route99 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:29:
[...]
Dat zit ook mijn zorg, zie mijn reactie hierboven. Vooral bij zulke oude huizen op het veen en dan bestel je schuimbeton bij iemand die vnl. latere huizen doet die niet op het veen staan...er lijkt me echt hele specifieke kennis voor nodig voor een case op het veen, waar vind je die kennis en met welke garanties?
Het inklinken zelf is nog niet eens het probleem, maar wat als het niet inklinkt maar onder druk uitzet? Ik heb dat gezien met mijn berging waarvan huis en berging op 80cm diep zand staan maar de vloer gewoon in de natte drek gestort was. Hele straat, alle huizen, alle berging vloeren liggen 10+cm lager dan de woning en blijven zakken. Helft van de huizen heeft scheuren in de gevel zitten omdat de drek de achtermuur wegdrukt, zo ook die van mij (waar de vorige eigenaar dwaas 8cm beton bovenop de bestaande verzakte plaat heeft gestort )
Ik heb nu gelukkig een 12cm bergingvloer op 6 palen steunend op de zandplaat, met tussen drek en beton nog 16cm PIR. Had ik daar schuimbeton in willen hebben, had ik de drek uit mogen graven tot op het zand.
Dat is nu die specifieke kennis. Het lijkt zo mooi al die schuimbeton, ook in die verhalen die hier best vaak verschijnen, maar het is imho een major ingreep, waar je isoleren van een bestaande houten vloer, om die dus in stand te houden ipv het door schuimbeton te vervangen, bijvoorbeeld dat heel veel minder is, mits correct uitgevoerd zodat er geen rotting e.d. op kan treden.
[Voor 6% gewijzigd door route99 op 18-04-2023 12:24]
Rukapul schreef op dinsdag 8 december 2015 @ 11:51:
Op zich is het nog wel te herstellen natuurlijk. Met wat losse stukken tonzon (ook op rol verkrijgbaar) en wat alutape, etc. zijn er wel weer compartimenten van te maken. De kruipluiken / mangaten kun je nog wat isoleren met EPS eronder.
Pas hier kon ik met de trefwoorden, kruipruimte isoleren, iemand vinden die het gedaan heeft. Tuurlijk heeft iedereen daar na het ook gedaan maar mogelijk niet vermeld of het met andere woorden vermeld....
Wel..... ik had het dus na veel jaren met een glaswol geïsoleerde, redelijk droge kruipruimte nog steeds niet gedaan.
Afgelopen weekend gedaan. Had nog een restplaat PIR van iemand gekregen, met glaswol het isoleren vond ik te kwetsbaar. Heb het kruipruimteluik voorzien van een ca 6 mm dik stuk schuimrug die ik er nog had liggen, zodat alle randen dicht zijn en het gaatje om open te maken is ook dicht maar het luik kan nog wel geopend worden. De PIR plaat sluit niet helemaal perfect aan op de wanden van het kruipruimte gat dus ik ga wrs nog een eenvoudig te openen winddichte folie onder dit isolatie system hangen zodat de win niet langs de PIR kan waaien.
Op de foto zie je het PIR blok in het kruipruimte gat hangen en het luik ligt met de achterkant naar boven erop.
De zijkanten van het ca 10 cm dikke PIR blok heb ik afgetaped anders blijf ik de PIR telkens beschadigen bij het eruit halen en erin hangen. Bij het zagen van de PIR: Wat een troep... je blijft stofzuigen, buiten kun je het niet doen dan vliegen de micro plastics weg...
[Voor 8% gewijzigd door route99 op 18-04-2023 16:14]
Van het weekend de laatste slag gelegd in de kruipruimte.
Aardig project al zeg ik het zelf maar het resultaat mag er zijn!
November 2022:
Begonnen met drainage leggen in de kruipruimte gezien hoogstaand water.
Deze als een vierkant rondom de kruipruimte gelegd en aangesloten op de regenwaterafvoer (voor de zekerheid navraag gedaan bij de gemeente, is toegelaten)
Resultaat, geen hoogstaand water meer in de kruipruimte!
December 2022:
Bodemzeil neergelegd en gemonteerd tegen de fundering.
Dit om opstijgend vocht tegen te gaan en schoon te kunnen werken met isoleren (i.p.v nat/klam zand)
Resultaat, geen vocht/druppels meer tegen de vloer aan en van 98% luchtvochtigheid geleidelijk dalend naar 75% (data van 15-04-2023)
April 2023:
PIF folie (80mm, +/- RD 4) tegen de vloer gemonteerd, en de naden laten overlappen. Daarnaast met Aluminium tape de losse folie aan elkaar geplakt.
Binnekort via HomeAssistant eens wat data verzamelen of het isoleren ook het nodige verschil gaat bieden, al lijkt het de sinds December al een heel stuk verbeterd te zijn qua temperatuur.
PIR moet je niet zagen. Met een lang (keuken) mes snijden werkt veel beter. Erin steken en dan doorhalen.
'k Heb heel veel PIR platen van 15 cm dik zo op maat gekregen. Zonder kruimels etc.
Zie fotootje in link
Gasloos sinds feb22, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
November 2022:
Deze als een vierkant rondom de kruipruimte gelegd en aangesloten op de regenwaterafvoer (voor de zekerheid navraag gedaan bij de gemeente, is toegelaten)
Interessant dat je ook drainage hebt gedaan. Vervelende bij mij is dat er toch hardnekkig water blijft staan onder de folie en de laag bubbeltjes plastic. Erboven is dus wel mooi droog, maar ik kan en durf niet door te kruipen op dit "waterbed" in m'n kruipruimte (ben bang dat folie door gekruip ergens stuk gaat). En drainage lijkt me ook beter dan pompen. Dat heb ik ook gedaan maar 't water komt (natuurlijk) weer gewoon terug.
Hoe heb je de drainage precies gedaan?
Reden om het te doen is omdat de drainage van de gemeente zelf “niet doorspoelbaar” is. Oftewel, ze doen er niks meer mee en het doet ook weinig.
Ik heb op Marktplaats een paar grote “rollen” drainage (60mm) op de kop getikt om te beginnen.
In de kruipruimte een vierkante geul gegraven van ongeveer 15cm diep (ong 30cm vanaf de fundering). Grind als bodem met drainage slang er op en daarna weer grind er over heen zodat het water er makkelijk bij kan i.p.v in klei/zand te liggen.
En dit alles aangesloten op de regenwater afvoer d.m.v een 60mm naar 100mm PVC ring en een Y stuk.
Bij flinke regenval zie ik het water onder de fundering langsstromen maar komt nooit boven de drainage uit. En dot terwijl er normaliter zo’n 5 tot 10cm water boven het zand stond.
Al met al de moeite waard geweest ook al zat er flink wat werk in.
dof schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:35:
[...]PIR moet je niet zagen. Met een lang (keuken) mes snijden werkt veel beter. Erin steken en dan doorhalen.
'k Heb heel veel PIR platen van 15 cm dik zo op maat gekregen. Zonder kruimels etc.
Zie fotootje in link
Ik had die ervaring nog niet maar de mes ervaring wel, dat leek nu achteraf gezien wel minder, maar als ik me goed herinner was het vooral nog veel fijner stof, dus al helemaal als je het buiten doet en het verwaait dan vind ik beiden niks. Ik had het dus al bewust binnen gedaan, maar iedereen die het buiten doet met mes/zaag laat heel wat micro plastics achter in het milieu. Was dus blij dat ik het iig binnen gedaan heb, kon het met de stofzuiger opruimen.
Nu vraag ik me af hoe anderen dat doen, binnen of buiten? Welke methode je het ook doet mes of zaag die stukjes microplastics maak je altijd... kleiner of groter, iets meer of iets minder.
Dus als het buiten gebeurt: Wat zijn hiervoor de gevolgen van die stukjes in het milieu?
Voorbeeld veiligheidsblad https://d1hg7qb8v7wj0r.cl...igheidsinformatieblad.pdf
12. Ecologische informatie
Het product is inert en stabiel in water en in aarde.
Ok.... maar als land- of waterdieren het opeten..... ? Lijkt me niet prettig.
Geen vermelding.
Nu vraag ik me af hoe anderen dat doen, binnen of buiten? Welke methode je het ook doet mes of zaag die stukjes microplastics maak je altijd... kleiner of groter, iets meer of iets minder.
Zoveel mogelijk met de inval zaag met de stofzuiger er aan om zoveel mogelijk van de dat spul op te zuigen. Wellicht geeft het meer stof dan snijden maar dat stof wordt dan wel meteen afgezogen en er beland nagnoeg niets in de omgeving.
Vanaf 2 zijden gaat dat 5 cm diep. Bij platen van >10cm zou je dan nog wat moeten wegsnijden/zagen. Maar door de al rechte sneden, gaat dat ook netjes recht. Ik doe dat met een isolatiezaag (eigenlijk soort groot mes), die geeft minder verspaning dan een kartelzaag of zo. Mijn dak heb ik met 2x70mm gedaan ipv 1x140mm dus daar had ik niet zo'n last van dikke platen.
ALS er afval vrijkomt, doe ik dat zoveel mogelijk binnen zodat ik het kan opvegen. Giftig of niet, microplastics hou ik zoveel mogelijk uit de natuur.
[Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 19-04-2023 10:16]
Even over de schuimbeton discussie eerder: ik zit ook met een projectje hier waarbij de houten vloer uit een 1913 woning gaat. Gefundeerd op pallen met flinke kruipruimte (~65cm onder de balken) waar regelmatig water in staat. Huis heeft al een warmtepomp.
Er wordt nu aan aanbouw casco geplaatst en wil meteen de vloer van de rest van de BG mee pakken en ook voorzien van vloerverwarming (16mm buis, HoH 75mm). Ik wil de fundering eigenlijk niet (flink) meer gaan belasten dan nu het geval is en daarmee vallen gewone broodjes vloeren en andere oplossingen die veel beton bevatten af.
Dus op naar licht gewicht oplossingen:
Aannemer A die voor de rest goede papieren heeft, wil eigen alleen aan de schuimbeton. Ik zie dat zelf niet echt zitten: welliswaar licht voor beton maar met ~60cm van dat spul plus nog een ~50mm deklaag zit je toch snel 14 ton aan gewicht toe te voegen. Welliswaar niet direct aan de fundering vast maar toch zit het me niet lekker. Ook hou ik graag de kruipruimte.
Aannemer B wil op zich wel een VBI renovatie vloer maken maar is nogal aan de prijs.
Zelf heb ik Compofloor gevonden en heb een losse offerte laten maken. Dat is wel wat duurder maar als ik zelf daar de vloerverwarming in een laag fermacell frees, is het te overzien. Dat heb ik eerder op de bovenverdieping ook zelf gedaan en dat beviel goed.
Casettevloer heeft ook een offerte uitgbracht.
Overzicht qua gewichten:
Waarbij de droge vloeren er uiteraard flink uit springen.
En prijs verschillen:
Waarbij schuimbeton en de vloeren met zelfwerkzaamheid er flink uit springen.
Mij lijkt nu Compofloor een mooi compromis tussen beste gewicht, kruipruimte die blijft en prijs die enigsinds nog OK is (mede door zelf nog aan de bak te gaan). Ook kan de huidige bodemisolatie bestaande uit isochips gewoon blijven liggen. Maar misschien hebben jullie nog input...
Zelf aan de bak door de bestaande houten vloer te herstellen en te upgraden scheelt 10k maar ik moet al best veel zelf aan de bak.
Nadelen compofloor zijn er ook:
- De minste warmtecapaciteit wat weer jammer is voor de warmtepomp. Daarom ook extra toplaag van 10mm toegevoegd.
- De isolatiewaarde 'slechts' 4,4 waar ik eigenlijk minimaal 5 wilde hebben. Maar nog steeds prima denk ik. Volgens Ubakus maakt het geen reet uit in verbruik maar die neemt volgens mij de grotere delta T door de vloerverwarming niet mee.
En ik twijfel nog om de aanbouw wel de vloerverwarming in een dekcementlaag te leggen of de fermacell daar door te leggen over de broodjesvloer heen.
Iemand concrete ervaring met compofloor?
[Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 19-04-2023 11:30]
Als nodig balklaag verzwaren door ze op te dikken of te versterken met stalen strips. Met 65cm ruimte zou je zelfs nog een onderslagbalk kunnen plaatsen.
De afstand hoh is ook wel crucial maar een paar erbij is zo gedaan.
Heb je het beste van vier werelden:
Duurzaam hergebruik bestaande balklaag
Kruipruimte blijft intact
Laag in kosten
Toch 5cm beton als massa.
PIR moet je niet zagen. Met een lang (keuken) mes snijden werkt veel beter. Erin steken en dan doorhalen.
Zie fotootje in link
Ik heb 16cm PIR geprobeerd met 1) isolatiemes, 2) decoupeerzaag met speciale Bosch isolatiezaag, 3) houtzaag.
Ondanks dat het een afschuwelijke zooi gaf, uiteindelijk vooral de houtzaag gebruikt omdat het mes te zwaar werkte en de decoupeerzaag veel ging afwijken. Bijwerken ging prima met isolatiemes. 160m2
Hier alles met een botte stanley handzaag met fijne vertanding. Ja het geeft zooi maar het zaagt tenminste recht. Voorheen wel met een broodmes gedaan, maar dat werd niet recht en dikker dan 6cm wil gewoon niet.
Wat betreft die troep in de natuur, "inert en stabiel". Als beesten dat opvreten schijten ze het met een beetje geluk weer uit, maar waarschijnlijk slaan ze het op in hun lichaam. Het gaat dus de voedselketen in en dat is absoluut niet goed.
November 2022:
December 2022:
Bodemzeil neergelegd en gemonteerd tegen de fundering.
Dit om opstijgend vocht tegen te gaan en schoon te kunnen werken met isoleren (i.p.v nat/klam zand)
Resultaat, geen vocht/druppels meer tegen de vloer aan en van 98% luchtvochtigheid geleidelijk dalend naar 75% (data van 15-04-2023)
....................................................
Jouw aanpak, eerst drainage, matcht goed met hoe de techneuten in Delft er naar kijken. Mocht je dan nog problemen hebben zijn er aanvullende maatregelen mogelijk, zie het beslisschema voor de aanpak ervan.
Ik had hem al kort na mijn stukje over schuim beton, maar nog geen tijd om het te lezen en er over te schrijven. Schuimbeton past wel bij de aanpak van een vochtige kruipruimte, wrs ook omdat er water/damp-dichte folie onder moet... maar schuimbeton wordt hier niet bij optrekkend vocht voorgesteld, wat ik al dacht en dus onderbouwing voor zocht. Dit dus.
Voor optrekkend vocht moet je een chemische of mechanische maatregel pakken. De chemisch kan o.a met door de funderingsmuur te impregneren met een geschikt middel, de mechanische via "tussenbouw" in de funderingsmuur van waterdichte materialen, waaronder een EPS-voet of een laag echt waterdichte stenen, etc. Bij bestaande huizen is de 2e methode wrs gebruikelijk, maar dat weet ik niet zeker, je kunt vast niet zo makkelijk een goede vochtblokkerende steen laag alsnog in de fundering metselen???
Wuursj schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:12:
Even over de schuimbeton discussie eerder: ik zit ook met een projectje hier waarbij de houten vloer uit een 1913 woning gaat. Gefundeerd op pallen met flinke kruipruimte (~65cm onder de balken) waar regelmatig water in staat. Huis heeft al een warmtepomp.
Er wordt nu aan aanbouw casco geplaatst en wil meteen de vloer van de rest van de BG mee pakken en ook voorzien van vloerverwarming (16mm buis, HoH 75mm). Ik wil de fundering eigenlijk niet (flink) meer gaan belasten dan nu het geval is en daarmee vallen gewone broodjes vloeren en andere oplossingen die veel beton bevatten af.
Dus op naar licht gewicht oplossingen:
Aannemer A die voor de rest goede papieren heeft, wil eigen alleen aan de schuimbeton. Ik zie dat zelf niet echt zitten: welliswaar licht voor beton maar met ~60cm van dat spul plus nog een ~50mm deklaag zit je toch snel 14 ton aan gewicht toe te voegen. Welliswaar niet direct aan de fundering vast maar toch zit het me niet lekker. Ook hou ik graag de kruipruimte.
Aannemer B wil op zich wel een VBI renovatie vloer maken maar is nogal aan de prijs.
Zelf heb ik Compofloor gevonden en heb een losse offerte laten maken. Dat is wel wat duurder maar als ik zelf daar de vloerverwarming in een laag fermacell frees, is het te overzien. Dat heb ik eerder op de bovenverdieping ook zelf gedaan en dat beviel goed.
Casettevloer heeft ook een offerte uitgbracht.
Overzicht qua gewichten:
[Afbeelding]
Waarbij de droge vloeren er uiteraard flink uit springen.
En prijs verschillen:
[Afbeelding]
Waarbij schuimbeton en de vloeren met zelfwerkzaamheid er flink uit springen.
Mij lijkt nu Compofloor een mooi compromis tussen beste gewicht, kruipruimte die blijft en prijs die enigsinds nog OK is (mede door zelf nog aan de bak te gaan). Ook kan de huidige bodemisolatie bestaande uit isochips gewoon blijven liggen. Maar misschien hebben jullie nog input...
Zelf aan de bak door de bestaande houten vloer te herstellen en te upgraden scheelt 10k maar ik moet al best veel zelf aan de bak.
Nadelen compofloor zijn er ook:
- De minste warmtecapaciteit wat weer jammer is voor de warmtepomp. Daarom ook extra toplaag van 10mm toegevoegd.
- De isolatiewaarde 'slechts' 4,4 waar ik eigenlijk minimaal 5 wilde hebben. Maar nog steeds prima denk ik. Volgens Ubakus maakt het geen reet uit in verbruik maar die neemt volgens mij de grotere delta T door de vloerverwarming niet mee.
En ik twijfel nog om de aanbouw wel de vloerverwarming in een dekcementlaag te leggen of de fermacell daar door te leggen over de broodjesvloer heen.
Iemand concrete ervaring met compofloor?
Niet met de compofloor maar ik heb afgelopen zomer een VBI vloer gelegd met dezelfde opbouw als genoemd, underlayment + Fermacell 2e22. Ook bewust om de fundering niet extra te belasten t.o.v. houten balken en gezien er hier in de buurt al aardig wat huizen verzakkingsproblemen hebben. Zelf erg tevreden over en goed te doen als je een beetje handig bent
Edit:
M.b.t. de isolatie heb ik de eps elementen gelaten voor wat het was en 18cm PIR platen er zelf tussen geplaatst door er inhammetjes in te snijden die dan tussen de balken bleven hangen.
Reden om het te doen is omdat de drainage van de gemeente zelf “niet doorspoelbaar” is. Oftewel, ze doen er niks meer mee en het doet ook weinig.
Ik heb op Marktplaats een paar grote “rollen” drainage (60mm) op de kop getikt om te beginnen.
In de kruipruimte een vierkante geul gegraven van ongeveer 15cm diep (ong 30cm vanaf de fundering). Grind als bodem met drainage slang er op en daarna weer grind er over heen zodat het water er makkelijk bij kan i.p.v in klei/zand te liggen.
En dit alles aangesloten op de regenwater afvoer d.m.v een 60mm naar 100mm PVC ring en een Y stuk.
Bij flinke regenval zie ik het water onder de fundering langsstromen maar komt nooit boven de drainage uit. En dot terwijl er normaliter zo’n 5 tot 10cm water boven het zand stond.
Al met al de moeite waard geweest ook al zat er flink wat werk in.
Interessant, bedankt! Ik ga er eens over nadenken of dit iets voor mij is.
Overigens wil ik deze zomer ook even inspecteren of de 6 hemelwater afvoerpijpen rond het huis wel goed aangesloten zijn op het riool (moet ik dan even uitgraven dunkt me). Want ik verdenk nu het grondwater peil maar het kan misschien ook een lek van hemelwater afvoer zijn wat dan bij mij de kruipruimte "inwatert". Ik zie niks aan de randen van m'n kruipruimte, maar het kan natuurlijk lager inwateren.
route99 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:24:
[...]
Ik had die ervaring nog niet maar de mes ervaring wel, dat leek nu achteraf gezien wel minder, maar als ik me goed herinner was het vooral nog veel fijner stof, dus al helemaal als je het buiten doet en het verwaait dan vind ik beiden niks. Ik had het dus al bewust binnen gedaan, maar iedereen die het buiten doet met mes/zaag laat heel wat micro plastics achter in het milieu. Was dus blij dat ik het iig binnen gedaan heb, kon het met de stofzuiger opruimen.
Nee, ik had echt helemaal geen stof bij het snijden met zo'n groot (koks) mes. Alleen als ik verkeerd sneed en ik dus een rafel of zo overhield.
Het is ook geen kartelmes of zo, maar gewoon een groot scherp en stevig mes dat door het PUR sneed.
Werd wel snel bot dus vandaar een aanzetstaal in de buurt houden om het weer even scherp te maken.
Ook is het zo wat @Rukapul opmerkt dat het wel zwaar werkt. Dat klopt, ik steek dan het mes verticaal door zo'n 15cm plaat trek het dan door, en dat vraagt wel wat kracht. Daar moet je dus (in kruipruimte) wel wat armslag voor hebben.
Interessant, bedankt! Ik ga er eens over nadenken of dit iets voor mij is.
Overigens wil ik deze zomer ook even inspecteren of de 6 hemelwater afvoerpijpen rond het huis wel goed aangesloten zijn op het riool (moet ik dan even uitgraven dunkt me). Want ik verdenk nu het grondwater peil maar het kan misschien ook een lek van hemelwater afvoer zijn wat dan bij mij de kruipruimte "inwatert". Ik zie niks aan de randen van m'n kruipruimte, maar het kan natuurlijk lager inwateren.
Bij mij was zo'n sifon in de grond lek en dat vloeide de kruipruimte in. Best een werkje om uit te graven en vervangen maar nu geen problemen meer. De ontluchting zit overigens wat hoger dus die zie je niet zitten.
Thx. In beide gevallen blijft de oude balklaag zitten en daar wil ik liever van af. Die is na 110 jaar in een vochtige kruipruimte niet in al te beste staat en er zullen minstens twee balken vervangen moeten worden die erg slecht zijn. Dit blijft uiteraard financieel de beste keuze, zelfs als ik alle balken dubbel. Maar ook eentje waarbij ik niet voor een flinke poos klaar ben. Opwaarderen van de huidge balkenvloer staat nog steeds op de optie lijst.
De HoH voldoet volgens mij nu nog niet direct aan de eisen van Lewisplaat maar daar is wel wat aan te doen. Echter blijft dit ook met een dun laagje beton een stuk zwaarder dan de droge oplossingen.
Een ander nadeel is dat als ik de ruimte tussen de balken opvul met isolatie nog een laag damp-open isolatie onder de balken moet aanbrengen, wil ik nog een behoorlijke isolatie waarde halen. Anders blifjt die net hangen tussen RC 3 tot 3,5 en dat vind ik toch een beetje mager. Het blijft toch een isolatie topic
Niet met de compofloor maar ik heb afgelopen zomer een VBI vloer gelegd met dezelfde opbouw als genoemd, underlayment + Fermacell 2e22.
[..]
M.b.t. de isolatie heb ik de eps elementen gelaten voor wat het was en 18cm PIR platen er zelf tussen geplaatst door er inhammetjes in te snijden die dan tussen de balken bleven hangen.
Fijn om te weten! Aan PIR ipv de standaard VBI EPS broodjes had ik bij VBI nog niet aan gedacht. Hangen die PIR platen bij jou puur op klemkracht? En heb je ook vloerverwarming in de fermacell gefreest?
Bij mij was zo'n sifon in de grond lek en dat vloeide de kruipruimte in. Best een werkje om uit te graven en vervangen maar nu geen problemen meer. De ontluchting zit overigens wat hoger dus die zie je niet zitten.
uberhaupt raar dat daar een sifon zit, dat is namelijk één van de manieren om drukverschillen in het riool op te vangen. als ik de oorspronkelijke foto zie lijkt dit al enigzins geknutseld te zijn. Misschien een vorige bewoner?
Wuursj schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:34:
Fijn om te weten! Aan PIR ipv de standaard VBI EPS broodjes had ik bij VBI nog niet aan gedacht. Hangen die PIR platen bij jou puur op klemkracht? En heb je ook vloerverwarming in de fermacell gefreest?
Ja deze hangen er gewoon tussen. Eerst de uitsparing eruit gesneden en er tussen gelegd, nadat alles erin lag nog met de purspuit erlangs en boven/onder afgetaped.
Heb ook zelf de fermacell gefreesd met een sleuvenfrees en zo'n fermacell blad erop. In het begin ging het wel maar later werd het blad wat minder scherp en kostte het de machine steeds meer moeite.
Wat voor mij uiteindelijk het beste werkte was eerst de sleuvenfrees met de 2 diamant bladen op 16mm breedte en ~17mm diepte. Dan met een oude beitel die sleuf eruit tikken, omdat het fermacell uit 2 lagen 12.5mm bestaat ging dat vrij makkelijk. Dan hoefde ik nog maar 5mm te frezen met het blad, dat ging prima met de machine.
Achteraf gezien had ik misschien beter een grote machine gehuurd als je dit verhaal zo leest , ook afhankelijk van hoeveel m² je moet doen natuurlijk.
Wauw, ja, zoiets kan gebeuren. B.v. ook door inzakken van grond. Ik hoop eigenlijk dat ik zoiets vind want dat is dan gemakkelijker te verhelpen dan probleem grondwater stand en daarvoor drainage aanleggen.
Heb je daar meteen de rioolbuis verlegd (want zie ik niet meer op 2de foto) ?
Wuursj schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:34:
[...]Thx. In beide gevallen blijft de oude balklaag zitten en daar wil ik liever van af. Die is na 110 jaar in een vochtige kruipruimte niet in al te beste staat en er zullen minstens twee balken vervangen moeten worden die erg slecht zijn. Dit blijft uiteraard financieel de beste keuze, zelfs als ik alle balken dubbel.
Wat je aan onderhoud moet doen, zou ik zien los zien van bijv en WARP keuze. Uiteraard moet het nog wel gebeuren..
Al helemaal als je het zelf kunt doen dat balken vervangen t.o.v. een compleet nieuwe vloer.
Een ander nadeel is dat als ik de ruimte tussen de balken opvul met isolatie nog een laag damp-open isolatie onder de balken moet aanbrengen, wil ik nog een behoorlijke isolatie waarde halen. Anders blifjt die net hangen tussen RC 3 tot 3,5 en dat vind ik toch een beetje mager.
Ik zou dan niet alleen tussen de balken isoleren. Je hebt toch nog 65 cm over onder de balken? Zou daar nog wel 15 cm van afsnoepen voor isoleren, houd je 40 cm over. Eerst bubbeltjes folie met dampdichte folie op de bodem leggen, waar je water krijgt in bepaalde periodes, je schreef "regelmatig"? Wil je dat isoleren van onderaf doen of van bovenaf? Je moet er iig iets voor verzinnen om die 15 cm eronder nog vast te zetten en je wilt daar ook nog steeds de folie onder plaatsen?
uberhaupt raar dat daar een sifon zit, dat is namelijk één van de manieren om drukverschillen in het riool op te vangen. als ik de oorspronkelijke foto zie lijkt dit al enigzins geknutseld te zijn. Misschien een vorige bewoner?
@johanPo zijn er nog bijzondere eisen aan hemelwater afvoer naar riool in vergelijk met huisafvoer naar riool? Ik heb 6 hemelwater afvoeren rond ons (vrijstaande) huis, maar heb geen idee hoe e.e.a. aan afvoer loopt rondom het huis en naar de straatkant.
Wel heb ik vrijwel alle oorspronkelijke bouwtekeningen en andere nutsvoorzieningen aanleg uit 1986, maar riool aanleg niet gevonden.
Huis vanuit huis naar straatkant loopt het wel mooi een meter of zo af.
BTW. VSH-combi (leidingbedrijf) trekt over een paar weken de gasbuis uit de grond bij ons. In opdracht van energiebedrijf Enexis. Daar heb ik toevallig nog wel de originele aanleg schema's van. Maar goed, dat zal niet op zelfde plaats liggen als de rioolbuizen.
Nice die blokken PIR zo. Die balken kan je natuurlijk nog schuiven op de hoeklijn tot dat je ze vast zet.
Ik ga de VBI-zelf-doen-optie dus nog wat verder uitzoeken.
Ja ik heb het zelf boven het fermacell gefreest met wel zo'n machine van Boels en dat ging prima in een weekendje. Dat recept met de leerpuntjes van toen, is prima toe te passen beneden. Beter zelfs aangezien ik nu niet twee trappen op hoef met dat apparaat
route99 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:03:
[...]
Ik zou dan niet alleen tussen de balken isoleren. Je hebt toch nog 65 cm over onder de balken? Zou daar nog wel 15 cm van afsnoepen voor isoleren, houd je 40 cm over. Eerst bubbeltjes folie met dampdichte folie op de bodem leggen, waar je water krijgt in bepaalde periodes, je schreef "regelmatig"? Wil je dat isoleren van onderaf doen of van bovenaf? Je moet er iig iets voor verzinnen om die 15 cm eronder nog vast te zetten en je wilt daar ook nog steeds de folie onder plaatsen?
Deklaag vloer gaat er sowieso af en de bodemfolie komt er ook want het is er vaak nat. 1 Ruimte is nu gevuld met isochips. Dat verspreiden voor een gelijk laagje ipv bubbelfolie en daar de folie over heen.
RC3 vind ik te weinig dus ik ga zeker niet alleen tussen de balken isoleren als de houten balken blijven. Opties zijn onder andere.
1. De balken verdikken. Met bijvoorbeeld 70mm (een 2/3tje op zijn kant) past er 220mm aan wol wat al een nette RC5 geeft. Kan altijd meer natuurlijk maar dan heb ik de minimale RC5 al gehaald.
2. Een laag damp-open pir onder de balken schroeven en tussen de balken opvullen met wol. Damp open PIR kan ik niet vinden met mes-en-groef en dat vind ik wel lekkerder werken als het 1 nette laag moet worden.
@johanPo zijn er nog bijzondere eisen aan hemelwater afvoer naar riool in vergelijk met huisafvoer naar riool? Ik heb 6 hemelwater afvoeren rond ons (vrijstaande) huis, maar heb geen idee hoe e.e.a. aan afvoer loopt rondom het huis en naar de straatkant.
Wel heb ik vrijwel alle oorspronkelijke bouwtekeningen en andere nutsvoorzieningen aanleg uit 1986, maar riool aanleg niet gevonden.
Huis vanuit huis naar straatkant loopt het wel mooi een meter of zo af.
BTW. VSH-combi (leidingbedrijf) trekt over een paar weken de gasbuis uit de grond bij ons. In opdracht van energiebedrijf Enexis. Daar heb ik toevallig nog wel de originele aanleg schema's van. Maar goed, dat zal niet op zelfde plaats liggen als de rioolbuizen.
Nen3215 kan je doorbladeren als je echt hardcore wil gaan. Deze gaan vooral over de minimaal benodigde afvoercapaciteit en hoe groot je buizen dan moeten zijn. De ntr zegt nog iets over hoe bochten enzo aangelegd moeten worden zodat je geen ontluchtingsproblemen krijgt (stankoverlast of geborrel). Als je nergens last van hebt zit je waarschijnlijk wel goed.
Nen3215 kan je doorbladeren als je echt hardcore wil gaan. Deze gaan vooral over de minimaal benodigde afvoercapaciteit en hoe groot je buizen dan moeten zijn. De ntr zegt nog iets over hoe bochten enzo aangelegd moeten worden zodat je geen ontluchtingsproblemen krijgt (stankoverlast of geborrel). Als je nergens last van hebt zit je waarschijnlijk wel goed.
Dank je. Helaas is die NEN3215 niet zo publiek beschikbaar (toch?), maar wel een aardig boekje van Dyka gevonden. Ook interessant.
Dank je. Helaas is die NEN3215 niet zo publiek beschikbaar (toch?), maar wel een aardig boekje van Dyka gevonden. Ook interessant.
nee klopt. Inhoud van het rapport waar jij naar verwijst is wel losjes gebaseerd op de belangrijkste bepalingen hierin. Zou je een eind mee moeten komen.
nee klopt. Inhoud van het rapport waar jij naar verwijst is wel losjes gebaseerd op de belangrijkste bepalingen hierin. Zou je een eind mee moeten komen.
Ok duidelijk, dank. Deze presentatie van TVVL Expertgroep ST vond ik ook wel duidelijk.
Hoe hier mee om te gaan bij het leggen van de bodemfolie?
De bodemfolie over de werkvloerresten heen leggen zal een grote kans op beschadigingen geven.
Wegbikken is een flinke klus, als de überhaupt mogelijk is.
De bodemfolie over de werkvloerresten heen leggen zal een grote kans op beschadigingen geven.
Als je dik genoege folie pakt (PE-folie 20um100um of dikker) dan scheurt dat echt niet zomaar en anders breng je het dubbel aan. Gewoon er overheen dus met wat speling.
Wegbikken gaat je niet zomaar lukken. Ik heb het geprobeerd aan de buitenkant van mijn vorige woning en kwam er met een SDS hamerboor nauwelijks doorheen en na een paar gaten was het nog steeds niet los te tikken.
@Rukapul De meeste folies zijn wel ca 200um dik.... dat 10x keer zo dik dan de 20um waar jij start...
Ik zou als startpunt >> 150 mu nemen.
@Frenkie567917
Als de betonresten echt scherp zijn, kun je er dan zand overheen doen of dubbele folie daar leggen?
Of een strook dik, erg stevig landbouwplastic, dat hoeft dan alleen daar en dan leg je de dampdichte folie er over heen.
Als het echt scherp s gaat 150mu mss toch ook stuk. Zou daar geen risico nemen, zonde van het geld en het werk...
route99 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:14:
@Rukapul De meeste folies zijn wel ca 200um dik.... dat 10x keer zo dik dan de 20um waar jij start...
Ik zou als startpunt >> 150 mu nemen.
@Frenkie567917
Als de betonresten echt scherp zijn, kun je er dan zand overheen doen of dubbele folie daar leggen?
Of een strook dik, erg stevig landbouwplastic, dat hoeft dan alleen daar en dan leg je de dampdichte folie er over heen.
Als het echt scherp s gaat 150mu mss toch ook stuk. Zou daar geen risico nemen, zonde van het geld en het werk...
Was een foutje. Opgezocht: in het verleden T100 PE-folie gelegd (100um).
Ik heb vele malen over die folie gekropen etc, maar die gaat niet zomaar stuk. De kunst is om het niet te strak te plaatsen.
De folie hoeft ook niet perfect in mijn ervaring. Als je 99% van de verdamping uit de bodem tegenhoudt dan heb je alsnog een knetterdroge kruipruimte.
De werking is briljant: bodemvocht verdampt, condenseert tegen de folie en loopt de grond weer in. Rinse & repeat.
[Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 25-04-2023 12:23]
@Rukapul Toch zou ik het risico niet nemen, ik heb vanuit het midden voldoende zand wat naar de randen geschoven en dat is niet alleen voor het folie prettig maar ook voor je knieën heel prettig.... anders zou ik zeker er een strook fors dikke folie eerst neer gelegd hebben. De extra kosten van een niet zo speciale folie eronder zijn echt laag.
Laagje zand lijkt mij ook een effectieve maatregel. Zorgen dat op die betonbaarden echt een paar centimeter ligt. Alternatief zou je kunnen overwegen een rol schuimfolie te halen. Dat is dat taaie fluffie verpakkinsmateriaalspul wat we allemaal wel eens gezien hebben in een pakketje. Scheurt niet makkelijk (mits je niet de dunste variant neemt) en dempt de oneffenheden goed .Zoiets: https://www.verpakkingenx...100-cm-x-50-m-x-3-mm.html
De betonbaarden proberen af te hakken zou ik wel het meest verleidelijk vinden. Maar als dat niet wil zou ik ook proberen er zand onder te krijgen zodat je een beetje fatsoenlijke hellingen krijgt zonder al te scherpe randen.
En daar dan eerst een laag bubbeltjes plastic (noppenfolie) over het geheel en dan een laag zo dik mogelijke PE folie over het geheel en tegen de randen. Dikke PE folie is dan 0,2 of 0,3 mm dikte. Dat is best sterk spul maar nog steeds wel "perforeerbaar" als er scherpe steentjes of andere uitsteeksel zijn. Als je er op je knieën overheen kruipt zijn de krachten op zo'n klein plekje ook wel sterk.
Vooral nu ik op bepaalde plekken water onder het folie heb zitten (helaas, 't is daar nu net een waterbed waar ik overheen kruip) zie ik af en toe wat kleine perforaties waar dan wat druppeltjes water omhoog komen. Die probeer ik dan weer met duct tape te dichten.
Ik heb extra sterke bubbeltjes plastic gebruikt (bedrijf had 3 soorten). Die cellen gaan niet snel stuk en geven meteen wat comfort als je b.v. op je rug bezig bent.
Op bovenstaand gelinkte site zie ik Zwaluw Foliefix Spur. Iemand een idee of dit ook te gebruiken met bijvoorbeeld Tonzon?
Leggen van de folie zal wel een rotklusje zijn, echter zie ik vooral op tegen tientallen gaten boren voor de slagpluggen (uitgaande van om de meter een slagplug, met paar extra in de hoeken) in een natte kruipruimte met beperkte werkhoogte.
Of is folie met kit (en eventueel een knellat; dan maar een gaatje of wat boren) niet voldoende en dweilen met de kraan open (als in: trek je los zodra iemand er overheen gaat)?
Leggen van de folie zal wel een rotklusje zijn, echter zie ik vooral op tegen tientallen gaten boren voor de slagpluggen (uitgaande van om de meter een slagplug, met paar extra in de hoeken) in een natte kruipruimte met beperkte werkhoogte.
Of is folie met kit (en eventueel een knellat; dan maar een gaatje of wat boren) niet voldoende en dweilen met de kraan open (als in: trek je los zodra iemand er overheen gaat)?
Ja die heb ik gebruikt en daarmee zit de folie behoorlijk vast (op witte steen geplakt). Ik moest later nog weer bij een gedeelte van de vloer en toen moest ik behoorlijk trekken/sjorren om het weer los te halen. Toch latten gebruikt bij het bevestigen, want tijdens de eerste fase (toen het nog niet droog was) trok ik (door m'n gekruip) het steeds los van de muur. Ik vond een paar gaatjes boren, pluggen er in en panlat ertegenaan en schroeven om vast te zetten niet zo'n klus. En het zag er ook netter uit .
Achter de folie en lat zit dus dat zwaluw foliefix. Net niet te zien.
Ja die heb ik gebruikt en daarmee zit de folie behoorlijk vast (op witte steen geplakt). Ik moest later nog weer bij een gedeelte van de vloer en toen moest ik behoorlijk trekken/sjorren om het weer los te halen. Toch latten gebruikt bij het bevestigen, want tijdens de eerste fase (toen het nog niet droog was) trok ik (door m'n gekruip) het steeds los van de muur. Ik vond een paar gaatjes boren, pluggen er in en panlat ertegenaan en schroeven om vast te zetten niet zo'n klus. En het zag er ook netter uit .
Achter de folie en lat zit dus dat zwaluw foliefix. Net niet te zien.
Ik heb zo te zien nog niet de helft van deze hoofdruimte
Heb ook geen accu-slag/boorhamer, zou dan met verlengsnoer aan de slag kunnen of moeten huren.
Met de Multi Construction boortjes op mijn accu-boormachine kom ik nog wel met enig gemak door metselstenen heen, maar of ik daarmee door de fundering kom; betwijfel het.
En met name het bijna jaar-rond >15cm water in een kruipruimte van (wat zal het zijn) 80cm, is wat mij een beetje weerhoud van elektrische gereedschap meenemen. Heb er al vaak genoeg gezwommen om afvoer oven, waterleiding oven, waterleiding naar tuin, mantelbuizen naar garage/veranda en grondkabel laadpaal te trekken, dat is het probleem niet. Maar dat was allemaal zonder elektrisch gereedschap.
Dit was bij oplevering om het enigszins droog te krijgen, toen heeft er maar liefst 3 weken lang (tijdens werkuren) een bouw-pomp aangestaan.
Let niet op de pijl, die was voor een andere vraag. Dit waterballet is het zonder continue afpompen/na regenbui. Lang leven 2 meter onder NAP
[Voor 22% gewijzigd door Source90 op 26-04-2023 14:17]
Afgelopen maandag hebben ze hier Tonzon (met bodemfolie uiteraard) geplaatst, zo'n 50m2. Geen noppenfolie omdat de kruipruimte verder altijd droog is.
Bij het plaatsen kwamen ze in een hoek een aardig gat tegen (ter beeldvorming, de monteur van normaal postuur kon er doorheen) naar de kruipruimte van de buren. Dit is er ooit uit gesloopt om makkelijker nieuwe leidingen te kunnen leggen naar de bijkeuken van de buren (vermoed ik).
Los van dat er dus leidingen van de buren in mijn kruipruimte lopen, is er dus een gat. De kruipruimte van de buren is "geisoleerd" met pur en ze zagen er ook allemaal condensdruppels aan hangen.
Gaat dit nadelig zijn voor mij? Sowieso heb ik dan een eventuele koudere temperatuur van de buren in mijn kruipruimte, en dan alle condens die er hangt. De bodemfolie heeft wel een deel dicht gemaakt, maar helemaal dicht is het dus niet. Het huis van de buren is een huurhuis, dus dan zou de woningstichting het op moeten lossen lijkt mij?
[Voor 20% gewijzigd door Dharion op 26-04-2023 14:35]
Dharion schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:24:
Afgelopen maandag hebben ze hier Tonzon (met bodemfolie uiteraard) geplaatst, zo'n 50m2. Geen noppenfolie omdat de kruipruimte verder altijd droog is.
Bij het plaatsen kwamen ze in een hoek een aardig gat tegen (ter beeldvorming, de monteur van normaal postuur kon er doorheen) naar de kruipruimte van de buren. Dit is er ooit uit gesloopt om makkelijker nieuwe leidingen te kunnen leggen naar de bijkeuken van de buren (vermoed ik).
Los van dat er dus leidingen van de buren in mijn kruipruimte lopen, is er dus een gat. De kruipruimte van de buren is "geisoleerd" met pur en ze zagen er ook allemaal condensdruppels aan hangen.
Gaat dit nadelig zijn voor mij? Sowieso heb ik dan een eventuele koudere temperatuur van de buren in mijn kruipruimte, en dan alle condens die er hangt. Het huis van de buren is een huurhuis, dus dan zou de woningstichting het op moeten lossen lijkt mij?[Afbeelding]
Ik heb ook een doorgang onder het portiek langs naar de buren. Mijn plan is om het gat simpel af te dekken met folie.
Die Pur ziet er echt vreselijk vochtig uit. Hoe zit het met ventilatie?
Heb ook geen accu-slag/boorhamer, zou dan met verlengsnoer aan de slag kunnen of moeten huren.
Met de Multi Construction boortjes op mijn accu-boormachine kom ik nog wel met enig gemak door metselstenen heen, maar of ik daarmee door de fundering kom; betwijfel het.
En met name het bijna jaar-rond >15cm water in een kruipruimte van (wat zal het zijn) 80cm, is wat mij een beetje weerhoud van elektrische gereedschap meenemen. Heb er al vaak genoeg gezwommen om afvoer oven, waterleiding oven, waterleiding naar tuin, mantelbuizen naar garage/veranda en grondkabel laadpaal te trekken, dat is het probleem niet. Maar dat was allemaal zonder elektrisch gereedschap.
Dit was bij oplevering om het enigszins droog te krijgen, toen heeft er maar liefst 3 weken lang (tijdens werkuren) een bouw-pomp aangestaan. [Afbeelding]
Let niet op de pijl, die was voor een andere vraag. Dit waterballet is het zonder continue afpompen/na regenbui. Lang leven 2 meter onder NAP [Afbeelding]
Hier zie je pas een deel van 1 van de 2 (gelijke) compartimenten . Totaal 120 PIR platen gebruikt (paar over). Gelukkig een vrij hoge kruipruimte, anders was ik er niet aan begonnen denk ik.
Mijn boorhamer (om 50 mm gaten in vloeren boren) was (na 20 jaar) kapot en zo'n Lidl ding gekocht voor 8 tientjes plus beitels en wat boren. Perfect ding en doet het nog steeds! (en al flink wat geboord en steen gebikt).
Tja, voorzichtigheid is belangrijk, maar wellicht iets om te doen in iets drogere periode?
De folie in mijn kruipruimte (op foto) ligt momenteel ~10 cm hoger omdat er mid januari (na maanden droog zijn) ineens water onder zat. Ik heb zitten pompen (vandaar dat folie op bepaalde plaatsen even van de muur moest), maar na een week of zo was het er weer. Ik weet nog niet of de oorzaak een kapotte hemelwater afvoer is of toch ineens hoger grondwater (zie ook de discussie van week geleden hier).
Ik ga in ieder geval op onderzoek uit als het een wat drogere periode is. D.w.z. uitgraven van hemelwater aansluitingen, en als dat niet de oorzaak is dan misschien drainage aanleggen zoals ook al bij vorige discussie is genoemd.
Het klopt inderdaad dat de pur goed vochtig is, te zien op deze foto.[Afbeelding]
Als de bodem verder redelijk droog is zou ik even goed controleren of het wel kan ventileren. Hebben ze de muuropeningen wel vrij gehouden bij het purren? Kruipruimtes zijn bijna altijd wel vochtig, maar als er flink druppels hangen dan zou beter ventileren kunnen helpen.
Tja, de boel afsluiten naar de buren toe zou ik niet direct doen. Eerder even gaan bespreken met buren en kijken of daar de boel wel kan ventileren.
Onze kruipruimte is vandaag na-geïsoleerd. Huis uit '67, natte kruipruimte, vloeroppervlak BG ± 50 m2.
Na diverse adviezen en controles van de kruipruimte bleef eigenlijk maar één optie over: EPS-parels. Reden: Kwaaitaalvloer, te weinig hoogte onder de vloer, en een vochtige kruipruimte. Helaas, want na het eerste advies waren we akkoord over PIF-isolatie, maar de expert verwees dat alsnog naar het rijk der fabelen.
Offertes via Bureau voor Verduurzamen, het werk verricht door De Vries Isolatietechniek (uit Hoofddorp).
Ik moet zeggen: voorbeeldige werklui, stelden zich netjes voor, uiterst vriendelijk, deze hun werk netjes en vlot, en lieten alles schoon (nou ja, zo goed als) achter.
Geen klachten hier. Er ligt een laag van 15-20 cm aan EPS-parels op de grond, en dat zou in ons geval een fikse besparing moeten gaan opleveren.
Extra voordeel: nu hoeven er ook geen ventilatiegaten te worden geboord, waar we (drive-inwoning) ook niet voldoende geveloppervlak (plekken om te boren) voor beschikbaar hadden.
[Voor 44% gewijzigd door Ramzzz op 03-05-2023 00:06]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
@Ramzzz uit interesse: hoe luchtdicht (naar buiten) is jouw kruipruimte?
En hoe is muur en fundering ter hoogte van de kruipruimte: is die nageisoleerd?
Reden voor mijn vragen is dat ik me afvraag wat de daadwerkelijke isolatiewaarde van de toegepaste bodemisolatie met EPS parels gaat zijn/is.
Dharion schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:24:
Gaat dit nadelig zijn voor mij? Sowieso heb ik dan een eventuele koudere temperatuur van de buren in mijn kruipruimte, en dan alle condens die er hangt. De bodemfolie heeft wel een deel dicht gemaakt, maar helemaal dicht is het dus niet. Het huis van de buren is een huurhuis, dus dan zou de woningstichting het op moeten lossen lijkt mij?[Afbeelding]
Als buren ben je beide even verantwoordelijk.
Het mooiste zou zijn als de buren ook bodemfolie zouden leggen. Dan wordt het geheel mooi droog. Alternatief is om het gat dicht te maken met bijvoorbeeld folie. Hoeft niet perfect, maar zoveel mogelijk om te voorkomen dat vocht afkomstig uit de bodem van de buren zich verspreid over beide kruipruimtes, condenseert en ruikt. Het idee van je eigen bodemfolie was namelijk om dat te vermijden.
Dat de condens tegen de PUR aan zit is trouwens wel mooi: ondanks de warme vloer is het PUR blijkbaar het koudste oppervlak in de kruipruimte van de buren!
[Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 04-05-2023 14:50]
Folie, blok piepschuim/pir, betonplex, er zijn vele mogelijkheden om het zelf eenvoudig demontabel dicht te zetten.
De vocht uit de bodem bij de buren kan nu inderdaad nog bij jou komen. Dat zou de enige reden zijn om dicht te zetten denk ik. Het bevordert denk ik namelijk ook de ventilatie. Maar als die al prima is bij jou geen reden om open te laten.
En hoe is muur en fundering ter hoogte van de kruipruimte: is die nageisoleerd?
Die niet.
Reden voor mijn vragen is dat ik me afvraag wat de daadwerkelijke isolatiewaarde van de toegepaste bodemisolatie met EPS parels gaat zijn/is.
Stilstaande lucht, wanneer die droog is (!) heeft een aardige isolatiewaarde. Zo werkt ook een luchtspouw.
Door de parels zal de kruipruimte veel droger worden.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
@dof @route99 @Rukapul @johanPo Bedankt voor de suggesties!
Wegbikken wordt hem dan niet.
Een laagje zand of eventueel dubbele folie / schuimfolie tpv de betonresten lijkt me een mooie oplossing.
Twee lagen bubbelfolie wilde ik al plaatsen onder de bodemfolie. Dat zal ook bescherming bieden voor de bodemfolie.
Buren kunnen toch niet zo maar leidingen leggen over grond van anderen ?
Onze buren hebben garage op de erfgrens. Voor de achter afwatering moest het onder de huis door. Dus mocht niet bij ons langs de muur. Ik moet ze alleen toestemming geven voor onderhoud eventueel op mijn erf.
Ik denk dat ik de buren maar zou vragen dat even op te lossen.
ik ben bezig met het vergelijken van aanbieders voor isolatie van de vloer.
Het betreft een betonvloer welke ik wil laten isoleren met PUR
Het valt mij op dat de aanbieders verschillende laagdikte hebben maar wel allemaal de minimale eis voldoen t.b.v. de subsidie:
Ter voorbeeld
Aanbieder 1: 9 CM laagdikte PUR exacte isolatiewaarde onbekend (voldoende voor subsidie)
Aanbieder 2: 14 CM Icynene PUR RD 3,68
Aanbieder 3: 12 CM BASF Elastospray RD 3,87
In mij beleving er 3 soorten aangeboden.
Dat is de BASF Elastospray LWP, Iceyene en een HFO PUR.
Zit hier onderling dermate veel verschil in?
Waarom zou je voor een grotere of juist kleinere laagdikte kiezen?
Is het een en ander nog zelf te herstellen, bijvoorbeeld na het verplaatsen van een leiding door de vloer?
@cable-one Nee, lang niet alle systemen zijn zelf met een zelfde cel structuur die er zat te repareren.
Oja, vaak wordt alles ondergespoten, al helemaal als de funderingsmuren ook gedan worden.
Al het toekomstig afval dat je eruit sloopt waar PUR-schuim opzit, is chemisch afval, daar moet je voor betalen bij het wegbrengen.
Op het forum zijn de risico's van PUR uitgebreid besproken, heb je daar al een mening over gevormd?
Het algemene gezondheidsprobleem is de onvoorspelbaarheid of je van het PUR-spuiten en/of de periode erna er last van krijgt.
En er zijn ook de nodige situaties waar er vochtproblemen ontstaan die er eerder nooit waren.
Heb een afspraak hier, heb geen tijd om de weblinks hier op te zoeken.
Succes/veel wijsheid.
[Voor 17% gewijzigd door route99 op 06-05-2023 16:59]
Zo ondertussen bezig met de laatste PIR platen. Ik kan nu alleen nog platliggend eronderdoor. Hopelijk gaan we het verschil merken volgend jaar
Nu rest mij alleen nog het kruipluik netjes af te werken. Hebben jullie nog tips? Met name de randen strak krijgen is een uitdaging om netjes volledig af te sluiten met piepschuim onder het luik. Een mal kitten en dan wat cement toepassen?
vinpower schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:05:
Zo ondertussen bezig met de laatste PIR platen. Ik kan nu alleen nog platliggend eronderdoor. Hopelijk gaan we het verschil merken volgend jaar
Nu rest mij alleen nog het kruipluik netjes af te werken. Hebben jullie nog tips? Met name de randen strak krijgen is een uitdaging om netjes volledig af te sluiten met piepschuim onder het luik. Een mal kitten en dan wat cement toepassen? [Afbeelding]
Je zou een paar aluminium profielen kunnen gebruiken om te stellen en dan aansmeren. Dan heb je een goed oppervlak waar je ook wat schuimband op kan monteren als luchtdichte aansluiting tussen je vloer en het piepschuim op het kruipruimteluik.
Als het piepschuim op het kruipruimteluik al aardig hetzelfde formaat is als het betongat zou je natuurlijk ook kunnen overwegen schuimband op het kruipruimteluik zelf aan te brengen (altijd kit zonder oplosmiddel), dan ben je nog sneller klaar.
ik ben bezig met het vergelijken van aanbieders voor isolatie van de vloer.
Het betreft een betonvloer welke ik wil laten isoleren met PUR
Het valt mij op dat de aanbieders verschillende laagdikte hebben maar wel allemaal de minimale eis voldoen t.b.v. de subsidie:
Ter voorbeeld
Aanbieder 1: 9 CM laagdikte PUR exacte isolatiewaarde onbekend (voldoende voor subsidie)
Aanbieder 2: 14 CM Icynene PUR RD 3,68
Aanbieder 3: 12 CM BASF Elastospray RD 3,87
In mij beleving er 3 soorten aangeboden.
Dat is de BASF Elastospray LWP, Iceyene en een HFO PUR.
Zit hier onderling dermate veel verschil in?
Waarom zou je voor een grotere of juist kleinere laagdikte kiezen?
Is het een en ander nog zelf te herstellen, bijvoorbeeld na het verplaatsen van een leiding door de vloer?
Ik hoor graag jullie ervaringen
Goed dat je bezig bent met vloerisolatie. PUR zijn in verschillende smaakjes, en dus ook bijbehorende isolatiewaarden. Dit hangt samen met o.a. de grootte van de celkamers waar de PUR lucht in 'opsluit' wat zorgt voor de isolerende waarde (stilstaande lucht). Het is dus iig goed te sturen op isolatiewaarde en niet dikte.
De aangeboden isolatiewaarden houden niet echt over. RD waarde van 5 of hoger is meer van deze tijd, helemaal icm met vloerverwarming (ooit). Hou er rekening mee dat een groot deel van de kosten zijn om de operatie op gang te brengen (mankracht naar je toe rijden, alles klaarzetten en preppen). Dat betekent dat een iets dikkere laag aanbrengen vaak weinig extra kost en goed uitkan.
Is er een speciale reden dat je alleen PUR overweegt? Zoals je al ziet aan de reactie van @route99 heeft dat aardig wat haken en ogen:
wordt nog wel eens gesjoemeld met de daadwerkelijk aangebrachte dikte. Het kan dus goed zijn dat je minder krijgt dan je voor betaald. Ze vertrouwen erop dat meeste mensen niet hun kruipruimte in klimmen om te controleren
PUR is geen lekker goedje en wordt bij aanbrengen in deze hoeveelheden ook nog wel een geassocieerd met negatieve gezondheidsgevolgen na verloop van tijd.
Milieutechnisch is het niet ideaal. Niet meer christelijk te scheiden van de oppervlakken waar je het op spuit en dus niet meer recyclebaar
Heb je ook andere manieren van isoleren overwogen? Als je wat meer info geeft over hoe jouw situatie is kunnen we je beter op weg helpen. Hoogte kruipruimte? is je vloer beton of hout? Heb je wel eens lastig van vocht in de kruipruimte? Woon je op zandgrond (oosten land) of meer veen (westen)? etc.
Ik woon in Apeldoorn en heb een droge kruipruimte met een zandgrond.
De ruimte is ca 70 hoog. De vloer is van beton, ik weet zo even niet of dit broodjes zijn. Ik denk vlak. Het is een jaren 70 woning.
Ik heb voor de isolatie diverse offertes opgevraagd. Alleen hebben pue aangeboden ivm.toemomsige vloerverwarming.
Hiermee vervalt bodemisolatie?
Een aanbieder gaf aan dat folie niet mogelijk is ivm de breedte van de doorgangen in de ruimte.
PIR heb ik nog niet aangeboden gekregen.
Als ik hier op zoek kan ik niet echt aanbieders vinden. Of dit meer een doe het zelf klus?
Je woont dan redelijk droog, maar oude woningen kan nog wel eens betonrot in de BG vloeren optreden agv oa verkeerde toeslagen in de cement/beton, waardoor het de ijzer bewapening kan gaan roesten dat vloer constructie technisch echt gevaar loopt.
Met Tonzon en PIF folie kun je altijd nog controles doen, ook belangrijk bij verkoop van en huis als daar na gevraegd wordt! Volgespoten met PUR... vergeet het...
De ruimte is ca 70 hoog. De vloer is van beton, ik weet zo even niet of dit broodjes zijn. Ik denk vlak. Het is een jaren 70 woning.
Ik heb voor de isolatie diverse offertes opgevraagd. Alleen hebben pue aangeboden ivm.toemomsige vloerverwarming.
Een aanbieder gaf aan dat folie niet mogelijk is ivm de breedte van de doorgangen in de ruimte.
Als ik hier op zoek kan ik niet echt aanbieders vinden. Of dit meer een doe het zelf klus?
Pur = vloerverwarming slaat nergens op.
Zo'n aanbieder kun je alvast links laten liggen.
Je kunt op tig manieren de warmtetransmissie van een vloer verminderen: PUR, PIR, PIF, EPS, XPS, katoenvezel, glaswol, steenwol, luchtzakken, reflecterende folies,
Bodemisolatie is wat anders dan vloerisolatie. De meesten hier leggen een kunstof zeil op de bodem (en monteren dit aan de funderingsmuur) om de luchtvochtigheid te verbeteren. Sommigen moeten dan nog ventilatieschachten laten aanbrengen.
Bodemisolatie is vaak met schelpen of eps parels maar het is - volgens mij - nog niet evident dat dit de warmtetransmissie van je vloer positief beïnvloedt. Wel kan het de luchtvochtigheid verbeteren.
Hoe is de kruipruimte geventileerd?
Heb je toegang tot alle compartimenten?
Kun je iets zelf doen, of ben je eventueel bereid hiertoe?
Hoe zit het met leidingwerk en afvoeren moeten die beschikbaar blijven als ze er hangen/liggen?
Jaren '70 zou Manta of Kwaaitaal vloer kunnen zijn altijd eerst (laten) inspecteren voordat je het opsluit.
Heb je één of meerdere foto's?
Gewoon PUR is echt risicovol (1) voor je gezondheid maar (2) met een vloer met betonrot zul je nauwelijks de constructie achteraf kunnen controleren.
Je woont dan redelijk droog, maar oude woningen kan nog wel eens betonrot in de BG vloeren optreden agv oa verkeerde toeslagen in de cement/beton, waardoor het de ijzer bewapening kan gaan roesten dat vloer constructie technisch echt gevaar loopt.
Met Tonzon en PIF folie kun je altijd nog controles doen, ook belangrijk bij verkoop van en huis als daar na gevraegd wordt! Volgespoten met PUR... vergeet het...
Ik denk dat je dat moet relatveren. In de praktijk zal een bouwkundige keuring hoogstens de kruipruimte in loeren. bij mij 2 huizen keek ie door het luik en constateerde dat er een 2cm laagje piepschuim op de vloeren waren geplakt af--fabriek, maar een volledige controle is niet gebeurd. Of een potentiele koper dan zelf door de kruipruimte gaat kruipen? ik heb het iig niet gedaan. Later heb ik wel de aannemer gevraagd om wat foto's van de vloer te maken als ie er toch onder ligt om kabels en leidingen te trekken,
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.
@kmf
????? Dat kan een dure manier van relativeren worden.... als je die controle op betonrot niet laat doen, (*) als je een huis hebt die in de risicogroep valt, dat is wel een voorwaarde.
Kennissen van mij hebben zo'n huis en daar je als koper een onderzoekplicht hebt is er echt een controle nodig. Zij hebben het dat wel goed laten doen en het advies was, verwijderbare isolatie aan laten brengen. Gelukkig bleek er geen betonrot.
Dus doe wat er gedaan moet worden, dat is ook beter en transparanter voor meelezers die dit later lezen, dat het normaal is dat je zo'n controle kunt eisen en dat die ook werkelijk gebeurt. We kunnen als consument geen zachter heelmeesters (controleurs) gebruiken... die alleen maar door het luikje kijken....
Jammer dat je dat zelf ook niet heb laten doen/gedaan hebt, zie (*). Tis toch een gemiste kans, immers je koopt toch geen pakje boter als je een huis koopt.
Ik hoop van harte dat je nooit problemen krijgt, daar zit niemand op te wachten.
Binnenkort start ik met het naisoleren van onze vloer via het kelderplafond. Merendeel van onze kelder is kruipkelder.
Ik vroeg me af of bodemfolie ook een meerwaarde biedt in een kruipkelder die nooit nat is, dus geen plassen water bevat doorheen het jaar. De meeste use cases voor bodemfolie die ik terugzie gaan namelijk over zeer natte kelders.
route99 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:07:
@kmf
????? Dat kan een dure manier van relativeren worden.... als je die controle op betonrot niet laat doen, (*) als je een huis hebt die in de risicogroep valt, dat is wel een voorwaarde.
Kennissen van mij hebben zo'n huis en daar je als koper een onderzoekplicht hebt is er echt een controle nodig. Zij hebben het dat wel goed laten doen en het advies was, verwijderbare isolatie aan laten brengen. Gelukkig bleek er geen betonrot.
Dus doe wat er gedaan moet worden, dat is ook beter en transparanter voor meelezers die dit later lezen, dat het normaal is dat je zo'n controle kunt eisen en dat die ook werkelijk gebeurt. We kunnen als consument geen zachter heelmeesters (controleurs) gebruiken... die alleen maar door het luikje kijken....
Jammer dat je dat zelf ook niet heb laten doen/gedaan hebt, zie (*). Tis toch een gemiste kans, immers je koopt toch geen pakje boter als je een huis koopt.
Ik hoop van harte dat je nooit problemen krijgt, daar zit niemand op te wachten.
sowieso vind ik de bouwkundige keuring(en) een aanfluiting. want het is enkel visueel en ging ik zelf nog nauwkeuriger ter werk tijdens de eerste bezichtiging vind ik.
De bouwkundig adviseur dient zelf ter plaatse de afweging te maken of de kruipruimte goed en veilig geïnspecteerd kan worden en zal dit met de opdrachtgever bespreken. Dit wordt dus niet door ons bekeken of bestudeerd voordat wij de keuring gaan verrichten. Als de inspecteur besluit de kruipruimte in te gaan dan zal hij de kruipruimte steekproefsgewijs inspecteren, net als alle andere onderdelen van de woning. Een bouwkundige keuring is namelijk een visuele inspectie van algemene aard van alle onderdelen van een woning.
ik hoop ook dat ik ook nooit problemen zal krijgen. Maar van wat ik zelf heb gezien in de kruipruimte is er geen reden tot paniek. Wij zijn ook niet van plan om dit huis nog te verkopen. Maar je weet het nooit, komt hert erop aan neer en is er behoefte aan, dan laat ik de isolatie maar wegkrabben.
Het kan zo zijn/worden dat bedrijven niet meer met PUR-vervuilde materialen (PUR hecht zo goed op beton, dat krijg je nooit goed weg) mogen klussen of dat als het wel mag ze liever een schone klus aannemen..... het lijkt steeds moeilijker te worden om en vakman te krijgen en reken maar dat betonrot renoveren een expertise is en is het redelijke klus, dan hangt er ook best een stevige prijs aan. Het kan maar zo om 10 duizenden euro's gaan, de echte hoogte hangt uiteraard van de schade af. Ik heb er wel eens foto's van gezien, het kan heftig zijn.
Wij informeren alleen maar.... over je eigen "tent" ga je zelf......
[Voor 3% gewijzigd door route99 op 08-05-2023 18:08]
route99 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:07:
[...]
Het kan zo zijn/worden dat bedrijven niet meer met PUR-vervuilde materialen (PUR hecht zo goed op beton, dat krijg je nooit goed weg) mogen klussen of dat als het wel mag ze liever een schone klus aannemen..... het lijkt steeds moeilijker te worden om en vakman te krijgen en reken maar dat betonrot renoveren een expertise is en is het redelijke klus, dan hangt er ook best een stevige prijs aan. Het kan maar zo om 10 duizenden euro's gaan, de echte hoogte hangt uiteraard van de schade af. Ik heb er wel eens foto's van gezien, het kan heftig zijn.
Wij informeren alleen maar.... over je eigen "tent" ga je zelf......
inderdaad, maar daarom geef ik enkel tegengeluid en zeg ik dat mensen moeten relativeren en praktisch nadenken voor hun eigen situatie:
ben je bang voor verkoop in de toekomst, dan laat je een onderzoek uitvoeren alvorens je gaat isoleren. als zo'n betonvloer al 20 jaar stabiel is en geen schade toont, zal dat na x jaar ook niet meer hebben.
Hoeveel kost het renoveren t.o.v. complete vloer weghalen en vervangen met het op dat moment gangbare vloerelementen?
Binnenkort start ik met het naisoleren van onze vloer via het kelderplafond. Merendeel van onze kelder is kruipkelder.
Ik vroeg me af of bodemfolie ook een meerwaarde biedt in een kruipkelder die nooit nat is, dus geen plassen water bevat doorheen het jaar. De meeste use cases voor bodemfolie die ik terugzie gaan namelijk over zeer natte kelders.
Mvg
Als je kruipruimte goed droog is, dus geen muffe natte lucht of condensdruppels onderaan je vloer is het niet nodig. Het gaat vaak trouwens niet om echte plassen water, maar meer vochtige bodem die verdampt.
Bodemfolie is iets anders dan bodemisolatie. Folie leg je om te voorkomen dat optrekkend vocht uit de bodem verdampt in je kruipruimte. Bodemisolatie is het aanbrengen van isolatie op de vloer van je kruipruimte en is in meeste gevallen een veel mindere effectieve manier van isoleren.
beter is het isoleren van de vloer zelf, waar je dus ook voor aan het zoeken bent. Je keuze voor vloerverwarming betekent dat geen van de genoemde isoleermaterialen afvalt. Raar als ze dat als reden noemen. PIF (speciale bubbeltjesplastic) of tonzon(isolerende zakken, zie b.v. https://youtu.be/3TcBpfLzEbU) kan prima icm vloerverwarming. PIR of EPS (piepschuim) platen aanbrengen zal niet snel aangeboden worden omdat het iets arbeidsintensiever is. Als je bereid bent zelf aan de gang te gaan is het echter een prima keuze, zie ook de ervaringen hier op het forum.
Vanavond alvast de Bodemfolie gelegd. Ergens in de komende weken me bezig houden met bel te bevestigen aan de muur. Is op zich niet dringend want het ging eerder om de dampen, er is nooit echt water in de kelder.
Ik heb al een poos een hydrometer in de kelder, mag ik in de komende dagen een daling verwachten oiv de Bodemfolie, of is dat te hoopvol aangezien ik hem nog moet bevestigen aan de muren
@johanPo heb jij als grondwater deskundige hier een idee over?
Zoals al eerder hier beschreven ben ik ongeveer laatste week november '22 begonnen met kruipruimte aanpak en dat is allemaal uitstekend gelukt en blijkt effectief (voor isolatie van vloer met VVW).
Het was toen een droge vloer in de kruipruimte de gehele tijd tussen eind november en eind januari.
Eind januari ontstond er ineens water onder het folie en bubbeltjes plastic. De folie met bubbeltjes plastic werkte overigens perfect. Gezien de oppervlakte van m'n kruipruimte waren dat vele honderden liters en heb toen nog verwoede pogingen gedaan het weg te pompen.
Dat hielp maar een weekje en toen was er weer veel water. Veel water want op sommige plekken was er echt zo'n 10 cm waardoor het kruipen over folie net als kruipen over een waterbed was.
Sindsdien wel elke week even in de kruipruimte geweest ter controle. Deze week -begin mei dus- weer even in de kruipruimte rondgekropen en nu ineens is bijna alles weg, terwijl het toch niet ineens een droge periode is.
Ik snap er weinig van, en twijfel nu weer over m'n theorie dat het misschien aan defecte hemelwaterafvoer ligt (die water laat doorsijpelen naar kruipruimte). Buren zeggen geen last te hebben, maar vertrouw dat niet want velen zullen niet kijken.
Corresponderen naar jouw idee genoemde periodes met grondwaterstanden? Huis staat in zuid Groningen (stad). Op de grondwaterstanden sites kan ik niets zinnigs vinden.
Een gat in de tuin boren om zo de grondwaterstand te controleren is er nog niet van gekomen... (WAF is niet enthousiast )
Zoals al eerder hier beschreven ben ik ongeveer laatste week november '22 begonnen met kruipruimte aanpak en dat is allemaal uitstekend gelukt en blijkt effectief (voor isolatie van vloer met VVW).
Het was toen een droge vloer in de kruipruimte de gehele tijd tussen eind november en eind januari.
Eind januari ontstond er ineens water onder het folie en bubbeltjes plastic. De folie met bubbeltjes plastic werkte overigens perfect. Gezien de oppervlakte van m'n kruipruimte waren dat vele honderden liters en heb toen nog verwoede pogingen gedaan het weg te pompen.
Dat hielp maar een weekje en toen was er weer veel water. Veel water want op sommige plekken was er echt zo'n 10 cm waardoor het kruipen over folie net als kruipen over een waterbed was.
Sindsdien wel elke week even in de kruipruimte geweest ter controle. Deze week -begin mei dus- weer even in de kruipruimte rondgekropen en nu ineens is bijna alles weg, terwijl het toch niet ineens een droge periode is.
Ik snap er weinig van, en twijfel nu weer over m'n theorie dat het misschien aan defecte hemelwaterafvoer ligt (die water laat doorsijpelen naar kruipruimte). Buren zeggen geen last te hebben, maar vertrouw dat niet want velen zullen niet kijken.
Corresponderen naar jouw idee genoemde periodes met grondwaterstanden? Huis staat in zuid Groningen (stad). Op de grondwaterstanden sites kan ik niets zinnigs vinden.
Een gat in de tuin boren om zo de grondwaterstand te controleren is er nog niet van gekomen... (WAF is niet enthousiast )
Hi Dof, Zuid Groningen stad ken ik wel aardig. Das grondwater technisch een gevarieerd gebied. Nabij Eelde ook een deel wat hoger en zandiger en ook deels lage veen. Zandgrond reageert sneller op buien, veen voert water minder snel af.
Heb je een sloot binnen enkele tientallen meters van je huis?
Januari is in de eerste week alleen al 90 mm gevallen in grote delen van t land, das ongeveer 10% van wat in een jaar valt, maar dan in een week. Geen probleem voor je hemelwaterafvoer, wel kan je oppervlaktewatersysteem+ grondwatersysteem hier lang op reageren. Dus dat je in januari hoge grondwaterstand + vocht in de kruipruimte had gaan bij mij geen alarmbellen rinkelen. Fijn dat je folie goed werkte !
Juist omdat pompen maar beperkt effect had en het nu weer droog is lijkt te bevestigen dat het grondwater was, want reageert trager en de aanvoer is praktisch eindeloos (pompen tot je een ons weegt en volgende dag zelfde liedje) totdat de grondwaterstand weer is gedaald
Hi Dof, Zuid Groningen stad ken ik wel aardig. Das grondwater technisch een gevarieerd gebied. Nabij Eelde ook een deel wat hoger en zandiger en ook deels lage veen. Zandgrond reageert sneller op buien, veen voert water minder snel af.
Heb je een sloot binnen enkele tientallen meters van je huis?
Januari is in de eerste week alleen al 90 mm gevallen in grote delen van t land, das ongeveer 10% van wat in een jaar valt, maar dan in een week. Geen probleem voor je hemelwaterafvoer, wel kan je oppervlaktewatersysteem+ grondwatersysteem hier lang op reageren. Dus dat je in januari hoge grondwaterstand + vocht in de kruipruimte had gaan bij mij geen alarmbellen rinkelen. Fijn dat je folie goed werkte !
Juist omdat pompen maar beperkt effect had en het nu weer droog is lijkt te bevestigen dat het grondwater was, want reageert trager en de aanvoer is praktisch eindeloos (pompen tot je een ons weegt en volgende dag zelfde liedje) totdat de grondwaterstand weer is gedaald
Dank je, je antwoord is heel informatief!
Ja, achter het huis is een flinke gracht rondom een blok huizen. Maar dat water ligt een stuk lager.
Oke, dan ga ik er maar van uit dat het grondwater is wat naar boven kwam, en geen lekke hemelwaterafvoer.
Is drainage (zoals recent ter sprake kwam) dan een goed idee? Het afschot van het huis naar de straat is zo'n 0,5 mtr (vloer huis naar "kruin"van de straat). Ik zou kunnen proberen daar t.z.t. drainage naar riool aan te brengen.
Ja, achter het huis is een flinke gracht rondom een blok huizen. Maar dat water ligt een stuk lager.
Oke, dan ga ik er maar van uit dat het grondwater is wat naar boven kwam, en geen lekke hemelwaterafvoer.
Is drainage (zoals recent ter sprake kwam) dan een goed idee? Het afschot van het huis naar de straat is zo'n 0,5 mtr (vloer huis naar "kruin"van de straat). Ik zou kunnen proberen daar t.z.t. drainage naar riool aan te brengen.
Hoe oud is je huis? Als het jaren 90 woning is of jonger heb je een apart hemelwaterriool in de straat. Herken je aan 2 putten in de straat vlak bij elkaar. Zie je dat terug? Dan kan je daar prima drainage op aansluiten, de riolen liggen doorgaans minimaal 1.20 meter onder de straat dus dat zou moeten lukken . Is dat niet zo (gemengd riool) dan wordt alles wat je loost afgevoerd naar de rioolwaterzuivering. Dat is vanuit meerdere maatschappelijke reden niet wenselijk, accepteer dan die paar weken waterbed per jaar (daar is je folie ook voor )
Vandaag oriënterend bezoek gehad van een isolatiebedrijf (Plusisolatie.nl) voor vloerisolatie en spouwmuurisolatie.
Details: jaren 30 tussenwoning met houten vloer.
Voor de vloerisolatie wordt dit voorgesteld:
Icynene open-cellig watergedragen PUR, Dikte ± 14 cm, Rd-waarde 3,68 K/W
Er wordt gesteld dat dit type schuim niet vergelijkbaar is met regulier PUR schuim en geen nadelen kent.
Bodemisolatie met parels is blijkbaar geen optie vanwege de grote hoogte van de kruipruimte.
Voor spouwmuurisolatie wordt dit voorgesteld:
Knauf Supafil, Spouwbreedte ± 5 cm, Rd-waarde 1.50 m2 K/W.
Kan iemand iets zinnigs zeggen over deze materialen en eventuele risico’s?
Ik lees hier en daar allerlei horrorverhalen over PUR, steenwol en ook over spouwmuurisolatie en twijfel intussen of ik er uberhaupt aan moet beginnen, ongeacht de materialen.
Hoe oud is je huis? Als het jaren 90 woning is of jonger heb je een apart hemelwaterriool in de straat. Herken je aan 2 putten in de straat vlak bij elkaar. Zie je dat terug? Dan kan je daar prima drainage op aansluiten, de riolen liggen doorgaans minimaal 1.20 meter onder de straat dus dat zou moeten lukken . Is dat niet zo (gemengd riool) dan wordt alles wat je loost afgevoerd naar de rioolwaterzuivering. Dat is vanuit meerdere maatschappelijke reden niet wenselijk, accepteer dan die paar weken waterbed per jaar (daar is je folie ook voor )
Huis is in 1987 gebouwd en ik zag volgens mij ergens in originele bouwtekeningen dat hemelwater afvoer naar gewone riool gaat. Ik had nog zitten zoeken of er een apart hemelwaterriool is, maar dat lijkt niet het geval.
Ik kan het nog eens opvragen bij de gemeente.
Maar met “gemengd” riool wordt het huidige hemelwater toch ook via riool afgevoerd?
Colossi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:02:
Er wordt gesteld dat dit type schuim niet vergelijkbaar is met regulier PUR schuim en geen nadelen kent.
Ik zou geen PUR-schuim willen zie Nadelen Icynene Alterntieven voor hout zijn oa Tonzon zakken. Bodemfolie moet eigenlijk standard tegen vocht. Check de kopse kanten vd balken goed, kunnen rot zijn! Hoe je vocht bij de vloer weghoudt vooral langs de randen stond ca een paar maanden geleden beschreven (heb het zelf ingebracht).
Bodemisolatie met parels is blijkbaar geen optie vanwege de grote hoogte van de kruipruimte.
Leg zelf dampremmende bodemfolie voor enkele euros per m2 ben je klaar, vaak besproken hier, vind je zo.
De beoordeling van de spouw en de kwaliteit van het metselwerk oa zijn zeer belangrijk om geen vochtdoorslag te krijgen.
Als het mag is Supafil vaak OK. Zoek zelf de ervaringen hier.
Succes ... en vraag hier nog steeds door wat je niet snapt.
Ik lees hier en daar allerlei horrorverhalen over PUR, steenwol en ook over spouwmuurisolatie en twijfel intussen of ik er uberhaupt aan moet beginnen, ongeacht de materialen.
Zag vandaag in een reactie een link naar een youtube filmpje waar ik nogal van schrok. Ik hoop niet dat dit exemplarisch is voor Icynene schuim, maar ‘t is wel een waarschuwing! Huis geruineerd door Icygene schuimisolatie
Om de negatieve ban even te breken, ik heb helemaal geen problemen met Icynene, heb het in de kruipruimte.
Maar wij begonnen ook met een vochtvrije kruipruimte. Dus een goede basis.
Heb je vochtproblemen dan die eerst oplossen!, ventilatie controleren en anders bodemzeil erin.
Mocht je ooit ergens bij moeten, dan is het spul heel makkelijk te "plukken", veel makkelijker als normale pur.
Het oogt misschien niet mooi, maar ik woon niet in mijn kruipruimte gelukkig. Vloer is wel echt minder koud geworden.
Voor mij was het prijs/kwaliteit toen een goede oplossing.
Een vloer die richting de 100 jaar oud gaat.....
En veel mensen koesteren zulke mooie houten vloeren, het heeft iets authentieks.... bewoners zijn er vaak heel trots op.
Wil je die hout vloer graag zo authentiek houden?
Mss gaat ie nog vele honderden jaren mee?
Het isolatieschuim van ICYNENE is veruit het meest doeltreffend omdat het de luchtinstroom blokkeert, koudebruggen tegengaat, 25 jaar garantie biedt en geen vocht vasthoudt. De isolatie is toepasbaar in de kruipruimte, wanden, muren, vloeren en daken.
Hmm ze zijn trots op 25 jaar garantie en dan als de kwaliteit dan sterk terugloopt?
Hoe ga je dan de rest van die 100 jaar volmaken?
Of moet je dan die Icynene verwijderen? Afkrabben dus, want met wat pech zit alles ondergespoten, de houten vloer en alles wat kort in die buurt zit en niet afgedekt/geplakt was ook. Dat PUR-afval is chemisch afval, vaak moet je er voor betalen als je het naar de milieu straat brengt
En dan weer Icynene op de vloer of wat er van over is?
Erg jammer van die mooie vloer.
Neem je Tonzon zakken of een andere demontabele isolatie behoud je je mooie vloer.
Ik kan het niet voor je invullen, ik zet de info van Icynene zelf (!) even in de context van een mooie houten vloer isoleren, doe je dat wel of niet? Ik ga die beslissing niet nemen, ik draag alleen info aan die je mee kunt nemen bij je beslissing.
Je vroeg er immers om met meer info te komen:
Colossi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:02:
[Voor 10% gewijzigd door route99 op 13-05-2023 22:32]
Die Rd waarde van 3,68 is relatief laag tov wat realistisch mogelijk is. Dat is standaard minimale van het Bouwbesluit (3,7) en het minimale voor de de subsidie-eis (3,5).
Je gaat dit 1x doen dus ik zou richting de 5 gaan. Kijk je over tien jaar niet met spijt terug.
Jaren 30 tussenwoningen hebben soms een onderslagbalk op poeren, bijvoorbeeld bij de keuken, achtergevel of bij een muurdoorbraak. Als je de vloer luchtdicht maakt en de ventilatie is niet voldoende gaat die zeker vochtig worden.
Je zegt een hoge werkruimte te hebben, dat maakt je vloer juist geschikt om iets mechanisch eronder/ertussen te hangen.
Lees dit topic nog eens uitgebreid terug. Misschien nog eens naar beneden om de ventilatie, werkhoogte, balksterkte en hoh afstand te bekijken? Welke constructievloer ligt er en welke afwerkvloer leg je? Dan kunnen wij ook gerichter adviseren.
Voor je spouw ben je afhankelijk van hoe netjes het metselwerk is gedaan. Brokstukken kunnen koudebruggen vormen. Rd1,5 is niet veel maar beter dan niets. Geblazen isolatie kan uitzakken en de verdeling is niet gegarandeerd. Blazen ze te veel in is de werking suboptimaal omdat er lucht tussen de glasvezels moet zitten. Ook ff checken of je aan de bovenkant een open spouw hebt, heb al veel gelezen van eigenaren waarbij de isolatie erbovenuit waait de tuin in.
Ik durfde zelf geen icynene te laten spuiten op mijn balken in mijn jaren dertig huis. Hebben ze ook met camera gekeken in je spouw ? Zodat ze a koudebruggen zien en b diezelfde obstakels zorgen er ook voor dat de parels niet netjes uitvloeien.
En heb je toevallig een geverfd huis? Door Spouwmuur isolatie wijzigt je condensatiepunt, concreet betekent dat dat je muurverf mogelijk gaat bladderen. Tenzij het 1 laag ademende verf was.
Is deze meneer van Plus isolatie ook de kruipruimte ingeweest? Heeft hij het vocht percentage gemeten?
Icynene gaat helemaal vol zuigen met vocht en helpt je hele houten vloer naar de ***. Niet aan beginnen. Deze firma beweert online ook PIF-isolatie te doen. Risicoloos isolatiemateriaal, maar lijkt dit nergens aan te bieden. Want ja, PUR-spuiten is lekker makkelijk. Hebben ze je uberhaupt PIF-folie aangeboden?
Huis is in 1987 gebouwd en ik zag volgens mij ergens in originele bouwtekeningen dat hemelwater afvoer naar gewone riool gaat. Ik had nog zitten zoeken of er een apart hemelwaterriool is, maar dat lijkt niet het geval.
Ik kan het nog eens opvragen bij de gemeente.
Maar met “gemengd” riool wordt het huidige hemelwater toch ook via riool afgevoerd?
Klopt, met gemengd riool worden afvalwater en hemelwater samen ingezameld en afgevoerd. Verschil tussen drainage en hemelwater is dat:
het regent ongeveer maar 7% van de tijd, terwijl drainage een vrijwel constante aanvoer kan zijn. Op jaarbasis lopen de hoeveelheden voor drainage dus snel op. Dat merkte je zelf ook toen je het probeerde te verpompen
Een deel van de neerslag die ingezameld komt niet bij de zuivering terecht, dit wordt overgestort naar het oppervlaktewater omdat de capaciteit van het systeem niet berekend is hevige buien. Niet alle ingezamelde neerslag eindigt dus bij de zuivering
Drainage op een gemengd stelsel aankoppelen zorgt dus voor een vrij scherpe toename van de afvoer naar de zuivering wat gepaard gaat met meer kosten om het te verpompen maar voornamelijk ook met hogere zuiveringskosten. Stikstofverwijdering wordt lastiger, om maar niet te beginnen over medicijnverwijdering in de nabije toekomst.
Als je nou een echt grondwaterprobleem zou hebben, is het natuurlijk de afweging waard. Maar eigenlijk doet jouw folie precies wat het moet doen; namelijk het opvangen van grondwaterstandwisselingen die enkele dagen / weken per jaar voorkomen. Wezenlijk heb je dus geen probleem en zijn maatregelen zoals drainage aanleggen ook niet nodig.
Bijkomend nadeel is dat bij hoge waterstanden in het rioolstelsel jouw drainage mogelijk vol komt te staan met (verdund) afvalwater. Das niet zo hygiënisch.
@GudZ heeft een paar goede punten. qua isolatie leggen ze de lat niet zo hoog. Het is weliswaar zo dat je met isolatie met de eerste paar centimeters dikte het meeste wint, maar het is ook zo dat een iets dikkere laag vaak weinig extra moeite/tijd vraagt en dus ook niet veel kost. Financieel (besparingstijd) kan dat dus best uit en zorgt ook voor meer comfort in je huis.
Raar dat ze voor deze case überhaupt PUR adviseren. Waarschijnlijk een toko die voornamelijk PUR doet en daar dus ook goed in is en graag adviseert. Een voldoende hoge kruipruimte geeft veel mogelijkheden voor isolatietoepassingen met minder nadelen. Helemaal icm een houten vloer. Op dit forum ga je veel ervaringen zien van mensen die bij vergelijkbare situaties glas- of steenwol toepassen. Heel goed zelf te doen, zonder ingewikkeld gereedschap of veel kluservaring. De bekende aannemers zullen waarschijnlijk eerder overgaan op TONZON of PIF, omdat dat voor hun sneller te installeren is. Ik zou nog verder kijken als ik jou was.
Ik ben nog opzoek naar een stukje advies van hier.
Hier een kruipruimte van ongeveer 70cm hoog, betonnen vloer uit 1967. Totale oppervlakte 56m2. De kruipruimte bestaat uit drie delen en is volledig toegankelijk. We hebben wat bedrijven over de vloer gehad die allemaal EPS-parels of zelfs PUR adviseerden. Die heb ik dus allemaal de deur gewezen.
Zelf zitten we te denken aan PIF of Tonzon in combinatie met een bodemfolie. Onze kruipruimte is best vochtig, ondanks dat er drie ventilatieopeningen in zijn gezet. We willen het liefst een RC-waarde halen van (ruim) boven de 5 zodat we voorbereid zijn op eventuele vloerverwarming in de toekomst.
Ik zie PIF veel aangeboden worden als 60mm/80mm terwijl PIF op hun website tot wel 240mm gaat. Iemand ervaring met een bedrijf die PIF ook in grotere diktes levert?
Überhaupt ben ik nog wel wat opzoek naar bedrijven die dit soort folies installeert. Ik heb nu Takkenkamp en Tonzon. Het is vrij lastig te onderscheiden welke bedrijven 'echt' installeren. Je kunt bij veel websites offertes indienen, maar die sturen dan door naar de 'lokale installateur'. Geen idee wie dat is.
Klopt, met gemengd riool worden afvalwater en hemelwater samen ingezameld en afgevoerd. Verschil tussen drainage en hemelwater is dat:
het regent ongeveer maar 7% van de tijd, terwijl drainage een vrijwel constante aanvoer kan zijn. Op jaarbasis lopen de hoeveelheden voor drainage dus snel op. Dat merkte je zelf ook toen je het probeerde te verpompen
Een deel van de neerslag die ingezameld komt niet bij de zuivering terecht, dit wordt overgestort naar het oppervlaktewater omdat de capaciteit van het systeem niet berekend is hevige buien. Niet alle ingezamelde neerslag eindigt dus bij de zuivering
Drainage op een gemengd stelsel aankoppelen zorgt dus voor een vrij scherpe toename van de afvoer naar de zuivering wat gepaard gaat met meer kosten om het te verpompen maar voornamelijk ook met hogere zuiveringskosten. Stikstofverwijdering wordt lastiger, om maar niet te beginnen over medicijnverwijdering in de nabije toekomst.
Als je nou een echt grondwaterprobleem zou hebben, is het natuurlijk de afweging waard. Maar eigenlijk doet jouw folie precies wat het moet doen; namelijk het opvangen van grondwaterstandwisselingen die enkele dagen / weken per jaar voorkomen. Wezenlijk heb je dus geen probleem en zijn maatregelen zoals drainage aanleggen ook niet nodig.
Bijkomend nadeel is dat bij hoge waterstanden in het rioolstelsel jouw drainage mogelijk vol komt te staan met (verdund) afvalwater. Das niet zo hygiënisch.
@johanPo Superinformatie. Dank je, heel duidelijk.
Ik denk dat je gelijk hebt en ga nu even niets doen. Eerst maar even een jaar aankijken hoe het gedrag is. Dat grondwater was er ineens en is nu ook ineens weer weg. Even zien hoe dat het zich met de rest van het jaar verhoudt.
Hier een kruipruimte van ongeveer 70cm hoog, betonnen vloer uit 1967. Totale oppervlakte 56m2. De kruipruimte bestaat uit drie delen en is volledig toegankelijk. We hebben wat bedrijven over de vloer gehad die allemaal EPS-parels of zelfs PUR adviseerden. Die heb ik dus allemaal de deur gewezen.
Zelf zitten we te denken aan PIF of Tonzon in combinatie met een bodemfolie. Onze kruipruimte is best vochtig, ondanks dat er drie ventilatieopeningen in zijn gezet. We willen het liefst een RC-waarde halen van (ruim) boven de 5 zodat we voorbereid zijn op eventuele vloerverwarming in de toekomst.
Ik zie PIF veel aangeboden worden als 60mm/80mm terwijl PIF op hun website tot wel 240mm gaat. Iemand ervaring met een bedrijf die PIF ook in grotere diktes levert?
Überhaupt ben ik nog wel wat opzoek naar bedrijven die dit soort folies installeert. Ik heb nu Takkenkamp en Tonzon. Het is vrij lastig te onderscheiden welke bedrijven 'echt' installeren. Je kunt bij veel websites offertes indienen, maar die sturen dan door naar de 'lokale installateur'. Geen idee wie dat is.
je hebt je huiswerk al aardig gedaan zie ik, daar geen toevoegingen aan. Als je in de buurt van Putten woont zit daar Van de Bunt nog. Verder kan je op werkspot zoeken op PIF. Takkenkamp heeft bij een collega van mij gedaan, die was opzich tevreden.
dof schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:54:
[...]
Ik denk dat je gelijk hebt en ga nu even niets doen. Eerst maar even een jaar aankijken hoe het gedrag is. Dat grondwater was er ineens en is nu ook ineens weer weg. Even zien hoe dat het zich met de rest van het jaar verhoudt.
Als je er ter zijner tijd echt iets aan wil doen of je hebt steeds vaker "last" van. Dan kan je eens aan de gemeente vragen wanneer vervanging van het gemend stelsel gepland is. Vaak wordt het bestaande gemengd stelsel door een gescheiden stelsel (VWA en HWA/RWA) vervangen. Dan kan je eventueel een HWA (Drainage) aansluiting vragen. Met een beetje pech kan dat nog wel een jaar of 50 duren voordat ze aan de gang gaan. Mogelijk eerder als de straat opnieuw ingericht mag worden.
Als je er ter zijner tijd echt iets aan wil doen of je hebt steeds vaker "last" van. Dan kan je eens aan de gemeente vragen wanneer vervanging van het gemend stelsel gepland is. Vaak wordt het bestaande gemengd stelsel door een gescheiden stelsel (VWA en HWA/RWA) vervangen. Dan kan je eventueel een HWA (Drainage) aansluiting vragen. Met een beetje pech kan dat nog wel een jaar of 50 duren voordat ze aan de gang gaan. Mogelijk eerder als de straat opnieuw ingericht mag worden.
Goed idee, 'k heb zelfs al een mailtje verzonden met deze vraag. Thanks!
Vanmiddag een adviseur van PIF-isolatie over de vloer gehad. Voor 52m2 inclusief bodemfolie 2650 euro, voor de 80mm variant. Stuk goedkoper dan de offertes die ik eerder kreeg voor PUR.
Ik vroeg de adviseur ook of een grotere dikte mogelijk was. Hij raadde dit sterk af omdat er dan meer kieren ontstaan bij de funderingsmuren. Iemand ervaring hiermee?
Takkenkamp installeert PIF niet zelf, maar heeft een onderaannemer. Heb ik veel problemen mee, zal later t hele verhaal nog wel 's posten.
Inmiddels ligt de folie toch al meer dan een week en de vochtigheidsgraad is toch al mooi gedaald. Helemaal mooi zo.
We zien nu wel dat er op een bepaalde plaats plots wat vocht door de muur komt - geen idee of het gerelateerd is. We hebben hier eens een architect over de vloer gehad en die maakte er toen weinig problemen van. Water zoekt zich in weg, dus plaats A behandelen kan leiden tot water op plaats B, dus zolang het niet stoort, niets doen.
Vonden we op zich wel goed advies, hoe kijken jullie hier tegen aan?
Takkenkamp installeert PIF niet zelf, maar heeft een onderaannemer. Heb ik veel problemen mee, zal later t hele verhaal nog wel 's posten.
We hebben twee bedrijven voor PIF gevraagd. PRO Isolatie uit Zwolle en Takkenkamp. De eerste is afgelopen vrijdag langsgeweest en goed gesprek mee gehad. Was de 1e adviseur die de kruipruimte ook echt in geweest is. Takkenkamp komt morgen langs. Maar als ik jou begrijp kunnen we zijn bezoekje ons besparen? Ik heb geen zin in onderaannemers die er weer een bende van maken. Kun je me ook vertellen welke onderaannemer dat is?
Pieterjan94 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:41:
We hebben hier eens een architect over de vloer gehad en die maakte er toen weinig problemen van. Water zoekt zich in weg, dus plaats A behandelen kan leiden tot water op plaats B, dus zolang het niet stoort, niets doen.Vonden we op zich wel goed advies, hoe kijken jullie hier tegen aan?
Bizar advies.... dankzij de bodemfolie kun je nu beter zien dat het niet zomaar vocht is, maar nadat je de folie gelegd hebt er na 1 week al enige duidelijkheid is dat er wrs meer aan de hand is en dan is de keuze niets doen....?
Ik zou juist zeggen, wacht tot het nog beter droog is en kijk dan nog eens naar waar het lekt.
Het zal vast niet altijd makkelijk zijn om het echte lek te vinden, maar los je op dan lijkt me dat een echte opluchting. Stel dat die lekkage een begin is van iets dat over een aantal jaren veel groter is en je heb alles netjes geïsoleerd en dan kun je wrs helemaal niks meer rechtstreeks onderzoeken en moet er wellicht de nodige isolatie weggehaald worden.....niet echt fijn...
Ik las ergens, geen link bij de hand, dat mensen soms om plekken waar vermoedelijk het lek (of lekken) van boven zat (zaten), daar water met een onschadelijk kleurtje lieten stromen of dat het probleem was, kon je in de kruipruimte dat kleurtje zien. En dat deden ze dan op een andere plek met een ander kleurtje (iets van kleurstoffen waar kinds mee mogen werken?). Dan hoopten ze uiteraard dat je zo het plaats A en B probleem wat je noemt... mooi kunt tackelen.... Slim gedaan... wel checken of je een onschadelijke kleurstof neemt.
Wij hebben onlangs Tonzon - incl. bodemfolie - laten aanbrengen door BROA Vloerisolatie uit 's-Hertogenbosch. Ze reageerden snel op een offerte-aanvraag (rechtstreeks bij hen gedaan, dus niet via Tonzon) en ze konden ook snel leveren. Kosten: ongeveer € 48,-/m2 (in een vierkante kruipruimte zonder obstakels; 50 cm hoog).
Volgens hun website richten ze zich vooral op de provincie Brabant, maar wij wonen in het zuiden van provincie Utrecht en dat was geen probleem.
Allemaal netjes en snel uitgevoerd, dus wij zijn tevreden.
route99 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:34:
[...]
Bizar advies.... dankzij de bodemfolie kun je nu beter zien dat het niet zomaar vocht is, maar nadat je de folie gelegd hebt er na 1 week al enige duidelijkheid is dat er wrs meer aan de hand is en dan is de keuze niets doen....?
Ik zou juist zeggen, wacht tot het nog beter droog is en kijk dan nog eens naar waar het lekt.
Ik weet niet goed wat je bedoelt met "lekt", maar op zich is het gewoon het gevolg van hoog grondwater. Het is moeilijk te achterhalen of er een verband is met de bodemfolie, maar hoe dan ook is het erg beperkt. Het is niet eens een plasje, hooguit een vochtig plekje met wat druppels.
De Bodemfolie deed ik vooral voor de luchtvochtigheid, om het wat aangenamer te maken en dat is prima geslaagd.
Als een architect dan zegt dat het op zich weinig kwaad kan, zie ik persoonlijk niet echt redenen om er aan te twijfelen. Maar misschien dat ervaringsdeskundigen hier andere input kunnen geven of kunnen nuanceren :-)
We hebben twee bedrijven voor PIF gevraagd. PRO Isolatie uit Zwolle en Takkenkamp. De eerste is afgelopen vrijdag langsgeweest en goed gesprek mee gehad. Was de 1e adviseur die de kruipruimte ook echt in geweest is. Takkenkamp komt morgen langs. Maar als ik jou begrijp kunnen we zijn bezoekje ons besparen? Ik heb geen zin in onderaannemers die er weer een bende van maken. Kun je me ook vertellen welke onderaannemer dat is?
Isolatie Platform Nederland (IPN).
Punt met dit soort isolatie vormen is dat ze goed volgens de richtlijnen moeten worden aangebracht, anders halen ze isolatiewaarde niet. Er wordt bijvoorbeeld nog al eens nagelaten om alle naden af te sluiten waardoor er geen gesloten luchtkamers ontstaan. Voor richtlijnen check bijv Insula BLR IC-140.
Pieterjan94 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:42:
[...]Ik weet niet goed wat je bedoelt met "lekt", maar op zich is het gewoon het gevolg van hoog grondwater. Het is moeilijk te achterhalen of er een verband is met de bodemfolie, maar hoe dan ook is het erg beperkt. Het is niet eens een plasje, hooguit een vochtig plekje met wat druppels.
???????
Ik reageer toch op wat je zelf schrijft, zie quote onder... het lijken nu 2 verschillende verhalen te worden???
Pieterjan94 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:41: We zien nu wel dat er op een bepaalde plaats plots wat vocht door de muur komt - geen idee of het gerelateerd is. We hebben hier eens een architect over de vloer gehad en die maakte er toen weinig problemen van. Water zoekt zich in weg, dus plaats A behandelen kan leiden tot water op plaats B, dus zolang het niet stoort, niets doen.
Dus op deze manier kan ik er heel weinig mee. De verhalen verschillen me teveel. In het oorspronkelijk verhaal niks over grondwater.
Takkenkamp (of wellicht onderaannemer) heeft PIF bij een collega gedaan in Nijmegen, ging zonder problemen.
Snap niet helemaal waarom een dikkere pif laag problemen zou geven bij de aansluiting met de funderingsmuur. PIF is in essentie al laagjes bubbeltjesfolie dat afgesloten gestapeld is. Waarom zou een dikkere laag dan problemen geven ?
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details