Droogbouwvloerverwarming - WARP systems vs R-floorzz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cyco_nico
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 08:18
Wij hebben een jarendertighuis gekocht waarvan we in december de sleutel krijgen. De CV-installatie is gedateerd en willen we graag wat aan laten doen. De CV-ketel is nog vrij nieuw (2013) en willen we in eerste instantie behouden, maar de radiatoren zijn over het algemeen oud/zonder lamellen en kunnen naar mijn idee alleen overweg met heet water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQrqDEwUP-n6b593bjkNvWa_Zew=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/mAAsu7maAykivRSykVUJTWRP.gif?f=fotoalbum_large

Voordat we er in trekken en alles netjes maken, willen we daar dus wat aan laten doen. Ik zat eerst te denken aan het plaatsen van modernere radiatoren, maar met het oog op een toekomstige LTV/warmtepomp wil ik nu door het hele huis een droogbouw vloerverwarming aan laten leggen.

Zoals gezegd is het een woning uit de jaren dertig. Het is wel nageïsoleerd en heeft energielabel C (oude stijl).
  • De spouwmuur is al nageïsoleerd, ik weet helaas niet hoe goed, maar ik begrijp dat de Rc waarde daar meestal beperkt van is vanwege de beperkte dikte van de spouw.
  • De vliering is geïsoleerd met PIR-platen van 12 cm
  • Het hellend dak op de 2e verdieping gaan we opnieuw isoleren met glaswol (Rc ±5,0)
  • De kruipruimte is helaas niet heel hoog er is daarom bodemisolatie toegepast met Neopixels. Ik weet niet precies hoe dik de laag is.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfQJ_4_zCrP20mfUlAl1T3EV_jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oLZ6OMZUlRO8NhpDnZENoBfp.png?f=fotoalbum_large
Ik was in eerste instantie wel gecharmeerd van WARP Systems en hun SpeeTherm systeem. Onder andere vanwege de lage opbouwhoogte (dit betekent dat de leidingen maar 10 mm zijn). Onze aannemer heeft een offerte van R Floorzz. Dit systeem werkt net wat anders, heeft een iets grotere opbouwhoogte, maar maakt wel gebruik van dikkere leidingen (14 of 16 mm) wat wel een voordeel is. Beide systemen zijn overigens geschikt voor houten ondervloeren.

Een aantal vragen die ik hierover heb:
  • Zijn er mensen die met een vergelijkbare situatie ervaringen hebben met droogbouwvloerverwarming? En specifiek goede of slechte ervaringen hebben met WARP Systems en/of R Floorzz?
  • Krijg je een jarendertigwoning met extra isolatie überhaupt warm met 10 mm leidingen of is het slimmer om daarom voor het systeem van 16 mm te kiezen?
  • Ondanks dat de R-waarde van een laag Neopixels best wel kan oplopen, wordt bodemisolatie vaak als een matige vorm van isolatie gezien (bv. Milieu Centraal). Hoe erg is het met vloerverwarming om de kruipruimte niet nog extra te isoleren (voor zover dat mogelijk is)? Als er toch al niet veel ruimte is in de kruipruimte, hoeft er ook niet heel veel verwarmd te worden en de warmte zou niet in de bodem verdwijnen door de bodemisolatie. Of is dat te simpel gedacht?
  • Soms wordt aangegeven dat het prettig is om radiatoren te behouden i.c.m. vloerverwarming. De huidige radiatoren zijn daar zoals gezegd niet geschikt voor, dus ik ben ze liever kwijt met het oog op LTV. Of is het slim om wel radiatoren te plaatsen? Er is bijvoorbeeld ook een convectorput in de woonkamer en die zou theoretisch wel geschikt moeten zijn voor LTV.

Beste antwoord (via cyco_nico op 04-12-2022 20:58)

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Warp Systems heeft een mooi en dun systeem met lage opbouwhoogte. Kennissen van ons hebben het geïnstalleerd en zijn erg tevreden.

De beperkte opbouwhoogte komt met het voordeel/nadeel van een lagere massa: een snelle vloer. De vloer komt snel op temperatuur maar koelt ook snel weer af. Met 10mm krijg je het ongetwijfeld warm, ik zie geen reden waarom je persé 16mm nodig hebt. Het is niet alsof je leidingen 5cm diep in de vloer liggen en dus véél massa moeten verwarmen. Het kiezen van de juiste afwerking (bijvoorbeeld PVC i.p.v. lamelparket) zal meer uitmaken voor de efficiency van je vloer.

Een combinatie van radiatoren en vloerverwarming is niet ideaal, tenzij je radiatoren neemt met ventilatoren (Jaga DBE of een zelfbouw alternatief zoals LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen) zodat de lage temperatuur straks uit je warmtepomp ook nuttig ingezet kan worden door je radiatoren. Overigens geheel terzijde, radiatoren zijn lelijk en beperken je inrichting ;) Dat zou ik dus schrappen en direct gaan voor een LT systeem.

Wil je ook op de tweede verdieping vloerverwarming aanleggen? Dan is een dun systeem helemaal mooi, zonder dat je gedoe hebt met de maat van de trap.

Wat betreft de isolatie van de vloer/kruipruimte (waarschijnlijk heb je die al gevonden, maar toch) Kruipruimte vloer (na-)isoleren Dit topic staat vol met informatie die ook voor jou van toepassing is.

[ Voor 8% gewijzigd door herofruit op 24-11-2022 10:56 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Warp Systems heeft een mooi en dun systeem met lage opbouwhoogte. Kennissen van ons hebben het geïnstalleerd en zijn erg tevreden.

De beperkte opbouwhoogte komt met het voordeel/nadeel van een lagere massa: een snelle vloer. De vloer komt snel op temperatuur maar koelt ook snel weer af. Met 10mm krijg je het ongetwijfeld warm, ik zie geen reden waarom je persé 16mm nodig hebt. Het is niet alsof je leidingen 5cm diep in de vloer liggen en dus véél massa moeten verwarmen. Het kiezen van de juiste afwerking (bijvoorbeeld PVC i.p.v. lamelparket) zal meer uitmaken voor de efficiency van je vloer.

Een combinatie van radiatoren en vloerverwarming is niet ideaal, tenzij je radiatoren neemt met ventilatoren (Jaga DBE of een zelfbouw alternatief zoals LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen) zodat de lage temperatuur straks uit je warmtepomp ook nuttig ingezet kan worden door je radiatoren. Overigens geheel terzijde, radiatoren zijn lelijk en beperken je inrichting ;) Dat zou ik dus schrappen en direct gaan voor een LT systeem.

Wil je ook op de tweede verdieping vloerverwarming aanleggen? Dan is een dun systeem helemaal mooi, zonder dat je gedoe hebt met de maat van de trap.

Wat betreft de isolatie van de vloer/kruipruimte (waarschijnlijk heb je die al gevonden, maar toch) Kruipruimte vloer (na-)isoleren Dit topic staat vol met informatie die ook voor jou van toepassing is.

[ Voor 8% gewijzigd door herofruit op 24-11-2022 10:56 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Deze volg ik even. Wij zijn aan het overwegen om onze houten balken te laten vervangen door een lichte renovatievloer (Havebo/Compofloor) en kijken ook naar vloerverwarming.

Dan stuit je inderdaad eerst op systemen zoals dat van Warp met dunnere leidingen maar ik neig ook wel naar een vloerverwarming op basis van 14 of liefst 16mm.

Ook ik werd daarbij door iemand gewezen op Rfloorzz maar je hebt onder andere ook nog het DBS14 systeem en een ander droogbouw alternatief is infrezen in Fermacel platen.

Het spannendste vind ik overigens of de vloerverwarming onze woonkamer warm krijgt. We hebben nul dakisolatie dus uiteindelijk lekt de warmte bovenin weg.

[ Voor 13% gewijzigd door D-e-n op 24-11-2022 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-07 16:09
Ik heb afgelopen zomer het SpeeTherm systeem in mijn woning uit 1904 laten installeren door WARP. Nu het buiten wat kouder begint te worden heb ik het voor het eerst kunnen gebruiken. De 10mm buizen zijn meer dan genoeg om mijn woning warm te maken, ik heb alleen een radiator laten hangen in de kelder, omdat hier geen vloerverwarming komt.
Mijn huis heeft eigenlijk nul isolatie (geen spouw bijvoorbeeld) en hij krijgt het prima behagelijk binnen, ook met het hoge plafond van 3m. juist omdat de warmte vanaf de vloer komt.

Ik heb in het woongedeelte zelf dus helemaal geen radiatoren meer, juist omdat die een doorn in mijn oog waren en de vloerverwarming heeft er totaal geen moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:42
Ik heb ook SpeeTherm in mijn jaren 60 woning op de hele begane grond gelegd.
Bevalt prima, wordt lekker warm.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• cyco_nico
herofruit schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:53:

We zijn inderdaad van plan het door het hele huis aan te brengen, dus ook op de 1e en 2e verdieping. Anders zouden we, met het oog op LTV, nieuwe radiatoren op moeten hangen en die vinden we ook zeker niet per se mooi. Dus als het niet nodig is, dan liever niet. :)

Ik heb het topic over isolatie al wel eens bekeken, de voornaamste onzekerheid die ik heb is of ik er in zou kunnen komen. Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat je de constructievloer eraf haalt, van bovenaf isolatie aanbrengt tussen de balken en dan de boel weer dicht maakt. Maar dat is veel werk, dus als het niet nodig is liever niet.

• cyco_nico
D-e-n schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:50:
Deze volg ik even. Wij zijn aan het overwegen om onze houten balken te laten vervangen door een lichte renovatievloer (Havebo/Compofloor) en kijken ook naar vloerverwarming.

Dan stuit je inderdaad eerst op systemen zoals dat van Warp met dunnere leidingen maar ik neig ook wel naar een vloerverwarming op basis van 14 of liefst 16mm.

Ook ik werd daarbij door iemand gewezen op Rfloorzz maar je hebt onder andere ook nog het DBS14 systeem en een ander droogbouw alternatief is infrezen in Fermacel platen.

Het spannendste vind ik overigens of de vloerverwarming onze woonkamer warm krijgt. We hebben nul dakisolatie dus uiteindelijk lekt de warmte bovenin weg.
Compofloor kende ik nog niet, dat zou ook nog een optie zijn, maar dan haal je dus wel de hele houten vloer weg. Voor zover ik weet is die bij ons nog goed, maar ik hou het in gedachten. Ik neem aan dat zoiets wel vrij prijzig is? Duurder dan alleen isoleren.

R Floorzz gebruikt ook Fermacell, maar de platen zijn al (grotendeels) voorgefreesd. Dat geeft minder rommel op de bouwplaats is het idee. R Floorzz claimt ook dat hun platen de warmte vrij goed vasthouden. De reactietijd zal dus denk ik minder zijn dan van SpeeTherm, maar het voordeel is wel dat de warmte langer vastgehouden wordt. SpeeTherm zijn namelijk EPS platen dus die isoleren juist (15 mm heeft Rd 0,48). De isolatie zet niet echt zoden aan de dijk, omdat het dun is, maar het houdt dus ook geen warmte vast.

• D-e-n
  • Nu online
@cyco_nico
Zo'n renovatievloer is duur inderdaad. Op hun site kun je met een tool zonder je adres achter te laten een grove schatting maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:19
Als je met een aannemer werkt, zou ik ook aan hem vragen om een nieuwe vloer te offreren. Bijv vloer op zand, schuimbeton, of een renovatie (broodjes) vloer. Allen met vloerverwarming.

Deze droogbouw systemen kunnen soms akelig duur uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:31
Murkmans schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:00:
Als je met een aannemer werkt, zou ik ook aan hem vragen om een nieuwe vloer te offreren. Bijv vloer op zand, schuimbeton, of een renovatie (broodjes) vloer. Allen met vloerverwarming.

Deze droogbouw systemen kunnen soms akelig duur uitpakken.
Duur in aanleg?
Duur in gebruik?
Duur anderzins?

@cyco_nico hebben jullie de knoop al doorgehakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-07 20:02
ron321 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:09:
Ik heb ook SpeeTherm in mijn jaren 60 woning op de hele begane grond gelegd.
Bevalt prima, wordt lekker warm.
Hoe is het de afgelopen maand met lagere temperaturen gegaan en fungeert de SpeeTherm vloerverwarming als de hoofd- of bijverwarming?

Ik ben benieuwd wat @cyco_nico heeft besloten. Zelf overweeg ik de aanleg van SpeeTile in combinatie met een pvc afwerkvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:42
@timk Het fungeert als hoofdverwarming maar ik verwarm nu de 2e winter met LL WP.
Heb de vloerverwarming een aantal keer erbij aan moeten zetten omdat de airco het niet trok toen het erg koud was. De winter daarvoor heb ik wel alleen met de vloerverwarming gestookt en dat ging prima.
De volgende winter ga ik de vloerwarming ook weer continu gebruiken maar dan met de LW WP die klaar staat om te installeren.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyco_nico
We hebben nu sinds 19 december de sleutel van het huis. In de periode ervoor en erna een beetje druk geweest, dus vergeten dit topic te bekijken.

Ik heb de knoop inmiddels doorgehakt en we hebben voor R Floorzz gekozen. Ik denk dat beide systemen hadden gekund, maar de aannemer had een beter gevoel bij R Floorzz. Voordeel van R Floorzz is dat tegelen, marmoleum en lamelparket op hetzelfde systeem kunnen. Bij WARP Systems hadden we dan deels SpeeTile en SpeeTherm moeten gebruiken. De grotere diameter van de buis vind ik ook wel prettig, dat geeft hopelijk wat meer reserves.

We gaan het dus door het hele huis aanleggen (begane grond en twee verdiepingen). Als er interesse is, dan wil ik best updates geven over de vorderingen en hoe het systeem bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyco_nico
Overigens zijn we er ook achter gekomen dat de bodemisolatie zeer lokaal is aangebracht. Na het weghalen van de originele parketvloer konden we op meerdere plekken onder de vloer kijken en niet alleen via een kijkgat in de kelder.

De bodemisolatie ligt eigenlijk alleen in het midden van de woonkamer (waar het via de kelder is ingeblazen). Bij de achtergevel ligt helemaal niks en bij de voorgevel een stuk minder. Voor mij is nu in ieder geval duidelijk dat er iets aan de isolatie van de vloer moet gebeuren.

Hier de vloer bij de achtergevel waar dus geen parel te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vreGBOh5iFKLtfPs6bl-5e_OjFY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zRAKvJptaLpnp0ZLa4F1dddM.gif?f=fotoalbum_large

Alleen als je naar het midden van de kamer kijkt onder de vloer zijn er in de verte parels te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvX9Tf4KfCdNl_dtsLxHSStqed0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/vpdpoPWYfSjq5d9kh2B8gMUp.gif?f=fotoalbum_large

Daar ligt dan ook een hele dikke laag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uot6-5rxYzGwTcY9jWoiyarxrkI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/dxrAWRZNjsHeUblaNAXqOsNm.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:47
cyco_nico schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:47:
Overigens zijn we er ook achter gekomen dat de bodemisolatie zeer lokaal is aangebracht. Na het weghalen van de originele parketvloer konden we op meerdere plekken onder de vloer kijken en niet alleen via een kijkgat in de kelder.

De bodemisolatie ligt eigenlijk alleen in het midden van de woonkamer (waar het via de kelder is ingeblazen). Bij de achtergevel ligt helemaal niks en bij de voorgevel een stuk minder. Voor mij is nu in ieder geval duidelijk dat er iets aan de isolatie van de vloer moet gebeuren.

[Afbeelding]

Alleen als je naar het midden van de kamer kijkt onder de vloer zijn er in de verte parels te zien:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Behoort het aanbrengen van een renovatie vloer ( compofloor ) bijvoorbeeld niet tot de mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyco_nico
Ramon_1984 schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:15:
[...]

Behoort het aanbrengen van een renovatie vloer ( compofloor ) bijvoorbeeld niet tot de mogelijkheden?
Ik heb daar naar gekeken naar aanleiding van een opmerking van @D-e-n. Het is wel een vrij dure optie vind ik. Zeker aangezien de balken er nog goed uit lijken te zien. Ik zit er nu eerder aan te denken om de constructievloer te verwijderen, eventueel waar nodig de kruipruimte uit te graven en dan isolatie tussen de balken aan te brengen. Vervolgens kan het met underlayment weer dicht worden gemaakt.

De grootste vraag is dan wat voor isolatie ik ga gebruiken en of ik nog wat kan met die EPS parels die in de kruipruimte liggen. Ik ben me al aan het inlezen in Kruipruimte vloer (na-)isoleren. Ik heb zelf wel goede ervaringen met TonZon in ons huidige jarendertigwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timk
Leuk om een update te lezen @cyco_nico! Ik volg je vorderingen graag aangezien ik in een soortgelijke situatie zit.

Ik heb me ingelezen aan de hand van hetzelfde draadje (lees: de laatste 50 pagina's :p ) Wat ik er van heb opgestoken is dat je bij een houten constructievloer met een luchtdichte bovenvloer (zoals pvc) voor een ademende vorm van isolatie tussen de draagbalken moet gaan (steenwol/glaswol), eventueel in combinatie met dampopenfolie direct onder de balken en/of vochtdichte folie op de bodem. Ik neig zelf naar glaswol met de hoogste isolatiewaarde die ik kan vinden. Ik heb de TonZon warmtekussens overwogen, maar alles valt en staat daar wel met het vakkundig aanbrengen en het materiaal lijkt meer vatbaar voor beschadigingen door bijvoorbeeld ongedierte. Heb jij dit zelf aangebracht?

Ik neig naar zoiets: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70406386

Ik had nog een ander mooi voorbeeld gevonden van iemand die het materiaal tussen de balken klemde met pvc buisjes die net iets breder waren dan de afstand tussen de balken. Blijkbaar heb ik deze niet gebookmarked. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:19
@cyco_nico nadeel van dunne leidingen is een hogere weerstand bij dezelfde flow. Maw, je kan minder liters water door de vloer pompen met dezelfde pomp.
Hierdoor heb je drie nadelen
  • minder flow is groter temp verschil tussen inlaat en retour
  • grotere weerstand in systeem waardoor totale flow afneemt. Bij dezelfde warmtevraag moet je aanvoertemperatuur omhoog = minder efficiënt (bij warmtepomp)
  • als je meerdere verdiepingen hebt, moet je bij waterzijdig inregelen ook een hogere weerstand op de andere verdieping creëeren als je het systeem in balans wilt krijgen
Tegenwoordig raad men al lussen aan van 60-80m voor 16mm leidingen, dus met 10mm leidingen zou ik ook zeker rekening houden met kortere lussen.
https://www.vakbladwarmte...-ontwerp-dan-met-gasketel

Zelf afgelopen jaar DB16 systeem aangelegd, lussen van ca. 40m, daar krijg ik voldoende flow door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
lampy25 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:32:
@cyco_nico nadeel van dunne leidingen is een hogere weerstand bij dezelfde flow. Maw, je kan minder liters water door de vloer pompen met dezelfde pomp.
  • grotere weerstand in systeem waardoor totale flow afneemt. Bij dezelfde warmtevraag moet je aanvoertemperatuur omhoog = minder efficiënt (bij warmtepomp)
  • als je meerdere verdiepingen hebt, moet je bij waterzijdig inregelen ook een hogere weerstand op de andere verdieping creëeren als je het systeem in balans wilt krijgen
Tegenwoordig raad men al lussen aan van 60-80m voor 16mm leidingen, dus met 10mm leidingen zou ik ook zeker rekening houden met kortere lussen.

Zelf afgelopen jaar DB16 systeem aangelegd, lussen van ca. 40m, daar krijg ik voldoende flow door.
@cyco_nico heeft toch ook niet voor zulke dunne leidingen gekozen? Daarom Floorzz in plaats van Warp systems begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
cyco_nico schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow, superslecht van de partij die dit heeft gedaan. Dat heeft de vorige bewoners echt niets opgeleverd.

(Verkapte ik ga dit topic volgen, want ik wil ook vloerverwarming in mijn huis uit 1912)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:18
In de woning van mijn zoon uit 1926 met dezelfde soort balkenlaag als de ts, hebben we de vloer geïsoleerd met glaswol tussen de balken en dit gefixeerd met panlatten. De balken zijn 13cm en het glaswol wat we gebruikt hebben 12cm en een RD van 3,2.
(Later vonden we glaswol van 14cm met een RD van 4,5 die we nu gebruiken voor de zolder.)
Op de vloer hebben we fermacell platen met een viltlaag laten leggen en hier is vvw ingefreesd,10cm hoh, 14mm diameter en groepen van maximaal 60m.
De boel wordt, in afwachting van een 9kw Panasonic wp, warm gestookt met een CV ketel met een aanvoer temperatuur van 30 graden. Ook in de koude week van december was dit voldoende om het op de begane grond met twee vingers in de neus op 20 graden te houden. Op de eerste verdieping hebben we hetzelfde gedaan, fermacell met vilt en vvw. Hier sla je twee vliegen in één klap, minder contact geluid en comfortabele verwarming.
Het is altijd even een gok of eea gaat werken zoals gepland, maar het pakte hier goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyco_nico
timk schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:10:
Leuk om een update te lezen @cyco_nico! Ik volg je vorderingen graag aangezien ik in een soortgelijke situatie zit.

Ik heb me ingelezen aan de hand van hetzelfde draadje (lees: de laatste 50 pagina's :p ) Wat ik er van heb opgestoken is dat je bij een houten constructievloer met een luchtdichte bovenvloer (zoals pvc) voor een ademende vorm van isolatie tussen de draagbalken moet gaan (steenwol/glaswol), eventueel in combinatie met dampopenfolie direct onder de balken en/of vochtdichte folie op de bodem. Ik neig zelf naar glaswol met de hoogste isolatiewaarde die ik kan vinden. Ik heb de TonZon warmtekussens overwogen, maar alles valt en staat daar wel met het vakkundig aanbrengen en het materiaal lijkt meer vatbaar voor beschadigingen door bijvoorbeeld ongedierte. Heb jij dit zelf aangebracht?

Ik neig naar zoiets: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70406386

Ik had nog een ander mooi voorbeeld gevonden van iemand die het materiaal tussen de balken klemde met pvc buisjes die net iets breder waren dan de afstand tussen de balken. Blijkbaar heb ik deze niet gebookmarked. :-(
In onze huidige woning hebben we TonZon. Ik heb er opzich goede ervaringen mee en het zit volgens mij nog goed. Alhoewel ik intussen al een tijd niet meer in de kruipruimte ben geweest. Ik heb het indertijd laten aanbrengen.

Glaswol is in de huidige situatie denk ik makkelijker aan te brengen, aangezien de constructievloer eraf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyco_nico
lampy25 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:32:

D-e-n schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:41:
[...]

@cyco_nico heeft toch ook niet voor zulke dunne leidingen gekozen? Daarom Floorzz in plaats van Warp systems begrijp ik.
Ik heb uiteindelijk inderdaad voor het systeem van R Floorzz gekozen, onder andere vanwege die dikkere leidingen (16 mm). Als ik deze punten lees, dan lijkt me dat een goede keus.
Signor Doekie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:20:
In de woning van mijn zoon uit 1926 met dezelfde soort balkenlaag als de ts, hebben we de vloer geïsoleerd met glaswol tussen de balken en dit gefixeerd met panlatten. De balken zijn 13cm en het glaswol wat we gebruikt hebben 12cm en een RD van 3,2.
(Later vonden we glaswol van 14cm met een RD van 4,5 die we nu gebruiken voor de zolder.)
Op de vloer hebben we fermacell platen met een viltlaag laten leggen en hier is vvw ingefreesd,10cm hoh, 14mm diameter en groepen van maximaal 60m.
De boel wordt, in afwachting van een 9kw Panasonic wp, warm gestookt met een CV ketel met een aanvoer temperatuur van 30 graden. Ook in de koude week van december was dit voldoende om het op de begane grond met twee vingers in de neus op 20 graden te houden. Op de eerste verdieping hebben we hetzelfde gedaan, fermacell met vilt en vvw. Hier sla je twee vliegen in één klap, minder contact geluid en comfortabele verwarming.
Het is altijd even een gok of eea gaat werken zoals gepland, maar het pakte hier goed uit.
Het is inderdaad altijd afwachten of dingen uitpakken zoals je hoopt, maar in ieder geval goed om te lezen dat het goed werkt in vergelijkbare situaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
@cyco_nico En ligt de vloerverwarming ondertussen? Ik ben benieuwd naar je ervaring met RFloorzz en het vvw systeem. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyco_nico
@timk, de vloerverwarming ligt erin. Hij moet nog voor de eerste keer aan, dat gaat de komende week gebeuren. We zijn nu zelf druk aan het schilderen, enz. voordat de afwerkvloeren erin komen. Ik zal komende week een wat uitgebreidere update plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyco_nico
Hoog tijd voor een update. De vloerverwarming van R Floorzz is inmiddels aangelegd en de oude CV is aangesloten. Het systeem draait dus nu en tijdens het klussen is het nu een stuk aangenamer dan toen er helemaal geen verwarming was (of hoogstens een bouwkachel). :)

We hebben de radiatoren dus op alle verdiepingen laten vervangen door vloerverwarming. Op de 1e en 2e verdieping liggen Duo platen met houtvezel onderlaag (tegen contactgeluid). Op de begane grond zonder houtvezel onderplaat, maar wel met een folie tegen het condenseren. Elke verdieping heeft een eigen verdeler. Aangezien er geen radiatoren meer zijn, zijn er open verdelers gebruikt, met een extra pomp bij de CV, en de temperatuur van de CV is teruggezet naar 30 tot 35 graden.

Het systeem draait dus nu al bijna twee weken en het lukt prima om het huis naar 17 à 18 graden te krijgen.
Boven wordt het volgens mij nog iets warmer. Er is namelijk nog geen zoneverdeling geïnstalleerd en alles draait dus op een ouderwetse thermostaat in de woonkamer. Ik heb nog geen tijd gehad om de verdelers goed in te stellen.

Op de 1e en 2e verdieping hebben we marmoleum laten leggen, omdat dat natuurlijk goed werkt met een vloerverwarming. Het sprak ons meer aan dan bijvoorbeeld PVC, omdat het geen aardolieproduct is.
Voor de BG hebben we gekozen voor lamelparket, minder ideaal, maar we vonden het toch mooier voor de woonkamer. Dit moet nog gelegd worden.

Uiteindelijk is het totale pakket op alle verdiepingen toch al gauw 4 cm, dus alle plinten en neuten moeten vervangen en de deuren zijn of moeten ook allemaal afgekort worden.

Onze aannemer had het werk uitbesteed aan R Floorzz. Maar wij waren allebei niet heel erg tevreden met de ZZPers die het werk voor R Floorzz kwamen uitvoeren. Het duurde allemaal langer dan gepland (7 i.p.v. 3 à 4 dagen) en het dichtzetten van de sleuven was ook niet goed gedaan. De mortel was gekrompen boven de sleuven, dus het was niet mooi egaal. Bij de planken zou er lucht onder komen, wat niet goed is voor de warmteafgifte. Het bedrijf van het marmoleum klaagde dat ze meer egaline nodig zouden hebben wat meer geld zou kosten.

Na een klacht van ons heeft R Floorzz gelukkig snel een andere man langs gestuurd om de sleuven beter dicht te zetten. Dit was allemaal nog net op tijd, waardoor onze planning gelukkig niet in de soep is gelopen. Achteraf was het misschien slimmer geweest om de partij die de vloeren komt leggen het dichtzetten van de sleuven te laten doen.

Ik heb dus nog geen ervaring met het wonen in het huis en het gebruiken van het systeem in de praktijk. Als we verhuisd zijn kan ik daar nog een update over geven. Ik heb ook nog veel foto's gemaakt tussendoor, die zal ik op een later moment ook nog delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat is de functie van die extra pomp bij de CV. En zou het zonder extra pomp ook gewoon werken?

[ Voor 30% gewijzigd door Dre op 05-03-2023 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyco_nico
Met een open verdeler zitten er geen aparte pompen bij de verdelers. Ik denk dat de extra pomp nodig is, omdat de pomp van de CV zelf niet sterk genoeg is om het van de berging ook helemaal naar de 2e verdieping te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Mooie update. Jammer van het gedoe met die sleuven vullen maar dat is altijd een risico met zzp-ers die via een toko zijn ingehuurd. Belangrijkste is dat het wel wordt opgelost.

Geen pvc was dus meer een ideologische keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• behzad
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-03-2023
@cyco_nico first of all, sorry for writing in English, my Dutch is not good enough :)
Thanks for sharing your experience. it was really useful.
I am planning to install R-floorzz myself. do you think it can be DIY?
Is your gas consumption with floor heating less than when you were using normal radiators?
If i understood right you installed 2 distributers, one for each floor, right?
and one last question, why did you chose R-floorzz instead of EPS systems? I personally think EPS systems are not strong enough and walking on the floor can cause vibrations.. so thats why I opted for R-Floorzz is my understanding correct?

allereerst sorry dat ik in het Engels schrijf, mijn Nederlands is niet goed genoeg :)
Bedankt voor het delen van uw ervaring. het was echt nuttig.
Ik ben van plan om R-floorzz zelf te installeren. denk je dat het DIY kan zijn?
Is uw gasverbruik met vloerverwarming lager dan toen u gewone radiatoren gebruikte?
Als ik het goed heb begrepen, heb je 2 verdelers geïnstalleerd, één voor elke verdieping, toch?
en een laatste vraag, waarom heb je gekozen voor R-floorzz in plaats van EPS-systemen? Ik denk persoonlijk dat EPS-systemen niet sterk genoeg zijn en dat het lopen op de vloer trillingen kan veroorzaken.. daarom heb ik voor R-Floorzz gekozen, klopt mijn begrip?

[ Voor 34% gewijzigd door behzad op 07-03-2023 12:00 . Reden: adding dutch translation ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:25
cyco_nico schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:33:
We hebben nu sinds 19 december de sleutel van het huis. In de periode ervoor en erna een beetje druk geweest, dus vergeten dit topic te bekijken.

Ik heb de knoop inmiddels doorgehakt en we hebben voor R Floorzz gekozen. Ik denk dat beide systemen hadden gekund, maar de aannemer had een beter gevoel bij R Floorzz. Voordeel van R Floorzz is dat tegelen, marmoleum en lamelparket op hetzelfde systeem kunnen. Bij WARP Systems hadden we dan deels SpeeTile en SpeeTherm moeten gebruiken. De grotere diameter van de buis vind ik ook wel prettig, dat geeft hopelijk wat meer reserves.

We gaan het dus door het hele huis aanleggen (begane grond en twee verdiepingen). Als er interesse is, dan wil ik best updates geven over de vorderingen en hoe het systeem bevalt.
Vraagje: op de website van R Floorzz lees ik dat verlijmde afwerkvloeren ontkoppeld moeten worden van de R Floorzz vloer. Ik kan echter niet vinden hoe dat dan zou moeten, misschien lees ik er compleet overheen, maar hoe zou dat er in de praktijk uit zien?

Ik ben op zoek naar een zo dun mogelijk droogbouw systeem voor toepassing op een isolatielaag op beton en dan afgewerkt met tegels en eventueel (verlijmd) parket. Zowel tegels als parket zou gelijmd worden en zou ontkoppeling vereisen, vandaar de vraag. Ik heb de vraag overigens ook naar R Floorzz gestuurd, maar nog geen antwoord gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyco_nico
D-e-n schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:26:
Mooie update. Jammer van het gedoe met die sleuven vullen maar dat is altijd een risico met zzp-ers die via een toko zijn ingehuurd. Belangrijkste is dat het wel wordt opgelost.

Geen pvc was dus meer een ideologische keuze?
Klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyco_nico
behzad schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:55:
@cyco_nico first of all, sorry for writing in English, my Dutch is not good enough :)
Is your gas consumption with floor heating less than when you were using normal radiators?
and one last question, why did you chose R-floorzz instead of EPS systems? I personally think EPS systems are not strong enough and walking on the floor can cause vibrations.. so thats why I opted for R-Floorzz is my understanding correct?

allereerst sorry dat ik in het Engels schrijf, mijn Nederlands is niet goed genoeg :)
Het hangt denk ik van een aantal dingen af. Bij onze woning heeft R Floorzz uiteindelijk het frezen toch ter plaatse gedaan, dus er is geen gebruik gemaakt van voorgefreesde platen. Dat maakt het zelf doen denk ik al lastiger, want dan heb je een freesmachine nodig. Voorzover ik weet had dit te maken het wat ingewikkelde legpatroon wat nodig was in onze woning.
Als je de voorgefreesde DUO platen kan gebruiken, dan is het denk ik wel mogelijk. De platen zijn met een decoupeerzaag te zagen. Je moet ze met elkaar verlijmen en vastnieten aan elkaar. Vervolgens moet je de buizen erin leggen. Het is denk ik wel een vrij geavanceerd project, ik zou er zelf niet zo gauw aan beginnen.
Is uw gasverbruik met vloerverwarming lager dan toen u gewone radiatoren gebruikte?
Wij hebben het huis direct na de aankoop verbouwd, dus ik heb helaas geen ervaring met het verbruik met radiatoren.
Als ik het goed heb begrepen, heb je 2 verdelers geïnstalleerd, één voor elke verdieping, toch?
Drie verdelers zelfs: begane grond, 1e verdieping en 2e verdieping.
en een laatste vraag, waarom heb je gekozen voor R-floorzz in plaats van EPS-systemen? Ik denk persoonlijk dat EPS-systemen niet sterk genoeg zijn en dat het lopen op de vloer trillingen kan veroorzaken.. daarom heb ik voor R-Floorzz gekozen, klopt mijn begrip?
Onder andere omdat onze aannemer meer vertrouwen had in R Floorzz. Daarnaast wilden wij het systeem ook voor de badkamers toepassen en met tegels zijn EPS systemen niet mogelijk. In ieder geval het EPS systeem van WARP Systems niet. Verder gebruikt het systeem van WARP buizen van maximaal 10 mm. Bij R Floorzz hebben we buizen van 16 mm gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-03-2023
Hallo! allereerst bedankt. dit was een genoegen om te lezen - en het helpt me na te denken over de mogelijkheden. benieuwd hoe goed de verwarming werkt onder parket. heb je massief hout of bewerkt hout? we hebben mooie houten vloeren op de eerste en begane grond en ik voel me zo slecht om ze te veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:34
Ik sta ook aan de vooravond om te kiezen voor een vloerverwarming op de BG. Alle inhaalslagen vwb isolatie en HR++ zijn achter de rug (vrijstaand, 1930) Boven ligt al Warp. BG is een ratjetoe van convectorput, T22 plaatjes en plint verwarming. Sommige zijn niet eens in te stellen. De flow klopt gelukkig, waterzijdig inregelen is niet van toepassing. Ze hangen wel vol met ventilatoren. Waarom zeg ik dit? De warmte afgifte lijkt mij niet optimaal (verschil retour en aanvoer krijg ik eigenlijk niet boven de 10 graden, de ketel(2018) heb ik daarvoor getuned). Vloerverwarming levert mij straks een veel betere warmte afgifte op. Wat is jullie ervaring qua gasverbruik? Hebben jullie het idee dat je minder gas verbruikt bij vloerverwarming, zonder warmtepomp uiteraard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:53

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Jailhouse Je schrijft niets over je huidige aanvoertemperaturen.
Als je ventilatoren gebruikt (of moet gebruiken) is je aanvoertemperatuur vermoedelijk ook laag, of niet?

Met bijvoorbeeld een aanvoer onder de ca. 45°C wordt het steeds "lastiger" om een deltaT van 10°C te bereiken.
Stel je hebt een aanvoer van ca. 30°C, hoe kom je dan aan een retour van 20°C ?

Een stelregel voor radiatoren/convectoren is retour = 0,8 x aanvoer, dus bij een aanvoer van 40°C
mag je blij zijn met een retour van ca. 32°C bij optimale afgifte en niet te hoge kamertemperatuur.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
cyco_nico schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:31:
[...]

en met tegels zijn EPS systemen niet mogelijk. In ieder geval het EPS systeem van WARP Systems niet.
Bij het EPS systeem dat wij gaan toepassen staat het wel als optie aangegeven maar dan heb je wel een extra lastspreidende laag nodig. Niet ideaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
dunklefaser schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:46:
@Jailhouse Je schrijft niets over je huidige aanvoertemperaturen.
Als je ventilatoren gebruikt (of moet gebruiken) is je aanvoertemperatuur vermoedelijk ook laag, of niet?

Met bijvoorbeeld een aanvoer onder de ca. 45°C wordt het steeds "lastiger" om een deltaT van 10°C te bereiken.
Stel je hebt een aanvoer van ca. 30°C, hoe kom je dan aan een retour van 20°C ?

Een stelregel voor radiatoren/convectoren is retour = 0,8 x aanvoer, dus bij een aanvoer van 40°C
mag je blij zijn met een retour van ca. 32°C bij optimale afgifte en niet te hoge kamertemperatuur.
Die vuistregel bevalt me dan wel. Mijn ketel staat op max 55 graden (sinds vanochtend weer 50). Die piek pakt ie alleen bij opwarmen vanuit de nacht (16 gr) naar 17 graden. Overdag levert hij zo'n 33-37graden met een retour die een graad of 6 tot 8 lager is.
Om iets meer on topic te komen ☺️ het ging mij er vooral om of mensen het idee hebben dat VV zuiniger is dan LTV of HTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:53

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Jailhouse Met een idee kom je ook in dit geval vermoedelijk niet ver.

HTV is natuurlijk altijd onzuiniger dan LTV, maar dat wist je al.
En of je nu met (gebooste) radiatoren/convectoren of met een vloerverwarming met dezelfde retourtemperatuur
bij de ketel verwarmt maakt a priori niets uit. Alles even zuinig.
Het comfort is vermoedelijk wel verschillend.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
dunklefaser schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:25:
@Jailhouse Met een idee kom je ook in dit geval vermoedelijk niet ver.

HTV is natuurlijk altijd onzuiniger dan LTV, maar dat wist je al.
En of je nu met (gebooste) radiatoren/convectoren of met een vloerverwarming met dezelfde retourtemperatuur
bij de ketel verwarmt maakt a priori niets uit. Alles even zuinig.
Het comfort is vermoedelijk wel verschillend.
Soms heb ik even bevestiging nodig 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyco_nico
jbvo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:52:
[...]

Vraagje: op de website van R Floorzz lees ik dat verlijmde afwerkvloeren ontkoppeld moeten worden van de R Floorzz vloer. Ik kan echter niet vinden hoe dat dan zou moeten, misschien lees ik er compleet overheen, maar hoe zou dat er in de praktijk uit zien?

Ik ben op zoek naar een zo dun mogelijk droogbouw systeem voor toepassing op een isolatielaag op beton en dan afgewerkt met tegels en eventueel (verlijmd) parket. Zowel tegels als parket zou gelijmd worden en zou ontkoppeling vereisen, vandaar de vraag. Ik heb de vraag overigens ook naar R Floorzz gestuurd, maar nog geen antwoord gehad.
Goede vraag. Ik lees het inderdaad ook in hun veelgestelde vragen, maar voorzover ik weet is er bij ons op de badkamers niet iets bijzonders gedaan voor de ontkoppeling. De sleuven zijn dichtgezet met een gipsgebonden mortel en daarop zijn de tegels aangebracht met tegellijm.

Ook bij het lamelparket op de BG is het op deze manier gegaan. De sleuven zijn dichtgezet en daarop zijn de vloerdelen verlijmt. De partij van de vloeren wist wel dat het om Fermacell platen ging, dus er is een geschikt voorstrijkmiddel en lijm geleverd bij de vloer.

Heb je inmiddels een reactie gehad van R Floorzz? Ik heb ze indertijd een aantal keer gebeld en werd wel altijd netjes teruggebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
cyco_nico schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:28:
[...]

Goede vraag. Ik lees het inderdaad ook in hun veelgestelde vragen, maar voorzover ik weet is er bij ons op de badkamers niet iets bijzonders gedaan voor de ontkoppeling. De sleuven zijn dichtgezet met een gipsgebonden mortel en daarop zijn de tegels aangebracht met tegellijm.

Ook bij het lamelparket op de BG is het op deze manier gegaan. De sleuven zijn dichtgezet en daarop zijn de vloerdelen verlijmt. De partij van de vloeren wist wel dat het om Fermacell platen ging, dus er is een geschikt voorstrijkmiddel en lijm geleverd bij de vloer.

Heb je inmiddels een reactie gehad van R Floorzz? Ik heb ze indertijd een aantal keer gebeld en werd wel altijd netjes teruggebeld.
Hoe is jouw ervaring tot nu toe met R Floorzz? Ik ben van plan om op mijn zolder ook vloerverwarming te leggen. Ik heb al contact met ze opgenomen en wacht op hun antwoord. En kan ik de ondervloer en het laminaat direct op de vloer leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
behzad schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:55:

Did you make the final decision about which system to use at your house?
Did you already lay the floor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyco_nico
hainv201 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:44:
[...]

Hoe is jouw ervaring tot nu toe met R Floorzz? Ik ben van plan om op mijn zolder ook vloerverwarming te leggen. Ik heb al contact met ze opgenomen en wacht op hun antwoord. En kan ik de ondervloer en het laminaat direct op de vloer leggen?
Nu het systeem erin ligt bevalt het goed. Het is nog wel even wennen aan de relatieve traagheid van het systeem t.o.v. wat ik gewend was in ons vorige huis met radiatoren. Het is wel een erg comfortabele soort warmte via de vloer en het is ook heel fijn dat we nergens meer radiatoren hebben waar we rekening mee moeten houden. Zowel qua hoe het eruitziet als de beperkingen die dat geeft voor je inrichting van de kamers.

Het grootste gemis tot nu toe is denk ik zoneregeling. We hebben nu alleen een thermostaat in de woonkamer. Als de zon daar 's ochtends binnen schijnt, dan warmt het snel op. De CV slaat dan dus niet aan. Mijn werkkamer aan de voorkant blijft dan dus aan de frisse kant.

Ik weet niet of en hoe je laminaat moet leggen op de vloer. Wij hebben lamelparket wat op de (dichtgesmeerde) R Floorzz platen verlijmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritssvt
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:40
cyco_nico schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:47:
[...]
Ik weet niet of en hoe je laminaat moet leggen op de vloer. Wij hebben lamelparket wat op de (dichtgesmeerde) R Floorzz platen verlijmd is.
Qua dichtsmeren van R Floorzz: bedoel je dan de gietmassa van R Floorzz?
In de verwerkings instructies staat dat je dit in met een dikte van 6-8mm moet aanbrengen, wat ik persoonlijk vrij dik vind.
Heb jij dit ook op deze wijze gedaan? Of kan je het ook alleen de overgebleven sleuven en kleine openingen dichtsmeren waardoor de hoogte praktisch niet toeneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyco_nico
Mauritssvt schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:49:
[...]

Qua dichtsmeren van R Floorzz: bedoel je dan de gietmassa van R Floorzz?
In de verwerkings instructies staat dat je dit in met een dikte van 6-8mm moet aanbrengen, wat ik persoonlijk vrij dik vind.
Heb jij dit ook op deze wijze gedaan? Of kan je het ook alleen de overgebleven sleuven en kleine openingen dichtsmeren waardoor de hoogte praktisch niet toeneemt?
Ik bedoel inderdaad alleen het dichtsmeren van de sleuven, dus de hoogte zou daardoor nauwelijks toe moeten nemen. Op de 1e en de 2e verdieping hebben we marmoleum liggen. Daar kwam nog een paar millimeter egaline bovenop voordat het marmoleum erop werd gelijmd. Op de begane grond hebben we lamelparket. Dat is direct verlijmd op de dichtgesmeerde sleuven.

Ik weet niet in welke omstandigheden het met 6 - 8 mm zou moeten worden afgewerkt zoals R Floorzz het beschrijft. Misschien als je gaat tegelen om een solide basis te krijgen?
Pagina: 1