Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.597 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 16:28
680 is wel heel duur inderdaad. Ik reken zelf met 380. Hoeveel kuub is je huis zonoskar?

Kuub is inhoud, dus wordt volgens mij altijd met de interne maat gemeten.

[ Voor 30% gewijzigd door Artbij op 18-06-2015 10:18 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Je moet ook wel een goed onderscheid maken tussen in of ex BTW. Volgens Casadata mag je er van uit gaan dat een vrijstaande woning van een normale Nederlandse inhoud (475-650m3) zo'n 400€/m3 ex BTW kost, dus pak em beet 480€/m3 in de BTW.

Overigens zegt op een of andere manier een prijs per m2 mij als mens veel meer.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ons huis is maar 350 kuub. De prijs die ik noem is incl BTW overigens. Ik neem overigens ook de overdrachtsbelasting en notaris/makelaar kosten mee. Gewoon de hypotheek - grondprijs eigenlijk.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:59
Ah incl. grond is het verschil, je hebt het meestal over de prijs excl. grond. Is natuurlijk ook zo dat de kuubprijs naar beneden gaat als je wat groter bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 16:28
Ik heb het ook over bouwkosten. Zonder grond belasting etc. Puur wat de bouwuren+materiaal kost.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

OK, zonder grond, fincancieringskosten, etc. doe ik ook. Excl BTW kom ik uit op 308€/m2.

Met een woning met kleine inhoud zijn de kosten per m3 sowieso in verhouding hoger. Dat is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij ons is ook zonder grond. Maar als ik alle niet gerelateerde kosten eraf haal, en ex BTW, kom ik op 480 euro /m3 uit. Nog steeds duur. Ik heb wel 3-laags glas en isolatie met R=5.2. En alles hout.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik denk dat dat meevalt. Met een kleine inhoud kom je daar snel op uit. Doe je veel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, vanaf casco doe ik bijna alles zelf. Alleen dingen die kunnen lekken (water, afvoer) en CV/ventilatie laat ik doen. De elektra wordt door een vriend gedaan en ik help hem daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Water, afvoer, CV en ventilatie kan je echt prima zelf doen. Heb je nu misschien niet veel meer aan, maar is betrekkelijk eenvoudig werk. Als je zorgt dat je wat ondersteuning krijgt van iemand die de laatste controles doet voordat er aangesloten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:54
Onze wordt 900 kuub 300 euro per kuub.

Reken ik keuken, warmtepomp ed mee dan zit ik op 360 euro exclusief grond inclusief btw

[ Voor 13% gewijzigd door PolderPloer! op 18-06-2015 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05
Voor de inhoud wordt doorgaans met de bruto-inhoud gerekend. Dat betekent buitenkant van muren/daken (daken wel zonder pannen) vanaf Peil (ervan uitgaande dat er geen kelder is, anders telt die helemaal mee). Kleine inhammen of uitsteeksels worden dan niet meegenomen (zoals een dakgoot).

Wellicht is het makkelijk om wat officiele benamingen voor kosten te gebruiken en natuurlijk altijd incl. BTW (we zijn hier allemaal consumenten). Uit het volgende document heb ik onderstaande rekenvoorbeeld gehaald: http://www.amsterdam.nl/p...t_bouwen_van_een_huis.pdf

Rekenvoorbeeld van een bouwbegroting:
Bouwrijpe kavel; brochure van uw project
Bouwkosten; aantal m2 x richtprijs per m2
Onvoorzien; 4% van de bouwkosten
Leges en heffingen; 2 tot 3,5% van de bouwkosten
Ontwerp en advies; 10 tot 15% van de bouwkosten
Financieringskosten; 7 tot 9% van de bouwkosten
Totale realisatiekosten = Stichtingskosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bijna goed.
Volgens NEN2580 begin je in de standaard situatie te meten vanaf onderkant begane grond vloer. De vloerisolatie telt dus mee in de kuups.
Je rekent bij kuups (tenzij expliciet over netto inhoud wordt gesproken) inderdaad altijd met de buitenmaten. Dat doet je opstalverzekering, gemeente voor de WOZ en de taxateur ook. Boven stop je bij de buitenkant van het dak. Dakpannen en panlatten worden niet meergerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
artbij schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:38:
[...]

Wat heeft dat met de architect te maken? Of had hij je een te rooskleurig beeld geschetst?
Ja, feitelijk wel. Zo van "dit kan wel voor X", maar dat werd dus 1.6X, en de kosten zaten hem vooral in de architecturele dingetjes die niet 'standaard' waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Rtificial schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:34:
Water, afvoer, CV en ventilatie kan je echt prima zelf doen. Heb je nu misschien niet veel meer aan, maar is betrekkelijk eenvoudig werk. Als je zorgt dat je wat ondersteuning krijgt van iemand die de laatste controles doet voordat er aangesloten wordt.
Dat is ongeveer hoe we het hebben afgesproken. Ik doe voorbereidend werk, de loodgieter maakt het af.
nokiaan958GB schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:09:
Bijna goed.
Volgens NEN2580 begin je in de standaard situatie te meten vanaf onderkant begane grond vloer. De vloerisolatie telt dus mee in de kuups.
Zo berekend heb ik 450 kuub. En de kosten per kuub worden dan natuurlijk wel minder.

[ Voor 40% gewijzigd door zonoskar op 18-06-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
Ze zijn nu druk in de week met het dak te leggen. Het hoofddak ligt reeds toe, al moeten er nog doorvoeren gemaakt worden voor de verluchting en moeten er nog zonnepanelen opkomen (alles aan de achterkant.)
Het dak van de garage (nuja, omgevormde carport) moet er nog opkomen. Begin er eindelijk als een huis uit te zien 8) .

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/322/18944600025_e45e402e10_z.jpg

Nu druk in de weer met de verwarming kiezen. Wij hebben initieel geen warmtepomp gekozen maar verwarming op gas (vloerverwarming beneden, radiatoren boven), maar heb toch een offerte gevraagd voor een warmtepomp, met 3 x 32A/400V in huis moet dat wel kunnen denk ik :).

Wat betreft het testen van de LED spot, ik heb een armatuur gekocht en een ELIX LED lamp (GU10) die dimbaar is. Ik kan bij gebrek aan een dimmer enkel testen op volle sterkte, maar de LED geeft bakken met licht (550lumen/6W), is mooi warm wit en heeft een heel brede stralingshoek (60°). Ik zie qua lichtopbrengst niet echt een verschil met een normale halogeen spot.

De lamp opzich is vrij duur (25€ excl BTW), maar ziet er mooi uit als je erin kijkt en de winkel ruilt ze gewoon om als ze stuk gaan. Dat is effectief zo, mijn ouders hebben een andere reeks LED lampen en die worden bij defect gewoon omgeruild.
Ik wil van het armatuurtje nog wel een foto maken, maar deze is met bladveren en dus enkel geschikt om in betonnen welfsels te steken. De HSB woningen hebben armaturen met springveren nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Warmtepomp moet op een enkele 16A groep nog makkelijk kunnen, mits je de boel een beetje naar huidige standaarden geïsoleerd heb. Op 6A zou het dan bijna nog moeten lukken.

Ik weet niet of je veel meer betaalt voor die zware aansluiting? Zo ja, waarom heb je die aangevraagd? Zo niet, lekker handig! :)

En wat betreft die LED lamp, dat is natuurlijk gewoon verschrikkelijk duur!
Een beetje goede LED spot van 6W hoeft absoluut niet meer dan 10-15 euro te kosten.
Of je bestelt zehier ofzo en bestelt er gewoon een stuk of wat extra voor als er een paar kapot gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door NovapaX op 19-06-2015 08:56 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
NovapaX schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 08:49:
Warmtepomp moet op een enkele 16A groep nog makkelijk kunnen, mits je de boel een beetje naar huidige standaarden geïsoleerd heb. Op 6A zou het dan bijna nog moeten lukken.

Ik weet niet of je veel meer betaalt voor die zware aansluiting? Zo ja, waarom heb je die aangevraagd? Zo niet, lekker handig! :)

En wat betreft die LED lamp, dat is natuurlijk gewoon verschrikkelijk duur!
Een beetje goede LED spot van 6W hoeft absoluut niet meer dan 10-15 euro te kosten.
Of je bestelt zehier ofzo en bestelt er gewoon een stuk of wat extra voor als er een paar kapot gaan.
Huidige standaard isolatie zal wel lukken, voldoe aan de BEN norm die in België in 2021 van kracht gaat.

De verzwaarde aansluiting heeft inderdaad een extra kostprijs, deze is 350€ BTW incl. De elektricien raadde dat aan omwille van de zonnepanelen.

Die LED lamp die je laat zien heeft identiek hetzelfde uiterlijk als degene die ik thuis liggen heb volgens en kost een schijntje van wat ze bij de groothandel kosten.
Vraag mij af wat de BTW inspectie daarvan vindt als ik geen factuur kan voorleggen , ze zijn in staat van nog een boete te geven :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je hebt kans dat je bij de douane alsnog import en btw betaalt (inklaring)
Maar ik zou niet weten waarom dat illegaal ofzo is verder.
Ik weet niet precies hoe dat in belgie geregeld is natuurlijk.

Hoeveel zonnepanelen komen erop dan? Welke aansluiting had je anders genomen?

3X32A is wel een heleboel. Daar kun je zo 14kWp op kwijt.
Op een enkele simpele 20A groep kun je al 5kWp kwijt, dat zijn ruim 18 gemiddelde zonnepanelen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

LED lampen van ali heb ik slechte ervaring mee. Na 3-6 maanden gaan ze kapot. Probeer dan maar eens garantie te krijgen. Nu waren het niet precies die je gelinkt hebt, maar ik neem maar even voor het gemak aan dat dit geldt voor al die Chinese meuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Wij hebben hier dan weer twaalf LED spots via een NL webwinkel. No-name spots, die waarschijnlijk gewoon via Alibaba gesourced zijn. Die doen het al 3 jaar prima, en dan staan ze zeker in de wintermaanden dagelijks 10 uur aan.

Vaak heeft het met de warmteontwikkeling in de lamp of in het armatuur te maken, in combinatie met een slecht ontwerp.

EDIT: ik haal even wat door elkaar, het ging hier om GU10 spots. (ik was voor iets anders naar filament leds aan het kijken, daar ging het onderstaande eigenlijk over)
Het voordeel van de filament leds is dat ze weinig elektronica hebben, je moet alleen even goed experimenteren met de dimbare varianten.
Ze worden in ieder geval veel minder warm dan de LED lampen met die grote kunststof 'voeten'
Als je er een paar meer bestelt dan je nodig hebt zit je wel gebakken denk ik.

[ Voor 32% gewijzigd door NovapaX op 19-06-2015 09:51 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
[b][message=44444028,noline]

3X32A is wel een heleboel. Daar kun je zo 14kWp op kwijt.
Op een enkele simpele 20A groep kun je al 5kWp kwijt, dat zijn ruim 18 gemiddelde zonnepanelen.
Zoals ik zeg is een 3 X 32A vrij standaard, mss dat de distributeur dat wat pushed. Het is namelijk makkelijk geld cashen voor iets wat niet persé nodig is. Er komt 4000Wp zonnepanelen op het dak, een mooi aantal maar zeker niet overdreven. Meer was niet nodig, daar wij nu reeds met overschot gaan zitten.
Als we een warmtepomp plaatsen hebben we plots geen overschot meer, dan hebben we te kort. Er is gelukkig nog plaats voor een 3de rijtje zonnepanelen en we hebben nog het 2de dakje vrij :).

De LED lampen ga ik nog wel bekijken. Heb er uiteindelijk niet zo gek veel nodig en alles komt van dezelfde groothandel (prijzen voor schakelaars/impulsrelais/armaturen zijn gewoon goed te noemen). Garantie op een paar kilometer van de deur is ook wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het is vooral de vraag hoeveel vastrecht je jaarlijks extra betaalt voor die zwaardere aansluiting natuurlijk.
Hier zou ik voor 3x35A zo'n €600 per jaar extra betalen t.o.v. 3x25A of 1x35A
Als ik dat nodig zou hebben voor m'n zonnepanelen is het niet echt meer rendabel te noemen :)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Vast recht is voor alle normale residentiële aansluitingen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 07:24:
Ze zijn nu druk in de week met het dak te leggen. Het hoofddak ligt reeds toe, al moeten er nog doorvoeren gemaakt worden voor de verluchting en moeten er nog zonnepanelen opkomen (alles aan de achterkant.)
Het dak van de garage (nuja, omgevormde carport) moet er nog opkomen. Begin er eindelijk als een huis uit te zien 8) .

[afbeelding]

Nu druk in de weer met de verwarming kiezen. Wij hebben initieel geen warmtepomp gekozen maar verwarming op gas (vloerverwarming beneden, radiatoren boven), maar heb toch een offerte gevraagd voor een warmtepomp, met 3 x 32A/400V in huis moet dat wel kunnen denk ik :).

Wat betreft het testen van de LED spot, ik heb een armatuur gekocht en een ELIX LED lamp (GU10) die dimbaar is. Ik kan bij gebrek aan een dimmer enkel testen op volle sterkte, maar de LED geeft bakken met licht (550lumen/6W), is mooi warm wit en heeft een heel brede stralingshoek (60°). Ik zie qua lichtopbrengst niet echt een verschil met een normale halogeen spot.

De lamp opzich is vrij duur (25€ excl BTW), maar ziet er mooi uit als je erin kijkt en de winkel ruilt ze gewoon om als ze stuk gaan. Dat is effectief zo, mijn ouders hebben een andere reeks LED lampen en die worden bij defect gewoon omgeruild.
Ik wil van het armatuurtje nog wel een foto maken, maar deze is met bladveren en dus enkel geschikt om in betonnen welfsels te steken. De HSB woningen hebben armaturen met springveren nodig.
Zie op de foto niet zo goed hoe de aansluiting tussen huis en garage is gemaakt thv het dak. Meestal worden daar loodlslabben (loketten) ingemetseld die met een uiteinde op de pannen komen te liggen. Dit zie ik bij jou niet zitten. Hoe wordt het bij jou waterdicht gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

nokiaan958GB schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:12:
[...]

Zie op de foto niet zo goed hoe de aansluiting tussen huis en garage is gemaakt thv het dak. Meestal worden daar loodlslabben (loketten) ingemetseld die met een uiteinde op de pannen komen te liggen. Dit zie ik bij jou niet zitten. Hoe wordt het bij jou waterdicht gemaakt?
Er zit toch een strook in de muur van de woning die zo te zien nog omhoog gevouwen is?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 22:26
Crosspost, zie Vozze in "[DIY] Het klussende Tweaker QA & showcase topic Deel 2" voor reacties.

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 20-06-2015 23:25 ]

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
nokiaan958GB schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:12:
[...]

Die ligt er, behalve het onderste stuk maar dat hebben ze vandaag gelegd. Dus het is waterdicht hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
iemand verstand van vloeren?

Volgende dilemma komt naar boven na een dagje rondneuzen her en der. Wij hebben vloerverwarming en willen daar graag PVC bovenop (makkelijk schoonmaken, kan tegen water, kindvriendelijk, niet zo definitief als plavuizen, goede warmtegeleiding).

Er zijn twee alternatieven binnen de PVC:

1. Klik
2. Lijm

Echter bij klik moet er een ondervloertje op en wordt het gehele pakket 5 mm dik, ten opzichte van 2 mm voor de gelijmde versie. Maar de klik versie kan ik krijgen voor 32 euro per meter, moet ik het zelf leggen. De gelijmde versie kost in Nederland ca 60 euro, inclusief leggen en egalinelaag, ten opzichte van 21 euro in Duitsland ongemonteerd (zelfde merk en kwaliteit). Ik vind het verschil met onze oosterburen groots, de Duitsers noemden het zelfs "Wahnsinn". Wel moet dit dan gelegd worden door een derde partij, waar ik niet z'n voorkeur voor heb, ivm aansprakelijkheid en zo.

Het nadeel van de klik is natuurlijk dat deze minder warmte geleid, maar als ik geen nachtverlaging en zo toepas zal dit minimaal merkbaar zijn schat ik in. Ik neig nu naar de klik versie, temeer ik dit zelf kan leggen en het me dus ca 50% scheelt. Zie ik wat over het hoofd of zijn er mensen met andere ervaringen op dit vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik laat de pvc stroken gelijmd leggen. Lijkt me wat contactgeluid en vloerverwarming betreft veel beter. Eigenlijk heb ik klik helemaal niet overwogen.

Mijn lief gaat volgende week de vloer uitzoeken :-)

Vandaag ga ik de ventilatie afmaken, en dan beginnen aan de afvoeren en water waarvoor gisteren het materiaal is geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Waarom zou lijmen beter zijn tegen contactgeluid? Lijkt me juist dat de extra onderlaag bij het klik-systeem dat meer isoleert.
Voor wat betreft vloerverwarming hoef je je er niet al te druk over maken denk ik, niet als je vloer goed geïsoleerd is aan de onderzijde.
Ik zou, zo zonder dat ik er onderzoek naar gedaan heb, denk ik om diverse redenen voor klik gaan (eenvoudiger te verwijderen of vervangen, kan het zelf uitvoeren, contactgeluid, zachtere vloer door ondervloer ofwel demping.)
Maar daarbij moet ik zeggen dat ik de twee nooit serieus heb onderzocht.

Succes met klussen in ieder geval!! d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 20-06-2015 21:39 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Goeie argumenten. Wat dacht je van de middenweg? MFlor heeft tegenwoordig ook klevende stroken die eventueel ook weer verwijderd en opnieuw gelegd kunnen worden?

Als ik denk aan die klikvariant dan denk ik aan het geluid van laminaat bij het belopen, maar dat is misschien helemaal niet waar. Wat voor ondervloer heb je daar bij nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Schilder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:29
Hey Tweakers,

Ik ben momenteel ook bezig met de ontwikkeling van mijn eigen woning. Het is een tussenwoning, welke we met een CPO-project aan het ontwikkelen zijn.
Zie onderstaande de plattegronden en aanzichten. Wat vinden jullie ervan?
Dit is mijn eerste woning en ik vraag me af of ik niets over het hoofd zie. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2ENnQdal.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/o0ov4Sjl.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fj3E9aul.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gsqB5nyl.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FfhHz06l.png

[ Voor 36% gewijzigd door Kees Schilder op 21-06-2015 00:03 . Reden: Nieuwe afbeeldingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:22

Fiber

Beaches are for storming.

Beetje grotere plaatjes zou helpen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:36:
Vast recht is voor alle normale residentiële aansluitingen hetzelfde.
Nee hoor, in NL betaal je capaciteitstarief afhankelijk van de aansluiting. 3x35A is jaarlijks een stuk duurder da 3x25A en met 4kWp is dat volkomen nutteloos. Met een driefasenomvormer kan je bij wijze van spreke 230x25x3=17.250Wp plaatsen. Ik zou die dure aansluiting dus niet nemen.

@plan hierboven
1) Je kan met Autocad gewoon png's maken, stuk leesbaarder dan dit. ;)
2) Waarom al die schuine muren? Schuin=puin. En je komt niet eens van je wc af zo.
3) WM/WD in een kast zetten voor geluid. Met een open trap ga je die echt horen. Een kamer van 1.7m breed moet je vergeten, daar past niet eens fatsoenlijk een babykamer in. Je maakt een absurd grote badkamer voor een huis als dit. Hierdoor kom je met je slaapkamers niet uit.
4) Plaats gelijk de trap naar zolder, dit is een verkeerde bezuiniging en mik gelijk je wm/wd naar zolder. Er is een reden waarom veel NL rijtjeshuizen een gelijkende indeling hebben, dat is gewoon de meest optimale variant.
5) Vallen de drollen van de badkamer in de keuken of komt er nog een afvoer?
6) Buitenkraan voor links van de deur plaatsen, in een hoekje heb je er vaak niks aan.
7) Afzuiging mv badkamer bij douche, daar is hij het meest effectief. Bij de deur van de hal is hij bijkans nutteloos.

Heb er vast nog wel meer. :p

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 20-06-2015 23:53 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Schilder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:29
Heb de afbeeldingen vernieuwd, denk dat ze iets te groot zijn nu, maarja.
1) Done
2) Ruimte technisch lijkt me dat het handigst. En hoe bedoel je, je komt niet van de wc af? Komt het door die deur? Dat is namelijk een inbouwkast, begint boven de WM.
3) WM/WD staan in kast, maar nog niet ingetekend.
Kamer van 1.7 breed is voor berging, niet als slaapkamer bedoeld. Zolder komt ruimte voor 2 slaapkamers. Dus 4 slaapkamers totaal. Lijkt me wel voldoende ;-)
4) Trappen worden niet door aannemer gemaakt en geplaatst, maar worden wel direct tijdens bouw geplaatst.
5) Afvoeren van badkamer gaan naar lepe ruimte in trap.
6) Goed punt, ga ik doorvoeren
7) Goed punt, ga ik doorvoeren

[ Voor 9% gewijzigd door Kees Schilder op 21-06-2015 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is nog steeds onhandig, ook omdat je geen plottabel gebruikt voor de pendiktes. :P Maak een plaatje per verdieping, dan blijft het te behappen.

2) Persoonlijk vind ik die schuine deuren helemaal niks, dus vandaar dat het een standaard opmerking is. ;) Het is meestal een oplossing voor een zelfveroorzaakt probleem. Je hebt in je hal bijna geen ruimte om te manoeuvreren, je moet de de deur van de woonkamer gelijk opendoen om fatsoenlijk de WC uit te kunnen stappen en die deur weer dicht te kunnen doen.
In dit geval is je grote badkamer de oorzaak. Je kan door de twee deuren naast elkaar een verdieping krijgen met 2-3 slaapkamers die wat beter in verhouding is.

3) Ik zou alsnog de WM/WD naar zolder halen, kan je gelijk de vuile was kwijt. Nu staan ze maar wat in de weg op een plek waar je al ruimte tekort komt.
5) Lepe hoeken. Het is net een virus die krengen. :+ Horizontaal een riool van rond 125 verslepen inclusief afschot is meestal geen feest, je moet om de trap en raveling heen om bij die lepe hoek te komen. Als de trappen door een ander dan de aannemer geplaatst gaan worden, dan kan je leuke discussies krijgen over wat wel/niet past in die lepe hoek. Tip, het past nooit wat er allemaal ingepropt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Señor Sjon schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:48:
[...]

Nee hoor, in NL betaal je capaciteitstarief afhankelijk van de aansluiting. 3x35A is jaarlijks een stuk duurder da 3x25A en met 4kWp is dat volkomen nutteloos. Met een driefasenomvormer kan je bij wijze van spreke 230x25x3=17.250Wp plaatsen. Ik zou die dure aansluiting dus niet nemen.
Ik woon niet in Nederland, het is 1x40A of 3x32A, andere basiskeuzes zijn er niet. Distributietarieven worden berekend op verbruik (met een bepaald minimum voor 0 verbruikers) en niet op het soort aansluiting.
1 x 40A wordt eigenlijk nergens meer gebruikt volgens mij, mss nog in sociale huurhuizen oid.

Novapax spreekt over 600€ per jaar extra voor 3x35A, maar ik betaal dat bedrag voor elektriciteit+ distributie samen (3000kWh verbruik per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
Deze week is de omgevingsvergunning aangevraagd voor onze toekomstige woning. Vind het wel spannend hoor! :)
Zal een hele overgang zijn, vanuit het kleine rijtjeshuis waarin we nu zitten.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-5BoNk57SNkQ/VYcYxe2SFuI/AAAAAAAACPU/nqd5Kp0RQkc/s640/image.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-TcaNj6D7MoE/VYcYxSiTBtI/AAAAAAAACPY/eC0aHtQLdrw/s640/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-qbbe_WD2rX4/VYcX4YCcrqI/AAAAAAAACPI/fNZ_azdO4j8/s640/image.jpg

Nog tips, op- of aanmerkingen op de indeling?
Zou trouwens wel wat advies kunnen gebruiken mbt inbouw-rolluiken. Deze wilden we eigenlijk graag bij de kamers aan de zuidkant op de 1e verdieping. De kozijnleverancier kan deze leveren voor ca. €500 per enkel raam en €750 bij het dubbele raam. Als ik die prijzen vergelijk met diverse andere aanbieders op internet, dan kom ik op prijzen van €150 per enkel raam en €250 dubbel raam (alles excl. montage). De kozijnenboer lijkt me dan wel erg prijzig, of zou er echt zoveel verschil in kwaliteit zitten dat het een 3x hogere prijs rechtvaardigt? Onze bouwer wil alleen materialen van de leveranciers waar hij mee samenwerkt toepassen, daar baal ik eigenlijk wel flink van. Een andere optie zou zijn om na oplevering zelf opbouw rolluiken te plaatsen, maar dat vind ik ook weer zo zonde. Inbouw is toch een stuk mooier en die mogelijkheid heb je maar één keer, tijdens de bouw. Wat is wijsheid... :? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nice! Lekker traditionele en praktische indeling!

Enige dingetje is dat die wc deur boven wellicht wat weinig ruimte heeft en je leidingwerk zou eventueel nog wat eenvoudiger worden als je de badkamer boven de keuken plaatst. En ik zie geen trap naar de zolder, maar die zit waarschijnlijk pal boven de eerste trap...

[ Voor 16% gewijzigd door Fiber op 22-06-2015 01:41 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Grootste probleem bij bovenstaande plattegrond is inderdaad de standleiding voor afvoer.
(beetje hetzelfde als bij kees schilder)
een riolering rond 100/110 versleep je niet zomaar even, (7 meter verslepen en je bent zowat door je vloerdikte heen.) Je bochten snoepen namelijk stiekum ook nog aardig wat van de ruimte af.

Tenzij je een baas van een maatvoerder hebt, een perfectionistische installateur die je teveel betaalt en elk detail en dergelijke minutieus uit gaat meten kun je met dat soort dingen beter met een marge van enkele centimeters in plaats van millimeteren werken.
Bouwen is net even wat anders dan 3d printen :D

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:26
Die standleiding kun je toch ook bij het toilet in de hal kwijt. Dat is maar een klein stukje rechtdoor. Verder vind ik het een mooi ruim huis!

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

T-MOB schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:02:
Die standleiding kun je toch ook bij het toilet in de hal kwijt. Dat is maar een klein stukje rechtdoor. Verder vind ik het een mooi ruim huis!
Klopt inderdaad, de toiletten zitten bijna boven elkaar. En als dan de warmwatervoorziening op zolder zit is dat inderdaad ook geen probleem meer lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waarom trek je de kleine overkapping bij de voordeur niet nog een paar meter door naar voren, dan heb je een carport. En ik (persoonlijk) zou een rond raampje doen boven in de uitbouw aan d zijkant, net onder het dak. Maar wel weinig raamoppervlak. Verder inderdaad een mooi ruim huis.

/edit: Over de rolgordijnen: Ik zou ze gewoon bestellen bij de leverancier van de aannemer. Het kost wat meer, maar dan heb je later ook geen gezeik als er wat lekt of kapot is.

[ Voor 24% gewijzigd door zonoskar op 22-06-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

zonoskar schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:20:
Waarom trek je de kleine overkapping bij de voordeur niet nog een paar meter door naar voren, dan heb je een carport...
Klinkt wel praktisch maar het wordt er niet mooier op lijkt mij. En het neemt licht weg en maakt je voordeur minder bereikbaar en minder zichtbaar voor bezoekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Klaassie schreef op zondag 21 juni 2015 @ 23:45:
Deze week is de omgevingsvergunning aangevraagd voor onze toekomstige woning. Vind het wel spannend hoor! :)
Zal een hele overgang zijn, vanuit het kleine rijtjeshuis waarin we nu zitten.

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]

Nog tips, op- of aanmerkingen op de indeling?
Zou trouwens wel wat advies kunnen gebruiken mbt inbouw-rolluiken. Deze wilden we eigenlijk graag bij de kamers aan de zuidkant op de 1e verdieping. De kozijnleverancier kan deze leveren voor ca. €500 per enkel raam en €750 bij het dubbele raam. Als ik die prijzen vergelijk met diverse andere aanbieders op internet, dan kom ik op prijzen van €150 per enkel raam en €250 dubbel raam (alles excl. montage). De kozijnenboer lijkt me dan wel erg prijzig, of zou er echt zoveel verschil in kwaliteit zitten dat het een 3x hogere prijs rechtvaardigt? Onze bouwer wil alleen materialen van de leveranciers waar hij mee samenwerkt toepassen, daar baal ik eigenlijk wel flink van. Een andere optie zou zijn om na oplevering zelf opbouw rolluiken te plaatsen, maar dat vind ik ook weer zo zonde. Inbouw is toch een stuk mooier en die mogelijkheid heb je maar één keer, tijdens de bouw. Wat is wijsheid... :? :/
Ik zou juist geen inbouwrolluiken doen ivm enorme koudebrug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Net huis!

Dat dakkapelletje op zolder, wil je dat echt? Het levert nauwelijks extra ruimte op (de binnenmaat lijkt minder dan een meter) en wel een puist onderhoud om de x jaar. Als je die ruimte niet om een of andere reden echt nodig heb, dan zou ik daar lekker een dakraam in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Naja, het oog wil ook wat. Ik vind het een leuk ontwerp, en zo'n dakkapel hoort daar juist bij.
Wat zijn de maten van de slaapkamers? Op zich heb je voldoende algemene bergruimte, maar of je in die kamers deftig een kast kwijt kan, kan ik niet goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik vind dit ook een net ontwerp, niet te moeilijk en lekker degelijke indeling.

Ik zou net als Zonoskar die overkapping doortrekken naar een carport, scheelt een boel voor je auto en krabben in de winter.
Qua licht kan je er altijd een lichtkoepel maken in je carport.

Klein puntje wat misschien mooier is, 4 kleine raampjes in de voorgevel op de verdieping, dan is het lekker symmetrisch.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 22-06-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De slaapkamers lijken mij allemaal 3m50 breed ongeveer en de kleinste is 3m70 lang met een hapje eruit. Groot zat lijkt mij, 12, 13, 14 en 18 m2 of zo...

[ Voor 10% gewijzigd door Fiber op 22-06-2015 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

ah okay, ja, daar kan je nog wel wat in kwijt. Nou, van mij uit niets aan te merken hoor, leuk ontwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Rtificial schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:19:
Naja, het oog wil ook wat. Ik vind het een leuk ontwerp, en zo'n dakkapel hoort daar juist bij.
Wat zijn de maten van de slaapkamers? Op zich heb je voldoende algemene bergruimte, maar of je in die kamers deftig een kast kwijt kan, kan ik niet goed zien.
Een dakkapel is een vreemde pukkel op je dak waarmee je aangeeft dat je basisontwerp feitelijk niet deugt. Volgens mij zijn wij Nederlanders redelijk uniek met de (enorme) dakkapellen op onze dakvlakken. Kijk naar ons omliggende landen. Ik zeg niet dat die geen dakkapellen hebben, maar als ze ze toepassen, dan vaak wel op een heel andere manier dan dat wij het doen. Meestal stukken compacter en echt bedoeld voor daglichttoetreding, niet voor het maken van extra sta-ruimte.

Maar goed, als voormalig secretaris van een welsatndscommissie, ben ik misschien wat gekleurd over dit onderwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Sterk gekleurd zelfs, en slecht geïnformeerd. Dat de Nederlandse snelbouw dakkapellen geen pareltjes zijn wil ik nog best met je eens zijn, maar verder is gebruik van dakkapellen iets wat zelfs helemaal niet typisch Nederlands is.
Zo is de Engelse benaming voor een dakkapel 'Dormer' afgeleid van het Franse woord voor 'slapen', de activiteit die meestal plaatsvindt in de ruimtes met een dakkapel. De oorsprong van deze 'dormers' ligt in de noodzaak extra bruikbare ruimte te vinden. Voor het binnenbrengen van extra licht zou een dakvenster ook volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
PaT schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:23:
[...]

Een dakkapel is een vreemde pukkel op je dak waarmee je aangeeft dat je basisontwerp feitelijk niet deugt. Volgens mij zijn wij Nederlanders redelijk uniek met de (enorme) dakkapellen op onze dakvlakken. Kijk naar ons omliggende landen. Ik zeg niet dat die geen dakkapellen hebben, maar als ze ze toepassen, dan vaak wel op een heel andere manier dan dat wij het doen. Meestal stukken compacter en echt bedoeld voor daglichttoetreding, niet voor het maken van extra sta-ruimte.

Maar goed, als voormalig secretaris van een welsatndscommissie, ben ik misschien wat gekleurd over dit onderwerp :)
Goh, onze wijk staat vol met huizen die allemaal een dakkapel vanaf de bouw hebben. Bijna geen huis meer zonder, behalve de straten met de rechttoe rechtaan 'jaren 30 woningen' uiteraard :)

Heb zelf een woning met een zadeldak, die heel stijl is. Daar win ik ook veel met een paar dakkapelletjes, dus vrees dat die van mij er ook ooit wel komen. Ik ga ze alleen in de stijl van de af-bouw dakkapel laten maken in ieder geval en niet in ene zo'n wit volkern ding erop laten ductapen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Goh, ik had in mijn duplex appartement ook een 'dakkapel', maar liefst eentje van 6 meter breed. en dat voegde echt wel veel ruimte toe omdat het bovenste verdiep volledig onder het dak was.

Nu hebben we opstaande muren van 1m20-1m50 en voegt een dakkapel niet zoveel toe en hebben we ze weggelaten. Dakvensters hebben we ook niet, alle slaapkamers hebben een vrij groot raam in de zijkant (woning staat vrij) en de badkamer heeft een venster in de voorgevel.

Vind (als Belg) een dakkapel niet lelijk, zeker als het wat extra plaats toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Rtificial schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:27:
Sterk gekleurd zelfs, en slecht geïnformeerd. Dat de Nederlandse snelbouw dakkapellen geen pareltjes zijn wil ik nog best met je eens zijn, maar verder is gebruik van dakkapellen iets wat zelfs helemaal niet typisch Nederlands is.
Zo is de Engelse benaming voor een dakkapel 'Dormer' afgeleid van het Franse woord voor 'slapen', de activiteit die meestal plaatsvindt in de ruimtes met een dakkapel. De oorsprong van deze 'dormers' ligt in de noodzaak extra bruikbare ruimte te vinden. Voor het binnenbrengen van extra licht zou een dakvenster ook volstaan.
Ik ga een heel eind met je mee en ik gaf ook wel aan dat we niet uniek zijn in het plaatsen van dakkapellen, maar wel in de manier waarop. En dan doelde ik inderdaad op die standaard witte kunststof bakken.

En dakkapel is niet per definitie lelijk, maar de gemiddelde Nederlandse zuinigheid kijkt eerst naar m3's en dan pas naar esthetiek.
Mijn eigen woning kon standaard ook een best aardig dakkapelletje meekrijgen. Op een dakvlak van ruim 45 graden werd dan een schuin aangekapt dakkapelletje gezet met grijze zijwangen en dezelfde detaillering als de rest van de woning. Dat is nog best te pruimen ware het niet dat je een behoorlijk klein model kon kiezen die je minder dan een meter binnenruimte gaf. Dit terwijl een iets ander woningtype wel een bredere dakkapel als optie kreeg.

Wat krijg je dan, mensen willen niet het kleine (en veel te dure) dakkapelletje en plempen er zo'n witte koelkast op, want lekker ruim en goeikoop! Daaag esthetiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
PaT schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:07:
[...]
Wat krijg je dan, mensen willen niet het kleine (en veel te dure) dakkapelletje en plempen er zo'n witte koelkast op, want lekker ruim en goeikoop! Daaag esthetiek.
Moet zeggen dat die van mij gewoon in dezelfde baksteen was uitgevoerd als de rest van de woning, mss niet het goedkoopste, maar zo duur is dat nu ook weer niet als je dat tijdens de bouw al uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Leuk, veel positieve reacties!
Fiber schreef op maandag 22 juni 2015 @ 00:19:
Enige dingetje is dat die wc deur boven wellicht wat weinig ruimte heeft en je leidingwerk zou eventueel nog wat eenvoudiger worden als je de badkamer boven de keuken plaatst. En ik zie geen trap naar de zolder, maar die zit waarschijnlijk pal boven de eerste trap...
WC was in eerste instantie in de badkamer getekend op dezelfde plaats, maar vrouwlief had hem toch graag apart (ivm opgroeiende kinderen, visioenen van een rij wachtenden voor de deur ;) ). Was kwestie van wandje doortrekken bij de wastafel en deur erbij. Warmwater/ CV-ketel is gepland op zolder recht boven de badkamer. Trap is inderdaad boven de eerste trap.
NovapaX schreef op maandag 22 juni 2015 @ 08:56:
Grootste probleem bij bovenstaande plattegrond is inderdaad de standleiding voor afvoer.
een riolering rond 100/110 versleep je niet zomaar even, (7 meter verslepen en je bent zowat door je vloerdikte heen.) Je bochten snoepen namelijk stiekum ook nog aardig wat van de ruimte af.
Volgens mij was de bedoeling om afvoer in een koof in het uitbouwtje te maken. Voor de doucheafvoer met WTW wel ideaal, bijna recht omlaag. Als het via de WC beneden zou kunnen zoals hier geopperd zou dat wel mooier zijn, afstand zal dan denk ik zo'n 3,5 meter zijn.
zonoskar schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:20:
Waarom trek je de kleine overkapping bij de voordeur niet nog een paar meter door naar voren, dan heb je een carport. En ik (persoonlijk) zou een rond raampje doen boven in de uitbouw aan d zijkant, net onder het dak. Maar wel weinig raamoppervlak. Verder inderdaad een mooi ruim huis.

/edit: Over de rolgordijnen: Ik zou ze gewoon bestellen bij de leverancier van de aannemer. Het kost wat meer, maar dan heb je later ook geen gezeik als er wat lekt of kapot is.
Carport lijkt me wel praktisch, maar eigenlijk niet mooi. Kan eventueel later ook nog. Klein rond raampje zat ik inderdaad ook nog over te twijfelen, maar maakt het aan de andere kant misschien weer te druk. Omdat het bovenste deel wit gestuct is ben ik ook bang dat het onder dat raampje dan snel lelijk wordt (druipsporen). Voordeel van de huidige opzet is juist dat de stuclaag stopt aan de onderzijde van de ramen. In combinatie met de dakoverstek hoop ik dat de vervuiling meevalt (nadeel van gestucte gevels wat mij betreft).
PolderPloer! schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:07:
Ik zou juist geen inbouwrolluiken doen ivm enorme koudebrug
Zat ik ook wel aan te denken, maar zou dat dmv isolatie van de bak niet op te lossen zijn?
PaT schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:10:
Dat dakkapelletje op zolder, wil je dat echt? Het levert nauwelijks extra ruimte op (de binnenmaat lijkt minder dan een meter) en wel een puist onderhoud om de x jaar. Als je die ruimte niet om een of andere reden echt nodig heb, dan zou ik daar lekker een dakraam in steken.
Dakkapel is eigenlijk ook puur voor het zicht, waarschijnlijk komen er (later) aan de zijkant nog wel dakramen. Om er qua ruimte ook nog wat aan te hebben had ik liever een bredere, maar dat ziet er niet meer uit. Maar goed, ruimte hebben we al zat eigenlijk. Waaraan moet ik denken qua onderhoud? Is ombouw van zink, met kunststof kozijn.
Ernemmer schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:30:
Klein puntje wat misschien mooier is, 4 kleine raampjes in de voorgevel op de verdieping, dan is het lekker symmetrisch.
Haha, was in eerste instantie ook zo getekend, maar afgekeurd bij het vooronderzoek door de gemeente. Niet symmetrisch schijnt moderner te zijn... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat is er eigenlijk zo lelijk aan een carport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

zonoskar schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:16:
Wat is er eigenlijk zo lelijk aan een carport?
Die vraag is te algemeen, soms is een carport wel mooi, maar niet altijd in mijn ogen. Of soms boeit het niet omdat het huis zelf ook niet zo heel mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohnee
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01-2023
PaT schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:23:
Ik vind het moedig dat je durft toe te geven dat je in een welstandscommissie hebt gezeten.
PaT schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:07:
[...]

Ik ga een heel eind met je mee en ik gaf ook wel aan dat we niet uniek zijn in het plaatsen van dakkapellen, maar wel in de manier waarop. En dan doelde ik inderdaad op die standaard witte kunststof bakken.

En dakkapel is niet per definitie lelijk, maar de gemiddelde Nederlandse zuinigheid kijkt eerst naar m3's en dan pas naar esthetiek.
...

Een dakkapel is meestal een functioneel bouwsel om meer ruimte op zolder te maken. In Nederland zijn de huizen vaak al belachelijk klein, dus ik snap best dat bewoners snakken naar meer ruimte. En dan heb je zo'n bemoeial van de welstand die zegt dat de dakkapel uit 'esthetisch oogpunt' te groot is. Dan maar een vergunningvrije koelkast op het achterdak.
Klaassie schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:39:
Haha, was in eerste instantie ook zo getekend, maar afgekeurd bij het vooronderzoek door de gemeente. Niet symmetrisch schijnt moderner te zijn... >:)
Een heel goed voorbeeld waarom welstand zo'n slechte naam heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Gewenste aanpassingen door de gemeente kosten mij tot nu zo'n €12000. Betaal je al een belachelijk bedrag voor een stukje grond, krijg je dat er nog eens bij. En ze willen er echt niet aan mee betalen... :p
Kavel is trouwens welstandsvrij... maar moet wel voldoen aan het beeldkwaliteitsplan.

Hoop dus op niet nog meer van zulke verrassingen bij de omgevingsvergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ohnee schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:37:
[...]

Ik vind het moedig dat je durft toe te geven dat je in een welstandscommissie hebt gezeten.
Secretaris van he... Ik mocht (gelukkig) niets toetsen, maar zat dus wwl bij de vergaderingen. Ik was het zeker niet altijd met ze eens, maar die slechte naam is niet volledig terecht. Als je zag met wat voor een verschrikkelijke plannen 'architecten' soms aan kwamen zetten... OMG...

Dat we in Nederland zulke dakkapellen nodig hebben komt door de belerende RO regeltjes van de gemeenten. Alles moet maar in het gelid. Niet dat we Belgische toestanden moeten willen, maar wij zijn wel een beetje de andere kant doorgeslagen. Waarom moet een huis 2 bouwlagen en een schuin dak hebben? Waarom niet 3, of deels 2, deels 3 whatever... Nee mag niet, ae hebben hier goothoogtes en die mogen alleen overschreden worden door zo'n dakkapelletje... Grrr /rant

Maar goed we gaan offtopic geloof ik :+

[ Voor 34% gewijzigd door PaT op 22-06-2015 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:20:
[...]

Die vraag is te algemeen, soms is een carport wel mooi, maar niet altijd in mijn ogen. Of soms boeit het niet omdat het huis zelf ook niet zo heel mooi is.
Je kunt je ook afvragen van het nut van een carport is.

Ervan uitgaande dat 1 auto in de garage gaat zet je een 2e niet zo snel onder de carport. Want als je de auto die in de garage staat wilt gebruiken moet je eerst de auto onder de carport verplaatsen 8)7

Trouwens mooi ontwerp van Klaassie. De enige "problemen" die ik kan verzinnen is dat keuken waarschijnlijk vrij donker wordt en werkkamer achter in de garage zou wel eens koud kunnen worden (beste is de wanden ook te isoleren uitgaande van een onverwarmde garage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Waarschijnlijk zal de auto niet in de garage komen, al wil ik wel de mogelijkheid hebben. Zal in eerste instantie meer voor de fietsen gebruikt worden. Daarom nu ook gekozen voor openslaande garagedeuren en geen elektrische rol-/ sectionaaldeur (al vind ik dat eigenlijk wel 'leuker' maar waarschijnlijk niet echt praktisch met kleine kinderen). Garage en werkkamer krijgen trouwens ook vloerverwarming.
Door de tuindeuren achter en via de tussendeur (met glas in de bovenzijde) zal er hopelijk genoeg licht in de keuken komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Openslaande garagedeuren zijn ca 1000 euro duurder dan een geïsoleerde sectionaaldeur, als je het laatste toch al "leuker" vind, kun je dus 1000 euro besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
[b][message=44463402,noline]
Door de tuindeuren achter en via de tussendeur (met glas in de bovenzijde) zal er hopelijk genoeg licht in de keuken komen?
Er zal genoeg licht zijn, maar niet om te koken, je staat dan ook grotendeels in je eigen schaduw.
Gewoon goede verlichting boven je werkblad voorzien en dan is dat geen probleem meer.

Ik heb boven het werkblad en de bar ook overal plafondspots voorzien, mits een goede plaatsing geven die een vrij uniform licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Nadat het oorspronkelijk plan uit Huis bouwen zonder elektra en gas kosten uit gelopen is een totaal fiasco wat inmiddels met de curator uitgevochten wordt hebben we bij een nieuwe aannemer een nieuw bouwplan klaar liggen, helaas ligt de fundering er al waardoor we qua maten beperkt zijn.

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/pqzhfyuHGJ4LPBkS75ZJUBjW/thumb.png

Aanzicht: De "banden" gaan verdwijnen en zal vervangen worden door gemêleerde stenen.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/sPH0GdYgamnl09Ky8IOoM7KS/thumb.png

3D aanzicht: Geen idee waarom dit aanzicht niet vanaf de "vrije" zijkant is (hoekwoning), maar ja aannemers he...
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XZ0iqmDxv0sbdXURju2CG4WD/full.png

Uiteindelijk wel een stapje terug, maar zijn blij dat de binnenkant grotendeels behouden blijft. Wel blijf ik een beetje twijfels houden m.b.t. de badkamer. Het lijkt net te klein voor een bad, inloop douche en dubbele wastafel.

PS: oude ontwerp ;w
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/GLeIR8k4ObCDEcNaPMuLhUhl/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:58
Ken veel mensen die wel een dakterras hebben maar het nooit gebruiken, denk jij er wel echt te gaan zitten? Kan vanaf hier niet zien welke richting je tuin zit natuurlijk. Persoonlijk denk ik dat ik de extra meters binnen zou gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Apart ontwerp, ik ben zelf niet zo van die balkons aan de voorkant aangezien je die alleen maar moet schoonmaken.
Ook vind ik de indeling op de begane grond een beetje raar, normaal gesproken wil je vanuit de keuken direct naar buiten kunnen kijken.
Beetje dit idee.

Afbeeldingslocatie: http://www.dezoeten.nl/huis/slides/18.%20Indeling%20begane%20grond.jpg

Heb je nu wel een aannemer die verstand heeft van passief bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 07:46:
Nadat het oorspronkelijk plan uit Huis bouwen zonder elektra en gas kosten uit gelopen is een totaal fiasco wat inmiddels met de curator uitgevochten wordt hebben we bij een nieuwe aannemer een nieuw bouwplan klaar liggen, helaas ligt de fundering er al waardoor we qua maten beperkt zijn.

Plattegrond:
[afbeelding]

Aanzicht: De "banden" gaan verdwijnen en zal vervangen worden door gemêleerde stenen.
[afbeelding]

3D aanzicht: Geen idee waarom dit aanzicht niet vanaf de "vrije" zijkant is (hoekwoning), maar ja aannemers he...
[afbeelding]

Uiteindelijk wel een stapje terug, maar zijn blij dat de binnenkant grotendeels behouden blijft. Wel blijf ik een beetje twijfels houden m.b.t. de badkamer. Het lijkt net te klein voor een bad, inloop douche en dubbele wastafel.

PS: oude ontwerp ;w
[afbeelding]
als het toch zo'n schoenendoos wordt, opteer dan voor een volledig glazen achtergevel beneden, en wellicht boven.

verder is het "not my cup off tea" :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
PLAE schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:09:
Ken veel mensen die wel een dakterras hebben maar het nooit gebruiken, denk jij er wel echt te gaan zitten? Kan vanaf hier niet zien welke richting je tuin zit natuurlijk. Persoonlijk denk ik dat ik de extra meters binnen zou gebruiken :)
Dakterras hebben we expres niet genomen (tuin op het westen, hoekgevel op het zuiden). Het zal gewoon dak zijn en persoonlijk vind ik dat ook mooier als 3 volledige woonlagen. Qua ruimte hebben we de derde woonlaag (nog) niet nodig.
Ernemmer schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:19:
Apart ontwerp, ik ben zelf niet zo van die balkons aan de voorkant aangezien je die alleen maar moet schoonmaken.
In het oude ontwerp was de balkons een van de reden om te kiezen voor dit ontwerp. Hierdoor was het wat minder een doos. Het schoonmaken heeft ook weer een voordeel aangezien het veel toegankelijker is en de buiten ramen minder wind (vuil&stof) vangen.

Omdat de fundering er al lag en de voorgevel op de rooilijn moet beginnen is dit nog de meest acceptabele oplossing. Ik ben er geen fan van, maar het begint te wennen (eigenlijk mijn mening over het hele ontwerp van buiten).
Ook vind ik de indeling op de begane grond een beetje raar, normaal gesproken wil je vanuit de keuken direct naar buiten kunnen kijken.
Wij vinden juist de begane grond zo een stuk leuker als de standaard indeling die je echt overal ziet.
Heb je nu wel een aannemer die verstand heeft van passief bouwen?
Na tweeënhalf jaar willen we gewoon een eigen woning. Passief bouwen zou veel meer tijd en veel meer geld kosten.
HyperTrophy schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:23:
[...]
als het toch zo'n schoenendoos wordt, opteer dan voor een volledig glazen achtergevel beneden, en wellicht boven.
Misschien dat het een meter meer zou kunnen worden, maar de aannemer heeft al aangegeven dat hun bouwsysteem niet in staat is om binnen ~80cm van een zijgevel een raam te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zoals hier al eerder verteld, laten wij ons nieuwe huis bouwen door een aannemer (rijtje van 12 woningen).
Wij hebben 20-05-2015 hiervoor de koop-aannemersovereenkomst getekend. En 4 juni kregen wij bericht van de ING dat het hypotheek dossier naar de notaris is gestuurd.

Nu proberen we al drie weken een afspraak te maken bij de notaris. Die zeggen dat alles kwa documenten wel binnen is, behalve het woningborg certificaat. die zouden wij moeten krijgen per post.

Heb ik dat goed begrepen? Moeten wij die krijgen per post? Waarom gaat dat niet gewoon rechtstreeks? (via de makelaar). En hoelang duurt zoiets normaal gesproken? Ik vind in de koop-aannemersovereenkomst iets als dat de aannemer die binnen 2 weken moet aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Juist, vanwege stabiliteit/schijfwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Deveon schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:58:
[...]

Dakterras hebben we expres niet genomen (tuin op het westen, hoekgevel op het zuiden). Het zal gewoon dak zijn en persoonlijk vind ik dat ook mooier als 3 volledige woonlagen. Qua ruimte hebben we de derde woonlaag (nog) niet nodig...
Als het geen fijn dakterras wordt dan zou ik zeker de bovenste verdieping net zo groot maken als de onderste twee. Zelfs al heb je zelf de ruimte niet nodig, het voegt altijd waarde aan je huis toe. Meer m2 is in principe meer waarde. En je slaapkamers blijven een stuk koeler in de zomer.

Ook je benedenverdieping zou ik nog eens heroverwegen. Je keuken en eethoek worden zo erg donker, lijkt mij. Ook heb je veel 'loze' ruimte door een relatief grote hal en een slecht bruikbare hoek tussen de wc en de trap. En ook een trap in je huiskamer is niet fijn als het niet echt moet. Die traditionele inrichtingen zijn niet helemaal voor niets verzonnen. En net als bij de bovenverdieping: Doe je het niet voor jezelf, dan wel voor de eventuele verkoopbaarheid later. Tenzij je miljonair bent natuurlijk, dan boeit dat minder.

En het is een hoekhuis, maar daar doe je erg weinig mee. Je kan ook ramen in de zijkant doen lijkt mij. Of zelfs kiezen voor de voordeur en de hal aan de zijmuur, zoals je vaak ziet bij een traditionele 'tweekapper'

PS.

En ik zou denk ik de plek van de inloopkast en de badkamer omruilen. Het is een hoek, dus een raam in je badkamer kan ook aan de zijkant...

PS2.

En wellicht de twee kleinste slaapkamers samentrekken en de derde slaapkamer op de bovenste etage maken...

[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 23-06-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
PolderPloer! schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 07:24:
Openslaande garagedeuren zijn ca 1000 euro duurder dan een geïsoleerde sectionaaldeur, als je het laatste toch al "leuker" vind, kun je dus 1000 euro besparen
Echt waar?! Ging er eigenlijk vanuit dat openslaand de goedkoopste optie was.
Begin ik toch weer te twijfelen, misschien een sectionaal met loopdeur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
@Deveon
Waarom zitten er geen gevelopeningen in de zijgevel? Dan kun je het gebrek aan lichtinval aan de voorzijde prima compenseren.
Kleine steeg ernaast?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:04

The Legend

*Plop*

TripleQ schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:17:
Zoals hier al eerder verteld, laten wij ons nieuwe huis bouwen door een aannemer (rijtje van 12 woningen).
Wij hebben 20-05-2015 hiervoor de koop-aannemersovereenkomst getekend. En 4 juni kregen wij bericht van de ING dat het hypotheek dossier naar de notaris is gestuurd.

Nu proberen we al drie weken een afspraak te maken bij de notaris. Die zeggen dat alles kwa documenten wel binnen is, behalve het woningborg certificaat. die zouden wij moeten krijgen per post.

Heb ik dat goed begrepen? Moeten wij die krijgen per post? Waarom gaat dat niet gewoon rechtstreeks? (via de makelaar). En hoelang duurt zoiets normaal gesproken? Ik vind in de koop-aannemersovereenkomst iets als dat de aannemer die binnen 2 weken moet aanvragen?
Bij ons was de koopovereenkomst van de grond los van de aanneemovereenkomst met de aannemer. Zut is hierdoor gepasseerd zonder dat het Woningborgcertificaat binnen was. Foutje :+ Vervolgens heeft het nog vier (!) maanden geduurd voordat we het certificaat binnen hadden 8)7 Aannemer gaf Woningborg de schuld, en Woningborg wees naar de aannemer.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 23:21
Klaassie schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:17:
[...]

Echt waar?! Ging er eigenlijk vanuit dat openslaand de goedkoopste optie was.
Begin ik toch weer te twijfelen, misschien een sectionaal met loopdeur...
Goedkoopste is volgens mij een kantelpoort.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
The Legend schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:25:
[...]

Bij ons was de koopovereenkomst van de grond los van de aanneemovereenkomst met de aannemer. Zut is hierdoor gepasseerd zonder dat het Woningborgcertificaat binnen was. Foutje :+ Vervolgens heeft het nog vier (!) maanden geduurd voordat we het certificaat binnen hadden 8)7 Aannemer gaf Woningborg de schuld, en Woningborg wees naar de aannemer.
Ohw lekker dan.
Maar ik verwacht hier toch geen problemen bij? Het zijn 4 fases van 12 woningen die in 1,5jaar gebouwd worden door dezelfde aannemer. Moet toch gewoon standaard werk zijn om zoiets aan te vragen? Of ligt zoiets nog een tijdje te wachten bij Woningborg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Fiber schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:52:
[...]

Als het geen fijn dakterras wordt dan zou ik zeker de bovenste verdieping net zo groot maken als de onderste twee. Zelfs al heb je zelf de ruimte niet nodig, het voegt altijd waarde aan je huis toe. Meer m2 is in principe meer waarde. En je slaapkamers blijven een stuk koeler in de zomer.
Helaas hebben we die ruimte niet meer in het budget en als we die wel hadden had ik andere prioriteiten. Ik verwacht in deze woning max 10 jaar te blijven wonen.
Ook je benedenverdieping zou ik nog eens heroverwegen. Je keuken en eethoek worden zo erg donker, lijkt mij. Ook heb je veel 'loze' ruimte door een relatief grote hal en een slecht bruikbare hoek tussen de wc en de trap. En ook een trap in je huiskamer is niet fijn als het niet echt moet. Die traditionele inrichtingen zijn niet helemaal voor niets verzonnen. En net als bij de bovenverdieping: Doe je het niet voor jezelf, dan wel voor de eventuele verkoopbaarheid later. Tenzij je miljonair bent natuurlijk, dan boeit dat minder.
Hier heb ik goed over nagedacht, maar vind dit juist een wat speelsere indeling. Probeer toch een beetje het 13 in een dozijn te voorkomen. Op deze manier kunnen we ook een wat minder traditionele keuken plaatsen. De slecht bruikbare hoek is ook onderdeel van de keuken.
En het is een hoekhuis, maar daar doe je erg weinig mee. Je kan ook ramen in de zijkant doen lijkt mij. Of zelfs kiezen voor de voordeur en de hal aan de zijmuur, zoals je vaak ziet bij een traditionele 'tweekapper'
Klopt, we staan op de hoek, maar naast ons enkel een steegje en daarna direct onze buren die er haaks op liggen met de achtertuin. Heel veel met de zijgevel kunnen we eigenlijk niet. Enige voordeel is dat we vrije zon hebben in de tuin :)
PS.

En ik zou denk ik de plek van de inloopkast en de badkamer omruilen. Het is een hoek, dus een raam in je badkamer kan ook aan de zijkant...
Persoonlijk zie ik het voordeel daar niet zo van. Nu zitten de CV, badkamer en wc mooi onder elkaar.
PS2.

En wellicht de twee kleinste slaapkamers samentrekken en de derde slaapkamer op de bovenste etage maken...
Drie slaapkamers op de begane grond vinden toch wel prettig. Achteraf kunnen we altijd nog gemakkelijk de twee slaapkamers nog samenvoegen.
NovapaX schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:22:
@Deveon
Waarom zitten er geen gevelopeningen in de zijgevel? Dan kun je het gebrek aan lichtinval aan de voorzijde prima compenseren.
Kleine steeg ernaast?
Klopt, een kleine steeg met aan de andere kant de achtertuinen (incl poort) van onze haakse buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nou ja, als je er maar over nagedacht hebt en de keuzes bewust genomen hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
whoami schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:31:
[...]

Goedkoopste is volgens mij een kantelpoort.
Een sectionale deur is weer niet zo handig als je daardoor met fietsen naar binnen wilt. Eventueel een kantelpoort met loopdeur er in. Je hebt trouwens breedte genoeg voor een loopdeur EN "autodeur"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Fiber schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:50:
Nou ja, als je er maar over nagedacht hebt en de keuzes bewust genomen hebt. :)
Alleen de lichtinval vind ik lastig in te schatten, vermoedelijk zal glas achter glas voldoende zijn. Het oude ontwerp had als extratje nog ramen in de zijgevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
nokiaan958GB schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:02:
[...]

Een sectionale deur is weer niet zo handig als je daardoor met fietsen naar binnen wilt.
Waarom niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Laatst online: 12-09 14:32
TripleQ schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:36:
[...]

Ohw lekker dan.
Maar ik verwacht hier toch geen problemen bij? Het zijn 4 fases van 12 woningen die in 1,5jaar gebouwd worden door dezelfde aannemer. Moet toch gewoon standaard werk zijn om zoiets aan te vragen? Of ligt zoiets nog een tijdje te wachten bij Woningborg?
Woningborg checkt de aannemer op verschillende zaken alvorens certificaat wordt afgegeven, onderandere wordt er een bouwbesluit+ check gedaan, wat inhoud dat er gekeken wordt naar de bouwtechnische risico's van het ontwerp, de duurzaamheid van de detaillering en andere zaken die het bouwbesluit niet regelt.

Dit wordt gedaan om uitvoeringsrisico's te beperken.

Verder wordt er juridisch gecontroleerd of het contract op orde is, en wordt gekeken of er voldoende verkopen zijn.

Daar kan soms wat tijd overheen gaan ;)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
JP_S schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 17:15:
[...]

Woningborg checkt de aannemer op verschillende zaken alvorens certificaat wordt afgegeven, onderandere wordt er een bouwbesluit+ check gedaan, wat inhoud dat er gekeken wordt naar de bouwtechnische risico's van het ontwerp, de duurzaamheid van de detaillering en andere zaken die het bouwbesluit niet regelt.

Verder wordt er juridisch gecontroleerd of het contract op orde is, en wordt gekeken of er voldoende verkopen zijn.

Thanks!

Had toevallig vandaag mailtcontact met de aannemer over iets anders, en die antwoorde dat het certificaat als het goed is donderdag wordt verstuurd. Dus die hebben we dan vrijdag hopelijk.

en 1 juli verloopt niet zoals gedacht de eerste bouwtermijn, maar dan begint de rente te lopen over de grondprijs. Ze gingen iig bij de notaris erachteraan om zo snel mogelijk te passeren als het certificaat er eenmaal is. Ik neem aan dat ik dan een factuur krijg over de grondprijs waar een betalingstermijn van 2(?) weken ofzo aan vast zit? Dus als de ING dan snel het bouwdepot open zet moet het toch nog kunnen zonder extra rente te betalen :9

*edit*
Ben vandaag al de halve dag bezig geweest SSL certificaten aan te vragen en te installeren op de webservers hier. En dan ook nog eens dat Woningborg certificaat... :+

[ Voor 6% gewijzigd door TripleQ op 23-06-2015 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:32
NovapaX schreef op maandag 22 juni 2015 @ 08:56:

Tenzij je een baas van een maatvoerder hebt, een perfectionistische installateur die je teveel betaalt en elk detail en dergelijke minutieus uit gaat meten kun je met dat soort dingen beter met een marge van enkele centimeters in plaats van millimeteren werken.
Bouwen is net even wat anders dan 3d printen :D
In zo'n geval zou ik gewoon een 90mm pakken wat ook gerust mag conform de NEN 3215 en de NTR 3216, scheelt je alweer 20mm ten opzichte van een 110mm.
Ben ik persoonlijk zelfs voorstander van gezien de almaar kleiner worden spoelhoeveelheden, kleinere diameter draagt er aan bij dat de fecaliën verder gedragen worden door het water.

Echter zijn we in de bouw nog zo traditioneel dat we alsmaar 110mm blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dan moet iedereen een afstandsbediening van elektrische deuropener op zak hebben om de deur te kunnen openen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:58
[...]

Dakterras hebben we expres niet genomen (tuin op het westen, hoekgevel op het zuiden). Het zal gewoon dak zijn en persoonlijk vind ik dat ook mooier als 3 volledige woonlagen. Qua ruimte hebben we de derde woonlaag (nog) niet nodig.
Van hoeveel naar hoeveel m2 ga je wanneer je het wel nu bebouwt? En wat kost dat?
Mensen die een huis kopen kijken echt wel naar de vierkante meters woonoppervlakte. Natuurlijk begrijp ik dat je het nu niet laat bouwen met het oog op het weer verkopen maar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
nokiaan958GB schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 20:54:
[...]

Dan moet iedereen een afstandsbediening van elektrische deuropener op zak hebben om de deur te kunnen openen :+
Code paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
[...]

Anders een sleutel en een codeklavier is inderdaad ook een optie :).
Ik laat in mijn garage (enkel voor fietsen/opslag van eten...) ook gewoon een sectionaalpoort zetten. Vrij goedkoop en ziet er mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

[...]

Ik heb hetzelfde "probleem". Wij nemen een vide. Gaaf en kost ruimte. Eind deze week heb ik de tekeningen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Of je hangt aan de buitenkant een opener met code, heb ik ook superhandig. Kan zonder sleutels van huis en kan met een code naar binnen. Straks de kinderen ook (zijn nu nog te klein).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
PLAE schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:25:
[...]

Van hoeveel naar hoeveel m2 ga je wanneer je het wel nu bebouwt? En wat kost dat?
Mensen die een huis kopen kijken echt wel naar de vierkante meters woonoppervlakte. Natuurlijk begrijp ik dat je het nu niet laat bouwen met het oog op het weer verkopen maar goed :)
Ik denk vooral dat makelaars en taxateurs daar naar kijken, maar kopers veel minder. De koper zal het belangerijk vinden waar die m2 zitten. Anders zit je straks dat grote huis met (in vergelijking) een kleine huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Laatst een bende met afstandsbedieningen gekocht in china, $6,50 per stuk. Is wel voor een oudere deur zonder rolling code. Iedereen eentje, en eentje aan de reservesleutels, handig!

Ik ga op het 2e, 3e en 4e kanaal ook nog iets maken, licht, alarminstallatie of zo....

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Mistraller schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 16:51:
[...]

Laatst een bende met afstandsbedieningen gekocht in china, $6,50 per stuk. Is wel voor een oudere deur zonder rolling code. Iedereen eentje, en eentje aan de reservesleutels, handig!

Ik ga op het 2e, 3e en 4e kanaal ook nog iets maken, licht, alarminstallatie of zo....
"Handig" - maar retesimpel te kraken, kunnen ze tegenwoordig gewoon kastjes voor online bestellen.
Zie: http://samy.pl/opensesame/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
JP_S schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 17:15:
[...]

Ja en nee. De bouwtechnische en contractuele toets wordt veel eerder al gedaan. Dus dat zou geen vertragingen moeten geven. Nu moet er nogal wat heen en weer gestuurd worden en het ligt nóóóóit aan Woningborg... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Laatst online: 12-09 14:32
Señor Sjon schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:38:
[...]

Ja en nee. De bouwtechnische en contractuele toets wordt veel eerder al gedaan. Dus dat zou geen vertragingen moeten geven. Nu moet er nogal wat heen en weer gestuurd worden en het ligt nóóóóit aan Woningborg... :N
Ik heb een tijdje gewerkt voor Woningborg op de technische afdeling, ze toetsen op basis van prioriteiten (op basis van verkoop, en meestal worden vrije kavel woningen/particulieren naar voren gehaald) het ligt ook nooit aan de technische kwaliteit van de plannen 8)7 of dat eerder gedaan had moeten worden is nogal lastig vast te stellen, wijzen is makkelijk ;)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zal niet over Woningborg gaan beginnen, zakelijk genoeg mee te doen gehad. Een plantoets wordt in de regel al ver van tevoren gedaan en de contracten zijn in concept ook al langs Woningborg geweest. Dus dat alles zou niet vertragend moeten werken.

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic