Wij hebben een jarendertighuis gekocht waarvan we in december de sleutel krijgen. De CV-installatie is gedateerd en willen we graag wat aan laten doen. De CV-ketel is nog vrij nieuw (2013) en willen we in eerste instantie behouden, maar de radiatoren zijn over het algemeen oud/zonder lamellen en kunnen naar mijn idee alleen overweg met heet water.
:strip_exif()/f/image/mAAsu7maAykivRSykVUJTWRP.gif?f=fotoalbum_large)
Voordat we er in trekken en alles netjes maken, willen we daar dus wat aan laten doen. Ik zat eerst te denken aan het plaatsen van modernere radiatoren, maar met het oog op een toekomstige LTV/warmtepomp wil ik nu door het hele huis een droogbouw vloerverwarming aan laten leggen.
Zoals gezegd is het een woning uit de jaren dertig. Het is wel nageïsoleerd en heeft energielabel C (oude stijl).
Een aantal vragen die ik hierover heb:
:strip_exif()/f/image/mAAsu7maAykivRSykVUJTWRP.gif?f=fotoalbum_large)
Voordat we er in trekken en alles netjes maken, willen we daar dus wat aan laten doen. Ik zat eerst te denken aan het plaatsen van modernere radiatoren, maar met het oog op een toekomstige LTV/warmtepomp wil ik nu door het hele huis een droogbouw vloerverwarming aan laten leggen.
Zoals gezegd is het een woning uit de jaren dertig. Het is wel nageïsoleerd en heeft energielabel C (oude stijl).
- De spouwmuur is al nageïsoleerd, ik weet helaas niet hoe goed, maar ik begrijp dat de Rc waarde daar meestal beperkt van is vanwege de beperkte dikte van de spouw.
- De vliering is geïsoleerd met PIR-platen van 12 cm
- Het hellend dak op de 2e verdieping gaan we opnieuw isoleren met glaswol (Rc ±5,0)
- De kruipruimte is helaas niet heel hoog er is daarom bodemisolatie toegepast met Neopixels. Ik weet niet precies hoe dik de laag is.
Een aantal vragen die ik hierover heb:
- Zijn er mensen die met een vergelijkbare situatie ervaringen hebben met droogbouwvloerverwarming? En specifiek goede of slechte ervaringen hebben met WARP Systems en/of R Floorzz?
- Krijg je een jarendertigwoning met extra isolatie überhaupt warm met 10 mm leidingen of is het slimmer om daarom voor het systeem van 16 mm te kiezen?
- Ondanks dat de R-waarde van een laag Neopixels best wel kan oplopen, wordt bodemisolatie vaak als een matige vorm van isolatie gezien (bv. Milieu Centraal). Hoe erg is het met vloerverwarming om de kruipruimte niet nog extra te isoleren (voor zover dat mogelijk is)? Als er toch al niet veel ruimte is in de kruipruimte, hoeft er ook niet heel veel verwarmd te worden en de warmte zou niet in de bodem verdwijnen door de bodemisolatie. Of is dat te simpel gedacht?
- Soms wordt aangegeven dat het prettig is om radiatoren te behouden i.c.m. vloerverwarming. De huidige radiatoren zijn daar zoals gezegd niet geschikt voor, dus ik ben ze liever kwijt met het oog op LTV. Of is het slim om wel radiatoren te plaatsen? Er is bijvoorbeeld ook een convectorput in de woonkamer en die zou theoretisch wel geschikt moeten zijn voor LTV.