Toon posts:

Droogbouwvloerverwarming - WARP systems vs R-floorzz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cyco_nico
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 20:24
Wij hebben een jarendertighuis gekocht waarvan we in december de sleutel krijgen. De CV-installatie is gedateerd en willen we graag wat aan laten doen. De CV-ketel is nog vrij nieuw (2013) en willen we in eerste instantie behouden, maar de radiatoren zijn over het algemeen oud/zonder lamellen en kunnen naar mijn idee alleen overweg met heet water.

Voordat we er in trekken en alles netjes maken, willen we daar dus wat aan laten doen. Ik zat eerst te denken aan het plaatsen van modernere radiatoren, maar met het oog op een toekomstige LTV/warmtepomp wil ik nu door het hele huis een droogbouw vloerverwarming aan laten leggen.

Zoals gezegd is het een woning uit de jaren dertig. Het is wel nageïsoleerd en heeft energielabel C (oude stijl).
  • De spouwmuur is al nageïsoleerd, ik weet helaas niet hoe goed, maar ik begrijp dat de Rc waarde daar meestal beperkt van is vanwege de beperkte dikte van de spouw.
  • De vliering is geïsoleerd met PIR-platen van 12 cm
  • Het hellend dak op de 2e verdieping gaan we opnieuw isoleren met glaswol (Rc ±5,0)
  • De kruipruimte is helaas niet heel hoog er is daarom bodemisolatie toegepast met Neopixels. Ik weet niet precies hoe dik de laag is.
Ik was in eerste instantie wel gecharmeerd van WARP Systems en hun SpeeTherm systeem. Onder andere vanwege de lage opbouwhoogte (dit betekent dat de leidingen maar 10 mm zijn). Onze aannemer heeft een offerte van R Floorzz. Dit systeem werkt net wat anders, heeft een iets grotere opbouwhoogte, maar maakt wel gebruik van dikkere leidingen (14 of 16 mm) wat wel een voordeel is. Beide systemen zijn overigens geschikt voor houten ondervloeren.

Een aantal vragen die ik hierover heb:
  • Zijn er mensen die met een vergelijkbare situatie ervaringen hebben met droogbouwvloerverwarming? En specifiek goede of slechte ervaringen hebben met WARP Systems en/of R Floorzz?
  • Krijg je een jarendertigwoning met extra isolatie überhaupt warm met 10 mm leidingen of is het slimmer om daarom voor het systeem van 16 mm te kiezen?
  • Ondanks dat de R-waarde van een laag Neopixels best wel kan oplopen, wordt bodemisolatie vaak als een matige vorm van isolatie gezien (bv. Milieu Centraal). Hoe erg is het met vloerverwarming om de kruipruimte niet nog extra te isoleren (voor zover dat mogelijk is)? Als er toch al niet veel ruimte is in de kruipruimte, hoeft er ook niet heel veel verwarmd te worden en de warmte zou niet in de bodem verdwijnen door de bodemisolatie. Of is dat te simpel gedacht?
  • Soms wordt aangegeven dat het prettig is om radiatoren te behouden i.c.m. vloerverwarming. De huidige radiatoren zijn daar zoals gezegd niet geschikt voor, dus ik ben ze liever kwijt met het oog op LTV. Of is het slim om wel radiatoren te plaatsen? Er is bijvoorbeeld ook een convectorput in de woonkamer en die zou theoretisch wel geschikt moeten zijn voor LTV.

Alle reacties

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:45
Warp Systems heeft een mooi en dun systeem met lage opbouwhoogte. Kennissen van ons hebben het geïnstalleerd en zijn erg tevreden.

De beperkte opbouwhoogte komt met het voordeel/nadeel van een lagere massa: een snelle vloer. De vloer komt snel op temperatuur maar koelt ook snel weer af. Met 10mm krijg je het ongetwijfeld warm, ik zie geen reden waarom je persé 16mm nodig hebt. Het is niet alsof je leidingen 5cm diep in de vloer liggen en dus véél massa moeten verwarmen. Het kiezen van de juiste afwerking (bijvoorbeeld PVC i.p.v. lamelparket) zal meer uitmaken voor de efficiency van je vloer.

Een combinatie van radiatoren en vloerverwarming is niet ideaal, tenzij je radiatoren neemt met ventilatoren (Jaga DBE of een zelfbouw alternatief zoals LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen) zodat de lage temperatuur straks uit je warmtepomp ook nuttig ingezet kan worden door je radiatoren. Overigens geheel terzijde, radiatoren zijn lelijk en beperken je inrichting ;) Dat zou ik dus schrappen en direct gaan voor een LT systeem.

Wil je ook op de tweede verdieping vloerverwarming aanleggen? Dan is een dun systeem helemaal mooi, zonder dat je gedoe hebt met de maat van de trap.

Wat betreft de isolatie van de vloer/kruipruimte (waarschijnlijk heb je die al gevonden, maar toch) Kruipruimte vloer (na-)isoleren Dit topic staat vol met informatie die ook voor jou van toepassing is.

[Voor 8% gewijzigd door herofruit op 24-11-2022 10:56]

4800wp zuid - pvoutput.org

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Deze volg ik even. Wij zijn aan het overwegen om onze houten balken te laten vervangen door een lichte renovatievloer (Havebo/Compofloor) en kijken ook naar vloerverwarming.

Dan stuit je inderdaad eerst op systemen zoals dat van Warp met dunnere leidingen maar ik neig ook wel naar een vloerverwarming op basis van 14 of liefst 16mm.

Ook ik werd daarbij door iemand gewezen op Rfloorzz maar je hebt onder andere ook nog het DBS14 systeem en een ander droogbouw alternatief is infrezen in Fermacel platen.

Het spannendste vind ik overigens of de vloerverwarming onze woonkamer warm krijgt. We hebben nul dakisolatie dus uiteindelijk lekt de warmte bovenin weg.

[Voor 13% gewijzigd door D-e-n op 24-11-2022 13:51]

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-11 16:25
Ik heb afgelopen zomer het SpeeTherm systeem in mijn woning uit 1904 laten installeren door WARP. Nu het buiten wat kouder begint te worden heb ik het voor het eerst kunnen gebruiken. De 10mm buizen zijn meer dan genoeg om mijn woning warm te maken, ik heb alleen een radiator laten hangen in de kelder, omdat hier geen vloerverwarming komt.
Mijn huis heeft eigenlijk nul isolatie (geen spouw bijvoorbeeld) en hij krijgt het prima behagelijk binnen, ook met het hoge plafond van 3m. juist omdat de warmte vanaf de vloer komt.

Ik heb in het woongedeelte zelf dus helemaal geen radiatoren meer, juist omdat die een doorn in mijn oog waren en de vloerverwarming heeft er totaal geen moeite mee.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:51
Ik heb ook SpeeTherm in mijn jaren 60 woning op de hele begane grond gelegd.
Bevalt prima, wordt lekker warm.

• cyco_nico
herofruit schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:53:
Warp Systems heeft een mooi en dun systeem met lage opbouwhoogte. Kennissen van ons hebben het geïnstalleerd en zijn erg tevreden.

De beperkte opbouwhoogte komt met het voordeel/nadeel van een lagere massa: een snelle vloer. De vloer komt snel op temperatuur maar koelt ook snel weer af. Met 10mm krijg je het ongetwijfeld warm, ik zie geen reden waarom je persé 16mm nodig hebt. Het is niet alsof je leidingen 5cm diep in de vloer liggen en dus véél massa moeten verwarmen. Het kiezen van de juiste afwerking (bijvoorbeeld PVC i.p.v. lamelparket) zal meer uitmaken voor de efficiency van je vloer.

Een combinatie van radiatoren en vloerverwarming is niet ideaal, tenzij je radiatoren neemt met ventilatoren (Jaga DBE of een zelfbouw alternatief zoals LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen) zodat de lage temperatuur straks uit je warmtepomp ook nuttig ingezet kan worden door je radiatoren. Overigens geheel terzijde, radiatoren zijn lelijk en beperken je inrichting ;) Dat zou ik dus schrappen en direct gaan voor een LT systeem.

Wil je ook op de tweede verdieping vloerverwarming aanleggen? Dan is een dun systeem helemaal mooi, zonder dat je gedoe hebt met de maat van de trap.

Wat betreft de isolatie van de vloer/kruipruimte (waarschijnlijk heb je die al gevonden, maar toch) Kruipruimte vloer (na-)isoleren Dit topic staat vol met informatie die ook voor jou van toepassing is.
We zijn inderdaad van plan het door het hele huis aan te brengen, dus ook op de 1e en 2e verdieping. Anders zouden we, met het oog op LTV, nieuwe radiatoren op moeten hangen en die vinden we ook zeker niet per se mooi. Dus als het niet nodig is, dan liever niet. :)

Ik heb het topic over isolatie al wel eens bekeken, de voornaamste onzekerheid die ik heb is of ik er in zou kunnen komen. Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat je de constructievloer eraf haalt, van bovenaf isolatie aanbrengt tussen de balken en dan de boel weer dicht maakt. Maar dat is veel werk, dus als het niet nodig is liever niet.

• cyco_nico
D-e-n schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:50:
Deze volg ik even. Wij zijn aan het overwegen om onze houten balken te laten vervangen door een lichte renovatievloer (Havebo/Compofloor) en kijken ook naar vloerverwarming.

Dan stuit je inderdaad eerst op systemen zoals dat van Warp met dunnere leidingen maar ik neig ook wel naar een vloerverwarming op basis van 14 of liefst 16mm.

Ook ik werd daarbij door iemand gewezen op Rfloorzz maar je hebt onder andere ook nog het DBS14 systeem en een ander droogbouw alternatief is infrezen in Fermacel platen.

Het spannendste vind ik overigens of de vloerverwarming onze woonkamer warm krijgt. We hebben nul dakisolatie dus uiteindelijk lekt de warmte bovenin weg.
Compofloor kende ik nog niet, dat zou ook nog een optie zijn, maar dan haal je dus wel de hele houten vloer weg. Voor zover ik weet is die bij ons nog goed, maar ik hou het in gedachten. Ik neem aan dat zoiets wel vrij prijzig is? Duurder dan alleen isoleren.

R Floorzz gebruikt ook Fermacell, maar de platen zijn al (grotendeels) voorgefreesd. Dat geeft minder rommel op de bouwplaats is het idee. R Floorzz claimt ook dat hun platen de warmte vrij goed vasthouden. De reactietijd zal dus denk ik minder zijn dan van SpeeTherm, maar het voordeel is wel dat de warmte langer vastgehouden wordt. SpeeTherm zijn namelijk EPS platen dus die isoleren juist (15 mm heeft Rd 0,48). De isolatie zet niet echt zoden aan de dijk, omdat het dun is, maar het houdt dus ook geen warmte vast.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@cyco_nico
Zo'n renovatievloer is duur inderdaad. Op hun site kun je met een tool zonder je adres achter te laten een grove schatting maken

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:21
Als je met een aannemer werkt, zou ik ook aan hem vragen om een nieuwe vloer te offreren. Bijv vloer op zand, schuimbeton, of een renovatie (broodjes) vloer. Allen met vloerverwarming.

Deze droogbouw systemen kunnen soms akelig duur uitpakken.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee