Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 91 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:00

wtu

Brent schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Dom om het af te sluiten (lopen er kabels/leidingen?), dom om het niet eerste van ventilatie te voorzien.
Nee, er lopen geen leidingen. Alternatief was doorbraak maken in de fundering, maar daar ga ik niet aan beginnen. Dus wellicht niet ideaal, maar het staat vast dat het onbereikbaar zal zijn (was het voor begin van de verbouwing ook).

Kun je wat uitgebreider reageren waarom de opties die ik voorstel niet goed zijn?
- Hoe ik het interpreteer: als ik het afvul is er geen ventilatie meer mogelijk. Die is er toch al zeer weinig. Dus creëer ik in principe een grote isolatielaag met stilstaande lucht. Voor het deel waar ik toch niet meer in kom (Deel 1), een optie?
- Wat is er mis met PUR spuiten los van het risico op verkeerde menging/gassen? Voor Deel 2

Er is geen (onder)aannemer te vinden die met vaste platen aan de gang gaat in een ondiepe kruipruimte, en zoals gezegd ga ik er zelf niet aan beginnen.

Vochtscherm beneden geeft wellicht wel nog toegevoegde waarde voor Deel 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
wtu schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Nee, er lopen geen leidingen. Alternatief was doorbraak maken in de fundering, maar daar ga ik niet aan beginnen. Dus wellicht niet ideaal, maar het staat vast dat het onbereikbaar zal zijn (was het voor begin van de verbouwing ook).
Ander alternatief is twee gaten boren (zodat het kan tochten en vocht eruit kan). Ik heb dat ook buiten mijn tonzon mannetje om gedaan, die eronderdoor wou graven.
Kun je wat uitgebreider reageren waarom de opties die ik voorstel niet goed zijn?
- Hoe ik het interpreteer: als ik het afvul is er geen ventilatie meer mogelijk. Die is er toch al zeer weinig. Dus creëer ik in principe een grote isolatielaag met stilstaande lucht. Voor het deel waar ik toch niet meer in kom (Deel 1), een optie?
Je geeft aan dat het nat is: zoals je hier en op youtube kunt vinden gaan die bolletjes na een jaar of 10 vocht opnemen/vergaan, en dan klinkt het alsof je een spons onder je beton hebt gelegd. Dat lijkt mij een goede manier om snel van je vloer af te komen :P

Indien echt nat, zou ik altijd folie doen (en anders ook ;)).
- Wat is er mis met PUR spuiten los van het risico op verkeerde menging/gassen? Voor Deel 2
Het is geen lekker spul, in de minst geventileerde ruimte die je hebt. Maar buiten dat, het is onhandig, want als je ergens bij moet/beton wil inspecteren, mag je pellen en het erna opnieuw op spuiten. Tonzon hang je even aan de kant. Dan nog is 25cm PUR stukken duurder dan bijv. Tonzon, of je doet het minder dik en dan heb je minder isolatie.
Er is geen (onder)aannemer te vinden die met vaste platen aan de gang gaat in een ondiepe kruipruimte, en zoals gezegd ga ik er zelf niet aan beginnen.
Bij mij hangt er Tonzon+bodemfolie in een kletsnatte kruipruimte van ~40cm (klinkt vergelijkbaar?). Geen platen oid. Ging prima.
Vochtscherm beneden geeft wellicht wel nog toegevoegde waarde voor Deel 2?
Als je hiermee bodemfolie bedoelt, zou ik dat overal neerleggen ja.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixxing
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 13:03
route99 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:10:
@Nixxing Kit houten latjes (rachelen) tegen de beton (ff kort ondersteunen) en zet met daarvoor bedoelde pluggen de EPS platen op het rachel werk vast. Voordeel: Het kan altijd zonder schade er vanaf gehaald worden en bij direct de EPS vast te kitten niet.
Lijkt wel een goed idee, maar de vloerplaat werd ter plekke gegoten en is niet overal even effen. Vandaar dat ik dacht dat PU lijm dat wat zou kunnen vereffenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:00

wtu

Brent schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:43:
[...]

Ander alternatief is twee gaten boren (zodat het kan tochten en vocht eruit kan). Ik heb dat ook buiten mijn tonzon mannetje om gedaan, die eronderdoor wou graven.

[...]

Je geeft aan dat het nat is: zoals je hier en op youtube kunt vinden gaan die bolletjes na een jaar of 10 vocht opnemen/vergaan, en dan klinkt het alsof je een spons onder je beton hebt gelegd. Dat lijkt mij een goede manier om snel van je vloer af te komen :P

Indien echt nat, zou ik altijd folie doen (en anders ook ;)).

[...]

Het is geen lekker spul, in de minst geventileerde ruimte die je hebt. Maar buiten dat, het is onhandig, want als je ergens bij moet/beton wil inspecteren, mag je pellen en het erna opnieuw op spuiten. Tonzon hang je even aan de kant. Dan nog is 25cm PUR stukken duurder dan bijv. Tonzon, of je doet het minder dik en dan heb je minder isolatie.

[...]

Bij mij hangt er Tonzon+bodemfolie in een kletsnatte kruipruimte van ~40cm (klinkt vergelijkbaar?). Geen platen oid. Ging prima.

[...]

Als je hiermee bodemfolie bedoelt, zou ik dat overal neerleggen ja.
Blijkbaar ben jij Tonzon fan. Op basis van eerder research had ik hiervan toch een erg hoog "wij van WC-eend...." gevoel, met beperkte onderbouwing. Is dat intussen anders?

Zijn er nog andere meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
wtu schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:22:
[...]

Blijkbaar ben jij Tonzon fan. Op basis van eerder research had ik hiervan toch een erg hoog "wij van WC-eend...." gevoel, met beperkte onderbouwing.
Ik geloof dat je slechts alle onderbouwing naast je neer legt, die is ruim aanwezig in het topic.

Leuk dat je mijn inzet bedankt met een jij-bak trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:43
[...]
Zijn er nog andere meningen?
Begaanbaar maken doormiddel van doorbreken. Eventueel uitdiepen en drainage aanbrengen om water weg te leiden. Alsnog platen tegen de vloer aanbrengen. Als het de enige plek die vochtig is of water staat en ondieper is dan de rest zou ik toch willen weten waar het vandaan komt. Of het financieel een aardige oplossing is, is vraag twee :) Dan is een bodemfolie mogelijk een goed alternatief.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 01-03-2023 16:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

[...]Blijkbaar ben jij Tonzon fan. Op basis van eerder research had ik hiervan toch een erg hoog "wij van WC-eend...." gevoel, met beperkte onderbouwing. Is dat intussen anders? Zijn er nog andere meningen?
Zou je je onderbouwing met checkbare rapporten/literatuur kunnen aanvullen?

Mijn Tonzon rapporten/rapportjes lijst ziet er zo uit:
  • Van Dijk: Berekening warmteweerstand van samenstel van folies met lage emissiefactor, 2001 rapport nummer: TNO-2001-G&I-R044
  • Onderzoek naar de natuurlijke veroudering van reflecterende folie zoals toegepast als vloerisolatie, met TONZON Thermokussens, BDA Ingenieursbureau: 15-B-0921 17 december 2015
  • NTA 8800 Basisopname van Tonzon Driekamer Horizontaal reflecterende foliesystemen voor vloeren Thermoskussens loshangend onder de vloer Ingangsdatum verklaring 13-07-2021 Het rapport bevat een tabel met de behaalde isolatiewaarden.
Downloadlink https://wetransfer.com/do...b9c520230301181916/141fea
1 item Rapporten-TNO.zip 6,53 MB
ik zie jouw lijstje graag ook hier verschijnen, graag met pdf als ze niet gelinkt zijn. _/-\o_ 8) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-09 08:42
In onze nieuwe woning (bouwjaar '83) gaan we flink verbouwen, waaronder het plaatsen van vloerverwarming. De huidige betonnen broodjes-liggervloer heeft een dikke isolatielaag van polystyreen, volgens het bestek dat is gebruikt bij de bouw Rc 1,5. Zijn er mogelijkheden om vanuit de kruipruimte verder te isoleren of beter vanaf de boven(vloer)kant?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTnNuw12AZDpwPDSJZQP8XBGzAk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YgGTDrOhNskbkMIMu8EzUOwD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFEpnwRfYqFpxiZAu338El3T_BI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ks5t5YC8sxihERfJ7FixMQXT.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

zekerz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:03:
In onze nieuwe woning (bouwjaar '83) gaan we flink verbouwen, waaronder het plaatsen van vloerverwarming. De huidige betonnen broodjes-liggervloer heeft een dikke isolatielaag van polystyreen, volgens het bestek dat is gebruikt bij de bouw Rc 1,5. Zijn er mogelijkheden om vanuit de kruipruimte verder te isoleren of beter vanaf de boven(vloer)kant?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goede kruipruimte lijkt me. Folie met bubbeltjesplastic eronder op de grond leggen en PIR platen tegen plafond. Althans zo heb ik het gedaan (en vele anderen) en is terug te vinden in dit forum met ook foto's. Even terugbladeren (mijne richting dec 22) ...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerz
dof schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Goede kruipruimte lijkt me. Folie met bubbeltjesplastic eronder op de grond leggen en PIR platen tegen plafond. Althans zo heb ik het gedaan (en vele anderen) en is terug te vinden in dit forum met ook foto's. Even terugbladeren (mijne richting dec 22) ...
Bedankt, en duidelijke info en foto's in je posts!
Tijdens de bouwtechnische keuring werd verteld dat er niks tegen de huidige isolatie bevestigd kon worden, maar als ik hier lees moet dat geen probleem zijn?
Er zit wel veel 'hoogte'verschil in de isolatie, is dat dan op te vullen met glaswol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:28
zekerz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:09:
[...]

Tijdens de bouwtechnische keuring werd verteld dat er niks tegen de huidige isolatie bevestigd kon worden, maar als ik hier lees moet dat geen probleem zijn?
Er zit wel veel 'hoogte'verschil in de isolatie, is dat dan op te vullen met glaswol?
high tack kit heeft een hoge initieel kleefgehalte, eventueel een stutje eronder voor een aantal uren. Zou goed moeten werken. Als je eerst de bodemfolie aanbrengt heb je ook geen last van druppels op het plafond waardoor de hechting minder zou kunnen zijn. Glaswol in de holtes is prima. Verder gaf @dof al de koninklijke route

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

zekerz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:09:
[...]

Mits de huidige isolatie goed vast zit is er prima tegenaan te plakken met kit en/of met die stokjes waaraan ik refereerde.

En ja, om luchtstroming in de geulen te voorkomen heb ik glaswol gebruikt. Zoals je ook op m'n foto's kunt zien.

Maar zoals @route99 ook al noemde kun je proberen het zonder kit te doen en dan met paraplu pluggen en gaten boren. Maar dat was me echt teveel werk met 120 platen van 60cmx120cm.

Overigens heb ik een paar week geleden 1 plaat weer los moeten trekken omdat ik er voor een cv leiding bij moest. Dat ging goed in de zin dat ik niet de tempex los trok, maar het ging los bij het aluminium van de PIR plaat waar deze aan de kit vast zat. Ik kon daarna het aluminium van de uitgedroogde kit aftrekken en het was weer ongeveer zoals het origineel was. Het originele tempex tegen de vloer bleef mooi intact. De PIR plaat overleefde het niet maar dat was ook logisch aangezien ik het ook in stukken los moest halen.

't Was trouwens flink trekken aan de stukken PIR plaat, de kit zorgt er voor dat de platen erg goed vastzitten.

Disclaimer er bij dat dit in mijn situatie het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

dof schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:38:
[...]Maar zoals @route99 ook al noemde kun je proberen het zonder kit te doen en dan met paraplu pluggen en gaten boren. Maar dat was me echt teveel werk met 120 platen van 60cmx120cm.

Overigens heb ik een paar week geleden 1 plaat weer los moeten trekken...............n en het was weer ongeveer zoals het origineel was. Het originele tempex tegen de vloer bleef mooi intact. De PIR plaat overleefde het niet maar dat was ook logisch aangezien ik het ook in stukken los moest halen.
Nu was het bij jou maar 1 plaat maar als er een hele buis over de lengte v/e huis vervangen moet worden en zeker als de buis schuin loopt, dat is de schade tig maal groter en dan is het veel duurzamer om het demonteerbaar vast te zetten. Tis ook een puntje qua de duurzaamheidsbijdrage.

Dank voor je feedback (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerz
[...]

En ja, om luchtstroming in de geulen te voorkomen heb ik glaswol gebruikt. Zoals je ook op m'n foto's kunt zien.
Heb je dit dan nog extra afgesloten bij de muren, of is dat niet nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof

dof

zekerz schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Heb je dit dan nog extra afgesloten bij de muren, of is dat niet nodig?
De platen liggen vrij precies tegen elkaar aan en over de overgang heb ik nog alu tape over geplakt. De platen die tegen de zijmuur zitten, zitten meest redelijk strak daar tegenaan, en die spleten (voor zover ze er nog waren) heb ik ook niet meer extra gevuld want dat leek me overbodig. En dan zou ik ook met pur of zo moeten werken en dat wilde ik sowieso absoluut niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaXxUjKo8JFtIVdDLRzRyIh6A6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RlAA1aZMS2hTF3wtUnYS0jHe.png?f=fotoalbum_large

Hieronder onder zie je een beetje een doorsnede van de lagen.
Achtereenvolgend van bovenaf: vloertegel -> betonvloer -> laag tempex -> glaswol -> PIR plaat.

Dat ronde gat is 1 van de twee 50mm gaten die ik boorde voor de toegang naar de vloerverwarmings verdeler (ander project, WP installatie :)).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36xFksrdJLpr4fxc0HFQiFabX6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W3VBMQKSX0nEVwx0GcUbKeQV.png?f=fotoalbum_large

Nadat alle leidingen er in zitten kon ik de isolatie weer op orde brengen. Glaswol kun je er zo tussendrukken natuurlijk, en de PIR platen kun je redelijk makkelijk snijden met een groot mes (zagen geeft enorme rommel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Dat zijn best dikke PIR platen!

[ Voor 95% gewijzigd door Activate op 05-03-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Activate schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:36:
Dat zijn best dikke PIR platen!
Klopt, 15 cm platen. Ik heb de ruimte en de aanschaf was een goede deal, vandaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
We zijn zelf op dit moment bezig met het dak isoleren met 140 mm PIR.

Hierop brengen we weer EPDM aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ow-EYJP3fUhJe9kseAIXZOHeqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zT5y1fM1rccAPMb2084zavvM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZDqOt1Gz5d4ba5sk_DVrrrkjjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOH4OdhM05xPdI0f9pr3hTMT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgq0bnHg2S7kBxqxLe1gl5VhTHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11CgvrEg669DanO94cWZSpNa.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat hoort niet in dit topic thuis....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
Zojuist weer - in 3 sessies - de kruipruimte ingedoken. Vorige week heb ik al in een dubbele sessie een zooi troep eruit gehaald en nu nog meer.

Ik heb eerder deze week wat Gardena hark-spul gekocht en zodoende kon ik veel klein steen wegharken. Het hele gedeelte onder de gang/toilet/keuken is schoon (genoeg). Het grotere deel onder de woonkamer wordt een grotere uitdaging, ik krijg het toch snel benauwd in dat krappe hol.

Een stukje beeldvorming van het verschil tussen vorige week en nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXLmic1pRK7XLBSMjzo-NrEZvY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSturuwipFxwAwF8MaKvjRC7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keovod-LjJOWPT10oifUMGz9_mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQdYuxHTOjrjPftEsV5jlgTe.jpg?f=fotoalbum_large

Dit deel moet dus nog helemaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd8ec-xy8sc0rxxt1UqL-DMEHjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nj1i8uGotHtzyfOHnmeFitw9.jpg?f=fotoalbum_large

Over 3 weken komt een installateur een offerte maken voor Tonzon isolatie. Dan hoor ik ook wel of hij die andere ruimte oppakt, of dat ik dit ook zelf ga doen.

Ik had een led-TL mee naar beneden genomen, goed licht scheelt wel echt heel veel voor een goed gevoel moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 13:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/257PhhBGtv2KdHYgaIRodqjYbBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyBVw5ouNDNoVxyYaaZzjGA4.jpg?f=fotoalbum_large

Voor ons toekomstige huis kreeg ik deze foto door van de oude eigenaar over hoe de kruipruimte er uit ziet. Dit is toegankelijk via een klein luikje ergens in de hoek van de woonkamer. Zien jullie mogelijkheden om hier te isoleren zonder al het hout er uit te halen?

Het huis staat hoog en op een goede zandgrond, dus het blijft altijd droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
woutervt schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:23:
[Afbeelding]

Voor ons toekomstige huis kreeg ik deze foto door van de oude eigenaar over hoe de kruipruimte er uit ziet. Dit is toegankelijk via een klein luikje ergens in de hoek van de woonkamer. Zien jullie mogelijkheden om hier te isoleren zonder al het hout er uit te halen?

Ken nog niemand die polaroids van zn kruipruimte maakt.. A first time for everything. Eerste begin is dat je er zelf door past. Je zal waarschijnlijk wat aarde moeten schuiven om onder die balken te passen. Maar glas- of steenwol moet je er wel door krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:39
Bij mij soortgelijke situatie, enkele weken geleden vol gespoten met eps korrels. Met ventilatie.

De houten vloer heb ik geëgaliseerd met die dunne houten platen, folie, groene platen 4 mm en laminaat als afwerking.

Isolatie onder je vloer kan ook prima, paar dagen werk voor 2, maak het gat wat groter of meerdere gaten, het hout leg eenvoudig terug of vervang een stukje.

Je zit lekker droog in de kelder, dat scheelt veel kopzorgen, succes met je verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 15:30
Ik had hier eerder al wat advies gevraagd voor het na-isoleren van de kruipruimte in onze nieuwe woning. De situatie is een oude woning met houten vloer en een ondiepe, vochtige, kruipruimte. In een eerdere post kwam toen het leggen van bodemfolie naar voren, dat sprak mij wel aan.

Nu we de sleutel hebben, heb ik ook eindelijk zelf goed kunnen kijken en ben ik op een lastig punt gestuit. De afvoer loopt in de lengterichting van de kruipruimte. Bij de achtergevel komt de afvoer binnen vanuit de berging en bevindt deze zich ruim boven de bodem van de kruipruimte. Halverwege gaat de afvoer over in de originele gresbuis, en deze ligt op de bodem van de kruipruimte. Nabij de voorgevel is deze bijna volledig onder de bodem van de kruipruimte. Zie ook onderstaande schets (niet op schaal) en foto's. Hierdoor weet ik even niet goed hoe ik de bodemfolie het beste kan leggen. Nabij de achtergevel wil je hem in principe onder de afvoer door leggen, richting de voorgevel kan dit niet meer. Er moeten dan, denk ik, twee stukken bodemfolie elkaar overlappen, maar hoe zorg ik ervoor dat dit volledig waterdicht is? Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit soort aansluitingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQfm35sgmc-ssGWP74G9STA5t-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4qYtrC5BCI7Hzcp6zLsuQq0Y.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70fquFeCtSsf5v8X2HU3LiWjYZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kzZD0wJ9aopIjjrzB6qYt0j4.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4__Ft5_CIU1dlcRL-nnl6Xl8UA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AnTa8tcO5nXP7HpUPqyaTdoG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 13:06
johanPo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Ken nog niemand die polaroids van zn kruipruimte maakt.. A first time for everything. Eerste begin is dat je er zelf door past. Je zal waarschijnlijk wat aarde moeten schuiven om onder die balken te passen. Maar glas- of steenwol moet je er wel door krijgen.
In 1992 waren ze nog niet zo digitaal ;)
Heb de sleutel ook nog niet, dus kan zelf nog niet de vloer aan de kant halen om even zelf verder te kijken naar mogelijkheden.

Heb binnenkort een vrijblijvend advies van een bedrijfje. Die dachten vooral aan het volblazen met EPS, wellicht via een gat vanaf buiten gezien de moeilijke bereikbaarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
woutervt schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:10:
[...]

In 1992 waren ze nog niet zo digitaal ;)
Heb de sleutel ook nog niet, dus kan zelf nog niet de vloer aan de kant halen om even zelf verder te kijken naar mogelijkheden.

Heb binnenkort een vrijblijvend advies van een bedrijfje. Die dachten vooral aan het volblazen met EPS, wellicht via een gat vanaf buiten gezien de moeilijke bereikbaarheid.
Zal vast en zeker volblazen met EPS zijn. Dat is easy money en in ondiepe kruipruimtes werken houden ze vaak niet van. Als je je goed inleest en het forum doorspit kom je vast en zeker tegen dat:
  • Je kruipruimte niet tot aan de nok wordt gevuld. Dit kan ook niet, omdat je kruipruimte dan niet meer ventileert. Deze verse ventilatielucht komt van buiten en is kouder dan temperatuur van de bodem eronder. Je isolatie is vanaf punt 0 dus al 'lek'
  • De grondbodem is relatief warm. Door bodemisolatie zorg je ervoor dat deze bodemwarmte je ventilatielucht niet meer opwarmt in de winter, deze wordt dus nog kouder.
  • Als ooit een leiding lek is of vervangen moet worden, succes om een loodgieter / installateur / elektricien te vinden die zin heeft die kruipruimte in te gaan
  • Vanuit milieutechnisch oogpunt is het geen goede oplossing. Kleine bolletjes kunnen makkelijk in de omgeving terecht komen en breken lastig af. EPS platen kun je nog makkelijk recyclen, met die bolletjes zit je op slopershoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
remcovp schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:10:
Ik had hier eerder al wat advies gevraagd voor het na-isoleren van de kruipruimte in onze nieuwe woning. De situatie is een oude woning met houten vloer en een ondiepe, vochtige, kruipruimte. In een eerdere post kwam toen het leggen van bodemfolie naar voren, dat sprak mij wel aan.

Nu we de sleutel hebben, heb ik ook eindelijk zelf goed kunnen kijken en ben ik op een lastig punt gestuit. De afvoer loopt in de lengterichting van de kruipruimte. Bij de achtergevel komt de afvoer binnen vanuit de berging en bevindt deze zich ruim boven de bodem van de kruipruimte. Halverwege gaat de afvoer over in de originele gresbuis, en deze ligt op de bodem van de kruipruimte. Nabij de voorgevel is deze bijna volledig onder de bodem van de kruipruimte. Zie ook onderstaande schets (niet op schaal) en foto's. Hierdoor weet ik even niet goed hoe ik de bodemfolie het beste kan leggen. Nabij de achtergevel wil je hem in principe onder de afvoer door leggen, richting de voorgevel kan dit niet meer. Er moeten dan, denk ik, twee stukken bodemfolie elkaar overlappen, maar hoe zorg ik ervoor dat dit volledig waterdicht is? Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit soort aansluitingen?
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan ervoor kiezen twee stukken aan de uiteinden wat omhoog te vouwen en aan elkaar te plakken, of één stuk te vouwen in een flap en daar één zijkant uitsnijden. Doel in beiden gevallen is om te zorgen dat de te plakken verbinding hoog in de lucht zit en er dus geen grondwater o.i.d. doorkomt. Hier nog wat inspiratie: https://youtu.be/irrbx6fwEV8?t=293

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

woutervt schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:10:
[...]Heb binnenkort een vrijblijvend advies van een bedrijfje. Die dachten vooral aan het volblazen met EPS, wellicht via een gat vanaf buiten gezien de moeilijke bereikbaarheid.
Dat wordt wel vaker gedaan met te lage hoogtes, maar aangezien het hout betreft zou ik hier wel oppassen.
Hoe ga je nl controleren dat overal de laag even dik is?
Je wilt het zand egaal afdekken en niet dat er ergens, zeker langs een koude funderingsmuur niks ligt.... dat kan dan een koudebrug worden en vocht op komen en als er dan amper of geen ventilatie is kan dat voor de vloer een vocht risico zijn.
En soms kan een omgeving in je buurt veranderen, het feit dat het zand nu droog is, is geen garantie dat het in de toekomst ook zo blijft, daar is het wel nuttig voor om daar op te anticiperen.
Ga het iig niet volschuimen met PUR, dat noemde je niet, maar doe het nooit, als het daar mis gaat en de vloer moet eruit dan is dat met de PUR vervuilde vloer chemisch afval .... en ook zonde v/d houten vloer.

Kun je er een expert bij halen, (heeft de gemeente energie adviseurs?) op afstand is dit niet te beoordelen wat er nog meer mis kan gaan?
Hoe ventileert de spouw bijvoorbeeld? Is daar nog een verbinding met de kruipruimte mee?

Je moet bij isoleren echt het hele plaatje van het huis meenemen om niet over een aantal jaren als het mis gaat te zeggen... oef, als we dat toen geweten hadden..... |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 15:30
johanPo schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 06:53:
[...]

Je kan ervoor kiezen twee stukken aan de uiteinden wat omhoog te vouwen en aan elkaar te plakken, of één stuk te vouwen in een flap en daar één zijkant uitsnijden. Doel in beiden gevallen is om te zorgen dat de te plakken verbinding hoog in de lucht zit en er dus geen grondwater o.i.d. doorkomt. Hier nog wat inspiratie: https://youtu.be/irrbx6fwEV8?t=293
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. In het filmpje gaat het om een verticale buis, maar hier is het dus een in de lengterichting van het huis lopende buis, die bij de ene gevel nog hoog in de kruipruimte ligt en bij de andere gevel nagenoeg onder de grond ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
remcovp schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. In het filmpje gaat het om een verticale buis, maar hier is het dus een in de lengterichting van het huis lopende buis, die bij de ene gevel nog hoog in de kruipruimte ligt en bij de andere gevel nagenoeg onder de grond ligt.
Ik snap je situatie en goed dat je nog even om extra toelichting vraagt. Zoals je zelf al zegt is het niet overal haalbaar om het folie boven de buis te hangen, aangezien deze deels ruim boven de bodem is gesitueerd. Je moet dus ergens een punt langs de leiding kiezen waar je een knip maakt en het folie tot daar boven de leiding legt en daar voorbij onder de leiding laat lopen.

Hoe je deze knip netjes wegwerkt is voor een leiding op afschot niet heel anders dan voor een verticale leiding, vandaar dat ik dacht dat het filmpje een aardig idee geeft van hoe dit folie technisch afgehecht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:16
Hoe gaat de subsidie in z'n werk? Ik kan via een bevriende aannemer isolatie inkopen en hij wil mij dan een factuur hiervoor sturen en helpen arbeid rekent hij niet omdat ik hem ook met een klusje help ik zit dan eigenlijk met de totale waarde onder het subsidiebedrag accepteren ze dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
H143 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:08:
Hoe gaat de subsidie in z'n werk? Ik kan via een bevriende aannemer isolatie inkopen en hij wil mij dan een factuur hiervoor sturen en helpen arbeid rekent hij niet omdat ik hem ook met een klusje help ik zit dan eigenlijk met de totale waarde onder het subsidiebedrag accepteren ze dit?
Je geeft zelf al antwoord op je vraag. Zie ook de volgende linkjes:
https://www.milieucentraa...n-besparen/vloerisolatie/
https://www.rvo.nl/subsid...n#bodem--of-vloerisolatie
De uitvoering moet u laten doen door een bouwinstallatiebedrijf. U krijgt geen subsidie als u de uitvoering zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:16
In principe laat ik het ook door een erkende aannemer doen en help ik hem daarbij ik krijg er ook gewoon een factuur voor maar hoef alleen de arbeid niet te betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ons antwoord/ interpretatie is imho niet bepalend, vraag het rechtstreeks bij het RVO:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/contact/particulieren
Heeft u vragen over de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE)....? Neem dan contact met ons op. U kunt ons op verschillende manieren bereiken.

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 13-03-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Van het weekend in de kruipruimte van de woning (2016) gedoken om te kijken of ik de loze leiding die naar de tuin loopt te kunnen vinden. Helaas heb ik de loze leiding niet in de kruipruimte kunnen vinden, echter vond ik wel een laagje water (ca 10/15 cm).

Zodoende ben ik eigenlijk gaan na denken over hoe ik het beneden droog zou kunnen krijgen? Maar lees diverse dingen. Zo ben ik Tonzon tegengekomen, echter lijkt mij dat in mijn geval niet interessant want qua vloerisolatie lijkt er een dikke laag schuim al te zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmjQBNFleqy1Ahtv1E8Oo5LR-GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJxJkxi4GfRKVqeMuVZZqKpy.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn doel is voornamelijk om de boel droog te krijgen c.q. houden. Elders kwam ik zand/schelpen tegen, een natuur product of EPS korrels? Wie heeft voor mij de gouden tip :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZfsjv_J7l0x7ig-JAia4tJKxNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fNca8nGlVpTWS37Ymdztza6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij staat er ook wel eens wat water in, komt denk ik doordat het allemaal kleigrond is, ik denk dat er niet zo veel aan te doen is. In de garage is het ook bij de watermeter die in een put onder de garage zit, daar pomp ik het nog wel eens leeg als het te erg wordt (1 keer per jaar misschien).

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 14-03-2023 10:01 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

beyazz06 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:50:
Zodoende ben ik eigenlijk gaan na denken over hoe ik het beneden droog zou kunnen krijgen?
[quote]Dat kan alleen al met dampdichte folie van oa Tonzon (oranje, tot 7m breed uit 1 stuk). Dit is zo vaak voorbij gekomen, zoek zelf ff op.
Tegen de muur opzetten laat het aansluiten bij de isolatie daar.
Wil je nog meer zekerheid ivm de waterhoogte en dat de folie altijd blijft drijven: Plaats een dichte bubbeltjes folie er onder en daar op die dampdichte folie. Zelf doen, een aantal honders euro, beetje afh v/h montagemateriaal. Tips genoeg al hier zoek ze op.
want qua vloerisolatie lijkt er een dikke laag schuim al te zitten.
Wat is je Rc waarde volgens het bestek? Die moet aan het Bouwbesluit van toen voldoen.
Meer mag altijd.... als dat wenselijk is.
Hoeveel kruipruimte hoogte heb je nu nog over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Laatst online: 12-09 11:49
beyazz06 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:50:
Van het weekend in de kruipruimte van de woning (2016) gedoken om te kijken of ik de loze leiding die naar de tuin loopt te kunnen vinden. Helaas heb ik de loze leiding niet in de kruipruimte kunnen vinden, echter vond ik wel een laagje water (ca 10/15 cm).

Zodoende ben ik eigenlijk gaan na denken over hoe ik het beneden droog zou kunnen krijgen? Maar lees diverse dingen. Zo ben ik Tonzon tegengekomen, echter lijkt mij dat in mijn geval niet interessant want qua vloerisolatie lijkt er een dikke laag schuim al te zitten:
[Afbeelding]

Mijn doel is voornamelijk om de boel droog te krijgen c.q. houden. Elders kwam ik zand/schelpen tegen, een natuur product of EPS korrels? Wie heeft voor mij de gouden tip :-)
[Afbeelding]
De vraag die bij mij op komt: Waarom zou je het droog willen hebben? het vocht trekt echt niet de woning in.
Schelpen werken hiervoor niet omdat het water gewoon uit de grond komt.

Het enige wat zou werken is dan dampdichte folie op de bodem leggen en tot aan de onderkant vloer door laten lopen. maar hier mag dan echt geen gaatje in zitten omdat het water gewoon onder de folie komt te staan.
Het grondwater komt dan onder de folie te staan maar is nog steeds in aanraking met de muren.

Ik zou het niet aanhalen, zeker niet met een huis van 2016.

Heb in mijn vorige huizen (1975 en 2016) beide zeer veel water in de kruipruimte gehad. dit heeft nooit tot problemen geleid. Enkel 1 maal dat de riolering ging drijven maar dat zou je ook niet met die folie oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 21:55
[...]
120 platen van 60cmx120cm.
Misschien heb ik er overheen gelezen met scrollen, maar hoe lang heb je hier over gedaan? Ik heb nagenoeg exact dezelfde klus te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Ralph88 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Misschien heb ik er overheen gelezen met scrollen, maar hoe lang heb je hier over gedaan? Ik heb nagenoeg exact dezelfde klus te doen.
Als je even leest hoe ik het heb gedaan, met glaswol tussen de balken, en met 14cm dikke pir platen tegen de vloer plakken, en met bamboe stokken er doorheen vastzetten. En daarnaast werkjes als glaswol snijden en pir platen hier en daar ook op maat snijden, kitten, etc.... Deed ik er maximaal zo'n 10 platen per dag, dan was ik er veelal wel even klaar mee. Toch ben ik met die 120 platen wel een maand bezig geweest. Af en toe even wat andere dingen doen.

Dus ga niet uit van een weekendje werk, want dat gaat je echt niet lukken. 't Is goed te doen, maar ga niet jagen om het snel af te hebben. Daarvoor is het teveel werk.

En uiteraard eerst folie op de grond om het ook schoon te hebben. En zorg voor veel en goed licht, iets zachts om op te liggen (dus matrasje), muziekje op erbij, etc :)

Succes ermee!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
route99 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:28:
@elcastel

Er is al eea genoemd, maar er komt meer kijken bij slijpen, zoals:
  • Gebruik adembescherming tegen het inademen vanslijp- en lasdampen en vernieuw tijdig de filters;
  • Gebruik een UV-filterende bril;
  • Gebruik adequate gehoorbescherming (slijpen, lassen en kloppen);
Zaken die een hobbyist vaak niet in huis heeft.

Bron: https://www.vshanab.nl/dy...0200/view.php?fil_Id=5754

Vraag na welke filters je nodig hebt!
Je longen zullen je dankbaar zijn..... ook nabij het mangat... de ventilatie is daar echt nog onvoldoende.....
Gehoorbescherming zou je toch al standaard in huis moeten hebben.....

En de ARBO eist imho ook mangat bewaking..... neem dat serieus, ga niet alleen aan het werk, spreek af hoe je contact houdt "met boven" en das geen gein.

PS: Heb vandaag nog heel kort slijpwerk gedaan, 2 bouten doorslijpen, met gehoor en ogen bescherming.
Ik kon voor die korte klus bovengronds nog probleemloos de adem inhouden en na het uitzetten direct weglopen, dat gaat je in de kruipruimte niet lukken...
Ik dek ook mijn huid verder goed af (handen, armen, gelaat). Van experts begreep ik dat vooral rvs splinters die je de huid in schiet en die in het lichaam kunnen gaan wandelen best gevaarlijk zijn!
Voor slijpen is een UV-werende bril voor zover ik weet niet nodig en verplicht.
Wel een heldere veiligheidsbril.

Ik ben zelf voorstander van een een "duikbril" veiligheidsbril die rondom goed afsluit.
Dit vanwege dat bij een gewone veiligheidsbril nog dingen langs het glas bij je ogen kunnen komen.
(meerdere keren gezien, en zelf ook meegemaakt)

Heb er standaard een liggen in de koffer van mijn slijptol.
(net als gehoorbescherming en een drager mond/neus-masker met filters

Dus zo-iets: https://www.toolstation.n...er-veiligheidsbril/p13710

Qua gehoorbescherming gebruik ik altijd oorkappen.
Deze zijn herbruikbaar, makkelijk te pakken/vinden.
Heb er meerdere, een ligt bij mijn slijptol, een andere bij de invalzaag in de koffer, en de 3e bij de afkortzaag. Zo is er altijd een binnen bereik, en heb ik ook voor hulp bescherming.

Ik ben van mening dat als je een slijptol of ander apparaat kunt kopen, je ook de juiste bescherming erbij kunt kopen. DOE DIT DAN OOK... en bewaar dit bij het apparaat.

Je zal zien dat als je de beschermingsmiddelen ook consequent gebruikt ook merkt dat dit prettiger is.
Zeker mondmasker en gehoorbescherming, dat merk je aan het einde van de dag.
Geen gips snot, en ook geen suizende oren. :)

Ik klus hobbymatig, dus schaf alles prive aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@FRANQ Ik doe wat nodig om veilig te werken, niet alleen wat verplicht is.
Bij mij is dat ook hobbymatig, dus schaf het ook privé aan, maar heb op veiligheidsgebied (chemie/techniek) wel een professionele achtergrond.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 15-03-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
route99 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:49:
Bij mij is dat ook hobbymatig, dus schaf het ook privé aan, maar heb op veiligheidsgebied (chemie/techniek) wel een professionele achtergrond.
Ik ook, maar dan vanuit metaalbewerkings bedrijven. :)

Zie zo vaak mensen thuis zonder bescherming werken.
Gehoorbescherming word heel erg vaak vergeten, maar als je last krijgt van je oren ben je al veel te laat.

Maar ook een mond/neusmasker word vaak vergeten.
Silica van kalkzandsteen of ander betonachtige materialen wil je echt niet inademen bij het slijpen.
Je longen kapselen het in, en je raakt gewoon longcapaciteit kwijt.

Zoveel moeite is het niet om je te beschermen.
Goede (merk)producten zijn voor enkele tientjes verkrijgbaar.
Maar zelfs bij de action is er genoeg te vinden voor weinig geld.

En wat ik laatst zag, een kettingzaag gebruikt door een totale leek met een slappe ketting.... 8)7
Die dingen zouden niet verkocht mogen worden aan particulieren zonder uitleg en zaagbroek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralph88
  • Laatst online: 13-09 21:55
dof schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:59:
[...]

Als je even leest hoe ik het heb gedaan, met glaswol tussen de balken, en met 14cm dikke pir platen tegen de vloer plakken, en met bamboe stokken er doorheen vastzetten. En daarnaast werkjes als glaswol snijden en pir platen hier en daar ook op maat snijden, kitten, etc.... Deed ik er maximaal zo'n 10 platen per dag, dan was ik er veelal wel even klaar mee. Toch ben ik met die 120 platen wel een maand bezig geweest. Af en toe even wat andere dingen doen.

Dus ga niet uit van een weekendje werk, want dat gaat je echt niet lukken. 't Is goed te doen, maar ga niet jagen om het snel af te hebben. Daarvoor is het teveel werk.

En uiteraard eerst folie op de grond om het ook schoon te hebben. En zorg voor veel en goed licht, iets zachts om op te liggen (dus matrasje), muziekje op erbij, etc :)

Succes ermee!
Dank!! Heb goed beeld van hoeveel tijd het mij gaat kosten.
Voor mij geldt dat ik de 120m2 kan verdelen over vier kruipruimtes onder de woning fundering zit er dan tussen. Kan ik mooi per keer zo doen.
Zit nu 5cm piepschuim als isolatie op, maar met vvw is dat niet te doen. Ik ga de platen met kit tegen de bestaande platen monteren. Heb ruim voldoende hoogte om op mijn knieën te bewegen in een droge ruimte.
Muziekje aan, systematisch werken en slap ouwehoeren met een maatje. We komen er wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Ralph88 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Dank!! Heb goed beeld van hoeveel tijd het mij gaat kosten.
Voor mij geldt dat ik de 120m2 kan verdelen over vier kruipruimtes onder de woning fundering zit er dan tussen. Kan ik mooi per keer zo doen.
Zit nu 5cm piepschuim als isolatie op, maar met vvw is dat niet te doen. Ik ga de platen met kit tegen de bestaande platen monteren. Heb ruim voldoende hoogte om op mijn knieën te bewegen in een droge ruimte.
Muziekje aan, systematisch werken en slap ouwehoeren met een maatje. We komen er wel!
Mooi, hou er rekening mee dat gewone (goedkope) kit wel een dagje kost om te drogen (PIR plaat tegen tempex/EPS/piepschuim). Je moet die PIR plaat dus even een dagje stutten of anderszins zorgen dat ie niet van (kruipruimte) plafond donderd. Heb ik dus ook gedaan met die bamboestokken van 50 cm die ik er schuin doorheen duwde / timmerde. Dat zorgde voor bevestiging tussen pir plaat en dat tempex. Maar even stutten met iets anders is natuurlijk ook goed.

Ik was ongeveer 1 tube montagekit op 1,5 plaat kwijt. Hangt er natuurlijk af hoeveel raakvlak er is. Dus 120 platen ben je dus snel 80 tubes kwijt, vandaar dat goedkope montagekit wel zo prettig is. Qua substantie leken alle (goedkope ~3€ -> Action, Pattex, Hornbach etc) montagekitten erg veel op elkaar. De goedkoopste van Action waren hier bijna altijd uitverkocht. Meeste waren van Pattex.

Als je een plaat weer los moet halen, dan lukt dat dus niet zonder de plaat stuk te maken. Dat is een consequentie van de manier van montage. Anders moet je schroeven met paraplu pluggen maar dat was me teveel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:56
dof schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:13:
[...]
Als je een plaat weer los moet halen, dan lukt dat dus niet zonder de plaat stuk te maken. Dat is een consequentie van de manier van montage. Anders moet je schroeven met paraplu pluggen maar dat was me teveel werk.
Niet zozeer aan dof gericht, maar meer algemeen: zou dit ook werken met plakpennen op beton, aannemende dat ik per plaat voldoende pennen zou gebruiken?

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

der_joachim schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Niet zozeer aan dof gericht, maar meer algemeen: zou dit ook werken met plakpennen op beton, aannemende dat ik per plaat voldoende pennen zou gebruiken?
Als ik dit soort plakpennen zie, dan zou ik er wel op durven vertrouwen dat ik die goed tegen beton aan krijg met PIR platen. Mits je wel minimaal 4 gebruikt en goed vlak beton hebt waar je het tegenaan kunt lijmen met bijbehorende kit. De PIR platen wegen wel wat (afhankelijk van dikte), maar zijn ook weer niet zo zwaar.

Om deze plakpennen tegen tempex te plakken (met een PIR plaat er aan) lijkt me lastiger. Dit voorbeeld van pennen heeft een contactvlak van 5 x 5 cm en dan lijkt het me tegen piepschuim plakken te weinig.

Maar goed, 't is een inschatting en je moet het dan toch even testen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
route99 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:49:
Om hier nog even op terug te komen; ik ben de buizen aan het zagen met een reciprozaag. Duurt niet veel langer, kost wat zaagjes, maar is voor mijn gevoel (en dat telt) veel veiliger. Geen vonken, wel een veiligheidsbril, geen herrie. Overigens altijd een neus/mondmasker op in de kruipruimte zo'n 3M 6000 masker met P3 filters erop.

Wat mij erg helpt en wat ik hier regelmatig ook terug zie is goed licht. Ik neem een vette TL LED balk mee de kruipruimte in en dat voelt prima. Ook niet te zwaar fysiek inspannen, soms wil ik even rossen, maar je komt toch minder makkelijk aan je zuurstof daar. Gestaag doorwerken gaat veel beter. Regelmatig even eruit, maar dat moet wel met alle puin die ik eruit trek.

Volgende week komt er iemand kijken voor Tonzon isolatie (bodem en 4-kamerfolie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:08
elcastel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:36:
[...]

Om hier nog even op terug te komen; ik ben de buizen aan het zagen met een reciprozaag. Duurt niet veel langer, kost wat zaagjes, maar is voor mijn gevoel (en dat telt) veel veiliger. Geen vonken, wel een veiligheidsbril, geen herrie. Overigens altijd een neus/mondmasker op in de kruipruimte zo'n 3M 6000 masker met P3 filters erop.

Wat mij erg helpt en wat ik hier regelmatig ook terug zie is goed licht. Ik neem een vette TL LED balk mee de kruipruimte in en dat voelt prima. Ook niet te zwaar fysiek inspannen, soms wil ik even rossen, maar je komt toch minder makkelijk aan je zuurstof daar. Gestaag doorwerken gaat veel beter. Regelmatig even eruit, maar dat moet wel met alle puin die ik eruit trek.

Volgende week komt er iemand kijken voor Tonzon isolatie (bodem en 4-kamerfolie).
In aanvulling : ik gebruikte ook een koplamp, zo'n lamp op je voorhoofd. Dan heb je geen last van schaduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-07 17:04
Herkent iemand dit materiaal? Het zat als isolatie onder mijn houten vloer (huis uit '61). Volgens de AI zoekmachines is het brownie :P Het is poreus en wellicht ooit anders gekleurd geweest. Er zit net als bij gipsplaten een dun laagje papier omheen om alles bij elkaar te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYO12ivqNUaKjUrqM_aD_cf14Sk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQrrMRE5GLGX0CH82jRo6tNI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BE-Q4K6XUC88rwKN6Xh7dmn88M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8E7rCwL3nXfKPze7ztQSASM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiS_jdnr2HGRj6Xovbd98MS47A0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJR1AH5qhUqqwscRvDTKWoFm.jpg?f=fotoalbum_tile

Vervolgvraag: Ik ben van plan om tussen de vloerbalken te gaan isoleren (57 breed, 14 cm hoogte). Zie de derde foto voor de beschikbare ruimte. Of doe ik er goed aan om er iets dikkere isolatie tussen te plaatsen (bv 2 cm uitsteek) en dan over de balken heen ook weer isolatie aan te brengen? Oftewel, wat is de koudebrug van de houten balken en loont het om daar veel moeite voor te doen? Mijn kruipruimte is gortdroog (ik woon hoog, op zand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:55
@Herrfunkel Dit lijkt op PF, resolschuim. Dit heb ik op de buitenkant van het dakbeschot van de garage onder de pannen gelegd. Dit spul wordt bros, krimpt en trekt krom onder invloed van vocht en temperatuur verschillen. Dit was dus een enorme miskoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Signor Doekie Idd wrs is het dat. Als je nu resolschuim koopt is het nog erg duur ook. Dat het ontzettend bros is en vochtgevoelig maakt het inzetten erg lastig.
@Herrfunkel
Als het goed spul was geweest had je de holten met steen- of glaswol op kunnen vullen.
Maar hoe duurzaam is dat oude spul nog als je dat probeert te doen?

Hoe hoog is je kruipruimte? Heb je nog veel over dan kun je overwegen >> 14 cm steen- of glaswol platen te nemen (is wwl wat extra werk), anders vul je die 14 cm met steen- of glaswol platen klemmend tussen de balken op en span je er draadjes on op net op de plaats te houden.
wil je de balken ook nog isoleren dan wordt het meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Herrfunkel schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:09:
Herkent iemand dit materiaal? Het zat als isolatie onder mijn houten vloer (huis uit '61). Volgens de AI zoekmachines is het brownie :P Het is poreus en wellicht ooit anders gekleurd geweest. Er zit net als bij gipsplaten een dun laagje papier omheen om alles bij elkaar te houden.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Vervolgvraag: Ik ben van plan om tussen de vloerbalken te gaan isoleren (57 breed, 14 cm hoogte). Zie de derde foto voor de beschikbare ruimte. Of doe ik er goed aan om er iets dikkere isolatie tussen te plaatsen (bv 2 cm uitsteek) en dan over de balken heen ook weer isolatie aan te brengen? Oftewel, wat is de koudebrug van de houten balken en loont het om daar veel moeite voor te doen? Mijn kruipruimte is gortdroog (ik woon hoog, op zand)
Lijkt idd resol, zoek maar op koolthern. Geweldige isolatie waarde . Verpulverd wel makkelijk en gaat niet heel top samen met vocht . Ideaal spul voor in de spouw, zou het zelf wat minder snel in de kruipruimte toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:21
Beste Tweakerlui,

Dankzij dit fantastische topic ben ik al behoed voor het volstorten van onze kruipruimte met Drowa isolatiechips (waarvoor dank!) en gaan we een dampdichte folie op de bodem plaatsen. Maar qua isolatie van de vloer zie ik momenteel door de bomen het bos niet meer :? en ben benieuwd naar jullie mening. Eerst even wat context:

Binnenkort gaat de vloer in onze woonkamer eruit, omdat in ieder geval één, maar mogelijk meer houten vloerbalken rot zijn. Er zit kelderzwam in de houten balk die tegen een later gestorte betonnen vloerdeel aan ligt. Inmiddels is die zo rot dat de vloer in die hoek licht doorzakt. Tijd om de vloer open te breken dus! We willen graag zo duurzaam mogelijke keuzes maken, dus we gaan alleen de balken die rot of zwam vertonen laten vervangen door nieuwe houten balken.

Van bodem- en vloerisolatie is nu eigenlijk geen sprake. We wonen op veen- en kleigrond en hebben een dusdanig hoge waterstand dat de grond onder de vloer regelmatig vochtig/nattig is. Om te zorgen dat de nieuwe (en bestaande) houten vloerbalken droog blijven gaan we dampdichte folie aanbrengen op voldoende hoogte. Folie ipv drowa chips heeft een paar mooie voordelen (zo hebben we hier geleerd) en doordat je vrij weinig materiaal gebruikt ook nog eens vrij duurzaam. Top!

Maar wat is nou mooi materiaal om de vloer mee te isoleren? Als ik het goed begrijp kan je dat het beste tussen de vloerbalken aanbrengen, klopt dat? We willen graag materiaal waar geen vocht in/tussen/boven/onder/aan blijft hangen, om het debacle dat we nu hebben te voorkomen. Zijn natuurlijke alternatieven zoals vlaswol geschikt? Onze kruipruimte is trouwens 30-40 cm. Uiteindelijk komt er een ondervloer en een massief eikenhoutvloer op de vloerbalken te liggen.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag gesteld via apart topic.

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Graag feedback op dit verhaal .

Een goede bekende wil graag in een begin jaren 60-huis een houten BG-vloer isoleren, met een kruipruimte er onder van ca 60 cm. Die kruipruimte is wel vochtig (>90% rel-LV), maar er staat geen water in.
Er komt wrs een vloerverwarming op de houten vloer, Speetherm o.i.d. van 15 mm lijkt interessant. Kan zo op het hout.
Daar over komt wrs een laminaatparket vloer.

Mijn idee qua isolatie om later nooit meer problemen te krijgen als iemand er een laminaatparket o.i.d. op gaat leggen, waarbij vaak dampdichte folie ondergelegd wordt, zorg ervoor dat de vloerisolatie dan dampopen is, dus iets als glaswol. En om vocht van de muren en het zand te weren, altijd dampdicht bodemfolie installeren.

Tonzon had ik nog even in gedachte, maar imho is die echt dampdicht en voldoet daarmee niet aan de eis dat een bewoner later een fout kan maken door er dampdichte laag te leggen bijv i.c.m. het laminaat parket en daarmee de houten vloer opsluit tussen 2 damdichte lagen. Dat mag dus nooit, het geeft een garantie op houtrot.

Kiezen voor 100% zekerheid mocht een (ook toekomstige) bewoner onbewust een fout maken, daarom lijkt mij deze aanpak gewenst.

Milieu Centraal heeft een uitgebreide handleiding (link onder), hoe met glaswol om te gaan voor een houten vloer. Zij installeren niet standaard de bodemfolie, wat ik wel zou willen, aangezien de rel-LV nu al >90% is en na het isoleren zakt de temperatuur in de kruipruimte en dan zou de glaswol nat worden en dat wil je nooit.
Bij mij met een betonnen vloer houd ik zo ook de glaswol droog. Ben van 100% naar ~50-70% gegaan.

https://www.milieucentraa...t-glaswol-of-steenwol.pdf

Een compleet ander alternatief is vloer eruit en dan schuimbeton etc. Maar er lopen diverse buizen (o.a. verwarming, water en riool) en kabels door de ruimte. Daar kom je nooit meer bij. Dat allemaal weghalen en opnieuw aanleggen, vind ik geen optie. In huis had ik ze wel geadviseerd omdat al veel open lag, het 230V stroomnetwerk te renoveren/vervangen en dat is al gebeurd en zijn ze heel blij mee.
Imho is schuimbeton dus geen optie in deze situatie.

Tnx voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
route99 schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:53:

Een goede bekende wil graag in een begin jaren 60-huis een houten BG-vloer isoleren, met een kruipruimte er onder van ca 60 cm. Die kruipruimte is wel vochtig (>90% rel-LV), maar er staat geen water in.
Er komt wrs een vloerverwarming op de houten vloer, Speetherm o.i.d. van 15 mm lijkt interessant. Kan zo op het hout.

Mijn idee qua isolatie om later nooit meer problemen te krijgen als iemand er een laminaatparket o.i.d. op gaat leggen, waarbij vaak dampdichte folie ondergelegd wordt, zorg ervoor dat de vloerisolatie dan dampopen is, dus iets als glaswol. En om vocht van de muren en het zand te weren, altijd dampdicht bodemfolie installeren.

Tonzon had ik nog even in gedachte, maar imho is die echt dampdicht en voldoet daarmee niet aan de eis dat een bewoner later een fout kan maken door er dampdichte laag te leggen bijv i.c.m. het laminaat parket en daarmee de houten vloer opsluit tussen 2 damdichte lagen. Dat mag dus nooit, het geeft een garantie op houtrot.

Kiezen voor 100% zekerheid mocht een (ook toekomstige) bewoner onbewust een fout maken, daarom lijkt mij deze aanpak gewenst.

Milieu Centraal heeft een uitgebreide handleiding (link onder), hoe met glaswol om te gaan voor een houten vloer. Zij installeren niet standaard de bodemfolie, wat ik wel zou willen, aangezien de rel-LV nu al >90% is en na het isoleren zakt de temperatuur in de kruipruimte en dan zou de glaswol nat worden en dat wil je nooit.
Bij mij met een betonnen vloer houd ik zo ook de glaswol droog. Ben van 100% naar ~50-70% gegaan.

Een compleet ander alternatief is vloer eruit en dan schuimbeton etc. Maar er lopen diverse buizen (o.a. verwarming, water en riool) en kabels door de ruimte. Daar kom je nooit meer bij. Dat allemaal weghalen en opnieuw aanleggen, vind ik geen optie. In huis had ik ze wel geadviseerd omdat al veel open lag, het 230V stroomnetwerk te renoveren/vervangen en dat is al gebeurd en zijn ze heel blij mee.

Tnx voor de feedback.
Warp systems(speetherm) gebruikt zeer waarschijnlijk heat-foil. Ik kan me voorstellen dat dat al damp dicht is. Dat zou het navragen waard zijn. En glas- ipv steenwol is vanwege de isolatiewaarde? Als het geen probleem geeft met aanbrengen lijkt me dat wel goed. En schuim beton: heb ik zelf ook overwogen. Ik vroeg me af het bij mij op veengrond zou kunnen. In kubieke meters vond ik het best prijzig, en inderdaad je moet alle leidingen en (toekomstige) buizen allemaal al plaatsen... Ik ben benieuwd naar andere feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Jailhouse Yep, niet vermeld maar ben het met je eens dat die heat spreader (alu-folie) dampdicht zal zijn.

Glaswol is idd iets beter, die TD432 achtige types en deze hebben lambda 0,031/ 0,032.
Standaard is vaak 0.035 wat ik hier veel lees, 0.032 types zie je hier ook nog wel.
Ze hopen dat een bedrijf het doet om een 2e isolatiemaatregel te hebben. Glas isolatie, ca 30 m2 gaan ze zelf zeker niet doen... ook qua risico niet zo aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo

Tnx voor de feedback.
Schuimbeton zie je zelf ook al niet zo zitten, ik beaam dat wel. Bereikbaarheid van leidingen lijkt me een groot goed. De optie om bij te kunnen leggen of vervangen is simpelweg teveel waard.

Ik zie één a twee uitdagingen als je kennis dit wil uitbesteden:
  • 60 cm kruipruimte is onder de laagste balk neem ik aan? Als dat niet het geval is, is de minimale werkruimte een stuk minder en zullen veel aannemers er geen zin in hebben
  • Een snelle google geeft dat PIF, TonZon en parels is wat de klok luidt in aannemer land. Dit puur omdat de installatietijd veel sneller is dan glaswol. Met de isolerende / dampdoorlatende eigenschappen in gedachten allemaal geen optie. Kan dus een aardige zoektocht worden waarbij je kennis waarschijnlijk veel tegenstrijdige (on)zin van verschillende partijen terugkrijgt.
Bodemfolie zeker doen want soppend glaswol isoleert niet lekker, maar daar hoef ik jou natuurlijk niets over te vertellen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@johanPo
  • Kruipruimte hoogte: Heb nog geen exacte maten, maar het zal rond de 60 cm zitten, zal wrs geen breekpunt worden.
  • Materiaal keuze: 'k weet het... het moet snel bij die bedrijven, maar is dat altijd goed/het juiste materiaal???... heb ze vanmiddag mijn 1e opzet met het Milieu Centraal pdf-je voorzien van wat ik hier schreef, gemaild. Ik wil het ook een beetje doseren, wij zijn er veel mee bezig, maar zij niet en waren nog niet goed van de nieuwe subsidie regels op de hoogte. Ze zullen daar onderling ook al vast in he weekend al e.e.a. op een rij gezet hebben, ik zie het wel. Zij bepalen, ik geef de info zo neutraal als mogelijk door. Probeer valkuilen aan te geven, maar soms kan het voor wie minder achtergrondkennis heeft ook lijken als je zit bij te sturen... Het moet voor mij dus echt fact-based, onderbouwd zijn en dan is het de kunst om dit goed te doseren, ook voor bodemfolie....

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 02-04-2023 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29
route99 schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:06:
@johanPo
  • Kruipruimte hoogte: Heb nog geen exacte maten, maar het zal rond de 60 cm zitten, zal wrs geen breekpunt worden.
  • Materiaal keuze: 'k weet het... het moet snel bij die bedrijven, maar is dat altijd goed/het juiste materiaal???... heb ze vanmiddag mijn 1e opzet met het Milieu Centraal pdf-je voorzien van wat ik hier schreef, gemaild. Ik wil het ook een beetje doseren, wij zijn er veel mee bezig, maar zij niet en waren nog niet goed van de nieuwe subsidie regels op de hoogte. Ze zullen daar onderling ook al vast in he weekend al e.e.a. op een rij gezet hebben, ik zie het wel. Zij bepalen, ik geef de info zo neutraal als mogelijk door. Probeer valkuilen aan te geven, maar soms kan het voor wie minder achtergrondkennis heeft ook lijken als je zit bij te sturen... Het moet voor mij dus echt fact-based, onderbouwd zijn en dan is het de kunst om dit goed te doseren, ook voor bodemfolie....
Ten eerste: kudos voor je beschrijving. Een foto, balkafstand en dikte en aantal m2 had nog behulpzaam geweest.

Ten eerste, geen probleem om in de afwerkvloer een dampscherm te plaatsen. Zolang de vloer van onderen kan blijven ventileren. Dus kruipruimte moet geventileerd zijn. Dit heb je nog niet naar ons gespecificeerd.

Ten tweede, warp systems gebruikt leidingen van 10 of 12 mm. Prima met een ketel op 40 graden maar voor VV op een warmtepomp wil je eigenlijk minimaal 16mm uitwendig gebruiken. Die kleine buisjes zorgen voor weinig debiet (flow), weinig afgifte per m2 en ook nog eens een kleine waterinhoud voor defrosts. Ze zijn dus in efficiënt in vergelijking met de keuze voor 16mm in 2x Fermacell. Onder de verbouwing zal je kennis toch lijden en die 30mm extra hoogte lijkt veel maar als je installatie naar behoren werkt met veel comfort en lage kosten is het allemaal waard. Neem WP-ready dus in acht. Zelfs als die WP er nooit komt is een lagere aanvoertemperatuur veel efficiënter.

Ten derde kun je overwegen om de planken bovenaf van de constructievloer te verwijderen. Dan kun je van bovenaf isoleren, daarna OSB kruislings erover en ingefreesde Fermacell platen. Alternatief zijn zwaluwstaarten met lichtgewicht zandcement/betonmortel. Heb je gelijk een langzaam geleidende massa. Het ongenoegen van de verbouwing is er toch. Dus kies volledigs en definitiefs. En dit scheelt 5 dagen kruipen

Ten vierde zul je echt wel een aannemer vinden die voor je kennis wol tussen de balken douwt, vastzet en een dampopen folie ertegenaan vasttackert. Maar aangezien de installatie tijd hiervoor hoog is worden de kosten op arbeid substantieel hoger zodat t.o.v. de besparingen je tvt helemaal teniet gedaan wordt.

De keuze om in een lage kruipruimte geen reflectiefolie/bodemparels van de snelle aannemers te kiezen leidt bijna altijd tot de uitkomst om het zelf te gaan doen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@GudZ Tnx. Ik dacht een foto gemaakt te hebben...maar dat was er een van iets anders daar... |:(
Ze zijn veel weg en tis ruim 200 km rijden....
De balken zijn ca 18 cm hoog en 6 cm breed. We hadden veel kluswerk, dus dat was er bij in geschoten om ze echt te meten. De m2 kan ik hier nog wel ergens terugvinden.

Verder: Je hebt me de nodige stof tot nadenken gegeven. Dus dat ga ik de komende tijd maar eens me meer in verdiepen.

Deze details kan ik nog wel vermelden: Het plafond is met ca 16 cm sono glaswol gevuld voor geluidsreductie, wat voor veel geluiden en de klank in de voor- & achterkamer + de keuken, prima helpt. Maar dat betekent ook dat de warmteverliezen naar boven heel gering zijn! Met HR++ glas en vloerisolatie kan het alleen maar een stuk beter worden. De warmtevraag in de voor-/achterkamer zal voor de vloerverwarming niet super groot zijn.

Hun grootste warmte verlies is de serre met oud dubbelglas waar dus HR++ in komt. Triple glas wordt het niet want dat zou een nieuwe serre betekenen...

Al met al valt nu al nadat het plafond al geïsoleerd is, hun gasrekening reuze mee. De spouwmuur was bij aankoop al geïsoleerd met verlijmde grijze EPS parels, de jaren 60 spouw was eerst helemaal leeg en dus nu met ca 6 cm helemaal gevuld.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 03-04-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:57
Deze situatie lijkt erg veel op die van ons. Wij gaan trouwens waarschijnlijk voor RFloorzz een systeem wat in dit draadje wordt vergeleken met Warp. Het werd hierboven al kort aangehaald, maar het grootste verschil is dat dit systeem 16mm buizen heeft ipv 10 of 12mm. Beide systemen zijn prima keuzes, maar wellicht dat je nog iets aan de link hebt!

Ik volg de huidige discussie ten aanzien van isolatie tussen de balken en op de bodem. Naar mijn idee is steenwol / glaswol met een dampopen doek eronder de beste keuze. De balkenconstructie zou zo inderdaad kunnen ademen en daarmee zouden houtproblemen voorkomen moeten worden ongeacht voor wat voor afwerkvloer wordt gekozen.

Uit mijn ervaring met partijen die advies geven over kruipruimtes isoleren kan ik beamen dat daar meestal EPS-parels uitkomen. Deze zijn snel en goedkoop te plaatsen.

Bodemfolie of een schelpenlaag (vanaf 20cm) blijven dan als opties over. Ik kan weinig bronnen vinden waarin de voor- en nadelen van beide opties worden vergeleken. Wat mij aanspreekt in schelpen is dat het een natuurlijk product is dat al heel van oudsher wordt gebruikt. Het idee is volgens mij dat schelpen vocht zowel absorberen als grondwater tegenhouden.

Onze kruipruimte (iets dieper: 80cm) is in principe droog tenzij het langere tijd veel regent. Dan staat er soms een paar centimeter water die uiteindelijk in een drogere periode weer verdwijnt. Met bodemfolie komt dat water onder het zeil te staan wat uiteindelijk via de muren omhoog zou kunnen trekken lijkt me. Schelpen geven het grondwater wellicht langzaam af aan de lucht waarna het dmv ventilatie verdwijnt? Dat zou een voordeel kunnen zijn, maar dit is puur een hypothese.

Heeft iemand hier ideeën over of ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@timk EPS parel bodemisolatie is al vaker lang gekomen.
Over het algemeen geldt toch echt, zeker bij vloerverwarming al helemaal, dat vloerisolatie beter is dan bodemisolatie.

Schelpen?
Waarom? Met een bodemfolie van max ca 2 euro/m2 als je het zelf doet, krijg je heel eenvoudig een beter resultaat en het is dun ca 0,2-0,3 mm das wel een verschil met 20-30 cm schelpen, waar je of een loodgieter vast niet graag over heen kruipt als er wat in de kruipruimte gedaan moet worden.

Als er water in de kruipruimte kan komen dan leg je eerst bubbeltjes folie dan drijft alles, ook al voorbij gekomen op het forum.
Folie bij daglicht/zon is vaak niet zo duurzaam, maar zulke folies in het donker in de kruipruimte zijn imho (obv mijn chemische kennis) zeer duurzaam.

Met de kennis die er al een tijd is, is folie echt meestal de weg om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
Het is absoluut goedkoper om folie te leggen, maar naar mijn idee kunnen schelpen misschien ook als buffer fungeren. Zodra ergens een plas water ontstaat, neemt de gehele schelpenmassa het water op waardoor het geheel redelijk droog blijft. Dat is althans wat ik me kan indenken. Met folie sluit je het water op onder een ondoordringbare laag waardoor het niet snel verdwijnt of verdampt. De enige kant die het op kan is omlaag verder de bodem in of via de muren omhoog. Komt het via de muren dan alsnog niet via die weg in de houten balken terecht?

Dit is alleen maar een hypothese en niet gebaseerd op bronnen. Vandaar mijn vraag hier.

Voor vvw willen we de isolatiewaarde absoluut uit isolatie tussen de balken halen. Ik wil iets met de bodem gaan doen tegen optrekkend vocht. Als schelpen duurder zijn, maar beter zijn voor het huis dan vind ik die eenmalige investering prima. Zeker omdat in ons geval de kruipruimte 80 centimeter diep is en er op de bodem geen leidingen lopen.

Schelpen zijn eenvoudig, want je laat het doen. En of folie beter is: I don't know. Dat is de vraag. Het is in ieder geval zeker duurder inderdaad. :9

[ Voor 7% gewijzigd door timk op 03-04-2023 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
timk schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:54:
Het is absoluut goedkoper om folie te leggen, maar naar mijn idee kunnen schelpen misschien ook als buffer fungeren. Zodra ergens een plas water ontstaat, neemt de gehele schelpenmassa het water op waardoor het geheel redelijk droog blijft. Dat is althans wat ik me kan indenken. Met folie sluit je het water op onder een ondoordringbare laag waardoor het niet snel verdwijnt of verdampt. De enige kant die het op kan is omlaag verder de bodem in of via de muren omhoog. Komt het via de muren dan alsnog niet via die weg in de houten balken terecht?

Dit is alleen maar een hypothese en niet gebaseerd op bronnen. Vandaar mijn vraag hier.
Zolang het water je huis niet in trekt, kan het onder het folie weinig kwaad. Er zit sowieso vocht in de grond, tenzij je een bijzonder soort bodem hebt zakt water er altijd in weg tot naar het grondpeil. Plassen op straat liggen daar alleen maar vanwege het ondoordringbare bestrating, op de grond zakt het na de bui snel weg (tenzij er een heel hoog grondwaterpeil is natuurlijk).
Voor vvw willen we de isolatiewaarde absoluut uit isolatie tussen de balken halen. Ik wil iets met de bodem gaan doen tegen optrekkend vocht. Als schelpen duurder zijn, maar beter zijn voor het huis dan vind ik die eenmalige investering prima. Zeker omdat in ons geval de kruipruimte 80 centimeter diep is en er op de bodem geen leidingen lopen.
Ik heb geen data gezien waaruit blijkt dat schelpen beter zijn dan folie.
Schelpen zijn eenvoudig, want je laat het doen. En of folie beter is: I don't know. Dat is de vraag. Het is in ieder geval zeker duurder inderdaad. :9
Bij mijn lage kruipruimte was de prijs lager. Met de isolatie samen nog steeds niet duurder dan de balletjesboer. Alles laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Persoonlijk zou ik het niet handig vinden om minimaal 20 cm hoogte van de kruipruimte aan schelpen kwijt te raken. Al zouden ze effectief kunnen zijn tegen vocht, ze isoleren imho net als andere bodemisolatie materialen lang niet zo goed als vloerisolatie. Dat vloerisolatie vrijwel altijd beter is dan bodemisolatie is wel onderzocht en bewezen, de weblink naar dat TU Delft rapport heb ik een keer in het forum gezet. Wrs is EPS bodem isolatie dan nog beter dan schelpen en helpt ook tegen vocht, schelpen zijn wel veel duurzamer dan EPS.
Maar bodemfolie blijft imho dan toch beter en handiger. Vaak is een sd van ca 100-130 meter al Ok, maar er is ook Sd=1500 meter te koop maar imho is dat pure overkill. Immers er komt altijd wat vocht via ventilatie van buiten binnen en die kun en wil je je niet uitschakelen (het is nl algemeen geaccepteerd dat ventilatie v/d kruipruimte nuttig is.

Rond 2009 na gedoe bij een Tros Radar uitzending werd echt duidelijk dat bodem isolatie soms zelfs tot koudere vloeren kon leiden, omdat die bodemisolatie er ook voor zorgt dat het zand in de kruipruimte in de zomer niet opgewarmd kan worden door de EPS parels die er op liggen.... Het werkt dus 2 kanten uit maar hier dus verkeerd.. Ook dat is al in het forum besproken deze keer mag iemand die geïnteresseerd is dit zelf op zoeken. Ergo, er is geen nieuws op dit gebied. En als het er wel is, dan ben ik zeer benieuwd wat het is en of het onderbouwd kan worden t.o.v. vloerisolatie.

Als er totaal geen vloerisolatie mogelijk is, de vloer kan te laag zijn en er kan niet van bovenaf geïsoleerd worden, dan is bodem isolatie een escape, iets is beter dan niets.... uiteraard, dat hoef ik niet uit te leggen (hoop ik :') )

Zeker bij vloerverwarming wil je geen van beiden,, dan wil je echt een hele goede vloerisolatie.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 04-04-2023 08:51 . Reden: typos plus ventilatie aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo

Probleem is dat meeste vocht in je kruipruimte afkomstig is van grondwater en relatief tot de oppervlakte van je kruipruimte velen malen meer water kan aanvoeren dan je schelpen opnemen. Ook met schelpen dek je dus het water af door 20cm meer dekking te kopen.

Met een folie zet je water niet 'vast' het kan dezelfde weg terug als waar het vandaan kwam, namelijk via de bodem. In de zeldzame gevallen dat water via de zijmuren naar binnen komt heb je het over een ander type probleem waar zowel folie als schelpen niet de eerste oplossing voor zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Het lijkt wat off-topic maar is het toch echt niet (het kwam imho vast al deels eerder voorbij):

Een algemeen nadeel van bodemisolatie is dat je vaak 20-30 cm nodig hebt en dat je vervolgens erg weinig hoogte overhoudt om nog onderhoud te kunnen of laten verrichten. Vooral voor installatiebedrijven die zich aan de ARBO hoogte richtlijnen (formeel is dat geen wet) willen en deels moeten houden, kan het zijn dat ze dan geen reparaties in die ruimte willen doen en je dus eerst de EPS parels of de schelpen moet verwijderen. Das een dure grap.... voordat je kunt gaan repareren. Bedrijven die zich een NEN3140 certificaat hebben moeten zich houden aan de 60 cm minimale werkhoogte in de kruipruimte.

Het is gedocumenteerd en bij de bronnen toegelicht/samengevat terug te vinden.

Bronnen:Voor de ARBO is er alleen een zgn wens hoogte, geldt voor alle bedrijven zonder NEN3140 certificaat
De ARBO-“wens” hoogte :
  • Hoogte ≥ 80 cm met 60 cm vrij onder de balken/obstakels van 60 cm
  • Hoogte <80 cm: Verste werk punt in kruipruimte max 7,5 m vanaf kruipluik
  • Hoogte >80 cm: Verste werk punt in kruipruimte max 18 m vanaf kruipluik
  • Kruipgat: De gewenste minimale maat is 62x100 cm
De hoogte eis voor bedrijven met een NEN3140 certificaat:
De eis: Minimaal een vrije hoogte van 60 cm.
Verder gelden voor hen ook uiteraard nog steeds de bovenstaande ARBO-wensen!

ARBO technisch moeten alle bedrijven zich verder houden aan de zgn. beheersmaatregelen:
• Vrije hoogte < 60 cm? Er geldt een maximale verblijfsduur in van een uur.
• Vrije hoogte > 60 cm geldt een maximale verblijfsduur in van anderhalf uur.
• Na elk van zo’n verblijf: 15 minuten buiten de kruipruimte verplicht
Voor wie de NEN3140 volgt, komt hier nog bij, wat voor die bedrijven dus strenger is:
• Doeltreffende ventilatie via 2 openingen en een gemakkelijke toegang.
• De norm beschrijft ook de risico’s ook “niet-Electro” werkzaamheden.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 04-04-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Graag feedback op dit verhaal ........
Tonzon had ik nog even in gedachte, maar imho is die echt dampdicht en voldoet daarmee niet aan de eis dat een bewoner later een fout kan maken door er dampdichte laag te leggen bijv i.c.m. het laminaat parket en daarmee de houten vloer opsluit tussen 2 damdichte lagen. Dat mag dus nooit, het geeft een garantie op houtrot. ...........
Hier moet ik toch op terugkomen. :Y Heb de FAQ van Tonzon, zie onder, niet goed bekeken, want daar staat toch echt wel dat Tonzon geschikt is als er een dampdichte laag op de houten vloer zit. 8)7

Er zitten wel voorwaarden aan om dit goed uit te voeren! Dat kan betekenen dat als je het laat doen een installatie bedrijf minimaal 2x moet komen als er een vocht risico is voor het hout:
  1. Het installeren van dampdichte bodemfolie en dan wachten tot de vloer/de balken droog zijn.
  2. Het installeren van Tonzon vloerisolatie. Het wordt dan aangeraden om de strijkbalk (de laatste balk kort bij de muur) niet met Tonzon vloerisolatie in te pakken, maar vrij te laten en iig zorgen dat de ventilatie onder de vloer adequaat is zodat mogelijk vocht goed weg kan en niet het hout aantast. Zie ook onderstaande FAQ
Heb dus weer wat geleerd..... o.a. beter de originele bron checken op aanvullende info en niet aannemen dat een dampdicht isolatie material direct fout is om bij een houten vloer toe te passen als er een dampdichte afwerking op ligt. :D

Uit de FAQ:
Ik heb een dampremmende vloerafwerking, kan ik dan nog TONZON toepassen?
Het is zelfs goed om dan nog TONZON Vloerisolatie toe te passen omdat dit houtrot voorkomt. Wanneer de kruipruimte vochtig is, kan een dampremmende laag schadelijk zijn voor de vloer. De vochtigheid van de houten planken zal hoog zijn want droging naar boven is niet mogelijk vanwege de dampremmende laag op de bovenkant. Hierdoor kan houtrot ontstaan. Door de TONZON bodemfolie en thermoskussens stijgt echter de temperatuur van de houten vloer waardoor de vochtigheid daalt. Het hout is daardoor warm en droog waarmee houtrot wordt tegengegaan. Het is wel belangrijk om hierbij eerst de bodemfolie aan te brengen zodat de vloer van de kruipruimte kan indrogen. Pas nadat de vloer droog is kunnen de thermoskussens worden aangebracht.
In de kruipruimte is maar weinig ruimte tussen (strijk)balk en de muur, wat moet ik daarmee doen?
Als je niet met de hand tussen de strijkbalk en de muur kan komen is het lastig daar te isoleren. Laat dan liever die ruimte open, want andere materialen trekken vocht aan. Het open laten heeft geen invloed op het comfortgevoel en de totale energiebesparing. De rest is namelijk wel geïsoleerd. Kan je het niet laten, dan kan je altijd nog improviseren met TONZON folielijm en HR-bandagefolie of HR-radiatorfolie.
Er is inmiddels ook een strijkbalkfolie. https://tonzon.nl/shop/is...e-folies/strijkbalkfolie/

Als je dit zo overziet dan zijn er nog wat aanvullende, bekende, acties mogelijk, voor zover ze al niet gedaan of voorzien en uiteraard gewenst of noodzakelijk waren:
  • De bodemfolie zo hoog mogelijk tegen de muur plaatsen, zodat deze droog blijft. Voor een houten vloer kan dat weer een positieve bijdrage opleveren. Dat er soms condensatie van vocht op de folie komt, wat op het forum al eerder gemeld was, zal bij een goede ventilatie van de kruipruimte geen probleem opleveren, het is maar een tijdelijk vocht en verdwijnt weer door die goede ventilatie.
  • En de inkopper als er water in de kruipruimte zelf kan komen te staan: Plaats bubbeltjesfolie onder de dampdichte folie, zodat beiden op het water kunnen gaan drijven als het er is of komt.
Opmerkingen:
  • Voor doe-het-zelvers is het dan ook heel belangrijk om de vochtigheid van het hout te meten en zoveel droogtijd in acht te nemen nadat de bodemfolie geïnstalleerd is zodat je zeker weet dat het hout echt droog genoeg is. Theoretisch.... zou je door de vrije strijkbalk methode goed toe te passen, de bodemfolie zoals hier beschreven geïnstalleerd hebt, deze benadering ook voor dampdichte isolatieplaten als PIR (met alu-folie) kunnen toepassen.
  • Besef wel: Zie je iets over het hoofd t.a.v. een mogelijk probleemvocht en het kan zich ophopen in het hout dan is er toch nog een kans dat het hout kan gaan rotten.
  • Vanwege het vorige punt, maar ook als je er zelf zo wie zo voordelen in ziet, je ook nog de buitenmuur van de fundering met 5-10 cm EPS platen kunnen isoleren, zodat die funderingsmuur veel minder een kans heeft om een koudebrug te zijn.
Feedback/ervaringen blijven welkom. (y)

Edit 7-4-2023
Wel grappig dat Tonzon nu vandaag net een reclame in diverse dagbladen heeft waarin die strijkbalk met een andere afdekking ook getekend staat. Helaas niet met naam genoemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDHpuhgRprsW7kMIxRnYm_Bhu3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nblIxA7jwx32qYpronsXXLlJ.jpg?f=fotoalbum_large
De tekening daarvan bleek al eerder in hun blog gezet te zijn, helaas ook niet met de vermelding van de strijkbalk aanpak. In dat artikel staat wel een interessante verwijzing naar een pdf met en samenvattend resultaat i.s.m. het NIBE over de vergelijking met andere methodes t.a.v. de impact op de duurzaamheid (o.a. extra materiaal gebruik bi vervanging van het hout in plaats van vnl hun methode te gebruiken).

[ Voor 28% gewijzigd door route99 op 07-04-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd_W
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:39
dof schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Mooi, hou er rekening mee dat gewone (goedkope) kit wel een dagje kost om te drogen (PIR plaat tegen tempex/EPS/piepschuim). Je moet die PIR plaat dus even een dagje stutten of anderszins zorgen dat ie niet van (kruipruimte) plafond donderd. Heb ik dus ook gedaan met die bamboestokken van 50 cm die ik er schuin doorheen duwde / timmerde. Dat zorgde voor bevestiging tussen pir plaat en dat tempex. Maar even stutten met iets anders is natuurlijk ook goed.

Ik was ongeveer 1 tube montagekit op 1,5 plaat kwijt. Hangt er natuurlijk af hoeveel raakvlak er is. Dus 120 platen ben je dus snel 80 tubes kwijt, vandaar dat goedkope montagekit wel zo prettig is. Qua substantie leken alle (goedkope ~3€ -> Action, Pattex, Hornbach etc) montagekitten erg veel op elkaar. De goedkoopste van Action waren hier bijna altijd uitverkocht. Meeste waren van Pattex.

Voor jou wellicht te laat maar voor anderen die dit lezen handig om te weten. Ik heb eerst 2 platen met kit vastgemaakt, daarna Soudal Bouwlijm (https://www.soudal.com/nl...ijmen/lijmschuim/bouwlijm) gebruikt. Een bus is goed voor zo'n 8-10m2 aan platen en na 15 minuten droog genoeg om de stutten er onderuit te halen. Scheelt een hoop tijd, maar vooral ook gedoe (en geld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Sjoerd_W schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:08:
[...]Voor jou wellicht te laat maar voor anderen die dit lezen handig om te weten. Ik heb eerst 2 platen met kit vastgemaakt, daarna Soudal Bouwlijm (https://www.soudal.com/nl...ijmen/lijmschuim/bouwlijm) gebruikt.
Tis nooit te laat om iig het veiligheidsblad er van te lezen.
Ik vind Hornbach daar heel duidelijk zichtbaar voorbeeldig in om hier direct op hun website voor te waarschuwen en een link naar het volledige veiligheidsblad te waarschuwen.
https://www.hornbach.nl/p/soudal-bouwlijm-600-ml/6174939/
https://cdn.hornbach.nl/d..._03_NL_20191023094652.pdf

PS: HET nadeel van deze plaat montage methode direct op de onderkant van de BG-vloer is, dat het niet duurzaam is uitgevoerd, wrs trek je wrs met zo'n sterke lijm de isolatieplaten stuk als er helaas toch nog achter de platen een loodgieter moet gaan werken of iemand anders er wat moet repareren.

Je zou nl ook met die lijm zonder moeizaam boren, als dat niet kan/mag, een houten rachelwerk met die lijm kunnen monteren en daar de isolatieplaten demonteerbaar op vast kunnen zetten. Dan kun je er met relatief weinig moeite nog bij achter de ruimte van de isolatieplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

Voor jou wellicht te laat maar voor anderen die dit lezen handig om te weten. Ik heb eerst 2 platen met kit vastgemaakt, daarna Soudal Bouwlijm (https://www.soudal.com/nl...ijmen/lijmschuim/bouwlijm) gebruikt. Een bus is goed voor zo'n 8-10m2 aan platen en na 15 minuten droog genoeg om de stutten er onderuit te halen. Scheelt een hoop tijd, maar vooral ook gedoe (en geld)
Wel handig dat het lijmen snel werkt, maar zoals @route99 al opmerkte is het niet echt lekker spul om in kleine ruimte mee te werken. Ook de reden waarom ik per se niet ging PURren in kruipruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29
[...]

Ik heb met dit spul bij m'n laatste renovatie een paar vensterbank en gipsplaten verlijmd in de dagkant. En kan je melden dat ik hevige reacties krijg op de toeslagstoffen ookal ben ik volledig ingepakt: overall, handschoenen, bril en mondkapje. En ramen open.

Nu ben ik gevoelig voor eczeem maar het zal voor de minder gevoeligen vast net zo schadelijk zijn.

Inde kruipruimte met lijmschuim werken is mijn inziens de risico's opzoeken.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@GudZ Tnx voor het delen van zulke toch vervelende ervaringen.

In die lijm zit polymethyleenpolyfenylisocyanaat
Skin Sens. categorie 1 H317: Kan een allergische huidreactie veroorzaken

H317 is de hoogste klasse voor huid irritatie.
Het is wel heel persoonlijk hoe je er op reageert, maar ook al ben je er niet zo gevoelig voor je wilt toch echt niet dat polymethyleenpolyfenylisocyanaat met je huid reageert .....lijkt me (vanuit mijn professionele achtergrond gezien). Het is zeer ongewenst. En inademen lijkt me nog erger, dan worden je longen met dus geverfd met polymethyleenpolyfenylisocyanaat. Als je erg kort op het werk zit n de kruipruimte en er ontstaan nevels van die stof, is dat een reële optie!
Ik zou zelf als ik et al zou gebruiken... voor een gelaatscherp met correct filter gaan. Zo'n kruipruimte das niet niks met meestal te weinig ventilatie om dit zonder masker veilig te doen.

HET probleem is ook: Je weet vooraf nooit of en hoeveel lange termijn problemen je kunt gaan krijgen, zeker met je longen, dat kan een astmatisch probleem worden, helaas ken ik een voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixxing
route99 schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:41:
@GudZ Tnx voor het delen van zulke toch vervelende ervaringen.

In die lijm zit polymethyleenpolyfenylisocyanaat
Skin Sens. categorie 1 H317: Kan een allergische huidreactie veroorzaken

H317 is de hoogste klasse voor huid irritatie.
Het is wel heel persoonlijk hoe je er op reageert, maar ook al ben je er niet zo gevoelig voor je wilt toch echt niet dat polymethyleenpolyfenylisocyanaat met je huid reageert .....lijkt me (vanuit mijn professionele achtergrond gezien). Het is zeer ongewenst. En inademen lijkt me nog erger, dan worden je longen met dus geverfd met polymethyleenpolyfenylisocyanaat. Als je erg kort op het werk zit n de kruipruimte en er ontstaan nevels van die stof, is dat een reële optie!
Ik zou zelf als ik et al zou gebruiken... voor een gelaatscherp met correct filter gaan. Zo'n kruipruimte das niet niks met meestal te weinig ventilatie om dit zonder masker veilig te doen.

HET probleem is ook: Je weet vooraf nooit of en hoeveel lange termijn problemen je kunt gaan krijgen, zeker met je longen, dat kan een astmatisch probleem worden, helaas ken ik een voorbeeld van.
Ikzelf ga binnenkort mijn kruipruimte isoleren met EPS platen en ga toch PU lijm gebruiken ook al ben ik er geen grote voorstander van. Het is in sommige gevallen technisch een goed product.

Al gebruik ik wel handschoenen, halfgelaatmasker met dampfilter en P3 filter en een bril. De kruipruimte zelf is behoorlijk geventileerd (3 ingangen van 120 mm voor 40 m²). Dus hoop er geen last van te ondervinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Nixxing Uiteindelijk is iedereen voor zichzelf verantwoordelijk, daar ga ik totaal niet over.
Ik ben er persoonlijk alleen voor dat de risico's duidelijk bekend zijn en gecommuniceerd worden. Mits goed uitgevoerd kan het veilig aangebracht worden, hooguit blijft dan nog de materiaalkeuze over.
Waarom monteer je de platen niet "demontabel" of is bij jou er geen kans da er onderhoud nodig kan zijn, bij omdat er nul leidingen lopen?
Lopen er wel leidingen waar bij pech een loodgier oid bij moet, die trekt de direct gelijmd EPS platen compleet stuk. Dus als je een lange leiding hebt en van dat hele stuk moeten de platen verwijderd worden. Denk op dat moment nog maar eens terug over dat het ook demontabel had kunnen zijn...
Succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBlokkertje
  • Laatst online: 13-09 22:23
woutervt schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:23:
[Afbeelding]

Lijkt sterk om mijn kruipruimte ( jaren 30). Ik heb deze zelf nog niet aangepakt omdat we wellicht voor schuimbeton gaan maar ik zat op het spoor van Isovlas i.c.m. een dampopen scherm om het tussen de balken te houden. En op het zand een folie. Isovlas is vochtregulerend, duurzaam en zonder irritatie makkelijk zelf aan te brengen.

Op deze manier behoud je goede ventilatie om vocht weg te voeren en rotte balken te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door CBlokkertje op 11-04-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixxing
route99 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:04:
@Nixxing Uiteindelijk is iedereen voor zichzelf verantwoordelijk, daar ga ik totaal niet over.
Ik ben er persoonlijk alleen voor dat de risico's duidelijk bekend zijn en gecommuniceerd worden. Mits goed uitgevoerd kan het veilig aangebracht worden, hooguit blijft dan nog de materiaalkeuze over.
Waarom monteer je de platen niet "demontabel" of is bij jou er geen kans da er onderhoud nodig kan zijn, bij omdat er nul leidingen lopen?
Lopen er wel leidingen waar bij pech een loodgier oid bij moet, die trekt de direct gelijmd EPS platen compleet stuk. Dus als je een lange leiding hebt en van dat hele stuk moeten de platen verwijderd worden. Denk op dat moment nog maar eens terug over dat het ook demontabel had kunnen zijn...
Succes verder.
Daarmee ga ik volledig akkoord, er wordt volgens mij te weinig geduid op de risico's van verbouwen. Je krijgt er vanalles binnen en een goed masker en andere beschermiddelen zijn een must en zijn best wel comfortabel eens je er aan gewoon bent. Dan kan je vaak niet meer zonder.

In de kelder lopen enkel elektrische leidingen in 1 goot, daar zou ik dus makkelijk moeten kunnen rond werken. Anders was het inderdaad geen optie om rechtstreeks platen gaan verlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
johanPo schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:02:
[...]

Probleem is dat meeste vocht in je kruipruimte afkomstig is van grondwater en relatief tot de oppervlakte van je kruipruimte velen malen meer water kan aanvoeren dan je schelpen opnemen. Ook met schelpen dek je dus het water af door 20cm meer dekking te kopen.

Met een folie zet je water niet 'vast' het kan dezelfde weg terug als waar het vandaan kwam, namelijk via de bodem. In de zeldzame gevallen dat water via de zijmuren naar binnen komt heb je het over een ander type probleem waar zowel folie als schelpen niet de eerste oplossing voor zijn
Bedankt voor je reactie. Zou jij dan zeggen dat je met bodemisolatie (folie tegen grondwater) in combinatie met vloerisolatie (steen/glaswol tussen de balken) normaal gesproken voldoende voorbereid bent op vloerverwarming? Je stelt dat optrekkend water via de zijmuren een zeldzame verschijning is.

Ik wil binnenkort beide vormen van isolatie toepassen en het plan was om eerst de bodemfolie aan te brengen, vervolgens de ventilatie zijn werk laten doen om tot slot na een aantal weken tussen de balken isolatie aan te brengen.

Goed plan, mis ik iets of werkt dit alleen onder bepaalde voorwaarden? Wanneer dat gedaan is, heb ik voorlopig genoeg kruipruimte gezien. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

De woning die mijn broer kocht was voorzien van kruipruimte ophoging dmv schelpen. Voor mij een aantal reden om het niet te nemen;
- het wordt na een tijd als het ware een soort massieve massa, keihard. Valt niet in te graven.
- heel scherp aan handen en voeten als je er eens in moet zijn.
- zakt alsnog ondanks dat het lichter is dan zand.
- mi geen duidelijke meerwaarde tov zand of kalkkorrels
- je kan naderhand geen folie meer leggen omdat dit gegarandeerd lek gaat.

Ik heb de kruipruimte eerst geïsoleerd met aluPir platen en daarna laten ophogen met gewoon zand.
Vervolgens daar weer folie overheen om optrekkend vocht ook uit te sluiten.
Ik heb bubbelfolie achterwege gelaten, maar ga ik alsnog toevoegen omdat bij extreem weer zoals afgelopen wintermaanden (veel regen veel dagen achter elkaar) het grondwater toch nog hoger was dan bovenkant nieuwe bodemhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:53
GudZ schreef op maandag 3 april 2023 @ 05:35:
[...]

Ten eerste: kudos voor je beschrijving. Een foto, balkafstand en dikte en aantal m2 had nog behulpzaam geweest.

Ten eerste, geen probleem om in de afwerkvloer een dampscherm te plaatsen. Zolang de vloer van onderen kan blijven ventileren. Dus kruipruimte moet geventileerd zijn. Dit heb je nog niet naar ons gespecificeerd.

Ten tweede, warp systems gebruikt leidingen van 10 of 12 mm. Prima met een ketel op 40 graden maar voor VV op een warmtepomp wil je eigenlijk minimaal 16mm uitwendig gebruiken. Die kleine buisjes zorgen voor weinig debiet (flow), weinig afgifte per m2 en ook nog eens een kleine waterinhoud voor defrosts. Ze zijn dus in efficiënt in vergelijking met de keuze voor 16mm in 2x Fermacell. Onder de verbouwing zal je kennis toch lijden en die 30mm extra hoogte lijkt veel maar als je installatie naar behoren werkt met veel comfort en lage kosten is het allemaal waard. Neem WP-ready dus in acht. Zelfs als die WP er nooit komt is een lagere aanvoertemperatuur veel efficiënter.

Ten derde kun je overwegen om de planken bovenaf van de constructievloer te verwijderen. Dan kun je van bovenaf isoleren, daarna OSB kruislings erover en ingefreesde Fermacell platen. Alternatief zijn zwaluwstaarten met lichtgewicht zandcement/betonmortel. Heb je gelijk een langzaam geleidende massa. Het ongenoegen van de verbouwing is er toch. Dus kies volledigs en definitiefs. En dit scheelt 5 dagen kruipen

Ten vierde zul je echt wel een aannemer vinden die voor je kennis wol tussen de balken douwt, vastzet en een dampopen folie ertegenaan vasttackert. Maar aangezien de installatie tijd hiervoor hoog is worden de kosten op arbeid substantieel hoger zodat t.o.v. de besparingen je tvt helemaal teniet gedaan wordt.

De keuze om in een lage kruipruimte geen reflectiefolie/bodemparels van de snelle aannemers te kiezen leidt bijna altijd tot de uitkomst om het zelf te gaan doen.
Hier werkt warp prima met een warmtepomp, door de kleine diameter slang dien je wel rekening te houden met de groep lengte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johanPo
timk schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:33:
[...]

Bedankt voor je reactie. Zou jij dan zeggen dat je met bodemisolatie (folie tegen grondwater) in combinatie met vloerisolatie (steen/glaswol tussen de balken) normaal gesproken voldoende voorbereid bent op vloerverwarming? Je stelt dat optrekkend water via de zijmuren een zeldzame verschijning is.

Ik wil binnenkort beide vormen van isolatie toepassen en het plan was om eerst de bodemfolie aan te brengen, vervolgens de ventilatie zijn werk laten doen om tot slot na een aantal weken tussen de balken isolatie aan te brengen.

Goed plan, mis ik iets of werkt dit alleen onder bepaalde voorwaarden? Wanneer dat gedaan is, heb ik voorlopig genoeg kruipruimte gezien. :+
Klopt, via de zijmuren is bijna alle gevallen geen noemenswaardige bron ten opzichte van de aanvoerende capaciteit van de bodem. als we pietluttellen noemen we een bodemfolie geen bodemisolatie, per slot van rekening houdt het geen warmte tegen maar dient het als vochtscherm (zeg dit toch even om te voorkomen dat andere lezers anders misschien het idee krijgen dat ze warmte kunnen vasthouden met een bodemfolie).

Volgorde die je voorstelt is helemaal the way to go. Door eerst de bodemfolie aan te leggen kan je vloer drogen + is voor jezelf ook aangenamer. Enige reden om van die volgorde af te wijken is als je een zeer beperkte kruipruimtehoogte hebt en dus met zand moet gaan schuiven om voldoende werkhoogte te creëren.

Paar random tips:
  • zorg voor een groot genoeg folie van voldoende dikte en neem deze zo gevouwd de kruipruimte in dat je daar niet teveel hoeft te kloten
  • veelgebruikte route is om het folie met pluggen in de zijmuur te bevestigen. Zorg dat rekening houdt met de maatregelen voor gebruik elektra in natte ruimten
  • Bij houten vloer is glas- of steenwol een veelgebruikt materiaal voor isolatie. Je hebt rollen en platen. Het is handig vooraf een idee te hebben van de breedte tussen de balken. Als dit vrij constant is en aardig overeenkomt met de breedte van een plaat willen deze wel aardig chill klemmen. Dan hoef je maar minimaal te fixeren met bevestigingsmateriaal. Er zijn veel verschillende soorten. Zelf hou ik wel van de niet jeukende glaswol. Let ook op de isolatiewaarde + dikte. (niet uitbesteede) arbeid is het duurste deel va nde klus. Dus als je het toch doet, ga dan voor een tandje betere isolatie. Uitgangspunten / situatie van vandaag kan morgen weer anders zijn en isolatie geeft stukje robuuste redundantie.
  • bevestiging isolatie is al aardig wat over gezegd. Draadjes, houten latjes, dampopenfolie, the sky is the limit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Bij het topic over spouwmuurisolatie werd naar o.a. schuim beton met eventueel VV en dunne droogbouw VV systemen als WARP een flinke zijstap gemaakt. Ik maakte er zelf ook deel van uit om teveel in dat andere topic daar over off-topic te gaan. Laten we hier verder gaan met nat- en droogbouw VV-vloeren met hun keuzes t.a.v. isolatie of na-isolatie en hun voor- en nadelen in aanleg, gebruik en verbruik (of wat er nog meer bij komt). Hier is het imho echt wel on-topic en het is ook boeiend!
Rzaan schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:14:
[...]Warp is volgens mij gewoon een merknaam van een VV-systeem.
Voor de rest niet veel bijzonders aan. Misschien dat de diameter van de buizen 1 of 2 mm kleiner is.
Systemen als WARP, zijn droogbouwverwarmingssystemen, dus op bestaande vloeren tegenover natbouwerwarming als je de verwarming in de natte betonvloer legt.
Bij zulke droogbouw systemen wijken vaak op meer punten af, vooral als je ze niet in freest in een bestaande betonnen vloer, maar ze op een bestaande betonnen, houten of andere vloer wilt leggen. WARP, is maar een voorbeeld ervan, maar die systemen zijn vaak allen vrij dun, hebben vaak dunne aluminium warmteverspreiders. Als dus niet in de betonnen vloer wilt frezen of geen geschikte vloer daarvoor hebt en je wilt niet of heel weinig van je deuren af moeten zagen dan zijn zulke dunnen opbouwsystemen een optie.
Vooral als je warmtevraag vrij klein is, dan zou je met dunnere buizen uit kunnen. Hoe dun dat is iets om met een expert door te nemen voor het huidige warmteafgifte systeem en als dat nog geen WP ook te voldoen aan wat er voor een WP nodig zou zijn.
@Franciesco geeft aan dat je een dikke vloer moet hebben, omdat je een buffer nodig hebt.
Er zit in welk VV-systeem dan ook, nooit voldoende water om als buffer te kunnen dienen. Dus zegt hij - net als ik - dikke vloer.
Ik denk we hier bij wat jullie zo benoemen, te maken hebben met klassieke systemen die dat principe gebruiken, maar voor die dunne droogbouwsystemen die snel reageren kunnen hoef je de vloerverwarming echt niet de hele dag aan te hebben. Daar kan heel veel energiewinst inzitten, mits de vloer zelf heel goed geïsoleerd is en het huis zelf verder ook minimaal redelijk goed geïsoleerd is.

Bij een dikke vloer met VV moet je de BG-vloer ook heel goed isoleren want anders verlies je de hele dag relatief veel warmte puur omdat er zoveel warmte in die vloer zit en je de VV van zulke dikke vloer zelden uitzet hooguit van nachtverlaging toepast. De combi van een grotere bijna permanente delta-T en hoge massa v/d betonnen VV vloer is zo groot dat er maar warmte kan blijven stromen of je zou voor schuimbeton naar Rc van 5-6 of zo moeten gaan, wat bij een dun opbouwsystem niet optreedt, die delta-T is er veel minder permanent omdat er geen massa met veel warmte is.

Tis maar hoe je dat bekijkt, ik bekijk het zo dat de warmte die je er niet in hoeft te stoppen, ook niet verloren kan gaan, dat is de eerste energie winstklapper die er gemaakt kan worden. Jullie bekijken dat anders, althans zo begrijp ik het.

Eigenlijk zou je dit getalsmatig naast elkaar willen zien, de warmte integraal die je erin stopt versus de warmte verlies integraal, die getallen ken ik niet en onderling 2 huizen met ieder hun systeem vergelijken o.b.v het gasverbruik lijkt me niet echt Ok om betrouwbare data te genereren, omdat er bijna altijd meer verschillen zijn tav het huis en het bewonersgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

jbhc schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:40:
@Franciesco Ik kom voornamelijk in noord-holland en verwacht eerlijk gezegd dat de bodem hier een stuk vochtiger is dan in Brabant. Hier je je veel dat oudere huizen "op staal" zijn gebouwd Wikipedia: Fundering op staal en mensen de houten vloer verwijderen om dat vervolgens te vervangen door schuimbeton omdat dat een relatief goedkope oplossing is.
Dat zou best kunnen, maar met de huidige energieprijzen kunnen we beter streven naar de technisch en ook energetisch beste en nog interessant betaalbare oplossing (betaalbaar door de hogere energieprijzen....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:54
route99 schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:47:
[...]
Dat zou best kunnen, maar met de huidige energieprijzen kunnen we beter streven naar de technisch en ook energetisch beste en nog interessant betaalbare oplossing (betaalbaar door de hogere energieprijzen....).
Niet als dat potentieel tot gevolg heeft dat je over 50 jaar met een berg huizen zit die onbewoonbaar is.

Ik snap ook echt wel dat er verduurzaamd moet worden maar dat moet wel op een goede manier gebeuren en niet zoals nu, zonder enige vorm van toezicht, door elke picobello bv die er maar gevonden kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:50
@route99 De vloer als buffer haalde ik aan in combinatie met een (l/w) warmtepomp. Deze wil je graag het liefst rustig en lang laten lopen. Bij een goed geisoleerde vloer (ik laat even in het midden wat daar onder verstaan wordt) gaat de warmte in de vloer niet/nauwelijks verloren, het wordt alleen langzaam afgegeven.

Het lang laten lopen van een wp icm vloerverwarming wil overigens niet perse zeggen dat hij ook daadwerkelijk 24h/dag draait, maar meer dat het 24/h dezelfde temperatuur in de woning is (de hysteresis even negerend). Voor het opwarmen (met welk afgiftesysteem dan ook) van een woning heb je een hogere aanvoer temperatuur nodig dan een woning constant op temperatuur houden. En een hogere Ta geeft met een (l/w) wp een lager rendement dan een lage(re) Ta.

De bufferwerking van een nat aangelegd vvw systeem heeft ook nog een voordeel voor de defrosts van een l/w wp: daarbij wordt er tijdelijk warmte ontrokken aan de woning, maar dat zul je bij een nat aangelegd vvw systeem niet merken. De kans dat je dat wel merkt bij een WARP achtig systeem (of radiatoren) is groter.
Dit effect kun je verminderen met een buffervat, maar die zijn ook niet gratis en kosten ook weer behoorlijk wat ruimte. En bij de overgang naar gasloos is plek voor dit soort dingen niet altijd ruim voorhanden. Want ipv die ene compacte combiketel die alles kon krijg je binnen in de meeste gevallen op zijn minst te maken met een boiler van 200 liter of wat dan ook.
Een droog aangelegde vvw heeft vaak ook dunnere slangen dan een nat aangelegd systeem. Dunnere slangen betekent minder waterinhoud (bij dezelfde hoh) wat de kans op het noodzakelijk maken van een buffer (in serie) ook weer groter maakt.

Vandaar mijn voorkeur voor een nat aangelegd vvw systeem. En, terug on topic, dan in combinatie met een geisoleerde.vloer waarbij schuimbeton wat mij betreft een goede oplossing bij renovatie kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:29

Rzaan

Altijd zoekende

jbhc schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:05:
[...]

Niet als dat potentieel tot gevolg heeft dat je over 50 jaar met een berg huizen zit die onbewoonbaar is.

Ik snap ook echt wel dat er verduurzaamd moet worden maar dat moet wel op een goede manier gebeuren en niet zoals nu, zonder enige vorm van toezicht, door elke picobello bv die er maar gevonden kan worden.
Natuurlijk, dat is in ieders belang.
Maar de eerder genoemde nadelen van een schuimbetonvloer (niet kunnen ademen) zie ik niet.
Zoals gezegd: In Branbant hebben heel veel huizen geen kruipruimte.
Zand, en daarop piepschuim destijds en dan stampbeton en een dekvloer.
Dus er viel niets te ademen.
Nu vervang je een deel van dat zand en het stampbeton door schuimbeton.
Dat is het.
Geen verschil.

Of het vervangen van een lucht (zoals in een kruipruimte) door schuimbeton problemen gaat opleveren... geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:02
Rzaan schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:07:
[...]

Of het vervangen van een lucht (zoals in een kruipruimte) door schuimbeton problemen gaat opleveren... geen idee.
Zelf ben ik bezig met een grote verbouwing aan onze woonboerderij uit 1910. Lang verhaal kort zou ik daar zeker niet zomaar de houten vloer vervangen voor schuimbeton. Dat zit hem echter meer in dat je flink wat belasting toevoegt aan de woning tov een houten vloer en niet zo zeer in het afsluiten van ventilatie.

Hoe het ook kan en ik heb het gedaan / laten doen:
-Houten vloer eruit
-Kruipruimte opvullen tot +- 40cm onder vloerpeil (puin/zand etc.)
-Buispaaltjes laten heijen en volstorten (die kleine machinetjes kunnen gewoon door een normale deur)
-Werkvloertje storten
-Muur om de 50cm inhakken voor +- 50cm
-Ijzer aanbrengen en tevens in muren verwerken zodat de nieuwe constructievloer de muur ook opvangt/ondersteund
-Constructievloer storten +- 20cm
-XPS isolatie op de constructievloer (cm of 12 a 14)
-Vloerverwarming erop
-Dekvloertje erop smeren van cm of 8

Eindresultaat is een goed onderheijde vloer die tevens het huis meer stevigheid geeft, goed geisolleerde en mooie dikke vloer. Die tevens een mooie warmtebuffer is wat weer gunstig is in combinatie met een warmtepomp.

Dit is uiteraard wel wat omslachtiger dan een schuimbetonnen vloer maar met name voor grotere oudere woningen een mooie manier om de boel goed aan te pakken en niet teven scheuren of verzakkingen aan te lopen wat bij een schuimbetonnen vloer toch zeker een gevaar is bij oude woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:54
Rzaan schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:07:
[...]

Natuurlijk, dat is in ieders belang.
Maar de eerder genoemde nadelen van een schuimbetonvloer (niet kunnen ademen) zie ik niet.
Zoals gezegd: In Branbant hebben heel veel huizen geen kruipruimte.
Zand, en daarop piepschuim destijds en dan stampbeton en een dekvloer.
Dus er viel niets te ademen.
Nu vervang je een deel van dat zand en het stampbeton door schuimbeton.
Dat is het.
Geen verschil.

Er is weldegelijk een verschil. In de nieuwe situatie is het schuimbeton vocht dicht tov de oude muren. Officieel dient er immers een laag folie angebracht te worden waar het schuimbeton op wordt gespoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

jbhc schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:47:
[...]Er is weldegelijk een verschil. In de nieuwe situatie is het schuimbeton vocht dicht tov de oude muren.
Over welke dichtheid van het schuimbeton schrijf je hier?
Officieel dient er immers een laag folie angebracht te worden waar het schuimbeton op wordt gespoten.
Dat moet dan ook goed gebeuren en niet stuk getrapt worden oid.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
Zijn er hier ervaringen met schuimbeton op veengrond? Eigenlijk is de onderliggende vraag: waar steunt dit schuimbeton op? Ik ben bang dat als ik 80cm dik schuimbeton laat storten, dat het 5 jaar later bij wijze van spreken 5 cm lager ligt. Nu heb ik gewoon houten palen, betonnen funderingsmuren en houten vloerbalken. Dat gaat al 93 jaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
KryTech schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:16:
[...]

Zelf ben ik bezig met een grote verbouwing aan onze woonboerderij uit 1910. Lang verhaal kort zou ik daar zeker niet zomaar de houten vloer vervangen voor schuimbeton. Dat zit hem echter meer in dat je flink wat belasting toevoegt aan de woning tov een houten vloer en niet zo zeer in het afsluiten van ventilatie.

Hoe het ook kan en ik heb het gedaan / laten doen:
-Houten vloer eruit
-Kruipruimte opvullen tot +- 40cm onder vloerpeil (puin/zand etc.)
-Buispaaltjes laten heijen en volstorten (die kleine machinetjes kunnen gewoon door een normale deur)
-Werkvloertje storten
-Muur om de 50cm inhakken voor +- 50cm
-Ijzer aanbrengen en tevens in muren verwerken zodat de nieuwe constructievloer de muur ook opvangt/ondersteund
-Constructievloer storten +- 20cm
-XPS isolatie op de constructievloer (cm of 12 a 14)
-Vloerverwarming erop
-Dekvloertje erop smeren van cm of 8

Eindresultaat is een goed onderheijde vloer die tevens het huis meer stevigheid geeft, goed geisolleerde en mooie dikke vloer. Die tevens een mooie warmtebuffer is wat weer gunstig is in combinatie met een warmtepomp.

Dit is uiteraard wel wat omslachtiger dan een schuimbetonnen vloer maar met name voor grotere oudere woningen een mooie manier om de boel goed aan te pakken en niet teven scheuren of verzakkingen aan te lopen wat bij een schuimbetonnen vloer toch zeker een gevaar is bij oude woningen.
Heb je wel eens een emmer met 10 liter schuimbeton opgetild? dat weegt amper een kilo als het opgedroogd is. Ik denk niet dat gewicht een issue is.
Ik zie meer problemen in je muur om de 50cm 50 cm weghakken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Jailhouse schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:10:
Zijn er hier ervaringen met schuimbeton op veengrond? Eigenlijk is de onderliggende vraag: waar steunt dit schuimbeton op? Ik ben bang dat als ik 80cm dik schuimbeton laat storten, dat het 5 jaar later bij wijze van spreken 5 cm lager ligt. Nu heb ik gewoon houten palen, betonnen funderingsmuren en houten vloerbalken. Dat gaat al 93 jaar goed.
Schuimbeton steunt normaal nergens op. Op je Veen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

No Hands schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:52:
[...]Heb je wel eens een emmer met 10 liter schuimbeton opgetild? dat weegt amper een kilo als het opgedroogd is.
Hiermee zeg je dus dat de dichtheid als het opgedroogd is d 0,10 kg/liter is? Ben benieuwd waar je dat kunt kopen, heb je daar een weblink van?

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 18-04-2023 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20
Franciesco schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:13:
Het lang laten lopen van een wp icm vloerverwarming wil overigens niet perse zeggen dat hij ook daadwerkelijk 24h/dag draait, maar meer dat het 24/h dezelfde temperatuur in de woning is (de hysteresis even negerend). Voor het opwarmen (met welk afgiftesysteem dan ook) van een woning heb je een hogere aanvoer temperatuur nodig dan een woning constant op temperatuur houden. En een hogere Ta geeft met een (l/w) wp een lager rendement dan een lage(re) Ta.
Even een kanttekening hierbij: de hogere temperatuur is meestal een keuze (thermostaat regeling, zo snel mogelijk opstoken), of resultaat van langer laten draaien (cv met teveel vermogen).

Bij warmhouden moet je het energieverlies toevoegen. Bij opwarmen voeg je daarnaast extra energie toe die je al eerder bent verloren.

Ik heb mijn ketel op 25% vast vermogen ingesteld, zo'n 7KW. Er hangt dusdanig veel staal dat er op 40 graden aanvoer 5KW afgegeven kan worden. Het opstoken van mijn verwarming begint gewoon met 18 graden water dat langzaam naar 40 graden gestookt wordt en uiteindelijk doorschiet naar 45. Hoger rendement dan dat kan je niet uit een ketel trekken. Ik durf zelfs te stellen dat het opwarmen een hoger rendement geeft dan het warmhouden, bij die laatste is nml de retourtemperatuur hoger en elke branderstart en stop kost extra gas.

Het is voor mij alweer even geleden dat ik onder de vloer geweest ben, maar als ik dan zie dat ik 10 jaar geleden het huis niet warmgestookt kreeg met 65 graden... die weekenden in de kruipruimte zijn het echt wel waard geweest :)
Nu de fundering nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20
route99 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:27:
[...]
Hiermee zeg je dus dat de dichtheid als het opgedroogd is d 0,10 kg/liter is? Ben benieuwd waar je dat kunt kopen, heb je daar een weblink van?
Schuimbeton wordt gemengd op locatie:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/schuimbeton.shtml

Joostdevree heeft het over 400kg t/m 1100kg per kuub. Op internet vind ik 600kg tot 1600kg per kuub. Zit je op 0,4kg/liter.

Dichtheid is vooral afhankelijk van de gewenste druksterkte.

Maargoed, alles lager dan 1kg/liter drijft op water. Weet alleen niet wat veengrond doet met een bult lichtgewicht beton erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@_JGC_ "Joost" had ik natuurlijk al lang gevonden.... maar ik was echt benieuwd waar @No Hands het vandaan haalt, of het überhaupt bestaat nl, ik denk van niet, maar ik wil het niet voor hem invullen... _/-\o_
ben er altijd een beetje allergisch voor als iets dat niet bestaat een mogelijke rol in discussie gaat spelen als dat niet netjes expliciet vermeld staat. Is het wel vermeld? Dan is het prima (bijv als een extreem vergelijk of simulatie ook al bestaat het niet. Maar dan weten we dat tenminste).

Ik zou op veengrond echt met een expert gaan praten. Het zal niet zo maar gaan drijven aangezien de uitgeharde vloer tussen de funderingsmuren geklemd zit, maar ik ben toch te weinig bouwkundig om te zeggen dat het altijd kan.... Stel je hebt uit de Joost pagina 400kg/m3 dichtheid dan is er toch best een permanente druk aanwezig als het grondwater redelijk hoog in het veen staat. Wat doet dat met de constructie, zeker van oude huizen die tot dan probleemloos in het veen gestaan hebben. Ik zou zelf geen risico nemen en geen schuimbeton nemen want er zijn vaak alternatieven genoeg of anders die expert benaderen, waar ik me begon.

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 18-04-2023 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
_JGC_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:53:
[...]

Schuimbeton wordt gemengd op locatie:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/schuimbeton.shtml

Joostdevree heeft het over 400kg t/m 1100kg per kuub. Op internet vind ik 600kg tot 1600kg per kuub. Zit je op 0,4kg/liter.

Dichtheid is vooral afhankelijk van de gewenste druksterkte.

Maargoed, alles lager dan 1kg/liter drijft op water. Weet alleen niet wat veengrond doet met een bult lichtgewicht beton erop.
klopt dat alles < 1000 kg/m3 drijft op water, maar zolang je schuimbeton boven de waterspiegel ligt draagt het gewoon bij aan de actieve last en koop je daar dus weinig voor. Een boot drijft ook alleen als hij in t water ligt, daarbuiten is een boot ook niet te tillen. daarnaast heb je daar nog het gewicht van de afwerkvloer, vloer en meubilair bovenop. Lijkt me toch sterk dat dat niet gaat zetten over de tijd als dit niet verankert wordt aan de fundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

johanPo schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:24:
[...]. Lijkt me toch sterk dat dat niet gaat zetten over de tijd als dit niet verankert wordt aan de fundering.
Dat zit ook mijn zorg, zie mijn reactie hierboven. Vooral bij zulke oude huizen op het veen en dan bestel je schuimbeton bij iemand die vnl. latere huizen doet die niet op het veen staan...er lijkt me echt hele specifieke kennis voor nodig voor een case op het veen, waar vind je die kennis en met welke garanties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
route99 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:27:
[...]
Ho! dat is inderdaad niet zo, dat moet geen 10 liter zijn maar 1 liter.

en nog een toevoeging, ik heb hier net een emmer nagemeten op de weegschaal :)

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 18-04-2023 11:45 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"