www.opnaargasloos.nl: 8150Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Met een nietpistool dubbeltjesgaas eronder nietten. Dan heb je de glaswol strak en kan nooit weg en ongediertevrij
diskeltische lurker
Broodjesvloer hoeft niet duurder te zijn. Meteeen rc5 en makkelijk vv aan te leggen!ikmattie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:40:
Graag zou ik advies willen inwinnen hier.
Situatie: 100 jaar oude woning met nog de originele houten balkenvloer met een zeer slecht bereikbare kruipruimte (te laag, zelfs vol laten spuiten met parels ging niet lukken)
We zijn erachter dat er talloze problemen zijn ontstaan de afgelopen tijd. Houtworm, vocht, waarschijnlijk ook een hoop schimmel (de balken waar ik bij kan zijn zompig en beginnen te rotten)
Het zeer natte weer van anderhalve week geleden heeft er tevens voor gezorgd dat ook de elektra in de kruipruimte middels de aardlekschakelaar er uit klapt en aan vervanging/verbetering toe is (er hangen verdeeldozen tegen de wand in de kruipruimte die volgens mij volgelopen zijn met condenswater)
Er ligt veel zooi in de kruipruimte, (loze) oude leidingen (water en gas), relatief nieuwe (ik denk 20 jaar) oude verwarmingsbuizen, veel (soms afgeknipte) elektra, een aantal muurtjes die deels zijn afgebroken etc.
Ik denk dat ik eigenlijk niet in dit topic thuis hoor en de kruipruimte op ga geven, de hele vloer eruit ga halen en vol ga laten pompen met schuimbeton maar misschien is er iemand in dit topic die mij op andere gedachte kan brengen voor ik dit toch wel prijzige (hoeft geen probleem te zijn, maar het blijft zonde) en arbeidsintensieve klus ga aannemen...
De elektraproblemen heb ik overigens inmiddels kunnen bypassen door alle (lichte apparatuur) in de woonkamer middels daisy chainen van stroom te voorzien
diskeltische lurker
Bedankt voor je post, dat is eigenlijk nagenoeg waar ik naar op zoek wasTijgert schreef op maandag 30 januari 2023 @ 02:04:
Ik las hier wat men graag wilt weten als je een project hebt en vragen hebt, dus wilde liever niet irriteren met een ton onbeantwoorde maar te verwachten vragen
De extra vragen:
Is de ondergrond van je kruipruimte zand of ligt er een betonnen plaat? - betonnen bak
Hoe zit het met luchtvochtigheid en ventilatie? - droog, ventilatie met buitenroosters, geen exacte hygrometer getallen
Wat is de staat van de balken en de vloerplanken? - prima staat, geen rot
Lidl heeft nu twee soorten laser afstandsmeters, even kijken welke het fijnst zou zijn. Goeie tip.
Het kruipruimtetoegangsgat (leuk woord voor galgje) is niet heel groot, maar een afgerolde rol, helemaal op de juiste maat gesneden en desnoods in stukken, moet ik er wel als slang in kunnen wurmen met mijn zoon denk ik. Eerst even zeker weten wat de afstand is (meende iets van 50 ofzo).
Ik denk dat ik het dan vast ga zetten met plastic touw en een nietjespistool, dan kan die 190mm prima tussen 180mm balken zonder de lucht daarin te comprimeren (tenzij ik 180mm kan vinden voor niet duurder en niet veel lagere Rd. minder dan 180mm wil ik dan weer niet, ben ik te anaal voor).
Damp open folie is een optie, maar met een volledig droge bak zijn dat niet alleen extra kosten maar vooral significant veel meer werk denk ik.
Als ik ooit een hygrometer vind kan ik dat wel eens checken, kan ik het later alsnog aanbrengen.
Ongeveer dezelfde situatie hier bouwjaar 1953, met houten vloer en houten balken. Er zit wel isolatie maar dat zijn piepschuim platen van 5 cm dik.
Ik heb eerst overwogen om daar extra platen tegenaan te monteren maar volgens mij zijn piepschuim platen niet zo geschikt voor houten vloeren.
Hoe ben je tot je keuze gekomen van je isolatiemateriaal? is dat op advies geweest of heb je gewoon zelf gezocht op iets wat geschikt is voor houten vloeren?
Bij mij is het zand droog in de kruipruimte en iets meer werkruimte heb ik ook behalve dat er veel bouwpuin onder de vloer ligt. een folie op de grond is daardoor nauwelijks mogelijk.
Kruipluik is klein en zit bovendien in een kast. Dat wordt wel een beetje prutsen bij mij
Ik kwam op glaswol omdat bij een eerdere rotte balkvervanging de werklui er meteen glaswol platen in zetten voor isolatie, al wel met een folie eronder geschroefd. Dat was wel de beste hint dat dit zou werken en goed was.Indoubt schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:47:
[...]
Hoe ben je tot je keuze gekomen van je isolatiemateriaal? is dat op advies geweest of heb je gewoon zelf gezocht op iets wat geschikt is voor houten vloeren?
Ik ben niet voor (PUR) schuim vanwege de giftige gassen en het zou ook minder goed zijn dan glaswol. De kruipruimte met parels volstorten wil ik al helemaal niet.
MSI GE76 11UH, maar wel met een 32" UHD monitor er aan en wat kekke Logitech spullen.
Thanks! Ja PUR schuim is geen goed idee en zeker niet in het geval van houten vloer. Volstorten met parels zou hier ook een probleem zijn plus je kan er nooit meer bij. Ik denk dat ik hier de piepschuim (polystyreen) platen maar ga verwijderen en vervangen door glaswol of steenwol. Eigenlijk wil ik de onderkant open laten of het moet echt een flink damp open folie zijn want vocht moet naar onder toe weg kunnen anders gaat het hout rotten. Op de origenele houten vloer ligt bij mij een laagje linoleum, dan een 1 cm vezelplaat en daarop een dampdichte folie en de eiken vloerdelen dus vanaf de bovenzijde zou de draagvloer goed beschermt moeten zijn tegen vocht, ook bij isoleren.Tijgert schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:04:
[...]
Ik kwam op glaswol omdat bij een eerdere rotte balkvervanging de werklui er meteen glaswol platen in zetten voor isolatie, al wel met een folie eronder geschroefd. Dat was wel de beste hint dat dit zou werken en goed was.
Ik ben niet voor (PUR) schuim vanwege de giftige gassen en het zou ook minder goed zijn dan glaswol. De kruipruimte met parels volstorten wil ik al helemaal niet.
Heb je wel voldoende ventilatie in de kruipruimte? Een paar gaten bijboren is zo gedaan (niet zelf).Indoubt schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:19:
[...]
Thanks! Ja PUR schuim is geen goed idee en zeker niet in het geval van houten vloer. Volstorten met parels zou hier ook een probleem zijn plus je kan er nooit meer bij. Ik denk dat ik hier de piepschuim (polystyreen) platen maar ga verwijderen en vervangen door glaswol of steenwol. Eigenlijk wil ik de onderkant open laten of het moet echt een flink damp open folie zijn want vocht moet naar onder toe weg kunnen anders gaat het hout rotten. Op de origenele houten vloer ligt bij mij een laagje linoleum, dan een 1 cm vezelplaat en daarop een dampdichte folie en de eiken vloerdelen dus vanaf de bovenzijde zou de draagvloer goed beschermt moeten zijn tegen vocht, ook bij isoleren.
MSI GE76 11UH, maar wel met een 32" UHD monitor er aan en wat kekke Logitech spullen.
Ja, ventilatieroosters zijn aanwezig en het zand in de kruipruimte is droog. Vocht percentage heb ik niet gemeten maar zou ik wel kunnen doen meet een eenvoudige vochtmeter van zo'n weerstation. Dan moet wel de kast leeg en dat is een dingetje. Nadeel van een kruipluik in een kastTijgert schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:27:
[...]
Heb je wel voldoende ventilatie in de kruipruimte? Een paar gaten bijboren is zo gedaan (niet zelf).

Ik print 9-10 van deze voor de prijs van 1 bijenbekjelbreman schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:01:
@Sponge Het ziet er leuk uit, maar waarom zet je er niet gewoon bijenbekjes in? Die zijn van RVS, flexibel, en kosten niet de wereld.

Zat te denken om misschien ook nog een soort extensie te maken voor die Z kokers, zodat ze mooi onder de isolatie (als ik dat aanschaf) uitkomen. Maar ze eindigen allemaal net op een nogal lastig bereikbare plek boven een funderingsmuur. Maar goed, uiteraard moet er alsnog een stuk uit het isolatiemateriaal gesneden worden.
de redenering is dat woonvocht (uitademen, koken etc) naar de koude kant (in dit geval de kruipruimte) willen diffunderen en als daar een lagere temperatuur heerst kan het niet weg door folie aan onderkant en zal condenseren wat ellende geeft voor balken zoals schimmel en rot maar ook gewicht zodat folie en wol tussen de balken kunnen uitvallen als folie moet zorgen dat de wol op zijn plek blijft zitten
Folie van de bekendere merken is daarom ook meestal blauw voor koude kant en rood voor warme kant.sukkel 24 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:12:
als energie coach leerde ik dat een folie(dampdicht) altijd aan de warme zijde moet worden gemonteerd
de redenering is dat woonvocht (uitademen, koken etc) naar de koude kant (in dit geval de kruipruimte) willen diffunderen en als daar een lagere temperatuur heerst kan het niet weg door folie aan onderkant en zal condenseren wat ellende geeft voor balken zoals schimmel en rot maar ook gewicht zodat folie en wol tussen de balken kunnen uitvallen als folie moet zorgen dat de wol op zijn plek blijft zitten
Klopt helemaal. Mechanisme is niet anders dan hoe regen ontstaat, namelijk warme luchtstromen met vocht erin waarbij de aanwezige damp in druppels worden omgezet en na botsing als neerslag uit de lucht vallen.sukkel 24 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:12:
als energie coach leerde ik dat een folie(dampdicht) altijd aan de warme zijde moet worden gemonteerd
Folie is een prima, maar wel ietwat prijzige oplossing om wol op zn plek te houden. Fijne aan kruipruimte isolatie is dat we zwaartekracht meehebben en dus geen last hebben van 'lopend' vocht, waar een dampopen folie bij een wand tegen beschermd.
Ik heb sinds vorige week de sleutel gekregen van mijn woning en naast een algemene verbouwing wil ik ook gelijk de vloer isoleren. Het gaat om een woning uit 1910, hoogte van kruipruimte is 60 cm en ongeveer om 42 m2. Het huis heeft een energielabel C, maar het isoleren van de vloer kan mij nog echt wel helpen in energieverbuik. Mijn balken zijn in prima staat en geen andere werkzaamheden in de kruipruimte zijn gepland. Ook is de kruipruimte niet vochtig (zeker geen zwembad).
Nu heb ik twee offertes ontvangen van twee verschillende bedrijven.
1) Icynene --> 1600 euro
2) CFK vrije Pur --> 2500 euro
In beide gevallen kom ik nog in aanmerking voor subsidie ongeveer 300 euro totaal.
Echter weet ik niet wat ik van de bedrijven moet vinden. Bedrijf 1 had het al gelijk over de youtube filmpjes van Niek dat ik daar niet op moest letten. Bedrijf twee maakte het product Icynene gelijk zwart met dat dat geen goed materiaal is.
Nu blader ik hier en ook hier hoor ik wisselende verhalen. Zijn er nog alternatieven waar ik aan moet denken? of hebben jullie andere ervaringen.
[Voor 40% gewijzigd door Error404! op 08-02-2023 10:38]
Met bedrijven die elkaar zwart maken, heb ik totaal niks. Dat geeft ook al aan dat er aan die producten een heel rafelig randje zit....
Over systemen met isolatieplaten, bijv op een rachelwerk, of PIF- of Tonzon folie lees je dit soort verhalen zelden of nooit. Het zijn ook veel veiligere producten dan het schuimen met die 2 die je noemt.
De rest: Ff zelf hier op het forum nalezen. Oa dat deze laatste producten altijd verwijderbaar zijn.
Neem ook meteen dampdichte bodemfolie mee in je overwegingen om vocht van daaruit tegen te houden, want door isoleren gaat de kruipruimte-T omlaag en is er meer kans op condensvorming. Ook hier zie het forum..
En sluit het hout nooit op tussen dampdichte lagen! Garantie op rot hout op den duur.
[Voor 25% gewijzigd door route99 op 08-02-2023 10:55]
Je eigen geluk bepaal je zelf!

ureum formaldehyde is bekend ongunstig voor je gezondheid met blijvende problemen!
het probleem met chemie is dat polymeren uit 2 componenten bestaan die met elkaar moeten reageren, als die mengverhouding even niet klopt- het ene vat iets eerder leeg dan het andere bij voorbeeld- dan komt een component los in het schuim en dampt langzaam uit, bij UF is dat een stofje MDI dat erg naar is en daarom voor europese wetgeving heeft gezorgd om MDI voor consumenten te beperken zie toxilogie en veiligheid MDI en ook wikipedia van MDI
Is ook enorm afhankelijk van welke firma je voor het purren invliegt. Als je een gerenommeerde firma hebt die alles conform voorschriften doet is er weinig aan de hand, heb je bijvoorbeeld die cowboys van Nederland Isoleert dan kun je met de grootste ellende komen te zitten.Mienjoossen schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:58:
Wij zijn ook aan het oriënteren naar vloerisolatie, maar horen juist van de aannemer dat PUR het beste is. Huis uit 1976, betonnen vloer. We krijgen een houten vloer + vloerverwarming. Kruipruimte is ongeveer halve meter diep. We hebben iemand over de vloer gehad die een ecospray (pur"fect ofzoiets) aanraadde. PIF folie (deden zij ook) was blijkbaar niet handig omdat het los kan laten en het dan moeilijk te repareren is. Maar ik lees hier overal: wat je ook doet geen PUR. Maar wat dan wel? Over tonzon hoor ik ook geen enthousiaste verhalen.
If so, welke partijen zijn wel aan te bevelen?
Kennissen van ons hebben ze gehad voor vloerisolatie met pur. De twee buitenlandse heren hadden afgezien van een wegwerpmondkapje niks bij zich aan veiligheidsmaatregelen. Viel niet mee te communiceren door de taalbarrière, en later bleek niet 14cm gespoten te zijn, maar slechts 8-9cm. Met heel veel gedoe zijn ze weer teruggekomen. In die zin zijn de negatieve reacties online echt waar over hen.Tanooki schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:20:
@TwingyTwingy is Nederland Isoleert zo slecht? Ik lees wel veel negatieve verhalen over de planning en niet komen opdagen, maar is de uitvoering ook zo slecht?
If so, welke partijen zijn wel aan te bevelen?
Over Plus/Profijt isolatie en Pluimers betere verhalen gehoord, lees je online ook betere reviews van.
Ah oké, dit is wel een bedrijf met certificaten en aangesloten bij zo'n isolatienetwerk. Maar ik lees hier zoveel over schadelijke stoffen voor de gezondheid. Waar wij nu naar kijken is Pur"fect RWF HFO, mocht iemand daar meer van weten houd ik me aanbevolenTwingyTwingy schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:14:
[...]
Is ook enorm afhankelijk van welke firma je voor het purren invliegt. Als je een gerenommeerde firma hebt die alles conform voorschriften doet is er weinig aan de hand, heb je bijvoorbeeld die cowboys van Nederland Isoleert dan kun je met de grootste ellende komen te zitten.
PUR is ook niet reparabel. En gezondheidsschade ook niet. PIF is een prima oplossing voor een betonnen vloer met lage kruipruimte.Mienjoossen schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:58:
Wij zijn ook aan het oriënteren naar vloerisolatie, maar horen juist van de aannemer dat PUR het beste is. Huis uit 1976, betonnen vloer. We krijgen een houten vloer + vloerverwarming. Kruipruimte is ongeveer halve meter diep. We hebben iemand over de vloer gehad die een ecospray (pur"fect ofzoiets) aanraadde. PIF folie (deden zij ook) was blijkbaar niet handig omdat het los kan laten en het dan moeilijk te repareren is. Maar ik lees hier overal: wat je ook doet geen PUR. Maar wat dan wel? Over tonzon hoor ik ook geen enthousiaste verhalen.
Ongeveer halve meter? Heb je het gemeten overal?
Het is me uit jouw post niet duidelijk wat je nieuwe situatie wordt, ga je van beton naar hout?
Tonzon kan prima werken hoor. Lees de instructiebladen van gemeente DH eens door. Die hebben er echt verstand van en geven per email ook nog eens advies, mits je inwoner bent.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Mooie merknaam... maar heb je er ook werkelijk wat aan... What's in a name.... niks toch.. .het gaat om het echie, wat is het je waard wat krijg je er voor, hoe veilig is het?Mienjoossen schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:47:Waar wij nu naar kijken is Pur"fect RWF HFO, mocht iemand daar meer van weten houd ik me aanbevolen
Hoe perfect PUR is... ? Daar zijn de meningen over verdeeld.
Zie meer over oa PR-schuim: route99 in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"
Volgens hun eigen datablad is het HRO type dus:
Dat valt dus onder het verhaal achter mijn bovenstaande forum link en daar "En ozonvriendelijke gespoten PUR dan?". Lees de hele context en maak je eigen afwegingen hierin.The Pur’fect RWF HFO product line is free of ingredients that contribute to global warming due to
the greenhouse effect or that deplete the ozone layer.
The Pur’fect RWF HFO system uses as blowing agent a Hydrofluoro-olefine (HFO) with ultra-low
global warming potential by greenhouse effect (GWP100 = 1) and low thermal conductivity value.
PIF en Tonzon zijn prima vervangers, dat het PIF loslaat ?? Vreemd, kunnen ze het dan niet goed monteren. Heb er nog nooit klachten overhoord. Wat ik me wel kan voorstellen: Tis nogal wat werk, ik zou zelf een voorkeur hebben om eerst een rachelwerk te maken en het daarop vast te zetten. HET voordeel is dat je er altijd bij /achter kunt en met PUR spuit je echt alles onder, je nooit ergens meer bij of je moet het uitbikken en hoe repareer je dat dan weer? Alles wat er er aan bouwafval is is vervuild afval, apart af te voeren, je moet er voor betalen bij de meeste gemeentes.
Een alternatief is rachelwerk en daar PUR- of PIR of EPS platen op vast zetten, altijd te demonteren.
Op het forum zijn er ook diverse mensen die deze platen vast kitten, maar dan is het demonteren als je er bij moet heel veel lastiger (denk aan een loodgieter of anders onderhoud), de kans dat je veel stuk maakt lijkt mij groot dus extra materiaalkosten om het te repareren.
[Voor 3% gewijzigd door route99 op 09-02-2023 12:10]
Iedereen die hier zegt dat PU schuim een goede optie is heeft het topic niet zorgvuldig genoeg gelezen. Ja, het is een optie maar nee het is niet risicovrij.
Denk aan je gezondheid, toekomstig onderhoud, recycling en repareerbaarheid. En vooral: als je het zelf doet heb je garantie dat je weet wat/wanneer/hoe er iets gebeurt. En je leert er bijzonder veel van.
Jouw samenvatting is mooi: "Denk aan je gezondheid, toekomstig onderhoud, recycling en repareerbaarheid"
Maar er zijn bedrijven zat die daar toch een mooie draai aan geven en als mensen zelf dit niet kunnen inschatten hoe correct dit is, dan blijkt hen informeren hoe het in meer detail nu werkelijk zit, helaas nog een noodzaak. Ik vind daarbij een traceerbare onderbouwing essentieel. Ik leer zelf ook nog steeds bij van nieuwe inzichten.
cv pijpen repareren kan dan vaak wel zonder lassen maar ook vonken van doorslijpen kunnen bij dit soort materialen tot rook en brand leiden, en dan is Leiden in last, dode monteur in kruipruimte
Als de glasvezelinternet en tv kabels zoals bij mij los in het zand liggen hoop je dat isoleerder ze niet kapot trekt bij het kruipen maar erger is dat de isolatie schuim massa overal op zit
onder een betonnen vloer en in een blijvend geventileerde kruipruimte lijkt mij het gevaar voor gassen die de woning binnenkomen kleiner dan als er onder een houten vloer geisoleerd wordt
Als er geisoleerd moet worden ook de buitenmuren mee isoleren want dat is een koude bron
ventilatie gaten van buiten naar kruipruimte open laten, zeker altijd als de bodem vochtig is
isolatie van bubble/alu folie wordt meestal aan plakpennen opgehangen (of via geboorde pennen) en is dus altijd verwijderbaar als iemand ergens bij moet, maar dan moet de aansluiting met de muur ook wel tochtdicht gemaakt worden- wat bij betonnen vloer weer niet nodig is.
kijk bij je lokale of andere energie cooperaties voor informatie of bij HOOM.nl of hier bij WATTNU.org of energieverbonden.nl of vraag een bezoek van lokale energie coach om je situatie te analiseren en ook financiering door te nemen -duurzaamheidslening van gemeente is heel lage rente en ook 6% hogere hypotheek voor duurzaamheids maatregelen wordt normaliter gegeven
Het betreft een houten vloer constructie, nu twijfel ik ontzettend of we de constructie zullen verwijderen en een broodjesvloer terugplaatsen (kan dit uberhaubt boven de riolering in de aanbouw?, we kunnen hier alleen in de kruipruimte via de buren).
Een ander alternatief is mogelijk schuimbeton, dit klinkt als een goedkopere optie, maar ik vermoed dat dit in z'n geheel niet in de aanbouw kan. Daar zit immers de riolering, denk niet dat men het mij in dank afneemt als ik dat vol laat storten.
Wat is jullie ervaring met Schuimbeton (zoals faber) als het om een gesplitste ruimte gaat waarbij 1 deel wel en 1 deel niet gestort zou worden?
Momenteel ben ik bezig om de - op de grond liggende stroomkabels - en ook led verlichtings balken netjes te monteren aan het kruipruimte plafond van PIR platen.
'k Heb daar nu mooie isolatiepluggen voor gevonden. Die kun je met een ster bitje in de PIR plaat schroeven en dan met een 4,5 mm bolkop parker en een kabelzadel met van die schroefjes daar weer in bevestigen.
Werkt bij mij erg goed en en zit stevig vast (en kun je ook weer makkelijk eruit halen indien nodig). Koop niet van die klik zadels want die houden zware vmvk kabel niet goed vast.
[Voor 8% gewijzigd door dennistd op 12-02-2023 15:42]
Gespoten PUR blijft nog steeds één van de betere opties wat betreft de isolatiewaarde en het is naadloos.GudZ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:36:
Het is voor mij simpel kaf van het koren scheiden:
Iedereen die hier zegt dat PU schuim een goede optie is heeft het topic niet zorgvuldig genoeg gelezen. Ja, het is een optie maar nee het is niet risicovrij.
Denk aan je gezondheid, toekomstig onderhoud, recycling en repareerbaarheid. En vooral: als je het zelf doet heb je garantie dat je weet wat/wanneer/hoe er iets gebeurt. En je leert er bijzonder veel van.
Het is geen duurzaam product. Is moeilijk te vervangen als er in de toekomst betere materialen op de markt komt.
Wel of geen goede optie hangt af van de wensen.
Tijdelijk wegpompen. Bouwzeil om op te werken en dan isoleren en vervolgens bodemfolie op bubbelfolie neerleggen.dennistd schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:25:
Ik wil graag mijn kruipruimte (laten) isoleren, maar er staat zeker 30-40 centimeter water in. Het grondwaterpeil is hier ook heel erg hoog volgens mij (na een droge zomer 1m onder maaiveld, in de winter net 50cm onder maaiveld, aldus de gegevens van een peilbuis schuin tegenover mijn huis). Ik denk dat dit eerst aangepast zal moeten worden voordat aan isolatie begonnen kan worden? Grote vraag is natuurlijk hoe?
En waarschijnlijk ook je kruipruimte ophogen.
We missen nog wat extra info om je goed op weg te kunnen helpen. Als er af en toe een plas staat is de standaard reply "bodemfolie met noppenfolie eronder". Dat vind ik hier iets te snel. Grondwaterstand 1.00 meter onder maaiveld is goed te doen. Dat het in de winter langdurig 50cm stijgt is wel apart, helemaal gezien het feit dat het alweer even droog is. Hier is de grondwaterstand alweer 5 a 8 cm lager.dennistd schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:25:
Ik wil graag mijn kruipruimte (laten) isoleren, maar er staat zeker 30-40 centimeter water in. Het grondwaterpeil is hier ook heel erg hoog volgens mij (na een droge zomer 1m onder maaiveld, in de winter net 50cm onder maaiveld, aldus de gegevens van een peilbuis schuin tegenover mijn huis). Ik denk dat dit eerst aangepast zal moeten worden voordat aan isolatie begonnen kan worden? Grote vraag is natuurlijk hoe?
-Woon je in landelijk gebied? (mogelijk zomer- winterpeil)
-Hoe oud is je huis?
-Heb je idee van de grondslag? zware klein of veen?
-Omdat je de stand van de peilbuis weet ga ik er gemakshalve vanuit dat je geen lekkende leiding in je kruipruimte hebt.
Verantwoordelijkheid voor het oplossen van grondwaterproblemen is ingewikkeld. Formeel ligt dit doorgaans bij de perceeleigenaar, maar die kan deze niet altijd makkelijk beïnvloeden.
Als je een laagje zware klei hebt met daaronder een watervoerende laag met weinig waterdruk, ben je van je problemen af als je een paar strategische gaten boort en deze met kiezels opvult.
Dit is de grafiek van de peilbuis (maaiveld = 36,65m NAP):johanPo schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:24:
[...]
We missen nog wat extra info om je goed op weg te kunnen helpen. Als er af en toe een plas staat is de standaard reply "bodemfolie met noppenfolie eronder". Dat vind ik hier iets te snel. Grondwaterstand 1.00 meter onder maaiveld is goed te doen. Dat het in de winter langdurig 50cm stijgt is wel apart, helemaal gezien het feit dat het alweer even droog is. Hier is de grondwaterstand alweer 5 a 8 cm lager.
-Woon je in landelijk gebied? (mogelijk zomer- winterpeil)
-Hoe oud is je huis?
-Heb je idee van de grondslag? zware klein of veen?
-Omdat je de stand van de peilbuis weet ga ik er gemakshalve vanuit dat je geen lekkende leiding in je kruipruimte hebt.
Verantwoordelijkheid voor het oplossen van grondwaterproblemen is ingewikkeld. Formeel ligt dit doorgaans bij de perceeleigenaar, maar die kan deze niet altijd makkelijk beïnvloeden.
Als je een laagje zware klei hebt met daaronder een watervoerende laag met weinig waterdruk, ben je van je problemen af als je een paar strategische gaten boort en deze met kiezels opvult.
Ik zit redelijk aan de rand van het dorp, in het oosten van Twente. Bouwjaar is 1979, wat ik weet is dat er altijd al water in de kruipruimte staat, maar eigenlijk wil ik het wel aangepakt hebben. Het is een koophuis trouwens, dus ik ben zelf de perceeleigenaar in dit geval. Een lekkende leiding is er niet, het probleem speelt voor zover ik weet bij meer huizen in de buurt. Volgens de bodemkaart is de grondsoort hier 'Zeer ondiepe keileem, potklei, enz'.
Hier nog een grafiek met de waarden van de peilbuis van de afgelopen 5 jaar, uitgedrukt in meter onder maaiveld:
Superhandig dat je deze info hebt. hieruit maak je al op dat het opvullen van je kruipruimte met zand tegen grondwater weinig zin heeft. Dan hou je simpelweg geen kruipruimte meer over. Keileem gedraagt zich als een één compacte massa en staat bekend om zijn slechte waterdoorlatendheid.dennistd schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:26:
[...]
Dit is de grafiek van de peilbuis (maaiveld = 36,65m NAP):
[Afbeelding]
Ik zit redelijk aan de rand van het dorp, in het oosten van Twente. Bouwjaar is 1979, wat ik weet is dat er altijd al water in de kruipruimte staat, maar eigenlijk wil ik het wel aangepakt hebben. Het is een koophuis trouwens, dus ik ben zelf de perceeleigenaar in dit geval. Een lekkende leiding is er niet, het probleem speelt voor zover ik weet bij meer huizen in de buurt. Volgens de bodemkaart is de grondsoort hier 'Zeer ondiepe keileem, potklei, enz'.
Hier nog een grafiek met de waarden van de peilbuis van de afgelopen 5 jaar, uitgedrukt in meter onder maaiveld:
[Afbeelding]
Indien deze laag niet te dik is, zou je een eind kunnen komen met een verticale drain. Of dit werkt zou je kunnen testen door in je tuin met een verticale verlengbare handgrondboor een gat te maken van enkele meters diep, vervolgens hier emmers water in gieten tot deze vol zit en dan een paar uur later kijken of het waterniveau gezakt is. Zo ja, kan je aan de slag met je grondboor in de kruipruimte (b.v. bij het luik zodat je voldoende verticale ruimte hebt). gaat opvullen met grind om instorten tegen te gaan.
Is de doorlatendheid slecht op een paar meter, of is daar een grondwaterlaag onder druk (niet-freatisch in vakterm), dan zijn de opties schaarsers:
-Contact opnemen met de gemeente voor mogelijkheden (dit is vaak ondergeschoven kindje, en soms weinig aandacht / kennis voor)
-verdampen van water in je kruipruimte tegen gaan door een laag drijvende chips neer te leggen. heeft ook nadelen (niet handig als je bij een leiding moet ter reparatie, in de winter sluit je kruipruimte af van relatief warme bodem, etc.)
-Pompen. Zet dit expres als laatste optie neer. De huiseigenaar grijpt hier soms te snel naar. Maar als de grondwaterstand een omgevingsprobleem is, en de aanvoer van water flink is, krijg je hier een aardige energierekening mee. Daarnaast heb je er weer een apparaat bij wat je regelmatig kan onderhouden, etc.
Ergens in de jaren 90 is al een keer een uitgebreide literatuurstudie gedaan om de nadelen van water in de kruipruimte te inventariseren. De langetermijn gevolgen voor je gezondheid zijn gewoon niet goed. Dus goed dat je de ambitie hebt dit aan te pakken & je huis aangenamer te maken dmv isolatie.
Dat hoeft op zich geen nadeel te zijn toch? Zou schuimbeton hier een optie zijn?johanPo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:49:
Dan hou je simpelweg geen kruipruimte meer over.
@dennistd wat is de hoogte van de kruipruimte?
https://www.google.com/search?q=schuimbeton+grondwater
https://schuimbetonvloer....edeeltelijk%20gedraineerd.
https://schuimbetoninfo.n...ipruimte-met-schuimbeton/Extra aandacht is nodig bij de hoogte van de grondwaterstand. Wanneer deze hoger is dan de halve dikte van het schuimbeton, dan bestaat het risico dat het schuimbeton kan gaan opdrijven. Om dit te voorkomen, wordt het schuimbeton geheel of gedeeltelijk gedraineerd.
Als het anders kan zou ik daar voor kiezen, waterdruk is iets heel vervelends, zie recent nog de tunnel vd A7 en daar hebben vast hele knappe koppen aan het ontwerp gewerkt.Afscherming vocht en stank vanuit de ondergrond en tevens naisolatie van de begane grondvloer; voornamelijk toegepast voor bestaande woningen;
toepassen: volumieke massa 500 kg/m3 en sterkteklasse SB 0,75, dikte vanaf 150 mm. Indien de grondwaterstand hoger is dan de halve dikte van dit schuimbeton dan ontstaat risico van opdrijven van het schuimbeton. Ter voorkoming hiervan dient geheel of gedeeltelijk drainerend schuimbeton of een zwaarder type schuimbeton te worden toegepast.
Die reparatie wordt door de belastingbetaler betaalt... .als je zelf zo'n risico neemt....
[Voor 9% gewijzigd door route99 op 13-02-2023 09:52]
Interessant experiment wat ik wel zou willen proberen. Want ik kom er niet precies achter hoe het zit met grondwater in mijn buurt als ik de geo- en bodemgesteldheid kaarten in .nl bekijk, en ik dit wel graag wil weten. Wij zitten ~2 mtr boven NAP als ik het wel heb (vlak bij de uitloper van de Hondsrug )johanPo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:49:
[...]
Indien deze laag niet te dik is, zou je een eind kunnen komen met een verticale drain. Of dit werkt zou je kunnen testen door in je tuin met een verticale verlengbare handgrondboor een gat te maken van enkele meters diep, vervolgens hier emmers water in gieten tot deze vol zit en dan een paar uur later kijken of het waterniveau gezakt is. Zo ja, kan je aan de slag met je grondboor in de kruipruimte (b.v. bij het luik zodat je voldoende verticale ruimte hebt). gaat opvullen met grind om instorten tegen te gaan.
Ik had het vreemde effect dat ik heel december en flink stuk van januari bezig ben geweest in kruipruimte (met folie op grond en pir platen tegen de vloer) en het daar behoorlijk droog was, en begin februari ineens een flinke laag water onder het bubbeltjes plastic had. Omdat m'n kruipruimte vloer niet egaal is, stond er op sommige plekken zo'n 10-15 cm water, bij de kruipluik en omgeving gelukkig droog. Het is schoon water dus ik denk of grondwater of hemelwater via (defecte?) regenafvoer.
Nu nog even lastig te ontdekken waar het vandaan komt. Ik zie helemaal niks aan de zijmuren dus ik verdenk nu nog even grondwater.
Overigens werkt de folie met bubbeltjesplastic eronder zoals bedoeld; het blijft er mooi bovenop drijven

Ik twijfel niet aan je oprechtheid.Mr_Kite schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:57:
@route99 vandaar dat ik ook vroeg om de hoogte van de kruipruimte. Als er nu al 40cm staat bij -50cm en het ook weleens -20cm is, verwacht ik dat de kruipruimte wel iets hoger is. Ook staat mijn (oprecht geïnteresseerde) vraag wat het nadeel van het wegnemen van de kruipruimte is los van de manier van ophogen (wat ook een combinatie van zand en schuimbeton kan zijn).
Het is vooraf de vraag of je überhaupt zo'n schuimbeton vloer wilt hebben, bijv voor het wegvallen van het bereikbaar zijn vd kruipruimte om onderhoud te kunnen doen, dan zie je nog waar een probleem zich voor doet. En als er de nodige leidingen liggen zullen ze onbereikbaar worden, daar moeten voorzieningen voor getroffen worden om daar toch bij te komen als er een probleem is.
Het forum zelf levert nog wel wat op, Kruipruimte vloer (na-)isoleren maar vast nog niet genoeg voor hem.
@dennistd Wil je de kruipruimte echt in stand houden en daar een oplossing op baseren?
Ik volg met veel interesse de input van @johanPo omdat de omgeving erbij betrokken wordt om te zien hoe e.e.a. daar reageert, zoals op de voorgestelde test.
[Voor 20% gewijzigd door route99 op 13-02-2023 11:26]
In onze vorige woning (1969, houten BG vloer) hebben we indertijd (10 jr geleden) Tonzon bodem folie icm de lucht zakjes laten plaatsen. Dat gaf merkbaar verbetering mbt woon comfort en een daling in het gasverbruik. Nadeel was wel de hoge prijs en het lijkt kwetsbaar. Of dat laatste in de praktijk ook zo is weet ik niet.
Het ligt vd hand om weer voor de folie te gaan maar graag zou ik hier nog wat alternatieve suggesties of gewoon tips op willen halen. Doelstelling is om woning gereed te maken voor hybride warmtepomp icm verhogen wooncomfort.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Grondwaterstandmetingen zijn lastig, tenzij deze metingen van nabij zijn zeggen ze niet zoveel. Doorgaans is de diepteligging van het dichtsbijzijnde riool een aardige indicatie. Vooral als deze wat ouder zijn werken deze vaak ook als drain.dof schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:12:
[...]
Interessant experiment wat ik wel zou willen proberen. Want ik kom er niet precies achter hoe het zit met grondwater in mijn buurt als ik de geo- en bodemgesteldheid kaarten in .nl bekijk, en ik dit wel graag wil weten. Wij zitten ~2 mtr boven NAP als ik het wel heb (vlak bij de uitloper van de Hondsrug )
Ik had het vreemde effect dat ik heel december en flink stuk van januari bezig ben geweest in kruipruimte (met folie op grond en pir platen tegen de vloer) en het daar behoorlijk droog was, en begin februari ineens een flinke laag water onder het bubbeltjes plastic had. Omdat m'n kruipruimte vloer niet egaal is, stond er op sommige plekken zo'n 10-15 cm water, bij de kruipluik en omgeving gelukkig droog. Het is schoon water dus ik denk of grondwater of hemelwater via (defecte?) regenafvoer.
Nu nog even lastig te ontdekken waar het vandaan komt. Ik zie helemaal niks aan de zijmuren dus ik verdenk nu nog even grondwater.
Overigens werkt de folie met bubbeltjesplastic eronder zoals bedoeld; het blijft er mooi bovenop drijven
Hoewel veel tweakers meteen denken aan lekke leidingen, komt het veelal uit de bodem. Als je in het westen woont in een oude buurt of in b.v. Tiel naast de rivier is de oorzaak-gevolg relatie makkelijk te maken. Goed om te horen dat je Folie zijn werk doet.
Zou dat een lek zijn of is het grond/regenwater wat langs de pijp loopt ?
In de andere kruipruimte (2 kruipruimtes en daartussen zit een kelder) komt het vanuit de bodem omhoog.
[Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 14-02-2023 21:41]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023
Bij ons is alles nu geïsoleerd! Echter hebben wij een aanbouw en voel je in de overgang van het huis maar de aanbouw de spouw.
Omdat we vloer verwarming hebben is deze best wel duidelijk voelbaar maar zal hier ook wat verliezen zitten.
Kan ik ongestoord in dst stuk een paar gaten in de spouw boren en deze vol spuiten met pur? Of moet ik nog ergens aan denken?
Dat kan heel goed dat het grondwater is. Ook op zandgronden kan er "storende lagen" in de grond aanwezig zijn waardoor het grondwater redelijk aan de oppervlakte staat. En daardoor last hebben van een "schijngrondwaterstand".dof schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:12:
[...]
Kijk even via DinoLoket of vraag bij de gemeente naar een grondwaterstand in de buurt. Of een opbouw van de grond in de buurt. Dan zie je het redelijk vlot.
Naast de normale PUR bezwaren zou ik geen bouwkundige redenen bedenken waarom het niet kan, maar ik ben dan ook waterbouwkundige en geen bouwkundige.TimK1990 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:16:
Heren,
Bij ons is alles nu geïsoleerd! Echter hebben wij een aanbouw en voel je in de overgang van het huis maar de aanbouw de spouw.
Omdat we vloer verwarming hebben is deze best wel duidelijk voelbaar maar zal hier ook wat verliezen zitten.
Kan ik ongestoord in dst stuk een paar gaten in de spouw boren en deze vol spuiten met pur? Of moet ik nog ergens aan denken?
Als je wat meer informatie geeft kunnen mensen je misschien beter verder helpen. Is de spouw al geïsoleerd? Gaat het om de spouw met de buren (zijkant) of aan de bovenzijde?
De reden voor pur is omdat ik er verder niet bij kan en de koude luchtverplaatsing wil tegen gaan. Ik hoef opzich niet de hele spouw te vullen op de locatie.
Een inpandige muur met spouw, das duidelijk, maar scheidt die dan 2 ruimtes waarvan er eentje heel koud is?
Als aan beide kanten de T ongeveer gelijk is, vind ik het een vreemd fenomeen.
Inmiddels is het wat droger en ligt er nog maar een klein plasje in de kruipruimte. Om ons huis beter te isoleren en de luchtvochtigheid in huis naar beneden te halen zoek ik naar de juiste aanpak. Gezien de gelimiteerde ruimte zat ik te denken aan isolatie parels. Is dat de beste oplossing of is er nog iets anders? Misschien ook handig om te weten is dat we vloerverwarming hebben aangelegd op de gehele begane grond.
Hue Control: Neem controle over Hue lampen in een notificatie!
Terechte opmerkingen, en ruimte tekort lijkt me niet goed. Het is wel zo dat die laag water alleen zo hoog stond bij het luik, waar het ook wat dieper is. Ik heb niet goed kunnen zien hoe hoog het stond op andere plekken, dus het punt blijft wel dat er maar beperkte ruimte is inderdaad, ik weet alleen niet precies hoeveel.Farmersmother schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:15:
@Beuzer Als ik daar op voort mag borduren, isolatieparels inspuiten gaat met 15-20cm(?). Als je kruipruimte 30-35cm ruimte heeft en er 15-20cm parels in liggen en er vervolgens 20-25cm water bij komt, dan kom je ruimte tekort lijkt me? Waar gaat dat water dan heen? En wat voor druk komt er dan op de vloer te staan? Nu hebben wij een betonnen vloer, maar ben toch benieuwd.
Als het zo is dat je minstens 15-20 cm aan vrije ruimte moet hebben, ook bij een extreem hoog grondwater niveau, dan zijn parels waarschijnlijk voor mij niet de oplossing.
Hier een doorsnede van hoe de balken geplaatst zijn:
De lichtblauwe balken zijn de bestaande situatie, de groene balken komen er in de nabije toekomst onder om de constructie wat stijver te maken voor de vloerverwarming. De vloer ligt hier dus bovenop.
Het plan is om simpelweg glaswol rollen van 170mm dik tussen de balken aan te brengen maar daar heb ik nog wat vragen over:
1: De hart op hart afstand is 600mm, dus er blijft 520mm over. Ik zie alleen rollen glaswol van 600mm breed of kleiner dan 520mm. Zou het lukken om een rol van 600mm hier met wat proppen tussen te krijgen of is dat te optimistisch?
2: Zouden de groene balken ook meteen het glaswol op zijn plek houden of heb ik daar meer voor nodig? Eventueel kunnen de toekomstige balken ook wat breder zoals 120mm breed.
3: Als ik het goed begrijp is er ook nog een damp-open folie nodig. Kan die dan wel aan de onderkant van de groene balken? Dan zit er dus wel 50mm lucht tussen het glaswol en de damp-open folie.
De parels zijn net als zand.Farmersmother schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:15:
@Beuzer Als ik daar op voort mag borduren, isolatieparels inspuiten gaat met 15-20cm(?). Als je kruipruimte 30-35cm ruimte heeft en er 15-20cm parels in liggen en er vervolgens 20-25cm water bij komt, dan kom je ruimte tekort lijkt me? Waar gaat dat water dan heen? En wat voor druk komt er dan op de vloer te staan? Nu hebben wij een betonnen vloer, maar ben toch benieuwd.
Als het waterniveau stijgt zal het water zich in de holle ruimtes tussen de korrels / parels gaan bevinden.
Zelfs in de parels zelf zit nog lucht, je knijpt ze immers makkelijk samen tussen je vingers.
Om een druk op de vloer zou ik mij dus geen zorgen maken

Die extra balken zijn doorgerekend door een bouwkundig bureau dus dat zal wel goed zitten.MisterB schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:15:
Die balken geven toch totaal geen extra stevigheid? Wellicht dwars doen op bestaand dan hou je de isolatie welmomhoog en 60 prop je er ook wel in lijkt me als het niet te dik is
Glaswol wordt dus 170mm, redelijk dik. Ik probeer vooral te voorkomen dat ik er stukken af moet gaan snijden, dan koop ik liever platen waarbij dat iets makkelijker gaat.
Wat voor materiasl zijn die dan? Zou het nog snappen als ze er rechtop tegenaan gezet wordenFarai schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:19:
[...]
Die extra balken zijn doorgerekend door een bouwkundig bureau dus dat zal wel goed zitten.
Glaswol wordt dus 170mm, redelijk dik. Ik probeer vooral te voorkomen dat ik er stukken af moet gaan snijden, dan koop ik liever platen waarbij dat iets makkelijker gaat.
Dat is goed nieuws! Dan lijkt me dit toch nog een goede optie.Your Grandma schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:15:
[...]
De parels zijn net als zand.
Als het waterniveau stijgt zal het water zich in de holle ruimtes tussen de korrels / parels gaan bevinden.
Zelfs in de parels zelf zit nog lucht, je knijpt ze immers makkelijk samen tussen je vingers.
Heeft iemand ervaring met het zelf plaatsen van deze parels?

Zoek maar eens op EPS parels blazen bijvoorbeeld.
We raken een beetje off-topic maar gewoon houten balken met een sterktewaarde van C18. Vuren valt daar bijvoorbeeld al onder.MisterB schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:22:
[...]
Wat voor materiasl zijn die dan? Zou het nog snappen als ze er rechtop tegenaan gezet worden
Dank je. Het is dan dus ook niet zo dat de parels door het tilgat van het kruipruimteluik onder druk naar buiten spuiten?Your Grandma schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:15:
[...]
De parels zijn net als zand.

Ik had behoorlijk wat water staan, cm 10-15. Heb het allemaal weggepompt maar het komt langzaam weer omhoog. Zal dus wel grondwater zijn. Ik wil wachten tot de zomer zodat de KR droog is, om dan folie op de bodem te leggen.
Nu loopt er door de kruipruimte een afvoer die het toilet (rechts) verbind met de rest (links). Deze "hangt" aan beugels aan de vloer. Ik zeg "hangt", maar de buis ligt voor het grootste gedeelte in het zand. Door die beugels is het niet mogelijk om 1 stuk folie te leggen, en het vervelende is ook dat er een bocht in zit:
Vraag is, moet de afvoer in die beugels blijven hangen, of kan ik die weghalen? Beugels hangen er denk ik ook voor het afschot van de pijp?
Als ze niet weg kunnen, wat is de slimste manier om het folie te plaatsen? Twee stukken op deze manier?
Om deze stangen van de beugels gaat het. Sorry voor de rommel.
Opdikken is een bewezen versterkingstechniek. Dat komt helemaal goed als je bouwkundig ingenieur dit ook bevestigt.Farai schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:49:
[...]
We raken een beetje off-topic maar gewoon houten balken met een sterktewaarde van C18. Vuren valt daar bijvoorbeeld al onder.
Je kunt glaswol op rollen van 58cm breedte krijgen.Farai schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:19:
[...]
Die extra balken zijn doorgerekend door een bouwkundig bureau dus dat zal wel goed zitten.
Hoe je onder een houten balkenvloer glaswol/steenwol/katoendekens bevestigt kun je in dit topic teruglezen. Na het tussenproppen zijn er zijn diverse opties: haaks op de balken een lattenwerk, touwtjes met ogen/spijkers, staaldraad, balkjes klemmen, gaas met krammetjes, extra plaatisolatie haaks op de balken, spijkers/schroeven onderin de zijkant van de balken, etc etc.
Ik weet niet hoe welke afwerkvloer je kiest maar het stevigst is de rollen ertussenproppen en dan iedere zoveel cm haaks een regel vastschroeven. Hierop kun je dan een dampopen folie vastnieten.
Beugels zeker niet verwijderen. Deze dragen het gewicht van de leiding + inhoud en zorgen voor goed afschot wat essentieel is voor het 'sliding dam' principe.Farmersmother schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:36:
[...]
Dank je. Het is dan dus ook niet zo dat de parels door het tilgat van het kruipruimteluik onder druk naar buiten spuiten?![]()
Ik had behoorlijk wat water staan, cm 10-15. Heb het allemaal weggepompt maar het komt langzaam weer omhoog. Zal dus wel grondwater zijn. Ik wil wachten tot de zomer zodat de KR droog is, om dan folie op de bodem te leggen.
Nu loopt er door de kruipruimte een afvoer die het toilet (rechts) verbind met de rest (links). Deze "hangt" aan beugels aan de vloer. Ik zeg "hangt", maar de buis ligt voor het grootste gedeelte in het zand. Door die beugels is het niet mogelijk om 1 stuk folie te leggen, en het vervelende is ook dat er een bocht in zit:
[Afbeelding]
Vraag is, moet de afvoer in die beugels blijven hangen, of kan ik die weghalen? Beugels hangen er denk ik ook voor het afschot van de pijp?
Als ze niet weg kunnen, wat is de slimste manier om het folie te plaatsen? Twee stukken op deze manier?
[Afbeelding]
Om deze stangen van de beugels gaat het. Sorry voor de rommel.
[Afbeelding]
Fijn dat je fotos en plaatjes hebt geplaatst, dat verduidelijkt. 2 folies is idd een goede manier. Waar je op moet letten is dat water niet op het folie komt naarmate het waterniveau stijgt. Dit doe je door van elk folie een badkuip te maken. Dus zijkanten omhoog vouwen dat het water er niet in kan. In jouw geval doe je dit niet alleen bij de muren, maar ook bij de beugels waar je folies elkaar raken. Goede kwaliteit dubbelzijdig tape folies hoog in de kruipruimte aan elkaar binden. Voor inspiratie kan je ook tonzon kruipruimte folie installatie googlen. Staan wat aardige fotos bij.
Edit: zie ook https://youtu.be/irrbx6fwEV8 vanaf +- 5:00
route99 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:17:
@TimK1990 Kun je een schets of foto v/d situatie maken, want ik begrijp het nog niet.
Een inpandige muur met spouw, das duidelijk, maar scheidt die dan 2 ruimtes waarvan er eentje heel koud is?
Als aan beide kanten de T ongeveer gelijk is, vind ik het een vreemd fenomeen.
Het is een ruimte. De eetkamer is het originele deel van het huis. De serre is aangebouwd. De spouw daar onder (rood) is nog verbonden aan de rest van de spouw en blijkbaar nog goed geventileerd. Het is dus een stukje vloer van circa 30 cm die erg goud is waar ook de vloer verwarming door loopt. Omdat het een ruimte is word het wel warm echter vermoed ik wel verliezen daar.
Als je afvoer lager ligt dan het water in de kruipruimte, is dat volgens mij een goede indicatie dat drainage hier effectief kan zijn. Nu zou ik niet willen adviseren om dat op het gemeentelijk riool te doen (tenzij er een gescheiden riool in je straat ligt), maar wellicht dat er andere permanente oplossingen zijn om dat water weg te houden/af te voeren in diepere grondlagen? Lijkt mij de moeite om te bekijken!Farmersmother schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:36:
Nu praten we iig over hetzelfde. Weet je zeker dat onder de overgang naar de serre een spouw zit? Uitbouw wordt doorgaans direct op de fundering gesteld ivm sterkte constructie. Of heb je nog een kelder onder je huis?TimK1990 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 06:06:
[...]
[Afbeelding]
Het is een ruimte. De eetkamer is het originele deel van het huis. De serre is aangebouwd. De spouw daar onder (rood) is nog verbonden aan de rest van de spouw en blijkbaar nog goed geventileerd. Het is dus een stukje vloer van circa 30 cm die erg goud is waar ook de vloer verwarming door loopt. Omdat het een ruimte is word het wel warm echter vermoed ik wel verliezen daar.
Als er geen spouw onder zit die te isoleren is, is nog een optie om vanuit de kruipruimte de funderingsmuur te isoleren met EPS of XPS.
Ja, ik kan er gedeelte tussen kijken omdat ze een man gat gemaakt hebben om de kruipruimtes te verbinden.johanPo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:09:
[...]
Nu praten we iig over hetzelfde. Weet je zeker dat onder de overgang naar de serre een spouw zit? Uitbouw wordt doorgaans direct op de fundering gesteld ivm sterkte constructie. Of heb je nog een kelder onder je huis?
Als er geen spouw onder zit die te isoleren is, is nog een optie om vanuit de kruipruimte de funderingsmuur te isoleren met EPS of XPS.
Ik dacht dus een gat door de steen de boren links en rechts en daar dan een bus pur leeg te spuiten om lucht verplaatsing te voorkomen zodat het mindert koud aan vloelt.
Mee eens.......Your Grandma schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:15:[...]De parels zijn net als zand.Als het waterniveau stijgt zal het water zich in de holle ruimtes tussen de korrels / parels gaan bevinden.

Niet mee eens... Als er nl meer water komt dan dat er gaatjes zijn.... dan kan het ook zijn dat het teveel aan water je huis in komt...... immers als er allerlei gaatjes in de BG vloer zitten en kieren langs buizen.... dan is er daar geen tegendruk ...het water kan zo je huis in lopen... want het indrukken van die EPS parels kost meer kracht dan dat dit water zo je huis in kan lopen..... Oef....Zelfs in de parels zelf zit nog lucht, je knijpt ze immers makkelijk samen tussen je vingers.Om een druk op de vloer zou ik mij dus geen zorgen maken

Tja wat nu.... je zou kunnen proberen om de BG-vloer te sealen zodat ie echt water dicht is.... the proof of pudding zal dan uit wijzen of het werkelijk dan zo dicht is....
met 30 cm kruipruimte en 25 cm water gaat het hoe dan ook niet heel goed.Farmersmother schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:15:
Het water komt niet hoger te staan er zijn communicerende vaten met het grondwaterpijl dus het komt niet zomaar het huis in ofzo. er komt in vollume dus gewoon minder water de kelder in. en dehoogte van het water zal nagenoeg gelijk zijn met als er geen parels zouden liggen. alleen als je het zelfde vollume water de kelder in zou pompen (en het kan niet weg) kom je op een bepaald moment ruimte te kort.
De capillaire krachten van de BG vloer kunnen dit verstoren.
bovenkant maaiveld is (redelijkstandaard -150mm ) typische verdiepings vloer is doorgaans 250mm (zonder isolatie) met isolatie gemiddeld 350 400 dus dan zou het grondwater op -100 staan om tegen het eton te staan en op - 250 om tegen de isolatie te staan en dat is beide wel heel erg hoog dus dat gaat niet snel gebeuren (klein stukje boven amsterdam misschien - 350 (?) ) capilair, tussen de eps korrels door zie ik ook niet snel gebeuren het water heeft immers na bijna elk bollentje een grotere en makkelijkere weg naar beneden. wordt het samengedrukt... interesant vraagstuk. dat zou ik niet weten.route99 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:18:
@twain4me Als het water tegen de betonnen BG vloer aan komt kunnen capillaire kracht imho wel terdege voor problemen zorgen. Als het een open communicerende vat icm grondwaterpeil.... buiten zou zijn, dan niet.
De capillaire krachten van de BG vloer kunnen dit verstoren.
daarom zeg ik als je 5 cm onder je vloer water heb staan heb je grotere problemen dan hoog grond water. (waterleiding lek ofzo)
@Beuzer heeft imho hier imho geen fysisch onderbouwd antwoord gekregen, een mening, een impressie wat er zou kunnen gebeuren, niks mis mee, tis een open forum hier, maar uit de opmerkingen kun je de onderbouwing niet halen, het wordt imho niet gestaafd. Ben geen hydrolooog/waterdeskundige maar weet wel dat er een relatie is tussen oppervlaktespanning, diameter van het gat in een poreus materiaal en de capillaire stijghoogte.
Zie https://klimapedia.nl/wp-...3-Vochttransport-2015.pdf
Dus bij goed beton zal dat een stuk minder zijn dan bij slecht beton.
En bij @Beuzer weten we daar of er nog een externe waterdruk zich kan voordoen?
Ik zou zelf deskundig advies bij de gemeente (bouwkunde) eventueel icm iemand van het polderdistrict vragen wat te doen. Bij planning van huizen en dijken komen deze vragen ook voorbij. En reken er ook mee dat situaties kunnen veranderen. Ik weet redelijk wat van fysica maar weinig van bouwkunde en (grond)waterbeheer/hydrologie, dus zoek de expertise op.
Als je iets van parels erin laat spuiten, zorg dan dat onder normale omstandigheden iig voldoende ruimte boven de parels aanwezig is dat je kruipruimte nog wel kan ventileren. Is je uitbouw van zichzelf wel al goed geïsoleerd? die parels zorgen namelijk wel dat je minder last hebt van vocht, maar doen qua isolatie niet echt iets. Koude lucht komt namelijk nog steeds tussen je parels en je vloer langs. Deze ventilatielucht is zeker nuttig en nodig, maar wel koud. Daarom is isolatie direct tegen je vloer aan veel effectiever. Met de beperkte beschikbare hoogte in je kruipruimte (30 cm toch?) zal je niet snel een bedrijf vinden die daar zin in heeft.
Als de waterstand in je kruipruimte stijgt dan kunnen deze parels uiteindelijk tegen de onderkant van de vloer gaan drukken. Dit is in principe niet erg. Wet van Archimedes beschrijft met hoeveel druk deze tegen je vloer aanduwen en dit is allemaal niet extreem spannend bij een bescheiden laag parels.
Als de waterstand te hoogte van de onderkant van je vloer komt is hetr een ander verhaal. Ik ga ervan uit dat dat niet frequent gebeurd, want dan zou de hele openbare ruimte ook onder een laag water staan.
Heb je nou vaak last van deze hoge grondwaterstanden? Gemeente is principe aanspreekpunt. deze hebben doorgaans een norm voor de maximale ontwateringsdiepte. Veelal wordt hiervoor 70cm minus maaiveld (~straatniveau) aangehouden voor stedelijk gebied. Als deze waterstand langer dan b.v. een week onaangebroken wordt overschreden is dat vaak een alarmbel. Als je ongeluk hebt stuurt de beheerder je naar huis met de boodschap dat je op eigen perceel zelf verantworodelijk bent. Koop je geen drol voor, aangezien je hier zelf weinig aan kan doen als de grondwaterstand om je huis heen ook hoog is.
Normaal geen fan van PUR, maar voor deze specifieke toepassing wel een goede oplossing kunnen zijn. (vergeet niet ook even een masker te gebruiken) Realiseer je wel dat de spouwmuur zelf ook warmte wegtrekt uit je vloer. Om het goed te doen zou je dus ook de eerste meter van deze muur (vanaf boven gezien) aan beide kanten kunnen voorzien van een laag EPS (piepschuim). Is tientjeswerk en draagt echt bij aan comfort / energieverbruik.TimK1990 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:04:
[...]
Ja, ik kan er gedeelte tussen kijken omdat ze een man gat gemaakt hebben om de kruipruimtes te verbinden.
Ik dacht dus een gat door de steen de boren links en rechts en daar dan een bus pur leeg te spuiten om lucht verplaatsing te voorkomen zodat het mindert koud aan vloelt.
Dat is een goede tip, om bij de gemeente even na te vragen. Ga ik zeker doen!route99 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:17:
Niet capillair tussen de korrels, die holtes zijn zo groot daar stijgt het water wrs gewoon als communicerende vaten met waar het vandaan komt, maar wel als het door de omstandigheden de beton bereikt en via porositeit kunnen er wel capillaire krachten aanwezig zijn.
@Beuzer heeft imho hier imho geen fysisch onderbouwd antwoord gekregen, een mening, een impressie wat er zou kunnen gebeuren, niks mis mee, tis een open forum hier, maar uit de opmerkingen kun je de onderbouwing niet halen, het wordt imho niet gestaafd. Ben geen hydrolooog/waterdeskundige maar weet wel dat er een relatie is tussen oppervlaktespanning, diameter van het gat in een poreus materiaal en de capillaire stijghoogte.
Ik zou zelf deskundig advies bij de gemeente (bouwkunde) eventueel icm iemand van het polderdistrict vragen wat te doen. Bij planning van huizen en dijken komen deze vragen ook voorbij. En reken er ook mee dat situaties kunnen veranderen. Ik weet redelijk wat van fysica maar weinig van bouwkunde en (grond)waterbeheer/hydrologie, dus zoek de expertise op.
Zelfs met de extreme regenbuien van zo'n 2 maanden geleden stond het water lang niet zo hoog dat het tegen de onderkant van de vloer aan kwam. De onderkant van de vloer is ook in de uitbouw geïsoleerd met een laag PUR, mede daardoor is er ook weinig ruimte.johanPo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:22:
Om weer terug te komen op de oorspronkelijke vraag van @Beuzer : als deze hoge grondwaterstanden regelmatig voorkomen en meer dan een x aantal uur aanhouden is een folie wellicht minder geschikt. Je moet het folie dan wel erg hoog ophangen en de kans dat water linksom of rechts op het folie terecht komt is aanwezig en kan dan natuurlijk later moeilijk weer in de grond wegzakken.
Als je iets van parels erin laat spuiten, zorg dan dat onder normale omstandigheden iig voldoende ruimte boven de parels aanwezig is dat je kruipruimte nog wel kan ventileren. Is je uitbouw van zichzelf wel al goed geïsoleerd? die parels zorgen namelijk wel dat je minder last hebt van vocht, maar doen qua isolatie niet echt iets. Koude lucht komt namelijk nog steeds tussen je parels en je vloer langs. Deze ventilatielucht is zeker nuttig en nodig, maar wel koud. Daarom is isolatie direct tegen je vloer aan veel effectiever. Met de beperkte beschikbare hoogte in je kruipruimte (30 cm toch?) zal je niet snel een bedrijf vinden die daar zin in heeft.
Als de waterstand in je kruipruimte stijgt dan kunnen deze parels uiteindelijk tegen de onderkant van de vloer gaan drukken. Dit is in principe niet erg. Wet van Archimedes beschrijft met hoeveel druk deze tegen je vloer aanduwen en dit is allemaal niet extreem spannend bij een bescheiden laag parels.
Als de waterstand te hoogte van de onderkant van je vloer komt is hetr een ander verhaal. Ik ga ervan uit dat dat niet frequent gebeurd, want dan zou de hele openbare ruimte ook onder een laag water staan.
Heb je nou vaak last van deze hoge grondwaterstanden? Gemeente is principe aanspreekpunt. deze hebben doorgaans een norm voor de maximale ontwateringsdiepte. Veelal wordt hiervoor 70cm minus maaiveld (~straatniveau) aangehouden voor stedelijk gebied. Als deze waterstand langer dan b.v. een week onaangebroken wordt overschreden is dat vaak een alarmbel. Als je ongeluk hebt stuurt de beheerder je naar huis met de boodschap dat je op eigen perceel zelf verantworodelijk bent. Koop je geen drol voor, aangezien je hier zelf weinig aan kan doen als de grondwaterstand om je huis heen ook hoog is.
Ik ga me er nog even beter in verdiepen, maar ben weer wat wijzer geworden. Bedankt!
Ik vind de wegvoer naar diepere lagen ook interessant, zoals johanPo al bij iemand anders aan gaf om een gat te maken naar diepere laag. Nu is er bij ons een andere grondtype dan uit het voorbeeld en zitten wij onder NAP ipv erboven. Om je een idee te geven:
De bruine lijn is het maaiveld, de zwarte lijn de grondwaterstand.
De grondtype is het volgende:
Bodemcode: Wg
Bodemclassificatie: Moerige eerdgronden met een moerige bovengrond of moerige tussenlaag op gerijpte zavel of klei
Hoofdclassificatie: Moerige gronden
Kenmerk bovenlaag:
Kenmerk onderlaag: Plaatselijk katteklei binnen 0.8 m en tenminste 0.1 dik
Van wat ik begrijp is dit een overgangsbodem van zeeklei naar veen. Is het dan de katteklei die het water zo slecht door laat?
Gaat misschien wat off-topic inmiddels, maar kon zo snel geen drainage topic vinden.
Volgens mij gaan er nu een aantal zaken door elkaar heen. De initiële vraag van Farmersmother was of de druk van de drijvende EPS parels een probleem konden gaan vormen voor de vloer. Dit is gewoon een duidelijke nee. Het gewicht van de betonnen vloer is veel groter dan de opdrijvende kracht van de EPS parels.route99 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:17:
Niet capillair tussen de korrels, die holtes zijn zo groot daar stijgt het water wrs gewoon als communicerende vaten met waar het vandaan komt, maar wel als het door de omstandigheden de beton bereikt en via porositeit kunnen er wel capillaire krachten aanwezig zijn.
Een ander deel van dit verhaal waar je op inhaakt is of je vochtproblemen kunt krijgen, al dan niet door de capillaire werking. Ik deel je mening dat de ruimte tussen de parels te groot is voor een capillaire werking. Voor beton durf ik geen voorspelling in te doen. Aangezien het grondwater niet tegen de onderkant van de vloer komt zal dit vocht via de funderingsbalk de vloer in moeten trekken. Of dat kan is dan weer afhankelijk van de constructie van de vloer en hoe de vloer op de funderingsbalk ligt. Maar ook je muren staan op de funderingsbalken, dus als vocht niet voor problemen zorgt in je vloer kan het wel voor problemen zorgen in je muren.
Combo maaiveld & gescheiden stelsel gok ik dat je in de noordoostpolder woont? Of een oud deel van de flevopolder? het is vooral de kleilaag die slechtdoorlatend is. Zit waarschijnlijk ergens rond de 60 cm diep dus je zou eens kunnen proberen een gat te slaan. Hou wel rekening mee dat in de polder ook grondwaterlagen onder druk kunnen zijn. Dus dat het kan zijn dat er meer water uitkomt dat je er in wil stoppen. Maak dus even een proefgat ergens in de tuin en zorg dat je de lagen goed gescheiden houdt dat je het gat weer kan afsluiten met klei als het tegenvalt.Farmersmother schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:50:
@johanPo @Mr_Kite Bedankt voor de tips. Voor wat betreft de afwatering, voor zover ik kan vinden hebben we hier een gescheiden riool. Dus riool in zou moeten kunnen dan?
Ik vind de wegvoer naar diepere lagen ook interessant, zoals johanPo al bij iemand anders aan gaf om een gat te maken naar diepere laag. Nu is er bij ons een andere grondtype dan uit het voorbeeld en zitten wij onder NAP ipv erboven. Om je een idee te geven:
[Afbeelding]
De bruine lijn is het maaiveld, de zwarte lijn de grondwaterstand.
De grondtype is het volgende:
Bodemcode: Wg
Bodemclassificatie: Moerige eerdgronden met een moerige bovengrond of moerige tussenlaag op gerijpte zavel of klei
Hoofdclassificatie: Moerige gronden
Kenmerk bovenlaag:
Kenmerk onderlaag: Plaatselijk katteklei binnen 0.8 m en tenminste 0.1 dik
Van wat ik begrijp is dit een overgangsbodem van zeeklei naar veen. Is het dan de katteklei die het water zo slecht door laat?
Gaat misschien wat off-topic inmiddels, maar kon zo snel geen drainage topic vinden.
In die regio worden ook nog wel eens verbeter gescheiden stelsels toegepast. Dan wordt je drainagewater alsnog naar de zuivering gepompt (hogere maatschappelijke kosten). Voor veel gemeenten staat de rioleringskaart op pdok.nl, dan kan je dit uitsluiten.
Ook de rest van de details, dat vind ik echt iets voor een specialist, ook jouw input goed bedoeld, ik zou er nooit op afgaan. Ik ontdek hier niet in wat ik al schreef:
Al die goed bedoelde input zonder echt kennis van zaken te hebben daar heeft @Beuzer te weinig/tot niets aan. ik kan met jouw reactie ook heel weinig. Dus ik heb zelf op de rem getrapt en geschreven dat hij echt een expert moet hebben.Ik zou zelf deskundig advies bij de gemeente (bouwkunde) eventueel icm iemand van het polderdistrict vragen wat te doen. Bij planning van huizen en dijken komen deze vragen ook voorbij. En reken er ook mee dat situaties kunnen veranderen. Ik weet redelijk wat van fysica maar weinig van bouwkunde en (grond)waterbeheer/hydrologie, dus zoek de expertise op.
Laten we dus wachten op een aanvullende reactie van hem, hij schreef immers al:
Iemand anders had dit ook kunnen schrijven, vind het vnl logisch bij zulke zaken op zekerheid te spelen.Beuzer schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:59:
[...]Dat is een goede tip, om bij de gemeente even na te vragen. Ga ik zeker doen!
Bijzonder hoe mensen vanachter een toetsenbord kunnen beoordelen of een ander geen echte kennis van zaken heeft. Ik reageerde enkel op de druk op de vloer. Dat soort vraagstukken komen vaak voor in de bouwwereld en laat ik nou net in die hoek werkenroute99 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:10:
@Your Grandma Daar een water-in-huis-probleem het mogelijk plat drukken van de EPS by far overstijgt heb ik me vooral gericht op waar je echt bezorgd over moet zijn... water in je huis krijgen.
Ook de rest van de details, dat vind ik echt iets voor een specialist, ook jouw input goed bedoeld, ik zou er nooit op afgaan. Ik ontdek hier niet in wat ik al schreef:
[...]
Al die goed bedoelde input zonder echt kennis van zaken te hebben daar heeft @Beuzer te weinig/tot niets aan. ik kan met jouw reactie ook heel weinig. Dus ik heb zelf op de rem getrapt en geschreven dat hij echt een expert moet hebben.
Laten we dus wachten op een aanvullende reactie van hem, hij schreef immers al:
[...]
Iemand anders had dit ook kunnen schrijven, vind het vnl logisch bij zulke zaken op zekerheid te spelen.

[Voor 5% gewijzigd door MisterB op 20-02-2023 13:31]
Het is regio Rijnland in poldergebied. De pdok site (zeer interessante site overigens) laat zien dat het hemelwater naar de sloot gaat, afvalwater loopt apart. Nu ligt de afvalwaterbuis laag in de kruipruimte, de buis van HWA hangt ruim boven het water. Ik neem aan dat die nog ergens afzakt, maar moet ik naar kijken.johanPo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:02:
[...]
Combo maaiveld & gescheiden stelsel gok ik dat je in de noordoostpolder woont? Of een oud deel van de flevopolder? het is vooral de kleilaag die slechtdoorlatend is. Zit waarschijnlijk ergens rond de 60 cm diep dus je zou eens kunnen proberen een gat te slaan. Hou wel rekening mee dat in de polder ook grondwaterlagen onder druk kunnen zijn. Dus dat het kan zijn dat er meer water uitkomt dat je er in wil stoppen. Maak dus even een proefgat ergens in de tuin en zorg dat je de lagen goed gescheiden houdt dat je het gat weer kan afsluiten met klei als het tegenvalt.
In die regio worden ook nog wel eens verbeter gescheiden stelsels toegepast. Dan wordt je drainagewater alsnog naar de zuivering gepompt (hogere maatschappelijke kosten). Voor veel gemeenten staat de rioleringskaart op pdok.nl, dan kan je dit uitsluiten.
Binnenkort maar eens een gaatje graven

In de Haarlemmermeerpolder (ook HHR Rijnland) wordt vaak drainage onder de huizenblokken toegepast. Om de kruipruimte "droog" te houden. Deze moeten wel onderhouden worden. Dat gebeurt niet vaak met verstoppingen tot gevolg.Farmersmother schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:38:
[...]
Het is regio Rijnland in poldergebied. De pdok site (zeer interessante site overigens) laat zien dat het hemelwater naar de sloot gaat, afvalwater loopt apart. Nu ligt de afvalwaterbuis laag in de kruipruimte, de buis van HWA hangt ruim boven het water. Ik neem aan dat die nog ergens afzakt, maar moet ik naar kijken.
Je zou eens bij de gemeente wat navraag kunnen doen om te kijken of er bouwtekeningen (bouwarchief) aanwezig zijn met waar welke riolering en/of drainage ligt en waar deze naar toegaan.
Daarmee kunnen weer "klachten" ontstaan die er decennia lang niet waren ivm bovenstaand verhaal.
Ik had ook al naar de gemeente/het polderdistrict door verwezen, maar dit punt kan best een punt zijn die niet elke gemeente scherp op het netvlies heeft staan, zeker zolang er geen problemen zijn.
https://www.onswater.nl/d...oblemen-in-de-kruipruimte
https://iplo.nl/thema/wat...rlast/grondwateroverlast/Hoge grondwaterstand
Ook een hoge grondwaterstand kan de problemen onder het huis veroorzaken. De nattigheid trekt in beton, cement en baksteen, wat er uiteindelijk toe kan leiden dat de binnenmuren worden aangetast. Er ontstaan donkere plekken, er treedt schimmel- of zelfs zwammengroei op, je ruikt een muffe en ongezonde lucht, het stucwerk laat los, houten vloeren en behang raken beschadigd.
Water in de kruipruimte of kelder melden?
Als eigenaar van de woning ben je meestal zelf verantwoordelijk voor het herstel en de kosten. Tenzij de schade aantoonbaar een gevolg is van werkzaamheden door andere partijen. Als je veel last hebt van wateroverlast in de kelder of kruipruimte kun je het beste contact opnemen met de gemeente of het waterschap waarin je woont. Als een te hoge grondwaterstand de oorzaak van het probleem is en meer huizen in de buurt hier overlast van hebben, dan kan met de gemeente worden overlegd om een oplossing te vinden.
Natuurlijke oorzaak
veel neerslag/extreme buien
samenstelling van de bodem, zoals de aanwezigheid van kleilagen of andere natuurlijke barrières
Menselijke oorzaak
Waterhuishoudkundige oorzaken
aanwezigheid van infiltratievoorzieningen, zowel van particulieren als van de gemeente
lekkende en onbedoeld infiltrerende riolering (die boven de grondwaterspiegel ligt). Deze kan bijdragen aan een grotere en snellere reactie van neerslag op de grondwaterstand
stoppen van een bestaande grondwateronttrekking
peilverhoging van het oppervlaktewater
Bouwkundige / civieltechnische oorzaken
niet waterdichte kelders: op zichzelf hoeft een bepaalde grondwaterstand niet tot problemen of schade te leiden. Want een waterdicht gemaakte kelder zal niet vollopen met grondwater
aanleg/bouw van (deels) ondergrondse constructies die een grondwaterstandverhogend effect hebben
slecht onderhouden vloeren kunnen tot vergaande problemen leiden met opkruipend vocht
https://www.hhdelfland.nl...ndwater/verantwoordelijk/Eigenaar en/of gemeente treffen maatregelen tegen grondwateroverlast
Voorbeelden maatregelen door de eigenaar:Voorbeelden maatregelen door de gemeente:
- Waterdicht maken van kelders en andere ondergrondse bouwlagen.
Voorbeelden maatregelen die door zowel gemeente als eigenaar kunnen worden getroffen:
- zorgvuldig inpassen van waterbelangen bij het inrichten van de fysieke leefomgeving
- bouwveiligheidsplan eisen bij bouwvergunning
- algemene regels opnemen in het omgevingsplan, zoals een verplichting om drainage aan te leggen
- zorgen voor extra pompcapaciteit
- drainage aanleggen
- extra grindpalen aanleggen
Het grondwaterloket
De gemeente zorgt ervoor dat je als burger één aanspreekpunt hebt voor vragen en klachten over grondwater. Dat is het grondwaterloket. Zij hebben actuele gegevens over het grondwater en onderzoeken je klacht. Delfland denkt met de gemeente mee.
Bekijk het aanspreekpunt per gemeente:
- Gemeente Westland
- Gemeente Den Haag
- Gemeente Rotterdam
- Gemeente Midden-Delfland
- Gemeente Vlaardingen
- Gemeente Delft
- Gemeente Rijswijk
[Voor 40% gewijzigd door route99 op 20-02-2023 19:12]
De gemiddelde hoogwaterstand is dacht ik wel een interessante referentie, maar ik krijg de viewer even niet werkend op de smartphone: https://hub.arcgis.com/maps/cdaa261dc20d4b669e8c06525fa2fc96
Met HISGIS kwam ik er deze week ook achter dat je met de link van waar je naar kijkt het niet mogelijk is om dat naar een ander te sturen zodat die naar exact hetzelfde kan kijken.Sponge schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:36:
De gemiddelde hoogwaterstand is dacht ik wel een interessante referentie, maar ik krijg de viewer even niet werkend op de smartphone: https://hub.arcgis.com/maps/cdaa261dc20d4b669e8c06525fa2fc96
Het zijn uiteraard dynamische websites en ik kan me voorstellen dat die link dus alleen maar voor dat moment geldt voor degene die er naar kijkt. De techniek er achter is bepaald niet mijn vak, maar vanuit mijn beta hoek kan ik dat wel begrijpen dat het zo zou werken.
https://hisgis.fa.knaw.nl...0.999695&y1=487302.981131
Offtopic: Voor liefhebbers... het is een GIS systeem opgezet voor het kadaster van 1832 (HIS= history of historie), dus handig voor o.a. hobby genealogen waar ik toe behoor en in dat veld interesse in heb.
Dat was best een drempel, ik ben wel al een aantal keer eerder de kruipruimte in geweest (kabels trekken, wat rioleringswerkzaamheden), maar hou het er niet lang vol, krijg het snel benauwd bij inspanning, de kruipruimte is zo’n 50-60cm hoog. Maar goed, een olifant eet je … met kleine hapjes.
Het doel is om zelf alle puin weg te krijgen en wellicht leg ik gelijk een bodemfolie. Probleem is dat ik heel veel puin te verwerken heb. Zowel brokjes als blokken, zie foto’s.
Als het gelukt is, dan ga ik toch waarschijnlijk voor Tonzon. Zelf isoleren is mij te tijdrovend en het wordt mij te krap. Pur of ander isolatieschuim heeft mij nooit overtuigd en vind ik een slechte voetafdruk geven. Ik heb nu een tijdje het kanaal van Niels van den Broek gevolgd (tip voor wie het niet kent) en ik geloof er wel in. Los van dat ik allang vloerisolatie had moeten hebben (de betonnen vloer is écht koud), wil ik dit jaar aan de vloerverwarming, dus de noodzaak is er nog meer dan ooit.
Oei, dat is flink wat puin. Trouwens, het eerste wat ik deed vooraf aan opruimen van rotzooi, leggen van folie en isoleren vloer met PIR platen is dit: koop een lange elektriciteitskabel die de hele kruipruimte bereikt en monteer er wat goedkope ledbalken (b.v. deze van 9€) aan en evt een contactdoos.elcastel schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:15:
Volgende week is het 10 jaar geleden dat ik voor het eerst in dit draadje reageerde. Vandaag heb ik de eerste puin uit de kruipruimte getrokken.
Dat was best een drempel, ik ben wel al een aantal keer eerder de kruipruimte in geweest (kabels trekken, wat rioleringswerkzaamheden), maar hou het er niet lang vol, krijg het snel benauwd bij inspanning, de kruipruimte is zo’n 50-60cm hoog. Maar goed, een olifant eet je … met kleine hapjes.
Het doel is om zelf alle puin weg te krijgen en wellicht leg ik gelijk een bodemfolie. Probleem is dat ik heel veel puin te verwerken heb. Zowel brokjes als blokken, zie foto’s.
Als het gelukt is, dan ga ik toch waarschijnlijk voor Tonzon. Zelf isoleren is mij te tijdrovend en het wordt mij te krap. Pur of ander isolatieschuim heeft mij nooit overtuigd en vind ik een slechte voetafdruk geven. Ik heb nu een tijdje het kanaal van Niels van den Broek gevolgd (tip voor wie het niet kent) en ik geloof er wel in. Los van dat ik allang vloerisolatie had moeten hebben (de betonnen vloer is écht koud), wil ik dit jaar aan de vloerverwarming, dus de noodzaak is er nog meer dan ooit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zodat je als je aan het werk gaat tenminste goed licht hebt. Dat is zo handig en prettig. Bovendien heb je dan goed zicht op andere constructies in kruipruimte. Ik kwam b.v. een flinke scheur in rioolbuis tegen die ik gelukkig op tijd kon repareren.
Fotootje van 't begin van m'n project
Verder genoeg tips te vinden hier over verdere aanpak. Succes!
Je moet het natuurlijk wel goed isoleren en beoordelen hoe nat het in je kruipruimte is. En ja, als die led lampen onder water zouden staan dan is dat natuurlijk gevaarlijk. Maar verder ben je er zelf bij om het te beoordelen.Vistuig schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:06:
Voor de veiligheid wordt 230 v in de kruipruimte ivm vocht afgeraden. Ik heb bij een grote dhz zaak 2 led bouwlampen gekocht a 16,15 euro per stuk welke op te laden zijn via USB. Veel licht, handig en safe.
Overigens heb ik ze nu aan het plafond van de kruipruimte gemonteerd nu de PIR platen gemonteerd zijn.
Voor het reviseren van cv leidingen (2/3 van de cv leidingen in huis en m.n. in kruipruimte vervangen) heb ik daar deels met handzaag gezaagd en deels via accu multitool met metaal zaagblad gezaagd. Dat laatste ding is een superhandig gebleken.elcastel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 03:39:
Mag je eigenlijk wel slijpen in de kruipruimte? Ik wil eigenlijk wat leidingen (+/- 5mm wand) halveren beneden. Rotwerk, maar ook een vonkenregen natuurlijk. Ik heb een haakse slijper op accu.
IJzeren leidingen van 28mm waren nog prima door te zagen met de multitool, vooral heel gemakkelijk in lastige hoekjes.
Met slijpschijf natuurlijk goed kijken waar de vonken belanden, als het b.v. in EPS verdwijnt lijkt dat me niet handig en slim.
Als hobby boer moet je alleen aan je eigen veiligheid denken. Sowieso altijd goed ventileren van te voren, dit een omdat oxidatie zuurstof verbruikt en 2 omdat je gasleiding zou kunnen lekken. Het liefst geforceerde ventilatie toepassen, door extra lucht in te blazen of af te zuigen. Extra persoon als mangatwacht bij het kruipruimteluik, zit er een gasleiding in de buurt? Geen brandbare spullen in de buurt? Is het echt niet met de hand te doen?elcastel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 03:39:
Mag je eigenlijk wel slijpen in de kruipruimte? Ik wil eigenlijk wat leidingen (+/- 5mm wand) halveren beneden. Rotwerk, maar ook een vonkenregen natuurlijk. Ik heb een haakse slijper op accu.
Er is al eea genoemd, maar er komt meer kijken bij slijpen, zoals:
- Gebruik adembescherming tegen het inademen vanslijp- en lasdampen en vernieuw tijdig de filters;
- Gebruik een UV-filterende bril;
- Gebruik adequate gehoorbescherming (slijpen, lassen en kloppen);
Bron: https://www.vshanab.nl/dy...0200/view.php?fil_Id=5754
Vraag na welke filters je nodig hebt!
Je longen zullen je dankbaar zijn..... ook nabij het mangat... de ventilatie is daar echt nog onvoldoende.....
Gehoorbescherming zou je toch al standaard in huis moeten hebben.....
En de ARBO eist imho ook mangat bewaking..... neem dat serieus, ga niet alleen aan het werk, spreek af hoe je contact houdt "met boven" en das geen gein.
PS: Heb vandaag nog heel kort slijpwerk gedaan, 2 bouten doorslijpen, met gehoor en ogen bescherming.
Ik kon voor die korte klus bovengronds nog probleemloos de adem inhouden en na het uitzetten direct weglopen, dat gaat je in de kruipruimte niet lukken...
Ik dek ook mijn huid verder goed af (handen, armen, gelaat). Van experts begreep ik dat vooral rvs splinters die je de huid in schiet en die in het lichaam kunnen gaan wandelen best gevaarlijk zijn!
[Voor 30% gewijzigd door route99 op 28-02-2023 20:35]
Ongeveer de helft van mijn woning heeft een kruipruimte (de andere helft is een nieuw stuk) en over mijn volledige benedenverdieping loopt er vloerverwarming.
In het nieuw gedeelte liggen er PIR platen van 10 cm met daarop vloerverwarming, maar boven de kruipruimte ligt er maar 3 a 4 cm gespoten PUR met daarop vloerverwarming. Daarom lijkt het mij opportuun om mijn kruipruimte ook langs onder te gaan isoleren en heb ik 12cm EPS platen gekocht.
De kruipruimte heeft ventilatie en is niet nat maar wel vochtig en de vloerplaats bestaat uit gewapend beton van ongeveer 8 a 10 cm.
De grond ga ik sowieso opkuisen en een zeil gaan leggen want zelf met ventilatie en vloerverwarming heb ik aan de muren en plafond (aan de zijkanten) wel vochtdruppels hangen.
Maar voor het bevestigen van EPS platen weet ik niet goed hoe ik het zal doen, graag zou ik weinig (en liefst geen) pluggen gaan boren in mijn betonplaat gezien de geringe dikte en kans om ijzer te raken.
Zijn er mensen van jullie die dezelfde situatie hebben gehad en zou eventueel PU schuim kunnen volstaan om de platen enkele tientallen jaren op zijn plaats te houden of een soort tegellijm?
Kan je het met een recipro doen? Een stuk veiliger in ieder geval. Lange buizen slijpen op een oneffen ondergrond is altijd een beetje risicovol vind ik, als een schijfje vastslaat doordat een buis doorhangt heb je gelijk kans op rondvliegende scherven.elcastel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 03:39:
Nu heb ik 2 stukken waar ik nog iets mee moet/wil. Op beide plekken is er een lage kruipruimte (ongeveer 40cm vrije hoogte), die ook nog eens vrij vochtig tot nat is. Op beide plekken zit er 5cm EPS vloerisolatie vanuit de bouw (mid jaren '80).
Deel 1 is een driehoeksvorm. Hier heb ik straks geen toegang mee toe omdat het kruipluik van dit deel zal worden afgedekt door de dekvloer. Ook is er beperkt tot geen ventilatie van deze kruipruimte omdat het ingesloten is tussen andere delen van het huis.
Deel 2 is een groter deel van het huis. Dit blijft straks wel toegankelijk omdat dit kruipluik begaanbaar zal blijven. Is ook een beter geventileerde kruipruimte.
Mijn aannemer komt met 2 oplossingen (ik wil het echt niet zelf gaan doen!):
- Oplossing 1: bodemisolatie met korrels
- Oplossing 2: PUR spuiten. Dit lukt waarschijnlijk echter niet meer op tijd voordat Deel 1 onbegaanbaar wordt!
Ik heb voldoende gelezen in dit forum dat vloerisolatie de voorkeur heeft boven bodemisolatie.
Mijn gedachte is nu:
Deel 1: compleet afvullen met korrels, zodat het effectief een soort vloerisolatie wordt
Deel 2: PUR laten spuiten.
Ik hoor graag wat jullie gedachten hier bij zijn en of jullie evt. nog adviezen hebben.
Dom om het af te sluiten (lopen er kabels/leidingen?), dom om het niet eerste van ventilatie te voorzien.wtu schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:03:
Ook ik ben bezig met verdere isolatie van mijn vloeren. Dit als onderdeel van een grotere verbouwing via een aannemer.
Nu heb ik 2 stukken waar ik nog iets mee moet/wil. Op beide plekken is er een lage kruipruimte (ongeveer 40cm vrije hoogte), die ook nog eens vrij vochtig tot nat is. Op beide plekken zit er 5cm EPS vloerisolatie vanuit de bouw (mid jaren '80).
Deel 1 is een driehoeksvorm. Hier heb ik straks geen toegang mee toe omdat het kruipluik van dit deel zal worden afgedekt door de dekvloer. Ook is er beperkt tot geen ventilatie van deze kruipruimte omdat het ingesloten is tussen andere delen van het huis.
Nee (zie topicDeel 2 is een groter deel van het huis. Dit blijft straks wel toegankelijk omdat dit kruipluik begaanbaar zal blijven. Is ook een beter geventileerde kruipruimte.
Mijn aannemer komt met 2 oplossingen (ik wil het echt niet zelf gaan doen!):
- Oplossing 1: bodemisolatie met korrels

Nee (zie topic- Oplossing 2: PUR spuiten. Dit lukt waarschijnlijk echter niet meer op tijd voordat Deel 1 onbegaanbaar wordt!

Met een natte kruipruimte zoals de jouwe, wil je beide.Ik heb voldoende gelezen in dit forum dat vloerisolatie de voorkeur heeft boven bodemisolatie.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"