Bedankt voor alle tips! Ik zal zoveel mogelijk beantwoorden met onze zienswijze.
Fiber schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:58:
Beneden ziet er perfect uit. Boven zou ik, als je tenminste geen vier of meer kinderen hebt, wat minder en vooral grotere slaapkamers doen en wellicht een tweede badkamer bij je eigen slaapkamer. Als je dan toch een relatief groot en luxe huis bouwt wat je zelf mag inrichten dan zou ik daar niet op beknibbelen denk ik.
Ons idee is ook om kamer 1.07 en 1.08 bij elkaar aan te trekken.
Wij hebben 1 kind, vanaf juni 2, en de bedoeling is om het daar bij te houden.
Maar we willen de mogelijkheid hebben om logistiek gezien een "ongelukje / nummer 3" te kunnen handlen
Omdat we straks geen zolder meer hebben zal ik toch ergens een kamer moeten hebben om de rest van het spul kwijt te raken (zonnebank, boeken, dozen, etc. etc.).
Mocht nummer 3 toch komen kan ik altijd nog dat muurtje maken zodat we 1.07 en 1.08 kunnen creeëren.
chime schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:38:
Ik zou de 1.07 en de 1.08 gewoon als 1 kamer bouwen.
Achteraf een onderverdeling is nog altijd vrij makkelijk: wat gipsplaat en je bent klaar (bij wijze van spreken)
Een muur eruit kloppen is een pak ingrijpender.
Ook vraag ik me af hoe belangrijk je dat overdekt terras op het gelijkvloer vindt: want ik zou die hoek bij de leefkeuken/woonkamer durven trekken zodat je daar ook nog lekker veel ruimte bij krijgt. (qua buitenmuren kost je dat al geen drol extra

)
Wij leven veel buiten, ik denk zelfs dat ik nog ergens "achter" een veranda ofzo ga maken op een later tijdstip.
En het hoort inderdaad bij het "Design" van het huis, volgens mij zijn de keuken en woonkamer groot genoeg (voor onze behoeftes).
Als we de badkamer in 1.03 zouden maken komt de douche in het dakkappel te staan, wij vinden de ruimte / indeling beter passen in 1.06 als badkamer.
1.05 en 1.06 zullen we niet samenvoegen, gezien de eerder genoemde redenen. (concreet 3 slaapkamers + "Rommelhok" nodig.
chime schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:54:
[...]
Als ik hier nu even in mijn woonkamer/woonkeuken rond kijk - dan is dat groter toch echt niet slecht
Ik ben ook wel van mening dat een huis is om in te leven => functie en comfort zou dan toch moeten primeren over design.
Er valt me nu ook wel iets op in de woonkamer:
Hoe groot wilt Grolsch later zijn tv? wilt hij mogelijk ook een wat stevigere geluidsinstallatie?
Want dat is daar nu toch wat minder ideaal.
Ik heb nu een 55" TV en een fatsoenlijke geluidsinstallatie, dat gaat zeker niet minder worden.
Hierover al een discussie gehad met de vrouw, wat mij betreft TV op de muur tussen 0.02 en 0.04, maar mijn vrouw wil vanaf de bank naar buiten kunnen kijken en niet met de rug naar het raam heen zitten.
Het was dan ook maar een 1e idee van de architect.
De kachel is eigenlijk ook een vereiste, maar indeling kan nog veranderd worden, daarom vraag ik ook om jullie advies

Het is een hele bewuste keuze om de wasmachine en droger daar neer te zetten.
Punt 1 vinden wij het geen porem om bij de hoofdingang (want dat zal de bijkeuken praktisch worden) tegen een WM en droger aan te lopen.
Punt 2 zal de looproute met de vuile was vanaf boven komen.
Ik snap je argumenten, maar het is voor ons een doordachte keuze.
En aangezien ik geen Harley rijdt valt de benzine / oliegeur van mijn motor wel mee

Ik zou bij dit formaat woning altijd voor een badkamer bij de hoofdslaapkamer kiezen. Dus 1.03 direct bereikbaar vanaf 1.04. 1.06 en 1.07 kan je ook samenvoegen tot één master bedroom met de badkamer ernaast er gelijk bij. Dan zit je ook in de luwte vanaf de weg. Deur ongeveer bij de maatlijn van de halbreedte (1300) plaatsen en hij draait ook niet de kamer in. Tevens word je overloop ook wat compacter. Bad voor het raam zetten, dan kan je nog naar buiten kijken als je erin ligt.
Is voor ons geen "hot-issue", is en blijft een persoonlijke keuze natuurlijk, en ik kan je standpunt begrijpen.
Maar wij willen gewoon maar 1 badkamer.
Een ligbad ligt veelal laag, en volgens mij kun je dan niet zittend naar buiten kijken.
Ik vind alleen de trap een beetje ongelukkig uitkomen. Bij een huis van dit formaat verwacht ik een klein beetje een vide i.p.v. een toilet op de 1e verdieping. Met twee badkamers kan je in één van de twee badkamers (eigenlijk beide) het toilet ook wel kwijt. Dakraampje in de zijkanten als het past en je hebt een mooi verlichte vide en wat meer daglicht op de overloop en gang beneden.
Een losse toilet lijkt ons dus wel handig boven, vooral later als de kleintjes groot worden wil je niet net boven "een bruine trui breien" terwijl je aanstaande schoondochter haar tanden wil poetsen.
Nog een dingetje, waar hang je je jassen/schoenen/tassen/motorpak/helm e.d. op?
Kapstokje in de hal, kapstokje in de bijkeuken en een kast met motorspullen in de garage.
Card Nox schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:59:
[...]
In de keuken zie ik een eiland maar verder niets meer of mis ik ergens iets?
Je zou een standaard keukenblok kwijt kunnen tegen die linker muur volgens mij, daar zitten je ramen hoog genoeg voor of niet?
Niks veranderlijker als een vrouw.
Die vroeg zich namelijk tijdens de laatste bespreking met de architect af of het mogelijk was een kookeiland te creeëren, toen gaf hij aan dat zal ik er ff in schetsen dan kun je bekijken of dat past.
Ook keuken is nog niet definitief, en moeten we nog verder over nadenken.
We zitten nu in de situatie dat we dinsdag weer bij welstand zitten, en als dat goedgekeurd is alles uitgewerkt gaat worden.
We komen steeds dichter bij de waarheid, maar het zal vast en zeker nog een paar keer op de kop gaan.
Zo zie ik bijv. ook nog niet waar de CV ketel komt te hangen.