Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

dof schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Als je weet waar geboord moet worden zou je daar een stuk PIR vrijlaten. De platen zijn 60cmx120cm dus je zou een halve plaat weg kunnen laten en nadat de boorwerkzaamheden voorbij zijn, weer opvullen.

Doe ik ook; ik ga de CV leidingen deels omleggen (scheelt cv leiding lengte, en ik moet naar deels 28mm Cu voor WP) en ben net wat 30mm gaten in de vloer aan het boren om een VVW verdeler vanaf andere kant te voeden. Zie in foto de uitsparingen in PIR links en rechts bij leidingen.

Maar verder kan het natuurlijk zijn dat je later door de vloer en het PIR moet boren dan heb je inderdaad wat lange boren nodig. Eerst gatenboor voor door de vloer (steen, beton?) en daarna een nog langere (b.v.) houtboor voor door het PIR.

[Afbeelding]
Hoe heb jij die vastgemaakt, met lijm of schroeven?
Ik zit nog met de uitdaging dat er veel water in de kruipruimte staat (ca 50cm), afgelopen weekend alles weggepompt, maar het komt met een dag weer terug.

Ik wil ook liever geen 'troep' zoals PUR in de kruipruimte , en kom tot de conclusie dat er weinig of geen bedrijven zijn die PIR leggen. Ik vermoed zomaar omdat dat veel meer tijd kost dan even PUR spuiten 2 uurtjes werk a 4k.. Als ik die uren omreken naar PIR dan kost dat 10k aan arbeid en dat doet natuurlijk niemand.

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-01 22:45

Sponge

Serious Game Developer

Tijd om hier ook eens iets te plaatsen! Ik heb in december de tijd genomen om alle posts te lezen sinds de topic start. Per dag twee pagina's a 1000 posts. Erg informatief en bewondering voor o.a. sommigen die hier al heel lang posten ;). Wat wel erg jammer is dat veel foto's ondertussen verdwenen zijn :(.

Uiteraard lees ik het ook met een reden, aangezien ik ook eigenlijk de kruipruimte extra wil isoleren. Met deze eerste post wil ik alvast wat observaties rapporteren ;).

Dit rijtjeshuis uit 1992 heeft al 2.5RD (9.5 cm EPS) vanuit het bouwbesluit. Maar ondertussen zit er een warmtepomp in (en zijn we gasloos) en dan moeten we toch zorgen dat er zo min mogelijk warmte verdwijnt. De vloerverwarming ligt onder een marmeren vloer - en volgens buren - direct op de betonnenvloer. Toch dan iets wat je niet snapt - dat dat nog gebeurde in 1992.

Ondertussen ook het een en ander geleerd over de vloer via dit topic. Het is een kanaalplaatvloer. Bij de complete platen zitten er aan beide kanten een stuk steenwol gedrukt, maar bij ingekorte platen niet, zoals te zien op een van de foto's.

http://www.rielee.com/shared/kruipruimte/m-IMG_9789.jpg

De kruipruimte is ca. 58cm hoog en zeg 8 x 8m. Ik log al bijna een jaar de temperatuur in de kruipruimte (5x DS18B20 en 1x SHT31 sensor via Arduino Pro Mini en MySensors). En sinds twee weken ook een sensor op de vloer (zwart). Je ziet hoe de vloerverwarming ook de temperatuur van de rest beinvloed. Een sensor zit een centimeter tussen het piepschuim, de rest hangt halverwege of ligt op de grond. Een is (duidelijk) verplaatst tijdens het plastic leggen. Overigens werken de sensoren ook iets minder goed sinds die werkzaamheden (zag ook dat de batterij houder terminals wat verroest waren..)

http://www.rielee.com/shared/kruipruimte/sensors-temp.jpg

Dus, de eerste taak was eens om wat op te ruimen en nieuw plastic te leggen (er lag al deels). Na het inlezen, en bekijken van vele links heb ik de 6mx25m '200 my' (200 micron) rol besteld op: https://www.profipack.nl/...ansparant-600cm-25m-200my. Prijzen die in dit topic stonden waren vaak al behoorlijk stukje lager, zelfs al een jaar geleden. Deze was 90 euro. Denk bij het plaatsen van het plastic even goed na hoe je het in de kruipruimte krijgt en hoe je het gaat ontvouwen.

http://www.rielee.com/shared/kruipruimte/opruimen.jpg
http://www.rielee.com/shared/kruipruimte/harken.jpg

Ik had een denkfout gemaakt bij het eerste stuk, en het is dan toch wel onhandig om een stuk plastic van 8m over de hele lengte uit te vouwen. Neem ook wat marge in de lengte, ik zit uiteindelijk net aan de krappe kant terwijl ik er toch al een meter bij gerekend had.

http://www.rielee.com/shared/kruipruimte/sensors-humidity.jpg

Resultaat qua luchtvochtigheid is wel snel te zien. Echter schrok ik net een klein beetje om voor het eerst wat grondwater in de kruipruimte te zien staan - nu heeft het veel geregend de laatste dagen... maar niet helemaal prettige gedachte. Korte video ter illustratie ;). Dit vraagt ook nog even om onderzoek of het wellicht niet uit een regenpijp komt die vol zit, of los gekomen is (hoe check je dat!?).

Vervolgens kon ik eindelijk eens schoon onder het huis rond kijken en ook wat met de FLIR rondkijken. Interessante is dat bij het maken van de foto's de schaal niet goedo p de afbeelding komt, en het bereik dus niet klopt in de afbeelding (de getallen/kleuren lijken omgekeerd). Toch redelijk inzichtelijk hoeveel warmte naar buiten straalt door gaten en kieren. Hoeveel dit uiteindelijk nou echt is (in kWh/jaar) blijft uiteraard nog de vraag - maar goed.

Verder zie je ook hoe op de funderings muur voor- en achter er veel vocht zit.

Ik gebruik de oude gasleiding (voor een haard) als referentie die op het meest ondiepe punt zit, daarmee heb ik bepaald dat de hoogte van het isolatiemateriaal wat ik wil halen (PIR) maximaal 8 (3.63 RD) of 9 (4.09 RD) cm gaat worden. Dan is er nog op het laagste punt nog 50cm over, op de rest misschien nog 55cm. Zou mooi zijn om net over die 6 te komen met de RD ;)

Hoe ik de kruipruimte in ga:

Ik heb een lamp bij de ingang staan, een Action Baltimore lamp: als je de stekker erin steekt, eruit, en weer erin doet dan blijft deze permanent aanstaan! Vanwege wat verhalen over veiligheid (geen 230v maar 42v/accu lampen) in dit topic heb ik vervolgens nog op Amazon dit grappige lampje gehaald die het echt uren volhoudt. Vervolgens nog een ander zaklampje mee voor de zekerheid.

En verder nog een stok tegen spinnen(web) + mondkapje (nu niet echt meer nodig moet ik zeggen) + petje tegen vallend spul + telefoon.

Volgende klus is nog het EPS schoonmaken, want er zitten overal grind/steentjes in gedrukt :(. En dat grondwater in de gaten houden. En nog durven die 1200 euro aan PIR uit te geven :P

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:11
Sport_Life schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Hoe heb jij die vastgemaakt, met lijm of schroeven?
Eerst dacht ik het met kit en plafondschroeven te doen, maar die schroeven leek met toch wat teveel werk en problematisch in uitvoering. Ik doe het nu anders...

Eerst een ruime hoeveelheid montage kit (aldi/pattex kit ~3€ per tube) op de plaat ter hoogte van waar ik het aan het (bestaande 5cm) tempex kan plakken, dan even stevig stutten met wat piepschuim pilaren (o.i.d.) en daarna bamboe spiezen erdoor (50cm lang, 5mm dik met punt) die ik schuin door de PIR duw en dan laatste stukje erin hamer. Dat werkt geweldig, want de PIR platen zitten meteen muurvast nog voor de kit uitgedroogd is. (die bamboe spiezen gebruik ik ook om het glaswol tussen de broodjes op hun plaats te houden)

Redelijk gymnastisch werk, want ik lig dan op m'n rug, met m'n voeten zo'n plaat in balans te houden en die dan tegen de vloer duw. :) Zo kan ik wat kracht zetten om de kit goed te laten pakken. Daarna dan goed laten aansluiten, stutten, de spiezen erdoor en laatste stuk hameren (weerstand in m'n 14cm PIR platen is dan te hevig). Ik ben al 1,5 kg afgevallen laatste weken :*)
Ik zit nog met de uitdaging dat er veel water in de kruipruimte staat (ca 50cm), afgelopen weekend alles weggepompt, maar het komt met een dag weer terug.
Dan heb je toch een probleem met grondwater zeker? Bij naburige huizen hetzelfde verschijnsel?

Om grondwater e.d. weg zien te houden zou ik eerst de gemeente proberen in te schakelen. Want dat lijkt me een fundamenteel probleem waar je als individuele huiseigenaar niet zoveel mee kunt lijkt me. Een gemeente of Waterschap kan wellicht er iets aan doen of tenminste advies geven.

Om nu op een bodem waar altijd water staat, een folie te leggen met daaronder bubbeltjesplastic lijkt me ook niet echt lekker en ook niet gezond. Al kun je het water eronder houden door folie (net zo als bij mij) langs de randen te spannen, dan lijkt me dit op termijn geen houdbare oplossing. Je hebt dan een soort waterbed en daar kun je ook niet echt lekker op werken.
Af en toe beetje water onder zo'n folie is wellicht oke, maar altijd water in kruipruimte is een flink probleem. Dat moet je eerst oplossen lijkt me.
Ik wil ook liever geen 'troep' zoals PUR in de kruipruimte , en kom tot de conclusie dat er weinig of geen bedrijven zijn die PIR leggen. Ik vermoed zomaar omdat dat veel meer tijd kost dan even PUR spuiten 2 uurtjes werk a 4k.. Als ik die uren omreken naar PIR dan kost dat 10k aan arbeid en dat doet natuurlijk niemand.
Ja, voorzover mij bekend zijn er geen bedrijven die dit commercieel doen, helaas. Teveel werk en te onhandig werk dunkt me. Ze leggen liever een slang naar je kruipruimte en spuiten er een vrachtwagen eps parels of schuimpjes in. En PUR tegen de vloer is voor bedrijf ook binnen een dag te doen, maar lijkt me helemaal een ramp. Ik zag hier ergens een foto van zo'n situatie. Daarover is hier al meermaals gesproken en is beslist af te raden.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:35
Sponge schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:30:
Tijd om hier ook eens iets te plaatsen!
Gasloos! Goed gedaan. Zeer waardevolle bijdrage. Betreft de huidige isolatiwaarde van je vloer: bedoel je Rd van de EPS of Rc van de gehele vloeropbouw?

Dit is een gedateerde bron, maar zie hier maar eens het rendement van een Rc 2,5 -> Rc 6. Een all electric besparing van 80 kWh per jaar dan zou ik zeker geen PIR van €1.200 eronder hangen maar 10cm EPS (+2,8Rd) van €500 euro en drie panelen met een micro omvormer bijplaatsen op je tuinhuis of overkapping.

De tweede oplossing is nog vochtbestendiger ook!

Offtopic:
Ook leuk om je hark te zien. Ik had mijne twee weken terug nodig bij het tegelen in de tuin en ik zocht me rot naar dat ding. Lag hij nog in de kruipruimte, tjsa daar zoek je geen hark.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-01 22:45

Sponge

Serious Game Developer

GudZ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:55:
[...]

Gasloos! Goed gedaan. Zeer waardevolle bijdrage. Betreft de huidige isolatiwaarde van je vloer: bedoel je Rd van de EPS of Rc van de gehele vloeropbouw?

Dit is een gedateerde bron, maar zie hier maar eens het rendement van een Rc 2,5 -> Rc 6. Een all electric besparing van 80 kWh per jaar dan zou ik zeker geen PIR van €1.200 eronder hangen maar 10cm EPS (+2,8Rd) van €500 euro en drie panelen met een micro omvormer bijplaatsen op je tuinhuis of overkapping.

De tweede oplossing is nog vochtbestendiger ook!

Offtopic:
Ook leuk om je hark te zien. Ik had mijne twee weken terug nodig bij het tegelen in de tuin en ik zocht me rot naar dat ding. Lag hij nog in de kruipruimte, tjsa daar zoek je geen hark.
De Rd van alleen het stuk EPS wat ~9.5CM is. Ik heb hiervoor deze tool gebruikt. Overigens is volgens een van de buren (eerste bewoner sinds de bouw) conform bouwbesluit gebouwd en is de beganegrond RC2.5 en 3 voor de muren en dak.

Verder ligt het dak al helemaal vol met zonnepanelen (~6000Wp) en staan we nog 1950kWh in de plus deze contractperiode, die tot eind februari loopt: maar het kan hard gaan met 40kWh op een dag zoals een paar weken geleden. Maar gezien de saldering e.d. toch een keertje gaat ophouden, en het ook gewoon zonde is om onnodig energie te verbruiken ongeacht of je panelen hebt wil ik dus toch kijken of er iets (relatief eenvoudig) te verbeteren valt. Ook om hopelijk het comfort nog iets te verhogen. Let wel op, de warmtepomp moet al op 40 graden (=de max) staan als het onder de -5 is.

De andere verbetering die we gaan doen is het (oud) dubbel glas naar HR or triple(+kozijnen) vervangen. En daarna is het isolatie budget wel op ;) .

10CM EPS wordt toch alweer iets te krap in de kruipruimte vind ik zelf.En de Rd gaat hard naarbeneden als je minder dik gaat. Maar ik zal er misschien nog eens over nadenken. Overigens dacht ik dat PIR ook goed vochtbestendig was?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

dof schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:45:
[...]

Eerst dacht ik het met kit en plafondschroeven te doen, maar die schroeven leek met toch wat teveel werk en problematisch in uitvoering. Ik doe het nu anders...

Eerst een ruime hoeveelheid montage kit (aldi/pattex kit ~3€ per tube) op de plaat ter hoogte van waar ik het aan het (bestaande 5cm) tempex kan plakken, dan even stevig stutten met wat piepschuim pilaren (o.i.d.) en daarna bamboe spiezen erdoor (50cm lang, 5mm dik met punt) die ik schuin door de PIR duw en dan laatste stukje erin hamer. Dat werkt geweldig, want de PIR platen zitten meteen muurvast nog voor de kit uitgedroogd is. (die bamboe spiezen gebruik ik ook om het glaswol tussen de broodjes op hun plaats te houden)

[Afbeelding]

Redelijk gymnastisch werk, want ik lig dan op m'n rug, met m'n voeten zo'n plaat in balans te houden en die dan tegen de vloer duw. :) Zo kan ik wat kracht zetten om de kit goed te laten pakken. Daarna dan goed laten aansluiten, stutten, de spiezen erdoor en laatste stuk hameren (weerstand in m'n 14cm PIR platen is dan te hevig). Ik ben al 1,5 kg afgevallen laatste weken :*)

[...]

Dan heb je toch een probleem met grondwater zeker? Bij naburige huizen hetzelfde verschijnsel?

Om grondwater e.d. weg zien te houden zou ik eerst de gemeente proberen in te schakelen. Want dat lijkt me een fundamenteel probleem waar je als individuele huiseigenaar niet zoveel mee kunt lijkt me. Een gemeente of Waterschap kan wellicht er iets aan doen of tenminste advies geven.

Om nu op een bodem waar altijd water staat, een folie te leggen met daaronder bubbeltjesplastic lijkt me ook niet echt lekker en ook niet gezond. Al kun je het water eronder houden door folie (net zo als bij mij) langs de randen te spannen, dan lijkt me dit op termijn geen houdbare oplossing. Je hebt dan een soort waterbed en daar kun je ook niet echt lekker op werken.
Af en toe beetje water onder zo'n folie is wellicht oke, maar altijd water in kruipruimte is een flink probleem. Dat moet je eerst oplossen lijkt me.

[...]

Ja, voorzover mij bekend zijn er geen bedrijven die dit commercieel doen, helaas. Teveel werk en te onhandig werk dunkt me. Ze leggen liever een slang naar je kruipruimte en spuiten er een vrachtwagen eps parels of schuimpjes in. En PUR tegen de vloer is voor bedrijf ook binnen een dag te doen, maar lijkt me helemaal een ramp. Ik zag hier ergens een foto van zo'n situatie. Daarover is hier al meermaals gesproken en is beslist af te raden.
Water staat alleen in de winter, zomers is het droog (of een klein plasje).
Sommige buren hebben ook water, niet allemaal.
Vooralsnog levert het niet echt problemen op (vocht, schimmel) en zo wel dan leggen we dat bij verkoper neer.

Maar we gaan nog wel waterschap bellen en wellicht een bedrijf laten kijken om een drainage aan te laten leggen.

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• dof
Tijd om hier ook eens iets te plaatsen! Ik heb in december de tijd genomen om alle posts te lezen sinds de topic start. Per dag twee pagina's a 1000 posts. Erg informatief en bewondering voor o.a. sommigen die hier al heel lang posten ;). Wat wel erg jammer is dat veel foto's ondertussen verdwenen zijn :(.

Uiteraard lees ik het ook met een reden, aangezien ik ook eigenlijk de kruipruimte extra wil isoleren. Met deze eerste post wil ik alvast wat observaties rapporteren ;).

Dit rijtjeshuis uit 1992 heeft al 2.5RD (9.5 cm EPS) vanuit het bouwbesluit. Maar ondertussen zit er een warmtepomp in (en zijn we gasloos) en dan moeten we toch zorgen dat er zo min mogelijk warmte verdwijnt. De vloerverwarming ligt onder een marmeren vloer - en volgens buren - direct op de betonnenvloer. Toch dan iets wat je niet snapt - dat dat nog gebeurde in 1992.

Ondertussen ook het een en ander geleerd over de vloer via dit topic. Het is een kanaalplaatvloer. Bij de complete platen zitten er aan beide kanten een stuk steenwol gedrukt, maar bij ingekorte platen niet, zoals te zien op een van de foto's.

[Afbeelding]

De kruipruimte is ca. 58cm hoog en zeg 8 x 8m. Ik log al bijna een jaar de temperatuur in de kruipruimte (5x DS18B20 en 1x SHT31 sensor via Arduino Pro Mini en MySensors). En sinds twee weken ook een sensor op de vloer (zwart). Je ziet hoe de vloerverwarming ook de temperatuur van de rest beinvloed. Een sensor zit een centimeter tussen het piepschuim, de rest hangt halverwege of ligt op de grond. Een is (duidelijk) verplaatst tijdens het plastic leggen. Overigens werken de sensoren ook iets minder goed sinds die werkzaamheden (zag ook dat de batterij houder terminals wat verroest waren..)

[Afbeelding]

Dus, de eerste taak was eens om wat op te ruimen en nieuw plastic te leggen (er lag al deels). Na het inlezen, en bekijken van vele links heb ik de 6mx25m '200 my' (200 micron) rol besteld op: https://www.profipack.nl/...ansparant-600cm-25m-200my. Prijzen die in dit topic stonden waren vaak al behoorlijk stukje lager, zelfs al een jaar geleden. Deze was 90 euro. Denk bij het plaatsen van het plastic even goed na hoe je het in de kruipruimte krijgt en hoe je het gaat ontvouwen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik had een denkfout gemaakt bij het eerste stuk, en het is dan toch wel onhandig om een stuk plastic van 8m over de hele lengte uit te vouwen. Neem ook wat marge in de lengte, ik zit uiteindelijk net aan de krappe kant terwijl ik er toch al een meter bij gerekend had.

[Afbeelding]

Resultaat qua luchtvochtigheid is wel snel te zien. Echter schrok ik net een klein beetje om voor het eerst wat grondwater in de kruipruimte te zien staan - nu heeft het veel geregend de laatste dagen... maar niet helemaal prettige gedachte. Korte video ter illustratie ;). Dit vraagt ook nog even om onderzoek of het wellicht niet uit een regenpijp komt die vol zit, of los gekomen is (hoe check je dat!?).

Vervolgens kon ik eindelijk eens schoon onder het huis rond kijken en ook wat met de FLIR rondkijken. Interessante is dat bij het maken van de foto's de schaal niet goedo p de afbeelding komt, en het bereik dus niet klopt in de afbeelding (de getallen/kleuren lijken omgekeerd). Toch redelijk inzichtelijk hoeveel warmte naar buiten straalt door gaten en kieren. Hoeveel dit uiteindelijk nou echt is (in kWh/jaar) blijft uiteraard nog de vraag - maar goed.

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Verder zie je ook hoe op de funderings muur voor- en achter er veel vocht zit.

Ik gebruik de oude gasleiding (voor een haard) als referentie die op het meest ondiepe punt zit, daarmee heb ik bepaald dat de hoogte van het isolatiemateriaal wat ik wil halen (PIR) maximaal 8 (3.63 RD) of 9 (4.09 RD) cm gaat worden. Dan is er nog op het laagste punt nog 50cm over, op de rest misschien nog 55cm. Zou mooi zijn om net over die 6 te komen met de RD ;)

Hoe ik de kruipruimte in ga:

Ik heb een lamp bij de ingang staan, een Action Baltimore lamp: als je de stekker erin steekt, eruit, en weer erin doet dan blijft deze permanent aanstaan! Vanwege wat verhalen over veiligheid (geen 230v maar 42v/accu lampen) in dit topic heb ik vervolgens nog op Amazon dit grappige lampje gehaald die het echt uren volhoudt. Vervolgens nog een ander zaklampje mee voor de zekerheid.

En verder nog een stok tegen spinnen(web) + mondkapje (nu niet echt meer nodig moet ik zeggen) + petje tegen vallend spul + telefoon.

Volgende klus is nog het EPS schoonmaken, want er zitten overal grind/steentjes in gedrukt :(. En dat grondwater in de gaten houden. En nog durven die 1200 euro aan PIR uit te geven :P
Mooie uitleg van je ervaringen.

Ik meet nu ook al een tijdje met een Xiaomi vocht en temperatuursensor (in home assistent) in de kruipruimte en in de woonkamer ('k heb nog een aantal elders in huis en buiten huis hangen) en zie de temperatuur tussen woonkamer (erboven met VVW) en de kruipruimte vergroten. De kruipruimte wordt kouder zoals het ook zou moeten.

Nu heb ik wel openingen naar roosters in buitenmuur zodat het in de kruipruimte kan ventileren. Het voelt niet vochtig in de kruipruimte maar m'n sensor geeft wel steeds rond de 87% aan wat ik hoog vind, maar buiten is het ook vochtig dus ik denk dat het de ventilatie is.

Ik heb -denk ik- dezelfde PE folie, maar andere breedte en andere leverancier, en dat werkt bij mij goed. Tegen de wanden aan plakken / latten spijkeren maakt wel echt een verschil. Het uitvouwen herken ik maar bij mij wat makkelijker (hogere kruipruimte) en minder brede folie. Heb je geen bubbeltjes folie eronder gedaan?

Omdat het bij mij redelijk droog is heb ik een voorraadje gewone TL led lampen bij Hornbach gekocht. Nog geen tientje per stuk en licht maakt het echt een stuk prettiger werken. Wel zo veilig mogelijk proberen te monteren (geen losse kroonsteentjes :)) want al doende trek en sjor je aan leidingen. 'k Heb er aan een lange kabel zo'n stuk of zes zitten en ik denk dat ik ze daar laat want m'n kruipruimte is een functionele opslagruimte aan het worden :)

Mooie Flir opnames, wil ik ook nog doen.

Trouwens, ook hier marmeren vloer met VVW op beton uit ~1992. Ik vermoed ook zonder al te veel isolatie onder de VVW. Men vond de 5cm tempex onder de vloer blijkbaar al genoeg :-( Tja, de gasprijzen van toen...

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:39
Zijn er hier na-isoleerders die ervaring hebben met B-keuze PIR platen in combinatie met het aanvragen van de subsidie?

Strikt genomen zit er alleen op A-keuze platen subsidie, maar ik vraag me af of ze hier daadwerkelijk op letten. A-keuze platen zijn momenteel wel erg prijzig vind ik en het komt toch onder de vloer.

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-01 15:32
Evanrvb schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:48:
Zijn er hier na-isoleerders die ervaring hebben met B-keuze PIR platen in combinatie met het aanvragen van de subsidie?

Strikt genomen zit er alleen op A-keuze platen subsidie, maar ik vraag me af of ze hier daadwerkelijk op letten. A-keuze platen zijn momenteel wel erg prijzig vind ik en het komt toch onder de vloer.
De subsidie-aanvraag gaat toch enkel op als je de isolatie door een bedrijf laat plaatsen? Heb jij een bedrijf gevonden dat de door jou aangekochte platen onder de vloer wil plaatsen? Dat is wellicht wel interessant voor anderen in dit topic.
Als het wel van een bedrijf afkomt vraag ik me af in hoeverre je als consument kunt checken of er A of B keus onder gaat..

12x400WP West Fronius

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:39
Jansen90 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:58:
[...]

De subsidie-aanvraag gaat toch enkel op als je de isolatie door een bedrijf laat plaatsen? Heb jij een bedrijf gevonden dat de door jou aangekochte platen onder de vloer wil plaatsen? Dat is wellicht wel interessant voor anderen in dit topic.
Als het wel van een bedrijf afkomt vraag ik me af in hoeverre je als consument kunt checken of er A of B keus onder gaat..
Ik heb iemand die ze kan plaatsen inderdaad (familie), maar de aankoop doe ik dus zelf.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:05
Evanrvb schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:48:

Er is een materialenlijst van RVO, als het daar op staat en je hebt een factuur voor het laten aanbrengen dan krijg je subsidie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:20
No Hands schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Er is een materialenlijst van RVO, als het daar op staat en je hebt een factuur voor het laten aanbrengen dan krijg je subsidie.
En je moet bij de subsidie aanvraag het KvK nr van het plaatsende bedrijf opvoeren. Plus bewijs dat je de factuur betaald hebt. En vergeet niet foto's mee te sturen van de activiteiten.

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:10

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

GudZ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:55:
Dit is een gedateerde bron, maar zie hier maar eens het rendement van een Rc 2,5 -> Rc 6.
Deze bron houdt geen rekening met vloerverwarming (althans niet expliciet). Aangezien dit bij @Sponge wel aanwezig is, is het temperatuurverschil veel groter dan de andere delen van het huis (muren, dak), en daarmee ook de verliezen. Dat zal dit plaatje heel anders maken lijkt mij?

• dof
Jailhouse schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:08:
[...]

En je moet bij de subsidie aanvraag het KvK nr van het plaatsende bedrijf opvoeren. Plus bewijs dat je de factuur betaald hebt. En vergeet niet foto's mee te sturen van de activiteiten.
'k Heb het nog niet nagekeken maar misschien bekend bij jou: moet het bedrijf wat de isolatie plaatst ook voldoen aan bepaald soort SBI code (zoals b.v. bij warmtepompen)?

Nu weet ik wel dat dat een wassen neus is want als je als ondernemer stelt dat je naast verwarmingsapparatuur ook kernfusieinstallaties plaatst, gaat de KvK toch niet controleren of je daar gecertificeerd voor bent :+ .

• Jailhouse
dof schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:29:
[...]

'k Heb het nog niet nagekeken maar misschien bekend bij jou: moet het bedrijf wat de isolatie plaatst ook voldoen aan bepaald soort SBI code (zoals b.v. bij warmtepompen)?

Nu weet ik wel dat dat een wassen neus is want als je als ondernemer stelt dat je naast verwarmingsapparatuur ook kernfusieinstallaties plaatst, gaat de KvK toch niet controleren of je daar gecertificeerd voor bent :+ .
Als ik me goed herinner: enkel het KvKnr en de meldcode. Maar misschien dat rvo achter de schermen nog wel automatisch eea. Checkt.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:23

route99

just passionately curious...

Verplaatst route99 in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"

[Voor 97% gewijzigd door route99 op 08-01-2023 09:48]

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• route99

route99

Idem.

[Voor 105% gewijzigd door route99 op 08-01-2023 09:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GudZ
route99 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:35:
Zet dat af tegen verantwoord om gaan met daarop geselecteerde isolatiematerialen die nadat ze eenmaal achter de gipswand zitten geen risico meer vormen en daar mee een duurzame en veilige keuze zijn.

Ik zou dus zelf nooit kiezen voor isolatiematerialen die nog een bepaald tijd een risico hebben van chemische stoffen uitstoot (PUR- en UF-schuim) of waarvan nu nog niet bewezen is dat eerder problemen met de duurzaamheid opgelost zijn (weer UF-schuim).
Of gewoon een empirische studie van mijzelf: Ik heb ons appartement verbouwd twee jaar terug. Ik heb een gevoelige huid en kan slecht tegen wasverzachter en allerlei shampoos dat soort dingen.

Dan was ik aan het afmonteren van vensterbanken, randen opvullen, enz. Gebruikte ik hier en daar Sxxxxx schuim in diverse varianten, met mondkap, bril, handschoenen en lange werkkleding. Geventileerde ruimte (dus niet kruipruimte maar in woonkamer met ramen tegen elkaar open). De volgende dagen overal eczeem en last van mijn longen. Ik vermoed een connectie. Staat ook op de verpakking dat het eczeem kan versterken.

Montageschuimen zijn simpelweg erg praktisch en effectief maar als ik lees wat er allemaal inzit!

Sindsdien hebben wij nog maar twee spuitbussen in huis: deo van m'n vrouw en WD-40. :9~

Ik zie de bui al hangen dat straks medewerkers in de PUR branche toch niet zo goed beschermd leken en toch gezondheidsklachten krijgen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• route99

route99

GudZ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:00:
[...]Of gewoon een empirische studie van mijzelf: ... Gebruikte ik hier en daar Sxxxxx schuim in diverse varianten, met mondkap, bril, handschoenen en lange werkkleding. Geventileerde ruimte (dus niet kruipruimte maar in woonkamer met ramen tegen elkaar open). De volgende dagen overal eczeem en last van mijn longen. Ik vermoed een connectie. Staat ook op de verpakking dat het eczeem kan versterken.
Heel erg vervelend dat je dit overkwam, ondanks de uitstekende maatregelen die je nam.

Er is nog wel een andere oorzaak mogelijk. Dat je zgn hypergevoelig bent voor die stoffen, o.a. het isocyanaat is daar berucht om. De kans op dat hyper is dan wel niet zo groot, maar o wee als je er gevoelig voor bent kunnen heel weinig moleculen al dit effect geven. Daar is zover mij bekend niks aan te doen alleen door het gebruik ervan 100% te mijden.

https://thorax.bmj.com/content/thoraxjnl/31/2/127.full.pdf
In one patient bilateral radiographic shadowing was present and an open lung biopsy was performed. The microscopic appearances ranged from acute inflammation to end-stage fibrosis but the centrilobular accentuation of disease and the presence of areas resembling bronchopulmonary aspergillosis suggested that the process was a hypersensitivity response to inhaled allergen.
De "allergen" in de tekst is dus het isocyanaat.
Dit artikel komt uit: Thorax (1976), 31, 127.
Dus wat isocyanaat kan doen met mensen is al heel lang bekend. Het artikel noemt zelfs relevante bronnen uit de begin jaren 60. Toen ik in '79 in de chemie R&D aan de slag ging, werd ik al op deze risico's gewezen, bij ons werd dat al heel vroeg onderkend en actief toegepast. Persoonlijk vind ik het ook bizar dat je op laboratoria aan super strenge eisen moet voldoen als ik die PUR-bus daar zou gebruiken... terwijl die zelfde bus zomaar door onervaren consumenten gebruikt mag worden. Jij had je maatregelen wel getroffen en ik lees dat bij een aantal anderen ook, maar als ik verder om me heen kijk gruwel ik van hoe er mee omgegaan wordt. Als je hypergevoelig bent dan stop je "vanzelf" al heel snel, maar mensen die dat niet zijn en zich onvoldoende beschermen (het is toch maar ff kort spuiten... en zo) en je krijgt nevels binnen, je long wordt echt gecoat... het kan op den duur iets chronisch met je long worden, dat hoeft niet direct te zijn, dat is de valkuil.
Sindsdien hebben wij nog maar twee spuitbussen in huis: deo van m'n vrouw en WD-40. :9~
[...]
Ik zie de bui al hangen dat straks medewerkers in de PUR branche toch niet zo goed beschermd leken en toch gezondheidsklachten krijgen...
Dat zou zo maar kunnen. Hoe transparant het wordt kan trouwens nog best lastig zijn, zeker als er tussen type werk/business gewisseld wordt en beiden spuiten maar verschillend vervelend) materiaal. En dan heb je ook nog de boekhouding daar waar het wettelijk verplicht is om bij te houden waar je mee gewerkt hebt en dat dossier moet meen ik 40 jaar bewaard blijven....
Ben zelf meer een voorstander van: Is er een mensvriendelijker alternatief gebruik die. En dat kan vaak, ik ga niet beweren altijd, maar met creativiteit van de probleem aanpak zou dat wel moeten kunnen, de oplossing zal mogelijk... duurder zijn, maar wordt vast goedkoper als iedereen dat doet, de schaalgrootte bepaalt ook de prijs. Of dat het verboden wordt... das vaak het meest effectieve....

• Fvdlans
  • Laatst online: 00:24

Dat Amazon lampje heb ik besteld en net ontvangen. Ziet er erg leuk uit, ga ik plezier van hebben in de kruipruimte :)

Heeft twee grote lithium-ion batterijen, maar kan je ook met 4 AA batterijen gebruiken.
Kan tevens dienst doen als powerbank.
Geeft een hoop licht :)

[Voor 11% gewijzigd door Fvdlans op 17-01-2023 17:01]

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29

Floppus

Customer Experience matters

Ik heb inmiddels een deel van de kruipruimte opgeruimd. Helaas blijkt nu ik de lucht echt goed droog heb, dat met al deze regen in de tunneltjes tussen de compartimenten een laagje water komt te staan. Maar, uitgesloten zijn de andere invoeren en lekkage, dus we kunnen verder.

Heb een offerte gekregen voor folie en PIF:

De korting zou zijn voor als ik zelf de bodemfolie leg - maar voor dat geld laat ik het liever doen om ook enige discussie bij problemen later te voorkomen.

Het is iets duurder per m2 dan wat onze buren van een andere aanbieder geoffreerd hebben gekregen, maar PIF lijkt mij fijner omdat er waarschijnlijk later nog wel een paar keer een kabel/gaatje geboord moet worden. Bij PIF plak je dat simpel weer dicht met een stuk tape begrijp ik.

Lijkt dit een redelijke offerte? Kunnen ze binnen een paar weken leveren.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• GudZ
Fvdlans schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Dat Amazon lampje heb ik besteld en net ontvangen. Ziet er erg leuk uit, ga ik plezier van hebben in de kruipruimte :)

Heeft twee grote lithium-ion batterijen, maar kan je ook met 4 AA batterijen gebruiken.
Kan tevens dienst doen als powerbank.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien ben ik roekeloos en dom maar ik heb gewoon een tuinkabel vanuit m'n meterkast, waar ook het mansgat zit. Hierin prik ik een bouwlamp en voilà.

• GudZ
Floppus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:52:

Heb een offerte gekregen voor folie en PIF:
Lijkt dit een redelijke offerte? Kunnen ze binnen een paar weken leveren.
Zet volgende keer de m² prijs erbij ex subsidie. Scheelt ons hoofdrekenen. €50 per m² incl. BTW excl. subsidie. Welke subsidiehoogte jij krijgt kan ik natuurlijk niet voorspellen.

Ter vergelijking: Ik ben zelf in het proces en heb afgelopen weekend de gehele kruipruimte leeggemaakt. Er kwam 1m³ puin uit. Ik ga bodemfolie monteren en met plakpennen (ja, dus niet schroeven :| ) steenwol met een Rd van 5,4 onder m'n vloer hangen. Mijn prognose is dat ik €1.750 incl. BTW uitgeef voor 70m² dat is €25 per m². Ik verwacht €12,50 per m² van de gemeente aan subsidie. Mijn gasverbruik zal met zo'n 15% dalen van 550 naar 470m³. Ik verhoog mijn woningcomfort, bespaar jaarlijks €130 aan gas (TVT zo'n 10 jaar), verhoog het energielabel van C naar B en verhoog daarmee de verwachtte woningwaarde met ca. 1,5%.

Vragen die je jezelf kunt stellen:
Heb je zin om het zelf te doen?
Heb je nog volgende projecten die ook tijd/energie vergen en wil je dat ook z.s.m. aanpakken?
Ben je blij als hiermee het wooncomfort wordt verhoogd?
Is het een betrouwbare installateur?
Wat is je verwachte jaarlijkse besparing op energie?
Ga je eventueel energielabel omhoog en welke impact heeft dat op je woningwaarde?
Vind je dat je genoeg hebt vergeleken met andere isolatietypes/installateurs?

Als je veel van die vragen tevredenstellend kunt beantwoorden dan zou ik zeggen: doen.

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29

Floppus

Customer Experience matters

GudZ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Zet volgende keer de m² prijs erbij ex subsidie. Scheelt ons hoofdrekenen. €50 per m² incl. BTW excl. subsidie. Welke subsidiehoogte jij krijgt kan ik natuurlijk niet voorspellen.

Ter vergelijking: Ik ben zelf in het proces en heb afgelopen weekend de gehele kruipruimte leeggemaakt. Er kwam 1m³ puin uit. Ik ga bodemfolie monteren en met plakpennen (ja, dus niet schroeven :| ) steenwol met een Rd van 5,4 onder m'n vloer hangen. Mijn prognose is dat ik €1.750 incl. BTW uitgeef voor 70m² dat is €25 per m². Ik verwacht €12,50 per m² van de gemeente aan subsidie. Mijn gasverbruik zal met zo'n 15% dalen van 550 naar 470m³. Ik verhoog mijn woningcomfort, bespaar jaarlijks €130 aan gas (TVT zo'n 10 jaar), verhoog het energielabel van C naar B en verhoog daarmee de verwachtte woningwaarde met ca. 1,5%.

Vragen die je jezelf kunt stellen:
Heb je zin om het zelf te doen?
Heb je nog volgende projecten die ook tijd/energie vergen en wil je dat ook z.s.m. aanpakken?
Ben je blij als hiermee het wooncomfort wordt verhoogd?
Is het een betrouwbare installateur?
Wat is je verwachte jaarlijkse besparing op energie?
Ga je eventueel energielabel omhoog en welke impact heeft dat op je woningwaarde?
Vind je dat je genoeg hebt vergeleken met andere isolatietypes/installateurs?

Als je veel van die vragen tevredenstellend kunt beantwoorden dan zou ik zeggen: doen.
De prijs per m2 staat er ex BTW ex Subsidie. Indicatie subsidie staat onderaan. Helaas is de stuksprijs opgebouwd uit dingen met 9% en met 21% BTW. De folie zou op 344 incl BTW komen.

Dus al met al 53 euro per m2 vóór subsidie. Subsidie 11 euro per m2 want we doen meer dingen. Totaal 42 euro per m2 eigen kosten.

Of het het heel snel terugverdient vind ik niet interessant en is lastig te berekenen in het totaal. Maar met vloerverwarming en full electric warmtepomp als volgende stap is de vloer wel extra belangrijk. Zeker omdat wij relatief veel vloer hebben tov oppervlakte muren en da.

Met deze Rd 4,5 erbij, bovenop de Rc van minimaal 1,3 door 4cm piepschuim en kanaalplaten die er al zit, zullen we effectief op een minimum van Rc 5,5 komen.

Wij zitten hier nog wel even, en de energieprijzen kan je toch niet voorspellen anders dan dat je sowieso van fossiel af wil.

Is morgen de oorlog voorbij is korte termijn de prijs omlaag. Vinden ze een doorbraak in kernfusie, is energie in de toekomst wellicht zelfs nog goedkoper over tig jaar.

Waar het me met name om gaat is verhoging van het wooncomfort, verlaging van de ecologische footprint (van gas af) en vooral: word ik uitgeknepen door deze leverancier. Dat idee heb ik niet, ook vergeleken met een tonzon offerte van de buren. Maar, mijn zichtveld blijft beperkt, dus is het altijd goed even hier rond te vragen.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• route99

route99

Fvdlans schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:39:
[...]Dat Amazon lampje heb ik besteld en net ontvangen. Ziet er erg leuk uit, ga ik plezier van hebben in de kruipruimte :) ..........
En het lijkt me een prima veilige oplossing... (y) veiliger dan de meeste 230V oplossingen.

[Voor 6% gewijzigd door route99 op 12-01-2023 14:00]

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 16:48

Dutch_guy

WYSIWYG

GudZ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Jij gaat het zelf doen? Dan krijg je toch geen subsidie?

Pay peanuts get monkeys !

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
precies, hier ook enorm veel vierkante meters glas en isolatie geplaatst onlangs, zelf gedaan dus geen subsidie ;w -O-

• Jailhouse
Dutch_guy schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Subsidie van het rijk (isde maatregel) niet nee, maar gemeentelijke subsidie is misschien anders?

• GudZ
Dutch_guy schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Tot maart is er nog subsidie in DH.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39
GudZ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:32:
[...]

Tips op volgorde, niet pick as you please:
- Ventilatie op orde brengen door bestaande schachten vrij te maken of nieuwe aan te brengen;
- Puinruimen, tip: (hand)-hark meenemen, werkt erg prettig;
- Resultaat zien, kan zomaar binnen twee weken 'droog' waaien;
- Bodemfolie aanbrengen, met hoge grondwaterstanden bubbelfolie eronder (tips hiervoor kun je teruglezen);
- PIR gebruiken ivm lage werkhoogte, of EPS. Randen luchtdicht aftapen/puren dus moet droog zijn;
- Liggers ook meenemen;
- Genieten van een lagere energierekening en hoger comfort

Twee dagen zand afgraven en kruien met een hulpje, dat geeft je net die extra 10cm om knap te werken;
Met een kruipruimte van 50m² is dat halve kuub zand (700kg, droog, 5kg per emmertje is 140 bewegingen).
Nou woensdag worden er ventilatiegaten aangebracht. Bodemfolie staat ook in bestelling. Nu nog een plan bedenken hoe ik tussen mijn waterleiding en afvoer kan komen. Ik kom er net niet tussen.

Afspraak voor de glasvezel aansluiting staat ook, kan ik ook mooi nieuwe kabel trekken van meterkast naar hoek van de woonkamer wanneer de folie er ligt (hopelijk).

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-01 17:00
Ik heb met m'n vriendin een huis gekocht en ook wij zijn aan het nadenken over de isolatie. Afgelopen week is er ook een energieadvieseur langsgekomen van de energiebespaarders. Hij gaf aan dat in onze kruipruimte alleen bodemisolatie mogelijk is en stelde voor een laag eps-parels op de bodem te leggen. Dat zit mij alleen niet heel lekker, naast dat bodemisolatie minder effectief is zie ik het ook niet zitten om alle
leidingen onder een laag bolletjes te verstoppen.

Onze situatie is als volgt:
- tussenwoning uit 1926, met enkelsteens muren en houten vloeren
- lage kruipruimte, ruimte onder de balken is +/- 30 cm, onder de vloerplanken +/- 40 cm. Het kan zijn dat het verderop in de kruipruimte beter is, maar daar kon ik niet komen vanwege...
- Een vochtige kruipruimte. Afgelopen vrijdag legen er plassen water. Al kan dit ook komen doordat er op sommige plekken plastic folie lag waar het water opgekomen is.
- de houten balken zijn door al dit water erg vochtig.

Ik neig zelf meer naar bodemfolie + noppenfolie plaatsen, dan de kruipruimte laten drogen en dan een isolatiemateriaal toepassen. Zou dat mogelijk zijn bij zo'n lage kruipruimte? De meeste isolatiebedrijven doen nml pas vloerisolatie vanaf 50 cm diepte. Zie hieronder voor een foto uit de bouwtechnische keuring om een idee te krijgen van de kruipruimte.

[Voor 5% gewijzigd door remcovp op 17-01-2023 08:34]

• Fvdlans
  • Laatst online: 00:24
remcovp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:17:
Ik heb met m'n vriendin een huis gekocht en ook wij zijn aan het nadenken over de isolatie. Afgelopen week is er ook een energieadvieseur langsgekomen van de energiebespaarders. Hij gaf aan dat in onze kruipruimte alleen bodemisolatie mogelijk is en stelde voor een laag eps-parels op de bodem te leggen. Dat zit mij alleen niet heel lekker, naast dat bodemisolatie minder effectief is zie ik het ook niet zitten om alle

- lage kruipruimte, ruimte onder de balken is +/- 30 cm, onder de vloerplanken +/- 40 cm. Het kan zijn dat het verderop in de kruipruimte beter is, maar daar kon ik niet komen vanwege...
- Een vochtige kruipruimte. Afgelopen vrijdag legen er plassen water. Al kan dit ook komen doordat er op sommige plekken plastic folie lag waar het water opgekomen is.

Ik neig zelf meer naar bodemfolie + noppenfolie plaatsen, dan de kruipruimte laten drogen en dan een isolatiemateriaal toepassen. Zou dat mogelijk zijn bij zo'n lage kruipruimte? De meeste isolatiebedrijven doen nml pas vloerisolatie vanaf 50 cm diepte
Ja, volledig met je eens. In dit forum wordt bij herhaling aangekaart dat eps parels vaak niet de beste oplossing is. Met bodemfolie en noppenfolie pak je allereerst het vochtprobleem aan, zonder op ruimte in te boeten. Dus dat is prima!
Ja, die 30 cm is niet veel :| . Misschien later PIF toepassen, dat makkelijk met nietpistool is aan te brengen?

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:18

Ik neig zelf meer naar bodemfolie + noppenfolie plaatsen, dan de kruipruimte laten drogen en dan een isolatiemateriaal toepassen. Zou dat mogelijk zijn bij zo'n lage kruipruimte? De meeste isolatiebedrijven doen nml pas vloerisolatie vanaf 50 cm diepte. Zie hieronder voor een foto uit de bouwtechnische keuring om een idee te krijgen van de kruipruimte.
[Afbeelding]
Mee eens, folie + bubbels voor de bodem. Feit is natuurlijk wel dat 30 a 40 cm voor veel bedrijven reden zal zijn er niet graag te werken. Ben je bereid zelf de handen uit de mouwen te doen ?

• remcovp
Bereid ben ik zeker, ik ben alleen niet de handigste

• johanPo
remcovp schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:25:
Bereid ben ik zeker, ik ben alleen niet de handigste
Even uitgaan dat je dus 10cm ruimte hebt tussen je balken, dat zou een Rd waarde van iets minder dan 3 geven voor glas- of steenwol (niet echt om over naar huis te schrijven), en 4.75 voor dampopen Kooltherm (stukken beter maar ook wat duurder). Weet niet of PIF heel makkelijk te installeren is in een kruipruimte met zo'n beperkte hoogte..

Als de boel wat droger is in de zomer, zou je dan wat zand opzij kunnen schuiven en zo de boel isoleren. Als dat gedaan is de boel weer vlak maken en folie installeren. Eigenlijk niet de meest ideale werkvolgorde (liever doe je eerst folie om de boel droog te krijgen en daarna isoleren), maar geeft je wel wat meer werkruimte. Randvoorwaarde is dat de kruipruimte in de zomer wel droger is, dus goede ventilatie aanwezig en lagere grondwaterstand.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 18:18
@remcovp Zoals al aangegeven, het bekende recept van bodemfolie + vloerisolatie lijkt me zeker bij een lage kruipruimte de voorkeur hebben. Met korrels er nog eens ingaan is lastig, met 30-40cm hoogte al helemaal. Misschien is juist vanwege die geringe hoogte luchtzakken als vloerisolatie slim? Kun je aan de kant duwen als je er langs moet.

Hier is het niet veel hoger (~40-50cm), ook met plassen in geval van regen. Folie en luchtzakken komen volgende maand, heb ze niet gehoord over problemen dit te installeren.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Heel veel bedrijven stellen die parels voor omdat het voor hun het eenvoudigst te plaatsen is..
Ze 'spuiten' gewoon heel de kruipruimte vol.

Totdat je problemen met je leidingwerk of iets anders hebt en dan moeten de (kansen)parels er weer uit want geen bedrijf gaat jouw kruipruimte in met die parels.

Burp

• GudZ

Ik neig zelf meer naar bodemfolie + noppenfolie plaatsen, dan de kruipruimte laten drogen en dan een isolatiemateriaal toepassen. Zou dat mogelijk zijn bij zo'n lage kruipruimte?
Ja.

Inmiddels staat het grondwater sinds de buien bij velen aan de lippen. Als die folie niet juist is geïnstalleerd is het logisch dat er water op staat en dat vloeit niet 1.2.3 weg.

Met deze hoogte gaat geen bedrijf daar voor jou in kruipen. Je hoeft er niet handig voor te zijn. Gewoon de taken één voor één uitvoeren en accepteren dat het een flinke klus is. Eerst puinruimen, noppenfolie leggen en bodemfolie installeren. Nagaan of er voldoende ventilatie is. Overall aan.

Dampdichte PIR, EPS en dampremmende producten zoals XPS lijken me uitgesloten want jouw vloerbalken liggen in een koude natte funderingsmuur gemetseld. Dat optrekkende vocht moet ook weg kunnen.

Ik kan me trouwens nauwelijks voorstellen dat die balken slechts 10cm sterk zijn. Heb je dat zelf gemeten met de duimstok of geschat? Liggen die balken alleen muur tot muur of ligt er nog een onderslagbalk en/of gemetselde poeren onder?

Ik zou adhv de foto 15cm inschatten, zo'n drie bakstenen hoogte. Ik kan het mis hebben. Dan is isoleren met glas/steenwol een logische stap en dat kan op tig manieren, er zijn genoeg voorbeelden hiervan te vinden. Anders nog eens nameten?

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
GudZ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Ja.

Inmiddels staat het grondwater sinds de buien bij velen aan de lippen. Als die folie niet juist is geïnstalleerd is het logisch dat er water op staat en dat vloeit niet 1.2.3 weg.
Jep. Ik heb de bodem van de kruipruimte laten ophogen ruim boven de waterlijn die in het verleden door het grondwater is achter gebleven.
Na het ophogen folie overheen gelegd. Al die tijd geen vocht gezien wel wat condens aan de onderkant gezien. Geen perforaties gemaakt en netjes omhoog gelegd aan de zijkanten, maar de extreme regen afgelopen tijd toch veel water onder het folie en ook wat erop.

Wel balen dat ik er toen geen noppen folie onder heb gelegd.

• remcovp
GudZ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Ja.

Met deze hoogte gaat geen bedrijf daar voor jou in kruipen. Je hoeft er niet handig voor te zijn. Gewoon de taken één voor één uitvoeren en accepteren dat het een flinke klus is. Eerst puinruimen, noppenfolie leggen en bodemfolie installeren. Nagaan of er voldoende ventilatie is. Overall aan.

Dampdichte PIR, EPS en dampremmende producten zoals XPS lijken me uitgesloten want jouw vloerbalken liggen in een koude natte funderingsmuur gemetseld. Dat optrekkende vocht moet ook weg kunnen.

Ik kan me trouwens nauwelijks voorstellen dat die balken slechts 10cm sterk zijn. Heb je dat zelf gemeten met de duimstok of geschat? Liggen die balken alleen muur tot muur of ligt er nog een onderslagbalk en/of gemetselde poeren onder?

Ik zou adhv de foto 15cm inschatten, zo'n drie bakstenen hoogte. Ik kan het mis hebben. Dan is isoleren met glas/steenwol een logische stap en dat kan op tig manieren, er zijn genoeg voorbeelden hiervan te vinden. Anders nog eens nameten?
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Dat wordt dan gewoon rustig aan zelf doen. De vloerbalken lopen tussen de tussenmuren, dus niet tussen de voor- en achtergevel. De meeste balken liggen muur-tot-muur, maar op een aantal plekken rusten ze op een onderslagbalk die weer op betonnen poeren rust.

Ik heb de balken niet opgemeten, dat zal ik een volgende keer even doen. Het kan best dat ze wat hoger zijn. Hieronder een paar extra foto's uit het bouwkundig rapport. De gresbuis die er ligt is trouwens niet meer in gebruik. De kruipruimte is nooit echt opgeruimd en ligt dus vol puin :X

• GudZ
remcovp schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Dat wordt dan gewoon rustig aan zelf doen. De vloerbalken lopen tussen de tussenmuren, dus niet tussen de voor- en achtergevel. De meeste balken liggen muur-tot-muur, maar op een aantal plekken rusten ze op een onderslagbalk die weer op betonnen poeren rust.

Ik heb de balken niet opgemeten, dat zal ik een volgende keer even doen. Het kan best dat ze wat hoger zijn. Hieronder een paar extra foto's uit het bouwkundig rapport. De gresbuis die er ligt is trouwens niet meer in gebruik. De kruipruimte is nooit echt opgeruimd en ligt dus vol puin :X
Meten is weten. Op de foto lijkt het op twee steens hoogte plus drie voegen dat zou al 13cm balkhoogte zijn. Maar dat is op basis van een pixelige foto en oud metselwerk.

Dat puin lijkt indrukwekkend maar uiteindelijk valt het wel mee. Met drie kleine bouwemmertjes naar beneden en rustig aan verzamelen. Neem eventueel een handhark mee daarmee trek je het puin naar je toe. Iemand die boven staat kiepert ze boven bij de achterdeur voor je leeg in een puinzak of kruiwagen. Op én neer door het kruipluik is echt killing.

Als je toch beneden bent: na het puinruimen alle riolering, hemelwaterafvoer, waterleiding en controleren op druppels. Je wilt geen plas water bovenop je folie na een flinke bui of als iemand het toiletfonteintje gebruikt. Die poeren had ik inderdaad verwacht. Dat betekent goed opmeten en calculeren met je bodemfolie want je kunt daar niet muur tot muur. Bij velen is de kruipruimte nagenoeg rechttoe rechtaan. Ik heb uiteindelijk een lasermeter bij Li** besteld en daarmee de hele kruipruimte opgemeten, hieronder ingeplakt.

Succes!

• Gupje360
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-01 07:08
Goedemiddag,

Vandaag wat mensen over de vloergehad omtrent vloerisolatie. Voor ik aan dit verhaal begon eigenlijk weinig info gewonnen en mij een beetje laten verassen met de verhalen die de verkopers mij vertelden.

Buiten dat het mij veel geld gaat kosten voor 131 vierkante meters komen de meeste uit op een gespoten HFO gesloten schuim isolatie. (HFO 80 iso-SPRAY '(H)CFK-vrij' Rd-waarde 3,50 m2 K/W
(Product: gesloten-cel Plixxent® Spray AL 1100 Insula
gecertificeerd).

Dit heeft te maken ivm doorgang kruipruimte dat ze niet met PIF naar binnen kunnen, wat wel mij voorkeur had.

Nu ben ik een beetje gaan googlen op de spullen die dan geleverd worden en ik begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken. Ik lees veel enge verhalen en zie hele enge dingen op youtube met kruipruimtes vol vocht.

Hierdoor onstaan er bij mij toch veel vragen, waar elke verkoper toch weer een ander antwoord op geeft. Daarom hoop ik hier wat antwoorden te krijgen.

- Maar in al die content wordt het mij nou niet duidelijk of dit over open of gesloten pur gaat of maakt dit niet uit?
- Is bodemvloer isolatie een must bij vloerisolatie?
- Zijn er andere opties buiten PIF en een PUR?

Of moet Gupje niet zo zeuren en is het gewoon een perfecte oplossing voor vloerisolatie?

Edit:
Info woning:
1983 bouwjaar
Betonvloer
Droge kruipruimte

[Voor 3% gewijzigd door Gupje360 op 18-01-2023 18:13]

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-01 15:00
Het is enorm afhankelijk van je situatie: heb je bijvoorbeeld een houten vloer of een betonnen vloer? Wat voor afwerkvloer vloer heb je: volledig afsluitend (PVC, zijl, een gietvloer) of juist niet (bijvoorbeeld hout)? Is je kruipruimte droog (het hele jaar?) of staat er water? Wat is de hoogte van je kruipruimte? En dan tot slot is er voldoende water.

De meeste combinaties van die factoren zijn in dit topic wel aan bod gekomen.

• GudZ
Gupje360 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:10:
Buiten dat het mij veel geld gaat kosten voor 131 vierkante meters komen de meeste uit op een gespoten HFO gesloten schuim isolatie. (HFO 80 iso-SPRAY '(H)CFK-vrij' Rd-waarde 3,50 m2 K/W
(Product: gesloten-cel Plixxent® Spray AL 1100 Insula
gecertificeerd).

Dit heeft te maken ivm doorgang kruipruimte dat ze niet met PIF naar binnen kunnen, wat wel mij voorkeur had.

- Maar in al die content wordt het mij nou niet duidelijk of dit over open of gesloten pur gaat of maakt dit niet uit?
- Is bodemvloer isolatie een must bij vloerisolatie?
- Zijn er andere opties buiten PIF en een PUR?

Edit:
Info woning:
1983 bouwjaar
Betonvloer
Droge kruipruimte
Bodemvloerisolatie is zeker geen must. Wordt vooral op natte bodems toegepast omdat grondwater de lucht in de kruipruimte zo snel bevochtigt en afkoelt.

Ik heb nog niet met pif gewerkt maar als ik die rollen zie denk ik dat het prima door een mansgat past, desnoods uitrollen en dan opgevouwen in de lengte naar beneden.

Ter indicatie: de gemeente DH geeft aanvullende subsidie op isolatiemaatregelen. Hierbij krijgt elke vorm van gespoten isolatie geen subsidie. De instructiebladen zijn erg duidelijk en een goede leidraad.

Schuim is makkelijk aanbrengen maar beïnvloedt de recycleerbaarheid van de materialen en je hebt geen garantie dat deze 'schone' variant later toch niet zo goed voor mens en dier blijkt. Wat het met je huizenprijs doet en de lange termijn gezondheid van de bewoners kan ik ook niets over zeggen.

Open pur is voor constructievloeren die vocht kwijtmoeten en/of moeten ademen. Jouw beton kan in principe gewoon vanalles op.

Betonvloer leent zich perfect voor PIR/EPS/XPS vanwege de strakke afmetingen. Ik weet niet of je een kanaalplaten, broodjesvloer of iets anders hebt?

Je hebt meer informatie nodig om de offertes en opties te beoordelen:

Wat is je doel: comfort, besparen, klimaatimpact verlagen, eventueel vloerverwarming aanleggen, etc etc
Hoe hoog is je kruipruimte?
Wat zijn de afmetingen van je kruipluik en hoe diep/schuin/hoog/breed kun je steken?
Waar zitten de ventilatieschachten?
Waar zit je leidingwerk, boven, verwekt in, vlak onder, ruim onder de constructievloer?
Is er binnenkort onderhoud/installatiewerk in de kruipruimte?
Wat is je doelprijs per m2?
Wat wil/kun je zelf doen?
Eventueel hier een foto posten kan helpen.

Bij mij zit het kruipluik in de meterkast tegen de tussenmuur naar de buren. Ik kan dus geen hard plaatwerk naar beneden draaien met courante maten. Zaag ik 60x120 door de lengte kan ik 30x120 wel naar beneden krijgen maar heb ik dubbel zoveel handelingen en moet ik alle randen aftapen. Daarom kies ik voor steen- of glaswol.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-01 19:41
Hallo iedereen,

Wij zijn zelf ook aan het kijken voor vloer/kruipruimte isolatie in ons huis van 1980. We hebben een kruipruimte met ongeveer 40cm ruimte,waar op dit moment water in staat.

Nu heb ik drie bedrijven gevraagd voor drie soorten isolatie. De eerste een installateur van tonzon zei dat tonzon geen optie was in deze ruimte. De installateur van icynene en PUR zei dat we het beste icynene konden nemen, met daarbij een extra isolatierooster. De laatste installateur gaf voorkeur aan eps bolletjes en dan de ventilatie roosters dichtmaken. Dit om dat je dan een strook stilstaand lucht krijgt.

Nu snap ik dat elk bedrijf voor eigen parochie spreekt, maar vraag mij nu zelf af wat het beste zou zijn voor ons. Zou iemand mij kunnen uitleggen welke installeur nou het meeste logische taal spreekt?

• GudZ
0xygen500 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:25:
Hallo iedereen,

Wij zijn zelf ook aan het kijken voor vloer/kruipruimte isolatie in ons huis van 1980. We hebben een kruipruimte met ongeveer 40cm ruimte,waar op dit moment water in staat.

Nu heb ik drie bedrijven gevraagd voor drie soorten isolatie. De eerste een installateur van tonzon zei dat tonzon geen optie was in deze ruimte. De installateur van icynene en PUR zei dat we het beste icynene konden nemen, met daarbij een extra isolatierooster. De laatste installateur gaf voorkeur aan eps bolletjes en dan de ventilatie roosters dichtmaken. Dit om dat je dan een strook stilstaand lucht krijgt.

Nu snap ik dat elk bedrijf voor eigen parochie spreekt, maar vraag mij nu zelf af wat het beste zou zijn voor ons. Zou iemand mij kunnen uitleggen welke installeur nou het meeste logische taal spreekt?
Ik kan hier niets zinnigs over schrijven zonder volgende:
Bouwjaar en type huis
Aantal m2
Bodemwater, structureel of winter/bij buien
Materiaal vloer
Opbouw vloer en wat voor constructie
Al bestaande isolatie aanwezig?
Doel van isoleren
Doelprijs en voorkeuren
Wil je eea zelf doen?
Is er ander onderhoud/installatiewerk gepland
Leidingen, afvoeren, hemelwater wat voor moeklikheden kan zorgen?
Eventueel foto

• 0xygen500
GudZ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:27:
[...]

Ik kan hier niets zinnigs over schrijven zonder volgende:
Bouwjaar en type huis:1980/schakelwoning
Aantal m2: 55m2
Bodemwater, structureel of winter/bij buien: dit weet ik niet. Zit nu op sommige plekken water. Niet de gehele bodem.wonen er net een jaar. In zomer niet gekeken naar kruipruimte.
Materiaal vloer:beton
Opbouw vloer en wat voor constructie:broodjes vloer.
Al bestaande isolatie aanwezig?kleine laag piepschuim van tijdens de bouw
Doel van isoleren: energierekening omlaag/eventueel comfort wat er bij komt kijken.
Doelprijs en voorkeuren:niet echt bepalend. Liever iets duurder en goed dan goedkoop en spijt
Wil je eea zelf doen? : liever niet
Is er ander onderhoud/installatiewerk gepland: waterontharder. Deze komt sws voor evtuelw isolatie.
Leidingen, afvoeren, hemelwater wat voor moeklikheden kan zorgen? Niet enorm veel zo ver ik kan zien.
Eventueel foto: op dit moment niet voor handen. Van de week eens foto's maken onder de kruipruimte.

• route99

route99

@0xygen500 Begin alvast met de combi dampdichte folie + er onder bubbletjes folie om alles drijven te houden mocht er water onder komen. er is heel veel over geschreven hier, dus lees dat eerst maar.

Begin nu al om de relatieve luchtvochtigheid geregeld (1 of 2x week) te blijven meten, dan weet je hoe acties als hierbovn voro een effect hebben.
En: Je kunt zien of er niet alleen water van onderen maar ook van andere plekken (nog steeds) gaat lekken.
Anders moet je dat allemaal eerst gaan herstellen voor je gaat isoleren.....

Pas als je dat helemaal onder controleren hebt mag je imho pas gaan isoleren.
En wat er dan in komt hangt af of je alles onder controle hebt en de lucht niet te vochtig is.
Als je nl gaat isoleren dan gaat de kruipruimte-T nog verder omlaag ... nog meer kans op vochtneerslag en als je de zaak niet in orde hebt (een lucht dichte BG-vloer bijvoorbeeld) kan vocht in je huis komen... er kan schimmel etc.... komen...

Een voordeel: Dit kun je allermaal zelf doe t.o.v. de rest isoleren is het sportgoedkoop dus doen...

Bedrijven die dit onzin vinden zijn alleen maar op het snelle geld uit....

De kruipruimte vol met parels gooien en dan ook nog de ventilatie dicht maken?
De ventilatie is oa om vocht af te komen en niemand gaat je garantie geven dat het vocht een andere bron heeft dan het zand..... en het Radon gas..... dat in de kruipruimte zit.... die wordt ook niet afgevoerd... fijn als je BG vloer niet helemaal dicht is... komt dat je huis in , tis verdacht kankerverwekkend....

En die laag EPS parels...... geef je het rioleringsbedrijf zwemles daarin.... de meeste mensen hebbe daar nl rioleringsbuizen lopen en stel er moet iemand daarvoor aan de slag???
O.. je kunt het uitlaten zuigen, kost 800-1000 euro... en inde toekomst vast meer..

Plaats isolatie die je kunt verwijderen, zoals PUR/PIR of EPS platen en die kun je na een rioleringsklus zo weer terugplaatsen. Vast prikken of schroeven op een rachels heeft de voorkeur, vastlijmen of vastPURren dan beschadig je de platen bij zo'n rioleringsklus .

Succes.

• GudZ
Top dit is bruikbare informatie.

De meesten in dit forum met een broodjesvloer lijmen met PU schuimlijm PIR of EPS platen op de originele isolatie of lijmen eerst een rachelwerk en monteren daarop. Gezien jouw werkhoogte denk je aan PIR 8-10cm.

Broodjesvloer is meestal rechttoe rechtaan maar wel met relief, de broodjes zitten hoger dan de betonnen liggers. Sommigen laten luchtkamers zitten. Anderen vullen die nog op, de één met wol de ander met stroken hard isolatiemateriaal.

Je ventilatieroosters laten dichtmaken en parels storten is de grootste onzin die ik heb gehoord. Diegene kun je wat mij betreft gelijk afschrijven.

Eerst bubbelfolie en bodemfolie tot de juiste hoogte monteren (tip: nu de hoogte van het water aftekenen!).

Anders heb je straks de druppels aan je vloer hangen, als dat nog niet het geval is. Je wilt eerst de vochtigheid verlagen, lekkages etc uitsluiten en daarna pas isoleren.

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik volg dit draadje al een poos en heb het al een keer doorgespit. Maar toch: zouden jullie even willen helpen met mijn huiswerk? Ik zit in de volgende situatie:

- Drive-in woning uit 1970, woonverdieping is de middenverdieping, vloerverwarming niet nodig;
- Betonnen broodjesvloer;
- Hoge grondwaterstand, zand was altijd nat, maar geen plassen of erger. Dit is inmiddels verholpen, zie onder.
- Hoogte kruipruimte gemiddeld 55 centimeter;
- Geen ventilatie!
- Enkele draden en leidingen tegen onderkant vloer. Valt omheen te werken
- In november bodemfolie gelegd. Afgelopen weekend kruipruimte gecontroleerd. Deze is droog, zelfs na 90 mm regen in twee weken. Ook gecontroleerd op condensatie onderkant vloer. Kon ik niet vinden..

Ik weet dat ik de volgorde niet volgens het boekie doe, maar sinds ik de folie heb gelegd, is de luchtkwaliteit in huis merkbaar beter en stoken we al minder. De volgende stap is ventilatie aanbrengen. Daar heb ik wel ideetjes over, maar daar ga ik jullie niet over lastig vallen.

Waar ik mee zit: ik heb voorzover ik op mijn netvlies heb een voorkeur voor PIR-platen of steen/glaswol. Ik ga voor een RD waarde van 3.5, omdat ik her en der lees dat dat min of meer de standaard is voor niet-verwarmde vloeren. Ik geloof niet dat ik PIR-platen door mijn mangat ga krijgen vanwege broddelwerk van de bouwvakkers 50 jaar geleden. Het gat is niet de volledige 60 cm breed en er loopt langs de rand ook nog een leiding op een dusdanige manier dat ik weinig bewegingsruimte heb. :(

Ik begrijp dat steenwol wat flexibeler is, maar het vastzetten lijkt me nogal lastig tegen beton. Als ik 12 centimeter steenwol tegen mijn vloer wil hebben, moet ik ofwel plakpennen hebben, ofwel een rachelwerk (?) timmeren. Plakpennen kan ik niet vinden met voldoende lengte. Ik denk dat ik 14 centimeter nodig heb voor 12 centimeter isolatie, maar ik hoor graag de mening van mensen met meer ervaring en verstand. Eerlijk gezegd niet ik niet te wachten op het timmeren van een heel lattenwerk met mijn twee linkerhanden.

Zijn er nog verdere opties?

Entropy isn't what it used to be

• 0xygen500
@route99 @GudZ thanks voor de antwoorden. Kan ik weer verder mee 👍

• GudZ
der_joachim schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:35:
Ik volg dit draadje al een poos en heb het al een keer doorgespit. Maar toch: zouden jullie even willen helpen met mijn huiswerk? Ik zit in de volgende situatie:

- Drive-in woning uit 1970, woonverdieping is de middenverdieping, vloerverwarming niet nodig;
- Betonnen broodjesvloer;
- Hoge grondwaterstand, zand was altijd nat, maar geen plassen of erger. Dit is inmiddels verholpen, zie onder.
- Hoogte kruipruimte gemiddeld 55 centimeter;
- Geen ventilatie!
- Enkele draden en leidingen tegen onderkant vloer. Valt omheen te werken
- In november bodemfolie gelegd. Afgelopen weekend kruipruimte gecontroleerd. Deze is droog, zelfs na 90 mm regen in twee weken. Ook gecontroleerd op condensatie onderkant vloer. Kon ik niet vinden..

Ik weet dat ik de volgorde niet volgens het boekie doe, maar sinds ik de folie heb gelegd, is de luchtkwaliteit in huis merkbaar beter en stoken we al minder. De volgende stap is ventilatie aanbrengen. Daar heb ik wel ideetjes over, maar daar ga ik jullie niet over lastig vallen.

Waar ik mee zit: ik heb voorzover ik op mijn netvlies heb een voorkeur voor PIR-platen of steen/glaswol. Ik ga voor een RD waarde van 3.5, omdat ik her en der lees dat dat min of meer de standaard is voor niet-verwarmde vloeren. Ik geloof niet dat ik PIR-platen door mijn mangat ga krijgen vanwege broddelwerk van de bouwvakkers 50 jaar geleden. Het gat is niet de volledige 60 cm breed en er loopt langs de rand ook nog een leiding op een dusdanige manier dat ik weinig bewegingsruimte heb. :(

Ik begrijp dat steenwol wat flexibeler is, maar het vastzetten lijkt me nogal lastig tegen beton. Als ik 12 centimeter steenwol tegen mijn vloer wil hebben, moet ik ofwel plakpennen hebben, ofwel een rachelwerk (?) timmeren. Plakpennen kan ik niet vinden met voldoende lengte. Ik denk dat ik 14 centimeter nodig heb voor 12 centimeter isolatie, maar ik hoor graag de mening van mensen met meer ervaring en verstand. Eerlijk gezegd niet ik niet te wachten op het timmeren van een heel lattenwerk met mijn twee linkerhanden.

Zijn er nog verdere opties?
Goed werk. Je kunt eventueel nog de luchtvochtigheid meten om zeker te weten dat je de goede richting op zit. 2x2 Ventilatieschachten laten aanleggen.

Plakpennen heb ik ook al in huis er is een winkel die ze verkoopt. Binnen drie werkdagen geleverd. Ik ga de plakpennen met kit vastzetten. (ook al haat ik kit en prefereer ik schroeven maar wil niet in de nehobo vloer boren,

Doe gelijk Rd 5 als je toch naar beneden gaat. Eventueel kun je de steenwol ook tegen de onderkant lijmen met isolatielijm.

• der_joachim
  • Nu online
GudZ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:14:
[...]
Plakpennen heb ik ook al in huis er is een winkel die ze verkoopt. Binnen drie werkdagen geleverd. Ik ga de plakpennen met kit vastzetten. (ook al haat ik kit en prefereer ik schroeven maar wil niet in de nehobo vloer boren,
Thanks! Die webshop kende ik nog niet. Zitten daar de rosetten ook bij? Op het fotootje zie ik ze wel, maar ik double check het even. Ik ga uit van vier pennen per plaat van 120 bij 60. Is dat realistisch?
Doe gelijk Rd 5 als je toch naar beneden gaat. Eventueel kun je de steenwol ook tegen de onderkant lijmen met isolatielijm.
Ik heb met die gedachte gespeeld. Voor vloerverwarming zou dit toegevoegde waarde hebben, maar dat is niet aan de orde, omdat we niet op de benedenverdieping wonen. Bovendien wordt het wel heel krap als ik er ooit nog in moet.

• GudZ
der_joachim schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:33:
[...]

Thanks! Die webshop kende ik nog niet. Zitten daar de rosetten ook bij? Op het fotootje zie ik ze wel, maar ik double check het even. Ik ga uit van vier pennen per plaat van 120 bij 60. Is dat realistisch?

[...]

Ik heb met die gedachte gespeeld. Voor vloerverwarming zou dit toegevoegde waarde hebben, maar dat is niet aan de orde, omdat we niet op de benedenverdieping wonen. Bovendien wordt het wel heel krap als ik er ooit nog in moet.
5 pennen per plaat en nog wat extra voor hoekjes/buizen en het fijne werk.
Voordat je bestelt sowieso even kijken of er toch geen hard plaatwerk doorpast. Anders denk je straks, had ik maar... 8)7

Van die 5cm minder kruipruimte merk jij jarenlang niets, alleen een enkele keer bij onderhoud of inspectie. 3,5 Rd vs 5 Rd heb je iedere dag weer profijt van.

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:36
GudZ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:39:
[...]

5 pennen per plaat en nog wat extra voor hoekjes/buizen en het fijne werk.
Voordat je bestelt sowieso even kijken of er toch geen hard plaatwerk doorpast. Anders denk je straks, had ik maar... 8)7

Van die 5cm minder kruipruimte merk jij jarenlang niets, alleen een enkele keer bij onderhoud of inspectie. 3,5 Rd vs 5 Rd heb je iedere dag weer profijt van.
Zijn die pinnen ook te gebruiken door ze te kitten aan het plafond met Pir platen ?
Lijkt mij ideaal ipv boren of alles permament te verlijmen.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:48
der_joachim schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:33:
[...]
Als je niet op de benedenverdieping woont, waarom zou je die dan willen isoleren? Kan je dan niet beter het "plafond" van de benedenverdieping isoleren? En de benedenverdieping buiten je isolatie schil houden?

• der_joachim
  • Nu online
duvekot schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Als je niet op de benedenverdieping woont, waarom zou je die dan willen isoleren? Kan je dan niet beter het "plafond" van de benedenverdieping isoleren? En de benedenverdieping buiten je isolatie schil houden?
De layout van ons huis is zodanig dat de kou die door de voordeur en vloer trekt, helemaal naar boven gaat. De gang en overlopen zijn één grote ruimte en er kan ook niet echt een deur tussen. In de winter is dat een nadeel. Bovendien heb ik thuis ook een kantoor op de benedenverdieping en heb ik een garage-mancave-hobbyruimte.

• GudZ
Phyt_ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Zijn die pinnen ook te gebruiken door ze te kitten aan het plafond met Pir platen ?
Lijkt mij ideaal ipv boren of alles permament te verlijmen.
Ik betwijfel of je daarmee die platen strak tegen elkaar aan krijgt om ze dicht te tapen. Dat wordt dan dichtpurren. Maar dat is mijn inschatting, misschien is er meer bekend. Ik ga het met wol gebruiken en post volgende maand m'n bevindingen.

• dof
'k Zie hier diverse gelijksoortige vragen en om even algemeen m'n duit in het zakje te doen (na ervaring bevestigen van 120 PIR platen van 14 cm dik etc, zie m'n bijdrages en foto's hiervoor):

- Maak kruipruimte vrij van rotzooi. Liefst ook scherpe steentjes e.d. verwijderen zodat je al kruipend of crawlend niet het folie (hieronder) beschadigt.

- gebruik folie en bubbeltjes plastic op de kruipruimte vloer en sluit het aan zijkanten goed aan. Zorg voor goed en veel licht. Alleen het werken al is dan zoveel prettiger dan op een modderige of zanderige vloer. En dat spul kost maar tussen 1 en 2 € per m2, dus waar praat je over. Zie tips over PE folies in dit forum.

- Bij betonnen vloeren, met of zonder tempex, waar de PIR platen (van 120x60cm) nog enig contactvlak met het beton of tempex hebben is kitten met montagekit genoeg om het vast te houden. Je moet het dan wel even een dag stutten, want kit droogt langzaam. (ik gebruikte nog houten pennen ter bevestiging, maar dat was eigenlijk meer om de stutten meteen weer weg te halen)

- Wees niet te zuinig met de kit (ik gebruikte ongeveer een bus voor < 2 platen) en gebruik geen spuitmond, dus een lekker dikke rol op de plek waar het tegen het beton komt. De montagekit van Action, Pattex, Hornbach eigen merk, zien er verdacht gelijk uit en werken vrijwel gelijk. Prijzen tussen 2-3 €.

- kies portrait of landscape mode evt afwisselend als je daarmee meer contactvlak (voor de kit) kunt bewerkstelligen.

- Druk de platen goed aan, het beste met je voeten/knieën zodat je wat kracht kunt zetten om de kit te spreiden. En stut het dan stevig. Waar nodig moet je natuurlijk de platen op maat snijden.

- als je kruipluik niet groot genoeg is is te overwegen om de platen vooraf doormidden te snijden. Is meer werk maar wellicht een oplossing. Kijk vooraf even hoe het uitkomt tegen je vloerbalken. Snijden heeft m'n sterke voorkeur want dat geeft veel minder statische kruimels dan zagen (zoek een groot keukenmes en houdt het scherp).

- Plak de naden tussen platen met alu tape, dan is het kierdicht.

- Tussen de balken heb ik glaswol gebruikt (Knauf Naturoll 32). Werkt makkelijk en prettig, maar gebruik niet te grote stukken want dan houdt het niet goed vast. Mijn breedte tussen de balken met tempex was 35 cm, 15 cm hoog. Ik sneed het glaswol (van 270 lengte, 58 breed, 15 dik) in stukken van 37 cm x 58 cm, dan bleef het goed uit zichzelf zitten. Dus 2 cm breder (ook hier gebruikte ik houten pennen, evt zonder kan ook).

Purren, parels/schuimpjes is al heel vaak over gesproken en uitgelegd en de consensus is: niet doen.

Succes!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:09
Super veel informatie uit (bijna) alle posts te halen, dank hiervoor! Maar de grote vraag: heeft iemand het gemeten en/of gevoeld? Is het comfort wonen echt zoveel beter na een PIR-platen bevestiging? :)

Daarnaast ook nog de vraag: zit er een verschil tussen de PIR-platen? Zijn er goede of minder goede platen? (En speelt dit ook een rol qua prijs?)

• dof
Kindapaas schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 03:13:
Super veel informatie uit (bijna) alle posts te halen, dank hiervoor! Maar de grote vraag: heeft iemand het gemeten en/of gevoeld? Is het comfort wonen echt zoveel beter na een PIR-platen bevestiging? :)

Daarnaast ook nog de vraag: zit er een verschil tussen de PIR-platen? Zijn er goede of minder goede platen? (En speelt dit ook een rol qua prijs?)
Het comfort vind ik moeilijk te beoordelen. Want we stellen het (de temperatuur) in op wat we willen ervaren.

Wat ik wel constateer:

- het verschil tussen de temperatuur in de kruipruimte en de woonkamer erboven nam/neemt toe ('k heb op veel plaatsen Xiaomi temp-hygro meters, dus goed voor het inzicht).

In het plaatje (van vannacht) zie je een verschil van ongeveer 4 C, deze lijnen lagen een maand geleden dichter bij elkaar 2-3 C. Trouwens, de werkelijke ervaren temperatuur in de kamer is nu hoger door het zonnetje wat nu schijnt :).

De correlatie tussen kamertemperatuur en kruipruimte wijt ik aan de slechte isolatie van de cv buizen naar de VVW en de radiatoren. Ik denk dat als dat beter wordt (ik ga sowieso de cv leidingen flink aanpassen voor m'n aanstaande WP) dat er dan minder pieken en dalen in de kruipruimte temperatuur zullen zijn. We zullen zien.

- het verbruik van de (gas) CV voor VVW (vnl voor de woonkamer) is bij ons nu beduidend lager dan in december.

Begin december ben ik begonnen met de isolering (eerst folie etc op de grond, daarna platen tegen de vloer) en heeft me ongeveer een maand gekost. Eind december zo'n beetje klaar met het gedeelte onder de woonkamer.
In het plaatje is de grijze lijn de trend lijn, dus het verwachte gasverbruik. (maar is ook gebaseerd op het overmatige gasverbruik van de vorige bewoners, ~20 m3 per dag !).
Ik moet wel bekennen dat het zicht op de precieze cijfers ('k heb sinds eind december ook nog een DSMR-Reader P1 meter in Home Assistant draaien) ons nog wat scherper (zuiniger) houden op het gasverbruik.

Kortom, ik kan het niet 100% bewijzen/aantonen want daarvoor is het te weinig exact, maar ik vermoed wel een duidelijke bezuiniging.

Volgens mij maakt het niet zoveel uit wat voor PIR kwaliteit je gebruikt, mits een betrouwbare leverancier. Wel loont het om een offerte te vragen als je flink wat nodig hebt. Scheelde mij best wat.

• Hamza1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:16
Wij hebben de kruipruimte laten isoleren met Glaswol tegen de onderkant. Dit is tussen de houten balken geklemd. Aansluitend is er een (dampdichte)folie onder tegen de balken geniet. Volgens mij was dit niet handig vanwege de balken die nu minder kunnen ventileren. Het bedrijf zei dat het prima was zo omdat er voldoende ventilatiefilters zijn. Iemand ervaringen met glaswol in de kruipruimte in combinatie met dampdichtefolie?

• GudZ
Hamza1989 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:22:
Wij hebben de kruipruimte laten isoleren met Glaswol tegen de onderkant. Dit is tussen de houten balken geklemd. Aansluitend is er een (dampdichte)folie onder tegen de balken geniet. Volgens mij was dit niet handig vanwege de balken die nu minder kunnen ventileren. Het bedrijf zei dat het prima was zo omdat er voldoende ventilatiefilters zijn. Iemand ervaringen met glaswol in de kruipruimte in combinatie met dampdichtefolie?
Wat bedoel je met ventilatie filters?
En weet je zeker of die folie dampdicht is? Of is deze dampremmend/dampopen? Lijkt allemaal op elkaar maar zit in de functie een verschil.
Afhankelijk van de situatie is voor een houten vloer dampremmend of dampopen de juiste keuze. Ga dat even na.

Als de vloer naar boven genoeg kan ademen is dampdicht niet per se een probleem. Maar vanuit de woonruimte komt normaal zeer veel vocht dus je vloer ademt daarin mee en ventileert niet op de kruipruimte als het een dampdichte folie is. Droogwaaien doet het niet.

Meestal liggen de balken in de funderingsmuur gemetseld en kunnen daar contact maken met optrekkend vocht. Als daarvan sprake is (vooral oudere woningen).

Als de houten vloer nu van twee kanten dampdicht is en er zat/kan enigzins vocht in heb je perfecte omstandigheden gecreëerd voor rot. Zwam zal niet zo'n vaart lopen.

• Hamza1989
Het ziet er zo uit nu! Het is - heb het even opgezocht - dampremmende PE folie. Deze is dus tegen de onderkant van de houten balken bevestigd, met daarboven dus glaswol!

• johanPo
Hamza1989 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:01:
Het ziet er zo uit nu! Het is - heb het even opgezocht - dampremmende PE folie. Deze is dus tegen de onderkant van de houten balken bevestigd, met daarboven dus glaswol! [Afbeelding]
Als je vloerbedekking in de verdieping erboven dampopen is: geen probleem. Heb je bv pvc of laminaat dan moet de onderkant (jouw foto) dampopen zijn aangezien bij lagere temperaturen de aanwezige damp in je glaswol of hout kan condenseren, waarna dit vocht opgesloten zit.

Geen idee hoe die ventilatie filters werken, zie deze ook niet duidelijk terug op de foto.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:55
Dampdichte folie onder een houten vloer is een nogo. Jij hebt misschien een mooie houten vloer die dampopen is maar wat als je die gaat schilderen of pvc erover plakt?
Dus eronder altijd dampopen houden. Dus bedrijf mag terugkomen of je pakt zelf een naald en prikt overal gaatjes

diskeltische lurker

• Mr_Kite

Mr_Kite

Volgens mij heeft het bedrijf dit geisoleerd zoals je een dak zou isoleren (met een folie aan de onderkant van de isolatie = binnenkant van je huis bij het dak, maar bij de kruipruimte dus juist de buitenkant). Je kunt het zo zien: alle onderdelen van de buitenschil van je woning, dwz, daar waar je warmte verliest, zijn per definitie kouder dan de lucht in het huis zelf (anders zou je er immers geen warmte verliezen). Als lucht afkoelt kan het minder vocht vast houden en gaat het condenseren. Wanneer je aan de warme kant een dampremmende folie hebt, zorgt dat ervoor dat er in de isolatie/constructie zelf geen condens kan ontstaan (het vocht kan dat folie niet passeren). Bij jou is het omgekeerd: de lucht uit je woning kan condenseren op je vloer en kan vervolgens niet weg omdat er een dampdichte folie zit...

Ik heb even een snelle opzet in ubakus gemaakt, en dan zie je inderdaad een vochtprobleem ten plaatse van het folie (afhankelijk van binnentemperatuur en -luchtvochtigheid):

Zou je het folie BOVEN de isolatie hebben gedaan (net zoals je dat dus bij een dak zou doen, maar dan naar beneden toe), dan heb je dat probleem niet:

Toch is dit niet het hele verhaal: als je vloer aan de bovenkant dampdicht is gemaakt, en het optrekkende vocht verwaarloosbaar is (@GudZ, weet jij welke parameters daarbij meespelen?), dan hoeft er niet per se een probleem te zijn. Toch denk ik dat zonder folie beter is dan met folie (en gaatjes prikken lijkt mij persoonlijk geen zinvolle actie)

[Voor 8% gewijzigd door Mr_Kite op 22-01-2023 16:17]

• GudZ
Mr_Kite schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Volgens mij heeft het bedrijf dit geisoleerd zoals je een dak zou isoleren (met een folie aan de onderkant van de isolatie = binnenkant van je huis bij het dak, maar bij de kruipruimte dus juist de buitenkant). Je kunt het zo zien: alle onderdelen van de buitenschil van je woning, dwz, daar waar je warmte verliest, zijn per definitie kouder dan de lucht in het huis zelf (anders zou je er immers geen warmte verliezen). Als lucht afkoelt kan het minder vocht vast houden en gaat het condenseren. Wanneer je aan de warme kant een dampremmende folie hebt, zorgt dat ervoor dat er in de isolatie/constructie zelf geen condens kan ontstaan (het vocht kan dat folie niet passeren). Bij jou is het omgekeerd: de lucht uit je woning kan condenseren op je vloer en kan vervolgens niet weg omdat er een dampdichte folie zit...

Ik heb even een snelle opzet in ubakus gemaakt, en dan zie je inderdaad een vochtprobleem ten plaatse van het folie (afhankelijk van binnentemperatuur en -luchtvochtigheid):

Zou je het folie BOVEN de isolatie hebben gedaan (net zoals je dat dus bij een dak zou doen, maar dan naar beneden toe), dan heb je dat probleem niet:

Toch is dit niet het hele verhaal: als je vloer aan de bovenkant dampdicht is gemaakt, en het optrekkende vocht verwaarloosbaar is (@GudZ, weet jij welke parameters daarbij meespelen?), dan hoeft er niet per se een probleem te zijn. Toch denk ik dat zonder folie beter is dan met folie (en gaatjes prikken lijkt mij persoonlijk geen zinvolle actie)
Gaatjes prikken werkt inderdaad niet. De juiste folie kost een peulenschil en hangt er binnen een halve dag.

De uitleg en simulatie van @Mr_Kite klopt volledig. Warme lucht met vocht uit de woonruimte trekt door een dampopen afwerkvloer naar de constructievloer en wordt geleidelijk kouder. Bij het kouder worden kan het minder vocht vasthouden en dan condenseert er vocht. Hoeveel dat is kan ik niet zeggen maar vocht zoekt het laagste punt en dat is beneden de balk op de folie.

De lucht in de steenwolisolatie staat stil (dat is het doel van die wol) dus boven die folie tussen de balken is er geen sprake ventilatie.

Je moet nagaan of je vloerafwerking dampopen is of niet. Is deze dicht komt het wel goed zoals @Mr_Kite noemt. Zo niet kan er vocht uit de woonruimte naar je houten constructievloer en balken wat niet meer weg kan.

Er is eigenlijk altijd vocht in de funderingsmuur. Dat kan optrekkend zijn maar ook inregenen of condens zijn uit de spouwmuur. Daarom leggen ze tegenwoordig een kimlaag aan met waterwerende laag (glasvezel/EPDM/dakleer). Vocht uit de spouw vloeit daarmee af naar de buitenmuur en vocht van beneden kan niet optrekken. Ik weet niet hoe dat er bij jou uitziet maar bij mijn jaren 50 appartement kan vocht uit de kruipruimte zo bij de muur optrekken. Ventilatie en een juiste afwatering en infiltratie rondom de woning zijn sleutelwoorden om dit te voorkomen.

Hoe optrekkend vocht jouw balklaag kan teisteren, dat hangt dat van veel zaken af. In ieder geval beperkt het probleem zich dan tot de balkkoppen.

Liggen die balken ingemetseld en zo ja, hebben ze de koppen ingesmeerd met menie, en hoelang terug? Wat was de staat van de balken voordat er werd geisoleerd?

De balken kunnen ook in muurankers/ kunstof/metalen balkkoppen liggen dan is er veel minder contact met de mortel en zal het zo'n vaart niet lopen.

Over en sluiten.

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:22
Graag zou ik advies willen inwinnen hier.
Situatie: 100 jaar oude woning met nog de originele houten balkenvloer met een zeer slecht bereikbare kruipruimte (te laag, zelfs vol laten spuiten met parels ging niet lukken)
We zijn erachter dat er talloze problemen zijn ontstaan de afgelopen tijd. Houtworm, vocht, waarschijnlijk ook een hoop schimmel (de balken waar ik bij kan zijn zompig en beginnen te rotten)

Het zeer natte weer van anderhalve week geleden heeft er tevens voor gezorgd dat ook de elektra in de kruipruimte middels de aardlekschakelaar er uit klapt en aan vervanging/verbetering toe is (er hangen verdeeldozen tegen de wand in de kruipruimte die volgens mij volgelopen zijn met condenswater)

Er ligt veel zooi in de kruipruimte, (loze) oude leidingen (water en gas), relatief nieuwe (ik denk 20 jaar) oude verwarmingsbuizen, veel (soms afgeknipte) elektra, een aantal muurtjes die deels zijn afgebroken etc.

Ik denk dat ik eigenlijk niet in dit topic thuis hoor en de kruipruimte op ga geven, de hele vloer eruit ga halen en vol ga laten pompen met schuimbeton maar misschien is er iemand in dit topic die mij op andere gedachte kan brengen voor ik dit toch wel prijzige (hoeft geen probleem te zijn, maar het blijft zonde) en arbeidsintensieve klus ga aannemen...

De elektraproblemen heb ik overigens inmiddels kunnen bypassen door alle (lichte apparatuur) in de woonkamer middels daisy chainen van stroom te voorzien

Mijn Flickr; Sony A7iii

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dit klink inderdaad als een groter bouwkundig project.
Betonvloer storten op een drukvaste isolatielaag en vloerverwarming in een dekvloer lijkt mij een verstandige oplossing die wellicht in aanmerking komt voor subsidie.

[Voor 0% gewijzigd door DopdeDouwer op 23-01-2023 16:46. Reden: Autocorrect hersteld :p]

• LED-Maniak
  • Laatst online: 00:10

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

ikmattie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:40:
Ik denk dat ik eigenlijk niet in dit topic thuis hoor en de kruipruimte op ga geven en de hele vloer eruit ga halen en vol ga laten pompen met schuimbeton maar misschien is er iemand in dit topic is die mij op andere gedachte kan brengen voor ik dit toch wel prijzige (hoeft geen probleem te zijn, maar het blijft zonde) en arbeidsintensieve klus ga aannemen...
Vloer op zand met EPS platen en daarop beton met vloerverwarming. Zo heb ik het gedaan.

70% van de werkzaamheden kon ik zelf(puin ruimen, afgraven, platen leggen, bouwstaal matten leggen). Daarna alleen laten storten en vlinderen. Storten+materialen heeft mij in totaal zo'n 5000 euro gekost. Isolatiewaarde is beter en totale vloer is lichter geworden dan schuimbeton.

[Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 23-01-2023 12:21]

Appeltaart is lekker!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38
Ik denk dat ik eigenlijk niet in dit topic thuis hoor en de kruipruimte op ga geven en de hele vloer eruit ga halen en vol ga laten pompen met schuimbeton maar misschien is er iemand in dit topic is die mij op andere gedachte kan brengen voor ik dit toch wel prijzige (hoeft geen probleem te zijn, maar het blijft zonde) en arbeidsintensieve klus ga aannemen...
Andere alternatief is een droge renovatievloer met lichte geïsoleerde vloerelementen of broodjes met liggertjes, al dan niet met een laagje beton erop. In de eerste categorie heb je Compofloor en Havebo en in de tweede VBI, Duofor en Havebo. Het kan een keuze zijn om dat te overwegen boven schuimbeton maar dat is nog wat duurder en ook een hele operatie (wel wat eerder droog dus).

• Mr_Kite

Mr_Kite

DopdeDouwer schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:13:
Betonvloer storten op een drukvaten isolatielaag
Ik vroeg mij even af of dit een bepaald soort DIY oplossing was, met drukvaten isolatie... Maar toen realiseerde ik mij dat je waarschijnlijk een drukvaste isolatielaag bedoelt en autocorrect ermee aan de haal is gegaan :X

• GudZ
Graag zou ik advies willen inwinnen hier.
Situatie: 100 jaar oude woning met nog de originele houten balkenvloer met een zeer slecht bereikbare kruipruimte (te laag, zelfs vol laten spuiten met parels ging niet lukken)
We zijn erachter dat er talloze problemen zijn ontstaan de afgelopen tijd. Houtworm, vocht, waarschijnlijk ook een hoop schimmel (de balken waar ik bij kan zijn zompig en beginnen te rotten)

Het zeer natte weer van anderhalve week geleden heeft er tevens voor gezorgd dat ook de elektra in de kruipruimte middels de aardlekschakelaar er uit klapt en aan vervanging/verbetering toe is (er hangen verdeeldozen tegen de wand in de kruipruimte die volgens mij volgelopen zijn met condenswater)

Er ligt veel zooi in de kruipruimte, (loze) oude leidingen (water en gas), relatief nieuwe (ik denk 20 jaar) oude verwarmingsbuizen, veel (soms afgeknipte) elektra, een aantal muurtjes die deels zijn afgebroken etc.

Ik denk dat ik eigenlijk niet in dit topic thuis hoor en de kruipruimte op ga geven, de hele vloer eruit ga halen en vol ga laten pompen met schuimbeton maar misschien is er iemand in dit topic die mij op andere gedachte kan brengen voor ik dit toch wel prijzige (hoeft geen probleem te zijn, maar het blijft zonde) en arbeidsintensieve klus ga aannemen...

De elektraproblemen heb ik overigens inmiddels kunnen bypassen door alle (lichte apparatuur) in de woonkamer middels daisy chainen van stroom te voorzien
Zwam + rot betekent slopen, opruimen en een nieuwe vloer plaatsen. Die lasdoos in de kruipruimte is waarschijnlijk niet geïsoleerd met hars.

De adviezen hierboven zijn enkele van de vele goede opties. Of je een kruipruimte wilt/moet houden of niet speelt een belangrijke rol. Je hele electra en riolering moet bij de meeste opties op de schop, maar de manier waarop is weer afhankelijk van de keuze.

Ik zou een eigen topic aanmaken en in een paar algemene topics hiernaar verwijzen. Dit is te groot en specifiek. Tekeningen/schetsen, afmetingen, wensen, budget, etc allemaal noemen des te gerichter kan je advies krijgen.

Tips: Veel kun je zelf doen zoals slopen en puinruimen. Ook isolatie, folie en draadstaal kun je zelf leggen. Vloerverwarming aanleggen met minimaal 16mm en je aanvoerleidingen van de CV naar 28/32mm ben je gelijk WP ready.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02
ja leg er een dampdichte vloerafwerking op en je zakt na een aantal jaar door je vloer. in basis nooit een dampdichte afwerking aan de koude kant van hout als het niet echt noodzakelijk is zoals bij een platdak. en dan gebruik je binnen een klimaat folie. maar omdat je vloerwafwerking behoorlijk dampdicht kan zijn is het onder een houten vloer een heel erg slecht idee. vocht wat er in komt (om welke reden dan ook) komt er nooit meer uit en zal uiteindelijk de vloer en/of balken doen laten rotten.

• Hamza1989
Dus eigenlijk kan ik onder de balken waar het glaswol nu zit damopen folie plaatsen? Of zouden jullie een folie helemaal achterwegen laten? Toen de isolatie werd geplaatst waren de balken keurig droog en in prima staat! Er ligt inderdaad pvc vloer.
Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee