Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 87 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
pvink schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:54:
[...]

De vloer is opgebouwd van boven naar onder: Laminaat, ondervloer, OSB-plaat, OSB-plaat, Balk.
Zie ook de foto's onder deze link: https://imgur.com/a/6RyddDL

Kan het zijn dat er dampremmende folie verwerkt is ergens boven de OSB-platen? Tussen de twee OSB-platen zelf is er in ieder geval niks toegepast omdat ik tussen de spleten kan kijken. Verder kan ik nergens de precieze opbouw van de vloer bekijken.
Als de ondervloer van je laminaat ook folie-ish is, dan is de boel aardig dampdicht. Zou ik zelf niet een hele lekkere combo vinden samen met die dampremmende laag op je glaswol. Lijkt me als je flink wat kleine gaatjes prikt in de dampremmende laag van je glaswol dat deze wel weer kan ademen. Niet te diep, want dan beschadig je de structuur van je glaswol.

Geheel lijkt verder mooi tussen de balken te zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door johanPo op 07-12-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

pvink schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:54:
[...]
De vloer is opgebouwd van boven naar onder: Laminaat, ondervloer, OSB-plaat, OSB-plaat, Balk.
Zie ook de foto's onder deze link: https://imgur.com/a/6RyddDL
Kan het zijn dat er dampremmende folie verwerkt is ergens boven de OSB-platen?
Je zult toch zekerheid moeten krijgen over die 2 ("vette") lagen. Gaatjes prikken zoals @johanPo suggereerde? Je zou dan een plat iets (bord van ca 55x55 cm), minder breed dan de balken van elkaar liggen met heel veel scherpe spijker die er aan 1 kant doorheen komen kunnen maken en dan die plank op de isolatie drukken zodat de spijkers de gaatje maken?
Bij Resol platen zitten die gaatjes er standaard in de Alu folie laag, tis iets bekends om het zo te doen.

Aanvullend zou ik dan toch bodemfolie leggen, wat nu niet nodig zou zijn, maar mocht er op een bepaald manier toch via het zand vocht omhoog komen houdt die folie dat grotendeels tegen. Leg de folie dan ook zo hoog mogelijk tegen de funderingsmuur aan omhoog en zet het daar vast. Better be safe dan sorry met hout en vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobergher123
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-02-2024
Ok,

Ook wij staan op het punt om onze betonnen vloer via de kruipruimte te isoleren.

Situatieschets:

Woning uit 1976, matig geïsoleerd.

L-vormige woonkamer/keuken van ca. 9m x5,20m en 3x4m. Naast de woonkamer is tevens de garage gelegen (en de keuken ligt dus in het verlengde van de garage).

Kruipruimte is nu qua betonnen vloer niet geïsoleerd, betonbroodjes liggen open en bloot. Op de bodem wel laag piepschuim "wokkels"

Kruipruimte is toegankelijk via luik in garage, diepte ca 70-80cm schat ik in. Via de garage kan ik door mangat in fundering naar kruipruimte woonkamer komen. De ruimte is goed droog te noemen.

Idee is om in ieder geval de woonkamer en keukenvloer te isoleren met pit platen, dubbelzijdig alu. Hierbij wil ik minimaal rd 3,65 bereiken, maar met oog op toekomstige vloerverwarming wellicht nog hoger.

Voor pir alu betaal ik gemiddeld (1e oriëntatie) ca 21,50m2 voor rd 3,65 bij 8cm dikte en 24,50 voor rd 4,5 bij 10 cm dikte.

Voor enkel woonkamer & keuken ca 60m2 dus ca 1300,- tot 1500,- excl de bevestiging/ pur / tape voor naden.

Nu de vragen:

1. Is het handig/verstandig om de onverwarmde garage mee te isoleren?
2. Hoe kan ik de platen beste bevestigen?, Boren en slagplu met rozet of lijmen, en waarmee lijmen?
3. Vergeet ik iets ?

Bij deze alvast bedankt voor meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Fvdlans schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:37:
Beste mensen,

Kan ik hier ook zomaar een vraag stellen? Heb het 1 en ander gelezen in dit topic en ben ook van plan mijn vloer te isoleren. Ik heb een broodjesvloer uit ‘80/81. Ongeisoleerd. Ik wil graag eps eronder plakken. Mijn steunbalken liggen op ongeveer 50,5 a 51 cm van elkaar, dus dat leek mij mooie gelegenheid om 5 cm eps (50x100) onder de broodjes en dus tussen de balken te plaatsen. Ik heb even een voorbeeldstukje geplaatst voor de foto. Later dan weer platen over het geheel onder de balken plaatsen.
Mijn kruipruimte heeft in deze periode een laag water (10-15 cm) die ik moet wegpompen. Ik overweeg tzt extra zand in te laten blazen en daarna bodemfolie. Mijn vragen voor nu:
1) met welke (pu) lijm kan ik die 50 cm brede eps onder de broodjes (tussen de balken plaatsen)? Een pur flesje die je ondersteboven moet houden lijkt mij niet zo handig hier? Graag een paar typen/merken noemen.kan dat alleen als het beton helemaal droog is?
2) kan ik er van uitgaan dat de holle zijde van mijn broodjes niet doorlopen naar de buren? Dan zou het werk voor niets zijn…Het lijkt (zie laatste foto) dat de uiteinden zijn afgedicht met eps (dat is dan ook de enige eps die men gebruikt heeft).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1) klein beetje vocht is niet erg, PUR gaat er zelfs goed van hechten. Rekening houdend met alle nodige veiligheidsmaatregelen om PUR veilig continu als bouwlijm te kunnen gebruiken (masker, huidbescherming,) zou ik zelf liever voor high tac / pattex kit of boren + pluggen gaan.
2) Gok dat ze de holle vulling van je broodjes niet gevuld hebben, maar dat baseer ik niet op ervaring met dit type vloer. Misschien kunnen anderen met meer ervaring met dit type vloer aangeven of het zinnig/verantwoordelijk is een klein gaatje te boren bij de grens met de buren en flink wat PUR naar binnen te spuiten .

Sowieso is het isoleren niet voor niets, want je buren hebben de verwarming ook aan. Dus die vangen het grootste deel van het verlies daar op. Met je isolatie zorg je er iig voor dat jouw warmte niet naar beneden doorstraalt.

Qua zand spuiten in je krupruimte moet je even goed overwegen of je dan voldoende hoogte overhoudt om normaal nog dingen te doen. Bodemfolie plaatsen is sowieso een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Cobergher123 Mooie uitdaging.
Wat jij vraagt is al meermalen voorbij gekomen.
Vraag 1: Ja... rest warmte die erin komt van bijvoorbeeld de keuken ... die wil je zolang mogelijk vast houden dus isoleren helpt.

Vraag 2 en 3:
Kun je met een eigen zoekactie in het forum eerst die vragen opzoeken, de antwoorden staan daar echt al op die vragen.

Het aantal vragen neemt behoorlijk toe, dan hoeven wij dat niet te doen en antwoord te geven op andere vragen en wat je niet begreep wat er nog over is.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 07-12-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-01 10:29
johanPo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:39:
[...]

1) klein beetje vocht is niet erg, PUR gaat er zelfs goed van hechten. Rekening houdend met alle nodige veiligheidsmaatregelen om PUR veilig continu als bouwlijm te kunnen gebruiken (masker, huidbescherming,) zou ik zelf liever voor high tac / pattex kit of boren + pluggen gaan.
2) Gok dat ze de holle vulling van je broodjes niet gevuld hebben, maar dat baseer ik niet op ervaring met dit type vloer. Misschien kunnen anderen met meer ervaring met dit type vloer aangeven of het zinnig/verantwoordelijk is een klein gaatje te boren bij de grens met de buren en flink wat PUR naar binnen te spuiten .
Dank johanpo! Paar vervolgvragen:
1) ik dacht aan zo’n flexibele pu schuim/lijm. Bijvoorbeeld Illbruck PU010 isolatielijm. Is die goed bruikbaar daar voor? Die zou dan mooi ook de randjes afsluiten aan de zijkant tegen de balken? Want de 50 cm eps zit niet klem tussen de balken. En ik wil dat wel afsluiten Ok, masker dan inderdaad nodig!
2) in mijn laatste foto is aan het eind bij de tussenmuur bij het broodje een stuk eps te zien. Het lijkt mij dat ze daarmee afsluiten? Geen flauw idee hoe dat normaliter (in 1981) ging met broodjesvloeren. Liepen die broodjes helemaal door naar de buren? Waar staat de tussenmuur dan op? Bovenop de broodjes? Ik hoop dat iemand weet hoe dat bouwkundig ging?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVBWUU2qRE1yD_----9NzT1wtsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ils9HmFS7AV4fGQnTWdQSkYn.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Fvdlans op 07-12-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:32
Fvdlans schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:37:
Beste mensen,

Kan ik hier ook zomaar een vraag stellen? Heb het 1 en ander gelezen in dit topic en ben ook van plan mijn vloer te isoleren. Ik heb een broodjesvloer uit ‘80/81. Ongeisoleerd. Ik wil graag eps eronder plakken. Mijn steunbalken liggen op ongeveer 50,5 a 51 cm van elkaar, dus dat leek mij mooie gelegenheid om 5 cm eps (50x100) onder de broodjes en dus tussen de balken te plaatsen. Ik heb even een voorbeeldstukje geplaatst voor de foto. Later dan weer platen over het geheel onder de balken plaatsen.
Mijn kruipruimte heeft in deze periode een laag water (10-15 cm) die ik moet wegpompen. Ik overweeg tzt extra zand in te laten blazen en daarna bodemfolie. Mijn vragen voor nu:
1) met welke (pu) lijm kan ik die 50 cm brede eps onder de broodjes (tussen de balken plaatsen)? Een pur flesje die je ondersteboven moet houden lijkt mij niet zo handig hier? Graag een paar typen/merken noemen.kan dat alleen als het beton helemaal droog is?
2) kan ik er van uitgaan dat de holle zijde van mijn broodjes niet doorlopen naar de buren? Dan zou het werk voor niets zijn…Het lijkt (zie laatste foto) dat de uiteinden zijn afgedicht met eps (dat is dan ook de enige eps die men gebruikt heeft).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig, ik heb een vrijwel identieke situatie (ook met die vorm broodjes) met dito plan: de tussenruimtes opvullen met 5cm EPS met daaronder 10cm PIR platen. Eén compartiment van de kruipruimte reeds voorzien van EPS. Op aanraden van dit forum high-tack kit van de Action geprobeerd. Dit leek een proefstukje piepschuim aanvankelijk erg vast tegen de broodjes te zetten. Maar na de platen te hebben geplaatst zijn er veel weer losgekomen. Bij mij hecht de kit erg goed op het beton maar nauwelijks op de EPS. Daarnaast verspringen de broodjes regelmatig een beetje tov elkaar en EPS geeft nou niet bepaald mee.
Op zich zou het geen probleem zijn dat de EPS niet vastzit omdat ik het geheel weer wil afdekken met de PIR-platen, ware het niet dat de EPS platen vrijwel overal nét een paar millimeter onder de liggers uit steken :| Oftewel ik krijg de PIR-platen nooit vlak tegen de liggers. En dit is wel nodig want als een deel van de EPS al uit zichzelf loskomt dan gebeurt dat al helemaal met dikke pir platen eraan te hangen, mocht dat onderling überhaupt al hechten.
Er was uiteindelijk ook een meevaller: tot mijn verbazing hechten de supergladde alu PIR platen dan wel weer als een tierelier op de liggers, zit echt muurvast. Het plan is nu de EPS weer los te halen zodat ik de PIR netjes op de liggers kan kitten. Deze wil ik dan haaks aanbrengen en dan kijken of ik EPS platen van de zijkant in de open ruimte tussen broodjes/PIR kan duwen. Deze zal ik dan dunner moeten maken omdat ze nu dus net te dik zijn, kijken of dat een beetje slaagt met mijn homemade piepschuimsnijder.

Dit zijn mijn ervaringen, wellicht dat het beter lukt met PU lijm, maar ik zou eea wel even goed testen vantevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
oekoeboeroe schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:24:
[...]

Grappig, ik heb een vrijwel identieke situatie (ook met die vorm broodjes) met dito plan: de tussenruimtes opvullen met 5cm EPS met daaronder 10cm PIR platen.

Dit zijn mijn ervaringen, wellicht dat het beter lukt met PU lijm, maar ik zou eea wel even goed testen vantevoren.
Ok, leuk om te lezen dat we redelijk gelijke omstandigheden hebben. Mazzeltje bij mij is dat de eps niet uitsteekt onder de liggers. Dus ik zit met 5 cm heel goed en dat vormt tegelijk een goede basis (samen met de liggers) om daarna weer 1 of twee lagen onder te plakken. Ik neig naar eps omdat dat toch wel erg interessante prijzen zijn (en uiteindelijk maar een aantal cm dikker). Ik neig naar die pu lijm omdat die opschuimt en dus oneffenheden opvangt.
Ok, ik ga eerst maar eens wat testen met 1 of 2 pakketjes eps 5 cm onder de broodjes. Die probeer ik dan rondom afdichtend tussen de liggers en tegen de broodjes te plakken. Mijn kruipruimte is behoorlijk vochtig, die pu lijm zou dat goed moeten kunnen…Als ik een mooie laag onder de broodjes heb, kan ik weer verdere opties en dikte overwegen..
Succes!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVUOaK7ZeB6puJKq22B8dan4wWU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PdjvC6PkLEu7SbgSMNxCHUXO.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Fvdlans op 08-12-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:32
Fvdlans schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:03:
[...]

Ok, leuk om te lezen dat we redelijk gelijke omstandigheden hebben. Mazzeltje bij mij is dat de eps niet uitsteekt onder de liggers. Dus ik zit met 5 cm heel goed en dat vormt tegelijk een goede basis (samen met de liggers) om daarna weer 1 of twee lagen onder te plakken. Ik neig naar eps omdat dat toch wel erg interessante prijzen zijn (en uiteindelijk maar een aantal cm dikker). Ik neig naar die pu lijm omdat die opschuimt en dus oneffenheden opvangt.
Ok, ik ga eerst maar eens wat testen met 1 of 2 pakketjes eps 5 cm onder de broodjes. Die probeer ik dan rondom afdichtend tussen de liggers en tegen de broodjes te plakken. Mijn kruipruimte is behoorlijk vochtig, die pu lijm zou dat goed moeten kunnen…Als ik een mooie laag onder de broodjes heb, kan ik weer verdere opties en dikte overwegen..
Succes![Afbeelding]
Dan zul je net wat dikkere liggers dan ik heb, dat komt goed uit. EPS is prijstechnisch gezien wel de betere optie inderdaad, zeker wanneer dikte niet uitmaakt. Ik moet wel zeggen dat de 10cm B-keus PIR die ik heb (ca 16€/m2) de EPS niet zo gek ver ontloopt als je het terugrekent naar €/m2/Rc. Maar goed, die 50x100 EPS platen zijn wel mooi handzaam, itt de PIR die ik nog moet verzagen.
Ik ben benieuwd hoe het je vergaat. Mijn kruipruimte staat momenteel deels onder water, ik ga weer verder wanneer het grondwater zakt. Jij ook succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Fvdlans schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:48:
[...]

Dank johanpo! Paar vervolgvragen:
1) ik dacht aan zo’n flexibele pu schuim/lijm. Bijvoorbeeld Illbruck PU010 isolatielijm. Is die goed bruikbaar daar voor? Die zou dan mooi ook de randjes afsluiten aan de zijkant tegen de balken? Want de 50 cm eps zit niet klem tussen de balken. En ik wil dat wel afsluiten Ok, masker dan inderdaad nodig!
2) in mijn laatste foto is aan het eind bij de tussenmuur bij het broodje een stuk eps te zien. Het lijkt mij dat ze daarmee afsluiten? Geen flauw idee hoe dat normaliter (in 1981) ging met broodjesvloeren. Liepen die broodjes helemaal door naar de buren? Waar staat de tussenmuur dan op? Bovenop de broodjes? Ik hoop dat iemand weet hoe dat bouwkundig ging?

[Afbeelding]
Ben zelf wel fan van fm330. Dit is een elastische foam en geeft daarom geen kieren als door temperatuur verschillen materialen anders gaan werken. Werkte bij mij ook goed als lijm hoewel ik moet bekennen dit alleen met PIR toegepast te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
johanPo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:15:
[...]

Ben zelf wel fan van fm330. Dit is een elastische foam en geeft daarom geen kieren als door temperatuur verschillen materialen anders gaan werken. Werkte bij mij ook goed als lijm hoewel ik moet bekennen dit alleen met PIR toegepast te hebben.
Ok, ga ik checken! Ik ben nu zelf even een experiment aan het doen met Soudal bouwlijm. . Ik ga een stuk of 15 (1mx0,5) platen eps tegen de broodjes en tussen de liggers plakken. Eens testen of dat goed gaat..

1 vraag die gaandeweg bij mij naar voren komt: hoe vul je later de zijkanten van de platen met pur? Probleem: is boven je en je moet de pur fles ondersteboven houden. Maar dan komt de tuit toch niet bij de spleet?

Iemand een tip hoe dat moet? (Ps, ben onervaren met pur!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Fvdlans schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:44:
[...]

Ok, ga ik checken! Ik ben nu zelf even een experiment aan het doen met Soudal bouwlijm. . Ik ga een stuk of 15 (1mx0,5) platen eps tegen de broodjes en tussen de liggers plakken. Eens testen of dat goed gaat..

1 vraag die gaandeweg bij mij naar voren komt: hoe vul je later de zijkanten van de platen met pur? Probleem: is boven je en je moet de pur fles ondersteboven houden. Maar dan komt de tuit toch niet bij de spleet?

Iemand een tip hoe dat moet? (Ps, ben onervaren met pur!)
Koop zo'n pur pistool met losse bussen.
Ding heb ik ook, van de week nog een naad onder de keukenkasten tegen de achterwand dicht gepurt.

Gewoon 1,2 meter slang aan dat pistool met een slang klem erop en je kunt overal bij.

Ideaal vind ik vooral dat je dat ding met purbus kunt laten liggen en weken later kun je zo weer pur spuiten in tegenstelling tot die andere bussen waar geen drup meer uitkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7u4ru3mastufEQClibpE5-jbMkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9yAf88c3Nao25pN4iFezDCA.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Fvdlans schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:44:
[...]Iemand een tip hoe dat moet? (Ps, ben onervaren met pur!)
Heb je al een geschikt gelaatsmasker om oa. je longen te beschermen? Denk ook aan afzuiging en frisse lucht om de drijfgassen af te voeren. Tips zie onderaan bij het het antwoord vak.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 10-12-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
route99 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:31:
[...]
Heb je al een geschikt gelaatsmasker om oa. je longen te beschermen? Denk ook aan afzuiging en frisse lucht om de drijfgassen af te voeren. Tips zie onderaan bij het het antwoord vak.
Yep :) Ik heb een 3M A1 gelaatsmasker en een veiligheidsbril. Die heb ik aangehad tijdens het pur-en.
Verder heb ik de hele dag onder het kruipluik een ventilator lekker de kruipruimte in laten blazen. Lijkt mij redelijk geventileerd. Thanks voor de waarschuwing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
Ronald.42 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:00:
[...]

Koop zo'n pur pistool met losse bussen.
Ding heb ik ook, van de week nog een naad onder de keukenkasten tegen de achterwand dicht gepurt.

Gewoon 1,2 meter slang aan dat pistool met een slang klem erop en je kunt overal bij.

Ideaal vind ik vooral dat je dat ding met purbus kunt laten liggen en weken later kun je zo weer pur spuiten in tegenstelling tot die andere bussen waar geen drup meer uitkomt.

[Afbeelding]
Ok, zoiets vermoedde ik al. Gewoon een stukje huis-tuin-en keuken slang erop? Bij Hornbach hebben ze geloof ik “aquariumslang” in diverse diameters….

Ik dacht eigenlijk dat je zo’n pur-pistool gelijk met reinigen met zo’n speciaal middeltje. Kan je hem echt langere tijd gebruiken zonder reinigen? Bijvoorbeeld iedere dag een uurtje mee werken en dan wegleggen?
Leer graag..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fvdlans
Eerste uitprobeersel vandaag gedaan. Meeste werk was de kruipruimte leegpompen en dekzeil uitspreiden.
Een paar pakken EPS 1000x500x50 gekocht bij Hornbach (4,50 /m2). Die 500 mm past perfect tussen de liggers. Moest wel wat randjes aan de liggers weghakken (gietrandjes beton die uitstaken).
Als ik alles zo opvul heb ik een mooie basis om er platen dwars overheen te plakken:-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPQpaAVTKsi5MFUBgsVXU_6_uBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sY7TMnviSHyx6LPyYVZ0qzlp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_oUwesu4Bae76Pje0XoNwsACEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMFtktEwGvhoUCsO7pzfu1cj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Fvdlans op 10-12-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Fvdlans schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:06:
[...]

Ok, zoiets vermoedde ik al. Gewoon een stukje huis-tuin-en keuken slang erop? Bij Hornbach hebben ze geloof ik “aquariumslang” in diverse diameters….

Ik dacht eigenlijk dat je zo’n pur-pistool gelijk met reinigen met zo’n speciaal middeltje. Kan je hem echt langere tijd gebruiken zonder reinigen? Bijvoorbeeld iedere dag een uurtje mee werken en dan wegleggen?
Leer graag..
Ik had gewoon van die doorzichtige slang 8mm inwendig dacht ik.
Dat past om het dikke deel van spuitmond dus niet alleen om dat messing tuitje.
Slang klem erop en gaan.

Ik heb hem nu meer dan een jaar en nog nooit schoon gemaakt.
Als de bus leeg is een nieuwe erop en klaar.
Als ik hem nodig heb pak ik hem en dan doet ie het gewoon kan dus ook rustig een maand of 2 op de plank liggen.
Wel met een gevulde bus, als ie leeg is zal hij wel uitharden denk ik.

Schoonmaken volgens mij alleen als je hem weg legt zonder purbus.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:47
Ik zocht op "bodem" in dit topic, maar dat leverde 36 pagina's op. Na een paar pagina's gaf ik het op :)

Mijn situatie:
We hebben een betonnen vloer, met daarop ingefreesd vloerverwarming. Onderkant is een kruipruimte met pur geïsoleerd. Bodem is zand.

Nu vraag ik me af of we het rendement nog wat kunnen verhogen door bijvoorbeeld reflecterende folie op de bodem te leggen. Mijn gedachte hierbij is dat ik dan eventueel vocht in de winter buiten de kruipruimte hou een eventuele warmte die alsnog door de vloer komt reflecteer terug naar de woning.

In het vorige huis had ik vloerverwarming aan laten leggen met reflecterende folie er direct onder maar dat is in dit huis niet gebeurd.

Tips/ervaringen? :)

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Tjolk Lijkt me geen goede weg.
Alleen meer vloerisolatie helpt hier om minder warmte vd vloer te verliezen. Alle bodemisolatie acties zijn heel veel minder effectief, zonde van je geld. Meer isolatie: Dat kan ook met extra PIF folie of meer PIR.
.
Wel: 0,2 mm dik bodemfolie op het zand/tegen de muur dat houdt het meeste vocht weg. Goed voor minder warmte verlies, minder kan op schimmel etc.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 11-12-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
hi all, vandaag eens onder de vloer geweest en hoogte is er wel .. nog wel wat blubberig etc

[ Voor 99% gewijzigd door MisterB op 11-12-2022 14:59 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
route99 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:13:
@Tjolk Lijkt me geen goede weg.
Alleen meer vloerisolatie helpt hier om minder warmte vd vloer te verliezen. Alle bodemisolatie acties zijn heel veel minder effectief, zonde van je geld. Meer isolatie: Dat kan ook met extra PIF folie of meer PIR.
.
Wel: 0,2 mm dik bodemfolie op het zand/tegen de muur dat houdt het meeste vocht weg. Goed voor minder warmte verlies, minder kan op schimmel etc.
Heel veel vocht zie ik nog niet, wel voel ik dat het zand vochtig is. En wat condensdruppels op leidingen enzo. Er zijn wel ventilatie gaten aangebracht overigens.

Hoe pak ik dat het beste aan? Moet het folie overal sluitend worden aangebracht of is een beetje zo-zo ook al een verbetering? Kan ik dat als amateur klusser zelf of laat ik dat beter over aan een specialist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tjolk schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:51:
[...]Hoe pak ik dat het beste aan? Moet het folie overal sluitend worden aangebracht ?
Dat is het beste als je toch bezig gaat.
Kan ik dat als amateur klusser zelf of laat ik dat beter over aan een specialist?
Ben ook een amateur klusser..... mijn zoon heeft me wel geholpen das wel fijn met omdat een flink stuk folie is, schetl simpelweg te veel kruipen....

Bedrijf laten doen: Begint bij 12-15 euro per m2 als je ze alleen daar voor laat komen...(excl voorrij kosten? Tis maar een kleine klus nl/....)
Heb niet exact de laatste prijzen in mijn hoofd, tis een gekkenhuis in die isolatie hoek nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
En wat win ik daar in de praktijk mee? Want het is best een rotklus (of veel geld, 55m² richting € 800,- dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Als je meer vloerisolatie neemt om de verliezen v/d vloerverwarming echt verder naar beneden te brengen, dan gebeurt er dit:

De lucht v/d kruipruimte wordt kouder..... dankzij jouw (sterk) verbeterde vloerisolatie ... 8) (y)
Gevolg: Koudere lucht kan veel minder vocht bevatten dan warmere lucht
wel voel ik dat het zand vochtig is. En wat condensdruppels op leidingen enzo.
Dus de luchtvochtigheid wordt een stuk hoger, als nu het zand al vochtig is en als het erg vochtig wordt kunnen de muren v/d kruipruimte ook nog nat worden en dat worden dan nog meer koudebruggen dan dat ze het nu al zijn. Mag ik aannemen dat nu niet bij de bouw met EPS ingepakt waren?

Door te isoleren verander je de warmte-vocht balans in/onder het huis.
Als er teveel kieren van de kruipruimte naar het woondeel zijn kan het meer aan vocht ook het huis in trekken met kans op zwarte vochtplekken... schimmel.

Je ziet, er komt bij isoleren soms meer kijken dan je vooraf kon bedenken.
Richting de energiecoaches/bewoners wordt er meer en meer gevraagd om dit soort zaken vooraf al te bekijken of mensen al tegen hoge relatieve vochtigheid aan zitten, dan is de kans groter dat ze zulke problemen krijgen. Daarbij is meten... weten... vooraf en achteraf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
route99 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:06:

Dus de luchtvochtigheid wordt een stuk hoger, als nu het zand al vochtig is en als het erg vochtig wordt kunnen de muren v/d kruipruimte ook nog nat worden en dat worden dan nog meer koudebruggen dan dat ze het nu al zijn. Mag ik aannemen dat nu niet bij de bouw met EPS ingepakt waren?
Er zat 5 cm EPS aan de onderkant van de vloer, als je dat bedoelt. Het PUR is daar tegenaan gespoten.
Door te isoleren verander je de warmte-vocht balans in/onder het huis.
Als er teveel kieren van de kruipruimte naar het woondeel zijn kan het meer aan vocht ook het huis in trekken met kans op zwarte vochtplekken... schimmel.
Bij de buren (die huren nog, vanuit de woningbouw) is het een vrij droog en constant verhaal. De buurman bewaart er zijn zomer/winter banden inclusief velg vanwege vrij constante temperatuur en vocht. Bij ons (verkocht door woningbouw in 2011, door ons in 2019 gekocht) hebben we dus wel wat vocht, waarschijnlijk door betere isolatie dus.

Vocht door kieren heen lijkt mij niet zo snel gebeuren. We hebben een betonnen vloer, cementdekvloer daarover en dan tegels. Maar de muren lopen natuurlijk wel naar beneden door.

Begrijp ik dan goed dat ik voorkom dat die muren koud optrekken als er bodemfolie gelegd wordt? En moeten de muren in de kruipruimte dan ook ingepakt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Tjolk schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:04:
[...]Begrijp ik dan goed dat ik voorkom dat die muren koud optrekken als er bodemfolie gelegd wordt? En moeten de muren in de kruipruimte dan ook ingepakt worden?
Volg Martin eens op dit forum, die heeft hier ervaring mee, ik (nog) niet.
Zijn foto''s:
https://www.familie-klein...012-fundering-geisoleerd/
Tegenwoordig (hoe lang al?) zitten de meeste fundering muren bij de bouw al in de EPS isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik begin te twijfelen of ik er goed aan heb gedaan om mijn kruipruimte te laten volblazen met EPS-parels (CentraPearl HR++). Het betreft een rijtjeswoning uit 1990, onderheid, gebouwd op veen+zand.

De situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRtWMbzRUzBBfqgQzG1Es9vobHo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yp9uvGLqGW3YY6IhmvO22o6o.jpg?f=user_large

• 6 cm beton
• 7 cm EPS (vanuit bouw)
• kruipruimte van ~65 cm hoog, met daarin
• 30~35 cm EPS-parels, op
• zand dat altijd vochtig was

Op het beton ligt laminaat, met daartussen een oude, verlijmde kurkvloer en laminaatfolie.

Wij van WC-eend de isolatiepartij die ik halverwege dit jaar heb ingeschakeld, vond de bodemparels de beste oplossing voor mijn huis.

Waarom het niet ideaal lijkt:
  1. De vloer voelt de afgelopen dagen ijskoud aan. Uiteraard is dit subjectief, maar hij lijkt kouder dan voorgaande jaren.
  2. In de kruipruimte waait een stevige, ijzige tocht.
Ik twijfel omdat ik her en der op het forum lees dat die parels meer kwaad dan goed doen, doordat ze de bodemwarmte in de winter juist tegenhouden.

Vragen:
  1. Is mijn twijfel gegrond?
  2. Wat kan ik nu nog doen om de isolatie te verbeteren?

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 12-12-2022 12:48 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@CodeCaster Een folie spannen en die 18 cm vullen met de EPS bodem chips?
Nog mooier: De folie met ca 35 cm verschil spannen en dan alle chips op de folie...
Tis wat werk maat het kan en je hebt een super isolatie...

PS: Houd wel rekening met hoeveel kruipruimte hoogte je nog overhoudt ivm reparaties,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

route99 schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:16:
@CodeCaster Een folie spannen en die 18 cm vullen met de EPS bodem chips?
Nog mooier: De folie met ca 35 cm verschil spannen en dan alle chips op de folie...
Tis wat werk maat het kan en je hebt een super isolatie...

PS: Houd wel rekening met hoeveel kruipruimte hoogte je nog overhoudt ivm reparaties,
Weet jij of mijn vermoedens kloppen, namelijk dat ik voor € 1400 aan parels heb besteed die ik beter ergens anders aan had kunnen spenderen? Of heeft een drogere (lucht in de) kruipruimte wel nut?

En bedoel je dat ik de hele ruimte tussen parels en piepschuim moet opvullen met extra vlokken, of de bestaande parels moet opscheppen?

Qua aansluitingen zit alles aan de voorste 2 m2 naast het kruipluik, dus qua bereikbaarheid zit dat wel goed.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:08
CodeCaster schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:06:
Ik begin te twijfelen of ik er goed aan heb gedaan om mijn kruipruimte te laten volblazen met EPS-parels (CentraPearl HR++). Het betreft een rijtjeswoning uit 1990, onderheid, gebouwd op veen+zand.

De situatie is als volgt:

[Afbeelding]

• 6 cm beton
• 7 cm EPS (vanuit bouw)
• kruipruimte van ~65 cm hoog, met daarin
• 30~35 cm EPS-parels, op
• zand dat altijd vochtig was

Op het beton ligt laminaat, met daartussen een oude, verlijmde kurkvloer en laminaatfolie.

Wij van WC-eend de isolatiepartij die ik halverwege dit jaar heb ingeschakeld, vond de bodemparels de beste oplossing voor mijn huis.

Waarom het niet ideaal lijkt:
  1. De vloer voelt de afgelopen dagen ijskoud aan. Uiteraard is dit subjectief, maar hij lijkt kouder dan voorgaande jaren.
  2. In de kruipruimte waait een stevige, ijzige tocht.
Ik twijfel omdat ik her en der op het forum lees dat die parels meer kwaad dan goed doen, doordat ze de bodemwarmte in de winter juist tegenhouden.

Wat kan ik nu nog doen?
Die parels aan je buren verkopen en zelf lekker je vloer extra laten isoleren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:36:
[...]

Die parels aan je buren verkopen en zelf lekker je vloer extra laten isoleren.
brb, even een gat in de fundering boren en de stofzuiger erop zetten aan de andere kant.

Maar waarom zeg je dit? Omdat het echt geen zin heeft? :D :'( :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
CodeCaster schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:41:
[...]

brb, even een gat in de fundering boren en de stofzuiger erop zetten aan de andere kant.

Maar waarom zeg je dit? Omdat het echt geen zin heeft? :D :'( :D
Je wil weten wat er mogelijk is je nu nog kunt doen. Als je iets wil zullen die parels weg moeten en dan kun je de vloer isoleren. dan zijn de buren de dichtstbijzijnde optie. Alles in vuilniszakken naar de gemeentewerf is een nog slechtere optie.

je kunt ook de kruipruimteventilatie nagenoeg helemaal dichtstoppen, dat remt die koude wind iig ook af en die ventilatie is minder noodzakelijk omdat er toch geen vocht meer in je kruipruimte zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

CodeCaster schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:26:
[...]
Weet jij of mijn vermoedens kloppen, namelijk dat ik voor € 1400 aan parels heb besteed die ik beter ergens anders aan had kunnen spenderen?
Het helpt wel wat maar nooit zo goed dan meer vloerisolatie daar waar het hoort.. direct op de vloer of op de isolatie die er al zit.
Of heeft een drogere (lucht in de) kruipruimte wel nut?
Das deels een ander verhaal.....
Met een dampdichte folie van 1,50-2,50 euro / m2 kun je dat zelf doen. Komt nog wat montage spul bij en als je creatief bent kost dat minder dan relatief dure spullen... .Daarmee zou er geen vocht probleem meer mogen zijn.
Af en toe water op het zand? Leg bubbeltjes folie onder de dampdichte folie en het drijft altijd....
En bedoel je dat ik de hele ruimte tussen parels en piepschuim moet opvullen met extra vlokken, of de bestaande parels moet opscheppen?
Ik bedoel dit obv je eigen tekening, kies de folie (rode lijn) hoogte de nog kan om er over alleen het zand met dampdichte folie erop (niet in deze schets).. goed onderdoor te kruipen, is maar een schets.
Edit: Mogelijk moet je de folie met spandraden of wat latjes ondersteunen om teveel doorzakken te voorkomen, ik zou het wel doen. Tis allemaal wel wat werk maar de EPS van €1400 heb je toch al betaald.. gebruik hem dan zo nuttig als kan. Probeer er zoveel mogelijk EPS tussen te blazen oid dat er geen openingen tussen zitten. Dat zou jammer zijn voor de werking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArOWCU6w7V7_qGe4QNGg76STlQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dakKp4rwVf8IQUyuona5JiEp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door route99 op 12-12-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

pietje63

RTFM

huidige situatie

| ---------------- parket -------------------- |
-------------------------------------------------
[-- Fermacell met vloerverwarming --|
|----- houten ondervloer (jaren 30)--- |
|--------------- Glaswol 70 mm ----------|

Kruikruimte is hele jaar door droog (zandgrond).

Het glaswol is 2 jaar geleden door de aannemer aangebracht. Ik was toen wat naïef tav de eisen ("isoleren vloer"). Heb nu het idee dat dit niet optimaal is. Het glaswol zit niet heel strak, zit nog een doek overheen, maar verdient zeker niet de schoonheidprijs (en daarmee wsl ook niet de optimale isolatie). Van de andere kant, heeft het fermacell ook wel een isolerende werking.

In januari heb ik wat tijd, ga dan sowieso met een warmtecamere aan de slag, en wil dan ook metingen in de kruipruimte doen. Als hier uit blijkt dat we inderdaad te veel warmte verliezen, wat zou dan een logische vervolgstap zijn?

Van de ene kant denk ik dat - zeker icm vloerverwarming - goede vloerisolatie het meest effectief is.
Van de andere kant denk ik dat door de reeds aanwezige isolatie er misschien meer te winnen is met bodemisolatie. Dit is minder werk en lijkt ook minder te kosten.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

route99 schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:49:
[...]
Het helpt wel wat maar nooit zo goed dan meer vloerisolatie daar waar het hoort.. direct op de vloer of op de isolatie die er al zit.

[...]
Das deels een ander verhaal.....
Met een dampdichte folie van 1,50-2,50 euro / m2 kun je dat zelf doen. Komt nog wat montage spul bij en als je creatief bent kost dat minder dan relatief dure spullen... .Daarmee zou er geen vocht probleem meer mogen zijn.
Af en toe water op het zand? Leg bubbeltjes folie onder de dampdichte folie en het drijft altijd....

[...]

Ik bedoel dit obv je eigen tekening, kies de folie (rode lijn) hoogte de nog kan om er over alleen het zand met dampdichte folie erop (niet in deze schets).. goed onderdoor te kruipen, is maar een schets.
Edit: Mogelijk moet je de folie met spandraden of wat latjes ondersteunen om teveel doorzakken te voorkomen, ik zou het wel doen. Tis allemaal wel wat werk maar de EPS van €1400 heb je toch al betaald.. gebruik hem dan zo nuttig als kan. Probeer er zoveel mogelijk EPS tussen te blazen oid dat er geen openingen tussen zitten. Dat zou jammer zijn voor de werking

[Afbeelding]
Briljante bewerking van mijn tekening, hulde. _O- d:)b

Ik weet niet of ik die parels handig omhoog krijg, noch het folie er efficiënt onder. Lijkt me een hele klus te worden, nog afgezien van de benodigde materialen en beademing.

Aangezien de ruimte voor ~50% is opgevuld, zou ik ook alles naar één kant kunnen schuiven? Bijvoorbeeld de linker helft van de woning? En de parels dan op hun plek houden met een muur van EPS-platen, en de andere helft van de vloer voorzien van dezelfde platen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:04
CodeCaster schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:06:

Vragen:
  1. Is mijn twijfel gegrond?
  2. Wat kan ik nu nog doen om de isolatie te verbeteren?
Zoals de heren van Broa laten zien: parels zijn bodemisolatie, geen vloerisolatie. Ze zijn niet het slechtste idee als je een natte bodem hebt (hebben wij hier ook), maar ook niet het beste. Echter, voor een warme vloer doet het weinig: het isoleert je vloer niet, het houd de vloer droog. Ja, nattigheid kost je wel wat stoken, maar ook weer niet zo heel veel, een droge kruipruimte is eerder de voorwaarde voor een functionerende vloerisolatie, want isoleren doe je met droge(!) luchtinsluiting, dus niet nat.

Je hebt dus de voorwaarde wel, maar de isolerende maatregel voor de vloer niet. En omdat de bolletjes onderhoud in de kruipruimte superlastig maken, zal dat dus ook een lastig klusje zijn om alsnog aan te brengen (maar niet onmogelijk).

Ik ben voor de tonzon oplossing gegaan dus, omdat ik niet met de bolletjes troep wilde zitten (ontzettend lastig op te ruimen, en vroeg of laten moeten ze toch vervangen worden). Bovendien is het ook niet goedkoper (althans, de bodem+vloerisolatie met folie/luchtzakken viel me reuze mee).

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 12-12-2022 13:17 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:47:
je kunt ook de kruipruimteventilatie nagenoeg helemaal dichtstoppen, dat remt die koude wind iig ook af en die ventilatie is minder noodzakelijk omdat er toch geen vocht meer in je kruipruimte zit.
Maar dan lees ik weer dingen over radongas en mogelijk lekkende gasleidingen, dus de ventilatie heeft nog wel nut. Natuurlijk is de hele boel zo lek als een mandje, dus echt dicht zal het nooit zijn...
Brent schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:15:
[...]

Zoals de heren van Broa laten zien: parels zijn bodemisolatie, geen vloerisolatie. Ze zijn niet het slechtste idee als je een natte bodem hebt (hebben wij hier ook), maar ook niet het beste. Echter, voor een warme vloer doet het weinig: het isoleert je vloer niet, het houd de vloer droog. Ja, nattigheid kost je wel wat stoken, maar ook weer niet zo heel veel, een droge kruipruimte is eerder de voorwaarde voor een functionerende vloerisolatie, want isoleren doe je met droge(!) luchtinsluiting, dus niet nat.
d:)b
Je hebt dus de voorwaarde wel, maar de isolerende maatregel voor de vloer niet.
Nou ja, zeven centimeter is ook weer niet niks (huhrduhr), maar inderdaad ook niet veel. Ik wil absoluut niet met PUR of ander gif aan de slag (laten) gaan, dus twijfelde destijds erg tussen extra piepschuim en bolletjes, en heb dus voor die laatste gekozen, omdat die ook in m'n spouw zijn gegaan.

Bedankt voor de info in ieder geval jullie, ik ben weer wat wijzer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

CodeCaster schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:15:[...]
Briljante bewerking van mijn tekening, hulde. _O- d:)b
_/-\o_
Ik weet niet of ik die parels handig omhoog krijg, noch het folie er efficiënt onder. Lijkt me een hele klus te worden, nog afgezien van de benodigde materialen en beademing.
Tis te doen. Wat simpel rachelwerk en je niet de folie erop en dan met een (geleende?) bladblazer buiten met een slang, zoek maar eens op Youtube, zo is het al gedaan....
Aangezien de ruimte voor ~50% is opgevuld, zou ik ook alles naar één kant kunnen schuiven? Bijvoorbeeld de linker helft van de woning? En de parels dan op hun plek houden met een muur van EPS-platen, en de andere helft van de vloer voorzien van dezelfde platen?
Niet doen.... je maakt de ventilatie voor die ene kant totaal onmogelijk.

Edit: Zie https://www.google.com/search?q=folie+bladblazer+eps+chips en daar staan de videos...

@CodeCaster
Edit 2: https://www.isoenergy.nl/...xels-vloerisolatie-beton/
Wat professioneler maar het idee is vergelijkbaar.... er tussen blazen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CssYcchNdUR7nMQQ5yAt2qhmV5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xju2KZ6hlbRqzGKyVY33J9Bg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door route99 op 12-12-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
CodeCaster schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:21:

[...]

Nou ja, zeven centimeter is ook weer niet niks (huhrduhr), maar inderdaad ook niet veel.
Maar je hebt deze 7 cm op je bodem, niet je vloer. Voor je vloer doet het dus niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Brent schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:22:
[...]

Maar je hebt deze 7 cm op je bodem, niet je vloer. Voor je vloer doet het dus niets :)
De 7cm EPS zit al onder het beton van de vloer. :) Maar dat is Rd 2, dus niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
CodeCaster schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:24:
[...]

De 7cm EPS zit al onder het beton van de vloer. :) Maar dat is Rd 2, dus niet zo veel.
Ah, OK, dat is dan iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Maar dan lees ik weer dingen over radongas en mogelijk lekkende gasleidingen, dus de ventilatie heeft nog wel nut. Natuurlijk is de hele boel zo lek als een mandje, dus echt dicht zal het nooit zijn...

[...]
vandaar ook dat er staat 'nagenoeg'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:47:
[...]

Je wil weten wat er mogelijk is je nu nog kunt doen. Als je iets wil zullen die parels weg moeten en dan kun je de vloer isoleren. dan zijn de buren de dichtstbijzijnde optie. Alles in vuilniszakken naar de gemeentewerf is een nog slechtere optie.

Hij heeft het over een veenbodem: dan blijft daar voor eeuwig vocht aangevoerd worden. bodemisolatie lijkt me nooit 100%, dus dat vocht gaat dan niet meer weg, wat het isolerend vermogen van eventuele vloerisolatie weer verminderd.

Je kunt de proef op de som nemen, maar bij een natte bodem lijkt het me sterk. Misschien als je enorme luchtgaten hebt dat het wat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
[...]

[...]

d:)b

[...]

Nou ja, zeven centimeter is ook weer niet niks (huhrduhr), maar inderdaad ook niet veel. Ik wil absoluut niet met PUR of ander gif aan de slag (laten) gaan, dus twijfelde destijds erg tussen extra piepschuim en bolletjes, en heb dus voor die laatste gekozen, omdat die ook in m'n spouw zijn gegaan.

Bedankt voor de info in ieder geval jullie, ik ben weer wat wijzer.
Met de oplossing van @route99 haal je het meeste uit je parels, maar ik zie wel haken en ogen bij de praktische uitvoering. Lees: lijkt me vervelend klusje in kleine ruimte. Ik snap dat je je investering niet wilt laten verdampen, ook al creëert deze momenteel ook weinig meerwaarde.

Alternatief is dat je de parels tijdelijk aan de kant veegt en dan daar bodemfolie legt + extra isolatie (b.v. PIR platen) tegen de onderkant van je vloer. Daarna de parels de andere kant opduwt en het kunstje herhaalt. Is makkelijker uitvoerbaar en verhoogt isolerende werking van je vloer, maar je creëert geen extra meerwaarde van je parels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:06

BTS

Hier ondertussen een warme vloer, of de PIF 80 echt resultaat geeft weet ik niet want geen stadsverwarming meer in huis en nu met een warmtepomp verwarmen.

Wel leuk dat ik met een aanvoer vanaf de warmtepomp met 25 graden water de beneden verdieping een 22 graden vloertemperatuur geeft.

Ik weet dus eigenlijk niks 7(8)7

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik twijfel of ik hier mijn vraag moet posten, of een apart topic aan moet maken. Maar goed, wordt toch een vraag hier.

Ik zoek advies hoe ik mijn vloer/kruipruimte het beste kan isoleren, dit is het enige wat we nog niet hebben geïsoleerd aan ons huis.

Gegevens:
  • Vrijstaande woning uit 1960, 140 m2
  • Betonnen vloer met holle rode bakstenen aan de onderkant (lastig om iets in te bevestigen)
  • Geen glade onderkant (lastig lijmen/kitten), ik heb nog geen foto’s
  • Veel dikke, geïsoleerde CV pijpen, netwerk kabels, speaker kabels en elektra kabels.
  • Veel van deze kabels liggen over de bodem van de kruipruimte.
  • Laminaat in het huis op dat dikke karton + dampdichte folie
  • Voldoende hoogte in de kruipruimte 70 tot 90 cm schat ik
  • Droge kruipruimte, goed geventileerd (Extra ventilatie gaten zijn aangebracht bij spouwmuur na-isolatie)
Opties voor zover ik ze ken:

Pur – lastig omdat dan alle kabels vast komen te zitten. Ik moet er nog wel bij kunnen.
Vlokken/schelpen – rotzooi denk, je vindt niets meer. En ik wil de vloer isoleren en niet de bodem van de kruipruimte.
Tonzon – wordt lastig door al die leidingen en kabels
Pir / piepschuim platen – beperkte doorgangen en lastig te bevestigen.

Wie heeft de kennis en de ervaring om een goed advies te kunnen geven?
We stoken het huis warm met een houtkachel. De CV wordt heel weinig gebruikt. We zitten momenteel op zo’n 400 M3 gas per jaar.
Waar ik ook een beetje bang voor ben is dat de CV leidingen zouden kunnen bevriezen bij strenge vorst als ik de vloer erg goed isoleer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Als je zoveel ruimte/hoogte hebt zou ik een rachelwerk gebruiken waar je je isolatiemateriaal aan bevestigd. Ben je mooi waterpas en kan je alles strak aan elkaar leggen. Je hebt dan wel een spouw gecreëerd die je rondom goed luchtdicht moet maken om weglekken via stroming te voorkomen.

Andere optie is een schuimproduct toepassen maar dat is cf. dit topic niet de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@DopdeDouwer Dat is wel een probleem met die gammele vloer. Ik krijg nauwelijks een plug + schroef in die holle rode stenen. Ik zal inderdaad die optie nog eens goed onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
BeyondThunder schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:47:
Ik twijfel of ik hier mijn vraag moet posten, of een apart topic aan moet maken. Maar goed, wordt toch een vraag hier.

Ik zoek advies hoe ik mijn vloer/kruipruimte het beste kan isoleren, dit is het enige wat we nog niet hebben geïsoleerd aan ons huis.

Gegevens:
  • Betonnen vloer met holle rode bakstenen aan de onderkant (lastig om iets in te bevestigen)
  • Veel dikke, geïsoleerde CV pijpen, netwerk kabels, speaker kabels en elektra kabels.
  • Droge kruipruimte, goed geventileerd (Extra ventilatie gaten zijn aangebracht bij spouwmuur na-isolatie)

Pur – lastig omdat dan alle kabels vast komen te zitten. Ik moet er nog wel bij kunnen.
Vlokken/schelpen – rotzooi denk, je vindt niets meer. En ik wil de vloer isoleren en niet de bodem van de kruipruimte.

We stoken het huis warm met een houtkachel. De CV wordt heel weinig gebruikt. We zitten momenteel op zo’n 400 M3 gas per jaar.
Waar ik ook een beetje bang voor ben is dat de CV leidingen zouden kunnen bevriezen bij strenge vorst als ik de vloer erg goed isoleer.
Dicht laten purren, die kabels is allemaal zo erg niet. fatsoeneer dat een keer, druk het in buisjes dan kun je er altijd bij. En hoe vaak moet je erbij? CV leidingen met strenge vorst dan een keer wel gebruiken om bevriezen te voorkomen.
Wil je doe het zelven dan is het idd handig om de boel eerst van onder wat egaler te maken door latten te bevestigen. Dan kun je er prima PIR op lijmen. Pluggen voor in holle wanden(of vloeren) zijn gewoon te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

BeyondThunder schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:47:• Betonnen vloer met holle rode bakstenen aan de onderkant (lastig om iets in te bevestigen)
• .......
[/list]
Je hebt vrijwel zeker een NeHoBo vloer.
https://www.homekeur.nl/nehobo-vloeren/

Eigenlijk moet je hem controleren om corrosie!
Bij jou met een droge kruipruimte wrs geen probleem.

Als je gaat isoleren gaat idd de temperatuur naar beneden, ik zou voor de zekerheid bodemfolie tegen vocht leggen ook tegen de muren ook, dan heb je meer zekerheid dat het later ook droog blijft als het na het isoleren kouder wordt.
Je ventileert goed, blijf het volgen.

Ik zou toch rachelen, dot kit op de vloer lat er tegen aan en dat tijdelijk ondersteunen.
Tis wat werk maar te doen, heb het zelf > 35 j geleden al gedaan.....

Isolatie keuze: Tis droog, je zou PIF kunnen nemen of TD432 glaswol met lambda 0,031. Klemmend monteren tegen elkaar, er zijn houders om ze op de rachels te bevestigen, ff zoeken. Dus wel de goed rachelafstand nemen die pas bij de platen. Voordeel: die platen passen altijd door het kruipt gat bij PIR en zo moet je vaak zagen en dan ook nog alle naden dicht PURren, geen lekkere klus hoor (drijfgas en isocyanaat).

Zou nooit PUR schuim op een NeHoBo vloer doen, stel er is toch wat mee, niet meer te controlleren.... dan heb je echt en probleem. Zaken qua water van buiten kunnen buiten jou om veranderen.

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 13-12-2022 14:08 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

route99 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:39:
[...]
Je hebt vrijwel zeker een NeHoBo vloer.
https://www.homekeur.nl/nehobo-vloeren/

Eigenlijk moet je hem controleren om corrosie!
Bij jou met een droge kruipruimte wrs geen probleem.
Inderdaad, een NeHoBo vloer...
Nou, lekker dan. Ik heb wel degelijk her en der roestplekken gezien en ook zeker roestende bewapening.
Vooralsnog is alles nog wel recht en we zijn nog niet door de vloer gezakt.
Maar zeker reden tot zorg. Purren zonder goede inspectie is dus onverstandig.
Waardevol advies @route99 dank je wel, daarom hou ik zo van de Tweakers fora.

"De vloeren voldoen dus niet allemaal aan de verwachte en ontworpen levensduur van vijftig jaar."

De vloer is nu dus al 62 jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo

Gegevens:

Risico op bevroren leidingen zal wel meevallen. Wellicht gebruik je deze leidingen al minder door je houtkachel, maar de bodem geeft ook aardig wat warmte af. Daarnaast zal de isolatie om je CV leiding heen helpen dag/nacht verschillen op te vangen.

PUR zou ik zelf niet doen, staat genoeg over op dit forum. Daarnaast geeft @route99 terecht aan dat dat icm met jouw vloertype niet handig is. Zou gaan voor PIR met een paar dikke dotten kit en goed aandrukken met behulp van afvalhout of pvc elektraleidingen. dan is het nog eventueel mogelijk om een isolatieplaat te verwijderen voor eenvoudige inspectie van je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@johanPo Is hier specifieke kit voor? Ik heb nogal wat nodig dan. En de PIR platen moeten ook in kleine stukjes gemonteerd worden omdat de doorgangen naar de compartimenten nogal klein in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
BeyondThunder schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:00:
@johanPo Is hier specifieke kit voor? Ik heb nogal wat nodig dan. En de PIR platen moeten ook in kleine stukjes gemonteerd worden omdat de doorgangen naar de compartimenten nogal klein in.
Moet sowieso oplossingsmiddelvrij zijn, anders lost je plaat op. Je kan polymax gebruiken, of zelfs bouwlijm PU 010, maar ben zelf altijd wel fan van Hybrifix of High Tack van zwaluw. Acht flinke dotten en die plaat gaat nergens meer naartoe.

Standaard PIR plaat is 120 x 60cm. één keer doorzagen en je komt meestal wel een eind. Mocht je het niet hebben, schaf een goedkope bouwstofzuiger aan. Die platen zaag je in een paar seconden door, maar het verstuift als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@BeyondThunder .... en dan ook nog alle.... naden purren met de spuitbus... geen aanrader, maar je gaat er zelf over....
BeyondThunder schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:57:[...]Inderdaad, een NeHoBo vloer...
Nou, lekker dan. Ik heb wel degelijk her en der roestplekken gezien en ook zeker roestende bewapening.
Vooralsnog is alles nog wel recht en we zijn nog niet door de vloer gezakt.
Ik zou nu een professionele onafhankelijke inspectie laten doen, je kunt er nu makkelijk bij en ze kunnen het geheel veel beter overzien en een advies geven.
Maar zeker reden tot zorg. Purren zonder goede inspectie is dus onverstandig.
Nooit PURren bij een NeHoBo nacontroles onmogelijk, je weet nooit wat een vloer kan doen, zeker als je n u besluit om niks als inspectie te laten doen, wat ik geen goed idee vind. Om dcie reden dat nu alles snel en makkelijk te checken is, latere controles met isolatie zijn altijd een stuk duurder.
De vloer is nu dus al 62 jaar...
Ook dankzij de droge ruimte.... en toch nog roest en mogelijk nog meer... kun je nagaan als het veel vochtiger geweest was... .dan had je mogelijk dik in de problemen gezeten, die corrosie is niet voor niks zo berucht.... betonrot noemen ze het in de volksmond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@route99 bedankt voor je goede advies, isolatie vloer is zeker geen noodzaak. Ik ga nadenken over een onafhankelijke inspectie, en sparen denk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@BeyondThunder Succes er mee.
, isolatie vloer is zeker geen noodzaak
Maar kan toch wel het nodige comfort en ook financiële besparing opleveren. Ik zou het wel doen na de controle in de trant van wat er al besproken is. Twijfel je later toch nog, vraag hier weer advies, genoeg mensen hier die daar wat zinnigs over schrijven kunnen. En eventueel: Het kan nooit kwaad om een check te doen wat een bedrijf dan zou adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csjah
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 15:14
Na een aantal weken dit topic door gespit te hebben, heb ik nog steeds vragen.

Ik wil mijn vloer/bodem aanpakken.

Bestaande vloer is 50m2 ongeisoleerde broodjesvloer, twee compartimenten. Ventilatie is aanwezig.

Aan de hand van dit topic, ben ik tot de volgende conclusies gekomen:
- PUR is rommel en niet meer fatsoenlijk te verwijderen, mocht dat nodig zijn
- bodem isolatie (parels, EPS schelpen) helpt alleen tegen vocht, maar is niet prettig als je onderhoud moet plegen. Voordeel is wel dat vocht van boven door de isolatie de bodem in kan zakken.
-bodemfolie werkt goed tegen vocht en je kruipruimte is nog goed bereikbaar/werkbaar. Maar vocht van boven (regenwater wat binnenkomt door een doorvoer bijvoorbeeld) komt boven op de folie te liggen.

Aan de hand van bovenstaande punten blijf ik twijfelen over wat ik het beste kan gaan doen.
Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar Tonzon (bodem en vloer) maar hoe zit dat met het vocht wat boven op de folie terecht kan komen. Zal dat verdampbaar zijn? of moet ik alle doorvoeren heel goed dicht maken. Vandaar dat parels of schelpen ook een optie zijn voor mij, echter heeft dat weer andere nadelen.
En wat betreft de koude brug van de funderingen na isolatie. Dat is toch alleen het geval bij die parels en schelpen? De warmte van de bodem in de winter zal toch gewoon door de folie gaan?

Ik zie graag jullie reacties

gr Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
csjah schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:19:
Na een aantal weken dit topic door gespit te hebben, heb ik nog steeds vragen.

Ik wil mijn vloer/bodem aanpakken.

Bestaande vloer is 50m2 ongeisoleerde broodjesvloer, twee compartimenten. Ventilatie is aanwezig.

Aan de hand van dit topic, ben ik tot de volgende conclusies gekomen:
- PUR is rommel en niet meer fatsoenlijk te verwijderen, mocht dat nodig zijn
- bodem isolatie (parels, EPS schelpen) helpt alleen tegen vocht, maar is niet prettig als je onderhoud moet plegen. Voordeel is wel dat vocht van boven door de isolatie de bodem in kan zakken.
-bodemfolie werkt goed tegen vocht en je kruipruimte is nog goed bereikbaar/werkbaar. Maar vocht van boven (regenwater wat binnenkomt door een doorvoer bijvoorbeeld) komt boven op de folie te liggen.

Aan de hand van bovenstaande punten blijf ik twijfelen over wat ik het beste kan gaan doen.
Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar Tonzon (bodem en vloer) maar hoe zit dat met het vocht wat boven op de folie terecht kan komen. Zal dat verdampbaar zijn? of moet ik alle doorvoeren heel goed dicht maken. Vandaar dat parels of schelpen ook een optie zijn voor mij, echter heeft dat weer andere nadelen.
En wat betreft de koude brug van de funderingen na isolatie. Dat is toch alleen het geval bij die parels en schelpen? De warmte van de bodem in de winter zal toch gewoon door de folie gaan?

Ik zie graag jullie reacties

gr Jaap
Hi Jaap. Wat licht vocht op folie zal gewoon verdampen, je gaf zelf al aan dat de ventilatie van je kruipruimte wel goed zit. Als je hele HWA leiding lek is wordt het natuurlijk wel wat lastig. Warmte van de bodem gaat wel door bodemfolie heen, bodemfolie isoleert nagenoeg niet.

Je geeft aan de doorvoeren door je funderingsmuur als aandachtspunt te zien. Als de grondwaterdruk buiten je woning hoog was, stond het nu in je kruipruimte ook wel hoog (kwam het via de bodem ook omhoog). Als je niet duidelijk leksporen ziet bij je doorvoeren zou ik me geen zorgen maken.

Kortom ik zie in jouw verhaal zo geen reden waarom folie niet prima zou werken

Groeten, Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

csjah schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:19:

Van buitend komend onheil kun je met een goede afdichting toch tegenhouden? Wat er dan nog af en toe komt verdampt echt wel via ventileren. Schat je dat nu al anders in moet je de zaak (dus de oorzaken) eerst beter in kaart brengen en goed aanpakken, wel of geen folie dat hoort nl niet. Zo simpel kan het dus ook zijn.
Wat ik dus hierboven al aangaf, in kaart brengen/aanpakken.
Vandaar dat parels of schelpen ook een optie zijn voor mij, echter heeft dat weer andere nadelen.
Das toch niet echt het oplossen van het probleem, maar meer het omzeilen ervan of lees ik dat verkeerd?
Een niet in EPS ingepakt fundering muur was en zal een koudebrug blijven. Deze met EPS platen binnen en buiten isoleren maakt de pijn kleiner maar wel iets minder goed dan dit bij nieuwbouw gebeurt, hoeveel weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csjah
johanPo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:46:
[...]

Hi Jaap. Wat licht vocht op folie zal gewoon verdampen, je gaf zelf al aan dat de ventilatie van je kruipruimte wel goed zit. Als je hele HWA leiding lek is wordt het natuurlijk wel wat lastig. Warmte van de bodem gaat wel door bodemfolie heen, bodemfolie isoleert nagenoeg niet.

Je geeft aan de doorvoeren door je funderingsmuur als aandachtspunt te zien. Als de grondwaterdruk buiten je woning hoog was, stond het nu in je kruipruimte ook wel hoog (kwam het via de bodem ook omhoog). Als je niet duidelijk leksporen ziet bij je doorvoeren zou ik me geen zorgen maken.

Kortom ik zie in jouw verhaal zo geen reden waarom folie niet prima zou werken

Groeten, Johan
Bedankt voor je uitleg Johan. Hier kan ik wel wat mee.
Tonzon staat boven aan het lijstje nu. 21 okt krijg ik een installateur van Tonzon over de vloer. (ja ik weet het; wc eend verhaal) Maar hij/zij kan me dan mooi de kosten laten weten...
route99 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:16:
[...]
Van buitend komend onheil kun je met een goede afdichting toch tegenhouden? Wat er dan nog af en toe komt verdampt echt wel via ventileren. Schat je dat nu al anders in moet je de zaak (dus de oorzaken) eerst beter in kaart brengen en goed aanpakken, wel of geen folie dat hoort nl niet. Zo simpel kan het dus ook zijn.
[...]
Wat ik dus hierboven al aangaf, in kaart brengen/aanpakken.

[...]
Das toch niet echt het oplossen van het probleem, maar meer het omzeilen ervan of lees ik dat verkeerd?

[...]

Een niet in EPS ingepakt fundering muur was en zal een koudebrug blijven. Deze met EPS platen binnen en buiten isoleren maakt de pijn kleiner maar wel iets minder goed dan dit bij nieuwbouw gebeurt, hoeveel weet ik niet.
Ja dat kan je tegenhouden. Was ook mijn gedachte. Maar ik heb geen mega verstand van vocht doorslag etc. Dus oplossen van het probleem (lees: dicht maken van de doorgang/rondom de doorvoer) was sowieso de bedoeling. Mocht er dan alsnog onoverkomelijk vocht via kieren, gaten whatever via de fundering naar binnenkomen, zijn parels of schelpen een betere oplossing. Maar ik begrijp dat er dus nog genoeg vocht gaat verdampen. Dus ik ga na jullie reacties mijn voorkeur leggen bij folie ipv parels/schelpen.

De fundering inpakken is een ingrijpende maatregel en zou eventueel later, mocht dat nodig zijn, nog uitgevoerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

csjah schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:44:
[...]
De fundering inpakken is een ingrijpende maatregel en zou eventueel later, mocht dat nodig zijn, nog uitgevoerd kunnen worden.
Voorbeeld: https://www.familie-kleinman.nl/energie/tag/fundering/
Martin zit ook op dit forum.

• csjah
Ja, al gezien. Vandaar ook mijn opmerking 'ingrijpende maatregel' haha :*)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:56
Ik wil op termijn ook mijn kruipruimte aanpakken.

Nu hebben we een vloer van 18mm underlayment met daarop verlijmd lamelparket.
Daaronder zit 1 pir plaat van 6 cm dikte.

De kruipruimte is onder de balken nog wel 50cm hoog, dus goed begaanbaar.
Enkel heb ik kleine openingen om van het ene naar het andere compartiment te komen.

Graag zou ik vloerverwarming willen, maar ik wil de huidige vloer niet slopen.
Ik ben al tijden aan het uitdokteren hoe ik dit wil gaan doen.

Idealiter wil ik de vloerverwarming als panelen prefab maken en dan tussen de balken tegen de vloer aan schroeven. Warp-systems heeft die mooie dunne slangen waardoor ik genoeg loops kan maken tussen de balken. Ook zou ik het dan makkelijk per 2 of 3 vakken kunnen koppelen met push-snelkoppelingen.

Daaronder minerale wol (makkelijk door de openingen te krijgen) of de oude pir plaat gebruiken en aanvullen met minerale wol.
De oude pir plaat zou de vloerverwarming kunnen ondersteunen/aandrukken.
Nu ik het typ denk ik dat de pir plaat misschien wel onder moet zodat de minerale wol tussen de vloerverwarming leidingen in gedrukt zit.

Zie hieronder een schets van beide opties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EDUrmdQetmR8skwv9QLY0AH1HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMeuKMapLWhEiXz1Jm0okE98.jpg?f=fotoalbum_large

Denken jullie dat dit gaat werken?
En of dit "goed" is voor de houten balklaag?

De bodem is momenteel ook niet geisoleerd, de kruipruimte is ook vrij vochtig.
Maar het zandbed is losser dan wat je vroeger in de zandbak hardzand zou noemen.
Het is zeker niet 100% droog, want het heeft wel een enigszins vaste toestand.

De bodem wil ik met tonzon, of een andere folie afdekken zoals in dit topic al veel besproken is.
Hiermee wil ik ook beginnen, om zo ook wat schoner te kunnen werken.

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 15-12-2022 11:40 ]

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:42
FRANQ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:37:

Mooie schets, ben benieuwd naar de mening van de echte experts. Ik vraag me hierbij direct af (mijn eigen balkenstructuur in gedachte nemend) hoe je 'legplan' wordt. Normaliter probeer je een hoek waar je vaak verblijft in één zone te leggen. In jouw voorstel leg je lange lengtes en wil je een warp slang door een balk steken naar de volgende lengte? Overigens heb ik zelf best veel plankjes, steunbalkjes en beugels in de weg zitten (en vooral spijkers van bovenaf!). Is dat bij jou allemaal netjes? Heb je trouwens nagedacht over het gewicht vd warp? het moet niet doorzakken. De pir of wol moet je in het midden zeker ondersteunen.

Ik volg met interesse :)

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 21:11

mdeiman

Projet 45

Mijn huis wordt verwarmd met heteluchtverwarming. Ik heb dan ook een hoge kruipruimte waar de buizen voor de lucht door heen gaan naar de kamers. De kruipruimte is tegelijk ook 1 groot retourkanaal voor de lucht.
In de woonkamer en slaapkamer beneden grote roosters voor aanzuigen van de lucht.

Dit geeft ook vaak heel veel koude tocht.

De bodem van de kruipruimte is van beton (wat verzakt). En natuurlijk erg koud nu. Ik wil de kruipruimte dan ook wel goed gaan isoleren. Vloerisolatie lijkt mij zinloos.

Wat kan ik bij heteluchtverwarming het beste op de bodem (en zijmuren) doen? Het moet wel goed begaanbaar blijven.

Shit happens.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Gegevens:

Waarom geen glaswol? Zeker glaswoldekens passen zich goed aan op iets oneffen oppervlaktes. Plus je noemt een betonnen onderzijde: daar kan je eenvoudig gaten + pluggen in kwijt om je rachelwerk aan te bevestigen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Goudvis

Goudvis

mdeiman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:37:
Mijn huis wordt verwarmd met heteluchtverwarming. Ik heb dan ook een hoge kruipruimte waar de buizen voor de lucht door heen gaan naar de kamers. De kruipruimte is tegelijk ook 1 groot retourkanaal voor de lucht.
In de woonkamer en slaapkamer beneden grote roosters voor aanzuigen van de lucht.

De bodem van de kruipruimte is van beton (wat verzakt). En natuurlijk erg koud nu. Ik wil de kruipruimte dan ook wel goed gaan isoleren. Vloerisolatie lijkt mij zinloos.

Wat kan ik bij heteluchtverwarming het beste op de bodem (en zijmuren) doen? Het moet wel goed begaanbaar blijven.
Het probleem dat je wilt oplossen klinkt inherent aan de toegepaste verwarmingsmethode. Hoe hoog is de kruipruimte in totaal? Ik zou overwegen een soort 'bak in bak' toe te passen en de vloer + wanden luchtdicht af te werken.

En een beetje flauw, maar wat heb je zelf al gevonden? :P

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

pietje63

RTFM

pietje63 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:03:
huidige situatie

| ---------------- parket -------------------- |
[-- Fermacell met vloerverwarming --|
|----- houten ondervloer (jaren 30)--- |
|--------------- Glaswol 70 mm ----------|

Kruikruimte is hele jaar door droog (zandgrond).

Het glaswol is 2 jaar geleden door de aannemer aangebracht. Ik was toen wat naïef tav de eisen ("isoleren vloer"). Heb nu het idee dat dit niet optimaal is. Het glaswol zit niet heel strak, zit nog een doek overheen, maar verdient zeker niet de schoonheidprijs (en daarmee wsl ook niet de optimale isolatie). Van de andere kant, heeft het fermacell ook wel een isolerende werking.

In januari heb ik wat tijd, ga dan sowieso met een warmtecamere aan de slag, en wil dan ook metingen in de kruipruimte doen. Als hier uit blijkt dat we inderdaad te veel warmte verliezen, wat zou dan een logische vervolgstap zijn?

Van de ene kant denk ik dat - zeker icm vloerverwarming - goede vloerisolatie het meest effectief is.
Van de andere kant denk ik dat door de reeds aanwezige isolatie er misschien meer te winnen is met bodemisolatie. Dit is minder werk en lijkt ook minder te kosten.
Heb even met de en IR thermometer gemeten en nog een keer goed gekeken
- temperatuur is redelijk constant ca 16. Weinig verschil tussen zand en onderkant vloer
- glaswol tussen balken. Daarover zijl
- verwarmingsbuizen isolatie is matig (oud, te ruim)
- deel van vloer lijkt een keer vervangen te zijn, zie foto. Iemand die dit materiaal herkent? Lijkt niet per se warmer / kouder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvjveUfT-iTDzfLnULinV8zwf1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phkpYb2MVBirId9VbL3gHMgY.jpg?f=fotoalbum_large

16 graden is gewoon te veel toch? Op zolder is het kouder.. vloer aan bovenkant is ca 22
Waar zouden jullie prioriteit neerleggen? Vind het prima om zelf aan de slag te gaan, maar niet heel handig.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Laatst online: 13-05 09:24
dit is een zwaluwstaart vloertje, platen die in elkaar haken en met enkele centimeters beton worden versterkt en daarna meestal betegeld

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 21:11

mdeiman

Projet 45

Goudvis schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:03:
[...]

Het probleem dat je wilt oplossen klinkt inherent aan de toegepaste verwarmingsmethode. Hoe hoog is de kruipruimte in totaal? Ik zou overwegen een soort 'bak in bak' toe te passen en de vloer + wanden luchtdicht af te werken.

En een beetje flauw, maar wat heb je zelf al gevonden? :P
Hoogte kruipruimte iets van 90 cm. Ik zat te denken aan een soort pakketten/dekens van isolatiemateriaal waar je dan die kuip c.q bak in een bak van kunt maken. Maar nog niet gevonden.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

mdeiman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:31:
[...]

Hoogte kruipruimte iets van 90 cm. Ik zat te denken aan een soort pakketten/dekens van isolatiemateriaal waar je dan die kuip c.q bak in een bak van kunt maken. Maar nog niet gevonden.
Met 90 centimeter is het niet realistisch om 15cm XPS op de vloer te leggen en 10CM PIR tegen het plafond en wanden te plakken, denk ik.

Wat als je de retourlucht ook kanaliseert? Dan voorkom je dat de retourlucht verder afkoelt door de optrekkende koude uit de bodem.

Ik zou daarnaast de niet-geïsoleerde verdiepingsvloer beplakken met (bv.) PIR, dit is ruimte-efficiënter dan steenwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abilio1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 12:08
Goudvis schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:20:
[...]

Met 90 centimeter is het niet realistisch om 15cm XPS op de vloer te leggen en 10CM PIR tegen het plafond en wanden te plakken, denk ik.

Wat als je de retourlucht ook kanaliseert? Dan voorkom je dat de retourlucht verder afkoelt door de optrekkende koude uit de bodem.

Ik zou daarnaast de niet-geïsoleerde verdiepingsvloer beplakken met (bv.) PIR, dit is ruimte-efficiënter dan steenwol.
hier een soort gelijk probleem, open retour van een brink luchtverwarming. Bodem van de kruipruimte is beton, even als de vloer. Hoogte van de kruipruimte is 69cm, alleen zitten er overal grote kanalen in de weg en is de toegangsopening erg klein.

Ik heb contact gehad met een brink installateur en een lokale installateur. Beide gaven aan dat het aanbrengen van retourkanalen niet te doen was; slechte toegang en te arbeidsintensief. Ook zou de besparing beperkt zijn. Blijft isoleren over.

Bodem isoleren lijkt de beste optie maar; isoleren met eps-parels valt af, risico dat het in de luchtverwarming komt en het vervuilt met stof en hondenharen. Vloerisolatie met pur zou ik nooit doen, je circuleert de gassen door het hele huis.
Wat wel een goede methode zou zij ben ik nog niet uit. EPS of PIR platen zijn ook lastig omdat je dit in stukken van +- 50x60cm moet zagen, wordt nogal een klus dan. :/
of bijv. glas/steenwol of houtwol een optie is weet ik niet, komen er na isolatie nog vezels van af?

Tot nu toe ook nog geen aannemer gevonden die hier aan wil beginnen. Suggesties zijn dus zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Abilio1 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:54:
[...]

Wat wel een goede methode zou zij ben ik nog niet uit. EPS of PIR platen zijn ook lastig omdat je dit in stukken van +- 50x60cm moet zagen, wordt nogal een klus dan. :/
of bijv. glas/steenwol of houtwol een optie is weet ik niet, komen er na isolatie nog vezels van af?

Tot nu toe ook nog geen aannemer geven die hier aan wil beginnen. Suggesties zijn dus zeer welkom.
Glaswol heb je in platen met bepaalde stijve bovenlaag, dat stoft m.i. nagenoeg niet na plaatsing. Je kunt ze gevouwen door het kruipluik fröbelen en daarna tegen de vloer bevestigen d.m.v. rachelwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
FRANQ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:37:
Ik wil op termijn ook mijn kruipruimte aanpakken.

Nu hebben we een vloer van 18mm underlayment met daarop verlijmd lamelparket.
Daaronder zit 1 pir plaat van 6 cm dikte.

De kruipruimte is onder de balken nog wel 50cm hoog, dus goed begaanbaar.
Enkel heb ik kleine openingen om van het ene naar het andere compartiment te komen.

Graag zou ik vloerverwarming willen, maar ik wil de huidige vloer niet slopen.
Ik ben al tijden aan het uitdokteren hoe ik dit wil gaan doen.

Idealiter wil ik de vloerverwarming als panelen prefab maken en dan tussen de balken tegen de vloer aan schroeven. Warp-systems heeft die mooie dunne slangen waardoor ik genoeg loops kan maken tussen de balken. Ook zou ik het dan makkelijk per 2 of 3 vakken kunnen koppelen met push-snelkoppelingen.

Daaronder minerale wol (makkelijk door de openingen te krijgen) of de oude pir plaat gebruiken en aanvullen met minerale wol.
De oude pir plaat zou de vloerverwarming kunnen ondersteunen/aandrukken.
Nu ik het typ denk ik dat de pir plaat misschien wel onder moet zodat de minerale wol tussen de vloerverwarming leidingen in gedrukt zit.

Zie hieronder een schets van beide opties.

[Afbeelding]

De bodem is momenteel ook niet geisoleerd, de kruipruimte is ook vrij vochtig.
Maar het zandbed is losser dan wat je vroeger in de zandbak hardzand zou noemen.
Het is zeker niet 100% droog, want het heeft wel een enigszins vaste toestand.

De bodem wil ik met tonzon, of een andere folie afdekken zoals in dit topic al veel besproken is.
Hiermee wil ik ook beginnen, om zo ook wat schoner te kunnen werken.
Verademing een duidelijke tekening d:)b . Dat bodemfolie toegevoegde waarde heeft heb je al scherp. Is helemaal een must als je glaswol wilt gebruiken. Ik ben zelf wel fan van de combo PIR + glaswol, voor de redenen die je zelf noemt. Bij geen van de alternatieven dampdicht folie toepassen onderaan. Dampdicht folie komt altijd aan de warme kant, niet de koude kant.

Realiseer je wel dat hout warmte niet zo top geleidt. de warmte moet dus eerst door je underlayement en daarna door je parket. Moet dus wel een hele dikke isolatielaag onder om te voorkomen dat je warmte omlaag gaat + een kleine h.o.h. afstand om te zorgen dat je vloerverwarming voldoende capaciteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:06
Zijn er mensen die een nagisoleerde vloer (bijv. met Jetspray of gespoten PUR) nog eens verder hebben geisoleerd?

Ik heb zelf een flinke laag Jetspray (wol) tegen de vloer aan zitten, maar vroeg em af of je dit nog verder kunt naisoleren en zo ja, wat dan de beste optie is.

Op de betonnen liggers zit namelijk minder dikke isolatie dan op de ruimte daartussen (betonbroodjes). Ik zou in theorie een laag PIR kunnen aanbrengen die ik vastlijm op de betonnen liggers, nadat ik die vrij maak van jetspray.

Of is het tricky om een laag PIR aan te brengen over een laag wolachtige isolatie?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
mdeiman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:37:

Heb je een schets van de situatie? Weten we zeker dat we het allemaal over hetzelfde hebben. Bedoel je b.v. met vloerisolatie isolatie van de betonnen bodem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
pietje63 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:32:
[...]

Heb even met de en IR thermometer gemeten en nog een keer goed gekeken
- temperatuur is redelijk constant ca 16. Weinig verschil tussen zand en onderkant vloer
- glaswol tussen balken. Daarover zijl
- verwarmingsbuizen isolatie is matig (oud, te ruim)
- deel van vloer lijkt een keer vervangen te zijn, zie foto. Iemand die dit materiaal herkent? Lijkt niet per se warmer / kouder

[Afbeelding]

16 graden is gewoon te veel toch? Op zolder is het kouder.. vloer aan bovenkant is ca 22
Waar zouden jullie prioriteit neerleggen? Vind het prima om zelf aan de slag te gaan, maar niet heel handig.
Gok dat t Zwaluwstaartplaten zijn, deze worden doorgaans gebruikt als bekisting voor dunne cementvloeren op hout. 16 graden is aardig warm. Voor vloerisolatie hoef je niet mega handig te zijn, ook omdat je het niet visueel hoeft af te werken. Daarnaast vragen bouwers er vaak fikse bedragen voor omdat het niet zulke fijne ruimtes zijn om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Abilio1 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:54:
[...]

hier een soort gelijk probleem, open retour van een brink luchtverwarming. Bodem van de kruipruimte is beton, even als de vloer. Hoogte van de kruipruimte is 69cm, alleen zitten er overal grote kanalen in de weg en is de toegangsopening erg klein.

Ik heb contact gehad met een brink installateur en een lokale installateur. Beide gaven aan dat het aanbrengen van retourkanalen niet te doen was; slechte toegang en te arbeidsintensief. Ook zou de besparing beperkt zijn. Blijft isoleren over.

Bodem isoleren lijkt de beste optie maar; isoleren met eps-parels valt af, risico dat het in de luchtverwarming komt en het vervuilt met stof en hondenharen. Vloerisolatie met pur zou ik nooit doen, je circuleert de gassen door het hele huis.

Tot nu toe ook nog geen aannemer gevonden die hier aan wil beginnen. Suggesties zijn dus zeer welkom.
PIR platen komen standaard in 120 x 60 cm maten. 1x doorsnijden en je krijgt ze op locatie. Dat doorsnijden heb je zo gedaaan, kan zelfs meerdere per keer zagen. Glas- of steenwol is eigenlijk geen serieuze optie omdat dit door het grote- en ruwe specifieke oppervlak een groeiplaats is waar ook nog alle stof in blijft plakken. PIR-platen met alu cachering zijn glad. Aftapen en je hebt een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri_Klokov
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-01 23:55
Rond de zomer is bij ons iemand aan de deur geweest om reclame te maken voor een bedrijf dat verschillende isolatie werkzaamheden uitvoert, waaronder het isoleren van kruipruimtes. We waren sowieso al van plan om dat aan te gaan pakken, dus dat kwam goed uit. Het bedrijf heb ik zelf ook eerst nagelopen of ze betrouwbaar zijn, en ook daar leek niks mis mee te zijn.

Een van de dingen die extra aangepakt moest worden, was het hakken van een mangat, aangezien er een gedeelte niet bereikbaar was vanwege een muurtje dat rondom loopt. Toen ze de eerste keer kwamen, hebben ze bijna de verkeerde dikte geplaatst. In de offerte was 80 mm opgenomen, en ze hadden 60 meegenomen. Mijn vriendin en ik zijn doordeweeks aan het werk, dus mijn schoonmoeder was komen opdraven. Het is dat ik het telefonisch voor de zekerheid had nagevraagd aan die werklui, anders konden ze alles er weer uit trekken. Dezelfde dag de juiste isolatie plaatsen kon niet blijkbaar, want dan moesten ze helemaal terugrijden (was nooit meer dan 15 km). Uiteindelijk een nieuwe afspraak gemaakt voor een paar weken later.

Bij de tweede keer hadden ze de juiste isolatie bij zich, maar hebben ze alleen het bereikbare gedeelte gedaan. Van het maken van een mangat waren ze blijkbaar niet op de hoogte. Daarna wéér een nieuwe afspraak moeten maken. Bij de derde keer hadden ze het verkeerde gereedschap bij zich. Ik was zelf opnieuw niet aanwezig en hoorde dus van mijn schoonmoeder dat ze er weer vandoor gingen ;w

Vervolgens hebben we gelijk die vent van dat isolatiebedrijf, die de offerte voor ons heeft opgemaakt, boos opgebeld. Volgens hem was alles gewoon goed gecommuniceerd naar die werklui en snapte hij niet dat dit zo is gebeurd. Hij bood zijn excuses aan en zou er gelijk achteraan gaan. Diezelfde middag zijn we nog teruggebeld door dezelfde persoon. De werkzaamheden zouden dit keer op een zaterdag kunnen worden uitgevoerd zodat we er zelf ook bij konden zijn. Het zou '100 procent goedkomen', waren zijn letterlijke woorden. Eerst zien, dan geloven natuurlijk.

Wat bleek die zaterdag: ze zijn gewoon helemaal niet meer komen opdagen ;( Ook voor niks op onze vrije dag vroeg ons nest uitgekomen. Geprobeerd weer te bellen, maar niemand was natuurlijk bereikbaar op de zaterdag. Gelukkig was het alles achteraf betalen.. Uiteindelijk hebben we contact gezocht met een ander bedrijf omdat we er helemaal klaar mee waren. Nadat ze langs zijn gekomen, bleek dat de reeds geplaatste pif isolatie zo slecht is aangebracht, dat al het pif materiaal onbruikbaar is en opnieuw gedaan moet worden 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbZD9YZRZXFTmlj0czUt6_5nzJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dwuu8yXk6oVte1n2ZGtjU2eS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMjyhtaQkJUx-h5wdkeoWeCjFTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnIeMwb4lBlBCtPOTFM0RnZa.jpg?f=fotoalbum_large

We hadden zelf ook al onze vermoedens natuurlijk. Uiteindelijk nog contact gehad met dat eerste bedrijf dat we de overeenkomst willen ontbinden en dat ze achteraf niet meer bij ons hoeven aan te kloppen voor het geld (ook van plan om dit zwart op wit te zetten). Binnenkort moet ik ook al die kutzooi uit de kruipruimte trekken voordat dat andere bedrijf aan de slag kan.

Wilde dit even kwijt. Blijkbaar is wat bubbeltjes folie op een goede manier laten plaatsen al niet meer vanzelfsprekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
Dimitri_Klokov schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:56:
Rond de zomer is bij ons iemand aan de deur geweest om reclame te maken voor een bedrijf dat verschillende isolatie werkzaamheden uitvoert, waaronder het isoleren van kruipruimtes. We waren sowieso al van plan om dat aan te gaan pakken, dus dat kwam goed uit. Het bedrijf heb ik zelf ook eerst nagelopen of ze betrouwbaar zijn, en ook daar leek niks mis mee te zijn.

Een van de dingen die extra aangepakt moest worden, was het hakken van een mangat, aangezien er een gedeelte niet bereikbaar was vanwege een muurtje dat rondom loopt. Toen ze de eerste keer kwamen, hebben ze bijna de verkeerde dikte geplaatst. In de offerte was 80 mm opgenomen, en ze hadden 60 meegenomen. Mijn vriendin en ik zijn doordeweeks aan het werk, dus mijn schoonmoeder was komen opdraven. Het is dat ik het telefonisch voor de zekerheid had nagevraagd aan die werklui, anders konden ze alles er weer uit trekken. Dezelfde dag de juiste isolatie plaatsen kon niet blijkbaar, want dan moesten ze helemaal terugrijden (was nooit meer dan 15 km). Uiteindelijk een nieuwe afspraak gemaakt voor een paar weken later.

Bij de tweede keer hadden ze de juiste isolatie bij zich, maar hebben ze alleen het bereikbare gedeelte gedaan. Van het maken van een mangat waren ze blijkbaar niet op de hoogte. Daarna wéér een nieuwe afspraak moeten maken. Bij de derde keer hadden ze het verkeerde gereedschap bij zich. Ik was zelf opnieuw niet aanwezig en hoorde dus van mijn schoonmoeder dat ze er weer vandoor gingen ;w

Vervolgens hebben we gelijk die vent van dat isolatiebedrijf, die de offerte voor ons heeft opgemaakt, boos opgebeld. Volgens hem was alles gewoon goed gecommuniceerd naar die werklui en snapte hij niet dat dit zo is gebeurd. Hij bood zijn excuses aan en zou er gelijk achteraan gaan. Diezelfde middag zijn we nog teruggebeld door dezelfde persoon. De werkzaamheden zouden dit keer op een zaterdag kunnen worden uitgevoerd zodat we er zelf ook bij konden zijn. Het zou '100 procent goedkomen', waren zijn letterlijke woorden. Eerst zien, dan geloven natuurlijk.

Wat bleek die zaterdag: ze zijn gewoon helemaal niet meer komen opdagen ;( Ook voor niks op onze vrije dag vroeg ons nest uitgekomen. Geprobeerd weer te bellen, maar niemand was natuurlijk bereikbaar op de zaterdag. Gelukkig was het alles achteraf betalen.. Uiteindelijk hebben we contact gezocht met een ander bedrijf omdat we er helemaal klaar mee waren. Nadat ze langs zijn gekomen, bleek dat de reeds geplaatste pif isolatie zo slecht is aangebracht, dat al het pif materiaal onbruikbaar is en opnieuw gedaan moet worden 8)7

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hadden zelf ook al onze vermoedens natuurlijk. Uiteindelijk nog contact gehad met dat eerste bedrijf dat we de overeenkomst willen ontbinden en dat ze achteraf niet meer bij ons hoeven aan te kloppen voor het geld (ook van plan om dit zwart op wit te zetten). Binnenkort moet ik ook al die kutzooi uit de kruipruimte trekken voordat dat andere bedrijf aan de slag kan.

Wilde dit even kwijt. Blijkbaar is wat bubbeltjes folie op een goede manier laten plaatsen al niet meer vanzelfsprekend.
Oh wauw wat een prutsers 8)7

Denk ook wel dat als je in deze tijd reclame moet maken langs de deur voor isolatie, je dan dus blijkbaar te weinig klanten hebt. Wat heel raar is want de meeste isolatiebedrijven zitten maanden tot een half jaar of een jaar volgepland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:44
Hier vandaag de Guide Pc210 camera binnengekregen, even een rondje gemaakt om het huis. Ben vooral geschrokken van de felle kleuren rond de funderingsmuren... ik heb de funderingsmuur op de achtergevel destijds ingepakt, die is blauw. Kom ik dichter bij de buren wordt het steeds meer oranje.
Toppunt is dan nog de borstwering en voordeur, daar staat het kozijn op het binnenblad en is er geen buitenblad, uitstraling van halve meter op plekken waar de fundering niet is geïsoleerd.

Volgend jaar wat te doen... voorkant moest er toch uit vanwege riool, zijkant tzt oprit opnieuw leggen, mag die ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Laatst online: 01:06

BTS

@Dimitri_Klokov dat heb ik zelf als amateur beter en netter gedaan :X

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

_JGC_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:44:
<>. ik heb de funderingsmuur op de achtergevel destijds ingepakt, die is blauw. Kom ik dichter bij de buren wordt het steeds meer oranje.<>
Dat is wat je wil zien toch? En let even op bij warmtebeeldcameras - ze willen nog wel eens het bereik dynamisch aanpassen aan de omgeving, dus maak afbeeldingen en duidt die later op je computer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:44
franssie schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:56:
[...]

Dat is wat je wil zien toch? En let even op bij warmtebeeldcameras - ze willen nog wel eens het bereik dynamisch aanpassen aan de omgeving, dus maak afbeeldingen en duidt die later op je computer.
Dat is idd wat ik wil zien, maar had niet zo'n verschil verwacht.
Dacht dat ik wel redelijk klaar was, maar is nog heel veel te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-05 09:44

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Na alle tips hier kom ik tot de conclusie dat mijn lichaam het niet meer toestaat in een kruipruimte van 43cm tot de balk te wroeten :(

Als ik het wil laten doen, is er een bepaald adres of soort bedrijf die dit kan zonder mij een poot uit te laten draaien?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Tijgert schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:09:
Na alle tips hier kom ik tot de conclusie dat mijn lichaam het niet meer toestaat in een kruipruimte van 43cm tot de balk te wroeten :(

ALs ik het wil laten doen, is er een bepaald adres of soort bedrijf die dit kan zonder mij een poot uit te laten draaien?
Gok dat veel bedrijven er niet hard voor zullen lopen. Gevalletje vraag en aanbod. Is het niet mogelijk iets zand opzij te schuiven om meer hoogte te creëren? Of heb je al bodemfolie liggen ? Alternatief is om de goede voornemens naar voren te trekken :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

johanPo schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:25:
[...]

Gok dat veel bedrijven er niet hard voor zullen lopen. Gevalletje vraag en aanbod. Is het niet mogelijk iets zand opzij te schuiven om meer hoogte te creëren? Of heb je al bodemfolie liggen ? Alternatief is om de goede voornemens naar voren te trekken :P
Helaas, betonnen bak... en tja, goede voornemens... ik gaf mijn vrije tijd op voor meer werk en dus meer geld en dus meer buik... moet ik alles weer omdraaien 8)7

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Tijgert schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:07:
[...]

Helaas, betonnen bak... en tja, goede voornemens... ik gaf mijn vrije tijd op voor meer werk en dus meer geld en dus meer buik... moet ik alles weer omdraaien 8)7
Lekker ''tijgeren'' door een krappe kruipruimte ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:42
Tijgert schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:09:

Als ik het wil laten doen, is er een bepaald adres of soort bedrijf die dit kan zonder mij een poot uit te laten draaien?
En uitsmeren over de tijd? elke week een avondje van 1 a 2 uur sporten in de kruipruimte? of met hulp van een magere jongeman/-vrouw van een jaar of 18 uit de familie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
johanPo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:19:
[...]

Verademing een duidelijke tekening d:)b
Thanks
. Dat bodemfolie toegevoegde waarde heeft heb je al scherp. Is helemaal een must als je glaswol wilt gebruiken. Ik ben zelf wel fan van de combo PIR + glaswol, voor de redenen die je zelf noemt. Bij geen van de alternatieven dampdicht folie toepassen onderaan. Dampdicht folie komt altijd aan de warme kant, niet de koude kant.
Een dampopen folie zou ik dus moeten gebruiken.
Denk zelf dat minerale wol meer ademt, en dus beter voor het hout is dan pir.
De pir platen die er nu zitten kan ik niet echt makkelijk de kruipruimte uit krijgen, vanwege de kleine openingen. Dus wil ze hergebruiken, maar misschien kan ik ze ook tegen de fundering plakken.
Realiseer je wel dat hout warmte niet zo top geleidt. de warmte moet dus eerst door je underlayement en daarna door je parket. Moet dus wel een hele dikke isolatielaag onder om te voorkomen dat je warmte omlaag gaat + een kleine h.o.h. afstand om te zorgen dat je vloerverwarming voldoende capaciteit heeft.
We hebben ook radson delta radiatoren, deze willen we behouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfH2AUk9t8R5WYbQC1ntTgLBUSg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SFpWC4dF1B8gNjnKuGJ1OS67.jpg?f=user_large

Maar met de temperaturen afgelopen week trekken ze het niet met een aanvoertemperatuur onder de 50 graden.
Dat was voorgaande jaren ook zo, ik heb mijn ketel al 7 jaar op 45/50 graden staan.
Bij temperaturen onder 0 buiten moet ik naar 60 graden toe.

Daarom wil ik vloerverwarming toevoegen om zo veel meer afgifte oppervlak te maken.
Zodat ik in de toekomst over kan op een warmtepomp.
Voordat dat kan moet ik wel met water van 45 graden de hele winter door komen.

Heb daarvoor ook een warmtebeeldcamera gekocht, zodat ik ook de isolatie kan controleren en verbeteren.

Ik ben erg gecharmeerd van de Omega profielen (die kwam ik van het weekend tegen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBze5LZIpeqK4XxNNSG5XOyMO_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A1Eos4GsVAgm11cGGvxawWHo.webp?f=fotoalbum_large
hier kan ik een 14mm slang in leggen, en dan gewoon tegen de vloer aan schroeven met zelfborende schroeven. als ik de vleugels laat overlappen is een HOH van 6cm te behalen.
Dus een hoh van 8-10cm lijkt me haalbaar.
Langs de balken van een profiel een vleugel afknippen zodat de slang naast een balk kan liggen.

Maar het is een meerjaren plan, ik verwacht niet dat ik dit dit jaar ga uitvoeren.
Dit jaar wil ik de bodemfolie er wel in hebben.
ben benieuwd naar de mening van de echte experts. Ik vraag me hierbij direct af (mijn eigen balkenstructuur in gedachte nemend) hoe je 'legplan' wordt. Normaliter probeer je een hoek waar je vaak verblijft in één zone te leggen. In jouw voorstel leg je lange lengtes en wil je een warp slang door een balk steken naar de volgende lengte? Overigens heb ik zelf best veel plankjes, steunbalkjes en beugels in de weg zitten (en vooral spijkers van bovenaf!). Is dat bij jou allemaal netjes? Heb je trouwens nagedacht over het gewicht vd warp? het moet niet doorzakken. De pir of wol moet je in het midden zeker ondersteunen.

Ik volg met interesse :)
De vloerbalken liggen in de breedte van het huis.
Dus voor de woonkamer zullen dat lengtes zijn van 3,5 meter.
In de eetkamer/keuken lengtes van 5,5meter.

Ik zal inderdaad geen slakkenhuispatroon kunnen leggen.
Het zal een meanderpatroon worden.

Ik denk dat ik 3 - 5 vakken (de ruimtes tussen de balken) per zone neem.
Dan zal ik toch al gauw op een zone of 6 zitten.

EDIT:
Even een legpatroon getekend als voorbeeld.
Denk dat ik zoiets ga doen, dan hoef ik steeds maar 1 keer over te steken per balk.
lengte slang vanaf de verdeler en terug is nu zo ongeveer 75 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYSYP5p1-zJe9gmd5fnr9_kPhQ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2ejJLhkTPs2DCKzqZ1MD1eTM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door FRANQ op 21-12-2022 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Jailhouse schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:23:
[...]

En uitsmeren over de tijd? elke week een avondje van 1 a 2 uur sporten in de kruipruimte? of met hulp van een magere jongeman/-vrouw van een jaar of 18 uit de familie?
Ik wil best een paar uur sporten met een magere jonge vrouw van 18 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Tijgert schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:35:
[...]

Ik wil best een paar uur sporten met een magere jonge vrouw van 18 8)
Ik ook, maar niet uit de familie, geeft zo'n gedoe.
En 28+ is een betere leeftijd voor mij. :P (ben ondertussen zelf ook alweer 36 ;( , 36/5*4=28.8 )

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 21-12-2022 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:10
Heeft het nadeige gevolgen om de kruipruimte iets uit te graven m.b.t. isolatie?

Ik heb vrij weinig ruimte onder mijn kruipruimte om dikkere isolatie toe te passen (en dan ook nog te kunnen bewegen eronder), dus ik was aan het kijken om eerst de kruipruimte circa 20cm verder uit te graven

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:10
Ik kreeg hier de vraag van een vriend van mij over wat te doen met het souterrain bij hem.

De druppels hangen aan de vloer (condens) en aan het kruipruimte luik.
Het souterrain is een leefruimte bij hun, maar zoals jullie begrijpen is het geen fijne leefomgeving.
Nu hebben zij een bedrijf gevraagd, en zij adviseren EPS chips in te spuiten. Mij lijkt dit alleen een drama, want als ze later de vloer nog willen isoleren, dan kun je er niet bij door de chips.

Is het overigens sowieso niet handiger om eerst de vloer te isoleren, voordat je de chips of eventuele bodemfolie te plaatsen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie kijk hierop. Het vocht moet er natuurlijk zo snel mogelijk uit, maar de vloer isoleren staat ook nog wel op de planning (in hoeverre dit kan en nut heeft in een souterrain).

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Verplaatst vanaf hier route99 in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic"
Wachten... schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:49:
[...]Had ik naar zitten kijken, maar ik hoor heel veel over XPS platen in kruipruimtes, en pir is echt enorm duur.
Die 12 cm EPS zou net zo moeten presteren als 80 mm dure PIR. Zie plaatje.

Je zult op zoek moeten naar je warmtelekken en koudebruggen.
  • Infrarood fotos zouden je mogelijk helpen om bronnen op te sporen?
  • Heb je veel "gaten" (doorgangen van kabels en buizen die niet dicht zitten) in je vloer?
  • Hoe goed zijn de naden in de EPS onder de vloer dicht gemaakt?
  • Is de vloer onder de EPS droog of nat?
  • Is de funderingsmuur nat zodat ie nog meer als koudebrug kan werken dan al het geval is?
  • Er is vast nog meer....
Samenvatting Ubakus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zljGczNSN87skHBYkFSYr0qCivQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EXvsPd9lJvGHM4RPe3ht4X0p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
FRANQ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:18:
[...]

Thanks

[...]

Een dampopen folie zou ik dus moeten gebruiken.
Denk zelf dat minerale wol meer ademt, en dus beter voor het hout is dan pir.
De pir platen die er nu zitten kan ik niet echt makkelijk de kruipruimte uit krijgen, vanwege de kleine openingen. Dus wil ze hergebruiken, maar misschien kan ik ze ook tegen de fundering plakken.

[...]

We hebben ook radson delta radiatoren, deze willen we behouden.
[Afbeelding]

Maar met de temperaturen afgelopen week trekken ze het niet met een aanvoertemperatuur onder de 50 graden.
Dat was voorgaande jaren ook zo, ik heb mijn ketel al 7 jaar op 45/50 graden staan.
Bij temperaturen onder 0 buiten moet ik naar 60 graden toe.

Daarom wil ik vloerverwarming toevoegen om zo veel meer afgifte oppervlak te maken.
Zodat ik in de toekomst over kan op een warmtepomp.
Voordat dat kan moet ik wel met water van 45 graden de hele winter door komen.

Heb daarvoor ook een warmtebeeldcamera gekocht, zodat ik ook de isolatie kan controleren en verbeteren.

Ik ben erg gecharmeerd van de Omega profielen (die kwam ik van het weekend tegen)
[Afbeelding]
hier kan ik een 14mm slang in leggen, en dan gewoon tegen de vloer aan schroeven met zelfborende schroeven. als ik de vleugels laat overlappen is een HOH van 6cm te behalen.
Dus een hoh van 8-10cm lijkt me haalbaar.
Langs de balken van een profiel een vleugel afknippen zodat de slang naast een balk kan liggen.

Maar het is een meerjaren plan, ik verwacht niet dat ik dit dit jaar ga uitvoeren.
Dit jaar wil ik de bodemfolie er wel in hebben.

[...]

[...]

De vloerbalken liggen in de breedte van het huis.
Dus voor de woonkamer zullen dat lengtes zijn van 3,5 meter.
In de eetkamer/keuken lengtes van 5,5meter.

Ik zal inderdaad geen slakkenhuispatroon kunnen leggen.
Het zal een meanderpatroon worden.

Ik denk dat ik 3 - 5 vakken (de ruimtes tussen de balken) per zone neem.
Dan zal ik toch al gauw op een zone of 6 zitten.

EDIT:
Even een legpatroon getekend als voorbeeld.
Denk dat ik zoiets ga doen, dan hoef ik steeds maar 1 keer over te steken per balk.
lengte slang vanaf de verdeler en terug is nu zo ongeveer 75 meter.
[Afbeelding]
Klinkt alsof je al aardig nagedacht hebt over de verschillende facetten. Nog paar tips:
-dampopen folie gebruik je op plekken waar je af eventueel vocht kan verwachten wat je niet je isolatie wilt, maar wel wilt dat de damp erdoor kan. Tenzij je de folie wilt gebruiken om de isolatie op plaats te fixeren, kan je mogelijk ook zonder folie af. Als je regelmatig een spuitende leiding hebt, zou ik zeker een dampopen folie overwegen.
-zit even te kijken naar je idee een vloerverwarming layout. Deze worden meestal in slakkenvorm gelegd, om zo koude plekken te voorkomen. Ik snap dat dat voor jou situatie extra keren door/langs je balken betekent en dat dit the next best thing is. Maar ik zou iig proberen de warme slang zoveel mogelijk bij de ramen (vaak koudste plek) laten beginnen, voor zover je dat nog niet scherp had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

FRANQ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:12:
[...]

Ik ook, maar niet uit de familie, geeft zo'n gedoe.
En 28+ is een betere leeftijd voor mij. :P (ben ondertussen zelf ook alweer 36 ;( , 36/5*4=28.8 )
Ik hou een andere formule aan, 49/2= 24,5 + 5 = 29,5 =~ 30 +-2 = 28/32 bracket 8)
Mijn vriendin heeft vast een andere mening hierover O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05 15:04
Na dit forum toch flink doorgespit te hebben flink wat ideeën mbt isolatie, zie voornamelijk PIR en/of TONZON bodemisolatie.

Recent zijn we klaar met onze aanbouw en is de volgende stap het aanleggen van vloerverwarming met daarop de nieuwe dekvloer. De aanbouw is flink geïsoleerd (2x6cm PIR) waar straks nog wat XPS op komt te liggen om de vloer gelijk te maken;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQZfNZhnl97wjFCFXwyhAao70YM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FTjOjvSwNqZWVvxpeCQoSMI1.jpg?f=user_large

Zoals je ziet zit er op een heel onhandige plek nu een luik om de helft van de kruipruimte te benaderen. De kruipruimte is opgedeeld in 2 delen, met ieder ook 2 eigen luiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khgrtJqnUbXNcVYx6WswcTfw8wQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9zxsWZw9SSKZP1YTT2v0pZ0Y.jpg?f=user_large
In ruimte 2 ligt niets qua bekabeling/leidingwerk en hoeft hier in de toekomst ook niet te komen. We twijfelen dus sterk om dit te gaan isoleren en vervolgens het luik ook te gaan laten vervallen.

Het voorste gedeelte van de kruipruimte is goed droog en hier zitten 2 ventilatie kanalen naar de buitenkant van de voorgevel. Aan de achterkant hebben we (voor het storten van de aanbouw) ook 1 buis diameter 80 doorgetrokken voor ventilatie welke boven de grond uitkomt (overigens ook in deel 1). De vloerplaat aan de achterzijde is nu flink vochtig (met druppels toe) waarbij ik verwacht dat dit door het aanbouwen komt. Ik heb nu voorin een kacheltje staan welke warmte lucht richting het luik blaast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq8ypxZaH7VjXGHP6Ee-enKZRE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/juxxHBD3nityfZtFs5lawVsH.jpg?f=user_large

Afgelopen week heb ik al bodemfolie besteld welke ik wil gaan aanbrengen in ruimte 2. Daarna twijfel ik enorm wat slim is. Zoals te zien is op de foto's is er lichte vorm van betonrot welke extra wordt aangewakkert door het vochtgehalte. Wat zouden jullie doen? Hier PIR platen tegen aan en/of de betonrot platen eerst aanpakken met coating. PUR spuiten was ik sowieso al niet van plan ivm de betonnenplaat welke je altijd nog zou willen/kunnen moeten zien.
En daarnaast zouden jullie (als het echt niet anders kan) het luik laten bestaan, dit luik zit echt midden in de loop naast de nieuwe keuken. Of zou je zeggen isoleer het en je hoeft er (eigenlijk, met hoge uitzondering wel) nooit meer te zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
In een kruipruimte hoef je nooit te zijn, totdat je er _moet_ zijn. Een vloer erover heenleggen kan best, zolang je er maar bij kunt indien nodig. Je wil bijvoorbeeld de staat van je beton elke 10 jaar weleens even inzien.

Ga je zorgen dat in beide delen geventileerd wordt?

Betonrot? Niets doen is spijt krijgen. Een professional inschakelen.

Pagina: 1 ... 87 ... 110 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"