Thanks
. Dat bodemfolie toegevoegde waarde heeft heb je al scherp. Is helemaal een must als je glaswol wilt gebruiken. Ik ben zelf wel fan van de combo PIR + glaswol, voor de redenen die je zelf noemt. Bij geen van de alternatieven dampdicht folie toepassen onderaan. Dampdicht folie komt altijd aan de warme kant, niet de koude kant.
Een dampopen folie zou ik dus moeten gebruiken.
Denk zelf dat minerale wol meer ademt, en dus beter voor het hout is dan pir.
De pir platen die er nu zitten kan ik niet echt makkelijk de kruipruimte uit krijgen, vanwege de kleine openingen. Dus wil ze hergebruiken, maar misschien kan ik ze ook tegen de fundering plakken.
Realiseer je wel dat hout warmte niet zo top geleidt. de warmte moet dus eerst door je underlayement en daarna door je parket. Moet dus wel een hele dikke isolatielaag onder om te voorkomen dat je warmte omlaag gaat + een kleine h.o.h. afstand om te zorgen dat je vloerverwarming voldoende capaciteit heeft.
We hebben ook radson delta radiatoren, deze willen we behouden.
Maar met de temperaturen afgelopen week trekken ze het niet met een aanvoertemperatuur onder de 50 graden.
Dat was voorgaande jaren ook zo, ik heb mijn ketel al 7 jaar op 45/50 graden staan.
Bij temperaturen onder 0 buiten moet ik naar 60 graden toe.
Daarom wil ik vloerverwarming toevoegen om zo veel meer afgifte oppervlak te maken.
Zodat ik in de toekomst over kan op een warmtepomp.
Voordat dat kan moet ik wel met water van 45 graden de hele winter door komen.
Heb daarvoor ook een warmtebeeldcamera gekocht, zodat ik ook de isolatie kan controleren en verbeteren.
Ik ben erg gecharmeerd van de Omega profielen (die kwam ik van het weekend tegen)
/f/image/A1Eos4GsVAgm11cGGvxawWHo.webp?f=fotoalbum_large)
hier kan ik een 14mm slang in leggen, en dan gewoon tegen de vloer aan schroeven met zelfborende schroeven. als ik de vleugels laat overlappen is een HOH van 6cm te behalen.
Dus een hoh van 8-10cm lijkt me haalbaar.
Langs de balken van een profiel een vleugel afknippen zodat de slang naast een balk kan liggen.
Maar het is een meerjaren plan, ik verwacht niet dat ik dit dit jaar ga uitvoeren.
Dit jaar wil ik de bodemfolie er wel in hebben.
Thanks

ben benieuwd naar de mening van de echte experts. Ik vraag me hierbij direct af (mijn eigen balkenstructuur in gedachte nemend) hoe je 'legplan' wordt. Normaliter probeer je een hoek waar je vaak verblijft in één zone te leggen. In jouw voorstel leg je lange lengtes en wil je een warp slang door een balk steken naar de volgende lengte? Overigens heb ik zelf best veel plankjes, steunbalkjes en beugels in de weg zitten (en vooral spijkers van bovenaf!). Is dat bij jou allemaal netjes? Heb je trouwens nagedacht over het gewicht vd warp? het moet niet doorzakken. De pir of wol moet je in het midden zeker ondersteunen.
Ik volg met interesse

De vloerbalken liggen in de breedte van het huis.
Dus voor de woonkamer zullen dat lengtes zijn van 3,5 meter.
In de eetkamer/keuken lengtes van 5,5meter.
Ik zal inderdaad geen slakkenhuispatroon kunnen leggen.
Het zal een meanderpatroon worden.
Ik denk dat ik 3 - 5 vakken (de ruimtes tussen de balken) per zone neem.
Dan zal ik toch al gauw op een zone of 6 zitten.
EDIT:
Even een legpatroon getekend als voorbeeld.
Denk dat ik zoiets ga doen, dan hoef ik steeds maar 1 keer over te steken per balk.
lengte slang vanaf de verdeler en terug is nu zo ongeveer 75 meter.
[
Voor 27% gewijzigd door
FRANQ op 21-12-2022 11:07
]