Ik ben eens gaan stoeien met de AppleTV 4K en alle content die erop te krijgen is. Na wat stoeien heb ik een hele leuke verzameling aan films verzameld inmiddels. Deels met gekochte discs en UV codes, deels door mooie titels te kopen in de iTunes Store en deels met wat kunst en vliegwerk (dat later).
Een paar mooie tips om een mooie collectie aan te leggen die ik wilde delen, met name voor de 4K HDR titels.
Tip 1: koop iTunes kaarten in de aanbieding. Ze zijn zowel digitaal als fysiek vaak voor een korting te krijgen. Meestal loopt de korting op tot zo'n 10% maar soms ook meer. Dat scheelt je al 10% op elke aankoop in de iTunes Store maar ook in de AppStore. Ook mijn lopende abonnementen zoals Netflix betaal ik zo. Op jaarbasis kan dat toch aardig schelen. Site die ik check:
http://aanbiedingen.eerko.nl/itunes.php
Tip 2: Houdt de film afdeling van iTunes in de gaten. Er staan zeker interessante aanbiedingen tussen. Zo heb ik al aardig wat 4K titels bemachtigd rond de 5 tot 7 euro (Suicide Squad, Mad Max Fury Road, Batman vs Superman, Jupiter Ascending) om maar een paar titels te noemen. Hier betaal je voor de fysieke discs al snel 25 tot 35 euro voor.
Tip 3: Kijk vooruit. Heel veel titels worden in rap tempo geüpgrade naar 4K HDR. Het begon bescheiden met zo'n 30 titels ruim een maand terug, inmiddels staat de teller op ruim 110 titels. Om een beetje te voorspellen wat een upgrade krijgt naar 4K kijk ik af en toe in lijsten de de Amerikaanse iTunes store staan. Een handige lijst is bijvoorbeeld deze:
http://www.flatpanelshd.c...on=showfull&id=1505495519
Een voorbeeld is de Harry Potter reeks. Deze is te koop voor nog geen 50 euro voor 8 films. Dat is op zich al een redelijk koopje. Deze films zijn echter in HD. Zeer binnenkort komt de UHD versie van deze box uit en dan mag je bij Bol zo'n 200 euro voor gaan neertellen. Het is echter zeer waarschijnlijk dat de films in iTunes ook een upgrade krijgen naar 4K aangezien Warner Bros een studio is die de upgrades gaan doen (en WB heeft al heel veel content in 4K aangeleverd). Hoewel een gokje kan je dus veel geld besparen en je weet ook zeker dat je de Nederlandse versies krijgt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zavvi). Dit zou ook wel eens kunnen gaan gelden voor bijvoorbeeld de Batman Trilogie. -- Update -- inmiddels is de Harry Potter reeks geüpdate naar 4K, de Batman trilogie nog niet (wel in de VS).
Tip 4: Hier wat kunst en vliegwerk. Waar je echt enorm mee kan besparen is door slim gebruik te maken van een service die eigenlijk alleen in de VS werkt maar ook in Nederland gewoon prima gebruikt kan worden met wat beperkingen hier en daar.
Het gaat om de service Movies Anywhere. Een vervolg op Disney Movies Anywhere. Het is een tegenhanger/concurrent van UV (bekend van de codes bij de Blu-Ray schijfjes). Het vergt wat moeite maar is zeker een aanrader. Movies Anywhere is een digitale service die al je digitale aankopen bij elkaar brengt. De service is van Vudu (niet actief in Nederland), Google Play, Amazon en Apple iTunes. Vrijwel alle grote studio's hebben zich aangesloten. Als je bij de één een film koopt heb je automatisch de rechten en mogelijkheden om de film daar ook af te spelen. Dus een film gekocht bij Google kan je in iTunes kijken en vice versa. Helaas is de service alleen in Amerika actief. Echter niks belet je een account te maken.
www.moviesanywhere.com
Nu de grap. koppel je Google Play account aan Movies Anywhere (of je bestaande Google account) en maak een Vudu account (wel als enige een VPN nodig naar USA). Maak desnoods een Amazon account. Je krijgt nu van Movies Anywhere gratis vijf films (leuke titels) die je overal kan bekijken. Het is toch belangrijk om een Vudu account aan te maken: UVVU titels worden namelijk gesynct met Vudu. Die ze vervolgens synct met Movies Anywhere en vervolgens dus in al je andere accounts.
Het enige lastige is dat je ook een US iTunes account moet maken om deze te koppelen. iTunes doet namelijk een actieve check in welk land je bent (qua iTunes Store). Dit moet dus een VS account zijn. Dit is echter een absolute aanrader. Zie hier een duidelijke instructie om te registreren zonder credit card:
https://support.unblock-u...-id-without-a-credit-card
Als je eenmaal een US iTunes account hebt kan de lol pas goed beginnen. Let wel even op: op een iOS device mag je GEEN Amerikaanse films afspelen. Je krijgt dan problemen met je AppleID. Als je dat doet (kan wel door Transfer knop te drukken) dan wordt je Nederlandse account 90 dagen geblokkeerd voor zaken als films kijken en aankopen doen! Niet doen dus! Op de AppleTV 4K is er geen vuiltje aan de lucht en mag je naar hartelust switchen.
Wat het mooie is, is dat steeds meer films in de Amerikaanse store Nederlandse ondertitels hebben. Het aanbod is nog een beetje bescheiden maar neemt rap toe. Zeker de laatste blockbusters hebben relatief veel ondertitels o.a. Spiderman, Baby Driver, Blade Runner etc. Wel even goed kijken van te voren.
Nu de absolute kicker. Zoek een film met NL ondertitels bijvoorbeeld Baby Driver. Zoek vervolgens een site waar ze films verkopen middels iTunes codes. Met een beetje geluk kan je voor weinig geld zomaar hele leuke films scoren voor weinig geld. Zo betaalde ik voor Baby Driver $11,95 (4K HDR), Transformers Last Knight 4K HDR (geen nl ondertitel) $2,95 en Ghost in the Shell $3,95.
De grap is dat als je HD codes in iTunes inwisselt deze afspelen in 4K HDR in iTunes als de titel beschikbaar is. Apple upgrade namelijk gratis zolang je rechtstreeks bij hen koopt. Heb je een code via Movies Anywhere dan wordt soms wel en soms niet de film geüpgrade naar 4K. Omdat je ook nog eens in Dollars koopt heb je soms voor een prikkie de nieuwste films op je Apple TV staan. En omdat ze automatisch syncen met Movies Anywhere kan je ze op je mobiel/tablet/ kijken middels de Google Playstore (maar soms dus ellende met ondertiteling). Het blijven immers Amerikaanse versies van de films.
Een goede site voor iTunes codes en Movies Anywhere codes is bijvoorbeeld
https://hdmoviecodes.com of
https://cheapuvcodes.com/code-type/itunes/.
Nog een laatste tip: als je toch de VS account gemaakt hebt, download dan meteen de Movies Anywhere app op je mobiel / tablet. In de App kan je namelijk zonder problemen al je content meteen afspelen (met wat beperkingen op ondertitels misschien).
Veel plezier!
[
Voor 7% gewijzigd door
WvB22 op 28-12-2017 11:11
]