Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.664 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:45
Haha, mensen die voor de deur zitten op een bank met een kratje bier ken ik ook, maar dat is meer Almelo - Kerkelanden (asowijk), dat is niet waar ik ga wonen :)

Maar inderdaad, we dwalen af.

Wat vinden jullie van het carport idee zoals nu bedacht :?

Ik was bang dat ik het niet mooi zou vinden, maar ergens los op het terrein (wat achter de voorgevel moet) een carport bedenken zie ik zo ook nog niet zitten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
Carports zijn eigenlijk bijna altijd wel lelijk. Jij heb hem gewoon standaard naast je huis, dus niets mis mee.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:43
Wel is de kolom in het midden aan de voorkant wat ongelukkig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat vond ik persoonlijk ook al, kijken of het technisch mogelijk is om dit zonder ondersteuningspilaar te realiseren.

Moet me lukken als "staalboer" om dit uit te (laten) rekenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

OK, dus bijna iedereen loopt dus door je carport naar de achterdeur. Ben je dan niet bang voor krassen aan je auto als die op de plek direct naast het huis staat? Ik zou in ieder geval voor goed licht in die carport zorgen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Fiber schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:34:
OK, dus bijna iedereen loopt dus door je carport naar de achterdeur. Ben je dan niet bang voor krassen aan je auto als die op de plek direct naast het huis staat? Ik zou in ieder geval voor goed licht in die carport zorgen.
Kunnen ze waar jij woont niet om een auto heen lopen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

artbij schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:39:
[...]

Kunnen ze waar jij woont niet om een auto heen lopen?
Ligt er aan hoe krap het is en of er kinderen bij zijn met fietsjes en steppen en kinderwagens en zo...

En het ligt er aan hoe mooi je auto is en hoe erg je daar aan gehecht ben...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Fiber schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:49:
[...]

Ligt er aan hoe krap het is en of er kinderen bij zijn met fietsjes en steppen en kinderwagens en zo...

En het ligt er aan hoe mooi je auto is en hoe erg je daar aan gehecht ben...
Dus tegen een mooie auto lopen eerder mensen aan?

On-topic. Kinderen gaan sowieiso tegen je auto aanfietsen als ze er langs moeten, daar zou ik werl rekening mee houden inderdaad.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb mijn huis gekocht op het feit dat de oprit niet gedeeld wordt. Kinderen willen overal tussendoor met dingen die er niet tussendoor passen. Vooral als je met twee auto's onder de carport staat is het een beetje aparte zijingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

@ Artbij,

Op een mooie auto is het erger en valt het eerder op dan op een derdehands koekblik... Maar goed, je snapt m'n punt. Of het werkelijk een issue is kan ik niet beoordelen.

Senor Sjon snapt het... ;)

(En voor de rest zijn we gewoon jaloers...)

[ Voor 21% gewijzigd door Fiber op 14-01-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Misschioen kan TS iets aan de andere kant van het huis doen? Door de vorm van het kavel is er een grote punt waar je niet echt iets mee doet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

@Grolsch carport. Alternatief is de carport ingang een kwartslag draaien, ingang aan de erfgrenszijde (oost), en een oprit langs de erfgrens. Dan is de zijdeur wat beter bereikbaar.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bedankt voor de eer, maar ik ben geen TS :)

@Artbij, dat idee heb ik geopperd bij de gemeente maar ik mag voor de voorgevel helemaal niets bouwen of doen, dus dat is geen optie.

Mijn achtertuin hou ik liever autovrij, dus ik heb dan weinig keuze.

Draaien is inderdaad een idee

Op dit moment ligt er al een oprit in, maar dan aan de rechterzijde van het perceel.

Ik zou inderdaad natuurlijk altijd links een oprit kunnen maken, zo had ik er nog niet over nagedacht.

voor de duidelijkheid, hier een foto:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/23m6fps.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 14-01-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Super mooi plekje Grolsch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:57:
Bedankt voor de eer, maar ik ben geen TS :)

@Artbij, dat idee heb ik geopperd bij de gemeente maar ik mag voor de voorgevel helemaal niets bouwen of doen, dus dat is geen optie.

Mijn achtertuin hou ik liever autovrij, dus ik heb dan weinig keuze.

Draaien is inderdaad een idee

Op dit moment ligt er al een oprit in, maar dan aan de rechterzijde van het perceel.

Ik zou inderdaad natuurlijk altijd links een oprit kunnen maken, zo had ik er nog niet over nagedacht.

voor de duidelijkheid, hier een foto:

[afbeelding]
Nice! Zo woon ik binnenkort ook :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ah, leuk een gracht voor huis langs. Een houten loopbrug naar je voordeur is prachtig!

Zit je daar ietwat in een kuil of lijkt dat alleen maar zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Mooie plek om een golfbaan achter je huis aan te leggen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij zijn er inderdaad erg blij mee.

@nokiaan958GB, dat noemen wij geen gracht, maar een sloot :)

Nu zit de bestaande oprit dus rechts, maar misschien moeten we de oprit wel links gaan maken.

Ik weet ook niet of dat zo mag :? Ik zal de architect eens vragen die weet dat vast en zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:31

The Legend

*Plop*

Doorgaans heb je daar een uitwegvergunning voor nodig. Als de bestaande uitweg verdwijnt hoeft dat doorgaans niet zo'n probleem te zijn. De gemeente kan je vertellen of er een vergunning nodig is en of vergunbaar is.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:51
Bij de meeste (zoniet alle) gemeenten heb je een vergunning nodig om een inrit te verplaatsen. Verder zijn er nog best wat regeltjes waarvan het maar goed is dat ik ze niet wist toen ik hier 160m2 klinkers liet komen.
Ow wacht, dat is in Vlaanderen, vond het al gek.

[ Voor 7% gewijzigd door T-MOB op 15-01-2016 10:58 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Omgevingsloket laat zien waar je in Nederland vergunning voor moet aanvragen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Als het goed is dan heeft de gemeente de coordinatie van vergunningen in gang gezet op het moment dat je je omgevingsvergunning aanvraagt. Inderdaar een uitritvergunning is nodig, kapvergunning voor een paar bomen.
Ik hoop trouwens niet dat de je de sloot voor huis gaat dempen (ook weer een vergunning voor nodig) want daar kun je zulke leuke dingen mee doen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
nokiaan958GB schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:54:
Als het goed is dan heeft de gemeente de coordinatie van vergunningen in gang gezet op het moment dat je je omgevingsvergunning aanvraagt. Inderdaar een uitritvergunning is nodig, kapvergunning voor een paar bomen.
Ik hoop trouwens niet dat de je de sloot voor huis gaat dempen (ook weer een vergunning voor nodig) want daar kun je zulke leuke dingen mee doen O-)
Zwemmen bedoel je?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zojuist de daadwerkelijke koopovereenkomst getekend, dus het feest kan beginnen :)

Wat is er mooi aan een sloot nokiaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Gefeliciteerd!

Het is best jammer dat je ivm auteurrechten niet zomaar foto's van anderen mag gebruiken. Want met foto's kun je veel meer zeggen dan woorden.

Ik ben geboren en getogen op het platteland en vind water rond het huis prachtig:
- een mooie brug over de sloot
- een mooie rietzoom (met waterlelie en lisdodde) bij het water langs
- in het voorjaar je eigen eendeeieren rapen
- eendekorven plaatsen waar in het voorjaar eendekuikentjes uitkomen
- gebruiken als deel van vogelren voor je eigen watervogelhobby
- gebruiken als (deel van) vijver voor je vissen
- (ijs)vogeltjes spotten
- wand voor oeverzwaluw maken
- eventueel een terras aan het water
- etc etc 8)

[ Voor 190% gewijzigd door nokiaan958GB op 15-01-2016 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vergeet de broedplaats niet voor muggen... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Prachtige plek Grolsch!

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:53:
En kikkers. Hier loopt ook een sloot voor het huis en die zit in de zomer vol met kikkers. Wat een herrie maken die zeg :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
nokiaan958GB schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 23:05:
Gefeliciteerd!

Het is best jammer dat je ivm auteurrechten niet zomaar foto's van anderen mag gebruiken. Want met foto's kun je veel meer zeggen dan woorden.

Ik ben geboren en getogen op het platteland en vind water rond het huis prachtig:
- een mooie brug over de sloot
- een mooie rietzoom (met waterlelie en lisdodde) bij het water langs
- in het voorjaar je eigen eendeeieren rapen
- eendekorven plaatsen waar in het voorjaar eendekuikentjes uitkomen
- gebruiken als deel van vogelren voor je eigen watervogelhobby
- gebruiken als (deel van) vijver voor je vissen
- (ijs)vogeltjes spotten
- wand voor oeverzwaluw maken
- eventueel een terras aan het water
- etc etc 8)
Ik ben niet zo van de kikkers en ander ongedierte :)
De sloot ligt ook aan de wegkant, dus niet echt een plekje om een terras te gaan maken.

In het weiland achter ons perceel lopen hertjes, dat is dan wel weer leuk O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Grolsch schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 09:56:
[...]

Ik ben niet zo van de kikkers en ander ongedierte :)
De sloot ligt ook aan de wegkant, dus niet echt een plekje om een terras te gaan maken.

In het weiland achter ons perceel lopen hertjes, dat is dan wel weer leuk O+
Totdat de herten in de tuin zitten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 21:37
Iemand ervaring met het verwarmen van een nieuwbouwwoning waar de CV nog niet werkt?

Ik zat te denken aan een 3 kW electrische kachel te huren voor 40 euro per week. Alternatief is een aantal kacheltjes te kopen voor ca. 25 euro (2 kW). Of toch een grotere 5 kW versie op krachtstroom?
Ik heb de mogelijkheid met zo'n dieselkanon te verwarmen, maar volgens mij gaat dat veel te hard en ontstaan er dan schuren. Het enige wat ik wil is het huis op 8 graden brengen, zodat ik kan behangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 22:25
Wat je ook doet, ga niet met zo'n heteluchtkanon aan de slag. Die krengen blazen hun uitlaatgassen ook gewoon mee. Heel ongezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
marcel3 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:06:
Wat je ook doet, ga niet met zo'n heteluchtkanon aan de slag. Die krengen blazen hun uitlaatgassen ook gewoon mee. Heel ongezond.
Nee klopt das nog een extra argument. Maar goed, elektrisch kan prima, maar wat zou je doen? Kopen/huren? Meerdere of een grote? Krachtstroom of 230?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Leuk man, een nieuwbouwhuis waar nog behangen wordt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:28:
Leuk man, een nieuwbouwhuis waar nog behangen wordt.
?

Bedoel je dat behang ouderwets is? Ik zal het uitleggen. Ik heb een Duitse aannemer. Op de kalkzandsteen zetten ze 1,5 cm cementstuck. Ook wel Putz genoemd. Dat is redelijk grof. Wat ik ga doen in alles met renovlies behangen, dan ziet het er strak uit en is het redelijk goed bestand tegen schuren. In ieder geval een stuk beter dan spacken of gipsstuck. Daarnaast zijn er leuke fotobehangen op vliesbehang verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Señor Sjon schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:53:
De sloot ligt er al dus dus de muggen en kikkers waren er waarschijnlijk ook al 8)

Jullie zijn me een stelletje stadjes die alleen maar nadelen kunnen bedenken behalve het eten van hertenbiefstuk 8)7 :+

[ Voor 3% gewijzigd door nokiaan958GB op 17-01-2016 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:49
PolderPloer! schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 22:48:
Iemand ervaring met het verwarmen van een nieuwbouwwoning waar de CV nog niet werkt?

Ik zat te denken aan een 3 kW electrische kachel te huren voor 40 euro per week. Alternatief is een aantal kacheltjes te kopen voor ca. 25 euro (2 kW). Of toch een grotere 5 kW versie op krachtstroom?
Ik heb de mogelijkheid met zo'n dieselkanon te verwarmen, maar volgens mij gaat dat veel te hard en ontstaan er dan schuren. Het enige wat ik wil is het huis op 8 graden brengen, zodat ik kan behangen.
Hier stonden er twee op krachtstroom. Wij hebben massabouw en dan heb je dat echt nodig om warmte er in te krijgen. Ging met meer dan 100kwh per dag......

Een kleine unit had ik al en zette geen zoden aan de dijk. Stond ook nog een ontvochtiger. Wij hebben ook behangen, maar 8 graden lijkt me aan de koude kant. Zeker als je ook nog wilt verfen met watergedragen verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 22:25
8 graden is idd aan de lage kant voor behangen. En onderschat ook niet de hoeveelheid vocht die vrijkomt bij behangen en schilderen. Dat moet je er ook weer "uitstoken". Ik zou het gewoon eens proberen met een 2000 W kacheltje. Ik heb er hier boven een paar van dit type staan (algemeen verkrijgbaar):

Afbeeldingslocatie: http://www.voordeelmuis.nl/img/jpg240/1758/1758608.jpg

Stroomvreters, maar ik krijg er in mijn matig geïsoleerde huis wel zo een ruimte mee warm en er zit een primitieve thermostaat op waarmee je ze op zich dag en nacht aan kan laten staan.

Werkt het, dan koop je er een stel. Werkt dat niet, dan kan je altijd nog wat groters huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 20:16
Onze bijbouw plannen zijn ook goedgekeurd, we zijn nu bezig met de elektriciteitsplannen en daarbij lopen we nogal vast op de living. De ruimte is nogal groot en we weten niet goed waar we best de lampen plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/23uwqoj.jpg

We willen de ruimte zo functioneel mogelijk houden en het beste wat we tot nu bedacht hebben is een "grid" van 12 lichtpunten (in of opbouw spots) die elk afzonderlijk naar de elektriciteitskast gebracht worden. Idee erachter is om via domotica te bepalen welke punten samen aangezet kunnen worden. Zo kunnen we, afhankelijk van de plaatsing van de meubels de lichten clusteren.

Maar is misschien wat ver gezocht. Iemand een idee/mening?

PS: Zwarte blok is de huidige bouw waar we dit tegen aanbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Foxie_s schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:41:
Onze bijbouw plannen zijn ook goedgekeurd, we zijn nu bezig met de elektriciteitsplannen en daarbij lopen we nogal vast op de living. De ruimte is nogal groot en we weten niet goed waar we best de lampen plaatsen.

[afbeelding]

We willen de ruimte zo functioneel mogelijk houden en het beste wat we tot nu bedacht hebben is een "grid" van 12 lichtpunten (in of opbouw spots) die elk afzonderlijk naar de elektriciteitskast gebracht worden. Idee erachter is om via domotica te bepalen welke punten samen aangezet kunnen worden. Zo kunnen we, afhankelijk van de plaatsing van de meubels de lichten clusteren.

Als ik het goed zie is je oorspronkelijke huis 6 meter breed en 9 meter lang. Hoe is de indeling daar, loopt de woonkamer daar ook door?
En komt je keuken ook in de living?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zat te denken aan een 3 kW electrische kachel te huren voor 40 euro per week.
Grapjas, daarvoor koop je ze nieuw.
PolderPloer! schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 22:48:Ik heb de mogelijkheid met zo'n dieselkanon te verwarmen, maar volgens mij gaat dat veel te hard en ontstaan er dan schuren. Het enige wat ik wil is het huis op 8 graden brengen, zodat ik kan behangen.
Je bent als de dood voor scheuren, maar je vergeet even de 100den liters vocht in je huis. Als je muren te vochtig zijn moeten die eerst drogen. Zodra ze droog genoeg zijn, dan is het risico op scheuren weg en kun je de muur gaan afwerken.

Vooral met heel zwaar behang zou ik enorm uitkijken. Dat laat slecht vocht door, waardoor de lijm en muur ook slecht droogt. Leuk dat er op de verpakking 8°C staat, maar ik zou het niet verwerken <15°C in een dergelijk 'nat' huis. En dan bedoel ik de muur temperatuur.

Los daarvan. Elektrisch verwarmen kost een vermogen. Een 3kWh kacheltje kost €0,66 per uur, €16 per etmaal, €112 per week. Dat is dan 500kWh.
Bij aardgas betaal je zo'n €25 voor hetzelfde. Diesel/Flessen gas zit daar tussen in. Een warmte kanon op gas is ook niet heel duur. Ventileren moet je trouwens toch. Je moet het vocht kwijt.

Een 'paar' kacheltjes of ontvochtunits die een 'paar' weken draaien en je bent >€1000 verder.
Overweeg dan om je CV ketel vast op te hangen. Dop alles af wat niet kan worden aangesloten, haal voor een paar tientjes oude radiatoren van marktplaats en zet een paar tijdelijke radiatoren neer. VEEL meer warmte en VEEL goedkoper.

Domotica is leuk als technologie echt je ding is. Als jouw gezin van het type is: 'Waar zit de schakelaar', dan kun je de hele domotica boederij naar binnen rijden, maar dan eindig je met een hele dure schakelaar.

Wanneer domotica 'gaaf' wordt, is als op basis van inputs je output gaat sturen. Dus een lichtsensor buiten, een paar bewegingsmelders in de kamer. Dus dat je 's-ochtends vroeg de trap af komt lopen en je domotica systeem stelt de verlichting op standje 'ochtend' in. 's-avonds wil je geen 'knipperende' verlichting als je een boek zit te lezen (lekker zwaaien naar je sensor, in veel kantoren een anti-RSI bezigheid :+), maar koppel je in op je alarm. Dus als je op de benedenverdieping het alarm inschakelt gaat je huis ook 'uit'. Zet je een film aan als het buiten (bijna) donker is, dan gaat je huis op filmmodus, maar gaat er een film aan overdag, dan zijn de kinderen aan het kijken, dus gebeurd er niks. DAT is domotica :9~

Ik denk dat het idee om alle verlichting 'centraal' uit te laten komen perfect is, ik zou er dan ook de verschillende schakelaars laten uitkomen. Op die manier kun je dan elke combinatie maken die je zelf wilt, maar je houd wel 'reguliere' wisselschakelaars. Dan ben je voor misschien honderd euro aan kabel & pijp klaar. Voor honderd euro heb je amper je eerste fatsoenlijke dimmer bij domotica ;)
Eventueel kun je daar ook wat dimmers plaatsen, zodat je een klein beetje kunt regelen wat je wilt, meestal heb je geen disco in huis, dus stel je alles af en toe een keer in. Of je zet de dimmers als schakelaars en je regelt altijd alles met de dimmer, maar dan heb je waarschijnlijk wisselschakelaar dimmers nodig (en die zijn prijzig). Door alle bekabeling centraal uit te laten komen kun je later altijd nog 'spannende' dingen doen. Maar ik zou het niet tegelijkertijd met de verbouwing doen, bij een verbouwing is budget altijd een kritische factor en domotica en een scherp budget is vaak een (slecht) compromis.

[ Voor 39% gewijzigd door TheGhostInc op 17-01-2016 13:23 . Reden: Domotica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

[afbeelding]

Nadeel van domotica is het simpel aan en uitzetten. Wil je voor elke lamp een aparte knop? Of ga je programmeerbare knoppen hangen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TheGhostInc schreef op zondag 17 januari 2016 @ 12:02:

Overweeg dan om je CV ketel vast op te hangen. Dop alles af wat niet kan worden aangesloten, haal voor een paar tientjes oude radiatoren van marktplaats en zet een paar tijdelijke radiatoren neer. VEEL meer warmte en VEEL goedkoper.
Dat is echt oneindig veel meer werk dan een paar kacheltjes huren of kopen bij de aldi. Zou voor mij echt geen optie zijn.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
artbij schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:41:
[...]
Dat is echt oneindig veel meer werk dan een paar kacheltjes huren of kapen bij de aldi. Zou voor mij echt geen optie zijn.
Als het teveel moeite is, dan is dat een keuze. Dan tik je dus een paar maanden later af met de energiemaatschappij. Overigens kan het best zijn dat een loodgieter zoiets wil doen. Die CV installatie moet toch een keer worden opgehangen en een paar oude radiatoren hebben die mannen vaak ook wel rondzwerven. @Artbij, voor duizend euro elektriciteit kan die loodgieter flink wat klussen!

Het grote gevaar zit (imho) ook niet in 'even' wat elektrisch te verwarmen, maar als je die spullen hebt staan dat ze 24/7 weken achter elkaar aan hebt staan. Als de loodgieter dan een weekje later komt dan is dat vervelend, maar 'joh' we hebben gelukkig die elektrische verwarming... wacht maar tot de rekening binnenvalt. Helemaal 'in deze tijd van het jaar' kan het een dusdanige kostenpost worden dat het echt 'pijn' doet als de afrekening binnenkomt.

Ps. Tijd voor een cursus GoT? Die 2 reacties kunnen makkelijk in 1 reactie, quotes mag je ook leegmaken als je niet op 1 stukje specifiek reageert, etc.

[ Voor 8% gewijzigd door TheGhostInc op 17-01-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TheGhostInc schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:06:
[...]

Als het teveel moeite is, dan is dat een keuze. Dan tik je dus een paar maanden later af met de energiemaatschappij. Overigens kan het best zijn dat een loodgieter zoiets wil doen. Die CV installatie moet toch een keer worden opgehangen en een paar oude radiatoren hebben die mannen vaak ook wel rondzwerven.

Het grote gevaar zit (imho) ook niet in 'even' wat elektrisch te verwarmen, maar als je die spullen hebt staan dat ze 24/7 weken achter elkaar aan hebt staan. Als de loodgieter dan een weekje later komt dan is dat vervelend, maar 'joh' we hebben gelukkig die elektrische verwarming... wacht maar tot de rekening binnenvalt. Helemaal 'in deze tijd van het jaar' kan het een dusdanige kostenpost worden dat het echt 'pijn' doet als de afrekening binnenkomt.

Ps. Tijd voor een cursus GoT? Die 2 reacties kunnen makkelijk in 1 reactie.
Tuurlijk doet een loodgieter zoiets, als je maar lapt.

Trouwens, tijd voor een cursus ''''?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Misschien om even te verduidelijken. We drogen al op natuurlijke basis (ramen open) sinds eind november, dus een week of 6. Eind november kwam namelijk de stucadoor.

Een gasketel ophangen zal niet gaan, zodra de vorst voorbij is worden er drie bronnen van 75 meter geboord voor aardwarmte. Echter ik zal toch verder moeten, vandaar dat ik zat te denken om de woning een beetje op temperatuur te krijgen. Momenteel is het er 3 graden. Ik heb vanochtend voor het eerst alle ramen dichtgedaan, zodat de zon er mooi in kan schijnen.

Het gaat mij voornamelijk om 1 muur in de vide. Ik wil deze behangen (renovlies) voordat de trap erin komt (week 5) Dat scheelt me een hele hoop pas en meetwerk om de treden heen. De rest kan later wel, ik ga ervan uit dat na komende week de vorst voorbij is en dan kan mijn warmtepomp ook geïnstalleerd worden.

[ Voor 22% gewijzigd door PolderPloer! op 17-01-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Dan gewoon de goedkoopste kacheltjes scoren die je kunt. Verwarming = verwarming bij van die eenvoudige elektrische verwarmingsdingen. Zelfs een oven met de deur open zou kunnen ;)
En warm water gebruiken/lijm voorverwarmen. Zodat je materiaal zelf ook niet te koud is.

[ Voor 9% gewijzigd door TheGhostInc op 17-01-2016 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 20:16
@Jochemd13
In de oude blok zit een keuken, eetkamer en een woonkamer die uiteindelijk wordt aangepast naar een slaapkamer. De living gaat dus een zithoek hebben en een grote multifuntionele tafel voor als er meer volk is.

Indeling is bijna de rechthoek in 4 delen
keuken - eetkamer
Gang - (slaapkamer)

@artbij
Domotica is misschien een groot woord. Voorlopig wou ik het met teleruptoren doen. Naar de schakelaars wou ik een multikabel brengen (10 aderig) waarvan ik voorlopig er maar 3 gebruik voor 2 schakelaars. Idee is dat, doordat ik elk lichtpunt potentieel apart kan schakelen eventueel in de toekomst boven de tafel een andere lichtbron kan hangen.
De 12 lichtpunten breng ik naar de kast naar een klemmenrail. vervolgens verbind ik de lampen die voorlopig samenhoren naar 1 van de teleruptoren.

Sowieso, als ik voor een domotica systeem ga kiezen zal het een centraal systeem zijn waarbij alle externe schakelmateriaal "dom" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

Ik denk dat 3 KW veel te weinig is. Zeker als je nog zwaar aan het ventileren bent.

Ik zou een petroleum kachel kopen. Zibro is een bekend merk of Qlime (vrijbuiten). Bij de dhz-zaken worden ze tegenwoordig ook vaak aangeboden. Worden ook veel op campings gebruikt. Kun je later weer verpatsen op MP of in je garage gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
nokiaan958GB schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:39:
[...]

Ik denk dat 3 KW veel te weinig is. Zeker als je nog zwaar aan het ventileren bent.

Ik zou een petroleum kachel kopen. Zibro is een bekend merk. Bij de dhz-zaken worden ze tegenwoordig ook vaak aangeboden. Worden ook veel op campings gebruikt. Kun je later weer verpatsen op MP of in je garage gebruiken.
Garage heeft ook vloerverwarming >:)

Maar bedankt voor de tip, ik zal eens kijken naar zo'n kachel. Echter in de dieselblower kan ook petrolium, toch ben ik er nog niet 123 een voorstander van ivm dampen en grote delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
PolderPloer! schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:41:
[...]

Garage heeft ook vloerverwarming >:)

...........................
voor je oldtimer zeker 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Haha, nee zit vast aan huis en was makkelijker en goedkoper om de vloerverwarming door te leggen met een h-o-h van 20 cm dan er een radiator op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
PolderPloer! schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:48:
Misschien om even te verduidelijken. We drogen al op natuurlijke basis (ramen open) sinds eind november, dus een week of 6. Eind november kwam namelijk de stucadoor.

Het gaat mij voornamelijk om 1 muur in de vide. Ik wil deze behangen (renovlies) voordat de trap erin komt (week 5) Dat scheelt me een hele hoop pas en meetwerk om de treden heen. De rest kan later wel, ik ga ervan uit dat na komende week de vorst voorbij is en dan kan mijn warmtepomp ook geïnstalleerd worden.
Ik zou absoluut geen behang plaatsen op dit moment, je gaat onder het behang gewoon schimmel kweken. 6 weken natuurlijk drogen in een relatief vochtige periode is absoluut niks. Hoelang ligt je ondervloer er al?

Wij hebben laten stuccen (schilderbare gips), 2 weken natuurlijk laten drogen, 1 week 2 kleine ventilatoren met verwarming geplaatst om wat geforceerd te drogen (niet rechtstreeks op de muren) en daarna terug 3+ maanden natuurlijk laten drogen. Op dat moment waren we half December en alhoewel de muren droog leken was dat absoluut niet zo.

We hebben sinds half December verwarming en een bouwontvochtiger en de eerste week haalde die maar eventjes 16l/dag uit de lucht. Na een maand zitten we op 175l (nog 4l/dag momenteel).
De temp wordt hierbij constant op 19-20° gehouden. Tot op vandaag hebben we nog geen scheuren in ons stucwerk, vermoed dat het meeste vocht nu wel verdwenen is.

Verbruiken sinds bouwdroger 675kWh, waarvan 175kWh van de zonnepanelen. We verwachten dat de teller bij verhuis ongeveer terug op 0 kWh staat en we verliezen daar dus geen geld mee (in België krijg je niets voor overproductie).
Gasverbruik is een 30€ (50m³ gas over de eerste maand).

Je kan proberen te verwarmen, maar een paar elektrische vuurtjes gaat er een zeer lange tijd over doen, wij hebben bij relatief warm weer (5-10°) 4 dagen gedaan om van 15 naar 19°C te gaan (vloerverwarming genepen op 25° aanvoertemp). Ik denk dat het voor jou vooral belangrijk is de muur waar de trap komt te ontvochtigen, je wil niet dat je trap (als het een houten is) overtollig vocht begint op te slurpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Ik begrijp je punt, echter ik deel je maar standpunt deels. Feitelijk geef je aan dat drie maanden een mooie periode is om stucwerk te laten drogen. Ik veel gevallen is dit totaal niet realistisch. In de projectenbouw bijvoorbeeld. Schijnbaar is het ook niet nodig, want bij al mijn kennissen die een nieuwe woning hebben is het geen issue geweest.

Ik ben het net je eens, hoe droger de muur hoe beter. Dat jij na drie maand nog 16 liter per dag uit de lucht aan vocht haalt zegt mij niet zoveel zonder de relatieve luchtvochtigheid te kennen en ook ten opzichte van de inkomende verse lucht.

Tot slot betreft de muur waar de trap tegenaan komt een binnenmuur, dus eventueel vocht kan altijd nog via de andere kant ontsnappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
PolderPloer! schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:33:
[...]

?

Bedoel je dat behang ouderwets is? Ik zal het uitleggen. Ik heb een Duitse aannemer. Op de kalkzandsteen zetten ze 1,5 cm cementstuck. Ook wel Putz genoemd. Dat is redelijk grof. Wat ik ga doen in alles met renovlies behangen, dan ziet het er strak uit en is het redelijk goed bestand tegen schuren. In ieder geval een stuk beter dan spacken of gipsstuck. Daarnaast zijn er leuke fotobehangen op vliesbehang verkrijgbaar.
Kun ze niet vragen om in het trappenhuis het met een minder grof materiaal te doen. Kun je het daarna gewoon latexen. Lijkt me een stuk handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
PolderPloer! schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:20:
Ik begrijp je punt, echter ik deel je maar standpunt deels. Feitelijk geef je aan dat drie maanden een mooie periode is om stucwerk te laten drogen. Ik veel gevallen is dit totaal niet realistisch. In de projectenbouw bijvoorbeeld. Schijnbaar is het ook niet nodig, want bij al mijn kennissen die een nieuwe woning hebben is het geen issue geweest.

Ik ben het net je eens, hoe droger de muur hoe beter. Dat jij na drie maand nog 16 liter per dag uit de lucht aan vocht haalt zegt mij niet zoveel zonder de relatieve luchtvochtigheid te kennen en ook ten opzichte van de inkomende verse lucht.

Tot slot betreft de muur waar de trap tegenaan komt een binnenmuur, dus eventueel vocht kan altijd nog via de andere kant ontsnappen.
3 maanden is nog steeds veel te kort hoor.
Wij kiezen voor een bouwdroger omdat ik vrij gevoelig ben voor vocht, ik word daar onmiddellijk ziek van. Verder willen we graag de primer op de muur zetten vooraleer we erin wonen zodat we al het schuurwerk ook achter de rug hebben en er geen stof meer van de muren komt.

Relatieve luchtvochtigheid is nu 50% en haal ik 4l vocht uit de lucht, ben bijna 2 weken beginnen te meten en kom van 55% (8l vocht/dag) wat het in het begin was weet ik niet. Bij 45% gaat de bouwdroger trouwens uit.
Er komt geen verse lucht bij. We hebben het ventilatiesysteem uit staan en alle buitenschrijnwerk is dicht. Het afgevoerde vocht is wat de bouwmaterialen aan de buitenlucht afgeven.

Normaal als je bouwt zet je het eerste jaar geen afwerking op de muren, wil je dit toch zal er altijd een bouwdroger gezet worden. Heb kennissen die een commercieel pand gebouwd hebben een dik jaar geleden en daar heeft een bouwdroger gedurende 2 maanden gestaan. Niemand wil aan de afwerking beginnen indien het nog vochtig is.
Een binnenmuur kan zijn vocht nog kwijt naar de andere kant maar dat gaat echt lang duren.

Of uw materialen nog vochtig zijn kan je testen. Neem een stuk vershoudfolie (van die dunne plastiek) en plak een stuk van je muur af met goede (waterdichte tape), op je onafgewerkte ondervloer zet je een leeg glas ondersteboven. Als er na 2 dagen geen vocht inzit kan je gerust behangen en je vloer leggen (vloertegels mag wel iets eerder).

Ik zou het niet doen, maar het is uw huis natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:28
Engineer Stewie schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:23:
[...]

3 maanden is nog steeds veel te kort hoor.
Wij kiezen voor een bouwdroger omdat ik vrij gevoelig ben voor vocht, ik word daar onmiddellijk ziek van. Verder willen we graag de primer op de muur zetten vooraleer we erin wonen zodat we al het schuurwerk ook achter de rug hebben en er geen stof meer van de muren komt.

Relatieve luchtvochtigheid is nu 50% en haal ik 4l vocht uit de lucht, ben bijna 2 weken beginnen te meten en kom van 55% (8l vocht/dag) wat het in het begin was weet ik niet. Bij 45% gaat de bouwdroger trouwens uit.
Er komt geen verse lucht bij. We hebben het ventilatiesysteem uit staan en alle buitenschrijnwerk is dicht. Het afgevoerde vocht is wat de bouwmaterialen aan de buitenlucht afgeven.

Normaal als je bouwt zet je het eerste jaar geen afwerking op de muren, wil je dit toch zal er altijd een bouwdroger gezet worden. Heb kennissen die een commercieel pand gebouwd hebben een dik jaar geleden en daar heeft een bouwdroger gedurende 2 maanden gestaan. Niemand wil aan de afwerking beginnen indien het nog vochtig is.
Een binnenmuur kan zijn vocht nog kwijt naar de andere kant maar dat gaat echt lang duren.

Of uw materialen nog vochtig zijn kan je testen. Neem een stuk vershoudfolie (van die dunne plastiek) en plak een stuk van je muur af met goede (waterdichte tape), op je onafgewerkte ondervloer zet je een leeg glas ondersteboven. Als er na 2 dagen geen vocht inzit kan je gerust behangen en je vloer leggen (vloertegels mag wel iets eerder).

Ik zou het niet doen, maar het is uw huis natuurlijk :+
Puur uit nieuwschierigheid, als je zo gevoelig bent voor vocht, waarom heb je dan niet gekozen voor een droog bouwsysteem zoals bijvoorbeeld houtskeletbouw?

Overigens heb je gelijk. Onze huidige woning heeft 4 maanden leeg gestaan voordat wij hem kochten (CV op 18 en ventilate op max.). Toen zat er nog steeds heel veel vocht in. Wij hadden het 'geluk' om te mogen klussen bij een hitte golf waardoor het drogen rap sneller ging. Echter, daarmee was echt nog niet al het vocht uit de woning. Dat was pas een twee jaar later na twee winters stoken en goed ventileren. Sowieso voeg je ook weer veel vocht toe bij het afwerken van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Running gag in de bouw is dan ook:
1e jaar laat je je vijand erin wonen.
2e jaar laat je je beste vriend erin wonen.
3e jaar is het huis pas goed geschikt voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Great, onze niet-communicerende aannemer heeft vandaag laten weten dat de oplevering 3 weken uitgesteld wordt.

Laatste (uitgezonderd facturen) hebben gehoord van de aannemer was oplevering in week 3. Na telefonisch en daarna nog een keer per email navraag (directeur in cc) hebben gedaan een reactie dat vanwege het weer en ontbrekende NUTS voorzieningen (gepland voor week 4).

Iemand ervaring hiermee? Ze moeten toch 3 weken geleden (dus voor kerstvakantie) al geweten moeten hebben dat er uitstel was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Deveon schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:48:
Great, onze niet-communicerende aannemer heeft vandaag laten weten dat de oplevering 3 weken uitgesteld wordt.

Laatste (uitgezonderd facturen) hebben gehoord van de aannemer was oplevering in week 3. Na telefonisch en daarna nog een keer per email navraag (directeur in cc) hebben gedaan een reactie dat vanwege het weer en ontbrekende NUTS voorzieningen (gepland voor week 4).

Iemand ervaring hiermee? Ze moeten toch 3 weken geleden (dus voor kerstvakantie) al geweten moeten hebben dat er uitstel was?
Wat voor ervaringen wil je horen? Volgens mij zijn er genoeg mensen die ervaring hebben met slecht communicerende aannemers...

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 18-01-2016 11:52 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nutspartijen zijn volstrekt onvoorspelbaar, net zoals het laatste stukje woonrijp als er vorst is. En zolang je nog geen officieel schrijven hebt gehad voor de oplevering is alles nog een prognose. Wel moeten ze minimaal x weken van tevoren de oplevering aankondigen (dacht vier), maar dat kan ook alleen een Woningborg bepaling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Onze woning valt onder Woningborg, maar kan even snel niks vinden afspraken betreffend oplevering. Vermoedelijk is "week 3" ook een mondelinge toezegging geweest. We hebben nu wel te horen gekregen dat twee weken van te voren de definitieve datum wordt gecommuniceerd.

Dat er uitstel is oké, kan gebeuren, maar ik vind het zo belachelijk dat ik er zelf afgelopen 2 maanden 5x om heb moeten vragen (meestal geen antwoord) en dan in de week die ze altijd gecommuniceerd hebben opeens komen met reactie komen dat er 3 weken vertraging is..

Gelukkig had ik alle bezorg en montage afspraken redelijk ruim staan, maar nu wordt dat allemaal toch wel krap en moet mogelijk enkele afspraken uit gaan stellen.
artbij schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:52:
[...]

Wat voor ervaringen wil je horen? Volgens mij zijn er genoeg mensen die ervaring hebben met slecht communicerende aannemers...
Vergelijkbare situatie waarbij aannemers niet of te laat (is er zo iets?) communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:31

The Legend

*Plop*

Mijn ervaring (n=1) is dat als je blijft "zeuren" bij de aannemer om bepaalde informatie, hij eigenlijk niks wil zeggen omdat hij het niet kan garanderen of eigenlijk zelf ook (nog) niet weet, maar op een gegeven moment maar gewoon wat roept om van je af te zijn. Dat is dan nog niet eens persé uit onwil. Hier had de aannemer na veel aandringen een planning gemaakt en aan ons als opdrachtgever verstrekt (deed 'ie normaal gesproken nooit). Als ik terugkijk, zijn de werkzaamheden heel anders verlopen dan op planning stond. Ik kreeg echt de indruk dat het meer geluk dan wijsheid is dat er op een gegeven moment een huis staat. Positief bekeken kun je spreken van een georganiseerde chaos.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Data afgeven is een can of worms. Een aantal zaken zijn gewoon niet te voorspellen. We bouwen bijvoorbeeld sneller een huis dan de nuts kan leveren. Als die krap in de planning zitten keuren ze elke meterkast bv af. Ook moet de stoep klaar zijn en daarbij ben je ook weer afhankelijk van derden. Gezien de bouwtijd is dus de datum van oplevering nooit erg voorspelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
TLer schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:15:
Puur uit nieuwschierigheid, als je zo gevoelig bent voor vocht, waarom heb je dan niet gekozen voor een droog bouwsysteem zoals bijvoorbeeld houtskeletbouw?

Overigens heb je gelijk. Onze huidige woning heeft 4 maanden leeg gestaan voordat wij hem kochten (CV op 18 en ventilate op max.). Toen zat er nog steeds heel veel vocht in. Wij hadden het 'geluk' om te mogen klussen bij een hitte golf waardoor het drogen rap sneller ging. Echter, daarmee was echt nog niet al het vocht uit de woning. Dat was pas een twee jaar later na twee winters stoken en goed ventileren. Sowieso voeg je ook weer veel vocht toe bij het afwerken van het huis.
Daar zijn een aantal redenen voor. Wij vinden een traditionele bouw mooi, maar bovenal heeft onze projectbouwer nog nooit iets anders gedaan dan een traditioneel huis gezet.
We waren aan de projectbouwer gebonden omdat hij de eigenaar was van de grond, we konden dat wel afkopen maar dat is ook geld over de balk gooien.
Met het drogen van de bouw hopen we veel ellende te voorkomen, RV van 50-60% overleef ik wel. Als we in het huis aan het werken zijn (doen een aantal dingen zelf) merken we telkens dat het 'klimaat' aangenamer is dan ervoor. Dus dat drogen heeft wel zijn effect.
Deveon schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:48:

Ik heb een planning gekregen en volgens de planning zou het huis eind vorig jaar af moeten zijn. We zijn een maand verder en moeten nog de badkamer installeren, de WC's, ventilatie in werking zetten, CV afregelen (vraagtemp is 3° en krijg 19°), laminaat boven en een keuken.
Ik gok er Mei/Juni in te trekken :+ .

[ Voor 3% gewijzigd door Engineer Stewie op 18-01-2016 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:12:
[...]

Ik heb een planning gekregen en volgens de planning zou het huis eind vorig jaar af moeten zijn. We zijn een maand verder en moeten nog de badkamer installeren, de WC's, ventilatie in werking zetten, CV afregelen (vraagtemp is 3° en krijg 19°), laminaat boven en een keuken.
Ik gok er Mei/Juni in te trekken :+ .
Dat valt nog reuze mee. Onze initiële opleverdatum was Q2 van 2014...

Verder snap ik echt wel dat de opleverdatum niet heilig is en je met vele partijen te maken hebt, maar ik vind het gewoon waardeloos dat ze totaal niet communiceren. Ze komen echt niet vanochtend achter dat er vertraging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Deveon schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:57:
[...]

Verder snap ik echt wel dat de opleverdatum niet heilig is en je met vele partijen te maken hebt, maar ik vind het gewoon waardeloos dat ze totaal niet communiceren. Ze komen echt niet vanochtend achter dat er vertraging is.
Ze hebben tijd tot einde maart. Dan zal het wel af zijn of het kost ze 30€/dag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
Engineer Stewie schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:03:
[...]

Ze hebben tijd tot einde maart. Dan zal het wel af zijn of het kost ze 30€/dag :+
altijd leuk zo'n boetebeding, maar is er ook een maximumbedrag? Ik zou als aannemer me niet zo snel zorgen maken over 30€/dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Deveon schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:57:
[...]

Twee jaar vertraging? Snap wel dat je dat beu wordt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

das 660-930€ per maand. Zou ik me ook nog niet heel snel zorgen om maken, zeker niet in een periode met vorstverlet. Althans, ik ken je overeenkomst niet, maar beschreven die niet meestal een maximum aantal werkbare dagen?

Over het verwarmen; Toen wij de boel op moesten warmen voor het leggen van de vloer hebben we een warmtekanon gehuurd van 10kW. Dat wist een goed geisoleerd huis van 500m3 in een dag redelijk aangenaam te krijgen. Voor wat betreft het vocht heb ik geen ervaring. Wij hebben een houtskeletbouw gezet, die had na het dunne pleisterwerk een RV van 58, maar zodra de ventilatie geactiveerd was is dat binnen een dag naar 41-48% gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
De startdatum was 16/12/2014 (gieten fundering) en de 200 werkdagen zijn toen beginnen tellen. Werkdagen zijn de dagen excl weerverlet (regen/vorst) maar in 2015 zullen dat er niet gigantisch veel geweest zijn :).
Weet de preciese einddatum niet, maar gezien het beperkt werk dat ze nog moeten doen (meeste moeten we nu zelfs doen) zullen ze de datum wel halen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een jaar kent circa 184 werkbare werkdagen. Vergeet niet dat vastgestelde vakanties er vaak afgaan en op het moment dat er sprake is van meerwerk wordt er vaak ook aangegeven dat dit x dagen toevoegt aan de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Engineer Stewie schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:02:
[...]

Ik zou absoluut geen behang plaatsen op dit moment, je gaat onder het behang gewoon schimmel kweken. 6 weken natuurlijk drogen in een relatief vochtige periode is absoluut niks. Hoelang ligt je ondervloer er al?
De ondervloer ligt er sinds half november.

Met alle respect maar ik geloof er niets van met je schimmel. Nogmaals dat zou betekenen dat elk huis in de projectenbouw schimmel onder de tegels en behang zou krijgen. Nou daar is dus absoluut geen sprake van. Tuurlijk zijn er verhalen over loslatend behang, maar veel erger hoor je nooit. Ook in mijn kennisengroep die een nieuw huis hebben gebouwd (5+ mensen) hebben hier totaal geen last van (gehad). Dit terwijl ze er al 1-5 jaar wonen. Ik ga de vochtigheid in de muren meten en dan neem ik een besluit over behang voor of nadat de trap geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

meten is weten :-)
Het hangt er ook gewoon vanaf hoeveel pleister ze er tegen smeren. je komt er uiteindelijk maar op 1 manier achter.
Los daarvan vraag ik me af of je niet een grote kans loopt op beschadiging van het behang tijdens het plaatsen van de trap, maar als de plaatser dit zelf voorstelt lijkt dat me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Rtificial schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:34:
meten is weten :-)
Het hangt er ook gewoon vanaf hoeveel pleister ze er tegen smeren. je komt er uiteindelijk maar op 1 manier achter.
Los daarvan vraag ik me af of je niet een grote kans loopt op beschadiging van het behang tijdens het plaatsen van de trap, maar als de plaatser dit zelf voorstelt lijkt dat me geen probleem.
De trap wordt ter plaatse in elkaar gezet, zodra de trapboom tegen de behangen wand staat is het een eitje. Daarnaast wordt het een witte strakke wand, dus een eventuele beschadiging is vrij makkelijk weg te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
PolderPloer! schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:18:
[...]

De trap wordt ter plaatse in elkaar gezet, zodra de trapboom tegen de behangen wand staat is het een eitje. Daarnaast wordt het een witte strakke wand, dus een eventuele beschadiging is vrij makkelijk weg te werken
bij ons ook. Maar ze moesten hem wel van boven laten zakken (zit een draai in) en dat ging niet zonder slag of stoot.

Qua behang: ik zie bij vrienden dat er dan eerst een bouwbehang tegen aan gaat. De gietvloer makker deed hier een vochtmeting na 3 maanden verwarmen/ontvochtigen en vond het toen net aan.

Maar met een beetje beleid kom je ver. En afstucen over de putz heen geen oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
jerh schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:36:
[...]

bij ons ook. Maar ze moesten hem wel van boven laten zakken (zit een draai in) en dat ging niet zonder slag of stoot.

Qua behang: ik zie bij vrienden dat er dan eerst een bouwbehang tegen aan gaat. De gietvloer makker deed hier een vochtmeting na 3 maanden verwarmen/ontvochtigen en vond het toen net aan.

Maar met een beetje beleid kom je ver. En afstucen over de putz heen geen oplossing?
Ja dat kan zeker, maar alles heeft z'n prijs, daarnaast verandert dan de maatvoering misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
PolderPloer! schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:36:
[...]

De ondervloer ligt er sinds half november.

Met alle respect maar ik geloof er niets van met je schimmel. Nogmaals dat zou betekenen dat elk huis in de projectenbouw schimmel onder de tegels en behang zou krijgen. Nou daar is dus absoluut geen sprake van. Tuurlijk zijn er verhalen over loslatend behang, maar veel erger hoor je nooit. Ook in mijn kennisengroep die een nieuw huis hebben gebouwd (5+ mensen) hebben hier totaal geen last van (gehad). Dit terwijl ze er al 1-5 jaar wonen. Ik ga de vochtigheid in de muren meten en dan neem ik een besluit over behang voor of nadat de trap geplaatst wordt.
Als je het meet ga je het zeker weten. Als uw muur vrij droog was voor ze gingen stuccen geef ik het een kans aangezien het een binnenmuur is. Hangt van het initieel vocht in de steen af, de hoeveelheid regen, hoe lang de bouw heeft opengestaan...

Ik heb gisteren de 45%RV (bij 19°C) bereikt en de bouwdroger uitgeschakeld, er zat ook 'maar' 2.5l vocht in. Beetje onzinnig om nog langer bijna 30kW per dag erdoor te jagen.
Als de RV terug stijgt gaat de bouwdroger (die ik gratis geleend heb) terug een dagje aan zodat we een vrij constante krijgen. Ik vermoed eens we de ventilatie opzetten de bouwdroger overbodig is, al moet er eerst een deftig gepoetst worden zodat we niet al het bouwstof in de ventilatie zuigen.

Even de juiste cijfers.
Opgenomen vermogen bouwdroger 785 kWh, als laagverbruiker met enkel dagtarief kost een kWh 25 cent en heeft dus een 200€ aan elektriciteit gekost. De teller staat nu op 600kWh en verwacht dat over een dikke 3 maanden terug op 0 te hebben (tegen dat we er in wonen zeker).
We hebben natuurlijk ook verwarmd (met gas) en dat heeft 50m³ gas verbruikt (23/12-19/01), waaronder het initiële opstoken. Eer de ondervloer, keramiek bakstenen en overtollig vocht warm zijn duurt wel even :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Met de ventilatie aan, of tenminste een ventilatie met WTW, daalt de RV razendsnel. Maar inderdaad, best eerst even zorgen dat er gepoetst is :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Heb een ventilatie type D met WTW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij zijn dus bezig met het ontwerp van ons nieuwe huis en nu komt onze architect met het ID om een Itho Daalderop HP (cool) Cube toe te passen.

http://www.ithodaalderop....n/luchtwater/hp-cool-cube

Volgens hem is deze energiezuinig, en werkt deze positief in de EPC berekening.

Hebben jullie ervaring met deze oplossing :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:30:
Wij zijn dus bezig met het ontwerp van ons nieuwe huis en nu komt onze architect met het ID om een Itho Daalderop HP (cool) Cube toe te passen.

Is het een architect of een loodgieter?

En waarom niet gewoon een cv ketel? Of wil hij deze er nog naast hangen?

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 19-01-2016 21:43 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Grolsch schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:30:

Waarom niet gewoon een warmtepomp in plaats van zo'n halve oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:41
Ergens moet je jezelf ook niet te veel laten leiden door de effecten in de EPC berekening. Het is een rekentool, en als sommige fabrikanten goed 'sponsoren' komen ze beter uit de bus bij de berekening. Beetje als de NEDC voor de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
EPC is inderdaad een richtlijn waar je niet te veel naar moet kijken, je kunt soms 20% besparen op energie en toch op vrijwel dezelfde score komen.....

die Itho-cube is natuurlijk een leuke combinatie van een CV-ketel en een warmtepomp, maar je kunt waarschijnlijk beter kijken naar oplossingen zonder gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
EPc is een richtlijn waaraan je moet voldoen. Of huis dan zuinig is doet niet ter zake.

@Grolsch: Ik kan je nu al op een brief je geven dat als het woord warmtepomp valt dit topic overspoelt wordt met mensen die zeggen dat je puur alleen voor een warmtepomp moet gaan. En zeker geen gas moet nemen. Mijn tip is, zoek dit zelf goed uit. Ik heb voor een warmtepomp nooit een kloppende berekening kunnen zien waarin deze financieel uitkomt ten opzichte van gas.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@artbij, dat is me bekend :)

Maar ondanks dat sommigen hier aangeven niet teveel waarde te hechten aan de EPC norm zul je er wel aan moeten voldoen bij het bouwen van een huis.

En indien mogelijk tegen zo laag mogelijk kosten natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:08:

Maar ondanks dat sommigen hier aangeven niet teveel waarde te hechten aan de EPC norm zul je er wel aan moeten voldoen bij het bouwen van een huis.

Lage kosten en warmtepomp gaan niet samen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Wat zijn lage kosten? Mijn inziens moet je kijken naar een goede ROI en dat is zeker mogelijk met een warmtepomp. Zeker als je rekening houdt met de ingezette verschuiving van energiebelasting van elektra naar gas.

Uit eindelijk moet je altijd per geval kijken wat het beste is, maar die blik moet je wel met een ver gezicht doen want anders kies je wellicht voor het verkeerde.

Hou bij je berekening ook rekening met uitgespaarde kosten. Denk hierbij aan de aanleg kosten voor een gas aansluiting en de aanschaf van de CV ketel die je niet gaat doen. Uiteindelijk hoef je enkel de meerkosten te verantwoorden met de besparing op energie en de vastte kosten van een gas aansluiting. De getallen van gas ken ik niet zo, maar bij stadsverwarming gaat dat heel erg hard. dan praat je zo over 3000 euro aansluitkosten en een vastrecht van 500 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TLer schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:07:
Wat zijn lage kosten? Mijn inziens moet je kijken naar een goede ROI en dat is zeker mogelijk met een warmtepomp. Zeker als je rekening houdt met de ingezette verschuiving van energiebelasting van elektra naar gas.

Uit eindelijk moet je altijd per geval kijken wat het beste is, maar die blik moet je wel met een ver gezicht doen want anders kies je wellicht voor het verkeerde.

Hou bij je berekening ook rekening met uitgespaarde kosten. Denk hierbij aan de aanleg kosten voor een gas aansluiting en de aanschaf van de CV ketel die je niet gaat doen. Uiteindelijk hoef je enkel de meerkosten te verantwoorden met de besparing op energie en de vastte kosten van een gas aansluiting. De getallen van gas ken ik niet zo, maar bij stadsverwarming gaat dat heel erg hard. dan praat je zo over 3000 euro aansluitkosten en een vastrecht van 500 euro per jaar.
Welke verschuiving van belasting? Dit is precies dat beide kanten (voor of tegen warmtepomp) op een andere manier uitleggen.

Gas is vastrecht maar 150,- per jaar en aansluiten kost 1000,- a 1500,-. Tel daarbij 1250,- voor je cv ketel op. Dat is echt een ander plaatje dan 15K voor een warmtepomp....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:24
En dan neem je het risico dat over 15/20 jaar je bron is uitgeput niet mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sjembecks schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:02:
En dan neem je het risico dat over 15/20 jaar je bron is uitgeput niet mee...
Dat het grondwater op is? Of dat er geen grondwarmte meer is?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Zo is dat. Voor een lage TCO en voldoen aan EPC, veel isoleren en een kleine gasketel. Vanuit kostenperdpectief is dat vrijwel altijd de betere keuze. Vanuit overtuigingen kan je op allerlei andere oplossingen uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:48:
Zo is dat. Voor een lage TCO en voldoen aan EPC, veel isoleren en een kleine gasketel. Vanuit kostenperdpectief is dat vrijwel altijd de betere keuze. Vanuit overtuigingen kan je op allerlei andere oplossingen uitkomen.
Als je goed isoleert en een beetje rekening houdt met de toekomst kun je over 15 a 20 jaar toch nog redelijk gemakkelijk naar een warmtepomp.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Grolsch schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:08:

EPC norm halen is met goede isolatie en tripple glas al bijna te realiseren..... Overigens heb ik niet gekozen voor zo laag mogelijke kosten, maar voor de beste kwaliteit. Zo vaak bouw je een huis niet.

Ik heb dus een aardwarmtepomp en dat kostte circa 7k meer dan een gas cv ketel. Qua terugverdientijd zat ik op circa 13/14 jaar tov cv ketel. En als voordeel dat koeling wat in een nieuwbouw huis steeds belangrijker wordt, vrijwel gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:24
artbij schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:27:
[...]

Dat het grondwater op is? Of dat er geen grondwarmte meer is?
Bij woonhuizen wordt vaak een geslote systeem gebruikt, je pompt dus geen grondwater uit de grond.
Als je dan 's winters meer warmte uit de grond trekt dan dat je er in de zomer in pompt koel je je bron langzaam af. De bron is dan niet meer in evenwicht.

Hierdoor kan het komen dat na enkele jaren de bron zover is afgekoeld dat je er niet meer mee kan verwarmen de bron wordt dan nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
artbij schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:46:
[...]

Welke verschuiving van belasting? Dit is precies dat beide kanten (voor of tegen warmtepomp) op een andere manier uitleggen.

Gas is vastrecht maar 150,- per jaar en aansluiten kost 1000,- a 1500,-. Tel daarbij 1250,- voor je cv ketel op. Dat is echt een ander plaatje dan 15K voor een warmtepomp....
de verschuiving van belasting op energie in 2016 bijvoorbeeld. Aardgas is circa 5 cent/m³ duurder geworden vanaf 1-1-2016 en elektriciteit 2 cent/kWh goedkoper (in de eerste schijf van de staffels, waar vrijwel alle consumenten dus zitten).

Business cases zijn leuk maar ze zijn ook drijfzand omdat de toekomst op gebied van regelgeving etc. niet te voorzien is.

Er wordt gesproken over water/water warmtepompen, met een bron in de grond. Deze zijn inderdaad duur in de aanschaf. Mede daarom kiezen veel mensen voor een lucht/water warmtepomp, dan hoef je de grond niet in.

@Sjembeks:
het klopt dat je bij teveel onbalans de bron uitput. Echter, het is zeer onwaarschijnlijk dat dit na enkele jaren al het geval zou zijn. Je hebt namelijk ook te maken met vergunningen waarin je moet laten zien hoeveel energie je wilt onttrekken etc.

[ Voor 23% gewijzigd door Fr33z op 20-01-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:11:
[...]

EPC norm halen is met goede isolatie en tripple glas al bijna te realiseren..... Overigens heb ik niet gekozen voor zo laag mogelijke kosten, maar voor de beste kwaliteit. Zo vaak bouw je een huis niet.
Dat klopt, maar ik heb vanochtend mijn achtertuin nog ff gechecked, en de geldboompjes doen het niet zo best, met andere woorden, ik heb geen onbeperkt budget, dus het wordt op een gegeven moment keuze's maken.

En als optie 1: De keuken is waar mijn vrouw van droomt, en optie 2 een foeilelijk apparaat welke pas in 14 jaar is terugverdient dan mag jij gokken welke kant mijn vrouw op wil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Optie 2 8)

wat kost zo'n Cool cube dan? Die moet ook weer gekocht worden en geinstalleerd. Reken het goed door wat de echte meer prijs is. Daarbij geeft een goede WP je ook koeling, iets wat meestal ook voor een goede WAF zorgt. Als een nieuwbouwhuis eenmaal warm is, dan blijft hij dat ook vrij lang. Zeker met een traditioneel gebouwd huis door de grote massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Jij kent mijn vrouw niet :>

Van de website: Adviesprijs incl. btw € 3198,03

Laat een normale CV ketel 1500 kosten, dus is het dus 1700 € duurder, maar kan inderdaad ook koelen en is energiezuiniger.

Maar zoals eerder door anderen aangegeven lijkt het mij niet de beste oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 20-01-2016 12:30 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic