Voor het tamelijk luchtdicht te krijgen is niet zoveel nodig (plat dak scheelt al heel veel). Ventilatiesysteem is wel hap uit het budget, of het rendabel is, is te betwijfelen. Maar wij doen het wel voor het comfort en de gezondheid.Rtificial schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:39:
Isolatie is een perfecte, goedkope basis. Luchtdicht bouwen dus, maar vergeet niet dat daarmee je WTW ventilatiesysteem ook een meerkost wordt, en noodzakelijk is. Dit is ook een meerkost in je energieverbruik overigens. Bij elkaar zit je dan al aan 10K, en heb je nog geen passief huis.
Luchtdicht krijgen is niet erg moeilijk op zich. Je moet er alleen wel netjes voor werken. Een gevolg van luchtdicht bouwen is dat je niet ontkomt aan gedegen ventilatie, en dat heeft dan enkel zin als je er een WTW in zet, anders had je weer net zo goed niet luchtdicht kunnen bouwen.
Een warmtepomp kan je in sommige gevallen best rendabel inzetten, maar in een goed geisoleerd huis, met een lage warmtevraag, kom je al snel uit op L/L warmtepompen als efficiente investering, en die geven geen comfort. Ik ben blij dat we hier gewoon een kleine combiketel opgehangen hebben die zorgt voor het kleine beetje warmte dat we nodig hebben via vloerverwarming, en voor het warm water. Investering van niets vergeleken met een warmtepomp, en zo'n klein verbruik door goed te isoleren dat de verbruikskosten ook nauwelijks noemenswaardig zijn.
Een warmtepomp kan je in sommige gevallen best rendabel inzetten, maar in een goed geisoleerd huis, met een lage warmtevraag, kom je al snel uit op L/L warmtepompen als efficiente investering, en die geven geen comfort. Ik ben blij dat we hier gewoon een kleine combiketel opgehangen hebben die zorgt voor het kleine beetje warmte dat we nodig hebben via vloerverwarming, en voor het warm water. Investering van niets vergeleken met een warmtepomp, en zo'n klein verbruik door goed te isoleren dat de verbruikskosten ook nauwelijks noemenswaardig zijn.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
artbij schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:56:
[...]
Tvt van 4 jaar is onzin.Zelfs de meest gunstige berekeningen halen dat niet. En als die paar tientjes meer betalen je van leuke dingen doen afhouden......wat dan te denken van de duizenden euros extra die je moet investeren om e.a. aan te leggen....
Begin een beetje moe van je te worden. Je stelt een vraag, krijgt antwoord en stelt vervolgens dat de gegeven antwoorden onzin zijn en niet kloppen.artbij schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:13:
[...]
Prijspijl van 2011 geeft een kostprijs van 2,30 per wp. Jij was dus ongeveer 7k kwijt, terugverdientijd is dus wel iets langer.
Wat wil je nou?
Wat mij betreft kom je langs, mag je de factuur ook nog eens vasthouden. Je zou natuurlijk ook jezelf wat meer kunnen inlezen op het onderwerp, loopt ook een topic op GoT over, dan had je geweten dat hetgeen ik schrijf geen onzin is. Dit is in ieder geval mijn laatste reactie op jouw berichten.
Om luchtdicht te bouwen wordt veel gebruik gemaakt van allerlei folies en tapes. Geeft op zich een prima resultaat en inderdaad, luchtdicht bouwen is op zich niet erg moeilijk. De vraag is echter hoe die folies en tapes zich houden. Menig folie heeft 10 jaar na oplevering de vorm van een uitgedroogd, gescheurd en verbrokkeld geheel en ook tapes hebben niet het eeuwige leven. Het gevolg is dat het nu zorgvuldig uitgedachte installatieconcept maar beperkt houdbaar is. Kies dus zorgvuldig de materialen en gebruik zo weinig mogelijk middelen die wel eens niet het eeuwige leven zouden kunnen hebben.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
artbij schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:49:
[...]
Je bent niet verplicht om energiezuinig te bouwen. Je hoeft alleen de norm te halen.

A'dam PVOutput
Tegenwoordig wordt vooral gewerkt met aluminium gecacheerd PIR. De naden worden vervolgens afgeplakt met aluminiumtape en dat blijft gewoon een eeuwigheid zitten. Verder vergaat folie vooral onder invloed van UV, iets wat als het goed is niet in je constructie aanwezig is.
Ik heb een tijdje terug een kantoorpand gebouwd zien worden, er wordt een fundering gestort, stalen constructie opgezet en het eerste wat ze doen is met dikke PIR platen de hele buitengevel bouwen. Aansluitingen dichtpurren of verlijmen met PU-lijm en open stukken afplakken met alutape. Pas later is daar de gevelbekleding omheen gebouwd en is de binnenkant afgewerkt. Zo'n pand is gewoon geheel luchtdicht en goed geisoleerd.
Ik heb een tijdje terug een kantoorpand gebouwd zien worden, er wordt een fundering gestort, stalen constructie opgezet en het eerste wat ze doen is met dikke PIR platen de hele buitengevel bouwen. Aansluitingen dichtpurren of verlijmen met PU-lijm en open stukken afplakken met alutape. Pas later is daar de gevelbekleding omheen gebouwd en is de binnenkant afgewerkt. Zo'n pand is gewoon geheel luchtdicht en goed geisoleerd.
waar nog bij komt dat de huidige norm van EPC 0,4 nog steeds niet heel super is. Er zijn zoveel dingen waar op verbeterd kan worden, wat te denken van Rc 5 voor de vloer ipv 3,5 bijvoorbeeld. De huidige eisen energiezuinig noemen geeft vooral een beeld van hoe we gewend zijn aan het verspillen van energie, want het is verre van optimaal.
edit: dit is een reacite op Artbij die schrijft dat je alleen de norm moet halen, verder niet verplicht bent energiezuinig te bouwen
[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 24-12-2015 09:36 ]
Geheel luchtdicht is relatief. Pas als je een gebouw op overdruk zet kom je er achter of het geheel luchtdicht is. In bijvoorbeeld laboratoria en operatiekamers, waar een overdruk vereist is, is sprake van een behoorlijke mate van luchtdichtheid. Daar worden wel wat meer maatregelen getroffen dan voor een kantoorgebouw. Ook wordt iets secuurder gebouwd. Dat alles met dito prijskaartje. Overigens zijn ook die gebouwen / ruimten niet geheel luchtdicht, met opzet. Een drukregeling in een echt luchtdichte ruimte is namelijk zeer complex, met een (gecontroleerd) lek gaat dat veel beter._JGC_ schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:33:
Zo'n pand is gewoon geheel luchtdicht en goed geisoleerd.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Dat wil ik toch wel even ontkennen. Komt al na 1 jaar gewoon los door vochtigheid en temperatuurverschillen in de spouw. Heeft ook relatief weinig nut. Je hebt ook nog van de speciale tapes die een godsvermogen kosten, maar ook die komen los al duurt het wat langer (5-7 jaar). Vind ik persoonlijk nutteloze investering. Wij "lijmen" ze gewoon vast met PUR schuim._JGC_ schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:33:
Tegenwoordig wordt vooral gewerkt met aluminium gecacheerd PIR. De naden worden vervolgens afgeplakt met aluminiumtape en dat blijft gewoon een eeuwigheid zitten. Verder vergaat folie vooral onder invloed van UV, iets wat als het goed is niet in je constructie aanwezig is.
Klopt dat niet dan?Fr33z schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:35:
[...]
waar nog bij komt dat de huidige norm van EPC 0,4 nog steeds niet heel super is. Er zijn zoveel dingen waar op verbeterd kan worden, wat te denken van Rc 5 voor de vloer ipv 3,5 bijvoorbeeld. De huidige eisen energiezuinig noemen geeft vooral een beeld van hoe we gewend zijn aan het verspillen van energie, want het is verre van optimaal.
edit: dit is een reacite op Artbij die schrijft dat je alleen de norm moet halen, verder niet verplicht bent energiezuinig te bouwen
Ik zeg hetzelfde als jij, de EPC norm is een minimum van wat zou moeten, als je energiezuinig bouwt ga je wel onder de norm.
[ Voor 9% gewijzigd door Artbij op 24-12-2015 10:04 ]
Met gestrekt been.
Mooi, zijn we daar ook weer af.Niek_ schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:21:
[...]
[...]
Begin een beetje moe van je te worden. Je stelt een vraag, krijgt antwoord en stelt vervolgens dat de gegeven antwoorden onzin zijn en niet kloppen.
Wat wil je nou?
Wat mij betreft kom je langs, mag je de factuur ook nog eens vasthouden. Je zou natuurlijk ook jezelf wat meer kunnen inlezen op het onderwerp, loopt ook een topic op GoT over, dan had je geweten dat hetgeen ik schrijf geen onzin is. Dit is in ieder geval mijn laatste reactie op jouw berichten.
Bijna alle terugverdienmodellen zijn gebaseerd op fictieve bedragen. Ook jouw tvt van 4 jaar is ongeloofwaardig kort, vandaar mijn reactie. Helaas kun je niet vertellen hoe het echt zit....
Met gestrekt been.
Warmtepompen maken herrie, zijn duur en groot. Ik heb ervoor in de kelder alvast een technische ruimte gepland. Zo'n WTW installatie is ook groot en als je echt goed isoleert ontkom je daar niet aan. Houd er rekening mee in je ontwerp, zo'n ding is echt een stuk groter dan een CV-ketel.Grolsch schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:46:
Ik ben ook geen bomenknuffelaar, maar als het voor redelijk geld (terugverdientijd van 5 ~ 10 jaar) energiezuinig kan werk ik daar graag aan mee. (mits het budget het toelaat).
We zullen straks binnen de EPC norm moeten blijven.
Ik ben voorstander van in de basis goed isoleren (wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken of in te kopen) en daarna evt. zonnepanelen.
Ik hoor hele wisselende verhalen over warmtepompen.
Ze kosten een vermogen, en er zijn best veel mensen ontevreden over, dat ze het huis niet comfortabel warm krijgen.
Ook schijn je er nogal een installatie bij te krijgen die ook weer ruimte inneemt.
Ik moet nog gaan rekenen met warmtepompen en besparingen. In principe kun je hem niet terugverdienen, maar omdat ik (en jij waarschijnlijk ook) nog de mogelijkheid hebben geen gas aan te sluiten en dus aansluitkosten + vastrecht gaan besparen is het misschien net rendabel.
Met gestrekt been.
Verbruik is niet duur bij gas, het vastrecht is duur, dat moet je ook meetellen. En bij nieuwbouw ook natuurlijk de aansluitkosten. Ook als is dat maar 100,- per jaar.Rtificial schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:16:
Ik ben blij dat we hier gewoon een kleine combiketel opgehangen hebben die zorgt voor het kleine beetje warmte dat we nodig hebben via vloerverwarming, en voor het warm water. Investering van niets vergeleken met een warmtepomp, en zo'n klein verbruik door goed te isoleren dat de verbruikskosten ook nauwelijks noemenswaardig zijn.
Met gestrekt been.
Ja, dat is dus jammer. PUR is echt niet luchtdicht. De meeste PU schuimen beginnen al na een jaar of 2 uit te drogen. Een flexibele PUR zoals Flexi-Foam presteert iets beter, maar verwacht daar geen wonderen van.Galactic schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:40:
[...]
Dat wil ik toch wel even ontkennen. Komt al na 1 jaar gewoon los door vochtigheid en temperatuurverschillen in de spouw. Heeft ook relatief weinig nut. Je hebt ook nog van de speciale tapes die een godsvermogen kosten, maar ook die komen los al duurt het wat langer (5-7 jaar). Vind ik persoonlijk nutteloze investering. Wij "lijmen" ze gewoon vast met PUR schuim.
De ALU tape zit niet in de spouw, de luchtdichting zoek je normaal gesproken aan het binnenblad. De folies vergaan zoals gezegd in feite enkel onder invloed van UV licht. De tape krijg binnen niets te verduren, en gaat bij gebruik van goede kwaliteit tapes een eeuwigheid blijven zitten, mits goed aangebracht.
Verder komt luchtdichtheid ook veel vanuit de pleistering die binnen aangebracht wordt. Naden en kieren dus netjes aftapen, en netjes afpleisteren.
Ja sorry, die kosten ken ik niet. Ik heb een tank, die me 50 euro per jaar kost. Dat is in verhouding tot m'n verbruik heel veel.artbij schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:20:
[...]
Verbruik is niet duur bij gas, het vastrecht is duur, dat moet je ook meetellen. En bij nieuwbouw ook natuurlijk de aansluitkosten. Ook als is dat maar 100,- per jaar.
Zo'n gastank in de voortuin? Dat is niet altijd even mooi, valt die bij jou erg veel op?Rtificial schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:22:
[...]
Ja sorry, die kosten ken ik niet. Ik heb een tank, die me 50 euro per jaar kost. Dat is in verhouding tot m'n verbruik heel veel.
Kan het toch niet laten.artbij schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:02:
[...]
Mooi, zijn we daar ook weer af.
Bijna alle terugverdienmodellen zijn gebaseerd op fictieve bedragen. Ook jouw tvt van 4 jaar is ongeloofwaardig kort, vandaar mijn reactie. Helaas kun je niet vertellen hoe het echt zit....
Als je m'n berichten leest, heb je alle informatie al tot je beschikking.
Onderstaand samengevat:
12 panelen (250Wp) + SMA omvormer voor in totaal, incl. montagemateriaal, excl. installatie 1 euro per Wp.
Dus 3000 euro totaal, installatie heb ik zelf gedaan, laat je dit doen dan komt er ongeveer 750 euro bovenop.
Ik wek ongeveer 3000kWh per jaar op. Met een kWh-prijs van 0,22-0,25 euro levert dit 660-750 euro per jaar op die ik niet aan de energieleverancier hoef af te dragen.
De investering van 3000 euro levert dus ongeveer 750 euro per jaar op en dat zorgt dus voor een terugverdientijd van 4 jaar.
Laat je het installeren dan komt hier 1 jaar tvt bovenop.
Ik kan natuurlijk bij niemand in z'n portemonnee kijken, maar bij onze woning was dit nou typisch een voorbeeld van laaghangend fruit. Een kleine investering met een tvt die overzichtelijk is, ideaal dus.
Ook hier wil ik graag nog even op reageren. Je hebt verschillende soorten warmtepompen:artbij schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:18:
[...]
Warmtepompen maken herrie, zijn duur en groot. Ik heb ervoor in de kelder alvast een technische ruimte gepland. Zo'n WTW installatie is ook groot en als je echt goed isoleert ontkom je daar niet aan. Houd er rekening mee in je ontwerp, zo'n ding is echt een stuk groter dan een CV-ketel.
Ik moet nog gaan rekenen met warmtepompen en besparingen. In principe kun je hem niet terugverdienen, maar omdat ik (en jij waarschijnlijk ook) nog de mogelijkheid hebben geen gas aan te sluiten en dus aansluitkosten + vastrecht gaan besparen is het misschien net rendabel.
-lucht-lucht
-lucht-water
-water-water
De eerste categorie kent iedereen wel: de airco. Ook met een airco kan je goed je huis verwarmen. Zit een nadeel aan, de ruimte waar de binnenunit hangt wordt verwarmt, de rest niet. Dit kan je oplossen door meerdere binnenunits te plaatsen, maar dat brengt ook meer kosten met zich mee. 1 set heb je vanaf een euro of 1500.
De tweede categorie is iets minder bekend: de lucht-water warmtepomp. Groot? Nee, zeker niet. Lawaaiig? Kan, maar dat ligt helemaal aan de buitenunit. Dit systeem werkt met een zelfde soort buitenunit als een normale airco, echter heb je binnen geen unit hangen waar warme of koude lucht uit komt, maar heb je naast je CV een unit hangen (kleiner dan een gemiddelde CV) die op de CV-leidingen aangesloten is en het CV-water verwarmt. Dus in tegenstelling tot een airco verwarmt deze oplossing wel de gehele woning. Dit systeem vind je voor rond de 3500 euro. Let wel, dit werkt het beste als je je huis op lage temperatuur verwarmt! En dat heeft natuurlijk weer een-op-een te maken met de isolatie van je woning.
De derde categorie ken ik zelf niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Vermoed wel dat jullie hierop doelen met groot en lawaaiig, maar er is vast iemand die hier iets over kan roepen.
Hij staat bij mij achteraan het kavel, de mannen die komen vullen hebben een slang van 50 meter bij zich. Dus bij ons zie je de tank niet echt. Als ik er vanuit de woonkamer op zou kijken had ik em laten ingraven. Dat kost eenmalig wel wat meer.Jochemd13 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:24:
[...]
Zo'n gastank in de voortuin? Dat is niet altijd even mooi, valt die bij jou erg veel op?
Gemiddeld in NLD kost elektra per kWh 0,22 en gas per m3 0,62 lees ik net als ik de eerste zoveel resultaten op Google (excl. advertenties) doorloop.Rtificial schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:41:
De kWh prijs ligt over het afgelopen jaar bij ons overigens eerder rond de 0,19€. Die van aardgas overigens op ongeveer 1/4 daarvan.
Om het dan nog even compleet te maken
3000kWh tegen 0,25 = 750 euro --> tvt 4 jaar
3000kWh tegen 0,22 = 660 euro --> tvt 4,54 jaar
3000kWh tegen 0,19 = 570 euro --> tvt 5,27 jaar
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik betaal op dit moment 0,21 / KWH
3750 EURO voor zonnepanelen is niet duur incl. installatie en alles.
Wat je eigenlijk ook nog moet verrekenen is de vermindering energiebelasting per jaar.
Ik denk (en dan zit ik aardig goed) dat de terugverdientijd op zonnepanelen gemiddeld zo op 6 á 8 jaar zit.
Maar dan zit je nog met het feit dat je een mooi huis laat bouwen, en dat je dan echt niet van die foeilelijke zonnepanelen op je dak wil!
Ik heb er ook al aan zitten denken om ze eventueel achter in de tuin tegen een wal aan te leggen.
Wat je eigenlijk ook nog moet verrekenen is de vermindering energiebelasting per jaar.
Ik denk (en dan zit ik aardig goed) dat de terugverdientijd op zonnepanelen gemiddeld zo op 6 á 8 jaar zit.
Maar dan zit je nog met het feit dat je een mooi huis laat bouwen, en dat je dan echt niet van die foeilelijke zonnepanelen op je dak wil!
Ik heb er ook al aan zitten denken om ze eventueel achter in de tuin tegen een wal aan te leggen.
Je kan m3 gas niet vergelijken met kWh prijs van elektriciteit.Niek_ schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:48:
[...]
Gemiddeld in NLD kost elektra per kWh 0,22 en gas per m3 0,62 lees ik net als ik de eerste zoveel resultaten op Google (excl. advertenties) doorloop.
Om het dan nog even compleet te maken
3000kWh tegen 0,25 = 750 euro --> tvt 4 jaar
3000kWh tegen 0,22 = 660 euro --> tvt 4,54 jaar
3000kWh tegen 0,19 = 570 euro --> tvt 5,27 jaar
3K is geen marktconforme prijs, dus jouw verhaal is niet exemplarisch voor tvt.Niek_ schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:34:
[...]
Kan het toch niet laten.
Als je m'n berichten leest, heb je alle informatie al tot je beschikking.
Onderstaand samengevat:
12 panelen (250Wp) + SMA omvormer voor in totaal, incl. montagemateriaal, excl. installatie 1 euro per Wp.
Dus 3000 euro totaal, installatie heb ik zelf gedaan, laat je dit doen dan komt er ongeveer 750 euro bovenop.
Ik wek ongeveer 3000kWh per jaar op. Met een kWh-prijs van 0,22-0,25 euro levert dit 660-750 euro per jaar op die ik niet aan de energieleverancier hoef af te dragen.
De investering van 3000 euro levert dus ongeveer 750 euro per jaar op en dat zorgt dus voor een terugverdientijd van 4 jaar.
Laat je het installeren dan komt hier 1 jaar tvt bovenop.
Ik kan natuurlijk bij niemand in z'n portemonnee kijken, maar bij onze woning was dit nou typisch een voorbeeld van laaghangend fruit. Een kleine investering met een tvt die overzichtelijk is, ideaal dus.
[...]
Ook hier wil ik graag nog even op reageren. Je hebt verschillende soorten warmtepompen:
-lucht-lucht
-lucht-water
-water-water
De eerste categorie kent iedereen wel: de airco. Ook met een airco kan je goed je huis verwarmen. Zit een nadeel aan, de ruimte waar de binnenunit hangt wordt verwarmt, de rest niet. Dit kan je oplossen door meerdere binnenunits te plaatsen, maar dat brengt ook meer kosten met zich mee. 1 set heb je vanaf een euro of 1500.
De tweede categorie is iets minder bekend: de lucht-water warmtepomp. Groot? Nee, zeker niet. Lawaaiig? Kan, maar dat ligt helemaal aan de buitenunit. Dit systeem werkt met een zelfde soort buitenunit als een normale airco, echter heb je binnen geen unit hangen waar warme of koude lucht uit komt, maar heb je naast je CV een unit hangen (kleiner dan een gemiddelde CV) die op de CV-leidingen aangesloten is en het CV-water verwarmt. Dus in tegenstelling tot een airco verwarmt deze oplossing wel de gehele woning. Dit systeem vind je voor rond de 3500 euro. Let wel, dit werkt het beste als je je huis op lage temperatuur verwarmt! En dat heeft natuurlijk weer een-op-een te maken met de isolatie van je woning.
De derde categorie ken ik zelf niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Vermoed wel dat jullie hierop doelen met groot en lawaaiig, maar er is vast iemand die hier iets over kan roepen.
Warmtepompen zijn echt groot, zeker als je ze vergelijkt met een hr keteltje. Je moet een watertank hebben etc.
Met gestrekt been.
Eh, mijn Elga warmtepomp heeft een buitenunit ter grootte van een airco (Carrier). De binnenunit is niet groter dan 3 schoenendozen op elkaar gestapeld. Na subsidie kostte deze warmtepomp mij 4000,-, maar als je zelf handig bent kan het wel 1k goedkoper.Warmtepompen zijn echt groot, zeker als je ze vergelijkt met een hr keteltje. Je moet een watertank hebben etc.
En waarom moet je een watertank hebben? OK, voor sanitair warmwater moet je iets verzinnen, maar het is niet verplicht om dat met een watertank in te vullen.
Ik snap niet waar al die (achterhaalde?) onzin over warmtepompen vandaan komt.
Hier een willekeurige aanbieder die voor 3120Wp 0,96 euro per Wp rekent = net geen 3000 euro totaal. Dan heb je dus het hele pakket: panelen, omvormer, bekabeling en montagemateriaal. Excl. installatie die je nog eens 700 euro zou kosten als je er voor kiest om het niet zelf te doen.artbij schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:09:
[...]
3K is geen marktconforme prijs, dus jouw verhaal is niet exemplarisch voor tvt.
Warmtepompen zijn echt groot, zeker als je ze vergelijkt met een hr keteltje. Je moet een watertank hebben etc.
Hier een plaatje van een lucht-water warmtepomp (Techneco Elga) naast een reguliere CV ("hr-keteltje"). Wat je dan niet ziet op de afbeelding is de buitenunit. Deze is vergelijkbaar met die van een airco, hier een voorbeeld. Een watertank is bij een lucht-water warmtepomp niet benodigd.
[ Voor 7% gewijzigd door Niek_ op 24-12-2015 11:19 . Reden: installatieprijs toegevoegd ]
Kansloos Niek_, ondanks je goede pogingen. artbij _wil_ niet overtuigd worden.
Naja, 4000 euro voor een apparaat dat enkel verwarming levert is natuurlijk in een goed geïsoleerd huis wel een boel geld.
Bij een lage warmtebehoefte heb je dat er niet snel uit.
En je hebt dus nog steeds een oplossing voor warm water nodig.
3000wp aan zonnepanelen heeft normaal een gemiddeld rendement van 2700kWh. Dat maakt de terugverdientijd al weer realistischer, met een dikke 7 jaar. Uitgaande van blijvende saldering, Dat is niet voor eeuwig. In Duitsland hoor ik al geluiden om dat te stoppen.
Lost het uiterlijk van de panelen natuurlijk niet op. Blijft een vreselijk gezicht.
Bij een lage warmtebehoefte heb je dat er niet snel uit.
En je hebt dus nog steeds een oplossing voor warm water nodig.
3000wp aan zonnepanelen heeft normaal een gemiddeld rendement van 2700kWh. Dat maakt de terugverdientijd al weer realistischer, met een dikke 7 jaar. Uitgaande van blijvende saldering, Dat is niet voor eeuwig. In Duitsland hoor ik al geluiden om dat te stoppen.
Lost het uiterlijk van de panelen natuurlijk niet op. Blijft een vreselijk gezicht.
Zo'n Elga levert niet genoeg om een huis van 1000m3 te verwarmen, daarnaast levert hij niet genoeg warm water om van te douchen. De reden dat hij op een plaatsje naast een oude ketel hangt is omdat hij als bijverwarming dient naast een ketel. Wil je alleen een warmtepomp zit je wel vast aan een vat etc.Niek_ schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:16:
[...]
Hier een willekeurige aanbieder die voor 3120Wp 0,96 euro per Wp rekent = net geen 3000 euro totaal. Dan heb je dus het hele pakket: panelen, omvormer, bekabeling en montagemateriaal.
Hier een plaatje van een lucht-water warmtepomp (Techneco Elga) naast een reguliere CV ("hr-keteltje"). Wat je dan niet ziet op de afbeelding is de buitenunit. Deze is vergelijkbaar met die van een airco, hier een voorbeeld. Een watertank is bij een lucht-water warmtepomp niet benodigd.
Ik had graag gehad dat ik voor 10K mijn nieuwe woning helemaal energieneutral had incl warmtepomp, panelen etc. Het is alleen echt nog niet zover.
Dit is eerder reeel voor een wamtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 24-12-2015 11:22 ]
Met gestrekt been.
Klopt helemaal, maar daar ging ik ook niet vanuit. Ik reageerde op je opmerking over warmtepompen en dan met name op het formaat en het lawaai.artbij schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:19:
[...]
Zo'n Elga levert niet genoeg om een huis van 1000m3 te verwarmen, daarnaast levert hij niet genoeg warm water om van te douchen. De reden dat hij op een plaatsje naast een oude ketel hangt is omdat hij als bijverwarming dient naast een ketel.
Ik had graag gehad dat ik voor 10K mijn nieuwe woning helemaal energieneutral had incl warmtepomp, panelen etc. Het is alleen echt nog niet zover.
Zie graag je reactie op de zonnepanelen nog
[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 24-12-2015 11:22 ]
Die prijs voor het DHZ pakket is incl BTW nog iets hoger natuurlijk. Vanaf 3619€. Plus dan nog 750 voor de montage voor mensen die dat niet graag zelf doen.
Inderdaad, je moet dhz niet vergelijken met normale prijzen. Prijs is ook nog eens excl vervoer en bekabeling......Rtificial schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:24:
Die prijs voor het DHZ pakket is incl BTW nog iets hoger natuurlijk. Vanaf 3619€. Plus dan nog 750 voor de montage voor mensen die dat niet graag zelf doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 24-12-2015 11:26 ]
Met gestrekt been.
BTW krijg je terug, is 2 x een formuliertje invullen. 1x om het terug te vragen en 1 x om vervolgens vrijgesteld te worden van het doen van een opgave. Er zijn veel voorbeelden te vinden op internet van het invullen van dit formulier, sneller kan ik het niet verdienen.Rtificial schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:24:
Prijzen van de panelen zijn incl. bekabeling en montagemateriaal.
Enige dat ontbreekt is de installatie die:
37,50 * 12 = 450 euro voor de panelen kost
250 euro voor de omvormer
+ 100-300 euro qua reiskosten.
Nogmaals, dit was een willekeurige aanbieder die bevestigd dat je dus ruim 3000Wp op je dak kan hebben liggen voor nog geen 3000 euro. Eventueel 4000 als je de installatie laat doen.
Dus met de gemiddelde kWh-prijs van 0,22 in NLD zorgt dit voor een tvt die tussen de 4,5 en 6 jaar ligt.
[ Voor 24% gewijzigd door Niek_ op 24-12-2015 11:32 ]
OK, dat is bij ons niet geloof ik.
Maar goed, de terugverdientijd blijft een luchtkasteel. Uiteindelijk betaalt heel Nederland daar aan mee, doordat je momenteel nog 100% gesaldeerd wordt, terwijl het eigenlijk op z'n best redelijk zou zijn gesaldeerd te worden tegen de actuele inkoopprijs voor de energie-maatschappijen, op het exacte moment van levering van de energie aan het net. Tot die tijd hou je jezelf vanuit een duurzame gedachte voor de gek. Vanuit een financieel perspectief natuurlijk niet. Hoe meer geld je uit de samenleving naar jezelf toe weet te trekken, hoe beter natuurlijk :-)
Het moge duidelijk zijn, ik zie niets in zonnepanelen op de manier waarop deze momenteel toegepast en gesubsidieerd worden.
Maar goed, de terugverdientijd blijft een luchtkasteel. Uiteindelijk betaalt heel Nederland daar aan mee, doordat je momenteel nog 100% gesaldeerd wordt, terwijl het eigenlijk op z'n best redelijk zou zijn gesaldeerd te worden tegen de actuele inkoopprijs voor de energie-maatschappijen, op het exacte moment van levering van de energie aan het net. Tot die tijd hou je jezelf vanuit een duurzame gedachte voor de gek. Vanuit een financieel perspectief natuurlijk niet. Hoe meer geld je uit de samenleving naar jezelf toe weet te trekken, hoe beter natuurlijk :-)
Het moge duidelijk zijn, ik zie niets in zonnepanelen op de manier waarop deze momenteel toegepast en gesubsidieerd worden.
Dan zijn we het helemaal met elkaar eensRtificial schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:31:
Het gaat er mij om dat ik zoveel mogelijk geld over hou om leuke dingen te doen en zo weinig mogelijk aan vaste lasten kwijt ben. Tegen de tijd dat het salderen eraf gaat (2020) heeft mijn set zich al dik terugverdiend, daarna kijken we wel weer verder.
Toch is het goed om over de energiehuishouding van je huis na te denken. Zoals nu getekend zou de hele slaapverdieping best warm kunnen worden. Zit je alsnog aan een warmtepomp vast die ze airco noemen. Dat zijn ook van die pareltjes aan je buitengevel of op je dak. Dan zie ik liever all black zonnepanelen.Grolsch schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:59:
[...]

Ook iets om rekening mee te houden is het leidingverloop en de plaats van een warmwatertoestel. Met je huidige indeling heb je lange leidingen nodig. Door de natte ruimtes zoals keuken en badkamer boven elkaar te plannen kan je daar flink op besparen. Dat scheelt in aanleg, maar vooral in gebruiksplezier. Lang wachten op warm water is gewoon vervelend.
Ook zal je veel plezier kunnen hebben van een technische ruimte, eventueel gecombineerd als ruimte voor de wasmachine. Jammer dat je geen kelder bouwt, daar zou je dat goed kwijt kunnen.
A'dam PVOutput
Je bent meer dan welkom om mijn lucht/water warmtepomp te komen beluisteren. De binnenunit veel minder herrie dan de CV ketel en de buitenunit wordt door de wind en regendruppels ruim overstemd. Binnen is de buitenunit al helemaal niet te horen!artbij schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:18:
[...]
Warmtepompen maken herrie, zijn duur en groot. Ik heb ervoor in de kelder alvast een technische ruimte gepland. Zo'n WTW installatie is ook groot en als je echt goed isoleert ontkom je daar niet aan. Houd er rekening mee in je ontwerp, zo'n ding is echt een stuk groter dan een CV-ketel.
Vanwaar de aanname dat warmtepompen herrie maken?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Heb gewone zonnepanelen aan de achterkant van de woning, geen gezicht maar daar stoort het niet. Aan de voorkant is alles strak op de WAR-sensor na. Weet niet wat je denkt over het geluid van een gasketel maar dat is zeer minimaal. Als je er een meter vanaf gaat staan hoor je niets, gegeven dat er een deur tussenstaat zal je in de ruimte erlangs zeker niets meer horen.
Nu de vloer erin zit en al het vocht in de woning gestoken is ben ik begonnen met de drogen met een bouwdroger (Alles is gehard en een bouwdroger kan dan geen kwaad meer).
Man, wat een vocht zit daar in, de bouwdroger haalde op de eerste 24h 16l uit de lucht. Na een paar dagen de verwarming aan en nu zakt het opgenomen vocht wel.
Vermoed dat de relatieve vochtigheid laag aan het worden is en ga als het straks nog zo 'weinig' (5.5l op 13h) is de bouwdroger eens even afzetten om de lucht weer vochtiger te laten worden.
Daar de bouwdroger wel wat verbruikt (30kWh/dag) wil ik wel het beste rendement. Heb de bouwdroger toch geleend en kost niets.
Ik dacht dat het huis redelijk droog was zo 3 maanden na het stuccen en 1,5 na het chappen maar niets is minder waar.
Nu de vloer erin zit en al het vocht in de woning gestoken is ben ik begonnen met de drogen met een bouwdroger (Alles is gehard en een bouwdroger kan dan geen kwaad meer).
Man, wat een vocht zit daar in, de bouwdroger haalde op de eerste 24h 16l uit de lucht. Na een paar dagen de verwarming aan en nu zakt het opgenomen vocht wel.
Vermoed dat de relatieve vochtigheid laag aan het worden is en ga als het straks nog zo 'weinig' (5.5l op 13h) is de bouwdroger eens even afzetten om de lucht weer vochtiger te laten worden.
Daar de bouwdroger wel wat verbruikt (30kWh/dag) wil ik wel het beste rendement. Heb de bouwdroger toch geleend en kost niets.
Ik dacht dat het huis redelijk droog was zo 3 maanden na het stuccen en 1,5 na het chappen maar niets is minder waar.
[ Voor 10% gewijzigd door Engineer Stewie op 24-12-2015 12:03 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Je hebt gelijk, Señor Sjon, sorry.
Hou je er wel rekening mee dat overdag de vraag naar energie groter is dan 's nacht en de prijs dan dus ook hoger?Rtificial schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:31:

Edit: en vergeet de subsidie op de fossiele brandstoffen niet,
was laatst in het nieuws, >10 miljard per jaar oid.
[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 24-12-2015 13:16 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@artbij
Kijk ook hier eens: http://aquarea.smallsolutions.de/index.php?title=Hauptseite
Daar worden zeer riante woning verwarmt, ook zonder boilervat.
Kijk ook hier eens: http://aquarea.smallsolutions.de/index.php?title=Hauptseite
Daar worden zeer riante woning verwarmt, ook zonder boilervat.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Een boiler heb je enkel nodig als je warm tap water wilt maken via de Warmtpomp. Echter, zelfs dan kan het heel compact gebouwd worden. Zie bijvoorbeeld deze
Dat ding is gigantisch vergeleken met een hr keteltje. Maar dat maakt verder niet uit, maar je moet er echt rekening mee houden. Weegt ook 250 kilo in totaal....TLer schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:08:
Een boiler heb je enkel nodig als je warm tap water wilt maken via de Warmtpomp. Echter, zelfs dan kan het heel compact gebouwd worden. Zie bijvoorbeeld deze
[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 24-12-2015 14:52 ]
Met gestrekt been.
250 kilo is toch geen probleem voor een moderne vloer? Daarnaast moet je bij je CV ketel ook rekening houden met de afvoer van je verbrandingsgassen en een expansievat wat ook ruimte in gaat nemen. Sowieso is dit voorbeeld met gemak op 1m2 te plaatsen. Of je dat nu doet met een kast aan de muur, of met een kast op de vloer. de totale ruimte ben je gewoon kwijt.
Doel van deze post was dan ook enkel om aan te geven dat dat gigantisch groot gewoon heel erg mee valt.
Doel van deze post was dan ook enkel om aan te geven dat dat gigantisch groot gewoon heel erg mee valt.
Vrolijk Kerstfeest allemaal!
1000m3 lijkt me een lastig verhaal met een Elga, hoewel het misschien net zou kunnen voor alleen de verwarming. Met 1000m3 denk ik ook niet dat je het met 10K gaat redden. 10K in een project met een rijtjeshuis is echter wel genoeg. Vanaf EPC=0,6 naar -0,2 was ongeveer 16K, als je begint bij 0,4 is 10K niet onrealistisch. Zie ook: https://www.rvo.nl/sites/...e%20Meter_A4_Brochure.pdfartbij schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:19:
[...]
Zo'n Elga levert niet genoeg om een huis van 1000m3 te verwarmen, daarnaast levert hij niet genoeg warm water om van te douchen. De reden dat hij op een plaatsje naast een oude ketel hangt is omdat hij als bijverwarming dient naast een ketel. Wil je alleen een warmtepomp zit je wel vast aan een vat etc.
Dit is eerder reeel voor een wamtepomp.
[afbeelding]
Wat betreft de warmtepomp: ja, helemaal gelijk. Als je echt naar 0 gas wilt zit je met je warmwater voorziening. Een warmtepomp bied geen hoog piekvermogen, dus is een opslagvat nodig. En dat kost gewoon ruimte. Maar een zonneboiler kost evenveel ruimte want daarvoor is dat vat ook nodig. Dus een warmtepomp afwijzen in verband met de ruimte (in een huis van 1000m3?) en vervolgens dezelfde ruimte reserveren voor een zonneboiler klinkt me toch vreemd in de oren. Waarbij ik trouwens moet zeggen dat ik persoonlijk een zonneboiler een erg elegant apparaat vind: hoge opbrengst per m2 dak, plus goede verhouding opbrengst vs hulpenergie.
Verder zijn veel van de warmtepompen inderdaad lawaaiige dingen, die je eigenlijk niet in huis wilt halen. Maar aan de andere kant zijn er ook inmiddels redelijk wat modellen te krijgen die heel erg meevallen qua geluid. Dus daar kun/kon je wat tegengas verwachten.
Of op je hypermoderne carport voor 2 auto'sGrolsch schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:59:
Ik betaal op dit moment 0,21 / KWH
Als je een beetje op let valt dat reuze mee, al is het in de nacht al snel veel geluid, of je moet naast het spoor wonen of binnenstad.Bezuiniger schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:04:
[...]
Verder zijn veel van de warmtepompen inderdaad lawaaiige dingen, die je eigenlijk niet in huis wilt halen. Maar aan de andere kant zijn er ook inmiddels redelijk wat modellen te krijgen die heel erg meevallen qua geluid. Dus daar kun/kon je wat tegengas verwachten.
Mijn wp staat binnen, iets geprepareerd en met de db meter gemeten maakt de 2015 model wasdroger 20-22 db meer geluid dan de warmtepomp........dus ja, wat is herrie?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ben ik met je eens, dus ga er nog goed over nadenkennokiaan958GB schreef op donderdag 24 december 2015 @ 21:27:
[...]
Of op je hypermoderne carport voor 2 auto's
Na veel wikken wegen over het kopen van een bestaand huis zijn m'n vriendin en ik tot de conclusie gekomen dat nieuwbouw misschien toch beter aansluit bij onze wensen. We zitten nu een beetje in een onderzoekende fase wat we precies willen en hoe het huis er uit moet komen te zien om zo te kijken of we iets kunnen bouwen waar we beide happy mee zijn. Het vervolg plan is om een kavel te zoeken die kwa grote hier ongeveer mee matched en eens met een aannemer om tafel te gaan zitten om inzicht te krijgen in de kosten. Voordat we naar een architect of aannemer willen stappen hebben wij eerst maar eens zelf wat op papier gezet. Hieronder het resultaat... (alles klikbaar voor groot)

Het is nog redelijk ruw opgezet allemaal omdat ik de verfijning graag overlaat aan een architect. Die heeft er toch meer verstand van
Ik ben erg benieuwd wat jullie van de indeling vinden, de buitenkant heeft nog heel veel werk nodig en ben ik nog niet tevreden over en ik hoop dat een architect daarbij kan helpen.
De indeling is voornamelijk ontstaan doordat ik een werkkamer wil hebben op de beneden verdieping waarbij ik nog voldoende contact kan houden met m'n vriendin (we zijn nu met z'n 2e) en dan is het niet heel gezellig als ik de hele tijd boven zit
Onze gedachte was om het verder zo open mogelijk te laten waarbij de ruimtes zelf wel door glazen deuren af te sluiten zijn. De indeling is naar alle kanten spiegelbaar dus als we een kavel hebben gevonden kan het zo gedraaid worden voor optimale lichtinval
Puntjes van kritiek:
-Geen dedicated achter deur waar je met vieze schoenen binnen kan komen
-Walk-inn is misschien toch wel aan de kleine kant
-Voordeur zit niet in het midden
En jullie zullen er vast nog veel meer hebben, alle kritiek is welkom!

Het is nog redelijk ruw opgezet allemaal omdat ik de verfijning graag overlaat aan een architect. Die heeft er toch meer verstand van
De indeling is voornamelijk ontstaan doordat ik een werkkamer wil hebben op de beneden verdieping waarbij ik nog voldoende contact kan houden met m'n vriendin (we zijn nu met z'n 2e) en dan is het niet heel gezellig als ik de hele tijd boven zit
Puntjes van kritiek:
Ik vind het een aansprekend ontwerp. Leuk!
Ik zou kiezen voor een en-suite bij de grote slaapkamer, en grote inbouwkasten in plaats van een walk-in-closet. Die moet om geen verspilde ruimte te zijn meer zijn dan de pijpenla die je nu getekend hebt.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar de details in afwerking maken het ontwerp potentieel duur. Goed opletten met het soort hout, en het soort bevestigingsmateriaal, zodat je ook op langere termijn de juiste uitstraling hebt.
Binnen zie ik prachtige deuren getekend. De uitvoeringen die ik daar van ken, gewoon 2 openslaande deuren, 180 breed, 260 hoog, kwamen dacht ik al op 6000€ excl btw. Mooie details, maar heel kostbaar.
Ik zou kiezen voor een en-suite bij de grote slaapkamer, en grote inbouwkasten in plaats van een walk-in-closet. Die moet om geen verspilde ruimte te zijn meer zijn dan de pijpenla die je nu getekend hebt.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar de details in afwerking maken het ontwerp potentieel duur. Goed opletten met het soort hout, en het soort bevestigingsmateriaal, zodat je ook op langere termijn de juiste uitstraling hebt.
Binnen zie ik prachtige deuren getekend. De uitvoeringen die ik daar van ken, gewoon 2 openslaande deuren, 180 breed, 260 hoog, kwamen dacht ik al op 6000€ excl btw. Mooie details, maar heel kostbaar.
Mooi ontwerp. Twee dingen die mij opvielen. Geen directe 'gang' van woonkamer naar keuken, je moet via de entree of werkkamer. Om op je slaapkamer te komen moet je via je walk-in-closet.
De trap verplaatsen naar boven die ingebouwde kast en wellicht het bovenste deel een stukje boven de werkkamer zou beide 'problemen' kunnen oplossen volgens mij.robin222 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 13:56:
[...]
[...]
Inderdaad, lijkt mij ook lastig. Al valt dat wellicht mee omdat je natuurlijk bijna altijd in de keuken eet. Ik zou dat wellicht oplossen met een soort mini keukentje in de woonkamer: Koffiezetter, waterkoker, kraantje of waterkoeler, koelkastje voor drankjes.Card Nox schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 17:41:
Mooi ontwerp. Twee dingen die mij opvielen. Geen directe 'gang' van woonkamer naar keuken, je moet via de entree of werkkamer.
Inderdaad. Ik zou de bovenverdieping ook niet zo willen. Als je toch van scratch begint zou ik een rechtstreekse toegang tot wc en badkamer willen vanuit de hoofdslaapkamer en de kledingkast zeker niet als doorloop-ruimte willen...Om op je slaapkamer te komen moet je via je walk-in-closet.
[ Voor 53% gewijzigd door Fiber op 25-12-2015 18:07 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
De werkkamer zou ik niet mee uit de voeten kunnen.
Om contact met je vriendin te houden kun je ook gewoon op gezette tijden even koffie drinken of eten
Zelf zou ik de hele indeling beneden over de kop gooien. Werkkamer aan de voorkant (kun je ook eventueel gasten ontvangen via de hal), woonkamer aan de achterkant (aansluitend op de keuken)
Om contact met je vriendin te houden kun je ook gewoon op gezette tijden even koffie drinken of eten
Zelf zou ik de hele indeling beneden over de kop gooien. Werkkamer aan de voorkant (kun je ook eventueel gasten ontvangen via de hal), woonkamer aan de achterkant (aansluitend op de keuken)
[ Voor 39% gewijzigd door nokiaan958GB op 25-12-2015 21:47 ]
Eigenlijk steeds meer met Nokiaan958GB. Ik snap het idee achter deze tekening wel, maar ik zou zelf toch ook de (woon)keuken en (woon)kamer samenvoegen of op z'n minst op elkaar laten aansluiten. En ik zou een bijkeuken of zo willen als we dan toch bezig zijn. Die inbouwkast in de hal kan dan wel weg. En de werkkamer mag naast de voordeur, direct bereikbaar vanuit de hal. Of zo...
(En die vierkante hoekbanken zijn zoooooo 2014....
)
Edit: En heb je nou speciaal voor de tv een raam weggelaten...?
(En die vierkante hoekbanken zijn zoooooo 2014....

[ Voor 7% gewijzigd door Fiber op 25-12-2015 22:40 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ziet er heel leuk uit (mooie renders ook) maar een paar dingen:
Ramen in een zijgevel betekent dat die gevel minstens 2 meter van de perceelsgrens moet staan anders krijg je een privaatrechtelijke belemmering.
Je slides spreken van "eerlijk" en "duurzaam" maar je ontwerp lijkt veel onderhoudsintensief materiaal te bevatten. Als je duurzaam belangrijk vindt kan je wellicht goed kijken naar de oriëntatie van de woning. Woningen met een relatief groot glasoppervlak (zoals die zijgevel) moeten tactisch geplaatst worden om te voorkomen dat in de zomer de woning niet teveel opwarmt.
Ramen in een zijgevel betekent dat die gevel minstens 2 meter van de perceelsgrens moet staan anders krijg je een privaatrechtelijke belemmering.
Je slides spreken van "eerlijk" en "duurzaam" maar je ontwerp lijkt veel onderhoudsintensief materiaal te bevatten. Als je duurzaam belangrijk vindt kan je wellicht goed kijken naar de oriëntatie van de woning. Woningen met een relatief groot glasoppervlak (zoals die zijgevel) moeten tactisch geplaatst worden om te voorkomen dat in de zomer de woning niet teveel opwarmt.
Prima.
Leuk ontwerp, maar is het plan nu om een kavel bij je ontwerp te gaan zoeken? Dit huis, ook al vind ik het mooi, zou bijvoorbeeld nooit op mijn kavel gebouwd mogen worden.
Vergis je niet in de verschillende welstandcommissies en beeldkwaliteitsplannen. Als je perse dit wilt bouwen is het een goede volgorde, eerst tekenen en dan een kavel bouwen. Meeste mensen doen het andersom, locatie zoeken, kavel kopen en daarna een passend huis tekenen.
Vergis je niet in de verschillende welstandcommissies en beeldkwaliteitsplannen. Als je perse dit wilt bouwen is het een goede volgorde, eerst tekenen en dan een kavel bouwen. Meeste mensen doen het andersom, locatie zoeken, kavel kopen en daarna een passend huis tekenen.
Met gestrekt been.
Technische opmerking:
Washok/cv indeling 90 graden draaien. Dus deur aan de lange zijde, WM en DR ook.
Nu moet je altijd langs de cv ketel lopen om bij WM en DR te komen, word dan al snel krap denk ik.
Als je alles op de lange zijde zet, kan het allemaal naast elkaar
Moest ook wel lachen op je opmerking "het is nog allemaal wat ruw opgezet"
als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat dit van een architect komt
Washok/cv indeling 90 graden draaien. Dus deur aan de lange zijde, WM en DR ook.
Nu moet je altijd langs de cv ketel lopen om bij WM en DR te komen, word dan al snel krap denk ik.
Moest ook wel lachen op je opmerking "het is nog allemaal wat ruw opgezet"
Welke tool is dit ontwerp gemaakt? Of is het "kant en klaar" van een site geplukt?
Met gestrekt been.
Bedankt voor alle op en aanmerkingen!! Erg waardevol om feedback te lezen van mensen die niet bevooroordeeld zijn 
Het gevaar schuilt hem inderdaad in de afwerking en details wat het heel duur kan maken. Hier hoop ik advies te krijgen van een architect of een aannemer. Vaak is het mogelijk om dezelfde looks te krijgen op een veel goedkopere manier. Ik heb hier helaas zelf niet voldoende kaas van gegeten om de juiste materialen te kiezen welke goed te gebruiken zijn in de huizenbouw. (normaal ontwerp ik luxe jachten waar budget vaak veel minder een rol speelt en dan is een (je eigen) huis tekenen toch gelijk een heel stuk moeilijker)
Dat weglaten van dat raam is een goeie
Wij hadden eerst een kavel op het oog en hebben daarop ook dit huis ongeveer ingetekend, de kavel was zo gesitueerd dat op die kant eigelijk geen zon viel wat de noodzaak van dat raam wat minder maakte, ook het raam in de keuken zou er dan niet in komen. Helaas is het stukje grond razendsnel verkocht voordat wij de kans kregen. En een grijze hoekbank past in elk huis
Lekker comfy!
De bovenverdieping ga ik nu omgooien met de tips die hier zijn gegeven, dan kan de grote uitbouw aan de voorkant van het huis ook vervallen of in ieder geval al een stuk minder groot wat het glas oppervlak ook al terug brengt. Of misschien met shutters gaan werken waardoor je nog wel licht binnen krijgt.
Met ruw opgezet bedoelde ik meer dat de maten allemaal niet helemaal netjes zijn en er geen aandacht besteed is aan leidingen, constructie en afwerking in de renders.
Ik hoop uiteindelijk door een goed ontwerp van de walk-in het pijpenla gevoel er uit te halen, maar ik snap de opmerkingen heel goed en hij is nu ook te klein getekend, meer ruimte helpt hier heel goed. Ook dat je 'door' de kast moet lopen is misschien een aparte oplossing maar creëert wel gelijk een goede sound barrier en volgt ons ochtend ritueel ook beter.Rtificial schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 16:55:
Ik vind het een aansprekend ontwerp. Leuk!
Het gevaar schuilt hem inderdaad in de afwerking en details wat het heel duur kan maken. Hier hoop ik advies te krijgen van een architect of een aannemer. Vaak is het mogelijk om dezelfde looks te krijgen op een veel goedkopere manier. Ik heb hier helaas zelf niet voldoende kaas van gegeten om de juiste materialen te kiezen welke goed te gebruiken zijn in de huizenbouw. (normaal ontwerp ik luxe jachten waar budget vaak veel minder een rol speelt en dan is een (je eigen) huis tekenen toch gelijk een heel stuk moeilijker)
Card Nox schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 17:41:
Mooi ontwerp. Twee dingen die mij opvielen. Geen directe 'gang' van woonkamer naar keuken, je moet via de entree of werkkamer. Om op je slaapkamer te komen moet je via je walk-in-closet.
Fiber schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 17:52:
[...]
De trap verplaatsen naar boven die ingebouwde kast en wellicht het bovenste deel een stukje boven de werkkamer zou beide 'problemen' kunnen oplossen volgens mij.
[...]
Inderdaad, lijkt mij ook lastig. Al valt dat wellicht mee omdat je natuurlijk bijna altijd in de keuken eet. Ik zou dat wellicht oplossen met een soort mini keukentje in de woonkamer: Koffiezetter, waterkoker, kraantje of waterkoeler, koelkastje voor drankjes.
[...]
Inderdaad. Ik zou de bovenverdieping ook niet zo willen. Als je toch van scratch begint zou ik een rechtstreekse toegang tot wc en badkamer willen vanuit de hoofdslaapkamer en de kledingkast zeker niet als doorloop-ruimte willen...
Wij werken allebei niet vanuit huis maar ik zit wel vaak achter een bureau als ik thuis zit te internetten etc. Het zal dus ook niet een echte werkkamer worden maar meer een tussenruimte waarbij als je achter de computer zit nog steeds contact kan houden met de keuken en woonkamer. De deuren van de ruimte zullen dan ook nagenoeg altijd open staan en het is 5 stappen lopen vanaf de bank naar de keuken. Mocht er in de toekomst toch opeens een plan komen om wel thuis een bedrijf te beginnen dan zie ik dit eerder in de 'garage' gebeuren.Fiber schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 22:37:
Eigenlijk steeds meer met Nokiaan958GB. Ik snap het idee achter deze tekening wel, maar ik zou zelf toch ook de (woon)keuken en (woon)kamer samenvoegen of op z'n minst op elkaar laten aansluiten. En ik zou een bijkeuken of zo willen als we dan toch bezig zijn. Die inbouwkast in de hal kan dan wel weg. En de werkkamer mag naast de voordeur, direct bereikbaar vanuit de hal. Of zo...
(En die vierkante hoekbanken zijn zoooooo 2014....)
Dat weglaten van dat raam is een goeie
Die 2 meter van de perceelgrens moet wel lukken, ook zijn we wel opzoek naar een stuk grond wat helemaal vrij gelegen is wat hier in de kop van Noord-Holland nog wel te doen is tegen een acceptabele prijs. De renders laten inderdaad allemaal hout zien waarbij we uiteindelijk toch meer voor een kunststof materiaal willen gaan om de kleur echtheid te behouden, het vergrijzen van het hout spreekt mij totaal niet aan. Wat nu wit getekend is zal dan zink bekleding worden en de rest allemaal zwarte platte dakpannen met donkere aluminium kozijnen. Dan zal het in de praktijk alleen schoonmaken zijn en heb je bijna geen schilder werk (hoop ik).tikkietrugjaap schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 23:46:
Ziet er heel leuk uit (mooie renders ook) maar een paar dingen:
De bovenverdieping ga ik nu omgooien met de tips die hier zijn gegeven, dan kan de grote uitbouw aan de voorkant van het huis ook vervallen of in ieder geval al een stuk minder groot wat het glas oppervlak ook al terug brengt. Of misschien met shutters gaan werken waardoor je nog wel licht binnen krijgt.
Het eerst tekenen en dan kavel zoeken principe is meer ontstaan om te kijken of wij beide onze wensen in een indeling konden krijgen en wat voor huis dat dan ongeveer zou opleveren kwa grote. Met de buitenkant van het huis ben ik ook echt niet hard verbonden en kan ook zo anders worden als een architect of de welstand zegt dat het anders moet. Wat ik vervelender zou vinden is dat we een stuk grond hebben gevonden en dan naar een architect stappen en er achter komen dat wat wij willen voor nu financieel niet haalbaar is. Dan parkeren we het plan liever nog even in de ijskast dan dat we een huis gaan bouwen dat niet helemaal aan onze wensen voldoet.artbij schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 01:16:
Leuk ontwerp, maar is het plan nu om een kavel bij je ontwerp te gaan zoeken? Dit huis, ook al vind ik het mooi, zou bijvoorbeeld nooit op mijn kavel gebouwd mogen worden.
Goeie tip! Die ga ik meenemen. En thanks voor het laatsteybos schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 10:48:
Technische opmerking:
Moest ook wel lachen op je opmerking "het is nog allemaal wat ruw opgezet"als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat dit van een architect komt
Nee niet van een site geplukt maar zelf gemaakt in 3d max en gerenderd met V-Ray.artbij schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 12:39:
Welke tool is dit ontwerp gemaakt? Of is het "kant en klaar" van een site geplukt?
Als je de benedenverdieping in de basis zo wil houden, waar best wat voor te zeggen is, dan zou ik toch nog eens goed naar de (plek van de) trap, wc deur, etc. kijken. Ik zou dan proberen om de trap recht tegenover de voordeur te krijgen. tussen de wc en die kast. De wc deur en kast deur dan verplaatsen naar de voorkant, de meterkast combineren met die inbouwkast, de wc wordt dan wellicht iets groter, de toegangsdeuren naar de keuken en de kamer verplaatsen naar het midden van die wandjes, zoals bij de werkkamer. Dan kan de voordeur ook mooi in het midden...
Volg je me nog...?
Volg je me nog...?
Ik vind dit een erg mooie stijl huizen, helemaal als er hoogwaardige en authentieke materialen zoals riet, staal, glas en hout worden gebruikt maar dat zal niet goedkoop zijn. . Ik heb in het achterhuis van mijn boerderij een glazen pui die op de vloer 12 meter breed is tot de nok op bijna acht meter hoogte gaat en dat geintje heeft zo'n € 45K gekost.robin222 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 13:56:
[...]
Puntjes van kritiek:
Wat betreft dat puntje over het missen van een soort bijkeuken waar je met vieze schoenen kunt binnenkomen is het een kwestie van keuzes maken. Gaat het je om het creëren van een ervaring waarin de architectuur centraal staat en die je een goed gevoel heeft, of wil je zoveel mogelijk functionaliteit in een bepaald volume proppen? Dat laatste is wat de meeste projectontwikkelaars en huizenbezitters doen en levert het over het algemeen zielloze bouwsels op.
Op de tekening zie ik een bijgebouw waar je altijd nog een gootsteen in kwijt kunt om je handen te wassen en je om te kleden als je eens onder de modder zit, dat hoef je echt niet in huis te hebben.
De indeling van je huis komt mijn inziens het sterkst tot zijn recht als de woonkamer en woonkeuken in een U-vorm aangesloten zijn. Met behulp van schuifdeuren zou je ervoor kunnen zorgen dat de werkruimte afgesloten is als je aan het werk bent en op andere momenten een open verbinding maakt tussen woonkamer en woonkeuken. Of je doet het andersom door de afgesloten entree eruit te kieperen en het daar open te maken met mooi zicht op de nok via de vide. Doe wat mooie gekleurde led-verlichting in de nok en je hebt een prachtige beleving van het volume van het gebouw.
De deuren van het toilet en de kast in het eiland in het midden van het gebouw zou ik gewoon richting entree richten zodat je de ruimte in dat eiland maximaal kunt benutten. Zo'n meterkast midden in je huis is ook ideaal voor een bedraad domoticasysteem
MilightFemme schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 19:05:
[...]
Doe wat mooie gekleurde led-verlichting in de nok en je hebt een prachtige beleving van het volume van het gebouw.
Ik volg je nogFiber schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 13:46:
Als je de benedenverdieping in de basis zo wil houden, waar best wat voor te zeggen is, dan zou ik toch nog eens goed naar de (plek van de) trap, wc deur, etc. kijken. Ik zou dan proberen om de trap recht tegenover de voordeur te krijgen. tussen de wc en die kast. De wc deur en kast deur dan verplaatsen naar de voorkant, de meterkast combineren met die inbouwkast, de wc wordt dan wellicht iets groter, de toegangsdeuren naar de keuken en de kamer verplaatsen naar het midden van die wandjes, zoals bij de werkkamer. Dan kan de voordeur ook mooi in het midden...
Volg je me nog...?
Thanks voor je uitgebreide antwoord! Ik had niet verwacht dat het bedrag voor ramen en kozijnen zo snel op kon lopen. Mocht deze prijs er inderdaad straks uit gaan rollen dan moeten we toch wel wat gaan schappen want 2x dat bedrag + de rest van de kozijnen loopt aardig in de papieren wat toch wel buiten het budget valt.Femme schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 19:05:
[...]
Ik vind dit een erg mooie stijl huizen, helemaal als er hoogwaardige en authentieke materialen zoals riet, staal, glas en hout worden gebruikt maar dat zal niet goedkoop zijn. . Ik heb in het achterhuis van mijn boerderij een glazen pui die op de vloer 12 meter breed is tot de nok op bijna acht meter hoogte gaat en dat geintje heeft zo'n € 45K gekost.
Wat betreft dat puntje over het missen van een soort bijkeuken waar je met vieze schoenen kunt binnenkomen is het een kwestie van keuzes maken. Gaat het je om het creëren van een ervaring waarin de architectuur centraal staat en die je een goed gevoel heeft, of wil je zoveel mogelijk functionaliteit in een bepaald volume proppen? Dat laatste is wat de meeste projectontwikkelaars en huizenbezitters doen en levert het over het algemeen zielloze bouwsels op.
Op de tekening zie ik een bijgebouw waar je altijd nog een gootsteen in kwijt kunt om je handen te wassen en je om te kleden als je eens onder de modder zit, dat hoef je echt niet in huis te hebben.
De indeling van je huis komt mijn inziens het sterkst tot zijn recht als de woonkamer en woonkeuken in een U-vorm aangesloten zijn. Met behulp van schuifdeuren zou je ervoor kunnen zorgen dat de werkruimte afgesloten is als je aan het werk bent en op andere momenten een open verbinding maakt tussen woonkamer en woonkeuken. Of je doet het andersom door de afgesloten entree eruit te kieperen en het daar open te maken met mooi zicht op de nok via de vide. Doe wat mooie gekleurde led-verlichting in de nok en je hebt een prachtige beleving van het volume van het gebouw.
De deuren van het toilet en de kast in het eiland in het midden van het gebouw zou ik gewoon richting entree richten zodat je de ruimte in dat eiland maximaal kunt benutten. Zo'n meterkast midden in je huis is ook ideaal voor een bedraad domoticasysteem. Trek de leidingen naar alle lichtpunten en wcd's naar de meterkast en maak die extra ruim, dan kun je in de toekomst alle kanten uit.
Het gaat inderdaad om bepaald gevoel van architectuur in combinatie met de juiste functies en dit is ook precies de reden waarom we op dit moment niks bestaands kunnen vinden wat wij kunnen waarderen. Het is allemaal zielloos 1 pot nat maar ik snap ook heel goed dat dit vaak een goedkopere oplossing is.
Wij hebben ook nagedacht over het toepassen van schuifdeuren maar zijn een beetje bang dat dit ook een dure oplossing wordt + de wanden worden redelijk dik om de schuifdeur in te verwerken. Wij zien de zwarte glazen deuren ook als stijl element wat een bepaalde sfeer moet geven. Maar ook hier valt of staat het met de kosten. Als het verschil tussen deze deuren en schuifdeuren te groot is komen er toch echt wel schuifdeuren in.
Het was inderdaad het idee om de meterkast en de cv zo centraal mogelijk te houden om kabels en leidingen kort te houden. Misschien klinkt het raar maar ik wil eigelijk zo ver mogelijk weg blijven van domotica of nieuwe systemen. Ik ben tot nu toe nog geen domotica systeem tegen gekomen wat vlekkeloos werkte (ook op jachten van 50+ miljoen....) en ik ben voorstander om alleen beproefde technieken te gebruiken om zo het 'gezeur' zo min mogelijk te houden. De WAF daalt heel snel als iets net niet lekker werkt

De ontwikkelingen op dit gebied gaan ook steeds sneller waardoor je ook steeds sneller met een verouderd product opgescheept zit. Wellicht zie ik dit verkeerd en brengt het ook een stuk comfort met zich mee maar ik ben bang dat je vrij snel weer een investering moet doen om het elke keer te upgraden..
Dat soort dingen als de ramen laten vallen doodt in feite het hele ontwerp, dus hou goed in de gaten dat je niet zomaar vast blijft houden aan een ontwerp terwijl je bepalende concessies aan het doen bent.
In plaats van concessies doen kan je ook je ontwerp slim aanpassen. Een kozijn van 12 bij 8 is oa zo duur vanwege het gewicht van het geheel wat weer constructieve aanpassingen vergt.
Jouw ontwerp heeft gewoon verdiepingshoge kozijnen met een non-transparante glasplaat om de vloer te bedekken. Wat ze met vliesgevels ook doen. Dat soort zaken maken het al een stuk goedkoper.
Als je dan gepoedercoat aluminium gebruikt ipv hout dan investeer je nu meer maar dat verdien je wellicht terug in je MJOP. Je wilde toch in de kop van NH wonen? Daar zal je namelijk goed hout moeten gebruiken en vaak moeten schilderen.
In plaats van duur glas met een reflectieve film om zonlicht tegen te houden kan je shutters integreren in het ontwerp (als je de oriëntatie van je woning niet teveel wilt wijzigen).
Bouwkunde geeft je 1001 methodes om dingen te doen, je moet er alleen slim mee omgaan.
Voor wat betreft slimme oplossingen zoeken zou ik je aanraden om flink te googlen. Architecten doen dat namelijk ook.
Also, bouwtechnische oplossingen zijn vaak beter dan installatietechnische. Zeker financieel.
Jouw ontwerp heeft gewoon verdiepingshoge kozijnen met een non-transparante glasplaat om de vloer te bedekken. Wat ze met vliesgevels ook doen. Dat soort zaken maken het al een stuk goedkoper.
Als je dan gepoedercoat aluminium gebruikt ipv hout dan investeer je nu meer maar dat verdien je wellicht terug in je MJOP. Je wilde toch in de kop van NH wonen? Daar zal je namelijk goed hout moeten gebruiken en vaak moeten schilderen.
In plaats van duur glas met een reflectieve film om zonlicht tegen te houden kan je shutters integreren in het ontwerp (als je de oriëntatie van je woning niet teveel wilt wijzigen).
Bouwkunde geeft je 1001 methodes om dingen te doen, je moet er alleen slim mee omgaan.
Voor wat betreft slimme oplossingen zoeken zou ik je aanraden om flink te googlen. Architecten doen dat namelijk ook.
Also, bouwtechnische oplossingen zijn vaak beter dan installatietechnische. Zeker financieel.
Prima.
Vanmiddag onze PVC vloer besteld bij de lokale tapijtboer hier. Had een mooie m2 prijs aanbieding voor beneden/boven vloer, en op zolder een goedkoop stukje vinyl,
Op de vraag of er nog te onderhandelen viel over de totaalprijs (leuk naar beneden afronden bijvoorbeeld) zeiden ze dat ze dit pas deden als er definitief wordt opgemeten.
Lekker slim, want nu hebben ze mij al binnen, en moet ik over 3 maandjes maar afwachten wat ik kan afdingen.
Overigens, wat is een beetje reële periode voor de oplevering dat je de precieze opleverdatum te horen krijgt? Ze zeggen nu nog steeds, 'eind maart, begin april'
Woning is al dicht, regen/vorst kan dus niet echt meer invloed hebben.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of krijg je echt pas 2 weken van te voren een datum te horen?
Op de vraag of er nog te onderhandelen viel over de totaalprijs (leuk naar beneden afronden bijvoorbeeld) zeiden ze dat ze dit pas deden als er definitief wordt opgemeten.
Lekker slim, want nu hebben ze mij al binnen, en moet ik over 3 maandjes maar afwachten wat ik kan afdingen.
Overigens, wat is een beetje reële periode voor de oplevering dat je de precieze opleverdatum te horen krijgt? Ze zeggen nu nog steeds, 'eind maart, begin april'
Woning is al dicht, regen/vorst kan dus niet echt meer invloed hebben.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of krijg je echt pas 2 weken van te voren een datum te horen?
Aan ons nieuwbouwhuis komt een serre. Eenvoudig model: lessenaarsdak, schuifpui aan de lange zijde, gemetselde muur aan de kant met de buurman en een loopdeur aan de andere korte zijde. Hij is wel geïsoleerd. Bij het uitzoeken loop ik tegen het volgende aan. Het lijkt erop dat de serrebouwers vroeger graag met Lego speelden. Elk onderdeel van de serre is een losse eenheid en wordt in de rest van de constructie opgenomen. Hierdoor worden de serres lomp. Zeker in kleine hoekjes neemt het frame verhoudingsgewijs erg veel ruimte in. De breedtes lijken ook aardig gestandaardiseerd. Waarom geen profiel van 5 cm, 2 cm, of een H-profiel waarin twee ramen zitten? Daarmee zouden veel rankere constructies mogelijk zijn. Als ik wat eleganter vind is het of niet geïsoleerd, of bij een leverancier van het type "if you need to ask, you can't afford it.". Zie ik wat over het hoofd?
Voorbeeldje:

Veel zoekwerk later: in staal lijkt slank en elegant werk te lukken, maar dit is zo te zien niet geïsoleerd. http://staalglasdesign.nl/product/stalen-serre/

Weer wat zoekwerk later: staal is qua isolatie niet fijn. En met thermische onderbreking erin val je weer in de "if you need to ask" categorie. Het is wel mooi rank.
Aluminium is nu de standaard, maar wel lomper qua constructies.
http://www.ekbouwadvies.n...nen/aluminiumkozijnen.asp
Voorbeeldje:

Veel zoekwerk later: in staal lijkt slank en elegant werk te lukken, maar dit is zo te zien niet geïsoleerd. http://staalglasdesign.nl/product/stalen-serre/

Weer wat zoekwerk later: staal is qua isolatie niet fijn. En met thermische onderbreking erin val je weer in de "if you need to ask" categorie. Het is wel mooi rank.
[ Voor 25% gewijzigd door Milmoor op 28-12-2015 17:31 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Aluminium is constructief ook niet zo sterk als staal.
Vandaar waarschijnlijk dat het lomper is uitgevoerd
Vandaar waarschijnlijk dat het lomper is uitgevoerd
Als je het geïsoleerd wilt hebben zal het 'lomper' moeten en/of duurder. Daar ontkom je niet aan.Milmoor schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:35:
Aan ons nieuwbouwhuis komt een serre. Eenvoudig model: lessenaarsdak, schuifpui aan de lange zijde, gemetselde muur aan de kant met de buurman en een loopdeur aan de andere korte zijde. Hij is wel geïsoleerd. Bij het uitzoeken loop ik tegen het volgende aan. Het lijkt erop dat de serrebouwers vroeger graag met Lego speelden. Elk onderdeel van de serre is een losse eenheid en wordt in de rest van de constructie opgenomen. Hierdoor worden de serres lomp. Zeker in kleine hoekjes neemt het frame verhoudingsgewijs erg veel ruimte in. De breedtes lijken ook aardig gestandaardiseerd. Waarom geen profiel van 5 cm, 2 cm, of een H-profiel waarin twee ramen zitten? Daarmee zouden veel rankere constructies mogelijk zijn. Als ik wat eleganter vind is het of niet geïsoleerd, of bij een leverancier van het type "if you need to ask, you can't afford it.". Zie ik wat over het hoofd?
Voorbeeldje:
[afbeelding]
[afbeelding]
Waarom wil je de serre geïsoleerd hebben als ik vragen mag?
Also, in de hoeken kan je best mooie oplossingen plaatsen. Een beetje zoals ze doen bij vliesgevels.
Prima.
Geïsoleerd zodat hij ook in de winter te gebruiken is. Nu zijn de winters momenteel niet echt de moeite, maar het is fijn om de optie te houden. Belangrijkste reden: mijn vriendin wordt er blijft vantikkietrugjaap schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:14:
[...]
Als je het geïsoleerd wilt hebben zal het 'lomper' moeten en/of duurder. Daar ontkom je niet aan.
Waarom wil je de serre geïsoleerd hebben als ik vragen mag?
Also, in de hoeken kan je best mooie oplossingen plaatsen. Een beetje zoals ze doen bij vliesgevels.
Ik zal eens verder zoeken op vliesgevels. Het idee is in ieder geval interessant: aluminium dakconstructie, met stalen voor een zijgevel. Het dak mag best wat lomp zijn, maar voor de gevel vond ik slank mooier.
Ik wordt in basis altijd wat argwanend van sites zonder zelfs maar een prijsindicatie, maar dat lijkt in de bouwwereld gebruikelijk. En dat is tot nu toe alles wat ik tot nu toe tegenkom met én staal én HR++. Ik heb nu geen flauw benul of het +10%, +50% of +200% is.
[ Voor 15% gewijzigd door Milmoor op 28-12-2015 18:41 ]
Ik denk niet dat een vliesgevel de oplossing voor je is aangezien dat meer bedoeld is voor grotere oppervlakten. Denk kantoren, moderne flats, etc. Het was meer een voorbeeld van een oplossing waar een hoek niet perse lomp hoeft te zijn. Dit is nog zo'n oplossing.Milmoor schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:21:
[...]
Geïsoleerd zodat hij ook in de winter te gebruiken is. Nu zijn de winters momenteel niet echt de moeite, maar het is fijn om de optie te houden. Belangrijkste reden: mijn vriendin wordt er blijft van. We krijgen er ook vloerverwarming, de projectontwikkelaar trekt de vloer door.
Ik zal eens verder zoeken op vliesgevels. Het idee is in ieder geval interessant: aluminium dakconstructie, met stalen voor een zijgevel. Het dak mag best wat lomp zijn, maar voor de gevel vond ik slank mooier.
Ik wordt in basis altijd wat argwanend van sites zonder zelfs maar een prijsindicatie, maar dat lijkt in de bouwwereld gebruikelijk. En dat is tot nu toe alles wat ik tot nu toe tegenkom met én staal én HR++. Ik heb nu geen flauw benul of het +10%, +50% of +200% is.
Als je je een beetje wilt verdiepen wat mogelijk is met aluminium kozijnen (en vliesgevels) kan ik je de volgende sites aanraden:
http://www.reynaers.nl/nl-NL/home
https://www.schueco.com/web2/de-en
In de zomer heb je die isolatie niet nodig inderdaad (en zal waarschijnlijk zo goed als niks helpen met zo'n glasoppervlakte). Als je je vloerverwarming door gaat trekken, ga je die serre dus de hele winter door verwarmen als het huis ook verwarmd moet worden? Dat lijkt me redelijk prijzig worden.
Is het niet voldoende om met 2 elektrische terraswarmers het op te warmen als je het gebruikt?
[ Voor 5% gewijzigd door tikkietrugjaap op 28-12-2015 19:08 ]
Prima.
@Jaap
De rest van je post bekijk ik later, even een snelle reactie: de vloerverwarming zit wel op een eigen circuit. Dus in de zomer geen verwarming, in het voor/najaar de eerste kilte uit de ruimte (de zon doet de rest) en in de winter gewoon warm.
De rest van je post bekijk ik later, even een snelle reactie: de vloerverwarming zit wel op een eigen circuit. Dus in de zomer geen verwarming, in het voor/najaar de eerste kilte uit de ruimte (de zon doet de rest) en in de winter gewoon warm.
Glas kun je zo duur maken als je wilt, mijn pui van 12 meter bij 2,60m kost ook al bijna 40k vanwege de schuif elementen.Femme schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 19:05:
[...]
Ik vind dit een erg mooie stijl huizen, helemaal als er hoogwaardige en authentieke materialen zoals riet, staal, glas en hout worden gebruikt maar dat zal niet goedkoop zijn. . Ik heb in het achterhuis van mijn boerderij een glazen pui die op de vloer 12 meter breed is tot de nok op bijna acht meter hoogte gaat en dat geintje heeft zo'n € 45K gekost.
Doe wat mooie gekleurde led-verlichting in de nok en je hebt een prachtige beleving van het volume van het gebouw.
De deuren van het toilet en de kast in het eiland in het midden van het gebouw zou ik gewoon richting entree richten zodat je de ruimte in dat eiland maximaal kunt benutten. Zo'n meterkast midden in je huis is ook ideaal voor een bedraad domoticasysteem. Trek de leidingen naar alle lichtpunten en wcd's naar de meterkast en maak die extra ruim, dan kun je in de toekomst alle kanten uit.
Kijk uit met licht, er is een dunne grens tussen woonwagen en "prachtige beleving".
Met gestrekt been.
Je kent www.lofthome.nl al neem ik aan? Staan wat voorbeelden ook met prijzen.robin222 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 13:56:
Yep ik had deze ook gezien alleen mij sprak de afwerking binnen en buiten plus het loft idee niet zo erg aan maar ik zie nu dat je ook er voor kan kiezen om dat hele loft idee te laten vervallen en dat er nog veel meer mogelijkheden zijn. Als ik de prijs indicator volg en naast mijn ontwerp leg kom ik gelukkig nog wel onder m'n budget uit. Thanks voor het delen!JesseAMD schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 02:03:
[...]
Je kent www.lofthome.nl al neem ik aan? Staan wat voorbeelden ook met prijzen.
Een van de redenen dat ik deze bouwer niet zou kiezen is het "industriële karakter". Begrijp me niet verkeerd, mijn vrienden roepen stuk voor stuk dat mijn huis precies zo is ingericht, maar ik zou nooit voor 3 ton een huis kopen om vervolgens tegen het stalen skelet aan te kijken.robin222 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 08:30:
[...]
Yep ik had deze ook gezien alleen mij sprak de afwerking binnen en buiten plus het loft idee niet zo erg aan maar ik zie nu dat je ook er voor kan kiezen om dat hele loft idee te laten vervallen en dat er nog veel meer mogelijkheden zijn. Als ik de prijs indicator volg en naast mijn ontwerp leg kom ik gelukkig nog wel onder m'n budget uit. Thanks voor het delen!
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
De ontwikkeling gaan op dit moment vooral snel in de markt voor consumenten-domotica voor doe-het-zelvers en retrofit-installaties. Oplossingen voor de commerciële gebouwautomatisering en industriële automatisering zijn volwassen en hebben hun betrouwbaarheid bewezen.robin222 schreef op maandag 28 december 2015 @ 11:07:
[...]
Het was inderdaad het idee om de meterkast en de cv zo centraal mogelijk te houden om kabels en leidingen kort te houden. Misschien klinkt het raar maar ik wil eigelijk zo ver mogelijk weg blijven van domotica of nieuwe systemen. Ik ben tot nu toe nog geen domotica systeem tegen gekomen wat vlekkeloos werkte (ook op jachten van 50+ miljoen....) en ik ben voorstander om alleen beproefde technieken te gebruiken om zo het 'gezeur' zo min mogelijk te houden. De WAF daalt heel snel als iets net niet lekker werktDe tijden dat ik zelf een computer in elkaar zette en het leuk vond om te klooien heb ik wel een beetje gehad en nu moet het het gewoon altijd doen.
De ontwikkelingen op dit gebied gaan ook steeds sneller waardoor je ook steeds sneller met een verouderd product opgescheept zit. Wellicht zie ik dit verkeerd en brengt het ook een stuk comfort met zich mee maar ik ben bang dat je vrij snel weer een investering moet doen om het elke keer te upgraden...
Je bouwt een nieuw huis en je hebt nu de mogelijkheid om het goed te doen of in ieder geval de juiste voorbereiding te treffen voor een domoticasysteem. Het is ontzettend jammer om in een nieuw huis een conventioneel centraaldozensysteem te installeren dat ervoor zorgt dat je in de toekomst beperkt bent tot systemen die communiceren via powerline of de ether. Draadloos is inherent minder betrouwbaar dan bedraad.
Het is niet moeilijk om een huis voor te breiden op domotica, namelijk gewoon alles in stervorm aanleggen en zorgen voor een ruim bemeten meterkast waar je de mogelijkheid hebt om later de benodigde interfaces, relais, voedingen, dimmers en led-drivers te monteren. Een stervormig systeem zorgt mijn inziens ook voor een overzichtelijkere installatie dan wanneer er overal in huis verborgen centraaldozen zijn.
Ik kan het niet beter verwoorden.
Bedoel je met stervormig dat elk stopcontact een eigen leiding naar de meterkast heeft? Dan loopt de leidingschacht erg vol met buizen.Femme schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:04:
[...]
Het is niet moeilijk om een huis voor te breiden op domotica, namelijk gewoon alles in stervorm aanleggen en zorgen voor een ruim bemeten meterkast waar je de mogelijkheid hebt om later de benodigde interfaces, relais, voedingen, dimmers, led-drivers en relais te monteren. Een stervormig systeem zorgt mijn inziens ook voor een overzichtelijkere installatie dan wanneer er overal in huis verborgen centraaldozen zijn.
Op stopcontactniveau kunnen schakelen zal voor veel mensen teveel van het goede zijn. Een alternatief is de wcd's in een hele ruimte in één keer kunnen schakelen of meerdere fase-draden door dezelfde buis trekken zodat je wcd's die achter elkaar zijn gekoppeld toch individueel kunt schakelen.Milmoor schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:39:
[...]
Bedoel je met stervormig dat elk stopcontact een eigen leiding naar de meterkast heeft? Dan loopt de leidingschacht erg vol met buizen.
Ik ben in 2007 begonnen met het ontwerp van een renovatie van mijn huis. De bouw is in 2009 gestart en het meeste installatiewerk is vijf jaar geleden gedaan. Verlichting heb ik in stervorm laten aanleggen, wcd's zijn via centraaldozen aangesloten (waarvan sommigen gelukkig wel goed bereikbaar). Als ik met de kennis van nu de elektrische installatie had aangelegd zou ik het flexibeler hebben opgesteld. Hoewel ik vooral ingebouwde verlichting heb merk ik dat ik het bij de paar lampen (en kerstverlichting
Voor het schakelen gebruik ik 16 ampère din-rail relais die op 24VDC bekrachtigd worden vanuit de digitale outputs van een Wago-plc, die wordt aangestuurd vanuit een domoticaserver (is makkelijker programmeren dan je moeten verdiepen in plc-programmeertalen). Als je de plc eenmaal hebt is het schakelen niet zo duur: een industrieel relais van Finder kost me € 6,50 op eBay en viervoudige outputs voor de plc haal ik voor prijzen van 8-15 euro gebruikt van eBay. Bij elkaar dus maar 10 euro per actor en dan heb je goed spul dat is gemaakt voor gebruik in industriële installaties.
Hoi allemaal,
Ik lees al een tijd mee en ga nu ook mee reageren. We willen namelijk een stuk grond kopen van de gemeente en daar samen met nog een stel een twee onder een kap stolp boerderij op bouwen. Echter moet de gemeente eerst het bestemmingsplan wijzigen en daar gaat driekwart jaar overheen. We zijn er met de gemeente ook nog niet helemaal over eens over de grond die we willen kopen. Ik heb dus alle tijd om me goed voor te bereiden op de bouw van ons huis. Nu zijn we in gesprek met een aannemer die erg flexibel is als je zelf ook dingen wilt en kunt(en dat willen en kunnen we). Maar nu zat ik te denken dat het misschien wel handig is om alvast te kijken naar de inrichting qua stroom, cv en water en om te kijken of het misschien ook handig is om alvast dingen te verzamelen om de kosten te "spreiden" en om rustig te zoeken en gunstige aanbiedingen mee te nemen.
Heeft er misschien iemand een lijst van wat er allemaal in een huis gaat?
Alvast bedankt voor de reacties
Groet Harm
Ik lees al een tijd mee en ga nu ook mee reageren. We willen namelijk een stuk grond kopen van de gemeente en daar samen met nog een stel een twee onder een kap stolp boerderij op bouwen. Echter moet de gemeente eerst het bestemmingsplan wijzigen en daar gaat driekwart jaar overheen. We zijn er met de gemeente ook nog niet helemaal over eens over de grond die we willen kopen. Ik heb dus alle tijd om me goed voor te bereiden op de bouw van ons huis. Nu zijn we in gesprek met een aannemer die erg flexibel is als je zelf ook dingen wilt en kunt(en dat willen en kunnen we). Maar nu zat ik te denken dat het misschien wel handig is om alvast te kijken naar de inrichting qua stroom, cv en water en om te kijken of het misschien ook handig is om alvast dingen te verzamelen om de kosten te "spreiden" en om rustig te zoeken en gunstige aanbiedingen mee te nemen.
Groet Harm
Tenzij je van te voren weet welke wcd's je hiervoor gaat gebruiken ontkom je er niet aan om alles los te bedraden als je zekerheid wil. Verlichting stervormig aanleggen is een goed idee, ga ik meenemen. Ik wil op elke verdieping een centraal elektra patchpanelFemme schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:05:
[...]
Ik ben in 2007 begonnen met het ontwerp van een renovatie van mijn huis. De bouw is in 2009 gestart en het meeste installatiewerk is vijf jaar geleden gedaan. Verlichting heb ik in stervorm laten aanleggen, wcd's zijn via centraaldozen aangesloten (waarvan sommigen gelukkig wel goed bereikbaar). Als ik met de kennis van nu de elektrische installatie had aangelegd zou ik het flexibeler hebben opgesteld. Hoewel ik vooral ingebouwde verlichting heb merk ik dat ik het bij de paar lampen (en kerstverlichting) die in een stopcontact zitten wel erg handig had gevonden als ik die had kunnen schakelen vanuit mijn domoticasysteem.
Eigenlijk is dat logisch, dat lofthome is schijnbaar een bedrijf wat eigendom/nauw verweven is met Hardeman uit Veenendaal http://systeembouw.hardeman.nl/producten/woningbouwKrisp schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 09:19:
Een van de redenen dat ik deze bouwer niet zou kiezen is het "industriële karakter". Begrijp me niet verkeerd, mijn vrienden roepen stuk voor stuk dat mijn huis precies zo is ingericht, maar ik zou nooit voor 3 ton een huis kopen om vervolgens tegen het stalen skelet aan te kijken.
Hardeman is eigenlijk gewoon een staalbouwbedrijf wat ook stallen, hallen en loodsen maakt http://systeembouw.hardeman.nl/referentiebeelden
Maar op die woningen zit natuurlijk veel meer marge
Nuja, wat en hoeveel er in een huis gaat hangt heel erg af van hoe je huis wordt ingedeeld en gebouwd.Harmvdw schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:13:
Hoi allemaal,
Groet Harm
Wat je zeker weet, is dat je sanitair en keukenapparatuur nodig gaat hebben. Die kan je vrij gemakkelijk vooruit kopen op executieveilingen. Net als gereedschap, als je van plan bent een deel zelf uit te voeren.
Voor waterleidingen was ik wel gecharmeerd van de alpex buizen die we gelegd hebben. 400 meter leg je zo weg in een huis.
Voor bijvoorbeeld vloerverwarming leg je grofweg 100m buis per 11m2.
Ik denk dat ik hier 800-1000 meter elektra bekabeling in het huis gestoken heb. Dan ongeveer 100 stopcontacten en ik denk zo'n 30 schakelaars in diverse vormen.
Zo'n 40-50 inbouwspotjes.
Stuk of 12 hoekstopkraantjes.
150-200 meter ventilatiebuis.
Afvoerbuizen weet ik zo niet, dat zijn allerlei verschillende diameters, en heb ik nog best wat van liggen, dus geen idee.
Vorstvrije buitenkraantjes, best duur vond ik.
Dat is zo uit m'n hoofd, er gaat natuurlijk nog veel meer in :-)
iemand enig idee hoeveel tijd er tussen het storten van een breedplaatvloer en het spacken van de onderzijde (plafond) moet zitten? Die breedplaatvloer is prefab beton met ijzer, dus die is al gedroogd, maar de dikke laag erboven is natuurlijk zeiknat.
100 stopcontacten? Is dat niet heel veel? En ook 50 spotjes, Hoe groot is jouw huis?Rtificial schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:33:
[...]
Nuja, wat en hoeveel er in een huis gaat hangt heel erg af van hoe je huis wordt ingedeeld en gebouwd.
Wat je zeker weet, is dat je sanitair en keukenapparatuur nodig gaat hebben. Die kan je vrij gemakkelijk vooruit kopen op executieveilingen. Net als gereedschap, als je van plan bent een deel zelf uit te voeren.
Voor waterleidingen was ik wel gecharmeerd van de alpex buizen die we gelegd hebben. 400 meter leg je zo weg in een huis.
Ik denk dat ik hier 800-1000 meter elektra bekabeling in het huis gestoken heb. Dan ongeveer 100 stopcontacten en ik denk zo'n 30 schakelaars in diverse vormen.
Afvoerbuizen weet ik zo niet, dat zijn allerlei verschillende diameters, en heb ik nog best wat van liggen, dus geen idee.
Denk dat je voor een tweekapper wel wat minder nodig hebt...
Met gestrekt been.
Ziet er leuk uit, maar het huis is absoluut niet praktisch. Je moet al een huis van de grootste maat kiezen wil je een beetje ruimte hebben.bluemoon23 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:40:
[...]
Eigenlijk is dat logisch, dat lofthome is schijnbaar een bedrijf wat eigendom/nauw verweven is met Hardeman uit Veenendaal http://systeembouw.hardeman.nl/producten/woningbouw
Hardeman is eigenlijk gewoon een staalbouwbedrijf wat ook stallen, hallen en loodsen maakt http://systeembouw.hardeman.nl/referentiebeelden
Maar op die woningen zit natuurlijk veel meer marge
Met gestrekt been.
Dat is niet heel veel, het is wel veel, maar zeker niet te veel. Als ik zo snel even mijn woonkamer+keuken bij elkaar op tel dan zit ik al op 35 wcd's. Als je het zelf kunt aanleggen dan zijn de kosten zeker niet gigantisch.artbij schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:24:
[...]
100 stopcontacten? Is dat niet heel veel? En ook 50 spotjes, Hoe groot is jouw huis?
Denk dat je voor een tweekapper wel wat minder nodig hebt...
Spotjes is ook wel begrijpelijk als je alles met spotjes wil doen. Die hebben nou eenmaal niet een erg groot bereik. Dus ja, als je het meeste zelf kunt doen dan zijn dit geen aparte aantallen. Als je het moet laten doen dan is het een ander verhaal, dan snap ik wel dat je wat vaker met een verlengsnoertje wil werken.
ps. Vergeet ook het bekabelde internet niet, en als je het mooi wil doen ook de loze buizen
Wij willen inderdaad ook voorbereiden voor domotica en afhankelijk van of het budget het toelaat het gelijk of later gaan gebruiken.
Wij hebben de tekeningen terug van de bouwadviseur. Ik ben benieuwd naar jullie feedback. Doel was vooral om er een praktisch gezinshuis van te maken, niet een architectonisch hoogstandje. De kavel is zo'n 300m2 in een woonwijk en we kunnen helaas niet breder bouwen, dan had alles net iets meer ruimte gehad.
Begane grond, we wilden graag een multi-functionele ruimte beneden. Nu zal het gebruikt worden om een tv-scherm op te hangen en bureau neer te zetten. De keukenvorm klopt wel, de plek van de kookplaat niet. Die komt aan de andere kant op het schiereiland.

Wij hebben de tekeningen terug van de bouwadviseur. Ik ben benieuwd naar jullie feedback. Doel was vooral om er een praktisch gezinshuis van te maken, niet een architectonisch hoogstandje. De kavel is zo'n 300m2 in een woonwijk en we kunnen helaas niet breder bouwen, dan had alles net iets meer ruimte gehad.
Begane grond, we wilden graag een multi-functionele ruimte beneden. Nu zal het gebruikt worden om een tv-scherm op te hangen en bureau neer te zetten. De keukenvorm klopt wel, de plek van de kookplaat niet. Die komt aan de andere kant op het schiereiland.

[ Voor 33% gewijzigd door WNT op 03-01-2016 22:39 ]
Dank je daar heb ik wel wat aan,Rtificial schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:33:
[...]
Nuja, wat en hoeveel er in een huis gaat hangt heel erg af van hoe je huis wordt ingedeeld en gebouwd.
Groet Harm
Een paar dakkapelletjes zou het dak wat speelser maken en nog wat meer licht en ruimte op zolder geven...WNT schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:17:
[...]
Wij hebben de tekeningen terug van de bouwadviseur. Ik ben benieuwd naar jullie feedback...
Lekker praktische indeling. Alleen een tikje gek dat je bezoek direct in de keuken staat, in plaats van netjes in de woonkamer. Maar dat zal geen wereldramp zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door Fiber op 30-12-2015 21:54 ]
Let bij de vele loze leidingen wel op dat het op een bepaald moment invloed kan gaan hebben op de constructie. Heb een huis gebouwd waar tijdens de uitvoering opeens dit concept werd ingevoerd. 40 electrabuizen in een bundel is gewoon een heel groot gat in de betonvloer.
Volgens mij mogen slaapkamer 5 en 6 geen slaapkamer heten. Te weinig daglicht. Als je het zo wil houden, verander dan de naam naar onbenoemde ruimte. Ik zou ze beiden van een behoorlijke dakkapel voorzien.WNT schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:17:
Wij hebben de tekeningen terug van de bouwadviseur. Ik ben benieuwd naar jullie feedback. Doel was vooral om er een praktisch gezinshuis van te maken
Een dakraam en een raam in de gevel per kamer is niet genoeg...?MeTooPV schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:55:
[...]
Volgens mij mogen slaapkamer 5 en 6 geen slaapkamer heten. Te weinig daglicht. Als je het zo wil houden, verander dan de naam naar onbenoemde ruimte. Ik zou ze beiden van een behoorlijke dakkapel voorzien.
(Ik zou overigens ook voor die dakkapellen gaan hoor, als het budget het toelaat. Aan de kant waar het dak nu nog kaal is.)
Bedankt voor jullie meedenken.
Dakkapellen zijn (helaas) te duur. Voor wat meer licht op zolder zouden we idd de dakramen nog kunnen vergroten. Ze waren een ontwerp eerder groter en ik heb nog niet kunnen achterhalen waren ze nu kleiner zijn geworden. Extra ruimte hebben we op zolder niet nodig dus dan voldoen dakramen prima lijkt me.
Ik heb net even opgezocht wat het bouwbesluit is, daar hadden ze het over 1/10 glasopp. tov vloeropp waar het plafond >2,6m. Daar voldoen we wel aan lijkt me.
Dat de deur op de keuken uitkomt is inderdaad een nadeel. We vonden alleen een deur vanuit de hal naar het kantoor belangrijker en dan was dit volgens ons de beste oplossing/compromis.
Dakkapellen zijn (helaas) te duur. Voor wat meer licht op zolder zouden we idd de dakramen nog kunnen vergroten. Ze waren een ontwerp eerder groter en ik heb nog niet kunnen achterhalen waren ze nu kleiner zijn geworden. Extra ruimte hebben we op zolder niet nodig dus dan voldoen dakramen prima lijkt me.
Ik heb net even opgezocht wat het bouwbesluit is, daar hadden ze het over 1/10 glasopp. tov vloeropp waar het plafond >2,6m. Daar voldoen we wel aan lijkt me.
Dat de deur op de keuken uitkomt is inderdaad een nadeel. We vonden alleen een deur vanuit de hal naar het kantoor belangrijker en dan was dit volgens ons de beste oplossing/compromis.
Meestal is een breedplaatvloer 4 weken onderstempeld na het storten, dus dan kan je sowieso niks. En spacken pas doen als je huis waterdicht is natuurlijk, anders ben je werk voor de toekomst aan het maken.PolderPloer! schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:21:
iemand enig idee hoeveel tijd er tussen het storten van een breedplaatvloer en het spacken van de onderzijde (plafond) moet zitten? Die breedplaatvloer is prefab beton met ijzer, dus die is al gedroogd, maar de dikke laag erboven is natuurlijk zeiknat.
Grootste probleem is eerder een vrije hoogte van 2600 en een minimale breedte van 1800 met die hoogte en een oppervlakte >5 m2. Dan heb je ook nog ventilatie etc.MeTooPV schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:55:
[...]
Volgens mij mogen slaapkamer 5 en 6 geen slaapkamer heten. Te weinig daglicht. Als je het zo wil houden, verander dan de naam naar onbenoemde ruimte. Ik zou ze beiden van een behoorlijke dakkapel voorzien.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik weet niet precies wat je daarmee bedoeld maar begin me wel een beetje zorgen te maken. Daarom eea even nagemeten.Señor Sjon schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:59:
Grootste probleem is eerder een vrije hoogte van 2600 en een minimale breedte van 1800 met die hoogte en een oppervlakte >5 m2. Dan heb je ook nog ventilatie etc.
Bij de kleine kamer is het vloeropp >1,5m hoogte 14,1m2 en bij >2,6 9,3m2
Bij de grotere kamer is het vloeropp >1,5m hoogte 18,5m2 en bij >2,6 12,2m2
De breedte op 2,6m is in beide kamers 2900.
Qua ventilatie: er komt in balansventilatie met WTW in en daarnaast kunnen natuurlijk de ramen open.
Is er volgens jou dan een echt probleem? Of is het meer een estetische/gevoelskwestie (ook belangrijk natuurlijk).
[ Voor 6% gewijzigd door WNT op 31-12-2015 07:10 ]
Ik heb het niet nagemeten. het kwam mij erg op het randje over, ziet er naar uit dat het wel aan de eisen voldoet. Succes.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic