Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.092.360 views

Onderwerpen

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Verwijderd het sleutelwoord is isolatie. En die weet je zowel van de vraagsteller als van mij niet. Moderne woningen draaien volledig op een 5kw warmtepomp en houden nog over. De vuistregels die jij noemt zijn zeer ruim te noemen, wat logisch is, maar lang niet altijd van toepassing. Datzelfde geldt als je gaat kijken naar radiator vermogen bijvoorbeeld.
Als je dit topic doorleest zijn er genoeg mensen die met een 3,5 US vergelijkbare oppervlakten verwarmen, maar zoals gezegd heeft dit weinig waarde als je de isolatie, of nog beter, het warmte verlies van de ruimte niet kent.

vaak kiest met juist voor een 3.5 overigens omdat de 5 kw uit dezelfde serie meestal een lager energielabel heeft en , voor mij veel belangrijker en reden om het niet te doen, een veel hogere geluidsproductie in de laagste stand. Vaak het dubbele zelfs!

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 22-09-2017 20:16 ]

Verwijderd

Ray schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:13:
@Verwijderd het sleutelwoord is isolatie. En die weet je zowel van de vraagsteller als van mij niet. Moderne woningen draaien volledig op een 5kw warmtepomp en houden nog over. De vuistregels die jij noemt zijn zeer ruim te noemen, wat logisch is, maar lang niet altijd van toepassing. Datzelfde geldt als je gaat kijken naar radiator vermogen bijvoorbeeld.
Als je dit topic doorleest zijn er genoeg mensen die met een 3,5 US vergelijkbare oppervlakten verwarmen, maar zoals gezegd heeft dit weinig waarde als je de isolatie, of nog beter, het warmte verlies van de ruimte niet kent.

vaak kiest met juist voor een 3.5 overigens omdat de 5 kw uit dezelfde serie meestal een lager energielabel heeft en , voor mij veel belangrijker en reden om het niet te doen, een veel hogere geluidsproductie in de laagste stand. Vaak het dubbele zelfs!
ik hoop gewoon dat hij niet een te lichte airco heeft met 3,5kw van mhi
zo,n ururu sarara 3,5 die heeft een max verwarmingsvermogen van 9,0kw dat is voor een 3,5 kw airco echt een enorm verwarmingsvermogen.
die mhi haalt maar 6,0 max
ik probeer alleen met de beste bedoelingen mee te denken.
maar je hebt idd gelijk het gaat om de isolatie van de woning (en die isolatie weet ik idd van jullie beide niet).

• Ray

Ray

@Verwijderd waar haal jij vandaan dat de US 9 kw heeft ? ik zie 5 kw in dit voorbeeld

http://www.climasense.nl/...rch_query=ururu&results=4

dat is nog veel inderdaad omdat de meeste 3.5 units iets door de 4 doen.

ik snap je goede bedoelingen natuurlijk. Je wilt niet iemand in de kou laten zitten. Maar zonder de volledige info blijft het lastig te bepalen hoeveel vermogen gewenst is.

• Methamorphosis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-08 22:02
Ray schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:08:
@Verwijderd waar haal jij vandaan dat de US 9 kw heeft ? ik zie 5 kw in dit voorbeeld

http://www.climasense.nl/...rch_query=ururu&results=4

dat is nog veel inderdaad omdat de meeste 3.5 units iets door de 4 doen.

ik snap je goede bedoelingen natuurlijk. Je wilt niet iemand in de kou laten zitten. Maar zonder de volledige info blijft het lastig te bepalen hoeveel vermogen gewenst is.
Dit zijn de verwarmingsspecs van de ftxz35n: Verwarmingscapaciteit [Min./Nom./Max. kW] 0,6/5,0/9,0
Maximaal dus 9kw ;) :>
Dit gaat ie dus alleen halen in het meest gunstigste geval. in januari met vorst zal ie dit nooit halen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Methamorphosis op 23-09-2017 11:43 ]

• Ray

Ray

-

[ Voor 99% gewijzigd door Ray op 23-09-2017 12:22 ]

Verwijderd

Methamorphosis schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:42:
[...]

Dit zijn de verwarmingsspecs van de ftxz35n: Verwarmingscapaciteit [Min./Nom./Max. kW] 0,6/5,0/9,0
Maximaal dus 9kw ;) :>
Dit gaat ie dus alleen halen in het meest gunstigste geval. in januari met vorst zal ie dit nooit halen :+
ik had het idd over het max verwarmingsvermogen 9kw
mij is verteld dat de unit dat max vermogen tijdelijk kan leveren om de ruimte bv snel op te warmen.
het min vermogen van 0,6kw dat is het vermogen tot hoe ver de airco kan terug moduleren.
als er minder warmtevraag is dan de 0,6 kw dan zal de verwarming uitschakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2017 14:20 ]

• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
Zelf ben ik ook aan het kijken voor een lucht/lucht warmte pomp. Momenteel ben ik bezig om een studio van +/- 45m2 op te knappen, Hiervoor leek mij de airco een ideaal toestel om de ruimte zowel te verwarmen als te koelen in de winter. Hier gaat nog ongeveer 5m2 vanaf voor de badkamer (die zal met electrische vloerverwarming voorzien worden). Daarmee komt het neer op ongeveer 40m2.

Mijn indruk lijkt 3 a 3.5KW voldoende te zijn. Echter weet ik niet goed welke unit te kopen. Graag zat ik rond de 500 a 600 euro. Maximaar 800. Ik heb een aantal modelen gevonden maar kan zelf moeilijk oordelen welke ik zou moeten kiezen. Indien er andere modelen zijn dan hoor ik dit ook graag

3,5KW CARRIER QHC012ES WAND MODEL + WIFI
link/
663,99

Comfee MSR23-12HRDN1-QE Inverter Split-Klimagerät mit Quick-Connector 11000 BTU inklusive Wärmepumpe, Raumgröße bis 40 m² , EEK: A [Energieklasse A]
link
EUR 578,90

Dimstal A++/A+ WiFi WLAN Golden-Fin 12000 BTU 3,5 kW Split Klimaanlage INVERTER Klimagerät und Heizung SmartHome [Energieklasse A++]
link
499,90

Tristar AC-5407 air conditione
link
549.00

SAMSUNG AR7000M 12000 SMART WIFI A AR12KSPDBWKNEU 2016
780 euro
link

Verwijderd

hemigidius schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 16:18:
Zelf ben ik ook aan het kijken voor een lucht/lucht warmte pomp. Momenteel ben ik bezig om een studio van +/- 45m2 op te knappen, Hiervoor leek mij de airco een ideaal toestel om de ruimte zowel te verwarmen als te koelen in de winter. Hier gaat nog ongeveer 5m2 vanaf voor de badkamer (die zal met electrische vloerverwarming voorzien worden). Daarmee komt het neer op ongeveer 40m2.

Mijn indruk lijkt 3 a 3.5KW voldoende te zijn. Echter weet ik niet goed welke unit te kopen. Graag zat ik rond de 500 a 600 euro. Maximaar 800. Ik heb een aantal modelen gevonden maar kan zelf moeilijk oordelen welke ik zou moeten kiezen. Indien er andere modelen zijn dan hoor ik dit ook graag

3,5KW CARRIER QHC012ES WAND MODEL + WIFI
link/
663,99

Comfee MSR23-12HRDN1-QE Inverter Split-Klimagerät mit Quick-Connector 11000 BTU inklusive Wärmepumpe, Raumgröße bis 40 m² , EEK: A [Energieklasse A]
link
EUR 578,90

Dimstal A++/A+ WiFi WLAN Golden-Fin 12000 BTU 3,5 kW Split Klimaanlage INVERTER Klimagerät und Heizung SmartHome [Energieklasse A++]
link
499,90

Tristar AC-5407 air conditione
link
549.00

SAMSUNG AR7000M 12000 SMART WIFI A AR12KSPDBWKNEU 2016
780 euro
link
van deze systemen zal ik voor de samsung gaan die AR7000 types moeten erg goed zijn.

zelf zal ik kiezen voor mhi daikin of panasonic

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Zonder me er verder in te hebben verdiept: ik vind (naast een laag verbruik) het geluidsniveau een erg belangrijke factor. Het prijsverschil ben je zo vergeten maar de ergernis over te luid gezoem en gesputter in een eenkamerwoning blijft jaren aanwezig.

• NFSteef
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05-2022
Markprinsen schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 08:28:
Dan komt het in ieder geval dichter naar elkaar toe :) Ik zal mijn ervaringen van de Carrier delen als ie hangt.
Hangt ie al? :)

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Nee, installateur (kennis) is zeer druk en ik heb (nog) niet zo'n haast. Mijn l/w warmtepomp trekt het nog makkelijk.

• Yucon
  • Laatst online: 06:18

Yucon

*broem*

Ik wil graag m'n bovenverdieping met een lucht/lucht multisplit verwarmen.

- hoofdslaapkamer hoeft niet verwarmd te worden en alleen een beetje te koelen op extreem hete dagen
- badkamer idem maar dan andersom; alleen een beetje te verwarmen om de kou te breken. Echt verwarmen wordt een IR paneel
- twee kinderslaapkamers moeten rond de 20 graden kunnen worden

Dit is een behoorlijk ongelijke verdeling wat betreft warmtevraag. Met name die kinderkamers. Is het wel verstandig om dit in 1 systeem te bundelen of is het zinvoller bv badkamer en hoofdslaapkamer samen een 2 unit systeem en de kinderkamers een tweede 2 unitsysteem te geven?

• Ray

Ray

@Yucon met die belasting vermoed ik dat je hetzelfde fenomeen gaat krijgen wat ik hier in het topic beschreven heb. Namelijk een soort van irritant pendel gedrag omdat je te weinig vraag hebt naar ik denk als je dit op een 4poorts MS gaat draaien

• Yucon

Yucon

*broem*

Ray schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:08:
@Yucon met die belasting vermoed ik dat je hetzelfde fenomeen gaat krijgen wat ik hier in het topic beschreven heb. Namelijk een soort van irritant pendel gedrag omdat je te weinig vraag hebt naar ik denk als je dit op een 4poorts MS gaat draaien
Dat speelde door m'n hoofd, maar is dat hier wel zo? Omdat twee van de vier kamers een structureel lage vraag naar vermogen hebben zou je de buitenunit op bijvoorbeeld 2,5x de max vraag van de kinderkamers kunnen kiezen.

Hoewel, terwijl ik dit tik realiseer ik me dat die kinderkamers maar een relatief klein deel van de dag echt op temperatuur zijn. Als je bijvoorbeeld de badkamer gedurende de dag een beetje bij wil warmen gaat hij waarschijnlijk alsnog pendelen.

De kinderkamers zijn nu nog niet verwarmd. Wat leeftijd betreft zitten de kinderen een beetje op de grens van boven spelen. Daar is het nu dus ook nog kou breken maar met de cv ketel hebben we hetzelfde dimensioneringsprobleem. Hoe zou je dit dan op kunnen lossen? Zo uniek is de situatie toch niet?

Verwijderd

Yucon schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:27:
[...]

Dat speelde door m'n hoofd, maar is dat hier wel zo? Omdat twee van de vier kamers een structureel lage vraag naar vermogen hebben zou je de buitenunit op bijvoorbeeld 2,5x de max vraag van de kinderkamers kunnen kiezen.

Hoewel, terwijl ik dit tik realiseer ik me dat die kinderkamers maar een relatief klein deel van de dag echt op temperatuur zijn. Als je bijvoorbeeld de badkamer gedurende de dag een beetje bij wil warmen gaat hij waarschijnlijk alsnog pendelen.

De kinderkamers zijn nu nog niet verwarmd. Wat leeftijd betreft zitten de kinderen een beetje op de grens van boven spelen. Daar is het nu dus ook nog kou breken maar met de cv ketel hebben we hetzelfde dimensioneringsprobleem. Hoe zou je dit dan op kunnen lossen? Zo uniek is de situatie toch niet?
misschien kan je een tekening posten met de kamers en afmetingen? dan kunnen we met zijn alle meedenken wat de bedoeling is

• Yucon

Yucon

*broem*

@Verwijderd

Dit is hem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ygWAHVjjiLNkcVLxowrublyM/full.jpg

Boven op de tekening de kinderkamers, en de rest spreekt voor zich. Onder het schuine dak loopt de slaapkamer rechtsboven wel door. De badkamer rechtsonder niet.

Ik bedacht nog een alternatief. Ik wil die warmtepompen omdat de cv ketel op tilt slaat als we hem gebruiken om een beetje bij te verwarmen. De laagste stand is namelijk iets van 5kw en dat is gewoon veel te hoog als minimum in deze situatie. Om de kamers van zeg 10 naar 15 graden te krijgen is 2kw al genoeg. Het zou dus best een goed idee kunnen zijn om die warmtepompen te gebruiken om het gewoon niet te koud te laten worden. En als het de bedoeling het echt op te stoken op de kinderkamers dan is die 5kw weer ineens niet meer veel te veel.. dus dan zouden we de cv ketel kunnen gebruiken.

• Ray

Ray

mijn 4 poorts Daikin van 6.8KW heeft bij verwarmen een ondergrens van iets door de 2KW zo uit mijn hoofd. Dat is veel meer dan de ondergrens van een afzonderlijke unit (die zijn 2 of 2,5 kw max) Ergo als er maar 1 ruimte iets warmte vraagt start het hele spul op, blaast ie een keer minder dan een minuut en stopt het weer. Om een paar minuten later weer deze riedel af te spelen

bij koelen totaal geen probleem maar dan is er ook een hogere constante vraag

ik denk deze winter hem ook maar niet meer te gebruiken voor verwarmen of incidenteel

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 05-10-2017 20:20 ]

• Yucon

Yucon

*broem*

Ray schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:19:
mijn 4 poorts Daikin van 6.8KW heeft bij verwarmen een ondergrens van iets door de 2KW zo uit mijn hoofd. Dat is veel meer dan de ondergrens van een afzonderlijke unit (die zijn 2 of 2,5 kw max) Ergo als er maar 1 ruimte iets warmte vraagt start het hele spul op, blaast ie een keer minder dan een minuut en stopt het weer. Om een paar minuten later weer deze riedel af te spelen

bij koelen totaal geen probleem maar dan is er ook een hogere constante vraag

ik denk deze winter hem ook maar niet meer te gebruiken voor verwarmen of incidenteel
Kun je dat niet zodanig schakelen dat meerdere ruimtes parallel werken? Dus per ruimte een thermostaat en dan iets dat lijkt op een hotelschakeling?

Ik zou er trouwens ook geen problemen mee hebben als de temperatuur zelf een paar graden zou pendelen.. 14 of 16 graden maakt weinig verschil als je niet de hele tijd in de ruimte aanwezig bent. Dan krijg je misschien wat rust terug in het systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 05-10-2017 20:43 ]

• Ray

Ray

Yucon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:41:
[...]

Kun je dat niet zodanig schakelen dat meerdere ruimtes parallel werken? Dus per ruimte een thermostaat en dan iets dat lijkt op een hotelschakeling?
elke unit heeft zijn eigen thermostaat dus kan zelf zijn vraag bepalen. Alleen dat is het punt. Boven hoeft het voor mij niet zo warm te zijn plus dat de ruimtes goed geïsoleerd in in verhouding tot de units relatief klein zijn. Ik zou aan 700watt bijvoorbeeld genoeg hebben. Zover kan de binnenunit ook wel terug maar de buitenunit dus niet.

vorig jaar had ik de ruimtes zo rond de 18 graden gehouden maar met het resultaat zoals vermeld. Ook als ik trouwens mijn kantoor dan naar 21 wil verwarmen is het een doorlopend aan / uit festijn

mijn conclusie is dat een MS prima is voor koelen maar niet voor verwarmen met weinig vraag. Zou ik mijn woonkamer mee laten doen is het waarschijnlijk verholpen maar daar heb ik VV op gas

[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 05-10-2017 20:46 ]

• Yucon

Yucon

*broem*

Ray schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:44:
[...]

elke unit heeft zijn eigen thermostaat dus kan zelf zijn vraag bepalen. Alleen dat is het punt. Boven hoeft het voor mij niet zo warm te zijn plus dat de ruimtes goed geïsoleerd in in verhouding tot de units relatief klein zijn. Ik zou aan 700watt bijvoorbeeld genoeg hebben. Zover kan de binnenunit ook wel terug maar de buitenunit dus niet.

vorig jaar had ik de ruimtes zo rond de 18 graden gehouden maar met het resultaat zoals vermeld. Ook als ik trouwens mijn kantoor dan naar 21 wil verwarmen is het een doorlopend aan / uit festijn

mijn conclusie is dat een MS prima is voor koelen maar niet voor verwarmen met weinig vraag. Zou ik mijn woonkamer mee laten doen is het waarschijnlijk verholpen maar daar heb ik VV op gas
Hmm, dat is wel heel vervelend want volgens mij blijft er dan niet heel veel over.

• Ray

Ray

Yucon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:51:
[...]

Hmm, dat is wel heel vervelend want volgens mij blijft er dan niet heel veel over.
jawel. een aantal single splits..maar of je dat wilt ?

net ook weer. relatie grote kamer > 20 m2 hangt een 2,5KW unit. maarja die 2,5 max binnen is al minder dan ondergrens buitenunit. Dus het blaast even en weer uit. Nu is de warmte vraag daar natuurlijk nu ook erg beperkt maar in de winter is het niet veel anders is mijn ervaring

Verwijderd

Ray schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:08:
[...]

jawel. een aantal single splits..maar of je dat wilt ?

net ook weer. relatie grote kamer > 20 m2 hangt een 2,5KW unit. maarja die 2,5 max binnen is al minder dan ondergrens buitenunit. Dus het blaast even en weer uit. Nu is de warmte vraag daar natuurlijk nu ook erg beperkt maar in de winter is het niet veel anders is mijn ervaring
ik denk zelf ook dat een paar single splits de beste oplossing is.
volgens mij is dat nog niet eens duurder dan een multi split

• Yucon

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:16:
[...]

ik denk zelf ook dat een paar single splits de beste oplossing is.
volgens mij is dat nog niet eens duurder dan een multi split
Ach, het heeft ook wel voordelen want die kun je voor zover ik begrepen heb juist weer makkelijker zelf ophangen. Ik denk dat ik eens met wat leveranciers ga praten om eens te zien wat die er van denken.

• Ray

Ray

meerdere units hoeft geen bezwaar te zijn als je die fysiek kan plaatsen. Dat was hier niet het geval dus vandaar de MS gekozen. Om eerlijk te zijn primair ook voor koelen. Maar goed dus ook want verwarmen is geen succes

Verwijderd

Yucon schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:27:
[...]

Ach, het heeft ook wel voordelen want die kun je voor zover ik begrepen heb juist weer makkelijker zelf ophangen. Ik denk dat ik eens met wat leveranciers ga praten om eens te zien wat die er van denken.
welk budget heb je ongeveer in gedachten?

• Yucon

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 21:54:
[...]

welk budget heb je ongeveer in gedachten?
Variabel. Ik begrijp dat je daar in zoverre niets mee kunt, maar ik kijk naar de totale kosten over de komende x jaar. Waarbij de x bepaald wordt door de verwachte levensduur van de gekozen oplossing.

Eigenlijk zou nog de makkelijkste oplossing zijn om m'n pelletkachel door een met cv aansluiting te vervangen. Maar dat geeft hetzelfde probleem als een HR ketel of zo'n multisplit unitl; het minimumvermogen van die dingen is aan de hoge kant. En vanwege de sfeer wil ik eigenlijk niet dat het apparaat in de woonkamer in en uitschakelt.

Ik wil trouwens op den duur (paar jaar) vloerverwarming op de benedenverdieping. Dat gaat ook slecht samen met een pelletkachel vandaar m'n voorkeur voor iets warmtepomp-achtigs voor boven.

[ Voor 41% gewijzigd door Yucon op 07-10-2017 22:20 ]

Verwijderd

Stef87 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:33:
[...]

Top. Die 2.8kW is zelfs iets meer dan de Daikin US. Ik weet alles wat ik nu moet weten. De voorkeur gaat dan denk ik toch uit naar een multisplit _/-\o_

[...]

Niet (meer) nodig. Het is ook fijner om er zelf en via tweakers precies achter te komen wat zou werken (of niet). De installateur wist een hoop te vertellen maar heeft aan de andere kan weer bijna geen Daikin US verkocht en/of gemonteerd.
Het had zo maar kunnen zijn dat iemand hier met een argument kwam, waarbij de Daikin US een betere keuze had geweest o.i.d.

Bedankt :)
Hallo,

ben sinds vandaag ook lid en heb met veel belangstelling van alles mee gelezen.
mijn situatie zou bijna de zelfde zijn als jij.
ben je inmiddels al voorzien?

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:41
Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:02:
[...]
ben sinds vandaag ook lid en heb met veel belangstelling van alles mee gelezen.
mijn situatie zou bijna de zelfde zijn als jij.
ben je inmiddels al voorzien?
Hallo, ja! Ik was al van plan om vandaag een aantal foto's te plaatsen. Om te beginnen quote ik even mijn oude post zodat er een plattegrond bij staat.
Stef87 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:14:
Begane grond (enkel woonkamer +keuken, excl. PC-kamer/hal etc.) 102m3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/khwTKNR9C2L9mp4MIadvLnIh/full.jpg

Eerste etage, slaapkamer boven woonkamer 43 m3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g5tMzRLgApIHKmJzWojdjNr3/full.jpg

Foto's ter illustratie waar die moet komen, boven de deur naar PC kamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/radPQp0rPPGCLcH3SgYtq7Al/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RECN2j9m9ZF2XipmpwRYbJfn/full.jpg
Zie hier hoe het er uiteindelijk uit is gaan zien de Daikin FTXM35M + FTXM20M i.c.m. 2MXM40M:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XaplEyWbYjxMXsn9NCDvWubt/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZODl3TJ8sbSGVxrqxNzENGRf/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cdcf7E06XDiqjHHKkdTMmjNV/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5O206CBvY6OGWye3O5jFvHJs/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9cptUDTbdmk5cSyQq8lcjDmC/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0SCBDGTjCZYfQxyJfsajnOUh/full.jpg

Wat ons betreft zien de units er prima uit. Mijn vriendin die voornamelijk verantwoordelijk is voor het interieur vind het achteraf niet zo storend als ze eerder had gedacht.

Het enige stuk wat niet is afgewerkt met een koof, is in overleg gedaan met mij. De reden is dat de condensafvoer daar nog niet een scherpe bocht kan maken zonder dat je dan een condenspomp nodig gaat hebben. Ook kreeg ik de optie om op het bovenste stuk in de PC kamer nog (deels) af te werken met een koof, maar dat was niet mooi. Zelf wil ik witte tape om het blote leidingwerk doen en dan het grijze gedeelte in het gat etc. weer wit verven.

Er moest door een miscommunicatie later een keer terug gekomen worden naar ons huis, omdat er een extern bedrijf moest worden ingeschakeld om de betonboringen uit (NAT!) uit te voeren. Gezien er met een stofzuiger werd gewerkt, was de overlast van de betonboring minimaal.
Helaas had de betonhoorder in de slaapkamer wel iets te hoog geboord, waardoor de L/L unit in de slaapkamer iets hoger geplaatst moest worden dan eerst de bedoeling was. Ik moet zelf dus nog even een onnodig (eerder geboord) gaatje afwerken net onder deze L/L warmtepomp in de slaapkamer.

Totale prijs Daikin FTXM35M + FTXM20M i.c.m. 2MXM40M

Incl. twee betonboringen, Twee WiFi controllers en wandconsole, montage = 3247,- Euro.

Zelf moesten wij voor het stroompunt/stopcontact zorgen wat ons 120,- heeft gekost bij de elektricien die o.a. een grondkabel door de kruipruimte moest trekken.

Ik heb wel 55,- korting gekregen op de betonboringen, omdat hier een miscommunicatie had plaats gevonden waardoor Climasense het niet op de eerste afspraak allemaal kon afmonteren. Tot zover netjes afgehandeld dus!

Opmerkingen en vragen over tikkend geluid:

Op dit moment heb ik ze nog niet veel gebruikt, maar wat mij wel op valt en waar ik later misschien nog vragen over ga stellen bij de climasense is dat de L/L unit in de woonkamer een plastic kraak/tik geluid heeft als die aan staat (ook als die net is uitgezet).
Het klinkt dan alsof er een plastic plaatje tegen iets anders van plastic aan ''tikt'' of dit normaal is, nieuwigheid, krimpend plastic, of wat dan ook moet ik even afwachten. Het is zeker storend en komt ruim boven de eerste ventilator standen of de TV uit. (luchtfilters zitten prima, zijn gecheckt)

Opvallen is hoe stil de units (het tikkend geluid buiten beschouwing gelaten) zijn. De geluidsarme modus is heel erg stil en niet storend. In de automatische stand ontkomt je er niet aan dat de unit hoorbaar zal zijn tijdens gebruik.

Vragen over gebruik, verbruik en instellingen L/L:

Mijn vraag is ook aan andere L/L gebruikers: hoe gebruiken jullie de verwarming zo efficient mogelijk? Als ik automatisch in stel, dan blaast hij soms harder/zachter of gaat (denk ik) vanzelf even ''uit''. Als ik de binnenunit op ''geluidsarm'' in stel, dan blijft die continu draaien tot ik hem uit zet??
Stellen jullie de lamellen in richting een vaste positie, of gebruiken jullie de sensor?

Verder wil ik vragen of er iemand is die iets zinnigs kan zeggen over het verbruik en praktijkgebruik van bijvoorbeeld de ''flash streamer'' technologie, het klinkt allemaal erg zweverig en makkelijk om zo bacteriën/virussen te doden.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:24

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

@Stef87

Hé, wat ene bekende combi :+. Ik heb exact dezelfde combinatie en kan dus een aantal van je vragen of opmerkingen addresseren.

1. Het tikkende geluid; je zal denk ik iets specifieker moeten zijn (filmpje maken?) over dit geluid. Ik kan mij niet herinneren van vorig jaar dat ik een tikkend geluid hoor bij het uitzetten van de unit.
2. Ik gebruik de units in verwarm modus (zonnetje) op de gewenste temperatuur op auto stand. Hierbij gaat de unit zelf bepalen wanneer deze aan moet, op welke ventilator stand het moet etc. Dat hij blijft blazen in de fluisterstand is logisch; er is minder debiet en dus zal hij langer moeten blazen om de kamer op temperatuur te houden. Het is maar net wat je prettig vindt. Ik vind zelf de auto stand wel praktisch, ook als dat betekent dat de unit soms helemaal uit gaat. Zet de unit overigens óf op verwarmen óf op koelen; niet op de automatische stand. Dan gaat de unit namelijk zelf bepalen welke modus hij wilt gebruiken en dat is wél enorm irritant\
3.Die Flash Streamer; ik heb geen idee of het echt wat doet, maar aangezien het 0.0 extra stroom verbruikt zet ik het aan onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet'. Ik heb wel gemerkt dat het soms in de winter een bijkomend geluid geeft. Het is niet altijd en zeker ook niet constant en heeft met een specifieke combinatie van factoren te maken (welke dat zijn ben ik nog niet achter overigens :P )
4. Ik stel de lamellen in op een vaste positie. Dat heeft er mee te maken dat bij mij in de hoek van de kamer, boven een bank hang. ik wil dan niet direct de lucht op mij voelen en laat de richting dan ook de kamer in gaan.Ik denk zelf niet dat het iets aan efficiënte uitmaakt, maar eerder wat je zelf prettig vindt.

Verder ben ik het met je eens dat de fluisterstand heerlijk stil is en totaal niet stoort. Ik denk dat je er een hoop plezier van gaat hebben, zeker nu de koudere maanden er aan gaan komen. Veel plezier ermee!

Xbox Live ID:Notna8310

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:24

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Ik vind de montage van de goot achter de unit niet echt handig (deze foto). Hiermee blokkeer je een belangrijk deel van de luchtstroom die de buitenunit nodig heeft om z'n warmte uit te halen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Stef87
Notna schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:24:
@Stef87

Hé, wat ene bekende combi :+. Ik heb exact dezelfde combinatie en kan dus een aantal van je vragen of opmerkingen addresseren.

1. Het tikkende geluid; je zal denk ik iets specifieker moeten zijn (filmpje maken?) over dit geluid. Ik kan mij niet herinneren van vorig jaar dat ik een tikkend geluid hoor bij het uitzetten van de unit.
2. Ik gebruik de units in verwarm modus (zonnetje) op de gewenste temperatuur op auto stand. Hierbij gaat de unit zelf bepalen wanneer deze aan moet, op welke ventilator stand het moet etc. Dat hij blijft blazen in de fluisterstand is logisch; er is minder debiet en dus zal hij langer moeten blazen om de kamer op temperatuur te houden. Het is maar net wat je prettig vindt. Ik vind zelf de auto stand wel praktisch, ook als dat betekent dat de unit soms helemaal uit gaat. Zet de unit overigens óf op verwarmen óf op koelen; niet op de automatische stand. Dan gaat de unit namelijk zelf bepalen welke modus hij wilt gebruiken en dat is wél enorm irritant\
3.Die Flash Streamer; ik heb geen idee of het echt wat doet, maar aangezien het 0.0 extra stroom verbruikt zet ik het aan onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet'. Ik heb wel gemerkt dat het soms in de winter een bijkomend geluid geeft. Het is niet altijd en zeker ook niet constant en heeft met een specifieke combinatie van factoren te maken (welke dat zijn ben ik nog niet achter overigens :P )
4. Ik stel de lamellen in op een vaste positie. Dat heeft er mee te maken dat bij mij in de hoek van de kamer, boven een bank hang. ik wil dan niet direct de lucht op mij voelen en laat de richting dan ook de kamer in gaan.Ik denk zelf niet dat het iets aan efficiënte uitmaakt, maar eerder wat je zelf prettig vindt.

Verder ben ik het met je eens dat de fluisterstand heerlijk stil is en totaal niet stoort. Ik denk dat je er een hoop plezier van gaat hebben, zeker nu de koudere maanden er aan gaan komen. Veel plezier ermee!
Ja, nog erg bedankt voor de input! De combi lijkt prima. Erg benieuwd wat die kan doen in o.a. de aankomende winter.

1. Tikjes van de unit zal ik als dit weer gebeurd even proberen op te nemen als dat mogelijk is. Het klinkt als plastic wat plastic raakt, kraakje/tik
2. Ik blijf voor nu dan even het zonnetje i.c.m. automatisch proberen
3. Ik laat hem wel even aan staan, in de winter even kijken of ik ook verschil kan merken
4. Op het moment kan ik hem naar twee kanten richten, zonder dat die richting de bank blaast, hier moet ik zeker nog even mee spelen. Als je hem net aan zet, kan je als je nog moet opwarmen eerst de koude bewegende lucht langs je voelen komen. Nog even spelen met die lamellen dus! Bedankt.
antonboonstra schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:26:
Ik vind de montage van de goot achter de unit niet echt handig (deze foto). Hiermee blokkeer je een belangrijk deel van de luchtstroom die de buitenunit nodig heeft om z'n warmte uit te halen.
Bedankt voor de input! Maakt dat uit als je de volgende nieuw geschoten foto's ziet?
Er zit echt nog wel wat ruimte tussen. De unit zuigt toch normaal lucht aan de voorkant aan en achter komt het er uit? Nu je het zegt kan ik mij er zeker wat bij voorstellen dat dit misschien niet altijd optimaal is.

Links van buitenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VgK4eVD1fRXgWWkEEysInyrZ/full.jpg

Foto word door het tweakers album omgedraaid, maar hier Rechts v. buitenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HawpsTORMgeMDWoKiZXZwCLr/full.jpg

Als het echt meetbaar verschil zou geven, dan kan de wandconsole (denk ik) vrij makkelijk wat lager worden gehangen. Alles voor een goede SCOP! :P

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Verwijderd

Ziet er voor mij mooi uit, lijkt mij dat de goot niet veel luchtstroom kan belemmeren toch?
zat ruimte er om heen.
voor dat tikkende geluid zou ik altijd even bellen als hij pas hangt toch?
de firma komt morgen bij mij kijken.
Ben benieuwd.

ps, volgens mij zuigt de unit van achter uit aan en blaast hij voor uit...je voelt toch wind uit de voorkant komen?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2017 12:55 ]

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Stef87 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:50:
Bedankt voor de input! Maakt dat uit als je de volgende nieuw geschoten foto's ziet?
Er zit echt nog wel wat ruimte tussen. De unit zuigt toch normaal lucht aan de voorkant aan en achter komt het er uit? Nu je het zegt kan ik mij er zeker wat bij voorstellen dat dit misschien niet altijd optimaal is.
De unit zuigt aan de achterkant en blaast uit aan de voorkant. De montage handleiding geeft aan minimaal 50 mm van de muur, maar dat is wel zonder andere blokkeringen. Vergis je niet hoeveel luchtverplaatsing zo'n unit heeft, vooral tijdens vollast. Aangezien er nu meer luchtweerstand is, zal het maximum vermogen van de buitenunit lager zijn en zal in deellast de ventilator harder moeten draaien dan normaal. Naar mijn idee is deze montagemethode echt geen gewenste situatie.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Stef87
antonboonstra schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:02:
[...]

De unit zuigt aan de achterkant en blaast uit aan de voorkant. De montage handleiding geeft aan minimaal 50 mm van de muur, maar dat is wel zonder andere blokkeringen. Vergis je niet hoeveel luchtverplaatsing zo'n unit heeft, vooral tijdens vollast. Aangezien er nu meer luchtweerstand is, zal het maximum vermogen van de buitenunit lager zijn en zal in deellast de ventilator harder moeten draaien dan normaal. Naar mijn idee is deze montagemethode echt geen gewenste situatie.
Top, bedankt! Als de handleiding dat zegt dan heb ik iets concreets waar ik wat mee kan. Ik zal ze vragen om hier iets mee te doen als ze in de buurt zijn. Ondertussen probeer ik dat tikje even te reproduceren en neem z.s.m. contact op.
(Helaas krijg ik net zeer dringend verontrustend nieuws, iemand van de familie is mee met de ambulance, ik ben waarschijnlijk vanaf nu even niet bereikbaar :'( )

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Stef87 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:05:
[...]
Top, bedankt! Als de handleiding dat zegt dan heb ik iets concreets waar ik wat mee kan.
Zie hier pagina 7 van de montage handleiding.
(Helaas krijg ik net zeer dringend verontrustend nieuws, iemand van de familie is mee met de ambulance, ik ben waarschijnlijk vanaf nu even niet bereikbaar :'( )
Sterkte!

Edit: Het is ook netter als de geïsoleerde koelleidingen buiten de goot zouden zijn omwikkeld met witte tape. De isolatie is namelijk zeer aantrekkelijk voor vogels om er vanaf te pikken. En het ziet er ook nog netter uit. Zo is het bij mij aangelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lQlIA9upI6xgs0rJL6AuA00A/full.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door antonboonstra op 09-10-2017 13:32 ]

Verwijderd

Staan bij jou de balken rechtsreeks op je platdak?

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Of nog beter als je zoals ik ook last hebt van geluid. Lekker zware dragers van rubber granulaat.
Omdat hij op het platte (houten) dak staat had de buurvrouw last van geluid bij defrosts.
Nu met de dragers en trillingdempers niet meer. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ei1KoVq.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QWcu6m6.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Gasschuif op 09-10-2017 15:17 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

antonboonstra schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:15:
[...]

Zie hier pagina 7 van de montage handleiding.

[...]

Sterkte!

Edit: Het is ook netter als de geïsoleerde koelleidingen buiten de goot zouden zijn omwikkeld met witte tape. De isolatie is namelijk zeer aantrekkelijk voor vogels om er vanaf te pikken. En het ziet er ook nog netter uit. Zo is het bij mij aangelegd:
[afbeelding]
5 cm van de wand in zijn geheel., nu loopt er zo als ik kan zien een gootje van 10cm ofzo bij de bovenzijde terwijl de rest van unit op de foto te zien zeker verder als 10cm van de muur afstaat enlinks en rechts vrij.
lijkt mij geen probleem toch?
ze komen vandaag langs hier ik zal het eens gaan opperen...

Verwijderd

Nou de beste man is langs geweest. weet volgens mij wel waar hij over praat.
worden toch 2 split modellen voor bij mij ivm lastig leiding tracee.
Zou deze week de offerte nog mogen ontvangen.hou jullie op de hoogte.

• Markprinsen
Inmiddels hangen bij mij de 2 Carrier's zoals eerder besproken. De installateur was prima tevreden over de bouwkwaliteit (heeft als huismerk Daikin en Panasonic) en het hing (makkelijk) binnen een dagje (2 binnen, 2 buitenunits).

Capaciteit ruim voldoende (slaapkamer was binnen 5 minuten warm) maar dat zegt nog niet zo veel met de temperaturen van afgelopen week. Geluid op eerste gehoor prima maar ook daarvoor moeten we eigenlijk nog wachten op de echte winter. Dus so far so good maar de echte test periode moet nog komen.

Verwijderd

Markprinsen schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:14:
Inmiddels hangen bij mij de 2 Carrier's zoals eerder besproken. De installateur was prima tevreden over de bouwkwaliteit (heeft als huismerk Daikin en Panasonic) en het hing (makkelijk) binnen een dagje (2 binnen, 2 buitenunits).

Capaciteit ruim voldoende (slaapkamer was binnen 5 minuten warm) maar dat zegt nog niet zo veel met de temperaturen van afgelopen week. Geluid op eerste gehoor prima maar ook daarvoor moeten we eigenlijk nog wachten op de echte winter. Dus so far so good maar de echte test periode moet nog komen.
welke type,s carrier heb je? en hoe groot zijn de ruimtes waar ze hangen?
ik denk dat carrier je aangenaam gaat verrassen.

• Markprinsen
@Verwijderd

2,5kW Carrier QHC009ES wand model + WIFI op slaapkamer + inloopkast. Totaal ca. 30m2 (75kuub).
5,0kW Carrier QHC018ES wand model + WIFI in woonkamer ca. 120kuub (maar ik kan ensuite deuren openen waardoor er nog 40 kuub serre bij komt).

De 2,5kw heeft 3,8 vermogen en 2,5kw bij -10
De 5kw heeft 6,3 vermogen en 3,9kw bij -10

Verwijderd

Nou de offerte is binnen!
het wordt een 5kw ururu sarara van Daikin en een ftxm20 voor de slaapkamer.
Prijs was scherp volgens mij. niet de duurste in ieder geval.
Ik had er nog 1 aangevraagd maar die was wat duurder en was een landelijke installateur en die vragen volgens mij meteen de hoofdprijs.
Climasense had ook een berekening gedaan dat ik met de 5kw ururu sarara ongeveer 1400m3 aan gas zou kunnen besparen van mijn 2200 m3 gas totaal per jaar als ik met de ururu sarara zou gaan verwarmen.
zou me om en nabij 1200 kw aan stroom gaan kosten maar dat is nog altijd voordeliger volgens mij.
Ben heel erg benieuwd hoe het gaat zijn. Over 2 weken is de installatie.
ik ga de fotos en ervaring plaatsen als het is geinstalleerd.
nu lees ik ook veel over graaddagen op dit forum..
kan iemand me uitleggen wat dit is en hoe je dit berekend?

alvast bedankt.

ps,

ik lees dat de 5kw ururu sarara 6.3kw aan warmte geeft?
hoe kan dit als het een 5kw is?

http://www.climasense.nl/...0m3-r32-bluevolution.html

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2017 19:14 . Reden: extra info ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:59

Tazzios

..

Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:11:
...
Er zijn site die dat een stuk beter kunnen dan ik:
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation
ps,

de 5kw die ze in de titel hebben gezet slaat op de koelingscapaciteit zoals je in de tabel kunt zien.

[ Voor 21% gewijzigd door Tazzios op 13-10-2017 08:16 . Reden: Graad dagen toegevoegd ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:11:
Nou de offerte is binnen!
het wordt een 5kw ururu sarara van Daikin en een ftxm20 voor de slaapkamer.
Prijs was scherp volgens mij. niet de duurste in ieder geval.
Ik had er nog 1 aangevraagd maar die was wat duurder en was een landelijke installateur en die vragen volgens mij meteen de hoofdprijs.
Climasense had ook een berekening gedaan dat ik met de 5kw ururu sarara ongeveer 1400m3 aan gas zou kunnen besparen van mijn 2200 m3 gas totaal per jaar als ik met de ururu sarara zou gaan verwarmen.
zou me om en nabij 1200 kw aan stroom gaan kosten maar dat is nog altijd voordeliger volgens mij.
Ben heel erg benieuwd hoe het gaat zijn. Over 2 weken is de installatie.
ik ga de fotos en ervaring plaatsen als het is geinstalleerd.

alvast bedankt.

ps,

Makkelijkste manier mbt graaddagen: Account aanmaken op Mindergas.nl en dan voor lief nemen dat er m³ staat maar dat je daar kWh mee bedoelt (of even creatief met Firebug aan de gang om de namen te veranderen ;) )

http://mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation
Definitie graaddag

Het uitgangspunt is dat je in een etmaal waarin de gemiddelde buitentemperatuur hoger is dan de gemiddelde binnentemperatuur geen gas verbruikt. Ligt de buitentemperatuur echter lager, dan ga je stoken en moeten er graaddagen geteld worden. Meestal wordt in de graaddagenberekening 18 °C genomen als waarde voor de gemiddelde binnentemperatuur.

De etmaalgemiddelde buitentemperatuur van een koudere dag wordt afgetrokken van de etmaalgemiddelde binnentemperatuur van 18 graden. Als het op een dag buiten gemiddeld 10 graden was, reken je als volgt: 18 - 10 = 8 graaddagen. Was de gemiddelde buitentemperatuur over 24 uur hoger dan 18 graden, dan kom je altijd uit op 0 graaddagen.

Verwijderd

Kan ik terug invoegen?

Verwijderd

Is deze draad gestopt?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:54

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Blijkbaar werken de airco's zoals het hoort :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:06
Speedy-Andre schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:56:
Blijkbaar werken de airco's zoals het hoort :)
Hier in iedergeval wel _/-\o_

• Notna

Notna

Where are you?®

Wat bedoel je met 'kan ik terug invoegen?'

En nee de draad is niet gestopt hoor. Ik denk echter dat, zoals @Speedy-Andre al zegt alles goed werkt c.q er geen nieuwe vragen zijn op het moment.

Ik heb de L/L nog niet eens aan gehad om te verwarmen. Geen noodzaak voor gehad met dit weer (niet onder de 20.5 geweest binnen). Laatste keer was voor koelen op 04-09.

Heb wel de filters toevallig vorige week schoongemaakt. Dit weekend even de buitenunit schoonmaken. Met namde de achterkant zit vol met spinnenwebben en bladeren

Verwijderd

Ja bij mij werken de airco's ook prima, tis hier smorgens toch maar fris zonder verwarming... +-19 graden dan ga ik echt niet kijken op een paar kilowatt.

Verwijderd

[quote]Notna schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:35:
[...]

Wat bedoel je met 'kan ik terug invoegen '

Ik dacht dat jullie ergens anders verder aan het converseren waren.

Verwijderd

Ik zou mijn dubbel glas kunnen vernieuwen maar ik denk dat dat weg gesmeten geld is. Dan maar de airco aan, no problem.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Verwijderd meerdere keren achter elkaar posten is niet de bedoeling; wil je daar voortaan 1 post van maken?
Thanks!

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Ok

• _Badeend_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 16:05
Stef87 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:50:
[...]

Ja, nog erg bedankt voor de input! De combi lijkt prima. Erg benieuwd wat die kan doen in o.a. de aankomende winter.

1. Tikjes van de unit zal ik als dit weer gebeurd even proberen op te nemen als dat mogelijk is. Het klinkt als plastic wat plastic raakt, kraakje/tik
2. Ik blijf voor nu dan even het zonnetje i.c.m. automatisch proberen
3. Ik laat hem wel even aan staan, in de winter even kijken of ik ook verschil kan merken
4. Op het moment kan ik hem naar twee kanten richten, zonder dat die richting de bank blaast, hier moet ik zeker nog even mee spelen. Als je hem net aan zet, kan je als je nog moet opwarmen eerst de koude bewegende lucht langs je voelen komen. Nog even spelen met die lamellen dus! Bedankt.

[...]

Links van buitenunit:
[afbeelding]

Foto word door het tweakers album omgedraaid, maar hier Rechts v. buitenunit:
[afbeelding]

Als het echt meetbaar verschil zou geven, dan kan de wandconsole (denk ik) vrij makkelijk wat lager worden gehangen. Alles voor een goede SCOP! :P
Ik zie dit topic voor het eerst en zat er even doorheen te spitten en deze montage viel mij meteen op als koelmonteur.

Ik denk dat die goot wel degelijk de luchtstroom beïnvloed. Als ik de foto's zo bekijk is de unit sowieso al vrij kort op de muur geplaatst. Opzich is dat niet direct een probleem maar niet ideaal als je hem ook voor verwarmen gaat gebruiken. De goot erachter beïnvloed naar mijn idee wel degelijk de benodigde luchtstroom. Dit hoef je niet eens direct terug te zien in een toenemend amperage maar bij verwarmen draait de ventilator van het buitendeel maximaal om genoeg warmte te kunnen onttrekken als je dan door een belemmerde luchtstroom te weinig lucht over je verdamper trekt zal deze eerder invriezen en zal hij dus ook eerder en vaker moeten gaan ontdooien. En de ontdooi cyclus is puur weggegooide energie. De ontdooi cyclus is ook niet eens opgenomen in de cop meting dus naast dat de cop al kelderd bij lage temperaturen zal hij ook nog eens vaker ontdooien.

Tip: pak de montage instructie van de unit erbij en daar staat keuring in beschreven wat de afstand zou moeten zijn. Dit staat er wel heel ruim in want ze moeten natuurlijk rekening houden met verschillende weersomstandigheden in verschillende landen. (ik gok 20cm) maar je kan hiermee wel evt naar de installateur om een correctie te vragen mocht je het wel willen aanpassen.

Tikkend geluid is redelijk normaal als de unit start met verwarmen of als hij gaat ontdooien. Het blok is van kopen en aluminium en daar gaat een persgas van ongeveer 60c doorheen. Bij het opstarten is dat verschil van temperatuur in de verschillende onderdelen in de binnenuit vrij groot. Het een zet wat meer uit dan het ander wat soms voor een tikkend geluid zorgt. Dit is bij de ene unit wat meer dan de andere unit.
Als de buitenunit gaat ontdooien kun je het ook krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door _Badeend_ op 28-10-2017 20:00 ]

There's no savegame in real life...

• Notna

Notna

Where are you?®

_Badeend_ schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:53:
[...]

Ik zie dit topic voor het eerst en zat er even doorheen te spitten en deze montage viel mij meteen op als koelmonteur.

Ik denk dat die goot wel degelijk de luchtstroom beïnvloed. Als ik de foto's zo bekijk is de unit sowieso al vrij kort op de muur geplaatst. Opzich is dat niet direct een probleem maar niet ideaal als je hem ook voor verwarmen gaat gebruiken. De goot erachter beïnvloed naar mijn idee wel degelijk de benodigde luchtstroom. Dit hoef je niet eens direct terug te zien in een toenemend amperage maar bij verwarmen draait de ventilator van het buitendeel maximaal om genoeg warmte te kunnen onttrekken als je dan door een belemmerde luchtstroom te weinig lucht over je verdamper trekt zal deze eerder invriezen en zal hij dus ook eerder en vaker moeten gaan ontdooien. En de ontdooi cyclus is puur weggegooide energie. De ontdooi cyclus is ook niet eens opgenomen in de cop meting dus naast dat de cop al kelderd bij lage temperaturen zal hij ook nog eens vaker ontdooien.

Tip: pak de montage instructie van de unit erbij en daar staat keuring in beschreven wat de afstand zou moeten zijn. Dit staat er wel heel ruim in want ze moeten natuurlijk rekening houden met verschillende weersomstandigheden in verschillende landen. (ik gok 20cm) maar je kan hiermee wel evt naar de installateur om een correctie te vragen mocht je het wel willen aanpassen.
Heb jij als monteur dan ook issues met die houten constructies om buitenunits heen? Mijn eigen voorbeeld/constructie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UzKO5hdp4yy7jl22KlIjyalg/full.jpg

https://photos.app.goo.gl/Twa9kugFJMl9ntRf1
https://photos.app.goo.gl/2QKsayK0DoBlVYF03

Ik zou aan de bovenkant simpelweg nog een sleuf kunnen maken om daar ruimte te maken voor de airflow.

• _Badeend_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 16:05
Notna schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:04:
[...]

Heb jij als monteur dan ook issues met die houten constructies om buitenunits heen? Mijn eigen voorbeeld/constructie:

[afbeelding]

https://photos.app.goo.gl/Twa9kugFJMl9ntRf1
https://photos.app.goo.gl/2QKsayK0DoBlVYF03

Ik zou aan de bovenkant simpelweg nog een sleuf kunnen maken om daar ruimte te maken voor de airflow.
Zo'n houten constructie kan prima mits goed gedaan. In sommige gevallen werkt het gewoon niet.
Maar volgens mij heb je dat netjes gemaakt zo. Zulke omkastingen kun je ook gewoon speciaal hiervoor bestellen en die zijn bijna hetzelfde. Wat je evt nog zou kunnen doen is van een soort schuim rondom de voorkant van de buitenunit en je omkasting een afdichting maken. Rondom het rooster voor de ventilator zeg maar. Op die manier kan de lucht alleen recht vooruit je omkasting uitgeblazen worden en kan het niet worden kortgesloten in je omkasting.
Die sleuf bovenin kan nooit kwaad.

Het hangt er ook vanaf waar je het voor gebruikt. Koelen zal prima gaan maar Als je er de hele winter door mee zou willen verwarmen zou ik het afraden. Puur omdat het bij een erg lage buiten temperatuur in de weg zou kunnen zitten en bij veel sneeuw en temp onder 0 dicht zou kunnen gaan vriezen.

[ Voor 16% gewijzigd door _Badeend_ op 28-10-2017 20:37 . Reden: Kleine toevoeging. ]

There's no savegame in real life...

Verwijderd

Ik heb de L/L nog niet eens aan gehad om te verwarmen. Geen noodzaak voor gehad met dit weer (niet onder de 20.5 geweest binnen). Laatste keer was voor koelen op 04-09.

Heb wel de filters toevallig vorige week schoongemaakt. Dit weekend even de buitenunit schoonmaken. Met namde de achterkant zit vol met spinnenwebben en bladeren
[/quote]

Ik ben deze morgen opgestaan om 0900 uur en het was hier 17 graden. Hier is geen verwarming vanaf +- 22 uur. S'nachts was het 5 graden, nu 6 graden.
Is het bij u vandaag nog 20.5 graden? Proficiat dan.

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:20:

[/quote]

Ik ben deze morgen opgestaan om 0900 uur en het was hier 17 graden. Hier is geen verwarming vanaf +- 22 uur. S'nachts was het 5 graden, nu 6 graden.
Is het bij u vandaag nog 20.5 graden? Proficiat dan.
Nope; vanochtend was het hier 18.9 en dus heb ik de pomp aangehad voor een uur. Nu is het 20.5 en neemt de zon aan de voorkant het voor de rest van de dag over. Misschien dat het vanavond nog even aan moet :)

Verwijderd

Nou de units hangen inmiddels, de Ururu 5 kw en een normale unit.
schitterende techniek en een geweldig apparaat.
was zelf erg bang voor trillingen of lawaai geluid maar totaal niet.
hij was was wat groot(diep) volgens de vrouw, maar gelukkig was hij al vast geschroefd aan de muur!!
de mannen waren een goede halve dag aan het sleutelen maar het zit allemaal netjes gemonteerd.
Zeker een aanrader deze installateur ook als ik de voorgaande verhalen lees.
achteraf na de uitleg spijt dat ik geen wifi controller had genomen maar dat kon altijd nog worden ingebouwd, zag mezelf wel spelen met mijn telefoon op het werk met de unit hahah.

nu even afwachten wat het me voor besparing gaat opleveren. leuk trouwens dat je ineens aanspraak krijgt van buren " hey buurman, een aircootje?, nee warmtepomp...hahahah.
hadden het ook nog over warmtepomp boilers met blijkbaar erg goede subsidies nu? wellicht iets voor de toekomst. wat meteen een vraag oplevert, monteur vermelde me dat een douchebeurt rond de 40 a 50 liter ligt bij normaal gebruik? klopt dit naar jullie mening? google heeft nogal uit een lopende antwoorden.
geen idee of ik nu dan bij een gezin van 4 moet kijken naar 80 ltr of 190ltr?

http://www.climasense.nl/...re_product_list=509%7C625

ga nu even uitzoeken hoe ik de foto kan uploaden zodat ik het resultaat kan delen.
wordt vervolgt

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-11 17:13

Trebbors

Failure is no option!

Geeft de temperatuur bij jou ook standaard waarde +2 aan? (offset)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:54

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Douchebeurt hangt van veel dingen af, een normale douchekop doet al 9 liter/minuut en het hangt van de cvketel af als je die hebt hoeveel hij levert.
Ook kan je een (wp)boiler niet volledig gebruiken, reken op 75% van de inhoud die er warm genoeg uit komt.
Neem je een douche wtw dan kan je meer warm water tappen omdat de boiler met warmer water vol loopt :)
Ik heb de airco beneden in de avond even aan en boven nog niet.
Het koelt nu wel sneller af met langere tijd vrij veel wind.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Nee, daar had ik al een en ander over gelezen, unit aangezet en gekeken of de ingestelde waarde overeen kwam met de thermostaat. dit scheelde 1 graad en hebben ze kunnen aanpassen in het menu.
Trebbors schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:01:
Geeft de temperatuur bij jou ook standaard waarde +2 aan? (offset)

Verwijderd

Nou ik wil hem op aanraden bivalent laten lopen.
Dus op de afgaande waterleiding van de cv zetten. de monteur gaf aan dat dat de beste optie was.
3 weg klep onder op de afgaande van de cv(warmtapwater) , daar de warmtepomp op met temperatuur voeler/schakelaar. dus de eerste liters komen dan uit de warmtepomp en naarmate de temp lager komt komt de cv erbij. ik kon het ook instellen dat de warmtepomp dan 30 gr water zou geven en de cv de aanvullende graden. wat het beste is weet ik nog niet. maar op die manier kan je het beste kiezen voor jou gebruik.
weet nl niet of wij lange douchers zijn zeg maar.
maar ik ga nog eerst wat vogelen....
climasense nog wel gebeld gehad over de types warmtepomp boilers want het zijn er te veel om te kiezen.
leuk nieuwtje voor de tweakers is dat ze blijkbaar komen met de daikin warmtepomp boiler. beste man aan de tel was er wel opgetogen over omdat ze de enigste zijn in Nederland die deze mogen gaan brengen blijkbaar. ik ben benieuwd en zou een mail krijgen als die binnen is. daar wacht ik denk ik nog even op alleen weet ik niet hoelang de subsidies er nog zullen zijn.
iemand die hier bij overheid werkt en toevallig inside info heeft. :*) :*) :*)
Speedy-Andre schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:13:
Douchebeurt hangt van veel dingen af, een normale douchekop doet al 9 liter/minuut en het hangt van de cvketel af als je die hebt hoeveel hij levert.
Ook kan je een (wp)boiler niet volledig gebruiken, reken op 75% van de inhoud die er warm genoeg uit komt.
Neem je een douche wtw dan kan je meer warm water tappen omdat de boiler met warmer water vol loopt :)
Ik heb de airco beneden in de avond even aan en boven nog niet.
Het koelt nu wel sneller af met langere tijd vrij veel wind.

• Otan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 18:39
Beste allen,

Hopelijk zit ik in de juiste topic..

Mijn naam is OTan, 41jr, woonachtig in Eindhoven en sta op het punt een L/L warmtepomp aan te schaffen met als doel verwarmen woonkamer/keuken.

Echter twijfel ik nog tussen volgende 3.5kW systemen met allen een SCOP van 5.1, althans op papier:

·         LG Prestige H12AL
·         Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG (http://www.innovations.mitsubishi-les.com/nl/m-series/msz-ln)
·         Toshiba Daiseikai 8 RAS 13-G2-KVP/AVP
·         MHI SRK35ZSX-S
·         Panasonic Ethera KIT-Z35-TKE

De Ururu Sarara, welke kennelijk favoriet is onder de die hards, zou met een SCOP van 5.7 een logische keus zijn maar ivm afmetingen binnenunit, met name de diepte van ca 38cm, valt deze af.

De prijs van aanschaf+installatie buiten beschouwing gelaten zou ik graag weten waarom welk systeem ik het best kan kiezen.

Eventueel een ander systeem met een SCOP van minimaal 5.1 zolang de diepte van binnenunit enigszins redelijk is.

Reden is zoals ik aangaf verwarmen woonkamer/keuken met een totale opp. van circa 52m2 en inhoud van circa 140m3.

Het betreft een hoekwoning waarbij ik de mogelijkheid heb de binnenunit op positie A of positie B te plaatsen. Dit zijn buitenmuren. Zie Afbeeldingslocatie: https://photos.app.goo.gl/RNPyAQczxAEMtkMQ2

Buitenunit komt op het platdak waarbij leidingafstand circa 7 meter zal zijn bij keuze voor positie A en circa 5m bij positie B.

Welke positie is meest gunstig en gaat het lukken de keuken enigszins te verwarmen? Ik kan uiteraard bijverwarmen met CV.

Hoor graag de aanbevelingen en ervaringen. Indien er een voorkeur bestaat voor een bepaalde installateur in Eindhoven e.o dan verneem ik dat oook graag.

BVD

Gr

Otan

• Notna

Notna

Where are you?®

Otan schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:27:
Beste allen,

Mijn naam is OTan, 41jr, woonachtig in Eindhoven en sta op het punt een L/L warmtepomp aan te schaffen met als doel verwarmen woonkamer/keuken.

Echter twijfel ik nog tussen volgende 3.5kW systemen met allen een SCOP van 5.1, althans op papier:

·         Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG (http://www.innovations.mitsubishi-les.com/nl/m-series/msz-ln)
·         MHI SRK35ZSX-S

De Ururu Sarara, welke kennelijk favoriet is onder de die hards, zou met een SCOP van 5.7 een logische keus zijn maar ivm afmetingen binnenunit, met name de diepte van ca 38cm, valt deze af.

De prijs van aanschaf+installatie buiten beschouwing gelaten zou ik graag weten waarom welk systeem ik het best kan kiezen.

Eventueel een ander systeem met een SCOP van minimaal 5.1 zolang de diepte van binnenunit enigszins redelijk is.

Reden is zoals ik aangaf verwarmen woonkamer/keuken met een totale opp. van circa 52m2 en inhoud van circa 140m3.

Het betreft een hoekwoning waarbij ik de mogelijkheid heb de binnenunit op positie A of positie B te plaatsen. Dit zijn buitenmuren. Zie [afbeelding]

Buitenunit komt op het platdak waarbij leidingafstand circa 7 meter zal zijn bij keuze voor positie A en circa 5m bij positie B.

Welke positie is meest gunstig en gaat het lukken de keuken enigszins te verwarmen? Ik kan uiteraard bijverwarmen met CV.

Hoor graag de aanbevelingen en ervaringen. Indien er een voorkeur bestaat voor een bepaalde installateur in Eindhoven e.o dan verneem ik dat oook graag.

BVD

Gr

Otan
Al eens gekeken naar een FTXM van Daikin? Die haalt tot 3.5 een SCOP van 5.1

Afmetingen zijn 272x811x294 (HBD in mm)

Overigens vind ik een 3.5 model voor een hoekhuis met 140m3 te verwarmen wat krap. Tenzij je heel zeker bent van je isolatiewaarde

Verder noet je er rekening meehouden dat je keuken als laatste warm zal worden bij positie A en al helemaal bij positie B en dat er temp. verschillen zullen ontstaan door hoe je kamer eruit ziet.

Edit: is het trapgat open met je huiskamer/keuken? Ik zie geen deur op de tekening?

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 01-11-2017 12:07 ]

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-11 13:08
de FTXM35 verwarmt maar 2,50kW
Notna schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:02:

[...]

Al eens gekeken naar een FTXM van Daikin? Die haalt tot 3.5 een SCOP van 5.1

Afmetingen zijn 272x811x294 (HBD in mm)

Overigens vind ik een 3.5 model voor een hoekhuis met 140m3 te verwarmen wat krap. Tenzij je heel zeker bent van je isolatiewaarde

Verder noet je er rekening meehouden dat je keuken als laatste warm zal worden bij positie A en al helemaal bij positie B en dat er temp. verschillen zullen ontstaan door hoe je kamer eruit ziet.

Edit: is het trapgat open met je huiskamer/keuken? Ik zie geen deur op de tekening?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Ray

Ray

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-11 18:11
maartentmm schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:23:
de FTXM35 verwarmt maar 2,50kW

[...]
:?

De FTXM35 heeft bij -10 graden een capaciteit van 2,17kW. De nominale opgegeven verwarmingscapaciteit is 4,0kW.

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-11 13:08
Ja zie het ja te snel gekeken.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Otan, als je een werkende Daikin US wilt bekijken in in jouw woonplaats, stuur me dan even een persoonlijk berichtje.
De binnenunit is inderdaad best groot (36 cm max. diepte gemeten, de buitenunit van de US is ook nogal fors trouwens). Mijn andere l/l-wp-binnenunit meet 22 cm diepte. Maar maakt het nu echt uit of het een paar cm meer of minder is? Het blijft sowieso een zichtbaar ding. Net als die lelijke metersgrote stalen ribbelige dingen die bijna heel Nederland aan zijn muren heeft zitten.
De vorm van je ruimte en de open(?) trap, dat lijkt me meer reden tot zorg.

Verwijderd

bel gewoon wat installateurs in de regio op, bij mij was climasense de voordeligste en het beste kwa gevoel.
maar ik zou altijd meerdere bellen. heb ik ook gedaan.

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 10:48

icecoolsniper

never run from a sniper!

Edit: verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door icecoolsniper op 01-11-2017 14:12 ]

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Otan
Dag Notna, nog niet maar ga kijken naar de FTX.

Woning heeft spouwmuurisolatie (na geïsoleerd) en overal HR++.
Trappengat is inderdaad open maar er hangt een gordijn.

• Otan
Dank voor het aanbod mv8tekst! Zou graag eens de US werkend/hangend zien. Zal per pm contact opnemen...

• Notna

Notna

Where are you?®

Otan schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:49:
Dag Notna, nog niet maar ga kijken naar de FTX.

Woning heeft spouwmuurisolatie (na geïsoleerd) en overal HR++.
Trappengat is inderdaad open maar er hangt een gordijn.
Tip 1: Je kan meerdere berichten in 1 bericht zetten dan wel quoten. Dan hoef je niet meerdere keren achter elkaar te quoten
Tip 2: Mentions werken hier net als in twitter middels @Naam_van_de_gebruiker. Dan krijgt die persoon ook een notificatie

Verder: Ik vind het nog steeds aan de krappe kant hoor, maar ik kan het fout hebben uiteraard. Ondanks dat je een gordijn hebt hangen voor je trapgat gaat daar wel warmte verloren, wat mij weer terug brengt op het vorige punt.

Zijn er bezwaren om gewoon 2 units op te hangen (multisplit dus)

• Otan
Geen bezwaar om 2 units op te hangen maar de enige buitenmuren waaraan een unit gehangen kan worden zijn de posities A en B.
Het verwarmingsvermogen is wellicht krap inderdaad. Heb vandaar ook een Mitsubishi unit overwogen met Hyper Heating waarmee 4kW verwarmen is gegarandeerd tot, als ik me niet vergis -25C.
Overigens kan ik mocht dat nodig zijn de keuken met de aanwezige radiator bij verwarmen.

Wellicht een >4kW systeem? maar dan gaat SCOP weer omlaag. Vraag me niet waarom, maar het leek me verstandig/efficient een systeem met minimaal SCOP 5 te nemen...

Verwijderd

zie dat die hyper wel veel kw per jaar opgeeft voor verwarmen, 1750 tot 2000kw en r410 is, heeft die hoge kw dan te maken met stroom opname om bij -10 nog steeds de volledige capaciteit te geven?

• Otan
Als ik kijk naar de berekening van benodigd vermogen volgens site Climasense, dan zou ik voor een goed geisoleerde ruimte, 140m3 * 45 = 6.3kW aan verwarmingsvermogen nodig hebben! Dan kom je al snel op een 5kW systeem...is dat geen overkill?
Of heb ik nu de inhoud van mijn woonkamer+keuken niet goed berekend? De ruimte is circa 265cm hoog...

Verwijderd

ja dat had ik ook alleen is dat het benodigde vermogen bij -10 wat je nodig hebt ivm het in elkaar zakken bij de lageren temp. voor normaal verwarmen heb je dan maar 4kw nodig of zo. maar om 4kw te kunnen leveren bij -10 (hoofdverwarming) kom je op een unit die 6.3 doet in de boeken.
mijn ururu is een 5kw. dat heb ik niet nodig maar om bij -10 mijn huis te kunnen verwarmen heb ik hem wel nodig omdat hij bij -10 dan nog mijn gevraagde capaciteit levert.(3.5kw)
Hoevaak het in Nederland -10 is kun je je afvragen maar better save then sorry

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Nou ja, het is een afweging die je maakt. Groter vermogen betekent doorgaans een lagere cop, waardoor je het hele stookseizoen meer energie verbruikt. Stel dat je uitgaat van gemiddeld 1 dag per jaar -10 en dan kijkt hoeveel je met een elektrisch straalklacheltje op die dag zou moeten bijstoken als je een lichtere unit neemt dan zie je dat die energie al snel in het niet valt bij de energie die je de rest van het sizoen kwijt bent door een lagere cop.

Het is natuurlijk niet de "sjieke" oplossing als je hier rekening mee moet houden en ook betekent het wellicht iets minder comfort omdat de lichtere unit met minder vermogen de ruimte ook minder snel op temperatuur kan brengen als deze koud is waar de zwaardere unit ruimschoots vermogen heeft.

Kostentechnisch kan zo'n grote unit vaak niet uit.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Otan
Dan is wellicht een unit met Hyper Heating een optimale keuze. Wat denken jullie?

De MSZ-LN35VG binnenunit bijvoorbeeld kan icm de MUZ-LN35VGHZ Hyper Heating buitenunit geleverd worden en is R32.
De verwarmingscapaciteit van deze combi bij -10 °C (kW) = 4,0 (1,0 - 6,6).
Zie tevens spec sheet: http://www.innovations.mi...rie_NL_RZ+DB_web72dpi.pdf

Verwijderd

alleen is een straal kachel is geen inverter..kleine kachel minder stroom, grotere kachel meer stroom.
3.5kw US of een 5kw US kunnen zichzelf net zo ver terug laten zakken, zou zeggen niet meer stroom opname dus? of zeg ik iets verkeerd?
cyberstalker schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:19:
Nou ja, het is een afweging die je maakt. Groter vermogen betekent doorgaans een lagere cop, waardoor je het hele stookseizoen meer energie verbruikt. Stel dat je uitgaat van gemiddeld 1 dag per jaar -10 en dan kijkt hoeveel je met een elektrisch straalklacheltje op die dag zou moeten bijstoken als je een lichtere unit neemt dan zie je dat die energie al snel in het niet valt bij de energie die je de rest van het sizoen kwijt bent door een lagere cop.

Het is natuurlijk niet de "sjieke" oplossing als je hier rekening mee moet houden en ook betekent het wellicht iets minder comfort omdat de lichtere unit met minder vermogen de ruimte ook minder snel op temperatuur kan brengen als deze koud is waar de zwaardere unit ruimschoots vermogen heeft.

Kostentechnisch kan zo'n grote unit vaak niet uit.

• Otan
dat zou ik inderdaad ook graag weten of het verbruik/opname van de 5kW US bij eenzelfde warmte afgifte gelijk is aan de 3.5kW US?

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Dat hangt een beetje af van hoe die scop berekent wordt. Ik vraag me af of die scop bij vollast wordt berekend. Als je heel simpel kijkt zou je gewoon zeggen dat je een apparaat met een hogere scop wilt - en dus een lichtere versie.

Verwijderd

volgens de daikin site wel, de 3,5 US is van 110 watt stroom opname tot 1333 watt, en de 5kw US is stroom opname vanaf 110 watt tot 1600 watt.
kunnen beide dus even ver terug, de 5wk kan hoger maar logisch natuurlijk.
Otan schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:35:
dat zou ik inderdaad ook graag weten of het verbruik/opname van de 5kW US bij eenzelfde warmte afgifte gelijk is aan de 3.5kW US?

• Ray

Ray

Die vermogens zijn toch ook berekend op basis van aanwarmen van bv 15 naar 21 ?

Als je tijdens koude dagen zorgt dat je niet te ver laat afkoelen maw een 24/7 stook beleid hebt dan lijkt het me dat je met netto 3 kw al een heel eind komt.

dan moet dus de ruimte meer 3 kw lekken om het niet warm te kunnen houden of zie ik dat verkeerd ?

zou je bij -10 de ruimte af laten koelen naar 15 graden kan het inderdaad wel eens lastig worden weer op 21 te komen maar als je minimaal 19 aanhoudt lijkt me er weinig aan de hand

@Otan ik zou in ieder geval de ftx niet meer zo snel kiezen maar gaan voor de ftxm of de US r32. hier meervoudig uitvoerig over geschreven

los van vermogen is het vaak zo dat de 5 kw in laaglast een stuk luider is dan de 3,5 variant. dat was de reden voor mij om een 3,5 te kiezen voor de woonkamer.

[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 01-11-2017 18:53 ]

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:36

Pixelmagic

Ubergeek

Misschien een rare vraag, maar ik heb het nog steeds niet kunnen uitvinden.

We hebben een Daikin sarara en zodra de kamer op temperatuur is zou ik het niet erg vinden als de blower uitgaat ipv minder warme lucht gaat blazen. Nog niet kunnen vinden hoe ik dat doe of dat het uberhaupt mogelijk is. Iemand de gouden tip ?

PVoutput van mijn 4950Wp

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Volgens mij kan dat niet. De reden dat dit zo werkt is dat de unit dan op een laag vermogen gaat werken, wat zeer weinig energie kost en dat dus juist de momenten zijn dat je zeer efficient verwarmd.

• Otan
Thnx @Ray

Het aantal db is inderdaad een niet onbelangrijk punt.
De warmtepompen waaruit ik een keuze wil maken hebben allen mimimaal 19db dacht ik en de lg zelfs 17db maar ik vraag me af hoe realistisch deze data zijn.

In principe komt het er dus op neer dat vanaf +7C en lager het verwarmingsvermogen afneemt.
Dat maakt Hyper Heating steeds interessanter dan toch?

Iemand bekend of ervaring met deze techniek?
Is het marketing of mag men veronderstellen dat inderdaad het nominaal vermogen tot -15 gegarandeerd is? Dat zou betekenen dat met een 3.5kW HH systeem bij -10C en lager meer verwarmingsvermogen beschikbaar is dan een US 5kW kan leveren bij -10C of zie ik dat verkeerd?

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

HyperHeating houdt toch gewoon in dat er ook gewoon een weerstandselement in de binnenunit zit die kan worden aangesproken als er onvoldoende warmte beschikbaar is vanuit de warmtepomp? Eigenlijk een klein ventilatorkacheltje ingebouwd dus.

• Ray

Ray

@Otan dat zal vast kloppen, de vraag is echter heb je het nodig ? zie mijn vorige posting.

Ja als je flink moet verwarmen, en ik denk nee als je gewoon op een fixed temp blijft. Natuurlijk afhankelijk van je warmte verlies wat weer samenhangt met de te verwarmen ruimte

Verwijderd

Otan schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:27:
Beste allen,

·         MHI SRK35ZSX-S

Het betreft een hoekwoning waarbij ik de mogelijkheid heb de binnenunit op positie A of positie B te plaatsen. Dit zijn buitenmuren. Zie [afbeelding]

BVD

Gr

Otan
je hebt aan een 3,5kw echt niet genoeg koop minimaal een 5,0 kw
ik heb zelf dit systeem net onder de 2000euro de Mitsubishi Heavy Industries SRK63ZR-S
mijn woonkamer is ongeveer 48 vierkante meter
en die stookt 5,4 kw bij -10
4,7 scop voor zo,n krachtig systeem is ook erg goed
5jaar garantie https://www.aircovoordeel...-srk63zr-s?category_id=34

ook goede ervaringen met deze installateur

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2017 01:57 ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

cyberstalker schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:46:
HyperHeating houdt toch gewoon in dat er ook gewoon een weerstandselement in de binnenunit zit die kan worden aangesproken als er onvoldoende warmte beschikbaar is vanuit de warmtepomp? Eigenlijk een klein ventilatorkacheltje ingebouwd dus.
Uitleg hyper heating:
http://www.mitsubishi-electric.be/nl/system/Zubadan

Bijbehorende grafiek:
http://www.mitsubishi-ele.../Hyper-Heating-Technology

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

Otan schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:35:
ze zakken allebij even ver terug in verbruik 0.6 kw alleen de 5kw kan meer max vermogen geven.
dat is wat ik denk tenminste.
ik zal gewoon gaan voor zat power.
de 3,5 unit zal zichzelf flik moeten inspannen jaar in jaar uit lijkt me niet goed voor de unit.
ik kan er niks aan doen maar ben echt fan van MHI airco,s
ik heb een 6,3 en die gaat enorm.
mijn moeder heeft een US 3,5 die komt echt niet in de buurt
en wat gebeurd er met de scop van een licht(zuinig) systeem dat hele tijd alles moet geven.
of een zwaar systeem dat maar net op de helft van vermogen hoef te draaien.
ik denk echt dat het zware systeem alleen maar voordelen heeft.

• Otan
Maar vergeleken met 3.5kW Hyper Heating moet een systeem zoals bijv. de US 5kW, met meer vermogen, bij lagere temperaturen toch ook op volle kracht draaien voor maximale afgifte? Zelfs dan heeft de 5kW minder afgifte. Je zou eigenlijk een overzicht moeten hebben van SCOP vs opname vs afgifte per systeem bij lage temperaturen...

• Otan
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:24:
[...]

ik heb zelf dit systeem net onder de 2000euro de Mitsubishi Heavy Industries SRK63ZR-S

[Ben je met een 6.3 systeem nog wel efficienter dan CV in de wintermaanden?]

[ Voor 11% gewijzigd door Otan op 02-11-2017 09:27 ]

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-11 16:49
Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:24:
[...]

Ik heb ook 48m2 en dat gaat bij mijn 3.5kw Daikin US prima, maar de temperatuur moet niet te ver kelderen. Dat heb ik wel geleerd van vorig jaar. 's Avonds bijv 2 graden lager zetten en dan laten draaien.
Tot nu toe lijk mijn verbruik minder te zijn dan vorig jaar zelfde periode (weet alleen niet of dit ook klopt i.v.m. het weer). Iemand die dit weet?
We waren bijvoorbeeld een weekend weg vorige week met temperaturen van zo'n 12 graden overdag en 7 graden 's nachts. Van donderdagavond tot zondagavond is de Daikin uit geweest en was het 16.5 graden. Maandagochtend aangezet toen was het 15.5 in huis. Hier had hij op fanstand AUTO best wel wat moeite mee om hem weer op 21 graden te krijgen, tenminste het verbruik die dag was vrij hoog.
Helpt het in die gevallen om de fanstand tijdelijk te verhogen naar bijvoorbeeld fanstand 4? Heb het idee dat de warmte dan alleen maar dieper de kamer in wordt verspreid.

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 02-11-2017 12:52 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2