Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 93 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:40
johanPo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:31:
[...]

Takkenkamp (of wellicht onderaannemer) heeft PIF bij een collega gedaan in Nijmegen, ging zonder problemen.

Snap niet helemaal waarom een dikkere pif laag problemen zou geven bij de aansluiting met de funderingsmuur. PIF is in essentie al laagjes bubbeltjesfolie dat afgesloten gestapeld is. Waarom zou een dikkere laag dan problemen geven ?
Ik denk ook niet dat er enig houdbaar argument achter zit. Het is meer dat ik denk dat binnen dit bedrijf de policy is om 80mm te doen. 60mm deden ze ook niet meer zei hij.

Takkenkamp doet alleen nog 60 en 80 omdat grotere rollen lastig de kruipruimte in te krijgen zijn.

De spoeling wordt wel wat dun als je het liefst meer dan 80mm wil hebben in combinatie met een betrouwbaar bedrijf.

Voor mij is wel de vraag of een dikkere laag een merkbaar verschil geeft. Er zit nu helemaal niks onder onze betonnen vloer. We hebben (nog) geen vloerverwarming. 80cm is ongeveer 4,5 RC en 120 zit op 6,5 RC. Ga ik dit merken, is het de meerprijs waard?

[ Voor 13% gewijzigd door TwingyTwingy op 21-05-2023 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

TwingyTwingy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:25:
[...] We hebben (nog) geen vloerverwarming. 80cm is ongeveer 4,5 RC en 120 zit op 6,5 RC. Ga ik dit merken, is het de meerprijs waard?
Ja, zeker bij vloerverwarming.
Ik heb niet scherp of bij jou voor de meerprijs je elders in het huis er nu meer per euro isolatie te besparen is, zeker als je het zelf doet...
PS: Maak een rachelwerk in de kruipruimte op de BG-vloer, en PIF is ook zelf te monteren, dat scheelt nog meer en als je dan 120 mm te pakken kunt krijgen? Je bespaart meer dan bij de subsidie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
route99 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:17:
[...]
Ja, zeker bij vloerverwarming.
Ik heb niet scherp of bij jou voor de meerprijs je elders in het huis er nu meer per euro isolatie te besparen is, zeker als je het zelf doet...
PS: Maak een rachelwerk in de kruipruimte op de BG-vloer, en PIF is ook zelf te monteren, dat scheelt nog meer en als je dan 120 mm te pakken kunt krijgen? Je bespaart meer dan bij de subsidie....
Helder, dan ga ik nog eens met PRO-isolatie in gesprek. Tot nu toe heeft iedereen alleen max 80. Ik heb PIFisolatie als leverancier ook gevraagd voor een offerte, eens afwachten met welk bedrijf die op de proppen komen.

Zelf monteren is jammer genoeg geen optie. Ik ben 2 meter lang en kom niet eens de kruipruimte in. Die is in 1967 gemaakt voor kleine mensen zullen we maar zeggen. En om nou de baas des huizes naar beneden te sturen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:22
TwingyTwingy schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:37:
[...]
Zelf monteren is jammer genoeg geen optie. Ik ben 2 meter lang en kom niet eens de kruipruimte in. Die is in 1967 gemaakt voor kleine mensen zullen we maar zeggen. En om nou de baas des huizes naar beneden te sturen ;)
Is er dan wel genoeg ruimte? Ze moeten de boor ook nog op de vloer kunnen zetten he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Caelorum schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:44:
[...]

Is er dan wel genoeg ruimte? Ze moeten de boor ook nog op de vloer kunnen zetten he.
Ja, de kruipruimte zelf is ruim 70cm hoog. Probleem zit hem in de smalle ingang in combinatie met 3 compartimenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Zojuist Takkenkamp over de vloer gehad. Geen aanrader. 1000(!) duurder dan PRO-isolatie voor 60mm i.p.v. 80mm. 80mm deden ze niet meer aan want dat was teveel gedoe in de kruipruimte voor mensen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 14:41
TwingyTwingy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:25:
[...]

Ik denk ook niet dat er enig houdbaar argument achter zit. Het is meer dat ik denk dat binnen dit bedrijf de policy is om 80mm te doen. 60mm deden ze ook niet meer zei hij.

Takkenkamp doet alleen nog 60 en 80 omdat grotere rollen lastig de kruipruimte in te krijgen zijn.

De spoeling wordt wel wat dun als je het liefst meer dan 80mm wil hebben in combinatie met een betrouwbaar bedrijf.

Voor mij is wel de vraag of een dikkere laag een merkbaar verschil geeft. Er zit nu helemaal niks onder onze betonnen vloer. We hebben (nog) geen vloerverwarming. 80cm is ongeveer 4,5 RC en 120 zit op 6,5 RC. Ga ik dit merken, is het de meerprijs waard?
Na mijn eerdere posts hier ben ik ook op zoek naar aanbieders van PIR. Tot nu toe ook geen succes met meet dan 80 mm.
Mocht ik een aanbieder gevonden hebben laat ik het hier weten.

Zijn er hier aanbieders bekend die meer dan 80mm PIR installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

cable-one schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:30:
[...]Zijn er hier aanbieders bekend die meer dan 80mm PIR installeren?
En... zelf doen als WTB-er... *O*
Eitje lijkt me..... correct me if I'm wrong... :X
'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Gok dat ze gewoon geen zin hebben andere diktes "speciaal" te bestellen. Dikkere lagen zit minder m2 pif per rol, dus de rollen zijn grofweg even dik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Of.... met 60 of 80 mm dikte kun je "veel sneller meters maken" voor zo'n klus met die diktes.... das business-wise natuurlijk veel interessanter.... imho is het zo eendimensionaal....
Het besparings-/isolatie verhaal richting de klant... wordt er simpelweg op aangepast....

Daar en tegen mag de klant dan ook wel verwachten, doet ie dat dan ook..., dat een klus met die 120mm dikke folie wel eens duurder uitvalt dan ie verwacht had... das de andere kant van de medaille.....
Die 120 mm bedadering .... kan echt wel heel veel goedkoper.... als je het zelf doet.....

Trouwens: Die 120 mm zou je ook via 2x60 mm kunnen bereiken, dan wel effe goed nadenken over een effectieve montage en de makers van de PIF folie willen soms een 2 cm dikke lucht spouw. Zoek dat goed uit, als je het zelf doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 15:26
Andrejan schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:18:
Wij hebben onlangs Tonzon - incl. bodemfolie - laten aanbrengen door BROA Vloerisolatie uit 's-Hertogenbosch. Ze reageerden snel op een offerte-aanvraag (rechtstreeks bij hen gedaan, dus niet via Tonzon) en ze konden ook snel leveren. Kosten: ongeveer € 48,-/m2 (in een vierkante kruipruimte zonder obstakels; 50 cm hoog).
Volgens hun website richten ze zich vooral op de provincie Brabant, maar wij wonen in het zuiden van provincie Utrecht en dat was geen probleem.
Allemaal netjes en snel uitgevoerd, dus wij zijn tevreden.
Ik heb ook contact gezocht met BROA, eigenlijk bekend bij mij door YouTube. Ik zit buiten hun werkgebied helaas. Echter een goede installateur gevonden die vlakbij zit. Op het moment van schrijven is hij de bodemfolie aan het leggen.

[ Voor 57% gewijzigd door elcastel op 29-05-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-06 22:49
Binnenkort wil ik onze kruipruimte van onze jaren 30 woning gaan isoleren. De kruipruimte is 80 centimeter hoog en over het algemeen staat er geen water. Het geelzand is nog wel vochtig nadat er begin februari een aantal centimeter water stond.

Bij TonZon bestel ik bodemfolie op maat waarmee de luchtvochtigheid moet gaan afnemen. Wanneer dat ligt ben ik van plan om glaswol 220mm, rd 5.5 tussen de balken te plaatsen. De balken zijn 27 centimeter dik. Ik las in dit topic de tip om PVC buizen te kopen en om daarmee het isolatiemateriaal tussen de balken te fixeren.

Nou ben ik gisteren de kruipruimte ingegaan om de de afstand tussen de balken te controleren en nu blijkt dat deze afstand varieert. Bij het kruipluik is de afstand zo'n 430mm, maar in veel gevallen zit ik (net) boven de 450mm. Daardoor is de rol met 450mm glaswol eigenlijk niet voldoende. Maar om nou daarom 600mm te bestellen om dit vervolgens op maat te snijden?

Toch de 450mm gebruiken en de kieren dicht-purren zou kunnen, maar gezien de gezondheidsrisico's zie ik dat niet direct zitten. Een alternatief is misschien om een extra rol te bestellen en om hier stukken van af te snijden. Ik heb niet eerder met dit materiaal gewerkt en weet niet of dit een beetje te doen is. Een andere optie is misschien om een ander isolatiemateriaal te gebruiken wat beter op maat te maken is.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Hieronder een overzicht van de ruimtes tussen de balken in mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQvF0U4j6ehTv2PqIAdCRR8qh8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PsbuOr3o1emk3opIl3rjauog.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

timk schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:03:
Binnenkort wil ik onze kruipruimte van onze jaren 30 woning gaan isoleren. De kruipruimte is 80 centimeter hoog en over het algemeen staat er geen water. Het geelzand is nog wel vochtig nadat er begin februari een aantal centimeter water stond.
Bij TonZon bestel ik bodemfolie op maat waarmee de luchtvochtigheid moet gaan afnemen.
Lees hier terug, leg eerst bubbeltjes folie op het zand, maak er een dichte badkuip van en monteer daar de Tonzon folie ook in badkuipvorm erop.

Meet vervolgens de luchtvochtigheid regelmatig en als die gezakt is plaats dan de isolatie.
Wanneer dat ligt ben ik van plan om glaswol 220mm, rd 5.5 tussen de balken te plaatsen. De balken zijn 27 centimeter dik. Ik las in dit topic de tip om PVC buizen te kopen en om daarmee het isolatiemateriaal tussen de balken te fixeren.
Op draden leggen die gespannen zijn wordt ook veel gedaan.

Ik vraag me af of de glaswol met alu folie moet zijn:
1. Heel erg lastig om dat heel te houden
2. Is het nodig?
3. De balken doe je immers ook niet....

Als dat allemaal niet nodig is... kun je ook stijve platen glaswol overwegen, die klemmen tussen de balken, zeker als je het nog met een draadje ondersteunt.
Als je 22 cm in kruislaag vorm legt met 2 lagen, bijv 10 en 12 cm dik, kun je mogelijk alle afgesneden stukken er zoveel mogelijk tussen plaatsen.

Zoek eens uit met een legplan of dat gaat werken. Als je voor de onderste laag in de lengterichting met de balken mee legt, dan sluit dat van onderaf alles netjes af. Als je beide lagen meteen legt, zou je alle afgesneden stukken daarvan in de laag erboven kunnen verwerken.
Tis wel wat werk maar je ben wel van je maat probleem af, een ding is zeker dat gaat je vast lang niet zo goed met die 22 cm rol lukken, die is ook veel slapper.

Bij 2 lagen is het wel raadzaam om dan bijv 2x12 cm te gebruiken (of 2x10 cm). anders is het lastiger om stukken van de ene rol te combineren met de andere.

Mocht je achteraf vinden dat de kruipruimte iets te vochtig blijft, monteer dan een klimaatfolie onder de isolatie, of dampdichte folie als je 100% zeker weet dat je op de BG altijd een houten vloer behoudt. Dan kan het vocht altijd weg.

[ Voor 30% gewijzigd door route99 op 29-05-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
Bedankt voor je reactie.
route99 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Lees hier terug, leg eerst bubbeltjes folie op het zand, maak er een dichte badkuip van en monteer daar de Tonzon folie ook in badkuipvorm erop.

Meet vervolgens de luchtvochtigheid regelmatig en als die gezakt is plaats dan de isolatie.
Duidelijk! Ik had deze instructievideo al gevonden. :) Wat moet de luchtvochtigheid zijn voordat het isolatiemateriaal tussen de balken kan?

We willen eigenlijk binnenkort dit vloerverwarmingsysteem laten leggen. Dit systeem wordt met egaline afgewerkt waardoor de kruipruimte een stuk lastiger te bereiken zal zijn. Het nieuwe kruipluik komt onder de trap en komt uit in een kleine kruipruimte (hal). De grote kruipruimte is dan via twee doorbraken te bereiken, maar die zijn niet heel erg groot.
Mocht je achteraf vinden dat de kruipruimte iets te vochtig blijft, monteer dan een klimaatfolie onder de isolatie, of dampdichte folie als je 100% zeker weet dat je op de BG altijd een houten vloer behoudt. Dan kan het vocht altijd weg.
Er komt dus vloerverwarming met een gelijmde PVC vloer op. Ik had over de dampopen folie gelezen dat is denk ik hetzelfde als klimaatfolie. Ik denk dat dat er sowieso onder komt.
Op draden leggen die gespannen zijn wordt ook veel gedaan.

Ik vraag me af of de glaswol met alu folie moet zijn:
1. Heel erg lastig om dat heel te houden
2. Is het nodig?
3. De balken doe je immers ook niet....

Als dat allemaal niet nodig is... kun je ook stijve platen glaswol overwegen, die klemmen tussen de balken, zeker als je het nog met een draadje ondersteunt.
Als je 22 cm in kruislaag vorm legt met 2 lagen, bijv 10 en 12 cm dik, kun je mogelijk alle afgesneden stukken er zoveel mogelijk tussen plaatsen.

Zoek eens uit met een legplan of dat gaat werken. Als je voor de onderste laag in de lengterichting met de balken mee legt, dan sluit dat van onderaf alles netjes af. Als je beide lagen meteen legt, zou je alle afgesneden stukken daarvan in de laag erboven kunnen verwerken.
Tis wel wat werk maar je ben wel van je maat probleem af, een ding is zeker dat gaat je vast lang niet zo goed met die 22 cm rol lukken, die is ook veel slapper.

Bij 2 lagen is het wel raadzaam om dan bijv 2x12 cm te gebruiken (of 2x10 cm). anders is het lastiger om stukken van de ene rol te combineren met de andere.
Alu is misschien niet nodig inderdaad. Mijn voorkeur gaat wel echt uit naar rollen. Mede ook doordat ik denk dat die wat gemakkelijker de kruipruimte in te krijgen zijn. Wanneer de vloerverwarming er op ligt, krijg ik die rollen denk ik wel via de eerder beschreven route in de grote kruipruimte.
mno schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:33:
@BraX : Kijk even naar mijn post van een tijdje terug. Jouw situatie lijkt er op, maar ik had wel wat meer hoogte tussen grond en balken. De afstand tussen mijn balked varieerde van balk tot balk.
mno in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Ik heb Knauf Naturoll 035 rollen van 14cm gebruikt. Snijden ging heel gemakkelijk met een bijbesteld mes, maar een broodmes zal ook prima werken. Qua ophanging heb ik dus schroefogen en waslijn gebruikt. De geklemde PVC buisjes deden het ook goed.

Ik heb Tonzon bodemfolie gebruikt omdat dat meteen op maat te bestellen is en slim is opgevouwen waardoor het snel aan te brengen is.
@mno ik lees dat jij met een speciaalmes Knauf naturoll hebt gesneden. Wat voor mes is dat en zou dat ook met glaswol werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Tnx voor de extra toelichting.
De "stijve" glaswol platen zijn prima te buigen en je kunt ze enkel of in kleine stapels zo verplaatsen.
Die rollen lijken met juist met hun dikte opgerold lastig en afgerold zijn ze heel veel meer kwetsbaar dan de glaswol stijve platen.
De beste glaswol platen hebben lamba=0,030, jij had een beduidend slechtere Lambdawaarde van 0,040
Type 0,032 is wel beter verkrijgbaar dan type 0,030.

Lambdawaarde van 0,040 vind ik wel een heel erg oud type, das zo ongeveer het slechtste dat je kopen kunt.
De beste types isoleren dus 20-25% beter.
Met 18 cm van het 0,032 type ben je beter dan nu. Tis dat je het kwijt kunt gezien de 22 van de 27 cm.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 29-05-2023 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:54
timk schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:03:

Bij TonZon bestel ik bodemfolie op maat waarmee de luchtvochtigheid moet gaan afnemen. Wanneer dat ligt ben ik van plan om glaswol 220mm, rd 5.5 tussen de balken te plaatsen. De balken zijn 27 centimeter dik. Ik las in dit topic de tip om PVC buizen te kopen en om daarmee het isolatiemateriaal tussen de balken te fixeren.

Nou ben ik gisteren de kruipruimte ingegaan om de de afstand tussen de balken te controleren en nu blijkt dat deze afstand varieert. Bij het kruipluik is de afstand zo'n 430mm, maar in veel gevallen zit ik (net) boven de 450mm. Daardoor is de rol met 450mm glaswol eigenlijk niet voldoende. Maar om nou daarom 600mm te bestellen om dit vervolgens op maat te snijden?

Toch de 450mm gebruiken en de kieren dicht-purren zou kunnen, maar gezien de gezondheidsrisico's zie ik dat niet direct zitten. Een alternatief is misschien om een extra rol te bestellen en om hier stukken van af te snijden. Ik heb niet eerder met dit materiaal gewerkt en weet niet of dit een beetje te doen is. Een andere optie is misschien om een ander isolatiemateriaal te gebruiken wat beter op maat te maken is.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Hieronder een overzicht van de ruimtes tussen de balken in mm.

[Afbeelding]
Bij mijn zoon in hebben we de kieren tussen de balken en de glaswolplaat opgevuld met stroken xps die we op maat(dikte van de glaswolplaat) hebben laten snijden, bij de webshop, voor een kleine extra bijdrage. De dikte van de strook xps iets dikker nemen dan de spleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
timk schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:20:
Bedankt voor je reactie.

[...]

Duidelijk! Ik had deze instructievideo al gevonden. :) Wat moet de luchtvochtigheid zijn voordat het isolatiemateriaal tussen de balken kan?

We willen eigenlijk binnenkort dit vloerverwarmingsysteem laten leggen. Dit systeem wordt met egaline afgewerkt waardoor de kruipruimte een stuk lastiger te bereiken zal zijn. Het nieuwe kruipluik komt onder de trap en komt uit in een kleine kruipruimte (hal). De grote kruipruimte is dan via twee doorbraken te bereiken, maar die zijn niet heel erg groot.

[...]

Er komt dus vloerverwarming met een gelijmde PVC vloer op. Ik had over de dampopen folie gelezen dat is denk ik hetzelfde als klimaatfolie. Ik denk dat dat er sowieso onder komt.

[...]

Alu is misschien niet nodig inderdaad. Mijn voorkeur gaat wel echt uit naar rollen. Mede ook doordat ik denk dat die wat gemakkelijker de kruipruimte in te krijgen zijn. Wanneer de vloerverwarming er op ligt, krijg ik die rollen denk ik wel via de eerder beschreven route in de grote kruipruimte.

[...]

@mno ik lees dat jij met een speciaalmes Knauf naturoll hebt gesneden. Wat voor mes is dat en zou dat ook met glaswol werken?
Ik gebruik altijd een goed broodmes, werkt ook prima. Als je aan de bovenkant egaline + visgraat doet wil je dat je houten vloer kan ademen aan de onderkant. In principe is glas- of steenwol een goed idee, maar die alu laag erop hindert eerder de ventilatie en zorgt voor een duurder product dan dat het bijdraagt.

Qua isolatie zit je met de Rd van 5.5 aardig goed in de richting voor vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@timk houd je er rekening mee dat de Rc waarde van de totale vloeropbouw door de houten balken op ca 45cm afstand een stuk lager is dan de Rd van het isolatiemateriaal zelf? Dat kan ca 1 tot 2 m²K/W schelen.

Dat is niet perse erg, maar wel iets om te realiseren. En wellicht een reden om de gehele balkdikte op te vullen.
Bij een balkdikte van 10cm met een onderling afstand van 45cm kun je met een dikte van 270mm glaswol 032 dan een Rc van ca 5,6 m²K/W halen. Met 200mm glaswol 032 is dat ca Rc 4,3 m²K/W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timk
Ik heb de dikte van de balk verkeerd opgemeten. We hebben 16cm ipv 26cm. |:( De Rc komt hiermee slechts uit op ~3.8.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voSfHpes7Lpfben28edORNeUUIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SiiXHGZjSaGFD3fAtFuY873P.png?f=fotoalbum_large
* vloerverwarming heb ik even als gipsdelen ingevoegd.

De volgende stap bij Knauff is 170mm wat tot een Rc van ongeveer 4.4 leidt. Het zal misschien net iets anders zijn, omdat ik van plan ben om tussen de balken te isoleren. De glaswol zou dan niet onder de balken komen.

Het is niet anders vrees ik. ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOqOPYrYXVbeCK81WACcSHSvrtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oCpqM7dUYiw08OTSxJXHJNAx.png?f=fotoalbum_large

1. Wat kan ik het beste doen? 170mm samendrukken tot 160mm en dit met panlatten of nylondraad vastzetten? Of het wat laten uitsteken ten opzichte van de balken met panlatten direct op de balken?

2. Is het mogelijk / aan te raden om op een andere manier een hogere isolatiewaarde te bereiken door bijvoorbeeld een extra laag isolatie onder de balken te plaatsen? Ik zou onder de balken nog eens vuren planken kunnen schroeven waardoor dikker glaswol kan worden geplaatst.

3. De vloerverwarming van RFloorzz heb ik nu als gipsdelen ingevoegd. Ik heb de lambda waarde uit hun brochure overgenomen, maar weet niet zo goed wat ik met de mu moet. Daarnaast gaat er tussen de PVC nog een laag egaline van zo'n 4 mm. Die kan ik in deze tool ook niet terugvinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXfHk3o86CGrf4_Lrvg04yCh_TE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zehjYSnrRKA2mfuDoOK2z95a.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door timk op 31-05-2023 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@timk Om meer isolatiemateriaal kwijt te kunnen kun je overwegen de vloerbalken op te dikken.

Aangezien wol geklemd moet worden denk ik niet dat je dit goed met afstandsschroeven kunt doen zoals met b.v. PIR platen wel eens gedaan wordt. Maar je zou wel haaks op de huidige balken extra balken kunnen monteren die je weer opvult met glaswol. Daarmee onderbreek je de koudebruggen van de huidige balken en kun je een extra laag isolatiemateriaal kwijt waardoor je een hogere Rc-waarde kunt bereiken.

De huidige balken zou ik dan opvullen met 170mm. Die extra cm kun je gemakkelijk indrukken zonder dat het significant van invloed is op de isolatiewaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:59
timk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:05:
Ik heb de dikte van de balk verkeerd opgemeten. We hebben 16cm ipv 26cm. |:( De Rc komt hiermee slechts uit op ~3.8.

[Afbeelding]

De volgende stap bij Knauff is 170mm wat tot een Rc van ongeveer 4.4 leidt. Het zal misschien net iets anders zijn, omdat ik van plan ben om tussen de balken te isoleren. De glaswol zou dan niet onder de balken komen.

[Afbeelding]

1. Wat kan ik het beste doen? 170mm samendrukken tot 160mm en dit met panlatten of nylondraad vastzetten? Of het wat laten uitsteken ten opzichte van de balken met panlatten direct op de balken?

2. Is het mogelijk / aan te raden om op een andere manier een hogere isolatiewaarde te bereiken door bijvoorbeeld een extra laag isolatie onder de balken te plaatsen? Ik zou onder de balken nog eens vuren planken kunnen schroeven waardoor dikker glaswol kan worden geplaatst.

3. De vloerverwarming van RFloorzz heb ik nu als gipsdelen ingevoegd. Ik heb de lambda waarde uit hun brochure overgenomen, maar weet niet zo goed wat ik met de mu moet. Daarnaast gaat er tussen de PVC nog een laag egaline van zo'n 4 mm. Die kan ik in deze tool ook niet terugvinden.

[Afbeelding]
Balkan opdikken tot de gewenste dikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
Ik denk dat het wellicht zelfs zonder opdikken zou moeten kunnen met het ophangsysteem ISOVER Suspente PlaGyp dat ik net tijdens mijn research tegenkwam.

Het wordt in Nederland niet verkocht, maar wel vanuit België geleverd. Het is bedoeld / geadverteerd voor schuine daken, maar ik zie niet in waarom het niet in kruipruimtes zou werken? 150 of 170mm tussen de balken en dan 100mm volgens @Franciesco's suggestie haaks erop.

Het systeem is vrij prijzig (3,21 euro per stuk voor de 12-16cm oplossing waaraan ik genoeg heb als ik ze iets lager op de balk monteer), maar als blijft hangen, lijkt de bevestiging een peulenschil.

Rc 7.4 met deze setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6FNqdKRoyH2JUzC0Y2DILI-t5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c4XTliQrgoRmkLRADA6uHESR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
https://www.schroeven-onl...roeven/isolatieschroeven/
Dit doet m.i. hetzelfde als: ISOVER Suspente PlaGyp I 12-16 cm - per stuk.
Is alleen wat minder prijzig. "Keep it simple" is mijn motto.
Maar als je de 17cm variant glaswol neemt en deze netjes met panlatten bevestigt aan de vloerbalken, heb je een rd van 4.4 en dat is bijna de aanbevolen rd van 5 voor vloerverwarming. Dit verschil ga niet merken en mocht het dan toch niet aan de verwachting voldoen dan schroef je er alsnog een laag onder.

[ Voor 42% gewijzigd door Signor Doekie op 31-05-2023 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
timk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou zeker niet PIR platen of een ander dampdicht materiaal nog extra toevoegen. Je zou wel twee vliegen in één klap kunnen vangen door 1) tussen de balken glaswol kunnen stoppen en deze fixeren met 2) wat stijvere steenwol platen onder de steenwol platen https://isolatienoord.nl/...0mm-rd-4-05-6pl-pak-3-66m die je in de houten balken boort met deze aan de onderkant https://www.houthandelvangelder.nl/isolatie-schijven.html

Zo kan je hout blijven ademen, is alles goed gefixeerd en haal je je gewenste isolatie waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@timk dat Isover ophangsysteem kan wellicht ook ja. Al vind ik het op de video wel allemaal behoorlijk doorhangen waardoor ik vrees voor een luchtlaag tussen de isolatielagen. Dat zal waarschijnlijk nog erger worden bij een horizontale vloer i.p.v. een hellend dak van de video.
Maar wellicht valt het mee als je ook nog een nylontouw oid spant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001

Wuursj

want worst is al bezet

SleepyBear89 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:01:
[...]

Ja deze hangen er gewoon tussen. Eerst de uitsparing eruit gesneden en er tussen gelegd, nadat alles erin lag nog met de purspuit erlangs en boven/onder afgetaped.

[Afbeelding]

Heb ook zelf de fermacell ge
Nog even hier op in gaan (want dit ziet er erg goed uit): Je hebt 180mm pir platen gebruikt de even hoog zijn als de Havebo balken en zitten de platen alleen tussen de balken. Krijg je dan geen koudebruggen omdat de onderkant van de balken dan onbedekt zijn en de bodem vormen? Nu zijn de balken zelf ook gevuld met schuim maar het staal zal nu wel wat warmte geleiden. De originele broodjes van EPS grijpen om de balk heen en hebben zo geen koudebrug.
De hogere Rd8 van jouw platen compenseren dat wellicht weer. Of is dit theoretisch geneuzel?

Qua prijs lijkt het niet zo heel veel uit te maken of ik nu voor RD8 180mm pir (met koudebruggen) of de RC6 EPS broodjes ga. Met PIR hou ik wel meer kruipruimhoogte over maar is weer wat bewerkelijker

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 05-06-2023 12:09 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
Franciesco schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:17:
@timk dat Isover ophangsysteem kan wellicht ook ja. Al vind ik het op de video wel allemaal behoorlijk doorhangen waardoor ik vrees voor een luchtlaag tussen de isolatielagen. Dat zal waarschijnlijk nog erger worden bij een horizontale vloer i.p.v. een hellend dak van de video.
Maar wellicht valt het mee als je ook nog een nylontouw oid spant.
Is een luchtlaag tussen de isolatielagen een probleem? Ik denk dat ik nu voor de volgende oplossing ga. Tussen de balken zou ik ook 150mm kunnen aanhouden, maar dan krijg ik wel een luchtlaag tussen de vuren vloerplanken en de eerste laag glaswol.

- 170mm glaswol, licht samengedrukt, tussen de 160mm hoge balken (Bedankt @Franciesco )
- Haaks hierop 120mm dikke steenwol platen, bevestigd met isolatieschroeven (goede tip @Signor Doekie )
- Klimaatfolie direct onder de platen bevestigd door de bovenstaande isolatieschroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cw5NpmOvIudvhJJZG8DqXLhnMfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZENySK95TZ7nLIIB3w1iXUP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uir0XLquxgd3UWVPMt7lGWgpVEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQS5g31xYr8y2lx2BqJFjZsO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZZ3dBeQisfTo7bzoV4RerXjIYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQEbWUAeYYeNyBCinytfDFHu.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste stappen zijn gezet!

In de twee kleine kruipruimtes heb ik de folie voor het grootste gedeelte aan de muur bevestigd. Voor de grote ruimte ga ik denk ik toch een groter stuk folie bestellen. Daar ligt het zijl nu ook nog los. Met 10x4 meter houd ik net te weinig over in de hoeken doordat in het midden van de ruimte om een muurtje heen gewerkt moest worden. Ik kan nu met een stanley mes moeilijk gaan doen, maar zo duur is een groter stuk folie nou ook weer niet en dan weet ik zeker dat alles waterdicht is.

De luchtvochtigheid was gisteren nog 99 procent en is vandaag al met een paar procent punt gedaald. Het vochtpercentage in de balken varieert van 16 tot 19 procent. Ik begrijp dat je bij > 22 procent last krijgt van schimmels. Ik hoop het percentage terug te kunnen brengen tot ongeveer 10% voordat de glaswol + steenwol de kruipruimte in gaan.

Misschien zet ik deze week nog even een ventilator in de kruipruimte om het proces wat te versnellen! :9

[ Voor 3% gewijzigd door timk op 05-06-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
timk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:28:
[...]

Is een luchtlaag tussen de isolatielagen een probleem? Ik denk dat ik nu voor de volgende oplossing ga. Tussen de balken zou ik ook 150mm kunnen aanhouden, maar dan krijg ik wel een luchtlaag tussen de vuren vloerplanken en de eerste laag glaswol.

- 170mm glaswol, licht samengedrukt, tussen de 160mm hoge balken (Bedankt @Franciesco )
- Haaks hierop 120mm dikke steenwol platen, bevestigd met isolatieschroeven (goede tip @Signor Doekie )
- Klimaatfolie direct onder de platen bevestigd door de bovenstaande isolatieschroeven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de twee kleine kruipruimtes heb ik de folie voor het grootste gedeelte aan de muur bevestigd. Voor de grote ruimte ga ik denk ik toch een groter stuk folie bestellen. Daar ligt het zijl nu ook nog los. Met 10x4 meter houd ik net te weinig over in de hoeken doordat in het midden van de ruimte om een muurtje heen gewerkt moest worden. Ik kan nu met een stanley mes moeilijk gaan doen, maar zo duur is een groter stuk folie nou ook weer niet en dan weet ik zeker dat alles waterdicht is.

De luchtvochtigheid was gisteren nog 99 procent en is vandaag al met een paar procent punt gedaald. Het vochtpercentage in de balken varieert van 16 tot 19 procent. Ik begrijp dat je bij > 22 procent last krijgt van schimmels. Ik hoop het percentage terug te kunnen brengen tot ongeveer 10% voordat de glaswol + steenwol de kruipruimte in gaan.

Misschien zet ik deze week nog even een ventilator in de kruipruimte om het proces wat te versnellen! :9
ziet er goed uit! Je kan evt nog bij de Blokker of action van die vochtvangers halen om het proces wat te versnellen. Verder heb je het weer mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleepyBear89
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-06 22:17
Wuursj schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Nog even hier op in gaan (want dit ziet er erg goed uit): Je hebt 180mm pir platen gebruikt de even hoog zijn als de Havebo balken en zitten de platen alleen tussen de balken. Krijg je dan geen koudebruggen omdat de onderkant van de balken dan onbedekt zijn en de bodem vormen? Nu zijn de balken zelf ook gevuld met schuim maar het staal zal nu wel wat warmte geleiden. De originele broodjes van EPS grijpen om de balk heen en hebben zo geen koudebrug.
De hogere Rd8 van jouw platen compenseren dat wellicht weer. Of is dit theoretisch geneuzel?

Qua prijs lijkt het niet zo heel veel uit te maken of ik nu voor RD8 180mm pir (met koudebruggen) of de RC6 EPS broodjes ga. Met PIR hou ik wel meer kruipruimhoogte over maar is weer wat bewerkelijker
Waarschijnlijk klopt dit inderdaad, hoeveel het scheelt zou ik niet weten. Had zelf nog het idee om wat strips pir hier nog tegen aan te purren, maar na de hele klus had ik daar toen geen zin meer in, dit kan later ook nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:15
Ik probeer uit te vinden wat de isolatie waarde van mijn huidige systeem vloer uit 1984 is. Het lijkt nog het meest op houtwolcement broodjes op betonnen dragers. Je kunt er bijvoorbeeld zo een lange schroef in draaien met weinig weerstand.
Daarop ligt piepschuim van 4 cm en dan een dekvloer van cement ook 4 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOb1lLOXVv2xA0KQwJ9xbDBfXRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpqNGpu6qq2sFHn9aYbnRPUz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0JBFxbcAkHpm7bC-SN0nfrRPYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjLxv4fEu6F3SYlEemEHR319.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dA4KoKBpm0JS9RXnxpmRS6VW_xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jr50MsgGD1CA47drwornCJer.jpg?f=fotoalbum_large
Wat ik kan vinden is HWC 15 mm Rd=0,25. Is dan HWC 120 mm Rd=2?
Piepschuim 40 mm Rd=1,1

Heeft deze vloer dan een Rd waarde van 2 + 1,1 = 3,1 ?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timk
Heeft iemand toevallig data over vochtpercentages in houten vuren balken in combinatie met temperatuur en luchtvochtigheid? Het vochtpercentage in het hout was in februari toen er nog wat water in onze kruipruimte stond zo'n 20 procent. (gemeten op een plek)

Afgelopen zaterdag is de bodemfolie erin gegaan en heb ik de luiken in de vloer open gehad en ventilators in de ruimte / op de geopende luiken gezet en het drogen gaat nu heel erg hard met de vochtpercentages in het hout:

3 juni16.917.419.418.814.818.219.918.218.218.318.2
8 juni 14.316.816.814.716.815.017.31716.814.515.3

De muren zien er ook veel droger uit. Het droge weer helpt erg mee en het feit dat we aan het verbouwen zijn en er geen laminaat of iets dergelijks op de constructievloer ligt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WrCbCMP3icN7iBCzEICEXcgwE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FTPkgI3FbZ9QHU44hmYJJcC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OIAcql__Ec7tLXSquDWJ0ds5Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USHXdHqw2MV54OIGQ3MYcTSH.jpg?f=fotoalbum_large

Het ziet er een beetje provisorisch uit, maar het werkt. Wat voor percentage zou ik moeten bereiken? Ik lees in deze masterproef dat dit bij een temperatuur van 20 en luchtvochtigheid van 80 procent zo'n 16% zou zijn. Momenteel stel ik alles in het werk om de boel te drogen, maar dat moet natuurlijk niet de verkeerde kant op slaan. :P
Pim57 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:21:
Ik probeer uit te vinden wat de isolatie waarde van mijn huidige systeem vloer uit 1984 is. Het lijkt nog het meest op houtwolcement broodjes op betonnen dragers. Je kunt er bijvoorbeeld zo een lange schroef in draaien met weinig weerstand.
Daarop ligt piepschuim van 4 cm en dan een dekvloer van cement ook 4 cm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik kan vinden is HWC 15 mm Rd=0,25. Is dan HWC 120 mm Rd=2?
Piepschuim 40 mm Rd=1,1

Heeft deze vloer dan een Rd waarde van 2 + 1,1 = 3,1 ?
Dat lijkt inderdaad te kloppen! Ik heb je gegevens hier https://www.ubakus.de/nl/u-wert-rechner/index.php? ingevuld en dan komt er een RD waarde van 3.1 uitrollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:46

dof

Na m'n kruipruimte isolatieproject, en grondwater probleem (wat nu weer weg is) zit ik nog wel na te kniezen over de vochtigheid.

Ik heb een paar hygrometers er hangen en zie die al weken op 95-98 % zitten (zelfs nu) en zie nu ook schimmel op hout ontstaan.

Ik heb het idee dat de ventilatie niet deugt maar krijg er de vinger niet achter. Ventilatiekanalen zijn moeilijk bereikbaar zonder openingen vanaf de buitenkant te vernielen.

Om dit toch wat te tackelen heb ik er vandaag een nette Comfee ontvochtiger geplaatst (op MP op de kop getikt) en zie nu al wat resultaat (2 uurtjes later).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFSs9-fEX5Tpt9am7XxKbIxTi4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pOu8ndYM705OApLQYzJ1dken.png?f=user_large

Het is natuurlijk geen duurzame oplossing maar voorlopig helpt het al wel wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8W6xcb5WCNJV_KGP5aTvoQzlT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rpS2tGloduD6QpytIbqS4whh.png?f=fotoalbum_large

Andere ideeen?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

dof schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:45:
Na m'n kruipruimte isolatieproject, en grondwater probleem (wat nu weer weg is) zit ik nog wel na te kniezen over de vochtigheid. Ik heb een paar hygrometers er hangen en zie die al weken op 95-98 % zitten (zelfs nu) en zie nu ook schimmel op hout ontstaan. ...........
Andere ideeen?
Misschien?
Zijn de kalkzandstenen muren wellicht een onderdeel van je resterende probleem?
Ze staan bekend als sterk wateropzuigend en bij jou heb je toch best een hele natte ondergrond.
De volgende foto zie je hoe snel het opzuigen gaat in aantal uren: Na ruim 1 dag is het vocht al 1 steen omhoog... Bij de bron van de foto hebben ze vervolgens daar een vocht kerende laag aan gebracht. En in de pdf zie je dat dit werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDJEMsjOYj6tzwV7WEEyFkQgcj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d3zznLLVkhJuLJf2aBxNDu1F.png?f=user_large
Dat lost echter niet direct jouw probleem op maar laat wel een potentiele nog aanwezige vochtbron zien.
Zie de volgende foto van en bij jou, zie het blauw omcirkelde deel, het lijkt heel erg vochtig.
Zeker mss al 4 stenen hoog? Kan nu niet zien er hoeveel natte stenen eronder niet zichtbaar zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcmJvyz1bmiIA7cVrPEYq1F1bNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DRJUNAJTMdIz9qAS2hW4Rko0.png?f=user_large
Maw het kan dus nog zijn dat het optrekkende vocht door de kalkzandsteen jou nog parten speelt en je heb best nog veel van die steen waar geen dampdichte folie over zit.
Wat zou het effect zijn als je alle staande funderingsmuren met hun fundering extra goed met dampdichte folie inpakt?
Je heb nu vnl de bodem aangepakt icm een groot deel van de funderingsvoet en op sommige plaatsen iets meer de muur ook, maar dat kan ik zo niet 123 overzien.
Dat wat nog boven de folie nu uitsteekt kan nog steeds vocht afgeven. Het lijkt er immers niet op dat je een vochtbrekende laag lijm/cement in die muren hebt?
Als er geen andere bronnen zijn, lijkt me dit de moeit waar om te bestuderen en mogelijk aan te pakken.

Ventilatie: Die moet nog steeds OK zijn, dus als je denkt dat dit verre van OK is, verbeter dit ook.
Maar imho helpt het altijd nog meer als je de echte vochtbronnen ook kunt aanpakken.

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 12-06-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

route99 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:11:
[...]

Misschien?
Zijn de kalkzandstenen muren wellicht een onderdeel van je resterende probleem?
Ze staan bekend als sterk wateropzuigend en bij jou heb je toch best een hele natte ondergrond.
De volgende foto zie je hoe snel het opzuigen gaat in aantal uren: Na ruim 1 dag is het vocht al 1 steen omhoog... Bij de bron van de foto hebben ze vervolgens daar een vocht kerende laag aan gebracht. En in de pdf zie je dat dit werkt.
[Afbeelding]
Dat lost echter niet direct jouw probleem op maar laat wel een potentiele nog aanwezige vochtbron zien.
Zie de volgende foto van en bij jou, zie het blauw omcirkelde deel, het lijkt heel erg vochtig.
Zeker mss al 4 stenen hoog? Kan nu niet zien er hoeveel natte stenen eronder niet zichtbaar zijn.
[Afbeelding]
Maw het kan dus nog zijn dat het optrekkende vocht door de kalkzandsteen jou nog parten speelt en je heb best nog veel van die steen waar geen dampdichte folie over zit.
Wat zou het effect zijn als je alle staande funderingsmuren met hun fundering extra goed met dampdichte folie inpakt?
Je heb nu vnl de bodem aangepakt icm een groot deel van de funderingsvoet en op sommige plaatsen iets meer de muur ook, maar dat kan ik zo niet 123 overzien.
Dat wat nog boven de folie nu uitsteekt kan nog steeds vocht afgeven. Het lijkt er immers niet op dat je een vochtbrekende laag lijm/cement in die muren hebt?
Als er geen andere bronnen zijn, lijkt me dit de moeit waar om te bestuderen en mogelijk aan te pakken.

Ventilatie: Die moet nog steeds OK zijn, dus als je denkt dat dit verre van OK is, verbeter dit ook.
Maar imho helpt het altijd nog meer als je de echte vochtbronnen ook kunt aanpakken.
@route99 Dank voor het meedenken!

Ja het zijn inderdaad kalkzandstenen die je ziet en het piramide muurtje vormt ook de midden steun/fundering van het huis. Hoeveel stenen er nog onder zitten (ik bedoel onder de vloer van de kruipruimte) weet ik eerlijk gezegd niet. De vloer is ook geen zand maar een vrij harde leemachtige laag.
Dat leem kan ook ingeklonken zijn na de 45 jaar dat het er ligt.

Dat optrekken van vocht in de kalksteen klopt wel, onderste lagen steen zijn inderdaad smoezelig en vochtig. Ik had de folie wel ~30cm hoog aan zijmuren vastgemaakt, maar door de oneffenheden en doorgangen in de middenmuur had ik dat nog niet netjes gekregen.

Is inderdaad wel een goed advies om met de folie die muur wat preciezer in te pakken. Het kan inderdaad wel via de openingen (hier en daar wat gaatjes in folie) en via dat kalkzandsteen naar boven komen.
Ik moet de folie vouwen, knippen en plakken om de muur enigszins in te pakken. Hier en daar inmiddels duct tape gebruikt om kleine gaatjes in folie te dichten. Die ontstaan door scherpe steentjes die hier en daar toch door bubbeltjesplastic en folie heen prikken (er wordt ook veel gekropen over de vloer).

Het (waarschijnlijke) grondwater heeft zich nu wel teruggetrokken, maar onder de folie (en daaronder bubbeltjesplastic) is het nog steeds hier en daar wat nat.

Ventilatiegaten ga ik eerst maar eens proberen door te blazen met bladblazer, dat geeft een flinke wind.

De LED balken laat ik allemaal lekker zitten want het is erg prettig overal licht te hebben want ik ben daar ook nog regelmatig aan het loodgieteren voor m'n warmtepomp :) . Overigens wel alles aan het plafond gemonteerd met die isolatiepluggen die ik al eens had genoemd.

De ontvochtiger werkt erg goed, zie plaatje hieronder van vochtigheidssensor op paar meter afstand.
Zal alleen snel weer vochtig worden als ik het apparaat uitzet vrees ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0B1OCh68RhU5tsSo6m6AtbhSpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7kelD74i9cX9dr2UgdQcgdC4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-06 22:59
Even een opmerking over CO2 concentratie in de kruipruimte.
Vandaag wat klusjes gedaan in de (60-70 cm hoge) kruipruimte.
CO2 en vochtmetertje van Hama meegenomen.
Tot mijn verbazing vliegt ie in pakweg 30-40 min van 400 naar 1000+ ppm.
Ondanks dat ik bij het kruipluik op de de vloer vd kruipruimte een ventilator heb gezet.
>1000 ppm wordt gezien als slecht.
Was een wijze les, voortaan na een half uurtje ofzo eruit en tijdje laten ventileren.
Overigens weinig wind vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
dof schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:36:
[...]

@route99 Dank voor het meedenken!

Ja het zijn inderdaad kalkzandstenen die je ziet en het piramide muurtje vormt ook de midden steun/fundering van het huis. Hoeveel stenen er nog onder zitten (ik bedoel onder de vloer van de kruipruimte) weet ik eerlijk gezegd niet. De vloer is ook geen zand maar een vrij harde leemachtige laag.
Dat leem kan ook ingeklonken zijn na de 45 jaar dat het er ligt.

Dat optrekken van vocht in de kalksteen klopt wel, onderste lagen steen zijn inderdaad smoezelig en vochtig. Ik had de folie wel ~30cm hoog aan zijmuren vastgemaakt, maar door de oneffenheden en doorgangen in de middenmuur had ik dat nog niet netjes gekregen.

Is inderdaad wel een goed advies om met de folie die muur wat preciezer in te pakken. Het kan inderdaad wel via de openingen (hier en daar wat gaatjes in folie) en via dat kalkzandsteen naar boven komen.
Ik moet de folie vouwen, knippen en plakken om de muur enigszins in te pakken. Hier en daar inmiddels duct tape gebruikt om kleine gaatjes in folie te dichten. Die ontstaan door scherpe steentjes die hier en daar toch door bubbeltjesplastic en folie heen prikken (er wordt ook veel gekropen over de vloer).

Het (waarschijnlijke) grondwater heeft zich nu wel teruggetrokken, maar onder de folie (en daaronder bubbeltjesplastic) is het nog steeds hier en daar wat nat.

Ventilatiegaten ga ik eerst maar eens proberen door te blazen met bladblazer, dat geeft een flinke wind.

De LED balken laat ik allemaal lekker zitten want het is erg prettig overal licht te hebben want ik ben daar ook nog regelmatig aan het loodgieteren voor m'n warmtepomp :) . Overigens wel alles aan het plafond gemonteerd met die isolatiepluggen die ik al eens had genoemd.

De ontvochtiger werkt erg goed, zie plaatje hieronder van vochtigheidssensor op paar meter afstand.
Zal alleen snel weer vochtig worden als ik het apparaat uitzet vrees ik.

[Afbeelding]
Kalkzandsteen heeft idd aardig sponzende werking. Goed om te zien dat de luchtvochtigheid nu snel omlaag gaat. d:)b .
Die gaatjes goed dichten zou ik sowieso aanraden, voor het geval de grondwaterstand stijgt in de winter en het drijvend vermogen van je bubbeltjesplastic net tekort schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-06 07:12
Afgelopen weekend bezoekje aan de kruipruimte van m'n nieuwe woning gebracht. Ga grondig renoveren (o.a. vv beneden) dus wil ook kijken naar het verbeteren van de vloerisolatie.

Eerste verrassing was wel het gigantische vieze, kleverige spul op het zand, waarvan ik denk dat het zoutkristallen zijn (heeft namelijk wat weg van Wat is dit in de kruipruimte?). Moet naast isoleren dus ook naar de ventilatie gaan kijken.

Wat betreft isoleren: De woning is gebouwd in 1989 en heeft een ribcassettevloer met EPS van 5 cm. Kruipruimte is op de hoogste plekken zo'n 55cm hoog, maar onder de broodjes is dit maar zo'n 35-40cm. Wat zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxX_BGFFN_WE2GZOtXK4QWd2SSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmMuXbUQxIF8TIpdqQb3uItA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKL0ELNVC14f0Nji1vy6MpiK5hA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfdvX0OVOLKVGfGoehcMyAtU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Daiov97 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:55:
Eerste verrassing was wel het gigantische vieze, kleverige spul op het zand, waarvan ik denk dat het zoutkristallen zijn (heeft namelijk wat weg van Wat is dit in de kruipruimte?). Moet naast isoleren dus ook naar de ventilatie gaan kijken.
Roest is ook zout... ijzerzout nl agv corrosie.
Als ik een beetje ruim denk zouden de rode cirkels de bron kunnen zijn van wat er in lijn met cirkels de rode
lijnen er op de boden ligt???
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98grf9ZpOw-mJusWWd6uH7zzHRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aXieK0vIapty6wRdWORllGqB.png?f=fotoalbum_large

Check op plaatsen waar het het ergst is eens of er roest zit achter de isolatie.
Mss was het eerder ooit vochtig?
Betonrot was er vooral in de jaren 70 en tot halverwege jaren 80, maar das nog steeds geen garantie dat het niet optreden kan...(immers 1989 is niet veel later...)

https://repository.offici...ijlage/exb-2019-25807.pdf
Je ziet in dit soort stukken (pagina 19) dat corrosie wering echt serieus aangepakt worden bij het bouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3YcLmii6jPJmKiNynJ1nX-jS5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8OqUYR7GXrCOeVrj0ZU8cxfm.png?f=fotoalbum_large

Mss heeft iemand anders een betere check/tip, lijk er iig naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
In mijn (beperkte) ervaring manifesteert roest zich ook voornamelijk onder aan de druippplekken. In dit geval zou dat dan zichtbaar zijn op het piepschuim. Het ziet er uit als normale zoutkristallen van natrium, magnesium en calcium. Dat zou betekenen dat als het weer weer wat natter wordt je mogelijk wat vochtproblemen kent. Stap 1: bodemfolie met bubbeltjesplastic eronder. Doel: vochtproblemen voorkomen.

Stap 2: isoleren. Gezien de beschikbare hoogte wordt het lastig een commerciële partij te vinden die hier aan de bak wil. Parels dumpen is niet the way to go (zie dit forum voor waarom). Ik zou tussen de broodjes isoleren met een materiaal met goede isolatie waarde, zoals PIR platen. Dan kan je een isolatiewaarde bereiken waarmee je vloer geschikt is voor vloerverwarming. Je bestaande 5cm tempex is R waarde van rond de 1.3. met 9cm pir erbij zit je dan op de aanbevolen Rd 5 volgens milieucentraal.nl en heb je nog voldoende kruipruimte hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@johanPo Zeker op de bovenste foto vind ik het er redelijk bruin uitzien. Op de onderste foto is het veel witter.
De meeste gangbare Na-, Ca- en Mg-zouten zijn wit of hooguit wat grijs, juiste als er Ijzer (Fe) bijkomt dan verkleurt het vaak naar geel tot bruin, afhankelijk van hoeveel Fe zout erin zit.
Zonder vocht eigenlijk normaliter geen (ijzer)roestvorming, ben het met je eens om daar ook naar te kijken.
En waar komen dan die Na-, Ca- en Mg-zouten vandaan? Door vocht kunnen die uit de beton komen, er uit lekken ("uitlogen"). Ook daar geldt: Geen vocht geen uitloging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-06 11:13
Ik heb 4 bedrijven benaderd voor het na-isoleren van mijn vloer en spouw. Twee ervan willen niks doen "want niet nodig" en de twee anderen zeggen allebei iets anders. Het gaat om ongeveer 80m2 vloer en 90m2 spouw. Ik heb vloerverwarming en verstook rond de 850m3 gas.

De vloer heeft 10 CM piepschuim. Er staat vaak grondwater in. Ik dacht zelf pur bijspuiten.

De spouw is 14cm, er zit 10cm wol in. Ik vind de muur koud in de winter, dus ik dacht zelf bijspuiten.

Bedrijf 1 wil vloer HFO spuiten en in de muur schuim (6cm omdat het indrukt) (muur met tegenzin, want laag rendement). Ze geven aan alleen te kunnen spuiten als de kruipruimte droog is (ivm veiligheid)
Bedrijf 2 wil parels in de kruipruimte en zegt dat pur op bestaande isolatie niet kan (rijke beun)
Bedrijf 3 zegt dat het geen zin heeft
Bedrijf 4 zegt dat het geen zin heeft en wil dat ik de bouwtekeningen opzoek voor de isolatiewaarde (ik vertelde dat er 10cm piepschuim zat)

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
drvinnie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:03:
Ik heb 4 bedrijven benaderd voor het na-isoleren van mijn vloer en spouw. Twee ervan willen niks doen "want niet nodig" en de twee anderen zeggen allebei iets anders. Het gaat om ongeveer 80m2 vloer en 90m2 spouw. Ik heb vloerverwarming en verstook rond de 850m3 gas.

De vloer heeft 10 CM piepschuim. Er staat vaak grondwater in. Ik dacht zelf pur bijspuiten.

De spouw is 14cm, er zit 10cm wol in. Ik vind de muur koud in de winter, dus ik dacht zelf bijspuiten.

Bedrijf 1 wil vloer HFO spuiten en in de muur schuim (6cm omdat het indrukt) (muur met tegenzin, want laag rendement). Ze geven aan alleen te kunnen spuiten als de kruipruimte droog is (ivm veiligheid)
Bedrijf 2 wil parels in de kruipruimte en zegt dat pur op bestaande isolatie niet kan (rijke beun)
Bedrijf 3 zegt dat het geen zin heeft
Bedrijf 4 zegt dat het geen zin heeft en wil dat ik de bouwtekeningen opzoek voor de isolatiewaarde (ik vertelde dat er 10cm piepschuim zat)

Wat zouden jullie doen?
Andere bedrijven benaderen die PIF Isolatie doen. Pur schuim wil je anno 2023 niet meer onder je vloer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

drvinnie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:20:
[...]Tonzon installateur in de buurt gevraagd. Die vond het zinloos als ik al 10cm piepschuim heb. Ik word er zo moe van dat ze allemaal iets anders zeggen. Ik ga denk ik gewoon HFO laten spuiten.
..........Ik dacht zelf pur bijspuiten.
Onderbouw dat eens?

Heb hier nog geen antwoord op gehad. Het staat je vrij, maar of het de beste oplossing is? Ik zou het nooit doen, heb vaak genoeg onderbouw waarom ik er geen vorstander van ben.
En dit over een andere isolatie heen spuiten zou ik al helemaal nooit doe.

[ Voor 86% gewijzigd door route99 op 29-06-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takeitezie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-10-2023
Ik heb net van een energieadviseur aan huis vernomen dat je best de zijwanden van de kruipruimte ook mee isoleert. Dit om koudebruggen te verminderen. Klopt dit? Want ik heb dit nog nooit eerder gezien of gehoord.

Verder zie ik hier regelmatig het advies passeren om een bodemfolie te combineren met bubbeltjesplastiek. Is dit enkel interessant als er grondwater in de kelder staat? Of heeft het altijd wel zijnn nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
route99 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:22:
[...]
Roest is ook zout... ijzerzout nl agv corrosie.
Als ik een beetje ruim denk zouden de rode cirkels de bron kunnen zijn van wat er in lijn met cirkels de rode
lijnen er op de boden ligt???
[Afbeelding]

Check op plaatsen waar het het ergst is eens of er roest zit achter de isolatie.
Mss was het eerder ooit vochtig?
Betonrot was er vooral in de jaren 70 en tot halverwege jaren 80, maar das nog steeds geen garantie dat het niet optreden kan...(immers 1989 is niet veel later...)

https://repository.offici...ijlage/exb-2019-25807.pdf
Je ziet in dit soort stukken (pagina 19) dat corrosie wering echt serieus aangepakt worden bij het bouwen.
[Afbeelding]

Mss heeft iemand anders een betere check/tip, lijk er iig naar.
johanPo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:47:
In mijn (beperkte) ervaring manifesteert roest zich ook voornamelijk onder aan de druippplekken. In dit geval zou dat dan zichtbaar zijn op het piepschuim. Het ziet er uit als normale zoutkristallen van natrium, magnesium en calcium. Dat zou betekenen dat als het weer weer wat natter wordt je mogelijk wat vochtproblemen kent. Stap 1: bodemfolie met bubbeltjesplastic eronder. Doel: vochtproblemen voorkomen.

Stap 2: isoleren. Gezien de beschikbare hoogte wordt het lastig een commerciële partij te vinden die hier aan de bak wil. Parels dumpen is niet the way to go (zie dit forum voor waarom). Ik zou tussen de broodjes isoleren met een materiaal met goede isolatie waarde, zoals PIR platen. Dan kan je een isolatiewaarde bereiken waarmee je vloer geschikt is voor vloerverwarming. Je bestaande 5cm tempex is R waarde van rond de 1.3. met 9cm pir erbij zit je dan op de aanbevolen Rd 5 volgens milieucentraal.nl en heb je nog voldoende kruipruimte hoogte
route99 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:55:
@johanPo Zeker op de bovenste foto vind ik het er redelijk bruin uitzien. Op de onderste foto is het veel witter.
De meeste gangbare Na-, Ca- en Mg-zouten zijn wit of hooguit wat grijs, juiste als er Ijzer (Fe) bijkomt dan verkleurt het vaak naar geel tot bruin, afhankelijk van hoeveel Fe zout erin zit.
Zonder vocht eigenlijk normaliter geen (ijzer)roestvorming, ben het met je eens om daar ook naar te kijken.
En waar komen dan die Na-, Ca- en Mg-zouten vandaan? Door vocht kunnen die uit de beton komen, er uit lekken ("uitlogen"). Ook daar geldt: Geen vocht geen uitloging.
Dank voor de scherpe check van de foto's. Ga de volgende keer nog even kritisch naar de genoemde plekken kijken en zal ook nog wat extra foto's maken. De kristallen lijken overigens overal te liggen, wel toevallig dat het op de foto lijkt alsof dit enkel onder de broodjes is.

De pir-platen klinken ook als een mooie, haalbare oplossing. Zodra ik maar niet iets tegen de broodjes moet plaatsen zal de hoogte geen probleem vormen. Maar eerste even uitsluiten of het daadwerkelijk roest op het piepschuim is en zo ja, hoe erg het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Daiov97 Hoeveel cm hoogte heb je nu onder de EPS nog over tot de bodem vd kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
route99 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:55:
Ben het met je eens dat je het op basis van foto's alleen niet compleet kan uitsluiten. Het is meer de combinatie van factoren waardoor ik me niet echt zorgen maak. Zit al piepschuim dat het beton enigszins beschermd. Het huis is uit 89, ruim na het tijdperk waarin calciumchloride werd gebruikt om beton snel uit te laten harden (met poreus beton als gevolg).

Overigens zit het grondwater ook vol met zouten. dit grondwater verdampt in de kruipruimte en condenseert of wordt weg geventileerd en de zouten blijven liggen. De foto's ademden voor mij dan ook echt bodemfolie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
route99 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:24:
@Daiov97 Hoeveel cm hoogte heb je nu onder de EPS nog over tot de bodem vd kruipruimte?
Bedoel je tussen de betonliggers? Dat is ongeveer 55 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 04:30

XOR

Wij zijn bezig met de renovatie van een jaren '30-huis. Het gaat om een huis met een houten vloer. De kruipruimte is goed geventileerd en keurig droog. Het hout is in uitstekende staat, wat bevestigt dat er geen substantiële vochtproblemen zijn of zijn geweest.

In eerste instantie dacht ik dat vloerisolatie haalbaar zou zijn, omdat er best een behoorlijke kruipruimte is.
De hebben onlangs de man van het isolatiebedrijf over (en onder) de vloer gehad en die gaf aan dat het allemaal toch net te krap is om de vloer te isoleren. Daarmee zijn er de volgende opties:
  • Bodemisolatie (225mm bodemparels, Rbf-waarde: 5.07)
  • 10 cm van de kruipruimte uitscheppen/uitzuigen en toch vloerisolatie. Dit zou dan een meerlaagse folie zijn
  • Isolatie bovenop de vloer
Isolatie bovenop de vloer is niet haalbaar, omdat verwarmingen, stopcontracten en keuken allemaal al ingepast of zelfs aangelegd zijn. De kruipruimte dieper maken kost niet alleen best wat geld, maar rommelen aan de fundering van een oud huis zit me niet lekker. Als er dan over een half jaar een scheur in een muur verschijnt moet ik me toch afvragen of er iets instabiel is geworden. Er werd me ook verteld dat het blootleggen van de fundering problemen kan veroorzaken.

Dan blijft de bodemisolatie over. Het is wel jammer dat dit een stukje minder efficient is, en dat de toegankelijkheid van de kruipruimte eronder lijdt. Alles is zo bedacht dat er achteraf nog leidingen of andere zaken aangelegd kunnen worden. In en ruimte vol met parels wordt dat toch een heel stuk lastiger, al kan het wel als je echt wil.

De adviseur stelde dat het verschil in isolatiewaarde vrij minimaal is, maar elders lees is dan weer dat de isolatiewaarde niet gegarandeerd wordt. Is bodemisolatie een redelijk alternatief, of is dat een dusdanig compromis dat ik de andere opties nog eens serieus moet overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
XOR schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:11:
Wij zijn bezig met de renovatie van een jaren '30-huis. Het gaat om een huis met een houten vloer. De kruipruimte is goed geventileerd en keurig droog. Het hout is in uitstekende staat, wat bevestigt dat er geen substantiële vochtproblemen zijn of zijn geweest.

In eerste instantie dacht ik dat vloerisolatie haalbaar zou zijn, omdat er best een behoorlijke kruipruimte is.
De hebben onlangs de man van het isolatiebedrijf over (en onder) de vloer gehad en die gaf aan dat het allemaal toch net te krap is om de vloer te isoleren. Daarmee zijn er de volgende opties:
  • Bodemisolatie (225mm bodemparels, Rbf-waarde: 5.07)
  • 10 cm van de kruipruimte uitscheppen/uitzuigen en toch vloerisolatie. Dit zou dan een meerlaagse folie zijn
  • Isolatie bovenop de vloer
Isolatie bovenop de vloer is niet haalbaar, omdat verwarmingen, stopcontracten en keuken allemaal al ingepast of zelfs aangelegd zijn. De kruipruimte dieper maken kost niet alleen best wat geld, maar rommelen aan de fundering van een oud huis zit me niet lekker. Als er dan over een half jaar een scheur in een muur verschijnt moet ik me toch afvragen of er iets instabiel is geworden. Er werd me ook verteld dat het blootleggen van de fundering problemen kan veroorzaken.

Dan blijft de bodemisolatie over. Het is wel jammer dat dit een stukje minder efficient is, en dat de toegankelijkheid van de kruipruimte eronder lijdt. Alles is zo bedacht dat er achteraf nog leidingen of andere zaken aangelegd kunnen worden. In en ruimte vol met parels wordt dat toch een heel stuk lastiger, al kan het wel als je echt wil.

De adviseur stelde dat het verschil in isolatiewaarde vrij minimaal is, maar elders lees is dan weer dat de isolatiewaarde niet gegarandeerd wordt. Is bodemisolatie een redelijk alternatief, of is dat een dusdanig compromis dat ik de andere opties nog eens serieus moet overwegen?
Hoe hoog is je kruipruimte? Als die bijvoorbeeld echt net een paar cm te laag is voor vloerisolatie dan is het inderdaad de vraag hoe effectief bodemisolatie gaat zijn. Hoe hoger de afstand tot de vloer hoe minder goed de effectfeit gaat zijn.

Kan een minerale wol tussen de balken in combinatie met folie ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

TwingyTwingy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:16:
Hoe hoog is je kruipruimte? Als die bijvoorbeeld echt net een paar cm te laag is voor vloerisolatie dan is het inderdaad de vraag hoe effectief bodemisolatie gaat zijn. Hoe hoger de afstand tot de vloer hoe minder goed de effectfeit gaat zijn.

Kan een minerale wol tussen de balken in combinatie met folie ook niet?
Volgens de offerte is het 44 centimeter, maar het varieert een beetje. Het ene stuk is wat dieper, het andere ondieper. Ik stel me zo voor dat het toentertijd met de hand is uitgegraven.

De adviseur gaf aan dat het te weinig ruimte is voor hun mensen om in te werken. Ik heb inderdaad ook nog overwogen om er zelf dan maar onder te kruipen en minerale wol aan te brengen. Ik kan mijzelf toch net wat meer ongemak aandoen dan een werkgever zijn werknemers. Relevant nadeel is dat je dan geen subsidie kunt krijgen, want dan is het niet professioneel aangebracht. Dat heeft uiteraard mogelijk ook gevolgen voor de opgeleverde kwaliteit.

Voordeel van parels is dat het in theorie omkeerbaar is, even los van dat een deel van de toegangsluiken in de toekomst wel afgedekt wordt door een parketvloer.

[ Voor 7% gewijzigd door XOR op 20-06-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
@XOR Wat betreft dat professioneel aanbrengen... jij hebt alle tijd, een werknemer moet de klus klaren in X uur. Wat denk je wat dat doet met de kwaliteit? Al helemaal als er geen sterveling is die naderhand het werk nog inspecteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Dat de verkoper (ik vermijd even het woord adviseur) zegt dat bodemisolatie nauwelijks leidt tot isolatieverlies is wel uit de hoge hoed getrokken. Je blokkeert namelijk wel warmte uit de relatief warme grond in de winter, terwijl koude ventilatielucht je vloer nog kan afkoelen.

Ik snap dat je graag die subsidie binnen harkt. Tegelijkertijd kom je bij houten vloer in droge kruipruimte al snel uit bij glas- of steenwol. Kosten van aanbrengen maken dan de prijs, niet het materiaal zelf. Zelf doen bespaart dus zeker. In een droge kruipruimte is het aardig werkbaar, helemaal als de afstand tussen houten balken redelijk constant is. Heb je daar wat info over? Wellicht kwestie van rollen isolatie ertussen drukken en fixe en met een paar latjes / touwwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

_JGC_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:27:
@XOR Wat betreft dat professioneel aanbrengen... jij hebt alle tijd, een werknemer moet de klus klaren in X uur. Wat denk je wat dat doet met de kwaliteit? Al helemaal als er geen sterveling is die naderhand het werk nog inspecteert?
Voor allebei de redeneringen valt inderdaad iets te zeggen.

Even los van dat ik een pietlut ben die overal bovenop zit. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

johanPo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:28:
In een droge kruipruimte is het aardig werkbaar, helemaal als de afstand tussen houten balken redelijk constant is. Heb je daar wat info over?
Het gaat om balken die de hele breedte van de woonkamer overspannen, met daaronder een onderslagbalk op poeren die het midden van die balken ondersteunt.

Volgens de tekening zou iedere set balken uit gelijke afstand moeten liggen, maar ik heb in het plafond als gezien dat dat in de praktijk nog weleens varieert. Niets is echt recht, haaks of regelmatig. Ik heb de indruk dat alles met de hand en op het oog werd verwerkt.

Op papier zou de afstand zeer regelmatig moeten zijn, en in de praktijk is deze dat waarschijnlijk in ieder geval per set balken. De ensuite-partij en vers aangelegde convectieput zijn onregelmatigheden die nog wat uitdaging opleveren.

Quick and dirty situatieschets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqNM4XRMK_64DUAg7RLeSm9r4jc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Unz6VvlcLxAN6IHWYvJfG6mM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
XOR schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:48:
[...]

Het gaat om balken die de hele breedte van de woonkamer overspannen, met daaronder een onderslagbalk op poeren die het midden van die balken ondersteunt.

Volgens de tekening zou iedere set balken uit gelijke afstand moeten liggen, maar ik heb in het plafond als gezien dat dat in de praktijk nog weleens varieert. Niets is echt recht, haaks of regelmatig. Ik heb de indruk dat alles met de hand en op het oog werd verwerkt.

Op papier zou de afstand zeer regelmatig moeten zijn, en in de praktijk is deze dat waarschijnlijk in ieder geval per set balken. De ensuite-partij en vers aangelegde convectieput zijn onregelmatigheden die nog wat uitdaging opleveren.

Quick and dirty situatieschets:

[Afbeelding]
Als de onderlinge afstand tussen die groene balken max rond de 56 a 57 cm is, krijg je daar netjes een standaardrol glaswol van 58 cm tussen geklemd. Nog even fixeren en je bent er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

[b]johanPo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:01:[/b
Als de onderlinge afstand tussen die groene balken max rond de 56 a 57 cm is, krijg je daar netjes een standaardrol glaswol van 58 cm tussen geklemd. Nog even fixeren en je bent er
Volgens de tekening is het ongeveer 63 centimeter, maar bouwtekeningen van bijna 100 jaar oud zijn hilarisch incompleet en ongedetailleerd. Ik zal het later deze week nog eens nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06 15:06
timk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:28:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je ook nog een foto van je eindresultaat hoe je wol enz gedaan hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
Ik heb vanavond de bodemfolie afgemaakt en ga later deze week beginnen met de folie. Ik zal wat foto’s van het resultaat maken!

Helaas zitten er wat gaatjes in de bodemfolie waardoor er toch een beetje water op het zijl is gekomen. Binnenkort met een watervaste tape aan de slag om deze te dichten. 😟

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:08
XOR schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:11:
[...]

Volgens de tekening is het ongeveer 63 centimeter, maar bouwtekeningen van bijna 100 jaar oud zijn hilarisch incompleet en ongedetailleerd. Ik zal het later deze week nog eens nameten.
Herkenbaar,. Ik heb ruim 2 maanden lang elk weekend een paar uur onder de vloer doorgebracht. Telkens bestelde ik wat steenwol bij de bouwmarkt (wilde het totale volume niet in de schuur proberen op te slaan). Met mes, meetlat en mondkapje heb ik alles op maat aangebracht. Ik was het wel zat na afloop, maar je merkt het wel. En inderdaad: het uurloon is veruit de grootste kostenpost: de subsidie compenseert dat totaal niet. Zie mijn eerdere berichten als je wat meer wil lezen over mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Daiov97 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:53:
[...]Bedoel je tussen de betonliggers? Dat is ongeveer 55 cm
Das toch de breedte?
Wat mankeert hier nu aan?
Hoeveel cm hoogte heb je nu onder de EPS nog over tot de bodem vd kruipruimte?
Als je te weinig ruimte hebt kan er immers weinig of geen extra isolatie onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
route99 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:16:
[...]
Das toch de breedte?
Wat mankeert hier nu aan?

[...]

Als je te weinig ruimte hebt kan er immers weinig of geen extra isolatie onder.
Excuus, heel slecht geformuleerd. De afstand tussen de betonplaten en de grond is 55cm. Tussen ribben en grond is zo'n 40cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

johanPo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:01:
Ik heb vandaag nog eens onder de vloer gekeken en de tekening blijkt inderdaad van geen kant te kloppen. Heerlijk hoe men toentertijd blijkbaar maar wat deed, zolang het er maar een beetje op leek. _O-

Ik had geen zin om me helemaal onder de vloer te wurmen, maar de balken zouden een krappe 50 centimer uit elkaar moeten liggen. Ze zijn zo'n 16 centimeter hoog, dus er kan een goede laag wol tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
XOR schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:25:
[...]

Ik heb vandaag nog eens onder de vloer gekeken en de tekening blijkt inderdaad van geen kant te kloppen. Heerlijk hoe men toentertijd blijkbaar maar wat deed, zolang het er maar een beetje op leek. _O-

Ik had geen zin om me helemaal onder de vloer te wurmen, maar de balken zouden een krappe 50 centimer uit elkaar moeten liggen. Ze zijn zo'n 16 centimeter hoog, dus er kan een goede laag wol tussen.
Beste pak je dan een 032 rol of eventueel een 030 (is wel stuk duurder). Die rollen zijn bijna altijd 56 cm als ik me niet vergis. Met 50cm moet je wel een wtukje afsnijden anders heb je risico dat die in de hoekjes niet helemaal goed zit en kan daar vocht ophopen afhankelijk van je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 11:17
@XOR Er zijn wel isolatiebedrijven die aan de slag willen in een krappe kruipruimte, maar die zijn dun gezaaid. Ik dacht ook eerst dat ik zelf aan de slag moest, maar via via kwam ik in Utrecht bij een bedrijf uit dat ook krappe kruipruimtes doet. Misschien is er bij jou in de buurt ook wel een dergelijk bedrijf te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:26
Als er geen kruipruimte is (1996) is er iets te doen?

[ Voor 5% gewijzigd door andru123 op 23-06-2023 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
andru123 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 04:00:
Als er geen kruipruimte is (2006) is er iets te doen?
Dat wordt een uitdaging. Je kan een kruipruimte laten uitgraven. Dan wordt met een zandzuiger een kruipruimte gemaakt. Kost wel een paar duiten. als je in dit topic zoekt op "zandzuige" krijg je een idee wat dit omvat.

Alternatief is de vloer aan de bovenkant isoleren, b.v. icm de aanleg van vloerverwarming met een systeem als https://www.uw-vloer.nl/p...en-vloerverwarming-in-een. Dit zal het isolerend vermogen niet denderend verhogen, omdat de inbouwhoogte maar beperkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Een kelder uitgraven lijkt me wel vergunningplichtig.
Je verandert immers de oorspronkelijke opzet vd constructie, het gaat vast om meer dan 5 cm...
secret17 in "Ervaringen met het uitgraven van kelder onder bestaand huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

TwingyTwingy schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 05:39:
Beste pak je dan een 032 rol of eventueel een 030 (is wel stuk duurder). Die rollen zijn bijna altijd 56 cm als ik me niet vergis. Met 50cm moet je wel een wtukje afsnijden anders heb je risico dat die in de hoekjes niet helemaal goed zit en kan daar vocht ophopen afhankelijk van je vloer.
Ik moet toegeven dat ik nog geen goed beeld heb van de opties. Waarom rol en geen plaat? Is steenwol of glaswol dezelfde overweging als elders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

XOR schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:40:
[...]Waarom rol en geen plaat?
Zeker als het daar beneden allemaal bepaald niet recht is dan heeft een steen- of glaswolplaat wel voordelen tov PIR- of EPS platen.
Glas- of steenwol platen zijn stijver dan rollen en dan neem je max 1 cm meer dan de ruimte die er is en het klemt al best aardig tussen de balken. Velen spannen er een draadje onder, klaar.

Bij die PIR- of EPS platen kan dat niet, die moet je dan ook nog vast zetten of lijmen, waarbij demonteerbaar vastzetten de voorkeur heeft als je er een keer achter moet zijn. Vervolgens heb je dan dus heeeeel veeel naden en die moet je allemaal vullen, vaak gebeurt dat met flexibele PUR-schuim uit de bus, niet echt fris om onder de vloer mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
route99 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:57:
[...]
Zeker als het daar beneden allemaal bepaald niet recht is dan heeft een steen- of glaswolplaat wel voordelen tov PIR- of EPS platen.
Glas- of steenwol platen zijn stijver dan rollen en dan neem je max 1 cm meer dan de ruimte die er is en het klemt al best aardig tussen de balken. Velen spannen er een draadje onder, klaar.

Bij die PIR- of EPS platen kan dat niet, die moet je dan ook nog vast zetten of lijmen, waarbij demonteerbaar vastzetten de voorkeur heeft als je er een keer achter moet zijn. Vervolgens heb je dan dus heeeeel veeel naden en die moet je allemaal vullen, vaak gebeurt dat met flexibele PUR-schuim uit de bus, niet echt fris om onder de vloer mee te werken.
Eens, ik noemde per toeval een rol maar bedoelde daarmee meer de lambdawaarde. De 030 is geloof ik zelfs alleen als plaat. Plaat is uitstekend om mee te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Neem wel die BCRG-verklaring mee, dat 030 type mist dat voor bepaalde toepassingen. Dat ga ik zelf ook beter in de gaten houden.
Dat telt mee voor je energielabel van je huis! Alleen types met BCRG-verklaring tellen daar voor mee, begreep ik.
Edit: Ik ga nog wel navragen hoe het zit met materialen die er al waren voor de ingangsdatum van die wet in 2021.

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 23-06-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
route99 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:25:
Een kelder uitgraven lijkt me wel vergunningplichtig.
@johanPo
Heeft het zin per se? Is kruipruimte zo veel beter dan helemaal geen? Ik heb geen idee wat er is onder zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

andru123 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:34:
@johanPo
Heeft het zin per se? Is kruipruimte zo veel beter dan helemaal geen? Ik heb geen idee wat er is onder zit.
Lucht zal altijd beter isoleren dan zand of ander materiaal, je krijgt minder snel optrekkend vocht en het achteraf trekken van leidingen e.d. is ook mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

[...]
Onderzoek dan eerst wat er wel is, toch kruipruimte maar geen luik of....? Gaatje boren en een endoscoop camera? Bouwtekeningen opvragen (gemeente)

Vervolgens: Het gaat er om of en hoeveel isolatie eronder zit. Als er niets onder zit anders dan zand, op staal bouwen noemen ze dat, dan kun je zo veel warmte verliezen.
Dan zijn er minimaal 2 opties:
1. De vloer eruit, isoleren en dan nieuwe vloer erop.
2. De vloer laten zitten en dan de isolatie daar boven op en dan de vloerbekleding er op. De mate van isoleren hangt dan af van wat er kan. Een probleem dat vaak ontstaat is dat bijv de vloer zo hoog wordt dat de binnendeuren ingekort moeten worden.

PS: In de huidige (??) situatie op zand isolatie onder de vloer krijgen kan zelden en/of is zeer kostbaar. Is er geen kruipruimte luik... dan is er nog meer hoop.... laat er een luik inmaken en dan kun je verder net als velen van ons.

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 23-06-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Waarom zegt deze site dat “zonder kruipruimte” is beter qua isolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@andru123
Een luchtdichte betonnen vloer zonder kruipruimte isoleert beter tegen vocht en kou dan een minder goed geïsoleerde vloer met een ongeïsoleerde kruipruimte daaronder. Om te besparen op de energiekosten worden tegenwoordig veel kruipruimtes nageïsoleerd.
Als dit alles is wat ze over hun isolatie kwijt willen als er geen kruipruimte is, dan is er geen zinnig woord verder over te vertellen..... daar is echt adequate info nodig hoe ze dan hun vloer isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:09
andru123 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:05:
Waarom zegt deze site dat “zonder kruipruimte” is beter qua isolatie?
Ik heb een groot deel van het verhaal daar gelezen. Er staat niet dat zonder kruipruimte beter is. Ze geven aan dat het gemiddeld beter is. Dat kan een eerlijke vergelijking zijn, maar gezien hoe de rest daar leest verwacht ik dat het neerkomt op "oude huizen met mindere constructie en kruipruimte verliezen meer warmte dan moderne, goed geïsoleerde huizen zonder kruipruimte."
Er staat veel tekst, veel zinnige dingen. Maar een directe vergelijking maken zie bewust niet. Dus geen huis met exact dezelfde constructie op dezelfde lokatie met en zondr kruipruimte. Want dan zou logischerwijs een huis met kruipruimte beter isoleren. Er is immers t.o.v. de ander een extra isolatielaag aanwezig.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
[...]
@johanPo
Als je huis uit de jaren 90 komt is de vloerisolatie niet top, maar ook geen tochtgat. Ga uit van de Rd waarde rond 2 (natte vinger). Is volgens de huidige standaard wat karig, helemaal als je ooit vloerverwarming ambieert. Is dus verbetering mogelijk

Verder is een kruipruimte handig om bij leidingen te kunnen als er ooit gezeik is (riolering, drinkwater, elektra, gas). Een loodgieter gaat het gat niet voor je graven.

Hoewel niet verplicht volgens het bouwbesluit, zijn Meeste huizen wel voorzien van een kruipruimte. Kan het zijn dat vorige bewoners vloer over het luik heen hebben gelegd? Misschien buren met eenzelfde huis waar je eens zou kunnen kijken ?

Als je rond je huis op sommige plekken tochtroostertjes ziet onder kniehoogte kan dat ook een indicatie zijn dat er wel een kruipruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Huh. Alle buren altijd gezegd dat er was geen kruipruimte. Wel overkant van de straat, maar niet onze rijtje.
Nu zie ik dat ik wel rooster heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87K9qruhOYb4gT0zInA0C7oz8vE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y341tN4rNQGz53Rz5Jae6LZn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uFLOr1-4FI87Gu5xp0VT4c958k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5scixj3LG09ODPVfieSM7Ry.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik dacht dat was gewoon spouwmuur ventilatie, net als de gaten tussen de bakstenen.
Er is wel een opening bij de voordeur, maar het was lang geleden dichtgemetseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
andru123 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:23:
Huh. Alle buren altijd gezegd dat er was geen kruipruimte. Wel overkant van de straat, maar niet onze rijtje.
Nu zie ik dat ik wel rooster heb:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik dacht dat was gewoon spouwmuur ventilatie, net als de gaten tussen de bakstenen.
Er is wel een opening bij de voordeur, maar het was lang geleden dichtgemetseld.
Interessant. Heb je toevallig zo'n endoscopische usb camera van de Alie om dat roostert in te doen ? Of anders een trekveer ofzo? Lijkt wel typisch kruipruimte ventilatie rooster. Als hij als een periscoop naar beneden gaat weet je het zeker. Kan je natuurlijk nog steeds een kruipruimte van 5cm hebben, dat weet je alleen als je er zo'n cameratje in krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

andru123 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:23:
aha, mss toch dus....?

PS: Het liggend deel van je voordeur kozijn is die nog wel goed aan de onderkant? De straatstenen en of de grond ter plekke lijken (bijna) contact met het hout of er is erg weinig ruimte, waardoor het kozijnhout niet goed opdrogen kan... das een groot risico voor houtrot. Controleer het ff, mss heb je nog geluk.

Tip ter preventie: Haal er een aantal cm's zand onder de stenen weg, maak het hout aan de onderkant schoon en zorg dat er geen zand of grond meer tegen het hout aan ligt en leg de stenen dus een aantal cm's lager terug. Hoeveel exact weet ik niet, maar de wind moet er goed onder door kunnen zodat het hout na een bui snel en goed kan opdrogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhQsp4h2Dig1LEX5D_lOfWP_ckY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w7T8XpjGs8VJOw8PW89HEUbJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 24-06-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-06 10:23

PnD

like in Pinda ^_^

Was van plan zelf aan de slag te gaan, maar vanwege een schouderblessure toch maar uitbesteden. Was op basis van meelezen hier tot de conclusie gekomen dat bodemfolie gezien de geheel droge ruimte niet van veel meerwaarde is. En tonzon zakken ivm een klein toegangsgat met leidingen die ook nog in de weg zitten. De beste oplossing is.

Ze adviseren toch bodemfolie. Wat vinden jullie daar van? Nog even met een andere leverancier vergelijken en dan voor de winter geregeld 👍🏼
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVsiWy2BpVlCh9Rf5mljDU9LrdE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AT6zlgjBUqCigoDeh9p4JF1t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qI1Do3qqTUKltoG4YybS9L_VKmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKAIQaXCBcdz5zXHW45W23Dn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Gze2ES3KjTcnIEWMPyciRa765Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duIDkMXPJbQjxbEYnUJVbchc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/706XSBcMoB2Jy9UXeUfimUzwqBg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1MLOyQUQwky19A2x1LVO3DC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbS8GJ_VxWUUMv-9p6RwqQsJZmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ph0YpqXFJSWLR8yfCQyb5i9D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door PnD op 24-06-2023 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:22
Ik zou de bodemfolie wel doen. Hier was het ook droog, maar ligt er nu toch een laagjes water op de folie af en toe. (ik moet de belichting nog aanpakken volgende zomer)
Condens geeft toch best wat vocht blijkt. Als het goed is doen ze onder de bodemzijl ook noppenfolie.

[ Voor 23% gewijzigd door Caelorum op 24-06-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Bodemfolie is in jouw geval (jaar door stofdroge kruipruimte )een gevalletje "Baat het niet, dan schaadt het niet". In ieder geval wel fijn dat je een partij hebt gevonden die niet komt met PUR of lui is en de boel wil volstorten met parels.

[ Voor 11% gewijzigd door johanPo op 25-06-2023 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

PnD schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:36:
Was van plan zelf aan de slag te gaan, maar vanwege een schouderblessure toch maar uitbesteden. Was op basis van meelezen hier tot de conclusie gekomen dat bodemfolie gezien de geheel droge ruimte niet van veel meerwaarde is. En tonzon zakken ivm een klein toegangsgat met leidingen die ook nog in de weg zitten. De beste oplossing is.

Ze adviseren toch bodemfolie. Wat vinden jullie daar van? Nog even met een andere leverancier vergelijken en dan voor de winter geregeld 👍🏼
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou ook bodemfolie leggen. Hoeft niet per se de dure van Tonzon te zijn want dikke PE folie kun je bij veel meer bedrijven krijgen zoals hier.

En op de folie werken is zoveel prettiger dan direct op het zand dat je dan elke keer weer meeneemt in huis (WAF zal tevreden zijn).

Dan is het ook makkelijker om b.v. wat leidingen te fatsoeneren, en ook prettig dat je dan al het puin en rotzooi in de kruipruimte hebt opgeruimd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
route99 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:55:
… das een groot risico voor houtrot. Controleer het ff, mss heb je nog geluk.
;) goed gespot. Maar te laat voor mij, helaas. Ik heb geprobeerd te repareren, maar denk ik moet de hele stukken hout in de kozijn toch vervangen. Exuses voor offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-06 12:36
Eindelijk een begin kunnen maken vandaag. Paar weken terug stond er nog een laag water, maar die is nu weg. Al 3 zakken met puin weg kunnen halen, toch intensiever dan ik dacht.. Wordt een project over de hele zomer heen ben ik bang :)

Ik ga ervanuit dat de modder niet minder zal worden, maakt dit heel veel uit met het aanbrengen van het bubbeltjesplastic en bodemfolie of zou dat geen probleem moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ga binnenkort ook beginnen met het isoleren van m'n kruimpruimte/vloer. Geen zin in, maar ik stel het al jaren uit :P

Ik wil om te beginnen een folie op de grond leggen. Kruipruimte is altijd kurkdroog (~5 meter boven NAP, zandgrond) maar maakt het werken wel prettiger en schoner.

Maar wat ik niet kan vinden; wat wordt aangeraden aan opstaande rand? De breedte van de kruipruimte is maximaal 3.55 meter. Kom ik dan weg met 4m brede rollen, en een opstaande rand van pakweg 25cm? Of is een rol van 4.5 meter aan te raden?

Er is meer keuze voor rollen van 4m breed, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
sOid schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:22:
Ik ga binnenkort ook beginnen met het isoleren van m'n kruimpruimte/vloer. Geen zin in, maar ik stel het al jaren uit :P

Ik wil om te beginnen een folie op de grond leggen. Kruipruimte is altijd kurkdroog (~5 meter boven NAP, zandgrond) maar maakt het werken wel prettiger en schoner.

Maar wat ik niet kan vinden; wat wordt aangeraden aan opstaande rand? De breedte van de kruipruimte is maximaal 3.55 meter. Kom ik dan weg met 4m brede rollen, en een opstaande rand van pakweg 25cm? Of is een rol van 4.5 meter aan te raden?

Er is meer keuze voor rollen van 4m breed, vandaar mijn vraag.
4.5 meter. Kan je hem ook nog omslaan op de hoogte waar je hem bevestigd. Heb je minder snel uitscheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
johanPo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:51:
[...]

4.5 meter. Kan je hem ook nog omslaan op de hoogte waar je hem bevestigd. Heb je minder snel uitscheuren.
Was ik al bang voor ;)

Hoe belangrijk is het eigenlijk dat de zijkanten worden bevestigd aan de fundering? Mijn kruipruimte is dus kurkdroog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@sOid Door het isoleren van de vloer kan je kruipruimte een stuk kouder worden, dus als het nu 70% RLV is .... dan kan dat een stuk hoger worden en afhankelijk hoe koud het na het isoleren wordt, des te meer kans op een vochtige muur e.d.
En je koopt zekerheid voor de toekomst. Als de grondwaterstand om wat voor reden een stuk hoger wordt of de afwatering in jouw buurt wordt aangepast dan kan dat allemaal invloed hebben.
Je doet dit soort zaken toekomstgericht en dat kun je lang niet altijd overzien.
Zelf zou ik de muur altijd helemaal mee nemen. Hoeveel breedte je dan nodig hebt?
Gaat om tientjes verschil... het werk is het meeste....
Zoek op Folion hier, die hebben 6m breed als 4,5 m dan te smal is, of Tonzon ook breder te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
route99 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:15:
@sOid Door het isoleren van de vloer kan je kruipruimte een stuk kouder worden, dus als het nu 70% RLV is .... dan kan dat een stuk hoger worden en afhankelijk hoe koud het na het isoleren wordt, des te meer kans op een vochtige muur e.d.
En je koopt zekerheid voor de toekomst. Als de grondwaterstand om wat voor reden een stuk hoger wordt of de afwatering in jouw buurt wordt aangepast dan kan dat allemaal invloed hebben.
Je doet dit soort zaken toekomstgericht en dat kun je lang niet altijd overzien.
Zelf zou ik de muur altijd helemaal mee nemen. Hoeveel breedte je dan nodig hebt?
Gaat om tientjes verschil... het werk is het meeste....
Zoek op Folion hier, die hebben 6m breed als 4,5 m dan te smal is, of Tonzon ook breder te koop.
Daar had ik nog niet bij stil gestaan, dank! Als ik de randen volledig meeneem heb ik vermoedelijk 5m breed nodig.

Je opmerking over luchtvochtigheid doet me trouwens denken aan de kelder in m'n huis. Ik heb een plattegrondje toegevoegd. Linksonder, onder trap/wc/hal zit een kelder (~8m2, 2m hoog) van kalkzandsteen. Bouwjaar woning is '62. De overige vloeren wil ik dus gaan isoleren.

Ik heb aan de onderkant van de keldermuur wat last van vochtdoorslag/zoutafzetting. Er is mij geadviseerd om ervoor te zorgen dat de kalkzandstenen vocht kunnen transporteren, en de wanden dus met een damp-open verf te behandelen. Dat heb ik dus gedaan met Keim Biosil.

Maar... Kan zo'n bodemfolie nou zorgen voor een hogere luchtvochtigheid en/of extra vochtdoorslag bij de kelderwanden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohxKhHR_NXhnbhB4PeOB9jevbkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sUGr5kQIHHv1sdtQyvlLumh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
sOid schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:24:
[...]

Daar had ik nog niet bij stil gestaan, dank! Als ik de randen volledig meeneem heb ik vermoedelijk 5m breed nodig.

Je opmerking over luchtvochtigheid doet me trouwens denken aan de kelder in m'n huis. Ik heb een plattegrondje toegevoegd. Linksonder, onder trap/wc/hal zit een kelder (~8m2, 2m hoog) van kalkzandsteen. Bouwjaar woning is '62. De overige vloeren wil ik dus gaan isoleren.

Ik heb aan de onderkant van de keldermuur wat last van vochtdoorslag/zoutafzetting. Er is mij geadviseerd om ervoor te zorgen dat de kalkzandstenen vocht kunnen transporteren, en de wanden dus met een damp-open verf te behandelen. Dat heb ik dus gedaan met Keim Biosil.

Maar... Kan zo'n bodemfolie nou zorgen voor een hogere luchtvochtigheid en/of extra vochtdoorslag bij de kelderwanden?

[Afbeelding]
Goed punt. Je zou ervoor kunnen kiezen in de kruipruimte een paar verticale balken (goed vochtresistent hout) te plaatsen op de plek waar de kelder zit. In plaats van dat je je folie tegen de keldermuur fixeert, fixeer je het folie tegen deze verticale balken. Hierdoor raakt het folie de keldermuur niet en kan deze blijven ademen.

Je zou evt op de grond onder de balken nog een klein stukje folie kunnen plaatsen om te zorgen dat je houten balken niet in het vocht staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Kindapaas schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:25:
Eindelijk een begin kunnen maken vandaag. Paar weken terug stond er nog een laag water, maar die is nu weg. Al 3 zakken met puin weg kunnen halen, toch intensiever dan ik dacht.. Wordt een project over de hele zomer heen ben ik bang :)

Ik ga ervanuit dat de modder niet minder zal worden, maakt dit heel veel uit met het aanbrengen van het bubbeltjesplastic en bodemfolie of zou dat geen probleem moeten zijn?
Nee, maakt niets uit. Als je een hele hoge kruipruimte hebt zou je nog 5cm zand kunnen aanbrengen, maar ik zou de moeite niet nemen. Goed zorgen dat al het puin is, lees scherpe voorwerpen, is wel wenselijk.
succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-06 12:36
johanPo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:48:
[...]

Nee, maakt niets uit. Als je een hele hoge kruipruimte hebt zou je nog 5cm zand kunnen aanbrengen, maar ik zou de moeite niet nemen. Goed zorgen dat al het puin is, lees scherpe voorwerpen, is wel wenselijk.
succes!
Duidelijk, thanks! Zat daar zelf ook aan te denken, er is best veel puin in terechtgekomen door de verbouwing afgelopen jaar. Misschien toch wat extra tijd erin steken om dat ook te doen, om gaten te verkomen in de folie :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
johanPo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:42:
[...]

Goed punt. Je zou ervoor kunnen kiezen in de kruipruimte een paar verticale balken (goed vochtresistent hout) te plaatsen op de plek waar de kelder zit. In plaats van dat je je folie tegen de keldermuur fixeert, fixeer je het folie tegen deze verticale balken. Hierdoor raakt het folie de keldermuur niet en kan deze blijven ademen.

Je zou evt op de grond onder de balken nog een klein stukje folie kunnen plaatsen om te zorgen dat je houten balken niet in het vocht staan.
Klinkt als een goede aanpak! De kopse kant(en) wellicht nog even insmeren met wat houtmenie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-06 11:13
TwingyTwingy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Andere bedrijven benaderen die PIF Isolatie doen. Pur schuim wil je anno 2023 niet meer onder je vloer hebben.
Tonzon installateur in de buurt gevraagd. Die vond het zinloos als ik al 10cm piepschuim heb. Ik word er zo moe van dat ze allemaal iets anders zeggen. Ik ga denk ik gewoon HFO laten spuiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
[...]

Tonzon installateur in de buurt gevraagd. Die vond het zinloos als ik al 10cm piepschuim heb. Ik word er zo moe van dat ze allemaal iets anders zeggen. Ik ga denk ik gewoon HFO laten spuiten.
Bijzonder antwoord. Ik weet dat Tonzon best lastig is als je veel leidingwerk hebt. Om die reden hebben wij het niet gedaan. Gisteren is hier PIF geinstalleerd door Pro-Isolatie uit Zwolle. Drie deskundige heren die alles keurig hebben geinstalleerd. Er zijn ook 5 ventilatiegaten bijgeplaatst voor optimale luchtverversing in de kruipruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDigKCCvQ3DIoPVcvztWvvYI6z4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCrU2hmQlfhAjkOIVHUrnoG5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7msEORf78hR3zTFFBeYmzx7zLCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OSWTggyDoKYM6mAt10EAf8X.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

[...]Tonzon installateur in de buurt gevraagd. Die vond het zinloos als ik al 10cm piepschuim heb. Ik word er zo moe van dat ze allemaal iets anders zeggen. Ik ga denk ik gewoon HFO laten spuiten.
..........Ik dacht zelf pur bijspuiten.
Onderbouw dat eens?

Heb hier nog geen antwoord op gehad.

Het staat je vrij, maar of het de beste oplossing is? Ik zou het nooit doen, heb vaak genoeg onderbouwd waarom ik er geen voorstander van ben.
En dit over een andere isolatie heen spuiten zou ik al helemaal nooit doen.
Pagina: 1 ... 93 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"