Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.092.262 views

Onderwerpen

Verwijderd

hoe hoger de ventilator stand hoe lager de warmte afgifte is.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik stopte vorige maand 14kWh in de airco's en in 2016 98kWh, zoek de verschillen :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Binnetie schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:41:
[...]

Ik heb ook 48m2 en dat gaat bij mijn 3.5kw Daikin US prima, maar de temperatuur moet niet te ver kelderen. Dat heb ik wel geleerd van vorig jaar. 's Avonds bijv 2 graden lager zetten en dan laten draaien.
Tot nu toe lijk mijn verbruik minder te zijn dan vorig jaar zelfde periode (weet alleen niet of dit ook klopt i.v.m. het weer). Iemand die dit weet?
We waren bijvoorbeeld een weekend weg vorige week met temperaturen van zo'n 12 graden overdag en 7 graden 's nachts. Van donderdagavond tot zondagavond is de Daikin uit geweest en was het 16.5 graden. Maandagochtend aangezet toen was het 15.5 in huis. Hier had hij op fanstand AUTO best wel wat moeite mee om hem weer op 21 graden te krijgen, tenminste het verbruik die dag was vrij hoog.
Helpt het in die gevallen om de fanstand tijdelijk te verhogen naar bijvoorbeeld fanstand 4? Heb het idee dat de warmte dan alleen maar dieper de kamer in wordt verspreid.
Ik gebruik deze tabellen om te vergelijken met vorig jaar:

https://weerstatistieken.nl/

De afgelopen weken zijn best wel warmer geweest tov vorig jaar

Xbox Live ID:Notna8310

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Ik heb vanaf 26 september een SRK35ZSX-S hangen, deze verwarmt tot nu toe nog zonder problemen het hele huis. (ook een woonkamer van ongeveer 50m2)

Deze doet 3.3KW bij -10, ik weet niet of dat voor jou genoeg is. Ik probeer het deze winter en mocht het niet genoeg zijn dan komt er een SRK20ZSX-S bij voor de bovenverdieping.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-11 07:11
Notna schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:41:
[...]

Ik gebruik deze tabellen om te vergelijken met vorig jaar:

https://weerstatistieken.nl/

De afgelopen weken zijn best wel warmer geweest tov vorig jaar
Ik zie dat er inderdaad best wel een temperatuursverschil was in oktober.
Voor het weerstation bij mij is de buurt was dat:
2016: 9,1 graden
2017: 12,6 graden
Normaal: 10,1 graden

• Otan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 18:39
hmm..na verschillende reacties dacht in eerste instantie een groter dan 3.5kW systeem nodig te zullen hebben maar kon geen systeem van >4kW vinden met een SCOP van 5 op hoger op de US na dan als ik me niet vergis en met nog voldoende capaciteit bij -10...
Mogelijk is 3.5kW toch voldoende...?
Het geluidsniveau binnenunit is in mijn situatie wel een aandachtspunt aangezien de hoekbank onder de posities A en B staat. Dus ik zit altijd erg dicht op de binnenunit op circa 1m afstand en grotere systemen hebben in veel gevallen toch significant hogere db...

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik zou sowieso nooit onder of heel dichtbij de binnenunit gaan zitten. Sowieso ivm geluid maar ook ivm luchtstromen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn zithoek staat ongeveer een meter voor de airco, warme lucht blaast hij omlaag en opzij waardoor het met de luchtstroom wel mee valt.
Nu heb ik geen Daikin die standaard de pruik van je kop af blaast maar een Toshiba :9
Een gordijn houdt de warmte zeker wel tegen, de luchtstroom wordt belemmerd.
Als mijn gordijn naar de hal open staat trekt de warmte naar boven, maar bij vorst is dat niet genoeg.
Je hebt het dan wel over nominaal 3,5kW om 100m2 te verwarmen en dat lukt natuurlijk niet ;)
Daarom heb ik boven een 3,5kW airco die o.a. de badkamer vrij snel op temperatuur brengt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Notna

Notna

Where are you?®

Markprinsen schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:11:
Ik zou sowieso nooit onder of heel dichtbij de binnenunit gaan zitten. Sowieso ivm geluid maar ook ivm luchtstromen.
Ik zit en slaap onder de binnenunit en dat gaat prima hoor :Y De luchtstroom gaat over mij heen de kamer in waardoor ik 0.0 voel van de stroom zelf.
Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:36:
Mijn zithoek staat ongeveer een meter voor de airco, warme lucht blaast hij omlaag en opzij waardoor het met de luchtstroom wel mee valt.
Nu heb ik geen Daikin die standaard de pruik van je kop af blaast maar een Toshiba :9
Een gordijn houdt de warmte zeker wel tegen, de luchtstroom wordt belemmerd.
Als mijn gordijn naar de hal open staat trekt de warmte naar boven, maar bij vorst is dat niet genoeg.
Je hebt het dan wel over nominaal 3,5kW om 100m2 te verwarmen en dat lukt natuurlijk niet ;)
Daarom heb ik boven ook een 3,5kW airco die o.a. de badkamer vrij snel op temperatuur brengt.
19 dB is al pruik blaas modus? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 02-11-2017 15:38 ]

• Otan
Kan helaas niet anders...of de binnenunit moet aan de lange binnenmuur tegenover B maar ik/vrouwlief wil absoluut geen goot over de muur dus dat is ook geen optie...Daarnaast zouden de leidingen dan door de betonnen latei boven shuifpui naar buiten geboord moeten worden en dat is bouwtechnisch gezien niet verstandig...ik ben helaas erg beperkt in de keuze van positie binnenunit.Heb ook al een vloerunit overwogen maar ook deze kan ik niet kwijt aan een buitenmuur... :-(

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:28
Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 01:51:
[...]
ze zakken allebij even ver terug in verbruik 0.6 kw alleen de 5kw kan meer max vermogen geven.
dat is wat ik denk tenminste.
ik zal gewoon gaan voor zat power.
de 3,5 unit zal zichzelf flik moeten inspannen jaar in jaar uit lijkt me niet goed voor de unit.
ik kan er niks aan doen maar ben echt fan van MHI airco,s
Het hangt uiteraard ook af van je isolatie. Bij ons een Daikin US 3.5, we hebben hem altijd uit 's nachts, het koelt misschien af tot op z'n laagst 18 gr C. Krijgt het in de ochtend altijd snel weer warm. Woonkamer ca 45m2, bouwjaar 1996, HR++.

Mbt geluid. We hebben 'm meestal op stand 1 staan. Die hoor je licht, maar niet storend (zal wel persoonlijk zijn ook). De nachtstand hoor je niet, maar de warmte wordt dan minder verspreid uiteraard. Soms in de ochtend even wat harder blazen om wat sneller op te warmen.

There's nothing moister than an oyster.

Verwijderd

idd, mijn 5kw US staat op stand 1 en soms 2, geluid vind ik echt niet hoorbaar. ja alles uit , rolluiken naar beneden en dan hoor ik wel iets maar dan is de piep in mijn oor nog harder zeg maar.

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:30
Hou er rekening mee dat bijna alle uitvoering groter dan 3.5 kW van alle fabrikanten meer geluid maken (ook deSRK63ZR-S). Momenteel ben ik bezig met de aanschaf van L/L warmte pompen en ik ga waarschijnlijk 3 Mitsubishi Heavy SRK35ZS-S aan te schaffen 2 in de kamer en 1 in de keuken. (Let wel mijn kamer is 60M2 met ongeveer 240M3 inhoud) Op die manier krijg je een redelijk vermogen plus een goede verdeling bij een lager geluids volume. Ik heb ook nog even naar de SRK35ZXS-S gekeken maar die levert maar 10% meer verwarming bij een hogere SCOP en is wel E500 duurder.
PS In eerste instantie had de SRK63ZR-S mijn voorkeur maar viel af door de afmetingen en het hogere geluid.
Otan schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:34:
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:24:
[...]

je hebt aan een 3,5kw echt niet genoeg koop minimaal een 5,0 kw
ik heb zelf dit systeem net onder de 2000euro de Mitsubishi Heavy Industries SRK63ZR-S
mijn woonkamer is ongeveer 48 vierkante meter
en die stookt 5,4 kw bij -10
4,7 scop voor zo,n krachtig systeem is ook erg goed
5jaar garantie https://www.aircovoordeel...-srk63zr-s?category_id=34

ook goede ervaringen met deze installateur
[Ben je met een 6.3 systeem nog wel efficienter dan CV in de wintermaanden?]

• bvuaemal
Vraag: waar komt de data vandaan dat the 35ZXS bij -10C buiten temperatuur 3.3kW kan doen? In het technical manual kan ik bij 20C binnen temperatuur maar 2.9kW vinden (via de verwarmings tabel). De specificatie zegt ook dat de 35SXZ max 6.6kW aan verwarmen kan doen maar dit getal kan ik ook niet terugvinden. Ik heb nog met de importeur Stulz gebeld mar die kon het me niet duidelijk maken.
Daarom ga ik waarschijnlijk maar voor de 35ZS
kleefding schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:27:
Ik heb vanaf 26 september een SRK35ZSX-S hangen, deze verwarmt tot nu toe nog zonder problemen het hele huis. (ook een woonkamer van ongeveer 50m2)

Deze doet 3.3KW bij -10, ik weet niet of dat voor jou genoeg is. Ik probeer het deze winter en mocht het niet genoeg zijn dan komt er een SRK20ZSX-S bij voor de bovenverdieping.

Verwijderd

bvuaemal schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:29:
Hou er rekening mee dat bijna alle uitvoering groter dan 3.5 kW van alle fabrikanten meer geluid maken (ook deSRK63ZR-S). Momenteel ben ik bezig met de aanschaf van L/L warmte pompen en ik ga waarschijnlijk 3 Mitsubishi Heavy SRK35ZS-S aan te schaffen 2 in de kamer en 1 in de keuken. (Let wel mijn kamer is 60M2 met ongeveer 240M3 inhoud) Op die manier krijg je een redelijk vermogen plus een goede verdeling bij een lager geluids volume. Ik heb ook nog even naar de SRK35ZXS-S gekeken maar die levert maar 10% meer verwarming bij een hogere SCOP en is wel E500 duurder.
PS In eerste instantie had de SRK63ZR-S mijn voorkeur maar viel af door de afmetingen en het hogere geluid.

[...]
ik heb goed terug gekregen met mijn jaar nota dit jaar.
het stroomverbruik valt echt mee als hij eenmaal op temp is houd hij de kamer warm met nog geen 500watt
in de koude winter max 1000watt.
hij is idd wel groot binnen aan de muur maar stoor mezelf er niet aan.
geluid valt ook echt reuze mee. zit hem gewoon op laagste stand.
als het rond het vriespunt komt moet hij wel iets harder blazen omdat hij anders te weinig luchtverplaatsing heeft om de hele kamer te verwarmen gelijkmatig te verwarmen.
ik denk echt dat je er geen 3 nodig hebt om je kamer goed te verwarmen en denk dat het ook meer verbruikt dan 1 systeem.
tijdens de defros zal het wel prettig zijn dan blijft er altijd een warmte pomp draaien zodat de kamer niet veel afkoelt.
dat vind ik wel iets minder van een warmte pomp de defros en dan het zakken van de temp.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

en zoals ik al vaker genoemd heb. de > 5kw versies kunnen in de regel ook niet heel ver terug moduleren zeg maar. Effect daarvan kan zijn bij een beperkte warmte vraag dat je dus het aan / uit effect krijgt zoals pendelen bij een CV ketel. mijn MS van 6,8kw heeft daar dus enorm last van als een van de units maar warmte vraagt want minimaal moet er iets van 2 kw afgegeven worden wat totaal niet nodig is op dat moment

Verwijderd

Ray schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:13:
en zoals ik al vaker genoemd heb. de > 5kw versies kunnen in de regel ook niet heel ver terug moduleren zeg maar. Effect daarvan kan zijn bij een beperkte warmte vraag dat je dus het aan / uit effect krijgt zoals pendelen bij een CV ketel. mijn MS van 6,8kw heeft daar dus enorm last van als een van de units maar warmte vraagt want minimaal moet er iets van 2 kw afgegeven worden wat totaal niet nodig is op dat moment
kan je dat beter uitleggen?
mijn 6,3 systeem geeft 0,8 tot 9,0 verwarmingsvermogen.
als de kamer op temp is zakt hij dus terug tot 0,8 kw
een 3,5 kw systeem zakt niet veel verder terug.
ook hier heb ik helemaal geen aan/uit effect ofzo blijft lekker rustig op een tempo draaien met weinig stroomverbruik. echt total geen aan/uit effect.

Verwijderd

Ray schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:13:
dan ligt dat denk ik meer eraan dat jij een multi split systeem hebt.
ik heb zelf een single split systeem

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:19:
[...]

kan je dat beter uitleggen?
mijn 6,3 systeem geeft 0,8 tot 9,0 verwarmingsvermogen.
als de kamer op temp is zakt hij dus terug tot 0,8 kw
een 3,5 kw systeem zakt niet veel verder terug.
ook hier heb ik helemaal geen aan/uit effect ofzo blijft lekker rustig op een tempo draaien met weinig stroomverbruik. echt total geen aan/uit effect.
zoals gezegd in de regel :) dan zal jou systeem een positieve uitzondering daarop zijn. Voor zover mij bekend kan bijvoorbeeld Daikin, in ieder geval bij een MS unit, niet verder terug dan zo'n 30% van zijn totaal vermogen.

wat me dan zou verbazen als een SP dat wel kan met hetzelfde vermogen. Dan mogen ze de firmware wel eens aanpassen..

https://www.noordpool-air...in-ftxm-m-2-0-tot-7-1-kw/

als ik hier bijvoorbeeld kijkt dan lijkt het dat een 2.0 dus niet verder terug kan dan 1,3 bijvoorbeeld

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 02-11-2017 22:31 ]

Verwijderd

Ray schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:21:
[...]

zoals gezegd in de regel :) dan zal jou systeem een positieve uitzondering daarop zijn. Voor zover mij bekend kan bijvoorbeeld Daikin, in ieder geval bij een MS unit, niet verder terug dan zo'n 30% van zijn totaal vermogen.

wat me dan zou verbazen als een SP dat wel kan met hetzelfde vermogen. Dan mogen ze de firmware wel eens aanpassen..
mijn systeem pakt op turbo 2600watt. het laagste vermogen dat hij neemt voordat hij uit gaat is ongeveer 380watt

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:31:
[...]

mijn systeem pakt op turbo 2600watt. het laagste vermogen dat hij neemt voordat hij uit gaat is ongeveer 380watt
380 watt opgenomen vermogen x 4 a 5 is dus ook al grofweg 1700 watt verwarming of reken ik nu verkeerd ? dat is dus al het dubbele van die 800 die ze opgeven.

door mijn 'overkill' haal ik overigens ook maar een factor 2 ongeveer. opgenomen bij starten is zo'n 800 watt en na grofweg een minuut of zo gaat hij meestal al weer uit

koelen loopt hij netjes 24/7 te pruttelen op hete dagen maar verwarmen is geen succes (mede omdat ik de woonkamer niet meepak vermoed ik)

[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 02-11-2017 22:36 ]

Verwijderd

Binnetie schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:41:
[...]

Ik heb ook 48m2 en dat gaat bij mijn 3.5kw Daikin US prima, maar de temperatuur moet niet te ver kelderen. Dat heb ik wel geleerd van vorig jaar. 's Avonds bijv 2 graden lager zetten en dan laten draaien.
Tot nu toe lijk mijn verbruik minder te zijn dan vorig jaar zelfde periode (weet alleen niet of dit ook klopt i.v.m. het weer). Iemand die dit weet?
We waren bijvoorbeeld een weekend weg vorige week met temperaturen van zo'n 12 graden overdag en 7 graden 's nachts. Van donderdagavond tot zondagavond is de Daikin uit geweest en was het 16.5 graden. Maandagochtend aangezet toen was het 15.5 in huis. Hier had hij op fanstand AUTO best wel wat moeite mee om hem weer op 21 graden te krijgen, tenminste het verbruik die dag was vrij hoog.
Helpt het in die gevallen om de fanstand tijdelijk te verhogen naar bijvoorbeeld fanstand 4? Heb het idee dat de warmte dan alleen maar dieper de kamer in wordt verspreid.
wat ik hier merk is dat als ik de fan op laagste stand zet dat het max vermogen wat de warmtepomp pakt begrenst is tot 900watt.
iedere hogere fan stand geeft ook meer vermogen.
ik heb de fan meestal op laag staan.
wanneer ik thuis komt en de kamer is erg koud dan zet ik hem gewoon even op hi power stand
daarna zakt hij weer terug op de laagste stand en houd de kamer warm.

Verwijderd

Ray schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:32:
[...]

380 watt opgenomen vermogen x 4 a 5 is dus ook al grofweg 1700 watt verwarming of reken ik nu verkeerd ? dat is dus al het dubbele van die 800 die ze opgeven.

door mijn 'overkill' haal ik overigens ook maar een factor 2 ongeveer. opgenomen bij starten is zo'n 800 watt en na grofweg een minuut of zo gaat hij meestal al weer uit

koelen loopt hij netjes 24/7 te pruttelen op hete dagen maar verwarmen is geen succes (mede omdat ik de woonkamer niet meepak vermoed ik)
ik heb een langwerpige kamer van 5 meter breed bij 10 meter lang.
heb hem precies in het midden hangen van de lange muur.
ik laat hem meestal breedblazen ( dus naar links en rechts) zonder swing.
ik heb een toon thermostaat met een losse stekker die het verbruik van de warmtepomp registreert.hij zakt echt terug tot iets onder de 400 watt voordat hij uit gaat.
maar hij gaat bij mij nooit uit vandaag ook niet verwarmt dus aan een stuk door met een beetje stroom.
ik ben oprecht heel erg te spreken over de MHI warmtepomp.
vooral het verwarming vermogen is enorm.
mijn moeder heeft een US 3,5 kw maar die verwarming doet echt veel minder geven als ik hem op powerful zet

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2017 22:49 ]

Verwijderd

Ray schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:32:
[...]

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2017 02:13 ]

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Het staat in de folder :)

http://koelklimaattechnie...0ZS%20ZR%20ZSX%202017.pdf
bvuaemal schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:53:
Vraag: waar komt de data vandaan dat the 35ZXS bij -10C buiten temperatuur 3.3kW kan doen? In het technical manual kan ik bij 20C binnen temperatuur maar 2.9kW vinden (via de verwarmings tabel). De specificatie zegt ook dat de 35SXZ max 6.6kW aan verwarmen kan doen maar dit getal kan ik ook niet terugvinden. Ik heb nog met de importeur Stulz gebeld mar die kon het me niet duidelijk maken.
Daarom ga ik waarschijnlijk maar voor de 35ZS

[...]

• Otan
Is er een (kwaliteits)verschil tussen Mitsubishi Electric en MHI in het algemeen?

Bijv. de MHI 35ZSX-S (Diamond serie) doet inderdaad 3.3kW bij -10C terwijl de ME MSZ-LN35VG (ook Diamond serie) met vergelijkbare specs, maar 2.4kW doet bij -10C...Voor zover ik kan beoordelen is ME over het algemeen toch prijziger dan MHI..

Verwijderd

de meningen verschillen op internet over welke beter is.
voor ik mijn airco kocht is mij opgevallen dat bijna alle winkels en supermarkten bedrijven MHI hebben
neem aan dat het dan wel betrouwbaar is.
ik vind zelf dat MHI royale spec geeft voor de prijs en dat idd het verwarmingsvermogen onder het vriespunt veel hoger is dan de concurrentie.
ik wil gewoon een systeem hebben met kracht dat onder nul nog niet eens 50% hoef te geven.
je koopt toch geen warmte pomp die het niet trekt in de winter en waarmee je de cv moet laten helpen?
je auto de hele tijd op max toeren laten rijden doe je toch ook niet?
ik heb zelf de MHI SRK63ZR-S ( 1999euro scop 4,7)in een woonkamer van ongeveer 50 vierkante meter.
en dat gaat zo simpel met verwarmen van 16,5 graden naar 20 graden in maar goed 15min.
en het geluid is niet veel harder dan mijn moeder,s US 3,5
hoe groot is jou kamer? en wat is je budget?
mijn mening is dat je voor MHI moet gaan en neem wat over vermogen je zal er geen spijt van krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2017 13:51 ]

• Otan
Zelf zie ik ook vaak MHI hangen in de detailhandel.

Mijn woonkamer incl keuken is circa 52m2 en ziet er zo uit: https://photos.app.goo.gl/RNPyAQczxAEMtkMQ2

Ben wel beperkt tot positie A en B voor plaatsing binnenunit. Ik zoek een systeem dat geoptimaliseerd is voor verwarmen maar een 6.3kW systeem zoals jij hebt is naar mijn mening echt oversized, althans in mijn situatie...neemt niet weg dat ik bij lage temp voldoende vermogen wil, vandaar ook dat ik in hyper heating geinteresseerd ben maar ik moet ook rekening houden met geluidsniveau omdat ik recht onder de binnenunit zit.

In mijn situatie zou een ~4.2kW systeem met SCOP van >5 en voldoende capaciteit bij -10 ideaal zijn verwacht ik, maar weet zo niet welke systeem dat dan zou zijn...

Budget is niet direct een issue. Ik ben bereid te betalen voor een systeem dat voldoet aan mijn wensen en waar ik van op aan kan...

Verwijderd

waarom laat je niet gewoon wat installateurs komen en een offerte laten maken, daarna vergelijken...

• Otan
Wil graag vooraf mijn keuze beperken tot zeg 2 systemen (hopelijk lukt dat met de input hier) en dan installateurs laten komen want niet alle installateurs leveren alle merken. Begin deze week vroeg ik een plaatselijke installateur naar ME, maar dit merk kon hij niet leveren was het antwoord...

Verwijderd

Otan schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:14:
Wil graag vooraf mijn keuze beperken tot zeg 2 systemen (hopelijk lukt dat met de input hier) en dan installateurs laten komen want niet alle installateurs leveren alle merken. Begin deze week vroeg ik een plaatselijke installateur naar ME, maar dit merk kon hij niet leveren was het antwoord...
aangezien je onder de airco zit is het geluid idd een heel bepalende factor.
ik zal je wel aanbevelen om echt een 5,kw te nemen

Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZSX
daikin ururu sarara 5kw
panasonic Etherea 5,0kW / KIT-Z50-TKE heeft tot -7 ook veel verwarmingsvermogen
of de Mitsubishi Electric WSHZ-FH50i Deluxe hyper heating alleen die heeft maar een scop van 4,2 hyper heating gaat ten koste van de zuinigheid

de nieuwe panasonic Etherea 2017 schijnt volgens veel onderzoeken in verschillende landen het beste van het beste op dit moment te zijn.
http://www.climasense.nl/...rea-50kw-kit-z50-tke.html

nogmaals ga a.u.b voor 5kw voor jou ruimte

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2017 18:56 ]

• Otan
Thnx... denk inderdaad steeds meer aan 5kW gezien de inhoud van wk+keuken. Ga je voorgestelde systemen bekijken. Die Panasonic is R32 toch? Heeft dit naast millieu aspecten andere voordelen mbt verwarmen vergeleken met R410? Heeft de be/ont-vochtigings functie van US tijdens verwarmen een toegevoegde waarde? Hoe zijn de ervaringen en maakte deze optie het systeem meer gevoelig voor storingen? Las ergens in forum (weet even niet meer wie dat zei) dat je systemen met deze optie beter niet kunt nemen...

• bvuaemal
Daar heb je gelijk in.
Maar kijk eens in deze technical manuals naar de heating tabellen van de 35ZS en de 35ZSX
die schelen maar 10%. ook bij -10C. Dus de geqoute capaciteiten voor de ZXS serie kan ik nog niet goed thuis brengen.

http://www.mhi.vamco.info...203%20(SRK20-60ZSX-S).pdf
http://condex.bg/wp-content/uploads/2016/manuals/SRKxxZS.pdf

• bvuaemal
De panasonic heeft wel een min geluid van 30dB .........
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 18:49:
[...]

aangezien je onder de airco zit is het geluid idd een heel bepalende factor.
ik zal je wel aanbevelen om echt een 5,kw te nemen

Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZSX
daikin ururu sarara 5kw
panasonic Etherea 5,0kW / KIT-Z50-TKE heeft tot -7 ook veel verwarmingsvermogen
of de Mitsubishi Electric WSHZ-FH50i Deluxe hyper heating alleen die heeft maar een scop van 4,2 hyper heating gaat ten koste van de zuinigheid

de nieuwe panasonic Etherea 2017 schijnt volgens veel onderzoeken in verschillende landen het beste van het beste op dit moment te zijn.
http://www.climasense.nl/...rea-50kw-kit-z50-tke.html

nogmaals ga a.u.b voor 5kw voor jou ruimte

• Ray

Ray

bvuaemal schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 23:11:
De panasonic heeft wel een min geluid van 30dB .........
[...]
waarbij je dus in gedachten moet houden dat elke 3 db voor het menselijk oor een verdubbeling van het geluid is. Dus een unit van 19 dB verus 30 Db is een berhoorlijk verschil...

Verwijderd

Ray schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 23:27:
[...]

waarbij je dus in gedachten moet houden dat elke 3 db voor het menselijk oor een verdubbeling van het geluid is. Dus een unit van 19 dB verus 30 Db is een berhoorlijk verschil...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2017 01:54 ]

Verwijderd

Otan schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:23:
Zelf zie ik ook vaak MHI hangen in de detailhandel.

Mijn woonkamer incl keuken is circa 52m2 en ziet er zo uit: https://photos.app.goo.gl/RNPyAQczxAEMtkMQ2

Ben wel beperkt tot positie A en B voor plaatsing binnenunit. Ik zoek een systeem dat geoptimaliseerd is voor verwarmen maar een 6.3kW systeem zoals jij hebt is naar mijn mening echt oversized, althans in mijn situatie...neemt niet weg dat ik bij lage temp voldoende vermogen wil, vandaar ook dat ik in hyper heating geinteresseerd ben maar ik moet ook rekening houden met geluidsniveau omdat ik recht onder de binnenunit zit.

In mijn situatie zou een ~4.2kW systeem met SCOP van >5 en voldoende capaciteit bij -10 ideaal zijn verwacht ik, maar weet zo niet welke systeem dat dan zou zijn...

Budget is niet direct een issue. Ik ben bereid te betalen voor een systeem dat voldoet aan mijn wensen en waar ik van op aan kan...
jou kamer loopt meer in een hoek.
dus het gedeelte tot de keuken moet hij ook verwarmen?
maar direct onder de binnen unit zitten lijkt me niet prettig heb het net bij mezelf even getest.
en als je die kamer in hoekvorm warm wil krijgen heb je echt wel wat airflow nodig.
begin steeds meer te denken aan een daikin ururu sarara 5kw
of een Toshiba Daiseikai 8 RAS 16-G2-KVP/AVP 4,5kW

maar weet eigenlijk al zeker dat jij met de daikin ururu sarara 5kw helemaal de man bent.
die is gewoon het stilste en zuinigste.

• Otan
Het is wel de bedoeling om inderdaad gedeelte tot keuken en liefst ook de keuken zelf warm te krijgen. Het zou me ontmoedigen mocht dit door de indeling van mijn wk niet lukken, ongeacht het vermogen dat ik zou nemen.

Die Panasonic klinkt wel heel interessant, ook vanwege de afmetingen, maar zou deze echt een circa 3 keer hoger geluidsniveau hebben dan bijv de US?

Klopt de info op site van Climasense dat die Pana kan bevochtigen en ventileren, kan dat namelijk nergens terugvinden.

Ongelooflijk dat die US 5kW zo'n hoge SCOP heeft maar capacteit bij -10C is dan weer teleurstellend vergeleken met andere systemen...

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
De meeste toestellen springen een geluidsniveau hoger vanaf 5kW.

De SRK50ZSX springt met 4-5dB naar boven. (van 19 naar 23dB in stilste mode)
Daikin US hetzelfde (van 19dB naar 24dB in fluister mode)
De panasonic heeft zelfs fysiek andere afmetingen.
Die gaat van 19dB naar 30dB + toestel is 20cm breder.

Natuurlijk is de reden van het extra geluid de hogere luchtverplaatsing... Maar tenzij je die op high zet, is dezelfde luchtverplaatsing ook haalbaar bij de andere toestellen met een gelijkaardig dB niveau.

Denk dat, indien je 5kW modellen overweegt, je best kijkt naar de MHI SRK-ZSX, ME MSZ-LN of Daikin US.

Persoonlijk, maar dat is een afweging ivm efficientie en plaatsing:
Zou ik eerder kijken naar de SRK-ZSX of de MSZ-LN omwille dat deze toestellen heel wat minder 'lomp' zijn.
Die Mitsubishi toestellen hebben een diepte van ~22cm, terwijl de US ~37cm diepte heeft.

• Ray

Ray

@Otan is je doel volledig gasloos te gaan of gebruik je de cv bijvoorbeeld ook nog voor sww ? want als dat het geval is dan is het toch niet zo'n probleem om eventueel een paar dagen per jaar de cv in te zetten naast de WP zodat je de rest vd dagen minder geluid productie hebt als de unit gewoon in zijn normale bereik aan het werk is

• Otan
@Devpartner thnx. Ik overweeg 5kW maar vraag me af of in het geval ik zelfs met 5kW de keuken niet kan verwarmen, ik dan toch niet beter voor 3.5kW kan gaan. Stel dat keuken niet meegerekend wordt dan bedraagt vloeropp een kleine 40m2 en circa 106m3.
Vind het geen probleem om tijdens opwarmen naar gewenste temp "last" te hebben van meer db, maar geluidsniveau om kamer op temp te houden mag ivm feit dat ik dicht bij binnenunit zit, niet te hoog zijn.

@Ray nee wil niet gasloos gaan. CV heb ik nodig voor warmwater en badkamer boven plus soms de slaapkamer van kids. Kook ook op gas trouwens.

Heb er geen moeite mee met cv bij verwarmen. Daar had ik al op gerekend voor de keuken... uiteraard bij voorkeur een systeem waarbij ik zo min mogelijk op cv hoef terug te vallen.

• Ray

Ray

@Otan wat is dan al weer eens je motivatie om voor een WP te gaan ? imho lever je op comfort in tov cv en de je break even punt heb je denk ik ook niet snel gehaald financieel gezien.

natuurlijk is een L/L in de zomer ook wel zeer prettig (was voor mijn primair de reden) maar als je nog een goede ketel hebt / gas blijft gebruiken / geen PV overschot hebt etc zou ik niet zo snel omschakelen naar l/l voor verwarmen om eerlijk te zijn

daarnaast zal je ook je cv nog aardig moeten tweaken om pendelen te gaan voorkomen en iets moeten bedenken om hem aan te laten slaan op het moment dat je boven wilt verwarmen maar er onder geen vraag is omdat de ruimte door de LL warm wordt gehouden...

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 04-11-2017 13:42 ]

• bvuaemal
In jouw geval zou ik gewoon een 3.5kW MHV 35ZS nemen - dit is een van de stilste 19db of UL en 25db op L. Kost maar Euro1500 (incluief standaard installatie) en heeft een SCOP van 4.6. Als dat bevalt plaats je nog een tweede 2.5kW ZS in bv de keuken of hal en dan is jouw probleem opgelost. Als het niet bevalt ben je max E1500 kwijt.
Otan schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 12:26:
@Devpartner thnx. Ik overweeg 5kW maar vraag me af of in het geval ik zelfs met 5kW de keuken niet kan verwarmen, ik dan toch niet beter voor 3.5kW kan gaan. Stel dat keuken niet meegerekend wordt dan bedraagt vloeropp een kleine 40m2 en circa 106m3.
Vind het geen probleem om tijdens opwarmen naar gewenste temp "last" te hebben van meer db, maar geluidsniveau om kamer op temp te houden mag ivm feit dat ik dicht bij binnenunit zit, niet te hoog zijn.

@Ray nee wil niet gasloos gaan. CV heb ik nodig voor warmwater en badkamer boven plus soms de slaapkamer van kids. Kook ook op gas trouwens.

Heb er geen moeite mee met cv bij verwarmen. Daar had ik al op gerekend voor de keuken... uiteraard bij voorkeur een systeem waarbij ik zo min mogelijk op cv hoef terug te vallen.

• Otan
@Ray ik heb in de wk onvoldoende vermogen van de radiatoren. Hangt overigens maar 1 flinke achter de hoekbank. Toen we het huis kochten zat er een schuifpui (oorspronkelijk zit deze er niet bij deze woningen) maar ontbreekt een convectorput. Kom volgens berekeningen circa 4 tot 5kW aan (radiator)vermogen te kort in wk. Duurt erg lang voor het warm is en dan nog is het niet behaaglijk. Kosten plaatsen convectorput zijn ten eerste meer dan WP en heb je de nadelen van een put. Verder heb ik geen ruimte om een extra radiator te plaatsen.

Ik wil dus graag de kamer snel aangenaam warm krijgen en zoveel mogelijk besparen op gas vandaar de keuze voor een WP.

• Otan
Betreft tweaken cv, hierover had ik contact opgenomen met Nefit en het is mogelijk door plaatsen van een controller, de ketel vanuit een andere ruimte dan waar thermostaat hangt, aan te sturen

• Ray

Ray

@Otan is het dan geen idee ze gewoon volledig naast elkaar te gebruiken ? stel je WP zo in dat hij stopt bij zo'n 19 graden en als je dan als setpoint 20 hebt zal je cv vermoedelijk alles netjes op warmte houden. dan kan je ook je woonkamer houden als referentie punt

want zo'n controller kan je ketel wel schakelen maar waar laat je alle warmte die hij dan af gaat geven ? de ondergrens van een cv is vaak vele malen meer dan 1 radiator die vraagt. je moet dan met een retour ventiel gaan werken maar als het water direct weer heet bij de ketel komt zal die gaan pendelen...

mijn idee nu ik dit zo lees. Hang er gewoon een ftxm 35 M neer, kost de kop niet, ziet er netjes uit en laat die samen lopen met de ketel zoals boven beschreven. Je hebt dan weinig tot geen geluid en in de zomer kan je ook fijn koelen

je kan er ook nog voor kiezen VV in te laten frezen. is het probleem waarschijnlijk ook verholpen en het je maximaal comfort. maak dan wel even een aparte zone voor de pui. Heb ik hier ook en geen last van koudeval

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 04-11-2017 14:41 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-11 11:54
bvuaemal schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:08:
In jouw geval zou ik gewoon een 3.5kW MHV 35ZS nemen - dit is een van de stilste 19db of UL en 25db op L. Kost maar Euro1500 (incluief standaard installatie) en heeft een SCOP van 4.6. Als dat bevalt plaats je nog een tweede 2.5kW ZS in bv de keuken of hal en dan is jouw probleem opgelost. Als het niet bevalt ben je max E1500 kwijt.
[...]
Voor iets meer heb je ook een FTXM35 van Daikin met Wifi en 5,1 scop voor zowel koelen als verwarmen.

• Otan
Aanvankelijk dacht ik daar ook aan. WP als hoofdverwarming, daar nodig en boven met cv. Echter dacht ik, als ik met 5kW de gehele benedenverdieping kan verwarmen...

Verwijderd

Dat lukt je ook. hoevaak is het in Nederland overdag -5? en laat dat 10 dagen per jaar zijn en die 10 dagen de unit flink laten toeren?
Altijd voordeliger als gas.

• Otan
@Ray vv heb ik ook overwogen maar met drie kleine kinderen waarvan 1 nog geen jaar oud vond ik dat een te grote ingreep. Ik heb een kruipruimte en broodjesvloer. De oude dekvloer moet eruit om van boven isolatie aan te brengen. Zou dan een parketvloer komen en moet de nieuwe dekvloer circa 2 maanden drogen etc. Denk dat jouw idee van een 3.5kW unit icm met cv een giede compromis is. Dan kan ik kiezen voor compacte binnenunit en hoge SCOP bij lage geluidsdruk...

@Verwijderd betreft aantal extreem koude dagen heb je wel een punt inderdaad...

• Ray

Ray

@Otan je kan VV op basis van droogbouw overwegen. Ligt er dan direct gebruiksklaar in (en werkt lekker snel, als ik het nog een keer zou zijn kies ik voor droogbouw)

overigens hoef je niet perse bij natbouw onder de leidingen te isoleren. aangezien je een kruipruimte hebt kan dat ook prima van onder de vloer (heb ik ook gedaan) en dan is fraisen weer prima mogelijk.

maar cv samen met wp is ook een prima optie

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 04-11-2017 16:50 ]

• Otan
Denk dat de keuze is beperkt tot 3.5kW met hoogste SCOP, laagste db en geen US ivm omvang binnenunit.Ben bang hinder te zullen ondervinden van het geluidsniveau van een 5kW systeem in de laagte stand...

[ Voor 5% gewijzigd door Otan op 04-11-2017 18:24 ]

• bvuaemal
Is een prima alternatief. Wel ongeveer 300 E duurder.
Vraag wat is de capaciteit van de FTXM35 bij -10? quote]Noord27 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:56:
[...]

Voor iets meer heb je ook een FTXM35 van Daikin met Wifi en 5,1 scop voor zowel koelen als verwarmen.
[/quote]

• Ray

Ray

Otan schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:20:
Denk dat de keuze is beperkt tot 3.5kW met hoogste SCOP, laagste db en geen US ivm omvang binnenunit.Ben bang hinder te zullen ondervinden van het geluidsniveau van een 5kW systeem in de laagte stand...
overweeg dan zoals eerder genoemd de ftxm35M ik heb een aantal van deze untis en de 3,5 in de emura uitvoering (aanrader) deze zijn echt stil en ik ben daar zeeeeerr kritisch in

• Otan
@Ray @bvuaemal bedoel je dan deze: http://www.climasense.nl/...w-100m3-bluevolution.html

De 3.5kW Emura heeft geen SCOP van 5.1 voor zover ik kon vinden op site van Climasense.

Wat bedoel je met ftxm35M in de Emura uitvoering?

Verwijderd

de emura is r32 waarschijnlijk. de M serie ook toch?

• Ray

Ray

Otan schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:36:
@Ray @bvuaemal bedoel je dan deze: http://www.climasense.nl/...w-100m3-bluevolution.html

De 3.5kW Emura heeft geen SCOP van 5.1 voor zover ik kon vinden op site van Climasense.

Wat bedoel je met ftxm35M in de Emura uitvoering?
ik doel inderdaad op de R32 uitvoering. deze dus\

http://www.climasense.nl/...0m3-r32-bluevolution.html

zie inderdaad dat de scop tov de gewone 35M lager is. Zelf eerlijk gezegd nooit op gelet. voor zover ik weet is het binnenwerk zo goed als gelijk alleen heeft de emura een design behuizing. begrijp dan ook niet helemaal waarom dat ten koste gaat van het rendement...

moet ook zeggen dat ik bij het samenstellen daar ook niet op gelet heb. ging mij om de looks aangezien het een zichtplek is in de woonkamer en ik een betrouwbaar merk wil.

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 04-11-2017 18:51 ]

Verwijderd

design is altijd inleveren op gebruik/rendement., ooit een designer bank gehad waarop je lekker kan liggen?

• Noord27
bvuaemal schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:26:
Vraag wat is de capaciteit van de FTXM35 bij -10? quote]Noord27 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:56:
[...]

[/quote]
Ik betaal 1660 incl wifi en installatie met meerdere boringen (dak en gevel) voor de ftxm 35 R32. De Mitsu vond ik er niet zo fraai uit zien met glanzend wit plastic.

• Notna

Notna

Where are you?®

bvuaemal schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:26:
[...]

[/quote]
Daikin heeft daar een hele mooie tool voor. Ik heb zelf deze combinatie:

http://nl.intpre.daikineu...TXM35M2V1B&i2=FTXM20M2V1B

Ik weet eigenlijk niet of de FTXM op een singlesplit systeem kan of dat dit enkel multisplit is

Ow wacht @Noord27 heeft dat :$. Welke buitenunit heb jij er op zitten, een 2MXM40?

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 04-11-2017 19:36 ]

• Otan
Noord27 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:02:
[...]

Ik betaal 1660 incl wifi en installatie met meerdere boringen (dak en gevel) voor de ftxm 35 R32. De Mitsu vond ik er niet zo fraai uit zien met glanzend wit plastic.
Mag ik vragen waar Noord27

• Noord27
@notna hij wordt pas over 2 weken ongeveer geïnstalleerd..

Buitendeel is een RXM35M.

Geheel heeft een nomibale verwarmingscapaciteit van 4.0kW. Bij -10C is dat nog 2,1kW.

@Otan
PM koevlaas2 maar eens even. Houd er wel rekening mee dat elke situatie anders is en hij hier meer werkzaamheden reeds heeft gedaan. Dus geen prijsgarantie. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Noord27 op 04-11-2017 19:42 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Noord27 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:40:

Geheel heeft een nomibale verwarmingscapaciteit van 4.0kW. Bij -10C is dat nog 2,1kW.

@Otan
PM koevlaas2 maar eens even. ;)
Voor de goede orde:
http://nl.intpre.daikineu...RXM35M2V1B&i1=FTXM35M2V1B

• Ray

Ray

@Notna heb jij de link naar die tool zonder dat hij al ingevuld is ? wil mijn systeem er wel eens inzetten

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:42:
@Notna heb jij de link naar die tool zonder dat hij al ingevuld is ? wil mijn systeem er wel eens inzetten
Scroll eens helemaal naar beneden en druk dan op 'nieuwe zoekopdracht' ;)

http://nl.intpre.daikineu...ergylabel/lot10/index.jsp

• Noord27
Volgens mij is dat hem niet. Het is de FTXM35M. A+++: 5,1 geen 4,85. Je laat nu de ...35K zien, niet de ...35M.

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 04-11-2017 19:44 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Noord27 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:43:
[...]

Volgens mij is dat hem niet. Het is de FTXM35M. A+++: 5,1 geen 4,85.
Dikke vingers van mijn kant :>

Aangepast

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Noord27 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:40:

@Otan
PM koevlaas2 maar eens even. Houd er wel rekening mee dat elke situatie anders is en hij hier meer werkzaamheden reeds heeft gedaan. Dus geen prijsgarantie. ;)
Bij -10 hebben mijn Crystal Samsung LL WP's uit 2013 met standaard WiFi:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/20ff781.jpg
De nieuwere versies doen het nog beter, misschien ook wel in aanschaf.

• Ray

Ray

Notna schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:43:
[...]

Scroll eens helemaal naar beneden en druk dan op 'nieuwe zoekopdracht' ;)

http://nl.intpre.daikineu...ergylabel/lot10/index.jsp
aah found it!

http://nl.intpre.daikineu...TXM20M2V1B&i4=FTXM25M2V1B

best nette score voor een 4 unit MS systeem toch ?

• Otan
Het wordt 1 van deze:

https://photos.app.goo.gl/S1OaHF0zz1hUrCt83

Mijn gevoel zegt de Panasonic, maar kan deze werkelijk ventileren?

Een nadeel van de Pana is dat de wifi module relatief duur is (€225,- bij Climasense).

Wat denken jullie?

Bvd

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De WAF van een binnenunit is nog steeds dusdanig dat ik zelfs na lang zeuren mijn investeringsplan niet goedgekeurd krijg :(

Een kanaal unit is echter wel een optie, gezien we toch een schouw willen maken voor een bio-ethanol of electrische sfeer haard zou deze hier prima in kunnen passen.

Het valt mij op dat de SCOP van de kanaalunits behoorlijk achterblijft in vergelijking tot de wandmodellen, ook het geluidsniveau is hoger.

Heeft iemand ervaring met een kanaalunit en dan met name qua geluid.

Ik had zelf onderstaande Daikin gevonden met toch een SCOP van 4.24. Ik verwacht met 2.5kw in 90% van de tijd uit te komen, het is ook geen bezwaar om bij hele koude periodes de CV bij te moeten schakelen.

http://www.climasense.nl/...75-m3-satellietmodel.html

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Ray

Ray

heb je de emura wel eens bekeken ? ook heeft LG design modellen

kanaal units is echt weer een verhaal apart. hoe wil je deze netjes wegbouwen ?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb al diverse modellen laten zien en ongeacht het model, het blijft een no-go :(
De kanaal unit zou ik in de schouw van de sfeer haard kunnen bouwen, met een koof voor de leidingen naar de buitengevel.

De diepte van de daikin unit is 62cm dus dat lijkt goed te doen mits de aanvoer van lucht en de leidingen aan de onderkant of aan de zijkant komen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Je hebt ook inbouwtoestellen die verticaal staan en maar diepte hebben van 20cm,
Kan je afwerken achter valse wand of kast.

Daikin FNQ35A / RXS35L
ARYG LLTB

de COP waarden vallen inderdaad wat lager uit...

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Devpartner schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:28:
Je hebt ook inbouwtoestellen die verticaal staan en maar diepte hebben van 20cm,
Kan je afwerken achter valse wand of kast.

Daikin FNQ35A / RXS35L
ARYG LLTB

de COP waarden vallen inderdaad wat lager uit...
Die had ik nog niet gezien, met een dikte van 200mm kan deze prima in de schouw _/-\o_. Twee roosters in de schouw krijg ik hier wel "verkocht". De SCOP van 4.24 voor de 2.5KW vindt ik nog best acceptabel :)

Alleen het luchtkanaal zal wel maatwerk worden maar dat zie ik dan wel.
Thanks!

Afbeeldingslocatie: http://www.climasense.nl/img/cms/fnq-a-climasense.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 05-11-2017 15:10 ]

Verwijderd

Otan schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:37:
Het wordt 1 van deze:

https://photos.app.goo.gl/S1OaHF0zz1hUrCt83

Mijn gevoel zegt de Panasonic, maar kan deze werkelijk ventileren?

Een nadeel van de Pana is dat de wifi module relatief duur is (€225,- bij Climasense).

Wat denken jullie?

Bvd
is het misschien mogelijk dat je een paar foto,s van je kamer post?
dan hebben we een beter beeld van waar de airco eventueel kan hangen en ook van die hoek kamer die je heeft
en ook waar je bank staat
je kan jezelf wel focussen op die 19DB maar op zijn laagste stand met 19DB ga je de kamer echt niet warm krijgen als het koud is dan geeft hij zijn volle vermogen niet
die 3,5 kw gaat jou niet blij maken in die kamer van 50 vierkante meter.
je maakt jezelf veel te druk om de DB,s het is geen stereo toren die aan staat als je een airco hebt met 25DB dat stoort niet.
ik zal het erg vinden als je dadelijk een systeem koopt voor een hoop geld en het valt tegen.
wat betreft je vraag welk systeem van de 3,5 airco,s dan zal ik voor de Panasonic gaan.
ik zal gewoon een 5 kw of die MHI srk 63 zr nemen.
die heb ik hier zelf hangen en is helemaal niks te zwaar hij moduleert gewoon even ver terug als een 3,5kw
alleen hij trekt het altijd makkelijk hij hoef nooit veel te geven waardoor hij minder geluid maakt dan een 3,5 systeem dat alles moet geven om de ruimte te verwarmen.
daar trek jij heel jou kamer mee warm.
1999euro inc 5jaar garantie en montage en je bent gewoon helemaal de man.
mocht je dicht in de buurt van den bosch wonen dan mag je van mij wel komen kijken/voelen.

advies van een goede airco zaak even knip/plak

Wij adviseren om geen airconditioning te nemen met te weinig capaciteit omdat de airco dan continu zal draaien op vol vermogen om de ruimte te kunnen koelen of verwarmen en heeft U ook het meeste last van geluid en kost het U te veel aan elektrisch en gaat ten koste van de levensduur.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2017 15:09 ]

Verwijderd

Ventileren kunnen ze allemaal, verversen maar 1. US
Neem voor die paar tientjes meer gewoon een 5kw,. zoals eerder gelezen en benoemd kunnen ze even ver terug toeren dus niet meer stroomverbruik.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:56:
Ventileren kunnen ze allemaal, verversen maar 1. US
Neem voor die paar tientjes meer gewoon een 5kw,. zoals eerder gelezen en benoemd kunnen ze even ver terug toeren dus niet meer stroomverbruik.
ik ben het met stillegenieter helemaal eens.
voor die paar tientjes meer een systeem dat sterk genoeg is.
een 3,5 kw op zo,n kamer is zo fout.

• Otan
johan270181 schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:28:
[quote]

dan hebben we een beter beeld van waar de airco eventueel kan hangen en ook van die hoek kamer die je heeft
je kan jezelf wel focussen op die 19DB maar op zijn laagste stand met 19DB ga je de kamer echt niet warm krijgen als het koud is dan geeft hij zijn volle vermogen niet
je maakt jezelf veel te druk om de DB,s het is geen stereo toren die aan staat als je een airco hebt met 25DB dat stoort niet.
ik zal het erg vinden als je dadelijk een systeem koopt voor een hoop geld en het valt tegen.
wat betreft je vraag welk systeem van de 3,5 airco,s dan zal ik voor de Panasonic gaan.
die heb ik hier zelf hangen en is helemaal niks te zwaar hij moduleert gewoon even ver terug als een 3,5kw
alleen hij trekt het altijd makkelijk hij hoef nooit veel te geven waardoor hij minder geluid maakt dan een 3,5 systeem dat alles moet geven om de ruimte te verwarmen.
mocht je dicht in de buurt van den bosch wonen dan mag je van mij wel komen kijken/voelen.

Wij adviseren om geen airconditioning te nemen met te weinig capaciteit omdat de airco dan continu zal draaien op vol vermogen om de ruimte te kunnen koelen of verwarmen en heeft U ook het meeste last van geluid en kost het U te veel aan elektrisch en gaat ten koste van de levensduur.
[...]

[ Voor 5% gewijzigd door Otan op 05-11-2017 16:27 ]

• Otan
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:28:
[...]

https://photos.app.goo.gl/pFjJwrFv6VzPwOjg2

• Otan
@Verwijderd de muur waar dat vierkante schilderij hangt boven de bank is een buitenmuur

• Ray

Ray

otan heeft al aangegeven cv en WP te willen combineren dus vermogen te kort zal niet spelen lijkt me. Ik zit naast een 3,5 unit en die doet met koelen zelden meer dan de laagste stand in een kamer van > 50m2 met 14m2 glas zonder zonnewering.. Verwarmen heb ik niet zo veel ervaring mee omdat ik primair de vv gebruik.

bottemline voor heating only zou het 5kw argument best een ding zijn maar in een 'hybride' opstelling, vanzelfsprekend weer afhankelijk van het warmte verlies vd ruimte, zou 3,5 prima uit moeten kunnen. De standaard tabellen , zowel voor WP als CV komen imho ook absurd hoog uit in de regel

als ik hier kijk dan heb ik ruim 9 KW nodig 12 KW zelfs! had voor nieuwbouw gekozen maar dit is jaren 70 met na isolatie....

https://www.radiatorxxl.nl/radiator-vermogen-berekenen

echter mijn VV doet nog geen 5 KW. Dus heb ik onwetend een T22 van 2,6 KW en een T33 van 2,5 KW bij laten hangen. Die zijn dus in 6 jaar tijd nog nooit aan geweest.....

zoals al meerdere malen hier vermeld is het verschil tussen 3,5 en 5 kw 'maar' 4 a 5 db. echter 3 db is een verdubbeling van het geluid voor het oor. Dus afhankelijk hou belangrijk je dat vindt......

[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 05-11-2017 17:51 . Reden: calculator geeft 12 KW ]

Verwijderd

En de andere muur die aan je tuin grenst? naast de lamellen? blaast hij meteen de lange kant op.
Otan schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:30:
@Verwijderd de muur waar dat vierkante schilderij hangt boven de bank is een buitenmuur

• Otan
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:54:
En de andere muur die aan je tuin grenst? naast de lamellen? blaast hij meteen de lange kant op.

[...]
Ja zoals ik ook op de plattegrond had aangegeven, aan 1 van die twee muren moet ie dan komen te hangen. Er is geen andere mogelijkheid. Rechts van de lamellen, dan kan ie ook het eetgedeelte verwarmen, maar als we tv kijken zitten we daar wel altijd recht onder, waar nu ook de kinderen zitten...

Verwijderd

Blaast toch over je heen?
lucht gaat toch rond waar die ook hangt.
ik heb dan de US en hangt bij mij ook net boven de bank(net niet eigenijk) maar met de sensor aan blaast hij de lucht van me weg als de unit iemand ziet.
zet je de sensor uit dan blaast hij gewoon wat de unit wilt.(instel richting)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2017 17:05 ]

Verwijderd

is er iets mogelijk dat je hem neerhangt boven die witte kast met spiegel? zodat hij de woonkamer inblaast?
dan naar binnen gaan met de leiding ergens bij de schijfdeur aan de bovenkant ofzo?
dat zal ideaal zijn.
dan kan hij lekker swingen van links naar recht dan maakt hij de hele ruimte warm ook de keuken
je kan hem dat ook wat hoger zetten kwa airflow zonder last van het geluid te hebben.
dan heb je alleen een leiding over de muur lopen een paar meter of je moet de leiding er in laten verwerken en afsmeren
ik zal zoiezo geen 3,5 kw pakken voor deze ruimte
de muur recht naast de lamellen en dan schuin laten blazen richting de eettafel is ook een optie.
alleen het blazen hoor je dan wel als je eronder zit.
kon je hem maar hangen boven aan de muur boven de witte kast met spiegel en dan een US 5kw.
eerlijk is eerlijk het is wel een super systeem met luchtzuivering en luchtverversing alles erop en eraan.
hij is gewoon completer dan mijn MHI

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2017 17:14 ]

• Ray

Ray

een laatste heads up waarna ik je veel wijsheid wens..

verschil tussen 3,5 en 5 is niet alleen het aantal db maar ook de minimale debiet. klinkt wellicht logisch maar had er zelf destijds niet zo aan gedacht. een 5 zal dus op de laagste stand altijd meer lucht verplaatsen dan een 3,5

dat gezegd te hebben schijnt er ook verschil tussen merken te zijn hoe ze omgaan met de fan tijdens standby. maw wat doet de fan als de target temp gehaald is ? Bij Daikin gaat deze dan uit en is de unit dus 100% stil en heb je geen last van (ongewenste) luchtstroming. elke 10 minuten loopt hij dan even om te meten of de temp nog naar wens is. Andere merken laten schijnbaar de fan altijd lopen waardoor er dus altijd geluid en luchtstroming is vertelde mijn monteur en iemand van Daikin service zelf. Ik zou dat zelf niet prettig gevonden hebben vooral niet de unit bijvoorbeeld op de slaapkamer

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 05-11-2017 17:38 ]

• Otan
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 17:04:
[...]

is er iets mogelijk dat je hem neerhangt boven die witte kast met spiegel? zodat hij de woonkamer inblaast?
dan naar binnen gaan met de leiding ergens bij de schijfdeur aan de bovenkant ofzo?
dat zal ideaal zijn.
dan kan hij lekker swingen van links naar recht dan maakt hij de hele ruimte warm ook de keuken
je kan hem dat ook wat hoger zetten kwa airflow zonder last van het geluid te hebben.
dan heb je alleen een leiding over de muur lopen een paar meter of je moet de leiding er in laten verwerken en afsmeren
ik zal zoiezo geen 3,5 kw pakken voor deze ruimte
de muur recht naast de lamellen en dan schuin laten blazen richting de eettafel is ook een optie.
alleen het blazen hoor je dan wel als je eronder zit.
kon je hem maar hangen boven aan de muur boven de witte kast met spiegel en dan een US 5kw.
eerlijk is eerlijk het is wel een super systeem met luchtzuivering en luchtverversing alles erop en eraan.
hij is gewoon completer dan mijn MHI
Die lange wand zou ideaal zijn maar dan moeten leidingen door betonnen plafond en kom ik in de badkamer of slaapkamer uit afhakelijk van waar binnenunit geplaatst wordt en dan nog een keer naar buiten. Kan namelijk niet boven de pui naar buiten want daar zit de betonnen latei. Daarnaast is een koof over de wand not done en bij infrezen zou, als je het netjes wilt doen, die hele wand opniew gespachtelputz moeten. Dat gaat allemaal te ver. Hij komt sowiezo op 1 van die buitenmuren bij hoekbank maar toch dank voor het voorstel!

• bvuaemal
Als ik naar de foto's kijk zou ik een 3.5kW in de kamer plaatsen (die kan die ruimte mooi warm houden met een laag geluids nivo) en ik zou de keuken met een andere warmte bron gaan verwarmen.

De 6.2kW MHI is volgens my wel erg groot voor kamer ruimte qua capaciteit en afmeting (1.2 m lengte) en 28dB op UL stand hoor je echte wel.

Qua vorm vind ik de Daikin Emura er mooi (ook mijn echtgenoot :) ) maar deze is wel E500 duurder dan bv de MHI SRKSZ35

Verwijderd

Otan schreef op zondag 5 november 2017 @ 17:57:
[...]

Die lange wand zou ideaal zijn maar dan moeten leidingen door betonnen plafond en kom ik in de badkamer of slaapkamer uit afhakelijk van waar binnenunit geplaatst wordt en dan nog een keer naar buiten. Kan namelijk niet boven de pui naar buiten want daar zit de betonnen latei. Daarnaast is een koof over de wand not done en bij infrezen zou, als je het netjes wilt doen, die hele wand opniew gespachtelputz moeten. Dat gaat allemaal te ver. Hij komt sowiezo op 1 van die buitenmuren bij hoekbank maar toch dank voor het voorstel!

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2017 18:16 ]

• Ray

Ray

@bvuaemal de emura wordt vaak behoorlijk duur aangeboden maar als je een installateur vindt die direct in kan kopen is hij 'maar' iets van 250 duurder dan een standaard ftxm bijvoorbeeld. Ik heb hem hangen en vind het de meerprijs zeker waard.

enne 19 <> 25 = 6 db verschil is dat niet 4x zo luid ?

Verwijderd

daikin US 3,5 of de US 5kw denk persoonlijk dat het daar tussen gaat

• Otan
bvuaemal schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:04:
Als ik naar de foto's kijk zou ik een 3.5kW in de kamer plaatsen (die kan die ruimte mooi warm houden met een laag geluids nivo) en ik zou de keuken met een andere warmte bron gaan verwarmen.

De 6.2kW MHI is volgens my wel erg groot voor kamer ruimte qua capaciteit en afmeting (1.2 m lengte) en 28dB op UL stand hoor je echte wel.

Qua vorm vind ik de Daikin Emura er mooi (ook mijn echtgenoot :) ) maar deze is wel E500 duurder dan bv de MHI SRKSZ35

[...]
Dat denk ik ook dat 3.5kW genoeg is. Maakt me niet uit hoeveel herrie de binnenunit maakt tijdens opwarmen, maar eenmaal op temp vind het geluid om op temp te houden toch erg belangrijk. De hal beneden, keuken, badkamer en soms slaapkamers moet ik toch met cv verwarmen.

Ik ben erg gecharmeerd van de Panasonic. Nu nog een goeie installateur vinden.

Verwijderd

Otan schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:40:
[...]

Dat denk ik ook dat 3.5kW genoeg is. Maakt me niet uit hoeveel herrie de binnenunit maakt tijdens opwarmen, maar eenmaal op temp vind het geluid om op temp te houden toch erg belangrijk. De hal beneden, keuken, badkamer en soms slaapkamers moet ik toch met cv verwarmen.

Ik ben erg gecharmeerd van de Panasonic. Nu nog een goeie installateur vinden.
Ik ben ook erg gecharmeerd van de Panasonic is ook een extreem goed systeem op Google staat het in heel veel landen bovenaan ook betrouwbaarheid.
de ethera 3,5 kw 2017 wil je dan kopen neem ik aan?
zit ook luchtzuivering in met nano g is ook fijn voor de kinderen gezonde lucht.
een goede scop waarde. lekker stil. 5 jaar garantie
verwarmingsvermogen bij -7 is ook goed.
R32 dus klaar voor de toekomst.
ik denk dat je de juiste keuze maakt.
let er wel op dat je het nieuwe type koop van 2017!

• Otan
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:59:
[...]

Ik ben ook erg gecharmeerd van de Panasonic is ook een extreem goed systeem op Google staat het in heel veel landen bovenaan ook betrouwbaarheid.
de ethera 3,5 kw 2017 wil je dan kopen neem ik aan?
zit ook luchtzuivering in met nano g is ook fijn voor de kinderen gezonde lucht.
een goede scop waarde. lekker stil. 5 jaar garantie
verwarmingsvermogen bij -7 is ook goed.
R32 dus klaar voor de toekomst.
ik denk dat je de juiste keuze maakt.
let er wel op dat je het nieuwe type koop van 2017!
Dat denk ik ook. Ik begrijp het standpunt van de 5kW adviezen heel goed en heb het ook serieus overwogen, maar het is niet de bedoeling de gehele benedenverdieping enkel met WP te verwarmen of gasloos te gaan. De ruimte leent zich daar ook helaas niet voor door de indeling en moet sowiezo cv gebruiken voor andere ruimtes.

Ik bedoel inderdaad het 3.5kW 2017 model:

http://www.climasense.nl/...ry=KIT-Z35-TKE&results=16

Voldoet eigenlijk aan nagenoeg al mijn wensen.
Is de meest compacte scop 5.1 binnenunit met een diepte van maar 194mm! Stil, mooi in mat wit, zal woonkamer niet misstaan en bij -10C doet ie nog steeds 3.2kW. Behalve wifi module is relatief duur met €225,- maar zou ik toch graag erbij willen.

Op internet kan ik deze Pana alleen maar vinden bij Climasense...zoals ik het lees in het forum heeft deze installateur wel de voorkeur bij de meesten toch?

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik heb al enige tijd dit topic gevolgd en grotendeels doorgelezen.

Voor mijn situatie wil ik zowel huis het kunnen verwarmen alsmede willen koelen via een airco unit. Het gaat hier dan om de woonkamer, slaapkamer 1, slaapkamer 2 en een zolder. Alle kamers liggen aan dezelfde buitenmuur welke vrij bereikbaar is via eigen terrein. De voorkeur gaat uit naar een multisplit unit.

Woonkamer incl. keuken is ongeveer 80m2, slaapkamer 1 is ongeveer 28 m2, slaapkamer 2 ongeveer 24 m2, en de zolder ongeveer 30 m2.

Na diverse installateurs over de vloer te hebben gehad voor advies/offerte is mijn keuze vooralsnog gevallen op een Daikin installatie.

Hebben jullie feedback over de voorkeur die ik na dit gehele traject heb uitgekozen;

1 buitenunit Daikin MXS86F, koelcapaciteit 2,48~8,61 KW, verwarmingscapaciteit 1,45~9,38 kW

2 binnenunits Daikin FTXS20K, voor in de slaapkamers,
1 binnenunit Daikin FTXS35K voor de zolder
1 binnenunit Daikin Emura FTXG35LW voor de woonkamer.

Voor de woonkamer hebben we een emura gekozen doordat deze net iets minder standaard is dan een gewone airco.

Prijs incl. montage <5500 euro.

Misschien belangrijk om te weten is dat ik een overschot heb van een 2500-3000 kwh stroom wegens vermindering verbruik (heb voor 6840 aan panelen liggen).

ik sta open voor aanbevelingen.

Verwijderd

Otan schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:24:
[...]

Dat denk ik ook. Ik begrijp het standpunt van de 5kW adviezen heel goed en heb het ook serieus overwogen, maar het is niet de bedoeling de gehele benedenverdieping enkel met WP te verwarmen of gasloos te gaan. De ruimte leent zich daar ook helaas niet voor door de indeling en moet sowiezo cv gebruiken voor andere ruimtes.

Is de meest compacte scop 5.1 binnenunit met een diepte van maar 194mm! Stil, mooi in mat wit, zal woonkamer niet misstaan en bij -10C doet ie nog steeds 3.2kW. Behalve wifi module is relatief duur met €225,- maar zou ik toch graag erbij willen.

Op internet kan ik deze Pana alleen maar vinden bij Climasense...zoals ik het lees in het forum heeft deze installateur wel de voorkeur bij de meesten toch?
bel voor de gein eens aircovoordeel uit zwolle en vraag voor hoeveel hij dit systeem kan leveren.
hij heeft bij mij ook gemonteerd.
bij mij scheelde het bijna 600 euro met alle andere zaken
hij is met service ook binnen 24 uur ter plekke
climasense is idd een goede betrouwbare zaak

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2017 20:20 ]

Verwijderd

Denk ook dat je wat rond moet bellen voor de juiste te vinden. Climasense was idd ook bij mij een juiste keus en volgens mij de installateur die hier het bekendste is.

quote]Otan schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:24:
[...]

[/quote]

Verwijderd

11kw aan binnen units op een multisplit die 9.4kw doet en dan als hoofdverwarming?
neem aan dat je kan bijverwarmen met je cv?
Willianv schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:13:
Ik heb al enige tijd dit topic gevolgd en grotendeels doorgelezen.

Voor mijn situatie wil ik zowel huis het kunnen verwarmen alsmede willen koelen via een airco unit. Het gaat hier dan om de woonkamer, slaapkamer 1, slaapkamer 2 en een zolder. Alle kamers liggen aan dezelfde buitenmuur welke vrij bereikbaar is via eigen terrein. De voorkeur gaat uit naar een multisplit unit.

Woonkamer incl. keuken is ongeveer 80m2, slaapkamer 1 is ongeveer 28 m2, slaapkamer 2 ongeveer 24 m2, en de zolder ongeveer 30 m2.

Na diverse installateurs over de vloer te hebben gehad voor advies/offerte is mijn keuze vooralsnog gevallen op een Daikin installatie.

Hebben jullie feedback over de voorkeur die ik na dit gehele traject heb uitgekozen;

1 buitenunit Daikin MXS86F, koelcapaciteit 2,48~8,61 KW, verwarmingscapaciteit 1,45~9,38 kW

2 binnenunits Daikin FTXS20K, voor in de slaapkamers,
1 binnenunit Daikin FTXS35K voor de zolder
1 binnenunit Daikin Emura FTXG35LW voor de woonkamer.

Voor de woonkamer hebben we een emura gekozen doordat deze net iets minder standaard is dan een gewone airco.

Prijs incl. montage <5500 euro.

Misschien belangrijk om te weten is dat ik een overschot heb van een 2500-3000 kwh stroom wegens vermindering verbruik (heb voor 6840 aan panelen liggen).

ik sta open voor aanbevelingen.

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Dank voor je reactie.

Ga het niet als hoofdverwarming gebruiken, het is puur bijverwarming waarbij alle units nooit gelijktijdig zullen werken.
In de woonkamer heb ik vloerverwarming als hoofdverwarming. Op de slaapkamers en zolder hebben we gewoon radiatoren. Slaapkamers worden eigenlijk nooit verwarmd door de CV, de zolder wel als we vanaf huis werken.
In praktijk zullen we voor de slaapkamer en zolder de airco functionaliteit gebruiken, echter max 2 ruimtes gelijktijdig.
Als verwarming zouden we de woonkamer en de zolder doen. De woonkamer als bijverwarming of om even een temperatuursboost te genereren.

Dus we gaan het zeker niet als hoofdverwarming gebruiken.
Pagina: 1 ... 46 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2