Nogal een uitspraak. De vraag is voor wie geldt dat dan?

Er bestaat geen fake 4K. En ook geen fake Dolby Vision. Het enige wat deze site aangeeft is hoe de film geschoten is en hoe verder verwerkt. Dit is een filmisch proces en heeft niets te maken of Apple wel/niet echte 4K verkoopt. Apple staat helemaal buiten het creatieve proces. Die hele site is wel interessant maar er is geen sprake van goede en slechte 4K zoals je nu stelt. Er is zat prachtig 4K werk dat van 40 jaar oude 35mm film komt en er zijn ook films die gefilmd zijn in 2K of 2,5K maar er nog steeds fantastisch uitzien.
Heel strikt genomen heb je gelijk, als het 4K pixeltjes zijn is het officieel 4K. Als de bron echter niet 4K is dan mag je het echt wel als nep beschouwen, dat als 4K verkopen is in mijn optiek dan ook gewoon oplichterij. De vraag is echter, wordt er over UHD gesproken of 4K, dat is nogal een verschil.
Dat Apple daar zelf geen invloed op heeft ben ik helemaal met je eens, maar dat neemt niet weg dat we niet gewoon kritisch mogen zijn op de films zelf. Niet alle kritiek is automatisch een aanval op Apple.

WvB22 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:02:
Mijn gevoel zegt dat een UHD disc nog steeds een betere kwaliteit zal geven. Maar dan hebben we het wel over heel andere bedragen. 30-40 euro per film en een goede Dolby Vision UHD speler zoals een Oppo UDP-203 (€850).
Het is een wereld van verschil, en fysieke drager heeft gewoon veel meer kwaliteit. Daar zijn inderdaad meer kosten aan verbonden (niet zo extreem als jij schetst) dus je moet voor jezelf bepalen of je het maximale wilt of gewoon mooi.
Dan zeg ik, 5 euro voor een 4K titel met HDR op iTunes met een AppleTV rond de 180 euro is zo’n slechte deal niet áls de kwaliteit echt goed is. De meeste reviews zijn vrij lovend over de kwaliteit.
Yup, de kwaliteit is prima, voor een stream. Het is net als Netflix. Objectieve reviews beamen dat, subjectieve reviews doen alsof het een fysieke drager benadert.
Qua prijs/kwaliteit blijft het natuurlijk gewoon een no brainer. HD ziet er al prachtig uit, laat staan iets wat tussen HD en 4K in zit. Daarnaast geeft HDR nog een veel groter verschil in beleving dan die paar extra pixels. Dus naast de theorie gewoon niet piepen en lekker film kijken met die Apple TV.