Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.621 views

Onderwerpen

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09
Moer dat luchtdicht ingebouwd worden dan?

Bij mij zitten ze in de welfsels en die zijn opzich luchtdicht.

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Naja, bij ons komen er spotjes op de bovenverdieping, en aangezien de zolder buiten het geisoleerd volume licht, moet ik zorgen voor luchtdichting van het plafond van de bovenverdieping. Als ik vervolgens weer gaten in dat plafond ga maken voor spotjes, dan moet ik die weer dicht krijgen :-) Ik heb enkel welfsels als vloer tussen kelder en gelijkvloers, de rest is hout en gips :-)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Engineer Stewie
Ga in elk geval alles richtbaar en dimbaar houden. Zelfs als je niet van plan bent te dimmen kan je eenmalig alles instellen zoals je wenst. Onze lampen zullen 6W - 550 lumen zijn.

Een vraagje, wat kost zo 1 spot met armatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Alle spots die ik bestel zijn dimbaar. Ik bestel 5W en 7W exemplaren. Prijs per stuk ongeveer 10 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:47
artbij schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 08:43:
[...]
Ik begrijp dat je wanneer heien gewenst is, je voor een kleine meerprijs een kelder hebt omdat je dan niet meer hoeft te heien, klopt dit?
Nee dat klopt over het algemeen niet. Meestal moet je heien omdat de bovenste meters slechte grond zijn waarop je niet kan funderen. Heel soms zit de draagkrachtige laag 2m onder maaiveld, als je dan in die draaglrachtige grond een kelder plaatst, kan vervolgens de rest van het huis daar weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik heb dit weekend een aansluitingsschema gemaakt.
Dit is makkelijk om een materiaallijst op te stellen en het uiteindelijk aansluiten. Verder is reeds alles afgetekend van lichtpunten, doorboringen, stopcontacten,.....

Ik gebruik dubbele impulsrelais toch maar voor 1 kring omdat we dan alles uit-knoppen kunnen voorzien. Als je met 1 teleruptor 2 kringen bedient kan dit niet.

Schema's:
https://farm1.staticflick...97362703_5d92073350_o.png
https://farm1.staticflick...91995166_1015871a5d_o.png
https://farm6.staticflick...95695384_b3950c919d_o.png
https://farm6.staticflick...97363013_1398f33d4a_o.png

Totaal bedrag aan teleruptoren (eltako) en drukknoppen (bticino living light air) komt op een 1100€.
Het kan 200€ goedkoper door de dimmers niet digitaal te maken en de gewone impulsrelais per 4 te nemen. Maar dan kunnen de gedimde kringen niet bedient worden door een alles-uit knop.
Een voordeel van een relais per kring is dan weer dat als een relais stukgaat er ook maar 1 groep niet werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Engineer Stewie op 16-08-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Morgen is de bouwvak bij ons voorbij!

*O*

Kunnen ze eindelijk eens verdergaand met het maken van de bekisting voor de fundering, dat ligt er nu al 4 weken troosteloos half afgemaakt bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:36

The Legend

*Plop*

Onze bouw vordert ook nadat begin februari werd geconstateerd dat de fundering op de verkeerde plaats lag. Op 7 mei is de aannemer begonnen met slopen van de fundering en 7 juni lag de kanaalplaatvloer weer op de nieuw gerealiseerde fundering. Dat ging naar mijn gevoel best snel :D Ook daarna heeft de aannemer hard doorgewerkt, want op 7 juli stond de hele ruwbouw en waren ze halverwege de beganegrond met het gevelmetselwerk. Op 7 augustus was het metselwerk klaar (alweer begonnen in de laatste week van de bouwvak) en afgelopen donderdag zat het dak er inclusief dakkapel en getimmerde goten op! :) Komende week komen de pannen er op en gaat de installateur aan het werk met de elektra. Geplande oplevering nu week 43. Morgen weer bouwvergadering.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Week 43? Das ziek, bij mij zijn ze half Maart begonnen, oplevering week 02.
Heb dus nog wel even vol te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik ben van het weekend begonnen met gipsplaten, vandaag de wanden van gisteren voorzien van geluidsisolatie en inbouwdoosjes.

Wij zijn overigens week 7 begonnen met de eerste grondwerken, en verwachten eind oktober klaar te zijn. Naja, klaar, leefbaar eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Rtificial schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:59:
Ik ben van het weekend begonnen met gipsplaten, vandaag de wanden van gisteren voorzien van geluidsisolatie en inbouwdoosjes.

Wij zijn overigens week 7 begonnen met de eerste grondwerken, en verwachten eind oktober klaar te zijn. Naja, klaar, leefbaar eerder.
Klaar bij mij is klaar op de schilderwerken, en het plaatsen van lampen na. Vind ik redelijk klaar :).
Volgend jaar dan eerst de tuin/terras en dan beginnen we aan de finale afwerking van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Schilderwerken en lampen moeten eigenlijk deels wel al gedaan zijn.
1 van de badkamers en 1 van de slaapkamers moeten klaar zijn, net als de keuken en living. De rest maakt me dan niet zo veel uit, dat mag ook iets later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:04
Iemand ervaring met wonen in een woonunit op het kavel zelf? Zit een beetje op MP te kijken maar daar staan mooie units op. 80-100m2 met 2 of 3 slaapkamers etc. Niet verkeerd op het eerste gezicht.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Volgens mij verschilt het ook per gemeente of het toegestaan is (met / zonder toestemming aanvragen) of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Niek_ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:08:
Volgens mij verschilt het ook per gemeente of het toegestaan is (met / zonder toestemming aanvragen) of niet.
Klopt, de ene gemeente ziet het als bouwplaats inrichting, de andere als een tijdelijk bouwwerk. Strikt formeel klopt het laatste.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
PaT schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:28:
[...]

Klopt, de ene gemeente ziet het als bouwplaats inrichting, de andere als een tijdelijk bouwwerk. Strikt formeel klopt het laatste.
Waar zou je zoiets kunnen uitzoeken bij de gemeente (zonder gelijk langs te gaan/te bellen). Staat zoiets in een verordering oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Misschien als (tijdelijke) vergunningsvrije kangaroewoning aanduiden. Beetje creatief overleg met Bouw- en woningtoezicht zou dan kunnen helpen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Señor Sjon schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:53:
Misschien als (tijdelijke) vergunningsvrije kangaroewoning aanduiden. Beetje creatief overleg met Bouw- en woningtoezicht zou dan kunnen helpen.
Dit inderdaad. Je komt er niet achter als je niet met ze gaat babbelen. Maar tijdens je gesprek hoef je het niet concreet te maken waar je dat gaat doen. Gewoon van "ik loop met het plan om...", "hoe gaan jullie daar mee om".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Vergunning ben ik me van bewust, moet inderdaad even gaan shoppen bij de gemeente. Zit in het buitengebied, hoop dat ze daar niet zo moeilijk zijn.

Ben ook wel op zoek naar praktische invulling. Heeft iemand ervaring met het wonen zelf?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
artbij schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:59:
Vergunning ben ik me van bewust, moet inderdaad even gaan shoppen bij de gemeente. Zit in het buitengebied, hoop dat ze daar niet zo moeilijk zijn.

Ben ook wel op zoek naar praktische invulling. Heeft iemand ervaring met het wonen zelf?
Meeste stacaravan bewoners zullen nu toch wel weer uit Frankrijk teruggekeerd zijn? ;) Even zonder gekheid, moet prima kunnen volgens mij. Waar ben je precies benieuwd naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Niek_ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:43:
[...]

Meeste stacaravan bewoners zullen nu toch wel weer uit Frankrijk teruggekeerd zijn? ;) Even zonder gekheid, moet prima kunnen volgens mij. Waar ben je precies benieuwd naar?
Stacaravan op een camping is anders dan bijna een jaar in een bouwput wonen.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
artbij schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:58:
[...]

Stacaravan op een camping is anders dan bijna een jaar in een bouwput wonen.....
Wat is daar anders aan?
Je woont m.i. naast de bouwput, toch? Beetje geluidsoverlast misschien, maar verder zie ik geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Niek_ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:00:
[...]

Wat is daar anders aan?
Je woont m.i. naast de bouwput, toch? Beetje geluidsoverlast misschien, maar verder zie ik geen problemen.
Geluidsoverlast, modder, kou, rotzooi enz :), maar misschien ben ik te optimistisch, vandaar mijn vraag.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij ons had de bouwer de hele bouwplaats nodig om bouwmaterialen neer te zetten. Dus een plekje voor een tijdelijke woonwagen was er niet. Wij hadden een bouwkavel van 360 m2, dus misschien heb jij een groter stuk, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat lijkt me inderdaad nog wel een uitdaging. Wij hebben een flinke lap grond, maar zo'n unit plaatsen zou toch nog niet eenvoudig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
artbij schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:16:
[...]

Geluidsoverlast, modder, kou, rotzooi enz :), maar misschien ben ik te optimistisch, vandaar mijn vraag.
Ligt er natuurlijk inderdaad aan hoe groot je perceel is. Maar als je een fatsoenlijke unit huurt/koopt hoef je zeker geen kou te lijden. Daarnaast scheelt het natuurlijk als je wat ruimte hebt zodat je een fatsoenlijk pad vanaf de weg naar de unit hebt en dus geen last van modder/rotzooi hebt.
Vriend van me woont nu in een oud huisje op nog geen 6m van de nieuw te bouwen woning. Gaat prima aangezien zijn toegang vrij blijft van zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rtificial schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:24:
Dat lijkt me inderdaad nog wel een uitdaging. Wij hebben een flinke lap grond, maar zo'n unit plaatsen zou toch nog niet eenvoudig zijn.
Als het ook nieuwbouw is, dan is het wel aardig om even te controleren dat zij niet gehinderd worden. Het is natuurlijk niet zo dat jij toegang MOET verschaffen, maar als jij dat ding exact op de plaats zet waar zij er het meeste last van hebben dan kan dat meteen een moeilijk begin zijn.

Maar het kan sowieso een goed idee zijn om even met de buren te overleggen. Misschien dat ze je wel een beetje kunnen helpen. Denk aan de mogelijkheid van een paadje over hun terrein of misschien hebben ze wel een stuk tuin dat je tijdelijk kunt 'huren'. En soms blijkt dat zij misschien ook wel wilden verbouwen en kunnen ze het ding ook een paar maanden gebruiken nadat jullie klaar zijn en je de kosten/plaats 'delen'.

Een pro voor je buren om mee te werken is dat jullie op het terrein wat meer kunnen controleren dat er niks misgaat (overlast e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Vast een verkeerde quote? Ik heb geen buren :-)
Ik bedenkt me alleen dat ondanks dat ik een perceelbreedte van 35 meter heb, het door de bomen niet eenvoudig zou zijn zo'n unit achter het huis te plaatsen, en dan ooit weer goed weg te krijgen. Voor het huis gaat ook niet echt lukken.

Heb je het over een kaal bouwperceel, dan gaat het natuurlijk gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik heb ook geen buren dus zal het niet over mij hebben :).

Ik heb 1100 meter, aan weerskanten van het huis blijft 5 meter vrij, genoeg om een vrachtwagen langs te rijden die de units op kan halen. Ik zou ze dan ook in de "tuin" willen zetten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Als je de ruimte houdt om langs te rijden, dan kan het de moeite zijn. Goed opletten met aanleg van de (tijdelijke) nutsvoorzieningen, dat die in een handig traject lopen om later ook definitief te gebruiken.

En dat je niet je putten steekt waar de vrachtwagen de woonunits weer op moet halen...

[ Voor 17% gewijzigd door Rtificial op 17-08-2015 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Joh, een kraan huren kost echt niet veel en die tilt zo'n unit zo je achtertuin uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Helemaal waar, als die er bij kan.
Het is allemaal geen probleem, zolang je er van tevoren over nadenkt. Bij mij kan er geen grote kraan komen bijvoorbeeld, maar dat hen je in het bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Niek_ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:52:
Joh, een kraan huren kost echt niet veel en die tilt zo'n unit zo je achtertuin uit.
Weet niet of ik een Nederlander met een kraan nog iets boven mijn huis zou laten tillen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Engineer Stewie schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:11:
[...]

Weet niet of ik een Nederlander met een kraan nog iets boven mijn huis zou laten tillen :+ .
Langs je huis op natuurlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Goed, de spotjes die ik op het oog heb lijken prima te werken, moet alleen de veertjes iets korter laten maken om ze goed in de Thermox LED luchtdichte potjes te laten passen. Gelukkig doen ze daar in China niet moeilijk over :)

Ik koop er genoeg, dus mocht iemand nog eens een paar spotjes nodig hebben, laat dan maar even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Eigenlijk vraagje voor Sjon, of andere bouwprofessional die hier het topic volgt. Wij hebben vorige week onze kruipkelder gecementeerd. Ondertussen is het groen vlak op de foto ingesmeerd met een bitumenemulsie. Nu is het in België gebruikelijk om bij het oppervlak in het rood roofing te branden of EPDM te plakken.

Materiaalkost roofing: 280 incl. btw
Materiaalkost EPDM: 630 incl. btw

Klikbaar:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/29ger76.jpg

Van roofing ben ik geen fan omdat ik denk dat dit niet echt duurzaam is onder de grond. EPDM ok, maar toch wel hoge kost (mede als vloeibaar rubber, welke nog duurder is). Bovendien is het vrij arbeidsintensief. Nu had ik ook bij Remmers 2 producten gevonden, welke in aankoop gunstig zijn, en bovendien ook nog eens veel makkelijker toe te passen als de roofing/epdm.

Remmers Multi-Bouwdicht 2K

http://www.remmersbouwchemie.nl/18+M5dc1aa63e76.0.html

Remmers Prof Afdichting 2K

http://www.remmersbouwchemie.nl/18+M5ec53f90e38.0.html#bot

Heeft iemand ervaring met deze producten, of kan iemand mij vertellen welke van de 2 het beste geschikt is voor mijn specifieke toepassing? In Nederland zijn dit volgens mij veel meer courante produkten dan in België. Ook als iemand goede handels weet waar ik dit voor goede prijs kan krijgen in Noord-Brabant dan is dat zeer welkom. Heb het nu online enkel bij gevelprof.nl gevonden en dan is het ong 120 euro per pot (kan daar wel aankopen als particulier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het lijkt alsof je het binnenspouwblad wilt behandelen.

Denk dat we niet zoveel advies kunnen geven als we de bouwwijze en contructie niet kennen.
Zijn er geen detailtekeningen beschikbaar van dit bouwdetail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meestal wordt EPDM gebruikt tegenwoordig. Ik zou in ieder geval wat meer offertes aanvragen. Die smeersels worden dacht ik in de regel voor reparaties gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:38
Señor Sjon schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:53:
Ik weet niet of deze issue al opgelost is maar ik zou dit niet onder mantelzorg of iets dergelijks scharen. Die artikelen zijn echt alleen maar bedoeld om zorg aan bijvoorbeeld (groot)ouders te verlenen. Maak je het verhaal alleen maar gecompliceerder van.

Inderdaad wel aan BWT van jouw gemeente vragen of er een vergunning nodig is voor een tijdelijke bouwwerk voor zoiets of dat ze het gedogen. Sommige kleinere (vaak niet randstad-) gemeenten zien dit soort dingen door de vingers of toetsen alleen de belangrijkste dingen (constructieve- en brandveiligheid). Hoeft allemaal niet veel voor te stellen en kan veel gehannes schelen.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het gaat om het vergunningsvrij bouwen, niet om de mantelzorg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ben altijd benieuwd of een gemeente zoiets echt handhaaft. Willen ze een gezin van een kavel af gaan jagen?

Maar aan de andere kant, wil ik dat risico nemen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:22
nokiaan958GB schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:02:
Het lijkt alsof je het binnenspouwblad wilt behandelen.

Denk dat we niet zoveel advies kunnen geven als we de bouwwijze en contructie niet kennen.
Zijn er geen detailtekeningen beschikbaar van dit bouwdetail?
Bij ons wordt ook het binnenblad behandeld, dit is tegen optrekkend vocht vanuit de spouw. In ons geval wordt voorstrijk gebruikt en vervolgens vloeibaar rubber, zie foto:

http://i58.tinypic.com/n20l4z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:59:
Het gaat om het vergunningsvrij bouwen, niet om de mantelzorg...
Jullie spraken toch over een kangaroewoning? Dat is voor zelfstandige bewoning door bijvoorbeeld een zorgbehoevend familielid. Kortom mantelzorg.

De enige opties voor vergunningsvrij zoiets realiseren is als het of functioneel ondergeschikt is aan het hoofdgebouw of voor mantelzorg. Aangezien wonen niet functioneel onderschikt is aan wonen blijf mantelzorg over.

De wet is heel duidelijk hier in. Wonen in een keet, of stacaravan zoals voorgesteld, is vergunningsplichtig.
Hoe de gemeente daar mee om gaat is een ander verhaal.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:06
Galactic schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 07:55:
Eigenlijk vraagje voor Sjon, of andere bouwprofessional die hier het topic volgt. Wij hebben vorige week onze kruipkelder gecementeerd. Ondertussen is het groen vlak op de foto ingesmeerd met een bitumenemulsie. Nu is het in België gebruikelijk om bij het oppervlak in het rood roofing te branden of EPDM te plakken.

Materiaalkost roofing: 280 incl. btw
Materiaalkost EPDM: 630 incl. btw

Klikbaar:

[afbeelding]

Van roofing ben ik geen fan omdat ik denk dat dit niet echt duurzaam is onder de grond. EPDM ok, maar toch wel hoge kost (mede als vloeibaar rubber, welke nog duurder is). Bovendien is het vrij arbeidsintensief. Nu had ik ook bij Remmers 2 producten gevonden, welke in aankoop gunstig zijn, en bovendien ook nog eens veel makkelijker toe te passen als de roofing/epdm.

Remmers Multi-Bouwdicht 2K

http://www.remmersbouwchemie.nl/18+M5dc1aa63e76.0.html

Remmers Prof Afdichting 2K

http://www.remmersbouwchemie.nl/18+M5ec53f90e38.0.html#bot

Heeft iemand ervaring met deze producten, of kan iemand mij vertellen welke van de 2 het beste geschikt is voor mijn specifieke toepassing? In Nederland zijn dit volgens mij veel meer courante produkten dan in België. Ook als iemand goede handels weet waar ik dit voor goede prijs kan krijgen in Noord-Brabant dan is dat zeer welkom. Heb het nu online enkel bij gevelprof.nl gevonden en dan is het ong 120 euro per pot (kan daar wel aankopen als particulier).
In Nederland gebruiken we ook vaak dpc folie, zie bijvoorbeeld http://www.joostdevree.nl/shtmls/dpc-folie.shtml Volgens mij is dat een stuk goedkoper. Je hoeft het volgens mij ook niet te lijmen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dpc wordt vaak gebruikt als onderbreking en houdt vocht tegen. Heb het nog nooit gezien om een stuk muur mee te bekleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Tieske88 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 22:06:
[...]

In Nederland gebruiken we ook vaak dpc folie, zie bijvoorbeeld http://www.joostdevree.nl/shtmls/dpc-folie.shtml Volgens mij is dat een stuk goedkoper. Je hoeft het volgens mij ook niet te lijmen trouwens.
Die DPC zit er bij ons, het zijn die zwarte flappen die boven de witte stenen vandaan komen. Die worden dan ook ingemetseld in de gevelsteen later. Wat ik wil aanbrengen is aan de buitenkant van de muur, Vanaf de DPC folie, helemaal over de witte blokken, en dan horizontaal tot aan de cementering.
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:15:
Meestal wordt EPDM gebruikt tegenwoordig. Ik zou in ieder geval wat meer offertes aanvragen. Die smeersels worden dacht ik in de regel voor reparaties gebruikt.
Ja EPDM inderdaad maar denk wel dat het veel gedoe gaat zijn, daarom dat ik het alternatief bekeek. Tenzij je een goed adresje weet voor aankoop? Misschien scheelt de aankoopkost in BE en NL ook veel. Dat is met die remmers multi-bouwdicht 2K ook , die kost in België het dubbele (of meer).
PolderPloer! schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:51:
[...]

Bij ons wordt ook het binnenblad behandeld, dit is tegen optrekkend vocht vanuit de spouw. In ons geval wordt voorstrijk gebruikt en vervolgens vloeibaar rubber, zie foto:

http://i58.tinypic.com/n20l4z.jpg
Welk product heb je gebruikt? En weet je een goede plek waar het aan te kopen.

Ik België wordt ik niet blij van die prijzen van zo een 1 pot, en daar heb je er meerdere van nodig, zou voor ons een kost zijn van +1.000 euro en veruit de duurste oplossing, maar misschien weet ik gewoon geen juiste merken of aankoopadresjes hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik weet niet hoeveel m1 je nodig hebt maar hier is het best goedkoop.
https://www.epdmtotaal.nl/epdm-dakfolie-strook-60cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Ernemmer schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 10:37:
Ik weet niet hoeveel m1 je nodig hebt maar hier is het best goedkoop.
https://www.epdmtotaal.nl/epdm-dakfolie-strook-60cm
Scheelt al inderdaad 25% met prijs in België. Probleem is dat ik 39 lopende meter nodig heb, en de rollen zijn 30 meter. Ik zit dan met veel restproduct :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Er zijn ook nog wel andere aanbieders die per m1 verkopen, iets duurder maar dan heb je geen afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
En uiteraard ook de epdm lijm incalculeren ;)

Maare, kan iemand me de functie vertellen?
Over het gehele binnenspouwblad komen in de spouw tegenwoordig toch pir of ps isolatieplaten (die waterafstotend zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die zijn bij lange na niet waterdicht, evenals de naden. Het gaat ook om de kelderaansluiting, niet erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Is het uitgangspunt dan dat de spouw tot die hoogte vol water kan komen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Is het gebruikelijk dat te doen bij een kruipkelder? Of is dat echt een kruip-'kelder', met een bodemplaat en al? Dus een lage kelder eigenlijk? Dan snap ik het. Bij een kruipruimte die naar onderen open is zou ik het niet goed snappen.

Water in de spouw loopt altijd naar buiten toe, daar hoef je niet bang voor te zijn :D In ieder geval is het doel van die pir of ps niet om de schil waterdicht te maken. De spouw staat daar ook in feite bovenop, dus die komt niet tot die hoogte vol water te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Het is een extra bescherming tegen vocht, of die echt nodig is laat is buiten discussie. De groene folie dus in dit voorbeeld. Bij ons heeft onze architect het voorgeschreven, als we het dan niet doen, vervalt haar aansprakelijkheid.

Afbeeldingslocatie: http://doehetbeterzelf.com/wp-content/uploads/2013/07/muuropbouw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ja, ik weet dat het gebruikelijk is, dus gewoon doen :-) Vochtproblemen kunnen heel vervelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Laatst online: 15:53
de epdm strook is wel aan te raden, vindt het alleen een vreemd opgebouwd detail als ik heel eerlijk ben, waarom isoleer je de vloer met pur aan de boven zijde van de betonplaat?

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:07
Vloerverwarming? Dat was bij ons in ieder geval de reden dat we isolatie boven de betonplaat plaatsten.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
Ja precies maar meestal wordt er dan gekozen om onderzijde van de vloer en de funderin ook in te pakken

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
JP_S schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:24:
Ja precies maar meestal wordt er dan gekozen om onderzijde van de vloer en de funderin ook in te pakken
Ik heb ongeveer dezelfde vloeropbouw. Onder de beton vloerplaat/fundering ligt nog plastic en wat meer isolatie pur erboven.
Vergelijkbaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
JP_S schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:12:
de epdm strook is wel aan te raden, vindt het alleen een vreemd opgebouwd detail als ik heel eerlijk ben, waarom isoleer je de vloer met pur aan de boven zijde van de betonplaat?
Dit is een bouw zonder heipalen en zonder kruipruimte, de betonplaat ligt op het vaste zand, met een vorstrand van minimaal 80 cm erom heen (hier dus 90). Ook wel de Duitse bouwmethode geheten in de volksmond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Hm, op mijn scherm lijkt het wel alsof de epdm (groene lijn) als een soort dpc door de muur heen wordt gelegd. En voorkomt daarmee een koudebrug tussen koude betonvloer en binnemuur.

Kan iemand mij uitleggen wat de logica is van 12cm muurisolatie in combinatie met 8cm vloerisolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
nokiaan958GB schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 00:15:
Hm, op mijn scherm lijkt het wel alsof de epdm (groene lijn) als een soort dpc door de muur heen wordt gelegd. En voorkomt daarmee een koudebrug tussen koude betonvloer en binnemuur.

Kan iemand mij uitleggen wat de logica is van 12cm muurisolatie in combinatie met 8cm vloerisolatie?
Warmte gaat omhoog, daarom is het wijs de muren beter te isoleren als de vloer. Het dak dient het beste te worden geïsoleerd, ervan uitgaande dat je boven dezelfde temperatuur hanteert als beneden. EPC 2015 schrijft ook voor dat het dak minimaal een Rc van 6 en de muren minimaal 4,5 moeten zijn.

De EPDM dient tegen optrekkend vocht, een betonnen vloer rechtstreeks op zand kan doorslaan en is dus niet waterdicht

[ Voor 7% gewijzigd door PolderPloer! op 25-08-2015 05:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
PolderPloer! schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 05:18:
[...]

Warmte gaat omhoog, daarom is het wijs de muren beter te isoleren als de vloer. Het dak dient het beste te worden geïsoleerd, ervan uitgaande dat je boven dezelfde temperatuur hanteert als beneden. EPC 2015 schrijft ook voor dat het dak minimaal een Rc van 6 en de muren minimaal 4,5 moeten zijn.

De EPDM dient tegen optrekkend vocht, een betonnen vloer rechtstreeks op zand kan doorslaan en is dus niet waterdicht
Die EPDM hebben ze bij mij ook overal gestoken, incl een folie onder de betonplaat.

Warmte stijgt inderdaad, maar in je muren en in je dak injecteer je geen extra warmte zoals je doet met je vloer (ervan uitgaande dat je vloerverwarming hebt). Ik persoonlijk had de isolatie van de vloer toch ook wat dikker uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Ter info, het is een detail van hoe de EPDM werkt, het is niet het detail wat wij gebruiken.

Bouwmethodes kunnen nogal schelen in BE, NL, DE werkt het allemaal heel anders heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
PolderPloer! schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 05:18:
[...]

Die eisen komen echter niet vanuit de EPC maar vanuit het Bouwbesluit.

Iets wat veel mensen daarbij niet weten: bij een vergunningsplichtig bijbehorend bouwwerk (de gemiddelde uit-, aanbouw, etc) en dakkapel dienen deze ook te voldoen aan de nieuwbouweisen voor wat betreft Rc waarden (6 voor dak, 4.5 voor muur, 3.5 voor vloer).
Iets om rekening mee te houden mocht je een vergunning willen aanvragen voor dergelijke objecten.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
tikkietrugjaap schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:21:
[...]

Die eisen komen echter niet vanuit de EPC maar vanuit het Bouwbesluit.

Iets wat veel mensen daarbij niet weten: bij een vergunningsplichtig bijbehorend bouwwerk (de gemiddelde uit-, aanbouw, etc) en dakkapel dienen deze ook te voldoen aan de nieuwbouweisen voor wat betreft Rc waarden (6 voor dak, 4.5 voor muur, 3.5 voor vloer).
Iets om rekening mee te houden mocht je een vergunning willen aanvragen voor dergelijke objecten.
Klopt, my fault, was vroeg vandaag... Dakkapel kun je zien als glas als ik me niet vergis, dus hoeft niet te voldoen aan de "hoge" eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
PolderPloer! schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:48:
[...]

Klopt, my fault, was vroeg vandaag... Dakkapel kun je zien als glas als ik me niet vergis, dus hoeft niet te voldoen aan de "hoge" eisen.
Het vervelende van de regelgeving met betrekking tot dakkapellen is dat BB2012 zegt dat ze moeten voldoen aan nieuwbouw terwijl in de toelichting van het BB wordt verwezen naar hele lage U-waarden.

Hierdoor is er bij veel gemeenten verwarring ontstaan over wat nu te eisen. Ik ken gemeentes waar nieuwbouw wordt geëist (omdat strikt gesproken toelichting geen wettekst is) en gemeenten waar Rc waarden (van dakkapellen) niet getoetst worden omdat ze vinden dat de wetgever dan maar duidelijker had moeten zijn.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
Als je de tekst strikt leest moet inderdaad voldaan worden aan nieuwbouw eis, voor een uitbreiding van een nieuwbouw woning is het te rechtvaardigen, die zou ook gewoon met vergunningvrije aanvullingen moeten voldoen aan de EPC.

Maar voor bestaande woningen zeker woningen van meer dan 10 jaar oud heeft het nul toegevoegde waarde om een RC 6 dak op de nieuwe dakkapel te laten leggen, meeste gemeentes gaan hier pragmatisch mee om volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
JP_S schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:54:
Als je de tekst strikt leest moet inderdaad voldaan worden aan nieuwbouw eis, voor een uitbreiding van een nieuwbouw woning is het te rechtvaardigen, die zou ook gewoon met vergunningvrije aanvullingen moeten voldoen aan de EPC.

Maar voor bestaande woningen zeker woningen van meer dan 10 jaar oud heeft het nul toegevoegde waarde om een RC 6 dak op de nieuwe dakkapel te laten leggen, meeste gemeentes gaan hier pragmatisch mee om volgens mij.
Nou, het is niet eens strikt lezen. Er is letterlijk een artikel dat iets zegt als "bij bijbehorende bouwwerken zoals artikel 2 BOR....Rc nieuwwaarden". Er is dus helemaal geen ruimte voor interpretatie behalve bij dakkapellen omdat de toelichting weer iets anders zegt.

Veel gemeenten gaan er voor de dakkapellen pragmatisch mee om maar voor uit- en aanbouwen meestal niet. Waarom (onder andere) niet? Omdat het Bouwbesluit geen afwijkingsmogelijkheden heeft. Het is de ambtenaar dus niet eens toegestaan om pragmatisch te zijn.

Daarbij moet je je ook realiseren dat de impact van een flinke uit- of aanbouw stuk groter is dan een dakkapel. Met vergunningsvrije bouwwerken alleen al kan je soms de oppervlakte van je BG met 1/3 vergroten.

Misschien ook handig om te weten (en ik weet niet meer of ik dit al eerder gezegd heb): vergunningsvrije bouwwerken dienen ook aan alle verbouweisen uit BB2012 te voldoen. Geen EPC dus.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tser
  • Laatst online: 11-09 20:22
Het is al weer lange, lange tijd geleden dat ik in een forum postte, maar vandaag dacht ik, kom ik pak mijn toetsenbord en vul ook wat in hier op de site.

Afbeeldingslocatie: http://saturnussingel.nl/wp-content/uploads/2015/07/DSC_1702-150x150.jpg

't Huis is gebaseerd op omgekeerde logica. De zolder is als het ware in het midden van de woning geplaatst als een open en toegankelijke etage. De bovenste etage is de slaap etage en de onderste de woonkamer/keuken. De bovenste etage hangt over de middelste etage heen, die mede door een vide de kleinste etage is. De voorkant is dus een tetris blok :)

Afbeeldingslocatie: http://saturnussingel.nl/wp-content/uploads/2015/07/DSC_1696-150x150.jpg

We zijn nu aangeland bij het metselen, maar ik kan je verzekeren, naar hier toe was het al een heel avontuur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ziet er stoer uit.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tser
Nu zijn we bij het metselen aanbeland. En zo ronddwalend rond mijn huis vroeg ik me af of er hier tussen de tweakers wellicht verstopt wat bouwexperts zaten die ervaring met metselen hebben.

Afbeeldingslocatie: http://saturnussingel.nl/wp-content/uploads/2015/08/DSC_1856-300x200.jpg

De metselaar heeft namelijk op een bepaald stuk voegen van 2,5cm gemaakt. Ik vroeg me serieus af of er een reden is om zoiets te doen..

Ondertussen ligt hier trouwens al weer enige tijd een kilo of drie aan omgevingsvergunning. Dat gaat namelijk helemaal old-skool met lettertjes op papier als je je vergunning krijgt .. Lichtberekeningen, constructieberekeningen, ventilatie, energienormen. Je kan het zo gek niet verzinnen of er moest iets over geschreven worden. Om maar te zwijgen over het feit dat je bij ventilatie roosters een (*) moest zetten en erbij vertellen dat het ongedierte vrij was!

[ Voor 0% gewijzigd door tser op 29-08-2015 23:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:03
Gezien het feit dat het bij een profiel zit zal dit wel 'net zo uitkomen'. Hij legt de steen met de verre kant gelijk met het profiel en dat is er toevallig wat veel ruimte over, waarschijnlijk iets te kort afgekapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Idd om uit te komen met hoek of wat dan ook.

Metselen is handwerk en het inkorten van stenen gebeurt niet met een zaag, maar door er simpelweg een stuk af te slaan. Hierbij ontstaan altijd verschillen, daarbij gezegd dat de meeste metselaars (goeie) zeer nauwkeurig kunnen inkorten. Echter het blijft een handenarbeid en dit is mijns inziens zeker niet storend, nu kijk je er nauwkeurig naar, over een tijdje helemaal niet meer. En zeker niet van zo dichtbij. In het grotere geheel zal het totaal niet opvallen, tenzij je een enorm contrast hebt tussen voeg en steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tser
Metselen, na software maken dus een van de laatste ambachten in dit land ;)

Afbeeldingslocatie: http://saturnussingel.nl/wp-content/uploads/2015/08/DSC06548-300x225.jpg Dat ze het sowieso lastig hebben zag ik gisteren ook al naast een raam, waar het halfsteens verband bruut doorbroken werd. Dat maakt het soms lastig om commentaar te geven. Als leek denk je dan "waarom!"

Huizen bouwen lijkt wat dat betreft veel op software maken, met dit verschil dat software een stuk flexibeler is. Als ik hier rechts kijk, missen ze links de isolatie. 8)7
Ik heb zelfs al een patch buitenom in me huis zitten, voor de afvoer van het water uit de wasmachines, die konden ze niet op de normale manier maken.

Het is wel een prachtig proces om te volgen en om je eigen ideeën aan mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
tser schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:46:
Het is al weer lange, lange tijd geleden dat ik in een forum postte, maar vandaag dacht ik, kom ik pak mijn toetsenbord en vul ook wat in hier op de site.

[afbeelding]

't Huis is gebaseerd op omgekeerde logica. De zolder is als het ware in het midden van de woning geplaatst als een open en toegankelijke etage. De bovenste etage is de slaap etage en de onderste de woonkamer/keuken. De bovenste etage hangt over de middelste etage heen, die mede door een vide de kleinste etage is. De voorkant is dus een tetris blok :)

[afbeelding]

We zijn nu aangeland bij het metselen, maar ik kan je verzekeren, naar hier toe was het al een heel avontuur..
Ibba of ibbn, of niet? En gaat het bij jullie ook zo moeizaam?:p Ziet er wel heel erg gedruft uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tser
Deveon schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:37:
[...]

Ibba of ibbn, of niet? En gaat het bij jullie ook zo moeizaam?:p Ziet er wel heel erg gedruft uit!
We hebben niet gekozen voor ib*, omdat we wat meer keuzevrijheid zochten

En ja, het gaat heerlijk moeizaam... We hadden bijvoorbeeld namelijk in de kleine lettertjes van de bouwkavel al ondekt dat je maar 20cm met je buren aaneen gesloten hoefde te bouwen. Vandaar dat we naar achteren konden springen om zo als het ware een mini voortuintje te creëren. Omdat we welstandsvrij bouwden kon de gemeente het niet tegenhouden. Ze hebben het zelfs nog tegen de minimale welstandstoets gehouden:
Hoewel de (welstands,red) commissie heeft geconcludeerd dat deze woning voldoet aan de redelijke eisen van welstand, wil zij de aanvrager de volgende opmerkingen meegeven:Ter plaatse van de entree heeft de woning een grote en hoge open buitenruimte. Deze 'hap' uit het blok doet enigsinds geforceerd aan. (....) De comissie vraagt zich af of de bovengenoemde ontwerpkeuzes ten goede komen aan de woonkwaliteit. Uiteraard beseft zij dat de keuze hierover geheel bij de opdrachtgever ligt.
'geforceerd' , 'onnatuurlijk' dus. Ik heb het maar als compliment beschouwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
tser schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:55:
[...]

We hebben niet gekozen voor ib*, omdat we wat meer keuzevrijheid zochten

En ja, het gaat heerlijk moeizaam... We hadden bijvoorbeeld namelijk in de kleine lettertjes van de bouwkavel al ondekt dat je maar 20cm met je buren aaneen gesloten hoefde te bouwen. Vandaar dat we naar achteren konden springen om zo als het ware een mini voortuintje te creëren. Omdat we welstandsvrij bouwden kon de gemeente het niet tegenhouden. Ze hebben het zelfs nog tegen de minimale welstandstoets gehouden:

[...]

'geforceerd' , 'onnatuurlijk' dus. Ik heb het maar als compliment beschouwd :)
Dat valt me nog alles mee. Wij zijn al 2,5 jaar bezig en enkel de fundering ligt er. Het huis van de buren is inmiddels al lang opgeleverd en zelfs al verkocht aan de tweede eigenaar.

Wij zaten ook te denken aan een inham van 80cm maar dan over de hele breedte van de begane grond (+120cm voortuin), maar na eerste instantie een meerprijs van 8000 euro en later een "gaan we niet doen" van de aannemer hebben we maar gekozen voor balkons over de hele breedte op de eerste en tweede etage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
tser schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:28:
Metselen, na software maken dus een van de laatste ambachten in dit land ;)

[afbeelding] Dat ze het sowieso lastig hebben zag ik gisteren ook al naast een raam, waar het halfsteens verband bruut doorbroken werd. Dat maakt het soms lastig om commentaar te geven. Als leek denk je dan "waarom!"

Huizen bouwen lijkt wat dat betreft veel op software maken, met dit verschil dat software een stuk flexibeler is. Als ik hier rechts kijk, missen ze links de isolatie. 8)7
Ik heb zelfs al een patch buitenom in me huis zitten, voor de afvoer van het water uit de wasmachines, die konden ze niet op de normale manier maken.

Het is wel een prachtig proces om te volgen en om je eigen ideeën aan mee te geven.
Als jij halfsteens hebt bested bij de aannemer zou ik hier niet mee akkoord gaan, hij kan halfsteens doorgaan naast het raam, als hij het kozijn goed geplaatst had. Net als met die grote voeg op de hoek, hij had zijn stenen gewoon beter moeten uitleggen, dan was de extra lengte op die grote voeg verdeeld over alle voegen van je muur en had je er niks van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tser
Ernemmer schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:40:
[...]

Als jij halfsteens hebt besteld bij de aannemer zou ik hier niet mee akkoord gaan, hij kan halfsteens doorgaan naast het raam, als hij het kozijn goed geplaatst had. Net als met die grote voeg op de hoek, hij had zijn stenen gewoon beter moeten uitleggen, dan was de extra lengte op die grote voeg verdeeld over alle voegen van je muur en had je er niks van gezien.
Het rechter kozijn zit wel prefab in het beton, veel schuiven kunnen ze er niet mee, maar met de stenen hadden ze alle vrijheid denk ik dan maar. Ik heb me wekker in ieder geval weer morgenochtend in alle vroegte gezet om weer langs te gaan bij de bouwen en ze aan te gaan spreken op het gerommel met het metselwerk.

Het linker kozijn hadden ze trouwens aan de onderkant raamlatten naar buiten en boven naar binnen. Soms vraag je je serieus wel eens af of er nog wel eens nagedacht wordt. Helaas een van de weinige dingen die we niet hadden gespecificeerd.

Een flink deel van de geschiedenis kan trouwens gelezen worden op http://saturnussingel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tser
Deveon schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:26:
[...]

Dat valt me nog alles mee. Wij zijn al 2,5 jaar bezig en enkel de fundering ligt er. Het huis van de buren is inmiddels al lang opgeleverd en zelfs al verkocht aan de tweede eigenaar.

Wij zaten ook te denken aan een inham van 80cm maar dan over de hele breedte van de begane grond (+120cm voortuin), maar na eerste instantie een meerprijs van 8000 euro en later een "gaan we niet doen" van de aannemer hebben we maar gekozen voor balkons over de hele breedte op de eerste en tweede etage.
We zijn zelf nu bijna twee jaar bezig en bezig met de tweede aannemer. De eerste bleek smoes na smoes te verzinnen om maar er vanaf te komen om de intentieverklaring om te zetten in een koop contract. Uiteindelijk via de rechtsbijstandsverzekering hem buitenspel gezet. De kwaliteit van andere zeer recent van zijn opgeleverde werken was ook zwaar onder de maats, lekkages, verkeerde gemonteerde balustrades,. etc. dus erg vonden we het niet. Het omgevingsvergunning proces hadden we gelukkig samen met onze architect in eigen hand, waardoor dat geen vertraging opliep,. Wel hadden we alles al op zijn werkwijze (prefbab) gericht, hierdoor kwamen we iets duurder uit toen we switchen van aannemer.

Omdat alle voorbereiding die je normaal doet (reserveren van capaciteit bij de beton fabriek, maken van beton tekeningen) niet gedaan was, liepen we wel een paar maanden extra vertraging op.

Onze buren hebben gewoon een catalogus woning gepakt. Zij krijgen komende maand de sleutels al...
Maar zelf ontwerpen, ondanks al het gedoe, zou ik wel iedereen aanraden. Neem van te voren wel de maximale hoeveelheid ontspanning en vakantie op.

Heb je al een beetje zicht op wanneer je de sleutel krijgt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Wij hebben een jaar gedaan over de selectie van een aannemer. Ook onze woning is zelf ontworpen. Je moet brutaal zijn en vragen naar referenties en die daadwerkelijk gaan checken door langs de deur te gaan. Op deze manier prik je snel door de mooie praatjes heen.

Uiteindelijk hebben wij voor een Duitse aannemer gekozen, die gewoon veel betere kwaliteit en flexibiliteit leveren als de Nederlanders. In Duitsland heb je nog echte ambachten, hier kan iedereen zeggen dat je een metselaar of stukadoor bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
tser schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 12:34:
[...]

We zijn zelf nu bijna twee jaar bezig en bezig met de tweede aannemer. De eerste bleek smoes na smoes te verzinnen om maar er vanaf te komen om de intentieverklaring om te zetten in een koop contract. Uiteindelijk via de rechtsbijstandsverzekering hem buitenspel gezet. De kwaliteit van andere zeer recent van zijn opgeleverde werken was ook zwaar onder de maats, lekkages, verkeerde gemonteerde balustrades,. etc. dus erg vonden we het niet. Het omgevingsvergunning proces hadden we gelukkig samen met onze architect in eigen hand, waardoor dat geen vertraging opliep,. Wel hadden we alles al op zijn werkwijze (prefbab) gericht, hierdoor kwamen we iets duurder uit toen we switchen van aannemer.

Omdat alle voorbereiding die je normaal doet (reserveren van capaciteit bij de beton fabriek, maken van beton tekeningen) niet gedaan was, liepen we wel een paar maanden extra vertraging op.

Onze buren hebben gewoon een catalogus woning gepakt. Zij krijgen komende maand de sleutels al...
Maar zelf ontwerpen, ondanks al het gedoe, zou ik wel iedereen aanraden. Neem van te voren wel de maximale hoeveelheid ontspanning en vakantie op.

Heb je al een beetje zicht op wanneer je de sleutel krijgt ?
Zo dat is ook nog een pittig verhaal. Onze eerste woning was gebaseerd op een sandwich constructie die uiteindelijk niet genoeg stevigheid had volgens de gemeente. In het kort koste dit uiteindelijk de kop van de aannemer en hadden wij binnen ibb* de primeur van een failliete aannemer.

Onze huidige woning is betonnen prefab, dus alles moet opnieuw gebeuren. Voor een leek een gelijkwaardige woning, maar de constructie is helemaal aangepast.

De verwachting is nu oktober en uiterlijk december, maar er is ons niks beloofd. Ze aannemer pronkt wel een gelijkwaardige woning die ze binnen 18 werkdagen hebben weten te bouwen.

Het is wel een echt standaard bouwer en meerwerk is erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
tser schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:37:
Nu zijn we bij het metselen aanbeland. En zo ronddwalend rond mijn huis vroeg ik me af of er hier tussen de tweakers wellicht verstopt wat bouwexperts zaten die ervaring met metselen hebben.

[afbeelding]

De metselaar heeft namelijk op een bepaald stuk voegen van 2,5cm gemaakt. Ik vroeg me serieus af of er een reden is om zoiets te doen..

........
Om sneller klaar te zijn natuurlijk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tser
nokiaan958GB schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 17:47:
[...]
Om sneller klaar te zijn natuurlijk :'(
Dan heeft hij morgen wat extra werk te doen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
tser schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 18:30:
[...]

Dan heeft hij morgen wat extra werk te doen! ;)
Ik vraag mij af of je hier veel mee wint om hier wat van te zeggen / te laten "herstellen". Uiteraard zou ik het aangeven, maar ik zou er een ruilobject van maken. Uiteindelijk voegt de brede of smalle voeg geen waarde toe, terwijl het wel kapitaal kost om te herstellen. Ik zou de aannemer voor een keuze stellen: of herstellen of bv een stukje meerwerk voor niets (wel goed afbakenen, zoals loze leidingen of zo). Dan heb je er zelf een meerwaarde van, aannemer hoeft niet de hele muur af te breken en hij zal je minder snel een enorme zeur vinden, wat in mijn ogen nooit ten goede komt aan de bouw. Nu zullen er vast genoeg mensen zijn die het totaal niet met mijn eens zijn en hier keihard in zijn, maar ik denk dat je op basis van wederkerigheid het verst komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tser
Afbeeldingslocatie: http://saturnussingel.nl/wp-content/uploads/2015/08/DSC06548-300x225.jpg

Ik vind het lastig. Die brede voeg kan ik nog inkomen, maar het niet halfsteens door metselen vind ik echt een brug tever. Ik heb dat op twee plekken dat dat gedaan is .
Opvallend is trouwens dat ze op sommige andere stukken wel super strak metselen, dus ze kunnen het wel .
(Nee die stenen gaan niet die lucht in, moet plaatje nog ff roteren)

Afbeeldingslocatie: http://saturnussingel.nl/wp-content/uploads/2015/08/DSC06524-300x225.jpg
Maar door die hele brede voeg links, zijn ze dus uiteindelijk rechts bij wijze van spreken verkeerd uitgekomen. (op die gekantelde foto)
Ik zal wel een mooi betoog voorbereiden voor morgen op de werkvloer. Hints zijn altijd welkom.

Morgen zal ik het verslag wel posten :)

[ Voor 23% gewijzigd door tser op 30-08-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tser schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:46:
De zolder is als het ware in het midden van de woning geplaatst als een open en toegankelijke etage.
Dan is het toch ook geen zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tser
Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 19:49:
[...]

Dan is het toch ook geen zolder?
Dat klopt letterlijk, maar ik bedoelde het figuurlijk :) normaal is bij veel woningen de bovenste ruimte de kleinste, in dit huis is de middelste ruimte de kleinste, niet alleen voor is er iets uit, ook achter mist het een hap, zoals een beetje zichtbaar is op deze tekening. de bovenste laag is dan weer over de volle lengte
Afbeeldingslocatie: http://saturnussingel.nl/wp-content/uploads/2014/06/Bovenkamershot_hires-150x150.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:57
tser schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 19:06:
[afbeelding]

Ik vind het lastig. Die brede voeg kan ik nog inkomen, maar het niet halfsteens door metselen vind ik echt een brug tever. Ik heb dat op twee plekken dat dat gedaan is .
Opvallend is trouwens dat ze op sommige andere stukken wel super strak metselen, dus ze kunnen het wel .
(Nee die stenen gaan niet die lucht in, moet plaatje nog ff roteren)

[afbeelding]
Maar door die hele brede voeg links, zijn ze dus uiteindelijk rechts bij wijze van spreken verkeerd uitgekomen. (op die gekantelde foto)
Ik zal wel een mooi betoog voorbereiden voor morgen op de werkvloer. Hints zijn altijd welkom.

Morgen zal ik het verslag wel posten :)
Je zegt dat er aan het kozijn niets meer te doen is. De enige andere 'mogelijkheid' om goed uit te komen is een grotere voeg te gebruiken. Bij je eerste foto krijg je dan:

heel - heel
half - heel - half
heel - heel

Omdat de voeg dan ietsje breder is, lopen de voegen niet door van beneden naar boven en dat ziet er al helemaal niet uit. Jammer van de onderste laag naast het kozijn bij de tweede foto, die had iets anders gemoeten. Verder vind ik het erg netjes gedaan.

In theorie had ie in de onderste laag al rekening kunnen houden met de voegbreedte, maar dan was het vast aan de andere kant weer niet goed uitgekomen. Daarom zie je dit ook niet fout gaan bij een deurkozijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Raling op 31-08-2015 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
je muren / ramen zijn niet uitgezet op een koppenmaat. en dat ga je zien bij korte stukjes metselwerk en halfsteensverband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 13:45
Dan kan je de aannemer niet echt de schuld geven, uitzetten van koppenmaat is in mijn ogen de taak van de architect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Sjembecks schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:38:
Dan kan je de aannemer niet echt de schuld geven, uitzetten van koppenmaat is in mijn ogen de taak van de architect...
Helaas is wat jij naar voren brengt 1 van de grootste problemen in de bouw: "Is niet mijn verantwoordelijkheid".
De architect tekent alleen "metselwerk" en gaat er van uit dat de aannemer/metselaar dat mooi invult. De aannemer/metselaar vindt dat de architect dat had moeten uittekenen en metselt gewoon wat hem het beste uitkomt.

Iedereen zit op zijn eigen eilandje en kijkt met oogkleppen naar de werkzaamheden.
Een leverancier van verlaagde plafonds heeft bijvoorbeeld zijn raamwerk opgehangen voordat de installateur het sprinklersysteem nog op moet hangen. Een stucadoor die de wanden al heeft gedaan terwijl de installateur de sleuven voor de electra nog moet frezen. Zo zijn er talloze voorbeelden te vinden.

Het ergste: elk project gebeurt dit weer opnieuw. Reflectie na een afgerond project doen maar weinig partijen. Hup, snel naar de volgende, zo laag mogelijk inschrijven en gaan.

Kost bakken geld maar de branche laat nauwelijks tekenen van verbetering zien.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

tikkietrugjaap schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:48:
[...]

Helaas is wat jij naar voren brengt 1 van de grootste problemen in de bouw: "Is niet mijn verantwoordelijkheid".
De architect tekent alleen "metselwerk" en gaat er van uit dat de aannemer/metselaar dat mooi invult. De aannemer/metselaar vindt dat de architect dat had moeten uittekenen en metselt gewoon wat hem het beste uitkomt.

Iedereen zit op zijn eigen eilandje en kijkt met oogkleppen naar de werkzaamheden.
Een leverancier van verlaagde plafonds heeft bijvoorbeeld zijn raamwerk opgehangen voordat de installateur het sprinklersysteem nog op moet hangen. Een stucadoor die de wanden al heeft gedaan terwijl de installateur de sleuven voor de electra nog moet frezen. Zo zijn er talloze voorbeelden te vinden.

Het ergste: elk project gebeurt dit weer opnieuw. Reflectie na een afgerond project doen maar weinig partijen. Hup, snel naar de volgende, zo laag mogelijk inschrijven en gaan.

Kost bakken geld maar de branche laat nauwelijks tekenen van verbetering zien.
Dit is echt een gezamenlijk probleem van de architect en de aannemer. De architect had fatsoenlijke tekeningen aan moeten leveren met koppenmaten. Als hij dit niet gedaan heeft, dan had de aannemer een werktekening moeten maken met zo'n verdeling. Iedere MTS of HTS bouwkunde student leert dat als een van de eerste dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:57
tikkietrugjaap schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:48:
[...]

Als jij bij de architect aangeeft dat je halfsteensverband wilt, is hij toch echt degene die daarmee rekening moet houden bij de plaatsing van de kozijnen en de koppenmaat bepaald...

Edit: met hierboven

[ Voor 2% gewijzigd door Raling op 31-08-2015 08:54 . Reden: Spuitelf... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
PaT schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:51:
[...]

Dit is echt een gezamenlijk probleem van de architect en de aannemer. De architect had fatsoenlijke tekeningen aan moeten leveren met koppenmaten. Als hij dit niet gedaan heeft, dan had de aannemer een werktekening moeten maken met zo'n verdeling. Iedere MTS of HTS bouwkunde student leert dat als een van de eerste dingen!
Ja ze hadden het inderdaad samen moeten afspreken. Maar zoals ik zei, iedereen kijkt naar zijn eigen ding en alles waar ze maar enigszins niet verantwoordelijk voor voelen kijken ze niet naar.

Over fatsoenlijke tekeningen maken gesproken. Je wilt niet weten wat voor troep (zelfs de grote) architectenbureaus inleveren soms. Rc waarden die niet eens voldoen aan BB2003, luchtankers om het geheel omhoog te houden, koudebruggen waar je u tegen zegt. Ongelooflijk.
Raling schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:53:
[...]

Als jij bij de architect aangeeft dat je halfsteensverband wilt, is hij toch echt degene die daarmee rekening moet houden bij de plaatsing van de kozijnen en de koppenmaat bepaald...

Edit: met hierboven
Ik weet niet wat de opdrachtgever afgesproken heeft en met wie maar mijn punt was dat allebei de partijen hier op had moeten letten. Als de één het niet getekend had, had de ander het in een latere fase moeten aangeven.

[ Voor 23% gewijzigd door tikkietrugjaap op 31-08-2015 08:59 ]

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Architect maakt het ontwerp, aannemer voert uit. Het verband wordt ook bepaald door de architect. Wat is de breedte van het muurdammetje op tekening?
Koppenmaat is in de regel 110 en de voeg 10. Voeg kan plus/min 1-2 mm schelen als je een handvorm steen gebruikt, maar een voeg van 25mm is onacceptabel. Dat is gewoon gekunsteld.

Openingen: k+v
binnen/buitenhoeken: k
muurdammen, blinde gevels, tussen openingen en bij hoeken: k-v
Totale gevel: k-v (controle)

Helaas zijn architecten tegenwoordig lui. Uitzetten op koppenmaat zie ik nog maar zelden. Vooral bij kleine muurdammen is dit het gevolg en komt het verband niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Architect is de bouwmeester. Hij zou dit zelf moeten afkaarten bij de bouw van een huis. Al dan niet, bij constateren van deze fout, dit melden bij de eigenaar/koper.

idd een slechte fout bij het huis op maat maken, met de koppenmaat.

Wordt achteraf lastig, als je binnenblad van prefab beton is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De architect is al heel lang geen bouwmeester meer. Wij noemen ze gekscherend gevelartiest, want veel meer doen ze ook niet meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dat is een wel heel kortzichtige opmerking,

het kan ook zo zijn, dat het kozijn ( breedte ) niet op koppenmaat besteld is. waarschijnlijk ziet het er links van het kozijn wel normaal uit?

[ Voor 63% gewijzigd door HyperTrophy op 31-08-2015 11:14 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic