprijs? E.G. is zoiets incl. keuken, wanden, vloer etc of gaat het dan om een "lege" woning waarbij de muren behangklaar zijn etc. en er dus nog vanalles bij komt?
Grolsch schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:29:

Je moet punt 1 weten of je het benodigde geld bij elkaar kunt krijgen, anders ga je een maandenlang traject in en kosten maken, terwijl je van te voren goed kunt bepalen of wat je wil mogelijk is.

Je mogelijke hypotheek kun je berekenen met diverse calculatoren, maar is ook afhankelijk van veel factoren zoals eigen geld, bestaande hypotheek, etc. etc.
Ja. Ik denk dat het krap wordt (budget rond de 350 - 400k waarbij 400k ook wel de limiet gaat zijn). Wij kennen echter vrij veel mensen uit de bouw (uitvoerenden), ik zie wel mogelijkheden om veel zelf te doen (lees: met hulp voor een stuk minder als wat een aannemer rekent).
Qua kosten moet je rekenen op:

850m2 x 100 = 85.000 (is dit vrij op naam, incl. BTW, of komt hier nog overdrachtsbelasting overheen) :?
Prijs is waarschijnlijk v.o.n. Een en ander is nog niet duidelijk, bouwbedrijf (meerdere bv's) waar de grond van is, is voor een deel failliet gegaan. Eerdere advertenties gaven altijd wel een vrij op naam prijs.
Bouwbegeleiding / architect / sterkteberekeningen / bodemonderzoek = 15.000
Thanks! Denk dat een bodemonderzoek niet nodig is (weet ik nog niet), het gaat om een kavel in een bestaande nieuwbouwwijk die nog niet verkocht is. Overige kavels zijn al bebouwd (door de aannemer die nu failliet is). Verwacht dat een schoongrondverklaring dan wel aanwezig is? Ik hoop dat de achitect (komt hier uit de buurt) vlot reageerd en in een eerste gesprek ook wat kan vertellen over alle kosten.
Ik heb met de verkopende partij destijds overlegd dat zolang ik de mogelijkheden aan het bestuderen was ze het kavel niet mochten verkopen aan een ander (Gentleman agreement).
Dit omdat je kosten gaat maken, en dat je niet wilt dat er een ander met je kavel aan de haal gaat.

Vervolgens moet je een concept tekening laten maken, wij hebben dit laten doen door een architect. Je kunt natuurlijk ook een tekening van een aannemer gebruiken (standaard woning), maar die keuze is aan jullie.

Hiermee ga je met de gemeente in vooroverleg of dit mogelijk is.

Gaande dit proces kom je er een keer achter of je zou mogen gaan bouwen of niet.

Wij hebben toen een koopovereenkomst op laten stellen door de verkopende makelaar met 3 voorwaarden.
1. Verkrijgen omgevingsvergunning
2. Verkrijgen financiering (valt samen met 1)
3. Verkoop eigen woning.

Qua doorlooptijd zou ik onderstaande aanhouden

1. 8 weken plannen maken en vooroverleg
2. Na goedkeur 4 weken tekeningen definitief maken, bestek schrijven, etc.
3. 8 weken aanvraag bouwvergunning
4. 8 weken verkrijgen hypotheek

Al met al dus 28 weken doorlooptijd voordat je de koopovereenkomst definitief wil laten worden.
Wanneer je het kavel dan laat "transporteren" bij de notaris moet je overeenkomen.

Prijzen opvragen bij aannemers doen wij in fase 3 (terwijl we wachten op bouwvergunning).
Aannemers hebben +- 4 weken nodig voor het maken van een goede prijs.

Bovenstaand verhaal is geen absolute waarheid, maar zoals wij het gedaan en ervaren hebben :) Doe er je voordeel mee.
Ik weet nog niet precies welke voorwaarden ze wel en niet zullen accepteren. Ik denk dat niemand zonder enig voorbehoud die kavel koopt. Dit zijn redelijk normale voorwaarden lijkt me? Een lange doorlooptijd vinden wij opzich wel prettig (liefst zouden we dit pas over 1 jaar doen, maar dan is de kavel weg denk ik). Beetje doorsparen is wel fijn :)

Wij hebben overigens geen eigen woning die verkocht moet worden, wij wonen gehuurd op dit moment.

Heel erg bedankt voor de uitgebreide informatie! Hier kan ik zeker wat mee.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
IceM schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:45:
[...]

Zojuist een e-mail verstuurd naar een architect en bouwbegeleider voor een eerste inschatting en vraag voor een eerste gesprek.
Dat is alvast een goed begin :)

[...]
Ik zie vaker kuubprijzen. Gaat het dan om een totaalprijs? E.G. is zoiets incl. keuken, wanden, vloer etc of gaat het dan om een "lege" woning waarbij de muren behangklaar zijn etc. en er dus nog vanalles bij komt?

[...]
Dat is een "all-inclusive" prijs, maar de prijs per m3 is erg afhankelijk van jullie smaak en wensen.
Ja. Ik denk dat het krap wordt (budget rond de 350 - 400k waarbij 400k ook wel de limiet gaat zijn). Wij kennen echter vrij veel mensen uit de bouw (uitvoerenden), ik zie wel mogelijkheden om veel zelf te doen (lees: met hulp voor een stuk minder als wat een aannemer rekent).

[...]
Maar bekende die betaald moeten worden leveren over het algemeen geen bonnetjes, dus die kunnen niet vanuit het bouwdepot betaald worden.
Prijs is waarschijnlijk v.o.n. Een en ander is nog niet duidelijk, bouwbedrijf (meerdere bv's) waar de grond van is, is voor een deel failliet gegaan. Eerdere advertenties gaven altijd wel een vrij op naam prijs.

[...]
Het is wel zaak om daar achter te komen
Thanks! Denk dat een bodemonderzoek niet nodig is (weet ik nog niet), het gaat om een kavel in een bestaande nieuwbouwwijk die nog niet verkocht is. Overige kavels zijn al bebouwd (door de aannemer die nu failliet is). Verwacht dat een schoongrondverklaring dan wel aanwezig is? Ik hoop dat de achitect (komt hier uit de buurt) vlot reageerd en in een eerste gesprek ook wat kan vertellen over alle kosten.
Dan is er denk ik wel een schone grond verklaring, als deze er niet is kost dit +- 1K, dus ook nog wel te overzien.
[...]

Ik weet nog niet precies welke voorwaarden ze wel en niet zullen accepteren. Ik denk dat niemand zonder enig voorbehoud die kavel koopt. Dit zijn redelijk normale voorwaarden lijkt me? Een lange doorlooptijd vinden wij opzich wel prettig (liefst zouden we dit pas over 1 jaar doen, maar dan is de kavel weg denk ik). Beetje doorsparen is wel fijn :)

Wij hebben overigens geen eigen woning die verkocht moet worden, wij wonen gehuurd op dit moment.

Heel erg bedankt voor de uitgebreide informatie! Hier kan ik zeker wat mee.
Als ik je verhaal goed begrijp wordt het door de curator verkocht in een faillissement :?

Curatoren gaan voor snel geld, desnoods voor weinig.

Als iemand 50 euro de m2 bied zonder voorwaarden en iemand anders 100m2 inclusief voorwaarden wordt het kavel veelal direct verkocht voor 50 EURO de m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Grolsch schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:12:
Maar bekende die betaald moeten worden leveren over het algemeen geen bonnetjes, dus die kunnen niet vanuit het bouwdepot betaald worden.
Dat klopt en we moeten even kijken wat hier wel/niet in mogelijk is.
Als ik je verhaal goed begrijp wordt het door de curator verkocht in een faillissement :?

Curatoren gaan voor snel geld, desnoods voor weinig.

Als iemand 50 euro de m2 bied zonder voorwaarden en iemand anders 100m2 inclusief voorwaarden wordt het kavel veelal direct verkocht voor 50 EURO de m2.
Nee, het wordt niet door een curator verkocht voor zover ik weet. De BV waar de grond in onder is gebracht is ook niet failliet, een aantal andere BV's wel. Het bedrijf an sich bestaat ook nog gewoon. Het is allemaal een lastig verhaal waar ik ook niet de ins en outs van ken. Verkoop start waarschijnlijk eind deze maand, via een normale makelaar.

Wij gaan ons in ieder geval voorbereiden om te bekijken of het haalbaar is en als dat zo is kijken of het lukt de kavel te kopen. Er is al wel contact gelegd met de eigenaar en de makelaar, onze interesse hebben wij iig bekend gemaakt.

Mochten er helemaal geen voorwaarden geaccepteerd worden dan kunnen we altijd nog een schurkenbod neerleggen en kijken wat het wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door IceM op 06-02-2016 17:24 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
IceM schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:47:

Voordat je aan de gang gaat met architecten kun je beter even kijken op de sites van de prefab boeren. Zoals groothuisbouw. Daar vind je wat huizen kosten tot op de cent nauwkeurig. Ga je aan de gang met architecten en eigen ontwerpen is de doorlooptijd veel langer en wordt het veel duurder. Als je 400K als budget hebt zou ik echt prefab goed onderzoeken.

Voor sommige mensen is bovenstaande echt de beste oplossing. Anderen (zoals ik) willen echt zelf iets bouwen, daar betaal je best flink voor.

Overigens, als de kavel bouwrijp is, kan het best zijn dat er 21% BTW over betaald moet worden...

[...]

En waarom niet? Je kunt alleen beun de haas niet betalen uit je bouwdepot, anderen wel.

[ Voor 71% gewijzigd door Artbij op 06-02-2016 20:41 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

ik denk dat de cataloguswoningen goed zijn als oriëntatie, maar reken er nog flink war meerkosten bij, want je zal zeker dingen willen aanpassen.

Als je volledig zelf ontwerpt kom je niet zo gek veel duurder uit. Je kiest andere materialen dan standaard in de cataloguswoningen gebruikt worden, maar als je appels met appels gaat vergelijken is er geen noemenswaardig prijsverschil.
Wel is er prijsverschil in bouwmethoden. Maar ik zou zeker niet durven zeggen dat je voor dit budget enkel voor een cataloguswoning kan gaan. Ik vind het een flink budget. Is per m3-prijs zo'n beetje gelijk aan dat van ons, als ik de kelderruimte niet meetel. Wij zitten volledig afgewerkt en ingericht, incl architect en alles, op 400€/m3 incl BTW.
Tel ik de kelder mee, dan kom ik op 300€/m3 incl BTW. Zoals eerder al gemeld, wij gebben gebouwd met SIP elementen die in Schotland geproduceerd zijn, naar ontwerp van onze woning. Prefab, niet echt cataloguswerk.

Ohja; zonder BTW facturen keert de bank geen geld uit. In België bekijken ze zelfs de branche van de leverancier.

[ Voor 5% gewijzigd door Rtificial op 06-02-2016 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
artbij schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 20:36:
[...]

Voordat je aan de gang gaat met architecten kun je beter even kijken op de sites van de prefab boeren. Zoals groothuisbouw. Daar vind je wat huizen kosten tot op de cent nauwkeurig. Ga je aan de gang met architecten en eigen ontwerpen is de doorlooptijd veel langer en wordt het veel duurder. Als je 400K als budget hebt zou ik echt prefab goed onderzoeken.

Voor sommige mensen is bovenstaande echt de beste oplossing. Anderen (zoals ik) willen echt zelf iets bouwen, daar betaal je best flink voor.

Overigens, als de kavel bouwrijp is, kan het best zijn dat er 21% BTW over betaald moet worden...

[...]

En waarom niet? Je kunt alleen beun de haas niet betalen uit je bouwdepot, anderen wel.
Wij hebben idd catalogussen van meerdere bouwers. Met de prijzen daarin, voor woningen die wij interessant vinden, lijkt het allemaal goed haalbaar. Als je vervolgens gaat zoeken naar ervaringen vind je veel reacties waarin staat dat meerwerk het een stuk duurder maakt en dat het verschil tussen zelf laten tekenen en bouwen of een cataloguswoning niet heel veel uit elkaar ligt. Uit zo'n catalogus haal je ook niet makkelijk de meerprijs kosten, vandaar de vragen hier en het contact met een architect. Een eerste gesprek met zo iemand kan nooit kwaad denk ik en geeft ons misschien wat meer duidelijkheid.

Bij een prefab boer verwacht ik een stuk minder vrijheid in zelf zaken regelen. In de familie zit bijvoorbeeld iemand met een eigen installatiebedrijf. Ik kan daar, denk ik, alle installatie werkzaamheden een stuk goedkoper regelen (ook met bon). Een stucer die in het weekend alles stuced scheelt zal ook het een en ander schelen. Zo hebben wij meer zaken die misschien een stuk goedkoper zelf geregeld kunnen worden (met of zonder bon). Bij een prefab bouwer wordt dat wel lastig denk ik en helemaal casco op laten leveren zie ik ook nog niet zitteb.

Mocht het niet lukken dan is het jammer en gaan we kijken naar een 2 onder 1 kap. Als het wel haalbaar is dan willen we er wel voor gaan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik zeg, voor gaan! Goed je budget en kwaliteit managen, goed onderzoek naar prijzen een mogelijkheden doen, en je niet uit het veld laten slaan door mensen die zeggen dat iets niet kan. Outside the box denken en doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
IceM schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 21:54:
[...]

Wij hebben idd catalogussen van meerdere bouwers. Met de prijzen daarin, voor woningen die wij interessant vinden, lijkt het allemaal goed haalbaar. Als je vervolgens gaat zoeken naar ervaringen vind je veel reacties waarin staat dat meerwerk het een stuk duurder maakt en dat het verschil tussen zelf laten tekenen en bouwen of een cataloguswoning niet heel veel uit elkaar ligt. Uit zo'n catalogus haal je ook niet makkelijk de meerprijs kosten, vandaar de vragen hier en het contact met een architect. Een eerste gesprek met zo iemand kan nooit kwaad denk ik en geeft ons misschien wat meer duidelijkheid.

Bij een prefab boer verwacht ik een stuk minder vrijheid in zelf zaken regelen. In de familie zit bijvoorbeeld iemand met een eigen installatiebedrijf. Ik kan daar, denk ik, alle installatie werkzaamheden een stuk goedkoper regelen (ook met bon). Een stucer die in het weekend alles stuced scheelt zal ook het een en ander schelen. Zo hebben wij meer zaken die misschien een stuk goedkoper zelf geregeld kunnen worden (met of zonder bon). Bij een prefab bouwer wordt dat wel lastig denk ik en helemaal casco op laten leveren zie ik ook nog niet zitteb.

Mocht het niet lukken dan is het jammer en gaan we kijken naar een 2 onder 1 kap. Als het wel haalbaar is dan willen we er wel voor gaan.
Als je denkt dat je het met een beunhaas en een andere installateur goedkoper kan verkijk je je echt op de prijzen denk ik. Bij de meeste prefabbers zit alles (excl heien) in de prijs. Ook vergunning etc. Voordat je met eigen tekening etc gaat bouwen ben je al 80K lichter, dat heb je bij prefabbouw niet.

Indien je 315 overhoud voor bouwen en daar je kosten afhaalt (ongeveer 80K) en je rekent dan 400,- per kuub kom je op 560m3, terwijl je een prefab huis voor 1000m3 bouwt voor dat geld.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Je vergelijkt appels met peren Artbij.
Het gaat niet enkel om m3's, maar ook om vergelijkbare afwerking, technieken, etc.
Ik zeg niet dat je gemakkelijk bespaart door zelf aan te besteden aan vakmannen, maar het hoeft zeker niet duurder te zijn dat bij een sleutel-op-de-deur catalogusbouwer. Ik zeg bewust niet beunhaas, dat heeft met het onderwerp niets te maken.
Jij staart he blind op catalogusprijzen zonder de meerwerkkosten te kennen, die je bij moet rekenen om appels met appels te vergelijken.

Overigens, geen idee hoe je bij 80k komt. Zoveel hoef je bij lange niet kwijt te zijn voor het voortraject. er is ongeveer 750% prijsverschil geweest bij mij in offertes van architecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 23:18:
Je vergelijkt appels met peren Artbij.
Het gaat niet enkel om m3's, maar ook om vergelijkbare afwerking, technieken, etc.
Ik zeg niet dat je gemakkelijk bespaart door zelf aan te besteden aan vakmannen, maar het hoeft zeker niet duurder te zijn dat bij een sleutel-op-de-deur catalogusbouwer. Ik zeg bewust niet beunhaas, dat heeft met het onderwerp niets te maken.
Jij staart he blind op catalogusprijzen zonder de meerwerkkosten te kennen, die je bij moet rekenen om appels met appels te vergelijken.

Overigens, geen idee hoe je bij 80k komt. Zoveel hoef je bij lange niet kwijt te zijn voor het voortraject. er is ongeveer 750% prijsverschil geweest bij mij in offertes van architecten.
Zijn echt geen appels met peren. Bij de goede prefab bouwers is het meerwerk minimaal. Maar je moet wel even goed kijken wat je zoekt. Die 80 K klopt echt wel, als je alles rekent zit je er zo aan. De meeste prefabbouwers willen ook pas geld als het klaar is, zie daar je winst, daar komt ook nog bij dat de bouw veel sneller is. Je spaart dus erg veel dubbele lasten uit. Ook zijn er genoeg mensen die niet de tijd willen/kunnen nemen om over de koopjes te gaan jagen om goedkoper uit te zijn. Materiaal en gereedschap halen op veilingen etc. Ik zelf zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om het te doen...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 23:29:
[...]

Zijn echt geen appels met peren. Bij de goede prefab bouwers is het meerwerk minimaal. Maar je moet wel even goed kijken wat je zoekt. Die 80 K klopt echt wel, als je alles rekent zit je er zo aan. De meeste prefabbouwers willen ook pas geld als het klaar is, zie daar je winst, daar komt ook nog bij dat de bouw veel sneller is. Je spaart dus erg veel dubbele lasten uit. Ook zijn er genoeg mensen die niet de tijd willen/kunnen nemen om over de koopjes te gaan jagen om goedkoper uit te zijn. Materiaal en gereedschap halen op veilingen etc. Ik zelf zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om het te doen...
Nou bij mij was het ook lang geen 80K. Woon je wel in Nederland? Laat je rekenvoorbeeld dan maar zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Daar gaat het niet om, 300-400/m3 is een normaal geaccepteerde prijs.
Er zíjn catalogus-bouwers met weinig meerwerkkosten, maar dat zijn niet de goedkope waarmee jij vergelijkt. Prefab is sneller, de eventuele besparing zit inderdaad in dubbele lasten. Voor de opdrachtgever is de aankoop verder nauwelijks goedkoper.
Waar is bij jou die 80K in gaat zitten dan? Ik kom niet verder dan 35-40 voor leges, architect, aanvragen, opmetingen, grondwerken, bouwrijp maken, etc. En dan heb ik uitgraven van de kelder en afvoer van de grond al meegerekend.
Laten we nu eens stellen dat jij voor hetzelfde 40K meer kwijt was, op een woning van 750m3. Dan hebben we daar al de eerste 50€/m3 verschil te pakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Rtificial op 06-02-2016 23:54 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic