Snap ik, maar ik vind het Tonzon advies leidend, want als je afgeweken bent van hun advies wat in het gesprek met hen boven water kan komen, lijkt me dat het eerste wat je aan moet pakken. En het kan zijn dat je nu dat zelf nog niet weet, dus lijkt me het dus belangrijk om hun visie eerst op tafel te krijgen. Dat is een veel efficiëntere methode dan dat wij input gaan geven.
Heb je meer info over die subsidie?ohno_nl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:59:
[...]
Ik laat een offerte maken voor TonZon en ga eens rekenen wat ik kwijt zou zijn aan materialen. Gelukkig kan je tegenwoordig ook subsidie voor 1 maatregel krijgen.
Ik zie staan dat het alleen bij twee maatregelen is op https://www.rijksoverheid...rd/subsidie-isolatie-huis
Bij één maatregel krijg je ongeveer 15% van de kosten vergoed, bij twee maatregelen is dat 30%:Wolly schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:32:
[...]
Heb je meer info over die subsidie?
Ik zie staan dat het alleen bij twee maatregelen is op https://www.rijksoverheid...rd/subsidie-isolatie-huis
https://www.rvo.nl/subsid...ring/isde/woningeigenaren
Ik zou net als @route99 het advies van tonzon afwachten. Kamers doorknippen zou niet mijn eerste gedachte zijn, maar misschien zou je wel iets op de vloer kunnen plaatsen als stut wat er voor zorgt dat er altijd voldoende (bv 10 a 20 cm) vrije ventilatie doorstroming is. Denk dan aan wat dikke stukken eps op de zijkant of wat hout.Smullie78 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:00:
Ik ben mijn kruipruimte aan het isoleren, maar nu hangen de thermoskussens met 4 luchtkamers wat verder door dan verwacht. Hierdoor hangt het thermoskussen bijna overal op de bodemfolie, met als gevolg dat er bijna geen ventilatie meer mogelijk is. De vrije hoogte is hier ca. 55cm.
Wat raden jullie aan? Zo laten hangen met zeer beperkte ventilatie of de 4e/onderste kamer eraf snijden zodat goede ventilatie mogelijk is? De 3e kamer hangt namelijk wel helemaal vrij van de bodemfolie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goed advies is welkom hier in de kruipruimte! Alvast bedankt!!
Ik ben doende mijn kruipruimte te isoleren. Tussen de houten balken klem ik steenwol. Hierover heb ik geen vragen. Mijn keuken is later bijgebouwd, dat is een 'kruipruimte' van 20 cm hoogte, doorkruist met balken van 10 cm, leidingen en de punten van spijkers van bovenaf. Het is een droge ruimte. Ik wil dat vol proppen met steenwol: met een soort pizza schuif schuif ik het zoveel mogelijk naar achteren en vul ik het van boven tot onder met steenwol. En dan de hamvraag: 'boven tot onder' betekent geen vrije doorgang voor ventilatie. maar de wol zal niet perfect zitten en het is dampdoorlatend. Zou zoiets een probleem zijn voor de balken?
@Jailhouse Die ventilatie zit er niet voor niets.... dus niet doen.
Kun je dat tussen de balken van bovenaf isoleren door de planken weg te halen?
De planken weghalen, tja. daarbovenop ligt hardboard of mutiplex, daarop weer stenen vloertegels en een mooie keuken ... Niets is onmogelijk maar dit gaat wel die richting op. Ik zou misschien onder de kastjes de tegels in tact kunnen laten en alleen het loopvlak open breken. En dan isolatie aanbrengen, nieuwe planken erop, nieuwe tegels tot achter de plint. Je snapt dat ik nog steeds hoop op een briljant en lumineus idee waarbij dit allemaal niet nodig isroute99 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:26:
@Jailhouse Die ventilatie zit er niet voor niets.... dus niet doen.
Helaas... Zou zelf ook die 20cm ventilatiestrook behouden. Per slot van rekening dampopen != (is niet) ventileren. Met die 10 cm tussen de planken zou je al een mooie isolatie winst kunnen maken. Is het praktisch haalbaar te schuiven met zand zodat je tijdelijk +- 50a 60 cm ruimte hebt om isolatie tussen de planken aan te brengen?Jailhouse schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:40:
[...]
De planken weghalen, tja. daarbovenop ligt hardboard of mutiplex, daarop weer stenen vloertegels en een mooie keuken ... Niets is onmogelijk maar dit gaat wel die richting op. Ik zou misschien onder de kastjes de tegels in tact kunnen laten en alleen het loopvlak open breken. En dan isolatie aanbrengen, nieuwe planken erop, nieuwe tegels tot achter de plint. Je snapt dat ik nog steeds hoop op een briljant en lumineus idee waarbij dit allemaal niet nodig is
Even wild out of the box gedacht: als je een reeks 80 mm pvc leidingen haalt bij de bouwmarkt en deze goed perforeert met een speedboor (niet te grote diameter). Dan kan je daarna naar hartenlust met de pizzaschuif aan de gang en behoud je ventilatie capaciteit doordat lucht door de buizen kan. Zou ik overigens alleen overwegen als de bodem echt droog is, maar dat gaf je al aan.
Zand? Helaas, veen, veen en nog eens veen. en in casu is het een betonvloertje met daarbovenop de genoemde 20 cm. Die pvc buizen vind ik wel een leuk concept. Daarover ga ik eens aan de binnenkant van mijn ogen nadenkenjohanPo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:52:
[...]
Helaas... Zou zelf ook die 20cm ventilatiestrook behouden. Per slot van rekening dampopen != (is niet) ventileren. Met die 10 cm tussen de planken zou je al een mooie isolatie winst kunnen maken. Is het praktisch haalbaar te schuiven met zand zodat je tijdelijk +- 50a 60 cm ruimte hebt om isolatie tussen de planken aan te brengen?
Even wild out of the box gedacht: als je een reeks 80 mm pvc leidingen haalt bij de bouwmarkt en deze goed perforeert met een speedboor (niet te grote diameter). Dan kan je daarna naar hartenlust met de pizzaschuif aan de gang en behoud je ventilatie capaciteit doordat lucht door de buizen kan. Zou ik overigens alleen overwegen als de bodem echt droog is, maar dat gaf je al aan.
@Jailhouse Ik had er al een donker vermoeden van.... maar wilde niet op je antwoord vooruitlopen.
Je geeft zelf al een oplossing.
Glas- en steenwol is er in redelijk stijve platen, kun je die in de breedte van de ruimte tussen de balken afsnijden en die dan op een dunne constructie plaatsen en die op en slimme manier op te "krikken"/tillen waardoor vervolgens de banen isolatie tussen de balken terecht komt. Tis een basis idee dat nog uitwerking en testen vergt om te kijken of het lukt.
Je geeft zelf al een oplossing.
Glas- en steenwol is er in redelijk stijve platen, kun je die in de breedte van de ruimte tussen de balken afsnijden en die dan op een dunne constructie plaatsen en die op en slimme manier op te "krikken"/tillen waardoor vervolgens de banen isolatie tussen de balken terecht komt. Tis een basis idee dat nog uitwerking en testen vergt om te kijken of het lukt.
op het veen? Als dat zo is kun je iig eea wel daarover heen schuiven?betonvloertje
Vandaag eindelijk eens de kruipruimte in geweest en begonnen met opruimen. De rotzooi viel mee.
Huis uit 1979 met kurkdroog zand op de grond.
Raden jullie bodemfolie toch aan? Als is het alleen al om schoon en droog te kunnen werken?
Verder ga ik nog advies in winnen bij buren die het door een bedrijf hebben laten doen.
Maar wellicht hier al ervaringsdeskundigen die obv de foto's tips en aandachtspunten hebben voor me.
Huis uit 1979 met kurkdroog zand op de grond.
Raden jullie bodemfolie toch aan? Als is het alleen al om schoon en droog te kunnen werken?
Verder ga ik nog advies in winnen bij buren die het door een bedrijf hebben laten doen.
Maar wellicht hier al ervaringsdeskundigen die obv de foto's tips en aandachtspunten hebben voor me.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
@PnD
Bodemfolie plaats je om de luchtvochtigheid in de kruipruimte naar beneden te krijgen. Als jij zegt dat je nooit water in je kruipruimte hebt en je luchtvochtigheid is prima, dan heb je inderdaad niet perse een voordeel bij het plaatsen van bodemfolie. Echter wel makkelijk bij het werken; lekker schoon.
Bodemfolie plaats je om de luchtvochtigheid in de kruipruimte naar beneden te krijgen. Als jij zegt dat je nooit water in je kruipruimte hebt en je luchtvochtigheid is prima, dan heb je inderdaad niet perse een voordeel bij het plaatsen van bodemfolie. Echter wel makkelijk bij het werken; lekker schoon.
@PnD Zie mijn eerdere berichten hierover. Je hebt zoals ik het nu kan zien eenzelfde vloer als dat ik heb.
Wat ik heb gedaan is bodemfolie. EPS tussen de leggers om de vloer uit te vlakken, daarna 12 cm pir er tegenaan gekit.
Wat ik heb gedaan is bodemfolie. EPS tussen de leggers om de vloer uit te vlakken, daarna 12 cm pir er tegenaan gekit.
Inmiddels in etappes bezig om de kruipruimte leeg / schoon te maken. Man man man, het lijkt wel een afvalstort. Ze hebben bij de verbouwing destijds alles wat ze niet nodig hadden gewoon naar beneden gekeild volgens mijtimadriaans schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:02:
Mijn kruipruimte is behoorlijk vochtig / drassig, bij veel regen liggen er hier en daar kleine plasjes. Het zorgt ook voor een muffe lucht in de hal, door de kabels en leidingen die zowel in de meterkast als in een extra koof omhoog komen.
Ik ben voornemens om eerst te beginnen met zelf noppenfolie bodemfolie te plaatsen om de kruipruimte droog te krijgen. Als dat is gelukt ga ik bekijken welke vorm van isolatie ik tegen de vloer wil (laten) maken.
Echter, er is ooit een aanbouw geplaatst met een eigen kruipruimte die niet bereikbaar is. Ze hebben wel 3 ventilatiegaten in de funderingsmuur gemaakt die er tussen zit. Dit extra ruimte krijg ik dus nooit droog.
Heeft het wel zin om de originele kruipruimte/bodem te gaan isoleren, aangezien die aanbouw vochtig zal blijven? Of is de overdracht tussen die 2 ruimtes te verwaarlozen?
Verder vond de vorige bewoner het een goed idee om de halve ruimte ook nog de betegelen met stoeptegels. Waarschijnlijk vanwege de modder/plassen..
Anyway, we zijn er bijna. In de eerste opgeuimde helft ligt het folie vast. Dit weekend hopelijk de stenen en tegels naar boven brengen en dan kan ik het noppenfolie en bodemfolie op de andere helft gaan neerleggen. To be continued..
![]() | ![]() |
tegels? Oefh... wat een K%#te werk. Gelukkig wel een redelijk hoge kruipruimte. Succes!timadriaans schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:51:
[...]
Inmiddels in etappes bezig om de kruipruimte leeg / schoon te maken. Man man man, het lijkt wel een afvalstort. Ze hebben bij de verbouwing destijds alles wat ze niet nodig hadden gewoon naar beneden gekeild volgens mij![]()
Verder vond de vorige bewoner het een goed idee om de halve ruimte ook nog de betegelen met stoeptegels. Waarschijnlijk vanwege de modder/plassen..
Anyway, we zijn er bijna. In de eerste opgeuimde helft ligt het folie vast. Dit weekend hopelijk de stenen en tegels naar boven brengen en dan kan ik het noppenfolie en bodemfolie op de andere helft gaan neerleggen. To be continued..
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ben ook benieuwd wat ik tegen ga komen in onze ruimte. Veel verder dan de helft ben ik nooit gegaan en daar lag al genoeg puin. Flink wat water ook dus morgen eens m'n regenoverall aan en tape om de laarzen, om te kijken wat er allemaal ligt.
:strip_exif()/f/image/jXZJoVlJak7Jusmt39JYyUv1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QBTUOe74anf8qvzTQyW7uzLi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet binnenkort ook aan de slag met vloerisolatie. Gelukkig een erg droge kruipruimte van ongeveer 1,60 hoog. Dat biedt volgens mij voldoende mogelijkheden.
Plan is om PIR tegen het beton te plakken. Zou ik dan de holle ruimte ook dicht moeten stoppen, of kan deze hol blijven?
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Je kan de holle ruimte opvullen met opmaat gemaakt isolatie (is wel meer werk). Heb je daar geen zin in, is het advies om deze ruimte op te vullen met glas- of steenwol om luchtstroming te minimaliseren.ArnoudN schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:00:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik moet binnenkort ook aan de slag met vloerisolatie. Gelukkig een erg droge kruipruimte van ongeveer 1,60 hoog. Dat biedt volgens mij voldoende mogelijkheden.
Plan is om PIR tegen het beton te plakken. Zou ik dan de holle ruimte ook dicht moeten stoppen, of kan deze hol blijven?
Zo te zien een fundering op staal? Anders had je van die balzaal net zo mooi een kelder kunnen maken.ArnoudN schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:00:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je nu al zoveel hoogte hebt, waarom dan niet het goedkopere eps ertegenaan plakken?
De holle ruimtes kunnen leeg blijven als je zeker weet dat er geen tocht zit. Zonder tocht is het gewoon stilstaande lucht.
Ik heb een betonnen vloer met vrij vochtige kruipruimte. Ik heb al wel bodemfolie neergelegd, onderkant vloer is nu wel vrijwel droog. Onder de folie staan plassen. De vloer heeft betonnen balken met tussenruimte plm 1 m, onder de gang zijn de balken 10cm hoog+breed, onder de woonkamer even breed maar in het midden hoger.
Ik had opdracht gegeven om te isoleren met 6cm PIF, maar dat gaat nu even niet door omdat ze niet genoeg ruimte hebben om van onder in de balken te boren. Terug naar de tekentafel dus, en misschien valt er nog wat te verbeteren.
* Er zou loze ruimte komen tussen de vloer en PIF, maar ik zie nu dat er ventilatiegaten in de tussenmuren zitten, tussen de balken. Daardoor zou ik tocht in de lengte van het huizenblok krijgen?
* Als ze het isolatiemateriaal echt tegen de vloer zouden bevestigen, kan het dan ook rond de balken plooien?
* Is PIF misschien hier niet de beste keuze?
Ik ben benieuwd naar jullie visie.
Ik had opdracht gegeven om te isoleren met 6cm PIF, maar dat gaat nu even niet door omdat ze niet genoeg ruimte hebben om van onder in de balken te boren. Terug naar de tekentafel dus, en misschien valt er nog wat te verbeteren.
* Er zou loze ruimte komen tussen de vloer en PIF, maar ik zie nu dat er ventilatiegaten in de tussenmuren zitten, tussen de balken. Daardoor zou ik tocht in de lengte van het huizenblok krijgen?
* Als ze het isolatiemateriaal echt tegen de vloer zouden bevestigen, kan het dan ook rond de balken plooien?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dWS2dTB003D2bA1k3eCCxmzj.jpg?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door avdongen op 14-10-2022 21:16 . Reden: foto toegevoegd ]
Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!
A. De ventilatie is sterk afhankelijk hoe het aangebracht gaat worden en dat kan dus alleen de opdrachtnemer toelichten. Een bus pur doet overigens wonderen, maar let wel even op dat er voldoende ventilatie aanwezig blijft in de kruipruimte. Bij ons ventileerde het via de spouw, terwijl ze die vol hadden gezet met wol en dus niets meer deed.avdongen schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:11:
Ik heb een betonnen vloer met vrij vochtige kruipruimte. Ik heb al wel bodemfolie neergelegd, onderkant vloer is nu wel vrijwel droog. Onder de folie staan plassen. De vloer heeft betonnen balken met tussenruimte plm 1 m, onder de gang zijn de balken 10cm hoog+breed, onder de woonkamer even breed maar in het midden hoger.
[Afbeelding]
B. Dat zou wel logisch zijn om koudebruggen te voorkomen, maar ook daarvoor zal je de offerte na moeten kijken.
C. Het lijkt erop dat de hoogte beperkt is dus is EPS niet direct de eerste keuze. Anderzijds maakt het niet zoveel uit wat er geplaatst wordt, als het maar goed isoleert.
Die kelder was ook meteen de wens van mijn vrouwNilvo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:55:
[...]
Zo te zien een fundering op staal? Anders had je van die balzaal net zo mooi een kelder kunnen maken.
Als je nu al zoveel hoogte hebt, waarom dan niet het goedkopere eps ertegenaan plakken?
De holle ruimtes kunnen leeg blijven als je zeker weet dat er geen tocht zit. Zonder tocht is het gewoon stilstaande lucht.
EPS is ook zeker een optie. We hebben eerst genoeg andere werkzaamheden aan het huis, maar ik ga volgend voorjaar dit zeker aanpakken. Dan ook meteen kijken of het dicht is op alle plekken (tochtgaatjes dichten).
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Vanmorgen even in de kruipruimte geweest. Genoeg water op delen. Ik zal dat eerst wegpompen alvorens ik verder ga met puinruimen.
De wanden zijn bekleed met piepschuim. Is het mogelijk om de folie hier tegen aan te schroeven? Zou dat sterk genoeg zijn? Misschien met een piepschuim plug? Dan hoef ik niet in de fundering te boren.
Verder is het zo dat sommige ophangpunten zijn gesneuveld waar metaalband aan hing voor de buizen. Kan je probleemloos wat gaten boren in de vloer om hier vervolgens de buis aan te monteren?
De folie zal over de elektra en gas moeten, want die liggen op de grond.
Ik zag trouwens ook niet 123 ventilatie. Overal waar ik keek zat piepschuim tegen de wand. Ons huis is van 1999. Ik lees conflicterende berichten over het nut. De vloer is met glaswol geisoleerd, wat gewoon droog aanvoelt ondanks het zwembad her en der. Zit hier nog winst te behalen om daar nog iets tegen te schroeven?
De wanden zijn bekleed met piepschuim. Is het mogelijk om de folie hier tegen aan te schroeven? Zou dat sterk genoeg zijn? Misschien met een piepschuim plug? Dan hoef ik niet in de fundering te boren.
Verder is het zo dat sommige ophangpunten zijn gesneuveld waar metaalband aan hing voor de buizen. Kan je probleemloos wat gaten boren in de vloer om hier vervolgens de buis aan te monteren?
Ik zag trouwens ook niet 123 ventilatie. Overal waar ik keek zat piepschuim tegen de wand. Ons huis is van 1999. Ik lees conflicterende berichten over het nut. De vloer is met glaswol geisoleerd, wat gewoon droog aanvoelt ondanks het zwembad her en der. Zit hier nog winst te behalen om daar nog iets tegen te schroeven?
[ Voor 28% gewijzigd door burnoutpc op 15-10-2022 19:18 ]
Ik heb het licht nog niet gezien... dus ik zie nog geen wonder ontstaan, kun je dat uitleggen hoe dat exact zit?Nilvo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 00:53:
[...]A. De ventilatie is sterk afhankelijk hoe het aangebracht gaat worden en dat kan dus alleen de opdrachtnemer toelichten. Een bus pur doet overigens wonderen, maar let wel even op dat er voldoende ventilatie aanwezig blijft in de kruipruimte..
??? Ook steenwol of glaswol platen, met een lambda van 0,030 beter dan EPS...? Hmmm, heb zo mijn vraagtekens.C. Het lijkt erop dat de hoogte beperkt is dus is EPS niet direct de eerste keuze. Anderzijds maakt het niet zoveel uit wat er geplaatst wordt, als het maar goed isoleert.
In piepschuim boren zet geen zoden aan de dijk. Even met een sate prikker kijken hoe dik. Als het gaat om een paar cm lekker in de onderliggende muur boren, anders pluggen overwegen. Als je het goed doet staat er niet veel kracht op .burnoutpc schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:56:
Vanmorgen even in de kruipruimte geweest. Genoeg water op delen. Ik zal dat eerst wegpompen alvorens ik verder ga met puinruimen.
Het is zeker aan te raden de banden te vervangen. Gaten in de vloer boren is doorgaans geen probleem als het gaat om iets vast te zetten. Folie over leidingen leggen is geen probleem, het gaat erom dat vocht niet gaat verdampen. Wel is het aanbevolen om te zorgen dat deze leidingen bereikbaar blijven zonder dat een loodgieter over 5 jaar je folie aan gorten snijdt. Liggen de leidingen aan de zijkant bij de muur? Dan zit dit wel goed.
Ventilatie is belangrijk. Zie je buiten wel die kleine roosters in het baksteen ? Voel je daar evt tocht of kan je het terugleiden naar een plek in de kruipruimte? Glaswol zou je evt nog kunnen beschermen met dampopen folie
Ik neem aan dat ik hier geen uitleg over hoef te geven.route99 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:10:
[...]
Ik heb het licht nog niet gezien... dus ik zie nog geen wonder ontstaan, kun je dat uitleggen hoe dat exact zit?
Steenwol, glaswol of zelfs papiervlokken, het maakt werkelijk weinig uit, als er maar wordt gekeken naar de benodigde dikte om een bepaalde warmteweerstand te creëren. Ja van EPS zal een dikkere laag nodig zijn dan van PIF. Van papiervlokken nog een veel dikkere laag, maar uiteindelijk bepaald de lambdawaarde alleen hoe dik een laag moet zijn om een bepaalde weerstand te creëren. De eenheid van Lambda is W/m.K. Bij gelijk temperatuurverschil [K], Kelvin, moet je een grotere afstand [m] nemen om het vermogensverlies [W] gelijk te houden.route99 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:10:
??? Ook steenwol of glaswol platen, met een lambda van 0,030 beter dan EPS...? Hmmm, heb zo mijn vraagtekens.
Uiteindelijk zou ik in de eigen woning al snel gaan voor de meest kosteneffectieve oplossing om tot een acceptabele Rd te komen. Een hoge lambda is vaak echter niet het goedkoopst bij gelijke Rd.
Bij ronde voorwerpen zoals cv-leidingen maakt de lambdawaarde wel heel veel uit, vooral omdat het oppervlak meer dan driemaal zo snel groter wordt ten opzichte van de diameter van de isolatie. 1 mm dikkere buisisolatie (2 mm in diameter) geeft 6,28 mm meer omtrek en dus veel meer oppervlak wat gekoeld wordt.
Het gaat niet om naden toch? Wil je dan hele stukken met de PUR-buis vol spuiten? Dat zou ik onder de vloer een bijzondere oplossing vinden, niet voor de hand liggend. Kan zijn dat ik simpelweg iets over het hoofd zie?Nilvo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:41:
[...]Ik neem aan dat ik hier geen uitleg over hoef te geven
Dat zou kunnen maar gezien dit:.Steenwol, glaswol of zelfs papiervlokken, het maakt werkelijk weinig uit, als er maar wordt gekeken naar de benodigde dikte om een bepaalde warmteweerstand te creëren.
.... zou ik toch aanraden om meer zekerheid over de luchtvochtigheidsniveaus (LV) te hebben.avdongen schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:11:
Er staat nog water onder de folie, is er nog bubbeltjes folie nodig voor het geval dat het water nog meer wordt?
En over welke LV's spreken we? Het plafond is droog maar dat is het bij LV ~80% ook, maar dan zou ik geen glas- of steenwol aanraden.
Tis best complex om een plaatje v/e situatie goed op het netvlies te krijgen, zeker op afstand. Dus hebben we een voortschrijdend inzicht nodig omdat we eerst aan verificatie van de situatie moeten doen. Het kost me altijd wat meer tijd om zo een vraag hier te beantwoorden maar zo krijg ik wel een beter idee hoe/waarom anderen met hun inzichten/visie er naar kijken. Soms moet ik dan ook terugkomen op een antwoord want dan zit het toch niet iets anders in elkaar dan ik dacht.
Ah, nu snap ik u denk ik. Waar ik op doelde was voornamelijk de missende stenen dicht-purren en eventuele naden langs de muren die niet netjes aansluiten afdichten. Dit in combinatie met 2 lagen overlappende isolatieplaten (of mes en groef panelen) zorgen voor een vrij eenvoudige manier van min of meer stilstaande lucht tussen de isolatie en de vloer.route99 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:10:
[...]
Het gaat niet om naden toch? Wil je dan hele stukken met de PUR-buis vol spuiten? Dat zou ik onder de vloer een bijzondere oplossing vinden, niet voor de hand liggend. Kan zijn dat ik simpelweg iets over het hoofd zie?
Hoge luchtvochtigheid is altijd een probleem en daarin heeft u zeker gelijk met minerale materialen zoals steenwol, glaswol etc. EPS of PIR bijvoorbeeld kunnen hier dan weer heel goed tegen, waarbij EPS over het algemeen redelijk goedkoop is gekeken naar de totaaloplossing.route99 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:10:
.... zou ik toch aanraden om meer zekerheid over de luchtvochtigheidsniveaus (LV) te hebben.
Er staat nog water onder de folie, is er nog bubbeltjes folie nodig voor het geval dat het water nog meer wordt?
En over welke LV's spreken we? Het plafond is droog maar dat is het bij LV ~80% ook, maar dan zou ik geen glas- of steenwol aanraden.
Tis best complex om een plaatje v/e situatie goed op het netvlies te krijgen, zeker op afstand. Dus hebben we een voortschrijdend inzicht nodig omdat we eerst aan verificatie van de situatie moeten doen. Het kost me altijd wat meer tijd om zo een vraag hier te beantwoorden maar zo krijg ik wel een beter idee hoe/waarom anderen met hun inzichten/visie er naar kijken. Soms moet ik dan ook terugkomen op een antwoord want dan zit het toch niet iets anders in elkaar dan ik dacht.
Het probleem met isoleren en hoge luchtvochtigheid is dat het condenseert op een bepaalde temperatuur. Een Rh van 80% bij 10°C heeft een dauwpunt (=100% Rh) bij 6,7°C. Geventileerde lucht van buiten kan daardoor zomaar condenseren op een koude plek, of zoals bij open structuren zoals steenwol in het materiaal zelf. In dat geval krijg je een natte klamme bende met schimmel als gevolg, en daar heeft u helemaal gelijk in. Dat is dan ook direct de reden waarom je bij dakisolatie met steenwol of glaswol ook klimaatfolie moet plaatsen. Of nog beter, Uwert er even bij moet pakken om de opbouw door te rekenen.
In het verleden zijn er meerdere gebruikers geweest in dit forum welke om die reden bubbelplastic hebben geplaatst onder de landbouwfolie. Op die manier drijft het mee met de waterstand en voorkom je de meeste plassen bij beschadigingen van de landbouwfolie. Helemaal voorkomen doe je het overigens niet. Op enkele plekken onder onze vloer condenseert het aan de bovenzijde van de landbouwfolie op de koude grond waardoor er alsnog water staat. Dit is hier gelukkig minimaal en vele malen minder water dan zonder folie.route99 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:10:
Gisterochtend een goede 175(!) stoeptegels uit de kruipruimte gehaald..timadriaans schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:51:
[...]
Inmiddels in etappes bezig om de kruipruimte leeg / schoon te maken. Man man man, het lijkt wel een afvalstort. Ze hebben bij de verbouwing destijds alles wat ze niet nodig hadden gewoon naar beneden gekeild volgens mij![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
![]() | ![]() | ![]() |
De rest van de dag besteed aan het aanbrengen van de noppenfolie en bodemfolie.. erg content met het resultaat! Nu lekker opdrogen daar beneden. Ik voel vandaag wel elke spier die mijn lichaam bezit. Respect voor de mensen die dit werk dagelijks doen

![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 19% gewijzigd door timadriaans op 16-10-2022 09:29 ]
Aha nu begrijp ik het, maar die gaten zijn zo te zien voor ventilatie?Nilvo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:30:
[...]Ah, nu snap ik u denk ik. Waar ik op doelde was voornamelijk de missende stenen dicht-purren en eventuele naden langs de muren die niet netjes aansluiten afdichten. Dit in combinatie met 2 lagen overlappende isolatieplaten (of mes en groef panelen) zorgen voor een vrij eenvoudige manier van min of meer stilstaande lucht tussen de isolatie en de vloer.
Een voorstel om dat dicht te maken? Of dat verstandig is? Op afstand lijkt me dit een riskant advies aanpak. Veel te complex ik ga daar niet in mee. Dan zou de gehele ventilatie verantwoord aangepast moeten worden, dan ga ik er wel in mee.avdongen schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:11:
Dus dat verdient meer aandacht. Het is te overwegen om ook de staande muren mee te nemen met die folie. En gezien het water eronder toch voor de zekerheid die bubbeltjesfolie, wel op een schoon gemaakt zand zodat er geen scherpe steentjes meer liggen.Hoge luchtvochtigheid is altijd een probleem en daarin heeft u zeker gelijk met minerale materialen zoals steenwol, glaswol etc. EPS of PIR bijvoorbeeld kunnen hier dan weer heel goed tegen, waarbij EPS over het algemeen redelijk goedkoop is gekeken naar de totaaloplossing.
Het gaat me niet om het gelijk maar om de situatie van @avdongen beter op mijn netvlies te krijgen. Met dauwpunt e.d. ben ik uitstekend mee bekend.Het probleem met isoleren en hoge luchtvochtigheid is ...............en daar heeft u helemaal gelijk in. ........... Of nog beter, Uwert er even bij moet pakken om de opbouw door te rekenen.
Zie ook hierboven mijn opmerking over bubbeltjesfolie. Wat condenseren op de folie kunnen we vaker op het forum teruglezen. Als het maar heel kort is en verder is de ventilatie OK, is het te overwegen om het zo te laten, maar meestal ben ik er een voorstander van om de ventilatie zodanig te verbeteren dat het nog maar amper of niet optreedt. Pas op met landbouwfolie, ben er een aantal jaren geleden ingedoken en heb contact met leveranciers ervan gehad en die vertelden me dat je niet zo maar zo een landbouwfolie als alternatief voor een goede dampdichte folie gebruiken kunt. Voor maar ca 1,50-2 euro/m2 voor echte dampdichte folie zou ik dat risico nooit aangaan. Als het wel geschikt was hadden ze het vast ook verteld, tis vaak wat goedkoper, maar goedkoop is dan hier mogelijk duurkoop....In het verleden zijn er meerdere gebruikers geweest in dit forum welke om die reden bubbelplastic hebben geplaatst onder de landbouwfolie. .......... Helemaal voorkomen doe je het overigens niet. Op enkele plekken onder onze vloer condenseert het aan de bovenzijde van de landbouwfolie ............
Morning,
Na veel inlezen waren we van plan om in ons huis uit 1971 vloerisolatie tegen de onderkant van de vloer aan te brengen. We hebben een bedrijf langs gehad en die gaf aan dat dit niet kon wegens de waterstand in de kruipruimte. Het klopt dat er behoorlijk water in staat:
:strip_exif()/f/image/wNG7JNCCHkSey3qpyVYPgZ5O.jpg?f=fotoalbum_large)
De enig mogelijke oplossing is volgens dit bedrijf het aanbrengen van bodemparels (39 euro p/m2).
Na intensief lezen op internet twijfelen we en hopen we op wat advies.
- Is het juist dat de enig mogelijke isolatie bodemparels zijn in een ruimte waar zo veel water staat?
- Als ik het water weg pomp, kan ik dan dampwerend folie aanbrengen in de kruipruimte zonder dat hier een zwembad onder ontstaat?
- Klopt het dat er -in een ruimte met zoveel grondwater - geen combi mogelijk is met een andere isolatie tegen de onderkant van de vloer? Wij hebben vloerverwarming en het is denk ik een gemiste kans
Dit is de onderkant van onze vloer, iets schuine foto:
Na veel inlezen waren we van plan om in ons huis uit 1971 vloerisolatie tegen de onderkant van de vloer aan te brengen. We hebben een bedrijf langs gehad en die gaf aan dat dit niet kon wegens de waterstand in de kruipruimte. Het klopt dat er behoorlijk water in staat:
:strip_exif()/f/image/wNG7JNCCHkSey3qpyVYPgZ5O.jpg?f=fotoalbum_large)
De enig mogelijke oplossing is volgens dit bedrijf het aanbrengen van bodemparels (39 euro p/m2).
- Is het juist dat de enig mogelijke isolatie bodemparels zijn in een ruimte waar zo veel water staat?
- Als ik het water weg pomp, kan ik dan dampwerend folie aanbrengen in de kruipruimte zonder dat hier een zwembad onder ontstaat?
- Klopt het dat er -in een ruimte met zoveel grondwater - geen combi mogelijk is met een andere isolatie tegen de onderkant van de vloer? Wij hebben vloerverwarming en het is denk ik een gemiste kans
:strip_exif()/f/image/WNbV7W6DsTbMZtjaiMkVWWKX.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is inderdaad een behoorlijk binnenzwembad. Het water in de kruipruimte heeft veelal te maken met of een lek in een afvoer, of te maken met de grondwaterstand. Dit kan per huizenblok verschillen, zo hebben onze achterburen drainage met een pomp nodig om het droog te houden, terwijl het grondwater bij ons 5cm onder het zandbed staat. Bij grondwater kun je er op rekenen dat het constant terug blijft komen.superfunki schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:30:
Morning,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om een hoge luchtvochtigheid te voorkomen is bodemisolatie wel de juiste weg. Voor thermische isolatie maakt het niet uit of dit op de bodem of tegen de vloer zit. Isolatie tegen de vloer is overigens wel effectiever dan op de bodem. Het grote voordeel van een bodembedekker is dat het snel in de kruipruimte te spuiten is en je geen dagen in het water hoeft te liggen. Let wel op dat je een PIR, XPS of EPS pakt wat niet vergaat door vocht.
Omdat je vloer vlak is, is EPS platen plakken met montagekit eenvoudig te doen. Persoonlijk zou ik een gat graven, een aantal geulen trekken om af te wateren en er een dompelpomp inhangen. Als het dan min of meer droog is isoleren en zorgen voor voldoende ventilatie om de luchtvochtigheid weg te krijgen. Het geluk is dat water op lage temperatuur nauwelijks verdampt. Alleen bodemfolie zou ik niet doen omdat er binnen de kortste keren water bovenop staat wat dan helemaal niet meer wegzakt. Bubbelplastic onder de folie zou dan nog wel kunnen, maar het wordt hoe dan ook geen fijne plek om te zijn. Reken erop dat het een hele erge rotklus gaat worden.
Was de kruipruimte ook nat tijdens de droge zomer?
Een out of the box oplossing voor water onder de vloer kan ook zijn om het zandbed op te hogen tot boven het grondwaterniveau. Maar ook dat is een rotklus.
Zeker bij vloerverwarming zou je toch graag altijd vloerisolatie willen hebben, dat wordt op het forum veelal als een no-brainer beschouwd. Met de bodem isolatie ben je veel al vnl van het vocht af en in een beperkt aantal gevallen wordt er ook comfort verbetering genoemd, maar daarbij werd lang niet altijd vermeld of er vloerverwarming aanwezig was. Zonder vloerisolatie blijf je in mijn perceptie toch de kruipruimte verwarmen, er komt in deze situatie alleen toevallig ook nog dat ater erbij, maar das alleen een extra probleem, verandert niks aan die onderkant vd vloer....(behalve dat ie met bodemfolie/-isolatie droger zal zijn)Nilvo schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:52:
[...]Om een hoge luchtvochtigheid te voorkomen is bodemisolatie wel de juiste weg. Voor thermische isolatie maakt het niet uit of dit op de bodem of tegen de vloer zit. Isolatie tegen de vloer is overigens wel effectiever dan op de bodem.
Ook ik wil in de transitie naar gasloos de bgg vloer na-isoleren, ivm met de vloerverwarming die op termijn beneden zal worden aangelegd (nu verwarmd met standaard radiatoren). Huis is van 1994 met rondom 'redelijke' isolatie. De vloer-isolatie is nog origineel: ca. 5 cm EPS, volgens het bestek is de totale vloerisolatie 'Rc=1,3 m2 K/W'. Voor vloerverwarming moet daar zeker een waarde van Rd=3 bovenop, liever meer?
Het probleem is echter dat de kruipruimte op de laagste punten (onder de 'ribben') krap 40 cm hoog is, nu kan ik er net wat tijgeren (rollen is nog iets makkelijker om te bewegen). Verder is het kruipgat ca. 43 bij 46 groot (klein?), wat werken met platen zo goed als uitsluit. Bijkomend probleem is ook dat de riolering zo ligt dat het direct na binnenkomen in de kruipruimte een bijna onneembare barrière vormt. De kruipruimte is kurkdroog, met los geel zand tot zeker 20 cm diep (en daar ook goed droog).De fundering staat op betonnen palen.
Naast het aanbrengen van vloerisolatie zal de kruipruimte het komende jaar ook regelmatig betreden en benut worden voor het aanleggen van leidingen, vooral extra elektriciteit (inductiekoken, warmtepomp, pv, laadpaal, ...).
Hier zie je in het midden de leidingen naar de meterkast, bij de witte steen links zit ongeveer het kruipgat.
:strip_exif()/f/image/Uj5FVRNjxSa3ATzh8JjDANNN.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is ongeveer dezelfde positie, maar dan naar links gericht. het kruipgat is rechts van de dakpannen.
:strip_exif()/f/image/rcWVKFWHpR1HNNj6SQV9KGuu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GP38ZyDjdk7mKTcsV9uz07LG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PD1FFCOZlPPMaWZOfqzIkbKM.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu zijn er twee scenario's, een minimale met risico maar lage kosten, en een maximale met zekerheid en hogere kosten (en meer gedoe):
1. minimaal
Ik laat eerst alle te voorspellen extra elektriciteitsleidingen aanleggen (loos, of bij voorbaat alvast bedraad), en zoek een PUR spuiter die de klus zo aandurft en laat ca. 10 tot 12 cm PUR tegen de vloer spuiten (maar misschien is PIF ook nog een optie?.
Het resultaat is bereikt, maar de kruipruimte is niet meer of met heel veel moeite te bereiken ... (maar met PIF misschien nog net?)
2. maximaal
Het probleem is echter dat de kruipruimte op de laagste punten (onder de 'ribben') krap 40 cm hoog is, nu kan ik er net wat tijgeren (rollen is nog iets makkelijker om te bewegen). Verder is het kruipgat ca. 43 bij 46 groot (klein?), wat werken met platen zo goed als uitsluit. Bijkomend probleem is ook dat de riolering zo ligt dat het direct na binnenkomen in de kruipruimte een bijna onneembare barrière vormt. De kruipruimte is kurkdroog, met los geel zand tot zeker 20 cm diep (en daar ook goed droog).De fundering staat op betonnen palen.
Naast het aanbrengen van vloerisolatie zal de kruipruimte het komende jaar ook regelmatig betreden en benut worden voor het aanleggen van leidingen, vooral extra elektriciteit (inductiekoken, warmtepomp, pv, laadpaal, ...).
Hier zie je in het midden de leidingen naar de meterkast, bij de witte steen links zit ongeveer het kruipgat.
:strip_exif()/f/image/Uj5FVRNjxSa3ATzh8JjDANNN.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is ongeveer dezelfde positie, maar dan naar links gericht. het kruipgat is rechts van de dakpannen.
:strip_exif()/f/image/rcWVKFWHpR1HNNj6SQV9KGuu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GP38ZyDjdk7mKTcsV9uz07LG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PD1FFCOZlPPMaWZOfqzIkbKM.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu zijn er twee scenario's, een minimale met risico maar lage kosten, en een maximale met zekerheid en hogere kosten (en meer gedoe):
1. minimaal
Ik laat eerst alle te voorspellen extra elektriciteitsleidingen aanleggen (loos, of bij voorbaat alvast bedraad), en zoek een PUR spuiter die de klus zo aandurft en laat ca. 10 tot 12 cm PUR tegen de vloer spuiten (maar misschien is PIF ook nog een optie?.
Het resultaat is bereikt, maar de kruipruimte is niet meer of met heel veel moeite te bereiken ... (maar met PIF misschien nog net?)
2. maximaal
- Ik laat de riolering verleggen (of strak tegen de fundering aan waar nu de dakpannen liggen, tussen de gas- en elektriciteitsleidingen naar de meterkast door, of zelfs zo snel mogelijk buiten de fundering brengen en dan onder de oprit verder naar de straat).
- Daarna laat ik een grondwerker ca. 20 tot 30 cm grond wegzuigen, naar mijn idee niet helemaal maar vooral in het midden, een rand van ca. een meter langs de fundering hoeft niet of minder (want is dan vanaf het midden voldoende toegankelijk voor het aanbrengen van isolatie?).
- Daarna isolatie aan laten brengen, en vanwege de extra ruimte zijn er misschien alternatieven voor PUR denkbaar (PIF, Tonzon, ?).
- Is er al direct een scenario dat de prullenbak in kan?
- zie ik een alternatief scenario over het hoofd?
- Heeft iemand anders het probleem van een (te) lage kruipruimte al getackeld?
- Zou ik het met PIF toch nog kunnen redden om zonder teveel gedoe de vloer voldoende te isoleren, en de kruipruimte nog net voor noodgevallen toegankelijk te houden?
- Het verleggen van de riolering binnen de kruipruimte zorgt voor veel extra bochten: kan dat zonder doorloop problemen te geven (ik twijfel nu al af en toe al of dat allemaal wel goed zit)?
- Kan het wegzuigen van zand gevolgen hebben voor de bouwkundige constructie / veiligheid van de fundering en daarmee de rest van het huis? Dat is ook een reden dat ik een rand van ca. een meter langs de fundering niet zou laten afzuigen?
Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp
Ik was zeker niet van plan die ventilatie te beperken. Toen de spouwmuurisolatie is aangebracht, zijn er ook nieuwe ventilatiekanalen gemaakt in voor- en achtergevel, en dat de ventilatie naar links en rechts in stand blijft, lijkt me ook noodzakelijk.route99 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:48:
Aha nu begrijp ik het, maar die gaten zijn zo te zien voor ventilatie?
Een voorstel om dat dicht te maken? Of dat verstandig is? Op afstand lijkt me dit een riskant advies aanpak. Veel te complex ik ga daar niet in mee. Dan zou de gehele ventilatie verantwoord aangepast moeten worden, dan ga ik er wel in mee.
Dan wil ik natuurlijk wel dat de ventilatie weer onder de vloerisolatie verder gaat. Is het een gek idee om een ventilatiekoker door het gat en twee lagen isolatie te steken en af te purren?Dus dat verdient meer aandacht. Het is te overwegen om ook de staande muren mee te nemen met die folie.
Ik heb Tonzon folie neergelegd, met bubbeltjesfolie op de plassen om het te laten drijven. Juist de bubbeltjesfolie in de rest nog even niet neergelegd tot de vloerisolatie klaar is. Anders zijn alle bubbeltjes natuurlijk meteen plat. Wel zometeen checken op lekken in de folie.En gezien het water eronder toch voor de zekerheid die bubbeltjesfolie, wel op een schoon gemaakt zand zodat er geen scherpe steentjes meer liggen.
De relatieve vochtigheid stijgt natuurlijk als de kruipruimte minder wordt opgewarmd. Behalve beperken van verdamping uit de boden, wat zou ik dan nog meer doen om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen?Het gaat me niet om het gelijk maar om de situatie van @avdongen beter op mijn netvlies te krijgen. Met dauwpunt e.d. ben ik uitstekend mee bekend.
Overigens, in de offerte staat geen enkele informatie over de uitvoering, alleen een bedrag op basis van dikte materiaal en vloeroppervlak. In mijn naiviteit ging ik er van uit dat de uitvoerders daar de expertise voor zouden hebben om het volgens de normen aan te brengen, maar dat bleek helaas niet het geval.
Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!
Als je steensmuren hebt dan trekt het vocht ook via de muur in de woning. Door de muur elke 10 centimeter met Gel te injecteren kan je de vochtigheid ook naar beneden krijgen.avdongen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:51:
De relatieve vochtigheid stijgt natuurlijk als de kruipruimte minder wordt opgewarmd. Behalve beperken van verdamping uit de boden, wat zou ik dan nog meer doen om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen?
Overigens, in de offerte staat geen enkele informatie over de uitvoering, alleen een bedrag op basis van dikte materiaal en vloeroppervlak. In mijn naiviteit ging ik er van uit dat de uitvoerders daar de expertise voor zouden hebben om het volgens de normen aan te brengen, maar dat bleek helaas niet het geval.
Goedenavond,
Wellicht een rare vraag, maar heeft iemand ervaring met het opvullen van de holle ruimtes in een vloerblok van beton in een broodjesvloer? Dan bedoel ik deze holle ruimtes:

Omdat ik een kelder heb kom ik makkelijk aan de onderkant van deze blokken. Ik was aan het denken om hier van onder per rij een gat in te boren en vol te spuiten met PUR ter aanvullende isolatie.
Wellicht een rare vraag, maar heeft iemand ervaring met het opvullen van de holle ruimtes in een vloerblok van beton in een broodjesvloer? Dan bedoel ik deze holle ruimtes:

Omdat ik een kelder heb kom ik makkelijk aan de onderkant van deze blokken. Ik was aan het denken om hier van onder per rij een gat in te boren en vol te spuiten met PUR ter aanvullende isolatie.
No one is listening until you fart
@Felix! Met alle respect niks geen werk voor een amateur, je onderschat de risico's compleet en het technische uitvoeringsvoorstel lijkt nergens op...
Aangezien zoiets is voor professionals ga ik er ook niet verder op in.
Ben trouwens geen voorstander van dit voorstel o.a. om chemisch stabiliteitsredenen, de temperatuur kan zo wel heel erg oplopen bij een dergelijk proces met risico op giftige ontledingsproducten.
Aangezien zoiets is voor professionals ga ik er ook niet verder op in.
Ben trouwens geen voorstander van dit voorstel o.a. om chemisch stabiliteitsredenen, de temperatuur kan zo wel heel erg oplopen bij een dergelijk proces met risico op giftige ontledingsproducten.
Ik zou me hier niet zomaar branden, helemaal niet met PUR. Omdat die vloerblokken gewoon losse elementen zijn, wil hier ook nog wel eens wat vanaf breken als je wat te wilt gaat boren / bikken.Felix! schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:29:
Goedenavond,
[Afbeelding]
Mijn zwager heeft tijdens de bouw van zijn huis de uiteinden van de holtes in een kanaalplatenvloer wel opgevuld met steenwol. Deze stonden anders te tochten in open verbinding met de spouw. Kan me voorstellen dat je daarmee al flinke winst zou kunnen maken mocht daar bij jou ook sprake van zijn. Verder lekker van onderen isoleren vanuit de kruipruimte.
-Loze leidingen aan leggen is sowieso verstandig. Veel installateurs willen nog wel eens door de funderingsmuur heen boren met grotere diameters. Dit is ivm blootstellen wapening aan lucht (roest) en algehele constructieve sterkte (je huis staat er toch op) niet aan te raden zonder een constructieve berekening. Leg indien mogelijk die loze leidingen meteen onder de funderingsmuur door, ben je die discussie ook kwijt.bartve schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:51:
Ook ik wil in de transitie naar gasloos de bgg vloer na-isoleren, ivm met de vloerverwarming die op termijn beneden zal worden aangelegd (nu verwarmd met standaard radiatoren). Huis is van 1994 met rondom 'redelijke' isolatie. De vloer-isolatie is nog origineel: ca. 5 cm EPS, volgens het bestek is de totale vloerisolatie 'Rc=1,3 m2 K/W'. Voor vloerverwarming moet daar zeker een waarde van Rd=3 bovenop, liever meer?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1. minimaal
2. maximaalVragen waar ik mee zit:
- Ik laat de riolering verleggen (of strak tegen de fundering aan waar nu de dakpannen liggen, tussen de gas- en elektriciteitsleidingen naar de meterkast door, of zelfs zo snel mogelijk buiten de fundering brengen en dan onder de oprit verder naar de straat).
- Daarna laat ik een grondwerker ca. 20 tot 30 cm grond wegzuigen, naar mijn idee niet helemaal maar vooral in het midden, een rand van ca. een meter langs de fundering hoeft niet of minder (want is dan vanaf het midden voldoende toegankelijk voor het aanbrengen van isolatie?).
- Daarna isolatie aan laten brengen, en vanwege de extra ruimte zijn er misschien alternatieven voor PUR denkbaar (PIF, Tonzon, ?).
Alvast veel dank!
- Is er al direct een scenario dat de prullenbak in kan?
- zie ik een alternatief scenario over het hoofd?
- Heeft iemand anders het probleem van een (te) lage kruipruimte al getackeld?
- Zou ik het met PIF toch nog kunnen redden om zonder teveel gedoe de vloer voldoende te isoleren, en de kruipruimte nog net voor noodgevallen toegankelijk te houden?
- Het verleggen van de riolering binnen de kruipruimte zorgt voor veel extra bochten: kan dat zonder doorloop problemen te geven (ik twijfel nu al af en toe al of dat allemaal wel goed zit)?
- Kan het wegzuigen van zand gevolgen hebben voor de bouwkundige constructie / veiligheid van de fundering en daarmee de rest van het huis? Dat is ook een reden dat ik een rand van ca. een meter langs de fundering niet zou laten afzuigen?
-Krappe kruipruimte is vervelend, maar met een hoge grondwaterstand funest voor je opties. Gelukkig heb je maar één van de twee. Er zijn dus mogelijkheden. Meest laagdrempelige optie is om het leidingwerk zo te laten, maar wel een verdiepte geul te maken zodat deze later toegankelijk blijft. Dit betekent dat je zand naar de hoeken van je kruipruimte brengt waar je toch niet meer hoeft te zijn. Je kan het evt laten weghalen, maar hier hangt een prijskaartje aan. Je zou nog kunnen overwegen deze 'toegangsgeul' te voorzien van een laagje folie / bubbeltjesplastic.
-Ik gok dat dat de PUR mensen niet in de rij staan om jouw kruipruimte in te gaan. Zoals je ziet op de plaatjes/filmpjes hebben die gasten ook wel wat hoogte nodig om dat spul christelijk te spuiten. Die ruimte is bij jou wel beperkt. TonZon is eigenlijk ook geen optie omdat dat zo laag zou hangen dat de ventilatie in je krupruimte wordt beperkt.
-Je komt er niet helemaal om heen dat dit een vervelend klusje wordt. Normaal ben ik wel een PIR platen fan, maar dat wordt met jou kruipruimte wel veel snijwerk. Desalniettemin heeft 5 cm kooltherm al een Rd waarde van 2,5. Het zet dus wel zoden aan de dijk bij een minimale dikte. Wellicht is voor jouw specifieke situatie PIF ook een goed alternatief.
Ik heb eenzelfde vloer op mijn begane grond. De holle ruimtes volledig met PUR vullen geeft niet zoveel winst, want de luchtruimte op dit moment is al niet dominant in het warmtelek naar onderen toe, dat is de steen zelf namelijk al. Dus het wordt een hels karwei met waarschijnlijk zeer weinig winst.Felix! schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:29:
Goedenavond,
[Afbeelding]
Ikzelf ga de gehele vloer van onderaf isoleren met PIR beplating, dan dek je het geheel in een keer af. Wel blijft er een 'warmtelek' van luchtstromen zijwaarts naar de koude fundering. Deze convectiestroom wil ik mogelijk beperken door alleen de buitenste rand, dus het buitenste broodje te vullen met PUR. Op deze manier blijft het beperkt en neem je wel effectief deze convectiestroom weg. Ik wil nog wel even uitrekenen of dit echt zin heeft of dat deze convectiestroom intern eigenlijk niet significant is.
Maar grote volumes PUR spuiten is niet zonder risico's en moet met een zeer gedegen voorbereiding gebeuren voor je eigen gezondheid. 1 broodje vullen met PUR (waarbij de ingespoten PUR nog alle kanten kan expanderen) is wel even andere koek dan je volledige kanaal opvullen en zou ik dus echt afraden. Vooral in kruipruimtes kunnen dampen zich snel ophopen en is een volgelaatmasker met de juiste filters echt noodzaak. Bij grote volumes liefst een masker met een verse luchttoevoer en natuurlijk goede ventilatie. De gassen die vrijkomen is echt troep namelijk.
[ Voor 16% gewijzigd door frennek op 17-10-2022 12:05 ]
johanPo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:26:
[...]
In piepschuim boren zet geen zoden aan de dijk. Even met een sate prikker kijken hoe dik. Als het gaat om een paar cm lekker in de onderliggende muur boren, anders pluggen overwegen. Als je het goed doet staat er niet veel kracht op .
Het is zeker aan te raden de banden te vervangen. Gaten in de vloer boren is doorgaans geen probleem als het gaat om iets vast te zetten. Folie over leidingen leggen is geen probleem, het gaat erom dat vocht niet gaat verdampen. Wel is het aanbevolen om te zorgen dat deze leidingen bereikbaar blijven zonder dat een loodgieter over 5 jaar je folie aan gorten snijdt. Liggen de leidingen aan de zijkant bij de muur? Dan zit dit wel goed.
Ventilatie is belangrijk. Zie je buiten wel die kleine roosters in het baksteen ? Voel je daar evt tocht of kan je het terugleiden naar een plek in de kruipruimte? Glaswol zou je evt nog kunnen beschermen met dampopen folie
:strip_exif()/f/image/TqFqLOiE9hitENG5i7bUH8Ra.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de voorkant van het huis alleen al twee van deze roosters. Volgens mij hoort hier een zwanenhals aan te zitten? Maar het gekke is, in de kruipruimte zie ik dus niet 1,2,3 een doorgang. Het zal toch niet zo zijn dat ze vanuit de bouw het piepschuim ervoor hebben gemonteerd ?

Dat is om de spouw te ventileren.burnoutpc schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:33:
[...]
[Afbeelding]
Aan de voorkant van het huis alleen al twee van deze roosters. Volgens mij hoort hier een zwanenhals aan te zitten? Maar het gekke is, in de kruipruimte zie ik dus niet 1,2,3 een doorgang. Het zal toch niet zo zijn dat ze vanuit de bouw het piepschuim ervoor hebben gemonteerd ?
Op 165m² heb ik 2x een rooster van 25x60 in het terras rondom de woning.
[ Voor 5% gewijzigd door poing op 17-10-2022 14:38 ]
Dus toch, ik twijfelde al. Dacht dat de stootvoegen genoeg waren en dat dit roosters waren voor de kruipruimte. Maar niet dus. Dat betekent dat onze kruipruimte niet geventileerd is. Huis van 1999.
--
Hoe hebben jullie bodemfolie om een hoek aangebracht? Onze ruimte is niet mooi vierkant. De voordeur valt naar binnen. Echt wel een meter of anderhalf. Hoe ga je daar mee om als je een langwerpig stuk folie heb, zonder daarin te snijden of te willen plakken.
:strip_exif()/f/image/5Et0UYoTMiagmetxdoSb8qV3.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet ik de ruimte opdelen in 2 vierkanten? En dan aanelkaar plakken met dubbelzijdige tape? Ik zie dat Broa dat ook doet bij bv doorgangen voor 2 ruimtes.
--
Hoe hebben jullie bodemfolie om een hoek aangebracht? Onze ruimte is niet mooi vierkant. De voordeur valt naar binnen. Echt wel een meter of anderhalf. Hoe ga je daar mee om als je een langwerpig stuk folie heb, zonder daarin te snijden of te willen plakken.
:strip_exif()/f/image/5Et0UYoTMiagmetxdoSb8qV3.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet ik de ruimte opdelen in 2 vierkanten? En dan aanelkaar plakken met dubbelzijdige tape? Ik zie dat Broa dat ook doet bij bv doorgangen voor 2 ruimtes.
[ Voor 76% gewijzigd door burnoutpc op 17-10-2022 15:46 ]
Die roosters horen via een zwanenhals te zorgen voor ventilatie van de kruipruimte. zie ook hier voor een voorbeeld https://www.wildkamp.nl/p...z0pVkDpcPIphoCRwEQAvD_BwE. De kleine ruimtes tussen de bakstenen (stootvoegen) zijn voor ventilatie van de spouw. Gek dat je ze onder niet uit ziet komen. Zou kunnen dat de isolatie eroverheen is gegaan, maar meestal wordt de isolatie tegelijk met de vloer aangebracht. Sowieso is ventilatie alleen aan één kant van het huis niet voldoende... Je hebt namelijk geen drijvende kracht. het moet door de kruipruimte kunnen waaien.burnoutpc schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:33:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/lEr5RrfKKnVay3Co0Hn2RDLv.jpg?f=fotoalbum_large)
Even op aanraden van @johanPo een sateprikker erin geduwd en die gaat goed ver! Dat is geen kinderachtige dikte. Vrij dichte piepschuim ook wel. Piepschuim pluggen dus maar gebruiken?
--
Licht uit en dan de ruimte in kijken is complete duisternis. Ik zal binnenkort even een ijzerdraad door het ventilatierooster steken, kijken of deze naar beneden gaat.
[ Voor 13% gewijzigd door burnoutpc op 17-10-2022 16:25 ]
Mijn kruipruimte is door de vorige bewoner volgestort met EPS parels. Nu heb ik toch last van optrekkend vocht bij de meterkast en ben ik eens gaan kijken.
Blijkt dat er een opening in de kruipruimte naar de buren zit. Een gat van ongeveer 30cm doorsnee. De parels zijn daar ook in weggelopen.
Er loopt een kabel doorheen maar heeft het verder nog een nut qua ventilatie? Of kan ik deze gewoon zo veel mogelijk dicht maken en de parels aan die kant opvullen?
Blijkt dat er een opening in de kruipruimte naar de buren zit. Een gat van ongeveer 30cm doorsnee. De parels zijn daar ook in weggelopen.
Er loopt een kabel doorheen maar heeft het verder nog een nut qua ventilatie? Of kan ik deze gewoon zo veel mogelijk dicht maken en de parels aan die kant opvullen?
[ Voor 5% gewijzigd door Emmerv op 17-10-2022 18:52 ]
@burnoutpc Ik heb deze roosters ook, bij mij zit er wel een zwanenhals aan, is het mogelijk om met een ijzerdraadje erin te duwen om te kijken waar wij heengaat.
Piepschuimpluggen kom je een eind mee. Misschien ff klein dotje kit erop als ze niet helemaal blijven zitten (natuurlijk wel oplosmiddelvrij anders blijft van je EPS weinig over).burnoutpc schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:24:
[Afbeelding]
Even op aanraden van @johanPo een sateprikker erin geduwd en die gaat goed ver! Dat is geen kinderachtige dikte. Vrij dichte piepschuim ook wel. Piepschuim pluggen dus maar gebruiken?
--
Licht uit en dan de ruimte in kijken is complete duisternis. Ik zal binnenkort even een ijzerdraad door het ventilatierooster steken, kijken of deze naar beneden gaat.
Je kan het in de versmalling een keer extra omvouwen. Twee stukken aan elkaar plakken kan. Moet je wel echt goede spul dubbelzijdige tape halen en zorgen dat waar je het op plakt zandvrij is (uitdaging in de praktijk). Als er vaak langere tijd water in je kruipruimte staat moet je dan ook eigenlijk zorgen dat je een plooi maakt zodat de naad vrij hoog zit en er water op je folie komt (is ergens op zon Broa filmpje ook te zien). Kortom, als het niet hoeft, liever naden voorkomen.burnoutpc schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:40:
Dus toch, ik twijfelde al. Dacht dat de stootvoegen genoeg waren en dat dit roosters waren voor de kruipruimte. Maar niet dus. Dat betekent dat onze kruipruimte niet geventileerd is. Huis van 1999.
--
[Afbeelding]
Heeft iemand ervaring met vloerisolatie (tonzon) EN bodemisolatie? Zou dat laatste eigenlijk enkel voor de isde subsidie doen voor alle glas en kozijnen ondat ik perse een 2e maatregel moet. Google zegt dat het weinig zin heeft. Kan het kwaad? Zijn er mensen hier die het hebben?
Grappig: Google zegt dus het is waar ?? Doet me denken aan het geschreven woord heeft meer waarde dan dat iemand het tegen je zegt.[b] Google zegt dat het weinig zin heeft.
Nu dus al dat Google het zegt. Macht van het internet
Bedankt voor je commentaar, of zo…MijnCommentaar schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:09:
[...]
Grappig: Google zegt dus het is waar ?? Doet me denken aan het geschreven woord heeft meer waarde dan dat iemand het tegen je zegt.
Nu dus al dat Google het zegt. Macht van het internet
Ik denk dat de reactie zo is vanwege het feit dat er 335 pagina's zijn gewijd aan het isoleren van de kruipruimte en dus ook door bodemfolie. Even snel in het topic zoeken, dan zie je snel zat dat het zeker toegevoegde waarde heeft.
[ Voor 26% gewijzigd door burnoutpc op 17-10-2022 21:41 ]
Ik kwam niet uit de logica van omvouwen, om zo een hoek als in mijn screenshot te krijgen, maar mijn wederhelft wist dat dus weljohanPo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:03:
[...]
Je kan het in de versmalling een keer extra omvouwen. Twee stukken aan elkaar plakken kan. Moet je wel echt goede spul dubbelzijdige tape halen en zorgen dat waar je het op plakt zandvrij is (uitdaging in de praktijk). Als er vaak langere tijd water in je kruipruimte staat moet je dan ook eigenlijk zorgen dat je een plooi maakt zodat de naad vrij hoog zit en er water op je folie komt (is ergens op zon Broa filmpje ook te zien). Kortom, als het niet hoeft, liever naden voorkomen.

Ik weet niet hoe je bij bodemfolie komt? Dat heb in uiteraard al bij de vloerisolatie. Nu overweeg ik bodemisolatie (parels dus). Misschien kan je mij even helpen met al die posts over de combinatie van vloer en bodemisolatie in dit topic? Zal wel de verkeerde zoektermen gebruiken dan of zo, maar ik vind niks van mensen die beide hebben….burnoutpc schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:39:
[...]
Ik denk dat de reactie zo is vanwege het feit dat er 335 pagina's zijn gewijd aan het isoleren van de kruipruimte en dus ook door bodemfolie. Even snel in het topic zoeken, dan zie je snel zat dat het zeker toegevoegde waarde heeft.
ah. mea culpa, bedoelde niet bodemfolie. Ik zit daar naar te zoeken en zal pardoes dat getypt hebben ipv bodemisolatie.
[ Voor 31% gewijzigd door burnoutpc op 17-10-2022 22:44 ]
@Johan Bogle Als je al een prima Tonzon vloerisolatie op het oog hebt dan voegt voor het isoleren een bodemisolatie amper of helemaal niets toe.
Gebruik je toch bodemisolatie dan werkt het meestal wel tegen vocht, maar dat kost je dan ca 20x zoveel als een bodemfolie die hetzelfde vocht gelijk of beter tegen kan houden voor ca 2 euro/m2 als je het zelf doet....
Googel heeft geen gelijk dat het niks toe zou voegen, maar zegt niks over tegen welke prijs je dat vocht tegen houden je het op een andere manier doet (bodemfolie).
Kies dus zelf maar.
Gebruik je toch bodemisolatie dan werkt het meestal wel tegen vocht, maar dat kost je dan ca 20x zoveel als een bodemfolie die hetzelfde vocht gelijk of beter tegen kan houden voor ca 2 euro/m2 als je het zelf doet....
Googel heeft geen gelijk dat het niks toe zou voegen, maar zegt niks over tegen welke prijs je dat vocht tegen houden je het op een andere manier doet (bodemfolie).
Kies dus zelf maar.
Heb geen last van vocht. Het gaat mij oiur om de ISDE subsidie.route99 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:49:
@Johan Bogle Als je al een prima Tonzon vloerisolatie op het oog hebt dan voegt voor het isoleren een bodemisolatie amper of helemaal niets toe.
Kies dus zelf maar.
Dan ga je toch die 20x zo dure bodemisolatie kopen?
Je kunt vast het break even point uitrekenen.....ik ga het niet uitleggen/uitrekenen.
Je kunt vast het break even point uitrekenen.....ik ga het niet uitleggen/uitrekenen.
[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 17-10-2022 23:20 ]
Bij toeval kwam ik het artikel van tonzon tegen over bodemisolatie - https://tonzon.nl/blog/bodemisolatie/
Wel bijzonder dat ze zelf dus het negatief belichten, terwijl ze het spul zelf verkopen.
Hoe staan jullie tegen de argumenten? Er zijn ook ontzettend veel mensen die zweren bij bodemisolatie. Bij ons is de ruimte altijd vochtig geweest en zover we weten stond/staat er altijd water op grote delen van de grond.
Wel bijzonder dat ze zelf dus het negatief belichten, terwijl ze het spul zelf verkopen.
Hoe staan jullie tegen de argumenten? Er zijn ook ontzettend veel mensen die zweren bij bodemisolatie. Bij ons is de ruimte altijd vochtig geweest en zover we weten stond/staat er altijd water op grote delen van de grond.
Ik ken het artikel toevallig. Wat erin staat is op zich plausibel. Denk dat het goed is om de drie smaakjes te onderscheiden:burnoutpc schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:15:
Bij toeval kwam ik het artikel van tonzon tegen over bodemisolatie - https://tonzon.nl/blog/bodemisolatie/
- Bodemfolie: voorkomt het verdampen en daarna condenseren van (grond)water in de kruipruimte. Condensatie kost energie (dus warmte) en het extra vocht is vaak niet goed voor de gezondheid
- Vloerisolatie: je isoleert de onderkant van je vloer (b.v. EPS of TonZon thermokussens) en zorgt ervoor dat je vloer niet afkoelt
- Bodemisolatie: je plaatst een isolerende laag op de bodem (b.v. isolatieparels spuiten), maar tussen je vloer en deze laag is nog een vrije luchtlaag
TonZon poept in dit artikel op het laatste. Ze verkopen dit ook niet (alleen bodemfolie + vloerisolatie) In dit forum zie je dat voor de meeste gevallen bodemisolatie ook niet aangeraden wordt. Zelf redeneer ik altijd dat je een goed ventilerende kruipruimte wilt, en als je dus de bodem isoleert de steeds ververste luchtlaag daarboven nog altijd je vloer zal afkoelen.
Johan Bogle schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:13:
[...]
Heb geen last van vocht. Het gaat mij oiur om de ISDE subsidie.
offtopic:
Verwacht je echt dat iedereen hier met jou mee gaat denken hoe je onnodige maatregelen kan nemen in je huis zodat je zoveel mogelijk kan graaien in de subsidiepot?
Verwacht je echt dat iedereen hier met jou mee gaat denken hoe je onnodige maatregelen kan nemen in je huis zodat je zoveel mogelijk kan graaien in de subsidiepot?
Bodemisolatie en bodemfolie is er eentje die ik door elkaar gebruik, maar dat is klaarblijkelijk fout. Wel krijg ik het idee dat je met een dampfolie dus de grond afdicht waardoor eventuele warmte ook niet meer kwijt kan. Dat heeft mij wel aan het denken gezet. Heeft het dan wel zo'n nut om bodemfolie te leggen.johanPo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:42:
[...]
Ik ken het artikel toevallig. Wat erin staat is op zich plausibel. Denk dat het goed is om de drie smaakjes te onderscheiden:Ik zet het hier even wat algemeen neer voor andere lezers.
- Bodemfolie: voorkomt het verdampen en daarna condenseren van (grond)water in de kruipruimte. Condensatie kost energie (dus warmte) en het extra vocht is vaak niet goed voor de gezondheid
- Vloerisolatie: je isoleert de onderkant van je vloer (b.v. EPS of TonZon thermokussens) en zorgt ervoor dat je vloer niet afkoelt
- Bodemisolatie: je plaatst een isolerende laag op de bodem (b.v. isolatieparels spuiten), maar tussen je vloer en deze laag is nog een vrije luchtlaag
TonZon poept in dit artikel op het laatste. Ze verkopen dit ook niet (alleen bodemfolie + vloerisolatie) In dit forum zie je dat voor de meeste gevallen bodemisolatie ook niet aangeraden wordt. Zelf redeneer ik altijd dat je een goed ventilerende kruipruimte wilt, en als je dus de bodem isoleert de steeds ververste luchtlaag daarboven nog altijd je vloer zal afkoelen.
- De fundering is geïsoleerd met dik piepschuim.
- De betonnenvloer is geïsoleerd met glaswol.
- Er zijn plassen/delen van water in de kruipruimte, maar.... we zijn erachter gekomen dat de aansluiting van het huis verzakt was en daardoor lekte. Overtollig (riool)water werd teruggeduwd in de kruipruimte. Dit is nu verholpen.
/Theoretisch zou het kunnen dat de plassen dus verdampen na verloop van tijd?
Ik ben nog eens gaan loeren naar de roosters in het huis en dit zijn plastic bakjes, maar er lijkt aan geen van de kanten een opening te zitten. De achterkant lijkt ook van kunststof te zijn. Er is ook geen opening (los van een klein randje), naar beneden toe als zwanenhals voor de kruipruimte.
Onze ruimte lijkt dus niet geventileerd, ik had anders wel licht moeten zien of een opening in het piepschuim van de fundering. Terwijl er wel 3 van die roosters zitten rondom het huis.
[ Voor 14% gewijzigd door burnoutpc op 18-10-2022 10:10 ]
ik vraag of de combinatie zin heeft en of er eventueel nadelen aan zitten? Anders had ik het gewoon gedaan. Dat het financieel nut heeft is duidelijk.Biggg schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:57:
[...]
offtopic:
[ Voor 4% gewijzigd door Johan Bogle op 18-10-2022 10:34 ]
Dat je even kijkt wat de nieuwe situatie wordt nu je lekkage is verholpen lijkt me sowieso zinnig. Peil dan wel hoe de vlag erbij hangt rond jan - begin maart, het liefst na een paar natte weken. Dat zijn doorgaans de maanden dat de grondwaterstand het hoogste staatburnoutpc schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:04:
[...]
Bodemisolatie en bodemfolie is er eentje die ik door elkaar gebruik, maar dat is klaarblijkelijk fout. Wel krijg ik het idee dat je met een dampfolie dus de grond afdicht waardoor eventuele warmte ook niet meer kwijt kan. Dat heeft mij wel aan het denken gezet. Heeft het dan wel zo'n nut om bodemfolie te leggen.
- De fundering is geïsoleerd met dik piepschuim.
- De betonnenvloer is geïsoleerd met glaswol.
- Er zijn plassen/delen van water in de kruipruimte, maar.... we zijn erachter gekomen dat de aansluiting van het huis verzakt was en daardoor lekte. Overtollig (riool)water werd teruggeduwd in de kruipruimte. Dit is nu verholpen.
Ik ben nog eens gaan loeren naar de roosters in het huis en dit zijn plastic bakjes, maar er lijkt aan geen van de kanten een opening te zitten. De achterkant lijkt ook van kunststof te zijn. Er is ook geen opening (los van een klein randje), naar beneden toe als zwanenhals voor de kruipruimte.
Onze ruimte lijkt dus niet geventileerd, ik had anders wel licht moeten zien of een opening in het piepschuim van de fundering. Terwijl er wel 3 van die roosters zitten rondom het huis.
In hoeverre weet je wat de vorige bewoner al heeft lopen klussen in de kruipruimte? EPS tegen de funderingsmuren geloof ik in, maar wordt doorgaans niet al gedaan tijdens de bouw. Ook worden betonnen vloeren doorgaans niet met glaswol geïsoleerd. Reden dat ik dit vraag is omdat ik twijfel of je huis niet oorspronkelijk wel is uitgevoerd met ventilatie maar dat misschien een overijverige klusser de verbinding in de kruipruimte (per ongeluk) heeft afgedekt met EPS. Kruipruimte ventilatie is namelijk wel bevordelijk voor een gezond binnenklimaat.
Warmte kan met een dampfolie nog steeds gewoon de grond in, alleen komt vocht vanuit de grond niet meer in je kruipruimte.
Je bent niet alleen....burnoutpc schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:04:
[...]Bodemisolatie en bodemfolie is er eentje die ik door elkaar gebruik, maar dat is klaarblijkelijk fout.
@johanPo heeft eea prima uit de doeken gedaan, wanneer je wat moet gebruiken oa ook dit:.
.Wel krijg ik het idee dat je met een dampfolie dus de grond afdicht waardoor eventuele warmte ook niet meer kwijt kan
Nog even over dit:
Betonnen vloer, geen bodemfolie en geen ventilatie als je glaswol hebt.- De betonnenvloer is geïsoleerd met glaswol.
- Er zijn plassen/delen van water in de kruipruimte, maar.... we zijn erachter gekomen dat de aansluiting van het huis verzakt was en daardoor lekte. Overtollig (riool)water werd teruggeduwd in de kruipruimte. Dit is nu verholpen
Onze ruimte lijkt dus niet geventileerd.............
Die glaswol wordt erg vochtig is te verwachten, dus werkt veel minder effectief.
Dus:
- Dampfolie moet nu echt, staat er water, eerst bubbeltjes folie er onder, lees terug, is vaak voorbij gekomen
- Ventilatie helemaal herstellen.
Ik heb nogmaals de roosters gecheckt. En voor gaat een ijzerdraad naar beneden. Wat je zegt kan dus wel eens goed kloppen. Nadien is de boel geïsoleerd. Dat kan niet anders.johanPo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:33:
[...]
Dat je even kijkt wat de nieuwe situatie wordt nu je lekkage is verholpen lijkt me sowieso zinnig. Peil dan wel hoe de vlag erbij hangt rond jan - begin maart, het liefst na een paar natte weken. Dat zijn doorgaans de maanden dat de grondwaterstand het hoogste staat
In hoeverre weet je wat de vorige bewoner al heeft lopen klussen in de kruipruimte? EPS tegen de funderingsmuren geloof ik in, maar wordt doorgaans niet al gedaan tijdens de bouw. Ook worden betonnen vloeren doorgaans niet met glaswol geïsoleerd. Reden dat ik dit vraag is omdat ik twijfel of je huis niet oorspronkelijk wel is uitgevoerd met ventilatie maar dat misschien een overijverige klusser de verbinding in de kruipruimte (per ongeluk) heeft afgedekt met EPS. Kruipruimte ventilatie is namelijk wel bevordelijk voor een gezond binnenklimaat.
Warmte kan met een dampfolie nog steeds gewoon de grond in, alleen komt vocht vanuit de grond niet meer in je kruipruimte.
Opmeten en deel van eps wegsnijden om te kijken waar het gat zit.
Vanavond toch nog maar eens twee uur in de kruipruimte geweest.
En wat blijkt? De ventilatiegaten zitten achter het isolatiemateriaal
:strip_exif()/f/image/UFPz0kSnqWxJf8mJOLpgit16.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LQH8KL1FJ7INmqNNm2DAUozn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wounjeMd98feicHiJb4lCg6P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mwpzvW1GcLvqVmMeRZU7AZhx.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste keer wou ik no way daar in, maar inmiddels ben ik er al een paar keer wezen zwemmen.
Bedankt voor de tips @johanPo en @route99 , want dit lijkt toch achteraf te zijn gedaan...
De buren hebben iig geen EPS tegen de fundering aan zitten.
En wat blijkt? De ventilatiegaten zitten achter het isolatiemateriaal

:strip_exif()/f/image/UFPz0kSnqWxJf8mJOLpgit16.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LQH8KL1FJ7INmqNNm2DAUozn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wounjeMd98feicHiJb4lCg6P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mwpzvW1GcLvqVmMeRZU7AZhx.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste keer wou ik no way daar in, maar inmiddels ben ik er al een paar keer wezen zwemmen.
Bedankt voor de tips @johanPo en @route99 , want dit lijkt toch achteraf te zijn gedaan...
Zou iemand nog parels adviseren op 67m2 ? Ligt al tonzon bodemzeil en ook 3,8 rD zakken van Tonzon onder de broodjesvloer. Zat te denken aan 20CM EPS HR++ parels en kan dit kosteneffectief met buren doen.
Ook omdat er water op de bodemfolie is gekomen door een lekje of zoiets. En ik hoor dat dit vocht eea zou kunnen aantasten aan de Tonzon zakken? En luchtvochtigheid van 60% is misschien net aan de hoge kant?
Zou dit dit het minder vochtig kunnen maken of houdt de TonZon vloerisolatie vocht al volledig tegen? En dat die aangetast zou worden door water op de folie, lijkt me sterk of misschien echt lange termijn issue?
We hebben vloerverwarming. Help dit qua isolatie waarde ook of alleen qua vocht huishouding? Indien we echt rD bij bestaande 3,8 kunnen optellen voor de parels, dan is het ook een besparing ieder jaar. Maar ik vraag het me af, want we hebben wel ventilatie tussen de tonzon zakken en de parels (als we die nemen). Denk dat we het qua isolatie dan voornamelijk van bestaande zakken moeten hebben. Gaat het vocht ook door de tonzon zakken heen? een iets droger binnen klimaat zou wel fijn zijn.
Ook omdat er water op de bodemfolie is gekomen door een lekje of zoiets. En ik hoor dat dit vocht eea zou kunnen aantasten aan de Tonzon zakken? En luchtvochtigheid van 60% is misschien net aan de hoge kant?
Zou dit dit het minder vochtig kunnen maken of houdt de TonZon vloerisolatie vocht al volledig tegen? En dat die aangetast zou worden door water op de folie, lijkt me sterk of misschien echt lange termijn issue?
We hebben vloerverwarming. Help dit qua isolatie waarde ook of alleen qua vocht huishouding? Indien we echt rD bij bestaande 3,8 kunnen optellen voor de parels, dan is het ook een besparing ieder jaar. Maar ik vraag het me af, want we hebben wel ventilatie tussen de tonzon zakken en de parels (als we die nemen). Denk dat we het qua isolatie dan voornamelijk van bestaande zakken moeten hebben. Gaat het vocht ook door de tonzon zakken heen? een iets droger binnen klimaat zou wel fijn zijn.
Heb je Tonzon al om deze luchtvochtigheid de specificatie gevraagd?
Dan heb je het uit 1e hand....
Dan heb je het uit 1e hand....
thx. Nu wel de installateur gemaild inderdaad. Tonzon ook nog contacteren dan.
Ik sprak net een isolatiebedrijf die claimt dat de hele isolatiefunctie van Tonzon kan wegvallen, als er bijv. condens op de zakken zit. Dat zou reflectiefunctie te niet doen. Klopt dit of verkooppraat ?
Ik sprak net een isolatiebedrijf die claimt dat de hele isolatiefunctie van Tonzon kan wegvallen, als er bijv. condens op de zakken zit. Dat zou reflectiefunctie te niet doen. Klopt dit of verkooppraat ?
Als die zakken normaal echt altijd goed dicht blijven zitten, geen kans op vocht, dan is het een verkooppraat, je mag aannemen dat je die zakken heel wilt houden....
Als ze lek zijn die zakken kan dit gebeuren:
Als er ook kans is op condensatie aan de binnenkant dan zou het wel waar kunnen zijn. Druppels waren verstoren dat vast en nemen ook de IR-energie op. De professionele zgn. spectroscopische IR metingen gaan vaak in KBr, kaliumbromide, gemengd/"gestampt " in dus KBr-tabletten en die moeten droog zijn en blijven....
Ik ga voor de 1e alinea
Als ze lek zijn die zakken kan dit gebeuren:
Als er ook kans is op condensatie aan de binnenkant dan zou het wel waar kunnen zijn. Druppels waren verstoren dat vast en nemen ook de IR-energie op. De professionele zgn. spectroscopische IR metingen gaan vaak in KBr, kaliumbromide, gemengd/"gestampt " in dus KBr-tabletten en die moeten droog zijn en blijven....
Ik ga voor de 1e alinea
Dit moet je zo wie zo oplossen..... of het is een lekje, dus dicht maken.....of je hebt te weinig ventilatie.Babsan schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:24:
Ook omdat er water op de bodemfolie is gekomen door een lekje of zoiets.
[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 20-10-2022 14:30 ]
oefh lijkt me geen lekker zwembad, maar goed dat je gecheckt hebt! Die wolisolatie onderaan je vloer is zeiknat, je ziet de druppels hangen. En met zo'n laag water in je kruipruimte is dat natuurlijk niet gek. Bevestigt wel een beetje het vermoeden van @route99 dat het isolerend vermogen waarschijnlijk nihil is momenteel.burnoutpc schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:38:
Vanavond toch nog maar eens twee uur in de kruipruimte geweest.
En wat blijkt? De ventilatiegaten zitten achter het isolatiemateriaal![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfs al is het aanwezige water alleen het gevolg van de gefixte leiding, lijkt het niet snel te verdwijnen. Mogelijk is de grond slecht doorlatend, dat zou betekenen dat het grotendeels moet verdampen. Dat kan zelfs met ventilatie wel echt serieus lang duren. Een andere optie is dat de grondwaterstand gewoon erg hoog staat.
Vanwege de natte isolatie zou mijn advies toch zijn voor een paar tientjes op bol een dompelpompje te halen en de boel eenmalig leeg te pompen. Zit je kruipruimteluik bij de voordeur? dan is dit easy. Blijft het daarna droog? dan was het idd de gebroken leiding. Wordt het weer nat? Dan weet je dat het de grondwaterstand is en zou ik toch aanvullende maatregelen uitvoeren. Waarschijnlijk heb je de kosten van de dompelpomp er al uit als je isolatie hierdoor wat droger wordt (voor veel tweakers is terugverdientijd altijd erg belangrijk).
hmmm route66: ja de folie is mss lek, maar weet niet waar. Is het verstandig dit te onderzoeken? Want ik begrijp nu dat bodemfolie op hoog grondwater (tot 10CM boven het zand) sowieso een slechte oplossing is en ik dat nooit oplos met een drijvende bodemfolie. Heb nu in de buurt gehoord dat er ook noppenfolie onder moest of zoiets. Tjsa nu te laat, of moet ik echt de lekjes vinden en dichten?
Of kan ik nu wat er ligt als gegeven nemen en er EPS parels op spuiten? Die dan verder vochtissue oplossen met een nieuwe laag op de bodemfolie. Of ook dan beter ook om de folie dicht te hebben? Nogmaals, ik reken er dus niet op dat ik ooit het water weer onder de folie krijg (tenzij ik nog investeer in additionele noppenfolie)
Of kan ik nu wat er ligt als gegeven nemen en er EPS parels op spuiten? Die dan verder vochtissue oplossen met een nieuwe laag op de bodemfolie. Of ook dan beter ook om de folie dicht te hebben? Nogmaals, ik reken er dus niet op dat ik ooit het water weer onder de folie krijg (tenzij ik nog investeer in additionele noppenfolie)
@Babsan Tis vaker voorbij gekomen, bubbeltjes folie onder de andere folie is tig maal beter. Was ff met andere zaken bezig, had ff het niet zo scherp wat je had.
Persoonlijk vind ik zo een ruimte met veel drogere lucht wel een pré, op afstand niet te beoordelen of het reëel te maken is.
Er wordt id ook met EPS bodemfolie gewerkt, maar met water op je zand heb je dan vast een dikke laag nodig, hoeveel exact weet ik niet, >25 cm??? en hoeveel meer?
Zoek eens naar mensen met noppenfolie ervaring op het forum en bevraag hun ervaring/resultaat.
Tis niet voor niks een forum....
Als het dan goed werkt volgens hen ook bij zoveel water, dan is het wel tig keer goedkoper dan EPS parels....
Persoonlijk vind ik zo een ruimte met veel drogere lucht wel een pré, op afstand niet te beoordelen of het reëel te maken is.
Er wordt id ook met EPS bodemfolie gewerkt, maar met water op je zand heb je dan vast een dikke laag nodig, hoeveel exact weet ik niet, >25 cm??? en hoeveel meer?
Zoek eens naar mensen met noppenfolie ervaring op het forum en bevraag hun ervaring/resultaat.
Tis niet voor niks een forum....
Als het dan goed werkt volgens hen ook bij zoveel water, dan is het wel tig keer goedkoper dan EPS parels....
Als er iets lekt los je dat eerst op. Dat verstop je niet onder een laag parels.Babsan schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:32:
hmmm route66: ja de folie is mss lek, maar weet niet waar. Is het verstandig dit te onderzoeken? Want ik begrijp nu dat bodemfolie op hoog grondwater (tot 10CM boven het zand) sowieso een slechte oplossing is en ik dat nooit oplos met een drijvende bodemfolie. Heb nu in de buurt gehoord dat er ook noppenfolie onder moest of zoiets. Tjsa nu te laat, of moet ik echt de lekjes vinden en dichten?
Dus probeer te achterhalen waar de vocht vandaan komt.
Zoek ook even in dit topic op zomer condensatie, had ik last van maar dat is binnen een week verdwenen toen het niet meer zo extreem warm was.
Ook ik twijfelde over eps korrels, maar ben blij dat ik dat niet heb gedaan.
Vochtigheid van 60% kan gebeuren met deze natte dagen. Zolang het niet structureel zo hoog is (als je straks gaat stoken moet het sowieso dalen) lijkt me dat geen probleem. Ik had laatst ook wel een dag 64%, nu weer 56%.
Noppenfolie is overigens niet "te laat". Ik heb het vorige maand gedaan nadat ik al een jaar de bodemfolie had liggen.
Even aan 1 kant losmaken, noppenfolie uitrollen in banen, bodemfolie weer vastmaken. Zie mijn eerdere posts.
Maak anders eens wat foto's van de situatie zoals deze nu is, en dan ook van de vochtige plekken. Moet snel genoeg blijken of het water van onder of van boven komt.
[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 20-10-2022 18:58 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
@Babsan, die EPS parels gaan naar mijn mening helemaal niets doen. Je hebt een beluchte kruipruimte, dus door de bodem te bedekken met parels gaat er niets aan de temperatuur in de kruipruimte veranderen. Sterker nog, het zou zomaar nog kouder kunnen worden doordat de bodem in de winter nog wat warmte afgeeft. En zodra de EPS parels in het water drijven is de isolatie hiervan ook totaal verdwenen. Water is namelijk een goede warmtegeleider (daarom willen we droge isolatie).
Wat betreft het grondwater, ik zit met eenzelfde situatie. Na flinke regenbuien kan er zomaar zo'n 10 cm water staan. Bodemfolie heeft dan weinig zin meer zelfs met noppenfolie. Bovendien ligt er nog ontzettend veel puin in mijn kruipruimte, dus folie zou binnen de kortste keren lek zijn.
Ik ga dit wat grondiger aanpakken en rondom mijn huis damschotten/damwandjes in de grond drukken en actief wat drainage aanbrengen in de kruipruimte. Vervolgens wil ik (na verwijdering van het ergste puin) een laag zand in de kruipruimte laten spuiten. Het zand geeft een zachtere ondergrond voor de folie, hoogt de boel ook wat op tot boven het mogelijke grondwaterpeil. Het is een heel project, maar ik heb niet veel andere keus.
Wat betreft het grondwater, ik zit met eenzelfde situatie. Na flinke regenbuien kan er zomaar zo'n 10 cm water staan. Bodemfolie heeft dan weinig zin meer zelfs met noppenfolie. Bovendien ligt er nog ontzettend veel puin in mijn kruipruimte, dus folie zou binnen de kortste keren lek zijn.
Ik ga dit wat grondiger aanpakken en rondom mijn huis damschotten/damwandjes in de grond drukken en actief wat drainage aanbrengen in de kruipruimte. Vervolgens wil ik (na verwijdering van het ergste puin) een laag zand in de kruipruimte laten spuiten. Het zand geeft een zachtere ondergrond voor de folie, hoogt de boel ook wat op tot boven het mogelijke grondwaterpeil. Het is een heel project, maar ik heb niet veel andere keus.
Frennek, ik vrees dat ik ook die kant op moet. Oorzakelijk aanpakken gaat me wat ver (alle huizen hebben hier water op het zand staan). Maar ik begin nu steeds meer te balen, hoe kan een professioneel bedrijf dan een zeil leggen zonder puin te ruimen. Of te adviseren dat het verstandig is op z'n minst, of had ik dit zelf moeten bedenken destijds... Dan was het misschien nu niet een lek zeil. Anyway, het los maken, wat puin ruimen en dan noppenfolie eronder en weer vastzetten zie ik niet zo zitten.
Daarom dacht ik dus aan de parels:
-niet al te duur (wel subsidie, niet dat ik zo'n potgraaier ben maar als het ook werkelijk zou helpen qua stroomverbruik warmtepomp, dan heb ik geen moreel bezwaar)
-mogelijk betere isolatie (het is boven rD 3.5 en voegt dat echt niets toe aan de Tonzon? ventilatie is niet al te sterk). Bovendien volg ik jouw argument niet helemaal dat parels in het water niets doen. Volgens verschillende bedrijven heb je dan een laag van tot wel 20cm OP het water. Ze zuigen zich niet vol ofzo, mss ken je dit product nog niet zo goed? M.i. isoleert zo'n laag direct op het water wel degelijk
-En het vochtprobleem is opgelost door en een bodemzeil en op sommige plekken waterplassen waar dan weer parels bovenop liggen, waardoor de lucht bij de Tonzon zakken ook droger wordt (gaan ze langer mee zegt men). Bovendien hoorde ik dat Tonzon niet is om hermetisch af te sluiten (???), dus dan zou ook vochtigheidsgraag in het huis hiermee gebaat zijn.
Dus ik blijf het overwegen en zoek nog wat discussie. Maar vrees idd dat dit bodemfolie lek toch erger is dan gedacht. Maar kan ook geen lek zijn en idd gebrek aan ventilatie. Zouden jullie dan eerder meer ventilatie doen (en/) of met de parels oplossen
Daarom dacht ik dus aan de parels:
-niet al te duur (wel subsidie, niet dat ik zo'n potgraaier ben maar als het ook werkelijk zou helpen qua stroomverbruik warmtepomp, dan heb ik geen moreel bezwaar)
-mogelijk betere isolatie (het is boven rD 3.5 en voegt dat echt niets toe aan de Tonzon? ventilatie is niet al te sterk). Bovendien volg ik jouw argument niet helemaal dat parels in het water niets doen. Volgens verschillende bedrijven heb je dan een laag van tot wel 20cm OP het water. Ze zuigen zich niet vol ofzo, mss ken je dit product nog niet zo goed? M.i. isoleert zo'n laag direct op het water wel degelijk
-En het vochtprobleem is opgelost door en een bodemzeil en op sommige plekken waterplassen waar dan weer parels bovenop liggen, waardoor de lucht bij de Tonzon zakken ook droger wordt (gaan ze langer mee zegt men). Bovendien hoorde ik dat Tonzon niet is om hermetisch af te sluiten (???), dus dan zou ook vochtigheidsgraag in het huis hiermee gebaat zijn.
Dus ik blijf het overwegen en zoek nog wat discussie. Maar vrees idd dat dit bodemfolie lek toch erger is dan gedacht. Maar kan ook geen lek zijn en idd gebrek aan ventilatie. Zouden jullie dan eerder meer ventilatie doen (en/) of met de parels oplossen
Een goedenavond allen
Plan van aanpak heb ik redenlijk op een rijtje maar meedenken/ervaring is altijd welkom!
Plan kruipruimte isoleren.
Situatie:
Hoekhuis uit 1975
Eps hr++ in de spouwmuur (vorige bewoners)
Ongeisoleerde broodjesvloer
Minimaal 10cm eps parels als zijnde bodemisolatie (vorige bewoners)
Bodem is nu vochtig maar staat geen water in 2021 wel 10cm water gemeten
4 renovatiekokers aan de zeikant van het huis
Bijvloerverwarming maar die word eigenlijk nooit gebruikt omdat de houtkachel dan brand
De bedoeling is om glaswol platen (rd4/5)te bevestigen met plakpennen strak tegen de wanden aan zodat dit ook niet afgepurt hoeft te worden
Waarom geen pir/pif ?
Glaswol is makkenlijk hanteerbaar/verwijderbaarheid en rd/kosten het meest gunstigst
Daarnaast dampopen omdat ik altijd wel huiverig ben voor het opsluiten van vocht
Het kruipluik is 40-70cm en 50cm diep tot de parels
Er komen 2 renovatie kokers bij aan de voorkant van het huis onder het maaiveld maar met een u elementje eromheen anders kom ik er niet mee weg
De kopse kanten van de broodjes zijn niet zichtbaar , om evt dicht te purren
Deze lopen tegen het metselwerk aan en door naar de buren?
Hoor graag als ik me ergens in vergist of als er tips zijn
BVD
Plan van aanpak heb ik redenlijk op een rijtje maar meedenken/ervaring is altijd welkom!
Situatie:
Hoekhuis uit 1975
Bijvloerverwarming maar die word eigenlijk nooit gebruikt omdat de houtkachel dan brand
De bedoeling is om glaswol platen (rd4/5)te bevestigen met plakpennen strak tegen de wanden aan zodat dit ook niet afgepurt hoeft te worden
Waarom geen pir/pif ?
Glaswol is makkenlijk hanteerbaar/verwijderbaarheid en rd/kosten het meest gunstigst
Daarnaast dampopen omdat ik altijd wel huiverig ben voor het opsluiten van vocht
Er komen 2 renovatie kokers bij aan de voorkant van het huis onder het maaiveld maar met een u elementje eromheen anders kom ik er niet mee weg
BVD
:strip_exif()/f/image/O3Put6uOzuwaeOzKZHD3rSHP.jpg?f=fotoalbum_large)
@ReversdRainbow
En wat zegt de foto van je oprit precies?
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Goedenmorgepentaw1nz schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:40:
@ReversdRainbow
Dit is de voorkant van ons huis hier komen dan nog 2 renovatie kokers bij voor een betere doorstroming
Benedenverdieping is 42/45m dus de 4 kokers zouden voldoende moeten zijn maar die zitten dus alleen aan de zeikant
Mvg
Als die renovatiekokers uitkomen op de plek van die foto, neem ik aan dat het rooster in het maaiveld komt (dus vlak met je stenenpad)? Puntje van aandacht is dan dat daar niet toevallig een stroomroute van afstromend hemelwater zit, anders krijg je aardig wat extra water en meuk je kruipruimte in.ReversdRainbow schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:55:
Een goedenavond allen
Situatie:
Hoekhuis uit 1975
Waarom geen pir/pif ?
BVD [Afbeelding]
Qua hanteerbaarheid ben ik zelf niet zo van glaswol omdat dat prikt als de neten en overal jeuk geeft, maar er is natuurlijk geen één perfect materiaal. qua afmetingen van je luik zou je ook wegkomen met een standaardmaat pir plaat door midden gesneden. Bij mensen met een vergelijkbare situatie als jij kom je op dit forum geen slechte ervaringen tegen met PIR. Per slot van rekening worden nieuwe vloeren bij de bouw standaard voorzien van EPS, wat qua celstructuur nog dichter is. Qua kosten is glaswol idd voordeliger.
Maatgevende grondwaterstand is doorgaans achter in de winter. Mogelijk heb je toen ook in 2021 die 10 cm water gemeten. Goed om te horen dat je al maatregelen neemt om te zorgen dat de ventilatie goed op orde is. Belangrijk en wordt vaak te makkelijk over gedacht. Desondanks zou ik toch je nieuwe glaswol laag voorzien van een dampopen folie. Is even vervelend dat je dan extra raggelwerk nodig hebt, maar kan wel meteen gebruikt worden om je platen te fixeren.
Als je twijfelt tussen Rd 4 en Rd 5 is mijn devies ga lekker voor 5 (my 2ct's). Het werk zelf is het grootste deel van de ellende, dus dan maar meteen goed & toekomstbestendig. Met isolatie koop je namelijk een stukje zekerheid. Dit is ook meer in lijn met de hedendaagse inzichten van b.v. milieucentraal.nl.
Nou gebruik je in je post het woord 'wanden', ik neem aan dat je hiermee de onderkant van je broodjes vloer bedoeld? ALs je met 'wanden' de funderingsmuur bedoelt: ik zou niet adviseren om deze te voorzien van PIR of glaswol ivm water in de kruipruimte. Beide materialen hebben een sponswerking.
Ik heb nu het achterste rooster ook vrij snel open gekregen. Overal is het glaswol nat. Ik zal je advies opvolgen en eerst eens de boel leegpompen en dan kijken wat hiervan overblijft na een tijdje, voordat ik eventueel overga op het leggen van folie.johanPo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:40:
[...]
oefh lijkt me geen lekker zwembad, maar goed dat je gecheckt hebt! Die wolisolatie onderaan je vloer is zeiknat, je ziet de druppels hangen. En met zo'n laag water in je kruipruimte is dat natuurlijk niet gek. Bevestigt wel een beetje het vermoeden van @route99 dat het isolerend vermogen waarschijnlijk nihil is momenteel.
Zelfs al is het aanwezige water alleen het gevolg van de gefixte leiding, lijkt het niet snel te verdwijnen. Mogelijk is de grond slecht doorlatend, dat zou betekenen dat het grotendeels moet verdampen. Dat kan zelfs met ventilatie wel echt serieus lang duren. Een andere optie is dat de grondwaterstand gewoon erg hoog staat.
Vanwege de natte isolatie zou mijn advies toch zijn voor een paar tientjes op bol een dompelpompje te halen en de boel eenmalig leeg te pompen. Zit je kruipruimteluik bij de voordeur? dan is dit easy. Blijft het daarna droog? dan was het idd de gebroken leiding. Wordt het weer nat? Dan weet je dat het de grondwaterstand is en zou ik toch aanvullende maatregelen uitvoeren. Waarschijnlijk heb je de kosten van de dompelpomp er al uit als je isolatie hierdoor wat droger wordt (voor veel tweakers is terugverdientijd altijd erg belangrijk).
In ons huis hebben we er twee voor zitten (waar de wind op staat) en eentje achter.
GoedenavondjohanPo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 06:43:
[...]
Als die renovatiekokers uitkomen op de plek van die foto, neem ik aan dat het rooster in het maaiveld komt (dus vlak met je stenenpad)? Puntje van aandacht is dan dat daar niet toevallig een stroomroute van afstromend hemelwater zit, anders krijg je aardig wat extra water en meuk je kruipruimte in.
Qua hanteerbaarheid ben ik zelf niet zo van glaswol omdat dat prikt als de neten en overal jeuk geeft, maar er is natuurlijk geen één perfect materiaal. qua afmetingen van je luik zou je ook wegkomen met een standaardmaat pir plaat door midden gesneden. Bij mensen met een vergelijkbare situatie als jij kom je op dit forum geen slechte ervaringen tegen met PIR. Per slot van rekening worden nieuwe vloeren bij de bouw standaard voorzien van EPS, wat qua celstructuur nog dichter is. Qua kosten is glaswol idd voordeliger.
Maatgevende grondwaterstand is doorgaans achter in de winter. Mogelijk heb je toen ook in 2021 die 10 cm water gemeten. Goed om te horen dat je al maatregelen neemt om te zorgen dat de ventilatie goed op orde is. Belangrijk en wordt vaak te makkelijk over gedacht. Desondanks zou ik toch je nieuwe glaswol laag voorzien van een dampopen folie. Is even vervelend dat je dan extra raggelwerk nodig hebt, maar kan wel meteen gebruikt worden om je platen te fixeren.
Als je twijfelt tussen Rd 4 en Rd 5 is mijn devies ga lekker voor 5 (my 2ct's). Het werk zelf is het grootste deel van de ellende, dus dan maar meteen goed & toekomstbestendig. Met isolatie koop je namelijk een stukje zekerheid. Dit is ook meer in lijn met de hedendaagse inzichten van b.v. milieucentraal.nl.
Nou gebruik je in je post het woord 'wanden', ik neem aan dat je hiermee de onderkant van je broodjes vloer bedoeld? ALs je met 'wanden' de funderingsmuur bedoelt: ik zou niet adviseren om deze te voorzien van PIR of glaswol ivm water in de kruipruimte. Beide materialen hebben een sponswerking.
Als eerst bedankt voor uw reactie
Het hemelwater gaat rechtstreeks naar beneden langs de gevel het hoofdriool in
Toevallig nog nagekeken op evt lekkage maar het water in de kruipruimte is echt de grondwaterstand,
Met wanden bedoelde ik idd de vloer zelf maar zat evt wel te denken om een 30cm van de funderingsmuur mee te isoleren dit is dan 20cm boven het hoogst gemeten waterstand maar als dit geen meerwaarde heeft ga ik hier geen tijd/energie in steken.
Het plan is nu :
Knauf tp 238 160mm rd 5
Plakpennen 200mm
TEC 7 high-tac
Dan zit ik op de 11/12euro per meter
Voor deze prijs kan ik nergens pir platen te koop die in de buurt van de rd komen
Het enigste wat ik mij afvroeg of een pir met Alu meer effect heeft dan glaswol ookal zouden ze bijde een rd van 5 hebben maar dat de pir meer “straling” reflecteert maar dat is puur interessen
Voor het geheel zal ik zo n 600euro maximaal kwijt zijn en vind dit dan zeer netjes
Mvg
Klinkt als een heldere boodschappenlijst. Durf zelfs wel te gokken welke online shop je inspiratie opgedaan hebtReversdRainbow schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:35:
[...]
Goedenavond
Als eerst bedankt voor uw reactie
Het hemelwater gaat rechtstreeks naar beneden langs de gevel het hoofdriool in
Toevallig nog nagekeken op evt lekkage maar het water in de kruipruimte is echt de grondwaterstand,
Met wanden bedoelde ik idd de vloer zelf maar zat evt wel te denken om een 30cm van de funderingsmuur mee te isoleren dit is dan 20cm boven het hoogst gemeten waterstand maar als dit geen meerwaarde heeft ga ik hier geen tijd/energie in steken.
Het plan is nu :
Knauf tp 238 160mm rd 5
Plakpennen 200mm
TEC 7 high-tac
Dan zit ik op de 11/12euro per meter
Voor deze prijs kan ik nergens pir platen te koop die in de buurt van de rd komen
Het enigste wat ik mij afvroeg of een pir met Alu meer effect heeft dan glaswol ookal zouden ze bijde een rd van 5 hebben maar dat de pir meer “straling” reflecteert maar dat is puur interessen
Voor het geheel zal ik zo n 600euro maximaal kwijt zijn en vind dit dan zeer netjes
Mvg
-Toch je glaswol voorzien van een dampopenfolie voorzien aan de onderkant als je voor langere tijd vocht hebt staan in de kruipruimte. Vochtige glaswol wil je voorkomen. kan schimmel op groeien en isoleert voor geen meter. In mijn kruipruimte stond nooit water, maar kon je in de winter toch de druppels onderaan het EPS zien hangen.
-Stalen plakpennen vormen zelf ook een koudebrug (ala ben hier beetje aan het mierenneuken).
-Voorzie je plakpennen wel van een einddop. Mocht je ooit nog in je kruipruimte moeten zijn kan je je lelijk openhalen aan die dingen.
-Heb ooit eens gelezen op het forum (kan draadje niet vinden) dan uitstraling van vloerwarmte in de funderingsmuur +- half meter is. Isoleren van de funderingsmuur kan dus helpen en ook wel door verschillende mensen hier al uitgevoerd. Ik zie glaswol niet als geschikt materiaal voor de funderingsmuren, en zou dan toch EPS overwegen. Mocht het water dan toch een keer hoger staan / heb je lekkage zit je niet meteen in de rats. Daarnaast is de prijs van EPS niet denderend hoog en gaat het niet om heel veel m2.
?? dampdicht dan toch?johanPo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:33:
[...]Nog een paar gedachten van mijn kant:
-Toch je glaswol voorzien van een dampopenfolie voorzien aan de onderkant als je voor langere tijd vocht hebt staan in de kruipruimte. Vochtige glaswol wil je voorkomen. kan schimmel op groeien en isoleert voor geen meter. In mijn kruipruimte stond nooit water, maar kon je in de winter toch de druppels onderaan het EPS zien hangen.
Dampdichte folie wordt altijd aan de warme kant geplaatst, hier dus de bovenkant, zodat warme lucht niet kan condenseren als het afkoelt naarmate het verder de isolatie in komt. Dampopen wordt altijd aan de koude kant geplaatst zodat eventueel vocht in de isolatie niet opgesloten wordt en wel naar buiten kan. Het ademen van de isolatie was een zorg van @ReversdRainbow.
Snap dat de aanwezig vochtige lucht in de kruipruimte dan ook eventueel naar boven kan diffuseren, maar een deel zal ook condenseren onder aan het folie. en dus niet de isolatie in komen. Wat is jouw idee hierbij @route99 ?
@johanPo Natte isolatie is nooit een goed idee. Dus lijkt het me dat je het vocht tegen moet houden en als dat niet lukt is glas- of steenwol op te vochtige plaatsen geen goed idee.
Eigenlijk wil je dus dan geen folie gebruiken, maar als het gevolg is dat het echt te vochtig blijft, kan glas- of steenwol daar niet.
Heb daar zelf ook glaswol maar bij mij helpt de dampdicht folie op het zand afdoende. Het was eerst nooit een probleem, wrs heeft de polder iets met de grondwaterstand gedaan en werd het vochtig (geen water op het zand). Het zit er al 35 jaar. Na aanpassing ziet het er goed uit, hooguit dat ik de laag mogelijk dikker ga maken, nu 7 cm. Maar er zijn eerst andere prioriteiten.
Beton is damp open, als je er een houten laminaat/parket op hebt liggen en je sluit het vocht dan in, dan is er een mogelijk opsluit risico van vocht, wat dat hout aan kan tasten, dat besef ik me wel.
Het is iig zaak om zekerheid te hebben dat hoe dan ook de islaite niet te vochtig wordt, de werking holt achteruit,
Eigenlijk wil je dus dan geen folie gebruiken, maar als het gevolg is dat het echt te vochtig blijft, kan glas- of steenwol daar niet.
Heb daar zelf ook glaswol maar bij mij helpt de dampdicht folie op het zand afdoende. Het was eerst nooit een probleem, wrs heeft de polder iets met de grondwaterstand gedaan en werd het vochtig (geen water op het zand). Het zit er al 35 jaar. Na aanpassing ziet het er goed uit, hooguit dat ik de laag mogelijk dikker ga maken, nu 7 cm. Maar er zijn eerst andere prioriteiten.
Beton is damp open, als je er een houten laminaat/parket op hebt liggen en je sluit het vocht dan in, dan is er een mogelijk opsluit risico van vocht, wat dat hout aan kan tasten, dat besef ik me wel.
Het is iig zaak om zekerheid te hebben dat hoe dan ook de islaite niet te vochtig wordt, de werking holt achteruit,
Een goedenmorgeroute99 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:30:
@johanPo Natte isolatie is nooit een goed idee. Dus lijkt het me dat je het vocht tegen moet houden en als dat niet lukt is glas- of steenwol op te vochtige plaatsen geen goed idee.
Waarschijnlijk een simpele vraag maar zit er kwa stugheid nog verschil in de dekens en platen van glaswol? ( met de dekens heb ik nooit gewerkt)
Dit zou iets makkenlijker uitkomen met mijn plakpennen op de liggers hoh 53cm
Nogmaals bedankt voor het meedenken allen
@ReversdRainbow Klopt, maar er is bij de dekens ook een verschil, dat vond ik door het gewoon op te zoeken...... ik heb ze echt niet allemaal in de hand gehad. Kun je dus zelf ook zo zoeken wat ze daar over schrijven, anders bel ze aanvullend of mail ze.. doe ik ook als het nodig is (vaak ff bellen, krijg je vaak ook nog de nodige tips bij)
Nav een vraag gisteren kwam ik het hier tegen:
https://www.google.com/search?q=0%2C032+wol+isolatie
Bij mij 1 vd 1e hits:
https://www.knaufinsulati...f-insulation/naturoll-032
Of het voldoende stijf is voor je kan ik uiteraard niet precies bepalen.
Moet weer snel offline... helaas.
Nav een vraag gisteren kwam ik het hier tegen:
https://www.google.com/search?q=0%2C032+wol+isolatie
Bij mij 1 vd 1e hits:
https://www.knaufinsulati...f-insulation/naturoll-032
Of het voldoende stijf is voor je kan ik uiteraard niet precies bepalen.
Moet weer snel offline... helaas.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0hyPlAoyqcIjhg3Xq2liTupd.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 27-10-2022 09:16 ]
Zoals @route99 al aangeeft zijn er bij dekens ook smaakjes in stugheid. De drie typen waar ik mee gewerkt hebben die waren niet zo heel stug, eerder fluffy als een deken.ReversdRainbow schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:50:
[...]
Een goedenmorge
Waarschijnlijk een simpele vraag maar zit er kwa stugheid nog verschil in de dekens en platen van glaswol? ( met de dekens heb ik nooit gewerkt)
Dit zou iets makkenlijker uitkomen met mijn plakpennen op de liggers hoh 53cm
Nogmaals bedankt voor het meedenken allen
Na het doorscrollen en hier en daar lezen van berichten die lijken te gaan over een soort gelijke situatie ga ik toch een "help ik heb advies/richting nodig" bericht plaatsen.
Basis info: BJ 1995, geschakelde woning met de lange muur van de woonkamer gedeeld met de buren. (de woonkamer is 1 woonlaag, boven de keuken, hal, bijkeuken en garage is "de rest van het huis")
(zie foto's en plattegronden hieronder, de zooi is door de vorige bewoners gedoneerd...).
De kruipruimte is droog, behalve hier recht onder het luik, er zitten daar en aantal kernboringen in de wand voor electra doorvoer naar buiten, die lijken te lekken.
De vloer is voorzien van ingevreesde vloerverwarming (behalve in de garage), de vloeropbouw is breedplaat (is de aanname).
De onderkant van de vloer (het plafond van de kruipruimte) is voorzien van piepschuim/polystyreen bedekking van ca. 10 cm dik. (ook zo op het kruipluik). De bodem van de kruipruimte is beton met hier en daar een soort grind gevulde afvoergoot.
Is dit piepschuim nu al een vorm van isolatie of is dit meer een bij-effect van de constructie van de vloer?
gaat het veel toevoegen om deze pak hem beet 73+ vierkante meters (na) te isoleren en zoja, wat zou dan handig zijn?
/f/image/BkVCoVPRVJTqOjJGGDu5lw1t.png?f=fotoalbum_large)
Begane grond indeling, alles is voorzien van kruipruimte
/f/image/xtIthkSN7o3hjpAakoiDHuek.png?f=fotoalbum_large)
Kruipluik met piepschuim
:strip_exif()/f/image/cMrTMVwFETRIqaSmrdCwjH1Q.jpg?f=fotoalbum_large)
"doorsnede" van de vloer
:strip_exif()/f/image/LnzCx9INzwcZ5RK4T0drw4L5.jpg?f=fotoalbum_large)
Piepschuim tegen het dak, beton op de vloer met afvoergoot (donkere regel verder op in de foto)
:strip_exif()/f/image/fUgRUMFOWw1QBiYQjZp7IiV5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CJlPDMhx1cjKu2ONMVH0rg6l.jpg?f=fotoalbum_large)
Zicht op de buitenmuur aan de "kas" kant. zandcement stenen op de betonnen rand.
Basis info: BJ 1995, geschakelde woning met de lange muur van de woonkamer gedeeld met de buren. (de woonkamer is 1 woonlaag, boven de keuken, hal, bijkeuken en garage is "de rest van het huis")
(zie foto's en plattegronden hieronder, de zooi is door de vorige bewoners gedoneerd...).
De kruipruimte is droog, behalve hier recht onder het luik, er zitten daar en aantal kernboringen in de wand voor electra doorvoer naar buiten, die lijken te lekken.
De vloer is voorzien van ingevreesde vloerverwarming (behalve in de garage), de vloeropbouw is breedplaat (is de aanname).
De onderkant van de vloer (het plafond van de kruipruimte) is voorzien van piepschuim/polystyreen bedekking van ca. 10 cm dik. (ook zo op het kruipluik). De bodem van de kruipruimte is beton met hier en daar een soort grind gevulde afvoergoot.
Is dit piepschuim nu al een vorm van isolatie of is dit meer een bij-effect van de constructie van de vloer?
gaat het veel toevoegen om deze pak hem beet 73+ vierkante meters (na) te isoleren en zoja, wat zou dan handig zijn?
- Pir platen tegen het piepschuim, het piepschuim is niet vlak, wat te doen met die holtes?
- Steen of glaswollen dekens tegen het piepschuim, de vorm volgen of een soort "voorzetplafonnetje"?
- Moet de "vloer" van de kruipruimte ook bedekt worden met isolatie materiaal?
- ... wol tussen de lagere delen piepschuim en afdekken met PIR? ?
- "bubbel"folie dat nu in de aanbieding is bij de bouwmark?
/f/image/BkVCoVPRVJTqOjJGGDu5lw1t.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xtIthkSN7o3hjpAakoiDHuek.png?f=fotoalbum_large)
Kruipluik met piepschuim
:strip_exif()/f/image/cMrTMVwFETRIqaSmrdCwjH1Q.jpg?f=fotoalbum_large)
"doorsnede" van de vloer
:strip_exif()/f/image/LnzCx9INzwcZ5RK4T0drw4L5.jpg?f=fotoalbum_large)
Piepschuim tegen het dak, beton op de vloer met afvoergoot (donkere regel verder op in de foto)
:strip_exif()/f/image/fUgRUMFOWw1QBiYQjZp7IiV5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CJlPDMhx1cjKu2ONMVH0rg6l.jpg?f=fotoalbum_large)
Zicht op de buitenmuur aan de "kas" kant. zandcement stenen op de betonnen rand.
:strip_exif()/f/image/FLkqzraTy8xV6ARH4EJM6Rt3.jpg?f=fotoalbum_large)
10 cm tempex is ongeveer Rd 2.5, wat wel aardig klopt voor het bouwjaar. Zeker icm vloerverwarming, is er winst te behalen. Per slot van rekening wil je dat dat opgewarmde blok beton zoveel mogelijk naar boven straalt en niet naar beneden.tcw82 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:01:
Na het doorscrollen en hier en daar lezen van berichten die lijken te gaan over een soort gelijke situatie ga ik toch een "help ik heb advies/richting nodig" bericht plaatsen.
gaat het veel toevoegen om deze pak hem beet 73+ vierkante meters (na) te isoleren en zoja, wat zou dan handig zijn?Perceel overzicht
- Pir platen tegen het piepschuim, het piepschuim is niet vlak, wat te doen met die holtes?
- Steen of glaswollen dekens tegen het piepschuim, de vorm volgen of een soort "voorzetplafonnetje"?
- Moet de "vloer" van de kruipruimte ook bedekt worden met isolatie materiaal?
- ... wol tussen de lagere delen piepschuim en afdekken met PIR? ?
- "bubbel"folie dat nu in de aanbieding is bij de bouwmark?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kruipluik met piepschuim
[Afbeelding]
"doorsnede" van de vloer
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bovenkant van je kruipruimte isoleren kan prima met PIR platen. Vastzetten gaat met oplosmiddel vrije kit of evt met isolatiepluggen. Steen of glaswol in de ruimtes tussen de EPS werkt goed. Gaat er vooral om dat een situatie stilstaande lucht wordt bereikt.
Natuurlijk geleidt beton wel wat warmte, maar niet zoveel dat je vloer het beton onderin de kruipruimte actief verwarmt. Dat isoleren is dus niet echt kosteneffectiviteit.
p.s. toch wel jammer dat de vorige bewoner een wijnloze wijnkelder achterlaat..
Wat dacht je van 5 dozen 30*30 cm mozaïek tegels waarvan de lijm helemaal los gelaten heeft en je dus in essentie honderden en honderden 1 bij 1 cm tegeltje hebt in vergane kartonnen dozen.johanPo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:57:
[...]
p.s. toch wel jammer dat de vorige bewoner een wijnloze wijnkelder achterlaat..
In elk geval bedankt voor de tips. Heeft het zin om de verticale wanden ook te isoleren, met een doorgang voor de ventilatie kanalen?
Gedeeltelijk kan maar niet volledig. Als er vocht in de funderingsmuren komt dan moet dat geleidelijk kunnen verdampen in de kruipruimte. Ventilatie in de kruipruimte zorgt ervoor dat het afgevoerd wordt. Als je alles opsluit dan kruipt het vocht omhoog zodra de funderingsranden volledig verzadigt zijn en dit moet je voorkomen.tcw82 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:08:
[...]
Wat dacht je van 5 dozen 30*30 cm mozaïek tegels waarvan de lijm helemaal los gelaten heeft en je dus in essentie honderden en honderden 1 bij 1 cm tegeltje hebt in vergane kartonnen dozen.
In elk geval bedankt voor de tips. Heeft het zin om de verticale wanden ook te isoleren, met een doorgang voor de ventilatie kanalen?
@tcw82 Volgens mij zie ik er rattenkeutels op de foto's? Ik zou even kijken of er niet ergens een nest is, en als nee, alle gaten in de buitenmuren zo goed mogelijk dicht maken (PUR is aan zich voldoende zolang er geen voedsel aanwezig is voor de ratten). Je kunt er ook eerst staalwol inproppen en dan afpurren.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Dat zou kunnen, al heb ik die niet gezien toen ik er (behoorlijk) wat tijd doorbracht voor electra en opruimen. Zal binnenkort eens gaan kijken wat of dat het precies is. ( Er zijn ook geen "open" gaten naar buiten toe, de kernbooringen zitten 60cm diep onder de tegels, wat natuurlijk niet alles zegt...)ben2513 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:35:
@tcw82 Volgens mij zie ik er rattenkeutels op de foto's? Ik zou even kijken of er niet ergens een nest is, en als nee, alle gaten in de buitenmuren zo goed mogelijk dicht maken (PUR is aan zich voldoende zolang er geen voedsel aanwezig is voor de ratten). Je kunt er ook eerst staalwol inproppen en dan afpurren.
Ik haak hier even op aan. Niet dat perse de vragen aan jou gericht zijn, echter zelfde onderwerpfrennek schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:55:
@Babsan, die EPS parels gaan naar mijn mening helemaal niets doen. Je hebt een beluchte kruipruimte, dus door de bodem te bedekken met parels gaat er niets aan de temperatuur in de kruipruimte veranderen. Sterker nog, het zou zomaar nog kouder kunnen worden doordat de bodem in de winter nog wat warmte afgeeft. En zodra de EPS parels in het water drijven is de isolatie hiervan ook totaal verdwenen. Water is namelijk een goede warmtegeleider (daarom willen we droge isolatie).
Ben zelf ook aan het kijken naar bodemfolie tegen stilstaand water in de kruipruimte. Betreft een nieuwbouwwoning (oplevering 01/2022), echter wel een paar meter onder NAP.
Staat gemiddeld een laag van 20cm in de kruipruimte.
Gister moest ik eronder om de afvoer stoomoven aan te sluiten en het is nog net geen schoolslag om vooruit te komen. Hieronder ligt een zandlaag (met, ben ik bang, ook aardig wat puin).
Moet nog een paar keer terug om de waterleiding te verleggen en een mantelbuis of twee te plaatsen en denk er aan om bodemfolie+noppen (aldus Tonzon) te plaatsen.
Naast het water ook als hoofdreden dat de halve muggenpopulatie van dit dorp zich in mijn kruipruimte bevindt. Mijn redenatie is geen stilstaand water meer = geen muggen meer.
Begane grond is 11,5x6, als ik het zelf doe, zou ik op een kleine 400€ uitkomen met bodemfolie en noppenfolie op maat, folieversterkers, foliepluggen en "watervast dubbelzijdig tape".
Idee was om dit in de zomer te doen, afgelopen zomer wat er nagenoeg geen water in de kruipruimte waardoor ik eventueel puin/scherpe objecten kan weghalen.
Enige waar ik nog geen antwoorden op gevonden heb zijn:
- Helpt dit effectief om het water "af te dekken", als ik de folie bij de wanden ruim boven de huidige (= denk ik hoogste) waterstand plak? Of zal het water simpelweg langs de muren/folie omhoog kruipen en alsnog in de kruipruimte (en nu dus op de folie) terecht komen?
- Ontstaat er een soort waterbed idee en/of kan ik de folie verzwaren: Of zal dit resulteren in scheuren als het water de folie omhoog drukt (als?)?
Voor isolatie hoef ik het niet te doen, met deze wat mindere temperaturen van de afgelopen week, is het zonder stoken nog steeds 21°c in de woning.

Gaat mij eigenlijk puur om het droogleggen van de kruipruimte.
Nog een mooie foto van een paar kuub water:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"