Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.678 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb exact dezelfde discussie met mijn vloerenleverancier gehad. In mijn beleving is het mooier dat de vloer onder de keuken doorloopt. Maar practisch gezien slaat het eigenlijk nergens op, dat kleine stukje open cement vloer maakt helemaal 0.0 uit. Zeker met een gietvloer of tegels, er kan geen lekkage tussen de vloer lopen zeg maar.

Optisch gezien maakt het ook niet uit, als over 10 jaar iemand die keuken wegsloopt dan ziet alles onder de keuken er toch niet uit … of je nou de vloer had doorgelegd of niet.

TL/DR: doe wat het meest praktisch is bij de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

Even een vraagje dumpen, het past hier toch het beste.

Misschien een domme vraag maar ik merkte (nu pas) eigenlijk op dat de dragende muren van onze in aanbouw zijnde woning gebouwd wordt met kalkzandsteenblokken. Normaliter zou je denken dat een seriematige eengezinswoning gemaakt wordt d.m.v. tunnelbouw e.d. maar de keuze voor kalkzandsteenblokken is voor mij eigenlijk nieuw.

Is er een specifieke reden om hiervoor te kiezen? De woningscheidende muren zijn overigens ankerloos.

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 08-01-2016 11:58 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:13
De keuze voor kalkzandsteen hangt af van de voorkeur van de bouwer, en in hoeverre de woningen echt seriematig zijn.

Voor tunnelwerk moet je best veel woningen hebben voordat het interessant is. Een hoop bedrijven hebben hun 'tunnel'ploegen en materieel weg gesaneerd of drastisch verkleind door de crisis.
Voordeel bij kalkzandsteen is dat vaak ook de voor en achtergevel meegenomen worden in dit materiaal. Is beter (vind ik) dan een houtskelet element.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 16:38
Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:06:
[...]

Niet accepteren? Boven de 1.000 m² ben je aan de goden overgeleverd om gelijkwaardige oplossingen te krijgen. In de ene gemeente kan ik 2.000+ m² bouwen met een Beheersbaarheid van Brand rapportage en in de volgende gemeente is dus 1.100 m² (na een goed afgelopen brand nota bene) letterlijk spelen met vuur.
Als je project zo'n omvang heeft heb je ook een rapport laten maken door een gerenommeerd bedrijf als Peutz, Niemann, etc. Lijkt me stug dat er veel gemeentes zijn die daar tegenin gaan. Daarbij moet je wel in staat zijn tegengas te kunnen geven als je opereert op dit niveau. Dat houdt dus ook in dat je een gesprek aanvraagt waarin jij en je (brand)veiligheidsinspecteur eventuele onduidelijkheden over het rapport komen ophelderen.
Dan noem je ook wel wat. In de wat minder florissante gebieden moet je toch echt wel wat meer bieden. Overigens zijn er genoeg ontwikkelaars die wat leuks neer willen zetten. BVO's (eigenlijk VVO's) is meer kantoor/winkels.
Laten we het de regel van de vierkante meters noemen. Van de vierkante meters die op Funda/in de brochure goed staan moet zoveel mogelijk komen, de rest lijkt bijzaak.
Natuurlijk zijn er genoeg ontwikkelaars die wat leuks neer willen zetten, als dat meer geld oplevert. Maar als ze hogere kosten maken op iets wat niet per se de waarde van het object verhoogt dan is er geen ontwikkelaar in de wereld die dat realiseert.
Onbenoemde ruimtes gebruik ik echt zelden. Vind het een wanstaltige oplossing die ik waar mogelijk probeer te vermijden.
Dat is goed aangezien het eigenlijk een onzin term is. Echter is het ook niet zo dat letterlijk alle (niet bad/wc/etc)-ruimten in de woning een woonfunctie moeten krijgen en in een VG/VR hoeft te vallen. Met slim ontwerpen kan je het BB voor je laten werken in plaats van tegen.
Dat verbouwartikel geldt ook voor woningen die al met de 2.600 hoogte te maken hadden. Dus dat is eigenlijk vrij knullig. ;)
Daar is niks knulligs aan. Het geeft een minimum aan, het verplicht mensen niet tot het aanhouden van exact die hoogte. Het biedt mensen juist mogelijkheden. Het biedt jullie zelfs de mogelijkheid om tijdens de bouw, (vergunningsvrij) een dakkapel te plaatsen.
Tsja, het is een vrij land. :P
Ja je hoort mij niet klagen. Echter als jij aangeeft dat de verhogen van de minimale hoogtes niet een belasting op het milieu is dat niet lijkt te corresponderen met wat men wil bereiken met (o.a.) de nieuwe Rc waarden dan is dat mijn antwoord.
Kaasplank schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:31:
dat hele artikel 1.12a moeten ze imho zo snel mogelijk weer d'r uit schoppen.
Tsja aan de ene kant ben ik het eens met PaT. De minimale eisen van het BB moet je niet nog meer van af knabbelen omdat het al zo minimaal is.
Aan de andere kant vind ik het belangrijker dat de gemiddelde bewoner (huur of koop) beschermd wordt tegen commercieel gerealiseerde 'krotten' en dat mensen die een bewuste keuze maken af te wijken die mogelijkheid moeten hebben. Het argument "moet ik toch zelf weten" vind ik dan ook een kern van waarheid hebben.
Het gevaarlijkste vind ik dat het een mogelijk hellend vlak is. Eerst die partij minder zware eisen, dan die partij, dan die, etc. Als je niet oppast schaaf je zo stukje bij beetje de hele bouwregelgeving weg. Dat mag voor sommige wellicht als muziek in de oren klinken maar ik kan je verzekeren dat de burger daar niet van zal profiteren.
Rtificial schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:42:
[...]

Nee jong, ik heb in België gebouwd. Ga me toch niet schikken naar zo'n raar bouwbesluit ;-)
Het gaat me ook niet om of ik wel of niet volgens Nederlandse regelgeving bouw, ik volg keurig de Belgische, maar wat voor zin de regelgeving heeft. Een minimum hoogte van 2600 is wat mij betreft compleet onzinnig. Een prachtige hoogte, dat wel, maar als minimum echt absurd, en past niet in de duurzame gedachte.
Overmatige regelgeving resulteert in eenheidsworst, omdat het moeilijk wordt betaalbaar binnen de regels te blijven. naja, goed, is allemaal mijn persoonlijke mening natuurlijk, niet gehinderd door enige kennis :)
Met alle respect hoor maar waarom meng je je dan in een discussie over Nederlandse regelgeving?
We spraken namelijk over de minimale kwaliteit die we voor NL hebben vastgesteld. Dat ze in België daar anders over denken is prima maar totaal irrelevant.

Je argument dat de regelgeving de oorzaak is van eenheidsworst is helaas ook niet correct. De gebieden waar eenheidsworst het meeste voorkomt in NL zijn de gebieden waar grond erg duur is. Hierdoor blijft er minder geld over voor het object zelf. Mooie buitenlandse voorbeelden zijn steden als Tokyo waar er noodgedwongen enorme hoogbouw is (talk about eenheidsworst) omdat anders de grond niet te betalen is.

Als het BB je tegen houdt in het ontwerpen van een bouwwerk, ben je een slechte ontwerper. Zo simpel is het. Je kent dan of de regelgeving niet goed genoeg om er goed mee om te gaan of je wilt iets ontwerpen wat dermate slecht in elkaar steekt dat het maar goed is dat het BB je tegen houdt.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
whoami schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:31:[...]Verzoete blauwe hardsteen ? is in het begin heel donker, bijna zwart. Wordt na een tijdje grijs.
Arduin gaat het niet worden, gaat idd verkleuren. Ik bekijk nu bepaalde soorten graniet, is wel redelijk wat duurder.
The Legend schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:39:
Waarom geen DTS (kunststof) onderdorpels als ze toch nauwelijks in het zicht zitten?
Ga ik eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:13

The Legend

*Plop*

Ons nieuwbouwhuis heeft rond alle kozijnen die tot de grond komen DTS dorpels met daar boven meranti kozijnen (wit gelakt). Volledig onderhoudsvrij, en ik vind het er prima uitzien. De hardhouten kozijnen werden ook geleverd met de DTS dorpels al gemonteerd, dus ook qua plaatsen en stellen lijkt me dat erg eenvoudig.

[ Voor 27% gewijzigd door The Legend op 08-01-2016 13:38 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

vhal schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:57:

Misschien een domme vraag maar ik merkte (nu pas) eigenlijk op dat de dragende muren van onze in aanbouw zijnde woning gebouwd wordt met kalkzandsteenblokken. Normaliter zou je denken dat een seriematige eengezinswoning gemaakt wordt d.m.v. tunnelbouw e.d. maar de keuze voor kalkzandsteenblokken is voor mij eigenlijk nieuw.

Is er een specifieke reden om hiervoor te kiezen? De woningscheidende muren zijn overigens ankerloos.
Mijn "nieuwbouwhuis" (2009) heeft dat ook en ik ben er zielsgelukkig mee. Je kan er onwijs makkelijk in boren en is toch sterk genoeg om er wat zwaars aan te hangen.
Even een tip, als je de kans krijg, controleer of de ankerloze spouw daadwerkelijk helemaal vrij is van bruggetjes (doorstekende vloeren, vuil dat er tussen geklemd zit). Dat is bij ons aan 1 zijde duidelijk niet het geval waardoor ik nu de buurvrouw continu hoor met haar hakjes :(

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

tikkietrugjaap schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:14:
Met alle respect hoor maar waarom meng je je dan in een discussie over Nederlandse regelgeving?
We spraken namelijk over de minimale kwaliteit die we voor NL hebben vastgesteld. Dat ze in België daar anders over denken is prima maar totaal irrelevant.

Je argument dat de regelgeving de oorzaak is van eenheidsworst is helaas ook niet correct. De gebieden waar eenheidsworst het meeste voorkomt in NL zijn de gebieden waar grond erg duur is. Hierdoor blijft er minder geld over voor het object zelf. Mooie buitenlandse voorbeelden zijn steden als Tokyo waar er noodgedwongen enorme hoogbouw is (talk about eenheidsworst) omdat anders de grond niet te betalen is.

Als het BB je tegen houdt in het ontwerpen van een bouwwerk, ben je een slechte ontwerper. Zo simpel is het. Je kent dan of de regelgeving niet goed genoeg om er goed mee om te gaan of je wilt iets ontwerpen wat dermate slecht in elkaar steekt dat het maar goed is dat het BB je tegen houdt.
Mag ik daar als Nederlander geen mening over hebben? Merkwaardig. Niet zoals ik tegen een open discussie aankijk.
We hoeven het ook helemaal niet eens te worden hierover. In mijn optiek zorgt overmatige regelgeving in bepaalde gevallen voor oplopende kosten, waardoor er minder ontwerpmogelijkheden overblijven binnen een nominaal budget. Om die kosten verder te drukken is seriematig werken een hele goede methode, en wordt tegenwoordig ook nog behoorlijk geïndividualiseerd toegepast, maar de kern blijft toch heel erg hetzelfde.
En ja, grondprijs is daar een veel belangrijkere factor in, die heeft nog veel meer invloed op het budget.
Ik vind het jammer dat je dit soort dingen nogal zwart/wit lijkt te zien. De waarheid zal ergens in het midden liggen.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
vhal schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:57:

Kalkzandsteen is flexibeler. Tunnelbouw heeft een hoge seriematigheid en elke dag kunnen storten nodig. Prefab beton heeft een vrij lange voorbereidings- en levertijd. Tijdens de bouw zelf minder flexibel en een leiding erbij frezen wil je ook niet in beton. Voordeel is wel dat je erg snel een casco kan neerzetten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Heb een thermisch isolerende keramische binnensteen die ook geluidsdempend is.
Zou de warmte in de winter en de koelte in de zomer beter vasthouden. Weet niet of dat waar is, zullen we binnenkort merken.

Waar ik nu zit is het iets 'zwaks', ik klop klijne nageltjes in de muur met een eetlepel... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

PaT schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:50:
[...]
Mijn "nieuwbouwhuis" (2009) heeft dat ook en ik ben er zielsgelukkig mee. Je kan er onwijs makkelijk in boren en is toch sterk genoeg om er wat zwaars aan te hangen.
Even een tip, als je de kans krijg, controleer of de ankerloze spouw daadwerkelijk helemaal vrij is van bruggetjes (doorstekende vloeren, vuil dat er tussen geklemd zit). Dat is bij ons aan 1 zijde duidelijk niet het geval waardoor ik nu de buurvrouw continu hoor met haar hakjes :(
Klinkt positief en dank voor je tip. Nu moeten de wanden nog gebouwd worden maar ik probeer wel in de gaten te houden of er vuil, cement e.d. tussen de spouw ligt. (voor zover dit kan). Wat betreft het boren in zo’n muur; mijn boorhamer is wellicht overkill?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Yup, met mijn Bosch Uneo vlieg ik er zo in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Rtificial schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:10:
[...]

Mag ik daar als Nederlander geen mening over hebben? Merkwaardig. Niet zoals ik tegen een open discussie aankijk.
We hoeven het ook helemaal niet eens te worden hierover. In mijn optiek zorgt overmatige regelgeving in bepaalde gevallen voor oplopende kosten, waardoor er minder ontwerpmogelijkheden overblijven binnen een nominaal budget. Om die kosten verder te drukken is seriematig werken een hele goede methode, en wordt tegenwoordig ook nog behoorlijk geïndividualiseerd toegepast, maar de kern blijft toch heel erg hetzelfde.
En ja, grondprijs is daar een veel belangrijkere factor in, die heeft nog veel meer invloed op het budget.
Ik vind het jammer dat je dit soort dingen nogal zwart/wit lijkt te zien. De waarheid zal ergens in het midden liggen.
Er is geen reden om in een slachtofferrol te kruipen. De conversatie ging over 'minimale kwaliteit' dat het BB eist voor bouwwerken in NL. Vervolgens betrok jij het op jouw nieuwbouw woning welke in een compleet ander land ligt.
Ik zeg niet dat je er geen mening hierover kan hebben maar jouw woning en de bouwregelgeving die daarop van toepassing is, is niet relevant in deze discussie.
Prima dat jij denkt dat regelgeving zorgt voor een inperking van ontwerpmogelijkheden en dat daardoor de kosten oplopen maar het tegenovergestelde is vaker waar. Wet- en regelgeving biedt namelijk kaders waarbinnen alle partijen moeten spelen. Zo zal je zien dat de kosten van harde isolatiematerialen naar beneden zullen gaan omdat de Rc waarden zijn verhoogd. Vroeger kochten alleen de 'duurzame' bouwers het, tegenwoordig is het bijna standaard als je nog een normale vloer/gevel/dak dikte wilt hebben. Hetzelfde met standaard afmetingen van prefabmaterialen.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Harde isolatiematerialen zijn vaak ruk te verwerken rond geveldragers, lateien en andere elementen. Vandaar dat we ze niet graag toepassen. Maar ja, anders wordt de spouw nog groter en dus een nog bredere funderingsbalk. We gaan dan richting een standaard spouwmuur van een centimeter of 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

tikkietrugjaap schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:22:
[...]

Er is geen reden om in een slachtofferrol te kruipen. De conversatie ging over 'minimale kwaliteit' dat het BB eist voor bouwwerken in NL. Vervolgens betrok jij het op jouw nieuwbouw woning welke in een compleet ander land ligt.
Ik zeg niet dat je er geen mening hierover kan hebben maar jouw woning en de bouwregelgeving die daarop van toepassing is, is niet relevant in deze discussie.
Prima dat jij denkt dat regelgeving zorgt voor een inperking van ontwerpmogelijkheden en dat daardoor de kosten oplopen maar het tegenovergestelde is vaker waar. Wet- en regelgeving biedt namelijk kaders waarbinnen alle partijen moeten spelen. Zo zal je zien dat de kosten van harde isolatiematerialen naar beneden zullen gaan omdat de Rc waarden zijn verhoogd. Vroeger kochten alleen de 'duurzame' bouwers het, tegenwoordig is het bijna standaard als je nog een normale vloer/gevel/dak dikte wilt hebben. Hetzelfde met standaard afmetingen van prefabmaterialen.
Ik betrok de minimum eis van 2600 hoogte op mijn recente ervaringen met een lagere woning, en zie weinig toegevoegde waarde in deze regel, zeker niet vanuit 'minimale kwaliteit'. Wel dat het kostenverhogend werkt. Dat is waar ik het over had.

Ik ben het niet oneens met je dat sommige nieuwe regelgeving de kosten van specifieke materialen of methoden naar beneden kan drukken, is helemaal waar, en ik zal ook nooit zeggen dat alle regelgeving slecht is. Het is alleen mijn mening dat dit soort regelgeving op sommige vlakken heel goed te onderbouwen is, en op andere veel minder, en dat een overdaad aan regelgeving een negatief effect heeft. Maar daar zullen we het nooit over eens worden. Geeft ook niet, dat houdt het leven spannend.

Je moet je verder niet zo in je kuif gepikt voelen. Ik uit gewoon m'n mening, geen waardeoordeel over jou :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Rtificial schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:33:
[...]

Ik betrok de minimum eis van 2600 hoogte op mijn recente ervaringen met een lagere woning, en zie weinig toegevoegde waarde in deze regel, zeker niet vanuit 'minimale kwaliteit'. Wel dat het kostenverhogend werkt. Dat is waar ik het over had.

Ik ben het niet oneens met je dat sommige nieuwe regelgeving de kosten van specifieke materialen of methoden naar beneden kan drukken, is helemaal waar, en ik zal ook nooit zeggen dat alle regelgeving slecht is. Het is alleen mijn mening dat dit soort regelgeving op sommige vlakken heel goed te onderbouwen is, en op andere veel minder, en dat een overdaad aan regelgeving een negatief effect heeft. Maar daar zullen we het nooit over eens worden. Geeft ook niet, dat houdt het leven spannend.
Prima dat we de discussie hiermee afsluiten maar..
Je moet je verder niet zo in je kuif gepikt voelen. Ik uit gewoon m'n mening, geen waardeoordeel over jou :-)
..dit begrijp ik niet. Denk je dat ik hier schuimbekkend achter het scherm zit? We voorzien elkaar van repliek. Waarom zou ik boos zijn?

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
Zit hier te twijfelen aan de locatie van mijn oprit en garage. Achterin de tuis is wel min of meer besloten. Maar links of rechts is nog even lastig. Willen ook een overkapping achterin de tuin maken die wellicht aan de garage moet. Graag jullie meningen.

Voor de duidelijkheid, rechtsonder een compas en het ingekleurde kavel incl huis is van ons.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2irspyp.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Artbij op 11-01-2016 10:08 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:41
Ik zou het laten afhangen waar je een terras wilt en waar je eventueel schaduw wilt creeeren. Ik zie anders geen argument voor links nog voor rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
gespiegeld van je buren? heb je een grotere buffer ( geluid en inkijk ) Al is nu natuurlijk niet duidelijk wat er rechts van je zit, op de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom zet je de garage niet veel verder naar voren? Dan hou je je hele achtertuin vrij. Nu ben je een enorme oprit aan het maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Het hangt ook van je buren af. Tegen die van je buren aan lijkt mij het handigst. wellicht kun je zelfs iets combineren, hekwerk, bestrating, etc. En meer naar voren halen zit ook wel wat in. Nu heb je als het regent een paraplu nodig...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47
Señor Sjon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:03:
Waarom zet je de garage niet veel verder naar voren? Dan hou je je hele achtertuin vrij. Nu ben je een enorme oprit aan het maken.
Hier ben ik het mee eens. Maar mocht je toch voor achterin de tuin gaan dan zou ik hem linksachter zetten, onder de aanname dat het zwarte vlak uit zonnepanelen bestaat. Dan heb je namelijk wat meer invloed op welke schaduw er (niet) op je PV-installatie valt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TLer schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:44:
Ik zou het laten afhangen waar je een terras wilt en waar je eventueel schaduw wilt creeeren. Ik zie anders geen argument voor links nog voor rechts.
T-MOB schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:23:
[...]

Hier ben ik het mee eens. Maar mocht je toch voor achterin de tuin gaan dan zou ik hem linksachter zetten, onder de aanname dat het zwarte vlak uit zonnepanelen bestaat. Dan heb je namelijk wat meer invloed op welke schaduw er (niet) op je PV-installatie valt.
Fiber schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:06:
Het hangt ook van je buren af. Tegen die van je buren aan lijkt mij het handigst. wellicht kun je zelfs iets combineren, hekwerk, bestrating, etc. En meer naar voren halen zit ook wel wat in. Nu heb je als het regent een paraplu nodig...
Señor Sjon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:03:
Misschien nog even wat verduidelijken. Ik zal de naam garage veranderen in schuur. Er hoeft namelijk niet dagelijks of wekelijks een auto in of uit. De oprit komt er ook niet, dat blijft gras. Incidenteel wil ik er wel uit met mijn old-timer, maar dat doe ik dan wel via het gras. De aanhanger of vouwwagen die er ooit in komt kan ook gewoon over het gras rollen. Rijd ik het gras toch kapot, dan leg ik er 2 stroken bestrating in, iets onder het niveau van het gras zodat je dat niet ziet.

Er komt wellicht een PV installatie op, had er inderdaad nog niet aan gedacht dat de buren daar wellicht bomen gaan zetten die dan zorgen voor schaduw.

Paraplu is niet nodig, ik zal niet vaak voor kleine dingen naar de garage hoeven, er is ruimte genoeg in huis voor een setje schroevendraaiers ofzo.

De garage komt niet achter mijn huis omdat de gehele achterzijde van glas wordt en ik dan niet tegen een garage/schuur aan wil kijken.

[ Voor 40% gewijzigd door Artbij op 11-01-2016 13:32 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dus eigenlijk heb je je beslissing al genomen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:54:
Dus eigenlijk heb je je beslissing al genomen. :+
Nee, alleen voor achterin. Niet voor links of rechts.... Dat zeg ik ook in mijn post....

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 11-01-2016 14:24 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De kant van de oprit lijkt me het meest logisch, ook al is het een schuur. Dus ik zou je oprit e.d. verplaatsen naar de andere kant, anders kan je in de schaduw van je eigen schuur gaan zitten plus dat je geen invloed hebt op de schaduw op de panelen. Je tuin is groot genoeg om de hele dag in de zon te kunnen zitten.

Min of meer is niet besloten, er was nog twijfel. ;) Later is het ook een schuur geworden i.p.v. een garage. Maar eventueel voor de verkoop lijkt mij een garage dichter bij het huis makkelijker. Dan kan je erachter nog een overdekt terras of buitenbubbelbad maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 11-01-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
artbij schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:23:
[...]

Nee, alleen voor achterin. Niet voor links of rechts.... Dat zeg ik ook in mijn post....
Ik zou het hele oprij pad links doen. Dan bepaal je zelf de schaduw op je zonnepanelen, maar kijk je er wel tegenaan. Voordeel is wel dat je auto in de schaduw van het huis kan parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:25:
De kant van de oprit lijkt me het meest logisch, ook al is het een schuur. Dus ik zou je oprit e.d. verplaatsen naar de andere kant, anders kan je in de schaduw van je eigen schuur gaan zitten plus dat je geen invloed hebt op de schaduw op de panelen. Je tuin is groot genoeg om de hele dag in de zon te kunnen zitten.

Min of meer is niet besloten, er was nog twijfel. ;) Later is het ook een schuur geworden i.p.v. een garage. Maar eventueel voor de verkoop lijkt mij een garage dichter bij het huis makkelijker. Dan kan je erachter nog een overdekt terras of buitenbubbelbad maken.
Het wordt een garage :). En hij blijft achterin :P.

Ik ga nog eens goed naar de zon kijken. Daar zit volgens mij de crux.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kan je straffeloos spiegelen als je naar de plattegrond van het huis kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Deveon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:28:
[...]

Ik zou het hele oprij pad links doen. Dan bepaal je zelf de schaduw op je zonnepanelen, maar kijk je er wel tegenaan. Voordeel is wel dat je auto in de schaduw van het huis kan parkeren.
Zon komt in de middag voor en links van het huis volgens mij. Links staat hij in de warmere zon dan rechts verwacht ik. Maar dat moet ik even goed uitzoeken.

Denk dat ik als de garage naar links gaat, ik de zonnepanelen eruit gooi. Ik ga daar niet tegenaan kijken, zeker niet op een rieten dak.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:34:
Kan je straffeloos spiegelen als je naar de plattegrond van het huis kijkt?
Ja, is geen probleem. Mogen zelf locatie van de oprit aangeven.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gaat meer of je het overeenkomt met de wensen van je indeling.

Probeer trouwens je laatste bericht aan te passen en niet een losse quote te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:36:
Gaat meer of je het overeenkomt met de wensen van je indeling.

Probeer trouwens je laatste bericht aan te passen en niet een losse quote te maken. :)
Dit is makkelijker :).

Het hele huis kan nog gespiegeld worden, dus dat zou geen punt zijn.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
artbij schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:35:
[...]

Zon komt in de middag voor en links van het huis volgens mij. Links staat hij in de warmere zon dan rechts verwacht ik. Maar dat moet ik even goed uitzoeken.

Denk dat ik als de garage naar links gaat, ik de zonnepanelen eruit gooi. Ik ga daar niet tegenaan kijken, zeker niet op een rieten dak.
Rechts staat de auto de hele dag en elk seizoen in de zon. Links is afhankelijk van seizoen en hoe ver je naar achter rijdt wel mogelijk om hem in de schaduw te zetten.

#firstworldproblems

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het was geen verzoek. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:06

Wokschotel

Op 6 wielen

Ff checkvraag, is het toegestaan in dit topic om commentaar te vragen op plaatsing van lichtpunten, schakelaars en stopcontacten?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:16
Wokschotel schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:30:
Ff checkvraag, is het toegestaan in dit topic om commentaar te vragen op plaatsing van lichtpunten, schakelaars en stopcontacten?
Tuurlijk! Liefst met tekening, zodat het makkelijker praat. Kan iedereen van elkaar leren.

[ Voor 13% gewijzigd door PolderPloer! op 11-01-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
artbij schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:08:
Zit hier te twijfelen aan de locatie van mijn oprit en garage. Achterin de tuis is wel min of meer besloten. Maar links of rechts is nog even lastig. Willen ook een overkapping achterin de tuin maken die wellicht aan de garage moet. Graag jullie meningen.

Voor de duidelijkheid, rechtsonder een compas en het ingekleurde kavel incl huis is van ons.

[afbeelding]
Moet toch even kwijt dat het zeer aan mijn ogen doet zo'n garage helemaal achterin de tuin :+
De garage gaat het aanzicht van je hele tuin bepalen.
En er zijn best fraaie oplossingen waardoor je je niet aan je garage hoeft te storen ;)

De kant van de oprit hangt af van een aantal persoonlijke voorkeuren. Zo heb je "verplicht" dagelijks contact met je buren als je je oprit laat grenzen aan die van de buren. Een oprit aan de oostkant geeft een stukje luwte bij je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
nokiaan958GB schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:35:
[...]

Moet toch even kwijt dat het zeer aan mijn ogen doet zo'n garage helemaal achterin de tuin :+
De garage gaat het aanzicht van je hele tuin bepalen.
En er zijn best fraaie oplossingen waardoor je je niet aan je garage hoeft te storen ;)

De kant van de oprit hangt af van een aantal persoonlijke voorkeuren. Zo heb je "verplicht" dagelijks contact met je buren als je je oprit laat grenzen aan die van de buren. Een oprit aan de oostkant geeft een stukje luwte bij je auto.
Als ik de garage naast mij huis zet ik hem nog beter. En ook vanuit de woonmaker, eetkamer en keuken. Dit is voor mij de elegantste oplossing. Daanaast wordt het een garage met rieten dat en mooie stenen.

Ik heb geen idee waar de oprit van de buren komt. Daarnaast is het kavel zo groot dat ik niet bang ben voor ongewenst contact.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

PolderPloer! schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:33:
[...]

Tuurlijk! Liefst met tekening, zodat het makkelijker praat. Kan iedereen van elkaar leren.
Nou, hierbij dan. Even wat achtergrondinformatie (deels gecrosspost uit het KNX-topic). Ik hoop over een maand of 3 te verhuizen naar een 'nieuw' huis. Woonoppervlak ongeveer 200 vierkante meter, verdeeld over woonkamer, voorkamer, hal, keuken, eetkamer, hal, badkamer, 4 slaapkamers, kleedkamer, hobbyruimte en aangebouwde stal/schuur. Nieuw huis is relatief, het oudste deel is uit 1782 en het nieuwste deel uit 1913. De bedrading is wel recenter, maar met 4 groepen komen we niet echt uit. Frituren en oven tegelijk aan kan bijvoorbeeld niet. Dus alle bedrading moet vervangen worden en dat is een mooi moment om de boel flink te moderniseren. Ik wil degelijk Duits spul dus wordt het waarschijnlijk bedraad KNX. Ik ben me nog aan inlezen maar de plannen zijn ongeveer als volgt:
  • Nieuwe meterkast in entree met op een andere plek in het huis nog een verdeelkast
  • Lichtschakelaars in de vorm van tastsensoren
  • Bewegingsaensoren in hallen en trappen
  • Veiligheid, CO2 en branddetectoren. Alarm koppelen aan KNX wordt lastig omdat er volgens mij weinig gecertificeerde KNX compatibel alarmcomponenten zijn.
  • Bediening van hekken/poorten, videobewaking en intercomsystemen
Omdat het een rijksmonument is ben ik aan regels gebonden. Zo zijn dingen als rolluiken en zonnepanelen niet toegestaan. Verwarming is gelukkig wel CV op aardgas. In de toekomst wellicht een warmtepomp.

Ik ben gaan tekenen waar ik ongeveer welke wcd's en verlichtingsschakelaars wil hebben. Verlichting zelf heb ik nog niet ingetekend, ik laat een verlichtingsplan maken. Voor de KNX-busleiding lus ik vanaf schakelpunt naar schakelpunt door. Vanwege de omvang van het huis kom ik tot een fors aantal schakelaars, zowel puls (TS) en glas (GT). In de entree (rechts) komt een groepenkast; elders in het huis (op de bovenverdieping) komt een 2e (verdeel)kast waarin het grootste deel van de KNX-componenten komt. Deze tekening is een eerste aanzet en bespreek ik nog met een installateur, maar buizen leggen en kabels trekken wil ik zelf doen om kosten te besparen. 230V elektra afmonteren mag de installateur doen. Het zijn houten vloeren dus buizen kunnen onder de vloer. Maar daar zitten ook weer nadelen aan want je kan niet zomaar buizen door balken heen boren omdat de constructie dan teveel verzwakt.

Anyway, nu de tekeningen, opmerkingen welkom :)

Beneden verdieping (badkamer is ingetekend op benedenverdieping maar ligt op een tussenverdieping boven een kelder):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ja8QSat.jpg

Bovenverdieping (ter orientatie: de zolder op de bovenverdieping eindigt boven de ruimte op de benedenverdieping waar het biljard staat. Boven de garage zit dus niets):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/D0YeiZY.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Wokschotel op 12-01-2016 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Over de indeling heb ik niet zoveel toe te voegen. Behalve dat je in mijn ervaring heel moeilijk vanaf een plattegrond je huis kunt indelen. In mijn vorige huis had ik in 3 hoeken de mogelijkheid om de televisie aan te sluiten gemaakt, en uiteindelijk eindigde we met de TV in hoek 4 omdat nou eenmaal het lekkerst zat. Daar kom je pas achter als je er woon en wat met de meubels aan het schuiven bent geweest. Ik zou de boel dus niet te vast pinnen naar de nu bedachte indeling.

Verder ben ik technisch wel benieuwd wat je gaat doen met de verdeelkast. Voor zekeringen zit je namelijk met selectiviteit. Als je 16A zekeringen in je hoofdkast hebt moet je in de onderverdeelkast 10A groepen gebruiken. Als je een 1x40A hoofdzekering hebt zou je een 25A zekering in je hoofdmeterkast kunnen plaatsen, met 4mm2 naar de verdeelkast gaan en daar met 16A groepen werken. Maar dat betekent dus dat je geen 3-fasen hebt (of hoge kosten). Als je later een warmtepomp wenst (en elektrisch gaat koken) dan kan het wel eens krap worden met 1 fase.

Afijn, ik ben daar wel benieuwd naar. Want ik sta zelf op het punt om 4 groepen bij te maken naar de schuur. Als dat met minder kabel kan zou het erg praktisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
Waarmee heb je deze tekeningen gemaakt? Zien er goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Afhankelijk van de ingaande kabel is 3x25A een zekering/meterwissel tot aan het opgraven en opnieuw aanleggen van de invoerkabel. Ik zou als het kan altijd voor een 3x25A gaan. Dan heb je veel meer mogelijkheden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

T-MOB schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:32:
Over de indeling heb ik niet zoveel toe te voegen. Behalve dat je in mijn ervaring heel moeilijk vanaf een plattegrond je huis kunt indelen. In mijn vorige huis had ik in 3 hoeken de mogelijkheid om de televisie aan te sluiten gemaakt, en uiteindelijk eindigde we met de TV in hoek 4 omdat nou eenmaal het lekkerst zat. Daar kom je pas achter als je er woon en wat met de meubels aan het schuiven bent geweest. Ik zou de boel dus niet te vast pinnen naar de nu bedachte indeling.
Het voordeel is dat het een bestaand huis is waar ik heel vaak over de vloer kom, dus ik kan me al aardig een indruk vormen hoe ik het wil hebben straks.
Verder ben ik technisch wel benieuwd wat je gaat doen met de verdeelkast. Voor zekeringen zit je namelijk met selectiviteit. Als je 16A zekeringen in je hoofdkast hebt moet je in de onderverdeelkast 10A groepen gebruiken. Als je een 1x40A hoofdzekering hebt zou je een 25A zekering in je hoofdmeterkast kunnen plaatsen, met 4mm2 naar de verdeelkast gaan en daar met 16A groepen werken. Maar dat betekent dus dat je geen 3-fasen hebt (of hoge kosten). Als je later een warmtepomp wenst (en elektrisch gaat koken) dan kan het wel eens krap worden met 1 fase.

Afijn, ik ben daar wel benieuwd naar. Want ik sta zelf op het punt om 4 groepen bij te maken naar de schuur. Als dat met minder kabel kan zou het erg praktisch zijn.
Het wordt waarschijnlijk een 3x25A aansluiting omdat de aansluiting toch verplaatst moet worden. Wat de verdeelkast betreft, dat is ook niet meer dan een verdeelkast. Alle automaten en aardlekschakelaars komen in de groepenkast beneden en vanaf daar loopt de afgezekerde bedrading naar de verdeelkast (per groep een aparte buis) waar de verdere onderverdeling plaatsvindt. Dus in de verdeelkast komen geen groepenautomaten. Dat kan en mag.
R3M1 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:54:
[...]
Waarmee heb je deze tekeningen gemaakt? Zien er goed uit :)
Floorplanner (betaalde versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Over de aansluitpunten kan ik niet zoveel zinnigs zeggen. Wel mooi werk in Floorplanner.
==
Kunnen jullie over onze opstelplekken meedenken?

Wij moeten verplicht twee opstelplekken op de kavel realiseren. Nu hebben we jaren geen auto gehad en sinds een jaar één auto. Daarnaast twee parkeerkoffers heel dichtbij dus mocht er ooit een tweede auto komen dan kunnen we die altijd daar nog kwijt.
Nu zijn er twee opties om twee opstelplekken kwijt te kunnen (zie onderstaande afbeeldingen).

Optie A:
1 naast het huis en 1 plek voor de sier voor het huis. De stedenbouwkundige vindt dit geen mooie oplossing en geeft aan dat het mogelijk een probleem is om ons huis tzt te verkopen (omdat de meeste mensen die dit huis kunnen betalen 2 auto's hebben). De ruimte die je in de achtertuin wint is natuurlijk wel een beetje een raar hoekje, maar ideaal voor een speeltoestel of trampoline lijkt mij.

Optie B:
2 plekken achter elkaar. Dit gaat dan ten koste van de achtertuin en de berging zou niet meer inpandig te bereiken zijn.

Wat zouden jullie doen? De stedenbouwkundige kan trouwens optie A afwijzen en dan moeten we verplicht met B gaan.

Afbeeldingslocatie: http://i1149.photobucket.com/albums/o587/WNTNL/optieA_zpsd5cx0vjh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1149.photobucket.com/albums/o587/WNTNL/optieB_zpsokrbewdv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Optie A moet je niet willen. Stel dat je er wel gebruik van wil/moet maken, dan staat er altijd een auto voor je huis (en in je uitzicht). Optie B is wat dat betreft stukken beter (ook voor je buren/aanzicht van je woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:41
Altijd optie B kiezen. Je wilt geen auto voor het raam. Als je kinderen hebt die ouder worden heb je kans dat die ook een auto hebben. Of dan krijg je een verzameling fietsen en brommers voor het raam.

Om je berging toch te bereiken kan je een kleine bijkeuken creëren om op die manier altijd in de beging te kunnen komen. Eventueel zou je het ook met een overkapping kunnen doen. Afhankelijk hoe vaak je daar denkt te komen.

Hoeveel diepte heb je aan de voorkant? Zoals je het nu tekent lijkt je vrijwel direct aan de straat te zitten?

[ Voor 11% gewijzigd door TLer op 12-01-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Optie B, en dan de bijkeuken nog iets uitbouwen als je de berging graag binnendoor wil kunnen blijven bereiken.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:39

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Optie B

Waarbij gezegd moet worden dat je auto waarschijnlijk nog wel iets meer naar de straatkant kunt positioneren, (voorzijde kavel) en vervolgens voorzijde garage naar voren.
Wat is je maat voorgevel/grens openbaar?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Zou altijd voor de eerste optie gaan. Lekker veel tuin achter en zoals je zelf al zegt, de parkeerplaats voor het raam zal niet gebruikt worden. Na verloop van tijd maak je daar gewoon weer tuin van.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een auto voor het huis ziet er echt niet uit. Die plekken in het openbaar gebied zijn gemaakt, rekening houdend met twee parkeerplaatsen op eigen terrein. Als iedereen optie A doet, heb je dus een parkeerprobleem in de straat. En grote kans dat je opvolgende koper wel twee auto's heeft en/of dat je kinderen later ook een auto hebben. Overigens, ik zou mijn oprit altijd breder dan 4 meter willen hebben. Dan kan je met de fiets veel makkelijker langs de auto. Ook zie ik een containeropstelplaats? Hoe krijg je die naar voren als er een auto staat?

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 12-01-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Allereerst bedankt voor jullie reacties, optie B heeft dus de sterke voorkeur.
TLer schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:53:
Hoeveel diepte heb je aan de voorkant? Zoals je het nu tekent lijkt je vrijwel direct aan de straat te zitten?
Het huis staat 1,5m van de straat aan de linkerkant van het huis. Het is echter een doodlopende straat en wij zitten op het einde daarvan. Aangezien we niet zo'n hele diepe achtertuin hebben willen we het huis zo ver mogelijk naar voren plaatsen.
ollie1965 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:58:
Optie B

Waarbij gezegd moet worden dat je auto waarschijnlijk nog wel iets meer naar de straatkant kunt positioneren, (voorzijde kavel) en vervolgens voorzijde garage naar voren.
Wat is je maat voorgevel/grens openbaar?
De opstelplekken zijn 2,5*5, de garage moet dan dus minimaal 10m uit de erfgrens komen. Het huis is 8m diep en 1,5m uit de erfgrens gebouwd. Je kunt dan dus maximaal 50cm winnen. Idee was nu om een poort van een meter tussen de berging en het huis in te plaatsen. Al vind ik het idee om de bijkeuken te vergroten ook wel een goed idee.
Señor Sjon schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:24:
Overigens, ik zou mijn oprit altijd breder dan 4 meter willen hebben. Dan kan je met de fiets veel makkelijker langs de auto. Ook zie ik een containeropstelplaats? Hoe krijg je die naar voren als er een auto staat?
Langs de kavel loopt aan de linkerkant een stoep, dus de containers zouden ook nog via een poort achterin eruit kunnen. Maar wel een goed punt dat we mee moeten nemen. Ruimte in het huis vinden we belangrijker dan een brede oprit dus die 4m zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als die kant grenst aan de straat is een poort aan de achterkant van de garage ook wel logisch, dat kunnen we niet opmaken uit je tekening natuurlijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WNT

WNT

Señor Sjon schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:41:
Als die kant grenst aan de straat is een poort aan de achterkant van de garage ook wel logisch, dat kunnen we niet opmaken uit je tekening natuurlijk. ;)
Nee dat snap ik wilde het plaatje niet nog voller kladden dan ik al had gedaan ;)
We gaan in een nieuwbouwwijk wonen maar dan bijna op de hoek van de wijk. Rechts van de kavel is een stoep + sloot. Links dus een stoep, aan de voorkant die doodlopende weg en aan de achterkant de achtertuin van de achterburen.
Vergeleken met de ander plaatjes die ik voorbij zie komen is het nogal een krap plekje, maar voor ons de ideale mix tussen zelf kunnen besluiten en toch centraal/bij de school en vriendjes wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
A! Ik heb 9 jaar in een huis gewoond waar ik altijd door de regen naar de berging moest en dat begon mij zo de keel uit te hangen dat het bij onze zoektocht een eis was geworden dat ik er inpandig naartoe kon.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Mistraller schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:38:
A! Ik heb 9 jaar in een huis gewoond waar ik altijd door de regen naar de berging moest en dat begon mij zo de keel uit te hangen dat het bij onze zoektocht een eis was geworden dat ik er inpandig naartoe kon.
Wat moest je hebben in de berging dan? Ik heb namelijk een bijkeuken en een kelder, kan me niet voorstellen dat er nog spullen in de garage/schuur liggen die ik vaak binnen nodig heb.

[ Voor 16% gewijzigd door Artbij op 13-01-2016 07:50 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:05
Hangt natuurlijk van de persoonlijke situatie af en wat je wel of niet plaatst in de garage. Zo hebben wij droger /wasmachine in de garage staan en staat de deur van de garage ook een meter of 3,5 achter de gevel van het huis. Om toch droog naar binnen te kunnen komen via poort/achterdeur hebben wij een veranda/overkapping geplaatst over de breedte van de achtergevel.

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TankiEEE schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:38:
Hangt natuurlijk van de persoonlijke situatie af en wat je wel of niet plaatst in de garage. Zo hebben wij droger /wasmachine in de garage staan en staat de deur van de garage ook een meter of 3,5 achter de gevel van het huis. Om toch droog naar binnen te kunnen komen via poort/achterdeur hebben wij een veranda/overkapping geplaatst over de breedte van de achtergevel.
Snap dat je met de was droog binnen wilt :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
Mijn 2 werkbanken staan daar. (1 electronisch en fijnmechaniek, 1 voor groffer spul) Ik ben elke dag wel bezig met soldeerbout, of met fietsen, auto's, huis etc.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Na veel geneuzel en gezeur eindelijk commerciële overeenstemming gevonden met de verkoper van de bouwgrond.

het probleem was de doorlooptijd, voorwaarden waren 1. verkrijgen bouwvergunning, 2. vergkrijgen financiering, 3. verkoop eigen woning.

Hier was verkoper het mee eens, maar wou ineens binnen een maand bij de notaris zitten (had blijkbaar geld nodig). Ik heb aangegeven zeker 20 weken nodig te hebben om alles te regelen.

uiteindelijk nu dus akkoord en de voorlopige datum op 20-05-2016 gezet.

Ondertussen ook verder met de tekeningen, en de welstand is nu voor 90% akkoord met ons voorstel, alleen het eerdere "torentje" was hij nog niet blij mee, net zoals sommige mensen hier aangaven was dat een beetje een vreemde eend in de bijt.

Nu onderstaande tekeningen laten maken welke volgende week besproken gaan worden met welstand.

Overzicht Gevels:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/344p750.jpg

Plattegrond BGG:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/10x4v3c.jpg

Plattegrond 1e verdieping
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/cte84.jpg

Voor onze beeldvorming alvast een aantal objecten er ingezet om te bepalen wat we nu precies willen.

Zoals jullie kunnen zien twijfelden wij aan de locatie van de badkamer, of in 1.03 of in 1.06.
Wij neigen naar 1.06.

Alles is nog steeds concept, en ben benieuwd naar jullie meningen, tips en tricks :)

Blijkbaar mochten we van de gemeenteambtenaar wel 3 mtr "voor" de postzegel bouwen, was ook weer een uitzondering voor ofzo, daar hebben we dus dankbaar gebruik van gemaakt om onze achtertuin te vergroten.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/egaesi.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 13-01-2016 12:34 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Beneden ziet er perfect uit. Boven zou ik, als je tenminste geen vier of meer kinderen hebt, wat minder en vooral grotere slaapkamers doen en wellicht een tweede badkamer bij je eigen slaapkamer. Als je dan toch een relatief groot en luxe huis bouwt wat je zelf mag inrichten dan zou ik daar niet op beknibbelen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Eens met Fiber, beneden ziet het er super uit.
Wij willen zelf ook graag meerdere kleine slaapkamers ipv een minder maar dan groter. Maar denk daar wel goed over na. Wij hebben hier bewust voor gekozen en een evt volgende bewoner kan dit zo aanpassen, dat is bij jullie indeling wat lastiger.
De combinatie van schuine kanten, ramen en deuren (loopruimte) maken sommige slaapkamers wel lastig in te richten met bed/bureau/kast. Maar ik weet niet of je ze daadwerkelijk zo gaat inrichten.
Daarnaast is het toilet relatief ver bij de badkamer vandaan, dat zou ik zelf irritant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Ik zou de 1.07 en de 1.08 gewoon als 1 kamer bouwen.

Achteraf een onderverdeling is nog altijd vrij makkelijk: wat gipsplaat en je bent klaar (bij wijze van spreken)
Een muur eruit kloppen is een pak ingrijpender.

Ook vraag ik me af hoe belangrijk je dat overdekt terras op het gelijkvloer vindt: want ik zou die hoek bij de leefkeuken/woonkamer durven trekken zodat je daar ook nog lekker veel ruimte bij krijgt. (qua buitenmuren kost je dat al geen drol extra O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Flexibiliteit pleit wel weer voor de badkamer in 1.03. Dan zijn kamer 1.05 en 1.06 eenvoudig samen te voegen. Net als 1.07 en 1.08 eenvoudig samen te voegen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
chime schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:38:
Ook vraag ik me af hoe belangrijk je dat overdekt terras op het gelijkvloer vindt: want ik zou die hoek bij de leefkeuken/woonkamer durven trekken zodat je daar ook nog lekker veel ruimte bij krijgt. (qua buitenmuren kost je dat al geen drol extra O-) )
Dan gaat je design eraan, zeker aan de buitenkant. Plus, als ik de afmetingen zie, dan wil je dat echt niet groter.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
artbij schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:44:
[...]

Dan gaat je design eraan, zeker aan de buitenkant. Plus, als ik de afmetingen zie, dan wil je dat echt niet groter.
Als ik hier nu even in mijn woonkamer/woonkeuken rond kijk - dan is dat groter toch echt niet slecht ;)

Ik ben ook wel van mening dat een huis is om in te leven => functie en comfort zou dan toch moeten primeren over design.

Er valt me nu ook wel iets op in de woonkamer:
Hoe groot wilt Grolsch later zijn tv? wilt hij mogelijk ook een wat stevigere geluidsinstallatie?
Want dat is daar nu toch wat minder ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
chime schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:54:
[...]

Als ik hier nu even in mijn woonkamer/woonkeuken rond kijk - dan is dat groter toch echt niet slecht ;)

Ik ben ook wel van mening dat een huis is om in te leven => functie en comfort zou dan toch moeten primeren over design.

Hoe groot wilt Grolsch later zijn tv? wilt hij mogelijk ook een wat stevigere geluidsinstallatie?
Denk je niet dat hij als hij een vierkante blokkendoos had gewild, de tekening er zo had uitgezien?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou de wasmachine en droger in de bijkeuken zetten. Aangezien je denk ik je motor ook in de garage wilt zetten, komt daar een conflict met vrouwlief en naar benzine stinkende was. ;)

Ik zou bij dit formaat woning altijd voor een badkamer bij de hoofdslaapkamer kiezen. Dus 1.03 direct bereikbaar vanaf 1.04. 1.06 en 1.07 kan je ook samenvoegen tot één master bedroom met de badkamer ernaast er gelijk bij. Dan zit je ook in de luwte vanaf de weg. Deur ongeveer bij de maatlijn van de halbreedte (1300) plaatsen en hij draait ook niet de kamer in. Tevens word je overloop ook wat compacter. Bad voor het raam zetten, dan kan je nog naar buiten kijken als je erin ligt.

Ik vind alleen de trap een beetje ongelukkig uitkomen. Bij een huis van dit formaat verwacht ik een klein beetje een vide i.p.v. een toilet op de 1e verdieping. Met twee badkamers kan je in één van de twee badkamers (eigenlijk beide) het toilet ook wel kwijt. Dakraampje in de zijkanten als het past en je hebt een mooi verlichte vide en wat meer daglicht op de overloop en gang beneden.

Nog een dingetje, waar hang je je jassen/schoenen/tassen/motorpak/helm e.d. op?

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 13-01-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:52
In de keuken zie ik een eiland maar verder niets meer of mis ik ergens iets?
Je zou een standaard keukenblok kwijt kunnen tegen die linker muur volgens mij, daar zitten je ramen hoog genoeg voor of niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 13-01-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Niemand verder opmerkingen? Ik kan me dat niet voorstellen :P

Niet zo heel netjes om van iedereen te verlangen binnen anderhalf dag je plan doorgezaagd te hebben.

[ Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 13-01-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Wokschotel schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:26:
[...]

Niemand verder opmerkingen? Ik kan me dat niet voorstellen :P
Ik denk dat je meer respons gaat krijgen in het DED forum, dat is meer op jouw vraag ingesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik dacht dat ik in DED zat, maar het blijkt een topicalias ofzo te zijn waardoor ie eigenlijk in AZ staat kom ik nu achter. En ik heb een modbreak, nooit gedacht dat dat mij nog eens zou overkomen :')

Anyway, ik zal braaf zijn en niet te snel meer kicken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Bedankt voor alle tips! Ik zal zoveel mogelijk beantwoorden met onze zienswijze.
Fiber schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:58:
Beneden ziet er perfect uit. Boven zou ik, als je tenminste geen vier of meer kinderen hebt, wat minder en vooral grotere slaapkamers doen en wellicht een tweede badkamer bij je eigen slaapkamer. Als je dan toch een relatief groot en luxe huis bouwt wat je zelf mag inrichten dan zou ik daar niet op beknibbelen denk ik.
Ons idee is ook om kamer 1.07 en 1.08 bij elkaar aan te trekken.

Wij hebben 1 kind, vanaf juni 2, en de bedoeling is om het daar bij te houden.
Maar we willen de mogelijkheid hebben om logistiek gezien een "ongelukje / nummer 3" te kunnen handlen ;)

Omdat we straks geen zolder meer hebben zal ik toch ergens een kamer moeten hebben om de rest van het spul kwijt te raken (zonnebank, boeken, dozen, etc. etc.).

Mocht nummer 3 toch komen kan ik altijd nog dat muurtje maken zodat we 1.07 en 1.08 kunnen creeëren.
chime schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:38:
Ik zou de 1.07 en de 1.08 gewoon als 1 kamer bouwen.

Achteraf een onderverdeling is nog altijd vrij makkelijk: wat gipsplaat en je bent klaar (bij wijze van spreken)
Een muur eruit kloppen is een pak ingrijpender.

Wij leven veel buiten, ik denk zelfs dat ik nog ergens "achter" een veranda ofzo ga maken op een later tijdstip.

En het hoort inderdaad bij het "Design" van het huis, volgens mij zijn de keuken en woonkamer groot genoeg (voor onze behoeftes).
Fiber schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:39:
Flexibiliteit pleit wel weer voor de badkamer in 1.03. Dan zijn kamer 1.05 en 1.06 eenvoudig samen te voegen. Net als 1.07 en 1.08 eenvoudig samen te voegen zijn...
Als we de badkamer in 1.03 zouden maken komt de douche in het dakkappel te staan, wij vinden de ruimte / indeling beter passen in 1.06 als badkamer.

1.05 en 1.06 zullen we niet samenvoegen, gezien de eerder genoemde redenen. (concreet 3 slaapkamers + "Rommelhok" nodig.
chime schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:54:
[...]

Ik heb nu een 55" TV en een fatsoenlijke geluidsinstallatie, dat gaat zeker niet minder worden.

Hierover al een discussie gehad met de vrouw, wat mij betreft TV op de muur tussen 0.02 en 0.04, maar mijn vrouw wil vanaf de bank naar buiten kunnen kijken en niet met de rug naar het raam heen zitten.

Het was dan ook maar een 1e idee van de architect.

De kachel is eigenlijk ook een vereiste, maar indeling kan nog veranderd worden, daarom vraag ik ook om jullie advies :P
Señor Sjon schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:05:
Ik zou de wasmachine en droger in de bijkeuken zetten. Aangezien je denk ik je motor ook in de garage wilt zetten, komt daar een conflict met vrouwlief en naar benzine stinkende was. ;)
Het is een hele bewuste keuze om de wasmachine en droger daar neer te zetten.

Punt 1 vinden wij het geen porem om bij de hoofdingang (want dat zal de bijkeuken praktisch worden) tegen een WM en droger aan te lopen.

Punt 2 zal de looproute met de vuile was vanaf boven komen.
Ik snap je argumenten, maar het is voor ons een doordachte keuze.

En aangezien ik geen Harley rijdt valt de benzine / oliegeur van mijn motor wel mee :+
Ik zou bij dit formaat woning altijd voor een badkamer bij de hoofdslaapkamer kiezen. Dus 1.03 direct bereikbaar vanaf 1.04. 1.06 en 1.07 kan je ook samenvoegen tot één master bedroom met de badkamer ernaast er gelijk bij. Dan zit je ook in de luwte vanaf de weg. Deur ongeveer bij de maatlijn van de halbreedte (1300) plaatsen en hij draait ook niet de kamer in. Tevens word je overloop ook wat compacter. Bad voor het raam zetten, dan kan je nog naar buiten kijken als je erin ligt.
Is voor ons geen "hot-issue", is en blijft een persoonlijke keuze natuurlijk, en ik kan je standpunt begrijpen.
Maar wij willen gewoon maar 1 badkamer.

Een ligbad ligt veelal laag, en volgens mij kun je dan niet zittend naar buiten kijken.
Ik vind alleen de trap een beetje ongelukkig uitkomen. Bij een huis van dit formaat verwacht ik een klein beetje een vide i.p.v. een toilet op de 1e verdieping. Met twee badkamers kan je in één van de twee badkamers (eigenlijk beide) het toilet ook wel kwijt. Dakraampje in de zijkanten als het past en je hebt een mooi verlichte vide en wat meer daglicht op de overloop en gang beneden.
Een losse toilet lijkt ons dus wel handig boven, vooral later als de kleintjes groot worden wil je niet net boven "een bruine trui breien" terwijl je aanstaande schoondochter haar tanden wil poetsen.
Nog een dingetje, waar hang je je jassen/schoenen/tassen/motorpak/helm e.d. op?
Kapstokje in de hal, kapstokje in de bijkeuken en een kast met motorspullen in de garage.
Card Nox schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:59:
[...]

In de keuken zie ik een eiland maar verder niets meer of mis ik ergens iets?
Je zou een standaard keukenblok kwijt kunnen tegen die linker muur volgens mij, daar zitten je ramen hoog genoeg voor of niet?
Niks veranderlijker als een vrouw.
Die vroeg zich namelijk tijdens de laatste bespreking met de architect af of het mogelijk was een kookeiland te creeëren, toen gaf hij aan dat zal ik er ff in schetsen dan kun je bekijken of dat past.

Ook keuken is nog niet definitief, en moeten we nog verder over nadenken.

We zitten nu in de situatie dat we dinsdag weer bij welstand zitten, en als dat goedgekeurd is alles uitgewerkt gaat worden.

We komen steeds dichter bij de waarheid, maar het zal vast en zeker nog een paar keer op de kop gaan.

Zo zie ik bijv. ook nog niet waar de CV ketel komt te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Grolsch schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:27:

[...]

Een losse toilet lijkt ons dus wel handig boven, vooral later als de kleintjes groot worden wil je niet net boven "een bruine trui breien" terwijl je aanstaande schoondochter haar tanden wil poetsen...
Snap ik. Maar het punt is een beetje dat je nu van wat het mooiste deel van je huis zou kunnen zijn een wc maakt...

En volgens mij is er in de meeste huishoudens de (stilzwijgende) afspraak dat je voor een grote boodschap naar de wc beneden gaat, zelfs als je aanstaande schoonmoeder of -dochter niet aan het logeren is...

Ik snap het idee dus wel en het is een beetje een trend aan het worden om boven ook een losse wc te doen, maar vroeger had iedereen de tweede wc in de badkamer, als er überhaupt al een tweede wc was... Terwijl de ventilatie mogelijkheden juist beter geworden zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik zou de WC boven daar weghalen, zonde van de open ruimte bij de trap. Als je 1.07 en 1.08 gaat samenvoegen, mogelijk dat je dan de wc kunt plaatsen waar nu de deur voor 1.07 zit? Maak je die kamer rechthoekig en heb je mooi de ruimte voor het betere kleiwerk en zo ;)

CV ketel kun je eventueel naast de WM/WD plaatsen in de berging? Als je de bijkeuken niet vol wil zetten/hangen met apparatuur is dat denk ik een aardige plaats.

En verder... veel te veel ruimte voor mij om dat in te kleuren, ben maar 85 m2 gewend. :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Bastien schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:05:
Ik zou de WC boven daar weghalen, zonde van de open ruimte bij de trap. Als je 1.07 en 1.08 gaat samenvoegen, mogelijk dat je dan de wc kunt plaatsen waar nu de deur voor 1.07 zit? Maak je die kamer rechthoekig en heb je mooi de ruimte...
Dan heb je nog een mooi uitzicht ook als je op de troon zit... :)

Blijft een lastige puzzel zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik schat dat de helft van het vloeroppervlak de ouderslaapkamer achter dat wandje zit.

Als je de dakkapel van de naastgelegen slaapkamer een meter doortrekt kun er altijd nog een lowbudget douche maken ;)

Jammer dat het met deze indeling niet lukt de overloop mooier te maken. Bijvoorbeeld dat alle slaapkamers kunnen aansluiten op bredere maar kortere overloop van 2,5x5 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Sowieso jammer dat daar geen dakkapel zit. Zou die slaapkamer veel mooier en lichter maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Fiber schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:58:
[...]

Snap ik. Maar het punt is een beetje dat je nu van wat het mooiste deel van je huis zou kunnen zijn een wc maakt...

En volgens mij is er in de meeste huishoudens de (stilzwijgende) afspraak dat je voor een grote boodschap naar de wc beneden gaat, zelfs als je aanstaande schoonmoeder of -dochter niet aan het logeren is...

Ik snap het idee dus wel en het is een beetje een trend aan het worden om boven ook een losse wc te doen, maar vroeger had iedereen de tweede wc in de badkamer, als er überhaupt al een tweede wc was... Terwijl de ventilatie mogelijkheden juist beter geworden zijn...
Ik snap niet zo goed waarom je de gang op de 1e verdieping het mooiste deel van een huis vindt :?

Ik vind een grote gang op de 1e verdieping eigenlijk nutteloze ruime.
Bastien schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:05:
Ik zou de WC boven daar weghalen, zonde van de open ruimte bij de trap. Als je 1.07 en 1.08 gaat samenvoegen, mogelijk dat je dan de wc kunt plaatsen waar nu de deur voor 1.07 zit? Maak je die kamer rechthoekig en heb je mooi de ruimte voor het betere kleiwerk en zo ;)

CV ketel kun je eventueel naast de WM/WD plaatsen in de berging? Als je de bijkeuken niet vol wil zetten/hangen met apparatuur is dat denk ik een aardige plaats.

En verder... veel te veel ruimte voor mij om dat in te kleuren, ben maar 85 m2 gewend. :+
Ik ga 1.07 en 1.08 in eerste instantie samenvoegen maar wil wel de mogelijk houden dat mocht nummer 3 er komen dat ik er zo een muurtje tussen kan zetten zoals getekend.
nokiaan958GB schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:55:
Ik schat dat de helft van het vloeroppervlak de ouderslaapkamer achter dat wandje zit.

Als je de dakkapel van de naastgelegen slaapkamer een meter doortrekt kun er altijd nog een lowbudget douche maken ;)

Jammer dat het met deze indeling niet lukt de overloop mooier te maken. Bijvoorbeeld dat alle slaapkamers kunnen aansluiten op bredere maar kortere overloop van 2,5x5 ofzo.
Fiber schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 23:15:
Sowieso jammer dat daar geen dakkapel zit. Zou die slaapkamer veel mooier en lichter maken...
In de master Bed Room zitten op de zuidkant toch aardig grote ramen, welke volgens mij voor voldoende licht moeten zorgen.

Maar ik zal jullie tips meenemen in onze overwegingen, we zijn er zeker nog niet helemaal uit, dus tnx voor alle input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt een groot huis, dan is een sneu halletje op de overloop wel een minpunt. Ik zou toch voor de vide o.i.d. gaan met een mooie baluster. Daar wordt de entree ook veel ruimtelijker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:26:
Je hebt een groot huis, dan is een sneu halletje op de overloop wel een minpunt. Ik zou toch voor de vide o.i.d. gaan met een mooie baluster. Daar wordt de entree ook veel ruimtelijker van.
Nu snap ik je beter, je wil de hele vide/entree "open" laten.

Een vriend van me heeft ook een nieuw huis gebouwd, en heeft ook zo'n mooie entree.
Misschien smoelt het wel mooi, maar ik vind het verloren ruimte, en je komt er bijna nooit.

Alleen de gasten die ff naar de toilet moeten zien het, voor de rest komen alleen collectanten en Jehova getuigen aan de voordeur, de rest komt toch via de bijkeuken binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En je loopt zelf nooit naar boven? :? De 'parkeerplaats' voor het toilet op de 1e verdieping is vrij loos qua ruimte, daarom kan je beter het licht naar binnen brengen. Ik zou ook eens kijken voor de meterkast in de bijkeuken overigens.

Misschien is het beroepsdeformatie, maar een mooie entree maakt de woning af, ook al gebruik je hem niet veel. Je krijgt geen 2e kans voor een 1e indruk als je hem ooit weer verkoopt.

Ik zou overigens ook in de zijgevel een paar kleine ramen bij de garage en wat grotere bij het kantoor maken. Zo kan je ooit de garage nog bij de woning trekken en de carport dichtmaken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Grolsch schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:37:
[...] de rest komt toch via de bijkeuken binnen.
Dan zou je haast een directe deur van de bijkeuken naar de woonkamer maken, of komen de meeste gasten daar ook niet...?

Het zal wel iets regionaals zijn, dit soort verschillen van inzicht . Toch zou ik er nog eens over nadenken. Het is een beetje als het dragen van mooi ondergoed. Niemand die het ziet, en toch voelt het beter voor de meeste mensen... :)

En het is een beetje het probleem van een vrijwel perfect huis. Elk kleinigheidje wat beter zou kunnen en wat je normaal niet eens opvalt gaat dan wel opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Zal inderdaad misschien aan de regio liggen, dat er geen deur is van de bijkeuken naar de woonkamer is ook een bewuste keuze.

Het zal echt een woon/leefkeuken worden, ik verwacht dat we daar het grootste gedeelte van de dag zullen doorbrengen.

Ik ben juist blij met jullie opmerkingen, want op deze manier kunnen wij weloverwogen beslissingen nemen :)

Zit ook nog steeds te dubben over de doorgang van kamer naar kantoor of daar uberhaupt een deur in moet, en of dit schuifdeuren moeten zijn.

Moeilijk allemaal, keuze's, keuze's en nog meer keuze's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:48:
Zal inderdaad misschien aan de regio liggen, dat er geen deur is van de bijkeuken naar de woonkamer is ook een bewuste keuze.

Het zal echt een woon/leefkeuken worden, ik verwacht dat we daar het grootste gedeelte van de dag zullen doorbrengen.

Ik ben juist blij met jullie opmerkingen, want op deze manier kunnen wij weloverwogen beslissingen nemen :)

Zit ook nog steeds te dubben over de doorgang van kamer naar kantoor of daar uberhaupt een deur in moet, en of dit schuifdeuren moeten zijn.

Moeilijk allemaal, keuze's, keuze's en nog meer keuze's :)
Ik ken het wel, iedereen komt binnen via de bijkeuken en gaat daarna in de woonkeuken zitten. Zo gaat dit eigenlijk altijd in mooiste delen van het land :).

Wij hebben zelf wel een grote vide, dit is meer omdat we op die manier warmte en licht in de woning kunnen krijgen. En stiekum staat het wel heel gaaf, zo'n grote ruimte.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou dubbele schuifdeuren nemen. Ook als je het niet als kantoor gebruikt, maar als bv speelkamer voor de kinderen dan kan je de deuren makkelijk open houden en de ruimte bij de woonkamer trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ik zou die deur tussen de woonkamer en de werkkamer zeker laten zitten. Zit je toch wat dichter bij je familie als je 's avonds aan het werk bent of zo. Of dat een gewone deur of schuifdeuren moeten zijn en of die doorkijkbaar of dicht moet zijn hangt van het gebruik af lijkt mij. Ik vind een gewone deur toch makkelijker geloof ik.

Als je hem weg haalt kun je wel vaker van je hal genieten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
artbij schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:59:
[...]

Ik ken het wel, iedereen komt binnen via de bijkeuken en gaat daarna in de woonkeuken zitten. Zo gaat dit eigenlijk altijd in mooiste delen van het land :).

Wij hebben zelf wel een grote vide, dit is meer omdat we op die manier warmte en licht in de woning kunnen krijgen. En stiekum staat het wel heel gaaf, zo'n grote ruimte.
Zo gaat dat inderdaad, vandaar ook dat de koelkast in de bijkeuken staat, dan komen ze nooit met lege handen binnen :+
Señor Sjon schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:03:
Ik zou dubbele schuifdeuren nemen. Ook als je het niet als kantoor gebruikt, maar als bv speelkamer voor de kinderen dan kan je de deuren makkelijk open houden en de ruimte bij de woonkamer trekken.
Fiber schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:04:
Ik zou die deur tussen de woonkamer en de werkkamer zeker laten zitten. Zit je toch wat dichter bij je familie als je 's avonds aan het werk bent of zo. Of dat een gewone deur of schuifdeuren moeten zijn en of die doorkijkbaar of dicht moet zijn hangt van het gebruik af lijkt mij. Ik vind een gewone deur toch makkelijker geloof ik.

Als je hem weg haalt kun je wel vaker van je hal genieten... ;)
Het zal eerder een werk/speelkamer worden als daadwerkelijk een kantoor.
Wellicht dat er ook was gestreken gaat worden.

Het nadeel van schuifdeuren is dat je wel de eventuele "prut" erachter kunt zien.
Het is juist zo'n mooi hokje om ff snel de kamer op te ruimen.

Het voordeel van schuifdeuren is dat je ruimte creëert, en meer licht in de werkkamer krijgt.

We hebben ook gedacht aan een raam aan de zijkant van de werkkamer, maar het uitzicht vanuit dat raam is een hele grote heg, en we hadden eigenlijk in gedachten om tegen die muur een mooie kastenwand te maken om papierwerk/administratie kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:10:
[...]

Zo gaat dat inderdaad, vandaar ook dat de koelkast in de bijkeuken staat, dan komen ze nooit met lege handen binnen :+

[...]

[...]

Het nadeel van schuifdeuren is dat je wel de eventuele "prut" erachter kunt zien.

Het voordeel van schuifdeuren is dat je ruimte creëert, en meer licht in de werkkamer krijgt.

We hebben ook gedacht aan een raam aan de zijkant van de werkkamer, maar het uitzicht vanuit dat raam is een hele grote heg, en we hadden eigenlijk in gedachten om tegen die muur een mooie kastenwand te maken om papierwerk/administratie kwijt te kunnen.
Schuifdeuren hoeven niet doorzichtig, wij kiezen er ook voor. Als je ze dichtdoet heb je geen zooi in zicht, doe je ze open heb je meer ruimte.

Ramen zijn er niet altijd voor het uizicht, soms ook voor het licht ;). Kastenwand kun je ook om een raam heen laten bouwen, krijg je meteen een mooie vensterbank voor je kinderen om in te zitten.

http://www.convorm-meubel...eldingen/137_3722_b-1.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Grolsch schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:10:
[...]

[...]

[...]

Ze hoeven geen ramen te hebben. Gewone binnendeuren heb je ook met/zonder glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

artbij schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:59:
[...]

Doe je bij de bijkeuken dan ook een deurbel en altijd die deur op slot? Of lopen mensen gewoon binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Gewoon open natuurlijk. Was bij ons thuis vroeger ook zo. Je roept gewoon een keer hard 'Hallo' of 'Volluk' en dan kun je doorlopen.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
WNT schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:34:
[...]

Doe je bij de bijkeuken dan ook een deurbel en altijd die deur op slot? Of lopen mensen gewoon binnen?
Mensen lopen gewoon binnen en roepen een keer. Mooi he? Als je zo kunt leven...

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 14-01-2016 13:41 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
WNT schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:34:
[...]
Doe je bij de bijkeuken dan ook een deurbel en altijd die deur op slot? Of lopen mensen gewoon binnen
Die deur is gewoon open, natuurlijk. En wat moet je met een deurbel? Hier in Twente is het heel normaal om "achterom" te komen. De voordeur wordt haast nooit gebruikt. Onze buren hebben een computerhoekje achter de voordeur gemaakt, die vinden het zonde van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Deur is inderdaad gewoon open (bij ons in Twente zeggen we los :+ ), Bij ons echt alleen collecte's en jehova's aan de deurbel, verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

artbij schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:40:
[...]

Mensen lopen gewoon binnen en roepen een keer. Mooi he? Als je zo kunt leven...
Ach, bij ons in de straat hebben veel mensen 's zomers de tuinset en bbq in de voortuin staan en staat de voordeur de hele dag open. Dat is ook mooi... :) En de bel doet het meestal ook niet, je klopt gewoon een keer op het raam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Fiber schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:47:
[...]

Ach, bij ons in de straat hebben veel mensen 's zomers de tuinset en bbq in de voortuin staan en staat de voordeur de hele dag open. Dat is ook mooi... :) En de bel doet het meestal ook niet, je klopt gewoon een keer op het raam...
Vind je dat mooi?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Dat het veilig genoeg is om de voordeur open te laten staan wel... ;)

(Maar we dwalen af...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
edit

[ Voor 96% gewijzigd door Artbij op 14-01-2016 14:01 ]

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic