Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste
Acties:
  • 802.151 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:55
Werkelijk met 1 oog naar het plan kijken zou genoeg zijn, ben er zeker van dat ze het niet bekeken hebben (mss niet hebben, maar dat is mijn probleem niet).

De plaats voor de zonnepanelen is zo gekozen dat de doorvoeren zitten op een plaats dat ze geen schaduw op de zonnepanelen werpen.
Na wat nameten ben ik wel zeker dat de doorvoeren er soieso niet onder kunnen omdat vloerniveau van de zolder reeds bereikt is, ernaast kan ook niet want daar zit de buitenmuur reeds.

Enigste plaats is doorvoeren aan de straatkant, maar ik ga mijn mooie voorkant niet opofferen voor de fout van iemand anders. Moet daar (hopelijk) een jaar of 30-40 tegenaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Contacteer ze zsm en tot de fout is hersteld niet betalen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Erasmo schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 09:52:
Contacteer ze zsm en tot de fout is hersteld niet betalen.
Het is een sleutel op de deur firma, dus betaal de firma van de zonnepanelen niet rechtstreeks. Maar de factuur van de technische installatie zal inderdaad even blijven liggen tot het veranderd is.

Nu is het bouwverlof, tot 3 augustus is niemand bereikbaar.
Ze zijn op dit moment nog de sanitaire leidingen aan het leggen en daarna doen ze de ventilatie nog. Maar die doorvoeren mogen dus nog niet gemaakt worden. Namiddag eens even naar de bouw rijden om dat mee te delen aan de installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Oei, niet te lang mee wachten inderdaad.
Mijn ervaring is ook dat tekeningen niet gelezen worden. Toen bij ons de prefab elementen geplaatst werden ben ik ook alle dagen op de werf geweest om de mannen te leren hoe ze een tekening moeten lezen, en dat ze vooral niet moeten improviseren. Pas als de leverancier zegt dat het tijd is om te improviseren, mogen ze briljante oplossingen bedenken.
Heeft veel extra tijd en moeite gekost, maar ik heb er wel veel van geleerd over hoe er gewerkt wordt in de bouw als ze iets tegenkomen wat ze niet direct begrijpen :|

Ohja, voor de vorm maar weer eens een update:
Ik heb inmiddels alle bekabeling er in liggen (naja, nog wat kleine dingetjes in de kelder die moeten gebeuren), de ventilatie ligt er in, alle afvoeren heb ik geplaatst, en alle waterleidingen op begane grond. De waterleidingen voor de eerste etage hebben iets minder prioriteit, dat kan ook als de vloerisolatie gespoten is.
Op dit moment is alles klaar om in ieder geval die isolatie te laten spuiten.

Op het moment werk ik vooral alleen, aangezien m'n lief van een trapje gegleden is en d'r enkels verstuikt heeft, dus ik moet wat creatief met de planning omgaan om me te focussen op dingen die ik gemakkelijk alleen kan doen. Dus de komende week ga ik op zolder verder denk ik, met de voorbereidingen voor de isolatie die op zolder komt te liggen, 3 lagen van 14cm dikke wol. Mooie klus :)

Oh, en de verzameling gereedschappen en materialen in de kelder begint me te irriteren, dus probeer op een veilig wat stellingkasten te bemachtigen, en heb net een stel LED TL-balken besteld, zodat ik daar in de komende weken ook wat orde kan aanbrengen.

[ Voor 49% gewijzigd door Rtificial op 14-07-2015 10:52 ]

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik ben een stuk verder met uitwerken. Wat vinden jullie van deze opzet?

Concept tekeningen
Vrijheid begane grondVrijheid eerste verdiepingVrijheid tweede verdieping

Dit zijn variaties aan de hand van de brochure: https://www.dropbox.com/s/e73qzeirm4unyd1/Brochure.pdf?dl=0

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Is die douchhoek op de 1e niet erg krap?
En waarom dubbele deuren naar je slaapkamer op de 2e? Ik vraag mij af of je dat vaak gebruikt?

Het bijft een bijzondere indeling met die vide. Denk wel dat het beeld met de trappen "in de lucht" (met name die naar de 2e) wel een leuke gaat worden.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Milmoor schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 08:42:

Concept tekeningen
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Dit zijn variaties aan de hand van de brochure: https://www.dropbox.com/s/e73qzeirm4unyd1/Brochure.pdf?dl=0
Mooi stekkie, mijn ongefundeerde mening op die tekeningen:
Slaapkamer Die deur in de inloopkast vind ik niet zo heel fraai, als je een inloopkast doet dan ook echt inloop zo lijkt je slaapkamer ook groter en ruimer. De dubbele deur vind ik ook minder logisch op die plek want je komt uit op een traphal zonder ver wijds uitzicht. Ik zou daarvan een gewone deur maken.
Gamesroom Waarom een douche in de gamesroom?
Hobbyruimte spoelbak is wel wat raar in die plek
Keuken. Dat kook eiland is op een onlogische plek. Misschien die keuken wat draaien etc of in ieder geval meer aandacht geven aan die ruimte. Licht lijkt me een groot aandachtspunt voor die hele grote ruimte.
Algemeen Je moet proberen zoveel mogelijk je indeling aan te passen op hoe je leeft, daarom is architect ook een vak apart. Jouw indeling voelt voor mij wat onnatuurlijk aan, maar smaken verschillen natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door govie op 15-07-2015 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Reken er wel op dat hier één koper voor is en dat ben jijzelf. Als je ooit wil verhuizen reken op een moeizame verkoop of lagere vraagprijs dan andere woningen in de straat.

- Huislift is een gat in de vloer natuurlijk, dan praat je over het ravelen of constructief maken van die lift. Dan kan hij beter in een hoek zitten, scheelt constructieve aanpassingen.
- waar staat de koelkast in de keuken?
- toilet is niet toegankelijk voor mindervaliden (deur spiegelen of toilet spiegelen). Als je dan toch rekening houdt met een huislift...
- je hebt het over logees, maar in je hele huis is maar één slaapkamer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Terechte punten:
slaapkamer Ik had eerst een schuifdeur getekend, maar die heeft mijn vriendin op prijs afgekeurd. Open laten is een alternatief.
De dubbele deur is een compromis: ik houd niet van een krappe slaapkamer, ik voel me dan wat opgesloten. Maar door de trap is het niet mogelijk om de slaapkamer over de volledige breedte te doen. Daarom dubbele deuren met glas zodat het platje aan het eind van de trap bij de slaapkamer kan horen. We kunnen de deuren overdag open laten.
Gamesroom We hebben ergens een logeerkamer nodig. Ik vind het zonde om deze ruimte standaard te reserveren. Daarom een opklapbaar logeerbed in de gamesroom. We willen op die verdieping in ieder geval een toilet, een wasbak is handig. Als we dan toch bezig zijn kan die laatste vierkante meter voor een douche er ook wel bij. Ook handig als we intensief DDR gespeelt hebben ;).
Hobbyruimte De spoelbak is voor de schoonmaakster. Bij klussen is het handig om de handen te kunnen wassen. Omdat de precieze vorm/plek voor beide niet zo precies komt heb ik ze gecombineerd. Of bedoel je de plek in de hobbyruimte?
Keuken Dat is inderdaad een placeholder. Ik heb hier advies bij nodig, ik kan geen goede indelingen van keukens verzinnen.
Algemeen Klopt. Wij hebben nu in de praktijk een vergelijkbare plattegrond, inclusief vide. Wij leven op de tussenverdieping. Extra is vooral de hobbyruimte en een andere plek voor de slaapkamer. Ik zoek bewust commentaar omdat je soms klem zit in je eigen uitgangspunten/ideeën en een buitenstaander daar terecht gaten in kan schieten. Dus bedankt!
Señor Sjon schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:25:
Reken er wel op dat hier één koper voor is en dat ben jijzelf. Als je ooit wil verhuizen reken op een moeizame verkoop of lagere vraagprijs dan andere woningen in de straat.
Klopt, daar schrijven wij bewust een stuk op af. Het is nu een Dinky huis, en de indeling is erg persoonlijk. We kopen voor ons zelf, niet om geld op te verdienen. Het is mogelijk om daarin door te schieten, dus als er zaken in zitten die voor anderen echt vervelend zijn dan hoor ik dat graag.
- Huislift is een gat in de vloer natuurlijk, dan praat je over het ravelen of constructief maken van die lift. Dan kan hij beter in een hoek zitten, scheelt constructieve aanpassingen.
Goed punt, ik heb hem daar getekend omdat het dan makkelijker is hem van buiten bereikbaar te maken, en hij op de bovenste verdieping vrij kan uitrijden i.p.v. tegen het toilet te botsen. We gaan ervan uit dat we deze nooit nodig hebben, maar ik wil niet perse direct moeten verhuizen als er wat vervelends gebeurd.
- waar staat de koelkast in de keuken?
Geen idee, ergens in de keukenblokken. We hebben nu een half hoge koelkast.
- toilet is niet toegankelijk voor mindervaliden (deur spiegelen of toilet spiegelen). Als je dan toch rekening houdt met een huislift...
Ik kan met de locatie van het toilet of de voordeur niet schuiven. Ik snap niet goed hoe te spiegelen: op locatie, of van de ene naar de andere kant? Links-rechts of boven-onder?
- je hebt het over logees, maar in je hele huis is maar één slaapkamer.
Klopt, de logeerruimte is qua locatie gedeeld. Zie mijn commentaar hiervoor.

[ Voor 35% gewijzigd door Milmoor op 15-07-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Laat je pret niet drukken! Indelingen, dromen, ontwerpen en overnieuw beginnen met schetsen is gewoon leuk om te doen. Gewoon doen dus! Ik vind het eigenlijk wel leuk om te zien dat je een gamesroom hebt, omdat ik ook zoiets zou doen als ik de mogelijkheden had:)

Als e.e.a. echt concreet wordt dan kan je denk ik het beste een student-architect of binneninterieurmens wat betalen voor wat conceptschetsen als je echt een niet standaard indeling wilt aanhouden. Die hebben vaak wel interessante invalshoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door govie op 15-07-2015 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

govie schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:02:
Laat je pret niet drukken! Indelingen, dromen, ontwerpen en overnieuw beginnen met schetsen is gewoon leuk om te doen. Gewoon doen dus! Ik vind het eigenlijk wel leuk om te zien dat je een gamesroom hebt, omdat ik ook zoiets zou doen als ik de mogelijkheden had:)

Als e.e.a. echt concreet wordt dan kan je denk ik het beste een student-architect of binneninterieurmens wat betalen voor wat conceptschetsen als je echt een niet standaard indeling wilt aanhouden. Die hebben vaak wel interessante invalshoeken.
Ik ben al heel wat varianten verder. Dat is inderdaad leuk om te doen, hoewel mijn vriendin nu graag concreet wil worden. Dit is wel de meest serieuze poging tot nu toe. Als er geen rare dingen gevonden worden ga ik aan de hand hiervan met de projectontwikkelaar praten. Die gaat er gegarandeerd weer gaten in schieten: sommige zaken zullen niet kunnen of te duur zijn. Andere zullen ze terecht afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De deurkruk moet aan de potzijde van het toilet. Dan kan je met een rolstoel ernaast staan en makkelijk de deur dicht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Tja, het is een erg individuele indeling. Het is op zichzelf niet zo'n enorm groot huis, en uit de ruimte die je dan hebt, haal je heel erg weinig vind ik. Dat is niet erg, maar naar financiering toe zal dit niet heel eenvoudig zijn. Daar kijkt de bank naar de verkoopwaarde. Althans, hier in België toch, hier wordt het door een taxateur geschat.
Je levert veel ruimte in voor die lift. Komt die er ook echt?
De eerste etage biedt weinig flexibiliteit naar het later nog toevoegen van kamers. Daar zou ik nog eens goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Señor Sjon schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:23:
De deurkruk moet aan de potzijde van het toilet. Dan kan je met een rolstoel ernaast staan en makkelijk de deur dicht doen.
Ok, pas ik aan. Goed punt.
Rtificial schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:41:
Tja, het is een erg individuele indeling. Het is op zichzelf niet zo'n enorm groot huis, en uit de ruimte die je dan hebt, haal je heel erg weinig vind ik. Dat is niet erg, maar naar financiering toe zal dit niet heel eenvoudig zijn. Daar kijkt de bank naar de verkoopwaarde. Althans, hier in België toch, hier wordt het door een taxateur geschat.
Je levert veel ruimte in voor die lift. Komt die er ook echt?
De eerste etage biedt weinig flexibiliteit naar het later nog toevoegen van kamers. Daar zou ik nog eens goed over nadenken.
Qua financiering heb ik de luxe dat ik een redelijk spaarcentje heb. Hierdoor zal dat geen probleem zijn. In Nederland ligt de taxatie zover ik gezien heb meestal erg dicht bij de aanschafprijs. Is dat in België anders?
De lift komt er in eerste instantie niet. Ik heb eerst de plattegrond getekend, en toen gekeken of er een logisch plek was waar de lift paste. Mocht hij er ooit komen, dan is er naast de lift inderdaad loze ruimte, maar dat leek mij acceptabel.
Een extra echte kamer op de eerste verdieping lijkt mij goed te doen, een tweede wordt uitdagend. Je zet een wand voor de trappen langs en hakt die ruimte in twee stukken

[ Voor 9% gewijzigd door Milmoor op 15-07-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gewoon een vrijstaande glazen lift aansluiten op de vide. Kom je naast de trap op de 1e/2e uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Normaal gezien, bij een normale woning, ligt de taxatie dicht bij de aanschaf. Bij deze woning waarschijnlijk niet, omdat deze 1 slaapkamer en 2 badkamers op 120m2 biedt. Dat is niet courant.
Vanuit je eigen spaargeld financieren is natuurlijk top! Wees er dan wel zeker van dat je hier je hele leven wil blijven wonen. Of je brengt potentieel een deel van je spaargeld weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Concept tekeningen

Het lijkt mij toch veel prettiger (en logischer) om de slaapkamer en badkamer op de begane grond te hebben. Dat maakt de woning direct ook meer geschikt voor verkoop later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien om de verkoopbaarheid te vergroten zou je het huis kunnen ontwerpen met 3 slaapkamers. Je realiseert er dan maar 1 en de overige 2 kunnen later door nieuwe bewoners gemaakt worden, je gameroom heeft dan een iets andere indeling maar wel flexibel naar de toekomst toe.

Nog even een andere vraag, waarom laat je er geen echte architect naar kijken, het is geen goedkoop huis en een goede architect kan echt iets toevoegen aan een mooi ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Deveon schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:44:
[...]

Het lijkt mij toch veel prettiger (en logischer) om de slaapkamer en badkamer op de begane grond te hebben. Dat maakt de woning direct ook meer geschikt voor verkoop later.
Daar is het huis te smal voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:22

Concept tekeningen

Mag ik vragen waar je dit in maakt/doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

lubbertkramer schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:54:
[...]
Mag ik vragen waar je dit in maakt/doet?
Je bent de tweede al (ander via DM). Bedankt voor de complimenten, maar het is...
MS Paint en print-screen. Ik heb de brochure genomen (zie de link in mijn eerste post met tekeningen) en daaruit creatief geknipt en geplakt. Floorplanner (http://nl.floorplanner.com/) is een beter alternatief, maar ik had niet genoeg echte maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik zie wel dat je hiervoor eerst je hipsterbaard moet laten groeien :-)

Hier goed met een architect naar kijken lijkt me verstandig, misschien dat die een mooie middenweg tussen waarde en persoonlijkheid kan inbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ernemmer schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:45:
Misschien om de verkoopbaarheid te vergroten zou je het huis kunnen ontwerpen met 3 slaapkamers. Je realiseert er dan maar 1 en de overige 2 kunnen later door nieuwe bewoners gemaakt worden, je gameroom heeft dan een iets andere indeling maar wel flexibel naar de toekomst toe.
Goed punt, heb ik eerder wel gedaan, ga ik hier alsnog doen.
Nog even een andere vraag, waarom laat je er geen echte architect naar kijken, het is geen goedkoop huis en een goede architect kan echt iets toevoegen aan een mooi ontwerp.
Dat ga ik doen als ik er zelf niet uitkom. Ik wil in ieder geval externe begeleiding en heb hiervoor Ushi op het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Concept tekeningen

Ik ben nu even aan het tekenen (te veel vrije tijd ;) ) en het valt mij op dat je trap veel langer is dan in jouw tekeningen, die badkamer op de 1e verd. gaat niet echt meer lekker passen, of je trap moet verder de kamer in.

Als ik de tekening zo ver heb zal ik ze hier wel plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 15-07-2015 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ernemmer schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:51:
[...]

Ik ben nu even aan het tekenen (te veel vrije tijd ;) ) en het valt mij op dat je trap veel langer is dan in jouw tekeningen, die badkamer op de 1e verd. gaat niet echt meer lekker passen, of je trap moet verder de kamer in.

Als ik de tekening zo ver heb zal ik ze hier wel plaatsen.
Ik heb ze 1:1 overgezet? Even opletten: de begane grond heeft een andere schaal. Die op 100% en de andere twee op 125% weergave bij de copy/paste werkt aardig. Ik ben benieuwd wat je er van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Milmoor schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:55:
[...]

Ik heb ze 1:1 overgezet? Even opletten: de begane grond heeft een andere schaal. Die op 100% en de andere twee op 125% weergave bij de copy/paste werkt aardig. Ik ben benieuwd wat je er van maakt.
Het begint al ergens op te lijken

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/Tekening_huis/SO/Project_tweakers.jpg

Hier ook een pdf met de echte tekening.
https://dl.dropboxusercon..._huis/SO/SO_Tweakers1.pdf

En hier het 3d model, als je die opent met http://usa.autodesk.com/design-review/ dan kan je ook binnen kijken.
https://dl.dropboxusercon...ng_huis/SO/tweakers1.dwfx

Het is nog niet af maar als je nog wat extra informatie geeft over afmetingen van ramen en zo kan ik er weer verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:45
Ernemmer schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 20:03:
[...]

Het begint al ergens op te lijken

[afbeelding]

Hier ook een pdf met de echte tekening.
https://dl.dropboxusercon..._huis/SO/SO_Tweakers1.pdf

En hier het 3d model, als je die opent met http://usa.autodesk.com/design-review/ dan kan je ook binnen kijken.
https://dl.dropboxusercon...ng_huis/SO/tweakers1.dwfx

Het is nog niet af maar als je nog wat extra informatie geeft over afmetingen van ramen en zo kan ik er weer verder mee.
Haha duidelijk waar dit in gemaakt is! ;) maar dit lijkt qua verhoudingen in ieder geval een stuk beter. Wat nu heel duidelijk naar voren komt is dat er extreem veel verkeersruimte is (hal, trappen, overloop op de 2e verdieping) die je eigenlijk niet nuttig kunt gebruiken. Het is niet voor niets dat trappen doorgaans boven elkaar zitten ;) Verder zou je eens kunnen kijken naar een trap met een kwart draai boven of onderaan de trap, dat kan een hoop schelen.

even een gedachtespinsel (iets meer "standaard" dan het eerste idee, alleen er is een reden dat bepaalde zaken vaak toegepast worden)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/74272932/Naamloos.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Tieske88 op 15-07-2015 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dat is inderdaad een stuk praktischer qua indeling, al vind ik de eerste ook wel mooi met die rechte trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Hah, stoere 3D! Ik heb iets uitgebreidere plattegronden, maar die helpen niet genoeg. Ik ga om detail-tekeningen vragen.

Ik was ook al aan het kijken naar een alternatieve plattegrond:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/p4qeJabcn1kTfDN5XI8QGX5z/medium.png

Dat is een traditionelere indeling, minder speels, maar wel met minder verkeerruimte. Is dat een voor of een nadeel? Daar ben ik nog niet uit. Op de bovenste verdieping zou je dan de badkamer links/rechts kunnen spiegelen. Verder kom ik ook op de indeling van Tieske88. Great minds think alike. Hierdoor houdt je daar veel meer ruimte over. Maar de vraag is of die nodig is?

Hier een voorbeeldje van een oude plattegrond, dat is voordat ik besloten had dat de hobbyruimte naar beneden kon om daar een overschot aan ruimte weg te werken. Let op: wat ik hier bij de ingang gedaan heb kan niet. De indeling daarvan ligt behoorlijk vast. Zie de brochure. Dat wist ik toen nog niet :).
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/wqyuYihvmchFjm7FnfmT3Uym/thumb.png

Gaaf dat jullie zo meedenken, bedankt.

[ Voor 33% gewijzigd door Milmoor op 15-07-2015 23:08 . Reden: Laatste aanpassingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zou nooit de ouderslaapkamer op zolder doen terwijl de 1e verdieping redelijk onbenut blijft.
Met jouw opzet moet je zolang er geen lift in zit meerdere malen per dag enkele trappen extra lopen naar badkamer en slaapkamer.
Zonde van je energie en tijd tenzij dan je dat zelf als positief punt ervaart.

edit:
Ondanks je goede dakisolatie zou met mij niet verbazen dat je 1e verdieping in de zomer stukken koeler blijft dan je zolder.

[ Voor 18% gewijzigd door nokiaan958GB op 15-07-2015 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

nokiaan958GB schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 23:26:
Ik zou nooit de ouderslaapkamer op zolder doen terwijl de 1e verdieping redelijk onbenut blijft.
Met jouw opzet moet je zolang er geen lift in zit meerdere malen per dag enkele trappen extra lopen naar badkamer en slaapkamer.
Zonde van je energie en tijd tenzij dan je dat zelf als positief punt ervaart.
Daarom zijn er twee badkamers: een grote boven met bad voor normaal gebruik, en een kleintje voor logees en zodat we niet de trap op/af hoeven voor het toilet vanuit de eerste verdieping.
edit:
Ondanks je goede dakisolatie zou met mij niet verbazen dat je 1e verdieping in de zomer stukken koeler blijft dan je zolder.
Dat zou inderdaad goed kunnen. Ik wil uiteindelijk sedem op het dak, dat helpt wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Señor Sjon schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:23:
Ik ben even wat aan het zoeken geweest en kom op deze site. Het lijkt erop dat van de zijkant benaderbaar belangrijk is, maar zij hebben het niet over de deurkruk. Zie ik wat over het hoofd? Met onze afmetingen van het toilet moet de deur in ieder geval open blijven. Dat is dan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Zo, dit weekend weer lekker bezig geweest. De zolder, dakkapellen en de vestibule voorzien van 42cm Knauf isolatiewol. Direct een stukje stiller in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 10:32
Wat is jullie ervaring met domotica en dan in het speciaal somfy?
Ben op zoek naar een betrouwbaar systeem voor thuisautomatisering voor een nieuwbouwhuis .
Wil het voornamelijk gebruiken voor alarm,garagedeur,zonwering,klimaat en verlichting.
Is dit achteraf nog makkelijk uit te breiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou hier eens kjken: Duurzame Energie & Domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 587812

feddesman schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:06:
Wat is jullie ervaring met domotica en dan in het speciaal somfy?
Ben op zoek naar een betrouwbaar systeem voor thuisautomatisering voor een nieuwbouwhuis .
Wil het voornamelijk gebruiken voor alarm,garagedeur,zonwering,klimaat en verlichting.
Is dit achteraf nog makkelijk uit te breiden?
Dag feddesman,

Een voorbeeld van een stabiel protocol dat je later uit kunt breiden, is het Z-wave protocol. Er zijn bepaalde systemen waarbij het mogelijk is om al jouw eisen in één systeem te integreren. Om je een idee te geven wat er allemaal aan Z-wave ondersteuning is (+ meer;)):
- Alarm (deur-/raamsensoren, bewegingsmelders, IP camera's, sirenes, alarmmeldingen middels SMS, E-mail en telefoon)
- Garagedeur en zonwering (bijvoorbeeld pulsschakelaars; ligt aan de bediening)
- Klimaat (energie-/gasmeters)
- Verlichting (voornamelijk dimmers en schakelaars)

Groot voordeel van Z-wave is dat het tweerichtingsverkeer is waarbij je ook feedback krijgt op de actie die je uitvoert. Ook zijn er schakelaars om Somfy aan te sturen.

Hierboven benoem ik slechts een aantal toepassingen van Z-wave. Het is een relatief open systeem waarbij integratie van producten van verschillende fabrikanten doorgaans mogelijk is.

Ten slotte is het wel even belangrijk om in gedachten te houden in hoeverre je zelf wilt (en kunt) gaan programmeren. In dat geval is een Raspberry PI of Z-wave stick als 'basis' aan te raden. Ook zijn er kant-en-klare systemen waarbij het opzetten eenvoudiger is, maar voor de gemiddelde Tweaker wel té beperkt kan zijn. ;)

Succes and enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Vorige week was het 'bouwverlof' maar is er toch doorgewerkt in het huis.

De sanitaire leidingen zijn geplaatst, evenals de ventilatiebuizen en de verwarming (alles behalve de vloerverwarming).
De doorvoeren van de ventilatie op zolder zijn nog niet door het dak gegaan omdat er 16 zonnepanelen dik in de weg liggen :+ (verkeerd geplaatst).

Leidingen:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/503/19719173928_7c1e05d197_b.jpg

Verkeerd geplaatste zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/540/19907906885_b3b8ae64f9_c.jpg

Wel leuk om uw huis in opbouw te kunnen opvolgen :).
Ben nu bezig aan een proefopstelling van een elektronische impulsrelais die kan dimmen (alles, ook LED) icm 1 LED-spot om te kijken of de LED in uit stand toch nog oplicht of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-05 23:37
Ik heb een vraagje over de grenzen van een perceel. Is er een manier om exact te zien hoe die liggen? Bij de aankoop van mijn kavel zijn er paaltjes en plastic buizen in de grond geplaatst, maar dit zijn meer paaltjes dan er erfgrenzen zijn. Op een hoek van mijn kavel staan een stuk of 4 paaltjes bijvoorbeeld.

Dus concrete vraag, is ergens te zien wat de exacte afmeting van een kavel zijn?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 18:41
je kan het kadaster je perceel komen laten inmeten, is niet gratis :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bockelaar schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:24:
je kan het kadaster je perceel komen laten inmeten, is niet gratis :)
Die optie ken ik, zocht een goedkopere ;)...

Hoe gaat dat normaal bij het begin van een bouw? Coördinaten of afstanden tot bepaalde punten kun je die opvragen bij het kadaster?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
je kunt vaak voor ong 7 euro bij de gemeente bouwplannen opvragen van woningen ( hoeft geeneens je eigen te zijn )

mogelijk verschaft je dat meer inzicht, en kan je daar vanaf ook meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
HyperTrophy schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:02:
je kunt vaak voor ong 7 euro bij de gemeente bouwplannen opvragen van woningen ( hoeft geeneens je eigen te zijn )

mogelijk verschaft je dat meer inzicht, en kan je daar vanaf ook meten?
Zijn allemaal nog lege kavels.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 22:50
artbij schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:22:
Ik heb een vraagje over de grenzen van een perceel. Is er een manier om exact te zien hoe die liggen? Bij de aankoop van mijn kavel zijn er paaltjes en plastic buizen in de grond geplaatst, maar dit zijn meer paaltjes dan er erfgrenzen zijn. Op een hoek van mijn kavel staan een stuk of 4 paaltjes bijvoorbeeld.

Dus concrete vraag, is ergens te zien wat de exacte afmeting van een kavel zijn?
www.ruimtelijkeplannen.nl en dan als ondergrond de kaart 'Topografie perceelsgrenzen' kiezen. Helemaal rechtsonderin het scherm vind je de RD coordinaten van de plek waar je muis staat

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
wiljums schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:40:
[...]

www.ruimtelijkeplannen.nl en dan als ondergrond de kaart 'Topografie perceelsgrenzen' kiezen. Helemaal rechtsonderin het scherm vind je de RD coordinaten van de plek waar je muis staat
Op die kaart staan de perceelgrezen nog niet getekend.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
ok. JIJ hebt een kavel. Van wie heb je die gekocht? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Engineer Stewie schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:19:

Leidingen:
[afbeelding]

Wel leuk om uw huis in opbouw te kunnen opvolgen :).
Ben nu bezig aan een proefopstelling van een elektronische impulsrelais die kan dimmen (alles, ook LED) icm 1 LED-spot om te kijken of de LED in uit stand toch nog oplicht of niet.
Keurig gelegd zeg, die leidingen! Zo netjes heb ik het zelf niet gedaan. Maarja, eindigt allemaal onder de pur en chape he.

En, hoe gaat het met je testopstelling? Ik heb Eltako dimmer-modules die geschikt moeten zijn voor vrijwel alle ledlampen. Hebben me rond de 30 euro per stuk gekost geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
HyperTrophy schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:46:
ok. JIJ hebt een kavel. Van wie heb je die gekocht? ;)
Waarom is dat relevant?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
je hebt toch x m² grond gekocht, dan moet er toch iets van op papier staan? is het een rechthoekige kavel, of zitten er uitstulpingen aan, of loopt er een sloot doorheen, ik roep maar wat.

Er zou iets van documenten beschikbaar moeten zijn, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:22:

Is er onderscheid zichtbaar tussen de paaltjes die op een hoek staan?
Ik meen dat de hoekpalen van het perceel normaal gesproken een rode kop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Rtificial schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:53:

Keurig gelegd zeg, die leidingen! Zo netjes heb ik het zelf niet gedaan. Maarja, eindigt allemaal onder de pur en chape he.

En, hoe gaat het met je testopstelling? Ik heb Eltako dimmer-modules die geschikt moeten zijn voor vrijwel alle ledlampen. Hebben me rond de 30 euro per stuk gekost geloof ik.
Heb uitgezocht wat ik nodig heb en moet het vandaag/morgen even gaan halen. Dan ga ik zaterdag/zondag even een testopstelling maken. Ik wil zeker zijn dat je ze fatsoenlijk kunt dimmen zonder flikkeringen en dat uit ook optisch uit is :).
Zodra het gedaan is zal ik foto's of een filmpje posten in het LED topic.

Ik ben van plan de Eltako EL EUD12D-UC dimmer te gebruiken op zo veel mogelijk plaatsen icm ELIX LED spots (6W-dimbaar). Zie ze overal rond de 46-48€ (groothandel). Welke heb jij voorzien?
Uiteindelijk moet alles dimbaar worden en alles LED. dus hoop dat het met deze goed lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:27:
[...]

Die optie ken ik, zocht een goedkopere ;)...

Hoe gaat dat normaal bij het begin van een bouw? Coördinaten of afstanden tot bepaalde punten kun je die opvragen bij het kadaster?
je kunt ook hier of hier kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 09:47
He Mannen,

Hoe maken jullie van die indelingen b.v zoals die van Milmoor of funda achtige plattegronden?

Ik heb van mijn huis alleen een bouwkundige plattegrond, maar ik zou graag een goed en net overzichtig willen hebben met b.v. alleen de hoofdmaten e.d. Bouwkundige plattegrond staat vol met troep en is onduidelijk.

Beetje offtopic.. weet ik, maar zag het hier meerdere malen voorbij komen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Engineer Stewie schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:09:
[...]

Ik ben van plan de Eltako EL EUD12D-UC dimmer te gebruiken op zo veel mogelijk plaatsen icm ELIX LED spots (6W-dimbaar). Zie ze overal rond de 46-48€ (groothandel). Welke heb jij voorzien?
Uiteindelijk moet alles dimbaar worden en alles LED. dus hoop dat het met deze goed lukt.
Dat zijn bijna dezelfde dimmodules die ik ook gebruikt. Ik gebruik de EUD12NPN-UC.
Ik stel ze gewoon analoog in, dat is het grote verschil geloof ik:
http://www.eibmarkt.com/c...ba/Product/View/NS0660269

Maargoed, die koop ik dus voor nog geen 33 euro. Je kan ze voor ongeveer 31,5 per stuk wel vinden.
Die jij wil vanaf zo'n 38 euro per stuk. Das wel allemaal incl BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:59:
[...]

Is er onderscheid zichtbaar tussen de paaltjes die op een hoek staan?
Ik meen dat de hoekpalen van het perceel normaal gesproken een rode kop hebben.
In het veld waar 6 kavels uitgezet zijn staan paaltjes met gele kop, 1 met rode kop en zitten ook blauwe plastic buizen in de grond.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

in het hele veld welgeteld 1 met rode kop? Misschien kan je achterhalen wie de landmeter is geweest die de kavels uitgezet heeft. Die kan je ook de betekenis van z'n paaltjes geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 22:50
Ferio schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:15:
He Mannen,

Hoe maken jullie van die indelingen b.v zoals die van Milmoor of funda achtige plattegronden?

Ik heb van mijn huis alleen een bouwkundige plattegrond, maar ik zou graag een goed en net overzichtig willen hebben met b.v. alleen de hoofdmaten e.d. Bouwkundige plattegrond staat vol met troep en is onduidelijk.

Beetje offtopic.. weet ik, maar zag het hier meerdere malen voorbij komen.. :)
www.floorplanner.nl

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Rtificial schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:16:

Dat zijn bijna dezelfde dimmodules die ik ook gebruikt. Ik gebruik de EUD12NPN-UC.
Ik stel ze gewoon analoog in, dat is het grote verschil geloof ik:
http://www.eibmarkt.com/c...ba/Product/View/NS0660269

Maargoed, die koop ik dus voor nog geen 33 euro. Je kan ze voor ongeveer 31,5 per stuk wel vinden.
Die jij wil vanaf zo'n 38 euro per stuk. Das wel allemaal incl BTW.
Dat zijn inderdaad ook goede dimmers, de verschillen volgens mij:
- analoog instelbaar vs digitaal, maar dat instellen is slechts eenmalig.
- Geen alles uit functionaliteit, maar dat hebben we soieso niet voorzien
- De analoge verbruikt in stand-by 0.1W, de digitale 0.3W (boeit niet zo icm zonnepanelen).

Ga er eens over nadenken want dit zijn 2 dingen die exact hetzelfde doen, uiteindelijk steekt dat toch maar in de zekeringskast.

Nu wil ik wel de LED lampen en de dimmers op dezelfde plaats kopen. Als er een issue is moet ik maar naar 1 plaats waar ze het mogen oplossen.

[ Voor 6% gewijzigd door Engineer Stewie op 22-07-2015 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
wellicht is de rode het eerste geplaatst ( mogelijk op bepaalde hoogte? ) of is de rode de kavelgrens.

http://www.huistamminga.nl/2012_05_01_archive.html

[ Voor 27% gewijzigd door HyperTrophy op 22-07-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Engineer Stewie schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:29:
[...]

Dat zijn inderdaad ook goede dimmers, de verschillen volgens mij:
- analoog instelbaar vs digitaal, maar dat instellen is slechts eenmalig.
- Geen alles uit functionaliteit, maar dat hebben we soieso niet voorzien
- De analoge verbruikt in stand-by 0.1W, de digitale 0.3W (boeit niet zo icm zonnepanelen).

Ga er eens over nadenken want dit zijn 2 dingen die exact hetzelfde doen, uiteindelijk steekt dat toch maar in de zekeringskast.

Nu wil ik wel de LED lampen en de dimmers op dezelfde plaats kopen. Als er een issue is moet ik maar naar 1 plaats waar ze het mogen oplossen.
Ja, klopt, voor wat betreft die verschillen, en in meestel gevallen dus niet relevant.

LED spots verkopen ze daar ook, maar niet Elix volgens mij, dat is meer Belgisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
HyperTrophy schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:56:
je hebt toch x m² grond gekocht, dan moet er toch iets van op papier staan? is het een rechthoekige kavel, of zitten er uitstulpingen aan, of loopt er een sloot doorheen, ik roep maar wat.

Er zou iets van documenten beschikbaar moeten zijn, lijkt mij.
Alle tekeningen die ik heb, ook die van het kadaster spreken van een schatting.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
dan zou ik aan de hand van die kennis, contact opnemen met de verkoper van je kavel, of het kadaster zelf. Wanneer de exacte grenzen worden bepaald. Als je het echt graag wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:19

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

artbij schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:39:
[...]

Alle tekeningen die ik heb, ook die van het kadaster spreken van een schatting.
Tja dat is maar net hoe je wat gekocht hebt.
Even nagevraagd hier en het blijkt dat er geen eenduidige werkwijze is in NL.

Ik neem even aan dat:
- het een nieuwbouw project is in een nieuwbouw gebied.
- de gemeente is eigenaar van de grond.
- je koopt de grond van de gemeente.

De gemeente zet de kavels (welke een afsplitsing (ontstaan uit kavel) is) uit met ijzeren buizen in de grond (midden buis is grenspunt) en daarnaast staat een piket als aanduiding (let op hier is een buis).
In je koopcontract dat het een voorlopige uitzetting is van je kavel.
Iedereen gaat een huisje bouwen op zijn kavel en daarna meet het kadaster in (het veldwerk met RD coördinaten) en dit is je kavel zoas jij met aanduiding krijgt van het kadaster.
Meer en minderwerk van je M2 (binnen een bepaalde marge) staat meestal in je contract dat dat geaccepteerd moet worden.
Waarom deze methode? Bouwer bouwen wel eens verkeerd (we hebben er hier nogal wat voorbij zien komen), en dan volgen er grenscorrecties welke dus pas definitief zijn na de inmeting.

Er zijn ook gemeenten die op voorhand een spliting doen en geregistreerd bij het kadaster. Maar om problemen met "verkeerd bouwen" te voorkomen kiest men vaak in nieuwbouwprojecten bovenstaande methode.

Ofwel wat zegt je (voorlopig) koopcontract over het perceel, heb je een kadastraal perceel gekocht of een perceel "ter hoogte van" of "onstaat uit" enz enz

Zonder de juiste inhoud van je contract te kennen en de werkwijze van de gemeente valt hier niets zinnigs in NL over te zeggen.

(aldus een BAG medewerker)

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 22-07-2015 13:53 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
HyperTrophy schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:59:
dan zou ik aan de hand van die kennis, contact opnemen met de verkoper van je kavel, of het kadaster zelf. Wanneer de exacte grenzen worden bepaald. Als je het echt graag wil weten.
De exacte grenzen zijn bepaald door het zetten van de paaltjes. Alleen omdat het er zoveel zijn en ik een beetje twijfel over de juiste locatie wil ik ze zelf controleren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ollie1965 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:05:
[...]

Tja dat is maar net hoe je wat gekocht hebt.
Even nagevraagd hier en het blijkt dat er geen eenduidige werkwijze is in NL.

Ik neem even aan dat:
- het een nieuwbouw project is in een nieuwbouw gebied.
- de gemeente is eigenaar van de grond.
- je koop de grond van de gemeente.

De gemeente zet de kavels (welke een afsplitsing (ontstaan uit kavel) is) uit met ijzeren buizen in de grond (midden buis is grenspunt) en daarnaast staat een piket als aanduiding (let op hier is een buis).
In je koopcontract dat het een voorlopige uitzetting is van je kavel.
Iedereen gaat een huisje bouwen op zijn kavel en daarna meet het kadaster in (het veldwerk met RD coördinaten) en dit is je kavel zoas jij met aanduiding krijgt van het kadaster.
Meer en minderwerk van je M2 (binnen een bepaalde marge) staat meestal in je contract dat dat geaccepteerd moet worden.
Waarom deze methode? Bouwer bouwen wel eens verkeerd (we hebben er hier nogal wat voorbij zien komen), en dan volgen er grenscorrecties welke dus pas definitief zijn na de inmeting.

Er zijn ook gemeenten die op voorhand een spliting doen en geregistreerd bij het kadaster. Maar om problemen met "verkeerd bouwen" te voorkomen kiest men vaak in nieuwbouwprojecten bovenstaande methode.

Ofwel wat zegt je (voorlopig) koopcontract over het perceel, heb je een kadastraal perceel gekocht of een perceel "ter hoogte van" of "onstaat uit" enz enz

Zonder de juiste inhoud van je contract te kennen en de werkwijze van de gemeente valt hier niets zinnigs in NL over te zeggen.

(aldus een BAG medewerker)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

- Ik koop van Ruimte voor Ruimte.
- In het voorlopig koopcontract staat een schatting, deze is echter met de inschrijving bij het kadaster
exact ingemeten en er zijn paaltjes + plastic buizen geplaatst.
- Het gaat om vrije kavels.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

artbij schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:36:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

- Ik koop van Ruimte voor Ruimte.
- In het voorlopig koopcontract staat een schatting, deze is echter met de inschrijving bij het kadaster
exact ingemeten en er zijn paaltjes + plastic buizen geplaatst.
- Het gaat om vrije kavels.
Ruimte voor Ruimte is een CV en werkt voor grondeigenaren (en soms zijn ze eigenaar als ik het goed heb).

Dus het is al een kadastraal perceel? Is er al veldwerk dan? Dat kan als men zelf al gesplitst heeft vooraf en zelf veldwerk heeft aangevraagd (bijvoorbeeld door jouw verkoper).

Plastic buizen worden o.a. door het kadaster gebruikt maar dit wil niet zeggen dat dit de exacte grenzen zijn. Deze buizen kunnen ook geplaatst zijn door een landmeter van de gemeente om een "aanduiding" te doen voor de ligging van het kavel.

Landmeters en Geo mannen zijn millimeter figuren en geven pas accoord als er veldwerkwerk is gedaan en partijen zijn bij het veldwerk aanwezig geweest (tenzij je er vanaf ziet).
Hier zijn ze bezig met de laatste stappen van BGT en er wordt op millimeters "vrije niet gedefineerde ruimte" gecorrigeerd.

Terug naar de verkoper denk.

Gemeente?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ollie1965 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:07:
[...]

Ruimte voor Ruimte is een CV en werkt voor grondeigenaren (en soms zijn ze eigenaar als ik het goed heb).

Dus het is al een kadastraal perceel? Is er al veldwerk dan? Dat kan als men zelf al gesplitst heeft vooraf en zelf veldwerk heeft aangevraagd (bijvoorbeeld door jouw verkoper).

Plastic buizen worden o.a. door het kadaster gebruikt maar dit wil niet zeggen dat dit de exacte grenzen zijn. Deze buizen kunnen ook geplaatst zijn door een landmeter van de gemeente om een "aanduiding" te doen voor de ligging van het kavel.

Landmeters en Geo mannen zijn millimeter figuren en geven pas accoord als er veldwerkwerk is gedaan en partijen zijn bij het veldwerk aanwezig geweest (tenzij je er vanaf ziet).
Hier zijn ze bezig met de laatste stappen van BGT en er wordt op millimeters "vrije niet gedefineerde ruimte" gecorrigeerd.

Terug naar de verkoper denk.

Gemeente?
Wat bedoel je partijen geweest zijn bij het veldwerk? Dat kopers bij het veldwerk aanwezig zijn?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Zoals het mij daarstraks is verteld is het veldwerk de definitieve vaststelling van de feitelijke situatie (RD coördinaten) en daar zou de verkoper/koper bij aanwezig moeten zijn.
De landmeter (Kadaster) wijst dan de buizen aan die de grenzen aangeven en bij complexe kavels uitleg over hoe en wat (denk aan radius bij een kavel met een bocht).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:05

The Legend

*Plop*

Bij ons in de gemeente wordt trouwens het peil (advies bouwhoogte die je aan kunt houden) aangegeven door een piketpaal met een rode kop, en de hoekpunten van kavels worden gemarkeerd met een piketpaal met gele kop.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ollie1965 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 15:12:
Zoals het mij daarstraks is verteld is het veldwerk de definitieve vaststelling van de feitelijke situatie (RD coördinaten) en daar zou de verkoper/koper bij aanwezig moeten zijn.
De landmeter (Kadaster) wijst dan de buizen aan die de grenzen aangeven en bij complexe kavels uitleg over hoe en wat (denk aan radius bij een kavel met een bocht).
Dat gaat een beetje lastig bij vrije kavels die apart verkocht worden en waar dus ook de eigenaren op verschillende tijdstippen gaan bouwen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

artbij schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 15:25:
[...]

Dat gaat een beetje lastig bij vrije kavels die apart verkocht worden en waar dus ook de eigenaren op verschillende tijdstippen gaan bouwen.
Dan zul je dat dus moeten afstemmen met de verkoper, met de andere percelen heb je niets te doen als jou perceel wordt vastgesteld. Pas als de bouwer een huis gaat uitzetten en hij komt op jouw perceel dan moet je actie ondernemen. Let op piketpaaltjes van een woning staan verder dan het daadwerkelijke werk. Het kan dus lijken dat er landjepik (piketpaaltje op jouw grond) wordt gedaan terwijl men met de constructie op eigen grond blijft.

Tijd voor contact met de verkoper, ik heb weinig meer toe te voegen aan al het bovenstaande.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ollie1965 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 16:12:
[...]

Dan zul je dat dus moeten afstemmen met de verkoper, met de andere percelen heb je niets te doen als jou perceel wordt vastgesteld. Pas als de bouwer een huis gaat uitzetten en hij komt op jouw perceel dan moet je actie ondernemen. Let op piketpaaltjes van een woning staan verder dan het daadwerkelijke werk. Het kan dus lijken dat er landjepik (piketpaaltje op jouw grond) wordt gedaan terwijl men met de constructie op eigen grond blijft.

Tijd voor contact met de verkoper, ik heb weinig meer toe te voegen aan al het bovenstaande.
Huizen worden minimaal 5 meter uit de kavelgrens gebouwd en hoe weet ik dat hij op mijn perceel komt als de kavelgrenzen niet duidelijk zijn? Daarnaast zijn de kavels naast het mijne niet verkocht, dus deze situatie doet zich niet voor, hoogstens kan ik nu op kavels naast mij bouwen, niemand die daar nu iets van zegt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dankzij Ollie1965 vanavond flink wat meters stellingkast op kunnen halen en alvast de kelder in gebracht. Kan ik morgenavond lekker in elkaar gaan knutselen en eindelijk m'n materialen en gereedschap netjes opruimen. Zo kom je toch weer een stapje verder, en hopelijk van de irritatie van het zoeken naar spullen af. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

artbij schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:11:
[...]

Huizen worden minimaal 5 meter uit de kavelgrens gebouwd en hoe weet ik dat hij op mijn perceel komt als de kavelgrenzen niet duidelijk zijn? Daarnaast zijn de kavels naast het mijne niet verkocht, dus deze situatie doet zich niet voor, hoogstens kan ik nu op kavels naast mij bouwen, niemand die daar nu iets van zegt.
Ruim plan als je gevel 5 meter uit kavelgrens moet blijven, dan hoef je niet bang te zijn voor verkeerd bouwen.
Maar, spreek met je verkoper om het duidelijk te krijgen (wat precies je kavel is).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Heel verstandig om je erfgrenzen duidelijk te willen hebben.

Je zult niet de eerste zijn die ontdekt dat de "buren" piketpaaltjes verplaatst hebben. Maar ook verkopers kunnen fouten maken of als door een rekenfout blijkt dat er minder grond is dan gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686914

@Galactic

Ik zou de groepenkast gewoon los bestellen en een installateur deze laten installeren. Zelf heb ik dit voor mijn nieuwe woning ook gedaan en dat heeft mij nog goed geld gescheeld. Want wanneer je de groepenkast bij jouw installateur koopt gooit hij er natuurlijk nog even een leuk percentage overheen. Zelf heb ik dit gedaan bij Uw bedrijfsnaam hier. Hier hebben ze ook een eigen merk met veel garantie, volgens mij ook wel van een goede kwaliteit, want hij hangt nu 4 jaar en niks geen problemen mee gehad.

Mvg,

Piet

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 31-07-2015 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Wij denken er over na om een aanbouw te laten maken om ons woonoppervlak beneden een beetje up te graden. Ik weet het, een echte Tweaker doet dat zelf, maar dat is voor mij echt geen optie.

Echter, nu was ik een beetje aan het brainstormen, gezien de prijzen van prefab kelders zou het wel eens zonde kunnen zijn om die aanbouw niet te laten onderkelderen. Een prefab kelder van 15 m2 (daar gaat het ongeveer om) kost zo'n 7k euro oid, met de afwerking etc. zal dat op minimaal 15k uit komen verwacht ik zo. Als je dan 2x de woonoppervlak hebt zonder extra tuin te verliezen, lijkt het niet slim om die kans te laten liggen als je zoals ik in een stadswoning woont. Prefab kelders gaan niet lekken en zijn in no time geplaatst.

Wat zijn dan zaken waar je rekening mee moet houden? We wonen in Amersfoort, dus relatief hoog, niet op moerasgrond etc.

1. Trap naar de kelder zal vanuit de tuin naar beneden lopen, hoe voer je het water af? Moet je boven en naast de toegang eigenlijk een dak en muren bouwen om te voorkomen dar er water in gaat staan? Of kun je op die diepte nog een put bouwen om het af te laten voeren richting riool?
2. Hoe veel ruimte heb je nodig om kleine graafmachines en ander materieel de tuin in te krijgen? Onze tuin is ommuurd en de opening van de poort is iets meer dan een meter. Poort kan worden gedemonteerd, dan wordt de doorgang ongeveer 1.15m. Naast de poort is een stenen pilaar van 32 cm breed, die zou je kunnen afbreken zonder dat onze Hedera al te zeer om zeep wordt geholpen en je kale plekken opnieuw moet gaan wegwerken door er tegenaan te planten. Zou 1.40m voldoende zijn? We hebben een hoekhuis, direct naast ons huis loopt een straat dus de hijskraan (voor plaatsen betonnen bak) kan vanaf daar werken verwacht ik.
3. Als graafmachines niet in de tuin kunnen komen: kun je 3x5m oppervlak x2.40m hoogte wel handmatig laten afgraven? Lijkt me een hels karwei, dat gaat om 30-40 m3 grond.
4. Kun je zo maar een kuil van 2.40m diep direct naast je huis graven zonder instortingsgevaar etc.? Nu is ons huis degelijk gebouwd en niet oud (2005), maar wat zijn de risico's? We zouden kunnen overwegen om bijvoorbeeld 1m vrij te laten tussen huis en kelder.
5. Heb je nog een fundering nodig voor je aanbouw als je zo'n kelder er onder hebt liggen, of fungeert dat als dusdanig? Dan zou je dus besparen op je aanbouw en wordt onderkelderen relatief gunstiger.

Mocht het gewoon een dom/slecht idee zijn, dan hoor ik dat ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:57
@Benedict Tokkie:

die kraan kan die graafmachine toch gewoon in de tuin zetten als het niet door de poort past .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jerh schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:17:
@Benedict Tokkie:

die kraan kan die graafmachine toch gewoon in de tuin zetten als het niet door de poort past .....
Hey, daar had ik nog niet aan gedacht. Enig idee hoe lang het afgraven zou duren met zo'n graafmachine, grofweg? Mogelijk moet er even goed een graafmachine komen voor de fundering van de aanbouw, dan zou dat onafhankelijk zijn van het al dan niet plaatsen van een kelder.

Ik vind het opmerkelijk dat ik zo weinig hoor dat mensen het doen, een kelder onder een aanbouw. Dan moet er iets mis zijn met het idee, zou je zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Een minikraan past wel door je poort. Afvoer grond zal met de kraan over je dak getild of met kruiwagens afgevoerd.

Kelders zijn lastige dingen. Deze hebben de neiging te gaan drijven als de grondwaterstand te hoog is. Gezien jou omgeving valt dat misschien mee.
Toegang van buiten tot de kelder is nog een tikkie lastiger. Op het laagste punt moet je regenwater afvoeren en via een vlotterput oppompen. Voor trap, deur en afvoer kun je gerust 5000 euro bij de prijs van de kelder optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 11:47
Graafmachine past wel, als je een kleine neemt zoals bijvoorbeeld hier: http://www.boels.nl/huren...hine-08-ton-conventioneel daarmee rijd je zonder problemen door een deur. (let wel even op de hoogte en of je eventueel nog een bocht moet maken voor of na de deur)
Als ik de maten van je deur hoor, dan zou een grotere ook nog wel passen: http://www.boels.nl/huren...hine-15-ton-conventioneel

Ik adviseer om laag voor laag te graven en de graafmachine op de bodem van het gat laten staan en aan het einde door de kraan die de betonnen bak komt brengen eruit te laten hijsen.

Hier in de regio Rotterdam ken ik best wel mensen die een kelder onder een uitbouw hebben gebouwd, ik weet er niet alles van, wel dat er heipalen geslagen zijn en dat er een rand omheen kwam om te voorkomen dat het omhoog gedrukt werd door water.

Voor wat betreft het graven naast je huis, dat zou je een bouwkundige moeten vragen. Als je de uitbouw van je huis doet zal je al heel snel advies nodig hebben van een bouwkundige. (kost wel wat, maar als je achteraf blijkbaar dingen fout hebt gedaan dan kost dat nog veel meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als je huis niet op palen staat zou ik het je ten zeerste afraden op een gat van 2,4 m diep naast je huis te graven, je huis gaat geheid schuiven en dan kan je hem afschrijven.
Je zou een damwand kunnen laten slaan zodat je huis niet wegzakt, of de grond bevriezen en dan een gat graven, kelder plaatsen en dan weer aanvullen met zand. En er zijn nog wel meer manieren om dit probleem op te lossen, maar dan zal de prijs van je keldertje toch wel erg duur gaan worden.

Andere optie is om een puntdakje op de aanbouw te maken, dan creëer je veel ruimte en kost niet veel extra.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 02-08-2015 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Conclusie is volgens mij dat een kelder een goed idee is, maar het doehetzelven ervan niet. Verder is het bedrag van 7000 euro dat je noemt waarschijnlijk exclusief alles. Ik verwacht dat je de waterdichte bak misschien voor dat bedrag kunt kopen en de installatie afhankelijk van de grondslag, fundering huis en toekomstige kelder, afwerking en installaties ergens tussen de 10 en 30 duizend euro ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Pas een aannemer over de vloer gehad 20m2 kelder kost 20k. Dus prijs zal ongeveer 1k per 1m2 wezen. De buren hebben het hele huis laten onderkelderen voor 50k.

[ Voor 23% gewijzigd door Morpheusk op 02-08-2015 19:19 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Het blijkt bij nieuwbouw goedkoper om er een extra verdieping op te zetten, dan om er een keldert onder te plaatsen. Op zich heel logisch, maar stiekem toch niet wat ik van te voren gedacht had. Graven, waterstand, toegang, licht: allemaal complicerende factoren. In dit geval is een puntdak veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Milmoor schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:14:
Het blijkt bij nieuwbouw goedkoper om er een extra verdieping op te zetten, dan om er een keldert onder te plaatsen. Op zich heel logisch, maar stiekem toch niet wat ik van te voren gedacht had. Graven, waterstand, toegang, licht: allemaal complicerende factoren. In dit geval is een puntdak veel makkelijker.
Ik begrijp dat je wanneer heien gewenst is, je voor een kleine meerprijs een kelder hebt omdat je dan niet meer hoeft te heien, klopt dit?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Een kelder bij een bestaand huis plaatsen vraagt wel om een studie naar de stabiliteit. Goed idee op zich, maar moet wel goed voorbereid uitgevoerd worden. Je wil niet dat de boel gaat verzakken. Ook niet bij de buren, dus ook goed de werkzaamheden verzekeren.

@Milmoor: Bij mij is de kelder bij nieuwbouw juist de goedkoopste m2's. Niet vergelijkbaar met de kosten van de rest van de bouw. Een fundering heb je toch al nodig, en de opleg om daar een kelder van te maken is verhoudingsgewijs klein. Even ter indicatie: Onze ter plaatse gegoten kelder van 9x9,5 met wanden en vloer van 30cm beton heeft inclusief grondwerken, binnenmuren en betonnen vloerplaat voor de begane grond ongeveer 21.000€ incl BTW gekost. Dat is zo ongeveer 13.000€ meer dan met een normale fundering, en dat geeft dus ± 80m2 ruimte voor die 13.000€. Dat is zo'n 162,50€/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 08:51:
Een kelder bij een bestaand huis plaatsen vraagt wel om een studie naar de stabiliteit. Goed idee op zich, maar moet wel goed voorbereid uitgevoerd worden. Je wil niet dat de boel gaat verzakken. Ook niet bij de buren, dus ook goed de werkzaamheden verzekeren.

@Milmoor: Bij mij is de kelder bij nieuwbouw juist de goedkoopste m2's. Niet vergelijkbaar met de kosten van de rest van de bouw. Een fundering heb je toch al nodig, en de opleg om daar een kelder van te maken is verhoudingsgewijs klein. Even ter indicatie: Onze ter plaatse gegoten kelder van 9x9,5 met wanden en vloer van 30cm beton heeft inclusief grondwerken, binnenmuren en betonnen vloerplaat voor de begane grond ongeveer 21.000€ incl BTW gekost. Dat is zo ongeveer 13.000€ meer dan met een normale fundering, en dat geeft dus ± 80m2 ruimte voor die 13.000€. Dat is zo'n 162,50€/m2.
Zitten er in dit bedrag ook trap, deuren, koekoeks?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

In dat bedrag zitten geen koekoeks, geen trap, en geen deuren. Zwembad, afrit naar de parkeergarage en lift ook niet.
Even zonder grappen, mijn keldertrap heeft geloof ik 120 euro gekost, vervang ik ooit nog wel door een mooiere, als ik daar dan nog behoefte aan voel. Voorlopig zet ik denk ik enkel een toegangsdeur op de kelder, geen binnendeuren. De kelder is ook enkel van binnen toegankelijk.
In dit bedrag zitten uiteraard wel alle doorvoeren voor ventilatie en nutsvoorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik wil graag volledige onderkeldering. Je hebt een kelder van 80m2, maar geen enkel raam erin?

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/rbe8ac.jpg

Hierboven plaatje van mijn kelder, waarschijnlijk alleen technische ruimte erin, geen extra ruimtes. Die kunnen later nog, wordt ook niet gestuct oid.

En nee, er komt geen raam in de technische ruimte ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik heb geen enkel raam in m'n kelder. Valt ook buiten m'n geïsoleerd volume, en telt voor m'n kadastraal inkomen dus ook niet mee als leefruimte.
Ik heb 3 ruimtes plus in het midden een langwerpige traphal. Rechte steektrap dus. Verder 1 grote ruimte van 40m2, daarin komt te zijner tijd een keer een sauna en wat fitnessapparatuur in te staan, en wat elektrische verwarming voor als t echt te koud is.
Dan nog 1 technische ruimte, en 1 opslagruimte.
Stucen doen wij ook niet, gewoon met een beetje frisse tint afschilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik wil het echt als leeftruimte gaan gebruiken. Denk er zelf over om er ramen in de doen de echt open kunnen.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/21eqoi8.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ah, maar dan kom je wel aan een andere prijs. Dan moet je ook rondom gaan isoleren, en even goed uitzoeken hoe dat dan zit met het dauwpunt en condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05 17:19
Anoniem: 654400 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 11:46:
1. Trap naar de kelder zal vanuit de tuin naar beneden lopen, hoe voer je het water af? Moet je boven en naast de toegang eigenlijk een dak en muren bouwen om te voorkomen dar er water in gaat staan? Of kun je op die diepte nog een put bouwen om het af te laten voeren richting riool?
Je kan onder aan de trap een rooster voorzien, met daaronder een put(je). Vanuit die put loopt een leiding naar een pompput die binnen in de kelder ligt. In die pompput zet je dan een dompelpomp die het water omhoog pompt, wat je dan ergens in de regenwaterafvoer of riolering (als deze gescheiden zijn: controleer de wetgeving) terecht laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Poeh, de nodige haken en ogen, maar dat is niet onverwacht. Bedankt voor de nuttige feedback allen!

Even jullie tips en opmerkingen samenvattend:
- Een graafmachine kan door een poort met een breedte van 1m de tuin in, dus sloopwerk van onze omheining (muurtje met daarop stalen hekwerk, overgroeid met hedera) is niet nodig. Eventueel zou de graafmachine met een hijskraan de tuin in kunnen worden getild.
- Het is het meest handig om de graafmachine op de bodem van het gat laten staan en aan het einde van de werkzaamheden er uit laten hijsen door de kraan.
- Advies van een bouwkundige is voor het maken van een aan/uitbouw sowieso nodig of verstandig, die kan tevens meer zeggen over het evt. onderkelderen van de aan/uitbouw.
- Bij hoge grondwaterstand kan de kelder gaan drijven, afhankelijk van de woonomgeving. Het is zaak om uit te pluizen of het nodig is om de kelder daartegen te zekeren.
- Toegang van buitenaf naar de kelder is een lastig punt. Op het laagste punt moet er een putje worden gemaakt die het water afvoert naar een pompput in de kelder, via een dompelpomp wordt dit dan omhoog gepompt naar regenwaterafvoer of riolering (indien gescheiden: wetgeving checken).
- Als een huis niet op palen staat. kan het gaan verzakken als je een kuil graaft naast je huis. Er zijn verschillende maatregelen tegen verzakking, maar die kosten uiteraard allemaal geld: een damwand laten slaan of de grond bevriezen zijn voorbeelden.
- Om het risico op verzakking te coveren (ook bij de buren), is het zeer wenselijk om de hele operatie goed te verzekeren.

Overigens is het voor ons geen optie om er een puntdak op te zetten denk ik, de aanbouw komt achter aan het huis en zal bestaan uit 1) bijkeuken en 2) tuinkamer, een soort serre met zo veel mogelijk glas. Los van het verlies aan lichtinval, ik zou ook niet weten hoe ik dat voor me zou zien, als het een aanbouw is van 3m aan de achterkant van een rechthoekig hoekhuis, met de breedte van het huis. Lijkt me vergunningstechnisch gezien ook lastig. Al is een kelder dat wellicht ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:59:
Overigens is het voor ons geen optie om er een puntdak op te zetten denk ik, de aanbouw komt achter aan het huis en zal bestaan uit 1) bijkeuken en 2) tuinkamer, een soort serre met zo veel mogelijk glas. Los van het verlies aan lichtinval, ik zou ook niet weten hoe ik dat voor me zou zien, als het een aanbouw is van 3m aan de achterkant van een rechthoekig hoekhuis, met de breedte van het huis. Lijkt me vergunningstechnisch gezien ook lastig. Al is een kelder dat wellicht ook...
Boven de bijkeuken zou een puntdak een optie zijn. Maar dat is een stuk minder ruimte dan een kelder en haalt mogelijk licht weg. Een schets van jullie huidige ideeën zou meedenken makkelijk maken. Waar komt bijv. de trap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 17:26
rewind. schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 14:13:
Onze architect heeft de 1e schetsen klaar, we moeten onze 1e bevindingen nog doorgeven dus echt 1e schets, vind het zelf al veelbelovend! We willen het nog wel wat ruimtelijker in de breedte en diepte, hoogte van plafond 1e verdieping is 3,20M voor veel licht. Detail is aan beide zijdes hebben we buren (kavel is 23M breed op het voorste stuk) Maar achter (op het zuiden) hebben we een hectare grond, daarom veel op het zuiden gericht:

Huis
[afbeelding][afbeelding]
Update van onze kant, groter maken van de woning paste toch niet helemaal in het budget. Wel is het plafond verlaagd naar 2,8 en de goothoogte iets hoger waardoor je boven meer ruimte hebt.

update huis
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/OoZAc6AsPBQN5wCfBVTXF50p/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/14Oo8qlPBgouk3vfyrTleyT0/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UciPVdCpaifriPFkbBJ8Z86S/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/SxSgFXTvEfBJpXM9Oy7Vld8c/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/yn1zwbGi5TFBQ1VPrzX1XjpW/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/FSxu1I7AMkLgis5qLSP2ZDDR/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/g2VjUew9TTYllaDwsPIXAo6V/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Milmoor schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:37:
[...]

Boven de bijkeuken zou een puntdak een optie zijn. Maar dat is een stuk minder ruimte dan een kelder en haalt mogelijk licht weg. Een schets van jullie huidige ideeën zou meedenken makkelijk maken. Waar komt bijv. de trap?
Bijkeuken wordt tamelijk smal. Het wordt waarschijnlijk een aanbouw van 5x3m, met een tuinkamer van 3x3m en een bijkeuken van 2x3m. Mogelijk kiezen we voor 5x3.5m en wordt ie iets groter. We willen niet te veel achtertuin verliezen. Het zou dus mooi zijn als we voor 15m2 tuin (+ trap) in totaal 30m2 terugkrijgen :-)

Tuinkamer zie ik nu als een soort kleine aluminium serre, met zo veel mogelijk glas. Bijkeuken kan gewoon worden gemetseld. Boven de tuinkamer komt iig een glazen dak, of dat doorloopt tot over de bijkeuken weet ik nog niet. Geen idee wat het meest handig/goedkoop is.

Ons huis is 5m breed, het perceel is 7m breed. Trap naar de kelder zou ik voor me zien in de 2m (breedte) aan tuin die je naast de aanbouw over houdt.

De kelder zou ik graag gebruiken voor opslag en om er wat fitnessapparatuur neer te zetten.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Bij ons zijn we inmiddels weer een stuk verder. Alle technieken liggen inmiddels, nog niet afgemonteerd natuurlijk :-) Anderhalve week geleden is er 12 cm isolatie op de vloer gespoten, en nadat we de vloerverwarming gelegd hebben is er dinsdagmiddag een cementdekvloer van 9 cm gelegd. Vanaf morgenavond mogen we er weer op lopen, en zaterdag gaan we beginnen aan het dichtzetten met gipsplaten.
Druk bezig geweest de afgelopen weken met de voorbereidingen daarvoor dus, zoals alle bekabeling nog eens langslopen, verstevigingen in de frames aanbrengen waar zware spullen komen, laatste leidingen leggen, etc. Ben er nog steeds niet helemaal klaar mee, zit nog met de verluchting van de riolering en de rookgasafvoer van de CV die ik door de schacht naar boven moet krijgen, maar het begint er langzaam op te lijken.
Dinsdag ook de propaantank laten plaatsen, morgenochtend worden er 3 grote putten afgeleverd (Regenwater, IBA en infiltratieput).

Afbeeldingslocatie: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/11828539_864336936981083_8218355212457887742_n.jpg?oh=2db58c725d5693c97499bf3cd913baeb&oe=563C98CC

Afbeeldingslocatie: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t1.0-9/11825603_867285580019552_5681328375537613587_n.jpg?oh=69a27c1d32f3b1df3b2cb8306ef56d75&oe=567AB214

Afbeeldingslocatie: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11846708_867184876696289_35142186145813437_n.jpg?oh=669a4c9abfe8f4d15da5411e8b9bedb6&oe=563B4020

Ohja, ook nog 2 samples ontvangen voor de LED spots die we willen plaatsen.
Ziet er goed uit. Degelijk materiaal, wordt niet echt heet, rustig lichtbeeld, niet te koud in lichtkleur.
Ik heb nu de 7W variant ontvangen, voor de gedimde kringen is die prima. Voor de ongedimde kringen vind ik em wat te krachtig, daar gaan we dan toch 5W exemplaren in steken. Nog even zien of ze ook netjes passen in de Thermox LED luchtdichte spotbehuizingen, en dan gaan we maar eens een massa bestellen.
Pas vanaf 100 stuks is de prijs interessant, dus voorlopig zal ik ruim in de spotjes zitten ;)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/30ufdjb.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Rtificial op 13-08-2015 10:53 ]

• Engineer Stewie
Rtificial schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:26:

Pas vanaf 100 stuks is de prijs interessant, dus voorlopig zal ik ruim in de spotjes zitten ;)
Die spots, zitten die vast in dat armatuur of hoe moet ik dat zien?
Of zijn het GU10 spots? Als dat zo is heb ik mss wel interesse om de bestelling te delen ofzo. (Heb ze nog niet gekocht).

Wat zijn al die dikke blauwe buizen? Die heb ik in elk geval niet.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Die spots zitten vast aan het armatuur. Moet in principe ook ongeveer 15 jaar meegaan. Over 15 jaar wil ik ze gerust vervangen, dan is er vast wel weer iets anders ;)

GU10 heb ik ook naar gekeken, maar die krijg ik niet luchtdicht ingebouwd.

Die blauwe buizen zijn van de balansventilatie.

Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic