Grapjas,
daarvoor koop je ze nieuw.
Je bent als de dood voor scheuren, maar je vergeet even de 100den liters vocht in je huis. Als je muren te vochtig zijn moeten die eerst drogen. Zodra ze droog genoeg zijn, dan is het risico op scheuren weg en kun je de muur gaan afwerken.
Vooral met heel zwaar behang zou ik enorm uitkijken. Dat laat slecht vocht door, waardoor de lijm en muur ook slecht droogt. Leuk dat er op de verpakking 8°C staat, maar ik zou het niet verwerken <15°C in een dergelijk 'nat' huis. En dan bedoel ik de muur temperatuur.
Los daarvan. Elektrisch verwarmen kost een vermogen. Een 3kWh kacheltje kost €0,66 per uur, €16 per etmaal, €112 per week. Dat is dan 500kWh.
Bij aardgas betaal je zo'n €25 voor hetzelfde. Diesel/Flessen gas zit daar tussen in. Een warmte kanon op gas is ook
niet heel duur. Ventileren moet je trouwens toch. Je moet het vocht kwijt.
Een 'paar' kacheltjes of ontvochtunits die een 'paar' weken draaien en je bent >€1000 verder.
Overweeg dan om je CV ketel vast op te hangen. Dop alles af wat niet kan worden aangesloten, haal voor een paar tientjes oude radiatoren van marktplaats en zet een paar tijdelijke radiatoren neer. VEEL meer warmte en VEEL goedkoper.
Foxie_s schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:41:
We willen de ruimte zo functioneel mogelijk houden en het beste wat we tot nu bedacht hebben is een "grid" van 12 lichtpunten (in of opbouw spots) die elk afzonderlijk naar de elektriciteitskast gebracht worden. Idee erachter is om via domotica te bepalen welke punten samen aangezet kunnen worden. Zo kunnen we, afhankelijk van de plaatsing van de meubels de lichten clusteren.
Maar is misschien wat ver gezocht. Iemand een idee/mening?
Domotica is leuk als technologie echt je ding is. Als jouw gezin van het type is: 'Waar zit de schakelaar', dan kun je de hele domotica boederij naar binnen rijden, maar dan eindig je met een hele dure schakelaar.
Wanneer domotica 'gaaf' wordt, is als op basis van inputs je output gaat sturen. Dus een lichtsensor buiten, een paar bewegingsmelders in de kamer. Dus dat je 's-ochtends vroeg de trap af komt lopen en je domotica systeem stelt de verlichting op standje 'ochtend' in. 's-avonds wil je geen 'knipperende' verlichting als je een boek zit te lezen (lekker zwaaien naar je sensor, in veel kantoren een anti-RSI bezigheid

), maar koppel je in op je alarm. Dus als je op de benedenverdieping het alarm inschakelt gaat je huis ook 'uit'. Zet je een film aan als het buiten (bijna) donker is, dan gaat je huis op filmmodus, maar gaat er een film aan overdag, dan zijn de kinderen aan het kijken, dus gebeurd er niks. DAT is domotica
Ik denk dat het idee om alle verlichting 'centraal' uit te laten komen perfect is, ik zou er dan ook de verschillende schakelaars laten uitkomen. Op die manier kun je dan elke combinatie maken die je zelf wilt, maar je houd wel 'reguliere' wisselschakelaars. Dan ben je voor misschien honderd euro aan kabel & pijp klaar. Voor honderd euro heb je amper je eerste fatsoenlijke dimmer bij domotica

Eventueel kun je daar ook wat dimmers plaatsen, zodat je een klein beetje kunt regelen wat je wilt, meestal heb je geen disco in huis, dus stel je alles af en toe een keer in. Of je zet de dimmers als schakelaars en je regelt altijd alles met de dimmer, maar dan heb je waarschijnlijk wisselschakelaar dimmers nodig (en die zijn prijzig). Door alle bekabeling centraal uit te laten komen kun je later altijd nog 'spannende' dingen doen. Maar ik zou het niet tegelijkertijd met de verbouwing doen, bij een verbouwing is budget altijd een kritische factor en domotica en een scherp budget is vaak een (slecht) compromis.
[
Voor 39% gewijzigd door
TheGhostInc op 17-01-2016 13:23
. Reden: Domotica ]