Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Even een kleine opmerking: In Nederland dienen de deuren (en alle andere doorgangen naar bepaalde ruimtes) minimaal 85 cm vrije doorgang te hebben volgens het Bouwbesluit. Vaak wordt er inderdaad indien mogelijk wel voor 90 cm gekozen. Wellicht omdat dit net zo duur is maar je natuurlijk wel weer een stukje wand uitspaartnokiaan958GB schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:14:
[...]
Erg praktische indeling. Jammer dat je geen daglichttoetreding in je hal lijkt te hebben.
In Nederland zijn binnendeuren tegenwoordig trouwens minimaal 93cm breed.
Leuke term trouwens: "Nachthal". Nooit eerder gehoord![]()
[...]
Mooi!
Ik zou trouwens zelf geen goed gevoel hebben met een toiletpot/stortbak bij mijn hoofd uit angst voor (nachtelijke) geluiden die je wakker kunnen maken. Geluid van water of huisgenoten die de toiletbril of -deksel laten vallen
Zelf getekend, maar er moest ook een architect aan te pas komen voor de vergunning. Ze had het ook daghal kunnen noemen, zal me worst wezen :-) ben al blij dat ze er geen master bedroom op heeft gezet. Ook al ben in "Engelsgezind" op een Nederlands plan hoort die naam niet thuis.nokiaan958GB schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:14:
[...]
Erg praktische indeling. Jammer dat je geen daglichttoetreding in je hal lijkt te hebben.
In Nederland zijn binnendeuren tegenwoordig trouwens minimaal 93cm breed.
Leuke term trouwens: "Nachthal". Nooit eerder gehoord
In verband met licht in de hal boven, die komt voor een deel van beneden (ik denk dat we uiteindelijk voor een bredere deur met glaspartij gaan), hebben ook nog overwogen om 2 lichtkoepels te plaatsen maar hebben we uiteindelijk niet gedaan omwille van slechtere isolatie en het bespaard ook weer wat op het budget (+ kan zonnepanelen beter kwijt).
Als je een deuropening hebt van 90 dan is je deurblad zelf 83 cm. Kan me niet inbeelden dat het deurblad in Nederland 93 cm is (en ben al in veel Nederlandse huizen geweest aangezien ik Nederlandse vriendin heb en Nederlandse vrienden en kenissen, bovendien is een deurblad van 93 wel ERG groot). Maar trouwens, schrijnwerk is in België en Nederland helemaal anders. Mijn vriendin werkt in de orthopedische sector en ze heeft mij verteld dat met een deurblad van 83 cm een rolstoel geen probleem is. Tenzij je een XL versie hebt
Vergeet niet dat als een rolstoel een bocht moet maken het meer ruimte nodig heeft en als je je knokkels heel wilt houden enige speling wenselijk is. Het openen van een deur vanuit een rolstoel is ook niet makkelijk als je het niet gewend bent

Ik leg middels noppenplaten mijn vloerverwarming aan. Normaal gesproken leg je daar weer de cementdekvloer over. Om vervolgens met tegels/hout of gietvloer af te werken. Maar kan ik in dit geval ook gebruik maken van een anhydrietvloer als dekvloer?
En voor de badkamer moet er dan nog een vochtafstotende laag op gesmeerd worden?
Ik kwam op anhydriet omdat dit in alles sneller lijkt te zijn. In een dagje moet de vloer gegoten kunnen zijn en de volgende dag al beloopbaar. En het is arbotechnisch ook nog eens beter.
En misschien een long-shot, iemand bekend met m3/m2 prijzen van het spul?
De belangrijkste reden om ervoor te kiezen, is omdat het ook een grote sterkte heeft bij dunnere lagen, dus als je maar een beperkte mogelijkheid hebt voor je vloeropbouw, dan is het interessant.
Verder zie ik geen probleem met de vloerverwarming.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Dan las ik das dus blijkbaar verkeerd.
Ik denk dat ik dan maar voor het gemak en de gietvloer ga, ipv cementdek.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Vind dat erg hoog uitvallen eigenlijk. Wat denken jullie, zou het extra comfort (minder koudeval) en wat lagere stookkosten opwegen tegen die meerprijs?
De aannemer raadde mij aan om de ramen in ruimtes die continu warm moeten zijn in elk geval van dubbel glas te voorzien (waar nodig). Het hele dure triple/hr++ glas had volgens hem nog geen meerwaarde. Ik laat in bepaalde ruimtes zelfs eerst het enkel glas dus nog zitten. ZOdra het kozijn vervangen wordt, doe ik dubbel glas of HR+
Ook diverse testjes op internet wezen uit dat ik het minste zou winnen met glas verduurzamen.
Wat zijn de isolatiewaarden? Je hebt tripleglas wat minder goed isoleert als bepaalde soorten dubbelglas.Klaassie schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:13:
Onze woning zal gebouwd worden met Rc waarden van vloer/wand/dak van 3,5/4,5/5,5 en met HR++ beglazing. Voor de serre (ca 9m2 glasoppervlak) heb ik de meerprijs gevraagd voor tripleglas, dit zou op zo'n 1200 euro uitkomen.
Vind dat erg hoog uitvallen eigenlijk. Wat denken jullie, zou het extra comfort (minder koudeval) en wat lagere stookkosten opwegen tegen die meerprijs?
Ter info bij onze in aanbouw zijnde woning doen we de gehele beneden verdieping triple (U=0,7) en boven dubbel (U=1,1) De meerprijs voor de gehele benedenverdieping kwam bij ons uit op ca 1200 euro ex btw.
Dat komt omdat bij jouw woning uit alle andere oppervlakten nog heel veel te winnen viel. Bij nieuwbouwwoningen is glas zeker wel 1 van de "slecht" geïsoleerde aspecten, daarom kan het dus lonen om voor een betere isolatiewaarde te gaan.Prosac2010 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:44:
Ik heb zelf een woning uit de 19e eeuw gekocht, niet geisoleerd. Ik won zelf het meeste met muur, dak en vloerisolatie.
De aannemer raadde mij aan om de ramen in ruimtes die continu warm moeten zijn in elk geval van dubbel glas te voorzien (waar nodig). Het hele dure triple/hr++ glas had volgens hem nog geen meerwaarde. Ik laat in bepaalde ruimtes zelfs eerst het enkel glas dus nog zitten. ZOdra het kozijn vervangen wordt, doe ik dubbel glas of HR+
Ook diverse testjes op internet wezen uit dat ik het minste zou winnen met glas verduurzamen.
[ Voor 36% gewijzigd door PolderPloer! op 06-07-2015 15:49 ]
Ik kan je melden als je ooit een keer (in de winter) naast een HR++ hebt gezeten en daarna naast Triple gaat zitten je het geld direct uitgeeft voor Triple (dan wel gelijk 0,5 of 0,4).
Het comfort wat je daarvan hebt op het gebied van koudeval is ongeevenaard.
Ik kan in de winter (ja een echte winter) gewoon naast de schuifpui zitten en ervaar geen koude.
Geld is dus niet alleen in TVT uit te drukken maar ook in comfort in dit geval.
Sinds 2008 Triple van Ug 0,5
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
0,5 of 0,4 is wel behoorlijk duurder, wat voor gas heb je in de spouwen? Ik ben iig zeer tevreden met triple 0,7 (argon)ollie1965 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 16:14:
@ Triple glas
Ik kan je melden als je ooit een keer (in de winter) naast een HR++ hebt gezeten en daarna naast Triple gaat zitten je het geld direct uitgeeft voor Triple (dan wel gelijk 0,5 of 0,4).
Ik kan in de winter (ja een echte winter) gewoon naast de schuifpui zitten en ervaar geen koude.
Superman stuf > KryptonPolderPloer! schreef op maandag 06 juli 2015 @ 16:17:
[...]
0,5 of 0,4 is wel behoorlijk duurder, wat voor gas heb je in de spouwen? Ik ben iig zeer tevreden met triple 0,7 (argon)
Duurder is het alleen vanwege Krypton i.p.v. Argon, wil je van 0,5 naar 0,4 dan gewoon een iets grotere spouw (en dus ook een klein beetje meer Krypton).
Maar als je echt voor het totaalbeeld gaat (R waarde totaal) moet je ook rekening houden met de spacers (kunststof i.p.v. alu) en de diepte dat het glas in het kozijn zit.
Bij ons zitten er dus kunststof (zwarte) spacers in en zit het glas iets van 1 cm dieper dan normaal en zijn de kozijnen/deuren van "kasteel formaat" *.
Het zit hem dus in detail dingen als je voor het geheel gaat.
* Toen ik een cilinder wilde bestellen was het de grootspraak van de leverancier "we kunnen alles leveren wat lengte betreft". Toen ik aangaf dat het 11 cm moest zijn voor onze cilinder kwam er toch een besteltijd bij want hij bleek tot 10cm standaard te kunnen leveren en dus hadden we een kasteeldeur volgens hem....
Dit , hierom en hierom
Uw=1,3 / Ug=1,1 voor HR++ linkPolderPloer! schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:47:
Wat zijn de isolatiewaarden? Je hebt tripleglas wat minder goed isoleert als bepaalde soorten dubbelglas.
Ter info bij onze in aanbouw zijnde woning doen we de gehele beneden verdieping triple (U=0,7) en boven dubbel (U=1,1) De meerprijs voor de gehele benedenverdieping kwam bij ons uit op ca 1200 euro ex btw.
Uw=0,97 / Ug=0,6 voor Triple link
Dat scheelt nogal, 1200 euro voor de hele benedenverdieping of alleen de serre...
Hoeveel vierkante meter ging het om bij jou?
[ Voor 13% gewijzigd door Klaassie op 06-07-2015 20:09 . Reden: Linkjes toegevoegd ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Pff, zo'n 22 m2 dus, voor 1450 incl. BTW, dat is ruim de helft goedkoper! Bij ons zitten er niet eens draaiende delen in, serre is vast glas. Krijg de indruk dat ons een poot uitgedraaid wordt...PolderPloer! schreef op maandag 06 juli 2015 @ 20:37:
ff heel grofstoffelijk, ca 15 vierkante meter en dan nog een schuifpui van 3 meter bij 2,3.
Wat is het? Projectbouw? Of eigen beheer? Bij het eerste is het niet meer dan "logisch" Ze willen scoren op het meerwerk, aangezien ze er scherp in moeten om het project te krijgen.Klaassie schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:37:
[...]
Pff, zo'n 22 m2 dus, voor 1450 incl. BTW, dat is ruim de helft goedkoper! Bij ons zitten er niet eens draaiende delen in, serre is vast glas. Krijg de indruk dat ons een poot uitgedraaid wordt...
Eigen beheer? Heb je rechtstreeks contact met de kozijnenboer of is het via via? Vaak heb je dan 10% opslag, wat in mijn optiek compleet overbodig is. Ik reken alle meerwerk direct met de onderleveranciers af, zo heeft mijn aannemer er geen werk van en ook geen ellende, maar dus ook geen marge. Tenzij ze onderling credits gaan versturen, maar daar heb ik toch geen invloed op.
O ja, er zit veel kwaliteitsverschil dus prijsverschil in kunststof kozijnen. Ook de looks tellen mee.
[ Voor 5% gewijzigd door PolderPloer! op 06-07-2015 21:46 ]
Maar reken jij dan puur de materiaalkosten bij de kozijnenboer? Want triple glas is toch ook zwaarder en lastiger te handlen, dus meer werk voor je aannemer? Hoe ga je daarmee om dan?
Heeft de serre dan geen tuindeur of schuifpui? Dan is het meer een erker dan een serre.
Ik bouw met een Duitse aannemer. Die doen niet moeilijk over meer of minder handeling zoals bijv. ander (sier) metselwerk, grootte van de tegels en plavuizen e.d. Allemaal voor dezelfde prijs. Daar komt bij dat de kozijnen achteraf geplaatst worden, niet door de aannemer, maar door de kozijnenleverancier. Dus de handeling zit daarbij in. Bij Duitse bouw zit het kozijn achter de gevel, niet tussen de buitenmuur in. Dat is een groot verschil. Als je er op let zie je het verschil goed, aangezien je dus de kopse kant van de buitensteen ziet t.p.v. de kozijnen.Klaassie schreef op maandag 06 juli 2015 @ 22:15:
Geen projectbouw en geen eigen beheer, maar ertussenin: aannemer werkt met zijn vaste leveranciers. Die 10% zit er inderdaad tussen, heb ik ook geen probleem mee, maar lijkt nu meer op 100% opslag...
Maar reken jij dan puur de materiaalkosten bij de kozijnenboer? Want triple glas is toch ook zwaarder en lastiger te handlen, dus meer werk voor je aannemer? Hoe ga je daarmee om dan?
Nadeel is dat er minder daglicht naar binnen komt, maar door je huis zelf te ontwerpen kun je hier rekening mee houden door iets grotere ramen te nemen.
Voordeel is dat er een betere afdichting is tussen de kozijn en de gevel, waardoor de totale isolatiewaarde hoger wordt. Je raam en kozijn kunnen nog zo'n goede isolatiewaarde hebben, als het niet netjes aansluit op de gevel heb je er niets aan. Daarom is in Duitsland ook een blowerdoortest verplicht en deze wordt dus ook bij mij uitgevoerd, voordat alles is afgetimmerd zodat e.e.a. nog hersteld kan worden mocht dit nodig zijn.
Het is inderdaad een erker!nokiaan958GB schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 00:19:
Vergeet niet dat bij triple glas alles veel zwaarder wordt en soms aanpassingen nodig zijn bij deuren en ramen.
Heeft de serre dan geen tuindeur of schuifpui? Dan is het meer een erker dan een serre.
(Hoe kom ik nou weer bij serre..

Dit geloof ik best, een U-waarde van 0,4 komt overeen met een Rc waarde van 2.5. (1 / 0,4) Dat was tot voor kort de minimale isolatiewaarde van gevels! Komt het Bouwbesluit aankakken met een maximale U-waarde van 1,65...ollie1965 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 16:14:
@ Triple glas

Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Hoe zijn de ervaringen hiermee, en in hoeverre kwam deze prijs overeen?
Lijkt me aan de hoge kant. Meerprijs per m² dubbel naar triple is ongeveer 20-25 euro per m² (fabrieksprijzen, dus reken voor consument 50 euro).Klaassie schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:13:
Onze woning zal gebouwd worden met Rc waarden van vloer/wand/dak van 3,5/4,5/5,5 en met HR++ beglazing. Voor de serre (ca 9m2 glasoppervlak) heb ik de meerprijs gevraagd voor tripleglas, dit zou op zo'n 1200 euro uitkomen.
In België hebben we nooit anders geweten dat een raam zo wordt geplaatst. Ook bij mij wordt een blowerdoortest uitgevoerd om te kijken naar de luchtdichtheid van de gehele woning.PolderPloer! schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 00:33:
Bij Duitse bouw zit het kozijn achter de gevel, niet tussen de buitenmuur in. Dat is een groot verschil. Als je er op let zie je het verschil goed, aangezien je dus de kopse kant van de buitensteen ziet t.p.v. de kozijnen.
Nadeel is dat er minder daglicht naar binnen komt, maar door je huis zelf te ontwerpen kun je hier rekening mee houden door iets grotere ramen te nemen.
Voordeel is dat er een betere afdichting is tussen de kozijn en de gevel, waardoor de totale isolatiewaarde hoger wordt. Je raam en kozijn kunnen nog zo'n goede isolatiewaarde hebben, als het niet netjes aansluit op de gevel heb je er niets aan. Daarom is in Duitsland ook een blowerdoortest verplicht en deze wordt dus ook bij mij uitgevoerd, voordat alles is afgetimmerd zodat e.e.a. nog hersteld kan worden mocht dit nodig zijn.
Ik heb overigens glas met een k-waarde van 0.9 (aan de prijs van 1.1). Een koudeval heb ik overigens met gewoon dubbel glas (schuifraam van 2,5mx2.2m) vroeger ook nooit ervaren.
Ja, zijdelings. Mijn ervaring is dat het altijd gezeik oplevert, zeker als je gezamenlijk onderhoud moet plegen. Mensen zonder auto vinden dat ze het niet hoeven te onderhouden, mensen met auto vinden dat als ze moeten onderhouden, dat ze dan ook alleen-recht op een parkeerplaats hebben. Je kunt er nog zulke goede afspraken over hebben, helaas levert het -gemiddeld genomen- altijd problemen op.Milmoor schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:28:
Bij ons nieuwbouwhuis komen vijf parkeerplaatsen voor vijftien huizen op gezamenlijk eigen terrein (gewoon aan de straat, met wat groen er omheen). Wij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het onderhoud. Dit is om de parkeernorm voor parkeren op eigen terrein te halen. Het kan aan mij liggen, maar ik wordt hier niet zo blij van. Dat wordt ruzie wie het onderhoud betaald, of wie er mag parkeren (3:1). Heeft iemand ervaring met deze constructie?
Uiteindelijk moesten wij als gemeente ingrijpen en het onderhoud maar op ons nemen, met de stelregel dat het parkeren dan niet langer alleen voor omwonenden was en dat het hek dan ook weggehaald moest worden.
Persoonlijk heb ik er ook ervaring mee, dat ging eigenlijk vrij goed (5 plaatsen bij een studentenflat waar ongeveer 15 mensen woonden) totdat teveel mensen een auto kregen.
altijd doen!Klaassie schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:13:
het verschil is ruim de moeite waard, in mijn vorige huis had ik HR++ daar had ik s'winters de gordijnen dicht ,blijft maar een koud oppervlak zo'n ruit.
mijn nieuwe huis heb ik van triple glas voorzien, ik heb niet eens meer gordijnen voor de ramen de koude straling ben ik helemaal kwijt.
bij controle met een warmtecamera zie ik dat de ramen nu dezelfde temperatuur hebben als de muren.
wel controleren of er kunststof spacers gebruikt zijn, ik heb er aluminium spacers in zitten, die zie je op de warmtecamera als koude plekken ....
[ Voor 77% gewijzigd door Señor Sjon op 07-07-2015 15:38 ]
Dat is inderdaad wat ik verwacht/vrees. Wat zou hier een handiger constructie zijn? Ik kan nu nog proberen bij te sturen.Prosac2010 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 09:28:
[...]
Ja, zijdelings. Mijn ervaring is dat het altijd gezeik oplevert, zeker als je gezamenlijk onderhoud moet plegen. Mensen zonder auto vinden dat ze het niet hoeven te onderhouden, mensen met auto vinden dat als ze moeten onderhouden, dat ze dan ook alleen-recht op een parkeerplaats hebben. Je kunt er nog zulke goede afspraken over hebben, helaas levert het -gemiddeld genomen- altijd problemen op.
Uiteindelijk moesten wij als gemeente ingrijpen en het onderhoud maar op ons nemen, met de stelregel dat het parkeren dan niet langer alleen voor omwonenden was en dat het hek dan ook weggehaald moest worden.
Persoonlijk heb ik er ook ervaring mee, dat ging eigenlijk vrij goed (5 plaatsen bij een studentenflat waar ongeveer 15 mensen woonden) totdat teveel mensen een auto kregen.
Regeren is vooruitschuiven
Ik heb eind vorig jaar getekend voor een CPO woning. Bouw is net vorige maand begonnen. De prijs van de grond plus de aanneemovereenkomst komen exact overeen met de oorspronkelijke indicatieve prijzen. Voor dit project is de keuken en de vloer niet inbegrepen bij de prijs, dus dat komt er nog wel bij. Meerwerk keuzes natuurlijk ookrnark schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:25:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met CPO? Ik ben geïnteresseerd in een project maar zet wel mijn vraagtekens bij de indicatieve prijzen. Het zijn volgens mij geen gekke bedragen maar dit kan naar mijn idee altijd nog hoger (of lager) uitvallen.
Er is geen handige constructive voor gezamenlijk onderhoud. Het werkt helaas over het algemeen gewoon niet.Milmoor schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 14:44:
[...]
Dat is inderdaad wat ik verwacht/vrees. Wat zou hier een handiger constructie zijn? Ik kan nu nog proberen bij te sturen.
Ik begrijp dat jullie wel 1 parkeerplaats bij huis hebben? Of is dit het ook echt? 5 plekken voor 15 huizen?
Rare norm.. Ik voorzie nu al problemen als dat het geval is.
Zal wel 1 parkeerplaats hebben bij zijn huis (of openbaar beschikbaar) en verder 5 plekken voor de 15 huizen, de gemiddelde norm in NL voor een gemiddeld rijtjes woning is al 1,2 auto per woning (afhankelijk welke gemeente een bijstelling welke meestal naar boven is). Zo is voor vrijstaande woningen meestal de norm 2 op eigen terrein.Prosac2010 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:03:
Ik begrijp dat jullie wel 1 parkeerplaats bij huis hebben? Of is dit het ook echt? 5 plekken voor 15 huizen?
Rare norm.. Ik voorzie nu al problemen als dat het geval is.
Waarschijnlijk nieuwbouw binnen een bestaande wijk (indikken) dan wordt meestal de ontwikkelaar
verantwoordelijk voor de parkeernorm en moet hij parkeerplaatsen aanleggen voor de bewoners of inkopen in een (toekomstige) parkeergarage/plaats.
Dit , hierom en hierom
Hier laten we ons huis bouwen volgens het project IBBA (Ik Bouw Betaalbaar in Almere) en in Nijmegen is een vergelijkbaar project (IBBN). Naar mij idee zijn prijzen gelijkwaardig, maar bij traditionele nieuwbouw worden giga marges gerekend voor meerwerk en bij CPO is dat afhankelijk van de aannemer die je kiest en is veel meer maatwerk mogelijk voor een betaalbare prijs.rnark schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:25:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met CPO? Ik ben geïnteresseerd in een project maar zet wel mijn vraagtekens bij de indicatieve prijzen. Het zijn volgens mij geen gekke bedragen maar dit kan naar mijn idee altijd nog hoger (of lager) uitvallen.
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 07-07-2015 15:23 ]
Inderdaad. Wij hebben als hoekhuis verplicht een parkeerplaats op eigen terein. Voor het huis is per huis een parkeerplaats van de gemeente. Afhankelijk van de prijsklasse van de woning varieert de norm van 1.4 tot 1.6 per huis. 15 (voor huis) + 5 ("parkeerbox" naast mijn huis) + 2 (hoekhuis) / 15 = 1.47. De vijftien huizen zijn waarschijnlijk gekwalificeerd als 6 goedkoop en 9 middel. Door de "parkeerbox" van 5 wordt de norm gehaald.ollie1965 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:16:
[...]
Zal wel 1 parkeerplaats hebben bij zijn huis (of openbaar beschikbaar) en verder 5 plekken voor de 15 huizen, de gemiddelde norm in NL voor een gemiddeld rijtjes woning is al 1,2 auto per woning (afhankelijk welke gemeente een bijstelling welke meestal naar boven is). Zo is voor vrijstaande woningen meestal de norm 2 op eigen terrein.
Waarschijnlijk nieuwbouw binnen een bestaande wijk (indikken) dan wordt meestal de ontwikkelaar
verantwoordelijk voor de parkeernorm en moet hij parkeerplaatsen aanleggen voor de bewoners of inkopen in een (toekomstige) parkeergarage/plaats.
Zoek op mandelig gebied en begin met huilen.Milmoor schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:28:
Bij ons nieuwbouwhuis komen vijf parkeerplaatsen voor vijftien huizen op gezamenlijk eigen terrein (gewoon aan de straat, met wat groen er omheen). Wij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het onderhoud. Dit is om de parkeernorm voor parkeren op eigen terrein te halen. Het kan aan mij liggen, maar ik wordt hier niet zo blij van. Dat wordt ruzie wie het onderhoud betaald, of wie er mag parkeren (3:1). Heeft iemand ervaring met deze constructie?
Dat kan alle kanten opgaan, met name door je eigen wensen, voortvarendheid van de trekkers in de CPO-groep, etc.rnark schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:25:
Goedkoop zit rond 1,5, normaal 1,8-2,2 en duur 2-2,5 per woning. 0,3/woning daarvan moet in het openbaar gebied. Garages tellen vaak niet meer mee, oprit waar twee auto's op passen achter elkaar tellen als 1,5, bij brede opritten met naast elkaar parkeren tellen ze wel volledig mee.Milmoor schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:27:
[...]
Inderdaad. Wij hebben als hoekhuis verplicht een parkeerplaats op eigen terein. Voor het huis is per huis een parkeerplaats van de gemeente. Afhankelijk van de prijsklasse van de woning varieert de norm van 1.4 tot 1.6 per huis. 15 (voor huis) + 5 ("parkeerbox" naast mijn huis) + 2 (hoekhuis) / 15 = 1.47. De vijftien huizen zijn waarschijnlijk gekwalificeerd als 6 goedkoop en 9 middel. Door de "parkeerbox" van 5 wordt de norm gehaald.
15x0,3=4,5=5 parkeerplaatsen. Waarschijnlijk daarom die extra 5 plekken in het mandelig gebied.
[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 07-07-2015 15:37 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik zie trouwens dat er een parkeerplaats minder is dan ik dacht. Onze huizen zijn dus ook goedkoop, want (14 + 5 + 2) / 15 = 1,4
Ik zou i.p.v. een gedeelde set parkeerplaatsen veel liever per 3 woningen een parkeerplaats verkopen of verloten. Want dan is het duidelijk. Mandelig parkeren lijkt me niet de oplossing. Maar in aanpassen hiervan zal de projectontwikkelaar niet zo'n zin in hebben.
[ Voor 64% gewijzigd door Milmoor op 07-07-2015 15:55 . Reden: link toegevoegd, minder parkeerplaatsen doorgerekend, mandelig gebied opgenomen ]
Nog geen maand nadat de eerste bewoners erin trokken, hadden we al klachten dat mensen hun auto op de weg voor de deur neerzetten.
Twee jaar, veel overleg en heel wat "inkomsten" voor de gemeente (lees: boetes) en procedures later, was de oplossing om dan maar een parkeervak per huis te markeren op de weg.
En jawel.. ook dat werkte dus niet.
Parkeren is altijd een mooi gebeuren in Nederland.
Dit even geheel terzijde.
Misschien zat/zit er hoogbouw tussen? Dan kan het hard gaan.Zr40 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:53:
Ik verbaasde me destijds al over de zee van parkeerplaatsen bij 'mijn' CPO project. 32 woningen, 90 parkeerplaatsen, en dan tel ik de parkeerplaatsen op eigen erf bij enkele woningen niet eens mee! Misschien zijn die 90 optimistisch getekend op deze schets, maar al zouden het er 60 zijn dan heb je 2 parkeerplaatsen per woning...
Ik heb twee jaar geleden een CPO project afgerond. Heel erg leuke/leerzame ervaring, zeker als je er zelf wat in wil investeren (vooral in tijd/kennis).rnark schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:25:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met CPO?
In ons geval kwamen we erg goed uit wat financiën betreft. Grondprijs was bekend (want via de gemeente), voor de bouw kan je best een heel aardige raming laten maken. Er zijn gespecialiseerde bureau's voor een gedetailleerde begroting, een eerste inschatting kan je prima maken op basis van m2 of m3 prijzen.
Als je flexibel bent (ook wat tijdsplanning betreft) en als de ambities van het project bij je passen dan zou ik het zeker doen :j Financieel zijn wij overigens erg goed uitgekomen omdat we een volledig bestek hebben uitgezet in een aanbesteding waar behoorlijk enthousiast op ingeschreven is door de aannemers. Goede prijs kunnen krijgen bij een erg prettige aannemer. Wel duidelijk te merken dat het moeilijk gaat in de bouw, ik denk niet dat ze heel veel op ons project hebben verdiend.
Gelijk afgekaderd bij het begin (dus beschreven wie wat en hoe), meestal geen problemen.
Starten na de overdracht = problemen.
@Milmoor
Zorg dat het terrein alleen toegankelijk is voor de bewoners aan wie het toebehoord, als dat niet geregeld is moet er politieagent gespeeld worden voor de omgeving (zij gaan gewoon daar parkeren) en dat ga je als privepersoon niet lukken.
Dit , hierom en hierom
Nee, er zitten maar een paar woningen tussen met twee verdiepingen. De meesten hebben er maar één of zijn een bungalow. Als ik uit ga van de tekening dan zou je nog parkeerplaatsen over houden zelfs wanneer iedereen een eigen auto zou hebben.Señor Sjon schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 16:28:
Misschien zat/zit er hoogbouw tussen? Dan kan het hard gaan.
[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 07-07-2015 16:48 ]
Wij hebben 1 auto maar wel 2 parkeerplaatsen en een garage. Verder kunnen er nog makkelijk 2 of 3 voor het huis langs de straat staan.
We hebben ook 3 gemeenschappelijke parkeerplaatsen aan het begin van de straat, maar het is mij niet duidelijk wat daarmee moet gebeuren.
Elk van de 4 huizen heeft minstens 2 parkeerplaatsen, gok dat het voor bezoek is. Het terrein van de parkeerplaatsen is van de gemeente, denk dat zij het onderhoud doen.
Zie foto 5 voor overzicht situaties
Wij zijn nr 29.
http://m.funda.nl/koop/dr...wijnverlater-21-43/fotos/
Vandaag zijn alle heipalen erin gegaan!
Helaas, het grenst aan de openbare weg. Alleen met een heg eromheen zodat je niet direct de stoep op kan. Zie hier: https://www.dropbox.com/s...%20%5B1_500%5Da3.pdf?dl=0ollie1965 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 16:30:
[...]
@Milmoor
Zorg dat het terrein alleen toegankelijk is voor de bewoners aan wie het toebehoord, als dat niet geregeld is moet er politieagent gespeeld worden voor de omgeving (zij gaan gewoon daar parkeren) en dat ga je als privepersoon niet lukken.
[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 07-07-2015 20:05 . Reden: Link ]

Noot: M'n vriendin is pedicure en wil graag haar salon aan huis, haar salon zie je dan aan de rechterkant terug. Verder komt er ooit in de toekomst nog eens een stenen garage o.i.d. Voor nu zal een houten tuinhuisje voldoen als opslag voor gereedschap en fietsen.
De garage komt helemaal los van het huis neem ik aan? Naast of voor de salon lijkt me erg onhandig.
Goeie, de verhouding lijkt inderdaad wat zoek tussen eet en woongedeelte. Puntje om nog ff over na te denken.Deveon schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 21:24:
Ziet er heel praktisch en logisch uit, alleen de woonkamer is wat krap (of juist knus) en het eetdeel lijkt me te ruim.
Komt inderdaad helemaal los te staan. Voor de salon zal die sowieso niet komen, maar waar precies weet ik nog niet, 'ergens' achter het huis waarschijnlijk.Deveon schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 21:24:
De garage komt helemaal los van het huis neem ik aan? Naast of voor de salon lijkt me erg onhandig.
Ziet er voor mijn Randstadogen vooral groot uitPatrickH schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 20:56:
Ik heb wel benieuwd wat jullie hier van vinden, het nieuw te bouwen huis van mij en mijn vriendin.
Is Noord rechts op je tekening?
Wat mij als leek opvalt is dat er weinig daglicht in de salon is (misschien door de deuren).
Een erker zoals hier voegt volgens mij vooral kozijn, buitenoppervlak en schilderwerk toe.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wat ik zou doen is de keuken en eetkamer waar de huiskamer zit. De huiskamer op de plek van de eetkamer en waar de keuken zit als speelhok/kantoor/study.PatrickH schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 21:31:
[...]
Goeie, de verhouding lijkt inderdaad wat zoek tussen eet en woongedeelte. Puntje om nog ff over na te denken.
[...]
Als is de voorkeur dan wel om ook de badkamer boven de keuken te houden.
Zoiets dan maar ?Milmoor schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 19:59:
Helaas, het grenst aan de openbare weg. Alleen met een heg eromheen zodat je niet direct de stoep op kan. Zie hier: https://www.dropbox.com/s...%20%5B1_500%5Da3.pdf?dl=0
http://informatie.privapark.nl/
en een bord "eigen terrein verboden toegang artikel ..." om sterk te staan bij overlast
Bedenk dat er wel wat paaltjes zullen gaan sneuvelen en dat er parkeerders kwaad zullen zijn dat ze niet mogen parkeren. Mensen snappen (willen) het niet als iets niet duidelijk afgeschermd is, dan is het "openbaar".
Dit , hierom en hierom
Nee, Noord is onder op de tekening. Gelijk nog ff een puntje waar we nog even bij stil moeten staan (en nog niet goed genoeg gedaan hebben), 's avonds schijnt de zon vanaf de rechterkant en dus hebben we 's avonds amper licht in de kamer. Wellicht is het dus een beter idee de tekening te spiegelen.
Klopt, daar moet ook nog ff goed over nagedacht worden. Nadeel is dat de salon vrij dicht op de scheiding zal komen en we daardoor weinig ruimte hebben voor raampjes aan de zijkant. Komt nog bij dat ik eigenlijk nog graag iets van een werkkamer wil hebben en de positie wat ik daarvoor in gedachten heb is toch achter de salon (ideeën uiteraard welkom)Proton_ schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 21:48:
Wat mij als leek opvalt is dat er weinig daglicht in de salon is (misschien door de deuren).
Een erker zoals hier voegt volgens mij vooral kozijn, buitenoppervlak en schilderwerk toe.
Ja, volgens mij zou 95% van de Nederland dat doen, alleen, wij vinden dat niks. Ik hoef net per sé de straat in de gaten te houden als ik tv zit te kijken. Laat mij maar lekker richting m'n tuin kijken als ik in de woonkamer zit, lekker rustig en ik heb de tuin niet voor niets.Deveon schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 22:10:
[...]
Wat ik zou doen is de keuken en eetkamer waar de huiskamer zit. De huiskamer op de plek van de eetkamer en waar de keuken zit als speelhok/kantoor/study.
Als is de voorkeur dan wel om ook de badkamer boven de keuken te houden.
Nadeel daarvan is dat je de salon wat minder zichtbaar maakt vanaf de straat. Lijkt me reclametechnisch wat minder handig.Señor Sjon schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 22:46:
Ik zou bij de salon de toilet en wachtkamer spiegelen en de ingang aan de zijkant maken. Met een haagje o.i.d. scheid je werk en privé dan wat meer.
Er zit natuurlijk (bewust) een bijkeuken tussen he. En die ingang is er alleen voor m'n vriendin, klanten zullen daar nooit langs gaan.Señor Sjon schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 22:46:
De deur van binnenuit naar de salon zou ik nooit in de woonkamer willen hebben, maar in een keuken of hal.
Daarnaast weet ik niet zeker maar het volgens mij is dit constructief gezien niet heel erg gunstig ( afdracht van krachten naar fundatie )
Maar die zal er bij de gemiddelde gemeente nooit mogen komen in een woonwijk. Hooguit een simpel onverlicht bordje van ergens rond de 0,5 m2...Señor Sjon schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:00:
Een lichtbak met reclame aan de zijkant is ook zo gemaakt.
Die zet je gewoon in je voortuin en je zichtbaarheidsprobleem is opgelost.
Groot gelijk. Men verklaarde ons ook voor gek om de keuken aan de voorkant te doen.PatrickH schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 08:28:
Ja, volgens mij zou 95% van de Nederland dat doen, alleen, wij vinden dat niks. Ik hoef net per sé de straat in de gaten te houden als ik tv zit te kijken. Laat mij maar lekker richting m'n tuin kijken als ik in de woonkamer zit, lekker rustig en ik heb de tuin niet voor niets.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Klopt, het beperkt de woonkamer wat. Mijn schoonouders hebben ook zo'n soort indeling en daar is het niet heel erg storend moet ik zeggen.Señor Sjon schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:00:
Klopt, maar die deur zit een beetje in de weg in de woonkamer (extra looppad die je indeling met meubels beperkt).
Volgens mij mag dat, zoals PaT ook al zegt, niet van de gemeente. Een wat kleiner bord in de tuin is afaik geen probleem. Moet trouwens zeggen dat ik het zelf niet echt als een probleem zie hoor dat de ingang v/d salon aan de voorkant is.Señor Sjon schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:00:
De salonreclame kan je nog steeds voeren natuurlijk, alleen de ingang zit aan de zijkant (ik neem aan dat je daar wel 2-3 meter breedte hebt). Dan hebben klanten niet het gevoel bij je huis binnen te stappen. Een lichtbak met reclame aan de zijkant is ook zo gemaakt.
We zullen zienHyperTrophy schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:11:
die voorgevel, ben benieuwd of deze door de gemeente goedgekeurd wordt. doet me aan een kerstboom denken trouwens!
Geen idee. Een vriend van me is de tekenaar, ik neem aan dat hij weet wat hij doet. Misschien komt het bouwbedrijf nog wel met commentaar.HyperTrophy schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:11:
Daarnaast weet ik niet zeker maar het volgens mij is dit constructief gezien niet heel erg gunstig ( afdracht van krachten naar fundatie )
Klein lichtbakje? Mits niet te groot. Bij een vrijstaand huis kan je grotere armaturen aantreffen dan dat ene verlichte bordje.PaT schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:13:
[...]
Maar die zal er bij de gemiddelde gemeente nooit mogen komen in een woonwijk. Hooguit een simpel onverlicht bordje van ergens rond de 0,5 m2...
Die zet je gewoon in je voortuin en je zichtbaarheidsprobleem is opgelost.
Hoe het met een lichtbak zit weet ik niet, weet alleen dat een reclamebord wel mag, mits niet groter dan een bepaald formaat.
Heeft bijvoorbeeld in Rotterdam zeker niet de voorkeur. Lees dit document maar eens door (pagina 16 voor aan huis gebonden beroepen).Zal een reclamearme zone betreffen, dus da zit je aan 0,5 m2 met een dikte van max 10 cm...Señor Sjon schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:29:
[...]
Klein lichtbakje? Mits niet te groot. Bij een vrijstaand huis kan je grotere armaturen aantreffen dan dat ene verlichte bordje.
Dit is in een nieuwbouw rijtjeswoning vrijwel standaard...zonoskar schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:15:
[...]
Groot gelijk. Men verklaarde ons ook voor gek om de keuken aan de voorkant te doen.

En als je de indeling deels een kwart draait? Entree op het noorden, keuken op oosten, eetkamer op zuidoost, woonkamer op zuidwest en de salon op noordwest?
Volgens mij heb je dan ideale licht op het juiste tijdstip. De salon is dan ook duidelijk aanwezig voor (nieuwe) klanten.
Ohja? Zie het serieus nooit bij rijtjeswoningen, ook niet bij nieuwe?Deveon schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 10:28:
[...]
Dit is in een nieuwbouw rijtjeswoning vrijwel standaard...
In het begin wel eens over nagedacht, maar ik weet niet meer waarom dat is afgeketst, zal het nog eens in overweging nemen.Deveon schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 10:28:
En als je de indeling deels een kwart draait? Entree op het noorden, keuken op oosten, eetkamer op zuidoost, woonkamer op zuidwest en de salon op noordwest?
Volgens mij heb je dan ideale licht op het juiste tijdstip. De salon is dan ook duidelijk aanwezig voor (nieuwe) klanten.
In principe kan je de buitenkant en eerste etage gelijk houden als je de salon op de plek van de keuken doet, de keuken op de plek van de eetkamer, de eetkamer waar de huiskamer zit en de huiskamer waar de salon en berging zit.PatrickH schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 11:01:
[...]
In het begin wel eens over nagedacht, maar ik weet niet meer waarom dat is afgeketst, zal het nog eens in overweging nemen.
De wachtkamer kan je dan gebruiken als berging.
War kom je dan binnen? Ergens aan de zijkant?Señor Sjon schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 11:06:
Regionaal verschillend. In de Randstad heeft het gros de keuken aan de voorkant. Oosten en noorden eerder aan de achterkant.
Binnenkomen in een keuken is namelijk niet zo netjes.
Heb de keuken ook gewoon aan de achterkant (op het zuiden), zoals elke normale mens
[ Voor 22% gewijzigd door Engineer Stewie op 08-07-2015 12:25 ]
Wat dacht je van een hal? Die gewoon naast de keuken is gepositioneerd?Engineer Stewie schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:24:
[...]
War kom je dan binnen? Ergens aan de zijkant?
ehr, als je een achterpui hebt van glas, met een riante tuin en veel privacy ben je gek als je daar je keuken realiseert ...Engineer Stewie schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:24:
[...]
War kom je dan binnen? Ergens aan de zijkant?
Heb de keuken ook gewoon aan de achterkant (op het zuiden), zoals elke normale mens.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Verwijderd
Zou als ik jou was nog eens goed nadenken of je wel echt die bijkeuken tussen je woonkamer en de pedicureruimte van je vriendin wilt hebben. Temeer daar de zon 's avonds van rechts komt. De hoek van je woonkamer waar je nu je bankstel hebt getekend wordt daardoor wel erg donker. Tegelijkertijd wordt het uitzicht vanaf dat ingetekende bankstel op de tuin achter niet weinig gehinderd door die bijkeuken.
Om meer licht in de werkruimte van je vriendin te krijgen zou je misschien kunnen denken aan langwerpige ramen. Die zouden bijvoorbeeld horizontaal hoog kunnen zitten maar ook verticaal. Voordeel van dergelijke ramen is dat je wel natuurlijk lichtinval krijgt maar tevens veel privacy behoudt.
Licht maar net aan de windrichting als je het mij vraagt. De ochtend zon vind ik prettig in de keuken / eetkamer / woonkeuken, maar de middag/avond zon liever in de woonkamer.Bockelaar schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:59:
[...]
ehr, als je een achterpui hebt van glas, met een riante tuin en veel privacy ben je gek als je daar je keuken realiseert ...![]()
Dan loop je door naar de wachtkamer. Hierdoor zit je ook wat comfortabeler in de wachtkamer want vrouwen hebben het snel koud
Vandaar ook dat we nog twijfelen om het huis te spiegelenVerwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:34:
@PatrickH
Zou als ik jou was nog eens goed nadenken of je wel echt die bijkeuken tussen je woonkamer en de pedicureruimte van je vriendin wilt hebben. Temeer daar de zon 's avonds van rechts komt.
Die bank zoals getekent is uiteraard maar ter illustratie, grote kans dat die in werkelijkheid anders komt te staan.Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:34:De hoek van je woonkamer waar je nu je bankstel hebt getekend wordt daardoor wel erg donker. Tegelijkertijd wordt het uitzicht vanaf dat ingetekende bankstel op de tuin achter niet weinig gehinderd door die bijkeuken.
Maar ik snap je punt hoor.
Wat je in de zijaanzicht tekening ziet (en dus niet op de plattegrond tekening) is op de zijgevel een breed, maar niet zo hoog raam, precies wat jij bedoelt dus. Probleem is alleen dat dat waarschijnlijk niet mag van de gemeente vanwege te dicht op de grens. Verticaal raam had ik overigens nog niet aan gedacht, ga ik meenemen.Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:34:
Om meer licht in de werkruimte van je vriendin te krijgen zou je misschien kunnen denken aan langwerpige ramen. Die zouden bijvoorbeeld horizontaal hoog kunnen zitten maar ook verticaal. Voordeel van dergelijke ramen is dat je wel natuurlijk lichtinval krijgt maar tevens veel privacy behoudt.
Klinkt mij voor onze situatie als een behoorlijke overkill. Zeker in het begin zal de wachtkamer niet eens heel veel worden gebruikt en als er al wat zit zal er naar verwachting 1 persoon zitten, misschien 2 als ze samen komen. Maar op zich heb je wel gelijk hoornokiaan958GB schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:40:
Bij een praktijkruimte hoort eigenlijk ook een hal. Hier worden bij binnenkomst de (natte) jassen opgehangen en parapluen neergezet.
Dan loop je door naar de wachtkamer. Hierdoor zit je ook wat comfortabeler in de wachtkamer want vrouwen hebben het snel koud
Hal + overdekte parkeerplaats + receptie enz.nokiaan958GB schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:40:
Bij een praktijkruimte hoort eigenlijk ook een hal. Hier worden bij binnenkomst de (natte) jassen opgehangen en parapluen neergezet.
Het gaat hier om een nagelsalon......niet om een spa.

Met gestrekt been.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Zeker als je met een systeem werkt met natuurlijke toevoer zou ik naar CO2 sturing kijken. Daarbij heb je een paar opties. Meest eenvoudig is een CO2 sensor in de woonkamer die bepaalt hoe hard de ventilatie draait. Vind ik geen geweldig systeem, vooral 's nachts niet. Daarmee kom je op optie twee met CO2 sensoren in de woonkamer maar ook op de slaapkamer(s). Hoogste waarde bepaalt daar het ventilatiedebiet. Een andere optie (en wat ik heb toegepast) is een systeem als b.v. Itho Daalderop DemandFlow. Daarbij is er 1 ventilatorbox met daaronder een 'plenum' waar je verschillende ventilatiekanalen op aangesloten zijn. In dat plenum zitten kleppen, een CO2 sensor en een RV sensor, daardoor kan centraal maar per ruimte worden gemeten hoe het staat met de CO2. Ruimtes met weinig CO2 worden dichtgestuurd (weinig ventilatie nodig), ruimtes met veel CO2 worden open gezet en de ventilator wordt opgetoerd naar behoefte. RV-sensor stuurt op luchtvochtigheid, vooral voor de badkamer. Systeem is wat duurder en je hebt vooral ook wat meer leidingwerk (1 afzuigpunt per gebruiksruimte) maar is, naar mijn mening, wel de netste oplossing als je met natuurlijke toevoer werkt.
Exacte meerkosten kan ik je zo niet vertellen maar deze zijn redelijk beperkt, zeker met de eenvoudige oplossingen. Geen flauw idee hoe het zit met terugverdientijd.
[ Voor 6% gewijzigd door bartvb op 09-07-2015 12:04 ]
Ik vind van wel, dan ventileer je alleen als het nodig is ipv continu te veel of te weinig.zonoskar schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:45:
Is het hebben van een CO2 gestuurde ventilatie nog iets om over na te denken, of is dat nutteloos?
Ik heb 'm zelf ook
Weet je ook hoe dat precies werkt, want daar kan ik eigenlijk niets over vinden. Wordt dan om de x tijd alle kleppen dichtgestuurd, behalve één om zo CO2 en RV per ruimte te meten?bartvb schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:02:
Een andere optie (en wat ik heb toegepast) is een systeem als b.v. Itho Daalderop DemandFlow. Daarbij is er 1 ventilatorbox met daaronder een 'plenum' waar je verschillende ventilatiekanalen op aangesloten zijn. In dat plenum zitten kleppen, een CO2 sensor en een RV sensor, daardoor kan centraal maar per ruimte worden gemeten hoe het staat met de CO2. Ruimtes met weinig CO2 worden dichtgestuurd (weinig ventilatie nodig), ruimtes met veel CO2 worden open gezet en de ventilator wordt opgetoerd naar behoefte. RV-sensor stuurt op luchtvochtigheid, vooral voor de badkamer.
Een ander systeem is wat bijv. Zehnder Stork gebruikt, waarbij ook in de centrale box de CO2 en RV gemeten wordt en aan de hand daarvan op- afgetoerd wordt.
Wat dat betreft vind ik het QualityFlow systeem wel mooier, omdat dan echt per ruimte gestuurd kan worden. Vraag is of dat in de praktijk echt uitmaakt. Nadeel van QualityFlow lijkt me weer dat er maar één centrale luchttoevoer is, in plaats van rechtstreeks naar de verblijfsruimten. Dat betekend dus dat eventuele nare luchtjes in de hal ook de kamer ingetrokken worden...
QualityFlow zit ergens tussen DemandFlow en volledig balansventilatie in. Goedkoper dan een balansventilatieinstallatie maar heeft idd het nadeel van die centrale toevoer (wat in de praktijk niet perse een probleem is denk ik?).
In dit geval hoeft een hal maar 2 m2 te zijn en geeft toch een stukje comfort. Omdat je een kapstok toch al nodig had heb je misschien 1 m2 extra oppervlakte nodigartbij schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:19:
[...]
Hal + overdekte parkeerplaats + receptie enz.
Het gaat hier om een nagelsalon......niet om een spa.
Ik ben blij dat ik thuis een een hal en een bijkeuken heb zodat je als je je huis binnengaat geen kou of tocht in de woonruimtes creeert.
Overdekte parkeerplaats + receptie enz. heb ik het niet over gehad..................
Hmm. Ik krijg wel een HP cool cube, die heeft volgens mij binnenlucht nodig.bartvb schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:02:
Had ik wel :j Positief voor de EPC maar ook in de echte wereld positief voor je energiegebruik. Je ventilator kan een stuk lager draaien en er wordt minder vaak totaal nutteloos warme lucht naar buiten geblazen. de eenvoudige oplossingen.
Wel afvoer dus dat blijft hetzelfde volgens mij. Vraagje aan de QualityFlow bezitters; hoor je niet het schakelen/sturen van de kleppen? En hoe vaak is die 'bemonstering' per ruimte, ieder half uur een minuut per ruimte of zoiets? Dat betekend ook dat er in de overige ruimtes even geen ventilatie is?Ernemmer schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 22:21:
... Ook zit de inblaas eigenlijk altijd op de gang/overloop waardoor je in je verblijfsruimte geen geluid hebt van de aanvoer van lucht.
Dat is volgens mij weer wat anders; een lucht/water warmtepomp. Die haalt warmte uit de buitenlucht en geeft die af aan de vloerverwarming.zonoskar schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 22:57:
[...]
Hmm. Ik krijg wel een HP cool cube, die heeft volgens mij binnenlucht nodig.
Staat dus los van (balans)ventilatie.
Als er te weinig warmte beschikbaar is uit ventilatielucht neem ik aan dat de CoolCube gewoon meer lucht van buiten haalt.
[ Voor 60% gewijzigd door bartvb op 10-07-2015 07:57 ]
Ik heb gelogeerd bij mensen die dit systeem hebben. Je hoort af en toe een "ploeing", maar echt storend is dat niet. Het is wel goed hoorbaar, maar niet irritant. Veel onhandiger is dat de deuren niet tot de grond komen i.v.m. de ventilatie. Die spleet is best groot, er past een speelgoedautootje onderdoor. Voor geluidsoverlast natuurlijk niet fijn.Klaassie schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 00:14:
[...]
Wel afvoer dus dat blijft hetzelfde volgens mij. Vraagje aan de QualityFlow bezitters; hoor je niet het schakelen/sturen van de kleppen? En hoe vaak is die 'bemonstering' per ruimte, ieder half uur een minuut per ruimte of zoiets? Dat betekend ook dat er in de overige ruimtes even geen ventilatie is?
Dat is dan erg ruim genomen. Ik heb met itho contact gehad en de norm is 12 vierkante centimeter per 3,6 kuub per uur.Milmoor schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:28:
[...]
Ik heb gelogeerd bij mensen die dit systeem hebben. Je hoort af en toe een "ploeing", maar echt storend is dat niet. Het is wel goed hoorbaar, maar niet irritant. Veel onhandiger is dat de deuren niet tot de grond komen i.v.m. de ventilatie. Die spleet is best groot, er past een speelgoedautootje onderdoor. Voor geluidsoverlast natuurlijk niet fijn.
Uitgaande van 75 kuub per uur is er dus 20,8 keer 12 is 250 vierkante centimeter. Uitgaande van een deur breedte van 90 cm kom je op een ruimte onder de deuren van 2,7 cm. Bij de slaapkamers kan dit dus nog minder aangezien daar geen 75 kuub per uur ververst hoeft te worden. Dit is afhankelijk van de oppervlaktes
Dus niet bij de qualityflow! Die verlangt een minimale doorlaat, ivm frisse lucht uit centrale ruimte.Señor Sjon schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:42:
Die deurspleet is standaard in elk nieuwbouwhuis, aangezien je niet wil dat een deur sleept. Ook is voor een bouwer niet te voorspellen welke vloer+ondervloer toegepast wordt, dan is een beetje marge wel fijn. Als je geen tocht onder binnendeuren wilt hebben, dan ga je snel valdorpels toepassen.
Dat is inderdaad ongeveer wat ze hebben. 2.7 cm is best veel, genoeg voor licht, geluid, beestjes (hengelende kattepoten naar de sloffen aan de andere kant) en autootjes.PolderPloer! schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:25:
[...]
Uitgaande van een deur breedte van 90 cm kom je op een ruimte onder de deuren van 2,7 cm. Bij de slaapkamers kan dit dus nog minder aangezien daar geen 75 kuub per uur ververst hoeft te worden. Dit is afhankelijk van de oppervlaktes
Beetje normaal formaat slaapkamer zeg 16 vierkante meter, karaf met 40 kuub, dus ongeveer 1,5 cm. Dit vind ik niet zo raar hoor. Maar ik snap je punt en het iets om mee te nemen. Mijn keuze voor dit systeem is er niet door beinvloed. Keuze voor geen roosters in de ramen is voor mij belangrijker.Milmoor schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:56:
[...]
Dat is inderdaad ongeveer wat ze hebben. 2.7 cm is best veel, genoeg voor licht, geluid, beestjes (hengelende kattepoten naar de sloffen aan de andere kant) en autootjes.
Blijkbaar is een uitvoeringsplan aflezen voor de firma die zonnepannelen legt zeer moeilijk, ze liggen tot bijna tegen de nok van het dak ipv in het midden van het dak.
Ze zijn even vergeten dat er nog aan- en afvoer voor het ventilatiesysteem voorzien moet worden denk ik.
Kan de firma niet bereiken (net 3 weken bouwverlof), maar hier ga ik niet mee akkoord. De doorvoeren kunnen volgens mij soieso niet onder de panelen omdat je dan zo goed als op vloerhoogte zit op de zolder. Nog lager kom je in de slaapkamers uit.
Zal demonteren worden en alles een rijtje lager leggen worden vrees ik.
Als je een minuut ergens met je rug naartoe staat doen ze het al verkeerd. Zo gingen hier de betonnen schuttingpalen opeens op een ander stramien staan dan op tekening. Andere keer het patroon in het straatwerk wat een halve tegel verkeerd lag (terwijl ik die op steenniveau had uitgetekend en erbij gehangen.
Haal er maar weer uit en doe maar weer opnieuw. Volgende week de achtertuin met aardig wat elementen. Zal spannend worden wat ze ervan gaan bakken als ik 5 minuten niet kijk.
Dit topic is gesloten.
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic