Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.092.347 views

Onderwerpen

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10 10:19
Zelf importeren, met de kans op garantie-ellende en naar elkaar wijzende partijen, heb ik eigenlijk niet zo heel veel zin in. Dan moet het verschil toch minimaal groter zijn dan 200 Euro.

Overigens zie ik bij die Mitsu dat ie geschikt is tot ruimtes van 90m3. Mijn woonkamer is ca. 165m3. Nu hoeft die niet volledig verwarmd te worden. De zithoek en het eetgedeelte zou volstaan. Die zijn echter niet fysiek van elkaar gescheiden. Moet ik dan toch de gehele ruimte nemen als uitgangspunt bij de capaciteitskeuze? Ik lees dat er tweakers zijn die een 3.5kWh WP hebben en daarmee een vrijwel evengrote kamer probleemloos verwarmen.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nou ja probleemloos, als het vriest en het mistig is heb je vrij vaak defrosts dan doet de airco even niks :)
Mijn huis is vrij slecht geisoleerd met overal lek dubbel glas en open spouwmuren dus dat helpt niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Marc O.
Ja, OK, maar dat zijn omstandigheden die niet heel vaak voorkomen. Dan zou ik altijd nog de normale verwarming kunnen aanzetten. Liever niet natuurlijk, maar om een WP te overdimensioneren voor een situatie die niet extreem vaak voorkomt....

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een gokje gewaagd met mijn 3,5kW model maar een zwaardere was A++ geweest ipv A+++.
Hij redt het wel, maar het kost meer stroom op zo'n dag.
Heb je een dag met droge vorst dan is het geen probleem.
Met koelen ben ik erg blij, ze verbruiken dan bijna niks :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Marc O.
Een paar keer wat meer kWh's moeten stoken lijkt me altijd nog voordeliger dan een 5kW versie die een paar honderd Euro duurder is dan een 3,5 kW versie (en A++ ipv A+++), dus denk dat je daar niet rouwig om hoeft te zijn, toch?

Koelen beschouw ik als een leuke bonus voor hete dagen, maar dan zet ik nog steeds liever de tuindeuren open. Tenzij het echt heel extreem heet is natuurlijk, zoals we dit jaar rond 21 juni hebben gehad.

[ Voor 35% gewijzigd door Marc O. op 07-08-2017 13:28 ]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:56
Marc O. schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:34:
Overigens zie ik bij die Mitsu dat ie geschikt is tot ruimtes van 90m3. Mijn woonkamer is ca. 165m3. Nu hoeft die niet volledig verwarmd te worden. De zithoek en het eetgedeelte zou volstaan. Die zijn echter niet fysiek van elkaar gescheiden. Moet ik dan toch de gehele ruimte nemen als uitgangspunt bij de capaciteitskeuze? Ik lees dat er tweakers zijn die een 3.5kWh WP hebben en daarmee een vrijwel evengrote kamer probleemloos verwarmen.
Klopt, ZuinigeRijder doet bijv flink meer volume, heeft ie al vaker gemeld. Onze kamer is ca 120m3 (huis bouwjaar 1996), ook snel en zonder probleem warm met de Daikin US 3.5 - die volgens de papieren overigens wel een zwaardere verwarmingscapaciteit heeft dan de rest. Uit m'n hoofd staat er bij 3,5kW-modellen meestal 'tot 90 m3 verwarmen geschikt', al slaat die 3,5 op koelen. Tot zover maar weer de nuances. ;)

There's nothing moister than an oyster.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:11

thido

Tilburg

Marc O. schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:25:
Een paar keer wat meer kWh's moeten stoken lijkt me altijd nog voordeliger dan een 5kW versie die een paar honderd Euro duurder is dan een 3,5 kW versie (en A++ ipv A+++), dus denk dat je daar niet rouwig om hoeft te zijn, toch?

Koelen beschouw ik als een leuke bonus voor hete dagen, maar dan zet ik nog steeds liever de tuindeuren open. Tenzij het echt heel extreem heet is natuurlijk, zoals we dit jaar rond 21 juni hebben gehad.
Hier nog een Reeshof bewoner met SV.
December vorig jaar een Daikin US gehangen.
Woonkamer/keuken is 135m3 en hier hangt een 2.5kW uitvoering.
Deze kon ik toen voor een een leuk bedrag krijgen, heeft als demo gehangen in een showroom.

Op de echt koude dagen komt hij wel te kort, dan gaat de verwarming mee aan
Zoals al door anderen aangegeven merk je dan namelijk snel wanneer hij aan het defrosten is.
koelen gaat hem heel gemakkelijk af, al gebruiken we hem daar heel zelden voor.

De kWh's die verstookt worden zijn afkomstig van PV, dat voelt ook wel prettig :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Marc O.
thido schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:37:
[...]
Hier nog een Reeshof bewoner met SV.
De Reeshof is relatief behoorlijk aanwezig hier en ook in het PV topic ;)
thido schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:37:

December vorig jaar een Daikin US gehangen.
Woonkamer/keuken is 135m3 en hier hangt een 2.5kW uitvoering.
Deze kon ik toen voor een een leuk bedrag krijgen, heeft als demo gehangen in een showroom.
Mag ik vragen waar je hem hebt gekocht cq. door wie je de installatie hebt laten doen (en of je daar tevreden over bent)? Mag evt. ook per DM.

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-11 17:59
Marc O. schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:42:

Mag ik vragen waar je hem hebt gekocht cq. door wie je de installatie hebt laten doen (en of je daar tevreden over bent)? Mag evt. ook per DM.
Ik ben ook benieuwd (Breda - Haagse Beemden (ook stadsverwarming))

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:11

thido

Tilburg

@Marc O. en @Juncto Jullie hebben allebei (dezelfde) DM ;-)

Kopen kun je ze overal natuurlijk.
V.w.b. de installatie afwegen of je dingen zelf wilt doen of niet.
Uiteindelijk in bedrijf stellen zul je toch iemand met de juiste materialen en papieren voor moeten hebben.
Het meest voor de hand liggend/makkelijkst is dat de partij waar je hem koopt, ook installeert en bedrijf stelt. Bij ons betrof het een demo model dus dan kan je zelf nog wel wat regelen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11 21:01

CodeIT

Code IT

Eerder in het topic is over een DHZ installatie pakket gesproken (bijvoorbeeld deze: http://www.comfortklimaat...latie-pakket-1-4-3-8.html).
Als ik dit gebruikt heb ik geen monteur meer nodig toch?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@CodeIT
En dan hangen je koelleidingen er ook zo bij, omdat ze veel te lang zijn?
YouTube: Ontluchten leidingen voorgevulde airco V1 2 NL
:'( ;)
Een airco hangen blijft gewoon maatwerk, als je het netjes wil hebben.
(ik heb mijn stek papieren, oh, f-gassen tegenwoordig, maar ben niet te huur... 8) )

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-08-2017 17:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Ik heb een plat dak waar de unit komt te hangen. Er zit al een loze pijp naar het dak voor de zonnepanelen waar de kabels van de airco wel bij kunnen. Condens slang kan direct door de muur, deze komt dan uit bij de CV ketel waar ook een afvoer zit. Volgens mij allemaal wel makkelijk zelf te doen. Als er een meter extra kabel aanzit maakt me dat niet echt uit. Of scheelt het veel performance?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CodeIT
Dan moet je in de handleiding kijken van je L/L warmtepomp, hoe lang de leiding mag zijn, zonder bij te vullen.
Maar ik zou het zelf zo nooit doen (zoals gezegd ik kan zelf vacumeren, persen en solderen)
Dan ben je zeker dat het lekdicht en zuurstof vrij is.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-08-2017 17:59 ]

• CodeIT

CodeIT

Code IT

@AUijtdehaag Als ik het zelf zou kunnen had ik het ook op de goede manier gedaan. En om nou een examen te doen van 800 euro (+ alles leren) is me net wat te gortig.

Heb net even gekeken en aan 1,5 meter leiding heb ik al genoeg. De tarieven die installateurs (nu) vragen zijn mijns inziens veel te hoog voor het werk wat gedaan moet worden, vandaar dat ik het wel eens wil proberen met zo'n zelfmontage kitje. Als het niet werkt kan ik altijd nog iemand laten komen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CodeIT
Nou waarom niet een extra cursusje doen? 8)
ICT en Koeltechniek gaan hand in hand door het leven hier...
Er is meer in het leven dan een infrarood handbediening die zoek raakt. ;)

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-11 11:54
@Marc O.

Populaire buurt die Reeshof..

Denk dat wij binnen nu en een jaar de stadsverwarming hier laat afsluiten. Oplichters..

Grofweg kost het hier €10.000,- om van €230,- aan warmte/elektra per maand naar nul (zelfs negatief) op de jaarafrekening te gaan. We zitten al op 75% met de planning. Reken ik de besparing op branfstofkosten mee (plug in hybrid) zal het rond de €350,- per maand zijn. Zeker met 50% op MRB, zo lang dat nog geldig is. En onafhankelijk van stijgende energie prijzen.

[ Voor 72% gewijzigd door Noord27 op 07-08-2017 21:26 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

CodeIT schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:40:
@AUijtdehaag Als ik het zelf zou kunnen had ik het ook op de goede manier gedaan. En om nou een examen te doen van 800 euro (+ alles leren) is me net wat te gortig.

Heb net even gekeken en aan 1,5 meter leiding heb ik al genoeg. De tarieven die installateurs (nu) vragen zijn mijns inziens veel te hoog voor het werk wat gedaan moet worden, vandaar dat ik het wel eens wil proberen met zo'n zelfmontage kitje. Als het niet werkt kan ik altijd nog iemand laten komen.
vacuüm pomp kan je gewoon huren (of lenen) en afpersen is wel prettig maar dat zou je kunnen skippen als je een goede meter op je setje hebt. Blijft hij 2 uur strak op vacuum ben je redelijk zeker dat hij dicht is. Bepaalde merken gaan overigens wel moeilijk doen bij garantie als er geen oplever rapport aanwezig is.

Kennis heeft het ook gedaan met zijn US en dat werkt gewoon prima

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 07-08-2017 21:26 ]

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Net 2 Carrier units besteld (1 stuks 5kw en 1 stuks 2,5 kw) inclusief wifi. Ben benieuwd of ze het gaan trekken resp. de woonkamer en slaapkamer te verwarmen (woonkamer 120 kuub).

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:33
ik zit sterk na te denken over de aanschaf van een llwp. probleem is alleen dat ik over het algemeen niet gecharmeerd ben van het uiterlijk van die apparaten. onderstaand een afbeelding van onze woonkamer (inhoud is circa 105m3 en zou daarom aan een 3,5kw wel genoeg hebben). Mijn voorkeur gaat uit naar de locatie bij de keuken. Meest ideale locatie zou die in de woonkamer zijn (beide aangegeven met een rood vierkant). ik heb momenteel deze op het oog: http://www.comfortklimaat...ing-gwh12uc-inverter.html. Kan deze tegen een sterk gereduceerde prijs krijgen. Wat denken jullie, is de plek in de keuken voldoende om de ruimte warm te krijgen?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/suxemv.jpg

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je beperkt de luchtcirculatie nogal in de keuken, uiteindelijk wordt de huiskamer wel warm maar ik denk dat de keuken te warm wordt als de huiskamer de gewenste temperatuur bereikt.
Wel apart dat juist over verwarmen weinig in de specs staat, de A+++ is voor koelen :/

• Sjors81
SCOP (jaar rendement verwarmen): 4,60 = A++ toch?
zie dat hij ook in het overzicht op de 1e pagina staat:

Gree GWH12UB Nordic 3,6 3,5 GWH12UB K3DNA4F A+++ 4,60 7,00 -30°C € 1.325

de tekening is uiteraard niet op schaal maar de afstand vanaf de plek in de keuken tot aan het begin van de woonkamer is ongeveer 2,5 meter (breedte is circa 2,5 meter), die 8m2 is wat te ruim geschat...). verandert je advies daardoor nog?

[ Voor 30% gewijzigd door Sjors81 op 08-08-2017 11:34 ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@Sjors81

Hier in huis ook een L vormige keuken woonkamer combi. Al een jaar of 3 verwarmd door een Mitsubishi MUZ EF 35 VE (type ''zen'' dus) Huis uit 1972, wel extra geïsoleerd.

Gaat prima, echter het deel "om de hoek" duurt ietsje langer voor het ook meeloopt. Totale worp lengte hier is 11 meter, dat is lang. Zodra de luchtfilters ietsje vervuilen met ik dat, omdat dan een deel niet goed meeloopt, iets om rekening mee te houden. Jouw totale worp vanuit de keuken lijkt ietsje korter, een meter of 9? Weet niet wat voor luchtflow en worp de Gree heeft, en hoe dat zit met de toerenregeling (hier op auto)

Ook heb ik de uitblaas lamellen gefixed op horizontaal uitblaas richting, de (warme) lucht loopt dan wat verder onder het plafond door, ook naar het om de hoek liggende deel.

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 08-08-2017 12:41 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Sjors81 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:26:
SCOP (jaar rendement verwarmen): 4,60 = A++ toch?
zie dat hij ook in het overzicht op de 1e pagina staat:

Gree GWH12UB Nordic 3,6 3,5 GWH12UB K3DNA4F A+++ 4,60 7,00 -30°C € 1.325

de tekening is uiteraard niet op schaal maar de afstand vanaf de plek in de keuken tot aan het begin van de woonkamer is ongeveer 2,5 meter (breedte is circa 2,5 meter), die 8m2 is wat te ruim geschat...). verandert je advies daardoor nog?
Nou ja advies, je hebt een goed voelbare luchtstroom in de keuken en praktisch gezien zuig je daar ook veel lucht af als je kookt of als de ventilatie om een andere reden hoog staat.
Juist waar je stil zit zou ik de meeste warmte willen hebben :)
Wat niet te zien is waar de ramen zitten en indien op zuid hebben ze invloed op de temperatuurregeling.
Nu lees ik dat de remote de temperatuur meet en dat de airco de luchtstroom kan richten waar de remote is, dit werkt denk ik niet goed als de remote ergens nabij de zithoek ligt :9
Verder is het op zich goed dat het een Nordic versie is, dan blijft de verwarmings capaciteit wel op peil.

• Sjors81
Gasschuif schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:07:
@Sjors81

Hier in huis ook een L vormige keuken woonkamer combi. Al een jaar of 3 verwarmd door een Mitsubishi MUZ EF 35 VE (type ''zen'' dus) Huis uit 1972, wel extra geïsoleerd.

Gaat prima, echter het deel "om de hoek" duurt ietsje langer voor het ook meeloopt. Totale worp lengte hier is 11 meter, dat is lang. Zodra de luchtfilters ietsje vervuilen met ik dat, omdat dan een deel niet goed meeloopt, iets om rekening mee te houden. Jouw totale worp vanuit de keuken lijkt ietsje korter, een meter of 9? Weet niet wat voor luchtflow en worp de Gree heeft, en hoe dat zit met de toerenregeling (hier op auto)

Ook heb ik de uitblaas lamellen gefixed op horizontaal uitblaas richting, de (warme) lucht loopt dan wat verder onder het plafond door, ook naar het om de hoek liggende deel.
Dank voor je reactie. Hangt jouw llwp dan ook in het 'kleine stukje' van de 'L'? Afstand is idd kleiner, circa 8 meter. Voordeel lijkt mij wel dat je minder last hebt van het geluid.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Sjors81 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:17:
[...]

Dank voor je reactie. Hangt jouw llwp dan ook in het 'kleine stukje' van de 'L'? Afstand is idd kleiner, circa 8 meter. Voordeel lijkt mij wel dat je minder last hebt van het geluid.
Inderdaad in het kleine stukje, en ook een stuk uit het midden.
Geluid hoor je alleen bij opstart een minuut of 5, dan klimt de temperatuur snel omhoog, en regelt de unit terug in vermogen en fan toerental van de binnenunit. Ons woongedeelte zit op een meter of 7.
Als de kamer eenmaal warm is hoor je hem bijna niet meer. De allerbeste binnenunits zitten op c.a. 19 dB.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

Noord27 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:59:
@Marc O.

Populaire buurt die Reeshof..

Denk dat wij binnen nu en een jaar de stadsverwarming hier laat afsluiten. Oplichters..

Grofweg kost het hier €10.000,- om van €230,- aan warmte/elektra per maand naar nul (zelfs negatief) op de jaarafrekening te gaan. We zitten al op 75% met de planning. Reken ik de besparing op branfstofkosten mee (plug in hybrid) zal het rond de €350,- per maand zijn. Zeker met 50% op MRB, zo lang dat nog geldig is. En onafhankelijk van stijgende energie prijzen.
Nog even en je kunt parttime gaan werken ;)
Oh nee die 10.000 moet natuurlijk weer aangevuld/afgelost worden, helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2017 17:53 ]

• Noord27
@Verwijderd

Er zit nihil verschil als ik 4 of 5 dagen werk in de praktijk. En dat is voor iedereen, reken maar eens uit.

Verwijderd

@Noord27 Dus jij werkt hoeveel dagen ?

• Noord27
@Verwijderd Gaat 't nog over warmtepompen?

[ Voor 52% gewijzigd door Noord27 op 08-08-2017 18:23 ]

Verwijderd

@Noord27 Sorry hoor

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
M'n vorig jaar geinstalleerde Daikin US moet gedemonteerd worden om vervolgens in de nieuwe aanbouw geplaatst te worden. Ik kan alleen geen bedrijf vinden die hier tijd voor heeft (of zin in heeft).

Heb airco Malden al gebeld en gemaild, maar zonder reactie. Ook Climasense gebeld en na het advies om een mail te sturen niets meer gehoord.

Iemand een tip voor een installateur in de buurt van Nijmegen? Gaat in eerste instantie dus om het demonteren. Terugplaatsen hoeft pas over een paar weken..

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• Sjors81
--Erik-- schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:24:
M'n vorig jaar geinstalleerde Daikin US moet gedemonteerd worden om vervolgens in de nieuwe aanbouw geplaatst te worden. Ik kan alleen geen bedrijf vinden die hier tijd voor heeft (of zin in heeft).

Heb airco Malden al gebeld en gemaild, maar zonder reactie. Ook Climasense gebeld en na het advies om een mail te sturen niets meer gehoord.

Iemand een tip voor een installateur in de buurt van Nijmegen? Gaat in eerste instantie dus om het demonteren. Terugplaatsen hoeft pas over een paar weken..
Vakhandel janssen uit nijmegen al geprobeerd?

• Noord27

Momenteel zijn er veel bedrijven gesloten ivm bouwvak.

• Ray

Ray

demonteren kan je zelf als je enigzins handig bent. Daikin heeft een optie om zich zelf terug te pompen in de buitenunit. Als dat gedaanis alle kranen dichtzetten en alles afkoppelen. Meer is het eigenlijk niet.

Weer in werking stellen zou ik wel uit besteden ivm vacumeren etc

• Sjors81
iemand wat meer ervaring met het merk Gree en in het bijzonder het model wat ik op het oog heb? Specificaties lijken mij prima (zat eerst naar een Emura te kijken maar het prijsverschil is dermate groot dat deze is afgevallen) en als leek concludeer ik dat die redelijk overeenkomen. Ik ben er van bewust dat het geen Daikin of Mitsubishi HI maar het is ook niet de 'onderkant' van de markt volgens mij. Naast een goede prijs, gaat het mij ook met name om de 'looks' en dat de binnenunit zo stil als mogelijk is.

http://www.comfortklimaat...ing-gwh12uc-inverter.html
Gree GWH12UB Nordic 3,6 3,5 GWH12UB K3DNA4F A+++ 4,60 7,00 -30°C

daarnaast nog een vraag mbt de aansluiting. Meest ideale is natuurlijk dat ik geen aparte groep hoef aan te leggen. In feite is er op dit moment slechts 1 groep waar ik hem gezien de locatie op kan aansluiten. Op deze groep zit op dit moment een warmtepompboiler en wat stopcontacten en lampen. Ik heb de waarden van de wpb en de gree even onder elkaar gezet. Ben zelf een leek maar klopt het dat de gezamenlijke aansluitwaarde niet hoger mag zijn dan 16A? op basis van deze waardes zou ik net boven de 16A komen (9,1A+7,1A). De 9,1A gaat echter uit van volledig E-verwarmen (de 1e kolom is 'economy', de 2e 'hybryde' en de 3e 'E-verwarmen'. In principe ben ik niet van plan om alleen op het element te verwarmen waardoor ik denk dat het wat zou moeten kunnen. Graag jullie advies!

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6uxnpfge7qpgf.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door Sjors81 op 09-08-2017 14:59 ]

• --Erik--
  • Niet online
Sjors81 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:43:
[...]

Vakhandel janssen uit nijmegen al geprobeerd?
Nog niet, goeie tip. Zal ze vandaag eens bellen.
Ray schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 00:12:
[...]

demonteren kan je zelf als je enigzins handig bent. Daikin heeft een optie om zich zelf terug te pompen in de buitenunit. Als dat gedaanis alle kranen dichtzetten en alles afkoppelen. Meer is het eigenlijk niet.

Weer in werking stellen zou ik wel uit besteden ivm vacumeren etc
Klinkt ook als een optie. Ik zal eens uitzoeken of daar een duidelijke beschrijving van te vinden is.
Mocht er een Tweaker zijn die hier ervaring mee heeft en wil helpen? Tegen een vergoeding uiteraard :).

• Ray

Ray

@--Erik-- staat beschreven in je installatie handleiding. Kraan dicht op knopje drukken andere kraan dicht na minuut of vijf en klaar

• Sjors81
Sjors81 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:22:
iemand wat meer ervaring met het merk Gree en in het bijzonder het model wat ik op het oog heb? Specificaties lijken mij prima (zat eerst naar een Emura te kijken maar het prijsverschil is dermate groot dat deze is afgevallen) en als leek concludeer ik dat die redelijk overeenkomen. Ik ben er van bewust dat het geen Daikin of Mitsubishi HI maar het is ook niet de 'onderkant' van de markt volgens mij. Naast een goede prijs, gaat het mij ook met name om de 'looks' en dat de binnenunit zo stil als mogelijk is.

http://www.comfortklimaat...ing-gwh12uc-inverter.html
Gree GWH12UB Nordic 3,6 3,5 GWH12UB K3DNA4F A+++ 4,60 7,00 -30°C

daarnaast nog een vraag mbt de aansluiting. Meest ideale is natuurlijk dat ik geen aparte groep hoef aan te leggen. In feite is er op dit moment slechts 1 groep waar ik hem gezien de locatie op kan aansluiten. Op deze groep zit op dit moment een warmtepompboiler en wat stopcontacten en lampen. Ik heb de waarden van de wpb en de gree even onder elkaar gezet. Ben zelf een leek maar klopt het dat de gezamenlijke aansluitwaarde niet hoger mag zijn dan 16A? op basis van deze waardes zou ik net boven de 16A komen (9,1A+7,1A). De 9,1A gaat echter uit van volledig E-verwarmen (de 1e kolom is 'economy', de 2e 'hybryde' en de 3e 'E-verwarmen'. In principe ben ik niet van plan om alleen op het element te verwarmen waardoor ik denk dat het wat zou moeten kunnen. Graag jullie advies!

[afbeelding]
Niemand of iedereen met vakantie? 😂

• Marc O.
Had nog nooit van Gree gehoord. Ben inderdaad ook wel benieuwd naar ervaringen uit eerste hand. Lijkt een interessant alternatief mits de kwaliteit OK is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Is Gree niet gewoon een chinees merk?
@6:20
YouTube: Chinese installing an aircon at 10th floor

• Marc O.
Ja eeuuhh....je zou ook kunnen stellen dat het behoorlijk goed spul moet zijn, willen ze daar hun leven voor wagen. En ik denk dat ze die halsbrekende toeren ook maar 1x willen uithalen, en niet over een half jaar nog een keer omdat dat ding stuk is. :D ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Marc O. op 13-08-2017 12:48 . Reden: typo ]

• Sjors81
https://www.gree.nl/nl/29-homepage-blokken/56-wie-is-gree

Zelf pretenderen ze de grootste aircofabrikant van de wereld te zijn, kan dat niet op waarde schatten maar het zegt wel iets imo. Daarnaast is de 'normale' prijs ook van dien aard dat je mag verwachten dat ze daarvoor geen rommel leveren.

Heb de unit iig besteld en haal hem eind aug op. Ben nu op vakantie nl.

• Marc O.
Goede vakantie! Ben benieuwd naar je bevindingen met de Gree. Wil je die hier delen? Ik, en wellicht anderen, hebben er misschien iets aan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Marc O. op 13-08-2017 14:19 ]

• Sjors81
Uiteraard! Kan alleen nog wel even duren voordat die uiteindelijk hangt en werkt....

• Noord27
Onze installateur raadde aan om te kiezen voor een Mitsubishi of een Daikin. Mocht er iets mee zijn dan heeft hij ook de volgende dag daar onderdelen voor in huis. Prijs scheelde vrijwel niets tussen een Gree of Daikin, met levering via de groothandel. Daikin R32 ftxm35 kost rond de 950. Wat kost een A+++ (verwarmen en koelen) in 3.5kw voor een Gree?

Aangezien het geheel toch lang mee moet gaan daarom toch maar voor A merk Daikin gekozen.

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 13-08-2017 17:29 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sjors81 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 18:17:
[...]

Niemand of iedereen met vakantie? 😂
20dB is niet super stil voor de laagste stand. Vaak zegt dat ook wat over de hogere standen.
Mijn Samsung maakt maar 16dB in de laagste stand. Voor slaapvertrekken is dat toch wel een voordeel.

Verder is Gree geen rommel. Al kunnen onderdelen over een paar jaar erg slecht leverbaar zijn. Ondersteuning van fabrikant is vaak ook niet super. Beide punten zijn bij Midea ook zo'n drama.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Sjors81
Noord27 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 17:26:
Onze installateur raadde aan om te kiezen voor een Mitsubishi of een Daikin. Mocht er iets mee zijn dan heeft hij ook de volgende dag daar onderdelen voor in huis. Prijs scheelde vrijwel niets tussen een Gree of Daikin, met levering via de groothandel. Daikin R32 ftxm35 kost rond de 950. Wat kost een A+++ (verwarmen en koelen) in 3.5kw voor een Gree?

Aangezien het geheel toch lang mee moet gaan daarom toch maar voor A merk Daikin gekozen.
De gree die ik heb gekocht kostte mij 850 euro. Ik kan jouw daikin niet vinden voor een prijs van om en nabij 950 euro. In dat geval had ik wellicht een andere afweging gemaakt. Incl installatie ben ik nu 1100 euro kwijt en dat scheelde met een vergelijkbare daikin (emura of nexura ivm looks) toch al snel 8 a 900 euro.
Oxellaar schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:38:
[...]

20dB is niet super stil voor de laagste stand. Vaak zegt dat ook wat over de hogere standen.
Mijn Samsung maakt maar 16dB in de laagste stand. Voor slaapvertrekken is dat toch wel een voordeel.

Verder is Gree geen rommel. Al kunnen onderdelen over een paar jaar erg slecht leverbaar zijn. Ondersteuning van fabrikant is vaak ook niet super. Beide punten zijn bij Midea ook zo'n drama.
Thnx! Gelukkig heb ik ook een midea warmtepompboiler... :+

Die midea is overigens weer een kopie van een fujitsu (en nog wel meer) maar midea gaf als enige 3 jaar ipv 2 jaar fabrieksgarantie.

Correctie heb een mdv wpb. Nou ja allemaal zelfde laken en pak :)

[ Voor 30% gewijzigd door Sjors81 op 13-08-2017 21:02 ]

• --Erik--
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:54:
@--Erik-- staat beschreven in je installatie handleiding. Kraan dicht op knopje drukken andere kraan dicht na minuut of vijf en klaar
Welke bladzijde lees je dat terug? Kan het niet vinden O-)

• Ray

Ray

--Erik-- schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:49:
[...]

Welke bladzijde lees je dat terug? Kan het niet vinden O-)
Uuuh ik heb zelf geen US maar een MXM MS unit maar voor zover ik weet hebben ze allemaal deze functie. Let wel je hebt een handleiding en een installatie manual. Je moet dus wel in de goede kijken.

staat in waar jij hebt gezocht überhaupt iets over de switches die in de buiten unit zitten ?

en anders is het ook erg simpel. @Oxellaar kan je dat precies vertellen :) je zet hem dan gewoon op maximaal koelen en je sluit in een bepaalde volgorde de kranen

zo staat het bij mij erin

Het leegpompen
Om het milieu te beschermen, verwijder eerst alle koelmiddel uit de unit alvorens de unit te verplaatsen of
af te voeren.
1) Verwijder de doppen van de vloeistofafsluiter en de gasafsluiter.
2) Voer een gedwongen koeling uit.
3) Wacht 5 tot 10 minuten en sluit dan de vloeistofafsluiter met
een inbussleutel.
4) Wacht 2 tot 3 minuten en sluit dan de gasafsluiter en stop
de gedwongen koeling.
1. Gedwongen werking
1) Schakel de spanning uit.
2) Verwijder het afsluitdeksel (2 schroeven).
3) Verwijder het deksel over de schakelaars van de serviceprintplaat (1 schroef).
4) Zet SW5 en SW6 op uit.
5) Draai de bedrijfsmodusschakelaar (SW2) op KOELEN.
6) Schroef het deksel terug over de schakelaars van de serviceprintplaat (1 schroef).
7) Schakel de spanning aan.
8) Druk op de schakelaar voor gedwongen werking (SW1) boven het deksel van de serviceprintplaat.
■Start de gedwongen koeling.
Om de gedwongen werking te stoppen, druk opnieuw op de schakelaar voor gedwongen werking (SW1).

[ Voor 58% gewijzigd door Ray op 13-08-2017 22:55 ]

• --Erik--
  • Niet online
Ray schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:52:
[...]

Uuuh ik heb zelf geen US maar een MXM MS unit maar voor zover ik weet hebben ze allemaal deze functie. Let wel je hebt een handleiding en een installatie manual. Je moet dus wel in de goede kijken.

staat in waar jij hebt gezocht überhaupt iets over de switches die in de buiten unit zitten ?

en anders is het ook erg simpel. @Oxellaar kan je dat precies vertellen :) je zet hem dan gewoon op maximaal koelen en je sluit in een bepaalde volgorde de kranen

zo staat het bij mij erin

Het leegpompen
Om het milieu te beschermen, verwijder eerst alle koelmiddel uit de unit alvorens de unit te verplaatsen of
af te voeren.
1) Verwijder de doppen van de vloeistofafsluiter en de gasafsluiter.
2) Voer een gedwongen koeling uit.
3) Wacht 5 tot 10 minuten en sluit dan de vloeistofafsluiter met
een inbussleutel.
4) Wacht 2 tot 3 minuten en sluit dan de gasafsluiter en stop
de gedwongen koeling.
1. Gedwongen werking
1) Schakel de spanning uit.
2) Verwijder het afsluitdeksel (2 schroeven).
3) Verwijder het deksel over de schakelaars van de serviceprintplaat (1 schroef).
4) Zet SW5 en SW6 op uit.
5) Draai de bedrijfsmodusschakelaar (SW2) op KOELEN.
6) Schroef het deksel terug over de schakelaars van de serviceprintplaat (1 schroef).
7) Schakel de spanning aan.
8) Druk op de schakelaar voor gedwongen werking (SW1) boven het deksel van de serviceprintplaat.
■Start de gedwongen koeling.
Om de gedwongen werking te stoppen, druk opnieuw op de schakelaar voor gedwongen werking (SW1).
Ah, verkeerde handleiding inderdaad, oeps.

Dit vind ik terug:

Pump down operation
In order to protect the environment, be sure to pump down when relocating or
disposing of the unit.
1) Remove the valve cap from liquid stop valve and gas stop valve.
2) Carry out forced cooling operation.
3) After 5 to 10 minutes, close the liquid stop valve with a hexagonal wrench.
4) After 2 to 3 minutes, close the gas stop valve and stop forced cooling operation.
< Forced cooling operation >
Using the indoor unit ON/OFF switch
Open the front panel and press the indoor unit ON/OFF switch for at least
5 seconds. (The operation will start.)
• Forced cooling operation will stop automatically after about 15 minutes.
To stop the operation, press the indoor unit ON/OFF switch.

Denk dat ik me daar toch maar niet aan ga wagen, hoe 'makkelijk' het ook kan zijn.
Maarja, de pest is dus om een bedrijf of iemand te vinden die dit 'ff' kan komen doen.

• Ray

Ray

--Erik-- schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:59:
[...]

Ah, verkeerde handleiding inderdaad, oeps.

Dit vind ik terug:

Pump down operation
In order to protect the environment, be sure to pump down when relocating or
disposing of the unit.
1) Remove the valve cap from liquid stop valve and gas stop valve.
2) Carry out forced cooling operation.
3) After 5 to 10 minutes, close the liquid stop valve with a hexagonal wrench.
4) After 2 to 3 minutes, close the gas stop valve and stop forced cooling operation.
< Forced cooling operation >
Using the indoor unit ON/OFF switch
Open the front panel and press the indoor unit ON/OFF switch for at least
5 seconds. (The operation will start.)
• Forced cooling operation will stop automatically after about 15 minutes.
To stop the operation, press the indoor unit ON/OFF switch.

Denk dat ik me daar toch maar niet aan ga wagen, hoe 'makkelijk' het ook kan zijn.
Maarja, de pest is dus om een bedrijf of iemand te vinden die dit 'ff' kan komen doen.
tja als je wil veel wilt betalen kan je wellicht iemand vinden. Het hele afpompen is 15 minuten 'werk' daar zitten weinig bedrijven op te wachten vermoed ik.

zoals je zelf leest is dus erg simpel (nog simpeler dan bij mij dus) Er kan ook niet echt wat mis gaan. In het ergste geval krijg je het voor elkaar hem leeg te laten lopen..... tja dan moet hij weer gevuld bij inwerking stellen en het milieu is wat minder blij met je

• --Erik--
  • Niet online
Ray schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:02:
[...]

tja als je wil veel wilt betalen kan je wellicht iemand vinden. Het hele afpompen is 15 minuten 'werk' daar zitten weinig bedrijven op te wachten vermoed ik.

zoals je zelf leest is dus erg simpel. Er kan ook niet echt wat mis gaan. In het ergste geval krijg je het voor elkaar hem leeg te laten lopen..... tja dan moet hij weer gevuld bij inwerking stellen en het milieu is wat minder blij met je
Ja denk ook dat het 'm dat is, hier valt niets mee te verdienen. En in deze periode kunnen de bedrijven genoeg geld verdienen met het hangen van de airco's, dus dat doen ze liever.

Misschien dan toch maar aan wagen, rustig werken en inderdaad in het ergste geval een milieudelict plegen :F

• Ray

Ray

--Erik-- schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:05:
[...]

Ja denk ook dat het 'm dat is, hier valt niets mee te verdienen. En in deze periode kunnen de bedrijven genoeg geld verdienen met het hangen van de airco's, dus dat doen ze liever.

Misschien dan toch maar aan wagen, rustig werken en inderdaad in het ergste geval een milieudelict plegen :F
knijp dan ook even de leidingen van het binnendeel daarna dicht of plak ze of zodat er geen onnodig vuil of vocht in komt. Met het afpersen en vacumeren zal het ook wel weer opgeschoond worden maar voorkomen is beter

• Ray

Ray

--Erik-- schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:05:
[...]

knijp dan ook even de leidingen van het binnendeel daarna dicht of plak ze of zodat er geen onnodig vuil of vocht in komt. Met het afpersen en vacumeren zal het ook wel weer opgeschoond worden maar voorkomen is beter.

zie nu trouwens dat je in Nijmegen woont. heb nog wel een tip wellicht die hem in werking kan stellen. Mijn leverancier / monteur komt daar ook vandaan

• --Erik--
  • Niet online
Ray schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:10:
[...]

knijp dan ook even de leidingen van het binnendeel daarna dicht of plak ze of zodat er geen onnodig vuil of vocht in komt. Met het afpersen en vacumeren zal het ook wel weer opgeschoond worden maar voorkomen is beter.
Goeie tip, zal ik doen.
zie nu trouwens dat je in Nijmegen woont. heb nog wel een tip wellicht die hem in werking kan stellen. Mijn leverancier / monteur komt daar ook vandaan
Graag, mag ook via DM als je dat liever doet.

• Oxellaar
  • Niet online
@--Erik-- @Ray Op deze manier kun je in veel gevallen prima een "pump down" doen.
Er is dan nagenoeg geen verlies van koudemiddel.
Alleen mag je het officeel niet zelf doen zonder F-gas papieren.

Let wel op dat er niet veel meer koudemiddel in de installatie zit dan de fabrieksvulling.
Anders past waarschijnlijk niet al het koudemiddel in het buitendeel.

Dichtknijpen of ombuigen van de leidingen zou ik dan weer niet doen.
Dan moet er weer onnodig gesoldeerd worden om nieuwe koppelingen te zetten.
Gewoon afplakken om vuil te voorkomen, vocht gaat er tijdens het vacumeren wel uit.

[ Voor 33% gewijzigd door Oxellaar op 13-08-2017 23:47 ]

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 14:13
Ik zie dat de nieuwe versie van de Daikin OnlineController (firmware/app) nu 6 acties per dag ondersteunt, dat waren er volgens mij eerst 4.
Dat is wel goed nieuws want hier was 4 te weinig waardoor ik het momenteel met een eigen oplossing doe. (esp8266 en de Unofficial Daikin API)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Sjors81
Ecen een vraag mbt de aansluiting. Meest ideale is natuurlijk dat ik geen aparte groep hoef aan te leggen voor de llwp. In feite is er op dit moment slechts 1 groep waar ik hem gezien de locatie op kan aansluiten. Op deze groep zit op dit moment een warmtepompboiler en wat stopcontacten en lampen. Ik heb de waarden van de wpb en de llwp (gree u-crown)even onder elkaar gezet. Ben zelf een leek maar klopt het dat de gezamenlijke aansluitwaarde niet hoger mag zijn dan 16A? op basis van deze waardes zou ik net boven de 16A komen (9,1A+7,1A). De 9,1A gaat echter uit van volledig E-verwarmen (de 1e kolom is 'economy', de 2e 'hybryde' en de 3e 'E-verwarmen'. In principe ben ik niet van plan om alleen op het element te verwarmen waardoor ik denk dat het wat zou moeten kunnen. Graag jullie advies!

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6uxnpfge7qpgf.jpg

• Notna
  • Laatst online: 15:50

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

sjimmie schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:56:
Ik zie dat de nieuwe versie van de Daikin OnlineController (firmware/app) nu 6 acties per dag ondersteunt, dat waren er volgens mij eerst 4.
Dat is wel goed nieuws want hier was 4 te weinig waardoor ik het momenteel met een eigen oplossing doe. (esp8266 en de Unofficial Daikin API)
Ik was op zoek naar de release notes van 3.3.3.0 maar kon ze niet zo vinden. Heb jij wel iets kunnen vinden?

Xbox Live ID:Notna8310

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Sjors81 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:07:
Ecen een vraag mbt de aansluiting. Meest ideale is natuurlijk dat ik geen aparte groep hoef aan te leggen voor de llwp. In feite is er op dit moment slechts 1 groep waar ik hem gezien de locatie op kan aansluiten. Op deze groep zit op dit moment een warmtepompboiler en wat stopcontacten en lampen. Ik heb de waarden van de wpb en de llwp (gree u-crown)even onder elkaar gezet. Ben zelf een leek maar klopt het dat de gezamenlijke aansluitwaarde niet hoger mag zijn dan 16A? op basis van deze waardes zou ik net boven de 16A komen (9,1A+7,1A). De 9,1A gaat echter uit van volledig E-verwarmen (de 1e kolom is 'economy', de 2e 'hybryde' en de 3e 'E-verwarmen'. In principe ben ik niet van plan om alleen op het element te verwarmen waardoor ik denk dat het wat zou moeten kunnen. Graag jullie advies!

[afbeelding]
De wpboiler heeft een anti-legionella programma, dan werkt hij ook een tijdje met vol vermogen.
Dit zal je wel in kunnen stellen op een bepaalde dag/tijd in de week.
Lastiger is het als de airco volle bak draait en iemand prikt een stofzuiger in een van de wcd's van die groep :P
Afgezien daarvan zou het wel kunnen, al zou ik proberen een langdurige max belasting te vermijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-08-2017 11:51 ]

• sjimmie
  • Laatst online: 07-11 14:13
Notna schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:14:
[...]

Ik was op zoek naar de release notes van 3.3.3.0 maar kon ze niet zo vinden. Heb jij wel iets kunnen vinden?
Nope, ik zag toevallig op de hoofdpagina dat er nu 6 programma\s per dag mogelijk zijn, maar voor de rest weet ik niet wat er veranderd is.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Noord27
Probeer al een tijdje de beoogde installateur te pakken te krijgen die het geheel hier zou komen regelen. Krijg nergens meer reactie op..

Vrouwlief heeft aan gegeven dat ze een zo stil mogelijke unit wil en graag Wi-Fi bediening. Samsung AR7000 is zo'n beetje de stilste unit als ik naar specificaties kijk en komt standaard met Wi-Fi. Ok, is 'maar' A++, geen A+++. Maar dat verschil gaan wij niet merken met overschot op zonnepanelen.

Ben bang dat ik op zoek moet naar een nieuwe installateur. En dat was geen gemakkelijke speurtocht..

@Oxellaar De Samsung bevalt jou tot op heden?

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 25-08-2017 00:56 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Noord27 Hij bevalt hier prima. Geen enkel vreemd piepje, kraakje of storingen gehad.
Hij heeft bij mij nu ongeveer 1000 uur gedraaid, zowel koelen als verwarmen.
En dat ene plusje meer of minder maakt mij niet uit, Ik dacht dat hij op de grens van A++ naar +++ zit.

En installateurs hebben hebben nu waarschijnlijk nog vakantie, of is net voorbij.
En, gekoppeld aan de bouw, veel en veel te druk waarschijnlijk.

• Noord27
@Oxellaar De combinatie AR7000 en elga werkt ook goed?

Kan de grote verschillen tussen prijzen in NL of buitenland niet begrijpen. Voor circa €750,- heb je in NL alleen de binnen-unit. Terwijl voor datzelfde bedrag je inclusief verzending vanuit Italië het complete systeem hebt.

8)7

https://www.vakhandeljans...-wandmodel-ar12hssdbwkneu

http://www.ebay.nl/itm/IN...ksid=p2060353.m1438.l2649

[ Voor 83% gewijzigd door Noord27 op 25-08-2017 10:36 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Noord27 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 07:32:

Kan de grote verschillen tussen prijzen in NL of buitenland niet begrijpen. Voor circa €750,- heb je in NL alleen de binnen-unit. Terwijl voor datzelfde bedrag je inclusief verzending vanuit Italië het complete systeem hebt.

8)7

De Samsung hangt boven, voor zowel koelen als verwarmen. De Elga alleen voor verwarmen, maar dat heeft hij nog niet echt kunnen doen. Hij is pas vanaf begin mei operationeel.
Verwacht geen problemen.

De prijsverschillen zijn idd te groot. Maar Italië is ongeveer een derde wereld land ivm Nederland. Tikkie overdreven misschien, maar het scheelt niet veel.
Logisch dat de prijzen daar anders liggen.
En de concurrentie zal daar ook wat heftiger zijn dan in Nederland.

• Ray

Ray

Noord27 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 07:32:

8)7

Zit toch voor een groot deel in de marges. Inkoop van Samsung is echt absurd laag tov advies prijs. Scheelde zo nog weer 20% tov Daikin uit mijn hoofd. Ergens valt wel terug te lezen dat ik ook eerst voor Samsung wilde gaan maar na een bezoek aan Ambrava daar (deels onterecht) vanaf gestapt ben.
Let trouwens wel dat die opgegeven 16DB mogelijk niet waargemaakt gaat worden. Aldus de importeur zelf (en concurrenten...) Mijn 19 DB daikin is ook behoorlijk stil en ik ben daar zeeeeeer kritisch in....

edit 16 db zou namelijk de helft stiller moeten zijn dan 19db. In de meeste ruimtes is het als het voor je gehoor stil is al rond de 19 tot 20 db door externe geluiden

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 25-08-2017 19:56 ]

• Noord27
@Ray Wat waren jou criteria in het bepalen van de gewenste unit, naast de prijs?

• Ray

Ray

@Noord27 vooral geluid maar ook zeker ook design. Trof bij de importeur units met vergeelde kleppen en roosters aan en naar mijn smaak zijn de Samsung units lelijk.... heb nu dus een emura in de woonkamer en drie stuks ftxm in andere ruimtes
Bovendien alleen kiezen uit A merken al helemaal vanwege mutisplit

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 25-08-2017 20:28 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Ray in silent mode is op 1 meter afstand ook niets te horen.
Het lijkt serieus of de unit uit staat.
Of dat daadwerkelijk 16db is kan ik niet zeggen, maar heb nog nooit zo'n stille unit (niet) gehoord...

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 20:50:
@Ray in silent mode is op 1 meter afstand ook niets te horen.
Het lijkt serieus of de unit uit staat.
Of dat daadwerkelijk 16db is kan ik niet zeggen, maar heb nog nooit zo'n stille unit (niet) gehoord...
In theorie zouden ze ook best lager dan de 19db van Daikin kunnen zitten hoor gezien het design met de extra grote rol.

De test op gehoor is altijd lastig. In mijn woonkamer hoor ik de unit ook eigenlijk nooit (terwijl het daar dan stil is) maar op de slaapkamer wel. Ze produceren beiden evenveel geluid. Zaken als ruimte akoestiek en externe geluiden spelen daarin een grote rol. Is de background noise al 20 DB zal je een 19DB unit dus niet horen. Ik heb hier behoorlijk veel gemeten voor de akoestiek vandaar dat het me destijds behoorlijk verbaasde.

zoals al na mijn bezoek hier gepost. Als de units in de showroom er niet zo belabberd uitgezien hadden en de aanwezige vertegenwoordiger kundiger was opgetreden hadden ze hier waarschijnlijk ook gewoon gehangen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 25-08-2017 21:01 ]

• Noord27
@Oxellaar @Ray

Hebben jullie geïnstalleerde foto's toevallig van de units? Ik krijg het idee dat het kiezen wordt tussen 2 reeds goede merken/units. Wellicht dat het uiterlijk de doorslag kan geven.

• Ray

Ray

@Noord27 foto's die ik in de showroom van Ambrava heb gemaakt staan in dit topic of het airco topic. Zoek even op Ambrava denk ik.

herinner me dat de unit van Oxxelaar ook in het topic voorkomt

als ik vandaag nog een keer tijd heb wil ik wel een plaatje schieten thuis. wat wil je zien ? de emura of ftxm ?

• Noord27
@Ray Als je dan toch aan de gang gaat: beide? ;)

Heb foto's gevonden in dit topic van de Samsung. Vind het een mooi ding. Vrouwlief vind hem op foto ook mooier als een Daikin..

[ Voor 56% gewijzigd door Noord27 op 26-08-2017 12:49 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Noord27 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 12:39:

Heb foto's gevonden in dit topic van de Samsung. Vind het een mooi ding. Vrouwlief vind hem op foto ook mooier als een Daikin..
Mag ik ook meedoen :+ ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZDJhpgP5HqDjgcv8MlzMnMLG/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eB4YlJKb9GaSjvjf1KUuLO1U/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h6T2On7JinTTT4u795kWKRnv/full.jpg

Dit is een FTXM 20+35 en een MXMM (of wat de afkorting ook is) 40 buiten unit. Inmiddels een houten bekisting gemaakt voor de buitenunit zodat het minder opvallend is.

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 26-08-2017 13:10 ]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-11 18:58
Notna schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:09:
[...]

Mag ik ook meedoen :+ ?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Dit is een FTXM 20+35 en een MXMM (of wat de afkorting ook is) 40 buiten unit. Inmiddels een houten bekisting gemaakt voor de buitenunit zodat het minder opvallend is.
Ziet er goed uit! Zelf binnenkort hier ook aan een daikin.

Zit die niet te dicht op het plafond? (Ik lees overal dat er minimaal 15-20cm vanaf het plafond moet worden geplaatst?)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Notna

Notna

Where are you?®

Stef87 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:30:
[...]

Ziet er goed uit! Zelf binnenkort hier ook aan een daikin.

Zit die niet te dicht op het plafond? (Ik lees overal dat er minimaal 15-20cm vanaf het plafond moet worden geplaatst?)
Hij zit, net gemeten, 10 cm van het plafond af. Geen idee of dat te hoog is, maar het werkt als een tiet :+

• Oxellaar
  • Niet online
Noord27 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 12:39:

De Daikin heeft een binnenunit als ieder ander merk, niets mis mee. Maar meer dan kunststof bak aan de muur is het niet.

Over smaak valt te twisten, maar bij Samsung hebben ze het eens wat anders gemaakt.
Hier vond mijn vrouw hem absoluut niet lelijk, terwijl ze een lelijk ding verwacht had.

• Noord27
@Notna Er zit inderdaad maar weinig ruimte tussen de unit en plafond bij jou. Is dit ook niet lastig bij filters schoonmaken?

• Notna

Notna

Where are you?®

Noord27 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 19:11:
@Notna Er zit inderdaad maar weinig ruimte tussen de unit en plafond bij jou. Is dit ook niet lastig bij filters schoonmaken?
Klep aan de voorkant gaat naar voren open alwaar je vervolgens bij de filters kan. Dus nee; dat gaat dikke prima :Y

@Stef87 Overigens geeft de installatiehandleiding van Daikin aan dat het minimaal 30 mm van het plafond en 50mm van de muur moet zijn. Meer dan genoeg ruimte dus met 10 cm ;)

https://www.daikin.nl/con...ion%20manuals_English.pdf

[ Voor 31% gewijzigd door Notna op 26-08-2017 19:44 ]

• Ray

Ray

Design van Samsung lijkt op wat ze eerder met hun LCD deden. Zo'n overstekend transparant richeltje. Je moet er van houden. Plus afhankelijk van hoogte en afstand kijk je boven op het rooster. Daikin heeft dat niet

@Noord27 zo trof ik ze aan bij de importeur https://drive.google.com/...4YmZNSu5i_Ukw4ZWFtVTVERGM

dus met gele kleppen en roosters. wat Oxxelaar niet heeft overigens!

dit is de 5000 en 7000 serie

[ Voor 33% gewijzigd door Ray op 30-08-2017 09:24 ]

• Stef87
Vandaag met een installateur in een showroom even bijgepraat en om een offerte gevraagd voor een Daikin Ururu Sarara (35N model met 3.5/5.0kW nominaal koelen/verwarmen)

Aangegeven een sterke voorkeur voor de Daikin US te hebben en eventueel een multi split optie te overwegen zodat we naast de woonkamer ook de slaapkamer direct boven de huiskamer kunnen koelen in de zomer. De Daikin US was eerst niet in multi-split te verkrijgen, maar meende iets te hebben gehoord over dat dat zeer binnenkort wel kon? Ging die nog nakijken.

Het hoofddoel word i.i.g. om in de winter te kunnen verwarmen, maar koelen in de zomer voor de huis (+ evt. slaapkamer) zou een leuk pluspunt zijn en dat komt ook heel makkelijk uit met montage.

De man heeft in de afgelopen jaren maar enkele Daikin US verkocht en meent dat de extra functies vaak niet gebruikt worden en dan duurder is dan nodig(tenzij mensen medische klachten hebben bijv.)

Nu wil ik best een multisplit overwegen (wat je zelfs eerst bijv. maar 1 binnenunit op aan zou kunnen sluiten, om vervolgens de volgende zomer bijv. een extra unit te plaatsen in de slaapkamer).

Gezien de Daikin US een verwarmingscapaciteit heeft van 5.0kW en 3.5kW koelen en het zuinigste model van Daikin is, vraag ik mij af is wat wijs is om te doen.

Is er hier iemand die de hele winter kan verwarmen met een multisplit, van bijvoorbeeld iets meer vermogen? Volgens de verkoper kan als de ene unit in de slaapkamer uit staat, de volledige capaciteit in de woonkamer worden gebruikt om o.a. te verwarmen.

Wij hoopte eigenlijk d.m.v. de aircofunctie in de woonkamer (single split, daikin US) ook enigszins de slaapkamer te kunnen koelen. De verkoper zegt dat je daar weinig of niets van gaat merken omdat de warmte naar boven trekt.

Dus het gaat om een Daikin Ururu Sarara FTXZ-N + RXZ-N (35N) versus een Multisplit Daikin R32 Bluevolotion model met iets meer kW aan vermogen (Ik meen het model FTXM + RXM-M model, bijvoorbeeld met een 1.5kW slaapkamer +xx kW huiskamer binnendeel)

Normaal gesproken gebruiken wij 900-1000 m3 aan gas (totaal per jaar) en met wat verdere aanpassingen hopen wij over een tijd ook zonder gas te kunnen in ons rijtjeshuis uit 1972. Op de bovenverdieping stoken wij in de winter eigenlijk normaal niet met onze c.v. ketel.

De offerte volgt i.i.g. nog, maar er was een nette showroom met 4 verschillende Daikin modellen aan de muur (alle recente wandmodellen behalve de Daikin US helaas, die is wel dikker, groter etc werd gezegd) en er werd met een bak koffie afgelopen avond 1.5u lang van alles netjes uitgelegd en besproken.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 29-08-2017 23:46 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Noord27
Een Daikin R32 FTXM zit momenteel qua prijs/prestatie op een mooi punt. Een US is een stuk duurder, terwijl het verschil in prestaties dat niet is. US is vrijwel 2x zo duur? Dat maak je door het verschil in het net wat mindere stroomverbruik niet zo maar even goed.

Waarom wil je persee een US? Omdat het het topmodel is?

US is qua uiterlijk ook tamelijk aanwezig. FTXM serie is meer onopvallend.

• Stef87
Noord27 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 23:52:
Een Daikin R32 FTXM zit momenteel qua prijs/prestatie op een mooi punt. Een US is een stuk duurder, terwijl het verschil in prestaties dat niet is. US is vrijwel 2x zo duur? Dat maak je door het verschil in het net wat mindere stroomverbruik niet zo maar even goed.

Waarom wil je persee een US? Omdat het het topmodel is?

US is qua uiterlijk ook tamelijk aanwezig. FTXM serie is meer onopvallend.
Ik wil niet perse een US. Maar het US 35N model kan 5.0kW verwarmen waar een FTXM-M bijvoorbeeld maar op 4.2kW uit komt bij het 42M model, in de praktijk moet ik dan bij de FTXM eentje kiezen uit de ''hogere'' serie (die enkel i.v.m. verwarmen, weer duurder is, waardoorhet verschil in aanschaf weer kleiner word t.o.v. de US die de 5.0kW kan halen)

• Noord27
Zijn dat de waardes bij -10 graden (worst case scenario)?

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:57
Stef87 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 00:10:
[...]

Ik wil niet perse een US. Maar het US 35N model kan 5.0kW verwarmen waar een FTXM-M bijvoorbeeld maar op 4.2kW uit komt bij het 42M model, in de praktijk moet ik dan bij de FTXM eentje kiezen uit de ''hogere'' serie (die enkel i.v.m. verwarmen, weer duurder is, waardoorhet verschil in aanschaf weer kleiner word t.o.v. de US die de 5.0kW kan halen)
Hoeveel m3 wil je verwarmen in de woonruimte en hoe zit het met je isolatie ?

• Noord27
@Ray

Bedankt voor de foto's! Dat vergelen is idd een enorme afknapper. Ze hangen daar wel rondom in het licht, wellicht dat het daar mee te maken heeft. Bij ons komt hij in een redelijke donkere hoek van de woonkamer te hangen.

Hoop vanmiddag iets te horen van een andere installateur. Degene die het hier zou moeten komen aanleggen lijkt van de aardbodem verdwenen. Neemt telefoon niet op en ik zie wel dat er Whatsapp berichten gelezen worden, maar geen reactie. Vreemd.. Als de 'nieuwe' installateur vast ligt hebben wij voorkeur voor de AR7000 (3.5kW). Alleen schrik ik ook van jou foto's @Ray

• Ray

Ray

@Noord27 Ik kan niet meer zeggen dan wat ik dus zelf ook zag. De vertegenwoordiger ter plekke had er ook geen verklaring voor. Ik heb er ook nooit ergens anders iets van gezien of gelezen maar het lijkt me dat dit gewoon de units zijn zoals ze ook verkocht worden.
Afhankelijk van de afhang hoogte en kijkafstand kijk je er dus ook bovenop zoals je ziet

• Stef87
Noord27 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 00:40:
Zijn dat de waardes bij -10 graden (worst case scenario)?
Even ter vergelijking van single splits (beide modellen voor 100 m3 geschikt):

Daikin US 35N:
http://www.climasense.nl/...0m3-r32-bluevolution.html

Doet bij -10 graden 2.71kW maar werkt tot -20c (SCOP 5.73)

Daikin FTXM35M:
http://www.climasense.nl/...arch_query=FTXM&results=9

Doet bij -10 graden 2.17kW en werkt tot -15c (SCOP 5.10)

Ga je bij de Bluevolotion hoger dan het 35M model, dan daalt de SCOP van 5.10 naar 4.60, zodat het verschil groter word. Op jaarbasis scheelt het minimaal zo'n 1.5 a 2 zonnepanelen op het dak aan ''opbrengst/verschil''.

Maar eigenlijk vergelijk ik hier een multisplit buitenunit tegen een single split Daikin US, ik het erg moeite om multi splits te vergelijken in deze mix.

Maar dan denk ik dat je aan deze twee moet denken o.i.d.??:

4kW max totaal:
http://www.climasense.nl/...2x-daikin-ftxm-m-4kw.html

5kW max totaal:
http://www.climasense.nl/...2x-daikin-ftxm-m-5kw.html
sinovenator schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:46:
[...]
Hoeveel m3 wil je verwarmen in de woonruimte en hoe zit het met je isolatie ?
Hier een plattegrond,

In de tuin bij de X moet de buitenunit komen. De binnenunit net binnen bij de ''open'' trap, zie foto onder plattegrond.

Begane grond (enkel woonkamer +keuken, excl. PC-kamer/hal etc.) 102m3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/khwTKNR9C2L9mp4MIadvLnIh/full.jpg

Eerste etage, slaapkamer boven woonkamer 43 m3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g5tMzRLgApIHKmJzWojdjNr3/full.jpg

Foto's ter illustratie waar die moet komen, boven de deur naar PC kamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/radPQp0rPPGCLcH3SgYtq7Al/full.jpg
Nog een:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RECN2j9m9ZF2XipmpwRYbJfn/full.jpg

Hier een foto van de gevel/isolatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1eVk8XRGCr88fjUykluv1JFh/full.jpg
De gehele voor+achtergevel zijn 1 en 2 jaar geleden vervangen van hout, enkelglas en bijna geen isolatie naar kunststof Keralit en kozijnen met Hr++(+) glas en 10-12cm steenwol.

De vloer is (nog) niet geïsoleerd maar wij hebben maar 900-950 m3 gas gebruikt voor een volledig jaar verwarmen en warm water verbruik.

Met de L/L pomp is het hoofddoel om uiteindelijk zonder gas te kunnen. Dus een eventuele multi-split, zou in de huiskamer+keuken afdoende moeten zijn voor het hele jaar en in de zomer de slaapkamer van 42.5m3 moeten kunnen koelen op het zuiden.

• Noord27
@Stef87 Lijkt mij een relatief kleine woning en warm te krijgen met 2x een 2.5kW model. Met uitzondering van de PC-kamer?

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:57
De Daikin FTXM35M kan dit mijn inziens prima aan beneden en dan boven de FTXM20M en dit op een 2MXM40M.
Dit kan je zelf configureren op deze link http://www.climasense.nl/...2x-daikin-ftxm-m-4kw.html en dan bij 1 ruimte 100 m3 te kiezen

Kan deze buiten unit prima aan.

• Stef87
Noord27 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:28:
@Stef87 Lijkt mij een relatief kleine woning en warm te krijgen met 2x een 2.5kW model. Met uitzondering van de PC-kamer?
Ja het is geen super groot huis of ruimte. De PC-kamer hoeft i.i.g. geen L/L warmtepomp, in de winter is het daar snel genoeg warm door de PC in de relatief kleine kamer.
sinovenator schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:33:
De Daikin FTXM35M kan dit mijn inziens prima aan beneden en dan boven de FTXM20M en dit op een 2MXM40M.
Dit kan je zelf configureren op deze link http://www.climasense.nl/...2x-daikin-ftxm-m-4kw.html en dan bij 1 ruimte 100 m3 te kiezen

Kan deze buiten unit prima aan.
Bedankt! Dat zou heel erg mooi zijn!.

Momenteel ben ik aan het zoeken wat de maximale capaciteit is van de 2MXM40M i.c.m. de FTX35M bij bijvoorbeeld -10 graden.

Ik kan wel vinden dat die tot -15 graden kan verwarmen hier:
(Even met crtl+f en ''2MXM40M'' en dan het derde resultaat)
https://www.daikin.nl/con...e_ECPEN17-000_English.pdf

Als die ongeveer net zoveel (of meer dan) de Daikin US haalt bij -10 (2,71kW) dan is het een prima oplossing waarbij ook de slaapkamer een Daikin krijgt =)

• Notna

Notna

Where are you?®

Stef87 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:55:
[...]

Ja het is geen super groot huis of ruimte. De PC-kamer hoeft i.i.g. geen L/L warmtepomp, in de winter is het daar snel genoeg warm door de PC in de relatief kleine kamer.

[...]

Bedankt! Momenteel ben ik aan het zoeken wat de maximale capaciteit is van de 2MXM40M i.c.m. de FTX35M bij bijvoorbeeld -10 graden.

Ik kan wel vinden dat die tot -15 graden kan verwarmen hier:
(Even met crtl+f en ''2MXM40M'' en dan het derde resultaat)
https://www.daikin.nl/con...e_ECPEN17-000_English.pdf

Als die ongeveer net zoveel (of meer dan) de Daikin US haalt bij -10 (2,71kW) dan is het een prima oplossing waarbij ook de slaapkamer een Daikin krijgt =)
Ik heb exact die combi maar dan met een 20 + 35 model en ben er uitermate tevreden over. De 35 hangt in de huiskamer in een ruimte van ~90m³ en doet dat met 2 vingers in de neus zeg maar :+

Als je wilt spelen met de specs, dit is voor mijn combi:

http://be.intpre.daikineu...TXM35M2V1B&i2=FTXM20M2V1B

Hier is de generator:

http://be.intpre.daikineurope.com/nl/energielabel/lot10/

• Stef87
Notna schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:03:
[...]

Ik heb exact die combi maar dan met een 20 + 35 model en ben er uitermate tevreden over. De 35 hangt in de huiskamer in een ruimte van ~90m³ en doet dat met 2 vingers in de neus zeg maar :+

Als je wilt spelen met de specs, dit is voor mijn combi:

http://be.intpre.daikineu...TXM35M2V1B&i2=FTXM20M2V1B

Hier is de generator:

http://be.intpre.daikineurope.com/nl/energielabel/lot10/
Handige tool, misschien zelfs de moeite waard deze toe te voegen op de 1e pagina? Ik ben zelf nooit tegen gekomen.

Een 20+35 model zou ik dan ook mee af kunnen denk ik:

Koelmodus

SEER 8,11
Energie-efficiëntieklasse A++
Jaarlijks elektriciteitsverbruik kWh/a 173
Ontwerpbelasting Pdesignc kW 4

Verwarmingsmodus: Gemiddeld klimaat
Ontwerptemperatuur = -10°C
SCOP 4,61
Jaarlijks elektriciteitsverbruik kWh/a 971
Ontwerpbelasting Pdesignh bij -10°C kW 3,2
Noodzakelijk back-up verwarmingsvermogen bij -10°C kW 0,4
Benodigde beschikbaar vermogen bij -10°C kW 2,8

Kan ik dit lezen als: verwarmingscapaciteit bij -10 graden is 3.2kW? Wat word er bedoeld met noodzakelijk back-up verwarmingsvermogen bij -10? Word daarmee bedoeld dat er 2,8+0.4= 3,2kW uit het stopcontact word getrokken? Of is de verwarmingscapaciteit maar 0,4kW bij -10 8)7

• Notna

Notna

Where are you?®

Stef87 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:20:
[...]

Handige tool, misschien zelfs de moeite waard deze toe te voegen op de 1e pagina? Ik ben zelf nooit tegen gekomen.

Een 20+35 model zou ik dan ook mee af kunnen denk ik:

Koelmodus

SEER 8,11
Jaarlijks elektriciteitsverbruik kWh/a 173
Ontwerpbelasting Pdesignc kW 4

Verwarmingsmodus: Gemiddeld klimaat
Ontwerptemperatuur = -10°C
SCOP 4,61
Jaarlijks elektriciteitsverbruik kWh/a 971
Ontwerpbelasting Pdesignh bij -10°C kW 3,2
Noodzakelijk back-up verwarmingsvermogen bij -10°C kW 0,4
Benodigde beschikbaar vermogen bij -10°C kW 2,8

Kan ik dit lezen als: verwarmingscapaciteit bij -10 graden is 3.2kW? Wat word er bedoeld met noodzakelijk back-up verwarmingsvermogen bij -10? Word daarmee bedoeld dat er 2,8+0.4= 3,2kW uit het stopcontact word getrokken? Of is de verwarmingscapaciteit maar 0,4kW bij -10 8)7
Ik kon de term in NL niet direct vinden, echter:

http://eur-lex.europa.eu/...2012:172:0001:0026:EN:PDF

[quote]

‘Electric back-up heater capacity’ (elbu(Tj)) is the heating capacity [kW] of a real or assumed electric back-up heater with COP of 1 that supplements the declared capacity for heating (Pdh(Tj)) in order to meet the part load for heating (Ph(Tj)) in case Pdh(Tj) is less than Ph(Tj), for the outdoor temperature (Tj) [/]

Zoals ik het lees moet je met dergelijke temperaturen dus een back up 'bij verwarming' hebben die 0.4 kW aan warmte kan leveren bij een COP van 1 om voldoende aan de warmtevraag te kunnen voldoen. Ontworpen is hij om 3.2 kW te kunnen leveren

Maar de grote vraag is nu (en die is al vaker gesteld); hoe vaak verwachten we dat het -10 gaat worden in NL? Je kan dan beter voor die periodes een straalkachel er bij zetten als je gasloos wilt zijn, dan permanent inzetten op een duurdere machine met enorm overcapaciteit.

3.2 kW is het maximale vermogen wat er geleverd kan worden, waarvan 0.4 benodigd is om in werking te blijven en er 2.8 kW overblijft om je ruimte te verwarmen

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 30-08-2017 14:28 ]

• Noord27
@Stef87 Ik denk dat je nog een 2e gesprek bij de installateur aan moet gaan voor al je vragen?

• Stef87
Notna schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:24:
[...]
3.2 kW is het maximale vermogen wat er geleverd kan worden, waarvan 0.4 benodigd is om in werking te blijven en er 2.8 kW overblijft om je ruimte te verwarmen
Top. Die 2.8kW is zelfs iets meer dan de Daikin US. Ik weet alles wat ik nu moet weten. De voorkeur gaat dan denk ik toch uit naar een multisplit _/-\o_
Noord27 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:27:
@Stef87 Ik denk dat je nog een 2e gesprek bij de installateur aan moet gaan voor al je vragen?
Niet (meer) nodig. Het is ook fijner om er zelf en via tweakers precies achter te komen wat zou werken (of niet). De installateur wist een hoop te vertellen maar heeft aan de andere kan weer bijna geen Daikin US verkocht en/of gemonteerd.
Het had zo maar kunnen zijn dat iemand hier met een argument kwam, waarbij de Daikin US een betere keuze had geweest o.i.d.

Bedankt :)

[ Voor 41% gewijzigd door Stef87 op 30-08-2017 20:36 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Stef87 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:33:
[...]

Top. Die 2.8kW is zelfs iets meer dan de Daikin US. Ik weet alles wat ik nu moet weten. De voorkeur gaat dan denk ik toch uit naar een multisplit _/-\o_

[...]

Niet (meer) nodig. Het is ook fijner om er zelf en via tweakers precies achter te komen wat zou werken (of niet). De installateur wist een hoop te vertellen maar heeft aan de andere kan weer bijna geen Daikin US verkocht en/of gemonteerd.
Het had zo maar kunnen zijn dat iemand hier met een argument kwam, waarbij de Daikin US een betere keuze had geweest o.i.d.

Bedankt :)
Mijn conclusie is overigens niet meer dan een educated guess. Je wilt wellicht het voor de zekerheid navragen bij Daikin zelf of je beoogde installateur.

Wellicht dat @Oxellaar nog een ander inzicht heeft :Y

Verwijderd

Einde?

• Noord27
@Verwijderd Begin?
Pagina: 1 ... 43 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2