Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 89 90 91 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
Brent schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Dom om het af te sluiten (lopen er kabels/leidingen?), dom om het niet eerste van ventilatie te voorzien.
Nee, er lopen geen leidingen. Alternatief was doorbraak maken in de fundering, maar daar ga ik niet aan beginnen. Dus wellicht niet ideaal, maar het staat vast dat het onbereikbaar zal zijn (was het voor begin van de verbouwing ook).

Kun je wat uitgebreider reageren waarom de opties die ik voorstel niet goed zijn?
- Hoe ik het interpreteer: als ik het afvul is er geen ventilatie meer mogelijk. Die is er toch al zeer weinig. Dus creëer ik in principe een grote isolatielaag met stilstaande lucht. Voor het deel waar ik toch niet meer in kom (Deel 1), een optie?
- Wat is er mis met PUR spuiten los van het risico op verkeerde menging/gassen? Voor Deel 2

Er is geen (onder)aannemer te vinden die met vaste platen aan de gang gaat in een ondiepe kruipruimte, en zoals gezegd ga ik er zelf niet aan beginnen.

Vochtscherm beneden geeft wellicht wel nog toegevoegde waarde voor Deel 2?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:59
wtu schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Nee, er lopen geen leidingen. Alternatief was doorbraak maken in de fundering, maar daar ga ik niet aan beginnen. Dus wellicht niet ideaal, maar het staat vast dat het onbereikbaar zal zijn (was het voor begin van de verbouwing ook).
Ander alternatief is twee gaten boren (zodat het kan tochten en vocht eruit kan). Ik heb dat ook buiten mijn tonzon mannetje om gedaan, die eronderdoor wou graven.
Kun je wat uitgebreider reageren waarom de opties die ik voorstel niet goed zijn?
- Hoe ik het interpreteer: als ik het afvul is er geen ventilatie meer mogelijk. Die is er toch al zeer weinig. Dus creëer ik in principe een grote isolatielaag met stilstaande lucht. Voor het deel waar ik toch niet meer in kom (Deel 1), een optie?
Je geeft aan dat het nat is: zoals je hier en op youtube kunt vinden gaan die bolletjes na een jaar of 10 vocht opnemen/vergaan, en dan klinkt het alsof je een spons onder je beton hebt gelegd. Dat lijkt mij een goede manier om snel van je vloer af te komen :P

Indien echt nat, zou ik altijd folie doen (en anders ook ;)).
- Wat is er mis met PUR spuiten los van het risico op verkeerde menging/gassen? Voor Deel 2
Het is geen lekker spul, in de minst geventileerde ruimte die je hebt. Maar buiten dat, het is onhandig, want als je ergens bij moet/beton wil inspecteren, mag je pellen en het erna opnieuw op spuiten. Tonzon hang je even aan de kant. Dan nog is 25cm PUR stukken duurder dan bijv. Tonzon, of je doet het minder dik en dan heb je minder isolatie.
Er is geen (onder)aannemer te vinden die met vaste platen aan de gang gaat in een ondiepe kruipruimte, en zoals gezegd ga ik er zelf niet aan beginnen.
Bij mij hangt er Tonzon+bodemfolie in een kletsnatte kruipruimte van ~40cm (klinkt vergelijkbaar?). Geen platen oid. Ging prima.
Vochtscherm beneden geeft wellicht wel nog toegevoegde waarde voor Deel 2?
Als je hiermee bodemfolie bedoelt, zou ik dat overal neerleggen ja.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Nixxing
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:36
route99 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:10:
@Nixxing Kit houten latjes (rachelen) tegen de beton (ff kort ondersteunen) en zet met daarvoor bedoelde pluggen de EPS platen op het rachel werk vast. Voordeel: Het kan altijd zonder schade er vanaf gehaald worden en bij direct de EPS vast te kitten niet.
Lijkt wel een goed idee, maar de vloerplaat werd ter plekke gegoten en is niet overal even effen. Vandaar dat ik dacht dat PU lijm dat wat zou kunnen vereffenen.

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
Brent schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:43:
[...]

Ander alternatief is twee gaten boren (zodat het kan tochten en vocht eruit kan). Ik heb dat ook buiten mijn tonzon mannetje om gedaan, die eronderdoor wou graven.

[...]

Je geeft aan dat het nat is: zoals je hier en op youtube kunt vinden gaan die bolletjes na een jaar of 10 vocht opnemen/vergaan, en dan klinkt het alsof je een spons onder je beton hebt gelegd. Dat lijkt mij een goede manier om snel van je vloer af te komen :P

Indien echt nat, zou ik altijd folie doen (en anders ook ;)).

[...]

Het is geen lekker spul, in de minst geventileerde ruimte die je hebt. Maar buiten dat, het is onhandig, want als je ergens bij moet/beton wil inspecteren, mag je pellen en het erna opnieuw op spuiten. Tonzon hang je even aan de kant. Dan nog is 25cm PUR stukken duurder dan bijv. Tonzon, of je doet het minder dik en dan heb je minder isolatie.

[...]

Bij mij hangt er Tonzon+bodemfolie in een kletsnatte kruipruimte van ~40cm (klinkt vergelijkbaar?). Geen platen oid. Ging prima.

[...]

Als je hiermee bodemfolie bedoelt, zou ik dat overal neerleggen ja.
Blijkbaar ben jij Tonzon fan. Op basis van eerder research had ik hiervan toch een erg hoog "wij van WC-eend...." gevoel, met beperkte onderbouwing. Is dat intussen anders?

Zijn er nog andere meningen?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:59
wtu schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:22:
[...]

Blijkbaar ben jij Tonzon fan. Op basis van eerder research had ik hiervan toch een erg hoog "wij van WC-eend...." gevoel, met beperkte onderbouwing.
Ik geloof dat je slechts alle onderbouwing naast je neer legt, die is ruim aanwezig in het topic.

Leuk dat je mijn inzet bedankt met een jij-bak trouwens.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:01
[...]
Zijn er nog andere meningen?
Begaanbaar maken doormiddel van doorbreken. Eventueel uitdiepen en drainage aanbrengen om water weg te leiden. Alsnog platen tegen de vloer aanbrengen. Als het de enige plek die vochtig is of water staat en ondieper is dan de rest zou ik toch willen weten waar het vandaan komt. Of het financieel een aardige oplossing is, is vraag twee :) Dan is een bodemfolie mogelijk een goed alternatief.

[Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 01-03-2023 16:55]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:00

route99

just passionately curious...

[...]Blijkbaar ben jij Tonzon fan. Op basis van eerder research had ik hiervan toch een erg hoog "wij van WC-eend...." gevoel, met beperkte onderbouwing. Is dat intussen anders? Zijn er nog andere meningen?
Zou je je onderbouwing met checkbare rapporten/literatuur kunnen aanvullen?

Mijn Tonzon rapporten/rapportjes lijst ziet er zo uit:
  • Van Dijk: Berekening warmteweerstand van samenstel van folies met lage emissiefactor, 2001 rapport nummer: TNO-2001-G&I-R044
  • Onderzoek naar de natuurlijke veroudering van reflecterende folie zoals toegepast als vloerisolatie, met TONZON Thermokussens, BDA Ingenieursbureau: 15-B-0921 17 december 2015
  • NTA 8800 Basisopname van Tonzon Driekamer Horizontaal reflecterende foliesystemen voor vloeren Thermoskussens loshangend onder de vloer Ingangsdatum verklaring 13-07-2021 Het rapport bevat een tabel met de behaalde isolatiewaarden.
Downloadlink https://wetransfer.com/do...b9c520230301181916/141fea
1 item Rapporten-TNO.zip 6,53 MB
ik zie jouw lijstje graag ook hier verschijnen, graag met pdf als ze niet gelinkt zijn. _/-\o_ 8) (y)

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:24
In onze nieuwe woning (bouwjaar '83) gaan we flink verbouwen, waaronder het plaatsen van vloerverwarming. De huidige betonnen broodjes-liggervloer heeft een dikke isolatielaag van polystyreen, volgens het bestek dat is gebruikt bij de bouw Rc 1,5. Zijn er mogelijkheden om vanuit de kruipruimte verder te isoleren of beter vanaf de boven(vloer)kant?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:27
zekerz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:03:
In onze nieuwe woning (bouwjaar '83) gaan we flink verbouwen, waaronder het plaatsen van vloerverwarming. De huidige betonnen broodjes-liggervloer heeft een dikke isolatielaag van polystyreen, volgens het bestek dat is gebruikt bij de bouw Rc 1,5. Zijn er mogelijkheden om vanuit de kruipruimte verder te isoleren of beter vanaf de boven(vloer)kant?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goede kruipruimte lijkt me. Folie met bubbeltjesplastic eronder op de grond leggen en PIR platen tegen plafond. Althans zo heb ik het gedaan (en vele anderen) en is terug te vinden in dit forum met ook foto's. Even terugbladeren (mijne richting dec 22) ...

• zekerz
dof schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Goede kruipruimte lijkt me. Folie met bubbeltjesplastic eronder op de grond leggen en PIR platen tegen plafond. Althans zo heb ik het gedaan (en vele anderen) en is terug te vinden in dit forum met ook foto's. Even terugbladeren (mijne richting dec 22) ...
Bedankt, en duidelijke info en foto's in je posts!
Tijdens de bouwtechnische keuring werd verteld dat er niks tegen de huidige isolatie bevestigd kon worden, maar als ik hier lees moet dat geen probleem zijn?
Er zit wel veel 'hoogte'verschil in de isolatie, is dat dan op te vullen met glaswol?

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
zekerz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:09:
[...]

Tijdens de bouwtechnische keuring werd verteld dat er niks tegen de huidige isolatie bevestigd kon worden, maar als ik hier lees moet dat geen probleem zijn?
Er zit wel veel 'hoogte'verschil in de isolatie, is dat dan op te vullen met glaswol?
high tack kit heeft een hoge initieel kleefgehalte, eventueel een stutje eronder voor een aantal uren. Zou goed moeten werken. Als je eerst de bodemfolie aanbrengt heb je ook geen last van druppels op het plafond waardoor de hechting minder zou kunnen zijn. Glaswol in de holtes is prima. Verder gaf @dof al de koninklijke route

• dof
zekerz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:09:
[...]

Mits de huidige isolatie goed vast zit is er prima tegenaan te plakken met kit en/of met die stokjes waaraan ik refereerde.

En ja, om luchtstroming in de geulen te voorkomen heb ik glaswol gebruikt. Zoals je ook op m'n foto's kunt zien.

Maar zoals @route99 ook al noemde kun je proberen het zonder kit te doen en dan met paraplu pluggen en gaten boren. Maar dat was me echt teveel werk met 120 platen van 60cmx120cm.

Overigens heb ik een paar week geleden 1 plaat weer los moeten trekken omdat ik er voor een cv leiding bij moest. Dat ging goed in de zin dat ik niet de tempex los trok, maar het ging los bij het aluminium van de PIR plaat waar deze aan de kit vast zat. Ik kon daarna het aluminium van de uitgedroogde kit aftrekken en het was weer ongeveer zoals het origineel was. Het originele tempex tegen de vloer bleef mooi intact. De PIR plaat overleefde het niet maar dat was ook logisch aangezien ik het ook in stukken los moest halen.

't Was trouwens flink trekken aan de stukken PIR plaat, de kit zorgt er voor dat de platen erg goed vastzitten.

Disclaimer er bij dat dit in mijn situatie het geval was.

• route99

route99

dof schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:38:
[...]Maar zoals @route99 ook al noemde kun je proberen het zonder kit te doen en dan met paraplu pluggen en gaten boren. Maar dat was me echt teveel werk met 120 platen van 60cmx120cm.

Overigens heb ik een paar week geleden 1 plaat weer los moeten trekken...............n en het was weer ongeveer zoals het origineel was. Het originele tempex tegen de vloer bleef mooi intact. De PIR plaat overleefde het niet maar dat was ook logisch aangezien ik het ook in stukken los moest halen.
Nu was het bij jou maar 1 plaat maar als er een hele buis over de lengte v/e huis vervangen moet worden en zeker als de buis schuin loopt, dat is de schade tig maal groter en dan is het veel duurzamer om het demonteerbaar vast te zetten. Tis ook een puntje qua de duurzaamheidsbijdrage.

Dank voor je feedback (y)

• zekerz
[...]

En ja, om luchtstroming in de geulen te voorkomen heb ik glaswol gebruikt. Zoals je ook op m'n foto's kunt zien.
Heb je dit dan nog extra afgesloten bij de muren, of is dat niet nodig?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• dof
zekerz schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Heb je dit dan nog extra afgesloten bij de muren, of is dat niet nodig?
De platen liggen vrij precies tegen elkaar aan en over de overgang heb ik nog alu tape over geplakt. De platen die tegen de zijmuur zitten, zitten meest redelijk strak daar tegenaan, en die spleten (voor zover ze er nog waren) heb ik ook niet meer extra gevuld want dat leek me overbodig. En dan zou ik ook met pur of zo moeten werken en dat wilde ik sowieso absoluut niet.

Hieronder onder zie je een beetje een doorsnede van de lagen.
Achtereenvolgend van bovenaf: vloertegel -> betonvloer -> laag tempex -> glaswol -> PIR plaat.

Dat ronde gat is 1 van de twee 50mm gaten die ik boorde voor de toegang naar de vloerverwarmings verdeler (ander project, WP installatie :)).

Nadat alle leidingen er in zitten kon ik de isolatie weer op orde brengen. Glaswol kun je er zo tussendrukken natuurlijk, en de PIR platen kun je redelijk makkelijk snijden met een groot mes (zagen geeft enorme rommel)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:49
Dat zijn best dikke PIR platen!

[Voor 95% gewijzigd door Activate op 05-03-2023 09:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dof
Activate schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:36:
Dat zijn best dikke PIR platen!
Klopt, 15 cm platen. Ik heb de ruimte en de aanschaf was een goede deal, vandaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:49
We zijn zelf op dit moment bezig met het dak isoleren met 140 mm PIR.

Hierop brengen we weer EPDM aan.

Maar dat hoort niet in dit topic thuis....

Acties:
  • +8Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:54
Zojuist weer - in 3 sessies - de kruipruimte ingedoken. Vorige week heb ik al in een dubbele sessie een zooi troep eruit gehaald en nu nog meer.

Ik heb eerder deze week wat Gardena hark-spul gekocht en zodoende kon ik veel klein steen wegharken. Het hele gedeelte onder de gang/toilet/keuken is schoon (genoeg). Het grotere deel onder de woonkamer wordt een grotere uitdaging, ik krijg het toch snel benauwd in dat krappe hol.

Een stukje beeldvorming van het verschil tussen vorige week en nu:

Dit deel moet dus nog helemaal:

Over 3 weken komt een installateur een offerte maken voor Tonzon isolatie. Dan hoor ik ook wel of hij die andere ruimte oppakt, of dat ik dit ook zelf ga doen.

Ik had een led-TL mee naar beneden genomen, goed licht scheelt wel echt heel veel voor een goed gevoel moet ik zeggen.

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:08

Voor ons toekomstige huis kreeg ik deze foto door van de oude eigenaar over hoe de kruipruimte er uit ziet. Dit is toegankelijk via een klein luikje ergens in de hoek van de woonkamer. Zien jullie mogelijkheden om hier te isoleren zonder al het hout er uit te halen?

Het huis staat hoog en op een goede zandgrond, dus het blijft altijd droog.

• johanPo
woutervt schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:23:
[Afbeelding]

Voor ons toekomstige huis kreeg ik deze foto door van de oude eigenaar over hoe de kruipruimte er uit ziet. Dit is toegankelijk via een klein luikje ergens in de hoek van de woonkamer. Zien jullie mogelijkheden om hier te isoleren zonder al het hout er uit te halen?

Het huis staat hoog en op een goede zandgrond, dus het blijft altijd droog.
Ken nog niemand die polaroids van zn kruipruimte maakt.. A first time for everything. Eerste begin is dat je er zelf door past. Je zal waarschijnlijk wat aarde moeten schuiven om onder die balken te passen. Maar glas- of steenwol moet je er wel door krijgen.

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:41
Bij mij soortgelijke situatie, enkele weken geleden vol gespoten met eps korrels. Met ventilatie.

De houten vloer heb ik geëgaliseerd met die dunne houten platen, folie, groene platen 4 mm en laminaat als afwerking.

Isolatie onder je vloer kan ook prima, paar dagen werk voor 2, maak het gat wat groter of meerdere gaten, het hout leg eenvoudig terug of vervang een stukje.

Je zit lekker droog in de kelder, dat scheelt veel kopzorgen, succes met je verbouwing

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-03 10:58
Ik had hier eerder al wat advies gevraagd voor het na-isoleren van de kruipruimte in onze nieuwe woning. De situatie is een oude woning met houten vloer en een ondiepe, vochtige, kruipruimte. In een eerdere post kwam toen het leggen van bodemfolie naar voren, dat sprak mij wel aan.

Nu we de sleutel hebben, heb ik ook eindelijk zelf goed kunnen kijken en ben ik op een lastig punt gestuit. De afvoer loopt in de lengterichting van de kruipruimte. Bij de achtergevel komt de afvoer binnen vanuit de berging en bevindt deze zich ruim boven de bodem van de kruipruimte. Halverwege gaat de afvoer over in de originele gresbuis, en deze ligt op de bodem van de kruipruimte. Nabij de voorgevel is deze bijna volledig onder de bodem van de kruipruimte. Zie ook onderstaande schets (niet op schaal) en foto's. Hierdoor weet ik even niet goed hoe ik de bodemfolie het beste kan leggen. Nabij de achtergevel wil je hem in principe onder de afvoer door leggen, richting de voorgevel kan dit niet meer. Er moeten dan, denk ik, twee stukken bodemfolie elkaar overlappen, maar hoe zorg ik ervoor dat dit volledig waterdicht is? Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit soort aansluitingen?

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:08
johanPo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Ken nog niemand die polaroids van zn kruipruimte maakt.. A first time for everything. Eerste begin is dat je er zelf door past. Je zal waarschijnlijk wat aarde moeten schuiven om onder die balken te passen. Maar glas- of steenwol moet je er wel door krijgen.
In 1992 waren ze nog niet zo digitaal ;)
Heb de sleutel ook nog niet, dus kan zelf nog niet de vloer aan de kant halen om even zelf verder te kijken naar mogelijkheden.

Heb binnenkort een vrijblijvend advies van een bedrijfje. Die dachten vooral aan het volblazen met EPS, wellicht via een gat vanaf buiten gezien de moeilijke bereikbaarheid.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• johanPo
woutervt schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:10:
[...]

In 1992 waren ze nog niet zo digitaal ;)
Heb de sleutel ook nog niet, dus kan zelf nog niet de vloer aan de kant halen om even zelf verder te kijken naar mogelijkheden.

Heb binnenkort een vrijblijvend advies van een bedrijfje. Die dachten vooral aan het volblazen met EPS, wellicht via een gat vanaf buiten gezien de moeilijke bereikbaarheid.
Zal vast en zeker volblazen met EPS zijn. Dat is easy money en in ondiepe kruipruimtes werken houden ze vaak niet van. Als je je goed inleest en het forum doorspit kom je vast en zeker tegen dat:
  • Je kruipruimte niet tot aan de nok wordt gevuld. Dit kan ook niet, omdat je kruipruimte dan niet meer ventileert. Deze verse ventilatielucht komt van buiten en is kouder dan temperatuur van de bodem eronder. Je isolatie is vanaf punt 0 dus al 'lek'
  • De grondbodem is relatief warm. Door bodemisolatie zorg je ervoor dat deze bodemwarmte je ventilatielucht niet meer opwarmt in de winter, deze wordt dus nog kouder.
  • Als ooit een leiding lek is of vervangen moet worden, succes om een loodgieter / installateur / elektricien te vinden die zin heeft die kruipruimte in te gaan
  • Vanuit milieutechnisch oogpunt is het geen goede oplossing. Kleine bolletjes kunnen makkelijk in de omgeving terecht komen en breken lastig af. EPS platen kun je nog makkelijk recyclen, met die bolletjes zit je op slopershoogte

• johanPo
remcovp schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:10:
Ik had hier eerder al wat advies gevraagd voor het na-isoleren van de kruipruimte in onze nieuwe woning. De situatie is een oude woning met houten vloer en een ondiepe, vochtige, kruipruimte. In een eerdere post kwam toen het leggen van bodemfolie naar voren, dat sprak mij wel aan.

Nu we de sleutel hebben, heb ik ook eindelijk zelf goed kunnen kijken en ben ik op een lastig punt gestuit. De afvoer loopt in de lengterichting van de kruipruimte. Bij de achtergevel komt de afvoer binnen vanuit de berging en bevindt deze zich ruim boven de bodem van de kruipruimte. Halverwege gaat de afvoer over in de originele gresbuis, en deze ligt op de bodem van de kruipruimte. Nabij de voorgevel is deze bijna volledig onder de bodem van de kruipruimte. Zie ook onderstaande schets (niet op schaal) en foto's. Hierdoor weet ik even niet goed hoe ik de bodemfolie het beste kan leggen. Nabij de achtergevel wil je hem in principe onder de afvoer door leggen, richting de voorgevel kan dit niet meer. Er moeten dan, denk ik, twee stukken bodemfolie elkaar overlappen, maar hoe zorg ik ervoor dat dit volledig waterdicht is? Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit soort aansluitingen?
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan ervoor kiezen twee stukken aan de uiteinden wat omhoog te vouwen en aan elkaar te plakken, of één stuk te vouwen in een flap en daar één zijkant uitsnijden. Doel in beiden gevallen is om te zorgen dat de te plakken verbinding hoog in de lucht zit en er dus geen grondwater o.i.d. doorkomt. Hier nog wat inspiratie: https://youtu.be/irrbx6fwEV8?t=293

Acties:
  • +1Henk 'm!

• route99

route99

woutervt schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:10:
[...]Heb binnenkort een vrijblijvend advies van een bedrijfje. Die dachten vooral aan het volblazen met EPS, wellicht via een gat vanaf buiten gezien de moeilijke bereikbaarheid.
Dat wordt wel vaker gedaan met te lage hoogtes, maar aangezien het hout betreft zou ik hier wel oppassen.
Hoe ga je nl controleren dat overal de laag even dik is?
Je wilt het zand egaal afdekken en niet dat er ergens, zeker langs een koude funderingsmuur niks ligt.... dat kan dan een koudebrug worden en vocht op komen en als er dan amper of geen ventilatie is kan dat voor de vloer een vocht risico zijn.
En soms kan een omgeving in je buurt veranderen, het feit dat het zand nu droog is, is geen garantie dat het in de toekomst ook zo blijft, daar is het wel nuttig voor om daar op te anticiperen.
Ga het iig niet volschuimen met PUR, dat noemde je niet, maar doe het nooit, als het daar mis gaat en de vloer moet eruit dan is dat met de PUR vervuilde vloer chemisch afval .... en ook zonde v/d houten vloer.

Kun je er een expert bij halen, (heeft de gemeente energie adviseurs?) op afstand is dit niet te beoordelen wat er nog meer mis kan gaan?
Hoe ventileert de spouw bijvoorbeeld? Is daar nog een verbinding met de kruipruimte mee?

Je moet bij isoleren echt het hele plaatje van het huis meenemen om niet over een aantal jaren als het mis gaat te zeggen... oef, als we dat toen geweten hadden..... |:( .

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-03 10:58
johanPo schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 06:53:
[...]

Je kan ervoor kiezen twee stukken aan de uiteinden wat omhoog te vouwen en aan elkaar te plakken, of één stuk te vouwen in een flap en daar één zijkant uitsnijden. Doel in beiden gevallen is om te zorgen dat de te plakken verbinding hoog in de lucht zit en er dus geen grondwater o.i.d. doorkomt. Hier nog wat inspiratie: https://youtu.be/irrbx6fwEV8?t=293
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. In het filmpje gaat het om een verticale buis, maar hier is het dus een in de lengterichting van het huis lopende buis, die bij de ene gevel nog hoog in de kruipruimte ligt en bij de andere gevel nagenoeg onder de grond ligt.

• johanPo
remcovp schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. In het filmpje gaat het om een verticale buis, maar hier is het dus een in de lengterichting van het huis lopende buis, die bij de ene gevel nog hoog in de kruipruimte ligt en bij de andere gevel nagenoeg onder de grond ligt.
Ik snap je situatie en goed dat je nog even om extra toelichting vraagt. Zoals je zelf al zegt is het niet overal haalbaar om het folie boven de buis te hangen, aangezien deze deels ruim boven de bodem is gesitueerd. Je moet dus ergens een punt langs de leiding kiezen waar je een knip maakt en het folie tot daar boven de leiding legt en daar voorbij onder de leiding laat lopen.

Hoe je deze knip netjes wegwerkt is voor een leiding op afschot niet heel anders dan voor een verticale leiding, vandaar dat ik dacht dat het filmpje een aardig idee geeft van hoe dit folie technisch afgehecht kan worden.

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Hoe gaat de subsidie in z'n werk? Ik kan via een bevriende aannemer isolatie inkopen en hij wil mij dan een factuur hiervoor sturen en helpen arbeid rekent hij niet omdat ik hem ook met een klusje help ik zit dan eigenlijk met de totale waarde onder het subsidiebedrag accepteren ze dit?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:50
H143 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:08:
Hoe gaat de subsidie in z'n werk? Ik kan via een bevriende aannemer isolatie inkopen en hij wil mij dan een factuur hiervoor sturen en helpen arbeid rekent hij niet omdat ik hem ook met een klusje help ik zit dan eigenlijk met de totale waarde onder het subsidiebedrag accepteren ze dit?
Je geeft zelf al antwoord op je vraag. Zie ook de volgende linkjes:
https://www.milieucentraa...n-besparen/vloerisolatie/
https://www.rvo.nl/subsid...n#bodem--of-vloerisolatie
De uitvoering moet u laten doen door een bouwinstallatiebedrijf. U krijgt geen subsidie als u de uitvoering zelf doet.

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
In principe laat ik het ook door een erkende aannemer doen en help ik hem daarbij ik krijg er ook gewoon een factuur voor maar hoef alleen de arbeid niet te betalen

• route99

route99

Ons antwoord/ interpretatie is imho niet bepalend, vraag het rechtstreeks bij het RVO:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/contact/particulieren
Heeft u vragen over de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE)....? Neem dan contact met ons op. U kunt ons op verschillende manieren bereiken.

[Voor 10% gewijzigd door route99 op 13-03-2023 12:35]

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48
Van het weekend in de kruipruimte van de woning (2016) gedoken om te kijken of ik de loze leiding die naar de tuin loopt te kunnen vinden. Helaas heb ik de loze leiding niet in de kruipruimte kunnen vinden, echter vond ik wel een laagje water (ca 10/15 cm).

Zodoende ben ik eigenlijk gaan na denken over hoe ik het beneden droog zou kunnen krijgen? Maar lees diverse dingen. Zo ben ik Tonzon tegengekomen, echter lijkt mij dat in mijn geval niet interessant want qua vloerisolatie lijkt er een dikke laag schuim al te zitten:

Mijn doel is voornamelijk om de boel droog te krijgen c.q. houden. Elders kwam ik zand/schelpen tegen, een natuur product of EPS korrels? Wie heeft voor mij de gouden tip :-)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij staat er ook wel eens wat water in, komt denk ik doordat het allemaal kleigrond is, ik denk dat er niet zo veel aan te doen is. In de garage is het ook bij de watermeter die in een put onder de garage zit, daar pomp ik het nog wel eens leeg als het te erg wordt (1 keer per jaar misschien).

[Voor 6% gewijzigd door Marzman op 14-03-2023 10:01]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• route99

route99

beyazz06 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:50:
Zodoende ben ik eigenlijk gaan na denken over hoe ik het beneden droog zou kunnen krijgen?
[quote]Dat kan alleen al met dampdichte folie van oa Tonzon (oranje, tot 7m breed uit 1 stuk). Dit is zo vaak voorbij gekomen, zoek zelf ff op.
Tegen de muur opzetten laat het aansluiten bij de isolatie daar.
Wil je nog meer zekerheid ivm de waterhoogte en dat de folie altijd blijft drijven: Plaats een dichte bubbeltjes folie er onder en daar op die dampdichte folie. Zelf doen, een aantal honders euro, beetje afh v/h montagemateriaal. Tips genoeg al hier zoek ze op.
want qua vloerisolatie lijkt er een dikke laag schuim al te zitten.
Wat is je Rc waarde volgens het bestek? Die moet aan het Bouwbesluit van toen voldoen.
Meer mag altijd.... als dat wenselijk is.
Hoeveel kruipruimte hoogte heb je nu nog over?

• BlueSS50
  • Laatst online: 15:09
beyazz06 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:50:
Van het weekend in de kruipruimte van de woning (2016) gedoken om te kijken of ik de loze leiding die naar de tuin loopt te kunnen vinden. Helaas heb ik de loze leiding niet in de kruipruimte kunnen vinden, echter vond ik wel een laagje water (ca 10/15 cm).

Zodoende ben ik eigenlijk gaan na denken over hoe ik het beneden droog zou kunnen krijgen? Maar lees diverse dingen. Zo ben ik Tonzon tegengekomen, echter lijkt mij dat in mijn geval niet interessant want qua vloerisolatie lijkt er een dikke laag schuim al te zitten:
[Afbeelding]

Mijn doel is voornamelijk om de boel droog te krijgen c.q. houden. Elders kwam ik zand/schelpen tegen, een natuur product of EPS korrels? Wie heeft voor mij de gouden tip :-)
[Afbeelding]
De vraag die bij mij op komt: Waarom zou je het droog willen hebben? het vocht trekt echt niet de woning in.
Schelpen werken hiervoor niet omdat het water gewoon uit de grond komt.

Het enige wat zou werken is dan dampdichte folie op de bodem leggen en tot aan de onderkant vloer door laten lopen. maar hier mag dan echt geen gaatje in zitten omdat het water gewoon onder de folie komt te staan.
Het grondwater komt dan onder de folie te staan maar is nog steeds in aanraking met de muren.

Ik zou het niet aanhalen, zeker niet met een huis van 2016.

Heb in mijn vorige huizen (1975 en 2016) beide zeer veel water in de kruipruimte gehad. dit heeft nooit tot problemen geleid. Enkel 1 maal dat de riolering ging drijven maar dat zou je ook niet met die folie oplossen.

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:06
[...]
120 platen van 60cmx120cm.
Misschien heb ik er overheen gelezen met scrollen, maar hoe lang heb je hier over gedaan? Ik heb nagenoeg exact dezelfde klus te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dof
Ralph88 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Misschien heb ik er overheen gelezen met scrollen, maar hoe lang heb je hier over gedaan? Ik heb nagenoeg exact dezelfde klus te doen.
Als je even leest hoe ik het heb gedaan, met glaswol tussen de balken, en met 14cm dikke pir platen tegen de vloer plakken, en met bamboe stokken er doorheen vastzetten. En daarnaast werkjes als glaswol snijden en pir platen hier en daar ook op maat snijden, kitten, etc.... Deed ik er maximaal zo'n 10 platen per dag, dan was ik er veelal wel even klaar mee. Toch ben ik met die 120 platen wel een maand bezig geweest. Af en toe even wat andere dingen doen.

Dus ga niet uit van een weekendje werk, want dat gaat je echt niet lukken. 't Is goed te doen, maar ga niet jagen om het snel af te hebben. Daarvoor is het teveel werk.

En uiteraard eerst folie op de grond om het ook schoon te hebben. En zorg voor veel en goed licht, iets zachts om op te liggen (dus matrasje), muziekje op erbij, etc :)

Succes ermee!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:23
route99 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:28:
@elcastel

Er is al eea genoemd, maar er komt meer kijken bij slijpen, zoals:
  • Gebruik adembescherming tegen het inademen vanslijp- en lasdampen en vernieuw tijdig de filters;
  • Gebruik een UV-filterende bril;
  • Gebruik adequate gehoorbescherming (slijpen, lassen en kloppen);
Zaken die een hobbyist vaak niet in huis heeft.

Bron: https://www.vshanab.nl/dy...0200/view.php?fil_Id=5754

Vraag na welke filters je nodig hebt!
Je longen zullen je dankbaar zijn..... ook nabij het mangat... de ventilatie is daar echt nog onvoldoende.....
Gehoorbescherming zou je toch al standaard in huis moeten hebben.....

En de ARBO eist imho ook mangat bewaking..... neem dat serieus, ga niet alleen aan het werk, spreek af hoe je contact houdt "met boven" en das geen gein.

PS: Heb vandaag nog heel kort slijpwerk gedaan, 2 bouten doorslijpen, met gehoor en ogen bescherming.
Ik kon voor die korte klus bovengronds nog probleemloos de adem inhouden en na het uitzetten direct weglopen, dat gaat je in de kruipruimte niet lukken...
Ik dek ook mijn huid verder goed af (handen, armen, gelaat). Van experts begreep ik dat vooral rvs splinters die je de huid in schiet en die in het lichaam kunnen gaan wandelen best gevaarlijk zijn!
Voor slijpen is een UV-werende bril voor zover ik weet niet nodig en verplicht.
Wel een heldere veiligheidsbril.

Ik ben zelf voorstander van een een "duikbril" veiligheidsbril die rondom goed afsluit.
Dit vanwege dat bij een gewone veiligheidsbril nog dingen langs het glas bij je ogen kunnen komen.
(meerdere keren gezien, en zelf ook meegemaakt)

Heb er standaard een liggen in de koffer van mijn slijptol.
(net als gehoorbescherming en een drager mond/neus-masker met filters

Dus zo-iets: https://www.toolstation.n...er-veiligheidsbril/p13710

Qua gehoorbescherming gebruik ik altijd oorkappen.
Deze zijn herbruikbaar, makkelijk te pakken/vinden.
Heb er meerdere, een ligt bij mijn slijptol, een andere bij de invalzaag in de koffer, en de 3e bij de afkortzaag. Zo is er altijd een binnen bereik, en heb ik ook voor hulp bescherming.

Ik ben van mening dat als je een slijptol of ander apparaat kunt kopen, je ook de juiste bescherming erbij kunt kopen. DOE DIT DAN OOK... en bewaar dit bij het apparaat.

Je zal zien dat als je de beschermingsmiddelen ook consequent gebruikt ook merkt dat dit prettiger is.
Zeker mondmasker en gehoorbescherming, dat merk je aan het einde van de dag.
Geen gips snot, en ook geen suizende oren. :)

Ik klus hobbymatig, dus schaf alles prive aan.

• route99

route99

@FRANQ Ik doe wat nodig om veilig te werken, niet alleen wat verplicht is.
Bij mij is dat ook hobbymatig, dus schaf het ook privé aan, maar heb op veiligheidsgebied (chemie/techniek) wel een professionele achtergrond.

[Voor 4% gewijzigd door route99 op 15-03-2023 09:51]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:23
route99 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:49:
Bij mij is dat ook hobbymatig, dus schaf het ook privé aan, maar heb op veiligheidsgebied (chemie/techniek) wel een professionele achtergrond.
Ik ook, maar dan vanuit metaalbewerkings bedrijven. :)

Zie zo vaak mensen thuis zonder bescherming werken.
Gehoorbescherming word heel erg vaak vergeten, maar als je last krijgt van je oren ben je al veel te laat.

Maar ook een mond/neusmasker word vaak vergeten.
Silica van kalkzandsteen of ander betonachtige materialen wil je echt niet inademen bij het slijpen.
Je longen kapselen het in, en je raakt gewoon longcapaciteit kwijt.

Zoveel moeite is het niet om je te beschermen.
Goede (merk)producten zijn voor enkele tientjes verkrijgbaar.
Maar zelfs bij de action is er genoeg te vinden voor weinig geld.

En wat ik laatst zag, een kettingzaag gebruikt door een totale leek met een slappe ketting.... 8)7
Die dingen zouden niet verkocht mogen worden aan particulieren zonder uitleg en zaagbroek.

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:06
dof schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:59:
[...]

Als je even leest hoe ik het heb gedaan, met glaswol tussen de balken, en met 14cm dikke pir platen tegen de vloer plakken, en met bamboe stokken er doorheen vastzetten. En daarnaast werkjes als glaswol snijden en pir platen hier en daar ook op maat snijden, kitten, etc.... Deed ik er maximaal zo'n 10 platen per dag, dan was ik er veelal wel even klaar mee. Toch ben ik met die 120 platen wel een maand bezig geweest. Af en toe even wat andere dingen doen.

Dus ga niet uit van een weekendje werk, want dat gaat je echt niet lukken. 't Is goed te doen, maar ga niet jagen om het snel af te hebben. Daarvoor is het teveel werk.

En uiteraard eerst folie op de grond om het ook schoon te hebben. En zorg voor veel en goed licht, iets zachts om op te liggen (dus matrasje), muziekje op erbij, etc :)

Succes ermee!
Dank!! Heb goed beeld van hoeveel tijd het mij gaat kosten.
Voor mij geldt dat ik de 120m2 kan verdelen over vier kruipruimtes onder de woning fundering zit er dan tussen. Kan ik mooi per keer zo doen.
Zit nu 5cm piepschuim als isolatie op, maar met vvw is dat niet te doen. Ik ga de platen met kit tegen de bestaande platen monteren. Heb ruim voldoende hoogte om op mijn knieën te bewegen in een droge ruimte.
Muziekje aan, systematisch werken en slap ouwehoeren met een maatje. We komen er wel!

• dof
Ralph88 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Dank!! Heb goed beeld van hoeveel tijd het mij gaat kosten.
Voor mij geldt dat ik de 120m2 kan verdelen over vier kruipruimtes onder de woning fundering zit er dan tussen. Kan ik mooi per keer zo doen.
Zit nu 5cm piepschuim als isolatie op, maar met vvw is dat niet te doen. Ik ga de platen met kit tegen de bestaande platen monteren. Heb ruim voldoende hoogte om op mijn knieën te bewegen in een droge ruimte.
Muziekje aan, systematisch werken en slap ouwehoeren met een maatje. We komen er wel!
Mooi, hou er rekening mee dat gewone (goedkope) kit wel een dagje kost om te drogen (PIR plaat tegen tempex/EPS/piepschuim). Je moet die PIR plaat dus even een dagje stutten of anderszins zorgen dat ie niet van (kruipruimte) plafond donderd. Heb ik dus ook gedaan met die bamboestokken van 50 cm die ik er schuin doorheen duwde / timmerde. Dat zorgde voor bevestiging tussen pir plaat en dat tempex. Maar even stutten met iets anders is natuurlijk ook goed.

Ik was ongeveer 1 tube montagekit op 1,5 plaat kwijt. Hangt er natuurlijk af hoeveel raakvlak er is. Dus 120 platen ben je dus snel 80 tubes kwijt, vandaar dat goedkope montagekit wel zo prettig is. Qua substantie leken alle (goedkope ~3€ -> Action, Pattex, Hornbach etc) montagekitten erg veel op elkaar. De goedkoopste van Action waren hier bijna altijd uitverkocht. Meeste waren van Pattex.

Als je een plaat weer los moet halen, dan lukt dat dus niet zonder de plaat stuk te maken. Dat is een consequentie van de manier van montage. Anders moet je schroeven met paraplu pluggen maar dat was me teveel werk.

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:02
dof schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:13:
[...]
Als je een plaat weer los moet halen, dan lukt dat dus niet zonder de plaat stuk te maken. Dat is een consequentie van de manier van montage. Anders moet je schroeven met paraplu pluggen maar dat was me teveel werk.
Niet zozeer aan dof gericht, maar meer algemeen: zou dit ook werken met plakpennen op beton, aannemende dat ik per plaat voldoende pennen zou gebruiken?

Entropy isn't what it used to be

• dof
der_joachim schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Niet zozeer aan dof gericht, maar meer algemeen: zou dit ook werken met plakpennen op beton, aannemende dat ik per plaat voldoende pennen zou gebruiken?
Als ik dit soort plakpennen zie, dan zou ik er wel op durven vertrouwen dat ik die goed tegen beton aan krijg met PIR platen. Mits je wel minimaal 4 gebruikt en goed vlak beton hebt waar je het tegenaan kunt lijmen met bijbehorende kit. De PIR platen wegen wel wat (afhankelijk van dikte), maar zijn ook weer niet zo zwaar.

Om deze plakpennen tegen tempex te plakken (met een PIR plaat er aan) lijkt me lastiger. Dit voorbeeld van pennen heeft een contactvlak van 5 x 5 cm en dan lijkt het me tegen piepschuim plakken te weinig.

Maar goed, 't is een inschatting en je moet het dan toch even testen lijkt me.

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:54
route99 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:49:
Om hier nog even op terug te komen; ik ben de buizen aan het zagen met een reciprozaag. Duurt niet veel langer, kost wat zaagjes, maar is voor mijn gevoel (en dat telt) veel veiliger. Geen vonken, wel een veiligheidsbril, geen herrie. Overigens altijd een neus/mondmasker op in de kruipruimte zo'n 3M 6000 masker met P3 filters erop.

Wat mij erg helpt en wat ik hier regelmatig ook terug zie is goed licht. Ik neem een vette TL LED balk mee de kruipruimte in en dat voelt prima. Ook niet te zwaar fysiek inspannen, soms wil ik even rossen, maar je komt toch minder makkelijk aan je zuurstof daar. Gestaag doorwerken gaat veel beter. Regelmatig even eruit, maar dat moet wel met alle puin die ik eruit trek.

Volgende week komt er iemand kijken voor Tonzon isolatie (bodem en 4-kamerfolie).

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:33
elcastel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:36:
[...]

Om hier nog even op terug te komen; ik ben de buizen aan het zagen met een reciprozaag. Duurt niet veel langer, kost wat zaagjes, maar is voor mijn gevoel (en dat telt) veel veiliger. Geen vonken, wel een veiligheidsbril, geen herrie. Overigens altijd een neus/mondmasker op in de kruipruimte zo'n 3M 6000 masker met P3 filters erop.

Wat mij erg helpt en wat ik hier regelmatig ook terug zie is goed licht. Ik neem een vette TL LED balk mee de kruipruimte in en dat voelt prima. Ook niet te zwaar fysiek inspannen, soms wil ik even rossen, maar je komt toch minder makkelijk aan je zuurstof daar. Gestaag doorwerken gaat veel beter. Regelmatig even eruit, maar dat moet wel met alle puin die ik eruit trek.

Volgende week komt er iemand kijken voor Tonzon isolatie (bodem en 4-kamerfolie).
In aanvulling : ik gebruikte ook een koplamp, zo'n lamp op je voorhoofd. Dan heb je geen last van schaduwen.

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:59
Herkent iemand dit materiaal? Het zat als isolatie onder mijn houten vloer (huis uit '61). Volgens de AI zoekmachines is het brownie :P Het is poreus en wellicht ooit anders gekleurd geweest. Er zit net als bij gipsplaten een dun laagje papier omheen om alles bij elkaar te houden.

Vervolgvraag: Ik ben van plan om tussen de vloerbalken te gaan isoleren (57 breed, 14 cm hoogte). Zie de derde foto voor de beschikbare ruimte. Of doe ik er goed aan om er iets dikkere isolatie tussen te plaatsen (bv 2 cm uitsteek) en dan over de balken heen ook weer isolatie aan te brengen? Oftewel, wat is de koudebrug van de houten balken en loont het om daar veel moeite voor te doen? Mijn kruipruimte is gortdroog (ik woon hoog, op zand)

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:23
@Herrfunkel Dit lijkt op PF, resolschuim. Dit heb ik op de buitenkant van het dakbeschot van de garage onder de pannen gelegd. Dit spul wordt bros, krimpt en trekt krom onder invloed van vocht en temperatuur verschillen. Dit was dus een enorme miskoop.

• route99

route99

@Signor Doekie Idd wrs is het dat. Als je nu resolschuim koopt is het nog erg duur ook. Dat het ontzettend bros is en vochtgevoelig maakt het inzetten erg lastig.
@Herrfunkel
Als het goed spul was geweest had je de holten met steen- of glaswol op kunnen vullen.
Maar hoe duurzaam is dat oude spul nog als je dat probeert te doen?

Hoe hoog is je kruipruimte? Heb je nog veel over dan kun je overwegen >> 14 cm steen- of glaswol platen te nemen (is wwl wat extra werk), anders vul je die 14 cm met steen- of glaswol platen klemmend tussen de balken op en span je er draadjes on op net op de plaats te houden.
wil je de balken ook nog isoleren dan wordt het meer werk.

• johanPo
Herrfunkel schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:09:
Herkent iemand dit materiaal? Het zat als isolatie onder mijn houten vloer (huis uit '61). Volgens de AI zoekmachines is het brownie :P Het is poreus en wellicht ooit anders gekleurd geweest. Er zit net als bij gipsplaten een dun laagje papier omheen om alles bij elkaar te houden.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Vervolgvraag: Ik ben van plan om tussen de vloerbalken te gaan isoleren (57 breed, 14 cm hoogte). Zie de derde foto voor de beschikbare ruimte. Of doe ik er goed aan om er iets dikkere isolatie tussen te plaatsen (bv 2 cm uitsteek) en dan over de balken heen ook weer isolatie aan te brengen? Oftewel, wat is de koudebrug van de houten balken en loont het om daar veel moeite voor te doen? Mijn kruipruimte is gortdroog (ik woon hoog, op zand)
Lijkt idd resol, zoek maar op koolthern. Geweldige isolatie waarde . Verpulverd wel makkelijk en gaat niet heel top samen met vocht . Ideaal spul voor in de spouw, zou het zelf wat minder snel in de kruipruimte toepassen.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:23
Beste Tweakerlui,

Dankzij dit fantastische topic ben ik al behoed voor het volstorten van onze kruipruimte met Drowa isolatiechips (waarvoor dank!) en gaan we een dampdichte folie op de bodem plaatsen. Maar qua isolatie van de vloer zie ik momenteel door de bomen het bos niet meer :? en ben benieuwd naar jullie mening. Eerst even wat context:

Binnenkort gaat de vloer in onze woonkamer eruit, omdat in ieder geval één, maar mogelijk meer houten vloerbalken rot zijn. Er zit kelderzwam in de houten balk die tegen een later gestorte betonnen vloerdeel aan ligt. Inmiddels is die zo rot dat de vloer in die hoek licht doorzakt. Tijd om de vloer open te breken dus! We willen graag zo duurzaam mogelijke keuzes maken, dus we gaan alleen de balken die rot of zwam vertonen laten vervangen door nieuwe houten balken.

Van bodem- en vloerisolatie is nu eigenlijk geen sprake. We wonen op veen- en kleigrond en hebben een dusdanig hoge waterstand dat de grond onder de vloer regelmatig vochtig/nattig is. Om te zorgen dat de nieuwe (en bestaande) houten vloerbalken droog blijven gaan we dampdichte folie aanbrengen op voldoende hoogte. Folie ipv drowa chips heeft een paar mooie voordelen (zo hebben we hier geleerd) en doordat je vrij weinig materiaal gebruikt ook nog eens vrij duurzaam. Top!

Maar wat is nou mooi materiaal om de vloer mee te isoleren? Als ik het goed begrijp kan je dat het beste tussen de vloerbalken aanbrengen, klopt dat? We willen graag materiaal waar geen vocht in/tussen/boven/onder/aan blijft hangen, om het debacle dat we nu hebben te voorkomen. Zijn natuurlijke alternatieven zoals vlaswol geschikt? Onze kruipruimte is trouwens 30-40 cm. Uiteindelijk komt er een ondervloer en een massief eikenhoutvloer op de vloerbalken te liggen.

Alvast bedankt! :)
Pagina: 1 ... 89 90 91 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee