Wij zaten dus in hetzelfde dilemma, en hebben het als volgt aangepakt.
Je moet punt 1 weten of je het benodigde geld bij elkaar kunt krijgen, anders ga je een maandenlang traject in en kosten maken, terwijl je van te voren goed kunt bepalen of wat je wil mogelijk is.
Je mogelijke hypotheek kun je berekenen met diverse calculatoren, maar is ook afhankelijk van veel factoren zoals eigen geld, bestaande hypotheek, etc. etc.
Qua kosten moet je rekenen op:
850m2 x 100 = 85.000 (is dit vrij op naam, incl. BTW, of komt hier nog overdrachtsbelasting overheen)

Bouwbegeleiding / architect / sterkteberekeningen / bodemonderzoek = 15.000
Ook moet je leges bij de gemeente betalen voor je bouwvergunning, afhankelijk van je gemeente en de te bouwen woning zal dit ook ergens tussen de 5K en 10K zijn.
Notaris en hypotheekkosten zullen ook zo'n 3 á 4K zijn
Dus al met al ben je "indirect" zo'n 110K kwijt voordat je begint met bouwen.
Mocht je toch nog BTW of overdrachtsbelasting moeten betalen dan valt dit dus 5 a 18K tegen! Vraag dit goed na, en laat dit schriftelijk bevestigen!
Voor het bouwen van een huis moet je rekenen me 300 á 400 euro per m3.
Met 300 euro per m3 moet je heel sober/summier bouwen en heel veel zelf doen
Met 400 euro per m3 kun je een huis laten bouwen, maar wederom, dan moet je niet te gek doen.
De prijs per m3 is ook afhankelijk van hoeveel m3 je gaat bouwen, hoe groter het huis, hoe lager de prijs per m3.
Stel dat je iets wilt bouwen van 700m3 dan ben je aan bouwkosten dus zo'n 280K kwijt
Al met al ben je dan dus +- 400K aan geld nodig, afhankelijk van wat je zelf hebt kun je bepalen welke hypotheek als je nodig heb.
Ik heb met de verkopende partij destijds overlegd dat zolang ik de mogelijkheden aan het bestuderen was ze het kavel niet mochten verkopen aan een ander (Gentleman agreement).
Dit omdat je kosten gaat maken, en dat je niet wilt dat er een ander met je kavel aan de haal gaat.
Vervolgens moet je een concept tekening laten maken, wij hebben dit laten doen door een architect. Je kunt natuurlijk ook een tekening van een aannemer gebruiken (standaard woning), maar die keuze is aan jullie.
Hiermee ga je met de gemeente in vooroverleg of dit mogelijk is.
Gaande dit proces kom je er een keer achter of je zou mogen gaan bouwen of niet.
Wij hebben toen een koopovereenkomst op laten stellen door de verkopende makelaar met 3 voorwaarden.
1. Verkrijgen omgevingsvergunning
2. Verkrijgen financiering (valt samen met 1)
3. Verkoop eigen woning.
Qua doorlooptijd zou ik onderstaande aanhouden
1. 8 weken plannen maken en vooroverleg
2. Na goedkeur 4 weken tekeningen definitief maken, bestek schrijven, etc.
3. 8 weken aanvraag bouwvergunning
4. 8 weken verkrijgen hypotheek
Al met al dus 28 weken doorlooptijd voordat je de koopovereenkomst definitief wil laten worden.
Wanneer je het kavel dan laat "transporteren" bij de notaris moet je overeenkomen.
Prijzen opvragen bij aannemers doen wij in fase 3 (terwijl we wachten op bouwvergunning).
Aannemers hebben +- 4 weken nodig voor het maken van een goede prijs.
Bovenstaand verhaal is geen absolute waarheid, maar zoals wij het gedaan en ervaren hebben

Doe er je voordeel mee.