Tijd om hier ook eens iets te plaatsen! Ik heb in december de tijd genomen om
alle posts te lezen sinds de topic start. Per dag twee pagina's a 1000 posts. Erg informatief en bewondering voor o.a. sommigen die hier al heel lang posten

. Wat wel erg jammer is dat veel foto's ondertussen verdwenen zijn

.
Uiteraard lees ik het ook met een reden, aangezien ik ook eigenlijk de kruipruimte extra wil isoleren. Met deze eerste post wil ik alvast wat observaties rapporteren

.
Dit rijtjeshuis uit 1992 heeft al 2.5RD (9.5 cm EPS) vanuit het bouwbesluit. Maar ondertussen zit er een warmtepomp in (en zijn we gasloos) en dan moeten we toch zorgen dat er zo min mogelijk warmte verdwijnt. De vloerverwarming ligt onder een marmeren vloer - en volgens buren -
direct op de betonnenvloer. Toch dan iets wat je niet snapt - dat dat nog gebeurde in 1992.
Ondertussen ook het een en ander geleerd over de vloer via dit topic. Het is een kanaalplaatvloer. Bij de complete platen zitten er aan beide kanten een stuk steenwol gedrukt, maar bij ingekorte platen niet, zoals te zien op een van de foto's.
De kruipruimte is ca. 58cm hoog en zeg 8 x 8m. Ik log al bijna een jaar de temperatuur in de kruipruimte (5x DS18B20 en 1x SHT31 sensor via Arduino Pro Mini en
MySensors). En sinds twee weken ook een sensor op de vloer (zwart). Je ziet hoe de vloerverwarming ook de temperatuur van de rest beinvloed. Een sensor zit een centimeter tussen het piepschuim, de rest hangt halverwege of ligt op de grond. Een is (duidelijk) verplaatst tijdens het plastic leggen. Overigens werken de sensoren ook iets minder goed sinds die werkzaamheden (zag ook dat de batterij houder terminals wat verroest waren..)
Dus, de eerste taak was eens om wat op te ruimen en nieuw plastic te leggen (er lag al deels). Na het inlezen, en bekijken van vele links heb ik de 6mx25m '200 my' (200 micron) rol besteld op:
https://www.profipack.nl/...ansparant-600cm-25m-200my. Prijzen die in dit topic stonden waren vaak al behoorlijk stukje lager, zelfs al een jaar geleden. Deze was 90 euro. Denk bij het plaatsen van het plastic even goed na hoe je het in de kruipruimte krijgt en hoe je het gaat ontvouwen.
Ik had een denkfout gemaakt bij het eerste stuk, en het is dan toch wel onhandig om een stuk plastic van 8m over de hele lengte uit te vouwen. Neem ook wat marge in de lengte, ik zit uiteindelijk net aan de krappe kant terwijl ik er toch al een meter bij gerekend had.
Resultaat qua luchtvochtigheid is wel snel te zien. Echter schrok ik net een klein beetje om voor het eerst wat grondwater in de kruipruimte te zien staan - nu heeft het veel geregend de laatste dagen... maar niet helemaal prettige gedachte.
Korte video ter illustratie 
. Dit vraagt ook nog even om onderzoek of het wellicht niet uit een regenpijp komt die vol zit, of los gekomen is (hoe check je dat!?).
Vervolgens kon ik eindelijk eens schoon onder het huis rond kijken en ook wat met de FLIR rondkijken. Interessante is dat bij het maken van de foto's de schaal niet goedo p de afbeelding komt, en het bereik dus niet klopt in de afbeelding (de getallen/kleuren lijken omgekeerd). Toch redelijk inzichtelijk hoeveel warmte naar buiten straalt door gaten en kieren. Hoeveel dit uiteindelijk nou echt is (in kWh/jaar) blijft uiteraard nog de vraag - maar goed.

Verder zie je ook hoe op de funderings muur voor- en achter er veel vocht zit.
Ik gebruik de oude gasleiding (voor een haard) als referentie die op het meest ondiepe punt zit, daarmee heb ik bepaald dat de hoogte van het isolatiemateriaal wat ik wil halen (PIR) maximaal 8 (3.63 RD) of 9 (4.09 RD) cm gaat worden. Dan is er nog op het laagste punt nog 50cm over, op de rest misschien nog 55cm. Zou mooi zijn om net over die 6 te komen met de RD
Hoe ik de kruipruimte in ga:
Ik heb een lamp bij de ingang staan, een
Action Baltimore lamp: als je de stekker erin steekt, eruit, en weer erin doet dan blijft deze permanent aanstaan! Vanwege wat verhalen over veiligheid (geen 230v maar 42v/accu lampen) in dit topic heb ik vervolgens nog op Amazon dit
grappige lampje gehaald die het echt uren volhoudt. Vervolgens nog een ander zaklampje mee voor de zekerheid.
En verder nog een stok tegen spinnen(web) + mondkapje (nu niet echt meer nodig moet ik zeggen) + petje tegen vallend spul + telefoon.
Volgende klus is nog het EPS schoonmaken, want er zitten overal grind/steentjes in gedrukt

. En dat grondwater in de gaten houden. En nog durven die 1200 euro aan PIR uit te geven