Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.602 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Gisteren hebben wij van de aannemer gehoord dat woningborg het project van 12 woningen heeft goed gekeurd, en als het is ontvangen we volgebde week het certificaat :-D 6 juli gaan we dan eindelijk passeren! Wel 6% rente op de bouwgrond vanaf 1 juli.

Wel krap allemaal. 1 week van te voren. Zo ontkom je er bijna niet aan om rente te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Dat is een stevige rente! Die betaalde ik 15 jaar geleden geloof ik ook nog in Rotterdam.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Bedrijven zijn dan ook geen banken en hebben niet zulke uitstekende rentes. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Met de bouw verdienen ze een stuk minder tegenwoordig, vandaar dat ze op allerlei andere manieren geld proberen te verdienen. (dure opties, meerwerk, en hoge rente rekenen).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09
Is er iemand die het aandurft om enkel vloerverwarming beneden en vloer/wandverwarming in de badkamer durft voorzien en in de slaapkamers niet (op gas of warmtepomp)?

We hebben dat mee als keuze gekregen maar weet niet goed wat ik daarmee moet.
De slaapkamers van vloerverwarming voorzien is moeilijk omdat er allerlei buizen lopen om de balansventilatie aan te kunnen leggen.

Het is niet de bedoeling om de slaapkamers te verwarmen, maar zonder verwarming heb je die keuze ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, niet doen. Neem dan individuele regeling in elke kamer op. Dan kan je de boel wel uitzetten, maar heb je niet achteraf een probleem bij koude winters of verkoop. In NL is het overigens verplicht om bij bepaalde buitencondities de ruimte binnen een uur op temperatuur te hebben. Beetje achterhaald eigenlijk, want trage systemen als vloerverwarming moeten hierdoor overgedimensioneerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:10

WouterB

3680 Wp

Is het een optie om wandverwarming in de slaapkamers te doen ipv vloerverwarming als vloerverwarming moeilijk is ivm veel andere kanalen in de vloer?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou ook de smeervloer iets dikker kunnen maken en dan kan je gewoon vloerverwarming leggen. Meestal liggen de leidingen voor de ventilatie toch in de constructieve laag van de vloer. Beetje raar als je dan niet je vloerverwarming kwijt zou kunnen in een paar cm dekvloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:28

The Legend

*Plop*

Of kies anders voor een inverter airco systeem waarbij je vrij zuinig kunt koelen én verwarmen. Wij hebben gekozen voor een aircosysteem op de slaapkamers, maar eigenlijk puur voor de koeling. We hebben wel radiatoren op de slaapkamers, maar ik verwacht eigenlijk dat de airco veel efficienter kan verwarmen dan de radiatoren.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:53
Dat valt tegen, omdat het apparaat op de 1e plaats een andere functie heeft. Warme lucht bovenin een kamer blazen is niet heel efficiënt, hoe efficiënt je ook die warme lucht geproduceerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Oilman schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:24:
Dat valt tegen, omdat het apparaat op de 1e plaats een andere functie heeft. Warme lucht bovenin een kamer blazen is niet heel efficiënt, hoe efficiënt je ook die warme lucht geproduceerd hebt.
Dat ben ik niet met je eens, hoe het precies werkt is in dit topic heel goed uitgelegd.
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wij leggen op dit moment even geen verwarming aan op de slaapkamers. We zien wel hoe dit uitpakt komende winter. Het is wel zo dat het redelijk eenvoudig voor ons is om dit later wel toe te voegen, er is een verdeel unit op de verdieping (voor de badkamer) met nog vrije zones. Leidingen in een fermacell vloer infrezen is een goede optie.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 23:21
Engineer Stewie schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:27:
Is er iemand die het aandurft om enkel vloerverwarming beneden en vloer/wandverwarming in de badkamer durft voorzien en in de slaapkamers niet (op gas of warmtepomp)?
Wij hebben overal vloerverwarming.
Op de slaapkamers hebben die kringen nog nooit open gestaan. 't Is daar altijd min 18 of 19° 's Winters.

Eens de kinderen groot zijn zal die verwarming wellicht wel eens moeten open staan.

[ Voor 19% gewijzigd door whoami op 26-06-2015 16:01 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Engineer Stewie schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:27:

We hebben dat mee als keuze gekregen maar weet niet goed wat ik daarmee moet.
De slaapkamers van vloerverwarming voorzien is moeilijk omdat er allerlei buizen lopen om de balansventilatie aan te kunnen leggen.

Het is niet de bedoeling om de slaapkamers te verwarmen, maar zonder verwarming heb je die keuze ook niet.
Wij hebben alleen op begane grond vloerverwarming. De badkamers krijgen een elektrische vloerverwarming voor warme voeten. Verder voorzien we alleen wachtleidingen om als het nodig blijkt alsnog een verwarming te kunnen zetten. Maar met een goed geïsoleerd huis is het helemaal niet nodig eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Als jullie toch eens kijken naar alternatieve verwarming, kijk dan eens bij http://www.thermiq.nl/. Indrukwekkend hoe dat soort warmte aanvoelt en zeker niet te vergelijken met je infrarood lampje. Ook behoorlijk zuinig en lekker te bedienen met een app.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Ernemmer schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:28:
[...]

Dat ben ik niet met je eens, hoe het precies werkt is in dit topic heel goed uitgelegd.
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Op kantoor zo'n systeem en ben niet heel enthousiast. Probleem met luchtverwarming vind ik dat objecten vrij lang koud blijven, zoals een bureau. Thuis heb ik vloerverwarming (LTV) en -koeling (HTK), op een (collectieve) WKO. Bevalt heel goed. Koeling is niet als een airco, maar haalt wel ruimschoots het scherpe randje er af op hete dagen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
chime schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 17:39:
[...]

"Handig" - maar retesimpel te kraken, kunnen ze tegenwoordig gewoon kastjes voor online bestellen.
Zie: http://samy.pl/opensesame/
Dat is inderdaad een feit. Ik heb een tijdklokje op de motor, en tijdens lange afwezigheid gaat de stekker er helemaal uit. Ik heb geen dipswitches dus ik weet niet hoeveel variaties er op zitten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rtificial schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:12:
[...]

Wij hebben alleen op begane grond vloerverwarming. De badkamers krijgen een elektrische vloerverwarming voor warme voeten. Verder voorzien we alleen wachtleidingen om als het nodig blijkt alsnog een verwarming te kunnen zetten. Maar met een goed geïsoleerd huis is het helemaal niet nodig eigenlijk.
Waarom dan geen gewone vloerverwarming in de badkamer?
Elektrische vloerverwarming is snel 2000 watt. Ik zie dat veel mensen vervolgens krampachtig met tijdschakelingen de elektriciteitskosten in de hand proberen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:55
Wij zijn op het moment ook bezig met een nieuwe badkamer in een redelijke moderne woning (bj 2008). Vloerverwarming via het CV systeem (warmtepomp in ons geval) heeft als nadeel dat deze het enkel doet als er een warmte vraag is van de centrale thermostaat. Deze bevindt zich in de woonkamer. Nu is de warmtevraag in de woonkamer met name in het voor en najaar erg laag. Deze warmt sneller op door invallende zon (glas op zuid) en door de vele elektrische verbruikers en mensen welke aanwezig zijn. Op de boven verdieping is het dan echter niet warm. Ook niet koud natuurlijk, maar als je in bad wilt dan is een temperatuur van 18 graden net te fris. Om deze rede hebben wij gekozen voor elektrische vloerverwarming in combinatie met een LTV-radiatoir. De laatste werkt ook als enkel de CV het doet, maar met de elektrische vloerverwarming kunnen we zeer snel schakelen als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
[...]

Pas in kleine ruimtes een K-RTL toe. Dan heb je gewone vleorverwarming, maar geen apparte pompgroep nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

nokiaan958GB schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 23:56:
[...]

Waarom dan geen gewone vloerverwarming in de badkamer?
Elektrische vloerverwarming is snel 2000 watt. Ik zie dat veel mensen vervolgens krampachtig met tijdschakelingen de elektriciteitskosten in de hand proberen te houden.
Die zet je enkel aan samen met de verlichting. Is vrijwel direct warm, op het moment dat je het nodig hebt.
En geen normale vloerverwarming boven omdat ik dan een heel andere vloeropbouw moet nemen die onnodig duur is, of de badkamervloeren hoger liggen dan de rest van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

MeTooPV schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:04:
[...]

Pas in kleine ruimtes een K-RTL toe. Dan heb je gewone vleorverwarming, maar geen apparte pompgroep nodig.
De pompgroep is voor mij dus niet de eerste reden, maar ook nog een argument. Ik weet niet wat een K-RTL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Rtificial schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 22:50:
[...]

Die zet je enkel aan samen met de verlichting. Is vrijwel direct warm, op het moment dat je het nodig hebt.
En geen normale vloerverwarming boven omdat ik dan een heel andere vloeropbouw moet nemen die onnodig duur is, of de badkamervloeren hoger liggen dan de rest van de vloer.
weet je zeker de vloer zo snel warm is? De afwerkvloer waar ook de leidingen in zitten is snel 5cm dik............
TLer schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 12:14:
Wij zijn op het moment ook bezig met een nieuwe badkamer in een redelijke moderne woning (bj 2008). Vloerverwarming via het CV systeem (warmtepomp in ons geval) heeft als nadeel dat deze het enkel doet als er een warmte vraag is van de centrale thermostaat. Deze bevindt zich in de woonkamer. Nu is de warmtevraag in de woonkamer met name in het voor en najaar erg laag. Deze warmt sneller op door invallende zon (glas op zuid) en door de vele elektrische verbruikers en mensen welke aanwezig zijn. Op de boven verdieping is het dan echter niet warm. Ook niet koud natuurlijk, maar als je in bad wilt dan is een temperatuur van 18 graden net te fris. Om deze rede hebben wij gekozen voor elektrische vloerverwarming in combinatie met een LTV-radiatoir. De laatste werkt ook als enkel de CV het doet, maar met de elektrische vloerverwarming kunnen we zeer snel schakelen als het moet.
als je met zones gaat werken heb je dat probleem niet. Kijk eens naar de mogelijkheden van Evohome of vergelijkbare producten. Kun je ook bijvoorbeeld alleen de studeerkamer verwarmen zonder je hele huis warm te hoeven stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik kom er zelf niet goed uit. Wie heeft er goede ideeën? Ik wil op deze verdieping plaatsen:
  • slaapkamer met groot bed (180x220), bij voorkeur ruimte aan de zijkant en voeteneind
  • badkamer met bad, douche (minstens 110x110) en dubbele wasbak
  • toilet met eigen deur, mag in/naast badkamer
  • logeerkamer/rommelhok.
  • plek voor droger/wasmachine (gestippeld vierkant)
  • plek voor noodzakelijke apparatuur (gestippelde rechthoek)
Ik heb de plattegrond bewust helemaal leeg gehaald, want op mijn ideeën voortbouwen is niet handig. Ik heb de belangrijkste elementen erin/eronder geplaatst. Het bureau is puur voor een beeld van de schaal. De trap is niet verplaatsbaar, net zomin als de leidingschacht (kruisje midden onder).

De onderkant is de straatkant en op het noorden. De bovenkant is de tuinkant en op het zuiden. De linkerkant is de zijtuin en op het westen (plattegrond is gespiegeld), in deze wand komen nog een of twee ramen, locatie onbekend, maar wel enigszins beïnvloedbaar. De ramen in noord en zuidgevel zijn voorbeelden en kunnen anders. Het stramien van vier banen aan ramen staat wel vast.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/dhhT1GVFi4hGYk8KP9wFZYnq/medium.png

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik zou beginnen met de overloop te tekenen.
Aangezien je de schacht niet in een ruimte wilt zal daar een wand moeten komen.
Misschien ook even intekenen waar je beneden de leiding vandaan wilt halen en daarmee de meest logische plek voor je natte ruimtes.

Dan daar op voort borduren.
Als de leidingen geen spelbreker worden, wordt het slapen aan de achterzijde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Gek genoeg zit de schacht op het origineel van de projectontwikkelaar aan de rand van een ruimte, zelfs op iets afstand van de muur. Blijkbaar loopt hij niet door omhoog, en lopen alle leiding door de vloer.

Wat ik nu heb:
  • slapen aan de achterkant
  • gang naast trap
  • inloopkast
  • raar leeg hoekje aan het einde van de trap voor bijv. een zonnig zitje
  • bad- en logeerkamer aan de straatkant, maar dat past allemaal niet lekker, de oppervlak is beschikbaar, maar het past nog niet mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Mijn opzetje:
Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/28l73t.jpg

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:31

Fiber

Beaches are for storming.

Nee, ik zou gaan slapen aan de noordkant. Veel koeler. Slaapkamer dus over de hele breedte tot aan de trap aan de noordkant. Badkamer en wc tegenover de trap en de rommel/gastenkamer aan de zuidkant. (Op het plaatje ongeveer waar nu het bed staat.) Wasmachine en droger kan daar ook best in.

Oeps, die leiding schacht zit wel heel ongelukkig. Kan die echt niet ergens anders heen? Is echt belachelijk zo.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

nokiaan958GB schreef op zondag 28 juni 2015 @ 00:09:
[...]

weet je zeker de vloer zo snel warm is? De afwerkvloer waar ook de leidingen in zitten is snel 5cm dik............
De leidingen liggen onder m'n vloer. Ik heb een houten verdiepingsvloer. De vloerverwarming in de badkamer is een elektrische mat direct onder de vinylstroken, dus ja, direct warm. Los van het feit dat die vinylstroken toch al niet koud aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dit is al een mooi begin *O*

Slapen op het noorden heeft ook mijn voorkeur. maar dan heb je geen grote slaapkamer. Keuzes he.

Een wasmachine zou ik ivm lawaai nooit tegen een slaapkamer zetten. Liever verplaatsen dus. Misschien samen met de andere installaties in een vaste kasten wand recht tegenover de trap?

Kleinigheid is dat deur badkamer deur toilet lijkt te kunnen raken. Dat moet dus nog anders ;)
Rtificial schreef op zondag 28 juni 2015 @ 23:04:
[...]

De leidingen liggen onder m'n vloer. Ik heb een houten verdiepingsvloer. De vloerverwarming in de badkamer is een elektrische mat direct onder de vinylstroken, dus ja, direct warm. Los van het feit dat die vinylstroken toch al niet koud aanvoelen.
Ah, dus je matje ligt dus niet in het beton. En vinyl op de badkamer vloer...................dat is iets wat ik nooit zou willen :X
Zie dat wel vaker in oude jaren 30 huizen: badkamer boven de meterkast, vinylvloer in de badkamer. Lekker voordelig maar o o o als dat mis gaat ben je het haasje :/

[ Voor 36% gewijzigd door nokiaan958GB op 28-06-2015 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Hier draait de wasmachine nooit ´s nachts. De droger wel eens. Dus dat zou wat overlast kunnen opleveren inderdaad.

De deuren zijn er haastig in gekwakt :P Ik bedenk me net dat je de wc ook wel kan draaien en tegen de badkamer muur kan plaatsen. Handiger qua riool afvoer en dan kan de deur iets meer richting de trap, zodat die niet tegen de badkamerdeur komt.

Een iets andere variant, met de wasmachine en droger in een lage inbouwkast op de overloop:
Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/2q3uhpf.jpg

Zit er geen zolder op trouwens?

[ Voor 22% gewijzigd door Jack op 29-06-2015 00:17 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milmoor schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:47:
Ik kom er zelf niet goed uit. Wie heeft er goede ideeën? Ik wil op deze verdieping plaatsen:
  • slaapkamer met groot bed (180x220), bij voorkeur ruimte aan de zijkant en voeteneind
  • badkamer met bad, douche (minstens 110x110) en dubbele wasbak
  • toilet met eigen deur, mag in/naast badkamer
  • logeerkamer/rommelhok.
  • plek voor droger/wasmachine (gestippeld vierkant)
  • plek voor noodzakelijke apparatuur (gestippelde rechthoek)
Ik heb de plattegrond bewust helemaal leeg gehaald, want op mijn ideeën voortbouwen is niet handig. Ik heb de belangrijkste elementen erin/eronder geplaatst. Het bureau is puur voor een beeld van de schaal. De trap is niet verplaatsbaar, net zomin als de leidingschacht (kruisje midden onder).

De onderkant is de straatkant en op het noorden. De bovenkant is de tuinkant en op het zuiden. De linkerkant is de zijtuin en op het westen (plattegrond is gespiegeld), in deze wand komen nog een of twee ramen, locatie onbekend, maar wel enigszins beïnvloedbaar. De ramen in noord en zuidgevel zijn voorbeelden en kunnen anders. Het stramien van vier banen aan ramen staat wel vast.

[afbeelding]
Is het wellicht een idee een bureau te plaatsen voor de twee lange ramen waar je tegen aan loopt als je de trap op komt, een wand te plaatsen tussen die 4 lange ramen in waardoor je in de andere hoek een logeerkamer krijgt die in de noordrichting grenst aan de wand van je natte gedeelte? Dan houdt je voor je tweepersoonsbed een grote ruimte over de gehele breedte over aan de noordkant.

Het toilet apart benaderen is mogelijk. En wellicht is het ook nog een idee om je wasmachine etc. te benaderen vanuit de logeerkamer.

Toevoeging

Bedenk me net dat het muurtje tussen de logeerkamer c.q. rommelhok en het gedeelte met een bureau eigenlijk niet eens echt hoeft. De muur van het aangrenzende natte gedeelte voldoet waarschijnlijk al. Houd je mooier licht over. En het gevoel van meer ruimte.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2015 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
[...]

Met wat 'koudere' slaapkamers valt goed te leven, behalve als er later gestudeerd moet worden, dan hoort het toch aangenaam te zijn.
Badkamer is aangesloten op de afzuiging van de balansventilatie, daar zal dus constant lucht uitgetrokken worden dat dan vervangen wordt door lucht van de hal.

Mijn huis wordt goed geïsoleerd maar ben toch een beetje huiverig tov geen verwarming in de slaapkamers.

Ga nog eens met de technieker praten denk ik, er is 12cm chappe voorzien en de buizen van de ventilatie zijn ovaal met op het dikste punt 36mm. Als die goed geplaatst worden (bochten in de hoeken moet vloerverwarming mss wel lukken over de gehele bovenverdieping (scheelt weer wat E-peil punten :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

De locatie van de leidingschacht (b)lijkt de grootste uitdaging. Die bepaalt eigenlijk dat de badkamer aan de straatkant moet, tenzij we daar gaan improviseren (langs plafond van de verdieping eronder, of een extra leidingschacht in bijv. hoek).

Bedankt voor de inspiratie, ideeën blijven welkom. Voor meer details, zie de folder hieronder. Wij gaan in ieder geval schuiven in de standaard plattegrond. Begane grond: ingang, woonkamer, keuken, hobbyruimte, toilet. Eerste verdieping: gameroom, computer, TV/film kijken, installatieruimte, toilet. Tweede verdieping waar ik jouw hulp bij gevraagd heb: slaapkamer, logeer/hobbykamer, badkamer, toilet met eigen deur, washok.
Milmoor schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 07:54:
[...]

Ik heb hetzelfde "probleem". Wij nemen een vide. Gaaf en kost ruimte. Eind deze week heb ik de tekeningen.
De beloofde tekeningen: https://www.dropbox.com/s/e73qzeirm4unyd1/Brochure.pdf?dl=0

[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 29-06-2015 09:21 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Rtificial schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 22:50:
De vloer is dan misschien warm, maar de ruimte niet! Heb je behaaglijke voetjes, maar de rest van je lichaam heeft het koud.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De clou is dat bij warme voeten de rest van het lichaam ook meegaat. Zo kan je in de winter cabriorijden door kachel op je voeten te richten. Bij warme voeten heb je veel minder last van een koudegevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een goeie 10 uur bezig geweest met Sketchup Home (had er geen ervaring mee), maar ik heb nu onze toekomstige woning in een 3D model weten te verwerken. https://skfb.ly/EZPo

Het model is vooral bedoeld om vrouwlief een beter indruk te geven. Gisteravond gelijk een een Google Cardboard besteld om over ongeveer een maand (China hè) ook echt in 3D te kunnen bewonderen.

PS: Het model is niet perfect, maar naar mijn mening voldoende om een beeld te krijgen. Zo heb ik de trap naar de tweede etage maar weggelaten...

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 29-06-2015 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milmoor schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:17:
De locatie van de leidingschacht (b)lijkt de grootste uitdaging. Die bepaalt eigenlijk dat de badkamer aan de straatkant moet, tenzij we daar gaan improviseren (langs plafond van de verdieping eronder, of een extra leidingschacht in bijv. hoek).

Bedankt voor de inspiratie, ideeën blijven welkom. Voor meer details, zie de folder hieronder. Wij gaan in ieder geval schuiven in de standaard plattegrond. Begane grond: ingang, woonkamer, keuken, hobbyruimte, toilet. Eerste verdieping: gameroom, computer, TV/film kijken, installatieruimte, toilet. Tweede verdieping waar ik jouw hulp bij gevraagd heb: slaapkamer, logeer/hobbykamer, badkamer, toilet met eigen deur, washok.

[...]

De beloofde tekeningen: https://www.dropbox.com/s/e73qzeirm4unyd1/Brochure.pdf?dl=0
Aha, dat is dus de wateren- en afvoer. Dat verandert de boel. Meest handige lijkt dan idd het natte gedeelte daar te plaatsen, toch? Wordt alleen het slapen aan de noordzijde wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Is het niet prettiger om juist achter te slapen vanwege eventueel geluidoverlast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Een trap met bochten, zoals op deze tekening bij de eerste verdieping, geeft je veel meer bruikbare ruimte en indelingsmogelijkheden dan die rechte trap zonder bochten op jouw originele tekening...

Kijk nog eens goed welke trappen jij gaat krijgen...!

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:26:
[...]

Een trap met bochten, zoals op deze tekening bij de eerste verdieping, geeft je veel meer bruikbare ruimte en indelingsmogelijkheden dan die rechte trap zonder bochten op jouw originele tekening...

Daar zat ik ook al naar te kijken in dat .pdf-bestand. Gros van de trappen daar loopt van buiten naar binnen. Wat meer evenwicht brengt in de verdieping waar het over gaat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Wij slapen aan de noordkant en dat is ook de straatkant. Maar we bouwen in een doodlopende straat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Voor een gemiddelde straat is geluid niet meer een issue. Hier vorig jaar nieuw dubbelglas gekregen en meteen ventilatieroosters type "mini-suskast" gekregen. Je hoort daarmee vrijwel niets meer van buiten.

Dacht dat bij nieuwbouw vanwege WTW zelfs nauwelijks meer ventililatieroosters worden toegepast waardoor je helemaal weinig van de straat hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
nokiaan958GB schreef op maandag 29 juni 2015 @ 12:56:

Dacht dat bij nieuwbouw vanwege WTW zelfs nauwelijks meer ventililatieroosters worden toegepast waardoor je helemaal weinig van de straat hoort.
Het kan nog (enkel mechanische afzuiging) maar vanwege strengere isolatie eisen niet meer vaak toegepast (in België), met WTW (wat ik heb) heb je idd geen ventilatieroosters meer. Mijn zus heeft gebouwd in 2012 en zij heeft er nog wel. Al is daar straatlawaai inderdaad ook geen issue (wel een drukkere baan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:04
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2cf5r39.jpg

Plaatje van de kelder ;).

Er zijn nu drie koekoeks getekend. Iemand andere tips om daglicht in de kelder ter krijgen?

[ Voor 36% gewijzigd door Artbij op 29-06-2015 15:07 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Fiber schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:26:
[...]

Om het leven makkelijk te maken: ik kan kiezen. Er zijn vijf basisthema's waarbinnen ik weer kan gaan variëren. De rechte trappen lopen mooi door de vide, de ronde trappen in het midden zijn lekker compact qua ruimteverbruik. Geen gang langs de trap nodig, etc. Alleen wordt mijn vide dan maatwerk en dat heeft ook nadelen. Een maatwerk leidingschacht is een stuk goedkoper dan een maatwerk vide, dus als ik er met de standaard leidingschacht niet uitkom ga ik (ook) tekenen met een maatwerk schacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Milmoor schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:55:
[...] de ronde trappen in het midden zijn lekker compact qua ruimteverbruik...
Daar zou ik dus voor gaan. Geeft je vooral een veel meer praktische indeling van je bovenverdieping lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

In de paktijk is die ook nog niet ideaal: er is dan niet genoeg ruimte voor én een bad in de badkamer én een los toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Het plaatje in die folder heeft drie slaapkamers, jij wilt er maar twee, dus daar moet wat speling in zitten voor een wat grotere badkamer en een losse wc lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Engineer Stewie schreef op maandag 29 juni 2015 @ 07:54:
[...]

Met wat 'koudere' slaapkamers valt goed te leven, behalve als er later gestudeerd moet worden, dan hoort het toch aangenaam te zijn.
Badkamer is aangesloten op de afzuiging van de balansventilatie, daar zal dus constant lucht uitgetrokken worden dat dan vervangen wordt door lucht van de hal.

Mijn huis wordt goed geïsoleerd maar ben toch een beetje huiverig tov geen verwarming in de slaapkamers.

Ga nog eens met de technieker praten denk ik, er is 12cm chappe voorzien en de buizen van de ventilatie zijn ovaal met op het dikste punt 36mm. Als die goed geplaatst worden (bochten in de hoeken moet vloerverwarming mss wel lukken over de gehele bovenverdieping (scheelt weer wat E-peil punten :+ ).
Ik zou er niet bang voor zijn. Ik zou gewoon wachtleidingen leggen om áls je het boven koud vindt op lage temperatuur ventilo convectoren aan te sluiten. In dat geval natuurlijk wel op al die plekken ook een stopcontact voorzien, of een normale lage temperatuur radiotor, werkt natuurlijk ook.
Dat gaat je nu nauwelijks extra kosten, en geeft je flexibiliteit naar de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Fiber schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:16:
Het plaatje in die folder heeft drie slaapkamers, jij wilt er maar twee, dus daar moet wat speling in zitten voor een wat grotere badkamer en een losse wc lijkt mij...
Qua oppervlak geen probleem, maar qua deuren en muren valt het tegen. Ik zal met jullie ideeën erbij opnieuw gaan tekenen. De wasmachine/droger aan het eind van de trap is niet mooi, maar wel practisch ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:59:
[afbeelding]

Plaatje van de kelder ;).

Er zijn nu drie koekoeks getekend. Iemand andere tips om daglicht in de kelder ter krijgen?
Weet niet wat er boven je kelder zit maar op zich is het mogelijk om sparingen aan te brengen in de vloer van de bovenliggende verdieping waardoor je natuurlijk licht in je kelder krijgt.

Weet ook niet hoeveel ruimte er om je huis is maar op zich zou je ook kunnen denken aan hoe men vroeger nogal eens souterrains maakte. Dat idee zou je ook kunnen toepassen om meer natuurlijk licht in je kelder te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
nokiaan958GB schreef op maandag 29 juni 2015 @ 12:56:
Voor een gemiddelde straat is geluid niet meer een issue. Hier vorig jaar nieuw dubbelglas gekregen en meteen ventilatieroosters type "mini-suskast" gekregen. Je hoort daarmee vrijwel niets meer van buiten.

Nee hoor, als het even kan vermijden we WTW als de ziekte. :p Met zelfregelende roosters, zonnepanelen en MV kan je makkelijk aan de EPC voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:10
Señor Sjon schreef op maandag 29 juni 2015 @ 20:18:
[...]

Nee hoor, als het even kan vermijden we WTW als de ziekte. :p Met zelfregelende roosters, zonnepanelen en MV kan je makkelijk aan de EPC voldoen.
Das wel erg kort door de bocht! Hoezo kan WTW niet voldoen en vergelijk je het met een aandoening?? Ik durfde het eerder ook niet aan, maar door diverse fora leden toch overstag. Het is hedendaags toch zonde om al die warmte zomaar te laten verdwijnen. Wat te denken van de koudeval langs de ramen. Neem je dubbel of driedubbel glas en maak je aan de bovenkant een dikke kier, lekker efficiënt is dat.

Het gaat niet om de EPC, het gaat om comfort, duurzaamheid en voor mij ook de financiële prikkel op langere termijn.

Wat is MV btw? Muurverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mechanische Ventilatie, ik heb het over projectmatig bouwen (zie mijn profiel). WTW is een stuk duurder en foutgevoeliger qua aanleg. Ook verlies je flexibiliteit bij onverkochte woningen. Een glasrooster of suskast is gewoon monkeyproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Milmoor schreef op maandag 29 juni 2015 @ 17:06:
[...]

Qua oppervlak geen probleem, maar qua deuren en muren valt het tegen. Ik zal met jullie ideeën erbij opnieuw gaan tekenen. De wasmachine/droger aan het eind van de trap is niet mooi, maar wel practisch ;).
EN je hebt je machines niet in een donker muf hok maar ook nog eens natuurlijk daglicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je overgevoelig bent voor de airco op het werk (zoals ik, 4x per jaar dikke keelpijn), dan wil je balansventilatie echt wel vermijden. Ik heb gekozen voor een warmtepomp (HP cool cube) die de binnenlucht omzet in warm water. Zo verlies ik wel warmte, maar ik krijg er warm water voor terug. Met 2600 Wp zonnepanelen en Rc=5.2 in de muur hebben we een EPC van 0.17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
Keelpijn door airco? Dat lijkt me toch los staan van balansventilatie.
Zit je misschien in de koude 'trek' vlak bij een luchtuitlaat? Of is de luchtvochtigheid veel te laag door de airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

http://www.gezondheidsnet...eerd-gebruik-van-de-airco

Balansventilatie pompt ook continue lucht rond. En bacteriën. En schimmels. Je kan dan wel heel netjes elk half jaar de filters vervangen, maar na een maand zitten er toch weer bacteriën en schimmels in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Naja, dat is niet helemaal waar. Balansventilatie pompt 'vuile' lucht naar buiten, en gefilterde frisse lucht naar binnen, en dat langs een warmtewisselaar waar de luchtstromen niet met elkaar vermengd raken. Dat maakt niet dat ik er fan van ben. Ik merk dat ik er over het algemeen toch een 'moe' gevoel van krijg, ondanks dat dit niet zou moeten kunnen (te laag toevoerdebiet?) en, voor ons minder relevant, denk ik persoonlijk dat het niet goed is voor de weerstand van opgroeiende kinderen tegen pollen en stuifmeel in de lucht. Die komen veel te weinig in aanraking met allergenen op deze manier. Maar of dit te onderbouwen is weet ik niet, is met name een gevoel.
Ik heb in de praktijk gewoon het liefst een raam open, maar misschien dat dat met de moderne balansventilatie allemaal anders is. Zullen we zien zodra we die in het nieuwe huis opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 23:21
zonoskar schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 08:44:
[...]

http://www.gezondheidsnet...eerd-gebruik-van-de-airco

Balansventilatie pompt ook continue lucht rond. En bacteriën. En schimmels. Je kan dan wel heel netjes elk half jaar de filters vervangen, maar na een maand zitten er toch weer bacteriën en schimmels in.
Tja, en als je ventilatie voorziet door raamroosters, dan komt er in die raamroosters natuurlijk nooit vuiligheid.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
De kogel is door de kerk.

Vloerverwarming ging uiteindelijk wel op de bovenverdieping (6cm Pur/6cm chape), maar dit hebben we uiteindelijk niet gedaan. De kostprijs was 'hoog' tov radiatoren, vond het niet de moeite waard om vloerverwarming dat je toch niet gebruikt op de slaapkamers te plaatsen.

We hebben gekozen voor volgende setup:
- Vloerverwarming op de benedenverdieping, excl berging omdat die vanzelf warm wordt door wasmachine/droogkast/vriezer. Wel vloerverwarming in de hal en gastentoilet.
- Vloer+wandverwarming badkamer met aparte thermostaat op de badkamer
- Lage temperatuur radiatoren in de 3 slaapkamers

De meerprijs voor de 3 radiatoren was zo laag dat we niet het risico willen lopen om geen verwarming te hebben moest er eens een zeer strenge winter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Goede keuze, een beetje radiator kost geen reet. De kosten van het naderhand aanleggen zijn veel hoger en in de regel ook nog zichtwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Lijkt me ook de juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 08:37:
Goede keuze, een beetje radiator kost geen reet. De kosten van het naderhand aanleggen zijn veel hoger en in de regel ook nog zichtwerk.
Hoe zo, ltv-radiatoren kosten geen reet?
Die zijn juist erg duur :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Naja, je kan kiezen voor LVT radiatoren, of gewoon voor overgedimensioneerde normale radiatoren. In het laatste geval valt de kost behoorlijk mee natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Zeg dat dan :P
Heb je wel 4 meter gewone radiator per slaapkamer nodig...................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
Rtificial schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 22:52:
[...]

De pompgroep is voor mij dus niet de eerste reden, maar ook nog een argument. Ik weet niet wat een K-RTL is.
Een K-RTL zijn 2 thermostaat kranen in serie, waardoor je de vloerverwarming direct met water uit de ketel kan voeden. Normaal kan dat niet, omdat dat water te warm is)
http://www.warmteservice.nl/static/images/pdf/3365-B.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Even een brainfart vanaf mijn kant naar aanleiding van onze huidige situatie...

Is het niet vreemd dat onze bouwbegeleider, hypotheekadviseur, (NHG-)hypotheekverstrekker en het SVn gemist hebben dat bij ons de Bouwgarant NIET geregeld was?

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 01-07-2015 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

MeTooPV schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 21:18:
[...]

Een K-RTL zijn 2 thermostaat kranen in serie, waardoor je de vloerverwarming direct met water uit de ketel kan voeden. Normaal kan dat niet, omdat dat water te warm is)
http://www.warmteservice.nl/static/images/pdf/3365-B.pdf
Oh, mijn vloerverwarming komt volgens mij direct aan de ketel, alles op lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Rtificial schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:58:
[...]

Oh, mijn vloerverwarming komt volgens mij direct aan de ketel, alles op lage temperatuur.
Dat is net de bedoeling van vloerverwarming, stoken op lage temperatuur met een condenserende en modulerende gasketel of warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Vergeten jullie ook de airco niet...? Als ik een nieuw huis zou (laten) bouwen zou ik er altijd direct een airco inbouwen... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:53
Als ik zou kiezen voor een warmtepomp is het mooi meegenomen als die op de vloer kan koelen. Maar in Nederland is dat voor mij persoonlijk echt geen vereiste, hoeveel dagen per jaar is het binnenshuis zo warm dat het niet comfortabel is? Ons huidige huis is vrij matig geïsoleerd op dit moment, maar het is in de woonkamer nog maar 24 graden vanochtend. Dat voelde gister vanaf buiten als lekker koel aan.

In warmere oorden is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Bij ons was het deze morgend nog 23° buiten (volgens de auto) en het voelde binnen koeler aan. De slaapkamers die geen zon vangen namiddag zijn zelfs lekker koel. Verwacht in mijn nieuwbouw niet slechter te zitten.

Als het s'nachts kouder is dan nu dan kan je via de balansventilatie s'nachts wat koelen (kunt de warmtewisselaar bypassen) en via de vloerverwarming kun je ook (minimaal) koelen..

Om voor 5 dagen per jaar te investeren in airco is zonde van het geld.
Verder zet je dan een hele stap terug in het 'ecologisch' bouwen, ik doe er alles aan om de energiefactuur te verlagen, een airco past niet in die strategie.

[ Voor 22% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-07-2015 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:52:
Vergeten jullie ook de airco niet...? Als ik een nieuw huis zou (laten) bouwen zou ik er altijd direct een airco inbouwen... :z
Liever een warmtepomp die zowel kan verwarmen als koelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Deveon schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:02:
[...]

Liever een warmtepomp die zowel kan verwarmen als koelen ;)
Dat is waarschijnlijk nog veel mooier.

Wat ik bedoel is dat er bij moderne huizen terecht veel aandacht besteed wordt aan isolatie en zuinig maar wel warm stoken, maar dat een koel huis in de zomer ook wel prettig is, als je toch van scratch kan beginnen. En als je zonnepanelen op je dak hebt hoeft een airco toch ook niet zo veel te kosten aan stroomkosten lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:10:
[...]

Dat is waarschijnlijk nog veel mooier.

Wat ik bedoel is dat er bij moderne huizen terecht veel aandacht besteed wordt aan isolatie en zuinig maar wel warm stoken, maar dat een koel huis in de zomer ook wel prettig is, als je toch van scratch kan beginnen. En als je zonnepanelen op je dak hebt hoeft een airco toch ook niet zo veel te kosten aan stroomkosten lijkt mij...
Het mooie aan isolatie is juist dat het zowel in de zomer als in de winter werkt en ook nog is passief is. Veel mensen vergeten alleen dat je ramen dicht moet houden als het buiten warmer is als binnen. Dat windje van 30 graden voelt misschien "fris", maar warmt je huis wel degelijk op.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 02-07-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 12:06
Rtificial schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:58:
[...]

Ons pompsysteem van de vloerverwarming laat koud water bij het warme water stromen tot de gewenste temperatuur bereikt is. Zo hebben de radiatoren en de boiler warm water, en de vloerverwarming lauw water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dat is dus niet nodig als je zorgt dat al je verwarming uit de voeten kan met een lage ketelstooktemperatuur.

De boiler voor je tapwater heeft hier niets mee uit te staan. Tapwatertemperatuur is altijd afzonderlijk instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Engineer Stewie schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 08:07:
De kogel is door de kerk.

Vloerverwarming ging uiteindelijk wel op de bovenverdieping (6cm Pur/6cm chape), maar dit hebben we uiteindelijk niet gedaan. De kostprijs was 'hoog' tov radiatoren, vond het niet de moeite waard om vloerverwarming dat je toch niet gebruikt op de slaapkamers te plaatsen.

We hebben gekozen voor volgende setup:
- Vloerverwarming op de benedenverdieping, excl berging omdat die vanzelf warm wordt door wasmachine/droogkast/vriezer. Wel vloerverwarming in de hal en gastentoilet.
- Vloer+wandverwarming badkamer met aparte thermostaat op de badkamer
- Lage temperatuur radiatoren in de 3 slaapkamers

De meerprijs voor de 3 radiatoren was zo laag dat we niet het risico willen lopen om geen verwarming te hebben moest er eens een zeer strenge winter zijn.
Nu herinner ik mij niet meer hoe energiezuinig jij zou gaan bouwen (maar ik dacht toch wel heel zuinig). Maar wij doen het anders. Beneden nemen we vloerverwarming in keuken, leefruimte, bureel (1 grote ruimte). Boven zal het waarschijnlijk vloerverwarming worden in badkamer. Daar een klassieke radiator doen, zou de installatie nodeloos complex (= en duur maken). Lage temperatuur radiator daar zou een optie zijn, en ben ik nog aan het bekijken, maar het lijkt mij niet handig (wandverwarming bekijk ik ook, is estetisch toch mooier dan een radiator lijkt mij, en ik zie momenteel geen nadelen, alhoewle ik het nog niet goed heb bekeken). Bovendien zou een vloerverwarming daar toch een leuke extra comfortfactor bieden.

In de slaapkamers voorzien wij geen enkele verwarming. Dat vind ik nu net echt overbodig in een goed geïsoleerde woning. Ook al is de kost laag, voor mij persoonlijk een zeer overbodige kost. Mijn ouders wonen in een vrijstaand huis bouwjaar 1986 (mijn pa had voor die tijd al energiezuinig gebouwd en toen 5 cm rotswol voorzien). Ik kan je zeggen dat de momenten dat het daar koud waren en verwarming nodig was zeer beperkt tot onbestaande waren. Ook bij de vriendin hetzelfde verhaal, bijna nooit behoefte om verwarming op te zetten en dat is een rijtjeshuis van de jaren 70. ik weet dat veel mensen het nog voorzien, maar wij doen er niet meer aan mee, overbodige kost EN ruimteverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Hier een plattegrond van mijn bovenverdieping. Tips en opmerkingen zijn zeer welkom :).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ivTU4n4.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 03-07-2015 08:38 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
@galactic
Energiezuinig valt goed mee, we bouwen naar de Belgische energienorm van 2021 (zelfs beter), ik weet echter niet hoe dat zich verhoudt tot de energienormen in Nederland

Je hebt ergens gelijk, ik verwacht de radiatoren niet/zeer weinig nodig te hebben. Daarom heb ik ze gekozen boven vloerverwarming op de slaapkamers.

De radiatoren krijgen wel geen aparte watertoevoer met verhoogde temperatuur, ze gaan hun werk doen op de temperatuur van de vloerverwarming. Gezien er warmte van beneden komt en de radiatoren lichtjes over gedimensioneerd zijn is dat meer dan voldoende om te slapen. Je zal geen kou lijden.
Dus het zijn geen echte LVT radiatoren maar gewone radiatoren met een lage temperatuur toevoer.

We hebben in ons koopappartement (van 1954, slecht geïsoleerde duplex met 4 buitenmuren) altijd verwarmte met gewone radiatoren op 45°C tapwater en dat ging perfect.

Zijn ze niet nodig zijn ze makkelijk te verwijderen, zijn ze wel nodig zeer moeilijk bij te plaatsen. Ruimtegebruik valt mee, ze staan allemaal onder een venster en de totale dikte gemeten vanaf de muur is 13cm. Gaan we weinig last van hebben.

Wat betreft je badkamer, je zou de vloerverwarming ook kunnen aanvullen met een elektrische handdoek droger ipv wandverwarming. Maar dan mag je geen immense badkamer hebben.
Maar wandverwarming is inderdaad veel esthetischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Engineer Stewie schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 08:52:
@galactic
Energiezuinig valt goed mee, we bouwen naar de Belgische energienorm van 2021 (zelfs beter), ik weet echter niet hoe dat zich verhoudt tot de energienormen in Nederland

Je hebt ergens gelijk, ik verwacht de radiatoren niet/zeer weinig nodig te hebben. Daarom heb ik ze gekozen boven vloerverwarming op de slaapkamers.

De radiatoren krijgen wel geen aparte watertoevoer met verhoogde temperatuur, ze gaan hun werk doen op de temperatuur van de vloerverwarming. Gezien er warmte van beneden komt en de radiatoren lichtjes over gedimensioneerd zijn is dat meer dan voldoende om te slapen. Je zal geen kou lijden.
Dus het zijn geen echte LVT radiatoren maar gewone radiatoren met een lage temperatuur toevoer.

We hebben in ons koopappartement (van 1954, slecht geïsoleerde duplex met 4 buitenmuren) altijd verwarmte met gewone radiatoren op 45°C tapwater en dat ging perfect.

Zijn ze niet nodig zijn ze makkelijk te verwijderen, zijn ze wel nodig zeer moeilijk bij te plaatsen. Ruimtegebruik valt mee, ze staan allemaal onder een venster en de totale dikte gemeten vanaf de muur is 13cm. Gaan we weinig last van hebben.

Wat betreft je badkamer, je zou de vloerverwarming ook kunnen aanvullen met een elektrische handdoek droger ipv wandverwarming. Maar dan mag je geen immense badkamer hebben.
Maar wandverwarming is inderdaad veel esthetischer.
Ik ben ook Belg hoor en ken alles van EPB :-) Mja het blijft zoiezo een persoonlijke keuze he. Onze badkamer is wel groot (12m²) naar algemene normen. Maar ik vind wellness thuis belangrijk, dus veel kans dat er op termijn sauna ofzo komt ! Dus hoe we het verwarmingsvraagstuk daar gaan oplossen moeten we zeker goed bekijken.

Plan van onze bovenverdieping:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/qxny28.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
artbij schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 08:35:
Hier een plattegrond van mijn bovenverdieping. Tips en opmerkingen zijn zeer welkom :).

[afbeelding]
Je eigen slaapkamer is aan de grote kant. Maar kan nog wel. Slaapkamer 2 vind ik echt wel te groot, terwijl ik de badkamer dan weer wat groter zou maken. Zou daarom het muurtje een 20 tal cm opschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Galactic schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:11:
[...]

Je eigen slaapkamer is aan de grote kant. Maar kan nog wel. Slaapkamer 2 vind ik echt wel te groot, terwijl ik de badkamer dan weer wat groter zou maken. Zou daarom het muurtje een 20 tal cm opschuiven.
Er is niks mis met slaapkamers van 16m², je kinderen mogen toch ook wat ruimte hebben op de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Galactic schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:11:
[...]

Ik dan dat we bij de daadwerkelijke inrichting van de badkamer wel zullen zien of we een paar cm meer nodig hebben. Als hij groter wordt gaat dit met dit design wel van de grootste kamer af.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
Fraaie bovenverdieping met veel natuurlijk licht zo te zien. Zie eerlijk gezegd weinig wat je anders zou kunnen doen. Vind het een logische indeling.

De maat van je badkamer heeft natuurlijk ook te maken met het al dan geen bad willen. Jij wilt dat blijkbaar wel dus is die maat in mijn ogen prima.

Ik zou er niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Engineer Stewie schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:17:
[...]

Er is niks mis met slaapkamers van 16m², je kinderen mogen toch ook wat ruimte hebben op de kamer.
Doorgaans hebben kinderen meer aan een grote slaapkamer dan jijzelf. :)
Deveon schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:25:
Even een brainfart vanaf mijn kant naar aanleiding van onze huidige situatie...

Is het niet vreemd dat onze bouwbegeleider, hypotheekadviseur, (NHG-)hypotheekverstrekker en het SVn gemist hebben dat bij ons de Bouwgarant NIET geregeld was?
Uhm, context? Misschien meer iets voor een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Galactic schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:09:
[...]

Ik ben ook Belg hoor en ken alles van EPB :-) Mja het blijft zoiezo een persoonlijke keuze he. Onze badkamer is wel groot (12m²) naar algemene normen. Maar ik vind wellness thuis belangrijk, dus veel kans dat er op termijn sauna ofzo komt ! Dus hoe we het verwarmingsvraagstuk daar gaan oplossen moeten we zeker goed bekijken.

[afbeelding]
Erg praktische indeling. Jammer dat je geen daglichttoetreding in je hal lijkt te hebben.

In Nederland zijn binnendeuren tegenwoordig trouwens minimaal 93cm breed.

Leuke term trouwens: "Nachthal". Nooit eerder gehoord 8)

[afbeelding]
Mooi!

Ik zou trouwens zelf geen goed gevoel hebben met een toiletpot/stortbak bij mijn hoofd uit angst voor (nachtelijke) geluiden die je wakker kunnen maken. Geluid van water of huisgenoten die de toiletbril of -deksel laten vallen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door nokiaan958GB op 03-07-2015 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:14:
[...]
In Nederland zijn binnendeuren tegenwoordig trouwens minimaal 93cm breed.
Wat is daar het achterliggende idee achter trouwens, van die brede deuren? Ik woon zelf in een huis uit '29 en dat heeft deuren van krap '80 breed, dat is imho echt breed zat.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:57
T-MOB schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:30:
[...]

Wat is daar het achterliggende idee achter trouwens, van die brede deuren? Ik woon zelf in een huis uit '29 en dat heeft deuren van krap '80 breed, dat is imho echt breed zat.
Ik was aangenaam verrast dat ons nieuwe huis deuren heft van ruim 90cm breed en 230cm hoog. Geeft in ieder geval een erg ruimtelijk gevoel. Met verhuizen was het ook erg handig. Ook heb ik het gevoel dat het trappenhuis ietsje breeder is, waardoor ik makkelijker met delen van de kast naar boven kon.

Voor mij heft het in ieder geval absoluut meerwaarde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 13:45
930mm is rolstoel vriendelijk, daarnaast moeten de deuren minimaal 2315mm hoog zijn.
Een deur van 830mm en 2315mm is de verhouding een beetje weg, jouw deuren zullen waarschijnlijk ook maar 2015mm of 2115mm hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Mensen worden ook steeds langer en dikker natuurlijk, over het algemeen. Maar als je niet zo lang bent is het natuurlijk wel lastig schoonmaken en zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

[afbeelding]
Ik zou een deur voor het toilet zetten. Je hebt de ruimte.
Om drukte in de badkamer te voorkomen kan je wasbakken op de individuele slaapkamers overwegen. Met één badkamer vier slaapkamers bedienen klinkt als topdrukte 's ochtends.

[ Voor 21% gewijzigd door Milmoor op 03-07-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Milmoor schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:07:
[...]

Ik zou een deur voor het toilet zetten. Je hebt de ruimte.
Om drukte in de badkamer te voorkomen kan je wasbakken op de individuele slaapkamers overwegen. Met één badkamer vier slaapkamers bedienen klinkt als topdrukte 's ochtends.
Los toilet gaan we wel even naar kijken inderdaad. Wasbakken op de kamers ga ik niet doen. Vind ik typisch jaren 60 :P .

Als het echt druk gaat worden, kinderen met aanhang bijvoorbeeld, dan maak ik nog wel een badkamertje in de kelder.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Geen idee of je dochters hebt/krijgt: drie keer raden wie mag gaan improviseren als alle dames zich willen opmaken. Ik zou dan in ieder geval voor dubbele wasbakken in de badkamer gaan. Doen wij al met zijn tweeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Milmoor schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:41:
Geen idee of je dochters hebt/krijgt: drie keer raden wie mag gaan improviseren als alle dames zich willen opmaken. Ik zou dan in ieder geval voor dubbele wasbakken in de badkamer gaan. Doen wij al met zijn tweeën.
Dubbele wasbak komt er zeker. Of 1 grote met 2 kranen, net wat de vrouw mooi vind ;)

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:09:
[...]

[afbeelding]
Het geen natuurlijk licht hebben in je nachthal waar nokiaan958GB aan refereerde zou je natuurlijk op kunnen lossen door a) een raam in het plafond van je nachthal of b) ramen boven de deuren naar je slaapkamers. Die laatste mogelijkheid vinden kinderen over het algemeen niet zo je van het. Kunnen Pa en Ma te gemakkelijk zien of het licht op hun kamers al uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:06:
[...]

Uhm, context? Misschien meer iets voor een eigen topic.
Zo ver wou ik er eigenlijk niet op in gaan aangezien het meeste nu wel geregeld is, maar het komt erop neer dat de aannemer failliet is gegaan en toen aan het licht kwam dat de premie voor Bouwgarant niet betaald was. De aannemersovereenkomst stond wel vol met Bouwgarant dit, Bouwgarant dat en hij had ook een certificaat mee gestuurd dat hij hij lid was van Bouwgarant. Alleen onze woning bleek achteraf nooit aangemeld.

Wat ik opmerkelijk vind is dat de bouwbegeleider(s), gemeente (vergunning), hypotheekadviseur, hypotheekverstrekker en SVn dit niet is opgevallen.

Het enige punt wat nu nog openstaat is dat de curator geld wil zien voor de geleverde fundering. Deze willen we als schuldeiser verrekenen met onze geleden schade.

Tot slot heeft de onderaannemer zich niet gemeld bij de curator, maar heeft direct retentierecht uitgevoerd (zonder hier daadwerkelijk aan te voldoen, maar dat wordt geregeld door ARAG).
Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic