Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.092.253 views

Onderwerpen

• Otan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 18:39
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:15:
[...]

bel voor de gein eens aircovoordeel uit zwolle en vraag voor hoeveel hij dit systeem kan leveren.
hij heeft bij mij ook gemonteerd.
bij mij scheelde het bijna 600 euro met alle andere zaken
hij is met service ook binnen 24 uur ter plekke
climasense is idd een goede betrouwbare zaak
Ga een offerte opvragen bij beide installateurs.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Willianv als je dit topic doorleest zie je dat ik een vrijwel vergelijkbare combinatie heb. Echter dan wel de R32 uitvoering. Dat zou ik je ook zeker aanraden. Prijs is nagenoeg gelijk, mits goed ingekocht, en de prestaties zijn wat beter. Persoonlijk vind ik ook de looks van de normale binnnendelen er beter uitzien

nadeel kan zijn de ondergrens van de buitenunit, heb hier ook al veel over geschreven, bij verwarmen

http://nl.intpre.daikineu...TXM20M2V1B&i4=FTXM25M2V1B

weet niet hoe goed de isolatie van je zolder is maar ik denk dat anders een 2,5 het ook makkelijk af kan. Heb hier een hobby kamer van 24 m2 waar de 2,5 op minimale kracht het koel en warm houdt. Kamers van rond de 12 - 14 m2 hangt hier een 2.0 maar dat is ook al totale overkill.

prijs is trouwens ook erg netjes te noemen. ligt natuurlijk ook hoeveel leiding er nodig / boorwerk etc

[ Voor 38% gewijzigd door Ray op 05-11-2017 22:23 ]

Verwijderd

Otan schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:30:
[...]

Ga een offerte opvragen bij beide installateurs.
met panasonic zit je wel goed

In Canstar Blue’s customer satisfaction ratings for air conditioners, Panasonic finished above every other manufacturer with five out of five stars across all categories – overall satisfaction, reliability, ease of use, quietness, value for money, functionality and after sale service. Daikin was rated four stars in every research category. Both brands performed strongly, but in this regard Panasonic edged Daikin.

https://airconditioningex...-brand-of-air-conditioner

zoveel andere sites staan ze bovenaan

• Otan
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:41:
[...]

met panasonic zit je wel goed

In Canstar Blue’s customer satisfaction ratings for air conditioners, Panasonic finished above every other manufacturer with five out of five stars across all categories – overall satisfaction, reliability, ease of use, quietness, value for money, functionality and after sale service. Daikin was rated four stars in every research category. Both brands performed strongly, but in this regard Panasonic edged Daikin.

https://airconditioningex...-brand-of-air-conditioner

zoveel andere sites staan ze bovenaan
Leuk artikel... KIT-Z35-TKE it is! d:)b

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Weet iemand van het bestaan van een HomeKit ondersteunende lucht-warmtepomp?
Het liefst wachtte ik tot Daikin de Ururu updatet, maar we zijn aan het verbouwen, waardoor ik zometeen toch echt een bestelling moet gaan plaatsen. (anders wordt het zo koud zonder verwarming op de beganegrond)

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
@Ray: Dank, ik ga het eens bekijken en beoordelen.

Prijs leek mij ook aardig scherp. Offertes van bijvoorbeeld Toshiba waren beduidend hoger. MHI heb ik ook offertes van gehad maar die hebben geen 'design' unit voor in de woonkamer.

• Ray

Ray

@Willianv gezien trouwens je grote woonkamer zou daar een 5 kw wellicht niet overbodig zijn. Maar zie de discussie 3.5 <> 5 zojuist in dit topic

je hebt dan wel de 4 mxm 80 ipv de 68 nodig

Tevens kan ik me voorstellen dat je nog meer kamers hebt dan die je nu noemt. Als je dan toch geld uitgeeft.... neem dan de 5 mxm en voorzie 'alle' kamers van een unit.

Verwijderd

ik zou persoonlijk de woonkamer scheiden van de boven verdiepingen, twee aparte systemen dus.
hoger rendement in de woonkamer(leefruimte). en je buitendeel voor de 1vd kan je dan afstemmen op zoals je zegt de gelijktijdigheid van de binnendelen.

• Ray

Ray

@Verwijderd mijn ervaring is dat gelijktijdigheid totaal geen belemmering is bij de 4 mxm 68. Als het buiten 30 graden plus is snort ie nog op beperkte toeren terwijl alle units op dat moment vragen. zelfs als ik als test alle units op powerfulle verwarmen zet lijkt er nog prima vermogen genoeg

Verwijderd

@Ray wellicht als hij ooit over wilt op totale verwarming via de warmtepomp dat dan de splitsing beter zou zijn tussen bg en vd.
als bijverwarming heb je denk ik gelijk.
daarom heb ik bewust de US beneden genomen en een losse boven.

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:52:
@Ray wellicht als hij ooit over wilt op totale verwarming via de warmtepomp dat dan de splitsing beter zou zijn tussen bg en vd.
als bijverwarming heb je denk ik gelijk.
daarom heb ik bewust de US beneden genomen en een losse boven.
als ik ooit over wil, dat wilde ik al maar systeem was nog niet voor woonhuizen geschikt, dan ga ik voor LW voor verwarming en LL voor koeling want inho is warme lucht verwarming niet comfortabel.

ik wilde daarvoor dus de 5 poorts buiten unit waarvan 4 poorten LL en een LW voor ketel ondersteuning. helaas bestaat dit nog niet

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 06-11-2017 14:58 ]

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Persoonlijk zou ik ook eerder kijken naar 2 losse systemen. In prijs maakt dit niet veel uit (toch niet in de offertes die ik gekregen heb in België)
maar het heeft een paar voordelen:
- hogere efficientie
- als er een probleem is valt er maar 1 stuk uit ipv alles.
- Gemakkelijker om een deel aan te passen later. bijvoorbeeld een nieuwer/mooier/efficienter model in de living over 10jaar.

Natuurlijk heb je hier wel plaats voor nodig, en is er over Ray zijn voorstel ook iets te zeggen (binnentoestel bij te plaatsen zonder nieuwe buitenunit)

Heb trouwens ook dezelfde opmerking als Ray ivm de dimensionering.

3.5kW voor 80m² lijkt me wel weinig.
Ik begrijp dat je het wilt gebruiken als bij-verwarming?
Is je doel dan om het even warmer te stoken als er iemand is? (bijvoorbeeld van 18 naar 20°)
of voornamelijk om tijdens het tussenseizoen je complete verwarmingskring niet te moeten aanzetten? (dus periodes van 10-18° buiten)

In het eerste geval gaat het in de winterperiode amper een verschil geven vrees ik. Je kan dit eens proberen met een badkamer vuurtje van 2kW te zetten in je living (zet je verwarming op 16° en zet dan het vuurtje aan :)). Volgens mij ga je daar niet rap iets van merken in een ruimte van 80m², maar misschien ben je wel zo goed geïsoleerd dat ik er volledig naast zit!

Voor het tussenseizoen zou dit wel kunnen werken vermits je warmtevraag dan minder is en de maximale afgifte van de warmtepomp hoger. (Maar gezien de opp. veronderstel ik dat je wel wat luchtverplaatsing nodig gaat hebben?).

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-11 20:42
Ik zit nu te twijfelen tussen de Etherea 3,5kW / KIT-Z35-TKE en de MHI Mitsubishi SRK35ZS-S / SRC35ZS-S.
Op het eerste gezicht schijnt alles in het voordeel van de Pana te zijn.
Als ik nu naar het geluid kijk dan produceert de Pana 19/33/43 dB by stand UL/L/H
De MHI poduceert 19/25/36/41 dB by stand UL/L/M/H (=5.6/7/11/12.3 m3/min).
Als beide aircons by stand L hetzelfde luchtvolume circuleren dan produceert de Pana 33dB en de MHI 25. en dat zou een groot verschil zijn.

Vraag 1: heeft iemand de lucht circulatie getallen van de Etherea 3,5kW / KIT-Z35-TKE. Ik kan ze niet vinden, alleen het max. (12.4 m3/min). Op basis daarvan kan ik dan beide aircos vergelijken

Vraag 2 : heeft iemand de heating tabellen (= buiten temp - binnen temp - vemogen bij max circulatie) van de Etherea 3,5kW / KIT-Z35-TKE. Als je aanneemt dat de luchtflow evenredig is met het afgegeven vemogen dan kun je ook het afgegeven vermogen afschatten bij de opgegeven luchtflows - buiten temp - binnen temp.
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:15:
[...]

bel voor de gein eens aircovoordeel uit zwolle en vraag voor hoeveel hij dit systeem kan leveren.
hij heeft bij mij ook gemonteerd.
bij mij scheelde het bijna 600 euro met alle andere zaken
hij is met service ook binnen 24 uur ter plekke
climasense is idd een goede betrouwbare zaak

Verwijderd

luchtflow is alleen evenredig met het afgegeven vermogen op de automatische ventilator stand. niet in te schatten hoeveel lucht hij doet op de autostand helaas..

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2017 18:34 ]

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
@allen; dank voor de suggesties en inbreng

@devpartner: het is inderdaad bedoeld om even een temperatuurboost te kunnen genereren. Zet ik de verwarming 2 graden hoger, dan kan het 2 uur duren voordat de gewenste temperatuur bereikt is. Hebben namelijk de vloerverwarming als hoofdverwarming en derhalve geen radiatoren in de woonkamer.

Ook in het voor-en naseizoen zou ik de airco gebruiken om de ruimte te kunnen verwarmen.
In de zomermaanden is het gebruik natuurlijk bestemd voor koeling. Waarbij gezegd moet worden dat de airco in de woonkamer niet heel vaak gebruikt zal gaan worden (hebben een grote pui naar het terras welke bijna altijd open staat).

Ik heb duidelijk de voorkeur voor 1 buitenunit, dit vanwege het mooi kunnen wegwerken van 1 unit, 2 units zal niet gaan lukken. Verdere uitbreiding naar kamers ligt niet voor de hand, overige kamers zijn niet dagelijks in gebruik.

• Methamorphosis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-08 22:02
Otan schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:00:
[...]

Leuk artikel... KIT-Z35-TKE it is! d:)b
Als je deze kunt vinden: http://www.svenskvillavar...ftluft/panasonic-vz12ske/ dan ben je helemaal het mannetje. 8) :+

Ben toevallig aan het kijken zo op deense webshops, waarom hebben de airco's daar veel betere specs dan hier in nederland? neem deze voor 1400 euro: https://heatnow.dk/produk...&utm_campaign=pricerunner over de 6kw verwarmen met een zeer hoge scop.

@koevlaas2 kun je geen Deense modellen gaan importeren? :P

[ Voor 39% gewijzigd door Methamorphosis op 06-11-2017 20:45 ]

• Devpartner
Methamorphosis schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:31:
[...]

Als je deze kunt vinden: http://www.svenskvillavar...ftluft/panasonic-vz12ske/ dan ben je helemaal het mannetje. 8) :+

Ben toevallig aan het kijken zo op deense webshops, waarom hebben de airco's daar veel betere specs dan hier in nederland? neem deze voor 1400 euro: https://heatnow.dk/produk...&utm_campaign=pricerunner over de 6kw verwarmen met een zeer hoge scop.

SCOP waarden worden berekend volgens een vastgelegd klimaat, dus als je scop waarden vergelijkt moet je zeker vergelijken uit hetzelfde klimaat.

Zie https://www.alklima.nl/uitleg-en-techniek/regelgeving/erp-richtlijn/#scopsceer

Afbeeldingslocatie: https://www.alklima.nl/includes/editor/databank/Image/afbeeldingen%20ErP/zones%20tabel.png

• Methamorphosis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-08 22:02
Ben wat aan het zoeken geweest , kom er alleen niet achter of een apparaat uit een scandinavisch land hier in het voordeel is met de scop waarden of juist omgekeerd. iemand?

• Otan
bvuaemal schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:49:
Ik zit nu te twijfelen tussen de Etherea 3,5kW / KIT-Z35-TKE en de MHI Mitsubishi SRK35ZS-S / SRC35ZS-S.
Op het eerste gezicht schijnt alles in het voordeel van de Pana te zijn.
Als ik nu naar het geluid kijk dan produceert de Pana 19/33/43 dB by stand UL/L/H
De MHI poduceert 19/25/36/41 dB by stand UL/L/M/H (=5.6/7/11/12.3 m3/min).
Als beide aircons by stand L hetzelfde luchtvolume circuleren dan produceert de Pana 33dB en de MHI 25. en dat zou een groot verschil zijn.

Vraag 1: heeft iemand de lucht circulatie getallen van de Etherea 3,5kW / KIT-Z35-TKE. Ik kan ze niet vinden, alleen het max. (12.4 m3/min). Op basis daarvan kan ik dan beide aircos vergelijken

Vraag 2 : heeft iemand de heating tabellen (= buiten temp - binnen temp - vemogen bij max circulatie) van de Etherea 3,5kW / KIT-Z35-TKE. Als je aanneemt dat de luchtflow evenredig is met het afgegeven vemogen dan kun je ook het afgegeven vermogen afschatten bij de opgegeven luchtflows - buiten temp - binnen temp.

[...]
Goed punt! Niet bij stilgestaan. Nu vraag ik me wel af of doorgaans bij een goed geïsoleerd huis, de laagste stand genoeg is om, eenmaal target temp is bereikt, de kamer op temp re houden?

• Otan
Methamorphosis schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:31:
[...]

Lijkt te mooi om waar te zijn: 9.2kW, 18db en scop van 5.9...maar zou wel kunnen want die 12SKE is net zo groot uitgevallen als de US.

Dit lijkt wel de Deense variant van de KIT-Z35-TKE maar heeft weer een lagere scop:

https://heatnow.dk/produk...35tke-etherea-varmepumpe/

• Otan
Specs om van te dromen die VZ9SKE...waarom hebben we dat in NL niet?

https://varmepumpeshopen...._VZ9SKE_VZ12SKE-16-HR.pdf

De naam van die site is ook een toppertje: "warmtepomp shoppen"...alsof je een paar schoenen gaat kopen

Verwijderd

Otan schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 00:17:
Specs om van te dromen die VZ9SKE...waarom hebben we dat in NL niet?

https://varmepumpeshopen...._VZ9SKE_VZ12SKE-16-HR.pdf

De naam van die site is ook een toppertje: "warmtepomp shoppen"...alsof je een paar schoenen gaat kopen
ja ik weet er alles van. dat is een gruwelijk systeem ook met die heatcharge tijdens de defros gewoon lekker warm blijven zonder temp verlies
denk dat ze nog wel komen in Nederland.
Panasonic is de bom echt waar

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-10 10:17
Devpartner schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:56:
[...]
SCOP waarden worden berekend volgens een vastgelegd klimaat, dus als je scop waarden vergelijkt moet je zeker vergelijken uit hetzelfde klimaat.

Zie https://www.alklima.nl/uitleg-en-techniek/regelgeving/erp-richtlijn/#scopsceer

[afbeelding]
Dat niet alleen. SCOP is zelfs niet eens zomaar onderling vergelijkbaar, volgens deze bron: http://www.toshiba-airconditioner.nl/media/wysiwyg/Lot10.pdf

Dus, in de specs moet je ook de Pdesign erbij nemen om goed te vergelijken - helaas vaak niet te vinden trouwens. Bijv:

Ururu Sarara 3.5:
http://www.aircoheat.nl/w...-Ururu-Sarara-leaflet.pdf
Pdesign = 4,5 kW
SCOP = 5,73

TXM35M:
https://www.instaladorate...tachment&id_attachment=79
Pdesign = 2,5 kW
SCOP = 5,1

Duidelijk waarom de 2e veel voordeliger is en dat de US3.5 een veel groter verwarmingsvermogen heeft. Ik krijg ook de indruk dat de Pdesign zo laag is gekozen zodat de SCOP mooi op 5,1 uitkwam, precies de ondergrens om net label A+++ te krijgen.

There's nothing moister than an oyster.

• Otan
Wat houdt Pdesign in eigenlijk en hoeveel is dat voor de KIT-Z35-TKE? Staat niet in specsheet

Verwijderd

Otan schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:51:
Wat houdt Pdesign in eigenlijk en hoeveel is dat voor de KIT-Z35-TKE? Staat niet in specsheet
volgens mij een bepaald vermogen bij een bepaalde temp geloof -10

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:16:
[...]
volgens mij een bepaald vermogen bij een bepaalde temp geloof -10
Nee, daar staat Pdesign niet voor.

Onderstaand de capaciteit tabellen van zowel de FTXZ35N (US) en de FTXM35M.

Daikin FTXZ35N capaciteitstabel

Daikin FTX35M capaciteitstabel

Het nominaal vermogen (Pnom) is omcirkeld/gearceerd. De Pdesign bij de US (4,50 kW) is blijkbaar gebaseerd op 15°C binnen en 0°C buiten. Maar kijk je in hetzelfde vakje bij de FTXM, dan staat daar geen 2,5 kW, maar 3,60 kW :? Blijkbaar is Pdesign inderdaad gekozen om volgens de EN14825 standaarden op een hoge SCOP te komen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Pnom en Pdesign staat gelijk aan Cop en Scop toch?

4.2 kw bij -10,nog niet eerder gezien deze 5kw van Mitsubishi, mijn US doet maar 3.4??? AAAAHHHHHHH!!

http://www.climasense.nl/...50i-zen-design-black.html

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2017 18:07 . Reden: foutje ]

• Otan
De US valt in dat opzicht erg tegen want zelfs de KIT-Z35-TKE doet bij -10C nog 3.2kW. Vergelijkbaar met capaciteit van 5kW US bij -10C.

Heb trouwens eerste offerte binnen voor de KIT-Z35-TKE van een installateur in omgeving Eindhoven. Afgerond €2500,- incl installatie maar zonder wifi module. Lijkt me niet echt realistisch...

Aircovoordeel en nog een andere locale installateur hebben nog niet gereageerd. Nog een andere komt volgende week kijken maar de prijs voor enkel de WP was gelijk aan de prijs bij Climasense....

• bvuaemal
Om een gevoel te krijgen neem ik de volgende approach:

1 Je neem je gas verbruik voor verwarmen in m3/dag en vertaalt dat naar kW (= keer 8) deelt dat door het aantal uren verwarmen en dan zit je op kW/u
2 Je schat de warmte productie van de airco bij een bepaalde circulatie stand. ( airflow / max. airflow uit de heating tabel * afgegeven vermogen bij een bepaalde binnen en buiten temp uit de heating tabel)
3 je vergelijkt 1 en 2

Als iemand een betere manier heeft dan hou ik mij aanbevolen
Otan schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:48:
[...]

Goed punt! Niet bij stilgestaan. Nu vraag ik me wel af of doorgaans bij een goed geïsoleerd huis, de laagste stand genoeg is om, eenmaal target temp is bereikt, de kamer op temp re houden?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met de vuistregel dat je 2kWh per m3 gas verbruikt kom je een eind.
Zo had ik ooit 600m3 nodig voor verwarming en gaat er nu bijna 1100kWh per jaar naar mijn 2 airco's.
Dat is samen incl. koelen in de zomer :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Otan schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:35:
De US valt in dat opzicht erg tegen want zelfs de KIT-Z35-TKE doet bij -10C nog 3.2kW. Vergelijkbaar met capaciteit van 5kW US bij -10C.

Heb trouwens eerste offerte binnen voor de KIT-Z35-TKE van een installateur in omgeving Eindhoven. Afgerond €2500,- incl installatie maar zonder wifi module. Lijkt me niet echt realistisch...

Aircovoordeel en nog een andere locale installateur hebben nog niet gereageerd. Nog een andere komt volgende week kijken maar de prijs voor enkel de WP was gelijk aan de prijs bij Climasense....
vind het veel 2500 euro. montage en inbedrijf stellen is meestal 600 euro
dan komt er wifi bij is total bijna 2800 vind het veel.
je hebt wel gelijk de US zakt enorm in als het kouder word.
voor zo,n door systeem daarom ben ik destijds voor MHI gegaan

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2017 21:42 ]

• Otan
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:08:
[...]

vind het veel 2500 euro. montage en inbedrijf stellen is meestal 600 euro
dan komt er wifi bij is total bijna 2800 vind het veel.
je hebt wel gelijk de US zakt enorm in als het kouder word.
voor zo,n door systeem daarom ben ik destijds voor MHI gegaan
Dacht ook aan €500-600 voor installatie. Reatief eenvoudig, gat door stenen muur, recht omhoog en buitenunit op platdak. Leidinglengte zal max 6m zijn.

Om heel eerlijk te zijn zit een 5kW nog wel een beetje in mijn achterhoofd en heb stiekem gekeken naar die Pana 5kW, maar die heeft 30db in laagste stand. Daar ga ik me aan storen ben ik bang en wil juist kunnen genieten van mijn WP...

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-10 17:41
Otan schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:51:
Pdesign is 3.2 bij -10
[url="https://http://www.accubel.be/pdf/Fiches-Techniques-NL/COMFORT_Air_Conditioning/PANASONIC/CONFORT/2017/XZ-20-25-35-50-TKEW_Z-20-25-35-42-50-71-TKEW_gaz-R32_fiche-technique_PANASONIC_CONFORT_2017-2018_EN.pdf"]link[/url]

• Ray

Ray

Ik zag prijzen van een ftxm 35M inc montage van rond de 1600 hier voorbij komen dacht ik. Dan moet je die pana wel heeell erg veel mooier vinden voor die meerprijs

Verwijderd

Otan schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:54:
[...]

Dacht ook aan €500-600 voor installatie. Reatief eenvoudig, gat door stenen muur, recht omhoog en buitenunit op platdak. Leidinglengte zal max 6m zijn.

Om heel eerlijk te zijn zit een 5kW nog wel een beetje in mijn achterhoofd en heb stiekem gekeken naar die Pana 5kW, maar die heeft 30db in laagste stand. Daar ga ik me aan storen ben ik bang en wil juist kunnen genieten van mijn WP...
maak je niet druk om die db op auto gaat je systeem niet zo hard blazen mijn MHI 6,3 staat nu aan met temp op vriespunt en het is in de kamer 21 gr nu je hoort hem niet eens pakt de hele avond maar 550watt kost misschien 10cent per uur
hij staat nu op auto fan speed en als ik eronder ga zitten op een stoel hoor ik hem echt niet nog minder dan een windwaaier.
dit systeem maakt misschien wel 25db op laag maar dan heeft hij al een grote luchtverplaatsing
een veel grote luchtverplaatsing op laag dan mijn moeder haar systeem op stand 3 dat moet je echt geloven van me.
mijn moeder moet haar 3,5 kw hoger zetten om hem goed te laten verwarmen die maakt echt meer geluid. dan mijn zwaardere systeem nu.
die 3,5 gaat hem met 19db niet warm trekken je kamer dus je moet hem altijd iets hoger zetten.
je moet wel een beetje lucht verplaatsing hebben he.
het fijne van MHI is dan je de luchtstroom gelijktijdig naar links en naar recht kan laten blazen.
kan Panasonic dat ook?
als je de airco dan rechts van de lamellen hangt blaast hij lekker naar rechts richting de eethoek en naar links richting de woonkamer dan is alles warm.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2017 22:18 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-11 11:54
Ray schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:07:
Ik zag prijzen van een ftxm 35M inc montage van rond de 1600 hier voorbij komen dacht ik. Dan moet je die pana wel heeell erg veel mooier vinden voor die meerprijs
Klopt helemaal. Met Wifi €1660,-

• Otan
De 3.5 Pana WP, met meer capaciteit bij -10C, heeft zelfde prijs als ftxm35m. De installateur waar ik offerte van had vraagt alleen bijna 1200 voor installatie. In principe zou de Pana ook voor ~1660 geïnstalleerd moeten kunnen worden dan. Zeg ruim genomen 1900 met Wifi. Dat lijkt me een reële prijs...

Verwijderd

Otan schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:01:
De 3.5 Pana WP, met meer capaciteit bij -10C, heeft zelfde prijs als ftxm35m. De installateur waar ik offerte van had vraagt alleen bijna 1200 voor installatie. In principe zou de Pana ook voor ~1660 geïnstalleerd moeten kunnen worden dan. Zeg ruim genomen 1900 met Wifi. Dat lijkt me een reële prijs...
klopt met wifi laten we zeggen tussen de 1900 euro en 2000 euro.
als ze meer vragen zijn het zakkenvullers.

Verwijderd

Noord27 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:36:
[...]

Klopt helemaal. Met Wifi €1660,-
Panasonic is beter dan daikin op dit moment
plus meer verwarmingsvermogen.
gewoon voor de pana gaan

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-11 11:54
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 02:58:
[...]

gewoon voor de pana gaan
Puur qua specificaties misschien wel. Maar hoe zit het met bewezen degelijkheid, service, stilte (in de praktijk), etc.

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 02:58:
[...]

gewoon voor de pana gaan
Ik heb helemaal geen welles / nietus maar @Noord27 heeft daar wel een punt. De Pana is zo te zien niet breed in de markt te koop op dit moment en hoewel inderdaad de specs goed zijn moet hij zich nog wel bewijzen waarbij de ftxm als opvolger van de r410 ftxk al 10 jaar historie en beschikbaarheid van onderdelen heeft. Ik heb aan den lijve ondervonden dat een fabrikant met goede service erg belangrijk kan zijn (Daikin heeft hier zelf de buiten unit en een binnenunit vervangen,)

Verwijderd

Panasonic is en blijft een minder merk tov daikin. kwa materiaal service degelijkheid.
scop kan anders vertellen maar daikin staat niet voor niet aan de top

Verwijderd

Ray schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:26:
[...]

Ik heb helemaal geen welles / nietus maar @Noord27 heeft daar wel een punt. De Pana is zo te zien niet breed in de markt te koop op dit moment en hoewel inderdaad de specs goed zijn moet hij zich nog wel bewijzen waarbij de ftxm als opvolger van de r410 ftxk al 10 jaar historie en beschikbaarheid van onderdelen heeft. Ik heb aan den lijve ondervonden dat een fabrikant met goede service erg belangrijk kan zijn (Daikin heeft hier zelf de buiten unit en een binnenunit vervangen,)
daar heb je wel een heel belangrijk punt waar ik even geen rekening mee heb gehouden.
de beschikbaarheid voor vervangingsonderdelen is idd een heel belangrijkpunt
daikin is daar idd enorm goed mee.
geeft Panasonic nou alleen maar 5 jaar garantie op de compressor en op de rest 2 jaar ?bij mijn mhi is het 5 jaar op het gehele systeem net zoals bij daikin.

Verwijderd

Panasonic heeft volgens mij ook geen vaste leverancier zeg maar. Daikin heeft in Capelle een kantoor. ik geloof dat Panasonic geen vestiging heeft in Nederland maar alleen door 3 of 4 partijen wordt gedistribueerd.
Vroeger toen de knaken nog van hout waren zaten ze langs de snelweg bij Denbosch ergens.
Ik heb het toen ook allemaal uitgezocht kwa merk/leverancier toen ik in de offerte fase zat, maar ja zie je nu wel weer. Dacht met de US een goede keuze te hebben gemaakt en 2 weken later komt er weer iets anders met een betere scop op de markt. Zal de aankomende tijd wel zo blijven denk ik met de warmtepompen ontwikkeling. Punt is dat ik denk dat je nooit echt verkeerd kan kopen, besparing tov van gas is er altijd als de COP maar boven de 2.2 is. En dat zijn de allemaal ruim. en 19 of 22 db dat verschil horen we niet hoor.
Belangrijk is denk ik je gevoel kwa offerte/installateur(check die altijd bij de leverancier van het merk), garantie product leverancier/installateur, en wat je doel is. Koelen en bijverwarmen, hoofdverwarming en leuke bijkomstigheid koelen.
Maak daar je keus uit en het is eigenlijk nooit verkeerd denk ik.
Hak de knoop door, anders kun je alles wel gaan vergelijken en blijf je twijfelen. ik denk dat iedereen te vrede is hier met zijn unit. of hij nu komt van daikin Panasonic of Mitsubishi, geinstalleerd is door jantje pietje of Klaasje.

• bvuaemal
Johan heeft wel een duidelijk punt. Als je maar 1 airco gaat aanschaffen dan levert bv d MHI35SZ bij 19 dB 1.4kW en bij 41 dB 4kW . De MHI 63ZR lever by 28dB 3.9 kW. Dus als je ongeveer 4kW nodig hebt dan kun je beter de 63ZR nemen. Maar het min. geluid is en blijft dan 28dB. In mijn gevaI vind ik dat te veel en daarom ga ik waarschijnlijk 2 MHI35SZ aanschaffen. Dan heb ik een lager geluid , betere verdeling over de kamer maar dat kost wel E1000 meer! johan270181 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:12:
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:12:
[...]

maak je niet druk om die db op auto gaat je systeem niet zo hard blazen mijn MHI 6,3 staat nu aan met temp op vriespunt en het is in de kamer 21 gr nu je hoort hem niet eens pakt de hele avond maar 550watt kost misschien 10cent per uur
hij staat nu op auto fan speed en als ik eronder ga zitten op een stoel hoor ik hem echt niet nog minder dan een windwaaier.
dit systeem maakt misschien wel 25db op laag maar dan heeft hij al een grote luchtverplaatsing
een veel grote luchtverplaatsing op laag dan mijn moeder haar systeem op stand 3 dat moet je echt geloven van me.
mijn moeder moet haar 3,5 kw hoger zetten om hem goed te laten verwarmen die maakt echt meer geluid. dan mijn zwaardere systeem nu.
die 3,5 gaat hem met 19db niet warm trekken je kamer dus je moet hem altijd iets hoger zetten.
je moet wel een beetje lucht verplaatsing hebben he.
het fijne van MHI is dan je de luchtstroom gelijktijdig naar links en naar recht kan laten blazen.
kan Panasonic dat ook?
als je de airco dan rechts van de lamellen hangt blaast hij lekker naar rechts richting de eethoek en naar links richting de woonkamer dan is alles warm.

Verwijderd

bvuaemal schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:15:
Johan heeft wel een duidelijk punt. Als je maar 1 airco gaat aanschaffen dan levert bv d MHI35SZ bij 19 dB 1.4kW en bij 41 dB 4kW . De MHI 63ZR lever by 28dB 3.9 kW. Dus als je ongeveer 4kW nodig hebt dan kun je beter de 63ZR nemen. Maar het min. geluid is en blijft dan 28dB. In mijn gevaI vind ik dat te veel en daarom ga ik waarschijnlijk 2 MHI35SZ aanschaffen. Dan heb ik een lager geluid , betere verdeling over de kamer maar dat kost wel E1000 meer! johan270181 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:12:
[...]
klopt helemaal wat je zegt daarom krijgt hij mijn kamer van 50 vierkante meter ook goed warm op stille stand.
al zit ik hem stand hoger dan hoor je hem nog niet storend.
daarom zeg ik al met een 3,5kw systeem 19db op stilste stand krijg je echt geen 4kw verwarming dan mag je blij zijn dat hij 1,4 kw geeft ( dus niet genoeg voor een kamer van 50 vierkante meter)
dan moet je hem hoger zetten en dan is je 19db zogenaamd stille systeem in een keer niet zo stil meer.
en wat mij betreft heeft het systeem dan ook geen meerwaarde meer om aan te schaffen want het argument van lagere db komt daarmee te vervallen.
het was een ander verhaal geweest als het 3,5 kw systeem op 19db zijn volle vermogen kan geven om te verwarmen maar dat is absoluut niet zo.
dan moet je hem hoger zetten en maakt hij meer geluid dan mijn MHI SRK 63 ZR systeem.
plus ik heb bij -10 gewoon nog 5,4 kw dus over vermogen.
en dat voor 1999 euro al in met een scop van 4,7 met 5 jaar volledige garantie. en geen onnodige poespas in het systeem dat storing kan geven.
ik vind echt dat ik waar voor mijn geld heb gekocht.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2017 21:20 ]

• Ray

Ray

vraag is dus wat het is warmte verlies van die ruimte ? is dat > 1,4 kw bij temp ? dan weet je wat je aan het doen bent. Gezien de originele vraagsteller ook cv gebruikt maakt het de berekening nog wat lastiger.

maar naar mijn idee ... als je 24/7 1,4 kw aan een ruimte toevoegd moet hij al aardig lekken wil het koud worden.

dat gezegd te hebben... toen ik aan het minen was trok mijn systeem zo'n 1,2 kw. het meeste zal omgezet zijn in warmte. de kamer van 24m2 waar de rig stond was toen in de wintermaanden als het vroor 28 graden....

Verwijderd

Ray schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:37:
vraag is dus wat het is warmte verlies van die ruimte ? is dat > 1,4 kw bij temp ? dan weet je wat je aan het doen bent. Gezien de originele vraagsteller ook cv gebruikt maakt het de berekening nog wat lastiger.

maar naar mijn idee ... als je 24/7 1,4 kw aan een ruimte toevoegd moet hij al aardig lekken wil het koud worden.

dat gezegd te hebben... toen ik aan het minen was trok mijn systeem zo'n 1,2 kw. het meeste zal omgezet zijn in warmte. de kamer van 24m2 waar de rig stond was toen in de wintermaanden als het vroor 28 graden....
dat kan wel zijn ray maar 1,4 kw verwarmingsvermogen waar hebben we het over.

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:54:
[...]

dat kan wel zijn ray maar 1,4 kw verwarmingsvermogen waar hebben we het over.
lijkt inderdaad weinig maar afhankelijk vd ruimte kan het genoeg zijn.

bovendien stel je hier zelf

Verwijderd in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

dat bij jou ook maar 380 watt opgenomen wordt op het laatst = warm houden ? met een scop van 4,7 (ook ergens gezien bij jou?) is dat dus ook maar 1786 watt en daarna gaat hij uit schrijf je. Ik redeneer dus stel dat hij maar 1.4 zou leveren maar niet uit zou gaat, hou je dan ook je target temp ? (daarnaast is jou ruimte nog groter en heb je geen cv ondersteuning)

maar ik stop met het welles / nietus ;) zonder een onderliggende berekening vd ruimte blijft het gissen.

overigens zijn hier nu het niet echt koud is de bovenverdieping units weer compleet aan het 'pendelen' 40 seconden aan. paar minuten uit etc. of te wel veel te veel vermogen / te weinig vraag. zeg maar hoe je het wilt vertalen

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 09-11-2017 08:51 ]

• zeegerd
antonboonstra schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:17:
[...]
Het nominaal vermogen (Pnom) is omcirkeld/gearceerd. De Pdesign bij de US (4,50 kW) is blijkbaar gebaseerd op 15°C binnen en 0°C buiten.
Bedankt voor de aanvullingen Anton.
Dat wat je stelt over 15/10 gr C vraag ik me af. Er zijn immers veel meer 4,50 kW-punten te vinden, die niet in de tabel staan. Andere combinaties van geleverd vermogen bij een hogere buiten- en binnentemp bijv. Het lijkt (als je vergelijkt met de andere wp van Daikin) ook niet met elkaar te kloppen.

Ik weet nog steeds niet wat die Pdesign inhoudt. Volgens eerder genoemd doc: het benodigd vermogen bij -10 gr C. Waarom is dit dan anders bij elke wp en waarom kunnen fabrikanten het zelf kiezen?

Mogelijke gevoelsmatige definitie: 'het maximaal leverbare vermogen bij -10 gr C' (wat zeer inefficiënt geleverd wordt). Dat klinkt aannemelijker omdat het objectief te bepalen is. Maar dan wederom, het lijkt niet te kloppen omdat fabrikanten het zelf mogen kiezen. Is dat echt zo? Daarmee kunnen ze zorgen dat SCOP's niet onderling vergelijkbaar zijn en wat hebben we dan nog aan een SCOP alleen?

Het doc meldt ook dat de fabrikant het punt bij 16 gr C buitentemp als enige niet kan kiezen (is verplicht). Daarnaast, naar links, kan men kiezen de T/Pbivalent op te nemen voor de curve óf Pdesign. Maar het eerste punt is objectief te constateren, terwijl Pdesign gekozen mag worden? Klinkt niet aannemelijk.

Raar al met al. Kan een kenner hier niet even een boekje over opendoen? @Oxellaar misschien?

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
zeegerd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:43:
[...]
Raar al met al. Kan een kenner hier niet even een boekje over opendoen? @Oxellaar misschien?
Ik heb toegang tot de norm NEN-EN 14825:2016 en hierin staat bij de uitleg over Pdesign
3.1.43
full load
design load
Pdesign

cooling (Pdesignc) or heating (Pdesignh) load declared by the manufacturer at Tdesign conditions
Note 1 to entry: It is possible to calculate the SEER/SEER on or SCOP/SCOP on /SCOP net of a unit for more than one Pdesign value.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• zeegerd
antonboonstra schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:26:
[...]

Ik heb toegang tot de norm NEN-EN 14825:2016 en hierin staat bij de uitleg over Pdesign

[...]
Thanks. Hier nog meer uitleg trouwens;

http://lampopumput.info/f...opic=16271.0;attach=31393

Echter het blijft me onduidelijk waarom fabrikanten blijkbaar een subjectieve waarde kunnen bepalen waardoor tevens SCOP-waarden onvergelijkbaar worden.

• Ray

Ray

sinds ik mijn p1 poort uit kan lezen ben ik gaan kijken naar het verbruik van mijn multi split.

volgens de daikin tool

zou ik een scop van 4.1 moeten hebben.

Nou die haal ik dus totaal niet!

en ik vraag me dus af waarom

- is die scop bij volledige systeem belasting ? want hoe minder ik belast hoe slechter mijn scop is. Vraag ik bijvoorbeeld 1,5 kw aan warmte neemt de unit 1,2 stroom op!
vraag ik de volle 9kw warmte (alle units op turbo , totaal 10 kw belasting, een enorme bult warmte) trekt hij de volle 3000 watt, nog een scop 4,1 dus

daar tussen in zie ik dat hoe meer ik belast er in verhouding minder stroom opgenomen wordt

Daikin zelf kan me niet echt uitsluitsel geven, behalve dat de onderwaarde van dit systeem zo'n 1,5 kw aan warmte is. mijn inziens zou hij dan aan 400 watt genoeg moeten hebben

wat zie ik over het hoofd ???

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 09-11-2017 18:42 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ray schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:40:
sinds ik mijn p1 poort uit kan lezen ben ik gaan kijken naar het verbruik van mijn multi split.

volgens de daikin tool

zou ik een scop van 4.1 moeten hebben.

Nou die haal ik dus totaal niet!

en ik vraag me dus af waarom

- is die scop bij volledige systeem belasting ? want hoe minder ik belast hoe slechter mijn scop is. Vraag ik bijvoorbeeld 1,5 kw aan warmte neemt de unit 1,2 stroom op!
vraag ik de volle 9kw warmte (alle units op turbo , totaal 10 kw belasting, een enorme bult warmte) trekt hij de volle 3000 watt, nog een scop 4,1 dus

daar tussen in zie ik dat hoe meer ik belast er in verhouding minder stroom opgenomen wordt

Daikin zelf kan me niet echt uitsluitsel geven, behalve dat de onderwaarde van dit systeem zo'n 1,5 kw aan warmte is. mijn inziens zou hij dan aan 400 watt genoeg moeten hebben

wat zie ik over het hoofd ???
Als ik de betekenis lees van Pdesign welke onder volledige last is, mag je aannemen dan de SCOP ook onder vollast berekend is bij Tdesign (-10C in dit geval) aangezien ze in dezelfde tabel staan. Maar dan gaan ze wel uit van een totaal beschikbaar vermogen van 4.74 kW, niet 9

Maar ik snap je probleem hoor. Ik vraag mij ook af of je mag stellen dat als je een unit op vol vermogen zet dat dit dan ook de output is in warmte.

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 09-11-2017 18:57 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Otan
Mocht dat zo zijn dan kun je dus beter onderdimensioneren zodat je op vol vermogen gaat/moet verwarmen (db buiten beschouwing gelaten) voor beste effeciency?

• Otan
Trouwens nog een prijsindicatie binnen voor de Pana, tussen 2100 en 2700 ex btw. Voor exacte prijs wil installateur eerst langskomen...

Als ik zo de prijzen bekijk en nogmaals de adviezen hier, dan betreedt deze inmiddels ook het toneel:

https://www.aircovoordeel...avy-industries-srk50zsx-s

Maar nog steeds geen reactie van Aircovoordeel voor de Pana...

• Ray

Ray

Otan schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:11:
Mocht dat zo zijn dan kun je dus beter onderdimensioneren zodat je op vol vermogen gaat/moet verwarmen (db buiten beschouwing gelaten) voor beste effeciency?
dat zou een conclusie kunnen zijn en tevens een belangrijke aspect dus in de 3,5 <> 5 discussie mocht het inderdaad zo zijn dat bij terug moduleren de scop daardoor daalt. Goed dit is mijn n=1 ervaring maar ik zou dus graag wat input hebben of dit echt zo is.

mijn systeem lijkt verder goed te werken. is pas afgeperst en op de juiste hoeveelheid gevuld en op lekken gecontroleerd dus daar lijkt het goed te zijn. blijft de vraag waarom ik bij 20% modulatie een scop van iets door de 1 heb

• Devpartner
Ray schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:47:
[...]

dat zou een conclusie kunnen zijn en tevens een belangrijke aspect dus in de 3,5 <> 5 discussie mocht het inderdaad zo zijn dat bij terug moduleren de scop daardoor daalt. Goed dit is mijn n=1 ervaring maar ik zou dus graag wat input hebben of dit echt zo is.

mijn systeem lijkt verder goed te werken. is pas afgeperst en op de juiste hoeveelheid gevuld en op lekken gecontroleerd dus daar lijkt het goed te zijn. blijft de vraag waarom ik bij 20% modulatie een scop van iets door de 1 heb
de SCOP waarde is een waarde gemeten over verschillende temperaturen en verschillende vermogens (seizoen gebonden COP).

Ik veronderstel dat jullie de huidige COP uitlezen? Deze hangt af van de buiten temperaturen en het gevraagde vermogen.
De COP zou normaal moeten stijgen bij een lagere belasting. Daarom is SCOP in het leven geroepen, om het voordeel van deellast een waarde te geven.

• Ray

Ray

Devpartner schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:04:
[...]

de SCOP waarde is een waarde gemeten over verschillende temperaturen en verschillende vermogens (seizoen gebonden COP).

Ik veronderstel dat jullie de huidige COP uitlezen? Deze hangt af van de buiten temperaturen en het gevraagde vermogen.
De COP zou normaal moeten stijgen bij een lagere belasting. Daarom is SCOP in het leven geroepen, om het voordeel van deellast een waarde te geven.
mm hier reageert de unit dus precies andersom. hoe lager de belasting hoe lager de cop. Wellicht vanwege het multisysteem waarbij als 1 binnenunit vraagt deze natuurlijk niet in verhouding staat met de buitenunit zoals bij een single split. Maar dan nog zou de opgegeven onderwaarde wel moeten aansluiten bij 1 unit .. snap het niet meer ...

Verwijderd

Otan schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:19:
Trouwens nog een prijsindicatie binnen voor de Pana, tussen 2100 en 2700 ex btw. Voor exacte prijs wil installateur eerst langskomen...

Als ik zo de prijzen bekijk en nogmaals de adviezen hier, dan betreedt deze inmiddels ook het toneel:

die Verwarmingscap. bij -10 °C [kW] 6,82 klopt niet zat ergens net onder de 5kw bij -10
http://www.mhiae.com/en/SRK50ZSX-S_SRC50ZSX-S
ik ben heel tevreden over MHI en ook over aircovoordeel.
ik zal gewoon voor 1999 euro de dikke srk 63 zr neerhangen 5jaar garantie.
hij gaat je echt aanspreken geloof me nou.
als je het vermogen te bruut vind kan je hem met 1 druk op de knop op stille nachtstand zetten dan is het buitendeel nog stiller (en je hoort hem al haast niet) dan word zijn maximale vermogen begrens naar 60% dan geeft hij gewoon nog iets van ruim 4,2 nominaal verwarmingsvermogen.
mochten er dan dagen komen dat het echt extreem koud word of je wilt het huis snel verwarmen na thuiskomst dan laat je hem even los.
als jij dit systeem neemt en je hangt hem rechts naast de lamellen en je laat hem op een vaste stand naar zowel links als rechts blazen op een lage stand dan trekt hij heel jou kamer warm op zijn sloffen.
zonder geluid overlast.
als jij jou keukentje openzet trekt hij die ook warm.
MHI is gewoon erg krachtig met verwarmen.
in de woonkamer gewoon de cv uit hoef niks bij te stoken.
die 6,3kw is een heel gezond over vermogen om je kamer makkelijk en snel te kunnen verwarmen en koelen.
1999euro compleet

aircovoordeel is met MHI de goedkoopste van allemaal dat is echt hun merk en ze geven service geloof mij.
heel mijn familie heeft bij hun gekocht zeker 6 man en allemaal tevreden.
ik zal gewoon een dikke MHI neerhangen met power en 5 jaar garanite en mezelf helemaal niet meer druk maken.
gaat toch geen 2600 euro voor een 3,5 pana betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2017 03:31 ]

• Ray

Ray

@Verwijderd jij kan toch het opgenomen vermogen loggen van je unit ? Haal jij bij lagere warmte vraag ook die scop van 4.7 ? Ik las ergens 'helemaal op het laats iets van 400 watt' maar is dat net voordat de compressor uit gaat of ook over langere tijd dat hij dit opneemt ?

• Ray

Ray

inderdaad! heb alleen nog niet helemaal door hoe ik hem moet lezen...

lijkt het dat bij het starten de cop < 1 is en dan oploopt naar 2,35 stabiel of....

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Ray schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:40:
Vraag ik bijvoorbeeld 1,5 kw aan warmte neemt de unit 1,2 stroom op!
Dit klopt niet met hoe een modulerende warmtepomp werkt. In deellast is deze eigenlijk altijd efficiënter.

Het elektriciteitsverbruik is vrij gemakkelijk te meten, maar wat ik niet snap is hoe jij 'weet' dat je 1,5 kW verwarming vraagt. De geproduceerde warmte is namelijk erg lastig te meten bij een L/L warmtepomp. En ook hoe jij weet dat je 9 kW vraagt. Het maximaal geleverde vermogen van je units is namelijk ook afhankelijk van de buitentemperatuur en van de ruimtetemperatuur.

• Ray

Ray

antonboonstra schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:50:
[...]

Dit klopt niet met hoe een modulerende warmtepomp werkt. In deellast is deze eigenlijk altijd efficiënter.

Het elektriciteitsverbruik is vrij gemakkelijk te meten, maar wat ik niet snap is hoe jij 'weet' dat je 1,5 kW verwarming vraagt. De geproduceerde warmte is namelijk erg lastig te meten bij een L/L warmtepomp. En ook hoe jij weet dat je 9 kW vraagt. Het maximaal geleverde vermogen van je units is namelijk ook afhankelijk van de buitentemperatuur en van de ruimtetemperatuur.
die vraag is inderdaad een gok. Als ik 1 2.0 kw binnenunit op de UL stand zet mag deze iets van 1,2 leveren.Meer kan dan niet. Vandaar dat ik daar vanuit gegaan ben.

De 9 kw gebaseerd op 4 units van totaal 10kw op 'turbo' dus maximale vraag. Ik ben er daar vanuit gegaan dat de buitenunit dan ook zijn max vermogen af moet geven.

maar inderdaad dat zijn aannames

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Ray schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:52:
[...]
die vraag is inderdaad een gok. Als ik 1 2.0 kw binnenunit op de UL stand zet mag deze iets van 1,2 leveren.Meer kan dan niet. Vandaar dat ik daar vanuit gegaan ben.

De 9 kw gebaseerd op 4 units van totaal 10kw op 'turbo' dus maximale vraag. Ik ben er daar vanuit gegaan dat de buitenunit dan ook zijn max vermogen af moet geven.

maar inderdaad dat zijn aannames
Mijn US kan maximaal 9 kW leveren volgens de brochure. Kijk ik echter in een iets specifiekere tabel, dan zie ik dat bij 6°C buiten en 20°C binnen de unit in vollast maximaal 5 kW aan warmte kan produceren. Bijna een factor 2 verschil! Het is dus écht te kort door de bocht om geleverde verwarmingsvermogen in te schatten op 1 simpel getalletje uit een brochure.
Daikin FTXZ35N capaciteitstabel

• Ray

Ray

@antonboonstra in snap je punt maar even naar 1 binnenunit van 2 kw max. Buitenunit is 6,8 nominaal bij koelen.

dan zou je toch denken dat als ik die 2 kw unit vol laat vragen de buiten unit dit ten alle tijden zou moeten kunnen leveren. dus 2, x kw vraag?

als ik dan zie dat er daarvoor 1300 watt opgenomen wordt heb ik toch de cop of is dat ook weer te simpel ?

ik kan van de 4mxm68m ook geen uitgebreide tabellen vinden waar ik wat mee zou kunnen

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 10-11-2017 10:25 ]

Verwijderd

En daarom worden alle units nou volgens de eurovent norm bij het vermogen genoemd. dus als de eurovent norm 7 gr als buitentemp handhaaft mag iedere leverancier vanaf dat punt zijn vermogen op geven. in het geval van jou daikin US dus 9KW bij 7 gr buiten 20 binnen droge bol power stand. Vandaar dat er al vaker is gezegd....is het voor hoofdverwarming want kijk dan bij de opgegeven KW bij -10 of als bijverwarming.
Niet kort door de bocht dus maar gewoon zoals het er staat.
ook heel logisch natuurlijk, hoe warmer het buiten is hoe meer energie de lucht bevat en hoe meer er kan worden onttrokken.
en hoe warmer binnen hoe meer energie(warmte) hij kan afgeven aan de aangezogen lucht die al 20 gr is, warme lucht kan nl meer energie bevatten als koude lucht.
antonboonstra schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:57:
[...]

Mijn US kan maximaal 9 kW leveren volgens de brochure. Kijk ik echter in een iets specifiekere tabel, dan zie ik dat bij 6°C buiten en 20°C binnen de unit in vollast maximaal 5 kW aan warmte kan produceren. Bijna een factor 2 verschil! Het is dus écht te kort door de bocht om geleverde verwarmingsvermogen in te schatten op 1 simpel getalletje uit een brochure.
[afbeelding]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:34:
En daarom worden alle units nou volgens de eurovent norm bij het vermogen genoemd. dus als de eurovent norm 7 gr als buitentemp handhaaft mag iedere leverancier vanaf dat punt zijn vermogen op geven. in het geval van jou daikin US dus 9KW bij 7 gr buiten 20 binnen droge bol power stand. Vandaar dat er al vaker is gezegd....is het voor hoofdverwarming want kijk dan bij de opgegeven KW bij -10 of als bijverwarming.
Niet kort door de bocht dus maar gewoon zoals het er staat.
ook heel logisch natuurlijk, hoe warmer het buiten is hoe meer energie de lucht bevat en hoe meer er kan worden onttrokken.
en hoe warmer binnen hoe meer energie(warmte) hij kan afgeven aan de aangezogen lucht die al 20 gr is, warme lucht kan nl meer energie bevatten als koude lucht

[...]

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2017 15:10 ]

Verwijderd

mijn MHI geeft 7,1(0,8~9,0)
dus 7,1 nominaal en 9kw max
mijn installateur heeft mij vertelt dat het max vermogen maar tijdelijk kan worden gegeven.
is er iemand op dit forum die exact weet wat het nominaal en max exact vermogen inhoud?

Verwijderd

Otan schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:19:

heb je al iet sterug gehoord van aircovoordeel?
denk dat je ze beter even kunt bellen.
toen ik een mail stuurde kreeg ik ook geen reactie toen was het in de spam map gekomen

Verwijderd

nominaal vermogen is 100% dus jou 7.1kw.
Max vermogen is 9kw dus 127% belastbaarheid.
bijna alle warmtepompen kunnen zich optoeren tot 130% vandaar dat het Max vermogen dus altijd hoger ligt als nominaal vermogen. en dit doen ze maar 20 of 30 min per keer. De powerstand!

• Otan
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:13:
[...]

heb je al iet sterug gehoord van aircovoordeel?
denk dat je ze beter even kunt bellen.
toen ik een mail stuurde kreeg ik ook geen reactie toen was het in de spam map gekomen
nee nog niet, maar zal ze eens bellen...misschien willen ze niet in Eindhoven installeren...is toch al snel 300km een retourtje..

Ga in ieder geval aantal offertes opvragen voor https://www.aircovoordeel...avy-industries-srk50zsx-s

Dinsdag en donderdag komen 2 verschillende lokale installateurs voor een exacte prijsopgave. Beide leveren ook MHI dus dan vraag ik daar meteen naar. Ben ook benieuwd welk vermogen zij aanbevelen voor mijn ruimte met als hoofddoel verwarmen. 3.5 of 5kW..

[ Voor 30% gewijzigd door Otan op 10-11-2017 15:22 ]

Verwijderd

Eindhoven? heb je climasense al geprobeerd? das om hoek bij je

Verwijderd

Otan schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:19:
[...]

nee nog niet, maar zal ze eens bellen...misschien willen ze niet in Eindhoven installeren...is toch al snel 300km een retourtje..

Ga in ieder geval aantal offertes opvragen voor https://www.aircovoordeel...avy-industries-srk50zsx-s

Dinsdag en donderdag komen 2 verschillende lokale installateurs voor een exacte prijsopgave. Beide leveren ook MHI dus dan vraag ik daar meteen naar. Ben ook benieuwd welk vermogen zij aanbevelen voor mijn ruimte met als hoofddoel verwarmen. 3.5 of 5kW..
aircovoordeel heeft bij mij in den Bosch ook gewoon installeert zonder extra voorrijkosten ofzo
die 5kw MHI is wel een mooi systeem.
ziet er net allemaal wat slanker strakker uit dan mijn unit

Verwijderd

Zal elkaar ook wel niet allemaal veel schelen denk ik.

• Otan
Climasense kon de MHI SRK50ZSX-S niet leveren

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-11 18:58
Otan schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:19:
[...]

Ik ben ook erg tevreden met climasense. Soms was hun bereiken even moeilijk door drukte, maar erg netjes geholpen. Mocht je een keer willen kijken naar een FTXM multisplit in een gemoderniseerd huis uit 1972, stuur een DM (woon ook in Eindhoven)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Otan
Las trouwens ergens op een Engelstalige site dat Daikin haar compressoren bij Mitsubishi inkoopt...zit daar een kern van waarheid in?

Verwijderd

Otan schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:09:
Las trouwens ergens op een Engelstalige site dat Daikin haar compressoren bij Mitsubishi inkoopt...zit daar een kern van waarheid in?
dat durf ik niet te zeggen.
maar denk dat je met de volgende merken altijd goed zit.

DAIKIN
MHI
ME
PANASONIC
TOSHIBA

de spec en de garantie en prijs al doorslaggevend.
zal gewoon aircovoordeel bellen mooie MHI uitkiezen en binnen een week hangt hij

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Voor de discussie over het vermogen van LL warmtepompen. Al eens eerder gepost hier, maar mijn Daikin Ururu Sarara 3.5 kW kan 156 m3 verwarmen: http://www.olino.org/arti...-leven-begint-bij-jezelf/. Trouwens ook door Climasense geplaatst. Ze vertelden bij een onderhoudsbeurt dat ze een prijs gekregen hadden van Daikin voor de dealer die de meeste Daikin US geplaatst hadden in Nederland. Volgens mij meer dan 125 in een jaar.

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:10:
mijn MHI geeft 7,1(0,8~9,0)
dus 7,1 nominaal en 9kw max
mijn installateur heeft mij vertelt dat het max vermogen maar tijdelijk kan worden gegeven.
is er iemand op dit forum die exact weet wat het nominaal en max exact vermogen inhoud?
dat is redelijk uniek te noemen naar wat ik gehoord heb. Ik dacht dat de "norm" 20% ongeveer was van het max vermogen tot waar ze terug kunnen

dat gezegd te hebben, in het kader van wat is nou mijn scop ?, als dit klopt dan zou bij jou deccop dus 2 zijn bij minimale afgifte als je aangeeft dat de stroom opname dan 400 watt is toch ?

Verwijderd

Ray schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:14:
[...]

dat is redelijk uniek te noemen naar wat ik gehoord heb. Ik dacht dat de "norm" 20% ongeveer was van het max vermogen tot waar ze terug kunnen

dat gezegd te hebben, in het kader van wat is nou mijn scop ?, als dit klopt dan zou bij jou deccop dus 2 zijn bij minimale afgifte als je aangeeft dat de stroom opname dan 400 watt is toch ?
ik weet niet hoe ik de scop moet uitlezen ray.
hij gaat bij mij eigenlijk nooit uit.
hij blijft meestal de kamer met 550 tot 700 watt warmhouden.
maar als ik hem op eco enz zet gaat hij nog onder de 400watt maar dan is de lucht niet warm he.
ik stook trouwens niet op 20graden maar zet hem altijd lekker op 22gr in huis.
andere systemen gaan ook gewoon terug tot nog minder watt verbruik draikin US kan 0,6 kw geven als laagste stand.
denk eerder dat er met jou systeem iets niet goed is. of het ligt eraan dat je een multi split hebt.
ik heb hier een tijd geleden het verbruikt van wizzopa live gevolgt en die warmtepomp moduleerde ook heerlijk laag terug zelff nog lager dan mijn systeem.

Verwijderd

kijk naar dit nette verbruik dit systeem moduleert echt lekker laag terug zelf tot 250 watt verbruik.

• Ray

Ray

@Verwijderd wat er mogelijk 'niet goed is' is te weinig vraag voor de onderwaarde van de unit. Daar probeer is dus achter te komen.

bij een SP zijn binnen en buiten natuurlijk prima op elkaar afgestemd. dat is bij mijn MS ook wel zo als alle units in bedrijf zijn, en dat is dus bij verwarmen eigenlijk nooit het geval. Bij koelen wel en loopt alles ook perfect.

uiteindelijk is voor mij ook niet zo heel interessant hoeveel warmte hoeveel watt nu oplevert, hoewel het daar voor de meeste in dit topic juist omgaat als vergelijking naar gas kosten. Het is voor mij gewoon een stukje comfort

terug naar x watt is natuurlijk mooi. maar hoeveel warmte geeft hij dan ? dat is toch precies waar het hele scop om gaat of ?

Verwijderd

antonboonstra schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:57:
[...]

[afbeelding]
antoon die 9kw is max vermogen en wat ze in de tabel aangeven is jou nominaal vermogen
jou airco geeft 5kw nominaal vermogen en daar hebben ze het ook over in de tabel

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2017 19:53 ]

Verwijderd

Otan schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:09:
dit is ook iets voor je de 3,5 kw en de 5kw ME hyper heat

dan is de 3,5 kw ook sterk genoeg

http://www.climasense.nl/...ic-wshz-fh35i-deluxe.html

http://www.climasense.nl/...ic-wshz-fh50i-deluxe.html

• Otan
Climasense stelde ook oa de Hyper voor en gaf aan dat icm CV, 3.5kW voldoende zou zijn, maar ook dat 3.5kW op de grens ligt voor mijn ruimte...
Geluidsdruk zou voor nagenoeg alle 5kW systemen vergelijkbaar zijn niet gelet op de fluisterstand...

Verwijderd

Otan schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:02:
Climasense stelde ook oa de Hyper voor en gaf aan dat icm CV, 3.5kW voldoende zou zijn, maar ook dat 3.5kW op de grens ligt voor mijn ruimte...
Geluidsdruk zou voor nagenoeg alle 5kW systemen vergelijkbaar zijn niet gelet op de fluisterstand...
dan kan je beter gewoon voor minimaal 5kw gaan ik zal die grens niet opzoeken met een 3,5 kw systeem
5kw hyper heat is wel een systeem hoor de deluxe uitvoering.
Otan ik zal echt van dat 3,5 systeem afzien.moet je niet willen een systeem wat op de grens ligt of het de ruimte aan kan.
die 5kw hyper heat geeft tot -15 (wat het nooit word in nederland) altijd zijn nominale 6kw verwarmings vermogen.
dan zit je er letterlijk altijd warmpjes bij.

Verwijderd

Al je de cv erbij blijft gebruiken zeg ik ook dat de 3.5kw , die heeft nog zat over bij -10, 4kw lees ik hier.
zonder de cv ben ik het eens met @Verwijderd
Otan schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:02:

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 10:03:
Al je de cv erbij blijft gebruiken zeg ik ook dat de 3.5kw , die heeft nog zat over bij -10, 4kw lees ik hier.
zonder de cv ben ik het eens met @Verwijderd

[...]
dat is nou precies het punt waar ik zelf tegenaan loop.
zeggen dat je onder het vriespunt beter de cv kan gebruiken omdat dan de warmtepomp schadelijker zal zijn dan de cv (wat ik zelf erg betwijfel)
maar hoe stel je dan de warmtepomp en de cv in dat ze goed samenwerken.
zodat niet de ene thermostaat eerder uitschakelt dan de andere.
dus dat zowel de cv en warmtepomp blijven draaien.
de thermostaat van de cv hang immers in de ruimte waar de warmtepomp aan het verwarmen is.
ik stook daarom zoiezo altijd met de warmtepomp die paar koude dagen en heb vorig jaar nog heel veel bespaart.
ik heb dan geen zonnepanelen ofzo maar heb vorig jaar wel 800 euro bespaard omdat ik de cv heb vervangen met een warmtepomp

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2017 14:01 ]

Verwijderd

buiten temp schakelaar monteren met maak en breek contact, en die op je f1 f1 poort aansluiten van je binnen unit, en het maak contact tussen de bekabeling van je thermostaat van je cv zetten.
bij -5 of wat dan ook schakelt de buitentemperatuur schakelaar de unit uit en je thermostaat aan.
en dat omslag punt ligt volgens ergens bij een cop waarde van 2.2.
even kijken wanneer je unit bij die cop komt en dan weet je je omslag punt.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:58:
[...]

dat is nou precies het punt waar ik zelf tegenaan loop.
zeggen dat je onder het vriespunt beter de cv kan gebruiken omdat dan de warmtepomp schadelijker zal zijn dan de cv (wat ik zelf erg betwijfel)
maar hoe stel je dan de warmtepomp en de cv in dat ze goed samenwerken.
zodat niet de ene thermostaat eerder uitschakelt dan de andere.
dus dat zowel de cv en warmtepomp blijven draaien.
de thermostaat van de cv hang immers in de ruimte waar de warmtepomp aan het verwarmen is.
ik stook daarom zoiezo altijd met de warmtepomp die paar koude dagen en heb vorig jaar nog heel veel bespaart.
ik heb dan geen zonnepanelen ofzo maar heb vorig jaar wel 800 euro bespaard omdat ik de cv heb vervangen met een warmtepomp

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2017 15:25 ]

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:58:
[...]

Stel je nu dat je netto ? 800 euro bespaart hebt met je wp versus vc ? dus na aftrek stroomkosten voor 800 euro minder gas heb verbruikt (even los van graaddagen etc) dus grofweg 800 / 0,65 = 1200m2 minder gas? dat is wel heel extreem voor 1 kamer van 50 m2 omzetten van cv naar wp of zie ik nu iets over het hoofd ??

Hoeveel m3 verbruikte je voor je wp dan totaal en nu nog dan ?

[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 11-11-2017 17:03 ]

Verwijderd

Ray schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 17:00:
[...]

Stel je nu dat je netto ? 800 euro bespaart hebt met je wp versus vc ? dus na aftrek stroomkosten voor 800 euro minder gas heb verbruikt (even los van graaddagen etc) dus grofweg 800 / 0,65 = 1200m2 minder gas? dat is wel heel extreem voor 1 kamer van 50 m2 omzetten van cv naar wp of zie ik nu iets over het hoofd ??

Hoeveel m3 verbruikte je voor je wp dan totaal en nu nog dan ?
heb even naar mijn jaarafrekening gekeken

mijn gas verbruik was 1882 kub (jaar voor de aanschaf wamrtepomp) nu ik met warmtepomp verwarm verbruik ik voor alleen tapwater en douche 358 kub afgelopen jaar
dan kom ik uit op 1524 kub dat ik normaal verbruikte voor de cv.
mijn warmtepomp heeft verbruikt afgelopen jaar voor koelen/verwarmen 1288 kw stroom (voor de woonkamer)
dan kom ik uit op

1524 kub gas maal 0,67 cent = 1021 euro
- 1288 kw stroom maal 0,18 cent = 231 euro
= 790 euro besparing

dus grofweg 1kub vervangen voor kw met verwarmen
weet niet of de winter zachter is geweest dan het jaar ervoor

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2017 17:40 ]

• Otan
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:43:
[...]

dan kan je beter gewoon voor minimaal 5kw gaan ik zal die grens niet opzoeken met een 3,5 kw systeem
5kw hyper heat is wel een systeem hoor de deluxe uitvoering.
Otan ik zal echt van dat 3,5 systeem afzien.moet je niet willen een systeem wat op de grens ligt of het de ruimte aan kan.
die 5kw hyper heat geeft tot -15 (wat het nooit word in nederland) altijd zijn nominale 6kw verwarmings vermogen.
dan zit je er letterlijk altijd warmpjes bij.
Denk dat je gelijk hebt... vandaag ook contact gehad met Aircovoordeel en in mijn situatie is 3.5 op het randje zoals eerder genoemd, en in dat geval beter om 5kW te nemen. Eigenlijk een beetje om dezelfde redenen als jij en sommigen hier genoemd hebben...belangrijkste daarvan vind ik, ruimte heel snel op gewenste temp, ook de keuken door meer volume bij 5kW systeem. Ook niet of minder vaak op vollast vergeleken met 3.5.

Een 3.5 zou waarschijnlijk kunnen denk ik, maar geloof er wel in dat ik met 5kW stuk meer comfort in huis haal.

Ben heel erg goed geholpen overigens.

Nu nog de stilste 5kW in een compact jasje...

Verwijderd

Otan schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 17:29:
[...]

Denk dat je gelijk hebt... vandaag ook contact gehad met Aircovoordeel en in mijn situatie is 3.5 op het randje zoals eerder genoemd, en in dat geval beter om 5kW te nemen. Eigenlijk een beetje om dezelfde redenen als jij en sommigen hier genoemd hebben...belangrijkste daarvan vind ik, ruimte heel snel op gewenste temp, ook de keuken door meer volume bij 5kW systeem. Ook niet of minder vaak op vollast vergeleken met 3.5.

Een 3.5 zou waarschijnlijk kunnen denk ik, maar geloof er wel in dat ik met 5kW stuk meer comfort in huis haal.

Ben heel erg goed geholpen overigens.

Nu nog de stilste 5kW in een compact jasje...
ik denk echt dat een ME hyperheat 5kw enorm kwa verwarming is bij alle omstandigheden
ook stil 23db en de binnenunit ziet er ook netjes en slank uit.
de srk 63zrs die ik heb is ook een optie die maakt ook maar 25db op stil.
maar als ik nu zal moeten kiezen in jou situatie zal ik gaan voor een 5kw hyperheat
dan kan je de woonkamer en keuken gewoon verwarmen zonder cv.
ik zal echt voor de ME 5kw hyper heat gaan.
misschien nog de pana 5kw
maar de hyper heat is ook een compleet systeem met luchtzuivering alles erin.
hoe was je gevoel bij aircovoordeel?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2017 18:31 ]

• Otan
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:05:
[...]

ik denk echt dat een ME hyperheat 5kw enorm kwa verwarming bij alle omstandigheden
ook stil 23db en de binnenunit ziet er ook nietjes en slank uit
de srk 63zrs die ik heb is ook een optie die maakt ook maar 25db op stil.
maar als ik nu zal moeten kiezen in jou situatie zal ik gaan voor een 5kw hyperheat
dan kan je de woonkamer en keuken gewoon verwarmen zonder cv.
hoe was je gevoel bij aircovoordeel?
Hyper is dan niet nodig denk ik want de 5kW systemen waar ik uit zou kiezen doen allen >4kW bij -10C:

Pana KIT-Z50-TKE

MHI SRK50ZSX-S

ME WSH-EF50i

ME WSH-FH50i Deluxe

Verwijderd

Otan schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:33:
[...]

Hyper is dan niet nodig denk ik want de 5kW systemen waar ik uit zou kiezen doen allen >4kW bij -10C:

Pana KIT-Z50-TKE

MHI SRK50ZSX-S

ME WSH-EF50i

ME WSH-FH50i Deluxe
aan de andere kan waarom geen hyper heat als de prijs het zelfde is.
dat systeem heeft veel meer voordelen ook de defrost heeft hij bijna geen last van he.
maar je bent geen daikin man als ik zo je lijstje zie?
van de systemen die jij opnoem denk dat je nooit mis kan gaan.
heb dan wel de neiging om voor de pana ethera te gaan.
verdiep je eens in die hyper heat dat is een systeem hoor.
heeft een hele speciale compressor die ook heel stabiel verwarmt.
de hyper heat is hetzelfde als de normale 50i deluxe maar dan als extra de speciale compressor .
ik zal persoonlijk gewoon voor de hyper heat gaan.
die hoef helemaal niet hard te werken he daar komt op iedere fan snelheid enorme warmte uit(hyper heat) dus ook op een lage snelheid met weinig db.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2017 18:42 ]

• Ray

Ray

@Verwijderd dat is inderdaad een mooie omzetting dan. Simpel gerekend dus een scop van > 3.

@Otan ik heb straks eens even getest om met de wp de woonkamer (55m2) 2 graden te plussen. dat was in 15 minuten klaar op de auto stand van een emura 3,5 die doet iets door de 4. Wellicht niet helemaal een referentie omdat de vloer natuurlijk nog warmte afgeeft ivm vv.

daarna begon ook daar trouwens dat ellendige gependel bij het warm houden, wat heb ik daar een hekel aan....

maar de scores hebben me wel doen zien dat ik toch me ga verdiepen in een tweede systeem maar dan LW. Ik had zoals al geschreven graag de combinatie gemaakt omdat er dus in de winter een 6.8kw unit hangt die dus nu niets doet maar helaas. Er zal dus een tweede systeem moeten komen.

Verwijderd

Ray schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:40:
@Verwijderd dat is inderdaad een mooie omzetting dan. Simpel gerekend dus een scop van > 3.

@Otan ik heb straks eens even getest om met de wp de woonkamer (55m2) 2 graden te plussen. dat was in 15 minuten klaar op de auto stand van een emura 3,5 die doet iets door de 4. Wellicht niet helemaal een referentie omdat de vloer natuurlijk nog warmte afgeeft ivm vv.

daarna begon ook daar trouwens dat ellendige gependel bij het warm houden, wat heb ik daar een hekel aan....

maar de scores hebben me wel doen zien dat ik toch me ga verdiepen in een tweede systeem maar dan LW. Ik had zoals al geschreven graag de combinatie gemaakt omdat er dus in de winter een 6.8kw unit hangt die dus nu niets doet maar helaas. Er zal dus een tweede systeem moeten komen.
vind het niet normaal dat ze jou zo.n systeem hebben verkocht voor een flink bedrag en dan zo,n gedoe met dat pendelen.
heb je het hier al overgehad met de installateur en met daikin?
Pagina: 1 ... 47 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2