bij deze.
Klopt, we willen niet het racisme/genderneutraal of andere maatschappelijke issues betrekken op LotR.
Het punt is dat filmhuizen dat soort dingen dus
wel doen met hun nieuwe producties. En dat is waar het om ging: er zijn grote zorgen dat hedendaagse producties de genoemde issues gaan betrekken op een wereld (geschreven door Tolkien) waar die issues helemaal niet spelen. En waarom zou je dat doen? Laat de betreffende wereld gewoon lekker zoals die is. Het is niet onze wereld. Laten we onze zaken daar dan buiten houden.
De LotR-trilogie zijn een groot succes geworden ondanks het ontbreken van veel van die hedendaagse issues. Het kan dus prima.
Velen, waaronder ik, zitten niet te wachten op 'blackwashing' (of whitewashing als daar weer spraken van is... niemand zit te wachten op een film over bijv. Martin Luther King met een blanke acteur... en waarom zou het andersom wel 'moeten'? Verzin zelf een verhaal, maak zelf een film en zoek daar passende acteurs/actrices bij) of het introduceren van vrouwelijke versies van oorspronkelijke personages, of nieuwe karakters met allerlei 'moderne' issues zoals identiteitspolitiek.
Dat zit niet in het oorspronkelijke verhaal en het heeft het verhaal ook niet nodig om een mooi en goed verhaal te zijn.
Gezien wat Netflix met de Witcher heeft gedaan, en een reeks van opmerkingen in allerlei LotR-fanfilmpjes op internet als geruchten over wat er allemaal in de maak is met 'Rings of Power' ben ik erg kritisch op het hele gebeuren.
Een mooi klassiek door Tolkien geschreven wereld heeft al dat hedendaagse drama niet nodig, maar de zorg bestaat dat het ook met Amazon's serie weer teveel naar voren komt, en dat vinden we gewoon eeuwig jammer.
Het boeit niemand wat voor huidskleur iemand heeft.
Het boeit niemand wat iemands voorkeur in de slaapkamer is.
Het boeit niemand wat iemand van zichzelf vindt qua identiteit.
Wat wel boeit is dat het helemaal niet nodig is om onze hedendaagse maatschappelijke issues te gaan projecteren op een wereld (geschreven door Tolkien) waarin zulke dingen helemaal niet spelen. Ze hebben in Middle Earth te maken met Sauron.
Een verhaal is een verhaal en in de oorspronkelijke verhalen zit het allemaal niet.
En is ook niet nodig.
En dat heeft niks met racisme te maken of wat dan ook. Waarom zou er perse iets aangepast moeten worden aan een bestaand verhaal? Omdat er vandaag de dag mensen zijn die zichzelf overal in willen herkennen ten koste van bestaande verhalen? Wat mij betreft gaan ze dan maar iets anders kijken.
Andersom geldt uiteraard hetzelfde: als het mij niet bevalt moet ik maar iets anders gaan kijken.
Klopt, maar waarom zou ik tevreden moeten zijn met een aangepast verhaal wat niet zo geschreven is?
'Ja maar het publiek moet zich kunnen associeren met helden'.
Waarom? Waarom is dat nodig? Kan iemand niet prima vermaakt worden door een verhaal vol met karakters die niet exact hetzelfde zijn qua identiteit? Ik vind het een zwaktebod.
Maar goed, bij deze mijn gedachten hierover.
Er is grote zorg. We hopen dat het mee zal vallen maar bepaalde geruchten (al dan niet correct) nemen de zorgen niet direct weg. Vandaar dat het benoemd werd.
[
Voor 27% gewijzigd door
Verwijderd op 29-01-2022 11:59
]