Bij het topic over spouwmuurisolatie werd naar
o.a. schuim beton met eventueel VV en dunne droogbouw VV systemen als WARP een flinke zijstap gemaakt. Ik maakte er zelf ook deel van uit om teveel in dat andere topic daar over off-topic te gaan. Laten we hier verder gaan met
nat- en droogbouw VV-vloeren met hun keuzes t.a.v. isolatie of na-isolatie en hun voor- en nadelen in aanleg, gebruik en verbruik (of wat er nog meer bij komt). Hier is het imho echt wel on-topic en het is ook boeiend!
Systemen als WARP, zijn droogbouwverwarmingssystemen, dus op bestaande vloeren tegenover natbouwerwarming als je de verwarming in de natte betonvloer legt.
Bij zulke droogbouw systemen wijken vaak op meer punten af, vooral als je ze niet in freest in een bestaande betonnen vloer, maar ze op een bestaande betonnen, houten of andere vloer wilt leggen. WARP, is maar een voorbeeld ervan, maar die systemen zijn vaak allen vrij dun, hebben vaak dunne aluminium warmteverspreiders. Als dus niet in de betonnen vloer wilt frezen of geen geschikte vloer daarvoor hebt en je wilt niet of heel weinig van je deuren af moeten zagen dan zijn zulke dunnen opbouwsystemen een optie.
Vooral als je warmtevraag vrij klein is, dan zou je met dunnere buizen uit kunnen. Hoe dun dat is iets om met een expert door te nemen voor het huidige warmteafgifte systeem en als dat nog geen WP ook te voldoen aan wat er voor een WP nodig zou zijn.
@
Franciesco geeft aan dat je een dikke vloer moet hebben, omdat je een buffer nodig hebt.
Er zit in welk VV-systeem dan ook, nooit voldoende water om als buffer te kunnen dienen. Dus zegt hij - net als ik - dikke vloer.
Ik denk we hier bij wat jullie zo benoemen, te maken hebben met klassieke systemen die dat principe gebruiken, maar voor die dunne droogbouwsystemen die snel reageren kunnen hoef je de vloerverwarming echt niet de hele dag aan te hebben. Daar kan heel veel energiewinst inzitten, mits de vloer zelf heel goed geïsoleerd is en het huis zelf verder ook minimaal redelijk goed geïsoleerd is.
Bij een dikke vloer met VV moet je de BG-vloer ook heel goed isoleren want anders verlies je de hele dag relatief veel warmte puur omdat er zoveel warmte in die vloer zit en je de VV van zulke dikke vloer zelden uitzet hooguit van nachtverlaging toepast. De combi van een grotere bijna permanente delta-T en hoge massa v/d betonnen VV vloer is zo groot dat er maar warmte kan blijven stromen of je zou voor schuimbeton naar Rc van 5-6 of zo moeten gaan, wat bij een dun opbouwsystem niet optreedt, die delta-T is er veel minder permanent omdat er geen massa met veel warmte is.
Tis maar hoe je dat bekijkt, ik bekijk het zo dat de warmte die je er niet in hoeft te stoppen, ook niet verloren kan gaan, dat is de eerste energie winstklapper die er gemaakt kan worden. Jullie bekijken dat anders, althans zo begrijp ik het.
Eigenlijk zou je dit getalsmatig naast elkaar willen zien, de warmte integraal die je erin stopt versus de warmte verlies integraal, die getallen ken ik niet en onderling 2 huizen met ieder hun systeem vergelijken o.b.v het gasverbruik lijkt me niet echt Ok om betrouwbare data te genereren, omdat er bijna altijd meer verschillen zijn tav het huis en het bewonersgedrag.