Klinkt toch bijzonder. Je hebt nu een betonnen vloer zonder isolatie, en een vochtige kruipruimte met chips, begrijp ik. Dan lijkt vloerisolatie me toch hoe dan ook de moeite waard. Waarom trouwens parels en niet gewoon de chips terugplaatsen?HansAnders07 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:19:
[...]
Hij heeft geen berekeningen gedaan maar meer op gevoel van een koude vloer gegooid. Onze vloer is niet koud namelijk.
Volgens hem was het niet nodig om alles te vernieuwen, tenzij we vloerverwarming overwegen. Voor de huidige situatie deden de chips voldoende werk.
Wat is het idee om je kruipruimte vol te gooien met chips/parels? Luchtvochtigheid naar beneden brengen?
Inderdaad wel fijn dat hij niet z'n producten aan t pushen is. Misschien een sporadisch voordeel van de oververhitte markt. Staat het vast dat je het wilt uitbesteden? Anders zou je kunnen overwegen, indien de laag chips niet tot het plafond gaat, de chips gaandeweg opzij te schuiven en zelf pir platen aan te brengen.HansAnders07 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:19:
[...]
Hij gaf aan dat verwijderen rond de 1000 euro kostte, in lijn met andere offertes die ik gehad heb. Hij heeft geen berekeningen gedaan maar meer op gevoel van een koude vloer gegooid. Onze vloer is niet koud namelijk.
Volgens hem was het niet nodig om alles te vernieuwen, tenzij we vloerverwarming overwegen. Voor de huidige situatie deden de chips voldoende werk.
Hij gaaf aan dat verwijderen chips + pur spuiten+ parels plaatsen kostbaar was en een niet heel veel grotere verbetering geven ten opzichte van nu.
Ik was hier juist wel verbaasd over dat deze partij niet puur zn producten aan het pushen was maar daadwerkelijk advies gaf. Anderen wilden namelijk gewoon pur spuiten met die chips er allemaal in ook. Of keken niet eens in de kruipruimte 'want het is overal toch hetzelfde'
Wat ik ook vaak zie bij het spouwmuurisolatie topic is dat aannemers zich vaak heel erg bemoeien met het kwaliteitsniveau dat je moet nastreven. Leuzen als "dit is al voldoende geïsoleerd" of "dit is het niet waard". Als je klant compleet geen idee heeft zijn dat soort adviezen fijn. Maar als je klant weet wat ie wilt, dan is het toch zijn keuze welk isolatieniveau hij nastreeft?
Op zich prima dat een "expert" gedegen advies geeft natuurlijk. Maar "dit is voldoende geisoleerd" is m.i. geen advies maar een conclusie. Advies zou zijn: de R-waarde ophogen van X naar Y levert je minder warmteverlies Z op. Bij een stookgedrag van S zou dat ongeveer E energiebesparing per jaar opleveren. Met een energieprijs van P geeft dat grofweg D euro-besparing. Daarnaast geeft het C meer comfort. Zijn de kosten je het waard om D+C te rechtvaardigen?johanPo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:36:
Wat ik ook vaak zie bij het spouwmuurisolatie topic is dat aannemers zich vaak heel erg bemoeien met het kwaliteitsniveau dat je moet nastreven. Leuzen als "dit is al voldoende geïsoleerd" of "dit is het niet waard". Als je klant compleet geen idee heeft zijn dat soort adviezen fijn. Maar als je klant weet wat ie wilt, dan is het toch zijn keuze welk isolatieniveau hij nastreeft?
Ben bezig m'n huis dat ik een klein jaartje geleden heb gekocht te verbouwen en beter te isoleren. Nu heb ik vloerverwarming en geen enkele vorm van vloerisolatie, dus wil ik alleen daarom al graag een goede vloerisolatie. Het is jaren-80 huis met 90m2 aan broodjesvloer. Hiervoor heb ik een aantal offertes gekregen. Nu was ik benieuwd of mensen er nog specifieke meningen over hebben. Anderzijds is het misschien nuttig voor andere mensen om hun offerte met deze te vergelijken
De kruipruimte zelf:
50cm hoog en vochtig. Er staat zover ik tot nu toe heb gezien nooit echt een hele laag water of veel plassen in, maar de als je eronder vandaan komt zit je wel onder de modder. Kruipruimte bestaat uit 2 losse compartimenten. 1 rechte van 60m2 en 1 vierkante van 30m2. Bij de rechthoekige zijn er wel luchtgaten tegenover elkaar, maar bij de vierkante niet niet. In de vierkante is dan ook niet veel trek.
Offertes:
1. Tonzon met bodemfolie
- Prijs: 4400 euro
- Rd-waarde: 5,0
- Brengen eerst bodemfolie aan. Komen dan 1 tot misschien 2 maanden later terug om Tonzon folie te plaatsen. Reden dat ze er zolang tussen laten is om de kruipruimte de kans willen geven zo veel mogelijk vocht eruit te laten gaan. De installateur komt hier uit de buurt, heeft ook meerdere huizen in de buurt gedaan en weet dat het even kan duren voordat al het vocht een beetje weg is.
2. PIF Isolatiefolie zonder bodemfolie
- Prijs: 3300 euro
- Rd-waarde: 3,5
- Heeft als enige ook niks over de vochtige kruipruimte gezegd, ook niet toen ik aangaf dat het hier tussen een paar dijken in allemaal best vochtig is. Zou allemaal geen probleem moeten zijn, gewoon folie plakken en klaar. Is wel goedkoper dan optie 1, maar doet dus ook minder werkzaamheden.
3. 20cm EPS parels met bodemhygrolatie tegen funderingsmuren (dit dus tegen de muren)
- Prijs: 4000 euro
- Rd-waarde: 5,7 voor parels, 2,9 voor bodemhygrolatie
- Vanwege het vocht willen ze met EPS parels aan de gang. Dus bodemisolatie. Om te zorgen dat de verder wel redelijk onder de vloer gevangen blijft en niet via de fundering weggehaald, maken ze zakken bodemhygrolatie vast aan de funderingsmuren. Is een systeem wat ik zelf nog niet kende.
4. 20cm HR++ bodemparels en afsluiten van enkele luchtgaten.
- Prijs: 3000
- Rd-waarde: 4.7
- Vanwege het vocht willen ze ook met EPS parels aan de gang. Om te zorgen dat de warme lucht niet gelijk wegwaait, willen ze bij elk compartiment 1 luchtgat open houden. Hierdoor kan er nog wel lucht in en uit, maar is er van trek geen spraken meer.
Vraag is nu waar ik verstandig aan doe en of iemand nog een bepaald inzicht heeft. Mijn neiging gaat naar optie 1, de Tonzon. Ik ga als het even kan het liefste voor vloerisolatie in plaats van bodem isolatie en in optie 1 heb ik meer vertrouwen in het kennen en kunnen dan optie 2.
Heb dit topic tot een paar jaar terug teruggelezen en het meeste commentaar op Tonzon lijkt de prijs voor het materiaal te zijn en het risico op niet goed plaatsen of stukgaan. Nu is het natuurlijk heel duur voor niet meer dan wat folie, maar de prijs die ik uiteindelijk betaal is naar mijn idee niet buitensporig veel duurder dan bij de rest. Maar misschien mis ik wel een overweging.
De kruipruimte zelf:
50cm hoog en vochtig. Er staat zover ik tot nu toe heb gezien nooit echt een hele laag water of veel plassen in, maar de als je eronder vandaan komt zit je wel onder de modder. Kruipruimte bestaat uit 2 losse compartimenten. 1 rechte van 60m2 en 1 vierkante van 30m2. Bij de rechthoekige zijn er wel luchtgaten tegenover elkaar, maar bij de vierkante niet niet. In de vierkante is dan ook niet veel trek.
Offertes:
1. Tonzon met bodemfolie
- Prijs: 4400 euro
- Rd-waarde: 5,0
- Brengen eerst bodemfolie aan. Komen dan 1 tot misschien 2 maanden later terug om Tonzon folie te plaatsen. Reden dat ze er zolang tussen laten is om de kruipruimte de kans willen geven zo veel mogelijk vocht eruit te laten gaan. De installateur komt hier uit de buurt, heeft ook meerdere huizen in de buurt gedaan en weet dat het even kan duren voordat al het vocht een beetje weg is.
2. PIF Isolatiefolie zonder bodemfolie
- Prijs: 3300 euro
- Rd-waarde: 3,5
- Heeft als enige ook niks over de vochtige kruipruimte gezegd, ook niet toen ik aangaf dat het hier tussen een paar dijken in allemaal best vochtig is. Zou allemaal geen probleem moeten zijn, gewoon folie plakken en klaar. Is wel goedkoper dan optie 1, maar doet dus ook minder werkzaamheden.
3. 20cm EPS parels met bodemhygrolatie tegen funderingsmuren (dit dus tegen de muren)
- Prijs: 4000 euro
- Rd-waarde: 5,7 voor parels, 2,9 voor bodemhygrolatie
- Vanwege het vocht willen ze met EPS parels aan de gang. Dus bodemisolatie. Om te zorgen dat de verder wel redelijk onder de vloer gevangen blijft en niet via de fundering weggehaald, maken ze zakken bodemhygrolatie vast aan de funderingsmuren. Is een systeem wat ik zelf nog niet kende.
4. 20cm HR++ bodemparels en afsluiten van enkele luchtgaten.
- Prijs: 3000
- Rd-waarde: 4.7
- Vanwege het vocht willen ze ook met EPS parels aan de gang. Om te zorgen dat de warme lucht niet gelijk wegwaait, willen ze bij elk compartiment 1 luchtgat open houden. Hierdoor kan er nog wel lucht in en uit, maar is er van trek geen spraken meer.
Vraag is nu waar ik verstandig aan doe en of iemand nog een bepaald inzicht heeft. Mijn neiging gaat naar optie 1, de Tonzon. Ik ga als het even kan het liefste voor vloerisolatie in plaats van bodem isolatie en in optie 1 heb ik meer vertrouwen in het kennen en kunnen dan optie 2.
Heb dit topic tot een paar jaar terug teruggelezen en het meeste commentaar op Tonzon lijkt de prijs voor het materiaal te zijn en het risico op niet goed plaatsen of stukgaan. Nu is het natuurlijk heel duur voor niet meer dan wat folie, maar de prijs die ik uiteindelijk betaal is naar mijn idee niet buitensporig veel duurder dan bij de rest. Maar misschien mis ik wel een overweging.
@MeNot2 Is zelf doen geen optie?
Ik heb zelf bodemfolie geplaatst en daarna Pir tegen de vloer geplakt. Voor 50m2, 12cm pir en bodemfolie was ik alles bij elkaar ongeveer 1500 kwijt. Het kost wat tijd en moeite maar bespaard een hoop geld.
Ik heb zelf bodemfolie geplaatst en daarna Pir tegen de vloer geplakt. Voor 50m2, 12cm pir en bodemfolie was ik alles bij elkaar ongeveer 1500 kwijt. Het kost wat tijd en moeite maar bespaard een hoop geld.
Als ik met pur aan de slag moet is dit masker dan afdoende ? Deze gebruik ik voor incidentele spuitverf klusjes.
https://www.nonpaints.com...tieve-koolstof?sqr=masker
Eventueel nog verse lucht aanvoeren of afvoeren met
https://www.boels.com/nl-...llatie-3400-m-uur/p/11336
https://www.nonpaints.com...tieve-koolstof?sqr=masker
Eventueel nog verse lucht aanvoeren of afvoeren met
https://www.boels.com/nl-...llatie-3400-m-uur/p/11336
@jjonkie misschien kun je hier wat mee:
https://www.volandis.nl/w...-stoffen/polyurethaan-pur
Groet!
https://www.volandis.nl/w...-stoffen/polyurethaan-pur
Groet!
Als ik 1-op-1 overneem wat jij kwijt was zou ik rond de 2900 euro zitten. Ik ga nog wel even zitten rekenen en kijken wat dat kost en zou besparen precies voor me.Jarnovk schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:15:
@MeNot2 Is zelf doen geen optie?
In ons nieuwe huis (bouw 1987) wil ik ASAP een kruipruimte folie aanbrengen, met stevige noppen folie eronder. Dit omdat het nu droog is, maar er soms wat vocht/water aanwezig is (volgens vorige bewoners).
Daarna de vloerisolatie uitbreiden met glaswol en waarschijnlijk PIR platen (moet alles nog bepalen qua maten, als we er wonen... over een maandje).
De kruipruimte is -gelukkig- ongeveer een meter hoog dus ik denk dat folie leggen goed te doen is ('k heb de kruipruimte even snel geïnspecteerd).
Nu zie ik weinig beoordelingen over kruipruimte folie (misschien niet nodig?), maar ik wil wel graag iets wat stevig is. Nu kwam ik deze tegen die volgens beschrijving 0,3 mm dik is. Dat is dus ietsje dikker dan de bekende oranje folie (0,23 mm).
Heeft iemand hier ervaring mee, of er iets over kan zeggen?
Daarna de vloerisolatie uitbreiden met glaswol en waarschijnlijk PIR platen (moet alles nog bepalen qua maten, als we er wonen... over een maandje).
De kruipruimte is -gelukkig- ongeveer een meter hoog dus ik denk dat folie leggen goed te doen is ('k heb de kruipruimte even snel geïnspecteerd).
Nu zie ik weinig beoordelingen over kruipruimte folie (misschien niet nodig?), maar ik wil wel graag iets wat stevig is. Nu kwam ik deze tegen die volgens beschrijving 0,3 mm dik is. Dat is dus ietsje dikker dan de bekende oranje folie (0,23 mm).
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Chips weghalen kan eenvoudig zelf. Bij drowa kun je ook zo'n apparaat huren.HansAnders07 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:19:
[...]
Hij gaf aan dat verwijderen rond de 1000 euro kostte, in lijn met andere offertes die ik gehad heb. Hij heeft geen berekeningen gedaan maar meer op gevoel van een koude vloer gegooid. Onze vloer is niet koud namelijk.
Hij gaaf aan dat verwijderen chips + pur spuiten+ parels plaatsen kostbaar was en een niet heel veel grotere verbetering geven ten opzichte van nu.
Ik was hier juist wel verbaasd over dat deze partij niet puur zn producten aan het pushen was maar daadwerkelijk advies gaf. Anderen wilden namelijk gewoon pur spuiten met die chips er allemaal in ook. Of keken niet eens in de kruipruimte 'want het is overal toch hetzelfde'
Sommigen doen het met een blad zuiger.
Vraag me af of het nodig is. Weet niet hoeveel vrije ruimte er is,maar waarschijnlijk hadden ze er gewoon geen zin in.
Als er enkel chips liggen en de vloer zelf is nog niet geïsoleerd dan is er imo zeker winst te behalen.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik denk dat hij waarschijnlijk wel gelijk heeft...Als er vloerverwarming zou zijn dan wordt vloer continu direct opgewarmd zodra de verwarming aan staat, veel meer dan bij een huis met alleen radiatoren, dus ook veel meer verliezen. De vloer is toch maar ca 15% van de warmte transmissieverliezen dus bewaar het geld voor een ander doel, muren en dak.HansAnders07 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:19:
[...] verwijderen rond de 1000 euro ...... Hij heeft geen berekeningen gedaan maar meer op gevoel van een koude vloer gegooid. Onze vloer is niet koud namelijk.
...verwijderen chips + pur spuiten+ parels ..kostbaar ....niet heel veel grotere verbetering geven ten opzichte van nu.
Als er geen vloerisolatie in de kruipruimte is en het kan probleemloos als afdoende dikke laag aangebracht worden dan heeft dat imho bijna altijd de voorkeur boven bodemisolatie. Nu is het kapitaalvernietiging en qua materiaal verlies als het niet herbruikt wordt, ook minder duurzaam, voor beperkte winst.
[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 25-09-2022 08:26 ]
Mijn kruipgat lijkt te klein voor panelen van 100 bij 50 bij 10. 🤨. Is het aan te raden kleiner dan dat te gaan plakken? Anders neig ik echt naar pur (mijn kruipruimte is al kurkdroog door de bodemfolie). Ik zie niet zo snel andere opties en wil niet aan de tonzon folie.
Zijn hier users die kleinere eps panelen dan dat hebben gebruikt?
Groet
Groet
Even wat praktische vragen...
Bij het leggen van bodemfolie, de noppenfolie die ik er onder leg, moet ik die vrij houden van de fundering? Dit ivm vocht wat er dan op kan komen te liggen indien deze fundering vochtig is, of bij eventuele lekkage van afvoerleidingen die boven de folie lopen, vastgenaakt aan de fundering? Of maakt dat niet uit?
En is er nog een maximale luchtvochtigheid waarbij je Tonzon thermoskussens kan plaatsen? Op dit moment heb ik een paar druppels hangen op het EPS, in een dood hoekje van de kruipruimte. Oftewel, kan ik de kussens gelijk plaatsen na de bofemfolie (zand is vochtig, maar geen plassen oid), of is het beter om een aantal weken te wachten?
Alvast bedankt voor jullie advies!
Bij het leggen van bodemfolie, de noppenfolie die ik er onder leg, moet ik die vrij houden van de fundering? Dit ivm vocht wat er dan op kan komen te liggen indien deze fundering vochtig is, of bij eventuele lekkage van afvoerleidingen die boven de folie lopen, vastgenaakt aan de fundering? Of maakt dat niet uit?
En is er nog een maximale luchtvochtigheid waarbij je Tonzon thermoskussens kan plaatsen? Op dit moment heb ik een paar druppels hangen op het EPS, in een dood hoekje van de kruipruimte. Oftewel, kan ik de kussens gelijk plaatsen na de bofemfolie (zand is vochtig, maar geen plassen oid), of is het beter om een aantal weken te wachten?
Alvast bedankt voor jullie advies!
[ Voor 53% gewijzigd door Smullie78 op 27-09-2022 00:07 . Reden: Typo & aanvulling... ]
Meet ook eens de dikte op een horizontaal gelegen stuk, bijv. met een sateprikker omhoog erin steken. Ik heb namelijk 5cm EPS, maar bij het luik loopt het EPS ook zo'n 20cm omlaag ivm broodjesvloer. Wat jij nu op de foto zet, zit mogelijk om een balk heen, en mogelijk meet je nu dus niet de dikte van het EPS.Rainesh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:58:
Zag dat isolatie wel erg dik is. Had geen rolmaat bij me, dus een boekje van mn vrouw als maatgeving gehouden. Ik kom uit op circa 20cm EPS.
[Afbeelding]
Ik heb 2mm folie en dat is stevig zat. Wel je kruipruimte ontdoen van alles wat scherp is (stenen etc) en bubbelfolie leggen voor de zekerheid.dof schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:57:
Zal ik doen maar ik weet nog bij het boren van afvoergaten dat er een dik pak EPS eruit kwam.DeadMetal schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:58:
[...]
Meet ook eens de dikte op een horizontaal gelegen stuk, bijv. met een sateprikker omhoog erin steken. Ik heb namelijk 5cm EPS, maar bij het luik loopt het EPS ook zo'n 20cm omlaag ivm broodjesvloer. Wat jij nu op de foto zet, zit mogelijk om een balk heen, en mogelijk meet je nu dus niet de dikte van het EPS.
[...]
Ik heb 2mm folie en dat is stevig zat. Wel je kruipruimte ontdoen van alles wat scherp is (stenen etc) en bubbelfolie leggen voor de zekerheid.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Wat past er niet?StevanoH schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:57:
Mijn kruipgat lijkt te klein voor panelen van 100 bij 50 bij 10. 🤨. Is het aan te raden kleiner dan dat te gaan plakken? Anders neig ik echt naar pur (mijn kruipruimte is al kurkdroog door de bodemfolie). Ik zie niet zo snel andere opties en wil niet aan de tonzon folie.
Groet
Je hebt vast 50cm breed of lang. Dan kun je meestal lokaal de kruipruimte iets dieper maken om de platen te steken.
Ik weet niet of ik in het juiste topic ben, maar ik heb 2 jaar geleden mijn vloer laten isoleren door mn kruipruimte vol laten gooien met isolatiekorrels (kleine piepschuime balletjes).
Nu heb ik wat probleempjes met de riolering, althans ik verwacht dat er in de toekomst problemen gaan ontstaan, want meerdere huizen hebben verzakkingen gehad, waardoor het verstopt raakte. En ons toilet beneden maakt af en toe al een gorgelend geluid. (rijtjeswoning uit 1980)
Ik wil dus preventief de rioolbuizen onder mijn huis vervangen en weer goed laten ophangen. Dan moet ik waarschijnlijk eerst mn isolatie weer laten verwijderen en na de werkzaamheden weer terug laten plaatsen. Doen bedrijven van de riolering dat zelf? Of moet ik dat via een ander bedrijf regelen?
Is het wellicht ook zelf te doen? en zo ja, waar laat ik die isolatie-korrels tijdens de werkzaamheden?
Nu heb ik wat probleempjes met de riolering, althans ik verwacht dat er in de toekomst problemen gaan ontstaan, want meerdere huizen hebben verzakkingen gehad, waardoor het verstopt raakte. En ons toilet beneden maakt af en toe al een gorgelend geluid. (rijtjeswoning uit 1980)
Ik wil dus preventief de rioolbuizen onder mijn huis vervangen en weer goed laten ophangen. Dan moet ik waarschijnlijk eerst mn isolatie weer laten verwijderen en na de werkzaamheden weer terug laten plaatsen. Doen bedrijven van de riolering dat zelf? Of moet ik dat via een ander bedrijf regelen?
Is het wellicht ook zelf te doen? en zo ja, waar laat ik die isolatie-korrels tijdens de werkzaamheden?
Je kan ze eventueel met een stuk karton (of iets vergelijkbaars) aan de kant schuiven. Met je hand is er geen beginnen aan.Oekieee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:30:
Ik weet niet of ik in het juiste topic ben, maar ik heb 2 jaar geleden mijn vloer laten isoleren door mn kruipruimte vol laten gooien met isolatiekorrels (kleine piepschuime balletjes).
Helemaal tot op het zand wegvegen gaat je hoogstwaarschijnlijk niet lukken maar gok wel genoeg om de buis vrij te maken van de korrels.
Veeg ze wel een flink stuk weg want het valt zo terug op zijn originele plek.
Meestal hangt de riolering aan je fundering, die verzakt niet. Tenzij de beugels doorroesten..Oekieee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:30:
De verzakkingen vinden meestal plaats daar waar de riolering buiten de fundering komt, richting het hoofdriool. Die zakt namelijk wel mee met de grond.
Zet hier even eerst mijn leraar riolering pet op. Gebouwriolering bevindt zich doorgaans in of aan je pand. Van verzakking bij je gebouwriolering zou dus normaliter geen sprake moeten zijn. Bovendien werd in de jaren 80 al 'goed' pvc gebruikt. Waar het veelal mis gaat is waar de riolering je pand verlaat, aangezien je huis (waarschijnlijk) onderheid is en de riolering in je tuin / straat niet. Misschien even wat foto's van de riolering in je kruipruimte maken en in een apart topic bespreken. Ik zeg niet dat het niet slecht kan zijn, maar de kans is niet mega groot.Oekieee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:30:
Mocht blijken dat het toch vervangen moet worden, ben ik het eens met @Caayn . Opzij schuiven kom je een eind mee.
Edit: @Sjoerd-b was me net voor
Dat zou ook heel goed kunnen inderdaad. Ik ben behoorlijk leek op dit gebied en ik weet dat de tuin van de buren open heeft gelegen op de plek waar het riool binnen kwam om hun problemen toen te verhelpen.johanPo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:58:
[...]
Zet hier even eerst mijn leraar riolering pet op. Gebouwriolering bevindt zich doorgaans in of aan je pand. Van verzakking bij je gebouwriolering zou dus normaliter geen sprake moeten zijn. Bovendien werd in de jaren 80 al 'goed' pvc gebruikt. Waar het veelal mis gaat is waar de riolering je pand verlaat, aangezien je huis (waarschijnlijk) onderheid is en de riolering in je tuin / straat niet. Misschien even wat foto's van de riolering in je kruipruimte maken en in een apart topic bespreken. Ik zeg niet dat het niet slecht kan zijn, maar de kans is niet mega groot.
Mocht blijken dat het toch vervangen moet worden, ben ik het eens met @Caayn . Opzij schuiven kom je een eind mee.
Wellicht dat ik enkel de tuin even moet afgraven, voordat ze het rioolwerk komen doen? Ik ga wel even contact opnemen met een bedrijf en wellicht dat ze iemand vrijblijvend kunnen sturen om te kijken.
kan je nu wel vertellen dat ze niet gratis gaan komen (zou ik ook niet doen). Kost die gasten ook tijd om naar je toe te rijden etc. Werp eerst eens zelf een blik in de kruipruimte. Hangt alles nog netjes? Is het goed op afschot aangelegd? Zie je sporen van lekkage onder buiskoppelingen?Oekieee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:01:
[...]
Dat zou ook heel goed kunnen inderdaad. Ik ben behoorlijk leek op dit gebied en ik weet dat de tuin van de buren open heeft gelegen op de plek waar het riool binnen kwam om hun problemen toen te verhelpen.
Wellicht dat ik enkel de tuin even moet afgraven, voordat ze het rioolwerk komen doen? Ik ga wel even contact opnemen met een bedrijf en wellicht dat ze iemand vrijblijvend kunnen sturen om te kijken.
Opgraven buiten kan. Verzakking geeft vaak leidingbreuken, dan zie je wel ergens dat grond is weggespoeld. Wortelingroei is ook goed mogelijk. Staan er bomen / grote planten in een rechte lijn van waar je huisaansluiting de woning verlaat tot aan de straat? Rioolreinigingsbedrijf kan een videoinspectie van je leiding doen door je toiletpot eraf te schroeven. Reken dat je dan iets meer dan 150 euro kwijt bent, maar weet je wel wat meer over de constructieve toestand.
Ok thanks.DeadMetal schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:58:
[...]
Ik heb 2mm folie en dat is stevig zat. Wel je kruipruimte ontdoen van alles wat scherp is (stenen etc) en bubbelfolie leggen voor de zekerheid.
Ja, ik ga er eerst met een hark en zak onder om het wat te fatsoeneren en overtollige rotzooi eruit te halen. Sterke bubbelfolie komt er inderdaad ook onder.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ik heb geen beter antwoord op je vraag anders dan 'opzij schuiven' zoals al genoemd, maar wat jij beschrijft heet bodemisolatie, geen vloerisolatie.Oekieee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:30:
Meer info: https://www.milieucentraa...n-besparen/bodemisolatie/
Ik was weer ff onder de grond. Je zou onderhand haast denken dat het mijn hobby ispentaw1nz schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:55:
[...]
Terugkoppeling hier op:
Er vindt nog steeds condensatie plaats op de folie. Ik had ook nog een stuk alu folie verfrommeld en los in de kruipruimte liggen van een weeknof 3 geleden en daar stond ook alweer wat water op.
Lijkt er dus toch op dat de lucht gewoon erg vochtig is en snel condenseert.
Er heeft wel (mogelijk jaren lang) een afvoer gelekt waardoor 1 muur misschien nog altijd vocht afgeeft. Dat is pasgeleden opgelost en in zo'n vochtige kruipruimte droogt het natuurlijk niet echt. Ik geef het nog wat tijd. Mogelijk verandert e.e.a. in de winter als de lucht droger is. In huis heb ik geen klachten. Rv is altijd netjes tussen 40 en 60.
Ik overweeg nog extra ventilatie aan te brengen.
Lekkage heb ik inmiddels voor een aantal afvoeren uitgesloten middels een telescoop camera van 10m.
Enkel de afvoer van de badkamer kom ik niet bij. Die gaat door de spouw en dan deels.onder de garagevloer door naar het riool. Ik denk echter niet dat deze lekt.
[Afbeelding]
Was echter omdat ze hier namens de netbeheerder de gasleidingen vernieuwen.
Kruipruimte is volledig opgedroogd, nadat er na het aanbrengen van de 2 lagen noppenfolie weer condens op was geslagen (lees: plassen water op de folie).
Lijkt dus toch het fenomeen "zomercondensatie" te zijn.
Hierdoor kun je dus letterlijk plassen water op je bodemfolie krijgen die in een paar weekjes met minder hete temperaturen volledig kunnen verdwijnen. 3 weken geleden stond er immers nog water op de folie.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Heb nog even m'n buurman gevraagd wat er bij hun vernieuwd is. En het bleek dat de beugels waar de leidingen op hingen/steunden niet goed meer waren, waardoor het inzakte. Deze zijn toen vervangen, maar bij hun lag de kruipruimte al vol met viezigheid (laat ik het netjes houden). Ik wil dat toch wel voorkomen.johanPo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:58:
[...]
Zet hier even eerst mijn leraar riolering pet op. Gebouwriolering bevindt zich doorgaans in of aan je pand. Van verzakking bij je gebouwriolering zou dus normaliter geen sprake moeten zijn. Bovendien werd in de jaren 80 al 'goed' pvc gebruikt. Waar het veelal mis gaat is waar de riolering je pand verlaat, aangezien je huis (waarschijnlijk) onderheid is en de riolering in je tuin / straat niet.
Ik heb nog anderhalf rijen te gaan, in totaal zo'n 85cm breedte. Nu voor het eerst de vloerverwarming aangezet. De vloer is aanzienlijk warmer waar al isolatie onder is geplaatst. En dan is de isolatie daar nog niet eens af (gaten vullen, afplakken, randen purren, plus de ruimte tussen de broodjes is nog niet afgesloten omdat de laatste anderhalf rijen ontbreken.)ben2513 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:35:
[...]
Leuk! Ik ben voor de helft klaar. Volgend weekend even de oude gasleiding verwijderen en dan de rest isoleren. 140mm PIR met een Rd van 6,35. Heeft mij wel al zo'n 3 volle dagen gekost denk ik.. veel obstakels, maar het lukt. Zodra de gasleiding weg is moet het wel snel gaan. Was in het begin ook nog leren hoe het het best gaat.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Echt top dit. Leuk dat ik nog niet helemaal af ben met de klus, anders hadden wij dit verschil nooit ervaren. Wij wonen hier namelijk pas sinds april en verwarmen nu voor het eerst.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Dus kwestie van paar nieuwe beugels. Zo gepiept.Oekieee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:18:
[...]
Heb nog even m'n buurman gevraagd wat er bij hun vernieuwd is. En het bleek dat de beugels waar de leidingen op hingen/steunden niet goed meer waren, waardoor het inzakte. Deze zijn toen vervangen, maar bij hun lag de kruipruimte al vol met viezigheid (laat ik het netjes houden). Ik wil dat toch wel voorkomen.
Hoeft ook niet alle bodem isolatie aan de kant,omdat de riolering wss aan een muur of onder de vloer hangt.
Mijn kruipruimte is behoorlijk vochtig / drassig, bij veel regen liggen er hier en daar kleine plasjes. Het zorgt ook voor een muffe lucht in de hal, door de kabels en leidingen die zowel in de meterkast als in een extra koof omhoog komen.
Ik ben voornemens om eerst te beginnen met zelf noppenfolie bodemfolie te plaatsen om de kruipruimte droog te krijgen. Als dat is gelukt ga ik bekijken welke vorm van isolatie ik tegen de vloer wil (laten) maken.
Echter, er is ooit een aanbouw geplaatst met een eigen kruipruimte die niet bereikbaar is. Ze hebben wel 3 ventilatiegaten in de funderingsmuur gemaakt die er tussen zit. Dit extra ruimte krijg ik dus nooit droog.
Heeft het wel zin om de originele kruipruimte/bodem te gaan isoleren, aangezien die aanbouw vochtig zal blijven? Of is de overdracht tussen die 2 ruimtes te verwaarlozen?
Ik ben voornemens om eerst te beginnen met zelf noppenfolie bodemfolie te plaatsen om de kruipruimte droog te krijgen. Als dat is gelukt ga ik bekijken welke vorm van isolatie ik tegen de vloer wil (laten) maken.
Echter, er is ooit een aanbouw geplaatst met een eigen kruipruimte die niet bereikbaar is. Ze hebben wel 3 ventilatiegaten in de funderingsmuur gemaakt die er tussen zit. Dit extra ruimte krijg ik dus nooit droog.
Heeft het wel zin om de originele kruipruimte/bodem te gaan isoleren, aangezien die aanbouw vochtig zal blijven? Of is de overdracht tussen die 2 ruimtes te verwaarlozen?
Even op zoek naar advies. Zaterdag de PIR-platen tegen de onderzijde van de begane grond vloer lijmen met High Tack. Ik heb in de vloer links/rechts nog wat gaten zitten die ik wil opvullen. Onder andere oude doorvoeren, maar ook nieuwe waar nog wat ruimte naast de leidingen zit. Was voornemens daar PUR voor te gebruiken, maar kom er net achter dat er aardig wat verschillende soorten PUR zijn. Vermoed dat ik het type isolatieschuim moet hebben? Daar echter ook best wat varianten. Iemand tips/advies?
In hoeverre er overdracht is durf ik niet te zeggen, daar ben ik geen expert in.timadriaans schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:02:
Mijn kruipruimte is behoorlijk vochtig / drassig, bij veel regen liggen er hier en daar kleine plasjes. Het zorgt ook voor een muffe lucht in de hal, door de kabels en leidingen die zowel in de meterkast als in een extra koof omhoog komen.
Alleen zal het daadwerkelijk isoleren van je vloer op een later stadium wel echt veel fijner gaan werken.
Voorheen kwam ik er altijd nat/vies/stinkend uit, nu kan ik er gewoon met normale kleren in en dat maakt echt een wereld van verschil.
Ik ben van plan mn kruipruimte te isoleren met Tonzon, ±45m2 onder een betonnen vloer, huis uit 1979. Standaard worden thermoskussen gebruikt met een Rd van 5. Er is nu ook een optie met 4 kamers, Rd 7, tegen meerprijs van €300.
Plan is om op redelijk korte termijn vloerverwarming aan te laten leggen; heb ik dan iets aan Rd7 of is Rd 5 gewoon genoeg?
Plan is om op redelijk korte termijn vloerverwarming aan te laten leggen; heb ik dan iets aan Rd7 of is Rd 5 gewoon genoeg?
300,- is waarschijnlijk orde grootte 10-15%% meerprijs? Zou ik zeker doen als vloerverwarming in de planning ziet. Dan ben je namelijk actief je vloer aan het verwarmen ipv de ruimte erboven. Je wilt natuurlijk voorkomen dat deze gaat uitstralen naar de kruipruimte.unifi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:38:
Ik ben van plan mn kruipruimte te isoleren met Tonzon, ±45m2 onder een betonnen vloer, huis uit 1979. Standaard worden thermoskussen gebruikt met een Rd van 5. Er is nu ook een optie met 4 kamers, Rd 7, tegen meerprijs van €300.
isolatieschuim is prima. Zou zelf niet kiezen voor de extra expansie variant. Das vooral handig voor grote gaten waar je nauwelijks bij kan. Zorg voor ventilatie + masker ! /papa mode uit.Niek_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:37:
Even op zoek naar advies. Zaterdag de PIR-platen tegen de onderzijde van de begane grond vloer lijmen met High Tack. Ik heb in de vloer links/rechts nog wat gaten zitten die ik wil opvullen. Onder andere oude doorvoeren, maar ook nieuwe waar nog wat ruimte naast de leidingen zit. Was voornemens daar PUR voor te gebruiken, maar kom er net achter dat er aardig wat verschillende soorten PUR zijn. Vermoed dat ik het type isolatieschuim moet hebben? Daar echter ook best wat varianten. Iemand tips/advies?
Ja het heeft zin, want het is de grootste klap. Mocht je nog een keer de tuin gaan opknappen kan je altijd nog besluiten vanaf buiten een gat te graven naar onder je uitbouw.timadriaans schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:02:
Waarom tonzonunifi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:38:
Dat hangt van je definitie waar je tevreden mee bent....unifi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:38:
.......kruipruimte te isoleren met Tonzon, ±45m2 onder een betonnen vloer, huis uit 1979. .
............vloerverwarming aan te laten leggen; heb ik dan iets aan Rd7 of is Rd 5 gewoon genoeg?
Om het rationeel te maken heb je de Rc van je huidige vloer nodig. Is die maar 1,1 of 2,2 dan win je bij 1,2 dus met die 7 (=8.2) zelfs iets meer dan met de 2,2 en die 5...(7,2).
Met de combi 1,2 en 5 komt je op 6,2.
Zit je al op 3 dan win je absoluut gezien veel minder.
Als je dat allemaal hebt kun je icm de m2 de absolute warmte verliezen vergelijken. Of je vergelijkt het relatief en zijn dan de verschillen je het waard? Die 300 euro lijkt me te overzien, let meer op het volgende punt:
Zorg wel dat je voldoende ruimte onder de Tonzon hebt in de kruipruimte zodat je het niet stuk maakt bij kruipen en dat de loodgieter dat ook nog kan..... you never know (riolering stuk bijv...)
Interessant leesvoer: https://tonzon.nl/nieuws/...moskussen-fors-verbeterd/unifi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:38:
Het 3-kamerproduct werd voorheen als rc 3.8 bestempeld maar nu rc 5 door 'nieuwe rekenmethode'
Overigens vind ik het opvallend dat men consequent over rc praat (waarbij de c dus staat voor de totale constructie, dus de warmteweerstand inclusief de vloer zelf) in plaats van rd (de warmteweerstand van enkel hun product).
Dat kan helemaal niet wat je zou willen... "de Tonzon" heeft geen warmteweerstand ... die werkt op een ander principe, reflectie van warmte. Dus je kunt het ook niet apart meten, je moet het in een systeem meten anders valt er niks te reflecteren....DeadMetal schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:16:Overigens vind ik het opvallend dat men consequent over rc praat... in plaats van rd (de warmteweerstand van enkel hun product).
Thanks, dat helpt! Als ik voor de vloer een Rc van 2,2 aanhoud (15cm gewapende beton) komt een warmteverliesberekening (ΔT x A x U) oproute99 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:25:
[...]
Dat hangt van je definitie waar je tevreden mee bent....
Om het rationeel te maken heb je de Rc van je huidige vloer nodig. Is die maar 1,1 of 2,2 dan win je bij 1,2 dus met die 7 (=8.2) zelfs iets meer dan met de 2,2 en die 5...(7,2).
Met de combi 1,2 en 5 komt je op 6,2.
Zit je al op 3 dan win je absoluut gezien veel minder.
Als je dat allemaal hebt kun je icm de m2 de absolute warmte verliezen vergelijken. Of je vergelijkt het relatief en zijn dan de verschillen je het waard? Die 300 euro lijkt me te overzien, let meer op het volgende punt:
Zorg wel dat je voldoende ruimte onder de Tonzon hebt in de kruipruimte zodat je het niet stuk maakt bij kruipen en dat de loodgieter dat ook nog kan..... you never know (riolering stuk bijv...)
(20 - 12) * 45 * (1/7,2) = 50 watt vs
(20 - 12) * 45 * (1/9,2) = 40 watt.
En bij Rc 1,1
(20 - 12) * 45 * (1/6,1) = 59 watt vs
(20 - 12) * 45 * (1/8,1) = 44 watt.
Een verschil van 10-15 watt; laat dat 4 maanden continu zijn dan heb je het over 30-40kWh. Dat is niet heel veel, denk ik. Klopt mijn (kort door de bocht) berekening een beetje?
Ben ff online om mee te kijken/kort te reageren (veel te doen hier de komende dag, fysiek uitgeschakeld geweest ivm corona, kom er niet aan toe, eerst blik ja...
Vul maar eens in 1,2 of 2,2 en dan zie je ook dat de 1e klap het grootste verschil maakt zoals altijd....
Moet nu echt verder.
Vul maar eens in 1,2 of 2,2 en dan zie je ook dat de 1e klap het grootste verschil maakt zoals altijd....
Moet nu echt verder.
volgens mij klopt je berekening aardig. Met de stroomprijzen van nu een terugverdientijd van ongeveer 10 jaar. Blijft dat? Ik hoop het niet. Daarnaast een stukje comfort wat dan natuurlijk niet in euro's wordt uitegdrukt.unifi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:25:
[...]
Thanks, dat helpt! Als ik voor de vloer een Rc van 2,2 aanhoud (15cm gewapende beton) komt een warmteverliesberekening (ΔT x A x U) op
(20 - 12) * 45 * (1/7,2) = 50 watt vs
(20 - 12) * 45 * (1/9,2) = 40 watt.
En bij Rc 1,1
(20 - 12) * 45 * (1/6,1) = 59 watt vs
(20 - 12) * 45 * (1/8,1) = 44 watt.
Een verschil van 10-15 watt; laat dat 4 maanden continu zijn dan heb je het over 30-40kWh. Dat is niet heel veel, denk ik. Klopt mijn (kort door de bocht) berekening een beetje?
Zo, gisteren de eerste meters geplakt. Ging best aardig maar liep tegen een dingetje aan die iemand hier vast ook al eens meegemaakt heeft.Niek_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:37:
Deel van de onderzijde van de begane grond vloer was vochtig/nat. Er hingen druppels aan. Het lukte me niet om de PIR-plaat met high tack hier tegenaan te plakken. Leek alsof high tack niet wilde hechten op nat beton. Ik heb het eerst wel droog gewreven met een handdoek, maar het bleef natuurlijk vochtig.
Wat is jullie ervaring? Toch gewoon er tegenaan plakken en langdurig ondersteunen (tot het volgende weekeinde bijvoorbeeld) en zit het dan wel vast? Of moet ik echt zorgen dat het vocht weg is?
Waar het nat is, zou je pur schuim kunnen gebruiken. Pirplaat onder de pur spuiten, tegen de vloer drukken en ondersteunen tot de pur voldoende hard is. Pur hard extra goed uit wanneer het nat wordt dus dat is dan alleen maar een groot voordeel. Er zijn trouwens ook kitten verkrijgbaar die hechten op een natte ondergrond.Niek_ schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 07:52:
[...]
Zo, gisteren de eerste meters geplakt. Ging best aardig maar liep tegen een dingetje aan die iemand hier vast ook al eens meegemaakt heeft.
Deel van de onderzijde van de begane grond vloer was vochtig/nat. Er hingen druppels aan. Het lukte me niet om de PIR-plaat met high tack hier tegenaan te plakken. Leek alsof high tack niet wilde hechten op nat beton. Ik heb het eerst wel droog gewreven met een handdoek, maar het bleef natuurlijk vochtig.
Wat is jullie ervaring? Toch gewoon er tegenaan plakken en langdurig ondersteunen (tot het volgende weekeinde bijvoorbeeld) en zit het dan wel vast? Of moet ik echt zorgen dat het vocht weg is?
Als je PUR gebruikt, spuit het dan wat rillen op de PIR plaat, en wacht daarna enkele minuten tot het draden begint te trekken als je het met je vinger aanraakt. Dan heb je geen last van de na-expansie en werkt het met hechten beter. Doe je het te vroeg dan druk je de bubbels er uit en heb je kans dat de plaat niet vast komt te zitten.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Persoonlijk zou ik eerst alles goed laten drogen in plaats van vocht op te sluiten @Niek_. Je schreef eerder over max. 10-20cm water in de ruimte. Beter beginnen met een bodemfolie monteren boven de waterlijn?
Goeroes,
Welke tips zijn er om een kruipluik goed te isoleren?
- Ik heb zelf 1 luik in een betonvloer, met een metalen frame waarin een multiplex plaat valt. -> daaronder heb ik een pir-plaat geplakt/geschroefd die net door het frame past. maar de pirplaat schuurt natuurlijk net langs het frame, daarom heb ik er gewoon plakband omheen gedaan. perfect is het allemaal niet. Iemand anders nog tips?
- Ik heb een tweede luik in een houtenvloer. daar heb ik zelf een uitstekend randje/latje aan een balk geschroefd zodat ik daar een pir plaatje op laat rusten.
Ik vroeg me af of er betere manieren zijn gevonden... Hoor het graag!
- Ik heb zelf 1 luik in een betonvloer, met een metalen frame waarin een multiplex plaat valt. -> daaronder heb ik een pir-plaat geplakt/geschroefd die net door het frame past. maar de pirplaat schuurt natuurlijk net langs het frame, daarom heb ik er gewoon plakband omheen gedaan. perfect is het allemaal niet. Iemand anders nog tips?
- Ik heb een tweede luik in een houtenvloer. daar heb ik zelf een uitstekend randje/latje aan een balk geschroefd zodat ik daar een pir plaatje op laat rusten.
JA is het enige realistische antwoord en ik sluit me volledig aan bij DeadMetal in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"Niek_ schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 07:52:
[...]Zo, gisteren de eerste meters geplakt. Ging best aardig maar liep tegen een dingetje aan die iemand hier vast ook al eens meegemaakt heeft. Deel van de onderzijde van de begane grond vloer was vochtig/nat. Er hingen druppels aan. Het lukte me niet om de PIR-plaat met high tack hier tegenaan te plakken. ...............Of moet ik echt zorgen dat het vocht weg is?
Hoe zie dit antwoord:
timadriaans in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
Waarbij je minimaal de dampdichte folie moet leggen (* )en het beste is om dan ca 2 weken te wachten tot het droog is, maar nog beter is om de LV te meten icm kijken of de druppels echt weg zijn en dan pas te gaan isoleren. Zoals nu vocht opsluiten dat mogelijk niet meer weg kan, betekent een kans op schimmelvorming waarvan het dan onzeker is dat het ook je huis in kan komen, op afstand totaal niet te beoordelen, want er kunnen meerdere bronnen van het ontstaan van dat vocht zijn. In het slechte geval kan het zijn dat alleen de folie plaatsen niet afdoende is, omdat je nog andere bronnen hebt die ook bijgedragen hebben aan dit vocht. Dan moet je eerst die oorzaken opsporen en verhelpen! Doe je dat niet dan kan het schimmel probleem wel eens echt op gaan treden, want het vocht kan dan met de platen erop nergens meer heen alleen maar door de kieren naar boven in het huis... dan zijn de rapen echt gaar.....(zwarte muren met schimmel, hout kromtrekken... etc)
(*): Heb je een kans op de last van periodes met water op het zand, dan ook de bubbeltjesfolie monteren.
[ Voor 25% gewijzigd door route99 op 02-10-2022 10:03 ]
DeadMetal schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:07:
Persoonlijk zou ik eerst alles goed laten drogen in plaats van vocht op te sluiten @Niek_. Je schreef eerder over max. 10-20cm water in de ruimte. Beter beginnen met een bodemfolie monteren boven de waterlijn?
Momenteel is de bodem droog, maar vanaf eind november tot ergens eind februari staat er maximaal 15cm water in de kruipruimte. Dit is grondwater dat omhoog komt.route99 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:56:
[...]
JA is het enige realistische antwoord en ik sluit me volledig aan bij DeadMetal in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
Hoe zie dit antwoord:
timadriaans in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
Waarbij je minimaal de dampdichte folie moet leggen (* )en het beste is om dan ca 2 weken te wachten tot het droog is, maar nog beter is om de LV te meten icm kijken of de druppels echt weg zijn en dan pas te gaan isoleren. Zoals nu vocht opsluiten dat mogelijk niet meer weg kan, betekent een kans op schimmelvorming waarvan het dan onzeker is dat het ook je huis in kan komen, op afstand totaal niet te beoordelen, want er kunnen meerdere bronnen van het ontstaan van dat vocht zijn. In het slechte geval kan het zijn dat alleen de folie plaatsen niet afdoende is, omdat je nog andere bronnen hebt die ook bijgedragen hebben aan dit vocht. Dan moet je eerst die oorzaken opsporen en verhelpen! Doe je dat niet dan kan het schimmel probleem wel eens echt op gaan treden, want het vocht kan dan met de platen erop nergens meer heen alleen maar door de kieren naar boven in het huis... dan zijn de rapen echt gaar.....(zwarte muren met schimmel, hout kromtrekken... etc)
(*): Heb je een kans op de last van periodes met water op het zand, dan ook de bubbeltjesfolie monteren.
Kruipruimte is eigenlijk nagenoeg geheel beton: fundering met kanaalplaat van 120cm breed erop. Strak tegen elkaar aan. Alle kabeldoorvoeren dichtgemaakt met pur. Om de 2-3 meter een beluchtingspunt dat aan de buitenzijde in zo’n zwart roostertje in de buitenmuur uitkomt.
Vocht is aanwezig op het ‘plafond’ in de noord-west hoek, verder wel droog. Er is een deel aangebouwd waar van die piepschuimen broodjes gelegd zijn, hier hangen momenteel wel druppels aan. Ik denk dat dit komt omdat het daar een hogere isolatiewaarde heeft waardoor het plafond kouder is en het vocht eerder neerslaat.
Mijn verwachting is dat er straks druppels aan de PIR-platen komen te hangen en dat zou volgens mij een goed teken moeten zijn omdat het daar dan condenseert en niet hoger ‘in’ de vloer.
Enige dingetje is dan die 3m2 plafond die nu vochtig is. Ben geneigd er nu een heater in te zetten om de boel zo een aantal dagen goed te drogen. Dan de platen er tegenaan en klaar.
Er is geen enkel stukje hout aanwezig anders dan het kruipruimteluik die ik toch nog als laatste wil aanpakken met isolatie.
@Niek_ Tnx voor de beschrijvende reactie, het blijft altijd lastig om eea op afstand te beoordelen, maar je hebt me iig al meer inkijk gegeven dan tot nu toe.
Grondwater: Mooie case voor bubbeltjes folie en damdichte folie op elkaar in een waterdichte badkuip vorm te installeren. Mits goed op de staande funderingswanden vast gezet komt er amper meer vocht van het water op "het plafond" dat dan vnl PIR-platen bevat.
Door die folies montage zou dus in principe de PIR droog moeten blijven ,zeker omdat er veel aandacht is voor ventilatie. Droog is per definitie altijd beter dan druppels, hoe goed je denkt... dat het dicht zit, wrs wel, je kunt soms eea toch niet uitsluiten en dan kunnen er schimmels e.d. gaan groeien. Daar heb je geen hout voor nodig... kan ook op beton.
De heater op de 3m2 van EPS toch?
Kijk er heel goed bij uit, ik heb geen idee hoe homogeen de hitte van zo een heater is, wat ik wel weet is dat EPS super brandbaar is!
Veel veiliger zou zijn ... zet de heater boven de grond en leg een geschikte flexibele slang met voldoende diameter naar die plek en richt die op dat stuk en droog het zo "indirect", meestal veel veiliger.
Mss ga je het al zo doen, ik kan dus niet beoordelen of dit een issue is, maar een gewaarschuwd man telt voor twee past hier wel....
Succes!
Grondwater: Mooie case voor bubbeltjes folie en damdichte folie op elkaar in een waterdichte badkuip vorm te installeren. Mits goed op de staande funderingswanden vast gezet komt er amper meer vocht van het water op "het plafond" dat dan vnl PIR-platen bevat.
Door die folies montage zou dus in principe de PIR droog moeten blijven ,zeker omdat er veel aandacht is voor ventilatie. Droog is per definitie altijd beter dan druppels, hoe goed je denkt... dat het dicht zit, wrs wel, je kunt soms eea toch niet uitsluiten en dan kunnen er schimmels e.d. gaan groeien. Daar heb je geen hout voor nodig... kan ook op beton.
Kijk er heel goed bij uit, ik heb geen idee hoe homogeen de hitte van zo een heater is, wat ik wel weet is dat EPS super brandbaar is!
Veel veiliger zou zijn ... zet de heater boven de grond en leg een geschikte flexibele slang met voldoende diameter naar die plek en richt die op dat stuk en droog het zo "indirect", meestal veel veiliger.
Mss ga je het al zo doen, ik kan dus niet beoordelen of dit een issue is, maar een gewaarschuwd man telt voor twee past hier wel....
Succes!
[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 02-10-2022 18:38 ]
Altijd lastig om een situatie te beschrijven en aan iemand anders over te brengen, meedenken wordt zeker gewaardeerd!route99 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:36:
@Niek_ Tnx voor de beschrijvende reactie, het blijft altijd lastig om eea op afstand te beoordelen, maar je hebt me iig al meer inkijk gegeven dan tot nu toe.
Succes!
Gedoe is dat de kruipruimte 114m2 is met 5 compartimenten en doorgangen van 55x55 naar alle aangrenzende ruimtes. Verder op 2 locaties (1x onder meterkast en 1x op een willekeurige plek) een kolom van 50x100 tussen zandgrond en onderzijde begane grondvloer. Wordt wat dat betreft best gedoe om folie aan te brengen.
Ik lees bij PIR: “Heel moeilijk brandbaar, levert erg beperkte bijdrage aan brand”. Dus dan durf ik het prima aan om de ruimte waar die 3m2 in zit een beetje op te stoken. Bovenzijde heater zit nog minstens 40cm van de PIR platen af. Ben gewoon thuis en zal van tijd tot tijd temperatuur enz nakijken zonder zelf helemaal de kruipruimte in te gaan. Vanaf het luik voldoende zicht op de plek.
Wat er niet bij staat is dat er wel rook gevormd wordt. Die rook zorgt dat de vlammen er amper of niet zijn.Niek_ schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:45:
[...]Ik lees bij PIR: “Heel moeilijk brandbaar, levert erg beperkte bijdrage aan brand”.
Jammer dat die rook, die door een smeulbrand ontstaat, bij PUR en PIR blauwzuur gas kan bevatten.
En als je dit niet mocht weten, blauwzuur gas is zeer giftig, bij het teveel er van inademen kun je er dood aan gaan.
Zie ook Kruipruimte vloer (na-)isoleren
en
Ik ben bijna klaar met het aanbrengen van de extra EPS- en PIR-platen in mijn kruipruimte.
Nou had ik wat rollen (3M) duct-tape gekocht om de naden af te plakken, maar ik las ergens dat die na een jaar of 2 minder goed beginnen te plakken.
Nou had ik wat rollen (3M) duct-tape gekocht om de naden af te plakken, maar ik las ergens dat die na een jaar of 2 minder goed beginnen te plakken.
Kan dat kloppen, of een onterechte zorg? Ik mag ze nog ruilen. Kan ik beter op zoek gaan naar aluminiumtape?Naden aftapen met duct tape zoals te zien op deze foto is natuurlijk totaal zinloos. Door de oplosmiddelen in de lijm van ducttape laat deze vaak na 1 a 2 jaar los
Ducttape laat met zeer grote kans los inderdaad.
Vraag is waarvoor je wilt afplakken. Alu tape gebruik je voornamelijk om over de hele laag dampremmend/-dicht te zijn. PUR gebruik je om isolatie aansluitend te laten zijn.
In meeste gevallen heb je voor een vloer waarbij platen strak tegen elkaar zitten geen van beide nodig.
Vraag is waarvoor je wilt afplakken. Alu tape gebruik je voornamelijk om over de hele laag dampremmend/-dicht te zijn. PUR gebruik je om isolatie aansluitend te laten zijn.
In meeste gevallen heb je voor een vloer waarbij platen strak tegen elkaar zitten geen van beide nodig.
@DeadMetalDank voor die lijm tip link.
Oplosmiddel?
Als de Alu-tape geen oplosmiddel bevat, want dat zou nl mogelijk niet kunnen verdampen.... is er ook Duct tape dat ook geen oplosmiddel bevat? Dan heb je imho dat probleem niet. Volg iig altijd de instructies van de leverancier v/h isolatiemateriaal op.
@Rukapul
Het gaat ook in tegen het advies van volgens mij alle isolatieplaten leverancier die juist wel adviseren om dat in gevallen waar het nodig wel te doen. Lijkt me niet handig om tegen dit advies in te gaan, tenzij je het voor een specifieke case zelf kunt onderbouwen, maar daar hebben veel Tweakers die dit lezen lang niet altijd een afdoende kijk op. Imho: Wel tapen dus.
Oplosmiddel?
Als de Alu-tape geen oplosmiddel bevat, want dat zou nl mogelijk niet kunnen verdampen.... is er ook Duct tape dat ook geen oplosmiddel bevat? Dan heb je imho dat probleem niet. Volg iig altijd de instructies van de leverancier v/h isolatiemateriaal op.
@Rukapul
Ik zou daar niet op gokken, want je kunt alleen maar van bovenaf beoordelen of een naad behoorlijk dicht is en je ziet niet of dat van onderen ook zo is, dat is nl alleen te verwachten als de ondergrond 100% effen is. Als ik zie wat er hier voor foto's met ondergronden voorbij kwam, zou ik zelf het niet aftapen zoals je dat benoemd bepaald niet als generiek advies willen benoemen.In meeste gevallen heb je voor een vloer waarbij platen strak tegen elkaar zitten geen van beide nodig.
Het gaat ook in tegen het advies van volgens mij alle isolatieplaten leverancier die juist wel adviseren om dat in gevallen waar het nodig wel te doen. Lijkt me niet handig om tegen dit advies in te gaan, tenzij je het voor een specifieke case zelf kunt onderbouwen, maar daar hebben veel Tweakers die dit lezen lang niet altijd een afdoende kijk op. Imho: Wel tapen dus.
[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 03-10-2022 10:35 ]
De meeste vloeren in NL zijn van beton (en het deel dat met PIR/EPS is nageisoleerd waarschijnlijk 100%). Wat wil je in dat geval met de tape bereiken?route99 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:33:
@DeadMetalDank voor die lijm tip link.
Oplosmiddel?
Als de Alu-tape geen oplosmiddel bevat, want dat zou nl mogelijk niet kunnen verdampen.... is er ook Duct tape dat ook geen oplosmiddel bevat? Dan heb je imho dat probleem niet.
@Rukapul
[...]
Ik zou daar niet op gokken, want je kunt alleen maar van bovenaf beoordelen of een naad behoorlijk dicht is en je ziet niet of dat van onderen ook zo is, dat is nl alleen te verwachten als de ondergrond 100% effen is. Als ik zie wat er hier voor foto's met ondergronden voorbij kwam, zou ik zelf het niet aftapen zoals je dat benoemd bepaald niet als generiek advies willen benoemen.
@Rukapul ??? Die tapen ging toch echt over de naden? Ben je echt even kwijt...met je beton, kwam niet in mijn reactie voor.
Gisteren weer een zo'n 8 uur in the kruipruimte gewerkt. Alle platen hangen nu onder de vloer. Volgend weekend zal ik de kleinere naden dichtpurren met flexibele pur schuim en de grotere gaten met gewone purschuim ie mooi uitzet. Dan de schuim laten drogen, afsnijden en de naden tapen met alutape. De meeste platen sluiten gewoon goed tegen elkaar aan, maar af en toe is er wel een naad. Het zijn tand & groef platen, voor de zekerheid blijf ik de platen naast de buitenmuren stutten. De rest hoeft zeker niet omdat ze onderling goed in elkaar zitten. Lijm zou voldoende moeten zijn, maar ja.. ;-)ben2513 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:35:
[...]
Leuk! Ik ben voor de helft klaar. Volgend weekend even de oude gasleiding verwijderen en dan de rest isoleren. 140mm PIR met een Rd van 6,35. Heeft mij wel al zo'n 3 volle dagen gekost denk ik.. veel obstakels, maar het lukt. Zodra de gasleiding weg is moet het wel snel gaan. Was in het begin ook nog leren hoe het het best gaat.
Ik heb in principe ook nog genoeg platen om de muren een stuk of 20cm mee te isoleren maar daar heb ik nu echt geen zin meer in. Wellicht op een later moment!
/f/image/wRvtYAgkKUEwa55X4phZtmzc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door ben2513 op 03-10-2022 11:03 ]
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Ok, dan breng ik die terugRukapul schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:07:
Ducttape laat met zeer grote kans los inderdaad.
PUR ga ik niet aan beginnen, wordt een bende vrees ik (althans bij mij). Kieren zijn bijna overal verwaarloosbaar omdat het inderdaad platen strak tegen elkaar zijn. De PIR hebben tand-groef, de EPS (in het compartiment waar de doorgang te smal was voor PIR) niet. Maar je komt simpelweg niet overal perfect uit.PUR gebruik je om isolatie aansluitend te laten zijn
Aluminiumtape dacht ik aan vanwege leverancier van mijn platen die meldt
'Wij adviseren daarnaast om de naden af te plakken met aluminiumtape'
Hier een halve meter water in de kruipruimte met een volledig doorweekte vloerisolatie (geen pur) het is een huurwoning, met gaat het water wegpompen en de isolatie verwijderen. Ik ben benieuwd of er hier mensen advies kunnen geven wat er als isolatie kan worden aangebracht. Men gaat het waterprobleem nog aanpakken ... maar dat zal nog even duren.
Je zou ervoor kunnen kiezen de kruipruimte na te isoleren met schuimbeton. Dat werkt ook bij natte of vochtige ruimtes. Nadeel is wel dat je er eigenlijk geen gebruik meer van kan maken en dus ook niet bij de riolering en andere leidingen kan.spridgets schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:58:
Hier een halve meter water in de kruipruimte met een volledig doorweekte vloerisolatie (geen pur) het is een huurwoning, met gaat het water wegpompen en de isolatie verwijderen. Ik ben benieuwd of er hier mensen advies kunnen geven wat er als isolatie kan worden aangebracht. Men gaat het waterprobleem nog aanpakken ... maar dat zal nog even duren.
Beter ook, want PUR moet je eigenlijk niet gebruiken in slecht geventileerde ruimtes.DeadMetal schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:56:
[...]
Ok, dan breng ik die terug
[...]
PUR ga ik niet aan beginnen, wordt een bende vrees ik (althans bij mij).
Je moet naar het argument achter dat advies zoeken. In de meeste gevallen is dat om het dampscherm sluitend te maken: een logisch advies als je veelal PIR platen met aluminium cachering verkoopt voor dakisolatieKieren zijn bijna overal verwaarloosbaar omdat het inderdaad platen strak tegen elkaar zijn. De PIR hebben tand-groef, de EPS (in het compartiment waar de doorgang te smal was voor PIR) niet. Maar je komt simpelweg niet overal perfect uit.
Aluminiumtape dacht ik aan vanwege leverancier van mijn platen die meldt
'Wij adviseren daarnaast om de naden af te plakken met aluminiumtape'
Dit was voor mij reden om de vloerisolatie met 2 lagen uit te voeren in verband. Dan kon er geen luchtcirculatie door naden plaatsvinden.
[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 03-10-2022 11:23 ]
Dit is wel een prima advies, maar als de 1e laag niet geheel vlak ligt is het wrs toch beter om alles met alu-folie te tapen. Kieren halen, wat ik online diverse keren gelezen heb (geen links bij de hand), nu eenmaal een significant stuk van de isolatie kracht onderuit. Eea hangt vast sterk van de omstandigheden (zeker mbt de constructie) af, maar das op afstand niet te beoordelen, dus is het veiligste om hier maximaal in te zetten wat gedaan zou "moeten" worden.Rukapul schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:20:
[...]Dit was voor mij reden om de vloerisolatie met 2 lagen uit te voeren in verband. Dan kon er geen luchtcirculatie door naden plaatsvinden.
Ik heb al een paar dagen research gedaan op het forum en internet maar kom er niet uit, wellicht kunnen jullie adviseren.
De situatie
Sinds kort wonen wij in een woning met bouwjaar 1992 met een broodjesvloer. In de eerste maanden hier merk ik dat de LV erg schommelt en relatief hoog is > 55% en dat de vloer koud aan voelt. Tijdens de regenperiode van de afgelopen weken zag ik ook enkele plasjes in kruipruimte staan.
Om het binnenklimaat te verbeteren en energie te besparen wil ik zelf bodemfolie aanbrengen en de vloer laten na-isoleren. Dus isolatie wil ik dus laten aanbrengen door een bedrijf ivm de ISDE-subsidie - we laten ook HR++ glas plaatsen. Er zijn zoveel aanbieders en materialen, tonzon, verschillende soorten foam, PIR of EPS platen, enz.
Waar ik niet uitkom is wat de beste manier is om de vloer na te isoleren?
Om in de overweging mee te nemen; het huis wordt nu verwarmt met hete lucht maar dit willen we wellicht vervangen voor vloerverwarming
De situatie
Sinds kort wonen wij in een woning met bouwjaar 1992 met een broodjesvloer. In de eerste maanden hier merk ik dat de LV erg schommelt en relatief hoog is > 55% en dat de vloer koud aan voelt. Tijdens de regenperiode van de afgelopen weken zag ik ook enkele plasjes in kruipruimte staan.
Om het binnenklimaat te verbeteren en energie te besparen wil ik zelf bodemfolie aanbrengen en de vloer laten na-isoleren. Dus isolatie wil ik dus laten aanbrengen door een bedrijf ivm de ISDE-subsidie - we laten ook HR++ glas plaatsen. Er zijn zoveel aanbieders en materialen, tonzon, verschillende soorten foam, PIR of EPS platen, enz.
Om in de overweging mee te nemen; het huis wordt nu verwarmt met hete lucht maar dit willen we wellicht vervangen voor vloerverwarming
Mijn vloer ia vanuit de bouw geisoleerd met piepschuim van ca 5 cm dik.
ik heb wel zelf dampwerende folie gelegd het was vrij vochtig en nu mooi droog, dat was een tip uit dit forum.
nu zit ik te denken om verder te isoleren en er is een bedrijf geweest wat voor ca 2 k ex subsidie een Isofolie T4.0 / ISO60 tegen de onderzijde van de vloer kan plaatsen. De isolatiewaarde is Rc 3.73 m2/K/W.
is dit een goede methode en is de besparing ten opzichte van de prijs rendabel ? o ja er is vloerverwarming aanwezig
ik heb wel zelf dampwerende folie gelegd het was vrij vochtig en nu mooi droog, dat was een tip uit dit forum.
nu zit ik te denken om verder te isoleren en er is een bedrijf geweest wat voor ca 2 k ex subsidie een Isofolie T4.0 / ISO60 tegen de onderzijde van de vloer kan plaatsen. De isolatiewaarde is Rc 3.73 m2/K/W.
is dit een goede methode en is de besparing ten opzichte van de prijs rendabel ? o ja er is vloerverwarming aanwezig
Ik heb hier thuis ook een soort isolatie-folie, TonZon, zou ik niet meer doen. Volgens mij doet het vrijwel niks cq. helemaal niks. Je hebt al 5cm piepschuim onder de vloer zeg je? Doet dat niet genoeg?piotr123 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:56:
Mijn vloer ia vanuit de bouw geisoleerd met piepschuim van ca 5 cm dik.
Dat weet ik niet de vloer wordt wel lekker warm. Maar ik weet niet of er veel verlies is naar de kruipruimte, dit is idd en folie maar geen tonzonolafmol schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:05:
[...]
Ik heb hier thuis ook een soort isolatie-folie, TonZon, zou ik niet meer doen. Volgens mij doet het vrijwel niks cq. helemaal niks. Je hebt al 5cm piepschuim onder de vloer zeg je? Doet dat niet genoeg?
Allereerst, bodemfolie is altijd een goede oplossing, al is het maar om schoon te kunnen werken in de kruipruimte.ohno_nl schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:55:
Ik heb al een paar dagen research gedaan op het forum en internet maar kom er niet uit, wellicht kunnen jullie adviseren.
De situatie
Ikzelf ben voor 12cm PIR gegaan, (ook een broodjesvloer) dit omdat dit materiaal te verwijderen is mocht dit nodig zijn, en daarnaast zelf uit te voeren was. Ik heb nog nergens gehoord dat er een bedrijf is dat PIR platen plaatst.
De algemene tendens op dit forum is dat Pur laten spuiten of tonzon niet de beste oplossingen zijn.
Mijn insteek is over algemeen dat wat je zelf kan je beter zelf kan doen, aangezien de materiaalprijzen elkaar niet veel zullen ontlopen en dat jouw eigen tijd gratis is.
Omdat je mogelijk naar vloerverwarming wilt gaan zou ik voor een hoge isolatie waarde gaan, ik kan ernaast zitten maar wat ik heb gelezen op het forum hier is dat je dan wel aan een RD van 5,5 tot 6 moet denken.
Grotendeels eens met @Jarnovk . Zelf kwam ik toentertijd geen bedrijf tegen die PIR platen deed. Mocht je deze wel tegen komen, zal je waarschijnlijk zien dat de arbeidskosten vrij pittig zijn en na subsidie aftrek zelf installeren nog stukken goedkoper is. Daarnaast kan je redeneren dat het goed installeren van PIR platen (netjes tegen elkaar, goed aftapen, etc.) ietwat finesse vraagt die een m2 boer er wellicht niet instopt, ook omdat meeste klanten niet de kruipruimte ingaat om het resultaat te checken.ohno_nl schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:55:
De situatie
Ik ben in principe niet anti TonZon. Mocht je perse willen uitbesteden is dat waarschijnlijk een betere oplossing dan andere reflecterende bubbelfolie constructies je wel eens tegenkomt.
Quote van Jarnovk: "ik kan ernaast zitten maar wat ik heb gelezen op het forum hier is dat je dan wel aan een RD van 5,5 tot 6 moet denken."
Dat lees ik ook op tweakers. Mileu centraal noemt nog steeds een Rd van 3,5 tot 5 voor vloerisolatie. Ik kan me wel voorstellen dat er een afnemende meerwaarde geldt: de kosten van extra isolatie wegen dan niet meer op tegen de baten.
Dat lees ik ook op tweakers. Mileu centraal noemt nog steeds een Rd van 3,5 tot 5 voor vloerisolatie. Ik kan me wel voorstellen dat er een afnemende meerwaarde geldt: de kosten van extra isolatie wegen dan niet meer op tegen de baten.
[ Voor 0% gewijzigd door Jailhouse op 05-10-2022 10:27 . Reden: betere formulering ]
https://www.milieucentraa...isolatiemateriaal-kies-jeJailhouse schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:26:
Quote van Jarnovk: "ik kan ernaast zitten maar wat ik heb gelezen op het forum hier is dat je dan wel aan een RD van 5,5 tot 6 moet denken."
Ik citeer:
. Als we voor een betonnen vloer de nuance tussen Rd en Rc hier verwaarlozen, zou een waarde van 5 eerder de ondergrens zijn en is beter gewenst.Vloerverwarming zonder goede isolatie (minimaal Rc-waarde 5) kost veel energie
Ter inspiratie:Jailhouse schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:50:
Goeroes,
Voor standaard maten kun je geïsoleerde luiken kopen. Bij hornbach hebben ze die, maar er zijn meer maten. zoeken op vloerluik.
Hoe simpel kan het zijn. Ik was nooit op het idee gekomen dat het kant en klaar bestond.rveck schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:39:
[...]
Ter inspiratie:
Voor standaard maten kun je geïsoleerde luiken kopen. Bij hornbach hebben ze die, maar er zijn meer maten. zoeken op vloerluik.
Hallo,
Ook ik ga aan het isoleren. Hoewel ik niet veel gas verbruik gaan we toch kijken of ik met isoleren van de vloer.
Ik woon in een jaren 30 rijtjeswoning. ( ik woon in het midden van rijtje van 5) en ik ga mijn houten vloer in de kruipruimte isoleren. Deze is goed droog en wij hebben altijd al ventilatie sleuven in de voor en achter gevel gehad vandaar waarschijnlijk ook zo mooi droog. Ik heb veel ruimte in de kruipruimte dus het is goed zelf te doen Maar ik kan ook bij de buren onder vloer kijken via mijn kruipruimte.
Ik ga bij mij met Knauf platen aan de gang tussen de balken en dat gaat helemaal goed komen. Maar waar ik mee zit is de opening naar de buren. Ik kan gewoon over de gehele lengte van mijn huis bij de buren onder de vloer kruipen (zowel linker als rechter buur) Vraag is: moet ik hier nog wat mee? Kan ik dat ook dicht maken of mogen de andere buren welke niet geisoleerd hebben lekker mijn kruipruimte verwarmen. Wat te doen?
Ik zag trouwens dat een buur PIF folie heeft laten plaatsen onder zijn vloer. Maar alle overige huizen hebben allemaal niet geisoleerd onder de vloer
Ook ik ga aan het isoleren. Hoewel ik niet veel gas verbruik gaan we toch kijken of ik met isoleren van de vloer.
Ik woon in een jaren 30 rijtjeswoning. ( ik woon in het midden van rijtje van 5) en ik ga mijn houten vloer in de kruipruimte isoleren. Deze is goed droog en wij hebben altijd al ventilatie sleuven in de voor en achter gevel gehad vandaar waarschijnlijk ook zo mooi droog. Ik heb veel ruimte in de kruipruimte dus het is goed zelf te doen Maar ik kan ook bij de buren onder vloer kijken via mijn kruipruimte.
Ik ga bij mij met Knauf platen aan de gang tussen de balken en dat gaat helemaal goed komen. Maar waar ik mee zit is de opening naar de buren. Ik kan gewoon over de gehele lengte van mijn huis bij de buren onder de vloer kruipen (zowel linker als rechter buur) Vraag is: moet ik hier nog wat mee? Kan ik dat ook dicht maken of mogen de andere buren welke niet geisoleerd hebben lekker mijn kruipruimte verwarmen. Wat te doen?
Ik zag trouwens dat een buur PIF folie heeft laten plaatsen onder zijn vloer. Maar alle overige huizen hebben allemaal niet geisoleerd onder de vloer
Ik heb ook een jaren dertig woning. Lees ik dat je 'harde' platen gaat aanbrengen? Consensus op dit forum is toch een minerale wol tussen de balken. -> ik ben zelf daarmee nu bezig, elke week een pak onder de grond brengen, snijden en plaatsen. Dan kan ik het ook relatief eenvoudig rondom leidingen ed. vouwen.Xeodopel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:32:
Hallo,
Ik heb me ooit eens laten vertellen dat bij rijtjes huizen de ventilatie gebaseerd is op gedeelde tocht.
???Xeodopel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:32:
Ik zag trouwens dat een buur PIF folie heeft laten plaatsen onder zijn vloer.
Lees dit: https://www.nederlandisol...latie/wat-is-pif-isolatie
Vocht is bij PIF onder een houten vloer een risico. Een voordeel, jullie hebben een hoge kruipruimte, maar dan zou ik voor de zekerheid altijd een dampdichte folie op het zand en de funderingsmuren plaatsen.
[ Voor 18% gewijzigd door route99 op 06-10-2022 12:16 ]
ik ga ook aan de slag met de Minerale Wol van Knauf. Met platen bedoel ik dat het platen zijn van 120x60cm. Het is niet op rol.Jailhouse schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:59:
[...]
Ik heb ook een jaren dertig woning. Lees ik dat je 'harde' platen gaat aanbrengen? Consensus op dit forum is toch een minerale wol tussen de balken. -> ik ben zelf daarmee nu bezig, elke week een pak onder de grond brengen, snijden en plaatsen. Dan kan ik het ook relatief eenvoudig rondom leidingen ed. vouwen.
Ik heb me ooit eens laten vertellen dat bij rijtjes huizen de ventilatie gebaseerd is op gedeelde tocht.
Tja, daarom wil ik ook geen PIF. En ik ben redelijk handig dat ik dat zelf kan doen. Mijn buren zijn dat absoluut niet. De buren hebben zich denk ik wat aan laten smeren door een "expert bedrijf" omdat hun rekening zo hoog was en ze het altijd koud hebben. Ik heb daar geen inspraak in gehad. Maar het is inderdaad goed droog bij ons.route99 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:09:
[...]
???
Lees dit: https://www.nederlandisol...latie/wat-is-pif-isolatie
Vocht is bij PIF onder een houten vloer een risico. Een voordeel, jullie hebben een hoge kruipruimte, maar dan zou ik voor de zekerheid altijd een dampdichte folie op het zand en de funderingsmuren plaatsen.
Ik zal ook een folie op het zand leggen. Kan ik die folie dan ook gebruiken om de opening naar de buren dicht te maken zodat? Of zet ik dan alles toch teveel dicht voor die "gedeelde tocht" waar @Jailhouse het over had.
duct tape zit hier toch jaren vast binnen en buiten en laat nooit los in alle weersomstandigedenDeadMetal schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:04:
Ik ben bijna klaar met het aanbrengen van de extra EPS- en PIR-platen in mijn kruipruimte.
[...]
Kan dat kloppen, of een onterechte zorg? Ik mag ze nog ruilen. Kan ik beter op zoek gaan naar aluminiumtape?
enige is dat ze buiten wat beginnen te verweren
denk eerder de goedkope duct tape die dat probleem heeft?
Volgens mij heb je je huiswerk al aardig gedaan en op de isolatieadviezen van de heren hierboven heb ik weinig toe te voegen.Xeodopel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:28:
[...]
ik ga ook aan de slag met de Minerale Wol van Knauf. Met platen bedoel ik dat het platen zijn van 120x60cm. Het is niet op rol.
[...]
Tja, daarom wil ik ook geen PIF. En ik ben redelijk handig dat ik dat zelf kan doen. Mijn buren zijn dat absoluut niet. De buren hebben zich denk ik wat aan laten smeren door een "expert bedrijf" omdat hun rekening zo hoog was en ze het altijd koud hebben. Ik heb daar geen inspraak in gehad. Maar het is inderdaad goed droog bij ons.
Ik zal ook een folie op het zand leggen. Kan ik die folie dan ook gebruiken om de opening naar de buren dicht te maken zodat? Of zet ik dan alles toch teveel dicht voor die "gedeelde tocht" waar @Jailhouse het over had.
Ik weet niet precies wat de grondslag is onder je woning (hoge zandgrond in het oosten van het land vs klei/ veen i.c.m. hoge grondwaterstanden in het westen), maar als je je zorgen maakt over vochtige lucht van je buren kan je overwegen op de grens één of ander scherm te plaatsen. Als je grondwaterstand laag staat en het gaat om tocht van de buren is een dampopen folie aan de onderkant van je nieuwe knauf platen voldoende.
Ik zit in het westen en blijkbaar in de grondwaterstand hier aardig laag omdat de kruipruimte gewoon droog staat. Heb de dampopen folie ook al liggen voor eronder de knauf. Denk dat ik de openingen naar de buren nu nog even openlaat. Alle onze woningen hebben ventilatiesleuven in de gevel en als ik dan als enige in het midden alles naar de buren dicht zet weet ik niet wat de gevolgen zullen zijn.johanPo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:39:
[...]
Volgens mij heb je je huiswerk al aardig gedaan en op de isolatieadviezen van de heren hierboven heb ik weinig toe te voegen.
Ik weet niet precies wat de grondslag is onder je woning (hoge zandgrond in het oosten van het land vs klei/ veen i.c.m. hoge grondwaterstanden in het westen), maar als je je zorgen maakt over vochtige lucht van je buren kan je overwegen op de grens één of ander scherm te plaatsen. Als je grondwaterstand laag staat en het gaat om tocht van de buren is een dampopen folie aan de onderkant van je nieuwe knauf platen voldoende.
Morgen maar eens een begin maken en lekker een dagje op mijn rug liggen onder de vloer
Dankje, zelf doen is inderdaad voordeliger dan laten doen ondanks de subsidie. Bij PUR heb ik zelf ook niet zo'n heel goed gevoel, dus dat wordt het sowieso niet. Ik ga me eens verdiepen in de PIR platen en dan vooral hoe ik die dingen onder de vloer ga krijgenJarnovk schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:08:
[...]
Allereerst, bodemfolie is altijd een goede oplossing, al is het maar om schoon te kunnen werken in de kruipruimte.
Ikzelf ben voor 12cm PIR gegaan, (ook een broodjesvloer) dit omdat dit materiaal te verwijderen is mocht dit nodig zijn, en daarnaast zelf uit te voeren was. Ik heb nog nergens gehoord dat er een bedrijf is dat PIR platen plaatst.
De algemene tendens op dit forum is dat Pur laten spuiten of tonzon niet de beste oplossingen zijn.
Mijn insteek is over algemeen dat wat je zelf kan je beter zelf kan doen, aangezien de materiaalprijzen elkaar niet veel zullen ontlopen en dat jouw eigen tijd gratis is.
Omdat je mogelijk naar vloerverwarming wilt gaan zou ik voor een hoge isolatie waarde gaan, ik kan ernaast zitten maar wat ik heb gelezen op het forum hier is dat je dan wel aan een RD van 5,5 tot 6 moet denken.
[ Voor 5% gewijzigd door ohno_nl op 06-10-2022 18:01 ]
Ik laat een offerte maken voor TonZon en ga eens rekenen wat ik kwijt zou zijn aan materialen. Gelukkig kan je tegenwoordig ook subsidie voor 1 maatregel krijgen.johanPo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:25:
[...]
Grotendeels eens met @Jarnovk . Zelf kwam ik toentertijd geen bedrijf tegen die PIR platen deed. Mocht je deze wel tegen komen, zal je waarschijnlijk zien dat de arbeidskosten vrij pittig zijn en na subsidie aftrek zelf installeren nog stukken goedkoper is. Daarnaast kan je redeneren dat het goed installeren van PIR platen (netjes tegen elkaar, goed aftapen, etc.) ietwat finesse vraagt die een m2 boer er wellicht niet instopt, ook omdat meeste klanten niet de kruipruimte ingaat om het resultaat te checken.
Ik ben in principe niet anti TonZon. Mocht je perse willen uitbesteden is dat waarschijnlijk een betere oplossing dan andere reflecterende bubbelfolie constructies je wel eens tegenkomt.
Mooi! "If the kruipruimteluik is rockin, don't come knocking"Xeodopel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:02:
[...]
Ik zit in het westen en blijkbaar in de grondwaterstand hier aardig laag omdat de kruipruimte gewoon droog staat. Heb de dampopen folie ook al liggen voor eronder de knauf. Denk dat ik de openingen naar de buren nu nog even openlaat. Alle onze woningen hebben ventilatiesleuven in de gevel en als ik dan als enige in het midden alles naar de buren dicht zet weet ik niet wat de gevolgen zullen zijn.
Morgen maar eens een begin maken en lekker een dagje op mijn rug liggen onder de vloerEn als moeders de vrouw me zat is doet ze gewoon het luik dicht
Als je paar foto's kan uploaden van het (tussen)resultaat, vinden we altijd leuk hier
@ohno_nl ik had het geluk dat de platen in zijn geheel de kruipruimte in konden, bij een vriend van mij paste dat niet en moest elke plaat worden gehalveerd. Ik heb de brrodjes eerst opgevuld met eps om een vlakke ondergrond te krijgen. Ik heb de platen gekit en gestut zodat de kit goed kon drogen, en tot slot de naden afgetaped met aluminium tape, enige wat nog rest is het purren van de naden rond de muur.
:strip_exif()/f/image/ipexaoBwVUOa2iOIWTlQg6v3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SNxQsrMpY7w5BmSChNB3j15J.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu al zin om uren onder de vloer te liggen :-) maar het ziet er netjes uit! Heb je ook extra ventilatie laten boren?Jarnovk schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:47:
@ohno_nl ik had het geluk dat de platen in zijn geheel de kruipruimte in konden, bij een vriend van mij paste dat niet en moest elke plaat worden gehalveerd. Ik heb de brrodjes eerst opgevuld met eps om een vlakke ondergrond te krijgen. Ik heb de platen gekit en gestut zodat de kit goed kon drogen, en tot slot de naden afgetaped met aluminium tape, enige wat nog rest is het purren van de naden rond de muur. [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik moet wel nog zeggen dat dit op een enorm chille vloer lijkt. Ik heb overal leidingen lopen die zijn opgehangen aan de vloer, de meterkast loopt door naar de fundering, de afstand tussen de balken van de broodjesvloer verschilt echt elke keer weer, varieert tussen 50 en 70cm. Ooit een video op YouTube gezien van iemand die zijn kruipruimte heeft geïsoleerd met PIR. Zag er zo makkelijk uit.Jarnovk schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:47:
@ohno_nl ik had het geluk dat de platen in zijn geheel de kruipruimte in konden, bij een vriend van mij paste dat niet en moest elke plaat worden gehalveerd. Ik heb de brrodjes eerst opgevuld met eps om een vlakke ondergrond te krijgen. Ik heb de platen gekit en gestut zodat de kit goed kon drogen, en tot slot de naden afgetaped met aluminium tape, enige wat nog rest is het purren van de naden rond de muur. [Afbeelding] [Afbeelding]
Mijn vloer heeft echt overal obstakels (zoals omschreven). Duurt dan echt enorm lang. Het is het nog steeds waard, maar ik ben nog steeds niet klaar..
@ben2513 , prijs je gelukkig met je kruipruimte. Mijn kruipruimte ligt vol met zand en troep, de vorige eigenaar heeft zelf een kelder gegraven en alles in de kruipruimte gekieperd…
Zodra ik klaar ben met de verbouwing is dat mijn volgende project…

@ohno_nl nee dat was niet nodig, wel bij de ventilatiegaten een stukje pir weggesneden zodat de ventilatie ruim baan heeft
Vandaag even voor een uurtje in de kruipruimte gewerkt, naad tussen achtermuur en platen gepurred en de helft van de PIR platen gecheckt of hier en daar nog een naad tussen de platen zit. Deze ook gevuld.ben2513 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:35:
[...]
Op beide merken PUR stond een A1 masker aanbevolen. Dus ook maar gedaan. Ik heb niks kunnen ruiken, dus dat was mooi. Nu even goed laten ventileren en over een paar dagen weer aan de slag. Ik merk wel dat grote gaten echt enorm lastig zijn om goed te vullen, het schuim valt altijd op de grond. Helaas heb ik aan een kant namelijk 5-10cm die ik moet vullen. Wellicht toch nog gewoon de overige PIR platen snijden.
/f/image/cY70BjodGeAWWlk4xSVnlpT1.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou overwegen het te laten doen met een vacuumwagen.TWCRay schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:52:
@ben2513 , prijs je gelukkig met je kruipruimte. Mijn kruipruimte ligt vol met zand en troep, de vorige eigenaar heeft zelf een kelder gegraven en alles in de kruipruimte gekieperd…![]()
Dat zijn van die vrachtwagens die als een enorme stofzuiger zijn.
Bij dakrenovaties zuigen ze daar bijvoorbeeld het grind eerst mee van de daken.
Grote voordeel is een dikke slang door het kruipruimteluik waardoor alles heel makkelijk en snel afgevoerd wordt.
Ja, daar was ik al naar aan het kijken, ben benieuwd naar de kosten. Zie 2 bedrijven in de buurt dus die ga ik es aanschrijven @ASW1
Grote kieren eerst kleiner maken met bijv. ducttape langs de randen en dwars over de kieren. Dan heeft de PUR minder kans om naar beneden te vallen.ben2513 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:06:
[...]
Ik merk wel dat grote gaten echt enorm lastig zijn om goed te vullen, het schuim valt altijd op de grond. Helaas heb ik aan een kant namelijk 5-10cm die ik moet vullen. Wellicht toch nog gewoon de overige PIR platen snijden.
Mooie kruipruimte en een goede aanpak. Ga je de fundering ook isoleren?Jarnovk schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:47:
Ik ben mijn kruipruimte aan het isoleren, maar nu hangen de thermoskussens met 4 luchtkamers wat verder door dan verwacht. Hierdoor hangt het thermoskussen bijna overal op de bodemfolie, met als gevolg dat er bijna geen ventilatie meer mogelijk is. De vrije hoogte is hier ca. 55cm.
Wat raden jullie aan? Zo laten hangen met zeer beperkte ventilatie of de 4e/onderste kamer eraf snijden zodat goede ventilatie mogelijk is? De 3e kamer hangt namelijk wel helemaal vrij van de bodemfolie.
:strip_exif()/f/image/bdXARe065i33SvlJdgrJRvsR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E4ifPtIXmYaN2OBrJsG6BGKu.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed advies is welkom hier in de kruipruimte! Alvast bedankt!!
Wat raden jullie aan? Zo laten hangen met zeer beperkte ventilatie of de 4e/onderste kamer eraf snijden zodat goede ventilatie mogelijk is? De 3e kamer hangt namelijk wel helemaal vrij van de bodemfolie.
:strip_exif()/f/image/bdXARe065i33SvlJdgrJRvsR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E4ifPtIXmYaN2OBrJsG6BGKu.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed advies is welkom hier in de kruipruimte! Alvast bedankt!!
[ Voor 0% gewijzigd door Smullie78 op 11-10-2022 22:47 . Reden: Typo ]
Wat is het advies van de leverancier van die folie? Ik lees nu wat jij nu ziet, maar hoe had het volgens de beschrijving moeten hangen en heb je hun helpdesk al gevraagd want zij kennen hun product het best.
Ik heb het pas net geconstateerd, dus hebTonzon nog niet gebeld. Maar ik hoor graag naast hun advies (ga ze morgen bellen), de adviezen en/of ervaringen van deelnemers aan dit topic.route99 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:39:
Wat is het advies van de leverancier van die folie?
Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"