Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.661 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
Grolsch schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:30:
Jij kent mijn vrouw niet :>

Van de website: Adviesprijs incl. btw € 3198,03

Laat een normale CV ketel 1500 kosten, dus is het dus 1700 € duurder, maar kan inderdaad ook koelen en is energiezuiniger.

Maar zoals eerder door anderen aangegeven lijkt het mij niet de beste oplossing.
Je moet naast die coolblue ook nog een ketel hangen volgens mij.
jerh schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:11:
[...]

EPC norm halen is met goede isolatie en tripple glas al bijna te realiseren..... Overigens heb ik niet gekozen voor zo laag mogelijke kosten, maar voor de beste kwaliteit. Zo vaak bouw je een huis niet.

Ik heb dus een aardwarmtepomp en dat kostte circa 7k meer dan een gas cv ketel. Qua terugverdientijd zat ik op circa 13/14 jaar tov cv ketel. En als voordeel dat koeling wat in een nieuwbouw huis steeds belangrijker wordt, vrijwel gratis is.
Echt koelen kan niet. Je kunt het wellicht 1 of 2 graden afkoelen, anders krijg je te veel condens. Beetje onzin dat koelen dus.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:45
Volgens mij is het een ketel inclusief warmtepomp, tenminste zoals ik het lees.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:54:
Volgens mij is het een ketel inclusief warmtepomp, tenminste zoals ik het lees.
Je hebt gelijk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:47:
[...]
Echt koelen kan niet. Je kunt het wellicht 1 of 2 graden afkoelen, anders krijg je te veel condens. Beetje onzin dat koelen dus.
In kantoren en ziekenhuizen wordt ook gebruik gemaakt van koelen met warmtepomp in combinatie met klimaatplafonds (radiatoren aan plafond). Zolang daar een temperatuur van hoger dan 16/17 in gaat heb je geen condensvorming (regen).

Waarom zou dat in een woning anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 22:25
Jelte schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:50:
[...]
In kantoren en ziekenhuizen wordt ook gebruik gemaakt van koelen met warmtepomp in combinatie met klimaatplafonds (radiatoren aan plafond). Zolang daar een temperatuur van hoger dan 16/17 in gaat heb je geen condensvorming (regen).

Klimaatbeheersing in de zomer is niet alleen een kwestie van koelen, maar zeker ook in ons moeraslandje een kwestie van verlagen van de luchtvochtigheid. En dat kan per definitie alleen maar effectief gebeuren door "iets" (verdamper, radiator) af te koelen tot beneden het dauwpunt zodat je daar vocht kan afvangen. Al het andere blijft behelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
marcel3 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:03:
[...]

Klimaatbeheersing in de zomer is niet alleen een kwestie van koelen, maar zeker ook in ons moeraslandje een kwestie van verlagen van de luchtvochtigheid. En dat kan per definitie alleen maar effectief gebeuren door "iets" (verdamper, radiator) af te koelen tot beneden het dauwpunt zodat je daar vocht kan afvangen. Al het andere blijft behelpen.
Of ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:31

The Legend

*Plop*

Jelte schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:50:
[...]

Volgens de gelinkte Itho-website:
In de zomer kan de binnentemperatuur tot 3°C gekoeld worden ten opzichte van de buitentemperatuur.
Dat lijkt me hoog zomer niet voldoende.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
The Legend schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:29:
[...]

[...]

Het is geen airco. Maar wil je dat wel? Huis dat fatsoenlijk geisoleerd is en en goede beschutting tegen de zon heeft wordt toch niet bloedheet?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:29:
[...]

[...]

Zolang je niet gebruik maakt van luchtbehandelingskasten krijg je meer dan 3K onder buiten temperatuur waarschijnlijk niet voor elkaar. Een LBK in een normaal huis lijkt me niet realistisch.

Daarnaast kun je in combinatie met zonwering en slim ventileren wel veel doen om het behaaglijk te houden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:31

The Legend

*Plop*

artbij schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:32:
[...]

Het is geen airco. Maar wil je dat wel? Huis dat fatsoenlijk geisoleerd is en en goede beschutting tegen de zon heeft wordt toch niet bloedheet?
Misschien minder heet, maar niet met een lagere luchtvochtigheid toch? En als de buitentemperatuur maar lang genoeg hoog blijft, warmt ook een goed geïsoleerd huis op lijkt me.

Ik vind warmte doorgaans erg prettig, maar niet als ik gewoon moet werken en er slecht van slaap :P Wij hebben daarom wel airco laten installeren in ons nieuwe huis (en alle leidingen netjes weggewerkt).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wij kopen een nieuwbouwhuis. De projectontwikkelaar haalt hierbij de EPC norm van A++ 0,39 o.a. met dubbelglas, mechanische ventilatie met aanzuiging via ventilatieroosters bovenin de ramen, zonnepanelen en stadsverwarming. Zij kiezen natuurlijk voor hun de goedkoopste optie, maar zijn er nog zaken die ik zelf daarin zou kunnen/willen bijsturen (en dus betalen)? Dit rekening houdend met het feit dat het een projectontwikkelaar is. Het moet ze niet teveel extra werk kosten, en ze gaan geen basisprincipes overhoop gooien. Bijv. extra vloerisolatie of beter isolerend schuim? Ik ben bereid hiervoor te investeren mits het binnen een redelijke termijn terug te verdienen is en/of het comfort verbeterd. Een verticale WTW douche heb ik al in de planning staan. Driedubbel glas heb ik bewust niet gedaan: condens aan de buitenkant en andere kozijnen nodig. Bovendien levert het t.o.v. dubbelglas maar beperkt extra isolatie.

offtopic:
A.u.b. geen discussie of stadsverwarming wel of niet wenselijk is. Het huis komt met stadsverwarming. Punt. Ik wil het huis, en krijg dus stadsverwarming. Dat is misschien niet handig/verstandig, maar wel een feit. Mijn ervaring is dat er rond dit onderwerp hele sterke meningen leven.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Extra isolatie in wanden en vloer betaalt zichzelf mogelijk terug, maar hangt wel af van wat er nu al in gestoken wordt.
Ventilatie met WTW, en zonder roosters in de ramen zorgt ook voor een betere performance en comfortabelere beleving. Geloofde ik ook nooit, maar maakt een groot verschil, en met de juiste balansventilatie voelt het in huis overal fris en comfortabel, zonder dat er koude lucht van buiten komt. Geen tocht, geen geklepper.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Eens, ik heb een huis van 2010, ook met ventilatieroosters.
Maar bij een eventueel nieuw te bouwen huis komt dat er niet meer in.

Voelt toch een beetje raar om continu koude lucht in het huis te brengen, en de warme lucht rechtstreeks naar buiten te blazen door een MV box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Hoeveel moet er veranderen om over te stappen op balansventilatie? Vast niet puur de ventilatieroosters dicht maken en de MV vervangen?

We hebben effectief bijna geen binnenmuren. Alleen toilet, badkamers en hal hebben deuren. De woonkamer heeft een grote vide en zit daarmee open aan de tussenverdieping. Er is een grote slaapkamer met inloopkast en inloopbadkamer. Dus de leidingschacht zit rechtstreeks aan alle belangrijke ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dan niet veel lijkt me. Het komt in de praktijk neer op aanvoer en afvoerbuizen, dus niet enkel afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:09:
[...]

Dat klopt, maar ik heb vanochtend mijn achtertuin nog ff gechecked, en de geldboompjes doen het niet zo best, met andere woorden, ik heb geen onbeperkt budget, dus het wordt op een gegeven moment keuze's maken.

En als optie 1: De keuken is waar mijn vrouw van droomt, en optie 2 een foeilelijk apparaat welke pas in 14 jaar is terugverdient dan mag jij gokken welke kant mijn vrouw op wil :+
Vrouwen die dromen van een keuken....................die weten toch wat hun rechten zijn :+

Heb je haar ook verteld dat de keuze is tussen een keuken die je in 6 jaar afschrijft of een apparaat wat een jaar of 20 meegaat ? :P

[ Voor 53% gewijzigd door nokiaan958GB op 20-01-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben bang dat ik geen "standaard" vrouw heb.

Ze verklaart me voor gek om geld te investeren in iets met een ROI van +10 jaar met het risico om na 15 wederom een forse investering te moeten doen.

Vrouwen met opleiding is leuk om een hypotheek rond te kunnen krijgen, maar hebben soms ook nadelen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
nokiaan958GB schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:47:
[...]

Vrouwen die dromen van een keuken....................die weten toch wat hun rechten zijn :+

Heb je haar ook verteld dat de keuze is tussen een keuken die je in 6 jaar afschrijft of een apparaat wat een jaar of 20 meegaat ? :P
Fatsoenlijke keukens gaan 20+ jaar mee.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Wat dat betreft kun je beter voor 25.000 grindtegels kopen, dat gaat wel 200 jaar mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:47
We vragen ons het volgende af; onze vrijstaande woning heeft natuurlijke ventilatie. WC's hebben een raampje dat altijd open staat, keuken een afzuigkap naar buiten toe (door de dekvloer) en de badkamer een ventilator naar buiten. We stoken alleen keuken, woonkamer op 19,5.
We willen op de slaapkamers nu ducoton roosters plaatsen, zodat we continu kunnen ventileren. kiepstand is in de winter namelijk te veel, en bij afwezigheid niet inbraakveilig.
Er is uiteraard geen enkele rekening gehouden met mechanische afzuiging, en achteraf aanpassen is heel moeilijk omdat veel wanden in schoonmetselwerk zijn uitgevoerd wat we erg mooi vinden.
Aangezien het om onverwarmde vertrekken gaat, hoe zijn de meningen hier over ventilatieroosters?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Wij laten ook een vrijstaande woning bouwen en was op zoek naar ervaringen en kwam op dit forum uit waarbij veel zaken worden besproken die wij zijn tegen gekomen of nog tegen gaan komen. Om deze woning te laten bouwen moesten we eerst ons huis verkopen en we zitten nu in een tijdelijke woning.

Om kosten te besparen laten we de keuken, de badkamers en het toilet casco opleveren en doen dit zelf achteraf. Ons vorige huis had een centraal afzuigsysteem met een WTW, Hierbij konden alleen op de slaapkamers de ramen open en er waren geen luchtroosters aanwezig. Dit nooit meer. Onze aannemer bouwt standaard met luchtroosters in de ramen i.p.v. een centraal afzuigsysteem die de lucht weer terugvoert in de woning omdat ze dit beter vinden.

Standaard (om aan de EPC-norm te komen) wordt er een afzuigsysteem met een WTW geïnstalleerd, deze haalt de warmte uit de afgezogen lucht en geeft deze via een warmtepomp aan de boiler. Deze wordt naast de CV-ketel gehangen en is ruim eens zo groot als de ketel. Deze komt bij ons te vervallen omdat deze niet in combinatie met de gekozen ketel kan,

Als wens hadden wij koeling of airco op de slaapkamers. We hebben hiervoor naar verschillende type warmtepompen en airco's gekeken. Onze voorkeur was een warmtepomp met leidingen in de grond. Het voordeel was dat je geen gas aansluiting meer nodig heb. Het nadeel dat je geen echte airco hebt en de prijs. Ondanks dat het naar schatting op lange termijn voordeliger is was het ver boven ons budget en hebben nu gekozen voor een warmtepomp op lucht, het word de Daikin met Intergas. Hoe kouder het wordt, hoe minder rendement je met deze warmtepomp heb. Deze berekend zelf of het goedkoper is om op gas te verwarmen of met de warmtepomp. Naast dat de buitenunit de warmtepomp is voor de CV-installatie kan je er ook 3 afzonderlijke airco units op aansluiten, deze komen op de 3 slaapkamers. De airco-units op de slaapkamer zijn fluisterstil en dienen ook als (enige) verwarming welke buiten de CV-ketel om werken. Op de begane grond komt standaard vloerverwarming welke met deze installatie (alleen de benedenverdieping) in de zomer ook als koeling fungeert.

Ik had er graag domotica in gehad, Velbus, Qbus of Niko, maar ook dat valt helaas buiten het budget. Met de aannemer wel eens over een douche WTW gesproken en om deze zelf te plaatsen, dit om stookkosten te besparen en een hogere opbrengst te krijgen voor een regendouche. Wilde deze later toch niet hebben maar de aannemer had hem al mee genomen in de bouwaanvraag en moet hem nu plaatsen. Ben er nog niet uit of het een standpijp wordt of eentje bij het afvoerputje (easydrain).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

[b][message=45625430,noline]
Aangezien het om onverwarmde vertrekken gaat, hoe zijn de meningen hier over ventilatieroosters?
Tja, vanuit de energieprestatie gezien lijkt dit me een heel slechte optie. Kost dit niet heel veel, om achteraf te doen?
Merwede schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 01:26: Ons vorige huis had een centraal afzuigsysteem met een WTW, Hierbij konden alleen op de slaapkamers de ramen open en er waren geen luchtroosters aanwezig. Dit nooit meer
Dan lijkt me toch dat dat verkeerd gerealiseerd was. Ik herinnerde me de ventilatie ook uit jaren 90 Vinex woningen, en vond het daar altijd verschrikkelijk bedompt.
Wij hebben nu min of meer verplicht balansventilatie met WTW moeten installeren, en dus gezorgd dat alle ramen open kunnen en vliegenramen voor zitten. Het gekke is dat we helemaal de behoefte niet hebben om de ramen open te zetten. Geloof me, had ik nooit verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Na wat nadenken: aangezien de projectontwikkelaar bij ons liet zonnepanelen plaatst dan balansventilatie of extra isolatie zullen die maatregelen duurder zijn dan zonnepanelen. Behalve als deze zaken niet evenredig in de EPC normering opgenomen zijn, dan kan dat uit pas lopen. Iemand enig idee hoe "eerlijk" de EPC normering is t.o.v. het geld dat nodig is voor de investering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
In België kan je een slecht geïsoleerd huis makkelijk in de BEN norm krijgen door zonnepanelen. Vermoed dat het het meeste invloed heeft.

Balansventilatie is nauwelijks duurder dan ventilatieroosters + mechanische afvoer maar het comfort is pakken beter. Als het je laatste huis is zou ik niet twijfelen en balansventilatie nemen.

*edit*
Ik heb aan de voorkant en zijkant ramen die niet open kunnen, aan de achterkant en boven wel. Dat is meer inbraakbeveiliging dan dat de ventilatie oorzaak is. Achterkant kan je niet zomaar aan gezien de ligging en de deur is nog altijd moeilijker open te krijgen dan een venster.

[ Voor 30% gewijzigd door Engineer Stewie op 21-01-2016 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:54
Milmoor schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:29:
Driedubbel glas heb ik bewust niet gedaan: condens aan de buitenkant en andere kozijnen nodig. Bovendien levert het t.o.v. dubbelglas maar beperkt extra isolatie
Ik weet niet welk aandeel condens in je overweging heeft. Maar wij hebben met gewoon hr++ ook al condens aan de buitenkant. Als je dat niet wil moet je naar HR+ of nog lager. Verschil in isolatie is volgens mij best aanzienlijk, in de 10-tallen procenten.

Edit: U-waarde gaat van 0.9 naar 0.5 als je van dubbel naar triple gaat. Dat is ruim 45% verbetering. En dat op oppervlaktes waar je behoorlijk warmte verliest...

[ Voor 13% gewijzigd door T-MOB op 21-01-2016 09:27 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:09
Wij hebben wellicht de mogelijkheid om op termijn een huis te kopen met een flink stuk grond erbij. Het huis zal zeer grondig verbouwd moeten worden om aan onze wensen te kunnen voldoen. Maar dat geld zou ik liever investeren in een duurzaam nieuw huis op diezelfde plek. En met "duurzaam" bedoel ik o.a. een groot dak op het zuiden met BIPV, waardoor ook de oriëntatie van het huis anders zal zijn dan het bestaande huis.

Wie van jullie heeft ervaring met de regelgeving omtrent sloop en nieuwbouw? Ik hoor vaak verhalen van mensen die een huis verbouwen en alleen de voorgevel laten staan (die dan heel toevallig tijdens een storm omwaait), waardoor je feitelijk bijna nieuw bouwt, maar bijvoorbeeld niet de oriëntatie kunt aanpassen.

Ik heb al een kijkje genomen op www.ruimtelijkeplannen.nl en lees daar zaken over maximale afwijkingen t.o.v. het "bouwvlak", maar is het bouwvlak de huidige bebouwing of de donkergrijze markering die in het perceel is aangegeven?

Uiteraard begrijp ik dat je aan de regels van het bestemmingsplan moet voldoen t.a.v. goothoogte etc., maar zijn er ook algemene regels op dit gebied? Ik hoor graag jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Roekeloos schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:10:
En met "duurzaam" bedoel ik o.a. een groot dak op het zuiden met BIPV, waardoor ook de oriëntatie van het huis anders zal zijn dan het bestaande huis.
Ik zou eerder een oost/west opstelling voor je PV opzetten zodat je op het zuiden veel glas hebt. Hierdoor heb je gratis verwarming. In de zomer heb je genoeg stroom voor gratis koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:47
Rtificial schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 07:36:
[...]

Tja, vanuit de energieprestatie gezien lijkt dit me een heel slechte optie. Kost dit niet heel veel, om achteraf te doen?
Het zijn 4 ruiten van pak um beet 1x1m HR++ die dus iets kleiner moeten worden. Ik schat zo in dat we met 1000 euro rekening moeten houden. Het zijn kunststof kozijnen, dus er komt verder geen schilderwerk bij kijken naderhand.
Van de 4 kamers zijn er 3 een slaapkamer waar altijd een raam op kiep staat als we slapen of als er iemand thuis is (3 van de 5 werkdagen). Tenzij het dus erg koud is. Qua energie denk ik dat het dus meevalt. In elk geval denken wij dat er zo weinig te winnen is, dat een andere vorm van ventilatie niet zal leiden tot een kostenbesparing, die een even fris ruikende kamer zal opleveren.

Ik vraag me daarom ook af hoe je met een WTW systeem je slaapkamers fris houdt? Zit er op elk vertrek in je woning dan een aan- en afvoerbuis?

Ik heb onlangs trouwens warmtefoto's laten maken van mijn huis, en daarop was inderdaad ook zeker weglekkende warmte te zien uit het openstaande raam van de onverwarmde slaapkamers. (NB: ook de overloop is onverwarmd.)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Met een balansventilatie met WTW is het zo dat je in 'droge' leefruimtes luchttoevoer hebt, en in de 'vochtige' ruimtes luchtafvoer. In je slaapkamer en woonkamer wordt er dus frisse lucht binnen geblazen, en in keuken, badkamers, wc's wordt de vochtige lucht afgevoerd. Door voldoende ruimte onder de deuren, en door de debieten van de verschillende aan en afvoerbuizen goed in balans te brengen ontstaat er dus een niet voelbare luchtstroom door het huis. Daardoor blijft de lucht in de kamers dus gewoon 'vers'.
De lucht die van buiten naar binnen gehaald wordt, wordt gefilterd, en met een warmtewisselaar langs de afgezogen lucht gehaald, zodat deze z'n warmte kwijt kan aan de binnengezogen lucht. Gaat dus weinig warmte verloren. Ik meen dat de rendementen zo rond de 85% liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Roekeloos schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:10:

Wie van jullie heeft ervaring met de regelgeving omtrent sloop en nieuwbouw? Ik hoor vaak verhalen van mensen die een huis verbouwen en alleen de voorgevel laten staan (die dan heel toevallig tijdens een storm omwaait), waardoor je feitelijk bijna nieuw bouwt, maar bijvoorbeeld niet de oriëntatie kunt aanpassen.

Ik heb al een kijkje genomen op www.ruimtelijkeplannen.nl en lees daar zaken over maximale afwijkingen t.o.v. het "bouwvlak", maar is het bouwvlak de huidige bebouwing of de donkergrijze markering die in het perceel is aangegeven?

Uiteraard begrijp ik dat je aan de regels van het bestemmingsplan moet voldoen t.a.v. goothoogte etc., maar zijn er ook algemene regels op dit gebied? Ik hoor graag jullie ervaringen!
Als je d.m.v. postcode huisnummer zoekt krijg je rechts de bestemmingsplannen. Ja dat is een redelijke kluif en vooral als je het nog nooit gelezen hebt.
Het bouwvlak is dat deel wat omkaderd is en niet het grondplan van je huis.
Als je nieuwbouw wilt plegen is het ook altijd interessant om te kijken of je niet in een "Waarde Archeologie" valt want bij nieuw/grootschalig verbouw ben je in veel gevallen verplicht om onderzoek te laten doen.

Om meer vlakken over elkaar te leggen kun je ook de PDOK viewer gebruiken. Vink hier aan dat je Basiskaart Grootschalige Topografie wilt hebben (Omtrek gericht) en Ruimtelijke plannen (maak zelf je keuze).
http://pdokviewer.pdok.nl/

Als het huis niet "beschermd" is mag je het "gewoon" plat gooien.

[ Voor 2% gewijzigd door ollie1965 op 21-01-2016 13:06 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:09
ollie1965 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:04:
[...]

Als je d.m.v. postcode huisnummer zoekt krijg je rechts de bestemmingsplannen. Ja dat is een redelijke kluif en vooral als je het nog nooit gelezen hebt.
Het bouwvlak is dat deel wat omkaderd is en niet het grondplan van je huis.
Als je nieuwbouw wilt plegen is het ook altijd interessant om te kijken of je niet in een "Waarde Archeologie" valt want bij nieuw/grootschalig verbouw ben je in veel gevallen verplicht om onderzoek te laten doen.

Om meer vlakken over elkaar te leggen kun je ook de PDOK viewer gebruiken. Vink hier aan dat je Basiskaart Grootschalige Topografie wilt hebben (Omtrek gericht) en Ruimtelijke plannen (maak zelf je keuze).
http://pdokviewer.pdok.nl/

Als het huis niet "beschermd" is mag je het "gewoon" plat gooien.
Thanks!

Wie bepaalt het bouwvlak en waar moet ik zijn om dit aan te laten passen?

Weet je toevallig ook waarom de truck met de voorgevel wordt toegepast? Wellicht om (tot 31-7-2015) verlaagd BTW tarief over de arbeid toe te kunnen passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Ik weet bijvoorbeeld van mensen dat ze bij het verbouwen hetzelfde volume terug mogen bouwen maar als ze alles plat gooien aan nieuwe max inhoud/goothoogte moeten voldoen.
Edit: deze mensen gooien alles plat maar behouden de fundering.

[ Voor 15% gewijzigd door WNT op 21-01-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bouwvlak aanpassen zal meestal niet zomaar gaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 07:41:
Na wat nadenken: aangezien de projectontwikkelaar bij ons liet zonnepanelen plaatst dan balansventilatie of extra isolatie zullen die maatregelen duurder zijn dan zonnepanelen. Behalve als deze zaken niet evenredig in de EPC normering opgenomen zijn, dan kan dat uit pas lopen. Iemand enig idee hoe "eerlijk" de EPC normering is t.o.v. het geld dat nodig is voor de investering?
Contact gehad met de projectontwikkelaar:
  • Trippleglas zou misschien kunnen, doen ze wel in losse woningen, maar normaal gesproken niet in projectbouw. Er zijn dan in ieder geval andere kozijnen etc. nodig. Ik ga nog even nadenken of ik dit echt graag wil, maar omdat ik op dit moment de enige zou zijn in het rijtje denk ik dat het uiteindelijk niet zou gaan lukken.
  • Zwaardere isolatie gaat het niet worden. Zij moeten met een aantal jaar van .39 naar de nul. Ook dan blijven ze dezelfde isolatie hanteren, dus zij zien daar geen optie.
  • Balansventilatie passen zij momenteel wegens ervaringen uit het verleden in geen enkel project toe. Op dit moment is dat geen optie. Zij gaan dat mogelijk heroverwegen als ze echt naar de nul toe moeten.
Als we meer willen zien ze dat eerder in WTW douche etc., maar hadden geen concrete aanbeveling. Zelf kies ik er op het moment voor om nog geen warmtepomp (L/W) te doen totdat ons stookgedrag duidelijk is. Volgens mij heb ik mijzelf hiermee in de hoek geschilderd en ben ik hiermee door de opties heen om de woning duurzamer en lange termijn goedkoper te maken. Mee eens?

[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 21-01-2016 16:03 . Reden: kleine verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10
Roekeloos schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:46:
[...]

Thanks!

Weet je toevallig ook waarom de truck met de voorgevel wordt toegepast? Wellicht om (tot 31-7-2015) verlaagd BTW tarief over de arbeid toe te kunnen passen?
De gemeente en daar moet je ook zijn voor een aanpassing. Afhankelijk van je wensen kan er een nieuw bestemmingsplan nodig zijn en dan ben je aan de beurt met de tijd en leges.

Balansventilatie wordt hier vaak genoemd, maar met zelfregelende toevoerroosters en een ingeregelde MV-box met dito afzuigpunten praat je ook over balansventilatie. ;)

De systemen met mechanische in- en uitvoer passen wij ook het liefst zo min mogelijk toe. Het is duurder om aan te leggen en foutgevoeliger. Ook moet de bewoner filters e.d. gaan vervangen en dat is geen hobby van ze. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb vandaag de offerte gekregen van de constructeur voor onderstaande werkzaamheden:

Uitgangspunten:
 tekeningen ***, d.d 12-01-2016;
 fundering op ‘staal’ (stroken);
 digitale tekeningen worden ons kosteloos verstrekt;
 grondonderzoek en funderingsadvies wordt ons aangeleverd.

Uit te voeren werkzaamheden:
o Statische berekening
 het berekenen van de nodige houten gordingen en balklagen, stalen spanten, balken,
kolommen en lateien voor zover van toepassing;
 het dimensioneren van de vrijdragende systeemvloeren en dragende wanden;
 het maken van een gewichts- en stabiliteitsberekening;
 het berekenen van de draagkracht van de fundering op ‘staal’;
 het berekenen van de wapening in de funderingstroken en overige in het werk gestorte beton
onderdelen;
 het digitaal aangeven van de constructieve elementen op de tekeningen van de architect
(deze worden in de hoofdberekening bijgevoegd);
 het digitaal indienen van de berekeningen bij de opdrachtgever als pdf-bestand;
 het controleren van berekeningen en tekeningen van derden op alleen de constructieve
uitgangspunten, op basis van twéé controleronden.(systeemvloeren, ed.)

Deze werkzaamheden kunnen wij u aanbieden voor de somma van : € 900,--

Prijs is excl. BTW, is dit een redelijk bedrag, of loont het zich om dit breder uit te zetten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:49
Grolsch schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:59:
Ik heb vandaag de offerte gekregen van de constructeur voor onderstaande werkzaamheden:

Uitgangspunten:
 tekeningen ***, d.d 12-01-2016;
 fundering op ‘staal’ (stroken);
 digitale tekeningen worden ons kosteloos verstrekt;
 grondonderzoek en funderingsadvies wordt ons aangeleverd.

Uit te voeren werkzaamheden:
o Statische berekening
 het berekenen van de nodige houten gordingen en balklagen, stalen spanten, balken,
kolommen en lateien voor zover van toepassing;
 het dimensioneren van de vrijdragende systeemvloeren en dragende wanden;
 het maken van een gewichts- en stabiliteitsberekening;
 het berekenen van de draagkracht van de fundering op ‘staal’;
 het berekenen van de wapening in de funderingstroken en overige in het werk gestorte beton
onderdelen;
 het digitaal aangeven van de constructieve elementen op de tekeningen van de architect
(deze worden in de hoofdberekening bijgevoegd);
 het digitaal indienen van de berekeningen bij de opdrachtgever als pdf-bestand;
 het controleren van berekeningen en tekeningen van derden op alleen de constructieve
uitgangspunten, op basis van twéé controleronden.(systeemvloeren, ed.)

Deze werkzaamheden kunnen wij u aanbieden voor de somma van : € 900,--

Prijs is excl. BTW, is dit een redelijk bedrag, of loont het zich om dit breder uit te zetten :?
Keurige prijs, ik was iets meer kwijt, maar daar moest dan wel geheid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Roekeloos schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:46:
[...]

Thanks!

Zoals gezegd in eerste aanleg de gemeente, als je in een buitengebied woont kan ook de provincie van invloed zijn. Maar dat is alleen bij uitzonderingen als "gebruik van" gewijzigd moet worden.
Bestemmingsplannen moeten (uit het hoofd) 1x per 10 jaar vernieuwd worden. Als de termijn verlopen is en er geen nieuw plan is ben je spekkoper.
Beste methode om aan te pakken (mijn mening) bekijk wanneer het bestemmingsplan af loopt en als dit binnen 2 jaar is begin met praten en wensen te bespreken. Er is best wel wat mogelijk zolang je maar blijft praten en niet drammen. 2 jaar lijkt lang, maar eer jij je plan goed op papier hebt staan ben je al 6 maanden verder, 3-4 bespreekrondes verder en het eerste jaar is al voorbij.

Wil je tussendoor iets wijzigen reken dan op 5 cijferige bedragen (alle kosten zijn voor jou).

Voorgevel truck is om de geweigerde sloopvergunning te omzeilen, maar niet bij iedere gemeente is een sloop vergunning nodig, vaak is het tegenwoordig een melding.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:36
Korte vraag. We hebben ons dak er inmiddels op zitten en het huis kan gaan drogen.
Nu zijn we bezig met de vloeren. We willen in een deel tegels gaan leggen (60x60 of 80x80cm), gerectificeerd met een smalle voeg. We twijfelen echter tussen leggen in specie of cementvloertje en dan lijmen. Vloer wordt voorzien van vw zou dit nog wat uitmaken.

Suggesties? Is het ene beter dan het andere? Ik snap dat een smeervloer heel strak en egaal moet zijn met een grotere tegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

een smeervloer kunnen ze op zich prachtig strak leggen. Als je het echt perfect vlak zou willen, kan je altijd nog kijken naar een egaline laag. Ga je die tegels zelf plaatsen, of een tegelzetter? Die tegelzetter zal je normaal gezien ook wel kunnen uitleggen wat de voorkeur heeft.
Wij hebben vrij kleine cementtegels, die liggen in een dikke lijmlaag, omdat die onderling nog wel eens wat willen verschillen, en je dan nog aardig kan spelen om ze mooi vlak gelegd te krijgen. Voor grote tegels kan je ook zo'n levelling system gebruiken, dan leg je eigenlijk telkens de tegel ten opzicht van de omliggende tegels vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
Voor welke spouwmuurisolatie heb je gekozen?
PolderPloer! schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:24:
Mijn bouwer verondersteld dat kingspan K8 relatief moeilijk te monteren is, iemand hier enige ervaring mee? Kingspan zelf geeft aan dat het makkelijk te verwerken is. Vergelijk dat de bouwer maakt is met hogedichtheid PS. Lijkt mij dat er onderling weinig tot geen verschil in zit.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
Wat zijn hier de ervaringen met (Z)LTV en lamelparket (met toplaag van hout)? Komt uiteindelijk de warmte toch wel door het hout heen? Zijn er aandachtspunten voor de aanleg, bijv. meer isolatie onder de vloer?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

wiljums schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:51:
Wat zijn hier de ervaringen met (Z)LTV en lamelparket (met toplaag van hout)? Komt uiteindelijk de warmte toch wel door het hout heen? Zijn er aandachtspunten voor de aanleg, bijv. meer isolatie onder de vloer?
Er zijn inmiddels hele mooie stenen vloeren die er uit zien als hout. Dat kan een interessant alternatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:36
wiljums, we zijn ook hiermee bezig. Gisteren bij een 'premium' zaak gaan kijken en die gaven aan dat laminaatparket altijd verlijmd dient te worden wanneer gebruik wordt gemaakt van vw. Ben er zelf nog niet uit wat ik daar van moet vinden.

Milmoor, maar toch is het gevoel anders dan hout. Wij kiezen in ieder geval niet voor deze route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 21:37
wiljums schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:41:
Voor welke spouwmuurisolatie heb je gekozen?

[...]
De Kingspan TW50w Rebated 120mm met een Rd waarde van 5,45. Lamba is 0,022 W/m x K

Net 1 niveautje minder dan de K8, maar veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:52
jip_86 in "Ervaringen met het bouwen van een huis"

Update na ruim 6 maanden gepruts en gekloot (13 maanden sinds loting), makelaar vond het niet nodig te melden dat ze begonnen zijn met bouwrijp maken. Zelfs als het wel mee gaat zitten gaan we nog niet communiceren met de kopers. Als je daar je zorgen over uit krijg je een dag later bericht dat je contract bijgewerkt moet worden en graag deze week want anders word het duurder. Zak er dan maar in ook :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Card Nox schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:45:
Korte vraag. We hebben ons dak er inmiddels op zitten en het huis kan gaan drogen.
Nu zijn we bezig met de vloeren. We willen in een deel tegels gaan leggen (60x60 of 80x80cm), gerectificeerd met een smalle voeg. We twijfelen echter tussen leggen in specie of cementvloertje en dan lijmen. Vloer wordt voorzien van vw zou dit nog wat uitmaken.

Suggesties? Is het ene beter dan het andere? Ik snap dat een smeervloer heel strak en egaal moet zijn met een grotere tegel.
Voor vloerverwarming adviseerden ze ons niet groter te gaan dan 60x60 omdat dat de kans op barsten minimaliseert. Nu zijn we niet voor heel grote tegels en hebben 45x45 gekozen.
Heel belangrijk is ook om de uitzetvoegen goed te kiezen EN aan de juiste kant van de deur (onder het deurblad). Dat heeft bij ons nogal wat voeten in de aarde gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10
Wat heeft de makelaar er telkens mee van doen? Je hebt een contract met een bouwbedrijf, de makelaar is intermediair en is na het kopen buitenspel. Die zie je misschien nog bij een eerste paal/hoogste punt, maar meer ook niet.

En je mag bij een Woningborg overeenkomst na 6 of 9 maanden ervan af tenzij je zelf aangeeft door te willen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:52
Geen idee, er heeft zich de afgelopen 9 maanden nog nooit iemand gemeld bij mij van het bouwbedrijf. Maar ze weten mij nu iig ineens wel weer te vinden omdat het contract weer bijgewerkt moet worden omdat die 9 maanden verstreken zijn, echter een mailtje van 3 regels typen is te veel werk :')
Die huizen waren destijds maar voor de helft verloot (uiteindelijk een kwart verkocht) dus als ze nu gaan dreigen dat het duurder word ben ik ernstig bang dat ik er nog weer 9 maanden aan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
PolderPloer! schreef op zondag 24 januari 2016 @ 14:09:
[...]

De Kingspan TW50w Rebated 120mm met een Rd waarde van 5,45. Lamba is 0,022 W/m x K

Net 1 niveautje minder dan de K8, maar veel goedkoper.
Exact dezelfde waardes als het materiaal dat bij ons toegepast wordt, van Unilin. Had nog nooit van het merk gehoord:
http://www.unilininsulati...uur-isoleren/UTHERM-WALL/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiszoekster
  • Laatst online: 09-10-2023
We zijn al een tijd op zoek naar een groot woonhuis met uitgebreide woonfuncties op de begane grond. Nou, dat valt niet mee. Dus dachten we: dan gaan we zelf laten bouwen.

We hebben een schatting laten maken van wat ons gewenste huis (van ca 1000 kuub) zou moeten kosten, inclusief grond, keuken, vloeren, architect, tuinaanleg, etc. Dus compleet. In goede bouw, maar niet super de luxe. Ook hebben we bij twee makelaars gevraagd wat een dergelijk huis in de markt als verkoopwaarde heeft.
Er blijkt zo'n 25% tussen te zitten, dat wil zeggen bouw kost 25% meer dan de verkoopwaarde. Dat is meerdere tonnen.

Ik heb dit nooit eerder gehoord. Ook de vereniging Eigen Huis vindt dit vreemd. Maar: jullie zijn de kenners die zelf een huis bouwen of gebouwd hebben.

Is dit tegenwoordig normaal? Het gaat om een huis in een stad bij de Veluwe.

Eigenlijk zijn we er erg van geschrokken. Graag dus jullie ervaringen op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.SPE
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 08:41
Huiszoekster schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:25:
.....
Er blijkt zo'n 25% tussen te zitten, dat wil zeggen bouw kost 25% meer dan de verkoopwaarde. Dat is meerdere tonnen.

Ik heb dit nooit eerder gehoord. Ook de vereniging Eigen Huis vindt dit vreemd. Maar: jullie zijn de kenners die zelf een huis bouwen of gebouwd hebben.

Is dit tegenwoordig normaal? Het gaat om een huis in een stad bij de Veluwe.

Eigenlijk zijn we er erg van geschrokken. Graag dus jullie ervaringen op dit gebied.
25% vind ik vrij veel, maar helaas is het bij mij ook het geval dat de bouw kosten + grondprijs hoger is dan de taxatie waarde. Volgens de taxateur was dit een deel door de keuken en badkamer die schijnbaar beperkt mee gerekend worden, dit aangezien ze vaak de de "verkeerde kleur" zijn en dus vervangen worden. Daarnaast waren een aantal persoonlijke wensen duurder maar niet direct waarde verhogend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Het verbaast mij niks.

Bij nieuwbouw betaal je vaak relatief veel voor de kavel. Omdat kavels niet voor het oprapen liggen.

Daarnaast heb je bij nieuwbouw nieuwe bouwmaterialen en een eigentijdse isolatie.

Ik verwacht ook niet dat eenmalige kosten zoals architect, leges, aansluitkosten, tuinaanleg en bestratingen etc aantoonbaar invloer op de verkoopprijs hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
nokiaan958GB schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:56:
Het verbaast mij niks.

Bij nieuwbouw betaal je vaak relatief veel voor de kavel. Omdat kavels niet voor het oprapen liggen.

Daarnaast heb je bij nieuwbouw nieuwe bouwmaterialen en een eigentijdse isolatie.

Ik verwacht ook niet dat eenmalige kosten zoals architect, leges, aansluitkosten, tuinaanleg en bestratingen etc aantoonbaar invloer op de verkoopprijs hebben.
Helemaal mee eens. Daarbovenop gesteld: Een huis bouwen doe je voor jezelf en niet voor de verkoop. Dan kun je er beter niet aan beginnen. Persoonlijke wensen zijn goud waard voor jezelf, maar niets voor een ander. Ga er dus maar vanuit dat je geen winst maakt de eerste jaren / decenia.

Maar ach wat maakt dat uit als je gelukkig bent in je nieuwe woning en het is betaalbaar per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het probleem van hem is wss dat hypotheek wordt verstrekt op basis van taxatie waarde.

Ik denk dat je voor een huis van 1000 kuub 350.000 aan bouwkosten hebt als je het niet superluxe doet, tel daar de grond en overige kosten bij op een dan ben je er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Grolsch schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:29:
Het probleem van hem is wss dat hypotheek wordt verstrekt op basis van taxatie waarde.

Ik denk dat je voor een huis van 1000 kuub 350.000 aan bouwkosten hebt als je het niet superluxe doet, tel daar de grond en overige kosten bij op een dan ben je er.
Klopt precies, wij doen redelijk wat zelf, bouwen ongeveer 1000 kuub, nergens te luxe. Misschien een uitzondering is onze trapbalustrade + vide van glas (totaal 3500 euro, valt ook wel mee op het totaal gezien). Keuken 15000.

Trouwens ik vind het helemaal geen probleem dat de bank de taxatiewaarde hanteert. Ze verstrekken geld op basis van de geschatte taxatiewaarde, want er valt niets te taxeren op het moment van afsluiten lening. Beetje kip ei verhaal.

Daarnaast is het niet meer dan gezond om toch tenminste 10% eigen geld in te brengen. Ik ben 10 jaar bij mijn vrouw en zijn pas 2 keer op vakantie geweest, kwestie van keuzes maken...

[ Voor 26% gewijzigd door PolderPloer! op 27-01-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Wij hebben ruim 35% van onze nieuwbouw zelf gefinancierd, een bak geld maar een spaarrekening brengt toch niets op.

Onze geschatte waarde ligt 20% onder de kostprijs. Ook veel geld maar dat komt idd door een aantal persoonlijke keuzes zials dure elektriciteitscomponenten (metalen afdekplaatjes) en een dure keuken en badkamer. Zijn van die dingen die geen verkoopwaarde hebben, toch nirt wat ze gekost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiszoekster
Dank voor de reacties!

Wij zijn al wat ouder en dan is de kans groter dat je sneller een huis moet verkopen (om naar een appartement te gaan bijvoorbeeld) , daarom vinden we het "weggooien" van minstens € 250.000 nogal begrotelijk.

Maar zo te lezen vinden jullie het vrij normaal?

Kosten zijn geschat door de kenners op: Grond ca € 420.000 (1600 m2), Huis op zich € 380.000, Garage € 75.000, Keuken, sanitair, vloeren etc € 90.000, Architect, bouwbegeleiding, gemeente € 60.000 en aanleg tuin en voorzieningen ook € 60.000 en nog een postje onvoorzien (alles inclusief btw, wat ook een grote kostenpost is natuurlijk). De geschatte verkoopwaarde is ongeveer bedrag van huis + grond. Dus de rest is allemaal direct "verlies", mocht je er niet al te lang in kunnen wonen.

@polderploer: hoe ziet jullie begroting er in grote lijnen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
25% lijkt me wel erg veel, kan me dat alleen voorstellen als je iets heel 'incourants' bouwt bijvoorbeeld met een hele uitgesproken architectuur.
Bij ons (ook Veluwe) lag de taxatiewaarde juist iets boven de bouwkosten+grond, als je ook tuin en inrichting meerekent gaan we er wel overheen. Maar die kosten heb je bij bestaande bouw vaak ook wel als je het een beetje naar je zin wil maken.
PolderPloer! schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:33:
[...]
Klopt precies, wij doen redelijk wat zelf, bouwen ongeveer 1000 kuub, nergens te luxe. Misschien een uitzondering is onze trapbalustrade + vide van glas (totaal 3500 euro, valt ook wel mee op het totaal gezien). Keuken 15000.
En dan €350.000 aan alleen bouwkosten? Zou zelf denken aan een tonnetje minder (bij veel zelf doen).

Edit n.a.v. bovenstaande reactie: Ok, in dat prijssegment kan ik me het wel voorstellen. Maar dan spreek je toch wel van luxe bouw volgens mij... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Klaassie op 27-01-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Klaassie schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:02:
25% lijkt me wel erg veel, kan me dat alleen voorstellen als je iets heel 'incourants' bouwt bijvoorbeeld met een hele uitgesproken architectuur.
Bij ons (ook Veluwe) lag de taxatiewaarde juist iets boven de bouwkosten+grond, als je ook tuin en inrichting meerekent gaan we er wel overheen. Maar die kosten heb je bij bestaande bouw vaak ook wel als je het een beetje naar je zin wil maken.

[...]

En dan €350.000 aan alleen bouwkosten? Zou zelf denken aan een tonnetje minder (bij veel zelf doen).

Edit n.a.v. bovenstaande reactie: Ok, in dat prijssegment kan ik me het wel voorstellen. Maar dan spreek je toch wel van luxe bouw volgens mij... ;)
Nee nee, bij die 350k zit alles in, dus ook aansluitingen, leges, bestrating, keuken, vloer, wanden, plafonds, afwerkingen, gordijnen, lampen enz enz. 350k = all in ex grond, maar wel inclusief aardwarmtepomp! (15k)
Huiszoekster schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:53:
Dank voor de reacties!

Wij zijn al wat ouder en dan is de kans groter dat je sneller een huis moet verkopen (om naar een appartement te gaan bijvoorbeeld) , daarom vinden we het "weggooien" van minstens € 250.000 nogal begrotelijk.

Kosten zijn geschat door de kenners op: Grond ca € 420.000 (1600 m2), Huis op zich € 380.000, Garage € 75.000, Keuken, sanitair, vloeren etc € 90.000, Architect, bouwbegeleiding, gemeente € 60.000 en aanleg tuin en voorzieningen ook € 60.000 en nog een postje onvoorzien (alles inclusief btw, wat ook een grote kostenpost is natuurlijk). De geschatte verkoopwaarde is ongeveer bedrag van huis + grond. Dus de rest is allemaal direct "verlies", mocht je er niet al te lang in kunnen wonen.

Nou in ieder geval veel lager dan de bedragen die jij noemt. Ik heb dus alles voor 350, exclusief grond.

Paar opmerkingen:
  • Garage 75000? Wat voor een wordt dat dan wel?
  • Keuken (15k) sanitair en vloeren (8k), sanitair zit deels bij de aannemer in, ik schat ca. 20k. Kom je dus lang niet aan de 90k van jou.
  • Architect 0, bouwbegeleiding 0, gemeente zijn gewoon de leges (kun je zo opzoeken/bellen). Dus alweer 55k verdiend!
  • Tuin 60k? Vaak is de grond zo slecht dat eerst een jaartje gras veel beter is, dus tuin doe ik niet aan het eerste jaar. Die paar terrastegels en de oprit naar garage kun je makkelijk goed laten aanleggen voor 5k! Wederom 55k verdiend, gaat wel snel zo
Ik zou beter informeren en goede prijsvergelijkingen maken. Daarnaast goed je wensen op een rij zetten en als het geld op is, is het op. In mijn geval heb ik gekozen om eerst de niet veranderbare dingen te kopen, zoals isolatie, 3 voudig glas, doucheWTW, WTW voor lucht en aardwarmtepomp. Bv. zonnepanelen kan een jaartje later ook wel als er weer een beetje geld is, zelfde geldt voor een aanbouw (niet dat dat nodig is bij 1000 kuub), veranda, carport, tuin, tuinhuisje, inrichting, dure lampen, enz

[ Voor 54% gewijzigd door PolderPloer! op 27-01-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:04

Fiber

Beaches are for storming.

PolderPloer! schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:23:
[...]

• Tuin 60k? Vaak is de grond zo slecht dat eerst een jaartje gras veel beter is...
Aardappels toch...? Ja, het eerste jaar moeten er eigenlijk aardappels in, dat doodt alle onkruid en verbetert de grond en zo... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Huiszoekster schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:53:
Dank voor de reacties!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik vind 3,5 ton om 1000m3 (dat is ruim 350m2) te bouwen geen heel gek bedrag eigenlijk, dat is 2,5 keer een flinke eengezinswoning

Om een eengezinswoning te bouwen ben je ook zomaar 1,5 ton kwijt zonder gek te doen.

1600m2 grond, dat biedt wel perspectief en mogelijkheden.

Bij ons staat een huisje te koop voor 5,5 ton. 150m2 woonoppervlakte en ook ruim 1600 m2 grond. Dat in een goed deel van de Rotterdamse regio. Huis is uit de jaren 30 en heeft nog minstens een ton nodig om up to date te worden.

[ Voor 59% gewijzigd door PaT op 28-01-2016 08:01 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Als je puur naar prijs per m3 kijkt kun je beter een bestaande woning van 1000m3 kopen als nieuw bouwen.

Die prijzen liggen gewoon lager omdat het niet echt courante huizen zijn

De vraag is of wat JIJ wil te koop is, vaak kiezen mensen die het geld toch beschikbaar hebben om als ze toch veel geld moeten betalen, dan maar iets zelf te bouwen wat 100% aan hun wensen voldoet.

Ook zal naarmate het aantal kuubs toeneemt de prijs per m3 zakken, waar op zich ook niets vreemds aan is als je bekend bent met kostprijsberekeningen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Precies, in die markt zal je in eerste instantie het verlies voor lief moeten nemen. Objecten met een garage van 75000€ en een tuinaanleg van 60000€ zon gewoon moeilijk te verkopen. Dat is al 135000€ die voor een koper weinig monetaire waarde heeft, en dan hebben we het dus nog niet over persoonlijke keuzes in de woning.

Geldt in feite voor iedere woning die je zelf bouwt. Veel persoonlijke keuzes, dus in eerste instantie zal het minder waard zijn dan je geïnvesteerd hebt, en dat kan enkel gecompenseerd worden door waardestijging van de grond. Stenen worden niet meer waard.
10% eigen geld meebrengen lijkt me eigenlijk wel aan de ondergrens, dat zal nog niet gemakkelijk zijn die overige 90% gefinancierd te krijgen. Wij hebben uiteindelijk denk ik al snel 20% zelf geïnvesteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Als je een beperkt budget hebt kun je altijd nog prefab een huis neer laten zetten. Veel meer kubs voor je euro.

@Huizenzoekster, kun je echt voor 1.000.000,- euro geen passende woning vinden?

Paar opmerkingen:
  • Keuken (15k) sanitair en vloeren (8k), sanitair zit deels bij de aannemer in, ik schat ca. 20k. Kom je dus lang niet aan de 90k van jou.
  • Architect 0, bouwbegeleiding 0, gemeente zijn gewoon de leges (kun je zo opzoeken/bellen). Dus alweer 55k verdiend!
  • Tuin 60k? Vaak is de grond zo slecht dat eerst een jaartje gras veel beter is, dus tuin doe ik niet aan het eerste jaar. Die paar terrastegels en de oprit naar garage kun je makkelijk goed laten aanleggen voor 5k! Wederom 55k verdiend, gaat wel snel zo
90k voor sanitair, vloer en keuken zijn echt geen gekke bedragen. Het kan allemaal veel goedkoper, maar de vraag is of je dat ook wilt.
Architect en bouwbegeleiding is gewoon nodig. Je kunt wel zelf gaan tekenen, maar of dat zo'n goed plan is.
Tuin 60K klinkt ook niet vreemd als je alles gaat doen en mooie tegels uitzoekt.

Behalve een erg dure garage denk ik dat het advies niet eens zo slecht is.

[ Voor 101% gewijzigd door Artbij op 28-01-2016 14:02 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maar gaat het om kuubs, of om iets te bouwen wat je echt mooi vindt :?

Persoonlijk gaat het mij om het laatste.

Dat wil niet zeggen dat het knetterduur hoeft te zijn, maar wel dat ik mijn huis graag wil bouwen zoals ik het wil, en dat is niet standaard prefab werk.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 28-01-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Prefab kan ook volledig naar je eigen ontwerp. Dat lijkt toch wel een hardnekkig misverstand. Prefab betekent niet massa productie van hetzelfde ontwerp, maar voorgefabriceerd in een werkplaats, waarbij ook zoveel mogelijk gebruik gemaakt kan worden van seriematig werken. Daarvoor hoeft maatvoering niet exact gelijk te zijn, maar wel de wijze van produceren.
In ieder geval valt daarmee nog wel te besparen.
Ach, en verder, zonder details valt er niet veel over de kostprijs van een woning te zeggen. Uiteindelijk, terug naar de vraag, komt het er gewoon op neer dat in 95% van de gevallen je in waarde flink zal inleveren als je bouwkosten en verkoopwaarde vergelijkt. Het is mij wel opgevallen dat in veel gevallen de taxateur van de bank kijkt naar de bouwkosten, en daarop de schatting baseert. Daarin tellen tuin, keuken, sanitair en afwerking niet echt mee. Dat is het deel dat je in feite zelf in zal moeten brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

artbij schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 13:52:

@Huizenzoekster, kun je echt voor 1.000.000,- euro geen passende woning vinden...?
Tik voor de gein eens een zoekopdracht met deze specs in Funda. (300-400 m2 woonoppervlak, 1000-2000 m2 grond, vrijstaande garage voor 2 auto's, bouwjaar recenter dan 2000) en je houdt erg weinig huizen over die 1000k of minder kosten... Als je dan ook nog aan een bepaalde regio gebonden bent snap ik best dat je zelf gaat bouwen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

artbij schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 13:52:
@Huizenzoekster, kun je echt voor 1.000.000,- euro geen passende woning vinden?
Als je, je droomhuis kunt laten bouwen waarom zou je het niet doen? Het kan soms zelfs goedkoper, maar uiteraard ook duurder zijn dan een bestaande woning kopen. En dan is het uiteraard nog maar hopen dat je de "perfecte" woning tegenkomt in het bestaande. Wanneer er een mogelijkheid is om je huis te laten bouwen zou ik dit zeker doen.

[ Voor 26% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 28-01-2016 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiszoekster
Dank weer voor de reacties!

Voor de prijzen van de tuinaanleg (ik wil veel gras, weinig borders en een brede oprit en wat tegelplateautjes om te zitten, dus simpel) heb ik gekeken op internet. Daar stonden nog veel hogere vierkante meter prijzen (er werd genoemd: gemiddeld €100 per m2, dus dat is dan € 120.000) . Maar ik ben blij dat jullie aangeven dat dat nog een stuk goedkoper kan.

Tegelvloeren van €70 per m2 zijn niet superduur. Dan heb je goede kwaliteit vinyl maar niet eens een luxe stenen vloer. Met de bovenverdieping zit je dan op zo'n € 15.000. Een beetje keuken kost gauw € 25.000 (met goede apparatuur, zonder Amerikaanse ijskast, plus nog een simpele opstelling in de bijkeuken) en een badkamer zo'n € 10.000 heb ik gelezen. Dan nog plinten en sauzen (zit vaak ook niet bij de prijs in), dan schiet je al lekker op.

Ik kijk qua koopwoning dagelijks op Funda. Al twee jaar. We wonen nu heel plezierig in een grote bungalow in de randstad (op een plek waar de huizenprijzen wat lager zijn dan rond de Veluwe, helaas) maar willen graag terug naar bos en hei en minder hectiek. Maar dus wel met kamer, keuken, bijkeuken, slaapkamer, inloopkast, badkamer en kantoor op de begane grond. En die huizen zijn heel schaars en onder het miljoen nog schaarser (als ze al goedkoper zijn moet je er voor tonnen aan verspijkeren). Soortgelijk grote huizen met trappetjes, treetjes e.d. zijn er heel af en toe wel, ook voor rond de 8-9 ton. Maar levensloopbestendig heb ik ze niet kunnen vinden. Vandaar dat we zijn gaan kijken naar zelf bouwen.

De prijs van de garage is geschat door een architect en ik heb hem vergeleken met richtprijzen op internet. Het moet op die plek per se een garage met zolder zijn, maar dat willen we ook het liefste. En met spouwmuren en verwarming, om er ook te kunnen klussen in de winter. Grondoppervlak van de garage inclusief de muren is zo'n 60m2. Ik weet ook niet hoe men aan die prijzen komt. Maar wellicht is daar dus ook nog wat te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Een goede kwaliteit vinyl-vloer, Mflor bijvoorbeeld, is gelegd en wel inclusief BTW zo'n 45€/m2.
Een keuken kan ook zeker voor minder, onze keuken heeft zo'n 7500€ gekost, maar dan moet je wel goed shoppen voor de apparatuur. Dat is dan wel inclusief amerikaanse koelkast, 110cm gasfornuis met 4 ovens en 7 pitten, 140cm afzuigkap, etc. Oh, daar zit de bijkeuken dan ook al bij in, dus ook inclusief 2 vaatwassers, magnetron, etc.
Die keuken hebben we dan wel zelf geplaatst, en de ombouw van de afzuigkap is door m'n zwager gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:49
Huiszoekster schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:13:
Dank weer voor de reacties!

Voor de prijzen van de tuinaanleg (ik wil veel gras, weinig borders en een brede oprit en wat tegelplateautjes om te zitten, dus simpel) heb ik gekeken op internet. Daar stonden nog veel hogere vierkante meter prijzen (er werd genoemd: gemiddeld €100 per m2, dus dat is dan € 120.000) . Maar ik ben blij dat jullie aangeven dat dat nog een stuk goedkoper kan.

Tegelvloeren van €70 per m2 zijn niet superduur. Dan heb je goede kwaliteit vinyl maar niet eens een luxe stenen vloer. Met de bovenverdieping zit je dan op zo'n € 15.000. Een beetje keuken kost gauw € 25.000 (met goede apparatuur, zonder Amerikaanse ijskast, plus nog een simpele opstelling in de bijkeuken) en een badkamer zo'n € 10.000 heb ik gelezen. Dan nog plinten en sauzen (zit vaak ook niet bij de prijs in), dan schiet je al lekker op.

De prijs van de garage is geschat door een architect en ik heb hem vergeleken met richtprijzen op internet. Het moet op die plek per se een garage met zolder zijn, maar dat willen we ook het liefste. En met spouwmuren en verwarming, om er ook te kunnen klussen in de winter. Grondoppervlak van de garage inclusief de muren is zo'n 60m2. Ik weet ook niet hoe men aan die prijzen komt. Maar wellicht is daar dus ook nog wat te winnen.
Dit jaar zelf een huis gebouwd.
Tuin aanleg moet je rekenen op circa 90 euro per m2, maar grasborders kosten maar 5 euro per m2. Dus hoe meer gras hoe goedkoper het wordt.

Qua bouwen geldt dat hoe meer uitzonderingen, erkers, hoekjes, etc, je wilt hebben, hoe duurder de bouw.

Ik denk dat je qua prijs wel aan de dure kant zit, maar vaak werkt het ook zo dat als de andere kant het idee heeft dat het budget er is, het ook opgaat. Een onafhankelijke bouwbegeleider kan je hier denk ik wel helpen. Alhoewel ik de post voor architect e.d. zelf ook aan de hoge kant vindt.

En met 1000 kub praat je ook over een groot huis, dus dan gaat het met alle kosten snel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Naja, en tegelijkertijd ook weer omlaag. De m3-prijs is lager naarmate je groter bouwt.
Je tip voor een bouwbegeleider is een goede. Laat dat niet over aan aannemer of architect. Die hebben andere belangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
Paar opmerkingen:
Ik zou beter informeren en goede prijsvergelijkingen maken. Daarnaast goed je wensen op een rij zetten en als het geld op is, is het op. In mijn geval heb ik gekozen om eerst de niet veranderbare dingen te kopen, zoals isolatie, 3 voudig glas, doucheWTW, WTW voor lucht en aardwarmtepomp. Bv. zonnepanelen kan een jaartje later ook wel als er weer een beetje geld is, zelfde geldt voor een aanbouw (niet dat dat nodig is bij 1000 kuub), veranda, carport, tuin, tuinhuisje, inrichting, dure lampen, enz
In zo'n groot huis is 15k voor een keuken echt wel de bodem, dan moet de vrouw niet in de buurt van de miele showroom geweest zijn of iets dergelijks.
Een huis met deze inhoud heeft een vloer oppervlak van ong 300 m2, hoe wil je daar voor €8k fatsoenlijke vloeren in leggen, dat is €27 per m2. 3-4x zo veel lijkt mij een stuk realistischer.

Een tuin kan je wel later aanleggen, maar daar wordt ie niet gratis van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Oilman schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:24:
[...]

In zo'n groot huis is 15k voor een keuken echt wel de bodem, dan moet de vrouw niet in de buurt van de miele showroom geweest zijn of iets dergelijks.
Een huis met deze inhoud heeft een vloer oppervlak van ong 300 m2, hoe wil je daar voor €8k fatsoenlijke vloeren in leggen, dat is €27 per m2. 3-4x zo veel lijkt mij een stuk realistischer.

Een tuin kan je wel later aanleggen, maar daar wordt ie niet gratis van.
Tuin aanleggen kan ik zelf, heb ik niemand bij nodig, behalve de trekker van pa. :9. Plantjes kopen bij de intratuin is echt zonde. Wij verbouwen en telen al tijden onze eigen planten en stekken alles voor de nieuwe tuin.

15k voor keuken kan wel. Ik heb hiervoor 3 meter aan hoge kasten, 2x240 aanrechtblad met keramisch blad (PG3), glazen achterwand 1x2,40. Siemens stoomoven, combi-oven/magnetron, koelkast, Miele vaatwasser en een Quooker combi. Lijkt mij niet echt het standaard hoekkeukentje in een tussenwoning (no offence)

Vloer beneden PVC lijm van M-flor 0,55 toplaag, inclusief egaline en leggen, exclusief plinten. Boven een vinyl vloer met de naden koudgelast. Zolder een goedkope vloerbedekking, net boven kwaliteit deurmat zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
En bovendien. Je hebt voor op de slaapverdieping al zeer deftig laminaat voor onder de €20/m² (als dat meer je smaak is)
Een beetje houten parketvloer kost al snel €80 de meter inderdaad, maar dat hoef je niet overal neer te leggen natuurlijk.

Je moet wel een beetje durven shoppen en vaak is kiezen voor net-niet-het-beste een stuk voordeliger en al veel meer dan je nodig hebt en vaak net zo mooi. Alleen bij apparatuur wel de zuinigheid in de gaten houden en kijken naar het gebruikspatroon, soms is het dan wel degelijk 'goedkoper' om een duurder maar zuiniger model te kiezen. (Zelfde als met lampen etc.)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

En vaak is het beste ook prima voor minder te krijgen. Goed op de faillissementsveilingen letten en het kaf van het koren scheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 12:44
Echt mooi Hollands sfeertje hier nu, met lui die prat gaan op hoeveel ze wel niet konden kopen voor een appel en een ei. De kroon spant wel de "trekker van pa", wat mij betreft, met de faillisementsveilingen als goede tweede.

Dit soort dingen zijn toch niet algemeen op anderen toepasbaar, heren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik denk dat dat wel degelijk algemeen toepasbaar kan zijn, zodra iemand voor een beperkter budget meer wil doen.
Gaat om de balans tussen hoeveel geld en hoeveel tijd / energie je er in wil steken, maar in principe niet anders dan een weloverwogen leveranciersselectie maken.
In ieder geval, ieder z'n eigen voorkeuren en methodes. Just trying to help :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
Terpen Tijn schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:23:
Echt mooi Hollands sfeertje hier nu, met lui die prat gaan op hoeveel ze wel niet konden kopen voor een appel en een ei. De kroon spant wel de "trekker van pa", wat mij betreft, met de faillisementsveilingen als goede tweede.

Haha leuk!
Tuurlijk ga ik er prat op dat ik een tuin voor nop realiseer. Maar ik probeer er ook anderen mee te helpen door dit soort (in jouw ogen, extreme :9 ) zaken aan te kaarten dat niet alles via een architect of zo moet. Vindingrijk zijn loont over het algemeen. En daar waar ik de tuin misschien goedkoop kan doen, heeft een ander weer de beschikking over goedkoop schakelmateriaal of weet ik veel wat. Het is natuurlijk ook een kwestie van je netwerk aanspreken en zelf dingen (durven) doen. Alles uitbesteden is niet moeilijk, maar wel duur. Daar komt bij dat Tweakers tech georiënteerd is, wat het dus aannemelijker maakt dat het publiek hier best zelf wat kan en wil doen.

Tot slot komen hier veel vragen voorbij in de trend van: "wat kost dit en dit??". Nu doen een aantal posters hier een boekje over open, niets mis mee dunkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Vandaag de bouwvergunning ingediend.

Het is 880m3 geworden.

Nu 8 weken wachten, ondertussen hypotheek aanvragen en prijzen bij aannemers aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Grolsch schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:46:
Vandaag de bouwvergunning ingediend.

Het is 880m3 geworden.

Nu 8 + 6 + nog wat tijd voor aanvullende info en correcties weken wachten,
Heb het even voor je aangepast ;) Weet je al of het past in het bestemmingsplan?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Yup, stempels welstand en bestemmingsplan zijn binnen. (Vooroverleg gehad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:23:

Hoezo niet?

Als jij of je partner veel tijd heeft kun je veel dingen zelf doen en/of prijzen vergelijken, aan veilingen meedoen etc.

Dat voorbeeld van je de trekker vind ik juist een goeie maar alleen relevant als het om een echt grote tuin gaat. Ook zat mensen die een (mini)trekker of -kraan op marktplaats kopen en na de klus weer verpatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Precies. Zo heb ik hier een bouwlift staan die ik gekocht heb voor de bouw, en nu weer ga verkopen. M'n werfkeet, een oude caravan, heb ik weer verkocht nadat de deuren geplaatst waren. Kostenneutraal. Natuurlijk, je kan het ook allemaal huren. Ladders en professioneel gereedschap? Gekocht op de veiling. Dat wat niet meer nodig was is weer verkocht, wat nog nuttig is, is bewaard. Maar in feite allemaal kostenneutraal.
Nogmaals, ieder mag het op z'n eigen manier doen gelukkig, maar ik heb het met een beperkt budget moeten doen, waar ik zo veel mogelijk uit wil halen. Daarbij helpt creativiteit, en de ideeën die goed uitgepakt zijn deel ik hier graag.
Ik zit nog te denken of ik ook miskleunen heb in dit opzicht.
Ik heb bespaard op stucwerk, door echt een flinterdunne laag te laten zetten. In principe prima, maar het wordt net dat beetje strakker als je een goeie laag laat zetten. Had ik achteraf iets meer aan uit moeten geven. Dat was verkeerde zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Van de week goedkeuring, met compliment en zonder commentaar, van welstand gehad, dat was erg fijn. Nu gaat de bouwadviseur verder met constructie/installatie ed en daarna de omgevingsvergunning aanvragen.

Goed om jullie posts te lezen, helpt mijn beeldvorming wel.
Ben trouwens wel benieuwd waar jullie dan bijvoorbeeld de keukenkasten vandaan hebben gehaald. Vind het prima om op zoek te gaan naar apparatuur op internet maar verdwaal een beetje in de kastjes.
Het oude keukentopic op tweakers staat in de lounge en daar kan ik niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij zitten wij in dezelfde fase Wnt,al bezig met hypotheek :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

WNT schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 23:04:
[...]

Ben trouwens wel benieuwd waar jullie dan bijvoorbeeld de keukenkasten vandaan hebben gehaald. Vind het prima om op zoek te gaan naar apparatuur op internet maar verdwaal een beetje in de kastjes.
Het oude keukentopic op tweakers staat in de lounge en daar kan ik niet bij.
Ik denk dat je prima een nieuw keuken topic in AZ kan beginnen, daar hoort het thuis en dan kan die in TL dicht... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik heb de keukenkastjes gewoon van Ikea. Prima kastjes eerlijk gezegd. Frontjes heb ik nog overwogen elders te halen, maar vonden we het uiteindelijk niet waard.
De rest van de keukeninrichting zoals gezegd her en der bij elkaar verzameld.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1zn4ztc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Wow ontzettend gaaf, en die tegels vind ik ook heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rtificial schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 08:13:
Ik heb de keukenkastjes gewoon van Ikea. Prima kastjes eerlijk gezegd. Frontjes heb ik nog overwogen elders te halen, maar vonden we het uiteindelijk niet waard.

[afbeelding]
Ziet er supernetjes uit!

Tegeltjes zijn niet mijn smaak, maar het ziet er wel strak uit allemaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dankjulliewel :) de tegels zijn zeker een kwestie van smaak. M'n vrouw heeft ze uitgezocht, maar ben er zelf ook content mee. Past bij de sfeer van de keuken en de rest van t huis. Dat zijn wel dure m2's :(
De rest van de keuken zijn we ook erg blij mee, en zie je wat mij betreft niet aan af dat er op bespaard is. Dat is ook wat ik probeer over te brengen. Je geeft snel 15.000€ uit aan een keuken, maar voor veel minder kan je vaak hetzelfde realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Rtificial schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 08:13:

[afbeelding]
Mooi!
En die oven :P Wij hebben zelf een dubbele oven met een kleine en een grote oven. Maar 4 is ook wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Grolsch schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 23:19:
Volgens mij zitten wij in dezelfde fase Wnt,al bezig met hypotheek :?
Ja, we hebben inmiddels een hypotheek van 1 jaar om te grond te kunnen kopen. Als de omgevingsvergunning aangevraagd is kunnen we vervolgens de definitieve hypotheek regelen (wellicht bij een andere bank).
We gebruiken het overgangsrecht recht van onze oude hypotheek en maken dat gedeelte aflossingvrij. Het restant annuïtair. Vervolgens willen we zsm gaan aflossing. Een deel ALV doen we 10jr vast, de rest 20jr. Nu dus de rentes in de gaten aan het houden en de bank selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
WNT schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:30:
[...]

Ja, we hebben inmiddels een hypotheek van 1 jaar om te grond te kunnen kopen. Als de omgevingsvergunning aangevraagd is kunnen we vervolgens de definitieve hypotheek regelen (wellicht bij een andere bank).
We gebruiken het overgangsrecht recht van onze oude hypotheek en maken dat gedeelte aflossingvrij. Het restant annuïtair. Vervolgens willen we zsm gaan aflossing. Een deel ALV doen we 10jr vast, de rest 20jr. Nu dus de rentes in de gaten aan het houden en de bank selecteren.
Volgens mij kun je alleen de vorm die je hebt meenemen, niet omdat je al een hypotheek had die een andere vorm geven.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 09:22:
Dankjulliewel :) de tegels zijn zeker een kwestie van smaak. M'n vrouw heeft ze uitgezocht, maar ben er zelf ook content mee. Past bij de sfeer van de keuken en de rest van t huis. Dat zijn wel dure m2's :(
De rest van de keuken zijn we ook erg blij mee, en zie je wat mij betreft niet aan af dat er op bespaard is. Dat is ook wat ik probeer over te brengen. Je geeft snel 15.000€ uit aan een keuken, maar voor veel minder kan je vaak hetzelfde realiseren.
Het verschil tussen een goede keuken (siematic, bulthaub) en Ikea/superkeukens enz. Is echt erg groot. Zeker als je kijkt naar keukebladen, materialen, scharnierwerk etc. Voor sommige mensen is het die 15K extra niet waard en sommige mensen betalen het er makkelijk voor. Ik zou bijvoorbeeld wat extra betaln voor een plint. Jij blijkbaar niet :P

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
WNT schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:30:
[...]

Onze voorlopige koopdatum voor de grond staat op 20 mei 2016.

Ik ben nu bezig offertes op te vragen voor hypotheken.

Wij willen ook de waarde van onze oude hypotheek meenemen als aflossingsvrij, en de rest aflossen.

De termijn is nog niet echt bekend, maar 20 jaar vast tegen 3,4% kwam ik voorlaatst tegen klinkt mij al als muziek in de oren.

Wij hopen met +- 8 weken de omgevingsvergunning te hebben en op 20 mei meteen de hypotheek compleet rond te hebben en vast te zetten bij de notaris.

Mocht dit onverhoopt niet lukken dan kan ik de grond eerst nog zelf betalen en daarna de hypotheek rond zien te krijgen.

De adviseurs zien er niet zoveel problemen in, op onze salarissen kunnen we stukken meer financieren als wat wij willen. Maar ik ben ondernemer, en dan gaan sommige zaken toch net ff iets lastiger af en toe :)
artbij schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:35:
[...]

Volgens mij kun je alleen de vorm die je hebt meenemen, niet omdat je al een hypotheek had die een andere vorm geven.
Ik heb mij wijs laten maken dat ik de complete oude hypotheek (50% aflossingsvrij / 50% spaarhypotheek ui 2007) nu als aflossingsvrij mag gebruiken mits het niet meer als de helft van de nieuwe hypotheek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:44:
[...]

Onze voorlopige koopdatum voor de grond staat op 20 mei 2016.

Ik ben nu bezig offertes op te vragen voor hypotheken.

Wij willen ook de waarde van onze oude hypotheek meenemen als aflossingsvrij, en de rest aflossen.

De termijn is nog niet echt bekend, maar 20 jaar vast tegen 3,4% kwam ik voorlaatst tegen klinkt mij al als muziek in de oren.

Wij hopen met +- 8 weken de omgevingsvergunning te hebben en op 20 mei meteen de hypotheek compleet rond te hebben en vast te zetten bij de notaris.

Mocht dit onverhoopt niet lukken dan kan ik de grond eerst nog zelf betalen en daarna de hypotheek rond zien te krijgen.

De adviseurs zien er niet zoveel problemen in, op onze salarissen kunnen we stukken meer financieren als wat wij willen. Maar ik ben ondernemer, en dan gaan sommige zaken toch net ff iets lastiger af en toe :)

[...]

Ik heb mij wijs laten maken dat ik de complete oude hypotheek (50% aflossingsvrij / 50% spaarhypotheek ui 2007) nu als aflossingsvrij mag gebruiken mits het niet meer als de helft van de nieuwe hypotheek is.
Lees het nu ook ja. Maar ja, net of je nu nog 50% aflossingsvrij zou willen hebben...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:46:
[...]

Lees het nu ook ja. Maar ja, net of je nu nog 50% aflossingsvrij zou willen hebben...
Je mag bij de meeste hypotheken boetevrij 10% per jaar aflossen.
Als de rentes stijgen mag je nog meer boetevrij aflossen.

Ik hou wel van keuzevrijheid zodat ik zelf kan bepalen wat ik met mijn geld doe.

Maar die afweging moet een ieder voor zichzelf maken.

Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic