route99 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:28:
@
elcastel
Er is al eea genoemd, maar er komt meer kijken bij slijpen, zoals:
- Gebruik adembescherming tegen het inademen vanslijp- en lasdampen en vernieuw tijdig de filters;
- Gebruik een UV-filterende bril;
- Gebruik adequate gehoorbescherming (slijpen, lassen en kloppen);
Zaken die een hobbyist vaak niet in huis heeft.
Bron:
https://www.vshanab.nl/dy...0200/view.php?fil_Id=5754
Vraag na welke filters je nodig hebt!
Je longen zullen je dankbaar zijn..... ook nabij het mangat... de ventilatie is daar echt nog onvoldoende.....
Gehoorbescherming zou je toch al standaard in huis moeten hebben.....
En de ARBO eist imho ook mangat bewaking..... neem dat serieus, ga niet alleen aan het werk, spreek af hoe je contact houdt "met boven" en das geen gein.
PS: Heb vandaag nog heel kort slijpwerk gedaan, 2 bouten doorslijpen, met gehoor en ogen bescherming.
Ik kon voor die korte klus bovengronds nog probleemloos de adem inhouden en na het uitzetten direct weglopen, dat gaat je in de kruipruimte niet lukken...
Ik dek ook mijn huid verder goed af (handen, armen, gelaat). Van experts begreep ik dat vooral rvs splinters die je de huid in schiet en die in het lichaam kunnen gaan wandelen best gevaarlijk zijn!
Voor slijpen is een UV-werende bril voor zover ik weet niet nodig en verplicht.
Wel een heldere veiligheidsbril.
Ik ben zelf voorstander van een een "duikbril" veiligheidsbril die rondom goed afsluit.
Dit vanwege dat bij een gewone veiligheidsbril nog dingen langs het glas bij je ogen kunnen komen.
(meerdere keren gezien, en zelf ook meegemaakt)
Heb er standaard een liggen in de koffer van mijn slijptol.
(net als gehoorbescherming en een drager mond/neus-masker met filters
Dus zo-iets:
https://www.toolstation.n...er-veiligheidsbril/p13710
Qua gehoorbescherming gebruik ik altijd oorkappen.
Deze zijn herbruikbaar, makkelijk te pakken/vinden.
Heb er meerdere, een ligt bij mijn slijptol, een andere bij de invalzaag in de koffer, en de 3e bij de afkortzaag. Zo is er altijd een binnen bereik, en heb ik ook voor hulp bescherming.
Ik ben van mening dat als je een slijptol of ander apparaat kunt kopen, je ook de juiste bescherming erbij kunt kopen. DOE DIT DAN OOK... en bewaar dit bij het apparaat.
Je zal zien dat als je de beschermingsmiddelen ook consequent gebruikt ook merkt dat dit prettiger is.
Zeker mondmasker en gehoorbescherming, dat merk je aan het einde van de dag.
Geen gips snot, en ook geen suizende oren.
Ik klus hobbymatig, dus schaf alles prive aan.