Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 88 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Wachten... schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:59:
Ik kreeg hier de vraag van een vriend van mij over wat te doen met het souterrain bij hem.

De druppels hangen aan de vloer (condens) en aan het kruipruimte luik.
Het souterrain is een leefruimte bij hun, maar zoals jullie begrijpen is het geen fijne leefomgeving.
Nu hebben zij een bedrijf gevraagd, en zij adviseren EPS chips in te spuiten. Mij lijkt dit alleen een drama, want als ze later de vloer nog willen isoleren, dan kun je er niet bij door de chips.
Dit klinkt eerder als een slecht geventileerde kruipruimte, waardoor de condens niet wordt afgevoerd. De volgorde zou m.i. moeten zijn:
1. Ventilatie op orde brengen.
2. Bodemfolie leggen.
3. Na droging de vloer isoleren (niet de bodem).

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-07 23:08
Baseje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:58:

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!
Mijn inzichten:
- Eerst ventileren. In principe is twee ventilatieschachten aan dezelfde zijde niet handig. Je bent niet de enige met dit probleem. Ideaal is een lichte doortocht. Misschien wordt alleen het voorste stuk geventileerd of is er helemaal geen luchtverplaatsing.
Je zou eens moeten voelen of meten of die lucht überhaupt door die nieuw aangelegde ventilatiebuis beweegt. Ter referentie: Bij mijn kruipruimte uit de jaren '50 van 70m2, gevelbreedte 8m zijn er zelfs 4 ventilatieschachten aan iedere zijde. Gemetselde vloer / houten balken erboven zijn gortdroog, zelfs met bodemvocht of na 10 dagen regen in de winter.

- Niet isoleren voordat vochtprobleem is opgelost. Afhankelijk van je isolatiesoort en montagewijze vermindert vocht de werking en creëer je hechtingproblemen;

- Puin ruimen, bodemfolie (+bubbelwrap bij grondwater) leggen en tegen fundering aan optrekken;

- Betonrot (laten) repareren. Als je dit nu aan de oppervlakte kan constateren, wie weet wat er nog meer zit! Dit wil je niet zomaar inpakken en negeren.

- Isoleren (geen PUR)

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Baseje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:58:.... Zoals te zien is op de foto's is er lichte vorm van betonrot welke extra wordt aangewakkert door het vochtgehalte. Wat zouden jullie doen? Hier PIR platen tegen aan en/of de betonrot platen eerst aanpakken met coating.
Ik zou het zo doen:
  • Onderzoeken waar al dat vocht vandaan komt
  • Betreft het lekkages dit repareren, denk aan diverse vormen van schoon of (weinig) vuil water, binnen en buiten de kruipruimte (bijv ook een lekke regenpijp, water van straat)!
  • Het zand compleet schoonmaken van puin, afval, scherpe zaken
  • Dan bodemfolie leggen op het zand en zo hoog mogelijk tegen de muur op.
  • Aantal weken wachten tot alles echt droog is.
  • Blijft het vochtig dan heb je toch niet alle oorzaken gevonden, die eerst oplossen en dan weer wachten tot alles droog is.
  • Betonrot, je schreef het al. Neem geen risico en vraag een expert wat de schade nu is en of het nu gerepareerd moet worden en wat de risico's zijn als je dat niet doet. Vraag uiteraard een offerte of aan de expert of aan een bedrijf met een goede naam in de buurt op dit gebied.
  • .....
  • En als dat dan allemaal rond is pas isoleren. Neem iig altijd verwijderbare isolatie zodat je er altijd bij kunt. Dat schreef je hieronder dan zelf ook al:
PUR spuiten was ik sowieso al niet van plan ivm de betonnenplaat welke je altijd nog zou willen/kunnen moeten zien.
(y)
Het nadeel van PIR platen als je die neemt: De naden worden vaak dicht gekit, dus moet je er een keer bij dan is het verwijderen best lastig. Snij de naad dan open... ja maar dat rkijg je nooit meer zo mooi dan als het was, gevolg je moet nog meer PUR spuiten om dan weer de nieuwe naden weer dicht te krijgen.
Tonzon kun je opzij hangen en iets met PIF folie als je het slim , dus lost te maken, ophangt ook.

Succes

Edit: Ventileren is wat @GudZ als schreef altijd een punt van aandacht en staat bij hem helemaal bovenaan. Ik zie nu pas dat er veel overlap is tussen onze feedback. Laten we het op de kracht v/d herhaling houden.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 22-12-2022 09:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fvdlans
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-06 22:59
Hallo mensen,

Even een update na een weekje rommelen in de kruipruimte. Poeh, best wel een klus hoor en best wel wat spierpijn van het tijgeren (63 jr).
Bij mijn kruipruimte passen onder de broodjes behoorlijk mooi platen van 50 cm breed en 5 cm dik. Aan de liggers zitten echter wat betongietresten die ik er gedeeltelijk af moet breken met een nijptang, voordat ik eer een voorgelijmde plaat tussen kan schuiven. Dat is wat intensief…
Vanwege het gemak om in kleine batches aan te schaffen heb ik gekozen om mijn spullen te halen bij de Hornbach. En dat is ook erg goedkoop volgens mij. Ik heb niet goedkoper gezien op isolatiewinkels.
Nu gewerkt met:
- Eps platen 1000x500x50. (EPS60). 4,52/ m2
-Soudal Soudabond easybond pu lijm in 750 ml bus
- 3m halfgelaatsmasker a2p3
Het is behoorlijk tijdsintensief, maar ik ben nu op tweederde met opvullen van de broodjes. Na het vastlijmen dicht ik de platen onderling nog af met aluminiumtape. Tussen de platen en de liggers zijn wel kieren hier en daar.
Als dat allemaal klaar is heb ik een redelijk vlakke onderzijde om weer een nieuwe laag isolatie aan te brengen. Ik denk nu aan nog een laag 5cm eps. ( is dan iig al een hele verbetering tov ongeisoleerd beton). Maar ik kan eventueel nog andere keuzes maken.

Dilemma’s voor nu:
- 2de laag met high tack of ook met soudabond aanbrengen?
- alle kieren die ik nu nog aan zijkanten heb, met gewone pur dichten? Ik heb nog geen handige manier gevonden om met een slang te werken. Is een slang van pakweg 80 cm aan je pur-pistool niet heel onhandig en blijft die dan heel lang naspuiten?
-2 lagen eps levert dan voor 9,-/m2 een Rd van 2,6 op bij de broodjes en Rd 1,3 bij de liggers. En heb dan de vloer slechts 5 cm verlaagd. Andere tips (betaalbaar, makkelijk aanbrengen, meer Rd dan eps) zijn welkom.

Nu even een weekje pauze ofzo, want vanwege regen komt het water weer omhoog en moet ik veel pompen. Voor het vervolg wacht ik op een lekker weekje droog weer..
Mochten jullie nog tips hebben, hoor ik het graag:-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kV_BDdroxA9ndg9Hho4ITBKWx8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8C4ecKiwjacJedsDeaIOJUUU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtYpprwAI-UfIKqeJv26OSXAR50=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8eksidG5aIyRBQKl9jpxtbnj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZsSPj7bE1ul08_n2BfDpYotSt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQCwgNgj9Xh9hGst6Dw64mzo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Fvdlans op 23-12-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Fvdlans schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:36:
Dilemma’s voor nu:
- 2de laag met high tack of ook met soudabond aanbrengen?
- alle kieren die ik nu nog aan zijkanten heb, met gewone pur dichten? Ik heb nog geen handige manier gevonden om met een slang te werken. Is een slang van pakweg 80 cm aan je pur-pistool niet heel onhandig en blijft die dan heel lang naspuiten?
-2 lagen eps levert dan voor 9,-/m2 een Rd van 2,6 op bij de broodjes en Rd 1,3 bij de liggers. En heb dan de vloer slechts 5 cm verlaagd. Andere tips (betaalbaar, makkelijk aanbrengen, meer Rd dan eps) zijn welkom.
Ziet er netjes uit. Ik zou deze week eens kijken wat dit al doet met je energieverbruik. Mocht je nog niet monitoren kun je snel een paar meterstanden invoeren in mindergas.nl voor een gewogen vergelijking op graaddagen.

- Kieren tussen EPS en liggers zeker weten dichten. Wil je geen toefjes schuim kun je plukken glaswol/steenwol ertussen duwen. Alle PU die je niet gebruik is meegenomen.

- Een tweede laag 5cm EPS kan. Wil je een hogere isolatiewaarde gebruik je PIR. Heb je voor 16€ per m² een Rd 2.25 erbij. Of gewoon een EPS van 10. Afhankelijk van je energiecontract en stookgedrag is isoleren zeer renderend dus beter nu wat dikker/hogere Rd.

- Ideaal de tweede laag haaks op de balkrichting zodat je de kieren overlapt. Mocht je gaan voor lijmen heb je dan op de liggers een goede hechting voor de tweede bevestiging.

- Lijmen + Lijmen? Dan is de tweede lijmverbinding deels afhankelijk van hoe goed je eerste lijmverbinding hangt. Je zou ook isolatiepluggen in het beton kunnen rammen. Kost je 4-5 boorgaten per plaat (60x120) maar dan zit het gegarandeerd op z'n plek. Je bent 63 en wilt binnenkort niet nog eens onder die vloer kruipen omdat er hier en daar een plat loshangt. Maar ik zou zeker nog andere ervaringen horen/lezen, ik ben gewoon een fan van vastschroeven en niet van lijmen.

- Kies je voor lijmen zou ik nog steeds schuim gebruiken voor de tweede laag. Dat overbrugt oneffenheden. Als je namelijk spanning creëert op een isolatieplaat, bijvoorbeeld er steekt een stuk mortel iets uit tussen twee lijmpunten gaat een dikke klont High-Tack na een tijdje gewoon een hap nemen uit bovenliggend EPS. En komt die tweede plaat naar beneden. Mijn ervaring is dat de hechting van High-Tack ook meer beïnvloedt wordt door stof.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fvdlans
GudZ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:28:
[...]

Mocht je nog niet monitoren kun je snel een paar meterstanden invoeren in mindergas.nl voor een gewogen vergelijking op graaddagen.

- Kieren tussen EPS en liggers zeker weten dichten. Wil je geen toefjes schuim kun je plukken glaswol/steenwol ertussen duwen.

-Je zou ook isolatiepluggen in het beton kunnen rammen. Kost je 4-5 boorgaten per plaat (60x120) maar dan zit het gegarandeerd op z'n plek. Je bent 63 en wilt binnenkort niet nog eens onder die vloer kruipen omdat er hier en daar een plat loshangt. Maar ik zou zeker nog andere ervaringen horen/lezen, ik ben gewoon een fan van vastschroeven en niet van lijmen.

- Kies je voor lijmen zou ik nog steeds schuim gebruiken voor de tweede laag.

Succes
Dank voor je bruikbare advies Gudz, meeste neem ik over! Even een paar dingen eruitgelicht.

Ja, die mindergas.nl kende ik niet, dat ga ik doen :*)

Ja, steenwol oid misschien ook hier en daar mogelijk. Ik probeer liefst pur inderdaad te beperken waar mogelijk.

Boren in de onderkant van die liggers durf ik toch niet zo goed. Je verzwakt de liggers dan toch en maakt mogelijk luchtcontact met het betonijzer. Ik boor dus liever niet in die liggers. Ik denk ook dat de afdichting tussen de twee lagen minder dicht is dan met pu-lijmen. Met het lijmen (driehoekslijnen leggen) maak je dan echt dichte verbindingen. En wat je later ook zegt; dat je oneffenheden beter opvult…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Fvdlans schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:38:
[...]

Ja, die mindergas.nl kende ik niet, dat ga ik doen
En van deze website ben ik weer fan. Omdat ik geen gegevens had van de tijd voor mijn isolatie heb ik telefonisch gevraagd bij mijn energie leveranciers van de afgelopen jaren of zij een exportje konden leveren van de meterstanden van mijn slimme meter. Die bieden ze niet altijd via hun portal aan, maar ze hebben die info wel. Zo had ik opeens mooi vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-07 13:00

Ozzi

??

Ok, laat ik beginnen met bekennen dat ik niet alle pagina's van dit topic heb doorgelezen :+

Ik ben mijzelf nu aan het orienteren om mijn vloer ook te isoleren. Mijn huis is een rijtjes huis uit 1982 met betonnen vloer van ca 44m2. Hierop is nu (vanaf de bouw vermoed ik) EPS aangebracht van ca 5 tot 8CM. Hierbij zitten er ruimtes van ca 28 en 38 CM tussen de betonnen 'balken'.

Ik heb iemand langs laten komen voor een advies (was via een actie via de gemeente) en de beste man vertelde mij dat het niet echt nuttig/handig was om de bestaande isolatie aan te passen / uit te breiden maar dat er beter alleen bodemisolatie toegepast kon worden van 20CM EPS parels.

Het lijkt mij dat er betere opties zijn die ik zelf voordeliger kan aanleggen dan alles simpel vol te gieten met EPS parens :P

Onder de vloer is ca een 50CM ruimte, dus ruim voldoende om onder te kruipen.
Nu ben ik zelf afgelopen week begonnen met een folie op de grond te leggen, de grond onder de vloer is bij mij namelijk altijd vochtig. Dit wil ik later nog wat verbeteren en wellicht ook nog noppenfolie neerleggen.

Nu heb ik het idee om de ruimtes tussen de balken op te vullen met glaswol (of zou steenwol hiervoor beter zijn) en vervolgens een extra laag EPS erop te plakken (met kit of pur, weet niet direct wat beter/makkelijker is) van 6CM of een dubbele laag van 12CM.
Grotere platen krijg ik denk ik niet door mijn kruipluik (ca 40x45CM), EPS platen van 100x50x6 is denk ik wel het maximale wat ik er makkelijk doorheen krijg zonder alles te moeten opknippen.

Mis ik nog ergens wat of zie ik andere betere makkelijkere opties over het hoofd.

Ik kwam in dit topic ook nog PIF isolatie tegen. maar ergens lijken mij die isolatiewaardes daarvan erg optimistisch.

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
Fotootje erbij Ozzi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

Ok, eens kijken of dit werkt.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL9nZEUJfZryZeiMWh7fk63_x-HaexedKzIY0E4ZKeZPfrsKfEZuu_YtzpA83e5PeMBRzDN1gKFGj8MENKRG3Q5ZeS_PRmBHRLBG6xS0Vvpe4Erv5ykFu-ZzZaaFYxJVQTvoahHRWp3_kJr9-2jhrRH4JAB7=w1504-h2004-no?authuser=0

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL9nZEUkh3yfJqhZ_o_dDRumM7SlidgAfzI2jNpqkWg03poLxGqWBPDSvwKND3i6CoZrZnQCTBWAQJnEFFC4381rQ_H5oQh0lj9nbAvLKJgCWhTobz2VCYDvX-zyII_eLNpKQ1hjS_82RQFTIGKzK4s5_9zv=w1504-h2004-no?authuser=0

geen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Ozzi schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:10:
Ok, laat ik beginnen met bekennen dat ik niet alle pagina's van dit topic heb doorgelezen :+

Ik ben mijzelf nu aan het orienteren om mijn vloer ook te isoleren. Mijn huis is een rijtjes huis uit 1982 met betonnen vloer van ca 44m2. Hierop is nu (vanaf de bouw vermoed ik) EPS aangebracht van ca 5 tot 8CM. Hierbij zitten er ruimtes van ca 28 en 38 CM tussen de betonnen 'balken'.

Ik heb iemand langs laten komen voor een advies (was via een actie via de gemeente) en de beste man vertelde mij dat het niet echt nuttig/handig was om de bestaande isolatie aan te passen / uit te breiden maar dat er beter alleen bodemisolatie toegepast kon worden van 20CM EPS parels.

Het lijkt mij dat er betere opties zijn die ik zelf voordeliger kan aanleggen dan alles simpel vol te gieten met EPS parens :P

Onder de vloer is ca een 50CM ruimte, dus ruim voldoende om onder te kruipen.
Nu ben ik zelf afgelopen week begonnen met een folie op de grond te leggen, de grond onder de vloer is bij mij namelijk altijd vochtig. Dit wil ik later nog wat verbeteren en wellicht ook nog noppenfolie neerleggen.

Nu heb ik het idee om de ruimtes tussen de balken op te vullen met glaswol (of zou steenwol hiervoor beter zijn) en vervolgens een extra laag EPS erop te plakken (met kit of pur, weet niet direct wat beter/makkelijker is) van 6CM of een dubbele laag van 12CM.
Grotere platen krijg ik denk ik niet door mijn kruipluik (ca 40x45CM), EPS platen van 100x50x6 is denk ik wel het maximale wat ik er makkelijk doorheen krijg zonder alles te moeten opknippen.

Mis ik nog ergens wat of zie ik andere betere makkelijkere opties over het hoofd.

Ik kwam in dit topic ook nog PIF isolatie tegen. maar ergens lijken mij die isolatiewaardes daarvan erg optimistisch.
Ik heb zelf geen voorkeur voor glas- of steenwol. Belangrijker is of je voor platen of dekens gaat. In jouw geval zijn dekens het makkelijkst. Op je fotos zie ik allemaal ribbels en uitsteeksels in de eps, waardoor dekens het makkelijkst gaan. Als alles dan recht is, een paar EPS of PIR platen er tegenaan.
-gezien je beperkte hoogte kan je met pIr meer isolatie waarde bereiken met de beperkte hoogte.
- hou er rekening mee dat je je isolatie dekens wel moet fixeren voordat de isolatieplaten er tegenaan gaan.

De dude via de gemeente praat toch wel ietwat larie, bodemisolatie is maar zeer zelden goede oplossing. De waaroms vind je hier meermaals uitgelegd op het forum. Spoiler alert; gaat over bodemwarmte en kruipruimte ventilatie

[ Voor 4% gewijzigd door johanPo op 25-12-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
Ozzy, mooi al hoor! Die holle ruimte, moet je die per se opvullen? Of volstaat het om gewoon eronder rechte platen te plakken? Dan plak je al met 5 cm eps er weer een Rd van 1,3 extra tegenaan. En die stilstaande holle ruimte levert wellicht ook nog wat extra’s op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Toekennen van isolerende waarde aan die holle ruimte is vanuit de praktijk geredeneerd iets te optimistisch. Isolatie vraagt serieus stilstaande lucht, in de praktijk krijgt je zo'n holte nooit goed luchtdicht. Stukje steen- of glaswol zit de kosten of moeite niet in, en houden wel stilstaande lucht vast in de structuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die holle ruimte opvullen doet alleen niet zoveel want meeste verlies komt van de liggers.

Ik heb bij mijn buurman 1 pak steenwol wandisolatie gekocht en daar allemaal strookjes van gesneden, schuine kanten op gemaakt en bij elke plaat EPS zo'n strookje ertussen. Elke meter zo'n strookje om evt luchtstromen in die holle ruimte te onderbreken.

Was in ons geval een kale betonvloer zonder bestaande isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

In de holle ruimtes kleinere kamers maken met EPS stroken is inderdaad ook nog wel een optie.
Ik had het idee dat die hele holle ruimte wel wat groot was om zo open te laten in ieder geval.

Een paar extra EPS platen zijn de kosten niet in ieder geval :)

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 17:14
Ozzy, kijk even hier. frk123 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
Als het goed is kom je dan op mijn foto’s uit. Ik heb dezelfde situatie. Ik heb er 4cm pir tegenaan geplakt. Mijn advies is om de holle ruimte op te vullen. Ik heb dat niet gedaan en heb nu spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

Ah, ja het is waarschijnlijk beter om het in een keer goed aan te pakken.

Afgelopen nacht (lekker tijdstip, met kerst om 03:00) de offerte binnen van die isolatie partij. 1320 euro voor 44m2 20CM EPS parels en 850 voor 14m2 spouwmuurisolatie 8)7

Ik denk dat ze die allebij maar in een ander donker gat kunnen steken waar de zon ook niet schijnt :P

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Ozzi Vanwaar de switch naar de parels?
Extra vloerisolatie icm bodemfolie is bijna altijd beter.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 26-12-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

Ik ga niet switchen naar parels, dat is wat die betreffende partij mij aanraadde. Anders 'zou eerst alle oude isolatie verwijderd moeten worden'...

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Ozzi schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:40:
In de holle ruimtes kleinere kamers maken met EPS stroken is inderdaad ook nog wel een optie.
Ik had het idee dat die hele holle ruimte wel wat groot was om zo open te laten in ieder geval.

Zeiltje erin is een eerste goede stap. Netjes! Vergeet deze niet met kleine slagplugjes tegen de muur op te vouwen en monteren. Zo ligt het altijd recht en kun je er van op aan dat als er water opkomt de folie op z'n plek terugzakt.

De bestaande isolatie en de vorm van die balken maken dit wel een uitdagend klusje. In ieder geval spannender dan een houten balken vloer of rechte betonnen kanaalplaatvloer.

Schroeven:
Ik zou panlatten 30/40 hoh haaks op je balkrichting monteren met slagpluggen. Je kunt met een (lijn)waterpas elke lat intikken tot de juiste hoogte zodat je ze netjes vlak liggen.

Daarna hang je de glaswol er gemakkelijk boven in de gewelven en schroef je EPS / PIR tegen de latten. Randen afpuren of tapen.

Lijmen:
PIR platen met PU schuimlijm monteren, zorg voor veel lijmcontact vanwege die holle ruimtes... Na iedere rij kun je dan glaswol tussen de PIR en de gewelven duwen dat blijft wel zitten.

Ben wel benieuwd naar meer meningen.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ozzi schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:40:
Heb ik het dan verkeerd begrepen?
Dit uit de quote wilde je toch... en dan nu een advies-switch naar parels.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 26-12-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

route99 schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:06:
[...]
Heb ik het dan verkeerd begrepen?
Dit uit de quote wilde je toch... en dan nu een advies-switch naar parels.
Het advies van de isolatie-man die langsgekomen was, is om de kruipruimte vol te storten met 20CM EPS parels.
Zelf had ik niet direct het idee dat dit de beste oplossing was en dat het wel beter zou moeten kunnen.
Daarom had ik ook mijn eerste reactie voor het plaatsen van glaswol in de holle ruimtes en dan EPS plaat erover (lees eronder) te plakken.

Het 'advies' van de isolatie-man laat ik lekker voor wat het is... Ik heb niet zo een vertrouwen meer in die partij.

- edit -
Wellicht als ik dan toch onder de grond bezig ben, is het dan verstandig om de funderingsmuren ook meteen achter een laag EPS te plaatsen?

[ Voor 9% gewijzigd door Ozzi op 26-12-2022 15:12 ]

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Ozzi Ok, dank voor je toelichting. Zo'n extra zelf te plaatsen EPS laag kost iig veel minder dan 1320 euro... zelf doen heel dik onder de helft ervan?
funderingsmuren ook meteen achter een laag EPS te plaatsen?
De paar mensen die ik gesproken heb zagen vooral comfort toename en das ook belangrijk want dan is de kans dat de thermostaat naar beneden gaat groter. Soms, nu wellicht vaker, is het ook lastig aan te geven wat een exacte besparing is, zeker als je meer isolatiemaatregelen in één jaar doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

Met een snelle berekening voor glaswol (Knauf naturoll 035 140mm) en 2x 6CM EPS plaaten voor de vloer als de fundering, totaal net onder de 1100, zal dat iets goedkoper zijn uiteindelijk, maar niet heel veel.
Grootste verschil is dan wel dat het wel een degelijke vloerisolatie is en niet alleen een halfbakken bodemisolatie. Dat is mij toch wat meer waard

[ Voor 3% gewijzigd door Ozzi op 26-12-2022 15:47 ]

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 17:14
Ozzi schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:46:
Met een snelle berekening voor glaswol (Knauf naturoll 035 140mm) en 2x 6CM EPS plaaten voor de vloer als de fundering, totaal net onder de 1100, zal dat iets goedkoper zijn uiteindelijk, maar niet heel veel.
Grootste verschil is dan wel dat het wel een degelijke vloerisolatie is en niet alleen een halfbakken bodemisolatie. Dat is mij toch wat meer waard
Ga voor pir met alu cachering. Bereken het verschil op ubakus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 14:40
Ozzi schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:10:
[...]

Het advies van de isolatie-man die langsgekomen was, is om de kruipruimte vol te storten met 20CM EPS parels.
Dan hoeft ie namelijk alleen maar de buis in de kruipruimte te laten zakken en de kraan open te draaien...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als er dan een keer water in komt gaan ze drijven :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

En je moet nog wel een cursus geven aan de loodgieter hoe hij naar een reparatie plaats bij lekkage moet gaan zwemmen... *O* Zeker bij laag of geen water, alleen maar EPS parels of chips... zwemt niet zo lekker...
Ff zulke parels uit laten zuigen bij een reparatie kost ca 800 euro...... er moet nl een geschikte vrachtwagen komen. Uiteraard kun je het ook met de bladzuiger doen maar dan vind je over decennia nog de stukjes in je tuin.....

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 28-12-2022 08:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• route99

route99

Kan me niet herinneren of en dat het TU Delft rapport over de vergelijking tussen vloerisolatie & bodemisolatie (Energiebesparing door vloer- en bodemisolatie, Rekenmethoden en besparingskentallen) voorbij kwam. Kon het in dit topic ook niet zo snel terugvinden.

Vloerisolatie is in die studie altijd beter dan bodemisolatie, alleen zover ik me herinner als je alle kruipruimte ventilatie dichtzet en als je een huis hebt waar de funderingsmuren al bij de bouw in een EPS bak zitten, kan bodemisolatie hooguit gelijk aan vloerisolatie worden. Er was geen enkele case of aanduiding dat bodemisolatie überhaupt beter kon zijn dan vloerisolatie.

Een belangrijk model inzicht was dat de oude methodes (NEN 1068) totaal geen rekening houden met kruipruimteventilatie waar de nieuwere modellen dat wel doen. Als een leverancier dus getallen noemt maar niet aangeeft hoe het bepaald is kunnen we dus op het verkeerde been gezet worden.

In het rapport (hoofdstuk 6.2) wordt ook uitgelegd waarom de werkelijke besparingen in de praktijk 2 tot 4 m3 gas/m2 groter zijn dan berekend.

Al met al een zeer interessant rapport.

Samengevat:
Vloerisolatie heeft normaal altijd de voorkeur en zeker bij vloerverwarming en een normaal geventileerde kruipruimte boven bodemisolatie. Er kan meer energie mee bespaard worden.

Opmerkingen:
  • De luchtdichtheid van de begane grond vloer is altijd een voorwaarde voor een goede werking van vloerisolatie, daarnaast voorkomt het ook dat Radon en vocht in huis komt. Dit is niet voor niets een eis in het Bouwbesluit en zou normaliter in orde moeten zijn, er zou op gehandhaafd moeten worden. De zgn "escape hiervoor" om dan maar PUR-schuim te gaan spuiten als vloerisolatie is om meerdere redenen geen aanrader, is vaak voorbij gekomen
  • Helaas is bodemfolie niet mee genomen bij dit onderzoek, want in de praktijk mag men dan wel voor vloer- en niet voor bodemisolatie kiezen, maar dan kan men nog steeds de goedkope bodemfolie op het zand en tegen de funderingsmuur kunnen monteren. Dan zou vloerisolatie nog veel beter scoren op bijvoorbeeld de factor “vocht”, een factor die in dit onderzoek als belangrijk beschouwd wordt. Immers het verdampen van vocht kost energie maar in de praktijk spelen factoren zoals schimmel en gezondheid ook een (grote) rol. Al deze aspecten zijn niet in deze studie meegenomen!
  • Door het isoleren van de vloer wordt de kruipruimte kouder en kan daardoor de lucht minder vocht bevatten. Dit is een heel belangrijk aspect t.a.v. het vocht wat ook in het rapport naar voren komt. Dus worden de funderingsmuren mogelijk sneller een koude brug, maar ook bij een houtenvloer als je tussen de balken isoleert zijn de balken zelf ook een koudebrug. Voor dat laatste wordt ook nog voor gewaarschuwd. Juist daar bewijst het toepassen van bodemfolie haar grote nut, tegen een erg lage prijs, zeker als je het zelf doet
  • Het naisoleren met bijv EPs van de funderingsmuren zoals @mkleinman gedaan heeft, voorkomt het net genoemde koudebrug probleem, zie ook wat er al gepost is onder zijn vermelding
.
Bron:
Dr. R.M.J. Bokel Ir. E.R. van den Ham: Energiebesparing door vloer- en bodemisolatie, Rekenmethoden en besparingskentallen. 2 november 2010. TU Delft, Faculteit Bouwkunde, afdeling Bouwtechnologie, groep Bouwfysica. Onderzoek in opdracht van Agentschap NL en Milieu Centraal
Weblink:
https://klimapedia.nl/wp-...itieve-versie02112010.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 28-12-2022 11:13 . Reden: Geen TNO maar TU Delft rapport ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-07 22:27

mdeiman

Projet 45

Mijn gehele (droge) kruipruimte met een wat verzakte betonnen vloer is het retourkanaal voor de heteluchtverwarming.

Op de bodem in de kruipruimte wil ik graag folie leggen. Zal vast wat helpen tegen de kou uitstraling van het beton. Maakt het dan nog echt wat uit of ik Tonzon folie ga gebruiken of bijvoorbeeld noppenfolie of landbouw plastic?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
@mdeiman Ik heb mijzelf die vraag ook gesteld en kwam er via de zoekfunctie in dit topic achter dat een hoop mensen bouwfolie i.p.v. Tonzon hebben gebruikt. Ik vermoed met goed resultaat, ik kon iig geen negatieve ervaringen vinden. Zodoende heb ik voor 1/3 van de prijs van Tonzon via Marktplaats een stuk bouwfolie van 6 mtr breed gekocht met een dikte van 0,2 mm, Tonzon is 0,23 mm dik. Dit weekend in de kruipruimte leggen.

Wat anders: In januari gaan de prijzen voor isolatiemateriaal met ca. 20% stijgen... beter niet te lang wachten dus voor de mensen die binnenkort willen (na-)isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tov de rest v/d isolatiekosten is de folie kleingeld, dus ik zou voor de zekerheid altijd Tonzon of Folion folie nemen.
Heb de laatste, maar Tonzon kan nog breder verkregen worden, is wat duurder.

http://www.folieverkoop.n...8243104/Products/22200024
http://www.folieverkoop.n...8/F398/dampwerende_pe.pdf
De SD van 0,2 mm is 104 meter bij die dikte.
Tonzon is iets dikker (240mu? meen ik ) en de sd is 130 meter, zie Deshmir in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Goede tips.

Ik heb verder compleet geen last van vocht/nattigheid in de kruipruimte (retour heteleuchtverwarming).

Heeft folie op een betonnen vloer dan eigenlijk wel nut qua isolatie of kan het ook nog averechts werken? Beton kan warmte opnemen en afstaan.

Shit happens.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-07 22:35

dof

Thijskoman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:00:
@mdeiman Ik heb mijzelf die vraag ook gesteld en kwam er via de zoekfunctie in dit topic achter dat een hoop mensen bouwfolie i.p.v. Tonzon hebben gebruikt. Ik vermoed met goed resultaat, ik kon iig geen negatieve ervaringen vinden. Zodoende heb ik voor 1/3 van de prijs van Tonzon via Marktplaats een stuk bouwfolie van 6 mtr breed gekocht met een dikte van 0,2 mm, Tonzon is 0,23 mm dik. Dit weekend in de kruipruimte leggen.

Wat anders: In januari gaan de prijzen voor isolatiemateriaal met ca. 20% stijgen... beter niet te lang wachten dus voor de mensen die binnenkort willen (na-)isoleren.
Ik heb deze PE folie gebruikt. Voor mij erg makkelijk aangezien m'n beide kruipruimte compartimenten ~340 cm breed zijn en de folie 400cm breed is. Bovendien zijn beide kruipruimte compartimenten ~12 mtr lang dus ik had aan die rol van 25 mtr precies genoeg.

Volgens de beschrijving zou het 0,3 mm dik zijn maar dat meet ik niet (met schuifmaat iets boven 0,2mm). Maar verder wel erg sterk, dik en zonder hinderlijke geur. Landbouwplastic is -meen ik- PVC, en ergens gelezen dat het niet echt bedoeld is voor binnenruimte vanwege toevoegingen.

Onder deze PE folie ligt bubbeltjesplastic van 150 breed (2 stroken naast elkaar). Daarvoor de extra stevige kwaliteit uitvoering besteld. Naast dat het bij evt vocht omhoog komt, maakt het het kruipen over het folie ook wat prettiger :)

De folie a la badkuip model tegen de stenen geplakt (met foliekit die het bedrijf adviseerde), maar aangezien ik dat toch niet zo stevig vond (al kruipend trek je dat van de muur) heb ik maar latten tegen de muur geschroefd waardoor de folie echt goed vastzit. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSF3L0fSiu4ocExEytKryrQgP7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lr5TC4ptMuHK1GBj7pV0w4Qo.png?f=fotoalbum_large

Vloerafwerking is weer een ander verhaal, zal ik ook nog es laten zien (ben ik nog mee bezig want is flinke klus met dit oppervlak)

Ben ook gezegend met kruipruimte van ~120cm hoog dus dat maakt het ook allemaal makkelijker. :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyco_nico
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 08:18
Een kruipruimte van 120 cm diep, daar zou ik voor tekenen. :)

Wij hebben onlangs een huis gekocht en zijn nu aan het verbouwen. We dachten dat er bodemisolatie was aangebracht. Na het verwijderen van de afwerkvloer konden we dit beter inspecteren. De EPS-parels bleken grotendeels op een hoop te liggen bij een gat in de kelder waar het is ingespoten. Aan de achterzijde van de woonkamer lag helemaal niks.

We willen droogbouwvloerverwarming installeren (zie dit topic), dus goede isolatie is belangrijk. We hebben dus besloten de constructievloer helemaal weg te halen om hier iets aan te kunnen doen. Op de foto's is de situatie duidelijk te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkJgfY_NS8l5JuOqQ_8yhD3FKUM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1KG5KKI27vlWQ9Md7Bioh99.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaoOuv_qYZteDG1w52a0nNglt5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Akz8rlOf5eDtu7r3fDe5epYN.jpg?f=fotoalbum_tile

De kruipruimte is helaas niet heel diep, het varieert tussen de 30 en 40 cm. Dit is waarschijnlijk de reden dat er ooit EPS-parels zijn gebruikt. Ik weet dat bodemisolatie en parels in dit topic niet beschouwd worden als goede isolatie. @route99 haalt hierboven nog een artikel aan wat dat bevestigt.

Wat is nu slim om goede isolatie toe te passen, ook met het oog op de vloerverwarming? Is het een idee om de EPS-parels over de bodem te verspreiden en dan tussen de balken PIR-platen aan te brengen? Houden de parels dan het vocht tegen? Of kan je een bodemfolie over de parels aanbrengen en dan tussen de balken met TonZon werken? Of is het beter om geen parels te hebben liggen als je een bodemfolie toepast? Zijn er nog andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@cyco_nico alles eruit, verder uitgraven en betonvloer opbouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Thijskoman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:00:

Kun je dit toelichten? Gaan groothandelprijzen per 1 januari omhoog?

• johanPo
cyco_nico schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:53:

Wij hebben onlangs een huis gekocht en zijn nu aan het verbouwen. We dachten dat er bodemisolatie was aangebracht. Na het verwijderen van de afwerkvloer konden we dit beter inspecteren. De EPS-parels bleken grotendeels op een hoop te liggen bij een gat in de kelder waar het is ingespoten. Aan de achterzijde van de woonkamer lag helemaal niks.

We willen droogbouwvloerverwarming installeren (zie dit topic), dus goede isolatie is belangrijk. We hebben dus besloten de constructievloer helemaal weg te halen om hier iets aan te kunnen doen. Op de foto's is de situatie duidelijk te zien.
[Afbeelding][Afbeelding]

De kruipruimte is helaas niet heel diep, het varieert tussen de 30 en 40 cm. Dit is waarschijnlijk de reden dat er ooit EPS-parels zijn gebruikt. Ik weet dat bodemisolatie en parels in dit topic niet beschouwd worden als goede isolatie. @route99 haalt hierboven nog een artikel aan wat dat bevestigt.

Wat is nu slim om goede isolatie toe te passen, ook met het oog op de vloerverwarming? Is het een idee om de EPS-parels over de bodem te verspreiden en dan tussen de balken PIR-platen aan te brengen? Houden de parels dan het vocht tegen? Of kan je een bodemfolie over de parels aanbrengen en dan tussen de balken met TonZon werken? Of is het beter om geen parels te hebben liggen als je een bodemfolie toepast? Zijn er nog andere opties?
Je kruipruimte lijkt aardig ondiep, is deze wel goed geventileerd? Reden voor de vraag is dat je iig wilt zorgen dat de combo vloerisolatie + parels niet de totale kruipruimte vult zodat er geen ventilatie meer mogelijk is. Ik zou zeggen parels lekker weghalen, voorkomen ook dat warmte uit de grond de koud geventileerde kruipruimte verwarmen. Goed bodemfolie doet beter werk.

Als je PIR platen gebruikt onder een houten vloer moet je zorgen dat deze aan de bovenkant wel kan ademen (dus geen laminaat, tegels, zeil, PVC, etc). Indien dit niet het geval is, liever voor glas- of steenwol gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyco_nico
Beekforel schreef op donderdag 29 december 2022 @ 06:07:
@cyco_nico alles eruit, verder uitgraven en betonvloer opbouwen?
Misschien zou dit de beste optie zijn, maar qua planning met de verhuizing is dit niet meer haalbaar vrees ik. Daarnaast zijn de balken nog goed en hebben we een droogbouwvloerverwarmingssysteem. Dus het is makkelijker om de vloer met bv. underlayment weer dicht te maken.
johanPo schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:09:
[...]

Je kruipruimte lijkt aardig ondiep, is deze wel goed geventileerd? Reden voor de vraag is dat je iig wilt zorgen dat de combo vloerisolatie + parels niet de totale kruipruimte vult zodat er geen ventilatie meer mogelijk is. Ik zou zeggen parels lekker weghalen, voorkomen ook dat warmte uit de grond de koud geventileerde kruipruimte verwarmen. Goed bodemfolie doet beter werk.
Het is dus in ieder geval geen optie om maar de boel dicht te gooien met parels. Het weghalen is alleen ook nog niet zo makkelijk, maar ik ga daar eens naar kijken.
Als je PIR platen gebruikt onder een houten vloer moet je zorgen dat deze aan de bovenkant wel kan ademen (dus geen laminaat, tegels, zeil, PVC, etc). Indien dit niet het geval is, liever voor glas- of steenwol gaan.
Goed om te weten. We willen afwerken met een droogbouw vloerverwarmingssysteem o.b.v. fermacell-platen en daarbovenop lamelparket. Ik weet niet in hoeverre fermacell-platen goed ademen.

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:45
_l_Arjan_l_ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:32:
[...]

Ook heel benieuwd waar dit vandaan komt! Anders mag ik de komende dagen nog aan de bak... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

cyco_nico schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:53:

[Afbeelding][Afbeelding]

Op je eerste foto ziet de vloer er wel droog uit (gezien het zand). Als het mijn kruipruimte was zou ik in ieder geval die rotzooi eruit halen (ik heb ook twee kruiwagens aan rotzooi uit m'n kruipruimte gehaald. Bizar hoe bezopen slordig bouwers te werk gaan), en de parels er ook uit halen, en zo mogelijk de kruipruimte wat verdiepen.
Je moet er misschien nog eens een leiding of zo vervangen en dan is iets meer ruimte wel erg handig.
En folie leggen al la badkuip model is ook handig zodat evt optrekkend vocht eronder blijft en het bovendien makkelijker te bekruipen is (als die ruimte er is).

PIR platen met houten vloer is opletten of je geen vocht opsluit. Het moet naar beneden of boven weg kunnen. Met PIR eronder kan het alleen naar boven zoals al is genoemd. Als het boven toch gesloten is zou ik geen PIR gebruiken.

Anoniem: 27535

We hebben hier een vrij klamme kruipruimte in een woning van 1992. Ik zie buiten wat verticale voegen open onder de dakgoot en vermoed dat ventilatie via de spouwmuur zou moeten gaan. In de kruipruimte is er echter folie op de muren aangebracht en ik zie daarboven ook geen sleuven. (Foto's onder)

Hoe kan ik dat met zekerheid vaststellen?

Als de ventilatie op orde is, moet er folie komen en extra vloerisolatie. Op dit moment zit er 4 cm piepschuim onder. Het lijkt vrij stevig - kan ik daar gewoon PIR platen tegen aan plakken en luchtdicht maken? Wat zou de max dikte zijn die je kan plakken?

En ten slotte, de betonvloer is met holtes, maar bij de kruipruimte zijn die open en krijgen dus koude lucht. Kan ik daar gewoon wat pur in spuiten of is dat open met een goede reden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hPbUi0fvd3aNYfgKj-j5ktjeDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NBteroBWQFI0rp6K6D25VSY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACT8rADa1fKSB_Fyjp8MsGl3Nbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODaWfrclx2Fq0F7hPdRMtUsM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vstPSCpn1wBR8VS0Z34xgSK8POs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZzHeB4rqRR4mC1wOBemhH6i.jpg?f=fotoalbum_large

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
_l_Arjan_l_ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:32:
[...]

Correct, huidige voorraden worden nog voor de huidige prijs verkocht. Nieuwe voorraad wordt duurder. Bron: een werkvoorbereider / inkoper in de bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
cyco_nico schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:58:
[...]
Misschien zou dit de beste optie zijn, maar qua planning met de verhuizing is dit niet meer haalbaar vrees ik. Daarnaast zijn de balken nog goed en hebben we een droogbouwvloerverwarmingssysteem. Dus het is makkelijker om de vloer met bv. underlayment weer dicht te maken.
[...]
Het is dus in ieder geval geen optie om maar de boel dicht te gooien met parels. Het weghalen is alleen ook nog niet zo makkelijk, maar ik ga daar eens naar kijken.
[...]
Goed om te weten. We willen afwerken met een droogbouw vloerverwarmingssysteem o.b.v. fermacell-platen en daarbovenop lamelparket. Ik weet niet in hoeverre fermacell-platen goed ademen.
Andere optie :
Mantelbuizen leggen, kieren en gaten dichten en 40cm schuimbeton met dampremmende laag erin. Dekvloer erover met vloerverwarming op netten. Nu extra stress en zes weken langer wachten voor 30 jaar zorgeloos woonplezier. Schuimbeton is vanaf 40cm ISDE subsidie op aan te vragen .

Parels weghalen
Bladzuiger/bladblazer/schepnet? Eerst maar een knap zeiltje erin.

bodemfolie
niet over de parels heen.

Droogbouw vloerverwarming
houdt veel minder warmte vast. Het heeft een lagere massa en straalt snel uit. Dit is voordelig als je snel de warmte wilt voelen maar als je in de toekomst naar zeer lage temperatuurverwarming met een WP omschakelt is een cementdekvloer misschien een betere optie voor langere runs. Eigenlijk alleen kiezen voor houten verdiepingsvloeren of als het -écht niet anders kan -.

Isolatie tussen balken
Klinkt gek maar kun je er glaswol/steenwol platen/rollen tussen monteren/hangen? Eventueel door de balken heen of met regels onder de balken, zie plaatjes onder. Zo kan het geheel nog ademen en je haalt voor een gunstige prijs met eenvoudige montage een hoge Rd met hufterproof montage. PIR is niet heilig . Mocht je er ooit nog bij moeten is steenwol zo aan de kant te duwen of te vervangen. En volgens mij is de footprint van glas/steenwol veel lager.

Zet 'm op, mooie klus zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vcaDf0idTXblzgzl8J1lQyn1Bc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/khnaDj1RXIopojrqZBXjrdFv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w08zPJ8oIF9iuAXBenGJEQdCFao=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jN4IUdPc26743fV8HnfzbRYk.jpg?f=user_large

• GudZ
Anoniem: 27535 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:16:
We hebben hier een vrij klamme kruipruimte in een woning van 1992. Ik zie buiten wat verticale voegen open onder de dakgoot en vermoed dat ventilatie via de spouwmuur zou moeten gaan. In de kruipruimte is er echter folie op de muren aangebracht en ik zie daarboven ook geen sleuven. (Foto's onder)

Als de ventilatie op orde is, moet er folie komen en extra vloerisolatie. Op dit moment zit er 4 cm piepschuim onder. Het lijkt vrij stevig - kan ik daar gewoon PIR platen tegen aan plakken en luchtdicht maken? Wat zou de max dikte zijn die je kan plakken?

En ten slotte, de betonvloer is met holtes, maar bij de kruipruimte zijn die open en krijgen dus koude lucht. Kan ik daar gewoon wat pur in spuiten of is dat open met een goede reden?
- Verticale stootvoegen onder de dakrand zijn volgens mij je spouwisolatie. Die zijn er niet om je kruipruimte te ventileren, tenzij je rond de kruipruimte stootvoegen ziet (meestal elke 3/4 stenen).

- Hoe zit het met grondwater in jouw situatie?

- Kun je iets specifieker zijn over het vocht? Is het alleen een klam gevoel aan de huid of zijn de stenen/schuim/pvc ook vochtig nat? Zodat je het met je vinger voelt? Druppels....

Voorbereiding
Zorg dat je weet waar en hoe er geventileerd wordt. Het lijkt me sterk dat er geen ventilatieroosters zitten, ga eens buitenom en ook alles langs binnen. Het zijn vaak kleine roostertjes net boven de grond met een kunststof S bocht door de spouw die in de kruipruimte uitkomt.

Eerste stap
De bodem vrijmaken van puin. Dus: met twee bouwemmers of puinzakken naar beneden, kruipen, vullen en dan naar het mansgat. Storten in kruiwagen of doorgeven aan je tweede man en weer naar beneden.

Ik nam twee keer een lange en korte hark mee dat was erg handig om de stukken uit het zand te vinden zonder dat ik overal heen moest kruipen. 1,5m² aan puin uit m'n kruipruimte gehaald. Bereid je maar voor...

Tweede stap
Noppenfolie (als je grondwater aan de lippen staat) en bodemfolie uitleggen en monteren. Vastmaken met kleine plugjes door een sterke tape of zoals bijvoorbeeld @dof had gedaan achter panlatten bevestigen. Heb je veel natte grond aan de andere kant van de stenen en in de kruipruimte zou ik panlatten niet aanraden.

Derde stap
Dan pas gaan kijken of en hoe de vochtsituatie zich ontwikkelt.

Hoe het zit met jouw kruipruimtegevel kan ik niet beoordelen. Er zit kunststof tegenaan, voor mij een nieuw fenomeen maar ik ben dan ook amateur. Je kunt wel tot net boven die rand nog isolatie monteren/lijmen dat zou nog van waarde zijn. Misschien hebben anderen hiervoor een aanvulling?

Verder... Direct op de EPS lijmen kun je doen. Niemand gaat je garantie geven op die lijmverbinding bij de originele isolatie maar het is de kortste klap. Gezien jouw kanaalplaten kun je ook met lange pluggen door de originele EPS heen. Het staat je vrij! Eerst zorgen dat het droog is trouwens.

Die ingangen van de kanaalplaat bij het kruipluik kun je afdichten zodat de luchtstroom stilstaat dat zou de isolatiewaarde verbeteren. Kies zelf een geschikt materiaal, een dot steenwol zou ook al volstaan denk ik.

Ben benieuwd naar de andere reacties en veel plezier met de klus.

• johanPo
[...]

[...]

[...]

Industriele stofzuiger en kruiwagen / grote zakken. Is ff dagje flink doorknallen. Fermacell is in principe op gipsbasis met vezels. Zou dus aardig dampopen kunnen zijn. Dan zou PIR ook een optie zijn.

GudZ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:14:
[...]

Andere optie :
Mantelbuizen leggen, kieren en gaten dichten en 40cm schuimbeton met dampremmende laag erin. Dekvloer erover met vloerverwarming op netten. Nu extra stress en zes weken langer wachten voor 30 jaar zorgeloos woonplezier. Schuimbeton is vanaf 40cm ISDE subsidie op aan te vragen .

Parels weghalen

bodemfolie

houdt veel minder warmte vast. Het heeft een lagere massa en straalt snel uit. Dit is voordelig als je snel de warmte wilt voelen maar als je in de toekomst naar zeer lage temperatuurverwarming met een WP omschakelt is een cementdekvloer misschien een betere optie voor langere runs. Eigenlijk alleen kiezen voor houten verdiepingsvloeren of als het -écht niet anders kan -.

Isolatie tussen balken
Klinkt gek maar kun je er glaswol/steenwol platen/rollen tussen monteren/hangen? Eventueel door de balken heen of met regels onder de balken, zie plaatjes onder. Zo kan het geheel nog ademen en je haalt voor een gunstige prijs met eenvoudige montage een hoge Rd met hufterproof montage. PIR is niet heilig . Mocht je er ooit nog bij moeten is steenwol zo aan de kant te duwen of te vervangen. En volgens mij is de footprint van glas/steenwol veel lager.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank!

Het is consequent 'damp', maar er is geen water. Het grondwaterpeil ligt niet heel veel lager dam de bodem denk ik. En er komt duidelijk een vieze lucht uit de kruipruimte als het luik open is. Bij de kou laatst condenseerde vochtige lucht uit de kruipruimte op de deurmat tot een flinke natte plek, omdat het bij de voordeur iets toch.

Doel is inderdaad om eerst de vochtsituatie aan te pakken en daarna de ruimte op te ruimen. Het is verdeeld in conpartimenten, en in plaats van openingen in de muurtjes hebben ze er een tunneltje onderdoor gegraven. Als het kan zonder extra vocht aan te boren graaf ik die gelijk iets uit voor makkelijkere toegang.

Maar qua ventilatie heb ik tot dusverre echt niets in de kruipruimte kunnen ontdekken. En in de buitenmuur alleen die open voegen onder de dakrand. Ik zal eens wat nauwkeuriger in de kruipruimte filmen - maar sowieso is wat er ook is niet toereikend, dus als het niet via de spouw (uitgebreid) kan (worden) dan moet ik maar roostertjes laten plaatsen en gaten boren.

• GudZ
Anoniem: 27535 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:20:
[...]

Doel is inderdaad om eerst de vochtsituatie aan te pakken en daarna de ruimte op te ruimen. Het is verdeeld in conpartimenten, en in plaats van openingen in de muurtjes hebben ze er een tunneltje onderdoor gegraven. Als het kan zonder extra vocht aan te boren graaf ik die gelijk iets uit voor makkelijkere toegang.

[..] maar sowieso is wat er ook is niet toereikend, dus als het niet via de spouw (uitgebreid) kan (worden) dan moet ik maar roostertjes laten plaatsen en gaten boren.
Kan zijn dat als ke ventilatie ontdekt dit toch toereikend is als je de bodemfolie hebt gelegd.

Ben wel benieuwd hoe je de hele bodem kan bedekken als je tunnels onder de muren door hebt. Misschien naast ventilatieschachten aanleggen ook gelijk een paar gaten laten slaan en een metselboog of latei erin metselen.

Zou je misschien een paar extra Fotos willen sturen via pm, erg interessant!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 20:10

pietje63

RTFM

pietje63 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:03:
huidige situatie

| ---------------- parket -------------------- |
-------------------------------------------------
[-- Fermacell met vloerverwarming --|
|----- houten ondervloer (jaren 30)--- |
|--------------- Glaswol 70 mm ----------|

Kruikruimte is hele jaar door droog (zandgrond).

Het glaswol is 2 jaar geleden door de aannemer aangebracht. Ik was toen wat naïef tav de eisen ("isoleren vloer"). Heb nu het idee dat dit niet optimaal is. Het glaswol zit niet heel strak, zit nog een doek overheen, maar verdient zeker niet de schoonheidprijs (en daarmee wsl ook niet de optimale isolatie). Van de andere kant, heeft het fermacell ook wel een isolerende werking.

In januari heb ik wat tijd, ga dan sowieso met een warmtecamere aan de slag, en wil dan ook metingen in de kruipruimte doen. Als hier uit blijkt dat we inderdaad te veel warmte verliezen, wat zou dan een logische vervolgstap zijn?

Van de ene kant denk ik dat - zeker icm vloerverwarming - goede vloerisolatie het meest effectief is.
Van de andere kant denk ik dat door de reeds aanwezige isolatie er misschien meer te winnen is met bodemisolatie. Dit is minder werk en lijkt ook minder te kosten.
Nog wat onderzoek gedaan. Balken zijn 15cm.

Plan van aanpak
- folie loshalen
- 8cm Isover isolatieplaat glaswol bijplaatsen (rd 2.2 extra) voor in totaal 15cm (mag ik de isolatie waardes van 2.2 en 2 dan bij elkaar optellen?)
- vastzetten met nylon draad
- folie terug (of nieuw afhankelijk van de staat)

Los daarvan buizen opnieuw een n gemist stuk (8m2) opnieuw. Hopelijk wordt de kruipruimte minder warm.

Het is er overigens kurkdroog. Voegt bodemfolie dan iets toe? Ivm veel puin is dat veel werk..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
pietje63 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:08:
[...]

Nog wat onderzoek gedaan. Balken zijn 15cm.

Plan van aanpak
- folie loshalen
- 8cm Isover isolatieplaat glaswol bijplaatsen (rd 2.2 extra) voor in totaal 15cm (mag ik de isolatie waardes van 2.2 en 2 dan bij elkaar optellen?)
- vastzetten met nylon draad
- folie terug (of nieuw afhankelijk van de staat)

Los daarvan buizen opnieuw een n gemist stuk (8m2) opnieuw. Hopelijk wordt de kruipruimte minder warm.

Het is er overigens kurkdroog. Voegt bodemfolie dan iets toe? Ivm veel puin is dat veel werk..
Bodemfolie: als jij er comfortabel kan werken kun je in het geval van een droge kruipruimte de bodemfolie laten. Let op, met folie dek je jezelf ook in tegen luchtjes en vochtige periodes. Als je toch beneden gaat werken kun je ook beslissen om het allemaal in één keer knap te maken hoef je 15 jaar niet meer naar te kijken, behalve jaarlijkse controle.

Isolatie bijplaatsen kan, de Rd telt, mits het juist gemonteerd wordt gewoon op bij de Rc (totale constructie) waarde van je vloer. Zorg dat het materiaal niet te dicht wordt samengedrukt. Die Rd geldt Als je te veel aan die oude isolatie moet rommelen kun je er ook voor kiezen om in één keer 15cm te pakken.

Zorg dat die glaswolplaten er precies tussengedrukt kunnen worden, net 2cm te breed is ideaal. Met draad zou het dan prima moeten blijven zitten, hoewel ik meer van het schroeven ben met panlatten. Dan zit het als een huis.

Succes en denk om je rug.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:40
johanPo schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:09:
[...]

Ik heb min of meer dezelfde situatie. Hoeveel ruimte zou je nodig hebben tussen de bodem en de onderkant van de isolatie om ervoor te zorgen dat er voldoende luchtstroom is tbv ventilatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyco_nico
dof schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:33:
[...]

Op je eerste foto ziet de vloer er wel droog uit (gezien het zand). Als het mijn kruipruimte was zou ik in ieder geval die rotzooi eruit halen (ik heb ook twee kruiwagens aan rotzooi uit m'n kruipruimte gehaald. Bizar hoe bezopen slordig bouwers te werk gaan), en de parels er ook uit halen, en zo mogelijk de kruipruimte wat verdiepen.
Je moet er misschien nog eens een leiding of zo vervangen en dan is iets meer ruimte wel erg handig.
En folie leggen al la badkuip model is ook handig zodat evt optrekkend vocht eronder blijft en het bovendien makkelijker te bekruipen is (als die ruimte er is).

PIR platen met houten vloer is opletten of je geen vocht opsluit. Het moet naar beneden of boven weg kunnen. Met PIR eronder kan het alleen naar boven zoals al is genoemd. Als het boven toch gesloten is zou ik geen PIR gebruiken.
De kruipruimte is inderdaad mooi droog. Ik ben gisteren inderdaad al bezig geweest om puin uit de kruipruimte weg te halen. De volgende stap zou het verder afgraven zijn en het verwijderen van oude leidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjQgDgAH8hzGDvAHJKGx2WkTeeE=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/1d98DjlFZ600Shavfznqs6um.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHrdsPWF6JVL7hs045wegik3-1k=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/9Ni8vK9PoP7vywFX2JNKrFfl.gif?f=fotoalbum_tile

De PIR-platen twijfel ik nu ook over. Heb je dit probleem ook met TonZon?
GudZ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:14:
[...]

Andere optie :

Parels weghalen

bodemfolie
We zijn gisteren ook bezig geweest met de parels te verwijderen. We zijn al een aardig eind gekomen met het volscheppen van bakken van 40 liter en die vervolgens in zakken leeg te gieten. Er lag zoveel, dat je zo'n bak vaak met 1 of 2 keer scheppen vol had. De volgende stap is inderdaad een bladblazer o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoX5KqgLvdb7bhLN2lH9gpokzvw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/m7Mx7W3DdgrrFNviFahXsF5B.gif?f=fotoalbum_large
R Floorzz claimt zelf dat de platen die ze gebruiken goed zijn in het opnemen van warmte om deze later weer af te staan.
Isolatie tussen balken

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onze aannemer is geen fan van glaswol in de kruipruimte. Hij had voorbeelden gezien waarbij dat heel vochtig was geworden. Ik denk eigenlijk dat in die gevallen geen bodemfolie was gebruikt. Ik heb inderdaad ook begrepen dat PIR-platen niet heel duurzaam zijn in de productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
[...]

In een week kan een betonvloer er in liggen. Mijn buren hebben dit vorig jaar twee weken voor kerst gedaan en konden er in. Het lijkt mij een veel betere optie dan droogbouw. Je kan meer isolatie kwijt, hebt geen zorgen dat je ooit toch weer die balken moet vervangen en je hebt een prachtige warmtebuffer voor een efficiente lage temperatuur vloerverwarming. Doe het in een keer goed en je hebt er een leven lang plezier van.

Als je de diepte hebt kan je het vol storten met schuimbeton. Anders vloer op zand met PIR platen. Is niet heel ingewikkeld om grotendeels zelf te doen.

Goede balken kan je op marktplaats zetten. Is genoeg vraag naar heb ik gemerkt. :)

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 30-12-2022 16:03 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Ik blijf wel zitten met de vraag of bij een droge kruipruimte (wordt gebruikt als retour heteluchtverwarming) bodemisolatie met folie op een betonvloer eigenlijk wel verstandig is om te doen.

Werkt dat ook enigszins isolerend of is beton eigenlijk beter om de warmte in op te nemen en af te geven?

Anders gezegd. Stel ik ga in de kamer de stenen muren met folie bedekken. Zou dat helpen om gasverbruik te verminderenl? Niet dat ik dat ga doen...maar...

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:28

WouterG

Dit is geen ondertitel

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn situatie lijkt behoorlijk op die van jou, kanaalplaten en een dun laagje piepschuim daartegen geplakt. Alleen dat folie tegen de fundering bij jou ontbreekt bij mij.

Ik heb inmiddels bodemfolie gelegd en mijn luchtvochtigheid is van 100% naar 50% gegaan. Ik kon ook geen ventilatiegaten vinden maar uiteindelijk zitten er aan de voor en achterzijde van de woning een spleetje tussen het EPS wat tegen de kanaalplaat geplakt zit en de funderingsmuur. Nauwelijks zichtbaar maar ik voel het daar trekken. Ik denk dat daar een open verbinding naar de spouwmuur zit, ik zie verder ook geen roosters aan de buitenzijde zitten. Wel de stootvoegen.

Ik ben nu zover dat ik moet gaan beslissen of ik verder ga met PIR of PIF. Het nadeel is dat de ingang naar mijn kruipruimte 60cm breed is en de diepte 40cm. Ik vermoed dat PIR platen niet flexibel genoeg zijn om die daarin gewurmd te krijgen. PIF zou een stuk makkelijker werken denk ik (gewoon plakken tegen de EPS?) maar of dat echt de geadverteerde isolatiewaarde haalt betwijfel ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

cyco_nico schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:44:
[...]

De kruipruimte is inderdaad mooi droog. Ik ben gisteren inderdaad al bezig geweest om puin uit de kruipruimte weg te halen. De volgende stap zou het verder afgraven zijn en het verwijderen van oude leidingen.

[Afbeelding][Afbeelding]

'k Heb geen ervaring met Tonzon, maar het systeem trekt mij niet zo aan (dure oplossing met kwetsbare alu zakken met lucht). Als die Tonzon zakken de houten vloer afsluiten dan lijkt me dat je het -vocht opsluit- probleem houdt. Bovendien hou je dan helemaal geen kruipruimte meer over (die zakken nemen veel plaats in).
[...]

Onze aannemer is geen fan van glaswol in de kruipruimte. Hij had voorbeelden gezien waarbij dat heel vochtig was geworden. Ik denk eigenlijk dat in die gevallen geen bodemfolie was gebruikt. Ik heb inderdaad ook begrepen dat PIR-platen niet heel duurzaam zijn in de productie.
Ja, als er uit de bodem vocht omhoog komt en niet weg ventileert dan kan dat in het glas- of steenwol gaan zitten. Bij zo'n oplossing zou ik zeker bodemfolie leggen en langs de randen afsluiten (zodat bodemvocht onder de folie blijft).

Misschien dat iemand iets kan zeggen over glas- of steenwol gebruiken met daaronder een damp doorlatende folie (dat dus evt damp uit het wol naar kruipruimte verdwijnt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
LED-Maniak schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:01:
[...]

Als je de diepte hebt kan je het vol storten met schuimbeton. Anders vloer op zand met PIR platen. Is niet heel ingewikkeld om grotendeels zelf te doen.
Of gunstiger: op EPS storten. Je hebt toch genoeg hoogte.
WouterG schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:02:
[...]

Mijn situatie lijkt behoorlijk op die van jou, kanaalplaten en een dun laagje piepschuim daartegen geplakt. Alleen dat folie tegen de fundering bij jou ontbreekt bij mij.

Ik heb inmiddels bodemfolie gelegd en mijn luchtvochtigheid is van 100% naar 50% gegaan. Ik kon ook geen ventilatiegaten vinden maar uiteindelijk zitten er aan de voor en achterzijde van de woning een spleetje tussen het EPS wat tegen de kanaalplaat geplakt zit en de funderingsmuur. Nauwelijks zichtbaar maar ik voel het daar trekken. Ik denk dat daar een open verbinding naar de spouwmuur zit, ik zie verder ook geen roosters aan de buitenzijde zitten. Wel de stootvoegen.

Ik ben nu zover dat ik moet gaan beslissen of ik verder ga met PIR of PIF. Het nadeel is dat de ingang naar mijn kruipruimte 60cm breed is en de diepte 40cm. Ik vermoed dat PIR platen niet flexibel genoeg zijn om die daarin gewurmd te krijgen. PIF zou een stuk makkelijker werken denk ik (gewoon plakken tegen de EPS?) maar of dat echt de geadverteerde isolatiewaarde haalt betwijfel ik...
Als je trekking voelt is het goed maar er staat nu toevallig wel veel wind. Blijven monitoren of de vochtdruppels verdwijnen en die luchtvochtigheidsdaling is alvast een super winst!

Kun je bij je mansgat niet uitgraven zodat je de platen recht naar beneden kan laten zakken?
1x graven daarna 60 platen erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
[...]

R Floorzz claimt zelf dat de platen die ze gebruiken goed zijn in het opnemen van warmte om deze later weer af te staan.

Onze aannemer is geen fan van glaswol in de kruipruimte. Hij had voorbeelden gezien waarbij dat heel vochtig was geworden. Ik denk eigenlijk dat in die gevallen geen bodemfolie was gebruikt.
Die claim kan wel kloppen maar het blijft een rekensom met het juiste vergelijk.

R floorZ 3cm x 60m2 x 1.500 = 270.000 KJ/K
Beton 10cm x 60m2 x 2.000 = 1.200.000 KJ/K
Naja goed ik ben geen natuurkundige want een Kilojoule per Kelvin zegt me weinig maar het is 5x zoveel met een dikke laag beton.

Kan ook dik pak EPS + volledig beton en dan je VV wat dieper leggen. Traag maar erg zuinig. Daarna plavuizen erop lijmen. Mag soms al na 3 dagen!
En vergeet niet de muren te ontkoppelen bij het storten! Anders lekt je warmte weg zo naar de koude funderingsmuur.

Wat betreft de opmerking van je aannemer:
Je kunt idd een dampopen folie over de wol spannen (balken mag je niet dampdicht opsluiten van twee kanten) maar zou bij een goed geventileerde kruipruimte niet nodig moeten zijn.

Afijn, stof tot nadenken. Zet m op!

Edit: kJ/K en m3 aangepast.

[ Voor 12% gewijzigd door GudZ op 30-12-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 17:26
Zat ook te kijken naar vloer isolatie ondanks dat ik in wen huurwoning zit (ga nooit meer verhuizen denk ik) maar kwam al snel tot de conclusie dat ik het nooit terug zal verdienen.

Ik heb een warmte rekening van nog geen 400 euro (800 na contract). Met ongeveer 350 a 400 m3 per jaar aan gas denk ik niet dat de minimale 2k aan vloer isolatie voor de betonnen vloer het waard is of mis ik ergens een goedkopere optie?

Ik denk dat ik er wel wat folie tussen plak als ik met de tijd een nieuwe vloer leg maar dat is nog wel een jaar of 5 weg maar de rest lijkt me niet rendabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
computerjunky schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 02:44:
Zat ook te kijken naar vloer isolatie ondanks dat ik in wen huurwoning zit (ga nooit meer verhuizen denk ik) maar kwam al snel tot de conclusie dat ik het nooit terug zal verdienen.

Ik heb een warmte rekening van nog geen 400 euro (800 na contract). Met ongeveer 350 a 400 m3 per jaar aan gas denk ik niet dat de minimale 2k aan vloer isolatie voor de betonnen vloer het waard is of mis ik ergens een goedkopere optie?

Ik denk dat ik er wel wat folie tussen plak als ik met de tijd een nieuwe vloer leg maar dat is nog wel een jaar of 5 weg maar de rest lijkt me niet rendabel.
Hi,

Kun je wat meer details over je woning posten, dan kunnen we meerekenen:

Oppervlakte, type en bouwjaar woning
Hoeveel m2 kruipruimte
Samenstelling huishouden / aankomende wijzigingen
Hoe verwarm je de woning (vv, radiatoren, combi, stooktemperatuur, etc)
Is die 400m3 gas incl SSW en koken?
Afmeting toegang kruipruimte
Kruipruimte droog/vochtig
Hoogte kruipruimte
Ventilatie kruipruimte
Wat is er al aan isolatie gedaan in het pand (Rd /Rc / cm diktes)
Ben je bereid zelf aan de gang te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:14
LED-Maniak schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:01:
[...]

In een week kan een betonvloer er in liggen. Mijn buren hebben dit vorig jaar twee weken voor kerst gedaan en konden er in.
Een week lijkt me optimistisch. En dan ben je nog niet klaar natuurlijk. Zo'n ding moet eerst drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Mvd1981 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:52:
[...]

Ik heb min of meer dezelfde situatie. Hoeveel ruimte zou je nodig hebben tussen de bodem en de onderkant van de isolatie om ervoor te zorgen dat er voldoende luchtstroom is tbv ventilatie?
enkele decimeters is prima. Vraag is of je zo'n situatie moet willen. Als je ooit ergens lekkage o.i.d. in de kruipruimte hebt kan je er bijna niet meer bij. Dan zit je met een zooi EPS parels die in het rioolwater zijn gemarineerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
mdeiman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:33:
Ik blijf wel zitten met de vraag of bij een droge kruipruimte (wordt gebruikt als retour heteluchtverwarming) bodemisolatie met folie op een betonvloer eigenlijk wel verstandig is om te doen.

Werkt dat ook enigszins isolerend of is beton eigenlijk beter om de warmte in op te nemen en af te geven?

Anders gezegd. Stel ik ga in de kamer de stenen muren met folie bedekken. Zou dat helpen om gasverbruik te verminderenl? Niet dat ik dat ga doen...maar...
Bodemfolie leg je om optrekkend bodemvocht te weren. Het heeft geen noemenswaardige isolerende werking en is puur een vochtscherm. Je gaf eerder aan dat de bodem van je kruipruimte van beton is. Dan is een extra vochtscherm daar niet nodig. Tenzij je constateert dat je kruipruimte wel degelijk vochtig is.

Als ik je vorige berichten zo lees heb je een zogenoemd "open retoursysteem" waarbij het idee is dat dit ook dient als een soort vloerverwarming omdat je de warme retourlucht terug door de kruipruimte trekt en daarmee de vloer van de BG verwarmd.

Je zou dus de kruipruimte onderdeel kunnen maken van je isolatieschil. Dit betekent dat je de wanden en de betonnen bodem van je kruipruimte isoleert. Gebruik hiervoor een drukvaste isolatie (zoals XPS of EPS) zodat de isolatie niet erg beschadigd als je in de kruipruimte bent. Dit zorgt ervoor dat je serieus minder warmte verliest aan de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
johanPo schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:50:
[...]

enkele decimeters is prima. Vraag is of je zo'n situatie moet willen. Als je ooit ergens lekkage o.i.d. in de kruipruimte hebt kan je er bijna niet meer bij. Dan zit je met een zooi EPS parels die in het rioolwater zijn gemarineerd.
De kruip"ruimte" zelf is eigenlijk maar een paar decimeter die ik verder niet echt kan verdiepen zonder structurele schade toe te brengen aan het huis (dat is op staal gefundeerd, dus een fundering op het zand, die staat op gemetselde poeren, de funderingsbalken hebben vanwege de lengtes her en der ook onderslagen).

Grondwaterproblemen zullen we niet snel krijgen, in de afgelopen 90 jaar is de kruipruimte kurkdroog geweest (we staan op 10 meter boven NAP).

De overweging is om de vloerbalken (16x6) te voorzien van isolatiemateriaal en er vervolgens ofwel een houten vloer op te leggen (is nu ook het geval), of vloerverwarming (fermacel of lewisplaten) en een betonnen vloer (die we dan doortrekken in de rest van het huis (+/- 200m2 begane grond oppervlakte, deels met en deels zonder kruipruimte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

OK, vandaag eerste stuk glaswol geplaatst. Viel zeker niet tegen. Het plaatsen is een fluitje van een cent, het vastzetten met touw voelt als extra (want platen klemmen goed). Alles eromheen (aankleden, opruimen, platen door kruipruimteluik loodsen) is nog het meeste werk (zeker als je alleen bent).

Ik moet nog wel het dampopen folie plaatsen. Deze hadden ze niet bij de lokale bouwmarkt. Iemand tips waar ik op moet letten bij het online bestellen? Ik heb geen idee wat het verschil is tussen de verschillende folies. Of kan ik gewoon het goedkoopste bestellen?

Ook zit er een paar centimeter tussen de vloerbalk en de buitenmuur. Kan ik hier het beste wat glaswol in duwen, of purren (of levert dit ook bij zo'n kleine ruimte vochtproblemen op).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-07 15:57

[Afbeelding]
Dit is bij ons ook zo (kanaalplaat met EPS eronder) en ben ook benieuwd naar het antwoord. Heb wel het idee dat de vloer daar iets kouder voelt als de vloerverwarming een tijdje niet heeft gedraaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Terrz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Dit is bij ons ook zo (kanaalplaat met EPS eronder) en ben ook benieuwd naar het antwoord. Heb wel het idee dat de vloer daar iets kouder voelt als de vloerverwarming een tijdje niet heeft gedraaid.
Elders inmiddels bevestiging gehad dat je er gewoon een dot steenwol in kan duwen. Haal je er zonodig ook zo weer uit.

Ik ben inmiddels een keer buiten geweest, en bij ons zijn er zowaar 6 roosters die op de kruipruimte uitkomen. Ook voegen open naar de spouw aan de buitenzijde, zowel onder als boven.

Was me nooit opgevallen 😂 Maar betekent wel dat extra ventilatie niet zomaar de oplossing is hier. In ieder geval de kabel van de zonnepanelen die op grondniveau de kruipruimte in loopt afgekit. Denk niet dat daar veel binnenkwam want is redelijk afgeschermd, maar wie weet. Toch 4 meter verticale kabel waar het langs kan stromen.

Verder een elektrische ontvochtiger besteld voor 125 euro. Die chemische doosjes doen zo'n 100ml per dag, en zo een met ventilator tot 10 liter. Ik wil het gewoon zo droog mogelijk hebben en eens kijken of dat al voelbaar verschil maakt.

En dan daarna opruimen en folie leggen. Met wst geluk dan in het voorjaar verder isoleren. Ik laat sowieso een adviseur / bedrijf komen en daar ook de vraag stellen - dus dat laat ik hier ook even weten tegen die tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 02-01-2023 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
pietje63 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:57:

Ook zit er een paar centimeter tussen de vloerbalk en de buitenmuur. Kan ik hier het beste wat glaswol in duwen, of purren (of levert dit ook bij zo'n kleine ruimte vochtproblemen op).
Ik heb zelf daar gewoon (steen) wol in gepropt. En bij de roosters uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Anoniem: 27535 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:38:
[...]
Ik ben inmiddels een keer buiten geweest, en bij ons zijn er zowaar 6 roosters die op de kruipruimte uitkomen. Ook voegen open naar de spouw aan de buitenzijde, zowel onder als boven.

Verder een elektrische ontvochtiger besteld voor 125 euro. Die chemische doosjes doen zo'n 100ml per dag, en zo een met ventilator tot 10 liter. Ik wil het gewoon zo droog mogelijk hebben en eens kijken of dat al voelbaar verschil maakt.

En dan daarna opruimen en folie leggen.
Ook wel eens leuk, buiten. :P
Kon je tocht voelen bij die luchtroosters aan de binnenkant?
Heeft ieder compartiment minimaal twee roosters, niet in dezelfde muurzijde?

Want als je nu mechanisch droogt kan het zijn dat je ondanks je toekomstige bodemfolie nog te weinig luchtbeweging hebt om de kruipruimte droog te houden. Ter vergelijk: Bij ons beneden hoor je de roosters licht suizen bij wind en zelfs op rustige dagen voel je beneden lucht stromen.

Tip als je folie gaat leggen: Met een lasermeter (geel-blauwe discounter) alles opmeten en eerst boven alles op maat snijden. Altijd handig om in huis te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GudZ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Ook wel eens leuk, buiten. :P
Kon je tocht voelen bij die luchtroosters aan de binnenkant?
Heeft ieder compartiment minimaal twee roosters, niet in dezelfde muurzijde?

Want als je nu mechanisch droogt kan het zijn dat je ondanks je toekomstige bodemfolie nog te weinig luchtbeweging hebt om de kruipruimte droog te houden. Ter vergelijk: Bij ons beneden hoor je de roosters licht suizen bij wind en zelfs op rustige dagen voel je beneden lucht stromen.

Tip als je folie gaat leggen: Met een lasermeter (geel-blauwe discounter) alles opmeten en eerst boven alles op maat snijden. Altijd handig om in huis te hebben.
Blijft maar regenen de laatste tijd, he? :P

Ja, ik begin langzaam meer van het huis te leren, maar ben duidelijk nog compleet uit mijn comfort zone - nu ik weet waar ze zitten en de bouwtekening nog eens bekijk staan ze ook gewoon op de tekening 🤦‍♂️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9u4dZ9tUUTkZxgyhFeQ2gmcgtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q164AvoHbCJqUh00BVDlPwYI.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen een stuk onder de keuken niet en onder de garage is volgens mij helemaal geen kruipruimte. Wel jammer, want daar wilden we ooit ook woonruimte van maken.

Of ze goed doortochten moet ik nog bekijken. Tot dusverre is alleen mijn hoofd er in geweest, maar vandaag ga ik de ontvochtiger plaatsen. Gelijk even de spinnenwebben etc bij de roosters weghalen en voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Mvd1981 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:46:
[...]

De kruip"ruimte" zelf is eigenlijk maar een paar decimeter die ik verder niet echt kan verdiepen zonder structurele schade toe te brengen aan het huis (dat is op staal gefundeerd, dus een fundering op het zand, die staat op gemetselde poeren, de funderingsbalken hebben vanwege de lengtes her en der ook onderslagen).

Grondwaterproblemen zullen we niet snel krijgen, in de afgelopen 90 jaar is de kruipruimte kurkdroog geweest (we staan op 10 meter boven NAP).

De overweging is om de vloerbalken (16x6) te voorzien van isolatiemateriaal en er vervolgens ofwel een houten vloer op te leggen (is nu ook het geval), of vloerverwarming (fermacel of lewisplaten) en een betonnen vloer (die we dan doortrekken in de rest van het huis (+/- 200m2 begane grond oppervlakte, deels met en deels zonder kruipruimte).
Aangezien je het laatst had over "vrijwel dezelfde situatie", ga ik ervan uit dat je ook EPS parels op de bodem hebt liggen.

als je +10m NAP zit en je kruipruimte kurkdroog is, is de waarde van EPS parels op de bodem bijna 0.0 . Hiermee blok je namelijk eventuele warmte van de bodem in de winter, terwijl je er wel koude (maar wel broodnodige) ventilatielucht binnenkomt die netjes de isolerende werking van je parels omzeilen.

Mijn advies: Parels eruit rossen en de balken voorzien van een riante laag isolatie zodat alles lekker warm is. Het eventuele voordeel dat de EPS parels verdamping van vocht uit de bodem tegenhouden heb je namelijk in jouw situatie ook al niet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
johanPo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Aangezien je het laatst had over "vrijwel dezelfde situatie", ga ik ervan uit dat je ook EPS parels op de bodem hebt liggen.

als je +10m NAP zit en je kruipruimte kurkdroog is, is de waarde van EPS parels op de bodem bijna 0.0 . Hiermee blok je namelijk eventuele warmte van de bodem in de winter, terwijl je er wel koude (maar wel broodnodige) ventilatielucht binnenkomt die netjes de isolerende werking van je parels omzeilen.

Mijn advies: Parels eruit rossen en de balken voorzien van een riante laag isolatie zodat alles lekker warm is. Het eventuele voordeel dat de EPS parels verdamping van vocht uit de bodem tegenhouden heb je namelijk in jouw situatie ook al niet niet.
Wat voor isolatie zou je aanraden? Ik zit te twijfelen tussen drie verschillende materialen, glaswol (knauf naturoll 032), pir plaat met een alu laag aan beide zijden of houtvezelplaat (pavaflex). Idee is om in ieder geval rond een rd van 6 uit te komen. Bovenop komt ofwel een houten vloer ofwel vloerverwarming met pvc of afwerklaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Zou dit volstaan als Dampopen folie voor mijn houten vloer met glaswol?

https://www.karwei.nl/ass...CCTQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

even uitrusten.. als je in de kruipruimte op het glaswol gaat liggen omdat het zacht is weet je dat het genoeg is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
pietje63 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:26:
Zou dit volstaan als Dampopen folie voor mijn houten vloer met glaswol?

https://www.karwei.nl/ass...CCTQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

even uitrusten.. als je in de kruipruimte op het glaswol gaat liggen omdat het zacht is weet je dat het genoeg is :)
dat voldoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Mvd1981 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Wat voor isolatie zou je aanraden? Ik zit te twijfelen tussen drie verschillende materialen, glaswol (knauf naturoll 032), pir plaat met een alu laag aan beide zijden of houtvezelplaat (pavaflex). Idee is om in ieder geval rond een rd van 6 uit te komen. Bovenop komt ofwel een houten vloer ofwel vloerverwarming met pvc of afwerklaag.
Pavaflex is op zich mooi spul qua footprint, maar moet je wel dikker doen vanwege de iets minder isolerende werking. Blij dat je al aangeeft wat voor R waarde je nastreeft, dat helpt. Lijkt me prima R waarde ook. Met Glaswol betekent dit +- 19 a 20 cm isolatie, met pavaflex een kleine 24 cm. PIR kom je het dunst mee uit, maar daar hangt een prijskaartje aan vast en is minder duurzaam geproduceerd.

Als je PIR wilt moet je wel goed opletten. Meeste PIR platen zijn dampdicht, wat betekent dat als je straks PVC zou willen nemen je vloer zowel aan de boven- als onderkant dampdicht ingepakt is. Bij mijn uitbouw heb ik gekozen voor resolisolatie (lijkt op PIR) van dat ene monarchistische merk. Deze hebben dampopen eigenschappen (chachering is ook geperforeerd) en zijn dus goed bruikbaar bij een houten vloer.

Kort samengevat: het is een afweging van kosten / duurzaamheid en beschikbare hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-07 16:31
[...]

Ik heb zelf ook al vaker voorbeelden gezien van glaswol wat nat/vochtig is geworden en daarna zwart van de schimmel eruit kwam. Dit hoeft natuurlijk niet te gebeuren wanneer je kruipruimte goed droog is.

Zelf zat ik met hetzelfde probleem in het toilet. De houten dekvloer was niet meer in goede staat, dus deze heb ik verwijderd. Ik wou dit graag met PIR platen isoleren, maar wel dampdicht bedekken aan de bovenkant (met tegels).
Zelf heb ik ervoor gekozen om 18cm OSB platen tussen de balken te plaatsen, en hierop de pir platen te monteren (zodat het osb kan ademen) op een manier dat de pir platen gelijk lopen met de bovenkant van de balken. Hierop heb ik de vloerverwarming en tegels geplaatst.
Deze manier van opbouw lijkt erg op het voorbeeld op onderstaande site:
https://www.droogbouw-vloerverwarming.nl/balken.html
Behalve dat ik zelf de vloerverwarming op de balken heb gelegd in plaats van ertussen.
Dit lijkt mij in jou geval ook een mogelijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou ik ga de komende maanden de kruipruimte zo droog als mogelijk maken met zo min mogelijk werk.

De kleine chemische ontvochtigers doen te weinig, dus ik ben voor een elektrische ontvochtiger gegaan die ook automatisch weer aan slaat na stroomonderbreking (eur 125) en een automatische pomp om het water naar boven te krijgen (eur 35). Deze opstelling kan ik straks hier in de straat doorschuiven, want het is overal aardig vochtig (Veengrond, grondwater ligt tot dicht onder de kruipruimte)

Als je even een stekkerdoos uit elkaar schroeft hang je die zo via de meterkast in de kruipruimte. Helaas bij mij geen doorvoer meer daar voor de slang zodat de emmer in de meterkast kon staan, maar nu dan maar onder de trap.

Hij gaf 83% luchtvochtigheid aan terwijl het luik de hele dag al open stond. Maximaal 65-70% is 'normaal'. En ik wil daar eigenlijk onder om ook echt het zand te drogen zodat het straks makkelijk werkt en er zo droog mogelijke lucht wordt ingesloten in de isolatielaag.

https://eurom.nl/en/produ...dehumidifiers/drybest-10/
https://airandme.fr/en/ai...for-air-dehumidifier.html

De ontvochtiger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjMTkdf1dw26_MosxcXazsRQ98c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTIGshSILd0kybMEz7xQ6hN8.jpg?f=fotoalbum_large

De pomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5knuA7IINGcMOcNlLzLv3vn871k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOXpo0DyudR5c37d1WGkpnFb.jpg?f=fotoalbum_large

De opstelling - ik had misschien voor de 20 moeten gaan, want de pomp past bij deze niet in de bak. Dat bleek niet een vierkante bak, want die loopt binnen om de compressor heen. Dan maar een extra emmer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqc9lIkma8ktUbsdeZcNoXyM2M8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5U1xIWqCoUOxxtom2DPQw9DJ.jpg?f=fotoalbum_large

De slang onder de mat en de emmer onder de trap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRJ_9V5a9swdtWAdKxrXSP-7QQQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myV2HDyUu2NJlDdcjIr6qzY0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fY3xbSUSOVSXyz6Jw7fB8iNrCk0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XoN8b3cEDOGDN0hqmTxV6bu.jpg?f=fotoalbum_tile

En natuurlijk... Een afstand bedienbare schakelaar - in dit geval aan Homey zodat we makkelijk af kunnen schakelen als de emmer mocht gaan overlopen of als we er niet zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gix_aaaNL2SidfMBPHRkQH17EHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9w7meoMT176pNNUCW7zVLBYo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
looks like : dweilen met een kraan open .. kan je niet beter ff tot de zomer wachten

[ Voor 33% gewijzigd door MisterB op 03-01-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hou niet van halve maatregelen. En de vorige bewoners hebben duidelijk nooit iets gemerkt of gedaan.

Als het iets droger is straks, kan ik de verschillende compartimenten nog even een keer extra nalopen op lekkages. Nu is dat geen doen omdat de condens gewoon op de inkomende buis van de waterleiding staat en elders.

Van de zomer zal het makkelijker gaan, maar wordt het ook niet zomaar droog. En we willen direct het voorjaar starten want de hele benedenverdieping wordt zo'n beetje verbouwd. Van vloer, vloerverwarming, warmtepomp tot isolatie, radiatoren, inbouwkasten en ga maar door. Er is vrijwel geen oppervlak wat niet opnieuw gedaan wordt...

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 03-01-2023 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:06

BTS

(jarig!)
@Anoniem: 27535 heb ik waarschijnlijk gemist maar toch voor de zekerheid: wat is de reden dat je probeert te ontvochtigen zonder een afgedekte bodem? Zonder bodemfolie gaat het niet "droog" worden.

Al is het maar een goedkope bouwfolie, dat 3 laags over elkaar met flinke overlap op de naden en je behaalt resultaat.

[ Voor 24% gewijzigd door BTS op 03-01-2023 20:40 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er moet ook bodemfolie gaan komen uiteraard. Maar dan moeten we wel zien dat we eventueel te extreme vochtproblemen en lekkages eerst aanpakken en daarvoor is het nu gewoon te nat.

Dus als het straks in ieder geval niet meer zo nat is als nu dan kunnen we goed inspecteren en kijken hoe snel en waar eventueel weer vocht op komt zetten zodat we zeker stellen dat we geen grotere problemen hebben. Is dat gebeurd, dan komt die folie er. Daarna de ruimte extra uitdrogen voordat de isolatie onder de vloer gaat.

En dan te bedenken dat ik 2 weken geleden nog dacht dat we even het luik open zouden gooien en gewoon wat PIR tegen de onderkant zouden plakken 😬 Maar ja... Het is toch ook weer leerzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:02:
Er moet ook bodemfolie gaan komen uiteraard. Maar dan moeten we wel zien dat we eventueel te extreme vochtproblemen en lekkages eerst aanpakken en daarvoor is het nu gewoon te nat.

Dus als het straks in ieder geval niet meer zo nat is als nu dan kunnen we goed inspecteren en kijken hoe snel en waar eventueel weer vocht op komt zetten zodat we zeker stellen dat we geen grotere problemen hebben. Is dat gebeurd, dan komt die folie er. Daarna de ruimte extra uitdrogen voordat de isolatie onder de vloer gaat.

En dan te bedenken dat ik 2 weken geleden nog dacht dat we even het luik open zouden gooien en gewoon wat PIR tegen de onderkant zouden plakken 😬 Maar ja... Het is toch ook weer leerzaam.
Ik zou er toch voor pleiten om de bodemfolie beginnen te leggen. Dat is eigenlijk de oplossing om het vocht uit het zand tegen te houden. Nu heb je een stap er vooraf bedacht die niet bewezen werkt.

Het vochtpercentage van het zand wordt nu grotendeels in stand gehouden. Dat zand kun je heel moeilijk drogen dat heeft ongelooflijk veel contactoppervlakte met de grondlagen eromheen en kan an sich al 20-40% van z'n volume aan vocht vasthouden. Alsof je nu 10m³ water gaat wegdrogen wat door capillaire werking weer wordt aangevuld door het vocht van onderen.

Dan maar een overall aan en met je ellebogen in het natte zand, maar het is denk ik de kortste klap en gaat je een hoop kwh schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-07 16:32
Ha iedereen, ik lees al een tijdje dit topic mee maar zal ‘de’ vraag toch maar stellen. Welk advies zouden jullie geven in mijn situatie voor vloerisolatie? Bodemisolatie (EPS) lijkt mij geen goed plan, gezien het aantal kabels en buizen die er liggen en ik daar nog graag bij wil komen.

- Huis uit 1980, broodjes betonvloer

- Water op de bodem in de herfst/winter, zo’n 5 tot 10 cm (kleigrond, probleem in de hele buurt en dus niet weg te pompen)
- Vloerverwarming (en dus last van vocht dat naar boven kruipt)
- Kruipruimte is ongeveer 65cm hoog en oppervlakte 50m2

Wat lijkt voor jullie de beste oplossing? Ik kan ‘redelijk’ klussen, maar besteed het liever uit als hier specialisme voor nodig is (of eventueel subsidie oplevert). Niet bang om vies te worden iig :)

edit: om nog even in te haken op de laatste posts, is dat voor mij ook een 'tijdelijke' oplossing voor het vochtprobleem, bodemfolie aanbrengen? Ookal ligt er nog water op de bodem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvcEtGSd_UMbiooYv-LXB7K4avU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eIsGEMWhYqp8iPs1tV27hMsu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9_UFWWo-2pS9j05eenFtjl7scw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7Bti7pQYdOSKIrPE0wF14PMK.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door Kindapaas op 03-01-2023 21:43 . Reden: extra vraag ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:06

BTS

(jarig!)
@Kindapaas
Stap 1, bubbeltjesfolie, daarover de folie. Aantal posts terug ook iemand die het zo deed en dan drijft je folie goed op het water. Wel eerst zoveel mogelijk rotzooi/puin uit de kruipruimte verwijderen.
Daarna je isolatie aan onderzijde vloer bevestigen. Welke je kiest is aan je zelf wat je fijn vindt werken of als je het uitbesteedt, wat de bedrijven aanbieden/adviseren.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Kindapaas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:38:
Ha iedereen, ik lees al een tijdje dit topic mee maar zal ‘de’ vraag toch maar stellen. Welk advies zouden jullie geven in mijn situatie voor vloerisolatie? Bodemisolatie (EPS) lijkt mij geen goed plan, gezien het aantal kabels en buizen die er liggen en ik daar nog graag bij wil komen.

- Water op de bodem in de herfst/winter, zo’n 5 tot 10 cm (kleigrond, probleem in de hele buurt en dus niet weg te pompen)

Wat lijkt voor jullie de beste oplossing? Ik kan ‘redelijk’ klussen, maar besteed het liever uit als hier specialisme voor nodig is (of eventueel subsidie oplevert). Niet bang om vies te worden iig :)

edit: om nog even in te haken op de laatste posts, is dat voor mij ook een 'tijdelijke' oplossing voor het vochtprobleem, bodemfolie aanbrengen? Ookal ligt er nog water op de bodem.

[Afbeelding][Afbeelding]
Op basis van de fotos zie ik niet waarom een bodemfolie niet zou werken. kabels kan je boven of onder je folie leggen (liefst boven voor bereikbaarheid) en eventuele doorvoeren realiseren met hoge plooien. Op de tonzon folie website staan wel aardige voorbeelden over folie vouwen / bevestigen. Niet dat je perse daar je folie hoeft te halen.

Daarna lekkere laag PIR of EPS tegen de bovenkant aan en je zit er weer warmpjes bij. Als je het aan de markt over laat zal je waarschijnlijk tonzon folie kussen aangeboden krijgen of PIF. Heb ik zelf toch meer met PIR platen moet ik zeggen..

p.s. wel eens last van riool verstoppingen? Die leiding op foto 1 is iig niet helemaal netjes aangelegd...

[ Voor 3% gewijzigd door johanPo op 03-01-2023 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Kindapaas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:38:

[Afbeelding][Afbeelding]
Beetje vies op dit moment zo te zien maar ik zou toch gaan voor bodembedekking (bubbeltjesplastic en dan stevige folie met bevestiging aan zijden zodat er ABSOLUUT geen water door de folie heen sijpelt) ) en dan PIR platen (dikte afhankelijk van wat je door kruipluik krijgt) of EPS (iets minder isolerend maar goedkoper).

Misschien even wachten tot de voorjaar/zomer wanneer de vloer droog is zodat je er kunt werken. Ik zit nu al een paar weken af en toe in de kruipruimte te werken om de PIR platen tegen de vloer te bevestigen (zie foto aantal berichten terug).

Het is wel belangrijk dat je een beetje fatsoenlijk kunt manoeuvreren want de platen tegen de vloer krijgen is wat gymnastiek en ik lig dan op m'n rug de platen met m'n voeten tegen de vloer te duwen (kit ertussen) en dan stutten met iets tot kit genoeg plakt om de plaat vast te houden.

In de buurt van leidingen (b.v. riool buis of verwarmingsbuizen) werk ik met kleinere stukken PIR die ik op maat snij tot het past.

Dat wil je niet doen in natte / modderige grond. :-(

Die elektriciteitsdraden zonder buis er omheen kan natuurlijk niet, dat zou ik ook aanpakken want kan gevaarlijk zijn (vooral als die door beweging '"slijt" waar die met tiewrap tegen draadeind zit). :-(

[ Voor 8% gewijzigd door dof op 03-01-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-07 16:32
Bedankt voor de reacties allen, bevestigen mijn gedachten gelukkig!
johanPo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:58:
p.s. wel eens last van riool verstoppingen? Die leiding op foto 1 is iig niet helemaal netjes aangelegd...
Nog nooit en daarom heb ik er ook zeker niet aan gezeten.. niet netjes is een understatement, haha!
dof schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Beetje vies op dit moment zo te zien maar ik zou toch gaan voor bodembedekking (bubbeltjesplastic en dan stevige folie met bevestiging aan zijden) en dan PIR platen (dikte afhankelijk van wat je door kruipluik krijgt) of EPS (iets minder isolerend maar goedkoper).

Misschien even wachten tot de voorjaar/zomer wanneer de vloer droog is zodat je er kunt werken. Ik zit nu al een paar weken af en toe in de kruipruimte te werken om de PIR platen tegen de vloer te bevestigen (zie foto aantal berichten terug).

Het is wel belangrijk dat je een beetje fatsoenlijk kunt manoeuvreren want de platen tegen de vloer krijgen is wat gymnastiek en ik lig dan op m'n rug de platen met m'n voeten tegen de vloer te duwen (kit ertussen) en dan stutten met iets tot kit genoeg plakt om de plaat vast te houden.

Dat wil je niet doen in natte / modderige grond. :-(
Ga ik doen, hartstikke bedankt! Zal alvast wat extra sporten.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:37
Ik ben ook in topic beland omdat er schimmel aan de onderkant van de deurmat zat toen ik deze ging uitkloppen. Toch even het kruipluik open doen, en bam! Wat een vochtigheid. Geen plassen maar er hangen wel overal druppels aan de onderkant van de vloer, met name bij de buitenmuren.

We wonen er sinds vorig jaar, tijdens de verbouwing was dit nog niet zo erg. Aan de hand van dit topic heb ik ook het plan om de onderkant van onze betonnen vloer te gaan isoleren. Gisteren al het eerste puin weggehaald (doorgeroeste zaag, oude pvc afvoeren) en toen zag ik ook dat de ventilatie openingen (2 aan elke buitenmuur zijde) volledig dicht zitten met gehard cement of aarde. Buiten zie ik ook verder geen toegang tot de ventilatie openingen.

Voor de volledigheid zou ik dus eerst nieuwe ventilatie openingen moeten aanbrengen, of zou toch alleen bodem folie aanbrengen voldoende zijn om de vochtigheid te doen dalen?

Daarna is het plan om EPS aan te brengen. Tussen de betonnen liggers is er ruimte voor 15cm, maar ik vraag mij of jullie dan ook de onderkant van de liggers isoleren? Dan wordt de doorgang algauw maar 20cm als ik daar 10cm op plak..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2utgigNbX6cLP7qWQx3eTTJk2k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clMPAk2sEsrSo3XxJcJHudNv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lw45Qhb8lXMD_0w8apyh0qtefKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbvnLUYmF6tCiul0iKyxFvRU.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 26% gewijzigd door vinpower op 04-01-2023 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
vinpower schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:12:

We wonen er sinds vorig jaar, tijdens de verbouwing was dit nog niet zo erg. Aan de hand van dit topic heb ik ook het plan om de onderkant van onze betonnen vloer te gaan isoleren. Gisteren al het eerste puin weggehaald (doorgeroeste zaag, oude pvc afvoeren) en toen zag ik ook dat de ventilatie openingen (2 aan elke buitenmuur zijde) volledig dicht zitten met gehard cement of aarde. Buiten zie ik ook verder geen toegang tot de ventilatie openingen.

Voor de volledigheid zou ik dus eerst nieuwe ventilatie openingen moeten aanbrengen, of zou toch alleen bodem folie aanbrengen voldoende zijn om de vochtigheid te doen dalen?

Daarna is het plan om EPS aan te brengen. Tussen de betonnen liggers is er ruimte voor 15cm, maar ik vraag mij of jullie dan ook de onderkant van de liggers isoleren? Dan wordt de doorgang algauw maar 20cm als ik daar 10cm op plak..
Tips op volgorde, niet pick as you please:
- Ventilatie op orde brengen door bestaande schachten vrij te maken of nieuwe aan te brengen;
- Puinruimen, tip: (hand)-hark meenemen, werkt erg prettig;
- Resultaat zien, kan zomaar binnen twee weken 'droog' waaien;
- Bodemfolie aanbrengen, met hoge grondwaterstanden bubbelfolie eronder (tips hiervoor kun je teruglezen);
- PIR gebruiken ivm lage werkhoogte, of EPS. Randen luchtdicht aftapen/puren dus moet droog zijn;
- Liggers ook meenemen;
- Genieten van een lagere energierekening en hoger comfort

Twee dagen zand afgraven en kruien met een hulpje, dat geeft je net die extra 10cm om knap te werken;
Met een kruipruimte van 50m² is dat halve kuub zand (700kg, droog, 5kg per emmertje is 140 bewegingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-06 10:22
Eigenlijk is dat 5 kuub (50m² * 0,1m).

Waarschijnlijk is het al genoeg om 2 of 3 "paden" te creëren door zand gewoon opzij te duwen.

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
vinpower schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:12:
Ik ben ook in topic beland omdat er schimmel aan de onderkant van de deurmat zat toen ik deze ging uitkloppen. Toch even het kruipluik open doen, en bam! Wat een vochtigheid. Geen plassen maar er hangen wel overal druppels aan de onderkant van de vloer, met name bij de buitenmuren.

[Afbeelding][Afbeelding]
@GudZ geeft al een aardig volledige uiteenzetting. Mijn advies zou ook zijn de liggers mee te nemen. Jouw situatie vraagt echt om PIR, dat geeft je gewoon de meeste isolatie per cm dikte. Ter hoogte van de liggers kan je dan met 7cm al een Rd van 3 halen. Mits je de rest van de vloer dikker kan beleggen lijkt me dat wel acceptabel. Eventueel nog wat schuiven met zand om zo enkele verdiepte paden te krijgen. Even goed meten voordat je begint met de bodemfolie, daarna is dat natuurlijk lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
johanPo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Pavaflex is op zich mooi spul qua footprint, maar moet je wel dikker doen vanwege de iets minder isolerende werking. Blij dat je al aangeeft wat voor R waarde je nastreeft, dat helpt. Lijkt me prima R waarde ook. Met Glaswol betekent dit +- 19 a 20 cm isolatie, met pavaflex een kleine 24 cm. PIR kom je het dunst mee uit, maar daar hangt een prijskaartje aan vast en is minder duurzaam geproduceerd.

Als je PIR wilt moet je wel goed opletten. Meeste PIR platen zijn dampdicht, wat betekent dat als je straks PVC zou willen nemen je vloer zowel aan de boven- als onderkant dampdicht ingepakt is. Bij mijn uitbouw heb ik gekozen voor resolisolatie (lijkt op PIR) van dat ene monarchistische merk. Deze hebben dampopen eigenschappen (chachering is ook geperforeerd) en zijn dus goed bruikbaar bij een houten vloer.

Kort samengevat: het is een afweging van kosten / duurzaamheid en beschikbare hoogte.
Ja ik probeer ons monumentale huis te upgraden naar nieuwbouwwaarden zodat we qua energiekosten een stuk lager uitkomen dan de vorige bewoners... Aangezien er ofwel beton, ofwel een PVC vloer komt te liggen, lijkt PIR dus af te vallen. Dan wordt het een kwestie van de vloerbalken goed nakijken en dan afdoende opdikken voor een goede laag glaswol (uiteraard na het aanbrengen van een folie op de grond en langs de fundering/muren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:37
GudZ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:32:
[...]

- Ventilatie op orde brengen door bestaande schachten vrij te maken of nieuwe aan te brengen;
- Bodemfolie aanbrengen, met hoge grondwaterstanden bubbelfolie eronder (tips hiervoor kun je teruglezen);
- PIR gebruiken ivm lage werkhoogte, of EPS. Randen luchtdicht aftapen/puren dus moet droog zijn;
- Liggers ook meenemen;

Twee dagen zand afgraven en kruien met een hulpje, dat geeft je net die extra 10cm om knap te werken;
Met een kruipruimte van 50m² is dat halve kuub zand (700kg, droog, 5kg per emmertje is 140 bewegingen).
Ik zal dwars op de liggers dan wel PIR gaan gebruiken. Nog tips qua type pur?
Baal wel er nu wel van dat ik niet specifiek om een nettere oplossing heb gevraagd qua leidingen bij de voorbereidingen van de nieuwe keuken ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:58
GudZ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:32:
[...]

- Liggers ook meenemen;

Heb al heel wat pagina's doorgenomen van dit topic en heel wat geleerd, bedankt daarvoor!
Aankomend voorjaar wil ik ook de kruipruimte isoleren. Eerst opruimen en bodemfolie aanbrengen en vervolgens PIR aanbrengen. Bij ons komt het een paar keer per jaar voor dat de kruipruimte tot bijna de bovenkant van kruipruimte vol staat met water. Gelukkig is het met twee dagen ook weer weg. Iemand nog tips om daar iets mee te doen? Of zou bodemfolie genoeg zijn als ik dat heel hoog bevestig?

Even een impressie foto van mijn kruipruimte:
Kruipruimte

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
hood schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Heb al heel wat pagina's doorgenomen van dit topic en heel wat geleerd, bedankt daarvoor!
Aankomend voorjaar wil ik ook de kruipruimte isoleren. Eerst opruimen en bodemfolie aanbrengen en vervolgens PIR aanbrengen. Bij ons komt het een paar keer per jaar voor dat de kruipruimte tot bijna de bovenkant van kruipruimte vol staat met water. Gelukkig is het met twee dagen ook weer weg. Iemand nog tips om daar iets mee te doen? Of zou bodemfolie genoeg zijn als ik dat heel hoog bevestig?

Even een impressie foto van mijn kruipruimte:
[Afbeelding: Kruipruimte]
Ik weet niet genoeg over jouw specifieke situatie (nabijheid oppervlaktewater, opstuwing, grondslag, drainage, rioolsysteemtype) om te beoordelen of de hoge waterstanden in jouw kruipruimte normaal systeemgedrag is of dat er een specifieke oorzaak is die nog te tackelen is (b.v. lekke hemelwaterafvoer).

Als het vermoeden bestaat dat je toekomstige isolatie misschien wel eens langere tijd onder water zou kunnen staan, zou EPS ook een goede isolatie keuze kunnen zijn (mits je ruimte hebt voor de extra dikte). EPS bestaat namelijk uit dichte cellen en zuigen zich niet vol na verloop van tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
vinpower schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Ik zal dwars op de liggers dan wel PIR gaan gebruiken. Nog tips qua type pur?
Baal wel er nu wel van dat ik niet specifiek om een nettere oplossing heb gevraagd qua leidingen bij de voorbereidingen van de nieuwe keuken ;w
ben wel fan van fm330, omdat het blijvend flexibel is. Altijd goede seal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:58
johanPo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Ik weet niet genoeg over jouw specifieke situatie (nabijheid oppervlaktewater, opstuwing, grondslag, drainage, rioolsysteemtype) om te beoordelen of de hoge waterstanden in jouw kruipruimte normaal systeemgedrag is of dat er een specifieke oorzaak is die nog te tackelen is (b.v. lekke hemelwaterafvoer).

Als het vermoeden bestaat dat je toekomstige isolatie misschien wel eens langere tijd onder water zou kunnen staan, zou EPS ook een goede isolatie keuze kunnen zijn (mits je ruimte hebt voor de extra dikte). EPS bestaat namelijk uit dichte cellen en zuigen zich niet vol na verloop van tijd.
Naar mijn idee is het voornamelijk grondwater wat omhoog komt. Het huis staat op klei en het heeft hier wel even nodig om weer droog te worden. Al zakt het wel redelijk snel in de kruipruimte. Langere tijd onderwater weet ik niet. Ik ben nu bezig om met een Ultrasoon Sensor - HC-SR04 het niveau te meten.
Is PIR niet handig met vocht? Ik zal eens kijken wat ik met EPS aan isolatiewaarde kan bereiken.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
hood schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Naar mijn idee is het voornamelijk grondwater wat omhoog komt. Het huis staat op klei en het heeft hier wel even nodig om weer droog te worden. Al zakt het wel redelijk snel in de kruipruimte. Langere tijd onderwater weet ik niet. Ik ben nu bezig om met een Ultrasoon Sensor - HC-SR04 het niveau te meten.
Is PIR niet handig met vocht? Ik zal eens kijken wat ik met EPS aan isolatiewaarde kan bereiken.
PIR is in principe niet vochtgevoelig. Sommige fabrikanten geven de vochtongevoeligheid op in de specs. Uit mn hoofd wordt dit gemeten door de plaat x uur onder te dompelen en de gewichtstoename te meten. Toch zijn de cellen niet gesloten zoals EPS of XPS en zal langdurige blootstelling aan vocht ervoor zorgen dat water opgenomen wordt. Paar uur geen problemen, weken lijkt me niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Bij mij legt er inmiddels al een tijd bodemfolie en de volgende stap is de bekleding van de bodem van de kruipruimte met (7-10cm) PIR platen tegen de al aanwezige 6cm piepschuim.

Ik verwacht over 5-10 jaar een keer de keuken te renoveren, waarbij er extra groepen getrokken zullen moeten worden via de kruipruimte en ook de afvoer aangepast moet worden door het plaatsen van een kookeiland.

Maak ik het mezelf in de toekomst lastiger door het bevestigen van de PIR platen, of kan ik het beste nog ergens rekening mee houden? Ik kan me voorstellen dat het met het boren altijd de voorkeur heeft om van bovenaf te boren, dus dat je enkel een langere boor nodig zult hebben... maar wil het graag wel even checken met anderen hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APlEp4dPdUw9IoSZTIjBybbvj8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rnMGS9sowECUYIyBle9FqtB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 05-01-2023 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

_l_Arjan_l_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:58:
Bij mij legt er inmiddels al een tijd bodemfolie en de volgende stap is de bekleding van de bodem van de kruipruimte met (7-10cm) PIR platen tegen de al aanwezige 6cm piepschuim.

Ik verwacht over 5-10 jaar een keer de keuken te renoveren, waarbij er extra groepen getrokken zullen moeten worden via de kruipruimte en ook de afvoer aangepast moet worden door het plaatsen van een kookeiland.

Maak ik het mezelf in de toekomst lastiger door het bevestigen van de PIR platen, of kan ik het beste nog ergens rekening mee houden? Ik kan me voorstellen dat het met het boren altijd de voorkeur heeft om van bovenaf te boren, dus dat je enkel een langere boor nodig zult hebben... maar wil het graag wel even checken met anderen hier.

[Afbeelding]
Als je weet waar geboord moet worden zou je daar een stuk PIR vrijlaten. De platen zijn 60cmx120cm dus je zou een halve plaat weg kunnen laten en nadat de boorwerkzaamheden voorbij zijn, weer opvullen.

Doe ik ook; ik ga de CV leidingen deels omleggen (scheelt cv leiding lengte, en ik moet naar deels 28mm Cu voor WP) en ben net wat 30mm gaten in de vloer aan het boren om een VVW verdeler vanaf andere kant te voeden. Zie in foto de uitsparingen in PIR links en rechts bij leidingen.

Maar verder kan het natuurlijk zijn dat je later door de vloer en het PIR moet boren dan heb je inderdaad wat lange boren nodig. Eerst gatenboor voor door de vloer (steen, beton?) en daarna een nog langere (b.v.) houtboor voor door het PIR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVKN6yqYONfxlCZVHy8SaWeQ4sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FaM8IgrcZmcKP7qXG6x0mvn.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 88 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"