Hoewel ik niet officieel moderator ben in dit deel van GoT, zou ik wel graag namens de crew willen reageren. Argro heeft al het een en ander gezegd:
argro schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 17:25:
In het geval van Netflix leidt Netflix schade of kan Netflix schade leiden. Op het moment dat GoT dat faciliteert, dan handelt GoT onrechtmatig jegens Netflix en is dus (mede)aansprakelijk. Dat je ergens niet voor de bak indraait betekent nog niet dat het allemaal maar mag. Dit is meer een privaatrechtelijke dan een strafrechtelijke kwestie. Zie onder meer 'Beveiligingen omzeilen en andere vormen van (internet)misbruik' en 'Licentie- of copyrightschendingen' in het algemeen beleid van GoT.
De FB-pagina van Netflix, daar gaan wij natuurlijk niet over, dus waar daar wel of niet over gepraat wordt is niet van invloed op onze policies.
Enerzijds moet je begrijpen dat Tweakers een commercieel bedrijf is. Als bedrijf kan Tweakers dus privaatrechtelijk in de problemen komen als hier zaken besproken worden die de licentieovereenkomsten van andere bedrijven schenden. De stelregel is dus dat zaken die niet mogen dus in principe niet besproken mogen worden. Anderzijds zijn er ook veel grijze gebieden, zoals bijvoorbeeld het rooten van telefoons, het modden van hardware en firmware - en inderdaad het bekijken van Netflix US materiaal.
Ook moet je je realiseren dat het grootste deel van de community crew (forum en frontpage moderators bijvoorbeeld) vrijwilligers zijn. We kunnen niet altijd en overal opletten en dus zullen er geregeld dingen tussen het moderatienet doorglippen.
Het topic in kwestie,
Netflix en Hulu in de Benelux, gaat specifiek over Netflix
in de Benelux. Nog afgezien van de vragen of het vanuit de Benelux bekijken van Netflix UK of Netflix US wel of niet legaal is, wel of niet de EULA schendt, wel of niet op GoT besproken mag worden, is het in dat topic gewoon off topic en dus niet de bedoeling.
Dan zou ik ook nog even graag willen uitleggen waarom bepaalde zaken op Netflix in bepaalde regio's wel beschikbaar zijn en in andere regio's niet. Eigenlijk de zelfde reden waarom Nederlandse televisiezenders in het buitenland niet te ontvangen zijn:
Ik heb in Frankrijk gewoond en de enige Nederlandstalige zender die daar legaal te ontvangen was, was BVN, van de Nederlands/Vlaamse Wereldomroep. De Nederlandse zenders kopen namelijk de rechten voor series en films relatief goedkoop in, omdat ze uitgezonden worden voor een relatief klein publiek. In Nederland worden buitenlandse series en films echter ondertiteld, niet nagesynchroniseerd - het potentiële publiek is dus vele malen groter. In ruil voor de lage prijs voor de licentie, moeten Nederlandse omroepen er dus al het mogelijke aan doen om ervoor te zorgen dat hun kanalen alleen op Nederlands grondgebied bekeken kunnen worden. Het is dus bijvoorbeeld niet mogelijk om een satellietdecoder voor Nederlandse zenders te kopen als je geen adres in Nederland hebt.
Voor Netflix zal het niet anders zijn. Zij kopen uitzendlicenties bij de producenten van films en series en aan die licenties zitten bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld, dat ze een bepaalde film of serie alleen in de VS beschikbaar mogen stellen. Als je dus vanuit Nederland via een Amerikaanse proxy toch naar exclusief Amerikaans materiaal kijkt, is daar net zo goed niet voor betaald als wanneer je het downloadt via P2P of usenet. Het zal vast voor de Nederlandse wet niet illegaal zijn, maar het is toch een grijs gebied waar Tweakers zich liever niet in mengt.
Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...