Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 82 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnovk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06 21:37
@Caayn nee passen precies, sommige hadden wat motivatie nodig dmv een voet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jarnovk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06 21:37
@jjonkie Ik zou sowieso bodemfolie doen, al is het maar dat wanneer je er in de toekomst onder moet dit een stuk fijner en schoner werkt. Daarnaast zou ik iig de eps die eraf is gevallen teruplakken. Ik weet niet hoeveel ruimte je nog over hebt, mocht dat nog wel wat zijn zou je er ook altijd een extra laag Pir tegenaan kunnen bevestigen. Ik weet niet hoe het werkt met een bodemfolie en een lat mocht het water toch weer gaan stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:14
Jarnovk schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:13:
@jjonkie Ik zou sowieso bodemfolie doen, al is het maar dat wanneer je er in de toekomst onder moet dit een stuk fijner en schoner werkt. Daarnaast zou ik iig de eps die eraf is gevallen teruplakken. Ik weet niet hoeveel ruimte je nog over hebt, mocht dat nog wel wat zijn zou je er ook altijd een extra laag Pir tegenaan kunnen bevestigen. Ik weet niet hoe het werkt met een bodemfolie en een lat mocht het water toch weer gaan stijgen.
Is ook een beetje mijn voorkeur smaakje. Tonzon komt bij een aantal studies goed uit de bus, en is door weinig materiaal gebruik ook laag milieubelastend. PIR is natuurlijk altijd goed en folie op de bodem is ook no brainer. Wel even noppenfolie onder ivm mogelijk grondwater (mocht je ijzer aanslag in je drainage krijgen waardoor deze minder goed werkt). Zowel PIR als folie zijn goed zelf te doen, mits je kruipruimte voldoende diep is(lijkt er wel op)

Gevoelsmatig heb ik wel eens het idee dat de werking van reflecterende folies wat overdreven wordt. Isoleren door gevangen lucht heeft mijn voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:16
De Isoltrend heeft 2 lagen aluminium reflecterende folie, met daar tussen in nog een laag bubbeltjes folie. Dat is ook stilstaande lucht. De verkoper gaaf wel aan de de isolerende werking nihil is maar de reflecterende werking 97%.

Folie op de bodem is dus wel de way to go als ik jullie begrijp. Ik neig dan toch naar zelf repareren EPS en vervolgens isoltrend laten komen met de reflecterende folie en een bodem folie.. Dan moet het toch goed zijn zou je zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:34
pentaw1nz schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:00:
Nou, ik voel me 20 jaar ouder maar heb 4 uur onder de vloer weer overleefd.

Samenvatting:
Ik had dus veel last van condensatie op mijn bodemfolie. Meer dan wat druppels, echt plassen water op de folie. De kruipruimte is verder wel droog, maar wel met een hoge luchtvochtigheid. Iets uitgetest met 2cm eps onder de folie en op die plekken kreeg ik geen condens meer.

Na hier wat chatten en ook advies van Niels van den Broek van BROA (werkt met Tonzon) heb ik de folie vandaag helemaal weer naar 1 kant van de kruipruimte getrokken. Vervolgens 2 lagen noppenfolie geplaatst (150 my folie van Vendrig, deze was het goedkoopst met 124 euro inclusief btw en verzending voor 1.20 x 100 m en tevens een keer zo sterk als die van Tonzon).
Daarna de folie weer aangebracht. Ben benieuwd of deze 2 lagen noppenfolie voldoende zijn om de condensatie te doorbreken.

Wat me nog steeds opvalt is dat 1 compartiment vochtiger aanvoelt dan het andere
Het vochtige deel heeft jarenlang lekkage gehad en is wellicht nog aan het opdrogen. Mijn ervaring is dat dit zeer langzaam gebeurt in een kruipruimte.
Mocht ik geen verbetering merken, dan ga ik toch een keer een lekdetectie laten uitvoeren. Wellicht toch de afvoer van de douche die lekkage heeft, al kon ik na een douchebeurt nooit echt vochtplekken ontdekken. Dat heb ik al eens gemonitord.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Terugkoppeling hier op:
Er vindt nog steeds condensatie plaats op de folie. Ik had ook nog een stuk alu folie verfrommeld en los in de kruipruimte liggen van een weeknof 3 geleden en daar stond ook alweer wat water op.
Lijkt er dus toch op dat de lucht gewoon erg vochtig is en snel condenseert.

Er heeft wel (mogelijk jaren lang) een afvoer gelekt waardoor 1 muur misschien nog altijd vocht afgeeft. Dat is pasgeleden opgelost en in zo'n vochtige kruipruimte droogt het natuurlijk niet echt. Ik geef het nog wat tijd. Mogelijk verandert e.e.a. in de winter als de lucht droger is. In huis heb ik geen klachten. Rv is altijd netjes tussen 40 en 60.
Ik overweeg nog extra ventilatie aan te brengen.

Lekkage heb ik inmiddels voor een aantal afvoeren uitgesloten middels een telescoop camera van 10m.
Enkel de afvoer van de badkamer kom ik niet bij. Die gaat door de spouw en dan deels.onder de garagevloer door naar het riool. Ik denk echter niet dat deze lekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0gY2eHOkaxub6mdVb6buChE-zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQGjOM0r3KKfVGpdx7N5UEU7.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 22:27
Goedemorgen,

Al enige tijd lees ik met veel interesse dit forum, bedankt voor alle nuttige tips en ervaringen!
Voor mijn situatie heb ik een aantal vragen.

1. Vanwege een te klein kruipluik (47x47cm), en wat leidingen onder mijn luik is het bij mij niet mogelijk om standaard 60x120cm PIR platen naar mijn kruipruimte te krijgen.
Weet iemand toevallig of er ergens smallere platen beschikbaar zijn?

Opties voor mij zijn anders:
- 60m2 aan platen in de lengte zagen (=veel werk)
- kruipluik laten vergroten (is kostbaar, mogelijk structureel niet mogelijk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CNVKdudKvCR9g4oHBiT2KP74pE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q7WEJ6bNWYT4YiGdYJCsK2hF.jpg?f=user_large

(Bodemfolie ligt er al wel in sinds afgelopen weekend).

2. Verder heb ik nog de volgende vraag: er zit momenteel 5 cm EPS isolatie onder mijn broodjesvloer. Is het nuttig/rendabel om de loze ruimte onder de broodjes op te vullen met glaswol/steenwol wanneer ik er PIR platen onder maak? Ik ga denk ik voor +/-8cm PIR, zodat ik op een Rd van rond de 5 uitkom ivm vloerverwarming.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
pentaw1nz schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:55:
[...]

Terugkoppeling hier op:
Er vindt nog steeds condensatie plaats op de folie. Ik had ook nog een stuk alu folie verfrommeld en los in de kruipruimte liggen van een weeknof 3 geleden en daar stond ook alweer wat water op.
Lijkt er dus toch op dat de lucht gewoon erg vochtig is en snel condenseert.

Er heeft wel (mogelijk jaren lang) een afvoer gelekt waardoor 1 muur misschien nog altijd vocht afgeeft. Dat is pasgeleden opgelost en in zo'n vochtige kruipruimte droogt het natuurlijk niet echt. Ik geef het nog wat tijd. Mogelijk verandert e.e.a. in de winter als de lucht droger is. In huis heb ik geen klachten. Rv is altijd netjes tussen 40 en 60.
Ik overweeg nog extra ventilatie aan te brengen.

Lekkage heb ik inmiddels voor een aantal afvoeren uitgesloten middels een telescoop camera van 10m.
Enkel de afvoer van de badkamer kom ik niet bij. Die gaat door de spouw en dan deels.onder de garagevloer door naar het riool. Ik denk echter niet dat deze lekt.

[Afbeelding]
Mogelijk wordt warme lucht van buiten door de ventilatie gaten naar binnen geblazen, waarna het condenseert in jouw koude kruipruimte. Deze hypothese kan je pas testen als de vochtplekken stoppen in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@johanPo Dus als je (nog) beter ventileert met die warmere lucht dan gaat de temperatuur in de kruipruimte omhoog en als het dan minder warm en vochtig wordt buiten dan pas wordt het teveel aan vocht afgevoerd wat er nu is. Mijn idee is dat als alles zo blijft als het nu is er veel minder kans is op altijd droog zijn.
Maar wat al met @pentaw1nz gedeeld is: zijn er verstorende bronnen, dan zul je die toch eerst op meten sporen anders blijft het dweilen met de kraan open....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
johanPo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:26:
[...]

Mogelijk wordt warme lucht van buiten door de ventilatie gaten naar binnen geblazen, waarna het condenseert in jouw koude kruipruimte. Deze hypothese kan je pas testen als de vochtplekken stoppen in de winter
Inderdaad. "Zomercondensatie" was ook mijn verklaring.
Dus even monitoren in de winter!
Afgelopen winter was namelijk alles droog!

@route99 had jij nog wat resultaten van jouw metingen waarover je het een aantal weken geleden had?

[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 07-09-2022 12:40 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@ beiden
Als die zomercondensatie periode te lang duur is er kans op schimmelvorming en dat het doortrekt op plaatsen waar je niet direct kunt zien dat het droog wordt. Ik zou zelf dat risico uit willen sluiten imv verborgen schimmel groei.
Immers waarom condenseert het: Uiteraard vanwege de bron, zomer lucht kan meer vocht bevatten, maar ook omdat de kruipruimte zo koud is dat wel moet condenseren. Mijn verwachting is dus dat met meer ventileren de kruipruimte minder koud wordt en er amper of geen zomercondensatie meer optreedt.
@pentaw1nz
PS: Aan die metingen ben ik nog niet toegekomen, er heerst hier een andere piekdrukte ivm allerlei andere prioriteiten.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 07-09-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
route99 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:41:
@ beiden
Als die zomercondensatie periode te lang duur is er kans op schimmelvorming en dat het doortrekt op plaatsen waar je niet direct kunt zien dat het droog wordt. Ik zou zelf dat risico uit willen sluiten imv verborgen schimmel groei.
Immers waarom condenseert het: Uiteraard vanwege de bron, zomer lucht kan meer vocht bevatten, maar ook omdat de kruipruimte zo koud is dat wel moet condenseren. Mijn verwachting is dus dat met meer ventileren de kruipruimte minder koud wordt en er amper of geen zomercondensatie meer optreedt.
@pentaw1nz
PS: Aan die metingen ben ik nog niet toegekomen, er heerst hier een andere piekdrukte ivm allerlei andere prioriteiten.
Weet niet of je toevallig wat Xiaomi / aqara spullen in huis hebt, maar die hebben wat cheapass temperatuur+ luchtvochtigheid meters die via zigbee werken. Had je al idee hoe je de ventilatie wilde bevorderen? Schat zo in dat je aardig wat moet ventileren om een deuk in de temperatuur te slaan en tot die tijd introduceer je ook extra vocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Ander vraagje, de muurdelen van je kruipruimte zijn ook (grotendeels ) gefolied? Beton is natuurlijk vrij poreus en kan anders sponzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@johanPo Ja, je introduceert wel extra vocht maar je moet naar die 2 plaatsen kruipruimte- buitenlucht op 2 manieren kijken.
  1. Voor de kruipruimte is vooral het dauwpunt belangrijk, hoeveel water past er maximaal in de lucht bij dat punt. Des te warmer de kruipruimte des te later je last van dat condens krijgt. Dus ik zie voordelen in een betere ventilatie.
  2. De buitenlucht in de zomer: Daar heb je vnl met de actuele luchtvochtigheid te maken, de maximale LV komt vnl bij een bui voor of als het 's nachts sterk afkoelt tot lage T. De (gemiddelde) buiten-LV hangt sterk af van waar je woont en het lokale microklimaat zal ook vast invloed hebben. Dus je hebt lokale getallen nodig. Vaak varieert het in NL in de zomer tussen de LV=40-80% of het gewogen gemiddelde veel afwijkt v/h rekenkundige gemiddelde van die 2 getallen 40 & 80 dus 60 zou zijn weet ik niet.
]Dus je mag dus niet de max-LV van die buitenlucht gebruiken, dat die in de kruipruimte zou komen en daar condenseert, het zal duidelijk minder zijn maar hoeveel exact weet ik (ook) niet. Dus hoe hoger de kruipruimte temperatuur des te minder daarvan condenseren kan.
Bron: https://www.joostdevree.nl
De dauwpunt grafiek
Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgr/relatieve_vochtigheid_1_grafiek.jpg

Funderingsmuren: Grotendeels meenemen met het afdekken door de folie lijkt me voor de zekerheid inderdaad het beste. Vooral de voor- en achter kant van een rijwoning zijn de grootste koude bruggen vd 4 wanden totaal. Mss isoleer ik die muren ook nog wel eens een keer. Nu wordt vaak de hele fundering in een verloren EPS bekisting gemaakt.. .dat doen ze niet voor niets.
Indruk: https://www.joostdevree.nl/shtmls/verloren_bekisting.shtml

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 07-09-2022 23:54 ]

• johanPo
route99 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:52:
@johanPo Ja, je introduceert wel extra vocht maar je moet naar die 2 plaatsen kruipruimte- buitenlucht op 2 manieren kijken.
  1. Voor de kruipruimte is vooral het dauwpunt belangrijk, hoeveel water past er maximaal in de lucht bij dat punt. Des te warmer de kruipruimte des te later je last van dat condens krijgt. Dus ik zie voordelen in een betere ventilatie.
  2. De buitenlucht in de zomer: Daar heb je vnl met de actuele luchtvochtigheid te maken, de maximale LV komt vnl bij een bui voor of als het 's nachts sterk afkoelt tot lage T. De (gemiddelde) buiten-LV hangt sterk af van waar je woont en het lokale microklimaat zal ook vast invloed hebben. Dus je hebt lokale getallen nodig. Vaak varieert het in NL in de zomer tussen de LV=40-80% of het gewogen gemiddelde veel afwijkt v/h rekenkundige gemiddelde van die 2 getallen 40 & 80 dus 60 zou zijn weet ik niet.
]Dus je mag dus niet de max-LV van die buitenlucht gebruiken, dat die in de kruipruimte zou komen en daar condenseert, het zal duidelijk minder zijn maar hoeveel exact weet ik (ook) niet. Dus hoe hoger de kruipruimte temperatuur des te minder daarvan condenseren kan.
Bron: https://www.joostdevree.nl
De dauwpunt grafiek
[Afbeelding]

Funderingsmuren: Grotendeels meenemen met het afdekken door de folie lijkt me voor de zekerheid inderdaad het beste. Vooral de voor- en achter kant van een rijwoning zijn de grootste koude bruggen vd 4 wanden totaal. Mss isoleer ik die muren ook nog wel eens een keer. Nu wordt vaak de hele fundering in een verloren EPS bekisting gemaakt.. .dat doen ze niet voor niets.
Indruk: https://www.joostdevree.nl/shtmls/verloren_bekisting.shtml
Ik ken de dauwpunt grafiek nog van hydrologie lessen vroeger. Fijn dat je deze info hier ook deelt. d:)b

Ik zat in mijn hoofd vooral met de gedachte dat lucht minder goed warmte kan opnemen / afdragen dan bv water of ijzer. Dus hoe het in de praktijk lukt die kruipruimte zo ver op te warmen dat het dauwpunt voldoende verschoven is. Vraagt dat niet om aardig wat luchtverplaatsing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Vandaar mijn idee: Verbeter de ventilatie, mits er geen andere probleem bronnen zijn.
Hoeveel dat exact moet zijn?
Het is dus erg belangrijk om te weten of dit de echte oorzaak is, bij mij was bodemfolie al genoeg en je zou zeggen waarom heb ik dan geen last van zomercondensatie? Geen idee.... mss (ook) toch wat betere ventilatie (=unproven...)?

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 09-09-2022 07:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Mooi projectje voor het weekend!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSLO2tDqECtA09BXe56O_dGsJLM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Svj8lNIOPHs0PmDkYxbb4SGh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_PIfilK6ARbYZWbcbkaCCarzQo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1oEpYcaYe3d2IEvrKyWX5v9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BuO8KIJ8STHXJ6SGkuYtxfTZCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xg5X4iZwYSxldseuHSC8pIPR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpGP_VaknDMozvH_OyUOpEBY_CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QfpJaSRHLVHu1GzW8wQ9BkH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWc9wieTvpU0046FgJfFQeoEJek=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uB8uA2jBa2tovYgzEuYnJrmR.jpg?f=fotoalbum_tile

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• ben2513
Ik ben inmiddels begonnen. Duurt wel best lang, maar mijn kruipruimte is ook vol met obstacles. Hier en daar broodjes die ietsjes dikker zijn dan de balken, dus past de plaat niet, enzovoort. Achteraf was ik NIET voor tand en groef gegaan bij mijn vloer (waren de enige b-keus op voorraad). Helaas door verschillen in de balken te vaak geen goede aansluiting van twee stukken. Hier zal ik wat isolatiewaarde verliezen. Van onderaf kan ik nog purren, maar de 3-4cm aan de bovenkant blijven dan open. Waar mogelijk heb ik glaswol in gepropt. Eventueel ga ik nog even met restanten de naden na (vooral in de breedte, in de lengte zitten ze prima dicht) om ze verder te isoleren. Ik ben nu serieus al zo'n 6 uur bezig en heb pas 8 platen gelijmd. Maar als er geen obstakels zijn dan gaat het wel enorm vlot. De meeste tijd ben ik dus niet aan het lijmen kwijt, maar aan het tillen van de platen, etc.

Het doet moeite, maar ik zou het zeker weer doen.

[ Voor 10% gewijzigd door ben2513 op 10-09-2022 15:35 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
jjonkie schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:42:
De Isoltrend heeft 2 lagen aluminium reflecterende folie, met daar tussen in nog een laag bubbeltjes folie. Dat is ook stilstaande lucht. De verkoper gaaf wel aan de de isolerende werking nihil is maar de reflecterende werking 97%.

Folie op de bodem is dus wel de way to go als ik jullie begrijp. Ik neig dan toch naar zelf repareren EPS en vervolgens isoltrend laten komen met de reflecterende folie en een bodem folie.. Dan moet het toch goed zijn zou je zeggen..
Sowieso de EPS repareren inderdaad. Hoe dik is je EPS? De vraag is of het zinvol is na te isoleren bij zo'n jong huis. Zo'n laag reflecterend alu bubbel folie zou je ook zelf kunnen aanbrengen, paar cm afstand houden van je EPS in dat geval. Laatst heb ik een stuk gehaald bij de Hornbach voor het isoleren van een stuk buis, ik meen dat de Rd waarde 1,3 was.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
Kan me voorstellen dat tig pakken isolatie in de huiskamer ervoor zorgt dat de vrouw des huizes je wel weet te motiveren de klus rap af te ronden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kistermenneke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-08-2023
Ik wil graag de kruipruimte onder mijn woning uit 1974 isoleren. De vloer bestaat uit een NEHOBO-vloer. Welk isolatiemateriaal kan ik het beste gebruiken? Mijn buurman gaat aan de slag met EPS-platen, ik heb echter ergens gelezen dat dit geen goede oplossing is vanwege condensvorming. Maar wat is dan wel de beste en betaalbare oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Kistermenneke schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:48:
Ik wil graag de kruipruimte onder mijn woning uit 1974 isoleren. De vloer bestaat uit een NEHOBO-vloer. Welk isolatiemateriaal kan ik het beste gebruiken? Mijn buurman gaat aan de slag met EPS-platen, ik heb echter ergens gelezen dat dit geen goede oplossing is vanwege condensvorming. Maar wat is dan wel de beste en betaalbare oplossing?
Ben wel benieuwd waar dit staat. In principe heeft eps een gesloten structuur en ook de standaard in woningbouw voor vloerisolatie. Nadeel is dat de isolerende werking wat minder is dan b.v. PIR, waardoor je een dikkere laag nodig hebt voor hetzelfde isolerende effect. Die ruimte moet je hebben. meeste kruipruimtes zijn vrij ondiep en je hebt ook nog ruimte nodig om bij je leidingwerk te kunnen daar. Dan valt eps in veel gevallen af. Hoe is jouw situatie? Wat heb je als hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kistermenneke
johanPo schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:08:
[...]

Ben wel benieuwd waar dit staat. In principe heeft eps een gesloten structuur en ook de standaard in woningbouw voor vloerisolatie. Nadeel is dat de isolerende werking wat minder is dan b.v. PIR, waardoor je een dikkere laag nodig hebt voor hetzelfde isolerende effect. Die ruimte moet je hebben. meeste kruipruimtes zijn vrij ondiep en je hebt ook nog ruimte nodig om bij je leidingwerk te kunnen daar. Dan valt eps in veel gevallen af. Hoe is jouw situatie? Wat heb je als hoogte?
Hoogte heb ik meer dan genoeg. Via deze link, https://www.broavloerisolatie.nl/nehobo-vloer/ , zie je wat ik gelezen heb. In het filmpje dat op deze pagina staat zegt men ook dat dit voor ongewenste condensvorming zorgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
Kistermenneke schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:19:
[...]

Hoogte heb ik meer dan genoeg. Via deze link, https://www.broavloerisolatie.nl/nehobo-vloer/ , zie je wat ik gelezen heb. In het filmpje dat op deze pagina staat zegt men ook dat dit voor ongewenste condensvorming zorgt.
Dank voor de link, ik zie hier een klein misverstand.
Wat ze zeggen klopt, maar de context waarin ze het zeggen is iets anders. Die stenen stralen veel warmte af, waardoor de lucht warm blijft en dus niet gaat condenseren. Wanneer je gaat isoleren straalt de onderkant van je isolatie geen warmte meer uit (deze blijft in je vloer zitten zoals je natuurlijk wilt). Onderaan je eps, maar eigenlijk elke isolatie vorm zoals ze ook zeggen in het filmpje, kan dan condens ontstaan. Niet het einde van de wereld. Evt te verhelpen met een goedkoop bodemfolie, wat sowieso niet overbodig is als je daar uitgebreid gaat klussen ivm zand in je kleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
johanPo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:26:
[...]

Kan me voorstellen dat tig pakken isolatie in de huiskamer ervoor zorgt dat de vrouw des huizes je wel weet te motiveren de klus rap af te ronden ;)
Ik wou vandaag weer aan de slag maar mevrouw wil graag samen iets doen deze zonnige zondag, dus dat ruilt ze graag voor wat pakken isolatie in de woonkamer, haha. Ik zal vanmiddag nog een paar platen lijmen en dan proberen alvast zoveel mogelijk platen naar de kruipruimte te verplaatsen.

Ben er nog niet geweest vandaag, hopelijk plakt alles nog... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleepyBear89
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-07 23:24
[...]

Mogelijk heeft dat te maken met het betonijzer dat in de voegen van de nehobo vloer zit en door deze condens (harder) kan gaan roesten. Ik heb zelf hier gedeeltelijk ook zo'n ongeisoleerde nehobo vloer nog onder de keuken, zodra die aan de beurt is gaat die vloer eruit en komt er een broodjes vloer in, juist om dat risico te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Kistermenneke schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:48: NEHOBO-vloer. Welk isolatiemateriaal ...... EPS-platen, ik heb echter ergens gelezen dat dit geen goede oplossing is vanwege condensvorming.
Dat Broa filmpje:
YouTube: NeHoBo vloer isoleren - Voorkom vochtproblemen!
Bij ca 40s zeggen ze dat het ook bij andere isolaties als PUR dit ook optreedt.... EPS de schuld is echt kort door de bocht.

Dus doet wat hij bij ca 55 sec zegt: Neem dus juist wel die dampremmende/dichte bodemfolie.
Dat is hier een standaard optie die eigenlijk altijd op het forum voorbij komt als by far de goedkoopste optie om iig een oorzaak van vochtvorming na isoleren uit te schakelen, het baat bijna altijd en het schaadt zelden/nooit.

De rest van het filmpje is een grote ruis waterval, dat leidt echt enorm af wat je nu werkelijk kunt doen:

Daar de NeHoBo steen altijd veel warmte aan de kruipruimte geeft dus die droogt hout... zou ik de bodemfolie ook tegen de funderingswanden aan monteren.

En.... ik zou de funderingswanden ook mee isoleren want daarmee schakel je met voldoende dikte isolatiemateriaal die koudebrug uit.

Funderingen worden al jaren in complete EPS voeten gezet, dus waarom zou EPS van voldoende dikte niet goed zijn, lijkt me iig een stuk goedkoper dan PIR platen.....

Is er dan nog wat condensvorming, kijk dan naar de ventilatie, maar dan heb je iig alles al gedaan. Met alleen ventilatie red je het niet, dat was er ook nog ergens in het filmpje.

De rest van het filmpje is een grote ruis waterval, dat leidt echt enorm af wat je nu werkelijk kunt doen en dat kun je prima zelf doen: Zie hierboven wat al besproken was.

PS: Zorg wel dat de vloer altijd geïnspecteerd kan worden. Bij de verkoop oa van een huis kan dat geëist worden. Zo'n NEHOBO-vloer. kan nl betonrot hebben.
Dus monteer de isolatie demontabel, is iets meer werk maar later zul je blij zijn.....dat je het gedaan hebt.
Denk aan een rachelwerk waar je de isolatie op vast maakt en niet rechtstreeks op de NEHOBO-vloer..
Ik heb geen NEHOBO-vloer. maar een broodjes/alk vloer en heb >35 j geleden ook geracheld voor de zekerheid, nu no profijt van ook al zitten de broodjes/balk vloeren niet in de betonrot gevaren klasse.

[ Voor 22% gewijzigd door route99 op 11-09-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kistermenneke
route99 schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:13:
[...]
Dat Broa filmpje:
YouTube: NeHoBo vloer isoleren - Voorkom vochtproblemen!
Bij ca 40s zeggen ze dat het ook bij andere isolaties als PUR dit ook optreedt.... EPS de schuld is echt kort door de bocht.

Dus doet wat hij bij ca 55 sec zegt: Neem dus juist wel die dampremmende/dichte bodemfolie.
Dat is hier een standaard optie die eigenlijk altijd op het forum voorbij komt als by far de goedkoopste optie om iig een oorzaak van vochtvorming na isoleren uit te schakelen, het baat bijna altijd en het schaadt zelden/nooit.

De rest van het filmpje is een grote ruis waterval, dat leidt echt enorm af wat je nu werkelijk kunt doen:

Daar de NeHoBo steen altijd veel warmte aan de kruipruimte geeft dus die droogt hout... zou ik de bodemfolie ook tegen de funderingswanden aan monteren.

En.... ik zou de funderingswanden ook mee isoleren want daarmee schakel je met voldoende dikte isolatiemateriaal die koudebrug uit.

Funderingen worden al jaren in complete EPS voeten gezet, dus waarom zou EPS van voldoende dikte niet goed zijn, lijkt me iig een stuk goedkoper dan PIR platen.....

Is er dan nog wat condensvorming, kijk dan naar de ventilatie, maar dan heb je iig alles al gedaan. Met alleen ventilatie red je het niet, dat was er ook nog ergens in het filmpje.

De rest van het filmpje is een grote ruis waterval, dat leidt echt enorm af wat je nu werkelijk kunt doen en dat kun je prima zelf doen: Zie hierboven wat al besproken was.

PS: Zorg wel dat de vloer altijd geïnspecteerd kan worden. Bij de verkoop oa van een huis kan dat geëist worden. Zo'n NEHOBO-vloer. kan nl betonrot hebben.
Dus monteer de isolatie demontabel, is iets meer werk maar later zul je blij zijn.....dat je het gedaan hebt.
Denk aan een rachelwerk waar je de isolatie op vast maakt en niet rechtstreeks op de NEHOBO-vloer..
Ik heb geen NEHOBO-vloer. maar een broodjes/alk vloer en heb >35 j geleden ook geracheld voor de zekerheid, nu no profijt van ook al zitten de broodjes/balk vloeren niet in de betonrot gevaren klasse.
Dankjewel, hier kan ik mee vooruit! In ieder geval folie op de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54
Caayn schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:09:
Vooraf heb ik de ventilatiekokers verlengt omdat deze anders geblokkeerd zouden worden door de nieuwe isolatie. Hiervoor kon ik gelukkig standaard ventilatiekanaal onderdelen gebruiken.
Nice, waar heb je die gekocht? Hoe heet zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@KistermennekeWaarom alleen de bodem? Apart de muur doen is zonde... moet de folie aan elkaar maken later, pak de muren meteen mee met folie dat hopelijk breed genoeg is, al bespaar je maar een keer een overlap maken met tape, dat scheelt al weer het nodige werk en risico dat elke las geeft om sluitend te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 11-09-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
DeadMetal schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:45:
[...]

Nice, waar heb je die gekocht? Hoe heet zoiets?
Vlakkanaal bocht, gewoon verkrijgbaar in diverse maten bij de bouwmarkt.

Bijvoorbeeld:
https://www.gamma.nl/asso...icaal-110x55-mm/p/B117868
https://www.hornbach.nl/s...4-mm/8610776/artikel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Dankzij jouw post toen, ben ik ook voor deze bochten gegaan. Gisteren verlijmd en voila, prima oplossing.

Heeft hier iemand nog tips voor een soort/merk PUR schuim om de randen van de platen (dus allen bij de muren) dicht te purren? Zit er nog verschil in qua isolatiewaarde? Een schuim die niet enorm uitzet inderdaad. Onlangs nog deze van Soudal gebruikt en die zette voor geen meter uit. Leuk voor kleine naadjes misschien, maar ietsjes meer kan wel. Ik heb nog drie van deze Sencys PUR schuim staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
ben2513 schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:12:
[...]

Dankzij jouw post toen, ben ik ook voor deze bochten gegaan. Gisteren verlijmd en voila, prima oplossing.

Heeft hier iemand nog tips voor een soort/merk PUR schuim om de randen van de platen (dus allen bij de muren) dicht te purren? Zit er nog verschil in qua isolatiewaarde? Een schuim die niet enorm uitzet inderdaad. Onlangs nog deze van Soudal gebruikt en die zette voor geen meter uit. Leuk voor kleine naadjes misschien, maar ietsjes meer kan wel. Ik heb nog drie van deze Sencys PUR schuim staan.
Zelf fan van elastic foam (Google fm330 van dat groene merk) . Dit schuimt lekker maar niet te, en is iets blijven elastisch. Dit laatste betekent dat als het ene materiaal iets anders uitzet dan de andere er geen kleine scheuren ontstaan die je isolatie schil verpesten.

Wel even voor een tientje een isolatie pistool erbij halen, maar als je dat eenmaal hebt wil je niet meer zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:03
Een tijd geleden heb ik hier advies gevraagd en gekregen over het isoleren van een vloer zonder kruipruimte. Dat is inmiddels gebeurd en lijkt voor zover het nu te beoordelen is zijn werk prima te doen :)

Maar mijn huis is ook gedeeltelijk onderkelderd, en daar heb ik nog wel wat ruimte om iets van isolatie aan het plafond te maken. I.v.m. stahoogte kan dat niet superveel worden, maar een cm of 5 zou moeten lukken. Alleen loopt de kelder onder de gang, het toilet en een werkruimte waar we allemaal niet of nauwelijks stoken. Heeft het dan überhaupt zin om daar te isoleren i.v.m. de warmte die uit de woonkamer komt (die grenst aan de gang en de werkruimte), of is dat nutteloos?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:24
[...]

Die Broa meneer verkoopt zelf alleen Tonzon volgens mij..
Wat hij zegt is allemaal mooi maar zijn verhaal is toch niet goed. Want hij zegt dat je warmte door je vloer moet verliezen om geen condens te krijgen. Dat is natuurlijk gekkigheid.
Dat isolatiemateriaal is dampdicht. Als daar condens aan de onderkant hangt dan is dat geen enkel probleem en dat betekend helemaal niets voor de vloer die erboven zit. Die is gewoon warm en dus droog.

Dat er in de ene ruimte wel condens aan de vloer hangt en in de andere niet kan allerlei oorzaken hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 13:26
Wat voor pomp raden jullie aan om de kruipkelder droger te krijgen (ivm repareren buis en vervolgens toekomstig isoleren)? Ik heb met de regenval stuwing teruggekregen rondom de mof waaraan de centrale rioolbuis zit aangesloten (deze is blijkbaar niet gelijmd/waterdicht??). Dus het water gutste de kruipkelder in.

Een dompelpomp zuigt tot zo'n 35mm hoogte water? (Of heeft dit alleen met de vlotter te maken? )Een vlakzuigpomp veel verder, maar ik heb geen zin dat hij zand aan gaat zuigen.

[ Voor 31% gewijzigd door burnoutpc op 12-09-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
No Hands schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:08:
[...]

Die Broa meneer verkoopt zelf alleen Tonzon volgens mij..
Wat hij zegt is allemaal mooi maar zijn verhaal is toch niet goed. Want hij zegt dat je warmte door je vloer moet verliezen om geen condens te krijgen. Dat is natuurlijk gekkigheid.
Dat isolatiemateriaal is dampdicht. Als daar condens aan de onderkant hangt dan is dat geen enkel probleem en dat betekend helemaal niets voor de vloer die erboven zit. Die is gewoon warm en dus droog.

Dat er in de ene ruimte wel condens aan de vloer hangt en in de andere niet kan allerlei oorzaken hebben.
Hij heeft veel goede video's, maar tis ook wel een beetje "Wij van WC eend" verhaal.
In deze video zitten trouwens wel echt veel feitelijke onjuistheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

No Hands schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:08:Dat isolatiemateriaal is dampdicht. Als daar condens aan de onderkant hangt dan is dat geen enkel probleem en dat betekend helemaal niets voor de vloer die erboven zit. Die is gewoon warm en dus droog.
Dat er in de ene ruimte wel condens aan de vloer hangt en in de andere niet kan allerlei oorzaken hebben
En nu maar hopen dat er door de kieren geen vocht zich door het huis gaat verspreiden.... ik zou zou advies nooit durven te garanderen dat dit optreedt. Her risico: Schimmelvorming op plaatsen waar het omhoog komt. Slecht voor het leefklimaat/ gezond leven in huis.

En de vochtige isolatie verliest toch veel meer energie dan dat ie droog zou zijn..... weliswaar minder dan als er geen isolatie aanwezig is, maar toch. Als een bodemfolie al een oplossing kan zijn, lijkt het voor de hand liggend om dat iig te testen.
En het hoort niet, wat imho een altijd reden is om te kijken wat de bron is van zoveel water dat het zelfs op de isolatie staat... Er zijn door diverse mensen al lekke buizen gevonden, die soms geheel, deels maar ook soms niet de oplossing bleken. Bij dat laatste zoek je verder en dan kan dus die bodemfolie een aanvulling zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

pentaw1nz schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:18:[...]Hij heeft veel goede video's, maar tis ook wel een beetje "Wij van WC eend" verhaal.
In deze video zitten trouwens wel echt veel feitelijke onjuistheden...
Zie mijn analyse boven, wat er alleen maar van over blijft....
Door de immense bak aan ruis op het verhaal komt de boodschap waar het probleem echt zit niet goed over. Sommige mensen raken mogelijk in paniek en denken dat zij dan de oplossing hebben, terwijl je zelf met geschikte bodemfolie een grote kans maakt op een oplossing. Naast de WC-eend methode komt het heel ver over de top binnen, das die bak met ruis dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
route99 schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:23:
[...]
En nu maar hopen dat er door de kieren geen vocht zich door het huis gaat verspreiden.... ik zou zou advies nooit durven te garanderen dat dit optreedt. Her risico: Schimmelvorming op plaatsen waar het omhoog komt. Slecht voor het leefklimaat/ gezond leven in huis.

En de vochtige isolatie verliest toch veel meer energie dan dat ie droog zou zijn..... weliswaar minder dan als er geen isolatie aanwezig is, maar toch. Als een bodemfolie al een oplossing kan zijn, lijkt het voor de hand liggend om dat iig te testen.
En het hoort niet, wat imho een altijd reden is om te kijken wat de bron is van zoveel water dat het zelfs op de isolatie staat... Er zijn door diverse mensen al lekke buizen gevonden, die soms geheel, deels maar ook soms niet de oplossing bleken. Bij dat laatste zoek je verder en dan kan dus die bodemfolie een aanvulling zijn.
Ik had het ook over het isolatiemateriaal, niet over de naden en kieren. daar heb je helemaal gelijk in. Een bodemfolie is eigenlijk nooit overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@No Hands In mijn visie, en daar ben ik wrs beslist niet uniek in, wil je dit voor welk isolatie concept dan ook niet hebben. Het gaat dus ook over het isolatiemateriaal zelf, het is echt beter als dat aan de onderkant droog blijft.

Nat isolatiemateriaal, ook al is het alleen maar de folie aan de buitkant, isoleert nu eenmaal slechter dan dat het droog is en blijft.

Voorbeeld: Ga maar eens met vochtige handen in de winter naar buiten en een keer met droge handen (bij de zelfde lage T en wind). Het verschil dat je dan voelt dat is wat de natte isolatie permanent "voelt".

De warmte geleiding van een droog oppervlak is nu eenmaal heel veel lager dan van een nat oppervlak. Dat verschil verlies je dus extra als je de kruipruimte zo nat hebt dat het water op de isolatie zit.

Die naden en kieren vind ik een inkopper, dat vocht wil je niet ook nog in je huis.
Misschien nu wat duidelijker tav ook de isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Wormaap schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:58:
Een tijd geleden heb ik hier advies gevraagd en gekregen over het isoleren van een vloer zonder kruipruimte. Dat is inmiddels gebeurd en lijkt voor zover het nu te beoordelen is zijn werk prima te doen :)

Maar mijn huis is ook gedeeltelijk onderkelderd, en daar heb ik nog wel wat ruimte om iets van isolatie aan het plafond te maken. I.v.m. stahoogte kan dat niet superveel worden, maar een cm of 5 zou moeten lukken. Alleen loopt de kelder onder de gang, het toilet en een werkruimte waar we allemaal niet of nauwelijks stoken. Heeft het dan überhaupt zin om daar te isoleren i.v.m. de warmte die uit de woonkamer komt (die grenst aan de gang en de werkruimte), of is dat nutteloos?
Ga er even vanuit dat je vloer beton is, dat straalt nog enigzins uit. Met 5cm pir ben je waarschijnlijk orde grootte 100 euro kwijt, dat zou ik nog het overwegen waard vinden. Maakt het misschien net wat minder kil om over te lopen in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vraagje over de gemiddelde kosten van PIF isolatie aanbrengen (80mm).

Voor een ruimte van 30 m2 heb ik een offerte van €1911 ontvangen. Dit zit boven de 60 euro per m2.
Iemand wat recente prijzen om mee te vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Hier staan wat gemiddelden:
https://www.milieucentraa...n-besparen/vloerisolatie/
Bijna 2/3 is het uurloon.
Die 30 m2 lijkt niet veel? Of is het lastig en daarom de prijs relatief hoog?
Bij meer m2 is de gemiddelde prijs vaak lager.

Toch zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:09
kan iemand mij de goede richting in sturen?

Net als de rest van Nederland ben ik bezig met het isoleren van mijn huis. Het gaat om een jaren 30 woning waarbij het dak en de gevel al is geïsoleerd. Volgende maand komt er hr++ glas in. De volgende stap is vloer isolatie.

De woning heeft een houten vloer (balken, houtenvloerdelen, ondervloer en laminaat) en is geheel onderkelderd. De kelder bestaat uit 3 delen welke zijn afgesloten door deuren.

1. +/- 5 m2 met valraam in een kelder koekoek die altijd open staat
2. +/- 20 m2 met valraam in een kelder koekoek die altijd open staat
3. +/- 50 m2 met vier kleine ventilatie gaten met een diameter van 4 cm. Hier is een verwarming aanwezig

Deel 3 van de kelder is later (door de vorige bewoners) gemaakt en afgewerkt (wanden met cement stuc en vloer met een soort stevige coating). In dit deel staat een elektronische ontvochtiger ingesteld op 60%. Op de warme dagen haalt deze veel vocht uit de ruimte (heel soms zit het reservoir van 6 liter vol binnen 24 uur), op andere dagen is de luchtvochtigheid onder de 60% en springt hij niet aan.

Isoleren met platen is relatief simpel te doen omdat alles toegankelijk is, ik ben alleen bang dat ik de kelder nog vochteriger maak omdat het vocht minder goed door de houten vloer naar boven kan als deze geïsoleerd is. En dat door te isoleren dat de tempratuur in de kelder nog meer verschilt met de buitentempratuur.

Maak ik mij terecht zorgen? moet ik eerst zorgen voor meer ventilatie door bijv een extra kelder koekoek aan te leggen? of is het gewoon platen bevestigen en gaan. Ik zoek eigenlijk objectief advies van iemand die niet enkel zijn isolatiemateriaal wilt slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteriso
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-08-2024
Condens is juist een teken dat er een optimale isolatie is.

Stel een isolatiemateriaal isoleert totaal niet. Hierdoor is er geen temperatuurverschil tussen de boven- en ondertemperatuur in het isolatiemateriaal. Het geleidt de warmte volop. Het isolatiemateriaal heeft dezelfde temperatuur als de vloer en de kruipruimte.

Mocht het isolatiemateriaal perfect isoleren dan heeft de vloerzijde van het isolatiemateriaal dezelfde temperatuur als de vloer en de kruipruimtezijde dezelfde temperatuur als de kruipruimte. Bij een perfect isolatiemateriaal zit de totale temperatuur-val in het isolatiemateriaal.
Doordat de kruipruimtezijde koud is ontstaat daarop (mogelijk) condens. Condensvorming verraadt een goede isolatie werking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Ranja3000 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:13:
kan iemand mij de goede richting in sturen?

Net als de rest van Nederland ben ik bezig met het isoleren van mijn huis. Het gaat om een jaren 30 woning waarbij het dak en de gevel al is geïsoleerd. Volgende maand komt er hr++ glas in. De volgende stap is vloer isolatie.

De woning heeft een houten vloer (balken, houtenvloerdelen, ondervloer en laminaat) en is geheel onderkelderd. De kelder bestaat uit 3 delen welke zijn afgesloten door deuren.

1. +/- 5 m2 met valraam in een kelder koekoek die altijd open staat
2. +/- 20 m2 met valraam in een kelder koekoek die altijd open staat
3. +/- 50 m2 met vier kleine ventilatie gaten met een diameter van 4 cm. Hier is een verwarming aanwezig

Deel 3 van de kelder is later (door de vorige bewoners) gemaakt en afgewerkt (wanden met cement stuc en vloer met een soort stevige coating). In dit deel staat een elektronische ontvochtiger ingesteld op 60%. Op de warme dagen haalt deze veel vocht uit de ruimte (heel soms zit het reservoir van 6 liter vol binnen 24 uur), op andere dagen is de luchtvochtigheid onder de 60% en springt hij niet aan.

Isoleren met platen is relatief simpel te doen omdat alles toegankelijk is, ik ben alleen bang dat ik de kelder nog vochteriger maak omdat het vocht minder goed door de houten vloer naar boven kan als deze geïsoleerd is. En dat door te isoleren dat de tempratuur in de kelder nog meer verschilt met de buitentempratuur.

Maak ik mij terecht zorgen? moet ik eerst zorgen voor meer ventilatie door bijv een extra kelder koekoek aan te leggen? of is het gewoon platen bevestigen en gaan. Ik zoek eigenlijk objectief advies van iemand die niet enkel zijn isolatiemateriaal wilt slijten.
Als je een houten constructievloer hebt met folie en laminaat erbovenop wordt het niet aangeraden met dampdichte platen te gaan isoleren. Ik zou daar eerder een dampopen minerale wol oid voor nemen en dan een klimaatfolie eronder als afwerking.
Veel vocht is lastig, kennelijk is er niet genoeg ventilatie om het weg te ventileren. Een raampje aan 1 kant van een ruimte geeft ook weinig luchtbeweging. Is het niet mogelijk om dmv een rooster in de deuren of muren de ruimtes onderling aan elkaar te verbinden zodat er een luchtstroom kan ontstaan die vocht naar buiten kan afvoeren?
Kan misschien ook die constant energie gebruikende ontvochtiger weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:09
No Hands schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:23:
[...]

Als je een houten constructievloer hebt met folie en laminaat erbovenop wordt het niet aangeraden met dampdichte platen te gaan isoleren. Ik zou daar eerder een dampopen minerale wol oid voor nemen en dan een klimaatfolie eronder als afwerking.
Veel vocht is lastig, kennelijk is er niet genoeg ventilatie om het weg te ventileren. Een raampje aan 1 kant van een ruimte geeft ook weinig luchtbeweging. Is het niet mogelijk om dmv een rooster in de deuren of muren de ruimtes onderling aan elkaar te verbinden zodat er een luchtstroom kan ontstaan die vocht naar buiten kan afvoeren?
bedankt, ik ga het eens proberen met alle deuren open, kijken of dat effect heeft. Anders toch een keer kijken om een koekoek te laten plaatsen, maar dat is gelijk een flinke (en kostbare) ingreep.

Eerst de luchtvochtigheid op orde voordat ik begin met isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Heeft er iemand al een nieuw energielabel (na 2021) aangevraagd met doe het zelf isolatie? Ik heb hier mijn vraag uitgebreider gesteld, maar in het kader van dit topic is de vraag dus of de zelf aangebrachte b-keus PIR platen wel mee kunnen tellen voor het label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Laatst online: 18:52
ben2513 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:22:
Heeft er iemand al een nieuw energielabel (na 2021) aangevraagd met doe het zelf isolatie? Ik heb hier mijn vraag uitgebreider gesteld, maar in het kader van dit topic is de vraag dus of de zelf aangebrachte b-keus PIR platen wel mee kunnen tellen voor het label.
Waarom zou dit niet mee tellen? Er zit toch pir = isolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Toen ik energielabel aanvroeg moest ik ook bewijzen dat de isolatie er werkelijk zat.
Dit door middel van foto's, facturen, metingen van dikte, foto's van de isolatiewaarde label op de verpakking, etc. Dat zullen ze dan nu ook wel willen zien.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Is dit een kwestie van een foto maken met een meetlat erbij halverwege het aanbrengen? Of gaat de bewijslast verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
johanPo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:26:
Is dit een kwestie van een foto maken met een meetlat erbij halverwege het aanbrengen? Of gaat de bewijslast verder
Kijk eens hier. Het lijkt best erg.. ik wou en nieuw energielabel om onze hypotheekrente te verlagen maar dat laat ik nu even.

Gelukkig gaan sowieso de stookkosten omlaag en het wooncomfort omhoog, maar dit is echt enorm balen.

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 14:19
The Druid schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:16:
Ook wij willen onze houten vloer (jaren 50 woning) gaan na isoleren. Na het topic te hebben doorgenomen ben ik tot de conclusie gekomen dat wij houten vloeren niet helemaal willen afsluiten en dus een minerale wol (steenwol / glaswol) willen gebruiken in combinatie met (damp)folie. Graag zou ik wat suggesties willen ontvangen van partijen waarmee jullie goede ervaringen hebben voor dit type werk.
Korte update, inmiddels meerdere partijen op bezoek gehad. Kruipruimte is droog en vocht gehalte van de balken was 14%. De partijen kunnen alleen een aanbieding doen om te issoleren met incynene, issospray etc. Met uitzondering van een partij die ecose dekens met tengels tussen de balken plaatsen aanbood. Uiteindelijk voor deze laatste partij gekozen.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• TheDudez
  • Laatst online: 12:36

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik heb gaten moeten graven naar mijn andere ruimtes in de kruipruimte. Maar daar staat af en toe wat water in staan hoe lossen jullie dit op aan het einde? bodem folie over de gaten heen of? Ben bang als ik er folie inleg dat daar vervolgens ook water in blijft staan de muren zijn ook best vochtig.

Usenet handleidingen

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:40
In het nieuwe jaar word ik trotse eigenaar van een tussenwoning nieuwbouw, hierin zit een W/W warmtepomp en vloerverwarming. Nu word er een vloer geinstalleerd met een isolatie waarde van 3,7 Rc, hoeveel zou het schelen in Kwh als ik die verhoog naar > 5 Rc. Ik heb topic en Google al doorgezocht hoeveel dit nou scheelt, maar ik kan er niet echt achter komen of dit rendabel is.En is het verhogen van Rc 2 naar 4 hetzelfde als van 4 naar 6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

TheDudez schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:59:
Ik heb gaten moeten graven naar mijn andere ruimtes in de kruipruimte. Maar daar staat af en toe wat water in staan hoe lossen jullie dit op aan het einde? bodem folie over de gaten heen of? Ben bang als ik er folie inleg dat daar vervolgens ook water in blijft staan de muren zijn ook best vochtig.
Ik heb bij het ene gat er een rest blok pir ingelegd bij het andere heb ik er latten overheen gelegd zodat het folie niet in het water komt.
Om uitdampen tegen te gaan kan je er een los stuk folie in leggen.

• johanPo
hikhakhok schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:12:
In het nieuwe jaar word ik trotse eigenaar van een tussenwoning nieuwbouw, hierin zit een W/W warmtepomp en vloerverwarming. Nu word er een vloer geinstalleerd met een isolatie waarde van 3,7 Rc, hoeveel zou het schelen in Kwh als ik die verhoog naar > 5 Rc. Ik heb topic en Google al doorgezocht hoeveel dit nou scheelt, maar ik kan er niet echt achter komen of dit rendabel is.En is het verhogen van Rc 2 naar 4 hetzelfde als van 4 naar 6?
Gefeliciteerd! Icm vloerverwarming is R. Waarde 3.7 niet je van het. Bouwjaar ~ 2005? Hier valt nog wel wat te winnen, aangezien bij mindere isolatie je vloerverwarming ook uitstraalt naar je kruipruimte. Goede richtlijn is >Rc 7. Je kan eenvoudig berekenen wat het scheelt in warmteverlies aangezien 1/R geeft de u-waarde wat het verlies is in watt/m K is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:45
Vrijwel alles van de kruipruimte hier is gedaan. Zeker latere dagen ging een stuk sneller en netter. Wat helpt is als je de platen op volgorde gebruikt van zagen en dan passen de zaagranden goed in elkaar. Na het aftapen (en de enkele rand afpurren en dan aftapen is dit het resultaat geworden, van de twee grote compartimenten, nog 4m2 te gaan onder het halletje. En de verschillende kabels netjes aan het PIR vastmaken nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZSvyWw2SvYhdC8isuANb8SGsBQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBC64TItqNsFwCGhNus0bZdc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWO6JfHN1xGgD6v14jJHkNx8SU0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6CHIlQafOZ3GileIky26LYD.jpg?f=fotoalbum_tile

Hoe werken jullie de randen tussen de muur en het PIR af? Alleen Pur, of ook nog aftapen met folie?

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

• TheDudez
  • Laatst online: 12:36

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik heb een aantal van dit soort luiken die niet meer gebruikt worden. Omdat we een stenen vloer hebben. Ik wil het laten isoleren met tonzon. Wat kan ik het beste hiermee doen verstevigen met? en daarna eps en dicht kitten/purren? Of gewoon zo laten? Betreft een kwaaitaal vloer die is gepareerd waar het kan. En op de slechte delen zijn er ijzeren stangen geplaatst. ( 20 jaar garantie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcqolUxMR3bX7TeD2kMKk8aUTmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWvgfK4CkyrezUKEsAy5eSbr.jpg?f=fotoalbum_large

PS zo ziet je vloer er uit als je het niet op tijd laat fixen. (vorige bewoner was veelte laat met 1 ruimte)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NH0PoUJxcecgBeSthmlb71znBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZgNKoXogm0hSn818qQ8usYv.jpg?f=fotoalbum_large

Fix je kwaaitaalvloer op tijd! Voor wie twijfelt.

[ Voor 26% gewijzigd door TheDudez op 15-09-2022 13:25 ]

Usenet handleidingen

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:23
No Hands schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:23:
[...]

Klimaatfolie werkt niet onder een vloer, is bedoeld voor een muur of dak. Maar het lijkt mij dat de eigenschappen om vocht af te staan niet bestaan onder de vloer

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

TheDudez schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:18:
Ik heb een aantal van dit soort luiken die niet meer gebruikt worden. Omdat we een stenen vloer hebben. Ik wil het laten isoleren met tonzon. Wat kan ik het beste hiermee doen verstevigen met? en daarna eps en dicht kitten/purren? Of gewoon zo laten? Betreft een kwaaitaal vloer die is gepareerd waar het kan. En op de slechte delen zijn er ijzeren stangen geplaatst. ( 20 jaar garantie)
[Afbeelding]

PS zo ziet je vloer er uit als je het niet op tijd laat fixen. (vorige bewoner was veelte laat met 1 ruimte)

[Afbeelding]

Fix je kwaaitaalvloer op tijd! Voor wie twijfelt.
Als je gaat isoleren met tonzon zie ik geen meerwaarde in het aanpassen van die oude kruipluiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevanoH
  • Laatst online: 13-08-2023
Hoi, goedemorgen. / middag

Al een tijdje aan het meelezen waarvoor dank voor alle inbreng van iedereen. Zeer informatief.
Ik zelf woon een aantal maanden in een jaren 70 woning waarbij de kruipruimte niet geïsoleerd is. Ontzettend veel koude lucht van onder (kleigrond) naar boven wat niet voor een prettig gevoel zorgt wanneer het onder de 15/16 graden wordt buiten.

Vorige maand is er Tonzon bodemfolie met noppenfolie aangebracht als eerste stap richting het isoleren van de kruipruimte. Op een of andere manier heeft dit al voor een klein merkbaar verschil gezorgd waarbij er niet heel veel koude lucht meer te voelen is. Misschien dat het tussen de oren zit, maar toch.

Nou wil ik graag de rest gaan isoleren (broodjesvloer) alleen ben ik er nog niet helemaal uit hoe. Het liefste zou ik zelf met PIR/EPS aan de slag gaan alleen was ik benieuwd naar het volgende: Is het ook belangrijk de open tussenruimtes van de ''broodjes'' te vullen of kan ik gewoon de platen tegen de bovenkant aan drukken? - Als ik het goed uitleg. Aangezien sommigen hier die tussenruimtes vullen, en sommigen niet.

Ter voorbeeld heb ik een foto van een user hier met hetzelfde principe gepakt. Ik zie bij hem de tussenruimtes ook niet gevuld. Ik bedoel specifiek het zwarte deel wat ik heb gekrast.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TgqG4P1/Schermafbeelding-2022-09-18-om-12-17-46.png

Bij mij zitten er ook buizen die over de bovenzijde lopen? Hoe doe je dit met PIR of EPS?

[ Voor 5% gewijzigd door StevanoH op 18-09-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Naar aanleiding van mijn eerdere post : jjonkie in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Heb ik besloten nu de kruipruimte vrij is van water om als eerste de bloot liggende stukken beton af te dekken met EPS. Daarna laat ik een zandspuiter komen om de ruimte iets op de te hogen en dan een bodemfolie om condensvorming tegen te gaan.

Als ik zelf het EPS ga herstellen is het dan een optie om een bredere strook EPS over het blootliggende deel te maken of moet ik alles op maat maken en tegen het beton aan plaatsen. Dat laatste is bewerkelijk maar scheelt ruimte. De eerste optie is makkelijker maar zorgt voor holle ruimten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOU_KYy2FLpL995S8v2-tWfaoAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PWs6EqIgPpfs1VIw3nl2bHn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

StevanoH schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:20:
Hoi, goedemorgen. / middag

Al een tijdje aan het meelezen waarvoor dank voor alle inbreng van iedereen. Zeer informatief.
Ik zelf woon een aantal maanden in een jaren 70 woning waarbij de kruipruimte niet geïsoleerd is. Ontzettend veel koude lucht van onder (kleigrond) naar boven wat niet voor een prettig gevoel zorgt wanneer het onder de 15/16 graden wordt buiten.

Vorige maand is er Tonzon bodemfolie met noppenfolie aangebracht als eerste stap richting het isoleren van de kruipruimte. Op een of andere manier heeft dit al voor een klein merkbaar verschil gezorgd waarbij er niet heel veel koude lucht meer te voelen is. Misschien dat het tussen de oren zit, maar toch.

Nou wil ik graag de rest gaan isoleren (broodjesvloer) alleen ben ik er nog niet helemaal uit hoe. Het liefste zou ik zelf met PIR/EPS aan de slag gaan alleen was ik benieuwd naar het volgende: Is het ook belangrijk de open tussenruimtes van de ''broodjes'' te vullen of kan ik gewoon de platen tegen de bovenkant aan drukken? - Als ik het goed uitleg. Aangezien sommigen hier die tussenruimtes vullen, en sommigen niet.

Ter voorbeeld heb ik een foto van een user hier met hetzelfde principe gepakt. Ik zie bij hem de tussenruimtes ook niet gevuld. Ik bedoel specifiek het zwarte deel wat ik heb gekrast.

[Afbeelding]
Binnenkort verhuis ik naar een vrijstaand 1987 huis met zo'n zelfde soort vloer. Mijn kruipruimte project wordt dan ook eerst de zandlaag bedekken stevige folie, met misschien nog stevige noppenfolie eronder. Daarna de broodjes betonvloer met ~14 cm PIR platen bedekken en dan de tussenruimte opvullen met knauf glaswol (dat type wat prettig werkt). Tijdje geleden in dit forum iemand dat zien doen (met foto's), maar ik kan het niet zo snel terug vinden. Deze trok het glaswol er van een kant tussendoor.

Voordeel in mijn situatie is dat de kruipruimte redelijk droog is en ong. een meter hoog is :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevanoH
  • Laatst online: 13-08-2023
dof schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:21:
[...]

Binnenkort verhuis ik naar een vrijstaand 1987 huis met zo'n zelfde soort vloer. Mijn kruipruimte project wordt dan ook eerst de zandlaag bedekken stevige folie, met misschien nog stevige noppenfolie eronder. Daarna de broodjes betonvloer met ~14 cm PIR platen bedekken en dan de tussenruimte opvullen met knauf glaswol (dat type wat prettig werkt). Tijdje geleden in dit forum iemand dat zien doen (met foto's), maar ik kan het niet zo snel terug vinden. Deze trok het glaswol er van een kant tussendoor.

Voordeel in mijn situatie is dat de kruipruimte redelijk droog is en ong. een meter hoog is :)
Klinkt goed. Mijn kruipruimte is kurkdroog geworden door het folie dus das top. Ik zag echter wel dat het kruipgat waar je als een slang naar het andere compartiment doorheen kan echt te klein is voor grote platen dus daar struikel ik wel tegen een probleem aan. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:58
@jjonkie

Stilstaand lucht is een goede isolator, maar dan moet je die holle ruimtes wel 'luchtdicht' krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjonkie
Das bijna niet te doen, er zit nogal wat hoogte verschil in de platen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:58
jjonkie schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:57:
Das bijna niet te doen, er zit nogal wat hoogte verschil in de platen.
Ik moet nog steeds de vloer hier isoleren, maar ik denk dat ik in 1 keer de lage gedeelte ga beplakken met EPS of PIR platen. Ik ga dan met PUR een lijntje trekken aan de bovenkant tussen de EPS/PIR en vloer, waardoor de holle ruimtes zo goed als luchtdicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnugter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-01 16:40
Beste Freeman,
Ik heb zelf ook een zogenaamde balken-broodjes vloer die ik zelf heb nageisoleerd. Dit is een redelijk goed te doen klusje, het profijt is erg groot en de kosten zijn laag.
Het liefst doe je het met zijn tweeën.
Ik heb bij de bouwmarkt platen piepschuim van 5 cm gekocht (dikker is beter) en een aantal bussen purschuim.
Voor ik begon heb ik een aantal (+20) dunne latjes gezaagd om de platen tijdens het drogen te ondersteunen.
Begin bijvoorbeeld langs een lange kant
Beneden onder de vloer spuit ik banen purschuim precies op de plaatsen waarbij ze later tegen de onderkant van de liggers komen. Overdrijf niet met de hoeveelheid want het expandeert flink.
Ik druk de plaat tegen de ligger en klem deze vast met de stokjes. Drogen duurt ongeveer 10 minuten dus kun je later die stokjes weer hergebruiken.
Zo verwerk ik steeds weer de volgende plaat waarbij je goed kijkt dat ze tegen elkaar aan sluiten.Als platen teveel oversteken en ze gaan hangen spuit ik ook de kopse kant in met wat schuim om ze aan elkaar te kleven.
Denk er wel om dat het drijfgas uit de spuitbussen niet gezond is dus probeer goed te ventileren.
Het koste mij 1,5 dag en een flinke stijve nek en schouders om het klusje te klaren. Ik ben er zelf zeer tevredenn over.
Succes
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

hnugter schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:04:
Denk er wel om dat het drijfgas uit de spuitbussen niet gezond is dus probeer goed te ventileren
Goed punt, hoe los jij dat op voor plaatsen die wel 5-10 meter weg zijn van het mangat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnugter
Twee ventilatiebuizen rond 300, een om verse lucht in te blazen en een om af te voeren. Of je zet een masker op met extern filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:22
hnugter schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:42:
Twee ventilatiebuizen rond 300, een om verse lucht in te blazen en een om af te voeren. Of je zet een masker op met extern filter
Daar zat ik ook aan te denken ...maar waarmee blaas/zuig je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:40
johanPo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:50:
[...]

Gefeliciteerd! Icm vloerverwarming is R. Waarde 3.7 niet je van het. Bouwjaar ~ 2005? Hier valt nog wel wat te winnen, aangezien bij mindere isolatie je vloerverwarming ook uitstraalt naar je kruipruimte. Goede richtlijn is >Rc 7. Je kan eenvoudig berekenen wat het scheelt in warmteverlies aangezien 1/R geeft de u-waarde wat het verlies is in watt/m K is
Bedankt voor je antwoord, hier kan ik wel mee verder. Nee een huis uit bouwjaar 2021 8)7 . Dus gebouwd met de minimale eisen van bouwbesluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:24
Ben beetje aan nadenken of ik nog extra moet isoleren betreffende mijn vloer.?
Nu ben ik benieuwd naar jullie frisse blikken hierop:

Idee is om eerst bodemfolie te leggen. Er zitten wel al ventilatiegaten richting de kruipruimte maar alleen aan noordkant (3 stuks woonkamer).Er werd gezegd dat ik bij de gang kant er ook een moest doen dus totaal van 4 omdat ik 2 compartimenten heb (Woonkamer en gang met doorgang).

Alleen ben ook benieuwd naar vochtophoping ten behoeve van de houten balken.??
Zie schets zoals het nu is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vG_Dl209QSc6Fnn2L6Wv49g4vNM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3Mx0nebWgGiCVAvtFpedJfc5.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
mklcln schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:07:
Ben beetje aan nadenken of ik nog extra moet isoleren betreffende mijn vloer.?
Nu ben ik benieuwd naar jullie frisse blikken hierop:

Idee is om eerst bodemfolie te leggen. Er zitten wel al ventilatiegaten richting de kruipruimte maar alleen aan noordkant (3 stuks woonkamer).Er werd gezegd dat ik bij de gang kant er ook een moest doen dus totaal van 4 omdat ik 2 compartimenten heb (Woonkamer en gang met doorgang).

Alleen ben ook benieuwd naar vochtophoping ten behoeve van de houten balken.??
Zie schets zoals het nu is.

[Afbeelding]
Ik zou zeker ventilatiegaten aan beide kanten willen hebben omdat je anders geen trek ('wind') hebt, waardoor de ventilatie in de praktijk minimaal is.

Je kan vast extra isoleren, maar zorg er iig voor dat het dampopen blijft (dus geen pir platen o.i.d.). Glaswol of steenwol is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
johanPo schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:44:
[...]

Ik zou zeker ventilatiegaten aan beide kanten willen hebben omdat je anders geen trek ('wind') hebt, waardoor de ventilatie in de praktijk minimaal is.

Je kan vast extra isoleren, maar zorg er iig voor dat het dampopen blijft (dus geen pir platen o.i.d.). Glaswol of steenwol is prima
Ja dat is het probleem helaas hebben de vorige bewoners een aanbouw gemaakt (fundering) en geen ventilatie tegenover elkaar gemaakt wat volgens mij door iedereen soms wel wordt vergeten met een aanbouw...

Wat betreffende bodemfolie is dit slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
mklcln schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:02:
[...]

Ja dat is het probleem helaas hebben de vorige bewoners een aanbouw gemaakt (fundering) en geen ventilatie tegenover elkaar gemaakt wat volgens mij door iedereen soms wel wordt vergeten met een aanbouw...

Wat betreffende bodemfolie is dit slim?
bodemfolie ist immer gut. Alleen als je aan het einde van de winter na twee natte weken het zand in je kruipruimte nog kurkdroog is kan je je afvragen of het geen overkill is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
route99 schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:19:
[...]
Goed punt, hoe los jij dat op voor plaatsen die wel 5-10 meter weg zijn van het mangat?
mijn DIY methode bestaat meestal uit de compressor die in mijn omgeving overdruk gaat maken en een masker.

ik heb ook nog een flex slang voor een ventilator, maar dat ding is zo groot dat je er eigenlijk zelf niet meer langs kan bij het betreden of verlaten van een kruipruimte. en zeker bij lange lengtes wat onhandig is.. wel heel handig om de boel qua lucht even goed te verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnugter
Ventilatie werk alleen als er tussen de tegenover elkaar liggende gevels luchtdruk verschil is. Dus altijd zorgen dat je ventilatieroosters twee-zijdig aanbrengt.
Vocht gaat altijd van een ruimte met een hogere luchtvochtigheid naar een ruimte met lagere luchtvochtigheid.
In de regel is bij 20 graden de maximale dampdruk 2340 pa, bij een luchtvochtigheid van 60% is dat dus 1440 pa
In de kruipruimte zal het niet warmer worden dan 12 graden en daarbij is de maximale dampdruk 1403 pa.
Dus er is ongeveer een evenwicht en er vind geen of nauwelijks vochttransport plaats.
Toch zou ik in jouw geval tegen de onderkant van je vloer en langs de zijkant van de balken een dampremmende laag aanbrengen.
Het kan ook geen kwaad 1x per jaar een inspectie uit te voeren.
Je voorstel voor bodemfolie zou ik zeker doen.
Neem een stevige folie en bevestig die tegen de wanden met houten latten, zo’n 40 cm hoog .
Succes
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:52
Inmiddels ben ik begonnen met het verwijderen van het puin uit de kruipruimte, om bodemfolie aan te kunnen brengen. Ik zeg "verwijderen", maar eigenlijk bedoel ik "verplaatsen van het puin tot onder de funderingsbalken waar voldoende ruimte is ontstaan voor al het puin omdat de bodem zoveel verzakt is.".
Het voordeel voor mij is dat ik het puin niet uit de kruipruimte hoef te tillen en af te voeren, maar ook dat het prettig werken is in een kruipruimte van 80 - 100cm hoog :-). Ook de doorgang tussen de verschillende compartimenten (7 stuks) is nu vrij goed te doen.
Heeft dit verder ook nadelen (buiten het weglopen van het zand rondom het huis, wat we hebben opgelost door schotten te plaatsen)? En zo ja: zou het zinvol zijn een cm of 30 zand te laten spuiten? Dat zou de doorgang weer zo goed als onmogelijk maken, dus moet ik alsnog een deel weer weg gaan graven :-(

En wbt de bodemfolie: wat zou de handigste strategie zijn mbt de verschillende compartimenten? Kan ik het op deze manier doen, of zijn er slimmere manieren:
  • Vastzetten aan de buitenste funderingsbalken met pluggen
  • Door laten lopen onder de binnenste funderingsbalken door
  • Insnijden rondon de heipalen
  • Losse stukjes rondom de heipalen omhoog laten lopen, overlappend met de folie op de bodem, en vastplakken aan de heipalen met tape?

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 14:31
Net even de kruipruimte in geweest. Wilde kijken of het vochtig was.

Grond zelf is wel vochtig, maar geen druppels gezien aan onderkant van EPS.

Zag dat isolatie wel erg dik is. Had geen rolmaat bij me, dus een boekje van mn vrouw als maatgeving gehouden. Ik kom uit op circa 20cm EPS.

Is het nog verstandig om bodemfolie neer te leggen om het nog droger te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvOjUyN_otNf8APxRHtRZ7E6_sE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86MaPjeKQsmVCodcaUNDnVO3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV4oDp8IbEgFf-Q5j-6qnR-oemY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ifc0Gip7Gmhaw8u0bEHJkp2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82d4wEzVOpGy2fQIcqL6xIJxbs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScOmDCPidhAYtiUliLZr9Fbi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Tnplyp1ZzmODwsZmQAXHLVMBnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnXqjLAbX4VQovAVOvkeXlMW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgbLoKEYxbkVL2qIrYeRjxsux60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbGEbFFytY1tk5qUgjbrt6qY.jpg?f=fotoalbum_large

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Rainesh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:58:

Zag dat isolatie wel erg dik is. Had geen rolmaat bij me, dus een boekje van mn vrouw als maatgeving gehouden. Ik kom uit op circa 20cm EPS.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een bodemfolie is nooit verkeerd! Al is het alleen maar voor de incidentele keer dat je een keer onder de vloer moet. Je kunt dan lekker schoon werken.

En het zal altijd iets doen met de RV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Rainesh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Temperatuur verschil is nu ook minimaal. Kijk nog maar eens over paar maanden. Folie ga je baat bij hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 22:49
StevanoH schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:20:

[Afbeelding]

Bij mij zitten er ook buizen die over de bovenzijde lopen? Hoe doe je dit met PIR of EPS?
Hee ik zie een foto van mijn kruipruimte! Die user was ik dus. Ik heb om de anderhalve meter een prop glaswol in de lege ruimte gedaan, om zo stilstaande lucht te creeeren. Maar het echt isolerende vermogen komt toch van de EPS plaat.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 18:59

B2

wa' seggie?

Ik ben een beetje aan het kijken naar de spullen die ik nodig heb om mijn kruipruimte te isoleren..
Houten vloer, houten balken van 12cm welke 65cm h-o-h liggen, kurkdroge kruipruimte.

Ik kreeg o.a. het advies om Knauf Rock4All Steenwolplaat 120mm te gebruiken en deze tussen de balken te klemmen en daaronder/over (hoe je het bekijken wil) een damp open folie te nieten wat gelijk de steenwolplaat zou 'vasthouden'.

Lijkt jullie dit ook een logische keuze?

• Zigg
B2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:41:
Ik ben een beetje aan het kijken naar de spullen die ik nodig heb om mijn kruipruimte te isoleren..
Houten vloer, houten balken van 12cm welke 65cm h-o-h liggen, kurkdroge kruipruimte.

Ik kreeg o.a. het advies om Knauf Rock4All Steenwolplaat 120mm te gebruiken en deze tussen de balken te klemmen en daaronder/over (hoe je het bekijken wil) een damp open folie te nieten wat gelijk de steenwolplaat zou 'vasthouden'.

Lijkt jullie dit ook een logische keuze?
Hoe hoog is je kruipruimte?

De steenwolplaat die je noemt heeft een Rd van 3.4, ik zou PIR/EPS platen onder de balken maken, om zo je Rd richting de 5 te krijgen (als je de ruimte hebt). Zit gelijk een stuk steviger dan steenwolplaat op de folie te 'hangen'.

• B2

B2

wa' seggie?

Zigg schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:56:
[...]

De steenwolplaat die je noemt heeft een Rd van 3.4, ik zou PIR/EPS platen onder de balken maken, om zo je Rd richting de 5 te krijgen (als je de ruimte hebt). Zit gelijk een stuk steviger dan steenwolplaat op de folie te 'hangen'.
Hm nee.. dat zal hem niet worden. Ik kan er goed onderdoor kruipen, maar als ik platen onder de balken zou maken heb ik geen ruimte meer om ergens in de kruipruimte te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
Zigg schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:56:
[...]

Betere isolatiewaarde ja, maar hij geeft aan een houten vloer te hebben. Als de vloer aan de bovenkant niet kan ademen (b.v. tegels, laminaat, pvc) kan je hem aan de onderkant niet afsluiten. PIR en EPS vallen dan af als optie. Dan wordt het iets van glas-/steenwol met een dampopenfolie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99

route99

Met glaswol en damp open folie 0,3 meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uCInIL9ov1G5uQ9OEcfWTTcY4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AjrhduxHgO25mTD9QZHbVy8o.png?f=fotoalbum_large

Met PIR en damp open folie 0,3 meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTMWze86lI4GrrbjR25vtsWakGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xs5IsfU1RwDEn2H7c1i5pLbi.png?f=fotoalbum_large

Met glaswol is de vochthuishouding een heel stuk beter dan PIR, ik zou daar een grote voorkeur voor hebben.
@johanPo Ik zat te bellen en tussendoor dit te doen, zag jou reactie net pas bij het posten van dit.
Klopt: Je wilt zoals je terecht schrijft het hout nooit opsluiten zoals bij gebruik van EPS/PIR en als er dan boven op de houten vloer ook een extra vloer, dampdicht, zou komen Das vragen om rot problemen

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 21-09-2022 11:59 ]

• Zigg
Goed punt, mee eens. Gezien de ruimte gaat het hem niet worden met PIR/EPS platen lees ik.

• B2

B2

wa' seggie?

Zigg schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:18:
Goed punt, mee eens. Gezien de ruimte gaat het hem niet worden met PIR/EPS platen lees ik.
Klopt. De ruimte is punt 1 en inderdaad het aangehaalde punt over het opsluiten van de balken met PIR geeft mij geen goed gevoel.
Ik kende uiteraard het tussen de balken isoleren wel in een kruipruimte, maar had nog nooit gehoord om daar ook een damp open folie tussen te passen.

Op zich zou het wel een fijne oplossing zijn, anders moet je weer gaan lopen schroeven met latjes die de isolatie vast houden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:50
Vandaag de laatste klusjes in de kruipruimte afgerond. Het is aardig wat werk geweest, maar ben zeer tevreden met het resultaat. Al met al moet het uitkomen op een Rd van rond de 5. Ventilatie lijkt ook goed op orde, want voelde het goed tochten bij de roosters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvMM-KuVTM_SUM_pfx8ZuTchY3E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0JDwEzXHnXxtcHdIyUd2KId.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFRN_4YiO5OIY5qc22awnMGOvXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miOJ4sHQMa97FAluAmlCtdUy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkLTi7kxdZH_7vC0QN_nA0htmd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLzDY9SAr6EprWmPcnM5Tq7H.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TM4JN-UJJ5JvK4_3b90AZksX8vU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o44fiCifEJ3SqEWdqhRRTW0C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcVpe3ECzzx8_QQp7NUHI_3Jaxs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMsXseRBWKi1uvPrAx0d9u4A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOlFnAg5btUokJsVZa9E9HrTiQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwVip1anNzdu3U27GaNZM7ye.jpg?f=fotoalbum_tile

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:40
Ik ben even aan het kijken naar folie voor op de bodem om wat schoner te kunnen werken als we de boel gaan isoleren. Nu denk ik dat ik het niet kan laten liggen aangezien er in het natte seizoen zo’n 10-20 cm grondwater in de kruipruimte staat. Neem aan dat folie dan alleen averechts zal werken? Iemand ervaring mee?

• route99

route99

@Niek_ Als je eerst een waterdichte "badkuip" maakt van bubbeltjes folie en je legt daar de andere folie boven op, dan gaan ze beiden drijven als het water omhoog komt... maar ook weer zakken als het water weg gaat...

Het moet wel echt waterdicht zijn anders wordt het jouw oorspronkelijke plan....

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 21-09-2022 21:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ben2513
JeffreyH-8 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:58:
Vandaag de laatste klusjes in de kruipruimte afgerond. Het is aardig wat werk geweest, maar ben zeer tevreden met het resultaat. Al met al moet het uitkomen op een Rd van rond de 5. Ventilatie lijkt ook goed op orde, want voelde het goed tochten bij de roosters.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Leuk! Ik ben voor de helft klaar. Volgend weekend even de oude gasleiding verwijderen en dan de rest isoleren. 140mm PIR met een Rd van 6,35. Heeft mij wel al zo'n 3 volle dagen gekost denk ik.. veel obstakels, maar het lukt. Zodra de gasleiding weg is moet het wel snel gaan. Was in het begin ook nog leren hoe het het best gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v231LfbwzN5FTJ0tCxIpBuhkM1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVubQEO5InWrneOeWTqzUFDc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nsCHmVdW0aAzEU3-jKnc-FgKlg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRq9OmII26iws0QP1J3Q2M5J.jpg?f=fotoalbum_tile

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:57
Hier van de week weer een isolatie boer over de vloer gehad. Voor het eerst een die afraadde om de vloer te isoleren daar de besparing minimaal zou zijn vergeleken met de chips die er nu al inliggen. Deze zouden er eerst uit moeten voor ze veilig kunnen werken. Die kosten zijn allemaal zo hoog dat het niet opweegt tegen de besparing qua energieverbruik.

Kwam wel met advies voor spouwmuurisolatie.

• mklcln
JeffreyH-8 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:58:

Wat voor vloer heb je beton of hout?

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:50
@mklcln een broodjes betonvloer. Staan ook foto’s van in dit topic. Een week of 3 geleden ongeveer. De ruimte tussen de broodjes en eps heb ik opgevuld met glaswolplaten.

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-09 00:42
HansAnders07 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:42:
Hier van de week weer een isolatie boer over de vloer gehad. Voor het eerst een die afraadde om de vloer te isoleren daar de besparing minimaal zou zijn vergeleken met de chips die er nu al inliggen. Deze zouden er eerst uit moeten voor ze veilig kunnen werken. Die kosten zijn allemaal zo hoog dat het niet opweegt tegen de besparing qua energieverbruik.
Waarschijnlijk bedoelde hij: chips weghalen heb ik geen zin in, dus ik raad het af door een hoge prijs te vragen. Of heeft hij de besparing van energieverbruik nog overtuigend voorgerekend?

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:57
reductio schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:13:
[...]
Waarschijnlijk bedoelde hij: chips weghalen heb ik geen zin in, dus ik raad het af door een hoge prijs te vragen. Of heeft hij de besparing van energieverbruik nog overtuigend voorgerekend?
Hij gaf aan dat verwijderen rond de 1000 euro kostte, in lijn met andere offertes die ik gehad heb. Hij heeft geen berekeningen gedaan maar meer op gevoel van een koude vloer gegooid. Onze vloer is niet koud namelijk.

Volgens hem was het niet nodig om alles te vernieuwen, tenzij we vloerverwarming overwegen. Voor de huidige situatie deden de chips voldoende werk.

Hij gaaf aan dat verwijderen chips + pur spuiten+ parels plaatsen kostbaar was en een niet heel veel grotere verbetering geven ten opzichte van nu.

Ik was hier juist wel verbaasd over dat deze partij niet puur zn producten aan het pushen was maar daadwerkelijk advies gaf. Anderen wilden namelijk gewoon pur spuiten met die chips er allemaal in ook. Of keken niet eens in de kruipruimte 'want het is overal toch hetzelfde'
Pagina: 1 ... 82 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"