Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 91 92 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:43
johanPo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:31:
[...]

Takkenkamp (of wellicht onderaannemer) heeft PIF bij een collega gedaan in Nijmegen, ging zonder problemen.

Snap niet helemaal waarom een dikkere pif laag problemen zou geven bij de aansluiting met de funderingsmuur. PIF is in essentie al laagjes bubbeltjesfolie dat afgesloten gestapeld is. Waarom zou een dikkere laag dan problemen geven ?
Ik denk ook niet dat er enig houdbaar argument achter zit. Het is meer dat ik denk dat binnen dit bedrijf de policy is om 80mm te doen. 60mm deden ze ook niet meer zei hij.

Takkenkamp doet alleen nog 60 en 80 omdat grotere rollen lastig de kruipruimte in te krijgen zijn.

De spoeling wordt wel wat dun als je het liefst meer dan 80mm wil hebben in combinatie met een betrouwbaar bedrijf.

Voor mij is wel de vraag of een dikkere laag een merkbaar verschil geeft. Er zit nu helemaal niks onder onze betonnen vloer. We hebben (nog) geen vloerverwarming. 80cm is ongeveer 4,5 RC en 120 zit op 6,5 RC. Ga ik dit merken, is het de meerprijs waard?

[Voor 13% gewijzigd door TwingyTwingy op 21-05-2023 22:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:27

route99

just passionately curious...

TwingyTwingy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:25:
[...] We hebben (nog) geen vloerverwarming. 80cm is ongeveer 4,5 RC en 120 zit op 6,5 RC. Ga ik dit merken, is het de meerprijs waard?
Ja, zeker bij vloerverwarming.
Ik heb niet scherp of bij jou voor de meerprijs je elders in het huis er nu meer per euro isolatie te besparen is, zeker als je het zelf doet...
PS: Maak een rachelwerk in de kruipruimte op de BG-vloer, en PIF is ook zelf te monteren, dat scheelt nog meer en als je dan 120 mm te pakken kunt krijgen? Je bespaart meer dan bij de subsidie....

Je eigen geluk bepaal je zelf!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TwingyTwingy
route99 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:17:
[...]
Ja, zeker bij vloerverwarming.
Ik heb niet scherp of bij jou voor de meerprijs je elders in het huis er nu meer per euro isolatie te besparen is, zeker als je het zelf doet...
PS: Maak een rachelwerk in de kruipruimte op de BG-vloer, en PIF is ook zelf te monteren, dat scheelt nog meer en als je dan 120 mm te pakken kunt krijgen? Je bespaart meer dan bij de subsidie....
Helder, dan ga ik nog eens met PRO-isolatie in gesprek. Tot nu toe heeft iedereen alleen max 80. Ik heb PIFisolatie als leverancier ook gevraagd voor een offerte, eens afwachten met welk bedrijf die op de proppen komen.

Zelf monteren is jammer genoeg geen optie. Ik ben 2 meter lang en kom niet eens de kruipruimte in. Die is in 1967 gemaakt voor kleine mensen zullen we maar zeggen. En om nou de baas des huizes naar beneden te sturen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:48
TwingyTwingy schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:37:
[...]
Zelf monteren is jammer genoeg geen optie. Ik ben 2 meter lang en kom niet eens de kruipruimte in. Die is in 1967 gemaakt voor kleine mensen zullen we maar zeggen. En om nou de baas des huizes naar beneden te sturen ;)
Is er dan wel genoeg ruimte? Ze moeten de boor ook nog op de vloer kunnen zetten he.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TwingyTwingy
Caelorum schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:44:
[...]

Is er dan wel genoeg ruimte? Ze moeten de boor ook nog op de vloer kunnen zetten he.
Ja, de kruipruimte zelf is ruim 70cm hoog. Probleem zit hem in de smalle ingang in combinatie met 3 compartimenten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TwingyTwingy
Zojuist Takkenkamp over de vloer gehad. Geen aanrader. 1000(!) duurder dan PRO-isolatie voor 60mm i.p.v. 80mm. 80mm deden ze niet meer aan want dat was teveel gedoe in de kruipruimte voor mensen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:20
TwingyTwingy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:25:
[...]

Ik denk ook niet dat er enig houdbaar argument achter zit. Het is meer dat ik denk dat binnen dit bedrijf de policy is om 80mm te doen. 60mm deden ze ook niet meer zei hij.

Takkenkamp doet alleen nog 60 en 80 omdat grotere rollen lastig de kruipruimte in te krijgen zijn.

De spoeling wordt wel wat dun als je het liefst meer dan 80mm wil hebben in combinatie met een betrouwbaar bedrijf.

Voor mij is wel de vraag of een dikkere laag een merkbaar verschil geeft. Er zit nu helemaal niks onder onze betonnen vloer. We hebben (nog) geen vloerverwarming. 80cm is ongeveer 4,5 RC en 120 zit op 6,5 RC. Ga ik dit merken, is het de meerprijs waard?
Na mijn eerdere posts hier ben ik ook op zoek naar aanbieders van PIR. Tot nu toe ook geen succes met meet dan 80 mm.
Mocht ik een aanbieder gevonden hebben laat ik het hier weten.

Zijn er hier aanbieders bekend die meer dan 80mm PIR installeren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• route99

route99

cable-one schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:30:
[...]Zijn er hier aanbieders bekend die meer dan 80mm PIR installeren?
En... zelf doen als WTB-er... *O*
Eitje lijkt me..... correct me if I'm wrong... :X
'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Gok dat ze gewoon geen zin hebben andere diktes "speciaal" te bestellen. Dikkere lagen zit minder m2 pif per rol, dus de rollen zijn grofweg even dik

Acties:
  • +1Henk 'm!

• route99

route99

Of.... met 60 of 80 mm dikte kun je "veel sneller meters maken" voor zo'n klus met die diktes.... das business-wise natuurlijk veel interessanter.... imho is het zo eendimensionaal....
Het besparings-/isolatie verhaal richting de klant... wordt er simpelweg op aangepast....

Daar en tegen mag de klant dan ook wel verwachten, doet ie dat dan ook..., dat een klus met die 120mm dikke folie wel eens duurder uitvalt dan ie verwacht had... das de andere kant van de medaille.....
Die 120 mm bedadering .... kan echt wel heel veel goedkoper.... als je het zelf doet.....

Trouwens: Die 120 mm zou je ook via 2x60 mm kunnen bereiken, dan wel effe goed nadenken over een effectieve montage en de makers van de PIF folie willen soms een 2 cm dikke lucht spouw. Zoek dat goed uit, als je het zelf doet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 21:28
Andrejan schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:18:
Wij hebben onlangs Tonzon - incl. bodemfolie - laten aanbrengen door BROA Vloerisolatie uit 's-Hertogenbosch. Ze reageerden snel op een offerte-aanvraag (rechtstreeks bij hen gedaan, dus niet via Tonzon) en ze konden ook snel leveren. Kosten: ongeveer € 48,-/m2 (in een vierkante kruipruimte zonder obstakels; 50 cm hoog).
Volgens hun website richten ze zich vooral op de provincie Brabant, maar wij wonen in het zuiden van provincie Utrecht en dat was geen probleem.
Allemaal netjes en snel uitgevoerd, dus wij zijn tevreden.
Ik heb ook contact gezocht met BROA, eigenlijk bekend bij mij door YouTube. Ik zit buiten hun werkgebied helaas. Echter een goede installateur gevonden die vlakbij zit. Op het moment van schrijven is hij de bodemfolie aan het leggen.

[Voor 57% gewijzigd door elcastel op 29-05-2023 08:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:13
Binnenkort wil ik onze kruipruimte van onze jaren 30 woning gaan isoleren. De kruipruimte is 80 centimeter hoog en over het algemeen staat er geen water. Het geelzand is nog wel vochtig nadat er begin februari een aantal centimeter water stond.

Bij TonZon bestel ik bodemfolie op maat waarmee de luchtvochtigheid moet gaan afnemen. Wanneer dat ligt ben ik van plan om glaswol 220mm, rd 5.5 tussen de balken te plaatsen. De balken zijn 27 centimeter dik. Ik las in dit topic de tip om PVC buizen te kopen en om daarmee het isolatiemateriaal tussen de balken te fixeren.

Nou ben ik gisteren de kruipruimte ingegaan om de de afstand tussen de balken te controleren en nu blijkt dat deze afstand varieert. Bij het kruipluik is de afstand zo'n 430mm, maar in veel gevallen zit ik (net) boven de 450mm. Daardoor is de rol met 450mm glaswol eigenlijk niet voldoende. Maar om nou daarom 600mm te bestellen om dit vervolgens op maat te snijden?

Toch de 450mm gebruiken en de kieren dicht-purren zou kunnen, maar gezien de gezondheidsrisico's zie ik dat niet direct zitten. Een alternatief is misschien om een extra rol te bestellen en om hier stukken van af te snijden. Ik heb niet eerder met dit materiaal gewerkt en weet niet of dit een beetje te doen is. Een andere optie is misschien om een ander isolatiemateriaal te gebruiken wat beter op maat te maken is.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Hieronder een overzicht van de ruimtes tussen de balken in mm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99

route99

timk schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:03:
Binnenkort wil ik onze kruipruimte van onze jaren 30 woning gaan isoleren. De kruipruimte is 80 centimeter hoog en over het algemeen staat er geen water. Het geelzand is nog wel vochtig nadat er begin februari een aantal centimeter water stond.
Bij TonZon bestel ik bodemfolie op maat waarmee de luchtvochtigheid moet gaan afnemen.
Lees hier terug, leg eerst bubbeltjes folie op het zand, maak er een dichte badkuip van en monteer daar de Tonzon folie ook in badkuipvorm erop.

Meet vervolgens de luchtvochtigheid regelmatig en als die gezakt is plaats dan de isolatie.
Wanneer dat ligt ben ik van plan om glaswol 220mm, rd 5.5 tussen de balken te plaatsen. De balken zijn 27 centimeter dik. Ik las in dit topic de tip om PVC buizen te kopen en om daarmee het isolatiemateriaal tussen de balken te fixeren.
Op draden leggen die gespannen zijn wordt ook veel gedaan.

Ik vraag me af of de glaswol met alu folie moet zijn:
1. Heel erg lastig om dat heel te houden
2. Is het nodig?
3. De balken doe je immers ook niet....

Als dat allemaal niet nodig is... kun je ook stijve platen glaswol overwegen, die klemmen tussen de balken, zeker als je het nog met een draadje ondersteunt.
Als je 22 cm in kruislaag vorm legt met 2 lagen, bijv 10 en 12 cm dik, kun je mogelijk alle afgesneden stukken er zoveel mogelijk tussen plaatsen.

Zoek eens uit met een legplan of dat gaat werken. Als je voor de onderste laag in de lengterichting met de balken mee legt, dan sluit dat van onderaf alles netjes af. Als je beide lagen meteen legt, zou je alle afgesneden stukken daarvan in de laag erboven kunnen verwerken.
Tis wel wat werk maar je ben wel van je maat probleem af, een ding is zeker dat gaat je vast lang niet zo goed met die 22 cm rol lukken, die is ook veel slapper.

Bij 2 lagen is het wel raadzaam om dan bijv 2x12 cm te gebruiken (of 2x10 cm). anders is het lastiger om stukken van de ene rol te combineren met de andere.

Mocht je achteraf vinden dat de kruipruimte iets te vochtig blijft, monteer dan een klimaatfolie onder de isolatie, of dampdichte folie als je 100% zeker weet dat je op de BG altijd een houten vloer behoudt. Dan kan het vocht altijd weg.

[Voor 30% gewijzigd door route99 op 29-05-2023 13:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timk
Bedankt voor je reactie.
route99 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Lees hier terug, leg eerst bubbeltjes folie op het zand, maak er een dichte badkuip van en monteer daar de Tonzon folie ook in badkuipvorm erop.

Meet vervolgens de luchtvochtigheid regelmatig en als die gezakt is plaats dan de isolatie.
Duidelijk! Ik had deze instructievideo al gevonden. :) Wat moet de luchtvochtigheid zijn voordat het isolatiemateriaal tussen de balken kan?

We willen eigenlijk binnenkort dit vloerverwarmingsysteem laten leggen. Dit systeem wordt met egaline afgewerkt waardoor de kruipruimte een stuk lastiger te bereiken zal zijn. Het nieuwe kruipluik komt onder de trap en komt uit in een kleine kruipruimte (hal). De grote kruipruimte is dan via twee doorbraken te bereiken, maar die zijn niet heel erg groot.
Mocht je achteraf vinden dat de kruipruimte iets te vochtig blijft, monteer dan een klimaatfolie onder de isolatie, of dampdichte folie als je 100% zeker weet dat je op de BG altijd een houten vloer behoudt. Dan kan het vocht altijd weg.
Er komt dus vloerverwarming met een gelijmde PVC vloer op. Ik had over de dampopen folie gelezen dat is denk ik hetzelfde als klimaatfolie. Ik denk dat dat er sowieso onder komt.
Op draden leggen die gespannen zijn wordt ook veel gedaan.

Ik vraag me af of de glaswol met alu folie moet zijn:
1. Heel erg lastig om dat heel te houden
2. Is het nodig?
3. De balken doe je immers ook niet....

Als dat allemaal niet nodig is... kun je ook stijve platen glaswol overwegen, die klemmen tussen de balken, zeker als je het nog met een draadje ondersteunt.
Als je 22 cm in kruislaag vorm legt met 2 lagen, bijv 10 en 12 cm dik, kun je mogelijk alle afgesneden stukken er zoveel mogelijk tussen plaatsen.

Zoek eens uit met een legplan of dat gaat werken. Als je voor de onderste laag in de lengterichting met de balken mee legt, dan sluit dat van onderaf alles netjes af. Als je beide lagen meteen legt, zou je alle afgesneden stukken daarvan in de laag erboven kunnen verwerken.
Tis wel wat werk maar je ben wel van je maat probleem af, een ding is zeker dat gaat je vast lang niet zo goed met die 22 cm rol lukken, die is ook veel slapper.

Bij 2 lagen is het wel raadzaam om dan bijv 2x12 cm te gebruiken (of 2x10 cm). anders is het lastiger om stukken van de ene rol te combineren met de andere.
Alu is misschien niet nodig inderdaad. Mijn voorkeur gaat wel echt uit naar rollen. Mede ook doordat ik denk dat die wat gemakkelijker de kruipruimte in te krijgen zijn. Wanneer de vloerverwarming er op ligt, krijg ik die rollen denk ik wel via de eerder beschreven route in de grote kruipruimte.
mno schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:33:
@BraX : Kijk even naar mijn post van een tijdje terug. Jouw situatie lijkt er op, maar ik had wel wat meer hoogte tussen grond en balken. De afstand tussen mijn balked varieerde van balk tot balk.
mno in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Ik heb Knauf Naturoll 035 rollen van 14cm gebruikt. Snijden ging heel gemakkelijk met een bijbesteld mes, maar een broodmes zal ook prima werken. Qua ophanging heb ik dus schroefogen en waslijn gebruikt. De geklemde PVC buisjes deden het ook goed.

Ik heb Tonzon bodemfolie gebruikt omdat dat meteen op maat te bestellen is en slim is opgevouwen waardoor het snel aan te brengen is.
@mno ik lees dat jij met een speciaalmes Knauf naturoll hebt gesneden. Wat voor mes is dat en zou dat ook met glaswol werken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• route99

route99

Tnx voor de extra toelichting.
De "stijve" glaswol platen zijn prima te buigen en je kunt ze enkel of in kleine stapels zo verplaatsen.
Die rollen lijken met juist met hun dikte opgerold lastig en afgerold zijn ze heel veel meer kwetsbaar dan de glaswol stijve platen.
De beste glaswol platen hebben lamba=0,030, jij had een beduidend slechtere Lambdawaarde van 0,040
Type 0,032 is wel beter verkrijgbaar dan type 0,030.

Lambdawaarde van 0,040 vind ik wel een heel erg oud type, das zo ongeveer het slechtste dat je kopen kunt.
De beste types isoleren dus 20-25% beter.
Met 18 cm van het 0,032 type ben je beter dan nu. Tis dat je het kwijt kunt gezien de 22 van de 27 cm.

[Voor 11% gewijzigd door route99 op 29-05-2023 15:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:14
timk schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:03:

Bij TonZon bestel ik bodemfolie op maat waarmee de luchtvochtigheid moet gaan afnemen. Wanneer dat ligt ben ik van plan om glaswol 220mm, rd 5.5 tussen de balken te plaatsen. De balken zijn 27 centimeter dik. Ik las in dit topic de tip om PVC buizen te kopen en om daarmee het isolatiemateriaal tussen de balken te fixeren.

Nou ben ik gisteren de kruipruimte ingegaan om de de afstand tussen de balken te controleren en nu blijkt dat deze afstand varieert. Bij het kruipluik is de afstand zo'n 430mm, maar in veel gevallen zit ik (net) boven de 450mm. Daardoor is de rol met 450mm glaswol eigenlijk niet voldoende. Maar om nou daarom 600mm te bestellen om dit vervolgens op maat te snijden?

Toch de 450mm gebruiken en de kieren dicht-purren zou kunnen, maar gezien de gezondheidsrisico's zie ik dat niet direct zitten. Een alternatief is misschien om een extra rol te bestellen en om hier stukken van af te snijden. Ik heb niet eerder met dit materiaal gewerkt en weet niet of dit een beetje te doen is. Een andere optie is misschien om een ander isolatiemateriaal te gebruiken wat beter op maat te maken is.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Hieronder een overzicht van de ruimtes tussen de balken in mm.

[Afbeelding]
Bij mijn zoon in hebben we de kieren tussen de balken en de glaswolplaat opgevuld met stroken xps die we op maat(dikte van de glaswolplaat) hebben laten snijden, bij de webshop, voor een kleine extra bijdrage. De dikte van de strook xps iets dikker nemen dan de spleet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johanPo
  • Nu online
timk schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:20:
Bedankt voor je reactie.

[...]

Duidelijk! Ik had deze instructievideo al gevonden. :) Wat moet de luchtvochtigheid zijn voordat het isolatiemateriaal tussen de balken kan?

We willen eigenlijk binnenkort dit vloerverwarmingsysteem laten leggen. Dit systeem wordt met egaline afgewerkt waardoor de kruipruimte een stuk lastiger te bereiken zal zijn. Het nieuwe kruipluik komt onder de trap en komt uit in een kleine kruipruimte (hal). De grote kruipruimte is dan via twee doorbraken te bereiken, maar die zijn niet heel erg groot.

[...]

Er komt dus vloerverwarming met een gelijmde PVC vloer op. Ik had over de dampopen folie gelezen dat is denk ik hetzelfde als klimaatfolie. Ik denk dat dat er sowieso onder komt.

[...]

Alu is misschien niet nodig inderdaad. Mijn voorkeur gaat wel echt uit naar rollen. Mede ook doordat ik denk dat die wat gemakkelijker de kruipruimte in te krijgen zijn. Wanneer de vloerverwarming er op ligt, krijg ik die rollen denk ik wel via de eerder beschreven route in de grote kruipruimte.

[...]

@mno ik lees dat jij met een speciaalmes Knauf naturoll hebt gesneden. Wat voor mes is dat en zou dat ook met glaswol werken?
Ik gebruik altijd een goed broodmes, werkt ook prima. Als je aan de bovenkant egaline + visgraat doet wil je dat je houten vloer kan ademen aan de onderkant. In principe is glas- of steenwol een goed idee, maar die alu laag erop hindert eerder de ventilatie en zorgt voor een duurder product dan dat het bijdraagt.

Qua isolatie zit je met de Rd van 5.5 aardig goed in de richting voor vloerverwarming.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@timk houd je er rekening mee dat de Rc waarde van de totale vloeropbouw door de houten balken op ca 45cm afstand een stuk lager is dan de Rd van het isolatiemateriaal zelf? Dat kan ca 1 tot 2 m²K/W schelen.

Dat is niet perse erg, maar wel iets om te realiseren. En wellicht een reden om de gehele balkdikte op te vullen.
Bij een balkdikte van 10cm met een onderling afstand van 45cm kun je met een dikte van 270mm glaswol 032 dan een Rc van ca 5,6 m²K/W halen. Met 200mm glaswol 032 is dat ca Rc 4,3 m²K/W.

• timk
Ik heb de dikte van de balk verkeerd opgemeten. We hebben 16cm ipv 26cm. |:( De Rc komt hiermee slechts uit op ~3.8.

* vloerverwarming heb ik even als gipsdelen ingevoegd.

De volgende stap bij Knauff is 170mm wat tot een Rc van ongeveer 4.4 leidt. Het zal misschien net iets anders zijn, omdat ik van plan ben om tussen de balken te isoleren. De glaswol zou dan niet onder de balken komen.

Het is niet anders vrees ik. ;(

1. Wat kan ik het beste doen? 170mm samendrukken tot 160mm en dit met panlatten of nylondraad vastzetten? Of het wat laten uitsteken ten opzichte van de balken met panlatten direct op de balken?

2. Is het mogelijk / aan te raden om op een andere manier een hogere isolatiewaarde te bereiken door bijvoorbeeld een extra laag isolatie onder de balken te plaatsen? Ik zou onder de balken nog eens vuren planken kunnen schroeven waardoor dikker glaswol kan worden geplaatst.

3. De vloerverwarming van RFloorzz heb ik nu als gipsdelen ingevoegd. Ik heb de lambda waarde uit hun brochure overgenomen, maar weet niet zo goed wat ik met de mu moet. Daarnaast gaat er tussen de PVC nog een laag egaline van zo'n 4 mm. Die kan ik in deze tool ook niet terugvinden.

[Voor 36% gewijzigd door timk op 31-05-2023 17:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@timk Om meer isolatiemateriaal kwijt te kunnen kun je overwegen de vloerbalken op te dikken.

Aangezien wol geklemd moet worden denk ik niet dat je dit goed met afstandsschroeven kunt doen zoals met b.v. PIR platen wel eens gedaan wordt. Maar je zou wel haaks op de huidige balken extra balken kunnen monteren die je weer opvult met glaswol. Daarmee onderbreek je de koudebruggen van de huidige balken en kun je een extra laag isolatiemateriaal kwijt waardoor je een hogere Rc-waarde kunt bereiken.

De huidige balken zou ik dan opvullen met 170mm. Die extra cm kun je gemakkelijk indrukken zonder dat het significant van invloed is op de isolatiewaarde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-06 15:48
timk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:05:
Ik heb de dikte van de balk verkeerd opgemeten. We hebben 16cm ipv 26cm. |:( De Rc komt hiermee slechts uit op ~3.8.

[Afbeelding]

De volgende stap bij Knauff is 170mm wat tot een Rc van ongeveer 4.4 leidt. Het zal misschien net iets anders zijn, omdat ik van plan ben om tussen de balken te isoleren. De glaswol zou dan niet onder de balken komen.

[Afbeelding]

1. Wat kan ik het beste doen? 170mm samendrukken tot 160mm en dit met panlatten of nylondraad vastzetten? Of het wat laten uitsteken ten opzichte van de balken met panlatten direct op de balken?

2. Is het mogelijk / aan te raden om op een andere manier een hogere isolatiewaarde te bereiken door bijvoorbeeld een extra laag isolatie onder de balken te plaatsen? Ik zou onder de balken nog eens vuren planken kunnen schroeven waardoor dikker glaswol kan worden geplaatst.

3. De vloerverwarming van RFloorzz heb ik nu als gipsdelen ingevoegd. Ik heb de lambda waarde uit hun brochure overgenomen, maar weet niet zo goed wat ik met de mu moet. Daarnaast gaat er tussen de PVC nog een laag egaline van zo'n 4 mm. Die kan ik in deze tool ook niet terugvinden.

[Afbeelding]
Balkan opdikken tot de gewenste dikte?

• timk
Ik denk dat het wellicht zelfs zonder opdikken zou moeten kunnen met het ophangsysteem ISOVER Suspente PlaGyp dat ik net tijdens mijn research tegenkwam.

Het wordt in Nederland niet verkocht, maar wel vanuit België geleverd. Het is bedoeld / geadverteerd voor schuine daken, maar ik zie niet in waarom het niet in kruipruimtes zou werken? 150 of 170mm tussen de balken en dan 100mm volgens @Franciesco's suggestie haaks erop.

Het systeem is vrij prijzig (3,21 euro per stuk voor de 12-16cm oplossing waaraan ik genoeg heb als ik ze iets lager op de balk monteer), maar als blijft hangen, lijkt de bevestiging een peulenschil.

Rc 7.4 met deze setup:

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:14
https://www.schroeven-onl...roeven/isolatieschroeven/
Dit doet m.i. hetzelfde als: ISOVER Suspente PlaGyp I 12-16 cm - per stuk.
Is alleen wat minder prijzig. "Keep it simple" is mijn motto.
Maar als je de 17cm variant glaswol neemt en deze netjes met panlatten bevestigt aan de vloerbalken, heb je een rd van 4.4 en dat is bijna de aanbevolen rd van 5 voor vloerverwarming. Dit verschil ga niet merken en mocht het dan toch niet aan de verwachting voldoen dan schroef je er alsnog een laag onder.

[Voor 42% gewijzigd door Signor Doekie op 31-05-2023 21:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johanPo
  • Nu online
timk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou zeker niet PIR platen of een ander dampdicht materiaal nog extra toevoegen. Je zou wel twee vliegen in één klap kunnen vangen door 1) tussen de balken glaswol kunnen stoppen en deze fixeren met 2) wat stijvere steenwol platen onder de steenwol platen https://isolatienoord.nl/...0mm-rd-4-05-6pl-pak-3-66m die je in de houten balken boort met deze aan de onderkant https://www.houthandelvangelder.nl/isolatie-schijven.html

Zo kan je hout blijven ademen, is alles goed gefixeerd en haal je je gewenste isolatie waarde

• Franciesco
  • Nu online
@timk dat Isover ophangsysteem kan wellicht ook ja. Al vind ik het op de video wel allemaal behoorlijk doorhangen waardoor ik vrees voor een luchtlaag tussen de isolatielagen. Dat zal waarschijnlijk nog erger worden bij een horizontale vloer i.p.v. een hellend dak van de video.
Maar wellicht valt het mee als je ook nog een nylontouw oid spant.
Pagina: 1 ... 91 92 93 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee