timk schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:03:
Binnenkort wil ik onze kruipruimte van onze jaren 30 woning gaan isoleren. De kruipruimte is 80 centimeter hoog en over het algemeen staat er geen water.
Het geelzand is nog wel vochtig nadat er begin februari een aantal centimeter water stond.
Bij TonZon bestel ik
bodemfolie op maat waarmee de luchtvochtigheid moet gaan afnemen.
Lees hier terug, leg eerst bubbeltjes folie op het zand, maak er een dichte badkuip van en monteer daar de Tonzon folie ook in badkuipvorm erop.
Meet vervolgens de luchtvochtigheid regelmatig en als die gezakt is plaats dan de isolatie.
Wanneer dat ligt ben ik van plan om
glaswol 220mm, rd 5.5 tussen de balken te plaatsen. De balken zijn 27 centimeter dik. Ik las in dit topic de tip om PVC buizen te kopen en om daarmee het isolatiemateriaal tussen de balken te fixeren.
Op draden leggen die gespannen zijn wordt ook veel gedaan.
Ik vraag me af of de glaswol met alu folie moet zijn:
1. Heel erg lastig om dat heel te houden
2. Is het nodig?
3. De balken doe je immers ook niet....
Als dat allemaal niet nodig is... kun je ook stijve platen glaswol overwegen, die klemmen tussen de balken, zeker als je het nog met een draadje ondersteunt.
Als je 22 cm in kruislaag vorm legt met 2 lagen, bijv 10 en 12 cm dik, kun je mogelijk alle afgesneden stukken er zoveel mogelijk tussen plaatsen.
Zoek eens uit met een legplan of dat gaat werken. Als je voor de onderste laag in de lengterichting met de balken mee legt, dan sluit dat van onderaf alles netjes af. Als je beide lagen meteen legt, zou je alle afgesneden stukken daarvan in de laag erboven kunnen verwerken.
Tis wel wat werk maar je ben wel van je maat probleem af, een ding is zeker dat gaat je vast lang niet zo goed met die 22 cm rol lukken, die is ook veel slapper.
Bij 2 lagen is het wel raadzaam om dan bijv 2x12 cm te gebruiken (of 2x10 cm). anders is het lastiger om stukken van de ene rol te combineren met de andere.
Mocht je achteraf vinden dat de kruipruimte iets te vochtig blijft, monteer dan een klimaatfolie onder de isolatie, of dampdichte folie als je 100% zeker weet dat je op de BG altijd een houten vloer behoudt. Dan kan het vocht altijd weg.
[Voor 30% gewijzigd door route99 op 29-05-2023 13:37]