Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 86 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:26
Abom schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:38:
Ik ben deze week even de in kruipruimte van ons nieuwe huis gekropen om verwarmingsbuizen te isoleren. Terwijl ik in de kruipruimte zat, viel mij op de de PIR platen (kingspan) niet strak tegen de bovenkant van de vloer zitten. De PIR-platen zijn ook niet rondom afgepurd.
De vorige eigenaren hebben spijkers in de houten balken geslagen en daar steunen de PIR-platen op. Ik kan de PIR-platen op de meeste plekken wel 5cm omhoog duwen, wanneer ik ze loslaat, vallen ze weer naar beneden op de spijkers.

Nu vroeg ik mij af of de vloerisolatie op een dergelijke manier wel goed werkt. Iemand enige idee?
Als je de platen 5cm omhoog kunt duwen, dan kan je de platen ondersteunen met een panlat die je onder de platen duwt en dan vast schroeft op de balk.
Ik weet niet hoe groot de spleet is tussen de platen en de balken maar dit kun je eventueel opvullen met een strookje glaswol o.i.d. op de zijkant van de plaat in plaats van purren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-07 11:28
johanPo schreef op maandag 7 november 2022 @ 06:52:
[...]

das idd weinig ruimte. Er zijn mensen in dit forum die deze optie wel eens hebben bekeken. Staat me bij dat het niet heel goedkoop was. Vraag één is natuurlijk of je grondwaterstand het toe laat. Zit je op zandgrond? Als je in de dikke klei zit zoals ik is het de vraag of het een optie is. Alternatief is dat je een aantal verdiepte kanalen aanbrengt in je kruipruimte die langs alle belangrijke leidingen komen.
De grond is inderdaad van klei, heb al een stukje gegraven om een fatsoenlijke doorgang te maken naar één van de compartimenten. Eerste 10-20cm is droog, daarna wordt het wat natter. Echter de stukken die al op 80-90cm diep liggen zijn al droog, dus grondwaterstand lijkt mee te vallen. Vanmiddag nog ff checken aangezien het flink geregend heeft.

Het zelf vrij graven van veel grond is eigenlijk niet te doen, ben 3 uur bezig geweest voor een klein stukje, laat staan voor de hele kruipruimte.

Heb een paar offertes uitgevraagd voor uitzuigen, ben benieuwd wat dit gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 12:52

arnova

weet veel, maar niet alles

dof schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:44:
[...]

Wij hebben -denk ik- een beetje een vergelijkbare situatie: we zitten net een paar weken in een vrijstaand huis uit 87, met benedenvloer grotendeels vloerverwarming (keuken en deel serre niet) en kruipruimte goed toegankelijk maar soms (herfst winter) wat plasjes. Mijn voordeel is dat de kruipruimte bijna een meter hoog is dus veel ruimte.

Ik lees hier al een tijdje mee en ik zie dat er commercieel bijna alleen wordt aangeboden: chips of parels op de ondergrond storten en pur spuiten tegen de vloer. Beide zijn voor bedrijven snel te doen en dus aantrekkelijk, maar voor mij een no-go om vele redenen.

Edit: Ook aanpak met Tonzon, PIF en gespoten hydrofobe wol wordt commercieel aangeboden.

Dus way to go is zelf doen (volgende ben ik van plan als temperatuur wat aangenamer is :) ) : Goede ervaringen en consensus is er voor stevige PE folie op de bodem a la badkuip constructie (30 cm tegen de zijwanden) en evt bubbeltjes plastic eronder zodat het kan drijven. Dan tijd geven om dan kruipruimte goed te laten drogen (ventileren!).

Een betonvloer met EPS (hier ook 5-10 cm) kun je met PIR platen bedekken en een tweelaags constructie is aantrekkelijk omdat je dan de met tweede laag naden kunt bedekken en niet (te veel) hoeft te purren. En dit kitten tegen EPS of met speciale pluggen. Heb je een broodjesvloer dan kan er evt nog glaswol/steenwol tussen zodat het helemaal dicht te maken is.

Enfin, dit is m'n aanstaande projectje "kruipruimte aanpak" :-) Maar eerst nog warmtepomp installeren, schuin dak isoleren, tuin fatsoeneren en honderd andere klusjes ;)
Het probleem bij mij is: ik heb simpelweg niet de tijd om het zelf te doen, mede doordat ik jonge kinderen heb en er nog zoveel meer in huis moet gebeuren. Daarom hebben we de keuze gemaakt om het te laten doen (maar niet tegen elke prijs). Daarnaast heb ik ook rugproblemen en dan is ~85m2 zelf doen natuurlijk de manier om in de ziektewet te belanden.

ps. Het zou overigens kunnen dat ik die 45cm wel red, dat moet ik nog even precies opmeten. Dus mijn gevoel wordt bevestigd: bodemisolatie (ook ipv folie) is geen goede oplossing en het beste kan ik sowieso nog steeds de onderkant van mijn vloer laten isoleren. Weet iemand hoe "chemisch" dat spul van Knauf is? Dit aangezien ik hierom geen pur wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
arnova schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:42:
[...]

Het probleem bij mij is: ik heb simpelweg niet de tijd om het zelf te doen, mede doordat ik jonge kinderen heb en er nog zoveel meer in huis moet gebeuren. Daarom hebben we de keuze gemaakt om het te laten doen (maar niet tegen elke prijs). Daarnaast heb ik ook rugproblemen en dan is ~85m2 zelf doen natuurlijk de manier om in de ziektewet te belanden.

ps. Het zou overigens kunnen dat ik die 45cm wel red, dat moet ik nog even precies opmeten. Dus mijn gevoel wordt bevestigd: bodemisolatie (ook ipv folie) is geen goede oplossing en het beste kan ik sowieso nog steeds de onderkant van mijn vloer laten isoleren. Weet iemand hoe "chemisch" dat spul van Knauf is? Dit aangezien ik hierom geen pur wil.
Je zou de klus evt nog op werkspot o.i.d. kunnen zetten. Daarmee bereik je ook de zzp'er die best wel PIR platen o.i.d. wil installeren. Tip is wel om een uitvraag te voorzien van uitgebreide beschrijving, foto's van de situatie en specifieke context (grootte luik, hoogte kruipruimte, etc.) en evt de mogelijkheid te bieden dat je zelf het materiaal regelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:57

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Enige tijd geleden heb ik hier gepost dat ik mijn vloer zelf met PIR platen wilde isoleren. Helaas lukt dit door fysieke malheur niet en ben ik de markt opgegaan. Inmiddels weet ik dat er bij langdurige regen een paar plasjes in de kruipruimte staan en hier door de LV in huis erg hoog wordt (70%!).
Het huis wordt verwarmt d.m.v. hete luchtverwarming. De vloer is beton met tempex (Rd 2)

Ik heb een aantal schuimspuiters langs gehad die allemaal menen dat bodemfolie niet nodig is. Het materiaal dat gebruikt wordt is Icynene of quad foam 500. Allen spuiten 15cm foam met een Rd van 4)

Ook is er een partij langs geweest die TonZon icm. bodemfolie installeert, Rc van 5).

Nu mijn twijfels:
  • Is TonZon effectief wanneer de vloer niet direct verwarmt wordt door vloerverwarming?
  • Werkt foam in een zeer vochtige kruipruimte zonder bodemfolie?
Ergens heb ik het idee dat bodemfolie en schuim in mijn situatie de beste oplossing is.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In onze jaren-30 woning is de houten vloer onder de woonkamer geïsoleerd (glaswol) maar de terrazzo/granito vloer onder de hal nog niet. Graag zou ik dit alsnog (zelf) doen. De hal is niet verwarmd.
De toegang tot de kruipruimte is niet heel groot (40x50cm) en ook de werkruimte houdt niet over (40/50cm hoogte). Totale oppervlakte is 6m2 en dan vooral langwerpig.

Wat voor materiaal zouden jullie hiervoor gebruiken en hoe zet ik dat vast? Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-07 16:11
MrAcid schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:20:
In onze jaren-30 woning is de houten vloer onder de woonkamer geïsoleerd (glaswol) maar de terrazzo/granito vloer onder de hal nog niet. Graag zou ik dit alsnog (zelf) doen. De hal is niet verwarmd.
De toegang tot de kruipruimte is niet heel groot (40x50cm) en ook de werkruimte houdt niet over (40/50cm hoogte). Totale oppervlakte is 6m2 en dan vooral langwerpig.

Wat voor materiaal zouden jullie hiervoor gebruiken en hoe zet ik dat vast? Dank voor het meedenken!
Weet je zeker dat daar kruipruimte onder zit en dat dat niet op zand gebouwd is? Ik heb nog nooit meegemaakt dat een kruipruimte van een jaren 30 woning doorloopt onder een granito vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Snaba schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:29:
[...]

Weet je zeker dat daar kruipruimte onder zit en dat dat niet op zand gebouwd is? Ik heb nog nooit meegemaakt dat een kruipruimte van een jaren 30 woning doorloopt onder een granito vloer.
Zeker, ik heb er gisteren nog onder gelegen om alle verwarmingsbuizen van isolatie te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
MrAcid schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:20:

Heb je misschien een foto voor ons hoe het eruit ziet in de kruipruimte? Verder is relevant of je op het zand zit of b.v. op het veen. Is je kruipruimte het hele jaar droog? Dat zou helpen om een beetje een goed beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:00:
[...]
Dacht zelf er aan om folie op die plekken mee omhoog te laten komen en die kabels "in te pakken" tot dezelfde hoogte als de folie aan de wanden, althans; zo beschrijven ze het bij de how-to van de fabrikant.
Heb je een link naar die beschrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
johanPo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:43:
[...]

Heb je misschien een foto voor ons hoe het eruit ziet in de kruipruimte? Verder is relevant of je op het zand zit of b.v. op het veen. Is je kruipruimte het hele jaar droog? Dat zou helpen om een beetje een goed beeld te krijgen.
Momenteel geen betere voorhanden, maar deze komt uit de bouwkundige keuring van destijds:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAgzHyQDC7OQCgrzbWwhCB0GhKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o9HIY3XRNCn4rvF8TucNbJY8.png?f=user_large

Links (stenen) zijn een muurtje, het beton is de vloer (van onderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:36
eerder deze week mijn vloer laten isoleren door Bestisol uit Rijssen.

Zeer proffesioneel bedrijf, vloer van mijn woning + de buiten muur kruipruimte laten isoleren.
waren met 24 minuten klaar voor 56M2 maar scheelde ook dat de gang al was afgeplakt door mij en alles vrij was.

je kan dit direct merken, ze hebben 6 tot 8 cm dik gespoten op een broodjes vloer, ik moet nu 2 weken wachten tot ik er onder kan maar ga mijn hoofd ergens deze week toch eens door het gat steken om te kijken hoe het er uit ziet.

ze hebben ook de muren geisolleerd bij ons, ze doen best netjes werk!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:47
Wolly schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:47:
[...]

Heb je een link naar die beschrijving?
Volgen mij moet deze link werken. Heb het via Tonzon-klantenservice als PDF per mail ontvangen.
https://docdro.id/9MFE5Cp

Een beknoptere handleiding op hun site:
https://tonzon.nl/wp-cont...andleiding-Bodemfolie.pdf

En stukje waar ik op doelde:
"De kruipruimtebodem dient afgedekt te worden met hele stukken bodemfolie. Er wordt dus niet gesneden in de folie. Als er zich obstakels bevinden in het midden van de kruipruimte, moeten hier meerdere stukken bodemfolie gebruikt worden. (Figuur 1)"
"Bij obstakels aan de buitenkant van de ruimte kan de bodemfolie vaak om het obstakel geplooid worden, in dit geval is dus maar één stuk bodemfolie nodig. (Figuur 3)"

[ Voor 49% gewijzigd door Source90 op 08-11-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
MrAcid schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:57:
[...]

Momenteel geen betere voorhanden, maar deze komt uit de bouwkundige keuring van destijds:

[Afbeelding]

Links (stenen) zijn een muurtje, het beton is de vloer (van onderen).
Qua isolatie per cm dikte zit je met PIR platen waarschijnlijk het beste. 10cm geeft Rd van +- 4.5 wat al best aardig is. kan je nog iets van een verdiepte werkgang creeeren om dit aan te brengen? Als het vochtig is in de kruipruimte ook goed om een bodemfolie te overwegen. Vandaar de vragen over de droogheid van je kruipruimte. een gevalletje als je toch bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
johanPo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:10:
[...]

Qua isolatie per cm dikte zit je met PIR platen waarschijnlijk het beste. 10cm geeft Rd van +- 4.5 wat al best aardig is. kan je nog iets van een verdiepte werkgang creeeren om dit aan te brengen? Als het vochtig is in de kruipruimte ook goed om een bodemfolie te overwegen. Vandaar de vragen over de droogheid van je kruipruimte. een gevalletje als je toch bezig bent.
Dank, kruipruimte is helemaal droog. Zandondergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
MrAcid schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:28:
[...]

Dank, kruipruimte is helemaal droog. Zandondergrond.
prima. Wat zand opzij schuiven zodat je voldoende werkhoogte houdt, pir platen bevestigen met oplossingmiddelvrije kit of vastboren in beton en alles net aftapen met ALU tape en de hoeken purren. Mooi projectje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-07 09:21
Ik heb zojuist een offerte ontvangen voor gesloten-cel PUR isolatie van mijn betonnen (vlakke) vloer en eerlijk gezegd viel het bedrag mij toch behoorlijk tegen.

Kloppen mijn verwachtingen niet of is dit gewoon erg duur? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

- 2x mangat graven
- 50m2 isolatie, gesloten-cel, laagdikte 10cm (vloeroppervlak is lager, maar ze nemen de koude randen mee)
- Totaalbedrag €2.500

Voor mijn gevoel is €2.500 voor een halve dag werk op basis van PUR isolatie toch wel echt behoorlijk aan de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:57

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

hondsdol schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:35:
Ik heb zojuist een offerte ontvangen voor gesloten-cel PUR isolatie van mijn betonnen (vlakke) vloer en eerlijk gezegd viel het bedrag mij toch behoorlijk tegen.

Kloppen mijn verwachtingen niet of is dit gewoon erg duur? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

- 2x mangat graven
- 50m2 isolatie, gesloten-cel, laagdikte 10cm (vloeroppervlak is lager, maar ze nemen de koude randen mee)
- Totaalbedrag €2.500

Voor mijn gevoel is €2.500 voor een halve dag werk op basis van PUR isolatie toch wel echt behoorlijk aan de prijs...
Ik heb op dit moment 3 offertes liggen voor ook ongeveer 50 m2, 15cm dik opencellig. De duurste vraag €2600, de andere twee rond de €2050. Er hoeft hier niet gegraven te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De vraag is groot... dus ze kunnen hoge prijzen vragen.....
Tis nu mooi tijd m het zelf te doen met PIF, PIR of PUR platen of wat duurder Tonzon zakken.
In de meeste gevallen bij je rond de 1500 euro klaar met een resultaat dat als je het goed uitvoert wel eens zelfs beter kan zijn dan als je het laat doen.

En je loopt ook niet de risico's die er met PUR-spuiten gepaard kunnen gaan. Zoek terug daar is genoeg hier over geschreven. Veel inkoop acties van wijk energie groepen schrappen meer en meer dit soort PUR-schuimen uit het aanbod van hun mede wijkbewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
hondsdol schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:35:

- 2x mangat graven
- Totaalbedrag €2.500

Heb zelf laatst een gat gegraven tot de funderingsmuur voor een leiding doorvoer, daar was ik best ff zoet mee. Dan is die 450,- extra tov @ohno_nl misschien niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Source90 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:22:
[...]
Ik haak hier even op aan. Niet dat perse de vragen aan jou gericht zijn, echter zelfde onderwerp :+

Ben zelf ook aan het kijken naar bodemfolie tegen stilstaand water in de kruipruimte. Betreft een nieuwbouwwoning (oplevering 01/2022), echter wel een paar meter onder NAP.
Staat gemiddeld een laag van 20cm in de kruipruimte.

Gister moest ik eronder om de afvoer stoomoven aan te sluiten en het is nog net geen schoolslag om vooruit te komen. Hieronder ligt een zandlaag (met, ben ik bang, ook aardig wat puin).
Moet nog een paar keer terug om de waterleiding te verleggen en een mantelbuis of twee te plaatsen en denk er aan om bodemfolie+noppen (aldus Tonzon) te plaatsen.

Naast het water ook als hoofdreden dat de halve muggenpopulatie van dit dorp zich in mijn kruipruimte bevindt. Mijn redenatie is geen stilstaand water meer = geen muggen meer.

Begane grond is 11,5x6, als ik het zelf doe, zou ik op een kleine 400€ uitkomen met bodemfolie en noppenfolie op maat, folieversterkers, foliepluggen en "watervast dubbelzijdig tape".
Idee was om dit in de zomer te doen, afgelopen zomer wat er nagenoeg geen water in de kruipruimte waardoor ik eventueel puin/scherpe objecten kan weghalen.

Enige waar ik nog geen antwoorden op gevonden heb zijn:
- Helpt dit effectief om het water "af te dekken", als ik de folie bij de wanden ruim boven de huidige (= denk ik hoogste) waterstand plak? Of zal het water simpelweg langs de muren/folie omhoog kruipen en alsnog in de kruipruimte (en nu dus op de folie) terecht komen?
- Ontstaat er een soort waterbed idee en/of kan ik de folie verzwaren: Of zal dit resulteren in scheuren als het water de folie omhoog drukt (als?)?

Voor isolatie hoef ik het niet te doen, met deze wat mindere temperaturen van de afgelopen week, is het zonder stoken nog steeds 21°c in de woning. 8)7
Gaat mij eigenlijk puur om het droogleggen van de kruipruimte.

Nog een mooie foto van een paar kuub water:

***members only***
Vandaag iemand van een installatiebedrijf langs geweest voor bodemfolie installatie. Binnenkort de offerte.
Wat ik mij afvraag:

Hij geeft aan folie te gebruiken van 7 meter breed bij 12,5 meter lang (woning binnenmuren zijn 5,7x11,7).
Bij obstakels (zoals de pinnen in de vloer voor de buizen) zal er een insnede worden gemaakt en daarna weer vast gezet met dubbelzijdig tape.
Dit is volgens mij exact hoe Tonzon aangeeft het niet te doen (een pluk folie omhoog wikkelen en bovenaan vastzetten).
Als je een enorme rol uitrolt en daar een insnede inmaakt heb je toch geen overlap om vast te zetten, behalve door de gehele 7 meter smaller te trekken. Of zie ik dat verkeerd? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Source90 Heb je goed gezien. Je hebt er blijkbaar goed zicht op ... waarom zelf niet doen, voor ca 72 m2 ben je ca 150-175 euro kwijt en reken op zeker 700 of zelfs 800 euro om het te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
route99 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:50:
@Source90 Heb je goed gezien. Je hebt er blijkbaar goed zicht op ... waarom zelf niet doen, voor ca 72 m2 ben je ca 150-175 euro kwijt en reken op zeker 700 of zelfs 800 euro om het te laten doen.
Was al van plan het zelf te doen, ben vooral benieuwd met welke prijzen zij komen. Geeft zelf aan in een uurtje of 2 klaar te zijn. Als daar een paar honderd euro voor gevraagd wordt, be my guest.
Kwam zelf op circa €400 uit, waarschijnlijk wel met teveel noppenfolie. Redelijke overlap op de banen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoAwdmpjRI9B2Q_1613x0weqJeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ljkj1Tud2FvYqX2nYfqxWmU1.png?f=fotoalbum_large

Enige waar ik tegenop zie, als ik het goed heb gelezen, zijn die pluggen voorboren in de fundering.
Als die om de anderhalve meter moeten en 2 per hoek, zal ik circa 30 gaatjes moeten boren met een betonboor? Staat niet veel info hier, lijkt om een gewone plug waarvoor geboord moet worden.

Zie voor mijn volgende vraag trouwens 6:20 minuut in bovenstaande video.
Bodemfolie aan elkaar vast maken (meerdere banen) doen ze in de hoogte. Ik dacht dat dit "gewoon" met een overlappend stuk op de bodem moest.
Met stukken in de hoogte, op dezelfde hoogte als hoogste waterstand (bij mij is dat tandjes hoog), moet ik een acrobaat zijn om bij volgende klussen over de delen heen te komen?
Kan dit niet met overlapping op de bodem en moet dit echt in de hoogte worden bevestigd?
Niemand heeft natuurlijk de hoogte die zij hebben in deze "testopstelling"..

[ Voor 34% gewijzigd door Source90 op 09-11-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Wij willen onze oude (1936) houten vloer laten vervangen door een geïsoleerde vloer met vloerverwarming. De huidige kruipruimte is zo'n 40–50cm diep, met overtollig zand en puin dat nog moet worden opgeruimd. We hebben al verschillende offertes gehad voor schuimbeton tot renovatievloer, waarbij een renovatievloer er tot nu toe 3x zo duur uitkomt als schuimbeton en eigenlijk gewoon te duur lijkt.

Nu is er een (algemeen) bouwbedrijf geweest die aangeven dat een renovatievloer weinig meerwaarde heeft, omdat er toch maar heel weinig ruimte onder gaat overblijven. Ze zeggen zelf vaak te isoleren met een paar lagen EPS en daar bovenop beton. Dit lijkt ergens aantrekkelijk, omdat het erop lijkt dat we daarmee een hogere isolatiewaarde (>Rc5) kunnen bereiken dan met schuimbeton, maar tegen lagere kosten dan een renovatievloer. Maar werkt het constructief wel om simpelweg beton op wat lagen EPS te storten en daar overheen een dekvloer? Iemand een idee? (Ik ben een paar gevallen tegengekomen bij het doorzoeken van het forum, maar zonder follow-up of het ook werkte.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-07 16:11
Anomi schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:31:
Wij willen onze oude (1936) houten vloer laten vervangen door een geïsoleerde vloer met vloerverwarming. De huidige kruipruimte is zo'n 40–50cm diep, met overtollig zand en puin dat nog moet worden opgeruimd. We hebben al verschillende offertes gehad voor schuimbeton tot renovatievloer, waarbij een renovatievloer er tot nu toe 3x zo duur uitkomt als schuimbeton en eigenlijk gewoon te duur lijkt.

Nu is er een (algemeen) bouwbedrijf geweest die aangeven dat een renovatievloer weinig meerwaarde heeft, omdat er toch maar heel weinig ruimte onder gaat overblijven. Ze zeggen zelf vaak te isoleren met een paar lagen EPS en daar bovenop beton. Dit lijkt ergens aantrekkelijk, omdat het erop lijkt dat we daarmee een hogere isolatiewaarde (>Rc5) kunnen bereiken dan met schuimbeton, maar tegen lagere kosten dan een renovatievloer. Maar werkt het constructief wel om simpelweg beton op wat lagen EPS te storten en daar overheen een dekvloer? Iemand een idee? (Ik ben een paar gevallen tegengekomen bij het doorzoeken van het forum, maar zonder follow-up of het ook werkte.)
Dat is een prima oplossing. EPS is drukvast en dit wordt wel vaker zo gedaan. Ook kan je daar subsidie voor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Source90 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:21:
[...]Kwam zelf op circa €400 uit, waarschijnlijk wel met teveel noppenfolie. Redelijke overlap op de banen.
Je kon zien dat ik alleen de folie benoemde. En als je alles van hen neemt is het veel duurder als je over workarounds kunt beschikken. Dat Tonzon het zo uitgebreid doet is wel uitstekend maar ook duur. Je moet wel weten of die workarounds in een bepaalde situatie werkt. Das iets dat je zelf moet beoordelen.
Met stukken in de hoogte, op dezelfde hoogte als hoogste waterstand (bij mij is dat tandjes hoog), moet ik een acrobaat zijn om bij volgende klussen over de delen heen te komen? Kan dit niet met overlapping op de bodem en moet dit echt in de hoogte worden bevestigd?
Ook hier presenteren ze alleen de allesomvattende oplossing in gevallen waar er ook water onder kan komen, dan heb is dat badkuip model op hun manier noodzakelijk.
Is er en komt er nooit water te staan, dan zou de bekende overlap vlak ook kunnen. Maak nog wel steeds het badkuip model aan de randen af, dus de folie omhoog tegen de kruipruimte wanden.

Tus voor hen heel veel werk om tig situaties uit te werken, dus ik snap wel dat ze voor de perfectie oplossing gaat en tis dan ook nog goed voor hun verkoop. Tonzon is wel een van de weinige leverancier, mij bekend, die heel ruim boven de 6 meter uit komt, zodat je meer kans hebt om zonder naden uit te komen, of iig zo min mogelijk.
Mijn Folion was voor mij Ok met 6 meter breed en was per m2 zeker 1 euro goedkoper.
Maar de grootste klapper qua kostenreductie maak je door het zelf te doen.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daarop inhakend, er zijn volgens mij 4 punten waar de afvoerleiding in de grond zit, de overige punten zitten in het plafond.

Kan/mag ik deze dragers omdraaien en in het plafond bevestigen (zodoende heb ik slechts 1 punt waar ik een naad ga krijgen, bij de aardpen/aanvoer internet), of is er een reden dat niet alle punten aan het plafond van de kruipruimte zijn bevestigd?

Afvoer gaat volgens mij door de fundering naar buiten en niet over de grond. Zou daarmee twee grote stukken kunnen kopen i.p.v. 6 delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yojambo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-07 21:39
Zoals een hoop hier wil ik mijn vloer isoleren. Ik heb dit forum al redelijk doorgestruind maar heb toch een paar vragen over hoe ik bepaalde dingen het beste aan kan pakken. Mijn vloer is een Mantavloer, maar gelukkig een zonder betonrot (inspectie laten doen).

Huidige situatie met twee compartiment
- Kruipruimte bestaat uit twee compartimenten, welke gescheiden worden door een circa 40 cm dikke betonfundering. Hiervoor heb ik een mangat gegraven onder de fundering door.
- Compartiment 1: Mantavloer met 120 cm brede platen. Er zit er rondom de vloer aan de onderkant al een laagje van circa 5 cm piepschuim
-Compartiment 2: Broodjesvloer? met piepschuim en hierin ook een convectorput
- Geen ventilatiegaten in de kruipruimte

Allereerst ga ik bodemfolie neerleggen, na een beetje (ver terug) zoeken op in dit forum heb ik gekozen voor onderstaand folie, ik heb geen water in mijn kruipruimte dus geen noppenfolie nodig. Totale oppervlakte kruipruimte is iets van 60-65m2, dus als het ergens stuk gaat tijdens het isoleren heb ik nog genoeg folie over om een deel opnieuw te doen
Ik heb eigenlijk 4 vragen omtrent bodemfolie en ventilatiegaten:
Hoe werk je een mangat af met bodemfolie? Heeft iemand hier ervaring mee? Leg je dan ook folie in het mangat zelf?

Daarnaast moeten er dus ventilatiegaten gemaakt worden. Probleem is dat aan de voorzijde van het huis ook een 40 cm dikke betonfundering staat. Is het mogelijk om hier zelf gaten in te boren door een kernboor te huren? Of kan je dat beter laten doen? De fundering is volgens mij vrij stevig uitgevoerd want mijn zijmuren zijn op palen gefundeerd maar de voorkant niet. De fundering voor draagt ook maar 1 muur (dit is de keuken en is ook een soort uitbouw, maar staat er al vanaf de bouw).

Aan de achterzijde is de fundering van steenachtig materiaal waar ik zelf wel makkelijk een gat doorheen krijg. Alleen aan deze zijde is het probleem dat er een convectorput tegen bijna de gehele breedte tegen de muur aan ligt. Ik wil deze uiteindelijk ook isoleren (ben er nog niet helemaal uit hoe) maar dat betekent dat er nog minder ruimte overblijft aan de onderzijde (zie foto). Ik ben bang dat de ventilatiegaten dan bijna op de bodem liggen. Is dat een probleem?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k3HJNyw/Whats-App-Image-2022-11-09-at-22-04-32.jpg

Moeten er daarnaast ook nog ventilatiegaten in de tussenliggende betonfundering. Of is het mangat voldoende? (ervan uitgaande dat je dit niet luchtdicht afsluit met bodemfolie).

Nadat het bodemfolie ligt wil ik uiteindelijk met PIR platen van 120 bij 60 cm de kruipruimte isoleren en dan min of meer de methode volgen die in onderstaande post staat. Daar heb ik ook nog wel vraagstukken bij maar eerst maar eens het bodemfolie en ventilatie tackelen. Dus hoor graag jullie ideeën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:43
Source90 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:21:
[...]

Was al van plan het zelf te doen, ben vooral benieuwd met welke prijzen zij komen. Geeft zelf aan in een uurtje of 2 klaar te zijn. Als daar een paar honderd euro voor gevraagd wordt, be my guest.
Kwam zelf op circa €400 uit, waarschijnlijk wel met teveel noppenfolie. Redelijke overlap op de banen.
Hmm.. Bij de lokale bouwmarkt was een week of 2 geleden de Tonzon in de aanbieding. Ik heb 3 keer 24 m[sup]20/sup] besteld (zuur, met 50 m2 aan kruipruimte, maar goed), alsmede een paar rolletjes dubbelzijdige tape en een paar zakjes slagpluggen. Totale kosten ongeveer 170 euro. Ik heb overigens geen last van plassen water in de kruipruimte.
Enige waar ik tegenop zie, als ik het goed heb gelezen, zijn die pluggen voorboren in de fundering.
Als die om de anderhalve meter moeten en 2 per hoek, zal ik circa 30 gaatjes moeten boren met een betonboor?
Met een goede betonboor is dat gelukkig niet zo spannend. Als je de slagpluggen van Tonzon zelf gebrukt, heb je een 6 millimeter boor nodig.
Bodemfolie aan elkaar vast maken (meerdere banen) doen ze in de hoogte. Ik dacht dat dit "gewoon" met een overlappend stuk op de bodem moest.
Met stukken in de hoogte, op dezelfde hoogte als hoogste waterstand (bij mij is dat tandjes hoog), moet ik een acrobaat zijn om bij volgende klussen over de delen heen te komen?
Kan dit niet met overlapping op de bodem en moet dit echt in de hoogte worden bevestigd?
Niemand heeft natuurlijk de hoogte die zij hebben in deze "testopstelling"..
Ik vermoed dat dat afhangt van hoe nat jouw kruipruimte wordt. Wees er wel zeker van dat je eea volledig dicht tapet. Anders komt bij een hoge waterstand het water alsnog door de kieren heen. Vond ik persoonlijk een crime, want de tape is best dun en als het eenmaal zit, komt het niet meer los. Dat en ik heb twee linkerhanden. :P

Entropy isn't what it used to be

• Dewwie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-04-2024
der_joachim schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:05:
[...]

Ik vermoed dat dat afhangt van hoe nat jouw kruipruimte wordt. Wees er wel zeker van dat je eea volledig dicht tapet. Anders komt bij een hoge waterstand het water alsnog door de kieren heen. Vond ik persoonlijk een crime, want de tape is best dun en als het eenmaal zit, komt het niet meer los. Dat en ik heb twee linkerhanden. :P
Vond dat zelf ook niet heel makkelijk, maar uiteindelijk goed gelukt. Wat ik merkte dat vooral hoe je het een en ander vouwt voordat je het vast zet nogal wat uitmaakt, dus daar goed op letten :).

Een andere vraag die ik heb, kan ik zomaar dit gat iets groter maken, kom er helaas niet door heen.. Zat redelijk vast.. niet fijn haha.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVio4wEEIDepClu-3IpDG4szeaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRNfSvmLIqZSPuN3cnlqfn0j.jpg?f=fotoalbum_large.

Nu dat ik klaar ben (1 kant) met de folie, wil ik glaswol bestellen. De dikte van de balk is 18.5cm, kan ik dan het beste 19cm dik bestellen en daaron gelijk dampopen folie zodat het goed vast zit? Is er dan nog een andere "vast zet" methode nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKsOWOy---5HokQA24fT4J2J2Qs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RQh6mf8Wbs8p1RZwSGJO8WkX.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Source90 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:13:
***members only***

Daarop inhakend, er zijn volgens mij 4 punten waar de afvoerleiding in de grond zit, de overige punten zitten in het plafond.

Kan/mag ik deze dragers omdraaien en in het plafond bevestigen (zodoende heb ik slechts 1 punt waar ik een naad ga krijgen, bij de aardpen/aanvoer internet), of is er een reden dat niet alle punten aan het plafond van de kruipruimte zijn bevestigd?

Afvoer gaat volgens mij door de fundering naar buiten en niet over de grond. Zou daarmee twee grote stukken kunnen kopen i.p.v. 6 delen.
Kan prima. Doel is dat de afvoerleiding gestut wordt en netjes op afschot ligt. Als je alles ophangt aan de onderheide constructie (in dit geval de bovenliggende vloer of muur) kan ook niet door eventuele maaiveldzetting je leiding doorzakken.

• Wolly
  • Niet online
johanPo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:09:
[...]

Kan prima. Doel is dat de afvoerleiding gestut wordt en netjes op afschot ligt. Als je alles ophangt aan de onderheide constructie (in dit geval de bovenliggende vloer of muur) kan ook niet door eventuele maaiveldzetting je leiding doorzakken.
Hoe krijg je dan je boorgat recht boven de buis om dat draadeind aan te bevestigen? Ik neem aan dat men niet de buizen uit elkaar gaat schuiven om dit te doen?

Afbeeldingslocatie: https://elmersriooltechniek.nl/wp-content/uploads/2015/10/Riolering-e1444985566486-720x340.jpg

• johanPo
Yojambo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:27:
Zoals een hoop hier wil ik mijn vloer isoleren. Ik heb dit forum al redelijk doorgestruind maar heb toch een paar vragen over hoe ik bepaalde dingen het beste aan kan pakken. Mijn vloer is een Mantavloer, maar gelukkig een zonder betonrot (inspectie laten doen).

Huidige situatie met twee compartiment
- Kruipruimte bestaat uit twee compartimenten, welke gescheiden worden door een circa 40 cm dikke betonfundering. Hiervoor heb ik een mangat gegraven onder de fundering door.
- Compartiment 1: Mantavloer met 120 cm brede platen. Er zit er rondom de vloer aan de onderkant al een laagje van circa 5 cm piepschuim
-Compartiment 2: Broodjesvloer? met piepschuim en hierin ook een convectorput
- Geen ventilatiegaten in de kruipruimte

Allereerst ga ik bodemfolie neerleggen, na een beetje (ver terug) zoeken op in dit forum heb ik gekozen voor onderstaand folie, ik heb geen water in mijn kruipruimte dus geen noppenfolie nodig. Totale oppervlakte kruipruimte is iets van 60-65m2, dus als het ergens stuk gaat tijdens het isoleren heb ik nog genoeg folie over om een deel opnieuw te doen

[...]

Ik heb eigenlijk 4 vragen omtrent bodemfolie en ventilatiegaten:
Hoe werk je een mangat af met bodemfolie? Heeft iemand hier ervaring mee? Leg je dan ook folie in het mangat zelf?

Daarnaast moeten er dus ventilatiegaten gemaakt worden. Probleem is dat aan de voorzijde van het huis ook een 40 cm dikke betonfundering staat. Is het mogelijk om hier zelf gaten in te boren door een kernboor te huren? Of kan je dat beter laten doen? De fundering is volgens mij vrij stevig uitgevoerd want mijn zijmuren zijn op palen gefundeerd maar de voorkant niet. De fundering voor draagt ook maar 1 muur (dit is de keuken en is ook een soort uitbouw, maar staat er al vanaf de bouw).

Aan de achterzijde is de fundering van steenachtig materiaal waar ik zelf wel makkelijk een gat doorheen krijg. Alleen aan deze zijde is het probleem dat er een convectorput tegen bijna de gehele breedte tegen de muur aan ligt. Ik wil deze uiteindelijk ook isoleren (ben er nog niet helemaal uit hoe) maar dat betekent dat er nog minder ruimte overblijft aan de onderzijde (zie foto). Ik ben bang dat de ventilatiegaten dan bijna op de bodem liggen. Is dat een probleem?

[Afbeelding]

Moeten er daarnaast ook nog ventilatiegaten in de tussenliggende betonfundering. Of is het mangat voldoende? (ervan uitgaande dat je dit niet luchtdicht afsluit met bodemfolie).

Nadat het bodemfolie ligt wil ik uiteindelijk met PIR platen van 120 bij 60 cm de kruipruimte isoleren en dan min of meer de methode volgen die in onderstaande post staat. Daar heb ik ook nog wel vraagstukken bij maar eerst maar eens het bodemfolie en ventilatie tackelen. Dus hoor graag jullie ideeën.

[...]
Als je nooit water in je kruipruimte hebt staan maar alleen last hebt van verdamping van optrekkend vocht, maakt het niet heel veel uit hoe je dit mangat afwerkt. Ik zou zeggen een stuk folie pakken en aan beide kanten vasttapen aan de folie in de kruipruimtes. Gezien het vocht/zand wel echt goede tape gebruiken. Eventuele ruimtes tussen de folie en de muur zoveel mogelijk voorkomen. Dit zijn allemaal plekken waar vocht nog steeds langs kan verdampen.

Goed dat je ook denkt aan ventilatie. Ik zou er iemand voor laten komen (betonboorder). Die hebben de goede apparatuur, weten de hoek en zijn zo klaar. Omdat ze niet zelf de kruipruimte in gaan kost het ook niet super veel. Wel handig die gasten te laten komen voor je het bodemfolie legt. Komt veel water bij vrij en de boorkern kan je folie beschadigen.

Als je ventilatiegaten bijna onderaan eindigen kan dit lastig zijn i.c.m. je bodemfolie. Aan de andere kant, als je nooit vocht in je kruipruimte hebt staan kan je hier wel omheen werken met je folie.

Ik snap even niet wat je bedoelt met de tussenliggende betonfundering bedoelt, maar als je ventilatiegaten aan de voorkant en achterkant van je huis hebt en lucht vrij van A naar B kan stromen en daarmee je hele kruipruimte bedient is, zit je goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Wolly schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:12:
[...]

Hoe krijg je dan je boorgat recht boven de buis om dat draadeind aan te bevestigen? Ik neem aan dat men niet de buizen uit elkaar gaat schuiven om dit te doen?

[Afbeelding]
Nee, dit zijn lijmmoffen dus die kan je niet uit elkaar schuiven. Als je met twee man bent, kan je een paar van die beugels wat losser maken (voor je start even markeren op welke hoogte ze zaten) en de buis iets opzij schuiven. Lukt dat niet, kan je evt aan beide kanten van de buis een schuin gat boren en dat met twee draadeinden een V-constructie maken, waarbij de buis onderaan de V hangt

• johanPo
Dewwie schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:10:
[...]

Vond dat zelf ook niet heel makkelijk, maar uiteindelijk goed gelukt. Wat ik merkte dat vooral hoe je het een en ander vouwt voordat je het vast zet nogal wat uitmaakt, dus daar goed op letten :).

Een andere vraag die ik heb, kan ik zomaar dit gat iets groter maken, kom er helaas niet door heen.. Zat redelijk vast.. niet fijn haha.
[Afbeelding].

Nu dat ik klaar ben (1 kant) met de folie, wil ik glaswol bestellen. De dikte van de balk is 18.5cm, kan ik dan het beste 19cm dik bestellen en daaron gelijk dampopen folie zodat het goed vast zit? Is er dan nog een andere "vast zet" methode nodig?
[Afbeelding]
Waarschijnlijk kan je het gat wel breder maken, maar aangezien je hele huis erop steunt zou ik het risico toch niet willen nemen.

Glaswol rol i.c.m. een dampopen folie is één route, alternatief is dat je met glas/steenwol platen werkt en die vastschroeft met lange schroeven + schotel. Dit laatste is in de praktijk misschien eenvoudiger als je het alleen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-06 09:30
route99 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:48:
@BraX Tussen de 180 mm balken lijkt me gezien de lage hoogte van de ruimte voor de kamer steenwol als dampopen isolatie me het best. En met Rc ca 4,8 geeft het best een prima waarde.

Dampdichte folie op het zand is vaak een no-brainer.

Tis wel zo: Blijf de kruipruimte bewaken qua vocht want de funderingsmuur kan een koudebrug zijn naar buiten en daarmee vocht op die funderingsmuur laten condenseren.

Een goede aanpak van zo'n koude brug vereist wel wat onderzoek, soms lukt het om ook die muur in te pakken met dampdichte folie en daar nog 10 cm EPS plaat tegen aan om het probleem op te lossen.
Pas op dat je niet per ongeluk het hout dampdicht gaat afdekken.
Dit vereist echt een separate aanpak met goed monitoren of het wel de juiste beslissingen zijn of geweest zijn, dus ook blijven monitoren, je wilt geen risico nemen met je houten vloer.
Even geleden, bedankt voor jullie advies.
Ik ben nog even onder grond geweest en heb alle maten opgemeten, en kom dan met onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdRx07abHGqdJQi5po1OI2Ak-Ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rCey4AesAGuaCZwKm0dV4WV9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWa31yd2M72_aCu8h0GjyqjfKwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLRa5NZ4bVv3cp7gEzldY760.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels zijn er ook wat isolatie experts geweest die allemaal als advies gaven om vlokken te laten spuiten reden: kruipruimte is niet arbo proof qua hoogte. Dus ben van plan om de isolatie zelf aan te gaan brengen. Het verlagen van de kruipruimte is wel.

Nog wat vragen
- De ruimte tussen de balken helemaal vullen met steenwol of juist nog spouw creëren?
- De ruimte tussen de balken is 52cm, dat wordt nog aardig wat snijwerk met die platen van 60cm breed. Is dat te doen met een broodmes?
- Maakt het nog uit welk type bodem folie ik gebruik? Tonzon is af en toe in de aanbieding bij de locale bouwmarkten zie ik.
- Wat is handig voor het ophangen van de steenwol platen, panlatten, tape? Schroeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:08

mno

@BraX : Kijk even naar mijn post van een tijdje terug. Jouw situatie lijkt er op, maar ik had wel wat meer hoogte tussen grond en balken. De afstand tussen mijn balked varieerde van balk tot balk.
mno in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Ik heb Knauf Naturoll 035 rollen van 14cm gebruikt. Snijden ging heel gemakkelijk met een bijbesteld mes, maar een broodmes zal ook prima werken. Qua ophanging heb ik dus schroefogen en waslijn gebruikt. De geklemde PVC buisjes deden het ook goed.

Ik heb Tonzon bodemfolie gebruikt omdat dat meteen op maat te bestellen is en slim is opgevouwen waardoor het snel aan te brengen is.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
mno schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:33:
@BraX : Kijk even naar mijn post van een tijdje terug. Jouw situatie lijkt er op, maar ik had wel wat meer hoogte tussen grond en balken. De afstand tussen mijn balked varieerde van balk tot balk.

Ik heb Knauf Naturoll 035 rollen van 14cm gebruikt. Snijden ging heel gemakkelijk met een bijbesteld mes, maar een broodmes zal ook prima werken. Qua ophanging heb ik dus schroefogen en waslijn gebruikt. De geklemde PVC buisjes deden het ook goed.

Ik heb Tonzon bodemfolie gebruikt omdat dat meteen op maat te bestellen is en slim is opgevouwen waardoor het snel aan te brengen is.
Ja de ophang techniek met oogjes is ook best slim!
Je geeft in je post aan dat je folie onder je laminaat vloer hebt liggen. Wat is de standaard bij een houten vloer, ik heb geen idee hoelang hij er al ligt, wordt daar meestal ook folie onder gelegd? Ivm damp doorlaten, ventilatie is ook nog wel een punt van aandacht. Ik zie namelijk aan de achterkant van de woning geen ventilatie roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

BraX schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:31:
Ja de ophang techniek met oogjes is ook best slim!
Je geeft in je post aan dat je folie onder je laminaat vloer hebt liggen. Wat is de standaard bij een houten vloer, ik heb geen idee hoelang hij er al ligt, wordt daar meestal ook folie onder gelegd? Ivm damp doorlaten, ventilatie is ook nog wel een punt van aandacht. Ik zie namelijk aan de achterkant van de woning geen ventilatie roosters.
Ik zou de glaswol aan de onderkant sowieso open laten, ongeacht of er folie onder je vloer ligt. Wel dampfolie op de bodem van de kruipruimte.

Gewoon rösti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
BraX schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:52:
[...]

Even geleden, bedankt voor jullie advies.
Ik ben nog even onder grond geweest en heb alle maten opgemeten, en kom dan met onderstaande afbeelding:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inmiddels zijn er ook wat isolatie experts geweest die allemaal als advies gaven om vlokken te laten spuiten reden: kruipruimte is niet arbo proof qua hoogte. Dus ben van plan om de isolatie zelf aan te gaan brengen. Het verlagen van de kruipruimte is wel.

Nog wat vragen
- De ruimte tussen de balken helemaal vullen met steenwol of juist nog spouw creëren?
- De ruimte tussen de balken is 52cm, dat wordt nog aardig wat snijwerk met die platen van 60cm breed. Is dat te doen met een broodmes?
- Maakt het nog uit welk type bodem folie ik gebruik? Tonzon is af en toe in de aanbieding bij de locale bouwmarkten zie ik.
- Wat is handig voor het ophangen van de steenwol platen, panlatten, tape? Schroeven?
Ruimte kan je vullen met steenwol. Ventilatie geschied via de luchtruimte tussen je bodemfolie en de onderkant van je balken. Gezien de relatief lage kosten van het materiaal is er best een businesscase om een lekkere laag isolatie tussen die balken te stoppen.

Voor rollen werkt een broodmes prima, voor halfharde platen zou het wel eens kunnen zijn dat een zaag beter werkt. Mijn normale zaag werkte best prima.

Zorg dat je bodemfolie voldoende stevig is dat het niet snel beschadigd (dikte) en voldoende dampdicht. Dit laatste heeft @route99 wel eens iets over gepost. Tonzon folie kan je volgens mij niet echt een buil aan vallen, maar er zijn mogelijk goedkopere alternatief, maar das tientjes werk.

Panlatten werkt vooral makkelijk als je de hele ruimte tussen de balken opvult en/of vrij fluffy materiaal hebt. Haal je halfharde platen, zijn deze minder fluffy dan rollen en kan het zijn dat je deze echt moet fixeren. Dan zijn schroeven met schotels handig

Wat betreft je vraag over de vochthuishouding van je nieuwe isolatie: dampremmende folie gaat altijd aan de warme kant dus b.v. op je houten vloer onder laminaat en de onderkant (in kruipruimte) is dampopen zodat je vloer kan ademen

[ Voor 4% gewijzigd door johanPo op 12-11-2022 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@johanPo
Voor rollen werkt een broodmes prima, voor halfharde platen zou het wel eens kunnen zijn dat een zaag beter werkt. Mijn normale zaag werkte best prima.
Bij Hornbach een goed mes net geen 18 euro.
https://www.hornbach.nl/s...XtQojvCvJXLUaAhEDEALw_wcB
Koop niet de goedkope Wolf die onderaan de pagina (vandaag/.. .en bij mij op de webpagina) staat te pronken, las op de Amazon reviews dat het handvat vrij vaak los laat... niet handig.....

Bij mijn zoon hebben we de glas-/steenwol halfharde platen met een soort uitschuifbaar (afbreek) mes gedaan en dan langs een latje die je op de isolatie drukt, ging op zich prima (vooral effe wat aandrukken), zou echter nu zelf het mes en het plankje doen, das voelt imho wat veiliger aan.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 12-11-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 13:32
BraX schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:31:
[...]
Je geeft in je post aan dat je folie onder je laminaat vloer hebt liggen. Wat is de standaard bij een houten vloer, ik heb geen idee hoelang hij er al ligt, wordt daar meestal ook folie onder gelegd?
Toen ik 25 jaar geleden parket legde op een betonnen vloer, werd daar een dunne rubberachtige folie onder gelegd en naden afgetapet. Zowel om vocht van de onderkant te voorkomen, als om kleine oneffenheden op te kunnen vangen. Voor die oneffenheden ook op de bovenverdieping folie onder het laminaat gelegd.
Vrienden hadden heel veel last van werking in de houten vloer, daar was waarschijnlijk geen dampdichte folie gebruikt.
Dus op een betonnen ondergrond zou ik sowieso dampdichte folie leggen. Wat je tussen een houten constructie en een houten/laminaat dekvloer moet leggen durf ik niet te zeggen.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 23:07
Van het weekend eens een dompelpomp gebruikt om het restant water weg te pompen uit de kruipruimte. Omdat we een lek hadden van de riolering dacht ik dat het een restant daarvan was. Dat lukte aardig. Tot ik de volgende dag weer dezelfde plassen zag liggen. Dit lijkt mij dus grondwater??

Nu in de gaten houden na wat hevige regenbuien wat het allemaal doet. Volgend jaar als het wat warmer is eens de ruimte weer bekijken. Wat ophangbeugels monteren en folie op de grond.

Ik zag wel dat het glaswol al wat minder nat weer was. Zeker nu we de vloerverwarming weer stoken. Maar goed, fijn is het niet zo'n kinderbadje onder je huis.

[ Voor 24% gewijzigd door burnoutpc op 14-11-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
burnoutpc schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:23:
Van het weekend eens een dompelpomp gebruikt om het restant water weg te pompen uit de kruipruimte. Omdat we een lek hadden van de riolering dacht ik dat het een restant daarvan was. Dat lukte aardig. Tot ik de volgende dag weer dezelfde plassen zag liggen. Dit lijkt mij dus grondwater??

Nu in de gaten houden na wat hevige regenbuien wat het allemaal doet. Volgend jaar als het wat warmer is eens de ruimte weer bekijken. Wat ophangbeugels monteren en folie op de grond.

Ik zag wel dat het glaswol al wat minder nat weer was. Zeker nu we de vloerverwarming weer stoken. Maar goed, fijn is het niet zo'n kinderbadje onder je huis.
Als het nog rioolwater was geweest, had je het geroken. Grondwater kan (afhankelijk van de grondslag) ook weer vrij snel opkomen. Nu weet je iig waar je aan toe bent. Ik zou zeggen, lekker op je gemak rondkijken voor en bodemfolie en over 8 maanden een weekendje knallen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yojambo
  • Laatst online: 02-07 21:39
johanPo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:18:
[...]
Goed dat je ook denkt aan ventilatie. Ik zou er iemand voor laten komen (betonboorder). Die hebben de goede apparatuur, weten de hoek en zijn zo klaar. Omdat ze niet zelf de kruipruimte in gaan kost het ook niet super veel. Wel handig die gasten te laten komen voor je het bodemfolie legt. Komt veel water bij vrij en de boorkern kan je folie beschadigen.
Bedankt voor de tip(s), dan ga ik hier op zoek naar een betonboorder. Folie ligt al wel in de kruipruimte, maar nog niet bevestigd aan de wanden. Wachtik daar mee tot de betonboorder is geweest en dan haal ik ook even tijdelijk het zeil aan die kant van de kruipruimte weg.
johanPo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:18:
[...]

Als je nooit water in je kruipruimte hebt staan maar alleen last hebt van verdamping van optrekkend vocht, maakt het niet heel veel uit hoe je dit mangat afwerkt. Ik zou zeggen een stuk folie pakken en aan beide kanten vasttapen aan de folie in de kruipruimtes. Gezien het vocht/zand wel echt goede tape gebruiken. Eventuele ruimtes tussen de folie en de muur zoveel mogelijk voorkomen. Dit zijn allemaal plekken waar vocht nog steeds langs kan verdampen.

....

Ik snap even niet wat je bedoelt met de tussenliggende betonfundering bedoelt, maar als je ventilatiegaten aan de voorkant en achterkant van je huis hebt en lucht vrij van A naar B kan stromen en daarmee je hele kruipruimte bedient is, zit je goed
Onderstaand een plattegrond van mijn kruipruimte. Op moment dat ik het folie in het mangat vast tape aan de folies in beide kruipruimtes en het folie tegen de muur bevestig dan kan er geen lucht meer van kruipruimte A naar kruipruimte B toch? Of snap ik jou nu even niet? Volgens mij moet ik of mijn mangat (wat onder de fundering tussen A en B is gegraven) open houden voor lucht of ik moet een ventilatiegaten maken? Het mangat open houden voor ventilatie lijkt mij het makkelijkst maar dan weet ik niet zo goed hoe ik het bodemfolie rondom het mangat moet leggen en laten aansluiten op elkaar. (Het is een rijtjeshuis dus kan helaas geen ventilatiegaten links of rechts maken)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N6BLdWR/kruipruimte-ventilatie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Yojambo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:33:
[...]

Bedankt voor de tip(s), dan ga ik hier op zoek naar een betonboorder. Folie ligt al wel in de kruipruimte, maar nog niet bevestigd aan de wanden. Wachtik daar mee tot de betonboorder is geweest en dan haal ik ook even tijdelijk het zeil aan die kant van de kruipruimte weg.

[...]

Onderstaand een plattegrond van mijn kruipruimte. Op moment dat ik het folie in het mangat vast tape aan de folies in beide kruipruimtes en het folie tegen de muur bevestig dan kan er geen lucht meer van kruipruimte A naar kruipruimte B toch? Of snap ik jou nu even niet? Volgens mij moet ik of mijn mangat (wat onder de fundering tussen A en B is gegraven) open houden voor lucht of ik moet een ventilatiegaten maken? Het mangat open houden voor ventilatie lijkt mij het makkelijkst maar dan weet ik niet zo goed hoe ik het bodemfolie rondom het mangat moet leggen en laten aansluiten op elkaar. (Het is een rijtjeshuis dus kan helaas geen ventilatiegaten links of rechts maken)

[Afbeelding]
Foto zegt weer eens meer dan 1000 woorden.. Ik heb ook even snel een schets in elkaar geflanst, zie hieronder. Wat ik bedoelde was dat je in beide ruimtes gewoon bodemfolie legt en vastzet tegen de muren. Uit het muurgedeelte snijden we een stuk ter hoogte van het mangat. Vervolgens pak je een stuk bodemfolie dat je in het mangat legt en overlapt in beide ruimtes. evt ook vastzetten aan de zijkanten als dit mogelijk is (als je een gat onder je fundering hebt gegvragen gaat dat natuurlijk niet).

Dit werkt natuurlijk vooral als je mangat droog is. is dit een verdiepte kuil, zou ik het folie doen zoals op jouw foto en een ventilatiegat boren naar de volgende kruipruimte. Afhankelijk van hoe je huis gebouwd is wel even goed letten op de diameter (liever twee goed verdeelde kleine gaten dan één grote) ivm de constructieve sterkte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UA71MBZg7oOO7NEPTciCBLNtcUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0MUiEvlOK6Xj4P9HwgbAiO8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-07 19:08
Yojambo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:27:
Wat ik heb gedaan is het folie voor beide compartimenten extra breed en lang te maken.
Dat gaf dus de mogelijkheid om het folie een stukje door het gat heen te trekken voordat ik hem links en rechts van het gat vastzette. En dat voor beide compartimenten. Die extra lengte in het mangat vanuit beide compartimenten kon ik vervolgens mooi met dubbelzijdige tape aan elkaar vast maken + aluminium/pcv-tape.

Dat gaf dus ook de mogelijkheid om droog van de ene naar de andere kant te komen, ook wanneer er wat water in stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoid_Flake
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 21:53
Goedenaovond allen,

Van tijd tot tijd volg ik dit topic met veel interesse, veel info en leuk om situaties/ervaringen van andere te zien.

Het is eindelijk zover; ook ik ga een start maken met de kruipruimten isolatie :) . Volgende week heb ik een weekje vakantie om dit klusje te klaren.

Situate
  • 2-onder-1 kap woning bouwjaar 1976
  • In 2018 is het huis flink verbouwd; Oude uitbouw en garage gesloopt en woonkamer over gehele breedte uitgebouwd & garage tegen het huis aan gezet, beide voorzien van kruipruimte en opgebouwd volgens nieuwbouw norm isolatie). Gehele beneden verdieping is nu voorzien van vloerverwarming (ook de garage :))
  • Woonkamer(oude deel) van het huis is deels geïsoleerd met beschadigde Tonzon zakken,12 jaar+ oud?
  • Hal, wc, bijkeuken, deel keuken; helemaal geen vloer isolatie
  • Totaal te isoleren; ongeveer 50m2
  • Kruipruimte is "droog" , veel stoffig zand maar echt droog kan ik het niet noemen.
  • Hoogte in de kruipruimte; ongeveer 70cm
  • Broodjes betonvloeren.
  • Kruipruimte is lekker warm :F :F :X
  • We zitten hier 17 boven NAP :+
  • Geïnspireerd door een forum lid hier het idee doorgezet om tijdens het aanleggen van de voor- en achtertuin gelijk maar 5cm PIR/XPS platen tegen de buitenkant van de fundering aan te zetten (deze had ik nog liggen).
Plaatjes zijn altijd leuker;
Hieronder is de 2-onder-1 kap woning te zien, de situatie van de buren is hoe het bij ons was voor de verbouwing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krBcTdoy1DU9NHiTFb6zmuJvJIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEYRzMaedHjYzBg4yhnuUzsx.jpg?f=fotoalbum_large

Op basis van de hier verzamelde info heb ik het volgende plan gemaakt:
  • Gehele kruipruimte voorzien van Tonzon bodemfolie om optrekkend vocht te beperken
  • 12 CM PIR platen met groef RD waarde 5.55
  • Platen vastplakken met "Den braven zwaluw High Tack" (wel prijzig :()
  • Naden dichttapen met ALU tape.
  • Details afwerken (buizen & overige gaten en kieren isoleren).
Totale kosten voor bovenstaande (ex tonzon folie) zal ongeveer 1500 euro worden.

Nu twijfel ik nog om een ding, dit is het isoleren van de fundering aan de binnenkant. Nou heb ik wat zoekacties gedaan maar kon ik weinig concreets vinden wat dit gaat opleveren.
Stel ik doe 30cm isolatie(PIR 12c) vanaf onderkant vloer dan zal dit ongeveer 400 euro meer kosten, is dit het ook echt waard? Wat zijn jullie ervaringen?

En zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:43
Paranoid_Flake schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:17:

(...)

• Gehele kruipruimte voorzien van Tonzon bodemfolie om optrekkend vocht te beperken
Wellicht lees ik er overheen, maar heb je vloerverwarming? Afgaande op wat ik onder meer hier lees, is een RD-waarde van 3,5 voldoende tenzij je vloerverwarming hebt.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Paranoid_Flake schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:17:
Goedenaovond allen,

Van tijd tot tijd volg ik dit topic met veel interesse, veel info en leuk om situaties/ervaringen van andere te zien.

Het is eindelijk zover; ook ik ga een start maken met de kruipruimten isolatie :) . Volgende week heb ik een weekje vakantie om dit klusje te klaren.

Situate
  • 2-onder-1 kap woning bouwjaar 1976
  • In 2018 is het huis flink verbouwd; Oude uitbouw en garage gesloopt en woonkamer over gehele breedte uitgebouwd & garage tegen het huis aan gezet, beide voorzien van kruipruimte en opgebouwd volgens nieuwbouw norm isolatie). Gehele beneden verdieping is nu voorzien van vloerverwarming (ook de garage :))
  • Woonkamer(oude deel) van het huis is deels geïsoleerd met beschadigde Tonzon zakken,12 jaar+ oud?
  • Hal, wc, bijkeuken, deel keuken; helemaal geen vloer isolatie
  • Totaal te isoleren; ongeveer 50m2
  • Kruipruimte is "droog" , veel stoffig zand maar echt droog kan ik het niet noemen.
  • Hoogte in de kruipruimte; ongeveer 70cm
  • Broodjes betonvloeren.
  • Kruipruimte is lekker warm :F :F :X
  • We zitten hier 17 boven NAP :+
  • Geïnspireerd door een forum lid hier het idee doorgezet om tijdens het aanleggen van de voor- en achtertuin gelijk maar 5cm PIR/XPS platen tegen de buitenkant van de fundering aan te zetten (deze had ik nog liggen).
Plaatjes zijn altijd leuker;
Hieronder is de 2-onder-1 kap woning te zien, de situatie van de buren is hoe het bij ons was voor de verbouwing.
[Afbeelding]

Totale kosten voor bovenstaande (ex tonzon folie) zal ongeveer 1500 euro worden.

Nu twijfel ik nog om een ding, dit is het isoleren van de fundering aan de binnenkant. Nou heb ik wat zoekacties gedaan maar kon ik weinig concreets vinden wat dit gaat opleveren.
Stel ik doe 30cm isolatie(PIR 12c) vanaf onderkant vloer dan zal dit ongeveer 400 euro meer kosten, is dit het ook echt waard? Wat zijn jullie ervaringen?

En zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd heb gezien?
Zo te zien heb je je huiswerk gedaan. d:)b . Wat betreft je overige vragen:
  • Bedoel je of het uit kan om ipv 12cm PIR 30 cm aan te brengen? Dit soort vragen worden vaker gesteld en niemand gaat je helaas het antwoord kunnen geven. Maar wat overwegingen zijn o.a.: Met isolatie koop je zekerheid en comfort. Allebei lastig uit te drukken in euro's. Een aantal jaar geleden hadden mensen hier misschien gezegd dat een Rd van 3.5 al niet uit kan, met de huidige gasprijzen vind ik 3.5 al wat aan de lage kant. Hoe ziet het energievlak er de komende jaren uit? Met isoleren koop je en stukje zekerheid in de zin van een permanent lagere rekening. Meer isolatie geeft in de regel ook meer comfort, dit was voor mij persoonlijk altijd een belangrijke overweging. Hou er rekening mee dat het grootste deel van de (bespaarde) kosten zijn dat je zelf de arbeid uitvoert. Er is dus best wel wat te zeggen om een dikkere laag aan te brengen. Het is wel zo dat dubbel aanbrengen niet dubbele besparing geeft. De kosteneffectiviteit daalt dus wel enigszins.

Stel voor jezelf hoe hoog je de lat wil leggen. Als je muren en ramen slecht geïsoleerd zijn en je dit ook niet wil aanpassen, heeft het misschien minder zin een Rd van 10.0 voor je vloer na te streven. Wat is je masterplan voor je huis? De bouwnorm (vol met compromissen) gaat volgens mij uit van Rc = 3.5. Ga je gemiddeld kan je b.v. milieucentraal stelregel aanhouden van Rc = 5.0 voor een vloer (uitgaande dat je nu/ooit vloerverwarming wilt). Wil je meer kan je grofweg de passiefhuis norm aanhouden en kom je richting een Rc van 8.0.

Zorg er wel voor dat je kruipruimte voldoende hoog blijft dat een loodgieter hier ook nog wil werken bij een lekkage.
  • Het kan zin hebben om de funderingsmuren mee te nemen. Je vloer straalt natuurlijk (beperkt) uit naar de funderingsmuur. Ik heb ooit ergens op een forum te hebben gelezen dat deze uitstraling wijdte +- 0.5 m is. Mocht je de funderingsmuur willen meenemen, hou er dan wel rekening mee dat PIR hier minder geschikt voor is ivm de niet gesloten cel structuur. Als de plaat in de grond staat zal hij na verloop van tijd toch vocht opzuigen en minder isoleren. Bij mn laatste verbouwing een volgezogen PIR plaat vervangen, ding was echt zwaar door alle opgezogen vocht. Ga dan voor XPS of EPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
mno schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:33:

Toch nog even terugkomend op de isolatie onder de houten vloer:
Er zit verschil tussen 032, 035 en 037.
Omdat ik onder de vloer weinig ruimte heb lijkt me Knauf met Ecose wel ideaal, inverband met jeuk en verwerken.
Doe ik er verstandig aan om degene met hoogste RD te nemen bij ~17cm? Of is het verschil tussen 32 en 35 verwaarloosbaar, ook qua prijs?
032 = 5.3
035 = 4.85
037 =4.55

En heb je nog tips voor het verwerken van de isolatie? Voortijdig op maat snijden en dan de vloer onder trekken, of de hele role meenemen onder de vloer 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mno

mno

BraX schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:50:
Er zit verschil tussen 032, 035 en 037.
Omdat ik onder de vloer weinig ruimte heb lijkt me Knauf met Ecose wel ideaal, inverband met jeuk en verwerken.
Doe ik er verstandig aan om degene met hoogste RD te nemen bij ~17cm? Of is het verschil tussen 32 en 35 verwaarloosbaar, ook qua prijs?
032 = 5.3
035 = 4.85
037 =4.55
Ik heb gewoon de middenweg gekozen, 035 leek me voldoende en een goede prijs/prestatieverhouding. Verder heb ik voor 14cm dik gekozen omdat deze minder zwaar is (i.v.m. doorhangen). Achteraf had ik denk ik ook prima de 17cm kunnen nemen.
En heb je nog tips voor het verwerken van de isolatie? Voortijdig op maat snijden en dan de vloer onder trekken, of de hele role meenemen onder de vloer 8)7
- Zorg dat je met 2 of 3 personen bent. 1 persoon kan boven de vloer de rollen op maat snijden en doorgeven aan de anderen onder de vloer.
- Ik heb vooraf overal schroefogen in mijn balken geschroefd (met een speciaal bitje in de accutol) op een afstand van 15 CM (dikte rol + 1) van de vloer waar ik uiteindelijk zig-zag waslijn tussen heb gespannen om de glaswol op zijn plaats te houden.
- Het is handig om een aantal PVC buiten te kopen en deze in stukken te zagen die net iets langer (1-2 cm) zijn dan de afstand tussen je balken. Hiermee kan je de glaswol heel snel klemvast zetten, door de buis gebogen tussen 2 balken te duwen. Daarna heb ik draad door de schroefogen gespannen.
- Koop een paar hoofdlampen bij de Action.
- Werken met een mondkapje en een beschermende bril is heel irritant (de bril beslaat). Daar heb ik geen oplossing voor gevonden :)

Gewoon rösti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paranoid_Flake
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 21:53
johanPo schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:04:
[...]

Zo te zien heb je je huiswerk gedaan. d:)b . Wat betreft je overige vragen:
  • Bedoel je of het uit kan om ipv 12cm PIR 30 cm aan te brengen? Dit soort vragen worden vaker gesteld en niemand gaat je helaas het antwoord kunnen geven. Maar wat overwegingen zijn o.a.: Met isolatie koop je zekerheid en comfort. Allebei lastig uit te drukken in euro's. Een aantal jaar geleden hadden mensen hier misschien gezegd dat een Rd van 3.5 al niet uit kan, met de huidige gasprijzen vind ik 3.5 al wat aan de lage kant. Hoe ziet het energievlak er de komende jaren uit? Met isoleren koop je en stukje zekerheid in de zin van een permanent lagere rekening. Meer isolatie geeft in de regel ook meer comfort, dit was voor mij persoonlijk altijd een belangrijke overweging. Hou er rekening mee dat het grootste deel van de (bespaarde) kosten zijn dat je zelf de arbeid uitvoert. Er is dus best wel wat te zeggen om een dikkere laag aan te brengen. Het is wel zo dat dubbel aanbrengen niet dubbele besparing geeft. De kosteneffectiviteit daalt dus wel enigszins.

Stel voor jezelf hoe hoog je de lat wil leggen. Als je muren en ramen slecht geïsoleerd zijn en je dit ook niet wil aanpassen, heeft het misschien minder zin een Rd van 10.0 voor je vloer na te streven. Wat is je masterplan voor je huis? De bouwnorm (vol met compromissen) gaat volgens mij uit van Rc = 3.5. Ga je gemiddeld kan je b.v. milieucentraal stelregel aanhouden van Rc = 5.0 voor een vloer (uitgaande dat je nu/ooit vloerverwarming wilt). Wil je meer kan je grofweg de passiefhuis norm aanhouden en kom je richting een Rc van 8.0.

Zorg er wel voor dat je kruipruimte voldoende hoog blijft dat een loodgieter hier ook nog wil werken bij een lekkage.
  • Het kan zin hebben om de funderingsmuren mee te nemen. Je vloer straalt natuurlijk (beperkt) uit naar de funderingsmuur. Ik heb ooit ergens op een forum te hebben gelezen dat deze uitstraling wijdte +- 0.5 m is. Mocht je de funderingsmuur willen meenemen, hou er dan wel rekening mee dat PIR hier minder geschikt voor is ivm de niet gesloten cel structuur. Als de plaat in de grond staat zal hij na verloop van tijd toch vocht opzuigen en minder isoleren. Bij mn laatste verbouwing een volgezogen PIR plaat vervangen, ding was echt zwaar door alle opgezogen vocht. Ga dan voor XPS of EPS
Ha JohanPo,

Dank voor je bericht. De begane grond heeft inderdaad sinds de verbouwing overal vloerverwarming. Met de 12 cm PIR platen bereik ik een RD van 5,55, dit ligt mooi in lijn met de nieuw aangebouwde delen. Dit is ook niet mijn vraag. Wat ik bedoelde is het isoleren van de funderingmuur ,het plaatsen van verticale platen 30cm vanaf onderkant vloer gezien, 30cm was puur een gevoel qua uitstralen.
Goede tip, ik ga kijken wat het meerkost om dit met EPS te doen, dan probeer ik 50cm vanaf onderkant vloer te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:38
Korte vraag

Bij ons is tijdens het plaatsen van de zonnepanelen een stuk PIR los gebord in de kruipruimte omdat hier de electra kabel doorheen moest.

1. Kan het kwaad om dit voor nu zo te laten en in de zomer weer vast te zetten? We hebben in dit seizoen altijd een laag water (10cm) in de kruipruimte staan vanwege een groot grasveld.

2. Waarmee kan ik dit het beste vastmaken? Ik dacht zelf aan Polymax.

3. We hebben zelf last van condensevorming gedurende het jaar (vanwege vochtige bodem). Er is genoeg tocht, alle ventilatiekoven zijn vrij (doorgespoeld met water als test). Is het dan verstandig om eerst de Tonzon bodemfolie aan te brengen, de ruimte minder vochtig krijgen en dan pas de PIR opnieuw bevestigen of kan ik de PIR al eerder bevestigen? Kan me voorstellen dat ik anders vocht ''vastzet'' tussen de PIR plaat en de betonnen vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
TalkingCarrot schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:14:
Korte vraag

Bij ons is tijdens het plaatsen van de zonnepanelen een stuk PIR los gebord in de kruipruimte omdat hier de electra kabel doorheen moest.

1. Kan het kwaad om dit voor nu zo te laten en in de zomer weer vast te zetten? We hebben in dit seizoen altijd een laag water (10cm) in de kruipruimte staan vanwege een groot grasveld.

2. Waarmee kan ik dit het beste vastmaken? Ik dacht zelf aan Polymax.

3. We hebben zelf last van condensevorming gedurende het jaar (vanwege vochtige bodem). Er is genoeg tocht, alle ventilatiekoven zijn vrij (doorgespoeld met water als test). Is het dan verstandig om eerst de Tonzon bodemfolie aan te brengen, de ruimte minder vochtig krijgen en dan pas de PIR opnieuw bevestigen of kan ik de PIR al eerder bevestigen? Kan me voorstellen dat ik anders vocht ''vastzet'' tussen de PIR plaat en de betonnen vloer.
1. Zou de plaat niet een half jaar in 10cm laten liggen, bij langere blootstelling aan vocht kan deze toch gaan zuigen. Dus dan wel even op een droge plek bewaren.
2. Polymax komt wel goed, gebruik iig geen kit met sterke oplosmiddelen. Bij twijfel op hoekje testen en paar min w8en
3. Bodemfolie leggen is denk ik geen overbodige luxe. Wel flink wat bubbelfolie eronder voor jouw situatie. Als het gaat om één plaat kan je ook overwegen het beton condensvrij te maken met een droge doek en daarna aanbrengen. Ook even alle naden goed tapen. bodemfolie leggen zou ik alsnog wel doen later als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• startkabels
  • Laatst online: 18-02-2023
Mijn vloer is nu met 8cm tempex tegen het plafond van de droge kruipruimte geïsoleerd.

Mijn vraag is hoeveel effect het zou hebben v.w.b. warmteverlies door de vloer als daar een PIF 80 isolatiefolie met 2 compartimenten aan toegevoegd wordt.
Volgens mijn eigen informatie heb ik nu een RD-waarde van ongeveer 2 en zou daar ongeveer 4.5 Rd bijkomen.

Ik heb echter 2 adviseurs over de vloer gekregen die elkaar tegenspreken.
De 1 zegt dat het een aanzienlijk effect op het warmteverlies door de vloer zal hebben, omdat de folie veel bijdraagt aan het remmen van de warmtedoorvoer.
De ander geeft aan dat hij weinig effect verwacht zonder het tempex eerst te verwijderen, omdat de warmte die al door het tempex heen is gegaan nauwelijks door de folie terug door het tempex heen gereflecteerd kan worden.

Is het de moeite waard om ca. 2000 Euro te investeren om mijn vloer na te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-06 10:22
startkabels schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:19:
De ander geeft aan dat hij weinig effect verwacht zonder het tempex eerst te verwijderen, omdat de warmte die al door het tempex heen is gegaan nauwelijks door de folie terug door het tempex heen gereflecteerd kan worden.

Is het de moeite waard om ca. 2000 Euro te investeren om mijn vloer na te isoleren?
Die ander loopt te zwetsen. Door dat tempex komt namelijk nog maar vrij weinig warmte, vanwege natuurkunde.
Wat dat PIF betreft is de onderzijde van je bestaand tempex de buitenzijde, warmteverlies vanaf dat punt moet voorkomen worden, de warmte hoeft helemaal niet terug door het tempex naar je betonvloer.

Het klopt technisch gezien wel dat als je de bestaande EPS weghaalt het aandeel isolatie door dat folie groter wordt, maar de totale isolatiewaarde dus niet. Meer isolatie (EPS dus laten zitten) is altijd beter.

€2000,- lijkt me dat echter niet waard, zeker niet als ze je al aanwezige isolatie ook nog eens gaan slopen.

Voor dat bedrag kun je heel gemakkelijk zelf extra isolatieplaten aanbrengen en ook nog eens €1000,- in je zak houden.

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• startkabels
  • Laatst online: 18-02-2023
Fornax445 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:19:
[...]

Die ander loopt te zwetsen. Door dat tempex komt namelijk nog maar vrij weinig warmte, vanwege natuurkunde.
Wat dat PIF betreft is de onderzijde van je bestaand tempex de buitenzijde, warmteverlies vanaf dat punt moet voorkomen worden, de warmte hoeft helemaal niet terug door het tempex naar je betonvloer.

Het klopt technisch gezien wel dat als je de bestaande EPS weghaalt het aandeel isolatie door dat folie groter wordt, maar de totale isolatiewaarde dus niet. Meer isolatie (EPS dus laten zitten) is altijd beter.

€2000,- lijkt me dat echter niet waard, zeker niet als ze je al aanwezige isolatie ook nog eens gaan slopen.

Voor dat bedrag kun je heel gemakkelijk zelf extra isolatieplaten aanbrengen en ook nog eens €1000,- in je zak houden.
2000 Euro is voor het toevoegen van de folie onderaan de tempex platen en het is inclusief een bodemfolie omdat er wat schimmel op de grond zit (de ruimte is wel vrij droog en er is geen vochtoverlast). Het is dus niet inclusief het weghalen van het tempex wat ik trouwens ook niet wil na het lezen van jouw reactie.
Ze gebruiken dan plastic schroeven om het vast te zetten in het tempex en gebruiken isolatietape om de banen aan elkaar te plakken. De folie wordt ook tegen de spouw in de kruipruimte gezet.
Ik ben zelf echt niet handig en zie het niet zitten om zelf te gaan klussen, omdat ik het te belangrijk vind dat het vakkundig gebeurd.
Ik ben weinig thuis en mijn verbruik is 750m2 wat bijna alleen maar uit stookkosten bestaat.
Het zou waarschijnlijk weinig rendement geven en de terugverdientijd zal lang zijn, maar ik doe het vooral om voor te bereiden op andere maatregelen zoals vloerverwarming of een warmtepomp.
Mijn huis heeft nu energielabel C en gevoelsmatig is het vooral door de koud vloer qua comfort niet optimaal.
2000 euro is wel wat 3 verschillende isolatiebedrijven ongeveer offereren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-06 10:22
startkabels schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:47:
[...]

Ik ben weinig thuis en mijn verbruik is 750m2 wat bijna alleen maar uit stookkosten bestaat.
Het zou waarschijnlijk weinig rendement geven en de terugverdientijd zal lang zijn, maar ik doe het vooral om voor te bereiden op andere maatregelen zoals vloerverwarming of een warmtepomp.
Mijn huis heeft nu energielabel C en gevoelsmatig is het vooral door de koud vloer qua comfort niet optimaal.
Even snel ingevoerd in Abakus. Ik ga even uit van binnentemp 20 graden. Kruipruimte 12 graden.
1) Met je huidige beton + 8cm EPS is de Rc inderdaad ongeveer 2,0 m2K/W.
2) Als je daar spul onder hangt met een Rd van 4,5 komt de Rc op ongeveer 6,56 m2K/W

Dat laatste getal is hoger maar je moet nog even doorrekenen naar het werkelijke energieverlies.
1) Verlies ongeveer 4J/s per vierkante meter, maal 50m2 maal 5 maanden = 720kWh, komt overeen met ongeveer 80m3 gas. (Huidige situatie)
2) Verlies ongeveer 1,22J/s per m2, maal 50m2 maal 150 dagen = 220kWh, komt overeen met ongeveer 25m3 gas. Besparing dus 55m3 per jaar. Vul zelf een gasprijs in.

De temperatuur van je vloer (blote voeten) stijgt wel van 19,1 naar 19,7 graden Celcius, dus nog altijd sokken of pantoffels aan houden.

Als je vloerverwarming aanlegt en de vloer komt daarmee 5 maanden lang op 26 graden dan mag je bovenstaande m3 gas ongeveer verdubbelen. De bestaande 8cm EPS kan natuurlijk beter maar de situatie zoals die nu is is helemaal niet zo beroerd.
Wellicht is er op andere plaatsen in je woning gemakkelijker of meer resultaat te behalen.

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
mno schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:41:
[...]

Ik heb gewoon de middenweg gekozen, 035 leek me voldoende en een goede prijs/prestatieverhouding. Verder heb ik voor 14cm dik gekozen omdat deze minder zwaar is (i.v.m. doorhangen). Achteraf had ik denk ik ook prima de 17cm kunnen nemen.

[...]

- Zorg dat je met 2 of 3 personen bent. 1 persoon kan boven de vloer de rollen op maat snijden en doorgeven aan de anderen onder de vloer.
- Ik heb vooraf overal schroefogen in mijn balken geschroefd (met een speciaal bitje in de accutol) op een afstand van 15 CM (dikte rol + 1) van de vloer waar ik uiteindelijk zig-zag waslijn tussen heb gespannen om de glaswol op zijn plaats te houden.
- Het is handig om een aantal PVC buiten te kopen en deze in stukken te zagen die net iets langer (1-2 cm) zijn dan de afstand tussen je balken. Hiermee kan je de glaswol heel snel klemvast zetten, door de buis gebogen tussen 2 balken te duwen. Daarna heb ik draad door de schroefogen gespannen.
- Koop een paar hoofdlampen bij de Action.
- Werken met een mondkapje en een beschermende bril is heel irritant (de bril beslaat). Daar heb ik geen oplossing voor gevonden :)
Super bedankt voor de Tips.
Vanochtend met assistentie van mn vader een aantal uur onder de vloer geweest om het één en ander uit te proberen:
Wat ligt er toch een bult zand; bezig geweest om een geul te graven van voor tot achter in de woning. De kruipruimte is ontzettend droog. Het stuift als een gek.
Daarnaast boel rotzooi opgeruimd, oud verwarmingsbuis materiaal, grote stukken steen etc.

Ook alvast de 1e baan isolatie tussen de balken proberen te hangen en het begon al snel door te hangen.
Gekozen voor 17cm Naturroll 035, prima spul en inderdaad jeukt niet! _/-\o_
We gaan waarschijnlijk voor de panlat optie, maar de ogen-optie houden we ook nog in het achterhoofd.
Het is wel dermate laag in de kruipruimte, sommige stukken <30cm tussen balken en grond dat ik liever niet te vaak heen en weer hoef te kruipen.
Daarnaast is de ruimte tussen de balken ook niet overal <55cm zodat de isolatie lekker klemd. Juist voorin de woning is de ruimte precies 58cm, dan past zon rol exact.

Nu nog een geschikte kandidaat zoeken die een zaterdag samen met mij onder de grond wil liggen om isolatiemateriaal aan te geven. 8)7

2 Tips:
Voor het makkelijk afvoeren rotzooi. Stevige boodschappen tas aan een touw :)
Voor het makkelijk graven, metselschep gebruiken O+

3 vragen:
- Is bodemfolie echt een must, ook bij zon ontzettend droge kruipruimte?
- Wat is handigmateriaal om kieren en gaten op te vullen. PUR? Of vullen met restmateriaal glaswol
- Is het verstandig om stroken in verband te leggen, of liever stukken in zn geheel dichten. Maakt een snede uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:27
BraX schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:13:
[...]

Vanochtend met assistentie van mn vader een aantal uur onder de vloer geweest om het één en ander uit te proberen:
Wat ligt er toch een bult zand; bezig geweest om een geul te graven van voor tot achter in de woning. De kruipruimte is ontzettend droog. Het stuift als een gek.
Daarnaast boel rotzooi opgeruimd, oud verwarmingsbuis materiaal, grote stukken steen etc.

Ook alvast de 1e baan isolatie tussen de balken proberen te hangen en het begon al snel door te hangen.
We gaan waarschijnlijk voor de panlat optie, maar de ogen-optie houden we ook nog in het achterhoofd.
Het is wel dermate laag in de kruipruimte, sommige stukken <30cm tussen balken en grond dat ik liever niet te vaak heen en weer hoef te kruipen.
Daarnaast is de ruimte tussen de balken ook niet overal <55cm zodat de isolatie lekker klemd. Juist voorin de woning is de ruimte precies 58cm, dan past zon rol exact.

Nu nog een geschikte kandidaat zoeken die een zaterdag samen met mij onder de grond wil liggen om isolatiemateriaal aan te geven. 8)7

2 Tips:

3 vragen:
- Wat is handigmateriaal om kieren en gaten op te vullen. PUR? Of vullen met restmateriaal glaswol
- Is het verstandig om stroken in verband te leggen, of liever stukken in zn geheel dichten. Maakt een snede uit?
Ik vond puin in een emmer verplaatsen 't makkelijks. Emmers kosten niet veel bij de bouwmarkt

bij droge kruipruimte is bodemfolie geen must. maar kwaad zal 't zeker niet kunnen. Is de kruipruimte altijd zo droog?

kieren: zou gewoon wol gebruiken en proppen. pur kan weer vocht vasthouden. zeker als 't gaat om kieren en gaten aan de randen waar 't vochtiger kan zijn

een snede maakt niet uit. gewoon doen wat voor jou 't beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
BraX schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:13:
[...]

2 Tips:

3 vragen:
-Als je zeker weet dat je kruipruimte in de koudste dagen van het jaar zo droog is, is bodemfolie overbodig.
-Kieren dichten met restmateriaal is het meest elegant. Eén van de voordelen van glas wol is dat het materiaal en de houten vloer zelf makkelijker te recyclen zijn. PUR in de mix gooien verpest dat
-Snap niet precies wat je met stroken in verband vs stukken in zn geheel. Hou in je gedachte dat elke plek waar tocht langs kan komen een isolatielek is. Waarschijnlijk heb je het antwoord op je vraag dan al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-07 22:30
Na een aantal uren door het topic te hebben gespit een half jaar terug, vervolgens weinig actie ondernomen tot ik vandaag onder in de kruipruimte moest zijn….

We hebben een 2-1 kap woning uit 2013 in de polder (Zeewolde). Sinds we hier in 2017 zijn komen wonen vinden we de vloer koud. Het is een massief eiken vloer (ik vermoed verlijmd op het beton). De beneden verdieping word verwarmd dmv radiatoren.

De isolatie bestaat uit X cm EPS en vandaag kwam ik er dus achter dat er plassen staan en condensdruppels aan de isolatie hangen. Daarbij viel me ook op dat de betonnen fundering (prefab) zeiknat is.

Vraag is nu, door het toevoegen van bodemfolie ga ik daarmee ook de ‘kou’ uit de vloer wegnemen of word dit een gevalletje vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@BreiTech Er zijn toch echt wel meer vragen....
  • Hoe groot is die X van X cm EPS?
  • Hoe goed is de vloerdichthied vd BG vloer? er mogen qua oppervlak maar max 7 cm2 gaten zijn die een kruipruimte/BG-vloer verbinding hebben.
  • ......
Bodemfolie:
  • Breng het zsm aan, ook tegen de funderingswanden, vind je genoeg hier op het forum.
  • Plassen: Je zou bubbeltjes folie onder de bodemfolie kunne leggen, moet dicht zijn als een badkuip anders loop het over de bubbeltjes folie heen...Klaar... bodemfolie erop
  • Dan met een relatieve LV-meter de waarden volgen en kijk of je dat zeiknatte ziet verdwijnen.
  • Dus niet meteen doorgaan met nog meer acties of je moet wel een hele goede hebben...
  • Als het niet zo droog wordt zijn er mwrs andere waterbronnen die dit veroorzaken (lekkke in-huis waterafvoer of regenpijp)
Laat geregeld de progress van je horen, normaliter moet je toch wel binnen 1 maand of zeker binnen 2 manden een goed effect zien, dus iig droge muren en isolatie.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

-

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 11-09-2023 09:12 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
route99 schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:20:
@BreiTech Er zijn toch echt wel meer vragen....
  • Hoe groot is die X van X cm EPS?
  • Hoe goed is de vloerdichthied vd BG vloer? er mogen qua oppervlak maar max 7 cm2 gaten zijn die een kruipruimte/BG-vloer verbinding hebben.
  • ......
Bodemfolie:
  • Breng het zsm aan, ook tegen de funderingswanden, vind je genoeg hier op het forum.
  • Plassen: Je zou bubbeltjes folie onder de bodemfolie kunne leggen, moet dicht zijn als een badkuip anders loop het over de bubbeltjes folie heen...Klaar... bodemfolie erop
  • Dan met een relatieve LV-meter de waarden volgen en kijk of je dat zeiknatte ziet verdwijnen.
  • Dus niet meteen doorgaan met nog meer acties of je moet wel een hele goede hebben...
  • Als het niet zo droog wordt zijn er mwrs andere waterbronnen die dit veroorzaken (lekkke in-huis waterafvoer of regenpijp)
Laat geregeld de progress van je horen, normaliter moet je toch wel binnen 1 maand of zeker binnen 2 manden een goed effect zien, dus iig droge muren en isolatie.

Succes
Thanks voor je reactie.

De EPS is > 20cm en qua vloerdichtheid zit het ok. Meterkast doorvoer zou iets extra’s kunnen hebben.

Die folie moet me lukken en daaronder ook de noppenfolie. Begrijp ik je goed dat die noppenfolie ook als badkuip gemaakt, aan elkaar geplakt en bevestigd moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ja, dus 2 badkuipen boven elkaar. Ik zou ze 1 voor een aanbrengen, tis teveel folie omdat in een keer te doen, maar mss heeft iemand ervaring en gaat het wel....?

Zoek Tonzon videos hoe je de folie op kunt hangen, daar gaat het wel heel degelijk.
Welke methode je ook pakt, het moet strak tegen de muur en niet loslaten en geen open naden op de vloer... dan loopt de badkuip vol.
Dus koop beide folies op de juist breedte met minimaal 50 cm extra breedte aan beiden zijden.
Bij Tonzon (webshop) weet ik zeker dat je 7 meter breed kunt kopen, nog bredere, niet gecheckt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:58
@route99 AFAIK wordt die bubbelfolie alleen gebruikt om de bodemfolie meer drijfvermogen te geven. Dus gewoon paar stroken uitrollen over de bodem en dan de bodemfolie erover en vastmaken aan de zijkanten. Tenminste, dat is wat ik destijds in de Tonzon documentatie heb gelezen...

https://tonzon.nl/shop/is...olie/noppenfolie-op-maat/
Noppenfolie wordt toegepast bij kruipruimtes waar regelmatig water staat. De noppenfolie komt onder de bodemfolie voor extra drijfkracht. Het is niet noodzakelijk om de hele bodem af te sluiten met noppenfolie, overlengtes zijn dus niet nodig. De noppenfolie kan los onder de bodemfolie gelegd worden.

[ Voor 40% gewijzigd door _JGC_ op 28-11-2022 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

_JGC_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:01:
@route99 AFAIK wordt die bubbelfolie alleen gebruikt om de bodemfolie meer drijfvermogen te geven. [...]
What else dan?.. Daar gaat alles in dit forum m.b.t. bubbelfolie over.... ik ben van een beetje actieve Tweaker toch wel gewend die het topic al een klein beetje ingelezen heeft, dat ie op de hoogte is van deze basis eigenschap van bubbelfolie? En ik vermoed dat veel mensen wel weter dan bubbelfolie op water hoort te drijven. Kan een verkeerde aanname zijn.. |:(
Dus: Als het volume water dat op de bubbelfolie komt door een ongelukkige montage groter is dan het volume lucht van de bubbelfolie eronder schijnt er iets mis te gaan, af te leiden uit:Wat al heel lang bekend is. De gevolgen van een verkeerde montage lijken me dus een inkopper?
Anders helpt in a split second onze vriend toch hoe je dit kunt doen? Ik ben zelf ook altijd blij met zo'n vriend, maak er veelvuldig gebruik van als ik iets niet (zeker) weet.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 28-11-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 28-11-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Als het folie voor een deel wat strak gemonteerd staat... en er komt teveel water op dan kan het folie toch niet om hoog gaan drijven...... Vooral rondom buizen loop je echt dat soort risico's, dat de bubbeltjes folie zich niet vrij genoeg kan bewegen als je dat ff niet in de gaten hebt.
De drijfkracht van de bubbeltjes folie is niet onbeperkt..... die houdt wetmatig (Archimedes) op als de situatie zich voordoet dat er qua volume zich meer water op het folie zich kan bevinden dan er aan lucht in de bubbeltjes folie onder zit zeker i.c.m . te strak gemonteerde folie die toch onvoldoende meebewegen kan.

Edit: En je loopt door het meermalen kruipen, ook later als je in de kruipruimte komt, toch ook het risico dat er bubbeltjes lek worden en daar door het originele drijfvermogen ook af neemt. Lijkt me handig om daar rekening mee te houden.

Ergo: Het lijkt me bijzonder safe om een badkuip model na te streven en niet na x maanden er achter te komen dat er water op de bubbeltjes folie staat met het risico dat op plaatsen waar de bodemfolie niet goed sluit er toch teveel vocht er boven uit kan komen...

Wie zit er nu te wachten op een lekke badkuip van bubbeltjes folie in de kruipruimte? Zo plat is het toch als je daarmee ook het risico neemt dat de bodemfolie niet goed haar werk zou kunnen doen???
Ergo: Doe het in 1x goed, dat lijkt me een vanzelfsprekende boodschap of is dat toch niet zo :S ?
Dan zit ik er helemaal naast... |:( Kan ook hoor, maar dan lees ik graag een onderbouwing daarvan.

[ Voor 18% gewijzigd door route99 op 28-11-2022 09:44 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@route99 Ondanks dat je wellicht een punt hebt, mag je toon wel wat anders ;)
.plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Onderaan de streep blijft het toch positief... . (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
route99 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:19:
Onderaan de streep blijft het toch positief... . (y)
Je reactie word gewaardeerd hier. Ik had inderdaad ook wisselende verhalen gelezen over noppenfolie en wel/geen kuip of losse banen.

De links naar verschillende folies heb ik gevonden, bevestigingsmateriaal bij Tonzon vandaan. Nu nog tijd om onder die vloer de kou in te kruipen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@BreiTech Dank je (y)
Ik begrijp best dat mensen met de Tonzon video waar soms de folie staand gemonteerd kan worden toch een beetje in de sfeer komen dat het easy is, zeker als daar over de folie geschreven wordt:
"De noppenfolie kan los onder de bodemfolie gelegd worden."
Theoretisch is dat zo maar als er een relatief veel gebruikt kruip pad ontstaat waar de bubbeltjes stuk gaan en tis toch al lastig om de bodemfolie te monteren, kun je het imho beter in 1x goed doen.
Een relatief veel gebruikt kruip pad komt weinig voor?
Alle situaties waar er problemen met water en vocht zijn, adviseren we toch vaak vòòr het isoleren de beide folies al te monteren en te wachten tot de muren en onderkant BG vloer droog zijn.
Als we daarna een zware klus hebben i.v.m. de hoogte van de kruipruimte dan heeft het bubbeltjes folie van het intensieve kruipen vast veel te lijden. Hoeveel er dan stuk gaan (geen idee?) bepaalt dan ook het resterende drijfvermogen.
De bodemfolie zelf blijft wel heel bij al dat gekruip , is mijn ervaring, mits je het zand schoon gemaakt hebt van scherpe steentjes e.d.

Edit:
Mijn en vast niet alleen die van mij is ... je stopt heel veel tijd/moeite en geld om goede isolatie aan te brengen. Dan wil ik toch wel heel zeker zijn dat de onderdelen die tov de isolatie juist spotgoedkoop zijn, bubbeltjes en bodem folie, maximaal in orde gemonteerd zijn. Niet dat ik achteraf tot de conclusie kwam... had ik het toch maar beter gedaan...dat heen en weer kruipen kwam ik toch niet onderuit, maat de mate van met meer zekerheid monteren is een keuze. Is dat nu zo vreemde benadering?

Je ziet dus dat een zo simpel ogend aanbrengen van zo'n systeem onder veel minder gunstige condities dan Tonzon in hun videos laat zien toch wel een ding kan zijn. Gelukkig zijn er meer mensen in dit topic die hun ervaringen daar over delen en voor nieuwe vragenstellers zou het toch wel heel prettig en nuttig zijn als ze zich daar ook in verdiepen en niet alleen naar de mooie Tonzon verhalen verwijzen of verwezen worden.
Al die tijd dat deze info gerecycled wordt gaat immers af van de tijd die nodig is om anderen te helpen. De kracht mag dan in de herhaling zitten, maar een nieuwe vragensteller mag imho toch ook wel wat moeite doen. Er is door velen hier al zoveel nuttige info verstrekt dat het fijn zou zijn om je te beperken tot wat je daarvan niet begrijpt en vraag dat juist vooral! Daar is het forum imho wel goed in.
En: Die aanpak van je vraag stellen scheelt voor de helpers al enorm.
Nu nog tijd om onder die vloer de kou in te kruipen.
Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 28-11-2022 12:55 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Ik heb geen vraag of probleem. Maar ik ben wel een (bijna) tevreden mens. :) En dat is misschien ook wel eens leuk om te lezen. Vrijdag heb ik steenwol pak(!) nr 16 onder de vloer aangebracht. Nog 4 pakken te gaan... Mijn kruipruimte is doorkruist met funderingsbalken, een soort compartimenten dus. Ik moet me overal onderdoor wurmen. En geloof het of niet: ik heb sterk de indruk dat de compartimenten die klaar waren merkbaar kouder zijn dan die ik nog moet doen! Oftewel, wat een verschil geeft isolatie. Dat geeft motivatie om door te gaan met dit rot werk... Voor de nieuwsgierige: houten vloerdelen, balken met onderling afstand op 63 cm, 17cm hoog. Buizen, spijkers, latjes: bouwjaar 1930. 2 lagen van 10 cm klem ik er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoe warm (of koud) is het bij jullie onder de vloer, voor en na isoleren?

Ik ben vandaag onder de vloer geweest en vond het er erg warm en hoge luchtvochtigheid (gevoelsmatig). Ik zal er een sensor onder gooien om daadwerkelijk te meten, maar het was echt warm.

De lucht staat ook wel erg stil heb ik de indruk. Heb een aantal gaten door de fundering geboord en na de eerste begon het aardig te trekken en werd het ook rap kouder en minder vochtig.

Zit erg hoog op zand dus van (grond)water geen last. Het is een broodjesvloer uit 1995.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-06 21:49
Beekforel schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:51:
Hi Beekforel,
In de screenshots temperatuur en vochtigheidsgraad van de afgelopen 7 dagen en maand.
Er hangt een zigbee sensor aan een touwtje, ongeveer 25 boven de grond.
Huis uit 1988, betonnen vloer met ongeveer 9cm piepschuim. Meestal droge ondergrond, af en toe vochtig. Volgend jaar waarschijnlijk na-isoleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qai-16n8-A28oFu80-4GYcAY-Xw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0YLvtiKWK50wXQwHGA7KwDg8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxyqQpOOh_2nsMZhhzR7LLOOb-I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DBAcrk1erWa1UIXGJ1SDi8Gu.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo

Ik ben vandaag onder de vloer geweest en vond het er erg warm en hoge luchtvochtigheid (gevoelsmatig). Ik zal er een sensor onder gooien om daadwerkelijk te meten, maar het was echt warm.

De lucht staat ook wel erg stil heb ik de indruk. Heb een aantal gaten door de fundering geboord en na de eerste begon het aardig te trekken en werd het ook rap kouder en minder vochtig.

Zit erg hoog op zand dus van (grond)water geen last. Het is een broodjesvloer uit 1995.
Wellicht misschien een stukje beroepsdeformatie, maar op welke vraag zoek je antwoord? Op dit forum zijn meerdere tweakers die wel eens meetwaarden hebben gedeeld, maar het hangt heel erg af van de lokale omstandigheden of deze vergelijkbaar zijn met jouw situatie. Eén van deze factoren benoem je zelf al, ,zijnde de luchtdoorstroming in je kruipruimte, maar er zijn er meer: b.v. vrijstaand huis vs rijtjeshuis, grondwaterstand, type bodem, vloerverwarming ja/nee, dikte isolatie, staan je ventilatieroosters op het noorden of het oosten, etc. Het kan dus zelfs dat een beter geïsoleerd huis toch een warmere kruipruimte kent.

@oeps , interessante grafieken, fijn dat je deze deelt. ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@johanPo tja weet ook niet precies waar ik naar op zoek ben. Wat mij sowieso opviel is dat er blijkbaar weinig ventilatie onder de vloer is, maar wellicht hoort dat bij deze woning (hsb met luchtverwarming).

Ik begrijp o.a. uit dit topic dat er ook warmte uit de bodem komt dus dat zal ook van invloed zijn. Maar heb inderdaad vloerverwarming dus vandaar ook mijn vraag. Als ik mijn kruipruimte verwarm is dat wellicht wat zonde (maar anderzijds, die warmte werkt misschien ook weer omhoog?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Beekforel schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:59:
@johanPo tja weet ook niet precies waar ik naar op zoek ben. Wat mij sowieso opviel is dat er blijkbaar weinig ventilatie onder de vloer is, maar wellicht hoort dat bij deze woning (hsb met luchtverwarming).

Ik begrijp o.a. uit dit topic dat er ook warmte uit de bodem komt dus dat zal ook van invloed zijn. Maar heb inderdaad vloerverwarming dus vandaar ook mijn vraag. Als ik mijn kruipruimte verwarm is dat wellicht wat zonde (maar anderzijds, die warmte werkt misschien ook weer omhoog?).
Waarschijnlijk zegt luchtvochtigheid in de kruipruimte het meeste. Als deze vrij hoog is, is het goed te kijken of de ventilatie goed op orde is. Is dit op orde is, is het advies om een bodemfolie te leggen. Een hoge luchtvochtigheid is niet goed voor de woning, gezondheid en de energierekening.

Verder zegt het bouwjaar doorgaans iets over het ambitieniveau qua isolatie van je vloer. Zeker met vloerverwarming valt daar waarschijnlijk nog wat te winnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Nu online
Ik vrees dat ik je niet van dienst kan zijn. Ik heb alleen vaste thermostaten in huis hangen, niet eentje die ik eventjes mee neem naar beneden... En wat anderen zeggen: het is wel een heel specifieke meting. Ik houd het bij 'merkbaar onder de vloer en merkbaar op kousevoeten '.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 18:59

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb gisteren mijn kruipruimte laten isoleren met Tonzon door Nederland Isoleert (kan je wat van vinden).
1 van de compartimenten bleek maar 43cm tot de onderkant van de balk en de beste werlui zeiden dat ze het niet konden doen met zo weinig ruimte. Dus die is nog 'kaal'.

Wat zijn mijn opties? Ik denk aan dan maar zelf erin kruipen en maar platen EPS eronder klemmen/kitten en zien of ik dat kan met die ruimte.

Ervaringen?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Tijgert schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:16:
Ik heb gisteren mijn kruipruimte laten isoleren met Tonzon door Nederland Isoleert (kan je wat van vinden).
1 van de compartimenten bleek maar 43cm tot de onderkant van de balk en de beste werlui zeiden dat ze het niet konden doen met zo weinig ruimte. Dus die is nog 'kaal'.

Wat zijn mijn opties? Ik denk aan dan maar zelf erin kruipen en maar platen EPS eronder klemmen/kitten en zien of ik dat kan met die ruimte.

Ervaringen?
Door het woord 'balk' ga ik er gemakshalve even vanuit dat je een houten vloer hebt? Isolatie tussen de balken klemmen is dan een optie. Ipv EPS ga je dan liever voor PIR gezien de betere isolatiewaarde. Omdat beide materialen harde platen zijn is het wel nodig de kieren te purren (en daarbij de nodige maatregelen te nemen voor je gezondheid).

In een aantal van de recente posts hebben tweakers ook goede resultaten bereikt met glaswol dekens. Afhankelijk van de onderliggende afstand tussen balken kunnen deze makkelijk ingeklemd worden. Let daarbij wel op de isolatiewaarde. Er zijn een paar soorten met een betere U-waarde, @route99 heeft hier recent nog iets over gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@johanPo Of PIR bij een houten vloer een goed alternatief is?
Veel PIR platen zijn door de alu-folie dampdicht dus dat betekent dat je bij toepassing van de dampdichte PIR op de houtenvloer dus alleen maar dampopen vloer bekleding (of niets uiteraard) mag leggen.
Iets als populaire kunststof vloeren, kunnen damdicht zijn, bijv PVC laminaat.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/dampscherm.shtml
Ook, beter: sluitlaag. ..............Deze sluitlagen zijn bijvoorbeeld ......PVC-, EPDM- en PE-folie.
Je sluit nl de houten vloer dan op tussen 2 dampdichte lagen zodat vocht niet meer weg kan en dus een kans op schimmel, rot etc op kan leveren.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 05-12-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
@route99 Goed punt. Ik zou om deze reden zelf een houten vloer niet zo snel met PIR, EPS, XPS, etc. doen

Mijn maandagochtend gedachtegang was dat je met Thermokussens de boel al aardig dampdicht maakt, en dat bij het overwegen van deze methode de bovenkant van de vloer dus blijkbaar voldoende dampdoorlatend is bevonden. Dan zou PIR een optie zijn. Dat dit zwaar rust op de aanname dat de uitvoerende partij verstand heeft van zaken klopt natuurlijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

We zullen met al dat geïsoleer ons meer dan ooit bewust moeten blijven wat de consequenties zijn van een aanpak. Vroeger waren huizen veel tochtiger en werd in bepaalde gevallen een minder goede keuze nog wel gecompenseerd door een surplus aan luchtverversing, maar bij hout tussen 2 dampdichte lagen blijft dat bijkans onmogelijk om iets aan dat effect te hebben en tegenwoordig al helemaal niet meer....

Tonzon en betonnen vloer, huizen van ca de jaren 70 zijn dus in principe geen probleem om er dampdichte vloer op te leggen, maar houten vloeren blijven toch altijd een ander chapiter.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 05-12-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:08

ewf

Kan je dan niet beter gewoon steenwol nemen, bv 2* 6cm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:53
johanPo schreef op maandag 5 december 2022 @ 06:30:
In een aantal van de recente posts hebben tweakers ook goede resultaten bereikt met glaswol dekens. Afhankelijk van de onderliggende afstand tussen balken kunnen deze makkelijk ingeklemd worden. Let daarbij wel op de isolatiewaarde. Er zijn een paar soorten met een betere U-waarde, @route99 heeft hier recent nog iets over gezegd.
Hier zit intussen de Knauf TP 432KD, 14cm dik tussen de balken van de houten vloer. Ik denk dat mijn vraag (in het algemeen) was wat @route99 ineens deze platen deed vinden (met hoogste Rd waarde). Verwerken an zich ging makkelijk (meteen mes bijbesteld). Tussen de balken in krijgen blijft uiteraard een rotklus, maar met twee man iets van 11 pakken gedaan op 3, 4 middagen. Uiteindelijk wel alle platen op maat gesneden, plaat is 60 breed en balken liggen 45 tot 55 uit elkaar. Ertussen krijgen met 5cm "over" was gewoon al erg lastig. En snijden ervan ging zoals gezegd vrij makkelijk dus maar overal die paar centimeter er af gehaald.

Qua temperatuur van de vloer lijkt het wel effect te hebben. Op zijn geheel durf ik het echter niet te zeggen. Omdat de kruipruimte alleen onder de woonkamer is maar het effectief een grote open ruimte is met aanbouw (direct op de grond) en keuken (boven kelder). Dus maar iets van 50% is nu geïsoleerd hiermee.

En daarnaast nog zowel aan de voor- als achterkant alleen maar ramen met ouderwets dubbel glas. Die ramen zijn ook gewoon echt koud nu. Dus daar zal de te behalen winst veel groter zijn. Maar is het kostenplaatje ook het 10 voudige van even zelf wat glaswol kopen en plaatsen. En afgelopen dagen slaat ook de verwarming 's nachts weer aan (meermaals). Met een nachtverlaging die al op 14° staat met 19° overdag. In Tado kijkende naar vannacht ging die rond 1 uur al aan, en was die gisteravond voor het laatst aan rond half 10, dus op tijd van 3,5 uur al 5° "weg". Spouwmuurisolatie is wel gedaan jaren terug, maar heeft op benedenverdieping niet veel effect met aan de voor- en achterkant alleen maar glas dan, de ene zijkant is gekoppeld aan buren (2-onder-1 kap) en andere zijkant is de garage / berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

johanPo schreef op maandag 5 december 2022 @ 06:30:
[...]

Door het woord 'balk' ga ik er gemakshalve even vanuit dat je een houten vloer hebt? Isolatie tussen de balken klemmen is dan een optie. Ipv EPS ga je dan liever voor PIR gezien de betere isolatiewaarde. Omdat beide materialen harde platen zijn is het wel nodig de kieren te purren (en daarbij de nodige maatregelen te nemen voor je gezondheid).

Ik zie dat mijn originele post wat te wensen over liet. Het is idd een houten vloer met een ondervloer erop en tapijt. De balken zijn 15cm hoog en liggen zo’n 47cm uit elkaar.
Ik ga eens PIR onderzoeken, maar kieren purren lijkt mij idd erg ongezond, ik hoop dat klemmen goed genoeg werkt met een minimaal purretje wellicht. Zouden glaswol dekens niet te flexibel zijn om te klemmen?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Dubbel…

[ Voor 99% gewijzigd door Tijgert op 06-12-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Nu online
Tijgert schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 05:36:
[...]

Zouden glaswol dekens niet te flexibel zijn om te klemmen?
Ik gebruik dan ook steenwol platen. Die zijn zeker sterk genoeg om te klemmen. En bij dekens die dreigen te zakken had iemand kortgeleden oogjes in de balken gedraaid en een draad gespannen. Je kunt anders ook latjes schoor klemmen tussen de balken. Daar kun je achteraf ook voor kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
Tijgert schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 05:41:
[...]

Ik zie dat mijn originele post wat te wensen over liet. Het is idd een houten vloer met een ondervloer erop en tapit. De balken zijn 15cm hoog en liggen zo'n 47cm uit elkaar.
Ik ga eens PIR onderzoeken, maar kieren purren lijkt mij idd erg ongezond, ik hoop dat klemmen goed genoeg werkt met een minimaal purretje wellicht. Zouden glaswol dekens niet te flexibel zin om te klemmen?
@Jailhouse, @JWF en @route99 hinten het eigenlijk al, in jouw geval zou glas- of steenwol wellicht een betere optie zijn. Zit je iig zeker goed qua ademen van je houten vloer (ben toch wel benieuwd geworden hoe dat bij TonZon zit) In de praktijk krijg je PIR platen er toch niet kierloos in (hout is ook niet recht) en je hebt minimale werkruimte. Met de recycle gedachte in het achterhoofd is het natuurlijk zonde dat straks het hout van je vloer moeilijker te hergebruiken is omdat het onder de PUR zit.

Als we MULTIMAX 30 glaswolplaten als voorbeeld nemen; als je de 15 cm ruimte tussen je balken opvult zit je al op een Rd -waarde van 5 M2K/w. Dat is best prima resultaat, gegeven je erg beperkte hoogteruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Tijgert schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 05:41:
[...]IHet is idd een houten vloer met een ondervloer erop en tapit. De balken zijn 15cm hoog en liggen zo'n 47cm uit elkaar.
Ik ga eens PIR onderzoeken, maar kieren purren lijkt mij idd erg ongezond, ik hoop dat klemmen goed genoeg werkt met een minimaal purretje wellicht.
Klemmen mss wel ......maar dan tocht het er langs.... weg deel v/d werking van de isolatie. Probeer je in te leven waarom je iets zo uitvoert, er is meer dan alleen klemmen.

Die Knauf TP 432KD, 14cm dik maak je ca 1 cm breder dan nodig is en dan klemt het. Voor de zekerheid zie ik dat veel mensen een draadje er onder spannen, gaat met hout prima, oogje schroeven draadje spannen .. klaar...
Zouden glaswol dekens niet te flexibel zin om te klemmen?
Zie hier net boven als je het zo doet.

Die Knauf 432 lijkt me een stuk goedkoper dan de MULTIMAX 30 en ze lijken me qua stijfheid vergelijkbaar.
Lees de product info.....

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 06-12-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:17
Momenteel ben ik mijn houtenvloer via de kruipruimte aan het isoleren. Ik heb glaswol gekocht met een dampremmende folie. Nu heb ik drie banen aangebracht met de dampremmende laag aan de onderkant (dus richting de grond en niet richting de vloer richting boven).
Mijn kruipruimte is het gehele jaar door kurkdroog. Ik kan niks vochtigs vinden.

Zal deze aanbreng een probleem worden en kan ik beter de al aangebrachte lagen omdraaien?

https://www.gamma.nl/asso...m-3-0-m2-rd-4-0/p/B431910

[ Voor 9% gewijzigd door pvink op 06-12-2022 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@pvink Heb je een weblink naar dit product?
Das lees gemakkelijker met de exacte specificaties erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
route99 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:07:
@pvink Heb je een weblink naar dit product?
Das lees gemakkelijker met de exacte specificaties erbij.
Ja hoor.

Het is glaswol van de gamma
https://www.gamma.nl/asso...m-3-0-m2-rd-4-0/p/B431910

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@pvink Tnx. Dus alu folie das idd echt dampremmend zeg maar dampdicht.
Dan is het wel belangrijk hoe je hele systeem met de vloer binnen bekend is,
Kun je een schets maken met heel schematisch alle lagen er in?
Je mag nu nooit 2 dampremmende/dampdichte lagen aan beide zijden van het hout hebben, dan komt vocht dat er in mocht komen meestal nooit meer uit en kan voor problemen zorgen. Mss niet bij jou nu maar je weet nooit bijv bij een lekkage of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
route99 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:49:
@pvink Tnx. Dus alu folie das idd echt dampremmend zeg maar dampdicht.
Dan is het wel belangrijk hoe je hele systeem met de vloer binnen bekend is,
Kun je een schets maken met heel schematisch alle lagen er in?
Je mag nu nooit 2 dampremmende/dampdichte lagen aan beide zijden van het hout hebben, dan komt vocht dat er in mocht komen meestal nooit meer uit en kan voor problemen zorgen. Mss niet bij jou nu maar je weet nooit bijv bij een lekkage of zo.
De vloer is opgebouwd van boven naar onder: Laminaat, ondervloer, OSB-plaat, OSB-plaat, Balk.
Zie ook de foto's onder deze link: https://imgur.com/a/6RyddDL

Kan het zijn dat er dampremmende folie verwerkt is ergens boven de OSB-platen? Tussen de twee OSB-platen zelf is er in ieder geval niks toegepast omdat ik tussen de spleten kan kijken. Verder kan ik nergens de precieze opbouw van de vloer bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-07 22:17
Beste mensen,

Kan ik hier ook zomaar een vraag stellen? Heb het 1 en ander gelezen in dit topic en ben ook van plan mijn vloer te isoleren. Ik heb een broodjesvloer uit ‘80/81. Ongeisoleerd. Ik wil graag eps eronder plakken. Mijn steunbalken liggen op ongeveer 50,5 a 51 cm van elkaar, dus dat leek mij mooie gelegenheid om 5 cm eps (50x100) onder de broodjes en dus tussen de balken te plaatsen. Ik heb even een voorbeeldstukje geplaatst voor de foto. Later dan weer platen over het geheel onder de balken plaatsen.
Mijn kruipruimte heeft in deze periode een laag water (10-15 cm) die ik moet wegpompen. Ik overweeg tzt extra zand in te laten blazen en daarna bodemfolie. Mijn vragen voor nu:
1) met welke (pu) lijm kan ik die 50 cm brede eps onder de broodjes (tussen de balken plaatsen)? Een pur flesje die je ondersteboven moet houden lijkt mij niet zo handig hier? Graag een paar typen/merken noemen.kan dat alleen als het beton helemaal droog is?
2) kan ik er van uitgaan dat de holle zijde van mijn broodjes niet doorlopen naar de buren? Dan zou het werk voor niets zijn…Het lijkt (zie laatste foto) dat de uiteinden zijn afgedicht met eps (dat is dan ook de enige eps die men gebruikt heeft).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jC1BrVEEcuou3lKZKyJVJgft4LA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tuZw7SuodFfLqJUrYAZU4XE6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVUOaK7ZeB6puJKq22B8dan4wWU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PdjvC6PkLEu7SbgSMNxCHUXO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVBWUU2qRE1yD_----9NzT1wtsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ils9HmFS7AV4fGQnTWdQSkYn.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 86 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"