WvB22 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 00:03:
Dat is dus precies wat ik bedoel met klok en klepel. Het bronmateriaal, gezien vanuit perspectief van Apple wat ze verkopen, is gewoon keurig 4K of UHD. Immers wordt het ook zo gedistribueerd door de filmmaatschappijen. Sterker nog, de bron is meer dan waarschijnlijk dezelfde master die ze ook voor het de fysieke schijven gebruiken.
En wederom zie je het als aanval op Apple, wat is dat toch met dat merk.

Het gaat mij er niet om hoe, op welk medium of door wie het verspreid wordt. Het gaat er om of het daadwerkelijk 4K geschoten is of niet.
Waar de verwarring over ontstaat is dat in sommige gevallen er gewerkt wordt met gecombineerd 2K materiaal en 4K materiaal door elkaar die later weer tot een 4K film worden ge-upscaled. Maar dat hoeft verder helemaal geen probleem te zijn. Zeker special effects (indien digitaal) worden vrijwel altijd in 2K geschoten vanwege kosten en technische haalbaarheid. Er zijn wel uitzonderingen uiteraard. Verder worden sommige films wel in 4, 6 of zelfs 8K geschoten maar kiezen maatschappijen er toch voor om met een 2K master te editen en die weer te upscalen naar 4K. Ook dan kan verder prachtig uitpakken mits goed gedaan. Het heeft dus niets maar dan ook niets te maken met oplichting of iets dergelijks. Het zijn puur keuzes die een producer en distributeur maken op basis van meestal een kostenplaatje of praktische bezwaren. Het enige wat wél discutabel kan zijn is een standaard HD film even laten upscalen vanaf diezelfde HD bron en dan in een 4K doosje te douwen. Dat gebeurt gelukkig echt zelden en veel 4K content wordt veel werk aan besteedt om tot een nooit resultaat te komen. Maar nogmaals daar doet Apple helemaal niets aan net zo min als de Mediamarkt of Bol.
Een langere versie van hetzelfde maar het komt exact op hetzelfde neer. Of je het nu upscalet van HD een andere niet-4K bron doet er niet toe, het is en blijft geen native 4K.
Daar kan je dan bij het ene scenario wellicht meer begrip voor opbrengen, maar het eindresultaat is hetzelfde: geen echte 4K. Dat is simpelweg misleiding (oplichting is inderdaad tocht te sterk aangezet).
Met de intrede van HD zag je hetzelfde. Ook daar werd het lang goed gepraat, het heeft even geduurd maar uiteindelijk hadden alle film studios wel gezorgd dat ze echt HD konden leveren. Met 4K zal dat net zo gaan. Nu redden (of kiezen ervoor) ze het om allerlei redenen nog niet om echt native 4K te leveren. Dat zal nu ook even duren en dan komt ook dat goed.
Zo'n site is dan ook niet meer dan terecht en helpt de consument duidelijk te krijgen wat hij kan verwachten, net als reviews over de daadwerkelijke kwaliteit. Dat heeft niets met klokken te maken, maar met een objectieve kijk op wat men daadwerkelijk levert.
WvB22 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 09:58:
Dat is maar de vraag. Dan gaan we er vanuit dat alle streaming diensten allemaal even snelle servers hebben en dat ze allemaal gebruik maken van exact dezelfde compressie en bitrates. Er zit vaak wel degelijk verschil soms tussen Amazon, Vudu en Netflix. Dus ik ben zeer benieuwd hoe iTunes zich hierbij verhoudt.
Dat een fysieke schijf de beste kwaliteit levert staat buiten kijf. Ben alleen heel benieuwd hoe dichtbij een iTunes 4K HDR stream komt. Op zich moet ik zeggen dat bij gewoon HD materiaal ik Apple al vaak beter vindt. Streams laden veel sneller en ik zie nooit problemen tijdens het streamen. Dat kan ik van Netflix niet altijd zeggen.
Qua bitrate is iTunes bij mijn weten tot nu toe vergelijkbaar geweest met Netflix. Qua snelheid heb ik geen ervaring.
Bedoel jij dat je HD streams van iTunes er beter vond uitzien dan een fysieke HD drager? Of dat 4K stream er beter uit ziet dan een fysieke HD drager?
[
Voor 15% gewijzigd door
Gonadan op 08-10-2017 12:17
]