Moer dat luchtdicht ingebouwd worden dan?
Bij mij zitten ze in de welfsels en die zijn opzich luchtdicht.
Bij mij zitten ze in de welfsels en die zijn opzich luchtdicht.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Nee dat klopt over het algemeen niet. Meestal moet je heien omdat de bovenste meters slechte grond zijn waarop je niet kan funderen. Heel soms zit de draagkrachtige laag 2m onder maaiveld, als je dan in die draaglrachtige grond een kelder plaatst, kan vervolgens de rest van het huis daar weer op.artbij schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 08:43:
[...]
Ik begrijp dat je wanneer heien gewenst is, je voor een kleine meerprijs een kelder hebt omdat je dan niet meer hoeft te heien, klopt dit?
[ Voor 14% gewijzigd door Engineer Stewie op 16-08-2015 11:09 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Klaar bij mij is klaar op de schilderwerken, en het plaatsen van lampen na. Vind ik redelijk klaarRtificial schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:59:
Ik ben van het weekend begonnen met gipsplaten, vandaag de wanden van gisteren voorzien van geluidsisolatie en inbouwdoosjes.
Wij zijn overigens week 7 begonnen met de eerste grondwerken, en verwachten eind oktober klaar te zijn. Naja, klaar, leefbaar eerder.
Met gestrekt been.
Klopt, de ene gemeente ziet het als bouwplaats inrichting, de andere als een tijdelijk bouwwerk. Strikt formeel klopt het laatste.Niek_ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:08:
Volgens mij verschilt het ook per gemeente of het toegestaan is (met / zonder toestemming aanvragen) of niet.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Waar zou je zoiets kunnen uitzoeken bij de gemeente (zonder gelijk langs te gaan/te bellen). Staat zoiets in een verordering oid?PaT schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:28:
[...]
Klopt, de ene gemeente ziet het als bouwplaats inrichting, de andere als een tijdelijk bouwwerk. Strikt formeel klopt het laatste.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dit inderdaad. Je komt er niet achter als je niet met ze gaat babbelen. Maar tijdens je gesprek hoef je het niet concreet te maken waar je dat gaat doen. Gewoon van "ik loop met het plan om...", "hoe gaan jullie daar mee om".Señor Sjon schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:53:
Misschien als (tijdelijke) vergunningsvrije kangaroewoning aanduiden. Beetje creatief overleg met Bouw- en woningtoezicht zou dan kunnen helpen.
Met gestrekt been.
Meeste stacaravan bewoners zullen nu toch wel weer uit Frankrijk teruggekeerd zijn?artbij schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:59:
Vergunning ben ik me van bewust, moet inderdaad even gaan shoppen bij de gemeente. Zit in het buitengebied, hoop dat ze daar niet zo moeilijk zijn.
Ben ook wel op zoek naar praktische invulling. Heeft iemand ervaring met het wonen zelf?
Stacaravan op een camping is anders dan bijna een jaar in een bouwput wonen.....Niek_ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:43:
[...]
Meeste stacaravan bewoners zullen nu toch wel weer uit Frankrijk teruggekeerd zijn?Even zonder gekheid, moet prima kunnen volgens mij. Waar ben je precies benieuwd naar?
Met gestrekt been.
Wat is daar anders aan?artbij schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:58:
[...]
Stacaravan op een camping is anders dan bijna een jaar in een bouwput wonen.....
Geluidsoverlast, modder, kou, rotzooi enzNiek_ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:00:
[...]
Wat is daar anders aan?
Je woont m.i. naast de bouwput, toch? Beetje geluidsoverlast misschien, maar verder zie ik geen problemen.
Met gestrekt been.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ligt er natuurlijk inderdaad aan hoe groot je perceel is. Maar als je een fatsoenlijke unit huurt/koopt hoef je zeker geen kou te lijden. Daarnaast scheelt het natuurlijk als je wat ruimte hebt zodat je een fatsoenlijk pad vanaf de weg naar de unit hebt en dus geen last van modder/rotzooi hebt.artbij schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:16:
[...]
Geluidsoverlast, modder, kou, rotzooi enz, maar misschien ben ik te optimistisch, vandaar mijn vraag.
Als het ook nieuwbouw is, dan is het wel aardig om even te controleren dat zij niet gehinderd worden. Het is natuurlijk niet zo dat jij toegang MOET verschaffen, maar als jij dat ding exact op de plaats zet waar zij er het meeste last van hebben dan kan dat meteen een moeilijk begin zijn.Rtificial schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:24:
Dat lijkt me inderdaad nog wel een uitdaging. Wij hebben een flinke lap grond, maar zo'n unit plaatsen zou toch nog niet eenvoudig zijn.
Met gestrekt been.
[ Voor 17% gewijzigd door Rtificial op 17-08-2015 15:14 ]
Weet niet of ik een Nederlander met een kraan nog iets boven mijn huis zou laten tillenNiek_ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:52:
Joh, een kraan huren kost echt niet veel en die tilt zo'n unit zo je achtertuin uit.
Langs je huis op natuurlijkEngineer Stewie schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:11:
[...]
Weet niet of ik een Nederlander met een kraan nog iets boven mijn huis zou laten tillen.
Ik weet niet of deze issue al opgelost is maar ik zou dit niet onder mantelzorg of iets dergelijks scharen. Die artikelen zijn echt alleen maar bedoeld om zorg aan bijvoorbeeld (groot)ouders te verlenen. Maak je het verhaal alleen maar gecompliceerder van.Señor Sjon schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:53:
Misschien als (tijdelijke) vergunningsvrije kangaroewoning aanduiden. Beetje creatief overleg met Bouw- en woningtoezicht zou dan kunnen helpen.
Prima.
Met gestrekt been.
Bij ons wordt ook het binnenblad behandeld, dit is tegen optrekkend vocht vanuit de spouw. In ons geval wordt voorstrijk gebruikt en vervolgens vloeibaar rubber, zie foto:nokiaan958GB schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:02:
Het lijkt alsof je het binnenspouwblad wilt behandelen.
Denk dat we niet zoveel advies kunnen geven als we de bouwwijze en contructie niet kennen.
Zijn er geen detailtekeningen beschikbaar van dit bouwdetail?
Jullie spraken toch over een kangaroewoning? Dat is voor zelfstandige bewoning door bijvoorbeeld een zorgbehoevend familielid. Kortom mantelzorg.Señor Sjon schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:59:
Het gaat om het vergunningsvrij bouwen, niet om de mantelzorg...
Prima.
In Nederland gebruiken we ook vaak dpc folie, zie bijvoorbeeld http://www.joostdevree.nl/shtmls/dpc-folie.shtml Volgens mij is dat een stuk goedkoper. Je hoeft het volgens mij ook niet te lijmen trouwens.Galactic schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 07:55:
Eigenlijk vraagje voor Sjon, of andere bouwprofessional die hier het topic volgt. Wij hebben vorige week onze kruipkelder gecementeerd. Ondertussen is het groen vlak op de foto ingesmeerd met een bitumenemulsie. Nu is het in België gebruikelijk om bij het oppervlak in het rood roofing te branden of EPDM te plakken.
Materiaalkost roofing: 280 incl. btw
Materiaalkost EPDM: 630 incl. btw
Klikbaar:
[afbeelding]
Van roofing ben ik geen fan omdat ik denk dat dit niet echt duurzaam is onder de grond. EPDM ok, maar toch wel hoge kost (mede als vloeibaar rubber, welke nog duurder is). Bovendien is het vrij arbeidsintensief. Nu had ik ook bij Remmers 2 producten gevonden, welke in aankoop gunstig zijn, en bovendien ook nog eens veel makkelijker toe te passen als de roofing/epdm.
Remmers Multi-Bouwdicht 2K
http://www.remmersbouwchemie.nl/18+M5dc1aa63e76.0.html
Remmers Prof Afdichting 2K
http://www.remmersbouwchemie.nl/18+M5ec53f90e38.0.html#bot
Heeft iemand ervaring met deze producten, of kan iemand mij vertellen welke van de 2 het beste geschikt is voor mijn specifieke toepassing? In Nederland zijn dit volgens mij veel meer courante produkten dan in België. Ook als iemand goede handels weet waar ik dit voor goede prijs kan krijgen in Noord-Brabant dan is dat zeer welkom. Heb het nu online enkel bij gevelprof.nl gevonden en dan is het ong 120 euro per pot (kan daar wel aankopen als particulier).
Die DPC zit er bij ons, het zijn die zwarte flappen die boven de witte stenen vandaan komen. Die worden dan ook ingemetseld in de gevelsteen later. Wat ik wil aanbrengen is aan de buitenkant van de muur, Vanaf de DPC folie, helemaal over de witte blokken, en dan horizontaal tot aan de cementering.Tieske88 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 22:06:
[...]
In Nederland gebruiken we ook vaak dpc folie, zie bijvoorbeeld http://www.joostdevree.nl/shtmls/dpc-folie.shtml Volgens mij is dat een stuk goedkoper. Je hoeft het volgens mij ook niet te lijmen trouwens.
Ja EPDM inderdaad maar denk wel dat het veel gedoe gaat zijn, daarom dat ik het alternatief bekeek. Tenzij je een goed adresje weet voor aankoop? Misschien scheelt de aankoopkost in BE en NL ook veel. Dat is met die remmers multi-bouwdicht 2K ook , die kost in België het dubbele (of meer).Señor Sjon schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:15:
Meestal wordt EPDM gebruikt tegenwoordig. Ik zou in ieder geval wat meer offertes aanvragen. Die smeersels worden dacht ik in de regel voor reparaties gebruikt.
Welk product heb je gebruikt? En weet je een goede plek waar het aan te kopen.PolderPloer! schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:51:
[...]
Bij ons wordt ook het binnenblad behandeld, dit is tegen optrekkend vocht vanuit de spouw. In ons geval wordt voorstrijk gebruikt en vervolgens vloeibaar rubber, zie foto:
http://i58.tinypic.com/n20l4z.jpg
Scheelt al inderdaad 25% met prijs in België. Probleem is dat ik 39 lopende meter nodig heb, en de rollen zijn 30 meter. Ik zit dan met veel restproductErnemmer schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 10:37:
Ik weet niet hoeveel m1 je nodig hebt maar hier is het best goedkoop.
https://www.epdmtotaal.nl/epdm-dakfolie-strook-60cm
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Ik heb ongeveer dezelfde vloeropbouw. Onder de beton vloerplaat/fundering ligt nog plastic en wat meer isolatie pur erboven.JP_S schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:24:
Ja precies maar meestal wordt er dan gekozen om onderzijde van de vloer en de funderin ook in te pakken
Dit is een bouw zonder heipalen en zonder kruipruimte, de betonplaat ligt op het vaste zand, met een vorstrand van minimaal 80 cm erom heen (hier dus 90). Ook wel de Duitse bouwmethode geheten in de volksmond.JP_S schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:12:
de epdm strook is wel aan te raden, vindt het alleen een vreemd opgebouwd detail als ik heel eerlijk ben, waarom isoleer je de vloer met pur aan de boven zijde van de betonplaat?
Warmte gaat omhoog, daarom is het wijs de muren beter te isoleren als de vloer. Het dak dient het beste te worden geïsoleerd, ervan uitgaande dat je boven dezelfde temperatuur hanteert als beneden. EPC 2015 schrijft ook voor dat het dak minimaal een Rc van 6 en de muren minimaal 4,5 moeten zijn.nokiaan958GB schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 00:15:
Hm, op mijn scherm lijkt het wel alsof de epdm (groene lijn) als een soort dpc door de muur heen wordt gelegd. En voorkomt daarmee een koudebrug tussen koude betonvloer en binnemuur.
Kan iemand mij uitleggen wat de logica is van 12cm muurisolatie in combinatie met 8cm vloerisolatie?
[ Voor 7% gewijzigd door PolderPloer! op 25-08-2015 05:20 ]
Die EPDM hebben ze bij mij ook overal gestoken, incl een folie onder de betonplaat.PolderPloer! schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 05:18:
[...]
Warmte gaat omhoog, daarom is het wijs de muren beter te isoleren als de vloer. Het dak dient het beste te worden geïsoleerd, ervan uitgaande dat je boven dezelfde temperatuur hanteert als beneden. EPC 2015 schrijft ook voor dat het dak minimaal een Rc van 6 en de muren minimaal 4,5 moeten zijn.
De EPDM dient tegen optrekkend vocht, een betonnen vloer rechtstreeks op zand kan doorslaan en is dus niet waterdicht
Die eisen komen echter niet vanuit de EPC maar vanuit het Bouwbesluit.PolderPloer! schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 05:18:
[...]
Warmte gaat omhoog, daarom is het wijs de muren beter te isoleren als de vloer. Het dak dient het beste te worden geïsoleerd, ervan uitgaande dat je boven dezelfde temperatuur hanteert als beneden. EPC 2015 schrijft ook voor dat het dak minimaal een Rc van 6 en de muren minimaal 4,5 moeten zijn.
De EPDM dient tegen optrekkend vocht, een betonnen vloer rechtstreeks op zand kan doorslaan en is dus niet waterdicht
Prima.
Klopt, my fault, was vroeg vandaag... Dakkapel kun je zien als glas als ik me niet vergis, dus hoeft niet te voldoen aan de "hoge" eisen.tikkietrugjaap schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:21:
[...]
Die eisen komen echter niet vanuit de EPC maar vanuit het Bouwbesluit.
Iets wat veel mensen daarbij niet weten: bij een vergunningsplichtig bijbehorend bouwwerk (de gemiddelde uit-, aanbouw, etc) en dakkapel dienen deze ook te voldoen aan de nieuwbouweisen voor wat betreft Rc waarden (6 voor dak, 4.5 voor muur, 3.5 voor vloer).
Iets om rekening mee te houden mocht je een vergunning willen aanvragen voor dergelijke objecten.
Het vervelende van de regelgeving met betrekking tot dakkapellen is dat BB2012 zegt dat ze moeten voldoen aan nieuwbouw terwijl in de toelichting van het BB wordt verwezen naar hele lage U-waarden.PolderPloer! schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:48:
[...]
Klopt, my fault, was vroeg vandaag... Dakkapel kun je zien als glas als ik me niet vergis, dus hoeft niet te voldoen aan de "hoge" eisen.
Prima.
Nou, het is niet eens strikt lezen. Er is letterlijk een artikel dat iets zegt als "bij bijbehorende bouwwerken zoals artikel 2 BOR....Rc nieuwwaarden". Er is dus helemaal geen ruimte voor interpretatie behalve bij dakkapellen omdat de toelichting weer iets anders zegt.JP_S schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:54:
Als je de tekst strikt leest moet inderdaad voldaan worden aan nieuwbouw eis, voor een uitbreiding van een nieuwbouw woning is het te rechtvaardigen, die zou ook gewoon met vergunningvrije aanvullingen moeten voldoen aan de EPC.
Maar voor bestaande woningen zeker woningen van meer dan 10 jaar oud heeft het nul toegevoegde waarde om een RC 6 dak op de nieuwe dakkapel te laten leggen, meeste gemeentes gaan hier pragmatisch mee om volgens mij.
Prima.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
[ Voor 0% gewijzigd door tser op 29-08-2015 23:46 . Reden: typo ]
Ibba of ibbn, of niet? En gaat het bij jullie ook zo moeizaam?tser schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:46:
Het is al weer lange, lange tijd geleden dat ik in een forum postte, maar vandaag dacht ik, kom ik pak mijn toetsenbord en vul ook wat in hier op de site.
[afbeelding]
't Huis is gebaseerd op omgekeerde logica. De zolder is als het ware in het midden van de woning geplaatst als een open en toegankelijke etage. De bovenste etage is de slaap etage en de onderste de woonkamer/keuken. De bovenste etage hangt over de middelste etage heen, die mede door een vide de kleinste etage is. De voorkant is dus een tetris blok
[afbeelding]
We zijn nu aangeland bij het metselen, maar ik kan je verzekeren, naar hier toe was het al een heel avontuur..
We hebben niet gekozen voor ib*, omdat we wat meer keuzevrijheid zochtenDeveon schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:37:
[...]
Ibba of ibbn, of niet? En gaat het bij jullie ook zo moeizaam?Ziet er wel heel erg gedruft uit!
'geforceerd' , 'onnatuurlijk' dus. Ik heb het maar als compliment beschouwdHoewel de (welstands,red) commissie heeft geconcludeerd dat deze woning voldoet aan de redelijke eisen van welstand, wil zij de aanvrager de volgende opmerkingen meegeven:Ter plaatse van de entree heeft de woning een grote en hoge open buitenruimte. Deze 'hap' uit het blok doet enigsinds geforceerd aan. (....) De comissie vraagt zich af of de bovengenoemde ontwerpkeuzes ten goede komen aan de woonkwaliteit. Uiteraard beseft zij dat de keuze hierover geheel bij de opdrachtgever ligt.
Dat valt me nog alles mee. Wij zijn al 2,5 jaar bezig en enkel de fundering ligt er. Het huis van de buren is inmiddels al lang opgeleverd en zelfs al verkocht aan de tweede eigenaar.tser schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:55:
[...]
We hebben niet gekozen voor ib*, omdat we wat meer keuzevrijheid zochten
En ja, het gaat heerlijk moeizaam... We hadden bijvoorbeeld namelijk in de kleine lettertjes van de bouwkavel al ondekt dat je maar 20cm met je buren aaneen gesloten hoefde te bouwen. Vandaar dat we naar achteren konden springen om zo als het ware een mini voortuintje te creëren. Omdat we welstandsvrij bouwden kon de gemeente het niet tegenhouden. Ze hebben het zelfs nog tegen de minimale welstandstoets gehouden:
[...]
'geforceerd' , 'onnatuurlijk' dus. Ik heb het maar als compliment beschouwd
Als jij halfsteens hebt bested bij de aannemer zou ik hier niet mee akkoord gaan, hij kan halfsteens doorgaan naast het raam, als hij het kozijn goed geplaatst had. Net als met die grote voeg op de hoek, hij had zijn stenen gewoon beter moeten uitleggen, dan was de extra lengte op die grote voeg verdeeld over alle voegen van je muur en had je er niks van gezien.tser schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:28:
Metselen, na software maken dus een van de laatste ambachten in dit land
[afbeelding] Dat ze het sowieso lastig hebben zag ik gisteren ook al naast een raam, waar het halfsteens verband bruut doorbroken werd. Dat maakt het soms lastig om commentaar te geven. Als leek denk je dan "waarom!"
Huizen bouwen lijkt wat dat betreft veel op software maken, met dit verschil dat software een stuk flexibeler is. Als ik hier rechts kijk, missen ze links de isolatie.![]()
Ik heb zelfs al een patch buitenom in me huis zitten, voor de afvoer van het water uit de wasmachines, die konden ze niet op de normale manier maken.
Het is wel een prachtig proces om te volgen en om je eigen ideeën aan mee te geven.
Het rechter kozijn zit wel prefab in het beton, veel schuiven kunnen ze er niet mee, maar met de stenen hadden ze alle vrijheid denk ik dan maar. Ik heb me wekker in ieder geval weer morgenochtend in alle vroegte gezet om weer langs te gaan bij de bouwen en ze aan te gaan spreken op het gerommel met het metselwerk.Ernemmer schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:40:
[...]
Als jij halfsteens hebt besteld bij de aannemer zou ik hier niet mee akkoord gaan, hij kan halfsteens doorgaan naast het raam, als hij het kozijn goed geplaatst had. Net als met die grote voeg op de hoek, hij had zijn stenen gewoon beter moeten uitleggen, dan was de extra lengte op die grote voeg verdeeld over alle voegen van je muur en had je er niks van gezien.
We zijn zelf nu bijna twee jaar bezig en bezig met de tweede aannemer. De eerste bleek smoes na smoes te verzinnen om maar er vanaf te komen om de intentieverklaring om te zetten in een koop contract. Uiteindelijk via de rechtsbijstandsverzekering hem buitenspel gezet. De kwaliteit van andere zeer recent van zijn opgeleverde werken was ook zwaar onder de maats, lekkages, verkeerde gemonteerde balustrades,. etc. dus erg vonden we het niet. Het omgevingsvergunning proces hadden we gelukkig samen met onze architect in eigen hand, waardoor dat geen vertraging opliep,. Wel hadden we alles al op zijn werkwijze (prefbab) gericht, hierdoor kwamen we iets duurder uit toen we switchen van aannemer.Deveon schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:26:
[...]
Dat valt me nog alles mee. Wij zijn al 2,5 jaar bezig en enkel de fundering ligt er. Het huis van de buren is inmiddels al lang opgeleverd en zelfs al verkocht aan de tweede eigenaar.
Wij zaten ook te denken aan een inham van 80cm maar dan over de hele breedte van de begane grond (+120cm voortuin), maar na eerste instantie een meerprijs van 8000 euro en later een "gaan we niet doen" van de aannemer hebben we maar gekozen voor balkons over de hele breedte op de eerste en tweede etage.
Zo dat is ook nog een pittig verhaal. Onze eerste woning was gebaseerd op een sandwich constructie die uiteindelijk niet genoeg stevigheid had volgens de gemeente. In het kort koste dit uiteindelijk de kop van de aannemer en hadden wij binnen ibb* de primeur van een failliete aannemer.tser schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 12:34:
[...]
We zijn zelf nu bijna twee jaar bezig en bezig met de tweede aannemer. De eerste bleek smoes na smoes te verzinnen om maar er vanaf te komen om de intentieverklaring om te zetten in een koop contract. Uiteindelijk via de rechtsbijstandsverzekering hem buitenspel gezet. De kwaliteit van andere zeer recent van zijn opgeleverde werken was ook zwaar onder de maats, lekkages, verkeerde gemonteerde balustrades,. etc. dus erg vonden we het niet. Het omgevingsvergunning proces hadden we gelukkig samen met onze architect in eigen hand, waardoor dat geen vertraging opliep,. Wel hadden we alles al op zijn werkwijze (prefbab) gericht, hierdoor kwamen we iets duurder uit toen we switchen van aannemer.
Omdat alle voorbereiding die je normaal doet (reserveren van capaciteit bij de beton fabriek, maken van beton tekeningen) niet gedaan was, liepen we wel een paar maanden extra vertraging op.
Onze buren hebben gewoon een catalogus woning gepakt. Zij krijgen komende maand de sleutels al...
Maar zelf ontwerpen, ondanks al het gedoe, zou ik wel iedereen aanraden. Neem van te voren wel de maximale hoeveelheid ontspanning en vakantie op.
Heb je al een beetje zicht op wanneer je de sleutel krijgt ?
Om sneller klaar te zijn natuurlijktser schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:37:
Nu zijn we bij het metselen aanbeland. En zo ronddwalend rond mijn huis vroeg ik me af of er hier tussen de tweakers wellicht verstopt wat bouwexperts zaten die ervaring met metselen hebben.
[afbeelding]
De metselaar heeft namelijk op een bepaald stuk voegen van 2,5cm gemaakt. Ik vroeg me serieus af of er een reden is om zoiets te doen..
........
Ik vraag mij af of je hier veel mee wint om hier wat van te zeggen / te laten "herstellen". Uiteraard zou ik het aangeven, maar ik zou er een ruilobject van maken. Uiteindelijk voegt de brede of smalle voeg geen waarde toe, terwijl het wel kapitaal kost om te herstellen. Ik zou de aannemer voor een keuze stellen: of herstellen of bv een stukje meerwerk voor niets (wel goed afbakenen, zoals loze leidingen of zo). Dan heb je er zelf een meerwaarde van, aannemer hoeft niet de hele muur af te breken en hij zal je minder snel een enorme zeur vinden, wat in mijn ogen nooit ten goede komt aan de bouw. Nu zullen er vast genoeg mensen zijn die het totaal niet met mijn eens zijn en hier keihard in zijn, maar ik denk dat je op basis van wederkerigheid het verst komt.
[ Voor 23% gewijzigd door tser op 30-08-2015 19:27 ]
Verwijderd
Dan is het toch ook geen zolder?tser schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:46:
De zolder is als het ware in het midden van de woning geplaatst als een open en toegankelijke etage.
Dat klopt letterlijk, maar ik bedoelde het figuurlijk
Je zegt dat er aan het kozijn niets meer te doen is. De enige andere 'mogelijkheid' om goed uit te komen is een grotere voeg te gebruiken. Bij je eerste foto krijg je dan:tser schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 19:06:
[afbeelding]
Ik vind het lastig. Die brede voeg kan ik nog inkomen, maar het niet halfsteens door metselen vind ik echt een brug tever. Ik heb dat op twee plekken dat dat gedaan is .
Opvallend is trouwens dat ze op sommige andere stukken wel super strak metselen, dus ze kunnen het wel .
(Nee die stenen gaan niet die lucht in, moet plaatje nog ff roteren)
[afbeelding]
Maar door die hele brede voeg links, zijn ze dus uiteindelijk rechts bij wijze van spreken verkeerd uitgekomen. (op die gekantelde foto)
Ik zal wel een mooi betoog voorbereiden voor morgen op de werkvloer. Hints zijn altijd welkom.
Morgen zal ik het verslag wel posten
[ Voor 9% gewijzigd door Raling op 31-08-2015 01:10 ]
Helaas is wat jij naar voren brengt 1 van de grootste problemen in de bouw: "Is niet mijn verantwoordelijkheid".Sjembecks schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:38:
Dan kan je de aannemer niet echt de schuld geven, uitzetten van koppenmaat is in mijn ogen de taak van de architect...
Prima.
Dit is echt een gezamenlijk probleem van de architect en de aannemer. De architect had fatsoenlijke tekeningen aan moeten leveren met koppenmaten. Als hij dit niet gedaan heeft, dan had de aannemer een werktekening moeten maken met zo'n verdeling. Iedere MTS of HTS bouwkunde student leert dat als een van de eerste dingen!tikkietrugjaap schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:48:
[...]
Helaas is wat jij naar voren brengt 1 van de grootste problemen in de bouw: "Is niet mijn verantwoordelijkheid".
De architect tekent alleen "metselwerk" en gaat er van uit dat de aannemer/metselaar dat mooi invult. De aannemer/metselaar vindt dat de architect dat had moeten uittekenen en metselt gewoon wat hem het beste uitkomt.
Iedereen zit op zijn eigen eilandje en kijkt met oogkleppen naar de werkzaamheden.
Een leverancier van verlaagde plafonds heeft bijvoorbeeld zijn raamwerk opgehangen voordat de installateur het sprinklersysteem nog op moet hangen. Een stucadoor die de wanden al heeft gedaan terwijl de installateur de sleuven voor de electra nog moet frezen. Zo zijn er talloze voorbeelden te vinden.
Het ergste: elk project gebeurt dit weer opnieuw. Reflectie na een afgerond project doen maar weinig partijen. Hup, snel naar de volgende, zo laag mogelijk inschrijven en gaan.
Kost bakken geld maar de branche laat nauwelijks tekenen van verbetering zien.
Als jij bij de architect aangeeft dat je halfsteensverband wilt, is hij toch echt degene die daarmee rekening moet houden bij de plaatsing van de kozijnen en de koppenmaat bepaald...tikkietrugjaap schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:48:
[...]
De architect tekent alleen "metselwerk" en gaat er van uit dat de aannemer/metselaar dat mooi invult. De aannemer/metselaar vindt dat de architect dat had moeten uittekenen en metselt gewoon wat hem het beste uitkomt.
[ Voor 2% gewijzigd door Raling op 31-08-2015 08:54 . Reden: Spuitelf... ]
Ja ze hadden het inderdaad samen moeten afspreken. Maar zoals ik zei, iedereen kijkt naar zijn eigen ding en alles waar ze maar enigszins niet verantwoordelijk voor voelen kijken ze niet naar.PaT schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:51:
[...]
Dit is echt een gezamenlijk probleem van de architect en de aannemer. De architect had fatsoenlijke tekeningen aan moeten leveren met koppenmaten. Als hij dit niet gedaan heeft, dan had de aannemer een werktekening moeten maken met zo'n verdeling. Iedere MTS of HTS bouwkunde student leert dat als een van de eerste dingen!
Ik weet niet wat de opdrachtgever afgesproken heeft en met wie maar mijn punt was dat allebei de partijen hier op had moeten letten. Als de één het niet getekend had, had de ander het in een latere fase moeten aangeven.Raling schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:53:
[...]
Als jij bij de architect aangeeft dat je halfsteensverband wilt, is hij toch echt degene die daarmee rekening moet houden bij de plaatsing van de kozijnen en de koppenmaat bepaald...
Edit: met hierboven
[ Voor 23% gewijzigd door tikkietrugjaap op 31-08-2015 08:59 ]
Prima.
[ Voor 63% gewijzigd door HyperTrophy op 31-08-2015 11:14 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq