Al veel gelezen in dit topic en des te meer info hoe groter de twijfels. Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen.
Woning uit 2008 100m2 kruipruimte met EPS isolatie. De kruipruimte stond tot begin dit jaar vol met water maar 2 jaar geleden heb ik de tuin aangepakt en de harde oude grond laag verwijderd en vervolgens flink wat drainage aan gelegd. Sindsdien is het waterpeil gezakt en staat nu een aantal maanden droog.
Op best wat plaatsen liggen de stukken piepschuim in de kruipruimte. Dit is los gekomen door het boren van leidingen van boven af zoals bij de meterkast en toilet. Dit is door de aannemer niet hersteld en zit dus al sinds 2008 zo. Vooral onder mijn werkkamer missen flinke stukken piepschuim en daar is de vloer echt koud in de winter.
We willen eigenlijk vloerverwarming aanleggen en een warmtepomp maar dan moet eerst de basis goed zijn in mijn optiek.
Omdat de kruipruimte nu zo goed als droog is wil het probleem aanpakken en daarbij heb ik 2 doelen:
1: condensatie voorkomen of tegengaan indien er in een natte periode wel weer water staat
2 koude delen in de vloer voorkomen, oorspronkelijk isolatie waarde herstellen of nog mooier deze verhogen.
Hierbij zijn een aantal opties die ik al heb overwogen:
Optie 1 : PUR spuiten
Echter omstandigheden zijn niet gecontroleerd genoeg waardoor kans op slechte hechting of niet goed uitharden van de PUR. WAF is zeer laag ivm gezondheidsrisico’s ( terecht of onterecht slechte nieuwsberichten spelen hier een rol )
Optie 2: Tonzon bodemfolie op bubbelplastic en warmte kussens
Dit sprak me heel erg aan, maar de kussens nemen veel ruimte in de kruipruimte is al niet hoog. Tevens gevoelig voor schade. Daarbij schijnt er met een bodemfolie alsnog wel water op te kunnen komen als er water onderstaat. Voor 100m2 is dit ook een vrij dure optie ivm meerdere compartimenten. En de meeste compartimenten zijn wel netjes op een paar losse stukken na.
Is dit dan overkill ?
Optie 3: ISOLTREND
Een bedrijf uit de buurt is Isoltrend Westerbork en die stelde voor op een reflecterende folie te monteren onder de EPS door. Strak er tegen aan. Waardoor de warmte die van boven komt voor 97 procent gereflecteerd zal worden. Hierdoor ben je ook de zwakke punten in de gebrekkige EPS isolatie kwijt. Tevens is de vochtwerend en zal er minder condensatie optreden.
Eventueel is dit nog aan te vullen met een bodemfolie.
Lijkt dus wel op tonzon maar dan goedkoper en neemt minder ruimte in. Nadeel is dat er geen subsidie opzit omdat het een eigen product is zonder certificering. Voordeel is wel dat het snel te realiseren is dat het volgens deze ondernemer een duidelijke warmere vloer zou opleveren. Hij stelde zelfs dat ik vloerverwarming wellicht niet eens meer noodzakelijk zou achten en dat beter kon heroverwegen na de eerst winter met deze oplossing.
Optie 4: Goedkoop en minder leuk…
Wat EPS aanschaffen en de zwakke punten herstellen. Oftewel overal waar beton zichtbaar is EPS er tegen aan met kit en eventueel een lat ter ondersteuning. En hopen dat het water nu echt wegblijft en daarmee op de condensatie.
Hieronder 2 foto’s van de kruipruimte, hier nog met 10-15 cm water. Inmiddels is het water weg en de betonstrook zo goed als droog.
De 2e foto kun je goed zien dat er beton zichtbaar is.
Als dit jou huis zou zijn, wat zou je dan doen ?
Duidelijk warmteverlies te zien met een Flir One ( foto in de winter gemaakt )