Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.692 views

Onderwerpen

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 16:38
Die slaapkamers voldoen voor wat betreft oppervlakte van VG/VR makkelijk als hij zich beroept op artikel 1.12a van BB2012.

Prima.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 17:25
WNT schreef op donderdag 31 december 2015 @ 07:09:
[...]

Ik weet niet precies wat je daarmee bedoeld maar begin me wel een beetje zorgen te maken. Daarom eea even nagemeten.

Bij de kleine kamer is het vloeropp >1,5m hoogte 14,1m2 en bij >2,6 9,3m2
Bij de grotere kamer is het vloeropp >1,5m hoogte 18,5m2 en bij >2,6 12,2m2

De breedte op 2,6m is in beide kamers 2900.
Qua ventilatie: er komt in balansventilatie met WTW in en daarnaast kunnen natuurlijk de ramen open.

Is er volgens jou dan een echt probleem? Of is het meer een estetische/gevoelskwestie (ook belangrijk natuurlijk).
Het bouwbesluit kent oppervlakte- en maatvoeringseisen voor verbliifsgebieden en -ruimten zoals slaapkamers. Wat je meet met 1500+ is het gebruiksoppervlakte.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:24:
[...]

100 stopcontacten? Is dat niet heel veel? En ook 50 spotjes, Hoe groot is jouw huis?

Denk dat je voor een tweekapper wel wat minder nodig hebt...
Nee, 100 stopcontacten is niet veel. Dit is een normaal huis, oppervlakte 155m2+kelder. In de kelder zijn het er 12 meen ik. Ik heb niet overdreven veel stopcontacten. Ze bevinden zich met name in de hoeken van ruimtes, en naast deuren.
In de kantoorruimte zijn er verhoudingsgewijs veel, naja, misschien 4 meer dan in andere ruimtes.
Wel bijvoorbeeld 3 aan elke kant van ieder bed. (Lampje, telefoonoplader, en eentje vrij voor allerlei)
De keuken is ruim voorzien. Veel voor apparatuur en verlichting in de kastjes, maar ook in totaal een stuk of 10 boven het aanrecht. Dat telt snel door hoor. Dus, kom jij uit op minder, maak je dan zorgen om je plan, want veel is het echt niet.
WNT schreef op donderdag 31 december 2015 @ 07:09:
[...]

Ik weet niet precies wat je daarmee bedoeld maar begin me wel een beetje zorgen te maken. Daarom eea even nagemeten.

Bij de kleine kamer is het vloeropp >1,5m hoogte 14,1m2 en bij >2,6 9,3m2
Bij de grotere kamer is het vloeropp >1,5m hoogte 18,5m2 en bij >2,6 12,2m2

De breedte op 2,6m is in beide kamers 2900.
Qua ventilatie: er komt in balansventilatie met WTW in en daarnaast kunnen natuurlijk de ramen open.

Is er volgens jou dan een echt probleem? Of is het meer een estetische/gevoelskwestie (ook belangrijk natuurlijk).
Waar ik me zorgen om maak is 6 slaapkamers en 1 badkamer. Als die slaapkamers echt als zodanig gebruikt gaan worden, en je dus tenminste 6 mensen in huis hebt, dan zou ik zoeken naar een mogelijkheid voor een extra douchecel en toilet.
Balansventilatie is geen probleem. Ik was voorafgaand en tijdens de bouw ergens tussen sceptisch en ronduit tegen, maar nu ik er woon heb ik nog nooit de behoefte gehad een raam op te zetten, waar ik vroeger altijd met raam open sliep.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Rtificial schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:42:

Waar ik me zorgen om maak is 6 slaapkamers en 1 badkamer. Als die slaapkamers echt als zodanig gebruikt gaan worden, en je dus tenminste 6 mensen in huis hebt, dan zou ik zoeken naar een mogelijkheid voor een extra douchecel en toilet.
Balansventilatie is geen probleem. Ik was voorafgaand en tijdens de bouw ergens tussen sceptisch en ronduit tegen, maar nu ik er woon heb ik nog nooit de behoefte gehad een raam op te zetten, waar ik vroeger altijd met raam open sliep.
Dat snap ik wel ja. We zijn nu met zijn 3en, dus het valt mee. Als het veel meer mensen worden dan wordt er tussen de slaapkamers op zolder een badkamer gemaakt. De leidingen daarvoor worden alvast aangelegd maar de badkamer zelf nog niet.
Dat van de balansventilatie is goed om te horen.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

WNT schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:56:
[...]

Dat snap ik wel ja. We zijn nu met zijn 3en, dus het valt mee. Als het veel meer mensen worden dan wordt er tussen de slaapkamers op zolder een badkamer gemaakt. De leidingen daarvoor worden alvast aangelegd maar de badkamer zelf nog niet.
Je bent nogal wat van plan dan! :-D

• Señor Sjon
WNT schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:56:
[...]

En je washok dan? Met 6 man onontbeerlijk. :p

Maar meestal worden de zolderkamers hobbykamers, daar heb je geen badkamer voor nodig. Dan kan je beter de hoofdslaapkamer een en suite geven en de andere badkamer voor de rest van het huis.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De bijkeuken is heel erg klein. 3,2 m2 en geen deur naar buiten en geen ramen. Naar mijn mening te klein.

Dat iemand vanaf de bank uitzicht wil op de kookplaat moet hij zelf weten. Maar past niet in mijn ouerwets referentiekader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 19:48
Señor Sjon schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:41:
[...]

Het bouwbesluit kent oppervlakte- en maatvoeringseisen voor verbliifsgebieden en -ruimten zoals slaapkamers. Wat je meet met 1500+ is het gebruiksoppervlakte.
Zoals tikkieterugjaap ook aangeeft zijn de bruikbaarheidseisen en de daglicht eisen (nieuwbouw) uit het bouwbesluit voor particuliere woningbouw niet van toepassing. Hiermee kan je het gewoon verblijfsruimten maken.

PSN: speedrazor3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
nokiaan958GB schreef op donderdag 31 december 2015 @ 22:45:
De bijkeuken is heel erg klein. 3,2 m2 en geen deur naar buiten en geen ramen. Naar mijn mening te klein.

Dat iemand vanaf de bank uitzicht wil op de kookplaat moet hij zelf weten. Maar past niet in mijn ouerwets referentiekader :)
Ik zou de bijkeuken schrappen, zo'n kleine ruimte heb je bijna niets aan. Misschien beter een inloop pantry maken? Misschien een eiland?

Wij hebben nu ook de keuken in de huiskamer, en dat is eigenlijk veel socialer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
SpeeDRaZoR3 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 06:21:
[...]

Zoals tikkieterugjaap ook aangeeft zijn de bruikbaarheidseisen en de daglicht eisen (nieuwbouw) uit het bouwbesluit voor particuliere woningbouw niet van toepassing. Hiermee kan je het gewoon verblijfsruimten maken.
Owja, daar heb ik nooit mee te maken. :p Weer een stukje rechtsongelijkheid. Een koper kan ik niet bedienen zonder allerlei maatregelen en een aannemer die n=1 werkt mag dus weer van alles.

Edit
Knullig omschreven trouwens. Particuliere woningbouw is een lekker breed begrip. De grens tussen projectbouw en kavelbouw vervaagt steeds verder. Projecten zijn lang niet meer zzo groot.

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 01-01-2016 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:26

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou dat wandje waar de deur van de bijkeuken in zit schrappen, en die deur dan naast de keuken plaatsen. Heeft drie voordelen: Je bijkeuken wordt wat groter, je bijkeuken heeft een uitgang naar buiten (nou ja, naar de schuur...) en je bent een loos gangetje kwijt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MeTooPV schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:55:
[...]

Volgens mij mogen slaapkamer 5 en 6 geen slaapkamer heten. Te weinig daglicht. Als je het zo wil houden, verander dan de naam naar onbenoemde ruimte. Ik zou ze beiden van een behoorlijke dakkapel voorzien.
Onbenoemde ruimten onder het Bouwbesluit 2012 is nergens meer voor nodig. We hebben immers de functiegebieden die niet hoeven te voldoen aan de eisen van een verblijfsgebied zoals daglicht en ventilatie, maar wel meegenomen moeten worden bij bijvoorbeeld het vluchten. Dat komt omdat zowel verblijfsgebied en functiegebied in een gebruiksgebied zijn gelegen en de eisen voor vluchten gebaseerd zijn op het gebruiksgebied. Wel zo fijn dat je bijvoorbeeld een rookmelder heb hangen naast je slaapkamers.

Qua afmetingen van die 2 slaapkamers voldoe je prima aan de eisen voor nieuwbouw en hoef je niet zo'n zwaktebod te doen als je te beroepen op artikel 1.12a.
Qua daglicht heb je maar 10% van je verblijfsgebied oppervlakte (dus ongeveer 1m2) nodig. Dat haal je makkelijk met een dakraam.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Rtificial schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:42:
[...]

Nee, 100 stopcontacten is niet veel. Dit is een normaal huis, oppervlakte 155m2+kelder. In de kelder zijn het er 12 meen ik. Ik heb niet overdreven veel stopcontacten. Ze bevinden zich met name in de hoeken van ruimtes, en naast deuren.
In de kantoorruimte zijn er verhoudingsgewijs veel, naja, misschien 4 meer dan in andere ruimtes.
Wel bijvoorbeeld 3 aan elke kant van ieder bed. (Lampje, telefoonoplader, en eentje vrij voor allerlei)
De keuken is ruim voorzien. Veel voor apparatuur en verlichting in de kastjes, maar ook in totaal een stuk of 10 boven het aanrecht. Dat telt snel door hoor. Dus, kom jij uit op minder, maak je dan zorgen om je plan, want veel is het echt niet.
6 stopcontacten alleen al naast je bed is echt wel veel, 10 boven het aanrecht is ook heel veel. Heb er maar 5 en ben nooit een te kort gekomen. Ik heb er minder en maak me daar geen seconden zorgen om...

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 16:22
Ik had het toch graag anders gedaan als ik de keuze had.
Bed:
- telefoon
- lamp
en verder geen vrij stopcontact, had er dus graag 3 gehad.

Keuken
- koffiemachine
- waterkoker
- broodbakmachine
- blender
staan allemaal vast op het aanrecht omdat ze elke dag gebruikt worden.
Heb dan nog 1 stopcontact over waardoor ik dan richting een kant van het aanrecht 'gedwongen' wordt.
Achteraf gezien had ik aan beide zijden nog 1 extra stopcontact willen hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 21:16
Niek_ schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 18:29:
Ik had het toch graag anders gedaan als ik de keuze had.
Bed:
- telefoon
- lamp
en verder geen vrij stopcontact, had er dus graag 3 gehad.

Keuken
- koffiemachine
- waterkoker
- broodbakmachine
- blender
staan allemaal vast op het aanrecht omdat ze elke dag gebruikt worden.
Heb dan nog 1 stopcontact over waardoor ik dan richting een kant van het aanrecht 'gedwongen' wordt.
Achteraf gezien had ik aan beide zijden nog 1 extra stopcontact willen hebben,
Allemaal leuk die wensen, maar wat is er mis met een vermeerderaar voor een paar euro? Zeker bij bed (achter nachtkastjes) zeer goed te doen, uit het zicht en er worden toch geen grote vermogens gevraagd.

100+ lijkt mij dus ook sterk overdreven, maar goed het blijft persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Naja, een stopcontact kost 4,50 ongeveer.
3 naast bed is niet overdreven, maar twee aan elke kant is minimaal. Dan moet je al geen waterbed, warmtedeken of elektrische lattenbodem willen.
Ieder is vrij om te doen wat ie wil, maar de kosten van een stopcontact zijn laag. Ik meen me te herinneren dat Artbij groter bouwt dan ik. Als je dan onder de 100 stopcontacten uitkomt is het plan waarschijnlijk niet optimaal doordacht. Geeft niets, kan he ook prima mee leven, maar gezien de minimale kosten kan het geen kwaad er langer over na te denken. Heg is geen kritiek, het is advies. Ik hoef er niet te wonen, en ik verkoop geen stopcontacten, dus mijn persoonlijke belang is 0,0 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Rtificial schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 20:37:
Naja, een stopcontact kost 4,50 ongeveer.
3 naast bed is niet overdreven, maar twee aan elke kant is minimaal. Dan moet je al geen waterbed, warmtedeken of elektrische lattenbodem willen.
Ieder is vrij om te doen wat ie wil, maar de kosten van een stopcontact zijn laag. Ik meen me te herinneren dat Artbij groter bouwt dan ik. Als je dan onder de 100 stopcontacten uitkomt is het plan waarschijnlijk niet optimaal doordacht. Geeft niets, kan he ook prima mee leven, maar gezien de minimale kosten kan het geen kwaad er langer over na te denken. Heg is geen kritiek, het is advies. Ik hoef er niet te wonen, en ik verkoop geen stopcontacten, dus mijn persoonlijke belang is 0,0 ;-)
4,5 euro is echt te weinig, daarvoor mag jij bij mij langskomen om er nog een 50 tal bij te maken. Ervan uitgaande dat er op de positie al een stopcontact komt, dus dan is het alleen het freeswerk van het extra gat en de duurdere socket met afdekplaat. Freeswerk red je echt niet voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Oh sorry, daar heb je gelijk in. Ik reken met wat het mij kostte om het te doen.
Nee, extra stopcontacten láten doen is duur inderdaad. Dan zou ik er ook over nadenken.

Sorry, my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:23
Rtificial schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 20:52:
Oh sorry, daar heb je gelijk in. Ik reken met wat het mij kostte om het te doen.
Nee, extra stopcontacten láten doen is duur inderdaad. Dan zou ik er ook over nadenken.

Sorry, my bad.
Als je het later laat doen is dat echt niet handig. Dan moet je gelijk je muren opnieuw doen vanwege de gaten die je moet maken voor nieuwe elektriciteitspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Nee, dat snap ik, maar zelfs als je het tijdens de bouw laat doen is het natuurlijk duurder dan de kosten die ik zelf geb gemaakt. Ik heb alle technieken zelf geïnstalleerd en keek dus alleen naar de materiaalkost. Das voor iemand die het laat doen door een elektricien natuurlijk heel anders. Daar had ik even niet bij stilgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
artbij schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 15:45:
[...]

6 stopcontacten alleen al naast je bed is echt wel veel, 10 boven het aanrecht is ook heel veel. Heb er maar 5 en ben nooit een te kort gekomen. Ik heb er minder en maak me daar geen seconden zorgen om...
Vergeet niet dat je in je keuken ook allemaal "onzichtbare" stopcontacten nodig bent voor vaatwasser, wazemkap, ontsteking kookplaat, koelkast, vriezer, magnetron, cooker en eventuele elektrische inbouwboiler. Telt al met al lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Rtificial schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 21:01:
Nee, dat snap ik, maar zelfs als je het tijdens de bouw laat doen is het natuurlijk duurder dan de kosten die ik zelf geb gemaakt. Ik heb alle technieken zelf geïnstalleerd en keek dus alleen naar de materiaalkost. Das voor iemand die het laat doen door een elektricien natuurlijk heel anders. Daar had ik even niet bij stilgestaan.
Maar jouw boormachine, freesmachine, boren en frezen waren zeker wel gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 21:17
Vraagje voor wat betreft vloerverwarming. Ik heb de verdeler hangen achter in het huis, in de bijkeuken. Daar lopen straks dus 20 leidingen (10 heen, 10 retour) door een kleine ruimte, waarvan uiteindelijk ook 12 door de gang naar de voorste kamer.
Nou heb ik het gevoel dat met name de ruimte waar de verdeler hangt erg warm zal zijn, danwel de vloer waar alle leidingen onder de deur lopen bijzonder heet zullen zijn.

Nou zei iemand me dat je de eerste 10 meter, na de verdeler, van vloerverwarming moet isoleren? Zodat de vloer daar niet al te warm wordt. Klopt dit? Als ik wat rond internet, kan ik daar eigenlijk niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Prosac schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 23:29:
Vraagje voor wat betreft vloerverwarming. Ik heb de verdeler hangen achter in het huis, in de bijkeuken. Daar lopen straks dus 20 leidingen (10 heen, 10 retour) door een kleine ruimte, waarvan uiteindelijk ook 12 door de gang naar de voorste kamer.
Nou heb ik het gevoel dat met name de ruimte waar de verdeler hangt erg warm zal zijn, danwel de vloer waar alle leidingen onder de deur lopen bijzonder heet zullen zijn.

Nou zei iemand me dat je de eerste 10 meter, na de verdeler, van vloerverwarming moet isoleren? Zodat de vloer daar niet al te warm wordt. Klopt dit? Als ik wat rond internet, kan ik daar eigenlijk niks over vinden.
Nee dat is niet zo, tuurlijk wordt het daar warmer, aangezien je daar de hoogste aanvoertemperaturen hebt. Maar een goede vloerverwarmingstekening houdt daar ook weer rekening mee, mits je geen naregeling hebt. Daarnaast is de aanvoertemperatuur bij nieuwbouwwoningen misschien maar iets van 25 graden, dus warmer wordt het er nooit. Je hebt er zelf ook invloed op door juist dat ventiel welke die ruimte verwarmd dicht te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

PolderPloer! schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 23:06:
[...]

Maar jouw boormachine, freesmachine, boren en frezen waren zeker wel gratis?
Nee, maar daar is een heel huis mee gebouwd en zijn nog lang niet versleten. Dus voor een particulier als ik schrijf ik die normaal gezien niet af per stopcontact. Een freesmachine heb ik overigens helemaal niet nodig gehad, is houtskeletbouw, dus gewoon een gatzaag op een Bosch accuboor. Die Bosch slijt niet van een extra gat. Die gatzaag was een tientje, en kan ik denk ik nog een keer 400 gaten mee maken, dus heeft ongeveer 2 cent per gat gekost.
Dingen zijn niet altijd zo duur als je zelf bouwt. Dan kies je ook voor de materialen waarmee dat allemaal gemakkelijker is. Waar het vergelijk scheef gaat is in de uren arbeid. Die tel ik nooit mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

PolderPloer! schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 23:48:
[...]

Nee dat is niet zo, tuurlijk wordt het daar warmer, aangezien je daar de hoogste aanvoertemperaturen hebt. Maar een goede vloerverwarmingstekening houdt daar ook weer rekening mee, mits je geen naregeling hebt. Daarnaast is de aanvoertemperatuur bij nieuwbouwwoningen misschien maar iets van 25 graden, dus warmer wordt het er nooit. Je hebt er zelf ook invloed op door juist dat ventiel welke die ruimte verwarmd dicht te draaien.
Is 25 graden normaal in Nederland? Ik dacht dat de ondergrens voor ZLTV op zo'n 30 graden ligt. Wat is bij een aanvoer van 25 dan eigenlijk de gewenste retourtemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Ligt er een beetje aan op welke hartafstand de verwarmingsbuizen worden gelegd. In mijn geval op 10 cm icm een warmtepomp wil ik dan zo laag mogelijk de vloer in, want dit komt het rendement van de warmtepomp ten goede. retour komt dan op 22 graden ongeveer. Maar deze maand wordt het bij mij geistalleerd dus even afwachten of het ontwerp ook de praktijk zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ah okay, ben benieuwd. Keep us posted 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
nokiaan958GB schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 22:58:
[...]

Vergeet niet dat je in je keuken ook allemaal "onzichtbare" stopcontacten nodig bent voor vaatwasser, wazemkap, ontsteking kookplaat, koelkast, vriezer, magnetron, cooker en eventuele elektrische inbouwboiler. Telt al met al lekker op.
Dat klopt, maar [user] had er al 10 boven zijn aanrechtblad zitten.

Misschien kom ik ook wel aan de honderd, mijn huis is er groot genoeg voor.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Al 10? Als je uitgaat van 2 vrije stopcontacten per 1,2m blad gaat het hard. Vooral als je koffie/waterkoker/blender/mixer altijd in het stopcontact hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:57:
Al 10? Als je uitgaat van 2 vrije stopcontacten per 1,2m blad gaat het hard. Vooral als je koffie/waterkoker/blender/mixer altijd in het stopcontact hebt zitten.
Als je je aanrechtblad als keukenkastje gebruikt wel.

Ik heb er 5, waterkoker en koffie staan er altijd, dus heb er nog 3 vrij. soms hangt daar een tel aan, soms een mixer. Meer dan voldoende dus.

Voor de gein, noem eens 10 dingen die stroom vragen en altijd op je aanrecht staan....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het zijn ook werkstopcontacten. Een staafmixer heb je bv niet altijd op dezelfde plek nodig. Dat geldt voor meerdere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
PolderPloer! schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 08:24:
Ligt er een beetje aan op welke hartafstand de verwarmingsbuizen worden gelegd. In mijn geval op 10 cm icm een warmtepomp wil ik dan zo laag mogelijk de vloer in, want dit komt het rendement van de warmtepomp ten goede. retour komt dan op 22 graden ongeveer. Maar deze maand wordt het bij mij geistalleerd dus even afwachten of het ontwerp ook de praktijk zal zijn
Hier idd 25 graden in en 21/22 graden retour met 10cm hoh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:12:
Het zijn ook werkstopcontacten. Een staafmixer heb je bv niet altijd op dezelfde plek nodig. Dat geldt voor meerdere apparaten.
Precies, dat zijn het. Er zijn er maar 4 continu bezet. De rest is er om vrijheid te hebben voor het gebruik van verschillende keukenapparatuur op diverse plaatsen. Die vrijheid zou me waarschijnlijk geen 50€ per stopcontact waard zijn. Maar als je toch zelf bezig bent, is het zonde om niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

jerh schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:21:
[...]

Hier idd 25 graden in en 21/22 graden retour met 10cm hoh.
Moet ik me toch nog eens in verdiepen. Hier is het dacht ik ingesteld op 30 graden, ook hoh 10cm. Lijkt me dat lager zorgt voor lager moduleren, dus toch wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

WNT schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:17:
Ik ben benieuwd naar jullie feedback...
Fiber schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:24:
Ik zou dat wandje waar de deur van de bijkeuken in zit schrappen, en die deur dan naast de keuken plaatsen. Heeft drie voordelen: Je bijkeuken wordt wat groter, je bijkeuken heeft een uitgang naar buiten (nou ja, naar de schuur...) en je bent een loos gangetje kwijt.
Hier is de bijkeuken ook ingedeeld zoals Fiber hierboven aangeef; met de deur naast je keukenblok dus.
Hier zit er ook nog een kastenwand aan die blinde muur (binnenmuur werkkamer) tussen de garage- en keukendeur.
Verder wordt de garage hier niet verwarmd en de bijkeuken een paar graden lager als de woonkamer. Door het gangetje weg te halen komt de kou uit de garage niet zo je keuken/woonruimte in.
Ook zou ik er een raam maken in de buitenmuur van de bijkeuken. Fatsoenlijk daglicht is niet te vergelijken met een lamp.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Rtificial schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:39:
[...]

Moet ik me toch nog eens in verdiepen. Hier is het dacht ik ingesteld op 30 graden, ook hoh 10cm. Lijkt me dat lager zorgt voor lager moduleren, dus toch wel de moeite waard.
Maar ook trager opwarmen..... qua rendement is het goed, maar soms is het ook lekker als het sneller warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
jerh schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:01:
[...]

Maar ook trager opwarmen..... qua rendement is het goed, maar soms is het ook lekker als het sneller warm wordt.
Tenzij je geen verlaging toepast, wat ook haast niet meer uitkan, zeker niet met een traditioneel gebouwd huis met veel thermische massa/capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik heb geen verlaging inderdaad, constante temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
artbij schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:09:
[...]

Als je je aanrechtblad als keukenkastje gebruikt wel.

Ik heb er 5, waterkoker en koffie staan er altijd, dus heb er nog 3 vrij. soms hangt daar een tel aan, soms een mixer. Meer dan voldoende dus.

Voor de gein, noem eens 10 dingen die stroom vragen en altijd op je aanrecht staan....
Tien kom ik hier ook niet op.
Maar (semi)permanent staan hier toch:
- koffiezet
- waterkoker
- broodrooster
- blender
Dan heb je per meter nog 1 stopcontact vrij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Afgelopen dagen een optie gekregen voor een nieuwbouwwoning (project bouw). Nu blijkt dat deze 200m van een 110kv hoogspanningslijn af komt te staan. Is dit een no-go?? Wat vinden jullie??

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Als het je niet stoort, zou ik er geen probleem van maken. Ik neem aan dat de prijs dat ook reflecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 15:11
50Miles schreef op zondag 03 januari 2016 @ 00:42:
Afgelopen dagen een optie gekregen voor een nieuwbouwwoning (project bouw). Nu blijkt dat deze 200m van een 110kv hoogspanningslijn af komt te staan. Is dit een no-go?? Wat vinden jullie??
Huizen worden tot op 50 m van hoogspanning gebouwd. De invloed van de straling neemt ook exponentieel af. 200 meter zou puur esthetisch een nadeel moeten zijn. Hoe kijk je ertegenaan? Een voordeel : als het mistig is, klettert het zo lekker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Señor Sjon schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:06:
[...]

Owja, daar heb ik nooit mee te maken. :p Weer een stukje rechtsongelijkheid. Een koper kan ik niet bedienen zonder allerlei maatregelen en een aannemer die n=1 werkt mag dus weer van alles.

Edit
Knullig omschreven trouwens. Particuliere woningbouw is een lekker breed begrip. De grens tussen projectbouw en kavelbouw vervaagt steeds verder. Projecten zijn lang niet meer zzo groot.
Het is dan ook niet omschreven al particuliere woningbouw maar:
"woonfunctie voor particulier eigendom: woonfunctie die wordt gebouwd in particulier opdrachtgeverschap als bedoeld in artikel 1.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening of die wordt bewoond door de eigenaar".
Artikel 1.1.1 BRO zegt dan weer:
"particulier opdrachtgeverschap: situatie dat de burger of een groep van burgers – in dat laatste geval georganiseerd als rechtspersoon zonder winstoogmerk of krachtens een overeenkomst – tenminste de economische eigendom verkrijgt en volledige zeggenschap heeft over en verantwoordelijkheid draagt voor het gebruik van de grond, het ontwerp en de bouw van de eigen woning"

Valt dus wel mee hoe breed dat is.

Ik vind het wel mooi dat o.a. jullie (projectontwikkelaars) zo hard strijden voor versoepeling van regels en als dat dan gebeurt maar jullie er geen voordeel uit kunnen halen, jullie het rechtsongelijkheid noemen.
PaT schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:11:

Qua afmetingen van die 2 slaapkamers voldoe je prima aan de eisen voor nieuwbouw en hoef je niet zo'n zwaktebod te doen als je te beroepen op artikel 1.12a.
Qua daglicht heb je maar 10% van je verblijfsgebied oppervlakte (dus ongeveer 1m2) nodig. Dat haal je makkelijk met een dakraam.
Waarom zou het een zwaktebod zijn? Dat heet gewoon slim ontwerpen. Sowieso, als een opdrachtgever het BB aanhoudt voor het niveau van zijn binnenklimaat is hij/zij niet echt op zoek naar een gezond huis. Kan je net zo goed het document echt goed toepassen en de toelaatbare minima gebruiken.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik noem het rechtsongelijkheid omdat wij tegenwoordig vrij flexibel zijn in wat mensen kunnen in een project. Mensen willen de gekste dingen, maar die mogen wij vanwege het BB niet maken. Zou iemand dezelfde woning in eigen beheer bouwen, dan mag het opeens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

tikkietrugjaap schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:24:
[...]

Waarom zou het een zwaktebod zijn? Dat heet gewoon slim ontwerpen. Sowieso, als een opdrachtgever het BB aanhoudt voor het niveau van zijn binnenklimaat is hij/zij niet echt op zoek naar een gezond huis. Kan je net zo goed het document echt goed toepassen en de toelaatbare minima gebruiken.
Ik vind het een zwaktebod omdat het Bouwbesluit een set minimale eisen is waar ieder weldenkend mens ruimschoots aan zou moeten WILLEN voldoen. Als je dan willens en wetens onder dat niveau gaat, dan ben je gewoon niet goed bezig. Deregulering is goed, maar als hier echt en masse gebruik van gaat worden gemaakt kan je je afvragen of de particuliere opdrachtgever wel kundig genoeg is om zijn keuzes te overzien.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Rtificial schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:39:

Bij mij is het ook hoh 10cm. Maar zelfs als je max op 30° staat wil dat nog niet zeggen dat je dat haalt. Bij mij staat de max aanvoertemp op 25°C (droogstoken chappe) en dat is op dit moment voldoende om 21.5° binnen te krijgen. Het is dan ook nog betrekkelijk warm buiten (6-8°C) maar ik stook de benedenverdieping, bovenverdieping en zolder warm met enkel de vloerverwarming beneden en op de badkamer.

De aanvoertemp wordt bepaald door door de WAR en de thermostaat heeft daar geen invloed op (al kan je de stooklijn manipuleren). De kans is dus groot dat je temp toch onder de 30° ligt ookal staat er 30 of meer ingesteld.

Ik meet (met cheap IR metertje) 23° aanvoer en 21° retour.
Señor Sjon schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:57:
Ik heb 6.5 meter keukenblad (incl kookfornuis (80cm) en wasbak (40+15cm oid)) maar het is niet de bedoeling om dat vol te zetten met apparaten. Daarvoor heb ik immers ook menig keukenkastjes/schuiven besteld. Wij hebben op dit moment 1 koffiezet als vast apparaat, de rest staat in de keukenkast/berging. We hebben 6 stopcontacten boven het keukenblad waarvan er 1 vast bezet is.

Totaal in huis zitten we ruwweg aan de 100 stopcontacten (keuken heeft er opzich ook wel wat voor de vaste toestellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Señor Sjon schreef op zondag 03 januari 2016 @ 16:47:
Ik noem het rechtsongelijkheid omdat wij tegenwoordig vrij flexibel zijn in wat mensen kunnen in een project. Mensen willen de gekste dingen, maar die mogen wij vanwege het BB niet maken. Zou iemand dezelfde woning in eigen beheer bouwen, dan mag het opeens wel.
Als particulieren iets mogen wat een commerciële partij niet mag maakt dat nog geen rechtsongelijkheid. Alle burgers mogen nog steeds voldoen aan die minder zware eisen, ze moeten alleen niet een huis bij jullie kopen.
PaT schreef op zondag 03 januari 2016 @ 17:06:
[...]

Ik vind het een zwaktebod omdat het Bouwbesluit een set minimale eisen is waar ieder weldenkend mens ruimschoots aan zou moeten WILLEN voldoen. Als je dan willens en wetens onder dat niveau gaat, dan ben je gewoon niet goed bezig. Deregulering is goed, maar als hier echt en masse gebruik van gaat worden gemaakt kan je je afvragen of de particuliere opdrachtgever wel kundig genoeg is om zijn keuzes te overzien.
De commerciële opdrachtgever daarentegen hoort dat wel te zijn maar zoekt ook het minimum op. Voor die partij dient de burger dan ook in bescherming te worden genomen anders krijgen we weer huizen zoals 100 jaar geleden. Voor een voorbeeld, zie het gevolg van het verwijderen van de buitenruimte in BB2003 of de bovenstaande reactie van Sjon.
De particulier daarentegen kiest bewust voor de lagere eisen waarbij ze dus ook niet in bescherming hoeven te worden genomen.

Daarbij, als een opdrachtgever het BB gaat gebruiken als leidraad is hij/zij sowieso niet op zoek naar kwaliteit. Als het dan voor zijn/haar eigen huis is heb ik zoiets van laat maar lekker.
We hebben toch ook jarenlang de zolder als "onbenoemde ruimte" (ja ik weet dat die term niet bestaat) toegelaten? Wetende dat het gewoon een studeer/kinderkamer zou worden?

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kijk in Almere Poort en zeg dan nog eens met droge ogen dat de burger niet tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen. Je hebt nu twee sets regels. Eén voor professionals en één voor particulieren inzake het bouwen van een huis. Om terug te grijpen naar 100 jaar geleden (daar was de Woningwet voor) gaat wel erg ver. Commercieel krijg je dat niet verkocht. :+

Verwijderen buitenruimtes maakte wel hoogbouw mogelijk zonder in Bijlmer- of Vlaardingenflats te verzanden. Zo kon je hoger bouwen voor woningen. Maar goed, dat is een hele andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohnee
  • Laatst online: 17-01-2023
Als koper van een projectbouw woning vind ik dat de minister er zich te makkelijk vanaf heeft gemaakt. Natuurlijk wil je voorkomen dat projectbouwers afwijkingen van de BB bruikbaarheidseisen door de strot van de klant kunnen drukken. Maar als een klant echt iets anders wil, dan moet het gewoon mogelijk zijn om dat tijdens de bouw al mee te nemen.

En hoe bewust kies je als particuliere opdrachtgever voor lagere eisen als je een cataloguswoning kiest waarin stilletjes van de BB bruikbaarheidseisen wordt afgeweken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ohnee schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:01:
Als koper van een projectbouw woning vind ik dat de minister er zich te makkelijk vanaf heeft gemaakt. Natuurlijk wil je voorkomen dat projectbouwers afwijkingen van de BB bruikbaarheidseisen door de strot van de klant kunnen drukken. Maar als een klant echt iets anders wil, dan moet het gewoon mogelijk zijn om dat tijdens de bouw al mee te nemen.

En hoe bewust kies je als particuliere opdrachtgever voor lagere eisen als je een cataloguswoning kiest waarin stilletjes van de BB bruikbaarheidseisen wordt afgeweken?
Als je iets anders wilt ga je toch gewoon particulier bouwen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Bedankt voor jullie opmerkingen trouwens. Ik ga ze eens onder elkaar zetten en nadenken of en wat we gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

mbt de hoogspanningsmast. Staat er nog wat tussen jullie huis en de mast? Dat maakt voor de esthetische verstoring nogal uit namelijk. Verder zou ik ook even nadenken hoe lang jullie daar willen gaan wonen en hoeveel invloed het heeft op de doorverkoopbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
ohnee schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:01:
Hoe ik over de commerciele bouwpartijen denk is inmiddels duidelijk dus ik reageer even alleen hier op.

Particulier opdrachtgeverschap kan alleen gekozen worden als de aanvrager van de vergunning de toekomstige eigenaar wordt en dit zelf aanvinkt bij het indienen van de aanvraag. Je kiest er dus heel bewust voor.

Het gaat overigens wel verder dan bruikbaarheidseisen hoor. Het heeft namelijk ook invloed op zaken zoals ventilatie en daglicht en dat zijn zaken die je echt niet door een commerciele partij wilt laten bepalen.

Maar als jij ook zo graag onder het minimum van het minimum wilt heb ik goed nieuws voor je. Dit alles is natuurlijk een opzetje voor een grotere deregulering. In de toekomst zullen ook voor partijen als Sjon de regels minder streng worden.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Wij moeten nu dorpels kiezen voor 2 buitenduren, 1 buitenraam en een schuifraam. In België is dat gebruikelijk om dit te doen in Arduin (blauwe hardsteen). MAAR deze steen is dus eerder blauw en aangezien we donkergrijze/zwart schrijnwerk gaan doen, vind ik dat niet zo mooi. Daarom ben ik aan het kijken of hiervoor geen ander materiaal beschikbaar is. In België zou ook graniet kunnen maar prijs x4 en bovendien zitten hier spikkels in wat we niet mooi vinden.

Wat wordt hiervoor in Nederland zoal gebruikt (dorpels die laag tegen de grond liggen). Ik had al gezien dat jullie zoiets hebben als composiet dorpels. Maar ik vind deze niet in dikte 5 cm en dat is volgens mij nodig in verband met stevigheid? Hoe zit het trouwens met de duurzaamheid. Is dit kleurvast en kwalitatief materiaal?

[ Voor 6% gewijzigd door Galactic op 07-01-2016 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Composiet is 3cm? Als die netjes vlak gelegd wordt zie ik geen probleem qua stevigheid hoor.
Uw schrijnwerk is PVC? Als je alu hebt zou je de 'dorpels' aan de venster eventueel nog in Alu kunnen.
Je kan die voor het zicht nog laten 'opdikken', dat doen we bv bij ons composietblad in de keuken. is 3cm maar optisch wordt dit er 5.

Bij ons is alles arduin, makkelijk kiezen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
De dorpels op hoogte zijn van aluminium, maar voor die op de grond is dat niet mogelijk, daarom zoek ik daar een alternatief voor de arduin. Heb ook al gezien dat er in Nederland Basalt gezoet voor bestaat, misschien is dat een optie, maar vraag me af wat de duurzaamheid van het materiaal is (kleurvastheid etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Als de prijs van graniet een probleem is dan zou je wel eens kunnen verschieten bij bepaalde soorten composiet ;). Een goede soort composiet zou sterk, krasvast en kleurvast moeten zijn. Met de juiste montage zou het ook stevig genoeg moeten zijn lijkt mij. Dat wordt inderdaad opgedikt met een valse rand in verstek, en dat is het een kwestie van goed opvullen volgens mij.

In België kan je overigens met zulke vragen ook terecht bij een in natuursteen. En misschien best eentje die ook composiet bewerkt/verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
tikkietrugjaap schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:52:
[...]

Hoe ik over de commerciele bouwpartijen denk is inmiddels duidelijk dus ik reageer even alleen hier op.
Mijn ervaring met overheden is hoe jij over commerciële bouwpartijen denkt. :+
Particulier opdrachtgeverschap kan alleen gekozen worden als de aanvrager van de vergunning de toekomstige eigenaar wordt en dit zelf aanvinkt bij het indienen van de aanvraag. Je kiest er dus heel bewust voor.

Het gaat overigens wel verder dan bruikbaarheidseisen hoor. Het heeft namelijk ook invloed op zaken zoals ventilatie en daglicht en dat zijn zaken die je echt niet door een commerciele partij wilt laten bepalen.

Maar als jij ook zo graag onder het minimum van het minimum wilt heb ik goed nieuws voor je. Dit alles is natuurlijk een opzetje voor een grotere deregulering. In de toekomst zullen ook voor partijen als Sjon de regels minder streng worden.
In de regel heeft een koper er de ballen verstand van en vindt het alleen maar lastig als ie niet zijn garage bij de woonkamer kan betrekken, zonder een berging terug te moeten kopen. Of dat er een regeltje is voor dit en een regeltje voor dat.
Goed voorbeeld is dakkapellen:
Als bouwoptie:
minimaal 2600 vrije hoogte voor verblijfsgebied op zolder. Moet eerlijk zeggen dat ik zo'n dakkapel een paar keer live heb ervaren en het is echt enorm hoog voor een zolder. Als het even kan doe ik ze lager voor het gevelbeeld, maar dan kom ik weer niet uit met de oppervlakte-eisen voor een verblijfsgebied.
Welstand flipt ook meestal als je ze zo op tekening zet. :P

Als koper:
dakkapel die 2100-2300 vrije hoogte heeft. Maakt rustig zijn slaapkamer op zolder zonder rekening te houden met ventilatie, geluidswerendheid, beeld t.o.v. de straat etc.

Over composieten. Die worden erg veel in Nederland gebruikt. Holonite is wel één van de bekendere.

Maar het is je woning, dan kan je toch een paar zwart granieten kiezen? Je hebt zoveel soorten natuursteen.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 07-01-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Pfff, al die regeltjes, vermoeiend :-D
Hier hebben we alles nog gewoon op 2400 gebouwd. Lekker compact, niets aan de hand :-) 2600 in een dakkapel lijkt me inderdaad heel apart als gevoel. Wel ruimtelijk natuurlijk, maar heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 12:24
In Nederland gebruiken ze voor de onderdorpel DTS, Holoniet of hardsteen.

DTS= kunstof
Holoniet=kunsteen
Harsteen spreekt voorzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rtificial schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:16:
Pfff, al die regeltjes, vermoeiend :-D
Hier hebben we alles nog gewoon op 2400 gebouwd. Lekker compact, niets aan de hand :-) 2600 in een dakkapel lijkt me inderdaad heel apart als gevoel. Wel ruimtelijk natuurlijk, maar heel apart.
Je bent het 'knusse' van een zolder wel kwijt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:25:
[...]
Je bent het 'knusse' van een zolder wel kwijt. ;)
Ja precies, geen bal meer aan.
Ik vind het ook wel ver gaan allemaal hoor. Het gaat er uiteindelijk om dat de bewoner er gelukkig mee is, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Giesber schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:51:
Als de prijs van graniet een probleem is dan zou je wel eens kunnen verschieten bij bepaalde soorten composiet ;). Een goede soort composiet zou sterk, krasvast en kleurvast moeten zijn. Met de juiste montage zou het ook stevig genoeg moeten zijn lijkt mij. Dat wordt inderdaad opgedikt met een valse rand in verstek, en dat is het een kwestie van goed opvullen volgens mij.

In België kan je overigens met zulke vragen ook terecht bij een in natuursteen. En misschien best eentje die ook composiet bewerkt/verkoopt.
Ons composiet keukenblad is inderdaad een stuk duurder dan bv een jasberg graniet (1 van de goedkoopste natuurlijk). Met het extra witte composiet en nog eens opgedikt tot 5cm zaten we bijna aan de prijs van keramiek maar dat is maar 1cm dik en past niet echt bij de keukenopstelling die we hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rtificial schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:36:
[...]

Ja precies, geen bal meer aan.
Ik vind het ook wel ver gaan allemaal hoor. Het gaat er uiteindelijk om dat de bewoner er gelukkig mee is, toch?
Nee, het gaat om een 'minimale' kwaliteit. Persoonlijk vind ik deuren met een doorgang van 2300, plafondhoogte van 2600 en luie trappen niks aan. Waar een trap vroeger ~2x1 meter was met 1 of 2 kwarten is deze inmiddels al 3x1 meter. Bij een dwarskap die begint op de zoldervloer kom je ook niet meer weg met de trap. De krijg je de trap op een andere plek, weg van de bouwmuur of een dakkapel/opbouw om de vrije hoogte van 2300 boven een trede te krijgen (was 2100).

Aangezien we eerder korter dan langer gaan worden is het imo ook vrij overbodig.

[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 07-01-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:09:
[...]

Mijn ervaring met overheden is hoe jij over commerciële bouwpartijen denkt. :+
Dat velen van hen onder zoveel mogelijk wet- en regelgeving uit willen komen als ze dat een euro extra oplevert? Lijkt me stug.
In de regel heeft een koper er de ballen verstand van en vindt het alleen maar lastig als ie niet zijn garage bij de woonkamer kan betrekken, zonder een berging terug te moeten kopen. Of dat er een regeltje is voor dit en een regeltje voor dat.
I rest my case.
Goed voorbeeld is dakkapellen:
Als bouwoptie:
minimaal 2600 vrije hoogte voor verblijfsgebied op zolder. Moet eerlijk zeggen dat ik zo'n dakkapel een paar keer live heb ervaren en het is echt enorm hoog voor een zolder. Als het even kan doe ik ze lager voor het gevelbeeld, maar dan kom ik weer niet uit met de oppervlakte-eisen voor een verblijfsgebied.
Welstand flipt ook meestal als je ze zo op tekening zet. :P
Waarom zou je de vloer onder/in de dakkapel meetellen voor je verblijfsgebied? Zit je zo strak met de 55%?
Als koper:
dakkapel die 2100-2300 vrije hoogte heeft. Maakt rustig zijn slaapkamer op zolder zonder rekening te houden met ventilatie, geluidswerendheid, beeld t.o.v. de straat etc.
Dat kan hij doen maar dan is hij wel in overtreding. Vergunningsvrij != regelvrij. Alle bouwwerken dienen te voldoen aan het BB. Voor wat betreft beeld t.o.v. straat: dat is alleen van toepassing bij de voorgevel en dat is vergunningsplichtig en dus zal welstand daar iets over zeggen.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:42:
[...]

Nee, het gaat om een 'minimale' kwaliteit. Persoonlijk vind ik deuren met een doorgang van 2300, plafondhoogte van 2600 en luie trappen niks aan. Waar een trap vroeger ~2x1 meter was met 1 of 2 kwarten is deze inmiddels al 3x1 meter. Bij een dwarskap die begint op de zoldervloer kom je ook niet meer weg met de trap. De krijg je de trap op een andere plek, weg van de bouwmuur of een dakkapel/opbouw om de vrije hoogte van 2300 boven een trede te krijgen (was 2100).

Aangezien we eerder korter dan langer gaan worden is het imo ook vrij overbodig.
Waarmee dus gezegd zou worden dat mijn woning niet voldoet aan de 'minimale kwaliteit'. Vind ik persoonlijk vrij onzinnig. Ik denk dat er op dit moment in Nederland woning worden gebouwd volgens het BB die een mindere kwaliteit technisch en in leefbaarheid hebben dat mijn woning.
Maarja, dat is natuurlijk wel heel sterk vanuit m'n eigen perspectief gepraat :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Rtificial schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:09:
[...]

Waarmee dus gezegd zou worden dat mijn woning niet voldoet aan de 'minimale kwaliteit'. Vind ik persoonlijk vrij onzinnig. Ik denk dat er op dit moment in Nederland woning worden gebouwd volgens het BB die een mindere kwaliteit technisch en in leefbaarheid hebben dat mijn woning.
Maarja, dat is natuurlijk wel heel sterk vanuit m'n eigen perspectief gepraat :-D
Ben je nu jouw bestaande woning aan het vergelijken met de nieuwbouweisen van het BB? Want dat is inderdaad vrij onzinnig.
Nieuwbouweisen worden met de tijd hoger. Zoals we bijvoorbeeld onze auto's steeds minder vervuilend willen hebben, willen we onze woningen ook van een steeds hogere kwaliteit.
Daar wordt vaak tegen geageerd (want tsja dat kost geld) waardoor er vanuit de politiek wordt bepaald dat sommige regels toch iets minder streng kunnen en dan krijg je het stuk over particulier eigendom.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik ben mijn zelf-gebouwde nieuwbouwwoning uit 2015 aan het vergelijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Rtificial op 07-01-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
tikkietrugjaap schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:54:
[...]

Dat velen van hen onder zoveel mogelijk wet- en regelgeving uit willen komen als ze dat een euro extra oplevert? Lijkt me stug.
Nee, dat ze meer vragen dan ze mogen en then some. Vooral met subjectieve toetsingen als brandweer en welstand. Daar kan je zoveel adviseurs en rapporten tegenaan gooien wat je wilt, soms wil men persé sprinklers voor een winkel van 1.100 m²... Of allerhande duurzaamheidsgeneuzel zoals zink en lood willen verbannen. Gelukkig komt dat laatste steeds minder voor.
[...]

I rest my case.
Hoho, het onbegrip is er bij de kopers waarom sommige wensen niet kunnen of erg duur worden. Die kunnen het bouwbesluit op zo'n moment niet echt waarderen.

Overigens vind ik je reactie wel typisch. Alsof we slechte, onverkoopbare woningen willen bouwen? :?
[...]

Waarom zou je de vloer onder/in de dakkapel meetellen voor je verblijfsgebied? Zit je zo strak met de 55%?
Erm, om juist ver boven de 55% komen? Je wil toch niet dat we het minimale doen? :+ Ik heb eigenlijk nooit problemen om die 55% te halen.
[...]

Dat kan hij doen maar dan is hij wel in overtreding. Vergunningsvrij != regelvrij. Alle bouwwerken dienen te voldoen aan het BB. Voor wat betreft beeld t.o.v. straat: dat is alleen van toepassing bij de voorgevel en dat is vergunningsplichtig en dus zal welstand daar iets over zeggen.
Dat klopt. Maar als iemand een dakkapel van 2300 wil en het past in het gevelbeeld? Dit is al voor huizen van 10 jaar oud van toepassing. Die zouden dan ook 2600 kunnen, want gebruik mogelijk als verblijfsruimte. Ik denk dat de lokale bouw- en woningtoezicht met pek en veren weggejaagd wordt als ze bij iedereen zolders komen controleren. :+
tikkietrugjaap schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:20:
[...]

Ben je nu jouw bestaande woning aan het vergelijken met de nieuwbouweisen van het BB? Want dat is inderdaad vrij onzinnig.
Nieuwbouweisen worden met de tijd hoger. Zoals we bijvoorbeeld onze auto's steeds minder vervuilend willen hebben, willen we onze woningen ook van een steeds hogere kwaliteit.
Daar wordt vaak tegen geageerd (want tsja dat kost geld) waardoor er vanuit de politiek wordt bepaald dat sommige regels toch iets minder streng kunnen en dan krijg je het stuk over particulier eigendom.
Ik kan wel een boompje opzetten over de prijzen van sociale huur en dat die woningen die steeds duurder om te bouwen worden.
In feite wordt een woning steeds vervuilender omdat ze 8-10% groter zijn geworden zonder dat dit echt ten goede komt van het woon- en leefklimaat. Zoveel mensen langer dan 210cm hebben we ook weer niet en het is vrij onzinnig om elk huis daarop aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Precies. Vanuit de duurzaamheidsgedachte moeten de woningen juist kleiner worden. Die 20 cm extra is 30m3 die ik extra moet verwarmen, waar ik niet, maar dan ook niets mee doe.
Ik snap ontwerpen met een hoog plafond heel goed, hiervoor heb ik in een penthouse gewoond met een hoogte van 5500, dat is briljant, maar nu heb ik in een cottage stijl gebouwd, daar is 2600 echt ridicuul. En belangrijker dus, onnodig. Onnodig extra kosten in het bouwen, onnodig extra energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Galactic schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:50:
Wij moeten nu dorpels kiezen voor 2 buitenduren, 1 buitenraam en een schuifraam. In België is dat gebruikelijk om dit te doen in Arduin (blauwe hardsteen). MAAR deze steen is dus eerder blauw en aangezien we donkergrijze/zwart schrijnwerk gaan doen, vind ik dat niet zo mooi. Daarom ben ik aan het kijken of hiervoor geen ander materiaal beschikbaar is. In België zou ook graniet kunnen maar prijs x4 en bovendien zitten hier spikkels in wat we niet mooi vinden.

Wat wordt hiervoor in Nederland zoal gebruikt (dorpels die laag tegen de grond liggen). Ik had al gezien dat jullie zoiets hebben als composiet dorpels. Maar ik vind deze niet in dikte 5 cm en dat is volgens mij nodig in verband met stevigheid? Hoe zit het trouwens met de duurzaamheid. Is dit kleurvast en kwalitatief materiaal?
Die blauwe steen gaat natuurlijk vergrijzen, gaat vrij snel eigenlijk => na 1 jaar is die al vrij grijs.

Je kan ook iets doen met het schrijnwerk zelf => en werken met een verborgen dorpel.
Waterafvoer is dan wel belangrijk - heel belangrijk.
(Als de ruwbouw er al staat weet ik ook niet of je dat nu nog zomaar kunt gaan uitvoeren)

Verzonken raamprofielen:
http://www.vanpellicom.be...mprofielen-elegantie-top/

Een andere optie is aluminium dorpels - maar dat lijkt me niet geschikt voor deuren, schuiframen => die gaan te hard afzien.
Kan wel perfect in de kleur van het schrijnwerk uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Plfaondhoogte (nieuwbouw, bijna af) is 2500 op de benedenverdieping en 2450 op de bovenverdieping. Heb geen problemen om binnen te kunnen :).
Deuren zijn 2200 hoog dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is België... In Nederland verwachten we dat we over 50 jaar mensen van 2.25m hebben. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:18:
Dat is België... In Nederland verwachten we dat we over 50 jaar mensen van 2.25m hebben. :+
Breken ze mijn huis maar af om er een nieuw op te zetten. Dat is mijn zorg niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:26
Galactic schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:50:
Verzoete blauwe hardsteen ? is in het begin heel donker, bijna zwart. Wordt na een tijdje grijs.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:43

The Legend

*Plop*

Waarom geen DTS (kunststof) onderdorpels als ze toch nauwelijks in het zicht zitten?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Rtificial schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:28:
Ik ben mijn zelf-gebouwde nieuwbouwwoning uit 2015 aan het vergelijken.
Ik neem aan na 01-07-2015 aangevraagd? Zo nee dan heeft er of iemand bij BWT lopen slapen of je hebt niet conform je vergunning gebouwd.
Zo ja dan ben je inderdaad naar een niveau gegaan wat onder het minimale valt wat men eigenlijk wilde maar na goed lobbyen toch in het BB is gezet.
Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:10:
[...]

Nee, dat ze meer vragen dan ze mogen en then some. Vooral met subjectieve toetsingen als brandweer en welstand. Daar kan je zoveel adviseurs en rapporten tegenaan gooien wat je wilt, soms wil men persé sprinklers voor een winkel van 1.100 m²... Of allerhande duurzaamheidsgeneuzel zoals zink en lood willen verbannen. Gelukkig komt dat laatste steeds minder voor.
Als een BWT medewerker meer vraagt dan BB2012 dan pak je hem daar toch gelijk op? Vraag je hem waar dat in het BB staat. Kan hij dit niet aanwijzen dan stel je voor die eis te laten vallen. Ik ben daar heel simpel in, als het niet in het BB staat kan het niet gevraagd worden.
Brandweereisen zijn overigens totaal niet subjectief. Sprinklers eisen terwijl het BB dat niet doet is BS. Moet je niet accepteren.
Welstand kan ik weinig over zeggen en kan soms vervelend zijn inderdaad.
Hoho, het onbegrip is er bij de kopers waarom sommige wensen niet kunnen of erg duur worden. Die kunnen het bouwbesluit op zo'n moment niet echt waarderen.

Overigens vind ik je reactie wel typisch. Alsof we slechte, onverkoopbare woningen willen bouwen? :?
Ik weet niet in welk deel van NL jullie bouwen maar afgezien van de afgelegen provincies moet je het in NL wel heel bont maken om een woning onverkoopbaar te maken. Als je ziet wat er betaald wordt voor krotten in steden als Adam en Utrecht dan kan je nog wel wat potten breken voordat kopers afhaken.
Dat is overigens nog niet eens wat ik suggereerde. Projectontwikkelaars kijken over het algemeen met een heel beperkte visie naar bouwen. BVO is heilig en alles waar op bespaard kan worden wordt ook op bespaard.
Dit is overigens niet erg, jullie zijn commerciële instellingen en hebben maar 1 doel: winst maken. Het is aan de overheid om er voor te zorgen dat dit niet teveel ten koste gaat van de consumenten.
Erm, om juist ver boven de 55% komen? Je wil toch niet dat we het minimale doen? :+ Ik heb eigenlijk nooit problemen om die 55% te halen.
Goede insteek om ver boven die 55% proberen te komen maar als je daardoor in de knoei komt met overige regelgeving ben je bij de verkeerde oplossingen aan het zoeken. Dan had je beter kunnen kijken naar bijvoorbeeld de hoek van je dak of het beter inrichten van de overige ruimten (iets minder "onbenoemde ruimte" ontwerpen wellicht?)
Dat klopt. Maar als iemand een dakkapel van 2300 wil en het past in het gevelbeeld? Dit is al voor huizen van 10 jaar oud van toepassing. Die zouden dan ook 2600 kunnen, want gebruik mogelijk als verblijfsruimte. Ik denk dat de lokale bouw- en woningtoezicht met pek en veren weggejaagd wordt als ze bij iedereen zolders komen controleren. :+
Als iemand een dakkapel van 2300 wilt plaatsen op zijn bestaande bouw val je simpelweg onder het Verbouwartikel dat zegt dat hoogte min 2100 moet zijn. Ik zie het probleem niet.
BWT medewerkers mogen meer controleren dan je zou denken. Vergunningsvrij aan het verbouwen? BWT mag op de bouw komen en tekeningen eisen en het werk controleren. Doen we natuurlijk niet maar goed, wellicht leuk om te weten.
Ik kan wel een boompje opzetten over de prijzen van sociale huur en dat die woningen die steeds duurder om te bouwen worden.
In feite wordt een woning steeds vervuilender omdat ze 8-10% groter zijn geworden zonder dat dit echt ten goede komt van het woon- en leefklimaat. Zoveel mensen langer dan 210cm hebben we ook weer niet en het is vrij onzinnig om elk huis daarop aan te passen.
Die vergroting met de bijbehorende materiaalkosten worden mijns inziens ruimschoots gecompenseerd door de minimale eisen voor zaken als isolatie. Het grotere probleem is dat NL steeds rijker is geworden en iedereen steeds groter wilt wonen. Tweeverdieners zonder kinderen (DINKies) die minstens 120m2 willen hebben "want we kunnen een hypotheek van 4 ton krijgen".

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:42:
[...]

Eh, volgens mij niet hoor? Mensen worden juist steeds groter (langer). Heeft vaak met voeding te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 07-01-2016 14:26 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
TommyGun schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:25:
[...]

Eh, volgens mij niet hoor? Mensen worden juist steeds groter (langer). Heeft vaak met voeding te maken.
Dat gaat toch niet met 10cm/50 jaar ofzo. Na 70-80 jaar is het beste van een woning er af en zou je omwille van isolatie alleen al beter de boel afbreken en nieuw bouwen... Wat boeit nu de verwachte lengte over 100 jaar.

Ik ben 1m78, mijn vriendin 1m55. Wij hebben echt geen plafond van 2m60 of hoger nodig, de 2m50 (ale 2m52) volstaat :). Ik heb jaren gewoond in een woning waar ik in de living zo aankom (nooit gemeten) wat ik op 225cm schat en nooit als storend ervaren. Was een oud huis met verlaagde en geïsoleerd plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Engineer Stewie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:39:
[...]

Ik ben 1m78, mijn vriendin 1m55. Wij hebben echt geen plafond van 2m60 of hoger nodig, de 2m50 (ale 2m52) volstaat :). Ik heb jaren gewoond in een woning waar ik in de living zo aankom (nooit gemeten) wat ik op 225cm schat en nooit als storend ervaren. Was een oud huis met verlaagde en geïsoleerd plafond.
Nodig is natuurlijk subjectief. 2m60 ziet er wel veel ruimtelijker uit en ach, die extra stookkosten neem ik wel voor lief.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
tikkietrugjaap schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:16:
[...]

Ik neem aan na 01-07-2015 aangevraagd? Zo nee dan heeft er of iemand bij BWT lopen slapen of je hebt niet conform je vergunning gebouwd.
Zo ja dan ben je inderdaad naar een niveau gegaan wat onder het minimale valt wat men eigenlijk wilde maar na goed lobbyen toch in het BB is gezet.

[...]

Als een BWT medewerker meer vraagt dan BB2012 dan pak je hem daar toch gelijk op? Vraag je hem waar dat in het BB staat. Kan hij dit niet aanwijzen dan stel je voor die eis te laten vallen. Ik ben daar heel simpel in, als het niet in het BB staat kan het niet gevraagd worden.
Brandweereisen zijn overigens totaal niet subjectief. Sprinklers eisen terwijl het BB dat niet doet is BS. Moet je niet accepteren.
Welstand kan ik weinig over zeggen en kan soms vervelend zijn inderdaad.
Niet accepteren? Boven de 1.000 m² ben je aan de goden overgeleverd om gelijkwaardige oplossingen te krijgen. In de ene gemeente kan ik 2.000+ m² bouwen met een Beheersbaarheid van Brand rapportage en in de volgende gemeente is dus 1.100 m² (na een goed afgelopen brand nota bene) letterlijk spelen met vuur.
[...]

Ik weet niet in welk deel van NL jullie bouwen maar afgezien van de afgelegen provincies moet je het in NL wel heel bont maken om een woning onverkoopbaar te maken. Als je ziet wat er betaald wordt voor krotten in steden als Adam en Utrecht dan kan je nog wel wat potten breken voordat kopers afhaken.
Dat is overigens nog niet eens wat ik suggereerde. Projectontwikkelaars kijken over het algemeen met een heel beperkte visie naar bouwen. BVO is heilig en alles waar op bespaard kan worden wordt ook op bespaard.
Dit is overigens niet erg, jullie zijn commerciële instellingen en hebben maar 1 doel: winst maken. Het is aan de overheid om er voor te zorgen dat dit niet teveel ten koste gaat van de consumenten.
Dan noem je ook wel wat. In de wat minder florissante gebieden moet je toch echt wel wat meer bieden. Overigens zijn er genoeg ontwikkelaars die wat leuks neer willen zetten. BVO's (eigenlijk VVO's) is meer kantoor/winkels.
[...]

Goede insteek om ver boven die 55% proberen te komen maar als je daardoor in de knoei komt met overige regelgeving ben je bij de verkeerde oplossingen aan het zoeken. Dan had je beter kunnen kijken naar bijvoorbeeld de hoek van je dak of het beter inrichten van de overige ruimten (iets minder "onbenoemde ruimte" ontwerpen wellicht?)
Onbenoemde ruimtes gebruik ik echt zelden. Vind het een wanstaltige oplossing die ik waar mogelijk probeer te vermijden.
[...]

Als iemand een dakkapel van 2300 wilt plaatsen op zijn bestaande bouw val je simpelweg onder het Verbouwartikel dat zegt dat hoogte min 2100 moet zijn. Ik zie het probleem niet.
BWT medewerkers mogen meer controleren dan je zou denken. Vergunningsvrij aan het verbouwen? BWT mag op de bouw komen en tekeningen eisen en het werk controleren. Doen we natuurlijk niet maar goed, wellicht leuk om te weten.
Dat verbouwartikel geldt ook voor woningen die al met de 2.600 hoogte te maken hadden. Dus dat is eigenlijk vrij knullig. ;)
[...]

Die vergroting met de bijbehorende materiaalkosten worden mijns inziens ruimschoots gecompenseerd door de minimale eisen voor zaken als isolatie. Het grotere probleem is dat NL steeds rijker is geworden en iedereen steeds groter wilt wonen. Tweeverdieners zonder kinderen (DINKies) die minstens 120m2 willen hebben "want we kunnen een hypotheek van 4 ton krijgen".
Tsja, het is een vrij land. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dat hele artikel 1.12a moeten ze imho zo snel mogelijk weer d'r uit schoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

[...]

Nee jong, ik heb in België gebouwd. Ga me toch niet schikken naar zo'n raar bouwbesluit ;-)
Het gaat me ook niet om of ik wel of niet volgens Nederlandse regelgeving bouw, ik volg keurig de Belgische, maar wat voor zin de regelgeving heeft. Een minimum hoogte van 2600 is wat mij betreft compleet onzinnig. Een prachtige hoogte, dat wel, maar als minimum echt absurd, en past niet in de duurzame gedachte.
Overmatige regelgeving resulteert in eenheidsworst, omdat het moeilijk wordt betaalbaar binnen de regels te blijven. naja, goed, is allemaal mijn persoonlijke mening natuurlijk, niet gehinderd door enige kennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel blij met particulier eigendom. Kan hierdoor het plafond op de 1e etage wat lager maken dan 2.60 zodat ik wat meer hoofdruimte overhoud op de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Iemand ervaring met het opstartprotocol voor vloerverwarming? In de "algemene" protocollen staat dat de vloer naar een aanvoertemperatuur moet van 40 graden Celcius. Echter ik met mijn warmtepomp wil niet verder van 28 graden aanvoertemperatuur, aangezien dat warm genoeg is om de woning warm te krijgen is de verwachting. Hoe moet ik hier mee omgaan icm gelijmde PVC vloer & egaline laag? De PVC boeren waar ik mee spreek hebben geen idee van warmtepompen en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Denk dat je beter in Duurzame Energie & Domotica even die vraag kan stellen. Het wijkt wel heel erg af van het bouwen van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
PolderPloer! schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:42:
Iemand ervaring met het opstartprotocol voor vloerverwarming? In de "algemene" protocollen staat dat de vloer naar een aanvoertemperatuur moet van 40 graden Celcius. Echter ik met mijn warmtepomp wil niet verder van 28 graden aanvoertemperatuur, aangezien dat warm genoeg is om de woning warm te krijgen is de verwachting. Hoe moet ik hier mee omgaan icm gelijmde PVC vloer & egaline laag? De PVC boeren waar ik mee spreek hebben geen idee van warmtepompen en zo.
Als je nooit naar 40 graden gaat hoef je dat volgens mij ook niet te doen maar ze raden dat overal aan. Vraag dat eens na bij de leverancier van je warmtepomp.

Ik sta momenteel op 25° (gasketel) en krijg het daar nog heel vlot mee warm (verwarm momenteel het hele huis met vloerverwarming beneden), ik blijf langer op 25 hangen om te ondervloer te drogen, maar ik ga nog naar 30 en 35° puur om het zetten van de vloer.
Verwacht ook niet boven de 30 graden te gaan gedurende het stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:50:
Denk dat je beter in Duurzame Energie & Domotica even die vraag kan stellen. Het wijkt wel heel erg af van het bouwen van een huis.
Hoezo? Dit heeft toch alles met het bouwen van een huis te maken? Namelijk dat de vloer niet uit elkaar knapt of zoiets. Lijkt mij een bouwaangelegenheid, niet een duurzaamheidsvraagstuk of energievraagstuk.

Daarnaast staat bij mij dit topic ook onder Duurzame Energie & Domotica, maar misschien is dat een persoonlijke instelling (waar ik dan geen weet van heb)

@ Stewie, thx, ik neem het mee. Hoeveel tijd neem jij voor de opwarming en met welke stapjes ga je omhoog? Mij wordt geadviseerd 5 graden per 24 uur, maar ik vind 5 graden een grote stap per keer. Daarnaast ben ik bang dat als ik 40 graden door de vloer gooi het hele huis 30+ graden wordt, dat lijkt me ook niet de bedoeling. Dus ik zie nog niet echt het nut in van 30+ aanvoertemperatuur.

Dan zou je nog kunnen stellen dat het in de zomer wel 30+ graden kan worden, maar met mijn water-water warmtepomp kan ik ook koelen, dus ook dat is geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Hmm, ja, bij ons, ook egaline en gelijmde pvc vloer, gingen we naar 25, en toen naar 30 een paar dagen later. En nooit meer hoger gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
PolderPloer! schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:05:
[...]

Hoezo? Dit heeft toch alles met het bouwen van een huis te maken? Namelijk dat de vloer niet uit elkaar knapt of zoiets. Lijkt mij een bouwaangelegenheid, niet een duurzaamheidsvraagstuk of energievraagstuk.

..........
Ben ik niet met je eens

Dit is toch een verwarmingsvraagstuk?

Ivm garantie zou ik trouwens het protocol van de leverancier van de vloer stipt volgen en niet uitgaan van vrijblijvend advies van een forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

[...]

Klinkt als "omdat mensen geld hebben om een ferrari te kopen, mogen geen kleine auto's meer gefabriceerd worden" 8)7
Ik hoop echt dat die belachelijk maatvoering snel van tafel gaat.
Mensen willen inderdaad groter wonen maar er wonen ook nog eens steeds minder mensen in 1 huis. Dan neemt het energieverbruik dubbel zo hard toe :?
Het zou me niet verbazen dat brandveiligheid bij de hoogte ook een rol speelt. Maar om bij de vergelijking van auto's de blijven: daar kun je toch ook kiezen uit wagens die in de crashtest verschillend presteren ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
nokiaan958GB schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:28:
[...]

Ben ik niet met je eens

Dit is toch een verwarmingsvraagstuk?

Ivm garantie zou ik trouwens het protocol van de leverancier van de vloer stipt volgen en niet uitgaan van vrijblijvend advies van een forum ;)
Sorry hoor, maar duurzame energie is toch wat anders dan een verwarmingsvraagstuk?? Ik vraag toch niet hoe ik zo efficient of zo duurzaam mogelijk mijn vloer op temperatuur kan krijgen?? Daarnaast hoort verwarming ook bij het bouwen van een huis, en gezien de reacties is mijn vraag wel op z'n plaats. Tot slot heeft het opstartprotocol te maken met het uitzetten van vloeren e.d. dus grotendeels bouwtechnisch en grotendeels installatietechnisch, beiden kun je niet zonder bij het bouwen van een fatsoenlijk huis.

Bedankt voor je tip trouwens, tuurlijk volg ik een protocol, maar je blind staren op "ouderwetse" protocollen bedoelt voor gasketels lijkt me niet heel zinvol. Ik vind het zinvol om zo'n protocol te beoordelen en daarbij mede tweakers om hun mening te vragen, iets waar tweakers groot mee geworden is IMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik blijf 3 weken op 25 hangen, en dan naar 30 en na een paar dagen naar 35. De termijnen weet ik niet precies, bouw sleutel op de deur en ze komen dat dus doen.
Ik zit ook een beetje met die warmte, een huis wordt best niet warmer dan 20-21 graden in het begin. En om alles open te zetten nadat je weken een bouwdroger hebt laten werken...

Mja, beter het volgen. Als de vloer dan barst is het garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Engineer Stewie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:51:
Ik blijf 3 weken op 25 hangen, en dan naar 30 en na een paar dagen naar 35. De termijnen weet ik niet precies, bouw sleutel op de deur en ze komen dat dus doen.
Ik zit ook een beetje met die warmte, een huis wordt best niet warmer dan 20-21 graden in het begin. En om alles open te zetten nadat je weken een bouwdroger hebt laten werken...

Mja, beter het volgen. Als de vloer dan barst is het garantie...
mmm ik kan gewoon in mijn nog in aanbouw zijnde woning, vind ik erg prettig. Een bouwdroger heb ik (nog) niet gebruikt, ik heb alle ramen op kiepstand. Natuurlijk drogen was volgens de Duitse aannemer het beste, door een bouwdroger kan het te geforceerd gaan. Alles droogt nu al 6 weken dus gaat lekker.

Voor een barstende vloer ben ik niet heel bang, precies zoals je zegt het wordt toch niet warmer dan een graad of 21, misschien hoog zomer 25.

Hoe doe jij het met de keuken? Mijn keukenleverancier zegt dat ik eerst de vloer moet plaatsen, dan pas de keuken erop. De vloerleverancier zegt dat juist niet te moeten doen, want dan staan al die zware keukenkastjes op de PVC, waardoor deze niet meer werken kan. Daarnaast kan dan de keukenleverancier de vloer niet beschadigen. Dat laatste argument vind ik plausibel, de eerste niet, alles zit toch verlijmd dus het gaat sowieso geen kant op. Ook heb ik baat bij een volledig dichte vloer, en niet tot aan de plinten. Hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik kan ook in het huis hoor, beschik over een werfsleutel, doe namelijk een aantal dingen zelf. Maar het inregelen van de verwarming is voor de firma, daar kom ik nu nog niet aan. Ik heb genoeg uitzetvoegeb dus de kans dat die barst is zeer miniem.

We hebben na stucwerk ruim 3 maanden natuurlijk gedroogd (kiepstand) met zeer goed weer maar met het huidig vochtig weer helpt dat nietmeer. De eerste weken doe je best natuurlijk omdat het stucwerk moet uitkristaliseren, daarna mag een bouwdroger gebruikt worden want al het overige vocht (70%) moet eruit.
We houden wel de relatieve vochtigheid tussen 45-55% op aanraden van de trapleverancier (hardhout) en trekken het dus niet ineens kurkdroog. Om een idee te geven, de eerste week zat er 16l/dag in de bouwdroger en dat was zonder verwarming. Op dit moment is de RH 52% en wordt er 6l vocht opgevangen per dag.

Wij hebben keramische vloertegels op de benedenverdieping en dat ligt ook onder de keuken. Hoe PVC zich gedraagt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

PVC in de keuken weet ik ook niet, dat is de enige ruimte bij ons met tegels. Maar in het algemeen zou ik altijd de vloer eerst leggen, en afdekken met een zachte stucloper bij plaatsing van de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
PolderPloer! schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:27:
[...]

mmm ik kan gewoon in mijn nog in aanbouw zijnde woning, vind ik erg prettig. Een bouwdroger heb ik (nog) niet gebruikt, ik heb alle ramen op kiepstand. Natuurlijk drogen was volgens de Duitse aannemer het beste, door een bouwdroger kan het te geforceerd gaan. Alles droogt nu al 6 weken dus gaat lekker.

Voor een barstende vloer ben ik niet heel bang, precies zoals je zegt het wordt toch niet warmer dan een graad of 21, misschien hoog zomer 25.

Hoe doe jij het met de keuken? Mijn keukenleverancier zegt dat ik eerst de vloer moet plaatsen, dan pas de keuken erop. De vloerleverancier zegt dat juist niet te moeten doen, want dan staan al die zware keukenkastjes op de PVC, waardoor deze niet meer werken kan. Daarnaast kan dan de keukenleverancier de vloer niet beschadigen. Dat laatste argument vind ik plausibel, de eerste niet, alles zit toch verlijmd dus het gaat sowieso geen kant op. Ook heb ik baat bij een volledig dichte vloer, en niet tot aan de plinten. Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik heb het stookprotocol afbouw gevolgd, maar dan aangepast. De vloerverwarming is hier uitgelegd op maximaal 35 graden, dus dat was de bovengrens. Om de twee dagen twee graden er bij. Bij 30 graden werd het ook 30 graden in huis..... De schilder vond het wel fijn, want zijn verfwerk werd er beter door.
Vergeet niet dat koelen nog veel belangrijker is, mijn installateur hamerde daarop. Daar kwamen de meeste scheuren vandaan, zeker omdat je met aardwp ook koelt. Hij was in dit geval ook voorstander om het protocol een aantal malen te doen vanwege het koelen en vond de 40 graden minder spannend.

Ik heb een gietvloer en planningstechnisch is eerst de keuken gedaan. Ongeveer dezelfde argumenten als bij jouw hierboven. Mijn bouwbegeleider was van mening dat je vloeren altijd als laatste legt en zo is het gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat hangt nogal van je vloerdikte af. De cementtegels die ik heb liggen vragen 2 centimeter, dat beperkt je wel weer wat in de vrijheid van de hoogte van je keuken. Hoeft geen probleem te zijn hoor, wij zijn ook maar klein, maar als je langer bent kan dat vervelend zijn.
In de praktijk ga je later niet de indeling van je keuken veranderen, dus wat dat betreft maakt het heel weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Persoonlijk vind ik het netter en hygiënischer om de vloer door te leggen onder de keuken. Een open cementvloer is ook niet alles. Tevens heb je dan ook gelijk de goede hoogte.

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic