Die slaapkamers voldoen voor wat betreft oppervlakte van VG/VR makkelijk als hij zich beroept op artikel 1.12a van BB2012.
Prima.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Prima.
Het bouwbesluit kent oppervlakte- en maatvoeringseisen voor verbliifsgebieden en -ruimten zoals slaapkamers. Wat je meet met 1500+ is het gebruiksoppervlakte.WNT schreef op donderdag 31 december 2015 @ 07:09:
[...]
Ik weet niet precies wat je daarmee bedoeld maar begin me wel een beetje zorgen te maken. Daarom eea even nagemeten.
Bij de kleine kamer is het vloeropp >1,5m hoogte 14,1m2 en bij >2,6 9,3m2
Bij de grotere kamer is het vloeropp >1,5m hoogte 18,5m2 en bij >2,6 12,2m2
De breedte op 2,6m is in beide kamers 2900.
Qua ventilatie: er komt in balansventilatie met WTW in en daarnaast kunnen natuurlijk de ramen open.
Is er volgens jou dan een echt probleem? Of is het meer een estetische/gevoelskwestie (ook belangrijk natuurlijk).
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Nee, 100 stopcontacten is niet veel. Dit is een normaal huis, oppervlakte 155m2+kelder. In de kelder zijn het er 12 meen ik. Ik heb niet overdreven veel stopcontacten. Ze bevinden zich met name in de hoeken van ruimtes, en naast deuren.artbij schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:24:
[...]
100 stopcontacten? Is dat niet heel veel? En ook 50 spotjes, Hoe groot is jouw huis?
Denk dat je voor een tweekapper wel wat minder nodig hebt...
Waar ik me zorgen om maak is 6 slaapkamers en 1 badkamer. Als die slaapkamers echt als zodanig gebruikt gaan worden, en je dus tenminste 6 mensen in huis hebt, dan zou ik zoeken naar een mogelijkheid voor een extra douchecel en toilet.WNT schreef op donderdag 31 december 2015 @ 07:09:
[...]
Ik weet niet precies wat je daarmee bedoeld maar begin me wel een beetje zorgen te maken. Daarom eea even nagemeten.
Bij de kleine kamer is het vloeropp >1,5m hoogte 14,1m2 en bij >2,6 9,3m2
Bij de grotere kamer is het vloeropp >1,5m hoogte 18,5m2 en bij >2,6 12,2m2
De breedte op 2,6m is in beide kamers 2900.
Qua ventilatie: er komt in balansventilatie met WTW in en daarnaast kunnen natuurlijk de ramen open.
Is er volgens jou dan een echt probleem? Of is het meer een estetische/gevoelskwestie (ook belangrijk natuurlijk).
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Dat snap ik wel ja. We zijn nu met zijn 3en, dus het valt mee. Als het veel meer mensen worden dan wordt er tussen de slaapkamers op zolder een badkamer gemaakt. De leidingen daarvoor worden alvast aangelegd maar de badkamer zelf nog niet.Rtificial schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:42:
Waar ik me zorgen om maak is 6 slaapkamers en 1 badkamer. Als die slaapkamers echt als zodanig gebruikt gaan worden, en je dus tenminste 6 mensen in huis hebt, dan zou ik zoeken naar een mogelijkheid voor een extra douchecel en toilet.
Balansventilatie is geen probleem. Ik was voorafgaand en tijdens de bouw ergens tussen sceptisch en ronduit tegen, maar nu ik er woon heb ik nog nooit de behoefte gehad een raam op te zetten, waar ik vroeger altijd met raam open sliep.
Je bent nogal wat van plan dan! :-DWNT schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:56:
[...]
Dat snap ik wel ja. We zijn nu met zijn 3en, dus het valt mee. Als het veel meer mensen worden dan wordt er tussen de slaapkamers op zolder een badkamer gemaakt. De leidingen daarvoor worden alvast aangelegd maar de badkamer zelf nog niet.
Dat van de balansventilatie is goed om te horen.
En je washok dan? Met 6 man onontbeerlijk.WNT schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:56:
[...]
Dat snap ik wel ja. We zijn nu met zijn 3en, dus het valt mee. Als het veel meer mensen worden dan wordt er tussen de slaapkamers op zolder een badkamer gemaakt. De leidingen daarvoor worden alvast aangelegd maar de badkamer zelf nog niet.
Dat van de balansventilatie is goed om te horen.
Zoals tikkieterugjaap ook aangeeft zijn de bruikbaarheidseisen en de daglicht eisen (nieuwbouw) uit het bouwbesluit voor particuliere woningbouw niet van toepassing. Hiermee kan je het gewoon verblijfsruimten maken.Señor Sjon schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:41:
[...]
Het bouwbesluit kent oppervlakte- en maatvoeringseisen voor verbliifsgebieden en -ruimten zoals slaapkamers. Wat je meet met 1500+ is het gebruiksoppervlakte.
PSN: speedrazor3
Ik zou de bijkeuken schrappen, zo'n kleine ruimte heb je bijna niets aan. Misschien beter een inloop pantry maken? Misschien een eiland?nokiaan958GB schreef op donderdag 31 december 2015 @ 22:45:
De bijkeuken is heel erg klein. 3,2 m2 en geen deur naar buiten en geen ramen. Naar mijn mening te klein.
Dat iemand vanaf de bank uitzicht wil op de kookplaat moet hij zelf weten. Maar past niet in mijn ouerwets referentiekader
Owja, daar heb ik nooit mee te maken.SpeeDRaZoR3 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 06:21:
[...]
Zoals tikkieterugjaap ook aangeeft zijn de bruikbaarheidseisen en de daglicht eisen (nieuwbouw) uit het bouwbesluit voor particuliere woningbouw niet van toepassing. Hiermee kan je het gewoon verblijfsruimten maken.
[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 01-01-2016 11:09 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Onbenoemde ruimten onder het Bouwbesluit 2012 is nergens meer voor nodig. We hebben immers de functiegebieden die niet hoeven te voldoen aan de eisen van een verblijfsgebied zoals daglicht en ventilatie, maar wel meegenomen moeten worden bij bijvoorbeeld het vluchten. Dat komt omdat zowel verblijfsgebied en functiegebied in een gebruiksgebied zijn gelegen en de eisen voor vluchten gebaseerd zijn op het gebruiksgebied. Wel zo fijn dat je bijvoorbeeld een rookmelder heb hangen naast je slaapkamers.MeTooPV schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:55:
[...]
Volgens mij mogen slaapkamer 5 en 6 geen slaapkamer heten. Te weinig daglicht. Als je het zo wil houden, verander dan de naam naar onbenoemde ruimte. Ik zou ze beiden van een behoorlijke dakkapel voorzien.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
6 stopcontacten alleen al naast je bed is echt wel veel, 10 boven het aanrecht is ook heel veel. Heb er maar 5 en ben nooit een te kort gekomen. Ik heb er minder en maak me daar geen seconden zorgen om...Rtificial schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:42:
[...]
Nee, 100 stopcontacten is niet veel. Dit is een normaal huis, oppervlakte 155m2+kelder. In de kelder zijn het er 12 meen ik. Ik heb niet overdreven veel stopcontacten. Ze bevinden zich met name in de hoeken van ruimtes, en naast deuren.
In de kantoorruimte zijn er verhoudingsgewijs veel, naja, misschien 4 meer dan in andere ruimtes.
Wel bijvoorbeeld 3 aan elke kant van ieder bed. (Lampje, telefoonoplader, en eentje vrij voor allerlei)
De keuken is ruim voorzien. Veel voor apparatuur en verlichting in de kastjes, maar ook in totaal een stuk of 10 boven het aanrecht. Dat telt snel door hoor. Dus, kom jij uit op minder, maak je dan zorgen om je plan, want veel is het echt niet.
Met gestrekt been.
Allemaal leuk die wensen, maar wat is er mis met een vermeerderaar voor een paar euro? Zeker bij bed (achter nachtkastjes) zeer goed te doen, uit het zicht en er worden toch geen grote vermogens gevraagd.Niek_ schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 18:29:
Ik had het toch graag anders gedaan als ik de keuze had.
Bed:
- telefoon
- lamp
en verder geen vrij stopcontact, had er dus graag 3 gehad.
Keuken
- koffiemachine
- waterkoker
- broodbakmachine
- blender
staan allemaal vast op het aanrecht omdat ze elke dag gebruikt worden.
Heb dan nog 1 stopcontact over waardoor ik dan richting een kant van het aanrecht 'gedwongen' wordt.
Achteraf gezien had ik aan beide zijden nog 1 extra stopcontact willen hebben,
4,5 euro is echt te weinig, daarvoor mag jij bij mij langskomen om er nog een 50 tal bij te maken. Ervan uitgaande dat er op de positie al een stopcontact komt, dus dan is het alleen het freeswerk van het extra gat en de duurdere socket met afdekplaat. Freeswerk red je echt niet voor dat geld.Rtificial schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 20:37:
Naja, een stopcontact kost 4,50 ongeveer.
3 naast bed is niet overdreven, maar twee aan elke kant is minimaal. Dan moet je al geen waterbed, warmtedeken of elektrische lattenbodem willen.
Ieder is vrij om te doen wat ie wil, maar de kosten van een stopcontact zijn laag. Ik meen me te herinneren dat Artbij groter bouwt dan ik. Als je dan onder de 100 stopcontacten uitkomt is het plan waarschijnlijk niet optimaal doordacht. Geeft niets, kan he ook prima mee leven, maar gezien de minimale kosten kan het geen kwaad er langer over na te denken. Heg is geen kritiek, het is advies. Ik hoef er niet te wonen, en ik verkoop geen stopcontacten, dus mijn persoonlijke belang is 0,0 ;-)
Als je het later laat doen is dat echt niet handig. Dan moet je gelijk je muren opnieuw doen vanwege de gaten die je moet maken voor nieuwe elektriciteitspunten.Rtificial schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 20:52:
Oh sorry, daar heb je gelijk in. Ik reken met wat het mij kostte om het te doen.
Nee, extra stopcontacten láten doen is duur inderdaad. Dan zou ik er ook over nadenken.
Sorry, my bad.
Vergeet niet dat je in je keuken ook allemaal "onzichtbare" stopcontacten nodig bent voor vaatwasser, wazemkap, ontsteking kookplaat, koelkast, vriezer, magnetron, cooker en eventuele elektrische inbouwboiler. Telt al met al lekker op.artbij schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 15:45:
[...]
6 stopcontacten alleen al naast je bed is echt wel veel, 10 boven het aanrecht is ook heel veel. Heb er maar 5 en ben nooit een te kort gekomen. Ik heb er minder en maak me daar geen seconden zorgen om...
Maar jouw boormachine, freesmachine, boren en frezen waren zeker wel gratis?Rtificial schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 21:01:
Nee, dat snap ik, maar zelfs als je het tijdens de bouw laat doen is het natuurlijk duurder dan de kosten die ik zelf geb gemaakt. Ik heb alle technieken zelf geïnstalleerd en keek dus alleen naar de materiaalkost. Das voor iemand die het laat doen door een elektricien natuurlijk heel anders. Daar had ik even niet bij stilgestaan.
Nee dat is niet zo, tuurlijk wordt het daar warmer, aangezien je daar de hoogste aanvoertemperaturen hebt. Maar een goede vloerverwarmingstekening houdt daar ook weer rekening mee, mits je geen naregeling hebt. Daarnaast is de aanvoertemperatuur bij nieuwbouwwoningen misschien maar iets van 25 graden, dus warmer wordt het er nooit. Je hebt er zelf ook invloed op door juist dat ventiel welke die ruimte verwarmd dicht te draaien.Prosac schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 23:29:
Vraagje voor wat betreft vloerverwarming. Ik heb de verdeler hangen achter in het huis, in de bijkeuken. Daar lopen straks dus 20 leidingen (10 heen, 10 retour) door een kleine ruimte, waarvan uiteindelijk ook 12 door de gang naar de voorste kamer.
Nou heb ik het gevoel dat met name de ruimte waar de verdeler hangt erg warm zal zijn, danwel de vloer waar alle leidingen onder de deur lopen bijzonder heet zullen zijn.
Nou zei iemand me dat je de eerste 10 meter, na de verdeler, van vloerverwarming moet isoleren? Zodat de vloer daar niet al te warm wordt. Klopt dit? Als ik wat rond internet, kan ik daar eigenlijk niks over vinden.
Nee, maar daar is een heel huis mee gebouwd en zijn nog lang niet versleten. Dus voor een particulier als ik schrijf ik die normaal gezien niet af per stopcontact. Een freesmachine heb ik overigens helemaal niet nodig gehad, is houtskeletbouw, dus gewoon een gatzaag op een Bosch accuboor. Die Bosch slijt niet van een extra gat. Die gatzaag was een tientje, en kan ik denk ik nog een keer 400 gaten mee maken, dus heeft ongeveer 2 cent per gat gekost.PolderPloer! schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 23:06:
[...]
Maar jouw boormachine, freesmachine, boren en frezen waren zeker wel gratis?
Is 25 graden normaal in Nederland? Ik dacht dat de ondergrens voor ZLTV op zo'n 30 graden ligt. Wat is bij een aanvoer van 25 dan eigenlijk de gewenste retourtemperatuur?PolderPloer! schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 23:48:
[...]
Nee dat is niet zo, tuurlijk wordt het daar warmer, aangezien je daar de hoogste aanvoertemperaturen hebt. Maar een goede vloerverwarmingstekening houdt daar ook weer rekening mee, mits je geen naregeling hebt. Daarnaast is de aanvoertemperatuur bij nieuwbouwwoningen misschien maar iets van 25 graden, dus warmer wordt het er nooit. Je hebt er zelf ook invloed op door juist dat ventiel welke die ruimte verwarmd dicht te draaien.
Dat klopt, maar [user] had er al 10 boven zijn aanrechtblad zitten.nokiaan958GB schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 22:58:
[...]
Vergeet niet dat je in je keuken ook allemaal "onzichtbare" stopcontacten nodig bent voor vaatwasser, wazemkap, ontsteking kookplaat, koelkast, vriezer, magnetron, cooker en eventuele elektrische inbouwboiler. Telt al met al lekker op.
Met gestrekt been.
Als je je aanrechtblad als keukenkastje gebruikt wel.Señor Sjon schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:57:
Al 10? Als je uitgaat van 2 vrije stopcontacten per 1,2m blad gaat het hard. Vooral als je koffie/waterkoker/blender/mixer altijd in het stopcontact hebt zitten.
Met gestrekt been.
Hier idd 25 graden in en 21/22 graden retour met 10cm hoh.PolderPloer! schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 08:24:
Ligt er een beetje aan op welke hartafstand de verwarmingsbuizen worden gelegd. In mijn geval op 10 cm icm een warmtepomp wil ik dan zo laag mogelijk de vloer in, want dit komt het rendement van de warmtepomp ten goede. retour komt dan op 22 graden ongeveer. Maar deze maand wordt het bij mij geistalleerd dus even afwachten of het ontwerp ook de praktijk zal zijn
Precies, dat zijn het. Er zijn er maar 4 continu bezet. De rest is er om vrijheid te hebben voor het gebruik van verschillende keukenapparatuur op diverse plaatsen. Die vrijheid zou me waarschijnlijk geen 50€ per stopcontact waard zijn. Maar als je toch zelf bezig bent, is het zonde om niet te doen.Señor Sjon schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:12:
Het zijn ook werkstopcontacten. Een staafmixer heb je bv niet altijd op dezelfde plek nodig. Dat geldt voor meerdere apparaten.
Moet ik me toch nog eens in verdiepen. Hier is het dacht ik ingesteld op 30 graden, ook hoh 10cm. Lijkt me dat lager zorgt voor lager moduleren, dus toch wel de moeite waard.jerh schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:21:
[...]
Hier idd 25 graden in en 21/22 graden retour met 10cm hoh.
WNT schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:17:
Ik ben benieuwd naar jullie feedback...
Hier is de bijkeuken ook ingedeeld zoals Fiber hierboven aangeef; met de deur naast je keukenblok dus.Fiber schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:24:
Ik zou dat wandje waar de deur van de bijkeuken in zit schrappen, en die deur dan naast de keuken plaatsen. Heeft drie voordelen: Je bijkeuken wordt wat groter, je bijkeuken heeft een uitgang naar buiten (nou ja, naar de schuur...) en je bent een loos gangetje kwijt.
Maar ook trager opwarmen..... qua rendement is het goed, maar soms is het ook lekker als het sneller warm wordt.Rtificial schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:39:
[...]
Moet ik me toch nog eens in verdiepen. Hier is het dacht ik ingesteld op 30 graden, ook hoh 10cm. Lijkt me dat lager zorgt voor lager moduleren, dus toch wel de moeite waard.
Tenzij je geen verlaging toepast, wat ook haast niet meer uitkan, zeker niet met een traditioneel gebouwd huis met veel thermische massa/capaciteit.jerh schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:01:
[...]
Maar ook trager opwarmen..... qua rendement is het goed, maar soms is het ook lekker als het sneller warm wordt.
Tien kom ik hier ook niet op.artbij schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:09:
[...]
Als je je aanrechtblad als keukenkastje gebruikt wel.
Ik heb er 5, waterkoker en koffie staan er altijd, dus heb er nog 3 vrij. soms hangt daar een tel aan, soms een mixer. Meer dan voldoende dus.
Voor de gein, noem eens 10 dingen die stroom vragen en altijd op je aanrecht staan....
Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.
Huizen worden tot op 50 m van hoogspanning gebouwd. De invloed van de straling neemt ook exponentieel af. 200 meter zou puur esthetisch een nadeel moeten zijn. Hoe kijk je ertegenaan? Een voordeel : als het mistig is, klettert het zo lekker50Miles schreef op zondag 03 januari 2016 @ 00:42:
Afgelopen dagen een optie gekregen voor een nieuwbouwwoning (project bouw). Nu blijkt dat deze 200m van een 110kv hoogspanningslijn af komt te staan. Is dit een no-go?? Wat vinden jullie??
Het is dan ook niet omschreven al particuliere woningbouw maar:Señor Sjon schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:06:
[...]
Owja, daar heb ik nooit mee te maken.Weer een stukje rechtsongelijkheid. Een koper kan ik niet bedienen zonder allerlei maatregelen en een aannemer die n=1 werkt mag dus weer van alles.
Edit
Knullig omschreven trouwens. Particuliere woningbouw is een lekker breed begrip. De grens tussen projectbouw en kavelbouw vervaagt steeds verder. Projecten zijn lang niet meer zzo groot.
Waarom zou het een zwaktebod zijn? Dat heet gewoon slim ontwerpen. Sowieso, als een opdrachtgever het BB aanhoudt voor het niveau van zijn binnenklimaat is hij/zij niet echt op zoek naar een gezond huis. Kan je net zo goed het document echt goed toepassen en de toelaatbare minima gebruiken.PaT schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:11:
Qua afmetingen van die 2 slaapkamers voldoe je prima aan de eisen voor nieuwbouw en hoef je niet zo'n zwaktebod te doen als je te beroepen op artikel 1.12a.
Qua daglicht heb je maar 10% van je verblijfsgebied oppervlakte (dus ongeveer 1m2) nodig. Dat haal je makkelijk met een dakraam.
Prima.
Ik vind het een zwaktebod omdat het Bouwbesluit een set minimale eisen is waar ieder weldenkend mens ruimschoots aan zou moeten WILLEN voldoen. Als je dan willens en wetens onder dat niveau gaat, dan ben je gewoon niet goed bezig. Deregulering is goed, maar als hier echt en masse gebruik van gaat worden gemaakt kan je je afvragen of de particuliere opdrachtgever wel kundig genoeg is om zijn keuzes te overzien.tikkietrugjaap schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:24:
[...]
Waarom zou het een zwaktebod zijn? Dat heet gewoon slim ontwerpen. Sowieso, als een opdrachtgever het BB aanhoudt voor het niveau van zijn binnenklimaat is hij/zij niet echt op zoek naar een gezond huis. Kan je net zo goed het document echt goed toepassen en de toelaatbare minima gebruiken.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Bij mij is het ook hoh 10cm. Maar zelfs als je max op 30° staat wil dat nog niet zeggen dat je dat haalt. Bij mij staat de max aanvoertemp op 25°C (droogstoken chappe) en dat is op dit moment voldoende om 21.5° binnen te krijgen. Het is dan ook nog betrekkelijk warm buiten (6-8°C) maar ik stook de benedenverdieping, bovenverdieping en zolder warm met enkel de vloerverwarming beneden en op de badkamer.Rtificial schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:39:
Moet ik me toch nog eens in verdiepen. Hier is het dacht ik ingesteld op 30 graden, ook hoh 10cm. Lijkt me dat lager zorgt voor lager moduleren, dus toch wel de moeite waard.
Ik heb 6.5 meter keukenblad (incl kookfornuis (80cm) en wasbak (40+15cm oid)) maar het is niet de bedoeling om dat vol te zetten met apparaten. Daarvoor heb ik immers ook menig keukenkastjes/schuiven besteld. Wij hebben op dit moment 1 koffiezet als vast apparaat, de rest staat in de keukenkast/berging. We hebben 6 stopcontacten boven het keukenblad waarvan er 1 vast bezet is.Señor Sjon schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:57:
Al 10? Als je uitgaat van 2 vrije stopcontacten per 1,2m blad gaat het hard. Vooral als je koffie/waterkoker/blender/mixer altijd in het stopcontact hebt zitten.
Als particulieren iets mogen wat een commerciële partij niet mag maakt dat nog geen rechtsongelijkheid. Alle burgers mogen nog steeds voldoen aan die minder zware eisen, ze moeten alleen niet een huis bij jullie kopen.Señor Sjon schreef op zondag 03 januari 2016 @ 16:47:
Ik noem het rechtsongelijkheid omdat wij tegenwoordig vrij flexibel zijn in wat mensen kunnen in een project. Mensen willen de gekste dingen, maar die mogen wij vanwege het BB niet maken. Zou iemand dezelfde woning in eigen beheer bouwen, dan mag het opeens wel.
De commerciële opdrachtgever daarentegen hoort dat wel te zijn maar zoekt ook het minimum op. Voor die partij dient de burger dan ook in bescherming te worden genomen anders krijgen we weer huizen zoals 100 jaar geleden. Voor een voorbeeld, zie het gevolg van het verwijderen van de buitenruimte in BB2003 of de bovenstaande reactie van Sjon.PaT schreef op zondag 03 januari 2016 @ 17:06:
[...]
Ik vind het een zwaktebod omdat het Bouwbesluit een set minimale eisen is waar ieder weldenkend mens ruimschoots aan zou moeten WILLEN voldoen. Als je dan willens en wetens onder dat niveau gaat, dan ben je gewoon niet goed bezig. Deregulering is goed, maar als hier echt en masse gebruik van gaat worden gemaakt kan je je afvragen of de particuliere opdrachtgever wel kundig genoeg is om zijn keuzes te overzien.
Prima.
Als je iets anders wilt ga je toch gewoon particulier bouwen?ohnee schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:01:
Als koper van een projectbouw woning vind ik dat de minister er zich te makkelijk vanaf heeft gemaakt. Natuurlijk wil je voorkomen dat projectbouwers afwijkingen van de BB bruikbaarheidseisen door de strot van de klant kunnen drukken. Maar als een klant echt iets anders wil, dan moet het gewoon mogelijk zijn om dat tijdens de bouw al mee te nemen.
En hoe bewust kies je als particuliere opdrachtgever voor lagere eisen als je een cataloguswoning kiest waarin stilletjes van de BB bruikbaarheidseisen wordt afgeweken?
Met gestrekt been.
Hoe ik over de commerciele bouwpartijen denk is inmiddels duidelijk dus ik reageer even alleen hier op.ohnee schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:01:
En hoe bewust kies je als particuliere opdrachtgever voor lagere eisen als je een cataloguswoning kiest waarin stilletjes van de BB bruikbaarheidseisen wordt afgeweken?
Prima.
[ Voor 6% gewijzigd door Galactic op 07-01-2016 08:51 ]
Mijn ervaring met overheden is hoe jij over commerciële bouwpartijen denkt.tikkietrugjaap schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:52:
[...]
Hoe ik over de commerciele bouwpartijen denk is inmiddels duidelijk dus ik reageer even alleen hier op.
In de regel heeft een koper er de ballen verstand van en vindt het alleen maar lastig als ie niet zijn garage bij de woonkamer kan betrekken, zonder een berging terug te moeten kopen. Of dat er een regeltje is voor dit en een regeltje voor dat.Particulier opdrachtgeverschap kan alleen gekozen worden als de aanvrager van de vergunning de toekomstige eigenaar wordt en dit zelf aanvinkt bij het indienen van de aanvraag. Je kiest er dus heel bewust voor.
Het gaat overigens wel verder dan bruikbaarheidseisen hoor. Het heeft namelijk ook invloed op zaken zoals ventilatie en daglicht en dat zijn zaken die je echt niet door een commerciele partij wilt laten bepalen.
Maar als jij ook zo graag onder het minimum van het minimum wilt heb ik goed nieuws voor je. Dit alles is natuurlijk een opzetje voor een grotere deregulering. In de toekomst zullen ook voor partijen als Sjon de regels minder streng worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 07-01-2016 10:10 ]
Je bent het 'knusse' van een zolder wel kwijt.Rtificial schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:16:
Pfff, al die regeltjes, vermoeiend :-D
Hier hebben we alles nog gewoon op 2400 gebouwd. Lekker compact, niets aan de hand :-) 2600 in een dakkapel lijkt me inderdaad heel apart als gevoel. Wel ruimtelijk natuurlijk, maar heel apart.
Ja precies, geen bal meer aan.Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:25:
[...]
Je bent het 'knusse' van een zolder wel kwijt.
Ons composiet keukenblad is inderdaad een stuk duurder dan bv een jasberg graniet (1 van de goedkoopste natuurlijk). Met het extra witte composiet en nog eens opgedikt tot 5cm zaten we bijna aan de prijs van keramiek maar dat is maar 1cm dik en past niet echt bij de keukenopstelling die we hebben.Giesber schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:51:
Als de prijs van graniet een probleem is dan zou je wel eens kunnen verschieten bij bepaalde soorten composiet. Een goede soort composiet zou sterk, krasvast en kleurvast moeten zijn. Met de juiste montage zou het ook stevig genoeg moeten zijn lijkt mij. Dat wordt inderdaad opgedikt met een valse rand in verstek, en dat is het een kwestie van goed opvullen volgens mij.
In België kan je overigens met zulke vragen ook terecht bij een in natuursteen. En misschien best eentje die ook composiet bewerkt/verkoopt.
Nee, het gaat om een 'minimale' kwaliteit. Persoonlijk vind ik deuren met een doorgang van 2300, plafondhoogte van 2600 en luie trappen niks aan. Waar een trap vroeger ~2x1 meter was met 1 of 2 kwarten is deze inmiddels al 3x1 meter. Bij een dwarskap die begint op de zoldervloer kom je ook niet meer weg met de trap. De krijg je de trap op een andere plek, weg van de bouwmuur of een dakkapel/opbouw om de vrije hoogte van 2300 boven een trede te krijgen (was 2100).Rtificial schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:36:
[...]
Ja precies, geen bal meer aan.
Ik vind het ook wel ver gaan allemaal hoor. Het gaat er uiteindelijk om dat de bewoner er gelukkig mee is, toch?
[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 07-01-2016 10:43 ]
Dat velen van hen onder zoveel mogelijk wet- en regelgeving uit willen komen als ze dat een euro extra oplevert? Lijkt me stug.Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:09:
[...]
Mijn ervaring met overheden is hoe jij over commerciële bouwpartijen denkt.
I rest my case.In de regel heeft een koper er de ballen verstand van en vindt het alleen maar lastig als ie niet zijn garage bij de woonkamer kan betrekken, zonder een berging terug te moeten kopen. Of dat er een regeltje is voor dit en een regeltje voor dat.
Waarom zou je de vloer onder/in de dakkapel meetellen voor je verblijfsgebied? Zit je zo strak met de 55%?Goed voorbeeld is dakkapellen:
Als bouwoptie:
minimaal 2600 vrije hoogte voor verblijfsgebied op zolder. Moet eerlijk zeggen dat ik zo'n dakkapel een paar keer live heb ervaren en het is echt enorm hoog voor een zolder. Als het even kan doe ik ze lager voor het gevelbeeld, maar dan kom ik weer niet uit met de oppervlakte-eisen voor een verblijfsgebied.
Welstand flipt ook meestal als je ze zo op tekening zet.
Dat kan hij doen maar dan is hij wel in overtreding. Vergunningsvrij != regelvrij. Alle bouwwerken dienen te voldoen aan het BB. Voor wat betreft beeld t.o.v. straat: dat is alleen van toepassing bij de voorgevel en dat is vergunningsplichtig en dus zal welstand daar iets over zeggen.Als koper:
dakkapel die 2100-2300 vrije hoogte heeft. Maakt rustig zijn slaapkamer op zolder zonder rekening te houden met ventilatie, geluidswerendheid, beeld t.o.v. de straat etc.
Prima.
Waarmee dus gezegd zou worden dat mijn woning niet voldoet aan de 'minimale kwaliteit'. Vind ik persoonlijk vrij onzinnig. Ik denk dat er op dit moment in Nederland woning worden gebouwd volgens het BB die een mindere kwaliteit technisch en in leefbaarheid hebben dat mijn woning.Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:42:
[...]
Nee, het gaat om een 'minimale' kwaliteit. Persoonlijk vind ik deuren met een doorgang van 2300, plafondhoogte van 2600 en luie trappen niks aan. Waar een trap vroeger ~2x1 meter was met 1 of 2 kwarten is deze inmiddels al 3x1 meter. Bij een dwarskap die begint op de zoldervloer kom je ook niet meer weg met de trap. De krijg je de trap op een andere plek, weg van de bouwmuur of een dakkapel/opbouw om de vrije hoogte van 2300 boven een trede te krijgen (was 2100).
Aangezien we eerder korter dan langer gaan worden is het imo ook vrij overbodig.
Ben je nu jouw bestaande woning aan het vergelijken met de nieuwbouweisen van het BB? Want dat is inderdaad vrij onzinnig.Rtificial schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:09:
[...]
Waarmee dus gezegd zou worden dat mijn woning niet voldoet aan de 'minimale kwaliteit'. Vind ik persoonlijk vrij onzinnig. Ik denk dat er op dit moment in Nederland woning worden gebouwd volgens het BB die een mindere kwaliteit technisch en in leefbaarheid hebben dat mijn woning.
Maarja, dat is natuurlijk wel heel sterk vanuit m'n eigen perspectief gepraat :-D
Prima.
[ Voor 6% gewijzigd door Rtificial op 07-01-2016 11:28 ]
Nee, dat ze meer vragen dan ze mogen en then some. Vooral met subjectieve toetsingen als brandweer en welstand. Daar kan je zoveel adviseurs en rapporten tegenaan gooien wat je wilt, soms wil men persé sprinklers voor een winkel van 1.100 m²... Of allerhande duurzaamheidsgeneuzel zoals zink en lood willen verbannen. Gelukkig komt dat laatste steeds minder voor.tikkietrugjaap schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:54:
[...]
Dat velen van hen onder zoveel mogelijk wet- en regelgeving uit willen komen als ze dat een euro extra oplevert? Lijkt me stug.
Hoho, het onbegrip is er bij de kopers waarom sommige wensen niet kunnen of erg duur worden. Die kunnen het bouwbesluit op zo'n moment niet echt waarderen.[...]
I rest my case.
Erm, om juist ver boven de 55% komen? Je wil toch niet dat we het minimale doen?[...]
Waarom zou je de vloer onder/in de dakkapel meetellen voor je verblijfsgebied? Zit je zo strak met de 55%?
Dat klopt. Maar als iemand een dakkapel van 2300 wil en het past in het gevelbeeld? Dit is al voor huizen van 10 jaar oud van toepassing. Die zouden dan ook 2600 kunnen, want gebruik mogelijk als verblijfsruimte. Ik denk dat de lokale bouw- en woningtoezicht met pek en veren weggejaagd wordt als ze bij iedereen zolders komen controleren.[...]
Dat kan hij doen maar dan is hij wel in overtreding. Vergunningsvrij != regelvrij. Alle bouwwerken dienen te voldoen aan het BB. Voor wat betreft beeld t.o.v. straat: dat is alleen van toepassing bij de voorgevel en dat is vergunningsplichtig en dus zal welstand daar iets over zeggen.
Ik kan wel een boompje opzetten over de prijzen van sociale huur en dat die woningen die steeds duurder om te bouwen worden.tikkietrugjaap schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:20:
[...]
Ben je nu jouw bestaande woning aan het vergelijken met de nieuwbouweisen van het BB? Want dat is inderdaad vrij onzinnig.
Nieuwbouweisen worden met de tijd hoger. Zoals we bijvoorbeeld onze auto's steeds minder vervuilend willen hebben, willen we onze woningen ook van een steeds hogere kwaliteit.
Daar wordt vaak tegen geageerd (want tsja dat kost geld) waardoor er vanuit de politiek wordt bepaald dat sommige regels toch iets minder streng kunnen en dan krijg je het stuk over particulier eigendom.
Die blauwe steen gaat natuurlijk vergrijzen, gaat vrij snel eigenlijk => na 1 jaar is die al vrij grijs.Galactic schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:50:
Wij moeten nu dorpels kiezen voor 2 buitenduren, 1 buitenraam en een schuifraam. In België is dat gebruikelijk om dit te doen in Arduin (blauwe hardsteen). MAAR deze steen is dus eerder blauw en aangezien we donkergrijze/zwart schrijnwerk gaan doen, vind ik dat niet zo mooi. Daarom ben ik aan het kijken of hiervoor geen ander materiaal beschikbaar is. In België zou ook graniet kunnen maar prijs x4 en bovendien zitten hier spikkels in wat we niet mooi vinden.
Wat wordt hiervoor in Nederland zoal gebruikt (dorpels die laag tegen de grond liggen). Ik had al gezien dat jullie zoiets hebben als composiet dorpels. Maar ik vind deze niet in dikte 5 cm en dat is volgens mij nodig in verband met stevigheid? Hoe zit het trouwens met de duurzaamheid. Is dit kleurvast en kwalitatief materiaal?
Breken ze mijn huis maar af om er een nieuw op te zetten. Dat is mijn zorg nietSeñor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:18:
Dat is België... In Nederland verwachten we dat we over 50 jaar mensen van 2.25m hebben.
Verzoete blauwe hardsteen ? is in het begin heel donker, bijna zwart. Wordt na een tijdje grijs.Galactic schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:50:
Wij moeten nu dorpels kiezen voor 2 buitenduren, 1 buitenraam en een schuifraam. In België is dat gebruikelijk om dit te doen in Arduin (blauwe hardsteen). MAAR deze steen is dus eerder blauw en aangezien we donkergrijze/zwart schrijnwerk gaan doen, vind ik dat niet zo mooi. Daarom ben ik aan het kijken of hiervoor geen ander materiaal beschikbaar is. In België zou ook graniet kunnen maar prijs x4 en bovendien zitten hier spikkels in wat we niet mooi vinden.
https://fgheysels.github.io/
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik neem aan na 01-07-2015 aangevraagd? Zo nee dan heeft er of iemand bij BWT lopen slapen of je hebt niet conform je vergunning gebouwd.Rtificial schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:28:
Ik ben mijn zelf-gebouwde nieuwbouwwoning uit 2015 aan het vergelijken.
Als een BWT medewerker meer vraagt dan BB2012 dan pak je hem daar toch gelijk op? Vraag je hem waar dat in het BB staat. Kan hij dit niet aanwijzen dan stel je voor die eis te laten vallen. Ik ben daar heel simpel in, als het niet in het BB staat kan het niet gevraagd worden.Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:10:
[...]
Nee, dat ze meer vragen dan ze mogen en then some. Vooral met subjectieve toetsingen als brandweer en welstand. Daar kan je zoveel adviseurs en rapporten tegenaan gooien wat je wilt, soms wil men persé sprinklers voor een winkel van 1.100 m²... Of allerhande duurzaamheidsgeneuzel zoals zink en lood willen verbannen. Gelukkig komt dat laatste steeds minder voor.
Ik weet niet in welk deel van NL jullie bouwen maar afgezien van de afgelegen provincies moet je het in NL wel heel bont maken om een woning onverkoopbaar te maken. Als je ziet wat er betaald wordt voor krotten in steden als Adam en Utrecht dan kan je nog wel wat potten breken voordat kopers afhaken.Hoho, het onbegrip is er bij de kopers waarom sommige wensen niet kunnen of erg duur worden. Die kunnen het bouwbesluit op zo'n moment niet echt waarderen.
Overigens vind ik je reactie wel typisch. Alsof we slechte, onverkoopbare woningen willen bouwen?
Goede insteek om ver boven die 55% proberen te komen maar als je daardoor in de knoei komt met overige regelgeving ben je bij de verkeerde oplossingen aan het zoeken. Dan had je beter kunnen kijken naar bijvoorbeeld de hoek van je dak of het beter inrichten van de overige ruimten (iets minder "onbenoemde ruimte" ontwerpen wellicht?)Erm, om juist ver boven de 55% komen? Je wil toch niet dat we het minimale doen?Ik heb eigenlijk nooit problemen om die 55% te halen.
Als iemand een dakkapel van 2300 wilt plaatsen op zijn bestaande bouw val je simpelweg onder het Verbouwartikel dat zegt dat hoogte min 2100 moet zijn. Ik zie het probleem niet.Dat klopt. Maar als iemand een dakkapel van 2300 wil en het past in het gevelbeeld? Dit is al voor huizen van 10 jaar oud van toepassing. Die zouden dan ook 2600 kunnen, want gebruik mogelijk als verblijfsruimte. Ik denk dat de lokale bouw- en woningtoezicht met pek en veren weggejaagd wordt als ze bij iedereen zolders komen controleren.
Die vergroting met de bijbehorende materiaalkosten worden mijns inziens ruimschoots gecompenseerd door de minimale eisen voor zaken als isolatie. Het grotere probleem is dat NL steeds rijker is geworden en iedereen steeds groter wilt wonen. Tweeverdieners zonder kinderen (DINKies) die minstens 120m2 willen hebben "want we kunnen een hypotheek van 4 ton krijgen".Ik kan wel een boompje opzetten over de prijzen van sociale huur en dat die woningen die steeds duurder om te bouwen worden.
In feite wordt een woning steeds vervuilender omdat ze 8-10% groter zijn geworden zonder dat dit echt ten goede komt van het woon- en leefklimaat. Zoveel mensen langer dan 210cm hebben we ook weer niet en het is vrij onzinnig om elk huis daarop aan te passen.
Prima.
Eh, volgens mij niet hoor? Mensen worden juist steeds groter (langer). Heeft vaak met voeding te maken.Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:42:
[...]
Aangezien we eerder korter dan langer gaan worden is het imo ook vrij overbodig.
[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 07-01-2016 14:26 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dat gaat toch niet met 10cm/50 jaar ofzo. Na 70-80 jaar is het beste van een woning er af en zou je omwille van isolatie alleen al beter de boel afbreken en nieuw bouwen... Wat boeit nu de verwachte lengte over 100 jaar.TommyGun schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:25:
[...]
Eh, volgens mij niet hoor? Mensen worden juist steeds groter (langer). Heeft vaak met voeding te maken.
Nodig is natuurlijk subjectief. 2m60 ziet er wel veel ruimtelijker uit en ach, die extra stookkosten neem ik wel voor lief.Engineer Stewie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:39:
[...]
Ik ben 1m78, mijn vriendin 1m55. Wij hebben echt geen plafond van 2m60 of hoger nodig, de 2m50 (ale 2m52) volstaat. Ik heb jaren gewoond in een woning waar ik in de living zo aankom (nooit gemeten) wat ik op 225cm schat en nooit als storend ervaren. Was een oud huis met verlaagde en geïsoleerd plafond.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Niet accepteren? Boven de 1.000 m² ben je aan de goden overgeleverd om gelijkwaardige oplossingen te krijgen. In de ene gemeente kan ik 2.000+ m² bouwen met een Beheersbaarheid van Brand rapportage en in de volgende gemeente is dus 1.100 m² (na een goed afgelopen brand nota bene) letterlijk spelen met vuur.tikkietrugjaap schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:16:
[...]
Ik neem aan na 01-07-2015 aangevraagd? Zo nee dan heeft er of iemand bij BWT lopen slapen of je hebt niet conform je vergunning gebouwd.
Zo ja dan ben je inderdaad naar een niveau gegaan wat onder het minimale valt wat men eigenlijk wilde maar na goed lobbyen toch in het BB is gezet.
[...]
Als een BWT medewerker meer vraagt dan BB2012 dan pak je hem daar toch gelijk op? Vraag je hem waar dat in het BB staat. Kan hij dit niet aanwijzen dan stel je voor die eis te laten vallen. Ik ben daar heel simpel in, als het niet in het BB staat kan het niet gevraagd worden.
Brandweereisen zijn overigens totaal niet subjectief. Sprinklers eisen terwijl het BB dat niet doet is BS. Moet je niet accepteren.
Welstand kan ik weinig over zeggen en kan soms vervelend zijn inderdaad.
Dan noem je ook wel wat. In de wat minder florissante gebieden moet je toch echt wel wat meer bieden. Overigens zijn er genoeg ontwikkelaars die wat leuks neer willen zetten. BVO's (eigenlijk VVO's) is meer kantoor/winkels.[...]
Ik weet niet in welk deel van NL jullie bouwen maar afgezien van de afgelegen provincies moet je het in NL wel heel bont maken om een woning onverkoopbaar te maken. Als je ziet wat er betaald wordt voor krotten in steden als Adam en Utrecht dan kan je nog wel wat potten breken voordat kopers afhaken.
Dat is overigens nog niet eens wat ik suggereerde. Projectontwikkelaars kijken over het algemeen met een heel beperkte visie naar bouwen. BVO is heilig en alles waar op bespaard kan worden wordt ook op bespaard.
Dit is overigens niet erg, jullie zijn commerciële instellingen en hebben maar 1 doel: winst maken. Het is aan de overheid om er voor te zorgen dat dit niet teveel ten koste gaat van de consumenten.
Onbenoemde ruimtes gebruik ik echt zelden. Vind het een wanstaltige oplossing die ik waar mogelijk probeer te vermijden.[...]
Goede insteek om ver boven die 55% proberen te komen maar als je daardoor in de knoei komt met overige regelgeving ben je bij de verkeerde oplossingen aan het zoeken. Dan had je beter kunnen kijken naar bijvoorbeeld de hoek van je dak of het beter inrichten van de overige ruimten (iets minder "onbenoemde ruimte" ontwerpen wellicht?)
Dat verbouwartikel geldt ook voor woningen die al met de 2.600 hoogte te maken hadden. Dus dat is eigenlijk vrij knullig.[...]
Als iemand een dakkapel van 2300 wilt plaatsen op zijn bestaande bouw val je simpelweg onder het Verbouwartikel dat zegt dat hoogte min 2100 moet zijn. Ik zie het probleem niet.
BWT medewerkers mogen meer controleren dan je zou denken. Vergunningsvrij aan het verbouwen? BWT mag op de bouw komen en tekeningen eisen en het werk controleren. Doen we natuurlijk niet maar goed, wellicht leuk om te weten.
Tsja, het is een vrij land.[...]
Die vergroting met de bijbehorende materiaalkosten worden mijns inziens ruimschoots gecompenseerd door de minimale eisen voor zaken als isolatie. Het grotere probleem is dat NL steeds rijker is geworden en iedereen steeds groter wilt wonen. Tweeverdieners zonder kinderen (DINKies) die minstens 120m2 willen hebben "want we kunnen een hypotheek van 4 ton krijgen".
Nee jong, ik heb in België gebouwd. Ga me toch niet schikken naar zo'n raar bouwbesluit ;-)tikkietrugjaap schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:16:
[...]
Ik neem aan na 01-07-2015 aangevraagd? Zo nee dan heeft er of iemand bij BWT lopen slapen of je hebt niet conform je vergunning gebouwd.
Zo ja dan ben je inderdaad naar een niveau gegaan wat onder het minimale valt wat men eigenlijk wilde maar na goed lobbyen toch in het BB is gezet.
Verwijderd
Als je nooit naar 40 graden gaat hoef je dat volgens mij ook niet te doen maar ze raden dat overal aan. Vraag dat eens na bij de leverancier van je warmtepomp.PolderPloer! schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:42:
Iemand ervaring met het opstartprotocol voor vloerverwarming? In de "algemene" protocollen staat dat de vloer naar een aanvoertemperatuur moet van 40 graden Celcius. Echter ik met mijn warmtepomp wil niet verder van 28 graden aanvoertemperatuur, aangezien dat warm genoeg is om de woning warm te krijgen is de verwachting. Hoe moet ik hier mee omgaan icm gelijmde PVC vloer & egaline laag? De PVC boeren waar ik mee spreek hebben geen idee van warmtepompen en zo.
Hoezo? Dit heeft toch alles met het bouwen van een huis te maken? Namelijk dat de vloer niet uit elkaar knapt of zoiets. Lijkt mij een bouwaangelegenheid, niet een duurzaamheidsvraagstuk of energievraagstuk.Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:50:
Denk dat je beter in Duurzame Energie & Domotica even die vraag kan stellen. Het wijkt wel heel erg af van het bouwen van een huis.
Ben ik niet met je eensPolderPloer! schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:05:
[...]
Hoezo? Dit heeft toch alles met het bouwen van een huis te maken? Namelijk dat de vloer niet uit elkaar knapt of zoiets. Lijkt mij een bouwaangelegenheid, niet een duurzaamheidsvraagstuk of energievraagstuk.
..........
Klinkt als "omdat mensen geld hebben om een ferrari te kopen, mogen geen kleine auto's meer gefabriceerd worden"tikkietrugjaap schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:16:
[...]
Die vergroting met de bijbehorende materiaalkosten worden mijns inziens ruimschoots gecompenseerd door de minimale eisen voor zaken als isolatie. Het grotere probleem is dat NL steeds rijker is geworden en iedereen steeds groter wilt wonen. Tweeverdieners zonder kinderen (DINKies) die minstens 120m2 willen hebben "want we kunnen een hypotheek van 4 ton krijgen".
Sorry hoor, maar duurzame energie is toch wat anders dan een verwarmingsvraagstuk?? Ik vraag toch niet hoe ik zo efficient of zo duurzaam mogelijk mijn vloer op temperatuur kan krijgen?? Daarnaast hoort verwarming ook bij het bouwen van een huis, en gezien de reacties is mijn vraag wel op z'n plaats. Tot slot heeft het opstartprotocol te maken met het uitzetten van vloeren e.d. dus grotendeels bouwtechnisch en grotendeels installatietechnisch, beiden kun je niet zonder bij het bouwen van een fatsoenlijk huis.nokiaan958GB schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:28:
[...]
Ben ik niet met je eens
Dit is toch een verwarmingsvraagstuk?
Ivm garantie zou ik trouwens het protocol van de leverancier van de vloer stipt volgen en niet uitgaan van vrijblijvend advies van een forum
mmm ik kan gewoon in mijn nog in aanbouw zijnde woning, vind ik erg prettig. Een bouwdroger heb ik (nog) niet gebruikt, ik heb alle ramen op kiepstand. Natuurlijk drogen was volgens de Duitse aannemer het beste, door een bouwdroger kan het te geforceerd gaan. Alles droogt nu al 6 weken dus gaat lekker.Engineer Stewie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:51:
Ik blijf 3 weken op 25 hangen, en dan naar 30 en na een paar dagen naar 35. De termijnen weet ik niet precies, bouw sleutel op de deur en ze komen dat dus doen.
Ik zit ook een beetje met die warmte, een huis wordt best niet warmer dan 20-21 graden in het begin. En om alles open te zetten nadat je weken een bouwdroger hebt laten werken...
Mja, beter het volgen. Als de vloer dan barst is het garantie...
Ik heb het stookprotocol afbouw gevolgd, maar dan aangepast. De vloerverwarming is hier uitgelegd op maximaal 35 graden, dus dat was de bovengrens. Om de twee dagen twee graden er bij. Bij 30 graden werd het ook 30 graden in huis..... De schilder vond het wel fijn, want zijn verfwerk werd er beter door.PolderPloer! schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:27:
[...]
mmm ik kan gewoon in mijn nog in aanbouw zijnde woning, vind ik erg prettig. Een bouwdroger heb ik (nog) niet gebruikt, ik heb alle ramen op kiepstand. Natuurlijk drogen was volgens de Duitse aannemer het beste, door een bouwdroger kan het te geforceerd gaan. Alles droogt nu al 6 weken dus gaat lekker.
Voor een barstende vloer ben ik niet heel bang, precies zoals je zegt het wordt toch niet warmer dan een graad of 21, misschien hoog zomer 25.
Hoe doe jij het met de keuken? Mijn keukenleverancier zegt dat ik eerst de vloer moet plaatsen, dan pas de keuken erop. De vloerleverancier zegt dat juist niet te moeten doen, want dan staan al die zware keukenkastjes op de PVC, waardoor deze niet meer werken kan. Daarnaast kan dan de keukenleverancier de vloer niet beschadigen. Dat laatste argument vind ik plausibel, de eerste niet, alles zit toch verlijmd dus het gaat sowieso geen kant op. Ook heb ik baat bij een volledig dichte vloer, en niet tot aan de plinten. Hoe gaan jullie hiermee om?
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq