Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 85 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
ben2513 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:35:
@tcw82 Volgens mij zie ik er rattenkeutels op de foto's? Ik zou even kijken of er niet ergens een nest is, en als nee, alle gaten in de buitenmuren zo goed mogelijk dicht maken (PUR is aan zich voldoende zolang er geen voedsel aanwezig is voor de ratten). Je kunt er ook eerst staalwol inproppen en dan afpurren.
Je wilt toch juist ventilatie in je kruipruimte, als je dat dicht PURt doe je dat teniet lijkt mij. Hier zelf alles dicht gestopt met weringsgaas en bijenbekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-07 22:11
Source90 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Je wilt toch juist ventilatie in je kruipruimte, als je dat dicht PURt doe je dat teniet lijkt mij. Hier zelf alles dicht gestopt met weringsgaas en bijenbekjes.
Daar heb je ventilatiekanalen voor met gaas waar ratten niet doorheen kunnen.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Source90 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:22:
[...]
Ik haak hier even op aan. Niet dat perse de vragen aan jou gericht zijn, echter zelfde onderwerp :+

Ben zelf ook aan het kijken naar bodemfolie tegen stilstaand water in de kruipruimte. Betreft een nieuwbouwwoning (oplevering 01/2022), echter wel een paar meter onder NAP.
Staat gemiddeld een laag van 20cm in de kruipruimte.

Gister moest ik eronder om de afvoer stoomoven aan te sluiten en het is nog net geen schoolslag om vooruit te komen. Hieronder ligt een zandlaag (met, ben ik bang, ook aardig wat puin).
Moet nog een paar keer terug om de waterleiding te verleggen en een mantelbuis of twee te plaatsen en denk er aan om bodemfolie+noppen (aldus Tonzon) te plaatsen.

Naast het water ook als hoofdreden dat de halve muggenpopulatie van dit dorp zich in mijn kruipruimte bevindt. Mijn redenatie is geen stilstaand water meer = geen muggen meer.

Begane grond is 11,5x6, als ik het zelf doe, zou ik op een kleine 400€ uitkomen met bodemfolie en noppenfolie op maat, folieversterkers, foliepluggen en "watervast dubbelzijdig tape".
Idee was om dit in de zomer te doen, afgelopen zomer wat er nagenoeg geen water in de kruipruimte waardoor ik eventueel puin/scherpe objecten kan weghalen.

Enige waar ik nog geen antwoorden op gevonden heb zijn:
- Helpt dit effectief om het water "af te dekken", als ik de folie bij de wanden ruim boven de huidige (= denk ik hoogste) waterstand plak? Of zal het water simpelweg langs de muren/folie omhoog kruipen en alsnog in de kruipruimte (en nu dus op de folie) terecht komen?
- Ontstaat er een soort waterbed idee en/of kan ik de folie verzwaren: Of zal dit resulteren in scheuren als het water de folie omhoog drukt (als?)?

Voor isolatie hoef ik het niet te doen, met deze wat mindere temperaturen van de afgelopen week, is het zonder stoken nog steeds 21°c in de woning. 8)7
Gaat mij eigenlijk puur om het droogleggen van de kruipruimte.

Nog een mooie foto van een paar kuub water:

***members only***
Even de watermanagement pet op; zelfs dik onder NAP zou het perceel voldoende bouwrijp gemaakt moeten zijn (lees metertje zand op de derrie gegooid ruim voor de bouw) dat er niet permanent water in de kruipruimte staat. Dit mag je niet verwachten van een nieuwbouw woning.

Als dit water echt 24/7 in je kruipruimte staat zal een bodemfolie geen afdoende maatregel zijn. Meestal is er ergens wel een plek waar ook leidingen de grond in gaan en je dus een gat in het folie moet maken. Als er vrijwel altijd water staat zal door dit soort plekken op de lange termijn toch water komen. Zelfs met een laag bubbelfolie eronder.

Vraag één is: weet je zeker dat het waterniveau in de kruipruimte gelijk staat aan de grondwaterstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
johanPo schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:32:
[...]

Even de watermanagement pet op; zelfs dik onder NAP zou het perceel voldoende bouwrijp gemaakt moeten zijn (lees metertje zand op de derrie gegooid ruim voor de bouw) dat er niet permanent water in de kruipruimte staat. Dit mag je niet verwachten van een nieuwbouw woning.

Vraag één is: weet je zeker dat het waterniveau in de kruipruimte gelijk staat aan de grondwaterstand?
Wij zijn de woning met de pijl, duh :9 , er is achter onze woning een sloot aanwezig die toevallig op dezelfde hoogte (of zelfs iets hoger) verkeerd als onze kruipruimte. Aan de achterkant hebben wij wel nog een onderheid terras gemaakt van kavelbreedte, 9,5mtr x 2,5mtr. Voor de rest is de tuin behoorlijk groen met minimale bestrating.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Tijdens een kijkmoment vorige jaar (pre-oplevering, november/2021) heb ik snel een wazig fototje van de kruipruimte gemaakt, hier was toen nagenoeg geen water aanwezig (wat "drassig" zand en hier en daar een plasje):
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In de zomer ziet de kruipruimte er trouwens net zo uit als op bovenstaande foto; vrijwel droog.
In de herfst/winter (gister) is het een muggen paradijs met stilstaand water van zeker wel 20cm, als het niet meer is.

Trouwens de gehele buurt heeft water in de kruipruimte, niet alleen wij met de "uitbouw" cq onderheid terras.

Als het water in de sloot laag staat (= zeker afgelopen zomer met de droogte), is het bijna kurkdroog. Sloot viert nu weer hoogtij dagen en dat zie ik ook terug in de kruipruimte.
Als dit water echt 24/7 in je kruipruimte staat zal een bodemfolie geen afdoende maatregel zijn. Meestal is er ergens wel een plek waar ook leidingen de grond in gaan en je dus een gat in het folie moet maken. Als er vrijwel altijd water staat zal door dit soort plekken op de lange termijn toch water komen. Zelfs met een laag bubbelfolie eronder.
Dacht zelf er aan om folie op die plekken mee omhoog te laten komen en die kabels "in te pakken" tot dezelfde hoogte als de folie aan de wanden, althans; zo beschrijven ze het bij de how-to van de fabrikant.
Er gaan volgens mij maar op één plek leidingen en een aardpen de grond in (bij meterkast). Voor de rest liggen de leidingen over de zandvloer. Dacht er zelf aan de folie onder de leidingen te leggen zodat deze ook op het folie liggen. Geen idee of dat verstandig is.

Ander punt waar folie onderbroken zou worden zijn de pennen waar de buizen mee omhoog worden gehouden. Om wat voor reden dan ook heeft de bouw er voor gekozen om de helft van de pennen aan de woning te bevestigen en de andere helft in de grond. Zal wel een logische verklaring voor zijn :+
Mogelijk kan ik die per stuk losdraaien bij de buis en omdraaien (aan plafond kruipruimte bevestigen) of zelfde als de leidingen: folie omhoog laten komen bij de pinnen en daar aftapen.

[ Voor 41% gewijzigd door Source90 op 28-10-2022 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Source90 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:00:
[...]
Wij zijn de woning met de pijl, duh :9 , er is achter onze woning een sloot aanwezig die toevallig op dezelfde hoogte (of zelfs iets hoger) verkeerd als onze kruipruimte. Aan de achterkant hebben wij wel nog een onderheid terras gemaakt van kavelbreedte, 9,5mtr x 2,5mtr. Voor de rest is de tuin behoorlijk groen met minimale bestrating.
***members only***

Tijdens een kijkmoment vorige jaar (pre-oplevering, november/2021) heb ik snel een wazig fototje van de kruipruimte gemaakt, hier was toen nagenoeg geen water aanwezig (wat "drassig" zand en hier en daar een plasje):

***members only***

In de zomer ziet de kruipruimte er trouwens net zo uit als op bovenstaande foto; vrijwel droog.
In de herfst/winter (gister) is het een muggen paradijs met stilstaand water van zeker wel 20cm, als het niet meer is.

Trouwens de gehele buurt heeft water in de kruipruimte, niet alleen wij met de "uitbouw" cq onderheid terras.

Als het water in de sloot laag staat (= zeker afgelopen zomer met de droogte), is het bijna kurkdroog. Sloot viert nu weer hoogtij dagen en dat zie ik ook terug in de kruipruimte.

[...]

Dacht zelf er aan om folie op die plekken mee omhoog te laten komen en die kabels "in te pakken" tot dezelfde hoogte als de folie aan de wanden, althans; zo beschrijven ze het bij de how-to van de fabrikant.
Er gaan volgens mij maar op één plek leidingen en een aardpen de grond in (bij meterkast). Voor de rest liggen de leidingen over de zandvloer. Dacht er zelf aan de folie onder de leidingen te leggen zodat deze ook op het folie liggen. Geen idee of dat verstandig is.

Ander punt waar folie onderbroken zou worden zijn de pennen waar de buizen mee omhoog worden gehouden. Om wat voor reden dan ook heeft de bouw er voor gekozen om de helft van de pennen aan de woning te bevestigen en de andere helft in de grond. Zal wel een logische verklaring voor zijn :+
Mogelijk kan ik die per stuk losdraaien bij de buis en omdraaien (aan plafond kruipruimte bevestigen) of zelfde als de leidingen: folie omhoog laten komen bij de pinnen en daar aftapen.
Ik wil niet te ver offtopic gaan, maar wil je toch even dit meegeven:
Elke gemeente stelt zijn eigen toetsingscriterium vast. Maar een standaardtekst is vaak:
Als toetsingscriterium voor bebouwing met kruipruimte geldt een hoogst toelaatbare grondwaterstand van 0,20 m minus (grof zandige) kruipruimtebodem
. Dit dan vaak in combinatie met een maximale overschrijding van eens per jaar. Aan de hand van jouw beschrijving lijkt het er op dat of het grondwaterbeleid van je gemeente vrij losjes is, of dat de bouwer niet heel netjes is geweest.

Wanneer de grondwaterstand niet permanent hoog staat is bodemfolie een optie. Extra drainage rond je huis aanleggen zal iig weinig helpen met een sloot zo dichtbij. Iig niet te zuinig zijn met de bubbeltjesfolie onder het folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
johanPo schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:26:
[...]

Ik wil niet te ver offtopic gaan, maar wil je toch even dit meegeven:
Elke gemeente stelt zijn eigen toetsingscriterium vast. Maar een standaardtekst is vaak:
[...]
. Dit dan vaak in combinatie met een maximale overschrijding van eens per jaar. Aan de hand van jouw beschrijving lijkt het er op dat of het grondwaterbeleid van je gemeente vrij losjes is, of dat de bouwer niet heel netjes is geweest.

Wanneer de grondwaterstand niet permanent hoog staat is bodemfolie een optie. Extra drainage rond je huis aanleggen zal iig weinig helpen met een sloot zo dichtbij. Iig niet te zuinig zijn met de bubbeltjesfolie onder het folie.
Bedankt voor de input!

Vragen die ik nog heb uit mijn eerste post staan nog wel. Heb summier antwoord gehad van Tonzon, maar vond het beperkt inhoudelijk en nogal wij-van-wc-eend.

- Ontstaat er een soort waterbed idee en/of kan ik de folie verzwaren: Of zal dit resulteren in scheuren als het water de folie omhoog drukt (als?)?
- Er ligt zand onder, kan je er overheen als er water in staat (en dus een soort waterbed idee, gok ik) of zal het folie dan gaan scheuren? Stel ik moet in de winter toch in de kruipruimte zijn, heb ik geen zin in kapotte folie en alles weer opnieuw moeten doen omdat ik eroverheen ben gegaan met 20cm water eronder.

Antwoord fabrikant: "Is geen probleem" >end of mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Source90 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:43:
[...]

Bedankt voor de input!

Vragen die ik nog heb uit mijn eerste post staan nog wel. Heb summier antwoord gehad van Tonzon, maar vond het beperkt inhoudelijk en nogal wij-van-wc-eend.

- Er ligt zand onder, kan je er overheen als er water in staat (en dus een soort waterbed idee, gok ik) of zal het folie dan gaan scheuren? Stel ik moet in de winter toch in de kruipruimte zijn, heb ik geen zin in kapotte folie en alles weer opnieuw moeten doen omdat ik eroverheen ben gegaan met 20cm water eronder.

Antwoord fabrikant: "Is geen probleem" >end of mail.
Dat is niet echt een bevredigend antwoord... Zelf heb ik nooit TonZon folie gebruikt, maar extra dik landbouwfolie. Nou is TonZon folie volgens mij aardig vergelijkbaar, dat betekent dat het sterk spul is en eigenlijk alleen echt gevoelig is voor scherpe objecten.

Doorgaans wordt folie niet verzwaard, maar eerder voorzien van bubbeltjesfolie eronder, zodat het meedrijft in geval van plassen. Hier op het forum heb ik ook wel eens foto's voorbij zien komen dat de plassen water netjes onder het folie staan. Met een dergelijke constructie (aangelegd in de droge situatie) voorkom je ook meteen dat er gekke spanningen op het folie komt wanneer er tijdens nat weer wel een laag water staat en je het folie weer beneden drukt naar zijn aanlegpositie. Zo zou ik het wel aandurven.

Volgens mij verkoopt de gamma tegenwoordig ook TonZon bodemfolie. Anders ga je daar even langs en voel je even hoe stug / dik het is om een beetje gevoel te krijgen voor het materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
De sd waarde van landbouw plastic ligt niet vast, je kunt geluk hebben met een goede partij maar daar staat tegen over dat je ook pech kunt hebben.

Heb het nagevraagd. Ze verkochten het graag... maar garantie op een goede sd voor onze toepassing werd niet gegeven...
Tja, imho is het kleingeld t.o.v. de rest van de isolatie kosten, dus neem een folie met bekende sd, ze zijn al voorbij gekomen in dit topic.

De dikte zegt echt heel weinig: Je kunt immers ook vrij dik en heel stevig damp open folie kopen.
Voel wat je wilt, maar je gaat er geen sd waarde mee bepalen....

PS: Ik zie af en toe ook mensen vijverfolie gebruiken, die is vast water dicht....
Maar het heeft een heel groot nadeel, het is vaak van PVC en dat wil je echt niet breed onder je huis uitspreiden (zoutzuur komt vrij bij degradatie of smeulen of brand, denk aan de loodgieter!). Bij de goede leveranciers zie je die PVC folie dan ook nooit voor onze toepassing.

[ Voor 35% gewijzigd door route99 op 29-10-2022 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:48
Ik meet nu vanaf 22-06 de LV in de kruipruimte. Vanaf meeting ligt er afdekzeil van de action in zodat er schoon kon worden gewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMA8HeTLX2wC4A5qaMaYS7zBa_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAz6xRQQLRh2naSdVVOMCXZq.jpg?f=fotoalbum_large

Op 2 Oktober is er Tonzon bodemfolie in gegaan. Deze moet nog worden vastgezet aan de muur, maar de folie ligt tegen de fundering aan en daar waar leiding / afvoeren lagen is deze er netjes omheen geplakt om zo goed als mogelijk alles af te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2VIuRN29LJ5nMcNiPGZ9G_dsVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVODZSUFwVxx9coIwvIrzEn3.jpg?f=fotoalbum_large

Enkele dagen later is te zien dat de LV naar beneden gaat, op de 12e heeft deze de 68% aangetikt. Maar daarna gaat ie weer omhoog. Deze dag heeft het geregend. Ben toen gaan kijken of ik ergens water zag, en dit was niet het geval.

Ook vanmorgen nog een rondje gemaakt of ik iets van water kan ontdekken. Niks, ook niet onder de bodemfolie, geen lekkage of iets dergelijks bij de afvoeren of druppels aan de EPS. Het is droog, ook de bovenste laag zand onder de folie.

Is dit ook wat anderen zien die de LV meten, ik had zelf een doorzetting van de verlaging verwacht, of heeft dit langere tijd nodig.

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
discusws schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:25:
Ik meet nu vanaf 22-06 de LV in de kruipruimte. Vanaf meeting ligt er afdekzeil van de action in zodat er schoon kon worden gewerkt.

[Afbeelding]

Op 2 Oktober is er Tonzon bodemfolie in gegaan. Deze moet nog worden vastgezet aan de muur, maar de folie ligt tegen de fundering aan en daar waar leiding / afvoeren lagen is deze er netjes omheen geplakt om zo goed als mogelijk alles af te sluiten.

[Afbeelding]

Enkele dagen later is te zien dat de LV naar beneden gaat, op de 12e heeft deze de 68% aangetikt. Maar daarna gaat ie weer omhoog. Deze dag heeft het geregend. Ben toen gaan kijken of ik ergens water zag, en dit was niet het geval.

Ook vanmorgen nog een rondje gemaakt of ik iets van water kan ontdekken. Niks, ook niet onder de bodemfolie, geen lekkage of iets dergelijks bij de afvoeren of druppels aan de EPS. Het is droog, ook de bovenste laag zand onder de folie.

Is dit ook wat anderen zien die de LV meten, ik had zelf een doorzetting van de verlaging verwacht, of heeft dit langere tijd nodig.
Het is de afgelopen dagen vrij warm met een hoge luchtvochtigheid buiten. Dan heb je gewoon vocht wat met de warme buitenlucht je kruipruimte in komt ;)

20/21c met een RV/LV van 75% is hier nu in de buitenlucht geen uitzondering. Daalt al snel naar 18c met RV >90% volgens mijn ouderwetse weerstation.

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 29-10-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-07 23:57
Na kruipruimte isolatie nu bezig bodemfolie aan te brengen om het vochtgehalte in de kruipruimte terug te brengen. Nu is mijn vraag: breng ik het voor langs of achter langs de hwa die door de kruipruimte komt. Soms zit hier condens aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5j4dZ6jyzB81OLE4EQ5ghwbrkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vBX6A5uhFHIzE1eBanudvFO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vbwsnk3VlU_jZqJ1U8V1FDzRQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLteJExqTK3N0BIfJbcYNFBP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwiuysMai4Kp3-Im-s4yT5bg068=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYOwRQ2ObMfbodrr2MAOJwvP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Vistuig schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 00:55:
Na kruipruimte isolatie nu bezig bodemfolie aan te brengen om het vochtgehalte in de kruipruimte terug te brengen. Nu is mijn vraag: breng ik het voor langs of achter langs de hwa die door de kruipruimte komt. Soms zit hier condens aan.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Condens komt door de vochtige lucht in je krupruimte. De vocht in de lucht condenseert tegen de buis die vaak wat kouder is. Vaak waait er bij een gescheiden stelsel wat wind door hwa leiding heen, dat koelt de boel aardig af. In een ideale wereld zou ik zeggen leg een folie er achter langs. Dan pak je de leiding ook mee, hangen je muurbeugels in drogere lucht en is de leiding altijd goed bereikbaar mocht er wat zijn.

Praktisch gezien kan dat door de muurbeugels wel eens lastig zijn. Compromis zou dan zijn dat je je folie lager hangt als deze niet achter de beugels kan. Dat kan wel eens vervelende gevolgen hebben als je af en toe water (b.v. 1x per 2 jaar) water in je kruipruimte hebt staan. Beugels zorgen er wel voor dat je hemelwaterleiding netjes op afschot blijft zitten en deze geen zettingskrachten hoeft op te vangen. Je zou deze dus ook als constructief onderhoudsvrij kunnen zien en het folie er voor plaatsen. Als je je folie voorziet van zeilringen en vastzet met goede haken of roestvrije schroeven is deze nog eenvoudig te verwijderen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
discusws schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eens met @Caayn , De RV is je kruipruimte is een dans tussen de temperatuur in je kruipruimte en de hoeveelheid vocht + temp in de buitenlucht tezamen met de ventilatiecapaciteit. Over het één iets zeggen zonder de anderen te meten is lastig en komt in de praktijk toch neer observaties die plausibel zijn omdat je nog weet dat het die dag warm was en/of het toevallig regende.

belangrijkste is dat je de 'lakmoes proef' hebt gedaan en geïnspecteerd hebt of je kruipruimte droog was. Daarmee meet je direct dat waar je eigenlijk in geïnteresseerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-07 17:00

PnD

like in Pinda ^_^

ReversdRainbow schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:55:
Een goedenavond allen

Plan van aanpak heb ik redenlijk op een rijtje maar meedenken/ervaring is altijd welkom!

Plan kruipruimte isoleren.

Situatie:
Hoekhuis uit 1975
Eps hr++ in de spouwmuur (vorige bewoners)
Ongeisoleerde broodjesvloer
Minimaal 10cm eps parels als zijnde bodemisolatie (vorige bewoners)
Bodem is nu vochtig maar staat geen water in 2021 wel 10cm water gemeten
4 renovatiekokers aan de zeikant van het huis
Bijvloerverwarming maar die word eigenlijk nooit gebruikt omdat de houtkachel dan brand

De bedoeling is om glaswol platen (rd4/5)te bevestigen met plakpennen strak tegen de wanden aan zodat dit ook niet afgepurt hoeft te worden
Waarom geen pir/pif ?
Glaswol is makkenlijk hanteerbaar/verwijderbaarheid en rd/kosten het meest gunstigst
Daarnaast dampopen omdat ik altijd wel huiverig ben voor het opsluiten van vocht
Het kruipluik is 40-70cm en 50cm diep tot de parels
Er komen 2 renovatie kokers bij aan de voorkant van het huis onder het maaiveld maar met een u elementje eromheen anders kom ik er niet mee weg

De kopse kanten van de broodjes zijn niet zichtbaar , om evt dicht te purren
Deze lopen tegen het metselwerk aan en door naar de buren?

Hoor graag als ik me ergens in vergist of als er tips zijn
BVD [Afbeelding]
Ben je al aan de slag er mee? Ik overweeg ook deze optie. Heb een droge kruipruimte en een klein kruipluik waar ik moeilijk platen doorheen ga krijgen.
Ook lijkt dit me wel een een makkelijk te plaatsen oplossing met lage kosten. Ps. welke shop komt het lijstje van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamza1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-12-2023
Ha,

Wij hebben een huis uit 1955 met een kruipruimte van circa 50 cm hoog. Onder het huis liggen houten balken met daartussen voldoende ruimte om glaswol aan te brengen. Wij hebben er dan ook voor gekozen om de kruipruimte - na inwinnen advies - te isoleren met glaswolplaten. Deze zijn tussen de balken bevestigd. De kruipruimte heeft soms een plasje water op de grond. Het advies was óók om de isolatie af te dekken met slabbenfolie (DPC folie) zie foto. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik merk overigens wel verschil. De vloer voelt meteen warmer aan. Mijn twijfel zit met name op het gedeelte DPC folie. Kan dit kwaad of zit het zo goed? Dank!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJ4zAcHgjhHgREAMbdVxaYNGXcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOA4tG0CNBcrCavouWVZAxkd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdqknUsY4_fgeMShuTTNqyjEkBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O16zAaEbFjR6tOlqPBTVOenF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
Dit is dampdichte(?) folie en je balken zijn ook ingepakt. dat zou ik zelf niet willen. je balken kunnen nu niet meer 'ademen' met risico op houtrot.
Liefst de balken bloot houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
Bedoel je dat de grond nog vochtig is? Anders kun je een bodemfolie leggen. Ik heb zelf Tonzon vloer en bodemisolatie gedaan. Kurkdroog en merkbaar.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-07 22:11
Inderdaad bodemfolie leggen. Hoeft geen dure Tonzon te zijn trouwens. Kijk ook hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-07 23:09
PnD schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Ben je al aan de slag er mee? Ik overweeg ook deze optie. Heb een droge kruipruimte en een klein kruipluik waar ik moeilijk platen doorheen ga krijgen.
Ook lijkt dit me wel een een makkelijk te plaatsen oplossing met lage kosten. Ps. welke shop komt het lijstje van?
Hee goedenavond
Nog niet aan begonnen we zijn nog even aan het plannen en hebben toch een oppas nodig

Ik weet niet of het vermeld mag worden maar anders word het vanzelf verwijderd
Glaswoloutlet.nl

De pennen op novaplus.nl
Dit is op het geheel ook nog wel een kostenpost maar kon ze eigenlijk niet goedkoper vinden

Ik ga er vanuit dat je een betonnen vloer heb ?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Zoals anderen ook al zeiden, zorg voor een absoluut droge ruimte en sluit de bodem volledig af van de kruipruimte. Folie leggen en tegen de muren vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

kippy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:58:
[...]Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen. Er zijn ook wel wat keuzes, maar de meeste wil ik liever niet aan...
- Tonzon - behoorlijk kwetsbaar,
Di perceptie had ik eigenlijk ook en kon me niet herinneren dat iemand dat tegensprak dat het echt niet zo is.
Dus ik heb gisteren een verhelderend telefonisch gesprek met Tonzon gehad en om hun uitleg gevraagd hier omtrent en ook omtrent de hoogte van de kruipruimte. Even in een quote samengevat uit een tekst voor het informeren van onze werkgroep, we liepen nl hier tegen aan:
  • Voorwaarden van Tonzon: Vrij van ongedierte. Bron: https://tonzon.nl/wp-cont...waarden-vloerisolatie.pdf
  • De "Lage hoogte" aftakking, waarbij dus onder de 50 cm geïsoleerd wordt. Voor de niet vervormbare isolatie materialen (zeker de PUR/PIR/EPS platen) gaat hun dikte direct ten koste van resterende "service" ruimte, iets waar dus inderdaad rekening mee gehouden moet worden en deze platen toepassing en no-go kan zijn, vooral daar waar er teveel cm's verloren gaan. Hoe zit dat met Tonzon?
  • Tonzon gebeld: De genoemde 50 cm hoogte is inderdaad correct, tot zelfs 45 cm mits de onderkant van de betonnen vloer vlak is. De zakken zijn voldoende stevig om er onderdoor te kunnen kruipen door ze weg te duwen. Het is ook mogelijk om ze tijdelijk los te maken of anders te hangen (wordt door bedrijven wel gedaan). Bij een reparatie lijkt me het echt handig om de handen vrij te hebben, dus in dat gedeelte zal er zeker behoefte zijn om de zakken op een van de methodes tijdelijk weg te halen.
  • Tonzon zou dus een betere escape zijn voor die lage kruipruimtes dan andere niet-verwijderbare isolatie.
  • Met demonteerbare PUR/PIR/EPS platen zou je ook een weg voor jezelf/de monteur richting de werkplek vrij kunnen maken. Het is wat werk, maar te doen en zeker als je het zelf goed gemonteerd hebt.
kippy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:58:
[..........nauwkeurige montage verijst voor goede werking (veel nauwkeurig aan elkaar tape werk). Ik zie het niet zitten om dit zelf te doen ook al ben ik behoorlijk handig.
- Pif / ander meerlaags folie. Montage belangrijk en alles goed luchtdicht aftapen (iets makkelijker dan tonzon, omdat hier niet met dubbelzijdige tape aan het werken bent en de uiteindes al dicht getapet zijn.
Eigenlijk vind ik dat je dat bij alle isolatie moet doen, nauwkeurig installeren. Kijk eens hoeveel tijd de mensen die kiezen voor PUR/PIR/EPS platen om het vaak op maat te moeten zagen (kruipgat vaak te klein..) en ook nog al die naden af moeten werken....
Met PIF lijkt me het handigste als je eerst een houten rachelwerk maakt en daar de PIF op monteert. Dan lijkt me de montage ineens een stuk eenvoudiger en als het demontabel vast gezet wordt dan is het verwijderbaar in geval van problemen, wellicht nog veel eenvoudiger dan bij PUR/PIR/EPS platen waarvan de naden dicht gespoten zijn.
PIF kun je niet zo opzij duwen en heb je bij een lagere kruipruimte hoogte een "permanente" lagere hoogte, dus voor kleine klussen is Tonzon praktischer, ff opzij duwen, voor grotere klussen lijkt me PIF op rachels praktischer in het tijdelijk verwijderen, waardoor het niet echt permanent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 22:54
johanPo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

oefh lijkt me geen lekker zwembad, maar goed dat je gecheckt hebt! Die wolisolatie onderaan je vloer is zeiknat, je ziet de druppels hangen. En met zo'n laag water in je kruipruimte is dat natuurlijk niet gek. Bevestigt wel een beetje het vermoeden van @route99 dat het isolerend vermogen waarschijnlijk nihil is momenteel.

Zelfs al is het aanwezige water alleen het gevolg van de gefixte leiding, lijkt het niet snel te verdwijnen. Mogelijk is de grond slecht doorlatend, dat zou betekenen dat het grotendeels moet verdampen. Dat kan zelfs met ventilatie wel echt serieus lang duren. Een andere optie is dat de grondwaterstand gewoon erg hoog staat.

Vanwege de natte isolatie zou mijn advies toch zijn voor een paar tientjes op bol een dompelpompje te halen en de boel eenmalig leeg te pompen. Zit je kruipruimteluik bij de voordeur? dan is dit easy. Blijft het daarna droog? dan was het idd de gebroken leiding. Wordt het weer nat? Dan weet je dat het de grondwaterstand is en zou ik toch aanvullende maatregelen uitvoeren. Waarschijnlijk heb je de kosten van de dompelpomp er al uit als je isolatie hierdoor wat droger wordt (voor veel tweakers is terugverdientijd altijd erg belangrijk).
Gisteren eens een Switchbot hygrometer in de kruipruimte gezet. Gewoon, om eens te zien wat het doet komende tijd. Ik piek nu op 95%. Daar zal het verdampen van het water aan meehelpen.

Volgende week met pomp de ruimte in en dan zoveel mogelijk van het water wegpompen. Daarna kijken wat het de komende tijd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert22nh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-07 04:17
Ik wil mijn houten vloer isoleren vanuit de kruipruimte.
Ik wil hier knauf MW35 voor gaan gebruiken, iemand hier ervaring met dit produkt.
Wij hebben in de winter weleens last van muizen wie weet of die tegen minerale wol kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 09:49

arnova

weet veel, maar niet alles

Wij hebben een vrijstaand huis uit 1989 met een vanaf de bouw met ca 5 cm EPS geisoleerde vloer. Recent hebben wij nieuwe vloerverwarming laten installeren op de gehele BG (85 m2) (LT/geschikt voor WP: 10cm h-o-h, 16mm buis, korte groepen). Volgend jaar willen wij een hybride warmtepomp laten installeren. De kruipruimte is hier vrij vochtig/nat omdat we in een polder wonen. Nu is mijn vraag: hoe rendabel/zinnig is het om deze kruipruimte extra te isoleren en op welke manier (bodem, onderkant vloer tegen huidige EPS). Wij hebben al een 1 offerte van een isolatie bedrijf en dat liegt er niet om:

- Alleen bodemisolatie met 25cm EPS isolatie chips: 3315eu (excl. subsidie)
- Tonzon + 10cm EPS isolatie parels voor de bodem: 5780eu (excl. subsidie)

Dit lijken mij sowieso absurde prijzen, of ligt dat aan mij? Bovendien lijkt mij dat je de investering met deze bedragen lastig binnen een redelijke tijd kan terug verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
arnova schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:57:
Wij hebben een vrijstaand huis uit 1989 met een vanaf de bouw met ca 5 cm EPS geisoleerde vloer. Recent hebben wij nieuwe vloerverwarming laten installeren op de gehele BG (85 m2) (LT/geschikt voor WP: 10cm h-o-h, 16mm buis, korte groepen). Volgend jaar willen wij een hybride warmtepomp laten installeren. De kruipruimte is hier vrij vochtig/nat omdat we in een polder wonen. Nu is mijn vraag: hoe rendabel/zinnig is het om deze kruipruimte extra te isoleren en op welke manier (bodem, onderkant vloer tegen huidige EPS). Wij hebben al een 1 offerte van een isolatie bedrijf en dat liegt er niet om:

Dit lijken mij sowieso absurde prijzen, of ligt dat aan mij? Bovendien lijkt mij dat je de investering met deze bedragen lastig binnen een redelijke tijd kan terug verdienen?
Wij zitten in een vergelijkbare situatie. Het is waarom ik toch heel hard aan het kijken om voor 800 euro zelf isolatiechips naar beneden te gooien. Heb ook een tonzon offerte (een voor 3k dan) maar het verschil is gewoon erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
robert22nh schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:37:
Ik wil mijn houten vloer isoleren vanuit de kruipruimte.
Ik wil hier knauf MW35 voor gaan gebruiken, iemand hier ervaring met dit produkt.
Wij hebben in de winter weleens last van muizen wie weet of die tegen minerale wol kunnen?
Is in ieder geval goed een ademend isolatiemateriaal te kiezen ivm je houten vloer. Geen ervaring met muizen, op google lees ik zowel mensen die zeggen dat muizen zich er niks van aantrekken en mensen die zeggen dat muizen meteen stoppen met knagen. Geen idee waar de waarheid ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo

Zijn twee issues: luchtvochtigheid en de isolatiewaarde. Zitten deels verweven, maar toch goed ze even los te beschouwen.
Bedoel je met vochtig/nat dat er permanent een laag water in staat? Zijn maar weinig situaties waarin chips de voorkeur hebben boven een goed bodemfolie, waarmee je als doet het zelver voor ~ 100 euro klaar kan zijn. Is de ventilatie in je kruipruimte wel op orde?

In dit forum staat voldoende uitleg waarom alleen isolatiechips op de bodem geen goede oplossing zijn voor isolatie (ventilatie geeft in winter verse aanwas koude lucht boven je isolatie parels + bodem is in winter relatief warm en deze warmte laat je dan niet door). Het liefst wil je dus isoleren onder aan je vloer en niet op de bodem. Die 5cm EPS is dunnetjes, helemaal met vloerverwarming. Een businesscase om het goed aan te pakken is er dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

johanPo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:30:
[...]

Zijn twee issues: luchtvochtigheid en de isolatiewaarde. Zitten deels verweven, maar toch goed ze even los te beschouwen.
Bedoel je met vochtig/nat dat er permanent een laag water in staat? Zijn maar weinig situaties waarin chips de voorkeur hebben boven een goed bodemfolie, waarmee je als doet het zelver voor ~ 100 euro klaar kan zijn. Is de ventilatie in je kruipruimte wel op orde?

In dit forum staat voldoende uitleg waarom alleen isolatiechips op de bodem geen goede oplossing zijn voor isolatie (ventilatie geeft in winter verse aanwas koude lucht boven je isolatie parels + bodem is in winter relatief warm en deze warmte laat je dan niet door). Het liefst wil je dus isoleren onder aan je vloer en niet op de bodem. Die 5cm EPS is dunnetjes, helemaal met vloerverwarming. Een businesscase om het goed aan te pakken is er dus wel.
Ja, dat vergat ik te vermelden: ik ben bekend met het hele bodem vs. vloer isolatie verhaal. Dus mijn voorkeur zou ook uitgaan naar extra vloerisolatie met een bodemfolie. Vooral in het najaar heb ik wel plassen in de kruipruimte staan, dus dat vocht/water daar wil ik sowieso vanaf. Kruipruimte wordt al goed geventileerd dus daar valt niet zoveel meer te winnen. Echter het isolatiebedrijf wat hier was, was vrij stelling in het feit dat zij dan geen bodemfolie kunnen toepassen in ons geval ivm. die (flinke) plassen maar dat ze dan de bodem afdekken met een dukke laag isolatiechips om op die manier dus een soort bodemfolie na te bootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42

Ik heb 10cm eps nageisoleerd door het met pur te spuiten. Mijn besparing is ongeveer 20% op stookkosten. Voor vloerverwarming wordt een rd richting de 5 geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:17
Ik wil een dezer dagen mijn kruipruimte gaan isoleren. Het gaat hierbij om een houten vloer.

Bij de lokale bouwmarkt hebben ze daarvoor PIR platen aangeraden. Van 81mm dik en 60x120 groot, met een Rd waarde van 3,65. Online heb ik deze (een stuk goedkoper) gevonden bij: https://www.goedkoopisola...-spouwplaat-rechte-kanten . Echter vraag ik bij af of ik bv niet beter nog dikkere platen kan nemen. De dalken zijn ongeveer 13cm dik. Dus in principe verwacht ik 12cm sowieso kwijt te kunnen. Maar uiteraard zijn de dikkere platen ook weer duurder, waarbij het toegenomen "rendement" wellicht niet in verhouding staat tot de kosten? Voor de m2 prijs bij de lokale bouwmarkt voor de 81mm platen zou ik bij deze webshop wel nog 110mm kunnen kopen, niet kijkende naar de transport kosten. Wat is hierin dus wijsheid?

Mogelijk met de kanttekening dat de ramen ook nog maar dubbel glas zijn (dus geen HR). Wellicht dat daardoor het rendement van de kruipruimte isolatie sowieso relatief laag is doordat de isolatie van de ramen (veel) slechter is. Het raam in de woonkamer is zo groot uit een geheel dat dat vervangen alleen al duizenden euros gaat kosten. Vandaar dat dat nog niet aan de orde is.

De kruipruimte is overigens kurkdroog. Dus daar hoeft geen rekening gehouden te worden met vocht of iets dergelijks.

Foto voor beeld erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRHsLqMMRQTLeU5FYqu47nLKjTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAmSyvZwbnUBeg7MFwsR69MJ.jpg?f=fotoalbum_large
Gelukkig is er een luik / deurtje van de kelder naar de kruipruimte. Dus qua grote van de platen en deze de kruipruimte in krijgen is absoluut geen probleem. Deurtje is 70 breed dus daar past een plaat in de volledige breedte doorheen. En ruimte tussen de balken is ook maar 55cm zoiets dus platen worden nog iets smaller.

En zijn er daarbij nog tips of zaken om op te letten? De platen kunnen wel afgetaped worden onderling, maar niet ook nog dichttapen tegen de balken aan? En verder de platen dan met latten vast timmeren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:33
@RobertMe We hebben bij mijn zoon dit voorjaar een zelfde soort vloer geïsoleerd in hun jaren twintig huis met 12cm glaswol tussen de balken. Volgens mij was dat knauf acoustifit 120. De platen hebben we vastgezet met panlatten om de 30cm.
Jij hebt zo te zien een mooie schone vloer zonder al teveel leidingen (i.t.t. de vloer van mijn zoon waar door de vorige eigenaren kriskras allerlei leidingen onder de balken zijn "aangelegd") zodat je de vloerbalken simpel iets kan opdikken met een panlat en dan b.v. dit tussen de balken kan doen: https://glaswoloutlet.nl/...160mm-rd5-00-3-60m%c2%b2/
Dit werkt echt een stuk makkelijker dan harde platen op maat maken en eventueel afpurren onder de vloer en zijn ook wat voordeliger. Deze glaswolplaten geven een stuk minder deeltjes af dan de oudere soort glaswol , zodat het werken ermee niet meer zoveel huidirritatie geeft. Wel de nodige pbm's gebruiken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 16:54
Side note: wij hebben tonzon hier, ik zou het nooit meer doen. Volgens mij werkt het voor geen meter, wij merken hier niks van een verbetering, en het is supergevoelig spul voor scheuren of knaagdieren (garandeer maar eens dat er geen muizen door de kruipruimtes rennen). Het marketing verhaal is mooi maar denk dat ik de boel er binnenkort uitscheur en gewoon voor glaswol of PIR ga. KISS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Signor Doekie schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:24:
@RobertMe We hebben bij mijn zoon dit voorjaar een zelfde soort vloer geïsoleerd in hun jaren twintig huis met 12cm glaswol tussen de balken. Volgens mij was dat knauf acoustifit 120. De platen hebben we vastgezet met panlatten om de 30cm.
Jij hebt zo te zien een mooie schone vloer zonder al teveel leidingen (i.t.t. de vloer van mijn zoon waar door de vorige eigenaren kriskras allerlei leidingen onder de balken zijn "aangelegd") zodat je de vloerbalken simpel iets kan opdikken met een panlat en dan b.v. dit tussen de balken kan doen: https://glaswoloutlet.nl/...160mm-rd5-00-3-60m%c2%b2/
Dit werkt echt een stuk makkelijker dan harde platen op maat maken en eventueel afpurren onder de vloer en zijn ook wat voordeliger. Deze glaswolplaten geven een stuk minder deeltjes af dan de oudere soort glaswol , zodat het werken ermee niet meer zoveel huidirritatie geeft. Wel de nodige pbm's gebruiken natuurlijk.
Mag ik vragen waarom je voor glaswol bent gegaan? Ik meende echt dat PIR meer standaard is.

Is dan dan op basis van prijs en verwerkbaarheid? Verwerken (/makkelijk kunnen monteren) is bij mij denk ik minder aan de orde gezien ik ook met PIR platen zo de kelder en dan kruipruimte in moet kunnen. Prijs die op 1/6e ligt (€5 p/m2 vs ~€30 p/m2 voor een rd van rond de 5) is dan wel een overweging waard natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@Signor Doekie Tnx voor die TP-432KD
https://www.knaufinsulati...knauf-insulation/TP-432KD
Gedeclareerde lambda waarde λ=0,031
Die had ik nog niet eerder gezien.
Doet maar enkele procenten onder voor:
https://www.isover.nl/producten/multimax-30#descriptions met λ=0,030
En Knauf is met Ecose technologie "formaldehyde vrij", en deze Isover is zover ik kon vinden "low in formaldehyde", kon geen originele info vinden waarin het vrij van formaldehyde officieel vermeld wordt.

En de Knauf is ruim 2,5 x zo goedkoop dan deze Isover...
https://www.isolatiewinke...p-432-kd-1250x600-rd-4-50 € 14,24 per m² bij 140mm
https://www.dunisoleren.n...Q47MoKoTjcxEaAiOKEALw_wcB v.a. € 42.68 per m2 bij 135mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

olafmol schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:44:
en het is supergevoelig spul voor scheuren of knaagdieren (garandeer maar eens dat er geen muizen door de kruipruimtes rennen).
In de voorwaarden staat dat schade door ongedierte niet onder de garantie valt...
Dan zou ik iig in dat geval geen Tonzon nemen als ik muizen e.d had.

Imho is dat al heel lang bekend, heeft je leverancier van die folie je dat niet verteld? (weet uiteraard niet hoe eea bij jou verlopen is)

Voorwaarden: https://tonzon.nl/algemene-voorwaarden/

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 05-11-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
route99 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:56:
[...]
In de voorwaarden staat dat schade door ongedierte niet onder de garantie valt...
Dan zou ik iig in dat geval geen Tonzon nemen als ik muizen e.d had.

Imho is dat al heel lang bekend, heeft je leverancier van die folie je dat niet verteld? (weet uiteraard niet hoe eea bij jou verlopen is)
Is al heel lang geleden dus geen idee. Denk dat er redelijk snel overheen gepraat werd. Ik heb ook geen idee hoor of we hier kapot gevroten tonzon hebben. Maar ik weet wel dat in een gemiddelde stad in oudere rijtjeshuizen met kruipruimtes er geen enkele garantie tegen knaagdieren te geven is. Die rennen de hele straat door hier in Utrecht. Tis meer dat we nog nooit enige verbetering hebben gemerkt met de TonZon erin. Heb zelfde verhaal van anderen gehoord met jaren 30 huizen hier in Utrecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
RobertMe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:50:
[...]

Mag ik vragen waarom je voor glaswol bent gegaan? Ik meende echt dat PIR meer standaard is.

Is dan dan op basis van prijs en verwerkbaarheid? Verwerken (/makkelijk kunnen monteren) is bij mij denk ik minder aan de orde gezien ik ook met PIR platen zo de kelder en dan kruipruimte in moet kunnen. Prijs die op 1/6e ligt (€5 p/m2 vs ~€30 p/m2 voor een rd van rond de 5) is dan wel een overweging waard natuurlijk.
Ik heb mijn zolder geïsoleerd met pir platen van 12cm dik. Een arbeidsintensieve klus kan ik je vertellen. En hier kon ik nog rechtop werken. Balken liggen nooit precies even ver uit elkaar, dus je krijgt altijd naden die je dicht moet maken,vaak met pur. Bij jouw balk afstand van 55 cm kan je de platen glaswol er zo tussen klemmen. Dus ja, makkelijker verwerken en minder kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Goed punt @Signor Doekie dat dicht PURren van al die naden met dat PUR-schuim, is echt een nadeel, veel werk maar ook niet meer fatsoenlijk demontabel als het nodig is. Hout vervuild met PUR-schuim wordt ook chemisch afval, duur af te voeren waar dat een keer nodig zou zijn. Is inmiddels een redelijk bekend probleem.
En die stevige glaswol platen kun je klemmend monteren en die hoef je dus niet de naad van dicht te maken.
En het is echt mooi demontabel.
Onder de vloer moet je wel 100% zeker zijn dat je geen vocht probleem krijgt anders wordt de glaswol nat en das slecht imv kans op schimmel en de werking van de isolatie gaat ook achteruit.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 05-11-2022 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
route99 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:08:
Onder de vloer moet je wel 100% zeker zijn dat je geen vocht probleem krijgt anders wordt de glaswol nat en das slecht imv kans op schimmel en de werking van de isolatie gaat ook achteruit.
Zou hier geen probleem moeten zijn. Zuid-Limburg, ook nog op een heuvel. Grondwater komt hier niet zomaar. Kruipruimte is ook altijd droog.
En anders voor de zekerheid een folie op de vloer leggen, lijkt mij dan ook voldoende. En kruipruimte is, alleen, onder de woonkamer. Dus ook van bovenaf kan er geen water aan komen (zeg een lek in de keuken komt niet in woonkamer / kruipruimte). Zelfs de waterleiding loopt niet door de kruipruimte maar komt in de kelder binnen en loopt ook alleen via de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online

Ja, naisoleren is zeker nuttig met vloerverwarming. Die prijzen lijken me inderdaad hoog, en bovendien zet bodemisolatie niet veel zoden aan de dijk.
Advies: ga zelf EPS of PIR plakken tegen de bestaande EPS of laat een laag PUR spuiten.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
arnova schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:35:
[...]

Ja, dat vergat ik te vermelden: ik ben bekend met het hele bodem vs. vloer isolatie verhaal. Dus mijn voorkeur zou ook uitgaan naar extra vloerisolatie met een bodemfolie. Vooral in het najaar heb ik wel plassen in de kruipruimte staan, dus dat vocht/water daar wil ik sowieso vanaf. Kruipruimte wordt al goed geventileerd dus daar valt niet zoveel meer te winnen. Echter het isolatiebedrijf wat hier was, was vrij stelling in het feit dat zij dan geen bodemfolie kunnen toepassen in ons geval ivm. die (flinke) plassen maar dat ze dan de bodem afdekken met een dukke laag isolatiechips om op die manier dus een soort bodemfolie na te bootsen.
Ik zou toch nog even verder shoppen. Klinkt alsof nr één vooral niet nat wil worden en dan maar chips erin rost. De optie met tonzon vind ik dan nog ok, maar vraag me af of je en tonzon en chips erin redt qua kruipruimte hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
RobertMe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:14:
[...]

Zou hier geen probleem moeten zijn. Zuid-Limburg, ook nog op een heuvel. Grondwater komt hier niet zomaar. Kruipruimte is ook altijd droog.
En anders voor de zekerheid een folie op de vloer leggen, lijkt mij dan ook voldoende. En kruipruimte is, alleen, onder de woonkamer. Dus ook van bovenaf kan er geen water aan komen (zeg een lek in de keuken komt niet in woonkamer / kruipruimte). Zelfs de waterleiding loopt niet door de kruipruimte maar komt in de kelder binnen en loopt ook alleen via de kelder.
Goed dat je even foto's hebt gepost van de situatie. Zou niet helemaal blind varen op de tips van de bouwmarkt in deze. Zag laatst een instructiefilmpje hoe één van de grote jongens aangaf dat je een omgekeerd dak kon uitvoeren met PIR platen. Dit kan echt niet, deze zuigen zich op ten duur compleet vol en doen niets meer.

Je ziet de reacties van de anderen al op het forum. Op basis van het feit dat je hout hebt, en voldoende ruimte in een goed droge kruipruimte zou ik niet voor PIR gaan, maar voor een glas- of steenwol (en ik ben aardig PIR fan). Dat is ook nog eens goedkoper en gebruik dit voordeel dan om een goede dikke laag van Rd waarde 5 of hoger te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Bizarre prijzen...
Zoek zelf ff meer "Tonzon bedrijven" en hun prijzen, heb er ff een "voor gedaan" en zoek ook de reviews erbij.

https://www.isolatiedeal.nl/vloerisolatie/kosten/
61 m2 - 100 m2 € 45,50 p.m2. is dus voor 82 m2 € 3731
En das inclusief de bodemfolie (dus niet bodemisolatie).
Bubbeltjes folie zit er niet bij. Is aanrader met vaak water!

Tonzon is een afrader bij muizen, ratten en andere ongedierte dat knaagt...

Reviews: https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Ziet er best aardig goed uit Trustpilot en Google reviews, kijk nog ff op het forum voor ervaringen hier..

Kijk het dan een half jaar tot een jaar aan of dit systeem al dan niet met extra bubbeltjesfolie voldoet?
OK ... dan heb je dus bijna €2000 bespaard...

Is er toch nog een vocht probleem, overweeg dan 10-15 cm EPS chips of parels, maar die giet je er dan toch zelf in? Wat spreiden, tis wat werk maar het hoeft niet op 1 cm nauwkeurig vlak, dus lijkt me uitstekend te doen. Als je dat van die 2000 euro zelf doet houd je imho er nog aardig wat aan over.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 05-11-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Side note: wij hebben tonzon hier, ik zou het nooit meer doen. Volgens mij werkt het voor geen meter, wij merken hier niks van een verbetering, en het is supergevoelig spul voor scheuren of knaagdieren (garandeer maar eens dat er geen muizen door de kruipruimtes rennen). Het marketing verhaal is mooi maar denk dat ik de boel er binnenkort uitscheur en gewoon voor glaswol of PIR ga. KISS
Vind het toch vreemd. Waarom zou het niet werken? Houden ze dan al 40 jaar mensen voor de gek?

Ik wil de kruipruimte ook laten isoleren en het idee van pur staat me niet zo aan. Dan is het alternatief Tonzon of zelf pir aanbrengen. Momenteel zit er 8cm Eps (bouwjaar 1999) en vloerverwarming.

Ik probeer de voors en tegens van Tonzon helder te krijgen, en begrijp dus niet zo goed waarom het bij jou blijkbaar niet werkt ?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 05-11-2022 18:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Even een kleine kanttekening over de deze link (https://glaswoloutlet.nl/...160mm-rd5-00-3-60m%C2%B2/) die ik eerder gaf. Mijn zoon kwam er achter dat dit de enige is in Nederland die dit type knauf verkoopt en hij is wel heel goedkoop. Ik heb geen idee of dit een betrouwbaar adres is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Deze winkel (boven genoemd) toch ook nog... ?

En kijk naar de voorwaarden:
https://www.isolatiewinke...page/algemene-voorwaarden
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, verkopen en leveringen door de besloten vennootschap genaamd “Industriële- en Handelsonderneming Weston-Isolatie B.V. (inschrijvingsnr. K.v.K. 30055865) en of haar rechtsopvolger met ondermeer de handelsnaam isolatiewinkel.nl, hierna te noemen Isolatiewinkel, aan derden gedaan, op alle door Isolatiewinkel in opdracht van derden verrichte werkzaamheden, alsmede op alle overeenkomsten in de meest ruime zin van het woord door Isolatiewinkel met derden aangegaan.
https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Bestaat al heel lang, ca 55 jaar.
https://www.google.com/search?q=Weston-Isolatie+B.V+reviews

[ Voor 60% gewijzigd door route99 op 05-11-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Sport_Life schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:35:
[...]

Vind het toch vreemd. Waarom zou het niet werken? Houden ze dan al 40 jaar mensen voor de gek?

Ik wil de kruipruimte ook laten isoleren en het idee van pur staat me niet zo aan. Dan is het alternatief Tonzon of zelf pir aanbrengen. Momenteel zit er 8cm Eps (bouwjaar 1999) en vloerverwarming.

Ik probeer de voors en tegens van Tonzon helder te krijgen, en begrijp dus niet zo goed waarom het bij jou blijkbaar niet werkt ?
Het enige dat ik kan zeggen: nadat bij ons de TonZon is aangebracht heb ik nog nooit enige verbetering in ons comfort en/of gasverbruik kunnen detecteren. Ook is de afkoeling 's nachts niet beter geworden. Maw ik merk er niks van. Het kan allemaal redenen hebben, maar ik ben er dus niet tevreden over cq ik had er meer van verwacht. Maar er zijn vast genoeg mensen die er wel heel tevreden over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Dit is inderdaad ongeveer hetzelfde, maar dan drie keer de prijs van mijn link.
Ik zou niet willen dat iemand bedrogen uitkomt door iets wat ik plaats op een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@olafmol Wel handig om de reden te kennen, vraat door muizen/ratten, tja dan heb je dus pech gehad en is dat jouw reden waarom het niet bevalt.
Dat zegt dus niet over de isolerende eigenschappen van Tonzon, want bij jou was het blijkbaar stuk, wel vervelend, dat valt niet te ontkennen, maar daar houdt het mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Signor Doekie schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:20:
Even een kleine kanttekening over de deze link (https://glaswoloutlet.nl/...160mm-rd5-00-3-60m%C2%B2/) die ik eerder gaf. Mijn zoon kwam er achter dat dit de enige is in Nederland die dit type knauf verkoopt en hij is wel heel goedkoop. Ik heb geen idee of dit een betrouwbaar adres is.
Dat had ik gezien ja. Dat hele typenummer geeft bij mij (met DuckDuckGo) als eerste en vrijwel enige hit ook Knauf Frankrijk.
Vanuit een "outlet" hoek wellicht echt iets dat "gedumpt" is. Maar ze hebben hem wel weer in twee varianten (12 en 16 cm).
Die is 2 á 3 keer zo duur en daarnaast een ander typenummer, dat ook gewoon bij Knauf Nederland en andere winkels te vinden is.
TP 238 is een beetje shady, TD432 is op meerdere plekken te vinden.

Edit:
Overigens vermeld die glaswoloutlet ook heel mooi excl BTW prijzen als enige prijs. Pas in het mandje tellen ze de BTW erbij. Dat mag natuurlijk ook niet als je aan consumenten verkoopt (en er is geen indicatie dat ze zich primair op zakelijk richten). En €75 verzendkosten (wederom excl BTW, oftewel €90) is ook uhm, fors.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 05-11-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

RobertMe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:39:
[...]TP 238 is een beetje shady, TD432 is op meerdere plekken te vinden.
Ik had het hier toch echt over TD432... daar had @Signor Doekie het nl over en die kende ik niet. Geen woord over TP238, dat brengt in deze discussie ruis op de lijn en als het dan ook nog shady is...

[ Voor 21% gewijzigd door route99 op 05-11-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Klopt. Maar de eerste reactie van @Signor Doekie op mij linkte die naar die TD 238 bij glaswoloutlet. En dat is ook de shop waarover die net postte dat die het wantrouwed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
RobertMe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:44:
[...]

Klopt. Maar de eerste reactie van @Signor Doekie op mij linkte die naar die TD 238 bij glaswoloutlet. En dat is ook de shop waarover die net postte dat die het wantrouwed :)
Precies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
route99 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:39:
@olafmol Wel handig om de reden te kennen, vraat door muizen/ratten, tja dan heb je dus pech gehad en is dat jouw reden waarom het niet bevalt.
Dat zegt dus niet over de isolerende eigenschappen van Tonzon, want bij jou was het blijkbaar stuk, wel vervelend, dat valt niet te ontkennen, maar daar houdt het mee op.
Hoe kom je daarbij? Voor zover ik weet zit alles er nog pico Bello in hoor. Vanaf dag 1 gewoon nooit verbetering gemerkt. En heb dat ook van iemand anders met tonzon gehoord.

Maar dit is mijn persoonlijke mening en ervaring, ik heb verder geen aandelen in tonzon, of een concurrent van ze. Doe ermee wat je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Het is dan wel handig dat je dit neutraal toelicht, want zo komt het nogal suggestief binnen, als nu blijkt dat je geen vraat hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

RobertMe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:44:
[...]Klopt. Maar de eerste reactie van @Signor Doekie op mij linkte die naar die TD 238 bij glaswoloutlet. En dat is ook de shop waarover die net postte dat die het wantrouwed :)
Ff gecheckt... TD238 bestaat niet eens en TP238 is in NL amper of niet verkrijgbaar.
https://www.google.com/search?q=TP-238+knauf
Kan me voorstellen dat je spul wat amper in NL te koop is en dan bij zo'n shop niet echt vertrouwt.
De overbuurman : https://www.isolatieoutletvenlo.nl/i/contact
Beiden zitten bij aml-venlo??? Stond ergens op hun site. Zoek eens met Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hebben jullie de specificaties van TP238 wel gecheckt....heeft brandklasse F komt er bij mij niet in (voor wat ik er mee wil)... Klasse F is wel bijzonder voor glaswol. Wrs veel meer toeslagen (hars?) erbij dan andere Knauf types met vaak klasse A.
https://pim.knaufinsulati...ownload_6197b5f2af703.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvPZBXy8199zL39EYWYvGpjG-4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/By7Zl31mmxpQXG6112jZ4GxN.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 05-11-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
route99 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:02:
[...]
Het is dan wel handig dat je dit neutraal toelicht, want zo komt het nogal suggestief binnen, als nu blijkt dat je geen vraat hebt...
Alles op een forum is subjectief ;) zoals gezegd: vanaf dag 1 geen positieve effecten gemerkt. Kan er weinig anders van maken. Ik deel hier mijn mening en ervaring. Daar mag iedereen zelf van weten wat ie ermee doet en van vindt. Hoef er verder ook niet op door te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-07 08:41
olafmol schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:10:
[...]

Alles op een forum is subjectief ;) zoals gezegd: vanaf dag 1 geen positieve effecten gemerkt. Kan er weinig anders van maken. Ik deel hier mijn mening en ervaring. Daar mag iedereen zelf van weten wat ie ermee doet en van vindt. Hoef er verder ook niet op door te gaan.
Enige manier om hier achter te komen is vooraf het plaatsen van sensoren tegen de vloer en in de kruipruimte en deze te laten zitten na het isoleren, zoals de gepinde post van @ocaj vorig jaar juli.

Edit: dus niet alles is subjectief op een forum ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Tijgertje op 05-11-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Tijgertje Inderdaad meten is weten. Soms is het lastig, maar als de procedure vermeld is dan kunnen anderen suggesties geven hoe dat beter zou kunnen of we gaan met de beperkingen om.
Soms zijn absolute metingen lastig, de omstandigheden niet altijd exact hetzelfde en dan leven met vergelijking zoals die er is, en waar mogelijk aangeven waar een storende bron zou zitten.
Door te meten en dat te delen kan de factor subjectiviteit flink gereduceerd worden en dat spreekt mij meer aan dan alleen maar goed of slecht aan te geven zonder enige onderbouwing of met het aandragen van factoren waarvan later bleek dat deze niet eens opgetreden is, een soort losse flodder dus.
Bewoners in onze wijk zullen vast niet blij zijn met zulk losse flodders, ze zijn op zoek naar een redelijk realistische onderbouwing om tot een isolatiekeuze te komen, dus de informatie van onze wijk energie werkgroep moet wel adequaat / correct zijn voor hun situatie. Gelukkig was ik al gewend om zo te werken, dat maakt het ook prima werkbaar voor andere situaties.

[ Voor 47% gewijzigd door route99 op 05-11-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

johanPo schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:00:
[...]

Ik zou toch nog even verder shoppen. Klinkt alsof nr één vooral niet nat wil worden en dan maar chips erin rost. De optie met tonzon vind ik dan nog ok, maar vraag me af of je en tonzon en chips erin redt qua kruipruimte hoogte?
Nou dat is dus waarom ik ook liever geen tonzon wil maar bv. liever zoiets als PIF (maar zeker geen pur!). Ik heb ca. 40cm en ik wil dat het toch enigzins toegankelijk blijft voor als er eens een keer iets met een leiding is/moet.

Weet iemand welke mogelijkheden je uberhaupt hebt als je dus al EPS tegen je ondervloer aan hebt zitten? Het bedrijf wat hier was zei dat alleen Tonzon mogelijk was en dus bv. geen PIF.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-07 00:47

dof

arnova schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:05:
[...]

Nou dat is dus waarom ik ook liever geen tonzon wil maar bv. liever zoiets als PIF (maar zeker geen pur!). Ik heb ca. 40cm en ik wil dat het toch enigzins toegankelijk blijft voor als er eens een keer iets met een leiding is/moet.

Weet iemand welke mogelijkheden je uberhaupt hebt als je dus al EPS tegen je ondervloer aan hebt zitten? Het bedrijf wat hier was zei dat alleen Tonzon mogelijk was en dus bv. geen PIF.
Wij hebben -denk ik- een beetje een vergelijkbare situatie: we zitten net een paar weken in een vrijstaand huis uit 87, met benedenvloer grotendeels vloerverwarming (keuken en deel serre niet) en kruipruimte goed toegankelijk en redelijk droog maar soms (herfst winter) wat plasjes. Mijn voordeel is dat de kruipruimte bijna een meter hoog is dus veel ruimte.

Ik lees hier al een tijdje mee en ik zie dat er commercieel bijna alleen wordt aangeboden: chips of parels op de ondergrond storten en pur spuiten tegen de vloer. Beide zijn voor bedrijven snel te doen en dus aantrekkelijk, maar voor mij een no-go om vele redenen.

Edit: Ook aanpak met Tonzon, PIF en gespoten hydrofobe wol wordt commercieel aangeboden.

Dus way to go is zelf doen (volgende ben ik van plan als temperatuur wat aangenamer is :) ) : Goede ervaringen en consensus is er voor stevige PE folie op de bodem a la badkuip constructie (30 cm tegen de zijwanden) en evt bubbeltjes plastic eronder zodat het kan drijven. Dan tijd geven om dan kruipruimte goed te laten drogen (ventileren!).

Een betonvloer met EPS (hier ook 5-10 cm) kun je met PIR platen bedekken en een tweelaags constructie is aantrekkelijk omdat je dan de met tweede laag naden kunt bedekken en niet (te veel) hoeft te purren. En dit kitten tegen EPS of met speciale pluggen. Heb je een broodjesvloer dan kan er evt nog glaswol/steenwol tussen zodat het helemaal dicht te maken is.

Enfin, dit is m'n aanstaande projectje "kruipruimte aanpak" :-) Maar eerst nog warmtepomp installeren, schuin dak isoleren, tuin fatsoeneren en honderd andere klusjes ;)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

[...]Weet iemand welke mogelijkheden je uberhaupt hebt als je dus al EPS tegen je ondervloer aan hebt zitten? Het bedrijf wat hier was zei dat alleen Tonzon mogelijk was en dus bv. geen PIF.
Ik vermoed dat ze gelijk hebben. Zie de voorwaarden onder.

Voorbeeld van een bedrijf pas genoemd met 45 cm: https://www.isolatiedeal.nl/vloerisolatie/kosten/
Je zult dan dus op zoek moeten naar een bedrijf dat het bij 40 cm nog uitvoert, zal niet makkelijk worden en/of een stuk duurder, 40 cm is best laag.
https://tonzon.nl/wp-cont...waarden-vloerisolatie.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jg3PutRbgsqykCFnj4JHQz0-kqk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zVwSnT5vaLC8qZkjDw2zomBb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

dof schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:44:
[...]Ik lees hier al een tijdje mee en ik zie dat er commercieel bijna alleen wordt aangeboden: chips of parels op de ondergrond storten en pur spuiten tegen de vloer. Beide zijn voor bedrijven snel te doen en dus aantrekkelijk, maar voor mij een no-go om vele redenen.
Das echt niet correct, er wordt vrij veel Tonzon en PIF aangeboden en ook gespoten hydrofobe wol (oa Knauf ). Ook collectieve inkopen bieden dat vaak aan,. soms zit daar nog PUR bij maar het wordt wel steeds minder.
Dus way to go is zelf doen (volgende ben ik van plan als temperatuur wat aangenamer is :) ) :
Dat kan uiteraard altijd, veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Terugkomende op mijn vraag van gisteren, en daarop het advies om glaswol te nemen. Zoals ik gisteren al aangaf zijn de balken onder de vloer 13cm dik. Dikker glaswol nemen was echter het advies (evt ook in combinatie met "slechter" glaswol maar dan dikker). Echter zit er nog een dwarsbalk door de kruipruimte. Hier zal ik dus met het glaswol tussen de vloer en balk door moeten met maar die 13cm ruimte. Hoe makkelijk / mogelijk is het dus om het glaswol samen te drukken en onder die balk door te halen. Simpel gezegd zal 20cm wel niet gaan (7cm indrukken lukt wellicht niet eens, laat staan ook nog tussen de vloer en balk door drukken). Hoe ver zou ik dus evt kunnen gaan qua dikte? Of zouden jullie dan echt vasthouden aan max 13cm?

Daarbij zit ik nu ook te kijken naar rollen glaswol, van 58cm breed. Met een breedte van ~55cm tussen de balken is dat dus 3cm te veel die natuurlijk ook op eender welke manier onder tussen de balk door moet. Maar dat is in ieder geval minder dan de 5cm die over blijft in de breedte bij gebruik van 60cm glaswol platen.
Reden dat ik daarbij nu ook kijk naar rollen is omdat de rollen tot een lambda van 0,032 gaan (bij Knauf) daar waar de platen alleen in 0,037 zijn. Oftewel: betere isolatie bij dezelfde dikte. Dan kan ik dus beter een naturoll 032 nemen van 12cm (met lambda van 0,032, en dus Rd van 3,75) dan een acoustifil plaat met 0,037 en dus Rd van 3,2.

Alternatief voor plaatsen is van een dikkere glaswol is wellicht de rol op maat maken van muur tot balk en dan een stuk er uit snijden in de dikte? En/of net onder de balk duwen maar niet nog een ruime meter extra onder de balk door moeten halen. Maar uiteraard weer wat arbeidsintensiever om de rollen op maat te snijden.

Nogmaals de foto van de constructie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRHsLqMMRQTLeU5FYqu47nLKjTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAmSyvZwbnUBeg7MFwsR69MJ.jpg?f=fotoalbum_large
Waarmee ik dus de grote balk van links naar rechts bedoel. Daar zat het glaswol dan tussen de balk en vloer door moeten, met dus maar ongeveer 13cm aan opening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Heb deze week eens gebeld als check hoe bedrijven die in de kruipruimte werken, bijvoorbeeld riolering repareren, kijken en omgaan met de beschikbare hoogte, dus ook na isoleren!
Van de 3 bedrijven heb ik pas 1 antwoord:
Normaal minimaal 60 cm hoogte, liefst meer (80cm). Is die ruimte er niet dan wordt er gekeken of een klein persoon dit werk nog verantwoord kan uitvoeren, met ook nog de noodzakelijke gereedschappen. Zij volgens nl alleen de ARBO regels dus mogen wel onder de 60 cm aan de slag.
Lukt ook dat niet dan wordt er in overleg gekeken wat er op die locatie nog mogelijk is. Liggen er EPS parels/chips in, dan wordt voorgesteld om die eruit te zuigen ("R99": ca €1000.= mede afhankelijk van de kosten van de vrachtauto die dit moet doen). Bij houten vloeren is er nog een escape om van bovenaf te gaan werken en de planken deels te verwijderen. Bij beton?
Ergo: Het is een serieuze zaak om rekening mee te houden, wat ook in de diverse inbreng al duidelijk zichtbaar is, maar mogelijk beseft niet iedereen het nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
[...]

Voor PIF is de werkwijze dat eerst een houten raggelwerk wordt geplaatst waar het PIF op vast wordt geniet (en de naden afgetaped). Houten raggelwerk op EPS kost meer werk / vragen om problemen. PIR platen werkt prima en is al vaker voorbij gekomen hier op het forum. Doorgaans lopen bedrijven hier niet warm voor (kost meer manuren) en is dit een Doe Het Zelf maatregel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

RobertMe schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:08:Reden dat ik daarbij nu ook kijk naar rollen is omdat de rollen tot een lambda van 0,032 gaan (bij Knauf) daar waar de platen alleen in 0,037 zijn. Oftewel: betere isolatie bij dezelfde dikte. Dan kan ik dus beter een naturoll 032 nemen van 12cm (met lambda van 0,032, en dus Rd van 3,75) dan een acoustifil plaat met 0,037 en dus Rd van 3,2.
????? Wel 60 cm breed maar lambda zelfs 0.0031:
https://www.knaufinsulati...knauf-insulation/TP-432KD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zg3sm4n8NUu7PkqwMmvdaos8pQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rvTB2zu4FqdWag9RPmkwOjGa.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlIBAoyJziUgY3qEnAe7It_OQ-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vPLiH4x7cdAWnelKWM5uvleE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

johanPo schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:36:
[...]
Voor PIF is de werkwijze dat eerst een houten raggelwerk wordt geplaatst waar het PIF op vast wordt geniet (en de naden afgetaped). Houten raggelwerk op EPS kost meer werk / vragen om problemen. PIR platen werkt prima ....
Waarom levert EPS op houten rachels problemen op? Met een "rozet" (zo'n schijf met een lange schroef of spijker erin) zet je ze zo vast en ze zijn ook nog demontabel ook, mits afgetaped en niet vol gepurd aan alle kanten? Dat naden werk kan in een aantal gevallen lastig zijn of kruislings 2 lagen dien wat hierboven ergens stond, dan wordt het veel minder kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Whoops, inderdaad, die is er ook nog. Maar die wordt weggezet voor spauwmuur, en de shop waar ik aan het kijken ben levert die ook alleen per pallet :p

En met de lambda van 0,031 ontloopt die de Naturoll 032 met lambda van 0,032 ook niet veel. Rd verschil van 0,1 op 12cm dikte (3,85 vs 3,75, waar een Naturoll 032 van 13,5cm, dus 1,5cm extra, al Rd van 4,2 heeft). Terwijl deze platen wel €8 per m² duurder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
RobertMe schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:08:
Terugkomende op mijn vraag van gisteren, en daarop het advies om glaswol te nemen. Zoals ik gisteren al aangaf zijn de balken onder de vloer 13cm dik. Dikker glaswol nemen was echter het advies (evt ook in combinatie met "slechter" glaswol maar dan dikker). Echter zit er nog een dwarsbalk door de kruipruimte. Hier zal ik dus met het glaswol tussen de vloer en balk door moeten met maar die 13cm ruimte. Hoe makkelijk / mogelijk is het dus om het glaswol samen te drukken en onder die balk door te halen. Simpel gezegd zal 20cm wel niet gaan (7cm indrukken lukt wellicht niet eens, laat staan ook nog tussen de vloer en balk door drukken). Hoe ver zou ik dus evt kunnen gaan qua dikte? Of zouden jullie dan echt vasthouden aan max 13cm?

Daarbij zit ik nu ook te kijken naar rollen glaswol, van 58cm breed. Met een breedte van ~55cm tussen de balken is dat dus 3cm te veel die natuurlijk ook op eender welke manier onder tussen de balk door moet. Maar dat is in ieder geval minder dan de 5cm die over blijft in de breedte bij gebruik van 60cm glaswol platen.
Reden dat ik daarbij nu ook kijk naar rollen is omdat de rollen tot een lambda van 0,032 gaan (bij Knauf) daar waar de platen alleen in 0,037 zijn. Oftewel: betere isolatie bij dezelfde dikte. Dan kan ik dus beter een naturoll 032 nemen van 12cm (met lambda van 0,032, en dus Rd van 3,75) dan een acoustifil plaat met 0,037 en dus Rd van 3,2.

Alternatief voor plaatsen is van een dikkere glaswol is wellicht de rol op maat maken van muur tot balk en dan een stuk er uit snijden in de dikte? En/of net onder de balk duwen maar niet nog een ruime meter extra onder de balk door moeten halen. Maar uiteraard weer wat arbeidsintensiever om de rollen op maat te snijden.

[Afbeelding]
Waarmee ik dus de grote balk van links naar rechts bedoel. Daar zat het glaswol dan tussen de balk en vloer door moeten, met dus maar ongeveer 13cm aan opening.
Als het gaat om één of een paar dwarsbalken zou je bij het toepassen van platen ter hoogte van de dwarsbalken nog een verdieping in de plaat kunnen snijden zodat deze om de dwarsbalk past. Maar persoonlijk vind ik je voorstel om glaswol dekens tussen de balken te doen en een laag platen erover heen eleganter en waarschijnlijk makkelijker uitvoerbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

RobertMe schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:08:Hoe makkelijk / mogelijk is het dus om het glaswol samen te drukken en onder die balk door te halen. Simpel gezegd zal 20cm wel niet gaan (7cm indrukken lukt wellicht niet eens, laat staan ook nog tussen de vloer en balk door drukken). Hoe ver zou ik dus evt kunnen gaan qua dikte? Of zouden jullie dan echt vasthouden aan max 13cm?
Heb wel eens gebeld: Minder dan 1 cm indrukken op die breedte verstoorde isolatie werking amper, bij meer als je dat idd al lukt, is veel van de werking weg. Dat krijg je imho ook niet zo makkelijk netjes.

Platen hebben eigenlijk mijn voorkeur (ook). Heb ooit een keer met rollen gewerkt, tis toch slappe hap... De grootste klapper maak je financieel door het zelf te doen, op en bepaald moment vind ik dan platen veel handiger en ook een beter resultaat opleveren dan rollen. Rollen met alu-folie aan een kant: Vooral op lastige plekken vaak scheuren in de alu-folie zag ik bij iemand, die he weer af moet plakken. Hij zou rollen met of zonder alu-folie, nooit meer nemen. De rest heeft ie met platen afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
route99 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:44:
[...]
Waarom levert EPS op houten rachels problemen op? Met een "rozet" (zo'n schijf met een lange schroef of spijker erin) zet je ze zo vast en ze zijn ook nog demontabel ook, mits afgetaped en niet vol gepurd aan alle kanten? Dat naden werk kan in een aantal gevallen lastig zijn of kruislings 2 lagen dien wat hierboven ergens stond, dan wordt het veel minder kritisch.
Bedoelde de "vragen om problemen" ook vooral vanuit het perspectief van de aannemer. EPS is soms broos / makkelijk te beschadigen en de dikte ervan kan variëren over de vloer. Met de huidige markt is alles waar je het label risico / onzekerheid aan geplakt kan worden natuurlijk een no-go.

Constructief gezien zie ik ook geen beren op de weg en zou je dit ook als doe het zelver evt ook prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
johanPo schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:48:
[...]

Als het gaat om één of een paar dwarsbalken zou je bij het toepassen van platen ter hoogte van de dwarsbalken nog een verdieping in de plaat kunnen snijden zodat deze om de dwarsbalk past. Maar persoonlijk vind ik je voorstel om glaswol dekens tussen de balken te doen en een laag platen erover heen eleganter en waarschijnlijk makkelijker uitvoerbaar.
Je bedoelt van een rol tussen de balken, en, al dan niet dwars, daarover nog eens platen? Dus i.p.v. één dikke oplossing / laag twee lagen? Dat was niet wat ik bedoelde, maar is inderdaad ook het overwegen waard :p De laag tussen de balken heeft dan via die weg isolatie maar niet/minder geïsoleerd waar de balken zitten. Maar met nog een laag dwars er overheen, tegen die balk, zijn ook de dragende balken ingepakt en kan ook tot tegen de dwarsbalk (is er maar een, of "anderhalf", voorkant is de woonkamer & kruipruimte wat breder) aan gelegd worden.

Wat ik bedoelde was een plaat of een rol pakken en dan meten vanaf de tot aan de balk, + dikte balk. En dan een stuk glaswol van zo lang maken en een rechthoe er uit halen. Dus dat de glaswol daar nog maar 13 dik is zodat die daar precies tussen de balk past. Dus zo snijden:
code:
1
2
3
+--------------+
++             |
 +-------------+

Waarbij het hoekje links op de balk ligt, en de rechterkant dan tegen de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
route99 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:56:
[...]
Heb wel eens gebeld: Minder dan 1 cm indrukken op die breedte verstoorde isolatie werking amper, bij meer als je dat idd al lukt, is veel van de werking weg. Dat krijg je imho ook niet zo makkelijk netjes.

Platen hebben eigenlijk mijn voorkeur (ook). Heb ooit een keer met rollen gewerkt, tis toch slappe hap... De grootste klapper maak je financieel door het zelf te doen, op en bepaald moment vind ik dan platen veel handiger en ook een beter resultaat opleveren dan rollen. Rollen met alu-folie aan een kant: Vooral op lastige plekken vaak scheuren in de alu-folie zag ik bij iemand, die he weer af moet plakken. Hij zou rollen met of zonder alu-folie, nooit meer nemen. De rest heeft ie met platen afgewerkt.
Mijn ervaring is dat de dampopen kant (karton) snel scheurt en ook doorscheurt. De aluminium kant is wel aardig stevig. Kan me voorstellen dat als je in je eentje werkt dat het snel lastig wordt om een rol op de plek te houden en tegelijk te fixeren. Hierin zijn platen veel makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]
gewoon de dikte nemen die je wil en details aanpassen. ik zou zeker onder de vloer de dikte van de isolatie NIET laten afhangen van 1% van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-07 22:29

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik ga binnenkort Tonzon laten aanbrengen onder mijn houten vloer met houten balken.
Nu speel ik met het idee om er dan nog parels tussen de vloer en de Tonzon te (laten) spuiten achteraf.
Is dit handig/verstandig?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tijgert schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:06:
Ik ga binnenkort Tonzon laten aanbrengen onder mijn houten vloer met houten balken.
Nu speel ik met het idee om er dan nog parels tussen de vloer en de Tonzon te (laten) spuiten achteraf.
Is dit handig/verstandig?
parels isoleren niet, de stilstaande lucht in en naast de parel isoleerd, die stilstaande lucht heeft tonzon al. dus is het totaal overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
twain4me schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:03:
[...]

gewoon de dikte nemen die je wil en details aanpassen. ik zou zeker onder de vloer de dikte van de isolatie NIET laten afhangen van 1% van de situatie.
Ik wilde inderdaad voornamelijk kijken naar beste isolatie oplossing (/Rd waarde). Waarbij die balk dan zwaar onhandig uit komt om met dikker isolatie te werken. Maar twee lagen, evt dwars over elkaar, kan natuurlijk ook. Eentje dan tussen de balken en die ander ook over de balken heen leggen. Met een laag acoustifit van 12cm tussen de balken zit de Rd dan al op 3,2. Met vervolgens nog een laag van 6cm acousifit platen er overheen, met Rd van 1,85, zit de totale Rd ook op 5. Voor ~€12 per m2. Een Naturoll 032 voor om en nabij die prijs zit je dan op 15cm dik en maar Rd van 4,65 of 17cm met Rd van 5,35 die meteen ruim €2 per m² duurder is. En in beide gevallen past de Naturoll dan niet onder de balk door en zoals jullie terecht aangeven waarschijnlijk lastiger mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-07 12:48
Kies dan voor bodemfolie van tonzon of ander merk. Dat gaat het verdampen van vocht tegen en daarna is je kruipruimte super schoon en makkelijk bereikbaar. Met parels ben je vele malen meer geld kwijt en het geeft ongewenst resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

RobertMe schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:26:
[...]

Ik wilde inderdaad voornamelijk kijken naar beste isolatie oplossing (/Rd waarde). Waarbij die balk dan zwaar onhandig uit komt om met dikker isolatie te werken. Maar twee lagen, evt dwars over elkaar, kan natuurlijk ook. Eentje dan tussen de balken en die ander ook over de balken heen leggen. Met een laag acoustifit van 12cm tussen de balken zit de Rd dan al op 3,2. Met vervolgens nog een laag van 6cm acousifit platen er overheen, met Rd van 1,85, zit de totale Rd ook op 5. Voor ~€12 per m2. Een Naturoll 032 voor om en nabij die prijs zit je dan op 15cm dik en maar Rd van 4,65 of 17cm met Rd van 5,35 die meteen ruim €2 per m² duurder is. En in beide gevallen past de Naturoll dan niet onder de balk door en zoals jullie terecht aangeven waarschijnlijk lastiger mee te werken.
klinkt goed, zorgen dat je het juiste gereedschap hebt en dan kan je hoekjes er gewoon uit snijden
of je stopt bij de balk, "propt" dat dan vol en gaat na de balk weer veder. uiteindelijk is isoleren ook zoiets als puzzelen voor gevorderden

ik gebruik meestal een isolatiemes voor glaswol, krijg je soms nog gratis hulp door ook, mijn neefje denkt dat hij rambo is als hij met dat mes mag snijden. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

olafmol schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:10:
[...]

Bedankt voor je mening :).
Heb me er iets meer in verdiept en mijn conclusie - mede gebaseerd op positieve verhalen- vooralsnog is dat een juiste aanbreng essentieel is.
Ik wacht de offerte af en kijk wat het moet kosten na subsidie (30%) , dan ga ik afwegen wat beste is Tonzon of zelf pir.

Omdat de kruipruimtes uitkomen in de kelder (man cave , sport honk) vind ik pur niet zo'n fijn idee.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2022 11:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:37
Nou wij hebben afgelopen week een isolatiebedrijf over de vloer gehad om een offerte te maken voor het isoleren van de kruipruimte. Viel me toch wel tegen eerlijk gezegd.

Gaat om een tussenwoning met uitbouw. Uitbouw is al goed geïsoleerd dus alleen de originele woning rest nog. Ca. 8x5 = 40m2. Afgelopen zomer is er vloerverwarming aangebracht in de hele woning. In de kruipruimte zit tussen de betonnen balken een laagje piepschuim van krap 2cm, niet genoeg en het is nu dus ook lekker warm in de kruipruimte.

Ze hebben een offerte neergelegd waarbij ze willen isoleren met PIF(?) Folie. Dat zijn gewoon een soort luchtzakken begreep ik. Totaal 6.5cm dik met een rd van 3.56 voor €2500,-. Is dit genoeg geisoleerd? Ik ken deze manier van isoleren niet maar dit lijkt me aan de krappe kant?

Andere optie is om het zelf te gaan doen, maar dan is het even de vraag wat het beste/makkelijkste is. Helemaal volgooien met parels/korrels? Of toch beter EPS?

Wat vinden jullie er van?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:05
Pindakaas schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:57:
Nou wij hebben afgelopen week een isolatiebedrijf over de vloer gehad om een offerte te maken voor het isoleren van de kruipruimte. Viel me toch wel tegen eerlijk gezegd.

Gaat om een tussenwoning met uitbouw. Uitbouw is al goed geïsoleerd dus alleen de originele woning rest nog. Ca. 8x5 = 40m2. Afgelopen zomer is er vloerverwarming aangebracht in de hele woning. In de kruipruimte zit tussen de betonnen balken een laagje piepschuim van krap 2cm, niet genoeg en het is nu dus ook lekker warm in de kruipruimte.

Ze hebben een offerte neergelegd waarbij ze willen isoleren met PIF(?) Folie. Dat zijn gewoon een soort luchtzakken begreep ik. Totaal 6.5cm dik met een rd van 3.56 voor €2500,-. Is dit genoeg geisoleerd? Ik ken deze manier van isoleren niet maar dit lijkt me aan de krappe kant?

Andere optie is om het zelf te gaan doen, maar dan is het even de vraag wat het beste/makkelijkste is. Helemaal volgooien met parels/korrels? Of toch beter EPS?

Hoeveel hoogte heb je? Want ik zou dan gewoon lekker een goede laag PIR platen tegenaan plakken en aftapen/purren.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 11:54

Met je bestaande isolatie zou je op een Rc waarde komen van meer dan 4 wanneer er met PIF geïsoleerd gaat worden en dat is wel voldoende.
Uiteraard kan je het ook zelf doen maar dan moet je wel de onderkant van de vloer isoleren en niet de bodem van je kruipruimte.

Bodemisolatie met een hoger Rc waarde dan een optie in vloerisolatie, zal niet betekenen dat je een hoger besparing gaat halen. Dit omdat de ventilatielaag tussen de vloer en isolatie zit bij bodemisolatie.
Bij vloerisolatie zit de isolatie rechtstreeks onder de vloer en daarna komt pas de ventilatielaag.

Vloerisolatie zal vrijwel altijd een hoger rendement geven dan bodemisolatie en met vloerverwarming is dat verschil nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04

Dat is een dikke 60 euro per m2 voor iets als 60mmPIF? Ik had pas een offerte van mijn zwager, 42m2 met 11cm dik gespoten isolatieschuim met 4 isolatieroosters voor 2300 euro.
Dat isoleert zeker weten veel beter dan PIF.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-07 23:41
Mijn voor en achter fundering was zeiknat voor het leggen van de folie.
Ik weet niet hoe het er nu uit ziet nadat het een paar weken ligt.
De eerste rij broodjes was ook tot de helft donker door vocht.
Is het een goed idee om de folie zo hoog mogelijk vast te zetten op de voor en achter kant om zo het vocht uit de kruipruimte te houden.
Uiteraard wel onder de ventielatie gaten.
Of zal ik daar een gat voor maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-07 08:41
Hebben er hier eigenlijk mensen ervaring met het uit laten zuigen van de kruipruimte? Heb nu ongeveer 50cm ruimte en ga hier ergens dit jaar of volgend jaar 14cm platen tegenaan leggen, waardoor er net ff te weinig ruimte over blijft. Twee kleinere compartimenten hebben zo'n 80-90cm aan ruimte, wat ruim voldoende is om te kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie

[Afbeelding]
De ruimte boven de onderslag balk even apart met een strookje glaswol opvullen. Glaswol snijdt je heel eenvoudig op maat, dus als je b.v. vanaf de muur begint, maak je de volgende plaat op lengte en een paar cm langer dan nodig tot de balk. Daarna met het overgebleven stuk weer verder gaan en het volgende stuk weer ruim op maat snijden met een speciaal isolatie mes. De platen altijd een cm of twee groter snijden zodat het overal aansluit.
Tevens zou je zoals ik al eerder aangaf de balk van 13cm met een panlat of een iets dikkere lat cq balk dikker kunnen maken om zo eenvoudig met wat dikker glaswol te kunnen isoleren.
Mijn ervaring is dat platen makkelijker werken dan een rol. Een plaat is met met een glasvezel rug uitgevoerd en derhalve steviger en daardoor makkelijker verwerken, zeker in een kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-07 00:47

dof

route99 schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:56:
[...]
Das echt niet correct, er wordt vrij veel Tonzon en PIF aangeboden en ook gespoten hydrofobe wol (oa Knauf ). Ook collectieve inkopen bieden dat vaak aan,. soms zit daar nog PUR bij maar het wordt wel steeds minder.
Je hebt gelijk, ik was commercieel aanbod van Tonzon en PIF vergeten, excuses aan lezers. Gespoten hydrofobe wol heb ik nog weinig ervaringen van gezien, dat is dan mijn aandacht ontsnapt.

Maar ik zie toch wel veel discussie over Tonzon en in mindere mate over PIF. Mij spreekt het niet aan, ik zie er teveel nadelen in.
[...]
Dat kan uiteraard altijd, veel succes.
Thanks!

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Signor Doekie schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:55:
Tevens zou je zoals ik al eerder aangaf de balk van 13cm met een panlat of een iets dikkere lat cq balk dikker kunnen maken om zo eenvoudig met wat dikker glaswol te kunnen isoleren.
Zo te zien gaat dikker sowieso niet echt. Die Acoutifil platen van Knauf gaan maar tot 15 (Rd 4,05). Dan is 12 & 6 of 7 op elkaar natuurlijk beter (Rd van 4,8 of 5,05), en 12 moet makkelijk boven de dwarsbalk door gaan dus dan is die balk ook geen echt probleem meer en kunnen de platen tegen elkaar worden aangesloten i.p.v. los glaswol tussen de vloer en balk doen en dan nog eens een keer extra een plaat moeten snijden.
Mijn ervaring is dat platen makkelijker werken dan een rol. Een plaat is met met een glasvezel rug uitgevoerd en derhalve steviger en daardoor makkelijker verwerken, zeker in een kruipruimte.
Dan worden het inderdaad gewoon platen. Met de rollen met hogere lambda werd het nog steeds niet echt geweldig (lage Rd met enkele laag tot ~13cm en ook nog duurder dan twee lagen platen). En Acoustifil platen (met lambda van 0,037) vs Natroll 037 (zelfde lambda) is een verschil van om en nabij €2 per m². Met ~20m2 dus rond de €40. Dan is het gemak dat de platen geven een voordeel dat die paar euro waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

dof schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:55:
[...]Maar ik zie toch wel veel discussie over Tonzon en in mindere mate over PIF. Mij spreekt het niet aan, ik zie er teveel nadelen in.
Waar zitten jouw nadelen dan in, das ook mogelijk handig voor anderen hier.

Meer info:
Tonzon:
  • Van Dijk: Berekening warmteweerstand van samenstel van folies met lage emissiefactor, 2001 rapport nummer: TNO-2001-G&I-R044
  • Onderzoek naar de natuurlijke veroudering van reflecterende folie zoals toegepast als vloerisolatie, met TONZON Thermokussens, BDA Ingenieursbureau: 15-B-0921 17 december 2015
  • NTA 8800 Basisopname van Tonzon Driekamer Horizontaal reflecterende foliesystemen voor vloeren Thermoskussens loshangend onder de vloer Ingangsdatum verklaring 13-07-2021 Het rapport bevat een tabel met de behaalde isolatiewaarden.
Multi-folies als PIFHet is een wat andere uitvoeringsvorm dan van Tonzon, maar de werking komt nog steeds vnl. van het reflecteren van warmte af

Zeker Tonzon is best uitgebreid onderzocht.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 07-11-2022 12:40 . Reden: jou -> jouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Sport_Life schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:56:
[...]

Bedankt voor je mening :).
Heb me er iets meer in verdiept en mijn conclusie - mede gebaseerd op positieve verhalen- vooralsnog is dat een juiste aanbreng essentieel is.
Ik wacht de offerte af en kijk wat het moet kosten na subsidie (30%) , dan ga ik afwegen wat beste is Tonzon of zelf pir.

Omdat de kruipruimtes uitkomen in de kelder (man cave , sport honk) vind ik pur niet zo'n fijn idee.
Bij ons is het aanbrengen (denk ik) echt wel goed gedaan. Het waren precieze gasten met veel ervaring die er echt de tijd voor genomen hebben. Ik heb zelf daarna ook nog een aantal keer in de kruipruimte gekeken en alles zag er goed uit. Alleen hebben we dus nooit een positief resultaat ervaren, helaas. Ik heb daar wel met hen over gehad, en ze gaven aan “tonzon is geen vloerverwarming”. En daar hebben ze natuurlijk gelijk in.

Ik ben zelf wel benieuwd of jij ergens iets hebt kunnen vinden van een daadwerkelijke stook besparing na aanbrengen tonzon? Ik kan/kon alleen maar meer kwalitatieve en comfort ervaringen vinden (“het voelt warmer, we zien met een IR camera dat het warmer is”) maar geen daadwerkelijke kostenbesparing qua minder stoken. Die ik met bv PIR en glaswol isolatie wel genoeg kan vinden, bv hier op tweakers. Ik ben geen tonzon hater, ik zou het graag positief willen benaderen, maar kan alleen aangeven wat ik zelf vanaf dag 1 heb gemerkt. Nogmaals, ik geloof niet dat er bij ons direct vanaf dag 1 aanbreng of knaagdier issues waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
RobertMe schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:08:
[...]

Zo te zien gaat dikker sowieso niet echt. Die Acoutifil platen van Knauf gaan maar tot 15 (Rd 4,05). Dan is 12 & 6 of 7 op elkaar natuurlijk beter (Rd van 4,8 of 5,05), en 12 moet makkelijk boven de dwarsbalk door gaan dus dan is die balk ook geen echt probleem meer en kunnen de platen tegen elkaar worden aangesloten i.p.v. los glaswol tussen de vloer en balk doen en dan nog eens een keer extra een plaat moeten snijden.

[...]

Dan worden het inderdaad gewoon platen. Met de rollen met hogere lambda werd het nog steeds niet echt geweldig (lage Rd met enkele laag tot ~13cm en ook nog duurder dan twee lagen platen). En Acoustifil platen (met lambda van 0,037) vs Natroll 037 (zelfde lambda) is een verschil van om en nabij €2 per m². Met ~20m2 dus rond de €40. Dan is het gemak dat de platen geven een voordeel dat die paar euro waard is.
Om weer even op de discussie van gisteren terug te komen: de vondst van route99 kun je hier prima toepassen. 140mm met een RD van 4.5 kun je zonder verdere aanpassingen tussen de balken van 130mm stoppen en fixeren met een paar panlatten om de 30cm dwars op de balken. Is misschien ietsje duurder dan hetgeen jij noemde, maar een stukje makkelijker uit te voeren zonder tweede laag of dikker maken van de balken.
https://www.knaufinsulati...knauf-insulation/TP-432KD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 09:47
Ik ben deze week even de in kruipruimte van ons nieuwe huis gekropen om verwarmingsbuizen te isoleren. Terwijl ik in de kruipruimte zat, viel mij op de de PIR platen (kingspan) niet strak tegen de bovenkant van de vloer zitten. De PIR-platen zijn ook niet rondom afgepurd.
De vorige eigenaren hebben spijkers in de houten balken geslagen en daar steunen de PIR-platen op. Ik kan de PIR-platen op de meeste plekken wel 5cm omhoog duwen, wanneer ik ze loslaat, vallen ze weer naar beneden op de spijkers.

Nu vroeg ik mij af of de vloerisolatie op een dergelijke manier wel goed werkt. Iemand enige idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07 01:53
Abom schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:38:
Nu vroeg ik mij af of de vloerisolatie op een dergelijke manier wel goed werkt. Iemand enige idee?
Snel antwoord: Nee

Langer antwoord: als jij de boel omhoog kan drukken dan kan er ook lucht boven de platen komen. En isoleren doe je met "stilstaande lucht". Als er dus lucht vrij kan bewegen boven je PIR platen, en er ook lucht tussen naden door er heen kan stromen ... Dan isoleert het dus minder/niet goed.

Dus dat klinkt alsof je een extra karweitje er bij hebt de komende tijd. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
RobertMe schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:58:
[...]

Je bedoelt van een rol tussen de balken, en, al dan niet dwars, daarover nog eens platen? Dus i.p.v. één dikke oplossing / laag twee lagen? Dat was niet wat ik bedoelde, maar is inderdaad ook het overwegen waard :p De laag tussen de balken heeft dan via die weg isolatie maar niet/minder geïsoleerd waar de balken zitten. Maar met nog een laag dwars er overheen, tegen die balk, zijn ook de dragende balken ingepakt en kan ook tot tegen de dwarsbalk (is er maar een, of "anderhalf", voorkant is de woonkamer & kruipruimte wat breder) aan gelegd worden.

Wat ik bedoelde was een plaat of een rol pakken en dan meten vanaf de tot aan de balk, + dikte balk. En dan een stuk glaswol van zo lang maken en een rechthoe er uit halen. Dus dat de glaswol daar nog maar 13 dik is zodat die daar precies tussen de balk past. Dus zo snijden:
code:
1
2
3
+--------------+
++             |
 +-------------+

Waarbij het hoekje links op de balk ligt, en de rechterkant dan tegen de muur.
aahh zo, dat gaat natuurlijk ook prima d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Tijgertje schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:47:
Hebben er hier eigenlijk mensen ervaring met het uit laten zuigen van de kruipruimte? Heb nu ongeveer 50cm ruimte en ga hier ergens dit jaar of volgend jaar 14cm platen tegenaan leggen, waardoor er net ff te weinig ruimte over blijft. Twee kleinere compartimenten hebben zo'n 80-90cm aan ruimte, wat ruim voldoende is om te kunnen werken.
das idd weinig ruimte. Er zijn mensen in dit forum die deze optie wel eens hebben bekeken. Staat me bij dat het niet heel goedkoop was. Vraag één is natuurlijk of je grondwaterstand het toe laat. Zit je op zandgrond? Als je in de dikke klei zit zoals ik is het de vraag of het een optie is. Alternatief is dat je een aantal verdiepte kanalen aanbrengt in je kruipruimte die langs alle belangrijke leidingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo

PIF ziet er een beetje uit als bubbeltjes folie ++. 2cm EPS heeft een Rd waarde van ~ 0.53. Gezien je vloerverwarming is een Rd waarde van 5 of hoger het advies volgens milieucentraal.nl, maar het blijft natuurlijk een eigen overweging hoe hoog je de lat wil leggen. Voor mij zou het wel iets hoger mogen, maar ik hecht ook veel waarde aan comfort / geloof er wel in dat een hogere waarde nog kosteneffectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 09:47
duvekot schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:19:
[...]

Snel antwoord: Nee

Langer antwoord: als jij de boel omhoog kan drukken dan kan er ook lucht boven de platen komen. En isoleren doe je met "stilstaande lucht". Als er dus lucht vrij kan bewegen boven je PIR platen, en er ook lucht tussen naden door er heen kan stromen ... Dan isoleert het dus minder/niet goed.

Dus dat klinkt alsof je een extra karweitje er bij hebt de komende tijd. Succes.
Daar was ik bang voor. Bijzonder dat men zoveel moeite neemt om die stukken op maat te zagen, maar ze vervolgens niet goed plaatst.

Wat zou de beste oplossing zijn om het te verbeteren? De bestaande PIR platen vast PUR'en of iets van een dunnen laag onder de houtenbalken? Helaas heb ik niet heel veel ruimte over in de kruipruimte, PIR onder de houtenbalken bevestigen is denk ik geen optie.
Pagina: 1 ... 85 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &