Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 81 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

LinuZZ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:59:
[...]Ik zit met vrijwel dezelfde situatie en op basis van Sib in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" ga ik het vol gooien met eps. Ik ga voor de parels omdat ik verwacht dat die iets beter door de bladblazer gaan, en iets minder ruimte innemen. Het gaat mij dan weer niet om de besparing kwa energie, daar verwacht ik niet zoveel van, maar puur voor het vocht.
Ja...... maar jij hebt een houten vloer en Bas een betonnen... hij mag zich dus niet hier mee vergelijken...
Sib heeft er 50 cm in laten gooien, wat heel erg veel is, maar wrs nodig is in zulke situaties, doe je wat minder dan loop je wrs nog steeds vocht risico's met hout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54
De (betonnen) vloer van de kruipruime van mijn moeders woning is geïsoleerd met PUR, een jaar of 10 geleden.
Desalniettemin is de vloer in de winter opvallend en onaangenaam koud. Zelfs (met sokken) op een dik vloerkleed krijg je nog koude voeten. Ik ben onder de vloer geweest en zag dat het PUR kletsnat was, vele honderden druppels water hingen eraan. In een deel van de kruipruimte staat het grootste deel van het jaar water.

Ik vermoed dus dat het vocht zeker een negatief effect heeft op de temperatuur van de vloer. Vocht is immers goed in het onttrekken van warmte, misschien werkt vochtig isolatiemateriaal zelfs wel averechts?

Ik heb een bodemfolie aangebracht in april/mei en het PUR is snel netjes opgedroogd. Komende winter gaan we zien of het een merkbaar effect heeft op de temperatuur van de vloer en in hoeverre er nieuwe condensdruppels ontstaan, ik ben benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 23-08-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@DeadMetal Prima! Mocht je dus toch nog wat verhoogd vocht meten of zelfs druppels zien dan is het zoals ik hierboven al schreef zaak om meer ventilatie gaten aan te laten brengen.
Als de vloer nog steeds koud is en toch niet nat, niet zo waarschijnlijk maar theoretisch mogelijk, dan is meer onderzoek nodig, want de vloer mag niet meer koud aanvoelen.
Mss een idee om de luchtvochtigheid (LV) in de tijd te volgen, zo'n LV-meter is niet echt duur, tientjeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
De ventilatie viel inderdaad ook tegen. De PUR-spuiters hadden destijds wel extra ventilatiegaten aangebracht, maar een ervan bleek helaas dichtgepurd te zitten. Was simpel open te krijgen door er een bezemsteel doorheen te vrotten van buitenaf.

Goeie tip van de LV-meter, interessant. Ik ben zelf trouwens ook aan het verdiepen in wat te doen met mijn eigen kruipruimte (betonnen broodjesvloer met reeds 5cm EPS), waarschijnlijk klop ik binnenkort in dit topic aan voor advies ;) Maar eerst de bodemfolie bij mijzelf aanbrengen, dat komt sowieso goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
route99 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:45:
[...]
Kan me niet herinneren dat er in dit forum en in de buitenwereld echte claims gelegd zijn dat sterke damp remmende/dampdichte bodemfolie een energie maatregel is die tav energie een significante opbrengst heeft.

Er is wel een algemene consensus/eenheid van mening dat die bodemfolie, mits correct geplaats, optrekkend vocht uit de kruipruimte tegen houdt. En dat voor 1,5-2 euro/m2.

Als er al 25 cm EPS direct onder vloer zit, lijkt mij al een zeer uitstekende manier van isoleren!
Je zit dan voor EPS 045 al op een Rd~5,7 en bij EPS 35 zelfs al een Rd van 7,3.
Voor nieuwbouw is nu geldig: Vloer Rc = 3,7 m²K/W.

Met 25 cm EPS ga je daar dik overheen, dus proficiat met je ver bovengemiddelde vloerisolatie en gebruik de sterke damp remmende/dampdichte bodemfolie alleen waar die voor bedoeld is: Optrekkend vocht tegen houden.

Er is een maar: Bij dit alles MOET je optimaal ventileren anders kan mogelijk aanwezig vocht niet uit de kruipruimte weg en is er kans op water op de folie maar nog erger op de muren wat tot schimmelvorming en een muffe lucht kan leiden.
Het kan dus zijn dat er te weinig gaten zijn om te ventileren en dat je dit probleem krijgt: Dus meer ventilatiegaten aan laten brengen.

EPS OP het zand aan brengen is wel een hele dure methode van 15-25 euro /m2 om je vocht tegen te houden.

En EPS op het zand die verhindert dat in de zomer het zand warmer wordt, waardoor de temperatuur van de lucht in kruipruimte een stuk daalt en je daardoor EERDER het dauwpunt bereikt en dus ook eerder kans op water op de muren krijgt. Hiermee is het paard dus achter de wagen gespannen, lijkt me een dure oplossing die problemen kan veroorzaken.

Wanneer wel EPS isolatie op het zand?
Als de kruipruimte te laag is om na te kunnen isoleren is dit nog wel een optie, maar heel veel minder effectief dan de vloer zelf isoleren.
Bedankt voor de uitleg.
EPS kan ook 20cm zijn (zit er standaard vanaf de bouw op en is lastig te meten), maar denk niet dat dat voor jouw redenatie veel uitmaakt.

Ga ik er verder ook geen tijd meer aan besteden en sluit ik dat hoofdstuk direct af :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Mr_Big Graag gedaan. Met 20 cm EPS kom je met een Rd~4.6-5.8 nog ruim boven de nieuwbouw eis van Rc = 3,7 m²K/W.
Blijf wel op het vocht letten, das echt een ander chapter qua benadering!

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 23-08-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Dank iedereen voor jullie tips. Ik heb te veel angst voor resol en dan vooral b-keus haha, de platen zagen er wel goed uit maar met verkleuringen. Resol was ook goedkoper geweest nog, maar alsnog... dus gekozen voor PIR platen met tand en groef, waren beschikbaar een lijkt mij wel goed om ze zo met elkaar te verbinden.

Vrijdag is het zover:
- 64* B-Keus PIR 2-zijdig Aluminium tand en groef 1200x600x140mm Rd:6,36
- 3* Aluminium tape 75 mm x 50 meter
-1* Glaswol Acoustifit 1350x600x40mm 16pl/pak Rd:1.05 (=12,96 m²)

De glaswol komt tussen de broodjes waar twee platen tegen elkaar aan zijn gelijmd, maar niet overal dus.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Mr_Big schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:13:
Na dit topic te hebben doorzocht, ben ik er nog niet helemaal over uit of het leggen van bodemfolie in mijn situatie een besparing oplevert of niet.

Het betreft een huis uit 1998 met betonnen vloer met vloerisolatie van ca 25cm piepschuim en vloerverwarming. In de kruipruimte ligt zand en is geen staand water, maar is het altijd enorm vochtig en zie je ook de condens aan de vloer en leidingen hangen.

Aan de ene kant denk ik: bodemfolie voorkomt dat ik in de winter aan het stoken ben om het vocht uit de kruipruimte op te warmen en te verdampen. Hopelijk koelt de vloer dan ook minder snel af zodat alles wat energiezuiniger wordt. Ook kan ik mij bijkomende andere (kleine) praktische voordelen voorstellen die bij een droge kruipruimte horen.
Aan de andere kant denk ik: heeft het wel zin om dit te doen met vloerisolatie en de standaard ventilatie in de kruipruimte die reeds aanwezig is? Ontstaan er dan geen andere nadelen waar ik niet aan heb gedacht?

Mijn belangrijkste vraag is dus: zou het leggen van bodemfolie leiden tot een energiebesparing, zonder dat dit leidt tot andere nadelen? En is er wel een besparing, maar zijn er ook nadelen: welke zijn dat dan?
Lagere vochtigheid betekent ook sneller warm stoken in de winter. Of dit echt zoveel is dat je het merkt in je gasrekening vraag ik me af.
Daarnaast beperk je eventuele risico's op stank, muggen, etc.

Een folie kost je 100 euro en een dag werk.

Wat mij betreft zou ik in dit geval zeggen: bij twijfel gewoon doen.. al is het alleen voor wanneer je ooit eens onder je vloer iets moet doen en alles lekker schoon is ipv nat zand. ik kan mij niet bedenken welke nadelen er zitten aan een folie op de bodem.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
LinuZZ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:38:
zijn er wellicht mensen die mij kunnen helpen?

huidige situatie:
2-onder-1 kap gebouwd in 1998 met een flinke laag piepschuim onder de vloer (rc 2,5). daaronder een kruipruimte van ongeveer 50cm hoog met een 10cm zandbed. een deel van huis en de kruipruimte is ongeveer 50cm lager. on het onderste gedeelte staat 15-20cm water (vrijwel het hele jaar). onder het piepschuim hangen ook bijna het hele jaar condensdruppels.

wat ik wil bereiken is een droge kruipruimte en mogelijk ook minder vocht dat het huis in trekt. primair wil ik van de zilvervisjes af...

we hebben een isolatie toko langs laten komen en die geeft aan, 15-20cm eps parels op de bodem en klaar. dat is op zich iets dat ik zelf ook kan doen maar in mijn onderzoek kwam ik tegen dat isolatie chips beter zijn op water (haken in elkaar?) en dat mogelijk een bodemfolie plaatsen al genoeg kan zijn (wel moeilijker aanbrengen door het water)

wat is wijsheid, chips of parels, bodemfolie met deels bubbelplastic of beide (bodemfolie en chips / parels)

of compleet iets anders :D
Is droog pompen, 2 lagen noppenfolie folie, en dan een bodemfolie aanbrengen niet een betere optie?

Die chips ben ik.nog altijd erg sceptisch over. En met mij vele anderen. Plus het wordt gewoon een rommeltje onder je vloer.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57
pentaw1nz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

Is droog pompen, 2 lagen noppenfolie folie, en dan een bodemfolie aanbrengen niet een betere optie?

Die chips ben ik.nog altijd erg sceptisch over. En met mij vele anderen. Plus het wordt gewoon een rommeltje onder je vloer.
Droogpompen is denk ik een tijdelijke oplossing aangezien het nu droog is.. het komt denk ik vanzelf weer naar boven. Maar dat is precies het punt waar ik over twijfel. EPS is kinderlijk eenvoudig, bodemdolie + noppenfolie goedkoper maar moet goed en hoe doe je dat als er soms 20cm water staat en soms niets

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
LinuZZ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Droogpompen is denk ik een tijdelijke oplossing aangezien het nu droog is.. het komt denk ik vanzelf weer naar boven. Maar dat is precies het punt waar ik over twijfel. EPS is kinderlijk eenvoudig, bodemdolie + noppenfolie goedkoper maar moet goed en hoe doe je dat als er soms 20cm water staat en soms niets
Ik bedoel droogpompen ook vooral zodat je daarna een middagje aan t werk kunt met de noppenfolie en bodemfolie.

Als het waterpeil stijgt, drijf je folie mee op de noppen.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 23-08-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

LinuZZ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:57:
[...] EPS is kinderlijk eenvoudig, bodemdolie + noppenfolie goedkoper maar moet goed en hoe doe je dat als er soms 20cm water staat en soms niets
Eerst van noppenfolie een badkuip maken met opstaande randen tegen de kruipruimtemuur op (alles goed dicht tapen) dan dampdicht folie daar over heen, ook a la badkuip model.
Totale kosten beetje situatie afhankelijk ~300 euro das veel goedkoper dan 50 cm EPS van minimaal 2000 euro.

• ben2513
....

[ Voor 146% gewijzigd door ben2513 op 25-08-2022 12:04 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@Maxwp @Caayn @Deshmir @Vistuig

Hebben jullie de betonnen vloer eerst met primer behandelt of toch gewoon direct gelijmd? Ik heb hier Zwaluw Ultra High Tack liggen en online staat weliswaar dat hij ook geschikt is voor poreuze ondergronden zoals beton, maar op het patroon zelf staat dan weer dat je bij poreuze ondergronden eventueel eerst moet voorstrijken. Verschilt vast van vloer.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:01
ben2513 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:13:

Hebben jullie de betonnen vloer eerst met primer behandelt of toch gewoon direct gelijmd? Ik heb hier Zwaluw Ultra High Tack liggen en online staat weliswaar dat hij ook geschikt is voor poreuze ondergronden zoals beton, maar op het patroon zelf staat dan weer dat je bij poreuze ondergronden eventueel eerst moet voorstrijken. Verschilt vast van vloer.. :)
Ik heb deze gebruikt en niet voorgesmeerd.
Wel even met een stoffer alle losse betondeeltjes eraf geveegd.
Daarna een drietal sliertjes waar de plaat contact maakt en dan met een wiebelbeweging aangedrukt. Het zit nog steeds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Deshmir
Moet je plaat nog een tijdje ondersteunen bij het gebruik van deze kit, om te drogen/uitharden of is de kleefkracht direct OK om isolatieplaten (tot welke dikte?) vast te houden?

[ Voor 42% gewijzigd door route99 op 26-08-2022 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
@route99 ik heb 120x60x12cm platen (PIR 2-zijdig Aluminium 1200x600x120mm) hierbij laten hangen.
Enige waar ik op lette is als er na het aandrukken een licht ‘scheur’geluid kwam van het aluminium, dan duwde ik het iets langer aan.
Maar over het algemeen was het kitten, ophangen, duwen en door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

Ik heb rechtstreeks op de bestaande laag EPS gelijmd, ik heb geen gebruik gemaakt van een primer of iets dergelijks.

Wel heb ik voor het plakken de EPS vloer en de isolatieplaat, op plekken waar de kit kwam, schoongemaakt met een doek die je vaak kan vouwen. Soms eerst met mijn hand over de vloer om rest stukjes vanuit de bouw (druppel beton, steentje, etc) wat in de bestaande laag zat weg te halen.

Passen -> Schoonvegen -> kitten -> plakken -> terug naar start.

Met de kit die ik gebruikte hoefde ik amper te ondersteunen waardoor ik mooi snel door kon naar de volgende plaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Caayn op 26-08-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Vraagje , ik heb nu 5cm eps mes en groef tegen betonvloer zitten. Helaas sluit niet alles goed maar het is wel dekkend. Ook staat er flink wat waterdamp op de platen. Nu wil ik nog extra isoleren met 6cm XPS platen mes en groef. Die wil ik eigenlijk strak tegen de EPS platen hebben en ik wil daar wel een dekkende laag van maken.

Dus broodjes vloer, 5cm Eps en daaronder de 6cm XPS.

Iemand een idee hoe deze XPS platen te bevestigen? Lijmen gaat hem niet worden door de vocht en de EPS gaat dat ook niet houden. Zijn er leuke stut systemen of andere tips?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@Cobb Heb je wel bodemfolie gelegd? Ik zou het vochtprobleem eerst aanpakken voordat ik aan extra isolatie begon.

[ Voor 41% gewijzigd door ben2513 op 26-08-2022 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TOMMY1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09 23:32
@Cobb je kan isolatiepluggen gebruiken die relatief goedkoop zijn.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Lisse Live 4400Wp ZZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
ben2513 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:16:
@Cobb Heb je wel bodemfolie gelegd? Ik zou het vochtprobleem eerst aanpakken voordat ik aan extra isolatie begon.
Dat is helaas onbegonnen werk i.v.m. regenwater wat in de kruipruimte binnenkomt. Ik weet niet hoe het precies werkt met grondwater maar wij wonen op een hele dikke klei laag en dit is een tweede laag grondwater. Dat moet dan toch regenwater zijn wat daar blijft liggen?
Ik heb wel nu drainage aangelegd dat er hopelijk voor gaat zorgen dat er geen zwembad meer ontstaat in de kruipruimte.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Cobb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Dat is helaas onbegonnen werk i.v.m. regenwater wat in de kruipruimte binnenkomt. Ik weet niet hoe het precies werkt met grondwater maar wij wonen op een hele dikke klei laag en dit is een tweede laag grondwater. Dat moet dan toch regenwater zijn wat daar blijft liggen?
Ik heb wel nu drainage aangelegd dat er hopelijk voor gaat zorgen dat er geen zwembad meer ontstaat in de kruipruimte.
Als je erachter kunt komen waar het water vandaan komt, dan is ook dit op te lossen. Je kunt bodemfolie namelijk zo monteren dat ze meedrijft wanneer er water in de kruipruimte komt. Uiteraard nutteloos als het water dan op de folie loopt. Dus wellicht kun je ergens zien waar het water precies binnenkomt, stel op bijvoorbeeld 15cm hoogte. Dan monteer je de folie op 20cm hoogte aan de muur, en zodra er water in jouw kruipruimte staat dan gaat de folie omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ben2513in aanvulling op oa jouw input: ... en leg dan eerst noppenfolie onder de dampdichte folie, waardoor het drijfvermogen ervan sterk verbeterd wordt.
Ik zou ook de ventilatie gaten nalopen, zijn ze goed genoeg en zouden er een paar bij gemaakt moeten worden?
@Cobb Wellicht anders over het regenwater probleem: Even info inwinnen bij de gemeente of het polderdistrict. Je bent al met drainage begonnen maar mogelijk hebben ze nog andere (betere?) tips die helpen of kunnen ze je anderszins helpen?

[ Voor 31% gewijzigd door route99 op 26-08-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
route99 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:11:
@ben2513in aanvulling op oa jouw input: ... en leg dan eerst noppenfolie onder de dampdichte folie, waardoor het drijfvermogen ervan sterk verbeterd wordt.
Ik zou ook de ventilatie gaten nalopen, zijn ze goed genoeg en zouden er een paar bij gemaakt moeten worden?
@Cobb Wellicht anders over het regenwater probleem: Even info inwinnen bij de gemeente of het polderdistrict. Je bent al met drainage begonnen maar mogelijk hebben ze nog andere (betere?) tips die helpen of kunnen ze je anderszins helpen?
Ik geloof niet dat die toereikend zijn vandaar ook de flinke condenslaag tegen de EPS. Ik heb er drie (de 4e is dicht vanwege een aanbouw) in de ruimte van 4x9 en 2 in de ruimte van 2x9 tegenover elkaar. Aan de buitenmuur zit een steen et van de sleuven en aan de binnenkant komt een Zwarte buis uit. Ze zijn wel open. Zou het goed zijn om daar nog een bedrijf voor te laten komen? IK zie inmiddels door de bomen het bos niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@ben2513 @route99
De ventilatieroosters(stenen) zitten laag. Ter hoogte van onze tegels in de tuin en aan de voorzijde 5 cm onder het 'maaiveld'. Daar loopt dus zeker weten water naar binnen, maar ik vermoed niet dat dit al het water is en dat het gros (20 cm??) optrekkend grondwater is.

welke oplossingen zijn ervoor regenwater wat via die gaten naar binnen kan komen, ik zie niet in hoe ik de folie kan aanbrengen en er tegelijkertijd voor zorgt dat de ventilatie zijn werk kan doen boven de folie.

Folie spreekt mij wel aan (nog tips voor goed stevige folie?) Er ligt ook her en der puin in de ruimte.

Of moet ik van de gevel een aantal bakstenen verwijderen en nieuwe hogere (met een S achtige constructie) ventilatie aanbrengen? Zijn er wellicht minder ingrijpende oplossingen?

[ Voor 12% gewijzigd door Cobb op 26-08-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 23:21
Goedemiddag,

Ik woon in een woning in Utrecht uit 1903. Stap voor stap wil ik (net als heel Nederland) wat aan ons energieverbruik doen en de woning verduurzamen. Ik wil eerst beginnen met inzicht in de staat van de isolatie op diverse plekken waar ik het niet van weet.

Eén van die plekken is de vloer. Onze vloer heeft een kruipruimte waarvan alleen het stuk in de gang toegankelijk is via een luikje bij de buitendeur. In de muur in de kruipruimte tussen de gang en de woonkamer, zit een klein gat waar ik net mijn hand door kan steken. Ik heb geen enkel idee wat zich onder de vloer van de woonkamer bevindt (kruipruimte? isolatie? zo ja, wat voor?) en wil dit onderzoeken.

Nu kan ik natuurlijk zorgen dat de toegang in het muurtje tussen gang en woonkamer groot wordt gemaakt (uiteraard met zorg dat de constructie intact blijft). Dat is alweer een wat grotere stap want dat betekent wellicht aannemer en constructieberekening.

Ik heb dan ook de gedachte om zelf eens te kijken met een endoscoop voor een eerste beeld. Is dit een goede optie om een eerste indicatie te krijgen? En zijn er type endoscopen die jullie aanbevelen voor dit soort vraagstukken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Cobb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:55:
@ben2513 @route99
De ventilatieroosters(stenen) zitten laag. Ter hoogte van onze tegels in de tuin en aan de voorzijde 5 cm onder het 'maaiveld'. Daar loopt dus zeker weten water naar binnen, maar ik vermoed niet dat dit al het water is en dat het gros (20 cm??) optrekkend grondwater is.

welke oplossingen zijn ervoor regenwater wat via die gaten naar binnen kan komen, ik zie niet in hoe ik de folie kan aanbrengen en er tegelijkertijd voor zorgt dat de ventilatie zijn werk kan doen boven de folie.

Folie spreekt mij wel aan (nog tips voor goed stevige folie?) Er ligt ook her en der puin in de ruimte.

Of moet ik van de gevel een aantal bakstenen verwijderen en nieuwe hogere (met een S achtige constructie) ventilatie aanbrengen? Zijn er wellicht minder ingrijpende oplossingen?
Als je in de polder woont is 20cm grondwater zeker mogelijk, maar dan is de kans heel groot dat je kruipruimte verzakt is.
Kan jij bijvoorbeeld de onderzijde van de fundering al zien?
De bodem ophogen is geen overbodige luxe, vervolgens folie er overheen. Maar de oplossing met bubbelfolie en dan dampdichtfolie is ook een goede oplossing om te proberen.

Maar kijk eerst of je een oorzaak kunt vinden. Een gescheurde aansluiting van de waterleiding bijvoorbeeld, komt door verzakking ook regelmatig voor (ergens onder de grond voor je water meter (of die van de buren)). Dit kan je horen als je aan de waterleiding luistert.

Zelf heb ik ervoor gekozen om te isoleren (lekker veel ruimte), daarna de bodem op te laten hogen met zand, daarna bodemfolie gelegd.
Stap 1 en 2 kan je wisselen, kwestie van schoonwerken in weinig ruimte of veel ruimte in modderige omstandigheden. Let er ook goed op dat tijdens het zandspuiten alles onder het zand komt te zitten. Dus eerst alles afborstelen voor je begint met isoleren of folie leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@JeroenVerweij Mijn 1e ervaringen met een imho betaalbare Teslong camera.
route99 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Ik sta nog steeds achter het feit dat in een wat grotere ruimte, zoals jouw kruipruimte waar je via een gat met een camera erin wil kijken, je wel een extra lichtbron moet hebben om meer te zien.
In een buis oid is de LED van de camera wel OK, maar in zo'n ruimte niet.
Ik moet er nog een maken (of kopen) , heb nog geen tijd ervoor gehad.
Nog wat extra info nav feedback op het forum: route99 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 26-08-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

JeroenVerweij schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:21:
Goedemiddag,

Ik woon in een woning in Utrecht uit 1903. Stap voor stap wil ik (net als heel Nederland) wat aan ons energieverbruik doen en de woning verduurzamen. Ik wil eerst beginnen met inzicht in de staat van de isolatie op diverse plekken waar ik het niet van weet.

Eén van die plekken is de vloer. Onze vloer heeft een kruipruimte waarvan alleen het stuk in de gang toegankelijk is via een luikje bij de buitendeur. In de muur in de kruipruimte tussen de gang en de woonkamer, zit een klein gat waar ik net mijn hand door kan steken. Ik heb geen enkel idee wat zich onder de vloer van de woonkamer bevindt (kruipruimte? isolatie? zo ja, wat voor?) en wil dit onderzoeken.

Nu kan ik natuurlijk zorgen dat de toegang in het muurtje tussen gang en woonkamer groot wordt gemaakt (uiteraard met zorg dat de constructie intact blijft). Dat is alweer een wat grotere stap want dat betekent wellicht aannemer en constructieberekening.

Ik heb dan ook de gedachte om zelf eens te kijken met een endoscoop voor een eerste beeld. Is dit een goede optie om een eerste indicatie te krijgen? En zijn er type endoscopen die jullie aanbevelen voor dit soort vraagstukken?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Als je gewoon tussen de vloerbalken af blijft (ik ga er vanuit dat het een houtenvloer is), kan je zoveel plankjes weghalen als je zelf fijn vind. Daar hoef je niet aan te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
DopdeDouwer schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:32:
[...]

Als je in de polder woont is 20cm grondwater zeker mogelijk, maar dan is de kans heel groot dat je kruipruimte verzakt is.
Kan jij bijvoorbeeld de onderzijde van de fundering al zien?
De bodem ophogen is geen overbodige luxe, vervolgens folie er overheen. Maar de oplossing met bubbelfolie en dan dampdichtfolie is ook een goede oplossing om te proberen.

Maar kijk eerst of je een oorzaak kunt vinden. Een gescheurde aansluiting van de waterleiding bijvoorbeeld, komt door verzakking ook regelmatig voor (ergens onder de grond voor je water meter (of die van de buren)). Dit kan je horen als je aan de waterleiding luistert.

Zelf heb ik ervoor gekozen om te isoleren (lekker veel ruimte), daarna de bodem op te laten hogen met zand, daarna bodemfolie gelegd.
Stap 1 en 2 kan je wisselen, kwestie van schoonwerken in weinig ruimte of veel ruimte in modderige omstandigheden. Let er ook goed op dat tijdens het zandspuiten alles onder het zand komt te zitten. Dus eerst alles afborstelen voor je begint met isoleren of folie leggen.
Dank je. Ik woon in Berkel en Rodenrijs en onze hele wijk heeft er last van. Ik ga zeker kijken naar bodemfolie en heb voor de ventilatie schachten (die onder het maaiveld zitten) een oplossing gevonden in de vorm van koekoeksventilatie. Die heb ik besteld en ga ik aanbrengen, dat zou weer regnwater over de folie moeten voorkomen. Hoe verder om te gaan met condenswater wat zich zal vormen en neer zal slaan op de folie van de waterleidingen of zou dat minimaal moeten zijn? En wat et het condenswater wat nu tegen de isolatie aan zit, maakt dat uit bij het plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Cobb Als er condenswater neerslaat op de damdichte folie op de bodem dan heb je imho nog steeds te weinig ventilatie. Als het dat is wat je bedoelt.
Zijn je kruipruimte muren dan ook nat?

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 26-08-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Cobb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Dank je. Ik woon in Berkel en Rodenrijs en onze hele wijk heeft er last van. Ik ga zeker kijken naar bodemfolie en heb voor de ventilatie schachten (die onder het maaiveld zitten) een oplossing gevonden in de vorm van koekoeksventilatie. Die heb ik besteld en ga ik aanbrengen, dat zou weer regnwater over de folie moeten voorkomen. Hoe verder om te gaan met condenswater wat zich zal vormen en neer zal slaan op de folie van de waterleidingen of zou dat minimaal moeten zijn? En wat et het condenswater wat nu tegen de isolatie aan zit, maakt dat uit bij het plaatsen?
Dan zitten we in nagenoeg dezelfde polder.
Als de woning wat ouder is check dan de verzakking van de bodem vd kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
DopdeDouwer schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Als je gewoon tussen de vloerbalken af blijft (ik ga er vanuit dat het een houtenvloer is), kan je zoveel plankjes weghalen als je zelf fijn vind. Daar hoef je niet aan te rekenen.
Dank voor de reactie, ook @route99! Hier 2 foto’s:

Kruipruimte in de gang:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syiOqYBVcRBofaTt-TpB6YRSN3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2Y7gKz28oVagBI9v7rQ0qJg.jpg?f=fotoalbum_large

Muurtje tussen gang en woonkamer met de betreffende opening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFneoqWcvJ3EjYs4OLFpHXQJLYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYkh9txap9tEDVoktBaHSB0t.jpg?f=fotoalbum_large

Opening iets beter in beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JBwbx2RIUvKBCSeBPXkF5BZ-40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDvP0n1IaevRsuvikFxPkbfW.jpg?f=fotoalbum_large

@DopdeDouwer wat bedoel je met plankjes verwijderen? Is idd een houten vloer maar gaat me dus om het gat in de muur op de foto’s waar ik uiteindelijk doorheen wil kunnen, mocht uit inspectie met endoscoop blijken dat de kruipruimte waardeloos is geïsoleerd. In de woonkamer ligt vloerverwarming en PVC dus van bovenaf de ruimte in is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
@JeroenVerweij kan je niet een telefoon door het gat heen steken? En zo een video-opname, met flits/licht, maken. Dan kan je in ieder geval een grof idee krijgen hoe het er bij staat.

Desnoods even de steen die er nu los in lijkt te liggen eerst weghalen.

[ Voor 20% gewijzigd door Caayn op 26-08-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Caayn schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:41:
@JeroenVerweij kan je niet een telefoon door het gat heen steken? En zo een video-opname, met flits/licht, maken. Dan kan je in ieder geval een grof idee krijgen hoe het er bij staat.
Yes, al diverse foto's met flits geprobeerd maar geeft me onvoldoende beeld. En ik wil ook niet het risico lopen dat ik hem laat vallen aan de andere kant en het daar een stuk dieper blijkt te zijn _O-

Ik ga het nog wel eens proberen van het weekend (sowieso ff de bouw zooi opruimen en afvoeren) en er dan even goed in liggen. Hopelijk is het resultaat dan beter. Zo niet, weet ik iig dat een endoscoop een mogelijke optie zou kunnen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenVerweij op 26-08-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@JeroenVerweij En op een Selfie Stick (eventueel) goed vast tapen? Dan heb je dat risico iig niet. Toch?

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 26-08-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
route99 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:58:
@JeroenVerweij En op een Selfie Stick goed vast tapen? Dan heb je dat risico iig niet. Toch?
Goede suggestie! Ik ga van het weekend eens pielen, moet inderdaad te doen zijn. Dank voor het meedenken en de zeer snelle reacties allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

JeroenVerweij schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

Dank voor de reactie, ook @route99! Hier 2 foto’s:

Kruipruimte in de gang:
[Afbeelding]

Muurtje tussen gang en woonkamer met de betreffende opening:
[Afbeelding]

Opening iets beter in beeld:
[Afbeelding]

@DopdeDouwer wat bedoel je met plankjes verwijderen? Is idd een houten vloer maar gaat me dus om het gat in de muur op de foto’s waar ik uiteindelijk doorheen wil kunnen, mocht uit inspectie met endoscoop blijken dat de kruipruimte waardeloos is geïsoleerd. In de woonkamer ligt vloerverwarming en PVC dus van bovenaf de ruimte in is geen optie.
Ik dacht dat je het over een kruipluik gat had. Maar dit is een gat in de fundering. Dat lijkt me niet groter te maken gezien er net een oplegging van een balk zit.

Die route zou ik niet nemen. Voor het maken van foto's prima. Maar de ruimte ingaan via een nieuw te zagen gat in de vloer zou mij voorkeur zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door DopdeDouwer op 26-08-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Mss komt @JeroenVerweij er achter dat het luik er wel is maar onder en zeil/tapijt/parket zit?
Immers hij schrijft:
. Ik heb geen enkel idee wat zich onder de vloer van de woonkamer bevindt (kruipruimte? isolatie? zo ja, wat voor?) en wil dit onderzoeken.
Dus wat onderzoek voordat je een nieuw kruipruimte gat maakt lijkt me wel zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
@route99 en @DopdeDouwer Hartelijk dank nogmaals voor het meedenken! Ik ga zeker niet aan de slag met het maken van een gat :) Ik wil eerst maar eens weten wat er zit. Voor hetzelfde geld tref ik bij een inspectie super goede isolatie aan en hoef ik er niks aan te doen (al acht ik die kans klein).

Zodra ik een beeld heb ga ik pas nadenken over vervolgstappen, mocht blijken dat de isolatie onvoldoende is. Ik zal hier zeker ook specialisten voor inschakelen om de klus uit te voeren.

Samenvattend:
Voor het maken van foto's / in kaart brengen van de situatie, kan ik prima de opening in het muurtje in de kruipruimte gebruiken.
Mocht de isolatie moeten worden verbeterd, moet ik gaan kijken naar opties om bij voorkeur van boven de kruipruimte onder de woonkamer in te komen.

Typisch een gevalletje van "had ik maar tijdens onze recente verbouwing..." 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@JeroenVerweij Als je je echt verveelt maak je een gat in de tuin en graaf je onder de fundering door :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
route99 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:56:
@Cobb Als er condenswater neerslaat op de damdichte folie op de bodem dan heb je imho nog steeds te weinig ventilatie. Als het dat is wat je bedoelt.
Zijn je kruipruimte muren dan ook nat?
Ik weet even niet hoe het met de muren zit, maar als ik over een EPS plaat strijk dan krijg ik een regendouche. De bodem is ook nog steeds niet droog maar modderig. De ventilatie schachten zijn lastig omdat de kruipruimte van 6x9 over de lengte nog verdeeld is door een finderingsmuur. Het zijn dus twee ruimtes eentjes van 4x9 en eentje van 2x9. Bieden ruimtes hebben elke eigenlijk 2 ventilatie schachten tegenover elkaar. Ik kan nog twee bij laten maken aan de lange zijde van het huis (hoekhuis) zal dat wat uitmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Cobb Kun je een simpele schets maken hoe je ventilatie verdeeld is?
Heb je ook een foto van zo'n ventilatie schacht?
Meer ventilatie toegangen zou beter moeten zijn, maar als alles op de een of andere maner slecht is aangelegd helpt dat ook niet.
Je moet eerst het probleem goed in kaart brengen.
Bijv hoe dicht is je BG-vloer, zijn er doorgangen en hoe zien die eruit, kan er lucht van de BG naar de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
route99 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:38:
@Cobb Kun je een simpele schets maken hoe je ventilatie verdeeld is?
Heb je ook een foto van zo'n ventilatie schacht?
Meer ventilatie toegangen zou beter moeten zijn, maar als alles op de een of andere maner slecht is aangelegd helpt dat ook niet.
Je moet eerst het probleem goed in kaart brengen.
Bijv hoe dicht is je BG-vloer, zijn er doorgangen en hoe zien die eruit, kan er lucht van de BG naar de kruipruimte?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7kbfoSbL6740q-qpURiPFy6uBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEH5XcjLQz1f6yQZQ1pO1FP4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53r033fq3jqQRej_rrcu2eXxha0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcBbSgkhiebgYEBlt9dbnjrI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8H4_Zb9QEA0tYGb35RGWownlpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTDL8k8PPGHU3M9sYm9wLUhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Cobb Hoe diep is jullie huis?

Wij hebben een koker die achter de steen die naar beneden gaat en bijna net zo breed is als de steen. Hoe breed is dat bij jou?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CH5BPvk33LkYvii6EQZ2R1U_m20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ENqv4FGdLdfMSd2RTqADw6Yv.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8_R7jOsz3siP--eYLbBtA0FQ6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AvQ05iUkEdNRxjng7SMJbyRn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
9 meter is onze woning. De kruipruimte is een 50cm diep. Achter deze stenen zitten ronde ventilatie kokers van 80mm, schuin naar beneden dus niet die s vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik kan onder de vloer het ventileren voelen bij de koker en jij bij die buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik voel geen merkbare trek. Ik ga die twee in de voortuin (die verdiept liggen) uitgraven , de steen weghalen en een Koekkoeks "ding" aanbrengen. Verder overweeg ik twee nieuwe punten aan te laten leggen aan de lange zijde (buitenmuur) zal dat de trek helpen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

vDie Koekkoek zou moeten helpen, ze zijn er vast niet voor niets...
Mijn rooster daar zitten nog bijna 2 stenen onder, dus das echt boven de grond.
Extra punten zou moeten helpen.

Toch ff wat op de pc-achterkant van een sigarendoosje uitrekenen:
Ventilatie oppervlak Waalformaat baksteen maat 210 x 100 x 50 mm is dus 21x5cm = 105 cm2

Jouw buis 8cm doorsnede (binnen of buitenmaat? is π*r2 dus 3,14 * (8/2)2 =12,56 cm2

Nu weet ik niet uit het hoofd of de koker exact net zo groot is als de steen dus laat ik 40 % er van af trekken dan houd ik zeker 60 cm2 over per ventilatiepunt... er zijn er 4 dus ik heb 240 cm2 ventilatie oppervlak....

Jij hebt dus 4 gaten ieder 12,56 cm2 ventilatieoppervlak, dus totaal heb je 4*12,56 ~50,2 cm2 ventilatieoppervlak.
Je hebt dus 4,8x dus bijna 5x zo weinig ventilatieoppervlak!

Oja, ons huis is 12 meter diep!

Ben geen ventilatie expert maar dit is imho wel een groot verschil. Zelfs al zou ik er 60% van mijn oppervlak afhalen zit hier meer dan 2x zoveel oppervlak. Ik moet het echt een keer exact nameten hoe groot die koker uit 1982 is.

Kan in het weekend maar sterk wisselend actief zijn en komende week moet ik veel voor onze energie werkgroep doen, Kijk eens of je meer over het ventilatie oppevlak te weten kunt komen, 2x zoveel gaten klinkt veel... maar als de gaten zo klein zijn dan schiet het niet op qua bijdrage.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 26-08-2022 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-09 23:01

Geen voorstrijk gebruikt. Gewoon Soudal Bouwlijm gebruikt. Is een soort schuim waardoor het lekker vult. Mocht je een plaat er niet tegenaan krijgen werkt dit prima. Maar ik heb de platen direct op het beton gelijmd.

[ Voor 3% gewijzigd door Vistuig op 26-08-2022 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Cobb Nadat de PC gisteravond uit was vroeg ik me nog af of de buis/koker lengte in combi met de diameter nog veel invloed heeft op het ventileren van de kruipruimte . Immers jouw buis heeft imho meer weerstand dan die koker van mij, maar ik ben te weinig aerodynamisch opgeleid om deze wrs laminaire stromingen (zo vaak stormt het niet...) op absoute waarde te beoordelen, alleen maar als relatieve waarde, grotere opening met dito koker lijkt me minder weerstand te geven dan een 8 cm diameter koker. En van beiden ken ik niet de exacte lengte, die imho wel lineair schaalt met de luchtweerstand.
Wellicht dat een goed ingevoerde bouwkundige of aerodynamisch geschoolde fysicus hier wat zinvols over kan zeggen, mits wij de exacte interne maten/lengte van de buis/koker opgeven...? Met een goede bron zouden we wellicht ook verder komen, maar mijn agenda voor de werkgroep zit al aardig vol, dus ik zet hem nu nog niet erop, kost me net iets te veel tijd. Mss meldt zich hier iemand die exact weet hoe het zit en er stevig onderbouwde uitspraken over kan doen, niet de trend die weet ik zelf wel en heb deze hier beschreven.

Algemeen:
Ventilatie is imho als een open deur uiteraard... wel een echt ding, dus belangrijk en je ziet het aan diverse reacties dat er om niet altijd voorspelde redenen toch zich vocht afzet op de isolatie. Om het voorspelbaar te maken is er veel meer input nodig van de locatie waar het optreedt en dat is best lastig, niet iedere vragensteller heeft een fatsoenlijke vocht/T-meter om dat te meten/volgen. En ook het goed beschrijven van wat er nu echt aan de hand is, kan echt lastig zijn.
Vanuit mijn praktijk: Probeer echt in de wijk of via de gemeente een energie adviseur te krijgen als je er echt niet uitkomt. Die kan met jou samen kijken en hopelijk samen in kaart brengen waar het aan schort, zelf waar hij het niet weet mogelijk op de achterban terugvallen. Als het vocht echt een probleem blijft in een huis en op den duur komt de (zwarte) schimmel het huis zelf boven de BG-vloer binnen, dan zijn de kosten die vervolgens gemaakt moeten worden een veelvoud van wat je met een adviseur via de wijkwerkgroep of via de gemeente kwijt zou zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door route99 op 27-08-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
Cobb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:05:
Ik voel geen merkbare trek. Ik ga die twee in de voortuin (die verdiept liggen) uitgraven , de steen weghalen en een Koekkoeks "ding" aanbrengen. Verder overweeg ik twee nieuwe punten aan te laten leggen aan de lange zijde (buitenmuur) zal dat de trek helpen ?
Je moet er eigenlijk minimaal 4 per woning hebben. Is die hele kruipruimte 1 ruimte of zijn er nog compartimenten? Anders moet daar ok ergens ventilatie in gemaakt worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
@No Hands @route99

De kruipruimte is verdeeld in twee ruimtes, zie plaatje een paar posts hier boven.

Ik heb vandaag werk gemaakt om eentje wat groter te krijgen en dat is gelukt, daar zit nu een opengat naar buiten in vergelijkbaar met een 110mm buis, aan de buitenkant komt een koekoek.

De andere aan dezelfde zijde is ook vrij en daar is trek.

Aan de andere kant van huis ben ik niet meer aan toe gekomen. Heb helaas in de kruipruimte mijn rug geblesseerd.

Ik kan voor 350 euro twee extra vents laten boren en aanleggen , ik zou dat kunnen doen aan de lange zijde zoals op het plaatje boven te zien is.

Misschien is dat verstandig of is teveel ventilatie ook niet goed??

Het plan nu is even geen chips laten spuiten, maar afwachten hoe de drainage de winter en herfst doorkomt en dan van het voorjaar kijken of de ventilatie helpt tegen het condenseren. Als dat alles goed gaat dan leg ik volgend jaar bodem folie en isoleer ik onder mij eps nog extra met isolatiedekens. Daarna ben ik er hopelijk wel klaar mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Cobb Mooi! Ben benieuwd hoe het met die koekoek gaat.
Je zou idd eerst kunnen kijken hoe het met wat je nu hebt gaat.
Ergens is er teveel ventilatie maar war precies weet ik niet.
Met een 110mm buis en mits de koekoek net zo groot is qua doorgang (???) komt je nu op:
π*r2 dus 3,14 * (11/2)2
is ca 95 cm2ventilatie oppervlak. Dat komt rond wat ik heb, als mijn maten kloppen v/d koker ( staat op de to do list). Beslist geen overkill is mijn idee.

Die EPS iid parkeren en dan ben ik benieuwd.
Wat je nog wel kunt doen als het koud is of er a.g.v. de funderingmuur er nog een koudebrug naar buiten is, we zien dat bij ons in de wijk geregeld (huizen van 1980-1988). Zie foto onder.
Wellicht kun je ook zo'n warmtescan laten doen? Via de gemeente, vaak goedkoper?

Tegenwoordig wordt de fundering haast compleet in een EPS "voet" gezet en dan heb je dat probleem amper.
Er is een optie om met dure kantplanken buiten ingraven en binnen er ok tegen de funderingmuur het na te bootsen, maar wat heel goedkoper is, de fundering muur buiten tot aan de lucht "inpakken" met dampdichte folie zodat die muur droog blijft en vervolgens zet je er bijv 10 cm EPS voor als isolatie.
Hoe Martin Kleinman het deed lees dat hier: https://www.familie-kleinman.nl/energie/tag/fundering/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPjivp5Zz0ydhjnPMGztpGORDHg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5QK9Ro4ujQyvpCfO2s0bWmDB.png?f=fotoalbum_large

Ik begreep van @mkleinman dat er vooral een comfort bijdrage van het EPS komt, maar zover ik weet had hij geen folie op die buitenmuur, wel op de bodem v/d kruipruimte, maar zo'n buitenmuur folie icm de EPS zorgt ervoor dat je veel meer kans hebt dat je muren binnen in de kruipruimte droog blijven in de wat zwaardere gevallen zoals bij jou.
Das nog een mogelijke actie om deze koudebrug (grotendeels) it te schakelen en waar er dan 2 mogelijke winpunten zijn : Comfort en een droge funderingmuur.

Denk er maar eens over na. Zoals ik al vaker schreef, op afstand lang niet altijd goed te beoordelen.
Je zou wel wat meer gegevens kunne verzamelen, kijk of je aan paar betaalbare LV en T combi meters kunt komen die je makkelijk kunt aflezen (sensor met wat langere draad of via Wifi?). Er zijn vast mensen die dat hebben op het forum, heb ze wel eens gezien en die lezen via domotica van alles uit, een soort gerichte basis uitvoering zou je met de metingen veel beter kunnen ondersteunen.

Voorbeeld van een koudebrug die vanaf het huis doorstraalt op het pleintje voor het huis.
De ramen op de foto zijn geedit, qua koudebrug beeld klopt het wel alleen "er om heen" met 1 gesimuleerd raam en idem dito voor het dak het huis niet meer te herkennen... toch maar op zeker spelen ivm de privacy, tis nl niet ons huis, maar was er wel bij met deze warmte scan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UXZZus44RdWTHohMwBAr_vaupk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BhFMUtTo1AK5OODawKmiX5Mw.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 27-08-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@route99 Die koude brug op de foto, bedoel je dat de warmte door de betonvloer wordt afgegeven aan de buitenlucht? Of is dat warme lucht uit de kruipruimte.

Ik kan nog eens het achterpad afgraven en daar 10 cm eps tegen de funderings muur plaatsten, dat is nog wel te doen. Is dat wat je bedoeld?

[ Voor 30% gewijzigd door Cobb op 27-08-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Cobb De fotograaf de energie adviseur van de ELMG die we goedkoop via de gemeente kregen, was er zeker van dat het afkomstig was van 2 bronnen: de directe verbinding naar buiten van een blijkbaar slecht geïsoleerde BG-vloer EN de bijdrage van de funderingsmuren die zonder enige isolatie in het natte (herfst!) zand staan en een als een permanente straler de warmte uit het huis doorgeven aan de grond en dus ook aan het plein ervoor. De ratio van die twee, geen idee. Hij vond het wel nuttig om beiden via isoleren aan te pakken. En dan voor het zand v/d kruipruimte en de funderingsmuren de damp dichte folie correct aan brengen.
Als de BG-vloer niet geïsoleerd is zal de lucht in de kruipruimte warmer zijn, ja... maar lucht zelf is een slechte geleider, dus zal het overgrote deel van de warmte via het direct contact van de BG-vloer en de funderingsmuren plaats vinden.

Vergelijk lambda's en je ziet dat beton warmte veel beter geleidt dan lucht
lucht ( 0 - 25 oC) 0,023 W.m-1.K-1
grindbeton verdicht gewapend 2,0 W.m-1.K-1
Bron: https://klimapedia.nl/wp-...2013/10/W-tabellarium.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 27-08-2022 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 17:06
route99 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:26:

Toch ff wat op de pc-achterkant van een sigarendoosje uitrekenen:

Jouw buis 8cm doorsnede (binnen of buitenmaat? is π*r2 dus 3,14 * (8/2)2 =12,56 cm2
4^2 * 3,14 is toch ongeveer 50? Vermoedelijk heb je een toetsaanslag gemist bij het uitrekenen.
Scheelt wel een factor 4

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Fornax445 Ik was bij de paradontoloog geweest met een verstandskies extractie..... :( was daardoor blijkbaar niet scherp... :? Als het bij deze "schade" blijft agv het trekken van die kies... dan valt het weer mee.... _/-\o_
Dank voor de melding, zal het morgen allemaal nalopen.

[ Voor 26% gewijzigd door route99 op 27-08-2022 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Cobb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:38:
@No Hands @route99

De kruipruimte is verdeeld in twee ruimtes, zie plaatje een paar posts hier boven.

Ik heb vandaag werk gemaakt om eentje wat groter te krijgen en dat is gelukt, daar zit nu een opengat naar buiten in vergelijkbaar met een 110mm buis, aan de buitenkant komt een koekoek.

De andere aan dezelfde zijde is ook vrij en daar is trek.

Aan de andere kant van huis ben ik niet meer aan toe gekomen. Heb helaas in de kruipruimte mijn rug geblesseerd.

Ik kan voor 350 euro twee extra vents laten boren en aanleggen , ik zou dat kunnen doen aan de lange zijde zoals op het plaatje boven te zien is.

Misschien is dat verstandig of is teveel ventilatie ook niet goed??

Het plan nu is even geen chips laten spuiten, maar afwachten hoe de drainage de winter en herfst doorkomt en dan van het voorjaar kijken of de ventilatie helpt tegen het condenseren. Als dat alles goed gaat dan leg ik volgend jaar bodem folie en isoleer ik onder mij eps nog extra met isolatiedekens. Daarna ben ik er hopelijk wel klaar mee...
In de lange zijgevel is niet optimaal omdat lucht de weg van de minste weerstand kiest, voor en achtergevel is dus de beste optie. als je dan toch de lange zijgevel neemt dan ergens in het midden. Maar er is grote kans dat dan de hoek bij de aanbouw helemaal geen luchtstroming meer krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Cobb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:05:
Ik voel geen merkbare trek. Ik ga die twee in de voortuin (die verdiept liggen) uitgraven , de steen weghalen en een Koekkoeks "ding" aanbrengen.
@Fornax445 zag terecht dat ik vergeten was de kwadraat die er wel in zat ook toe te passen, je hebt dus 50,2 cm2 ventilatieoppervlak per gat/buis , wat uiteraard een heel stuk meer is dan eerder, maar nog steeds niet super veel. Sorry, dat ik er even naast zat, de mogelijke reden kwam al voorbij. 8)7
@No Hands Mee eens, de voor en achtergevel is dus de beste optie, als je dan de hoeken meer wilt laten ventileren zou het wellicht nog effectiever zijn om daar gaten te maken en niet in het midden van de zijkant, mee eens dat de hoek hoek bij de aanbouw helemaal geen luchtstroming meer krijgt, maar ook de andere hoek.
Dan zou er dus links en rechts van de bestaande ventilatiegaten 2 extra bij moeten komen, richting elke hoek 1x dus. Iedere gevelkant dus 4 gaten.
Maar gezien de koekoek aanpassing en de rest wat besproken is zou ik eerst gaan monitoren want dan kun je o.b.v. wat daaruit komt veel beter onderbouwde beslissingen nemen en anders wordt het imho veel te veel trial en error, das bepaald niet de meest effectieve aanpak. Zo'n beeld compleet maken kost nu eenmaal tijd zeker omdat je data moet verzamelen, maar zelfs met veel ervaring is dat het beste om een tunnelvisie te voorkomen. Met iemand met veel ervaring erbij halen kan wel helpen om de metingen completer te maken en daarmee hopelijk de beste oplossing te vinden. Op afstand is dat bijkans onmogelijk.
Ik besef ook meer en meer dat ik zelf mazzel heb gehad en de folie op het zand al werkte, die optie was weliswaar een trial/error maar gezien de vele positieve ervaringen een soort educated guess. Maar het had ook onvoldoende kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Vistuig schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Geen voorstrijk gebruikt. Gewoon Soudal Bouwlijm gebruikt. Is een soort schuim waardoor het lekker vult. Mocht je een plaat er niet tegenaan krijgen werkt dit prima. Maar ik heb de platen direct op het beton gelijmd.
Is Soudal bouwlijm niet een vorm van PUR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
route99 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:02:
[...]
@Fornax445 zag terecht dat ik vergeten was de kwadraat die er wel in zat ook toe te passen, je hebt dus 50,2 cm2 ventilatieoppervlak per gat/buis , wat uiteraard een heel stuk meer is dan eerder, maar nog steeds niet super veel. Sorry, dat ik er even naast zat, de mogelijke reden kwam al voorbij. 8)7
@No Hands Mee eens, de voor en achtergevel is dus de beste optie, als je dan de hoeken meer wilt laten ventileren zou het wellicht nog effectiever zijn om daar gaten te maken en niet in het midden van de zijkant, mee eens dat de hoek hoek bij de aanbouw helemaal geen luchtstroming meer krijgt, maar ook de andere hoek.
Dan zou er dus links en rechts van de bestaande ventilatiegaten 2 extra bij moeten komen, richting elke hoek 1x dus. Iedere gevelkant dus 4 gaten.
Maar gezien de koekoek aanpassing en de rest wat besproken is zou ik eerst gaan monitoren want dan kun je o.b.v. wat daaruit komt veel beter onderbouwde beslissingen nemen en anders wordt het imho veel te veel trial en error, das bepaald niet de meest effectieve aanpak. Zo'n beeld compleet maken kost nu eenmaal tijd zeker omdat je data moet verzamelen, maar zelfs met veel ervaring is dat het beste om een tunnelvisie te voorkomen. Met iemand met veel ervaring erbij halen kan wel helpen om de metingen completer te maken en daarmee hopelijk de beste oplossing te vinden. Op afstand is dat bijkans onmogelijk.
Ik besef ook meer en meer dat ik zelf mazzel heb gehad en de folie op het zand al werkte, die optie was weliswaar een trial/error maar gezien de vele positieve ervaringen een soort educated guess. Maar het had ook onvoldoende kunnen zijn.
Als je gaten in de zijgevel maakt zal de luchtstroom van linksachtergevel gelijk naar linksachter zijgevel gaan. Dat is misschien maar twee meter door de kruipruimte. Daar heb je niets aan. Je wil het juist van de ene naar de andere kant trekken. Door ze dus verder naar het midden van de zijgevel te maken kun je wellicht die afstand vergroten.
Maar beter eerst de koekoek en de rest aanpassen ja, dan pas besluiten of er wat bij moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Caayn Het is zelfs PUR-schuim als het gereageerd heeft.
Veiligheidsblad: https://www.hornbach.nl/d..._01_NL_20141027092446.pdf

Kun je goed ventileren? Lijkt me wel noodzakelijk als je veel platen gaat monteren.
Het is eigenlijk werk dan werk voor met een gasmasker.
Soudal schrijft zelf dan ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9wNEYhgyq1RTJ8un1ou8u94KfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dyZgvCwFUnBayokfhCvRGq5w.png?f=fotoalbum_large

Er zit o.a. ether in .... een familie type van wat je vroeger nog wel eens in films zag dat een overvaller daar iemand mee bedwelmde.... Verder zit er in die bus het brandbare propaan en butaan.
Dus ook belangrijk: Als je niet of onvoldoende ventileert loop je het risico om steeds dichter bij of zelfs de explosiegrenzen te overschrijden wat me niet prettig lijkt als er een mogelijk vonken bron is, je mobiel, de verlichting die je meeneemt onder vloer, etc.

Soudal waarschuwt er dus terecht voor dat er (zeer) goed geventileerd moet worden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vlNKGqzyliWsofpFnSoAjLMsuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dQTi9o3jHxPFkzZhWjyTOUKJ.png?f=fotoalbum_large

In sectie 8.2 staat wanneer en hoe je je beschermen moet tegen blootstelling aan alles wat er in die bouwlijm zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ef0b2HWb5giyveo0V8AeqLNsXng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NK8zgkveDWLDf7WOU4lUt3I7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 28-08-2022 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

No Hands schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:46:
[...]
Als je gaten in de zijgevel maakt zal de luchtstroom van linksachtergevel gelijk naar linksachter zijgevel gaan. Dat is misschien maar twee meter door de kruipruimte. Daar heb je niets aan.
Dat is dus een zgn kortsluiting qua luchtstroming. Imho zitten we op dezelfde lijn. Maar zoals ik al aan gaf, wacht op het koekkoeks effect en zoek het eerst verder goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:22
Vanmorgen een paar uur in mijn kruipruimte doorgebracht, het was er eindelijk eens droog dus aan de slag.

Viel mij nu op dat er erg veel kapotte broodjes zijn gebruikt, dus veel beton zichtbaar.

Ik kan niet goed beoordelen of dit nou erg is. Je ziet ook vaak broodjes vloeren waar de betonnen liggers volledig bloot liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixoTlFwMDG_0vV2_AlaJlACi8u4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7QW79c1YbN4WlDYEwg1uZXC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsz9Tc9HV7coQiyRMuwKIsMRsi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1chRCujzZ2xkzMHvOd9H2Ak.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht is dit prima zo. Wellicht toch beter om aan de reparatie te slaan. Graag jullie advies :)

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Een voorbeeld van optrekkend vocht op de muur dat toch weer ergens anders vandaan komt dan je in 1e instantie verwacht...
Uit een cursus:
YouTube: Opstijgend/optrekkend vocht NL
25 mrt. 2019 Een fragment uit de opleiding "Vochtbeheersing tegen 2021" door Eddy H.J. Cruysberghs. Opstijgend/optrekkend vocht is NOOIT de oorzaak van een vochtprobleem.
Meer info op www.humida.be of www.humida.nl
Ergo: Meestal is trial en error of de zgn inkopper die het toch niet bleek te zijn, geen effectieve aanpak.
Meten is weten, er moet lokaal onderzoek gedaan worden, met alle goedbedoelde tips, ook die van mij, neem ze mee maar maak zelf eventueel mbv anderen een plan van aanpak.

De video vond ik op https://bouwprofsnederlan...ochtproblemen-in-gebouwen
Op hun forum is de activiteit wel heel minimaal geworden maar het heeft wel archief waarde wat er zoal voorbij kwam oa. over isoleren maar ook over andere thema's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:14
Gieliovd520 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:45:
Vanmorgen een paar uur in mijn kruipruimte doorgebracht, het was er eindelijk eens droog dus aan de slag.

Viel mij nu op dat er erg veel kapotte broodjes zijn gebruikt, dus veel beton zichtbaar.

Ik kan niet goed beoordelen of dit nou erg is. Je ziet ook vaak broodjes vloeren waar de betonnen liggers volledig bloot liggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wellicht is dit prima zo. Wellicht toch beter om aan de reparatie te slaan. Graag jullie advies :)
Het water heeft hoog gestaan in je kruipruimte. Constructief gezien is bloot beton geen ramp. Isolatie technisch geen goed nieuws. Mooi excuus om de boel eens goed aan te pakken. Hou er rekening mee dat als je kruipruimte regelmatig vol staat dat gesloten cel isolatie misschien beter idee is dan b.v. pir platen (die kunnen zich toch volzuigen bij lange duur blootstelling aan water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Dank voor je reactie, inderdaad erg hoog geweest. Ik verdenk de speciekap dit op een T-stuk gedrukt is, waar al het HW doorheen gaat van de garage en de oostkant van de woning. Véél water dus.

Misschien is óóit de speciekap eraf geklapt en alles in de kruipruimte gelopen.

Isolatietechnisch was inderdaad mijn vraag. Dit omdat je ook wel eens broodjesvloeren ziet waar de betonliggers allemaal bloot liggen en daar tussen de EPS zichtbaar is.

Als het isolatietechnisch echt niet lekker is, dan duik ik er weer in binnenkort met piepschuim, lijm, satéprikkers en een mes.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Zouden jullie eens willen meedenken over hoe verder te gaan met mijn kruipruimte?
Betreft betonnen broodjesvloer voorzien van 5cm EPS vanuit de bouw. Er hangen druppels aan in de koude maanden. 3 compartimenten (rode lijnen), 1 kruipluik bij voordeur. Vloerverwarming als bij-verwarming (kou van de vloer houden), huiskamer wordt hoofdzakelijk verwarmd met radiatoren. Op termijn wil ik een volwaardige vloerverwarming laten aanleggen als hoofdverwarming.
De garage is onverwarmd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6w7bmfT8VXVVtg0y49MJjqr14M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P8ImsCM6m7ncJSgQuvINWy9O.png?f=user_large
Ik ben nu zover dat:
- ik twee gaten heb gegraven onder de fundering (blauwe lijnen) om overal te kunnen komen
- troep is weggehaald, bubbeltjesfolie is grotendeels neergelegd (er staat geen water in ruimte, maar is meer om bodemfolie te beschermen tegen beschadiging, ik had het nog over)
- bodemfolie heb ik in huis en ga ik neerleggen en bevestigen

Ik zit met de volgende vragen over de isolatie van de vloer zelf:

1) De EPS-broodjes sluiten niet overal lekker aan (zie foto), kan ik die 'er nog in drukken'? Met de hand lukt het niet. Op meeste plekken zit het er wel volledig in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSu9GuG0NibepIZG0txPBYY5I9M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HH9dMzHVXTgPpLCiUcjJCyrA.jpg?f=user_large

2) De inpandige garage is onverwarmd. Heeft extra vloerisolatie daar zin? Ik kan niet inschatten in hoeverre kou in dat deel van de vloer doortrekt richting huiskamervloer, of dat dat thermisch onderbroken is. De muren van die garage gaan t.z.t nog beter geïsoleerd worden om zijn kou minder af te laten geven aan de tussenmuur met woonkamer, en het plafond i.v.m. de kamer erboven. De ruimte is al veel minder koud sinds het vervangen van de kanteldeur door een vast kozijn met deur.

3) Voor welk isolatiemateriaal zal ik gaan? Ik denk aan PIR of EPS, montagekit + isolatie(wokkel)schroeven om in het EPS erboven uit te komen.
Het lijkt iets te uitdagend om de gaten zo groot te graven dat er 120x60 platen (gangbaar voor PIR) doorheen kunnen. 100x50 (gangbaar voor EPS) denk ik dat net lukt. Voor deel A (boven eettafel) denk ik dus aan 10 cm EPS (rd 3.10). Voor garage ook, of niks? Voor woonkamer zou ik wellicht ook voor 120x60 PIR-platen (8cm, rd 3.65) kunnen gaan met groef- en tandverbinding. Het punt is namelijk dat hart-op-hart afstand van het midden van de broodjes 62,5cm is. Als je het dus doortrekt, kom je meermaals uit op het punt dat twee platen elkaar gaan raken, in de holle ruimte tussen twee broodjes is. Met groef-tandverbinding wordt het één geheel en m.i. een makkelijkere montage?

4) Ik denk aan een (gehalveerde) plaat verticaal tegen de fundering monteren (zo hoog mogelijk) zodat de nieuwe vloerplaten daar dan weer tegenaan gezet kunnen worden. Dan blijf ik enkel nog zitten met een stukje waar de fundering zichtbaar is, namelijk in de holle ruimte tussen de broodjes (zie zwart kader). Het lijkt mij erg lastig om isolatiemateriaal netjes in die vorm te zagen. Kan dit ook anders dichtgemaakt, bijv PUR?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLkYltdSRTDQsGxgxinEkFGk1YQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cdc1Gy789VyTiugjJSnT9wna.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gieliovd520 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:13:
Dank voor je reactie, inderdaad erg hoog geweest. Ik verdenk de speciekap dit op een T-stuk gedrukt is, waar al het HW doorheen gaat van de garage en de oostkant van de woning. Véél water dus.

Isolatietechnisch was inderdaad mijn vraag. Dit omdat je ook wel eens broodjesvloeren ziet waar de betonliggers allemaal bloot liggen en daar tussen de EPS zichtbaar is.

Als het isolatietechnisch echt niet lekker is, dan duik ik er weer in binnenkort met piepschuim, lijm, satéprikkers en een mes.
speciekappen zijn er voor om specie en andere troep uit leidingen te houden tijdens de bouw, ze zijn te dun om definitief te plaatsen. ik zou dat maar vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Klopt, achterlijke constructie.

Ik ga een overschuifmof en een stuk pijp halen, weg met dat knutselwerk. De epdm lap die er overheen geplakt zat, kwam ik ook tegen onder de zooi in de kruipruimte.

Gisteren eerst emmers en emmers met sludge van de bodem gehaald, plus het nodige hout en puin.

Het is er net een rottige hoogte, spekglad van die sludge dus ik vermaakte mezelf er niet echt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6a11PMNR_tdU-jXcPPaXmZvUPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vjth4IrQVcsYCMvjSRVruwMI.jpg?f=fotoalbum_large

Dan heb ik het nog niet eens over de halve IBC tanks welke ik eerst deels moest slopen om bij deze constructie te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Gieliovd520 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:13:

Je kan evt op het T-stuk een pvc lijmstuk met schroefdeksel monteren. Kost je nog geen tientje, kan je dat iig uitsluiten.
Klopt dat je bij oudere huizen wel eens ziet dat de draagbalken niet geisoleerd zijn. Is meestal aardige indicatie dat de rest van de vloer isolatie technisch ook niet helemaal up to date is. Qua euro/m3 gas besparing ligt er dus al snel een case dit te verbeteren. Helemaal als je vloerverwarming hebt /overweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In de winter heb ik altijd condens aan de onderkant van het EPS in de kruipruimte. Daarom wil ik bodemfolie plaatsen, om het vocht in de kruipruimte te verminderen.
Ik heb nog nooit grondwater in de kruipruimte gezien, ik verwacht dat dit ook niet voor gaat komen in mijn buurt als ik het kijk naar het niveau van b.v. slootwater.

Is enkel het neerleggen van de folie al voldoende, of wordt de werking grotendeels teniet gedaan als ik de randen niet vastzet met de slagpluggen zoals altijd gebeurt in de tonzon filmpjes? Ik heb het idee dat dit voornamelijk gedaan wordt voor als er grondwater onder het folie komt, maar hier wordt geen extra uitleg over gegeven. Iemand daar een idee over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
DeadMetal schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:23:
Zouden jullie eens willen meedenken over hoe verder te gaan met mijn kruipruimte?
Betreft betonnen broodjesvloer voorzien van 5cm EPS vanuit de bouw. Er hangen druppels aan in de koude maanden. 3 compartimenten (rode lijnen), 1 kruipluik bij voordeur. Vloerverwarming als bij-verwarming (kou van de vloer houden), huiskamer wordt hoofdzakelijk verwarmd met radiatoren. Op termijn wil ik een volwaardige vloerverwarming laten aanleggen als hoofdverwarming.
De garage is onverwarmd.
[Afbeelding]
Ik ben nu zover dat:
- ik twee gaten heb gegraven onder de fundering (blauwe lijnen) om overal te kunnen komen
- troep is weggehaald, bubbeltjesfolie is grotendeels neergelegd (er staat geen water in ruimte, maar is meer om bodemfolie te beschermen tegen beschadiging, ik had het nog over)
- bodemfolie heb ik in huis en ga ik neerleggen en bevestigen

Ik zit met de volgende vragen over de isolatie van de vloer zelf:

1) De EPS-broodjes sluiten niet overal lekker aan (zie foto), kan ik die 'er nog in drukken'? Met de hand lukt het niet. Op meeste plekken zit het er wel volledig in.
[Afbeelding]

2) De inpandige garage is onverwarmd. Heeft extra vloerisolatie daar zin? Ik kan niet inschatten in hoeverre kou in dat deel van de vloer doortrekt richting huiskamervloer, of dat dat thermisch onderbroken is. De muren van die garage gaan t.z.t nog beter geïsoleerd worden om zijn kou minder af te laten geven aan de tussenmuur met woonkamer, en het plafond i.v.m. de kamer erboven. De ruimte is al veel minder koud sinds het vervangen van de kanteldeur door een vast kozijn met deur.

3) Voor welk isolatiemateriaal zal ik gaan? Ik denk aan PIR of EPS, montagekit + isolatie(wokkel)schroeven om in het EPS erboven uit te komen.
Het lijkt iets te uitdagend om de gaten zo groot te graven dat er 120x60 platen (gangbaar voor PIR) doorheen kunnen. 100x50 (gangbaar voor EPS) denk ik dat net lukt. Voor deel A (boven eettafel) denk ik dus aan 10 cm EPS (rd 3.10). Voor garage ook, of niks? Voor woonkamer zou ik wellicht ook voor 120x60 PIR-platen (8cm, rd 3.65) kunnen gaan met groef- en tandverbinding. Het punt is namelijk dat hart-op-hart afstand van het midden van de broodjes 62,5cm is. Als je het dus doortrekt, kom je meermaals uit op het punt dat twee platen elkaar gaan raken, in de holle ruimte tussen twee broodjes is. Met groef-tandverbinding wordt het één geheel en m.i. een makkelijkere montage?

4) Ik denk aan een (gehalveerde) plaat verticaal tegen de fundering monteren (zo hoog mogelijk) zodat de nieuwe vloerplaten daar dan weer tegenaan gezet kunnen worden. Dan blijf ik enkel nog zitten met een stukje waar de fundering zichtbaar is, namelijk in de holle ruimte tussen de broodjes (zie zwart kader). Het lijkt mij erg lastig om isolatiemateriaal netjes in die vorm te zagen. Kan dit ook anders dichtgemaakt, bijv PUR?
[Afbeelding]
goede vragen.
1) verwacht niet dat je het goed aangedrukt krijgt, maar kan dat moeilijk inschatten. Ik zou zeggen neem het voor lief. veel kracht uitoefenen op 5cm eps zorgt waarschijnlijk dat het kapot gaat.
2) Kan het draadje even niet vinden, maar heb eerder gelezen dat het bij doorstraling gaat over orde grootte meter. Ik gok dat deze vloer niet thermisch onderbroken is aangezien isolatie aan de onderkant zit en je vloer dus onderdeel is van de warme schil.
3) ben zelf wel fan van de combo goede kit en pluggen voor snelle bevestiging. Altijd je kit even testen op een proefstukje aangezien sommige kitten je isolatie oplossen. Materiaalkeuze zou ik laten afhangen van A) hoe hoog je kruipruimte is. Ik had onvoldoende hoogte om met EPS een goede isolatiewaarde te verkrijgen. B) Kan je ergens een mooie rest / B partij op de kop tikken. Helemaal als je al wat isolatie hebt, kan je aardig wat geld besparen door een goede B-partij op te kopen ergens.
4) Tis een klein stukje, denk dat je dat wel kan purren. Wel even maskertje dragen (dan bedoel ik niet een corona lapje, maar een goed masker). Lijkt me dat je ook wel uit wat reststukjes een passend deel kan maken en alleen de randjes purren. Helemaal goed te doen als je het opmeet en buiten het hol op maat kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
_l_Arjan_l_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:42:
In de winter heb ik altijd condens aan de onderkant van het EPS in de kruipruimte. Daarom wil ik bodemfolie plaatsen, om het vocht in de kruipruimte te verminderen.
Ik heb nog nooit grondwater in de kruipruimte gezien, ik verwacht dat dit ook niet voor gaat komen in mijn buurt als ik het kijk naar het niveau van b.v. slootwater.

Is enkel het neerleggen van de folie al voldoende, of wordt de werking grotendeels teniet gedaan als ik de randen niet vastzet met de slagpluggen zoals altijd gebeurt in de tonzon filmpjes? Ik heb het idee dat dit voornamelijk gedaan wordt voor als er grondwater onder het folie komt, maar hier wordt geen extra uitleg over gegeven. Iemand daar een idee over?
Persoonlijk zou ik altijd wat noppenfolie eronder liggen, zodat het folie meestijgt in het geval van (baat het niet schaad het niet). De afstand van het maaiveld noemt men de drooglegging, maar afhankelijk van de grondslag & aanwezige drainage krijg je in de winter opbolling. Dit is een lokaal hogere grondwaterstand naarmate je verder van de sloot komt waardoor de ontwateringsdiepte doorgaans kleiner is dan de drooglegging. Technisch verhaal om te zeggen dat de drooglegging geen zalligmakende indicator is.

Naar mijn weten is het folie verticaal vastzetten ook bedoeld om te zorgen dat bij een laagje water in de kruipruimte het water niet meteen boven op het folie komt, waardoor dit blijft staan en weer moet verdampen. Dit zou het doel van het folie meteen teniet doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:45
Het grote kruipruimtefeest is hier eindelijk ook begonnen. De 140mm PIR platen liggen al sinds februari in de garage. De kruipruimte hier is verdeeld in een 3tal compartimenten, met 1 toegang. En tussen de compartimenten mangaten van 0,5m breed. Dus alle 2,40x1,20 platen moeten gezaagd worden naar 0,4x1,20
Gelukkig een fijne werkhoogte, zonder de isolatie tussen de broodjes bijna 70cm, tot de bodem, maar natuurlijk heeft de vorige eigenaar de kruipruimte laten volspuiten met schelpen... dus een soort ballenbak.

Na 1 dagje alleen stoeien heb je dan de helft van 1 van de compartimenten gedaan. Gezaagd, geplakt en afgepurt (ongeveer 12m2). Met aan het begin, in het midden en aan het einde de ruimte tussen de plaat en de bovenkant van het broodje gevuld met steenwol (Is toch over van een andere klus en misschien helpt het om de lucht stillen te laten staan in de ruimte tussen de broodjes en de pir.)

Gelukkig komend weekend hulp bovengronds die kan zagen, en hulp ondergronds met plakken en slepen.
En dan hoop ik een grotere slag te slaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmCVZiaOWth1tybzisZFQzY8I7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjKPvgMrVelnsnJLfFyoQe2G.jpg?f=fotoalbum_large

Materiaallijstje
140mm kingspan pir b-keus met sponning
high tack kit ecotools huismerk
high tack kit pattex
high tack kit den braven (vind deze vrij stug te verwerken in vergelijking met de andere)
Illbruck fm310 pur
stapeltje resthout tot steuntjes omgezaagd die gebruik ik voor de zekerheid.
40mm sonorock steenwol (rest van zolderisolatie)

Persoonlijk vind ik de ecotools high tack huismerk kit het prettigste verwerken. De pattex is vrij dun en daar moest ik wel echt een steuntje onder zetten, en de denk braven ekit weer heel stug en dat is vrij zwaar knijpen en hard duwen om goede hechting te krijgen. Wel absoluut geen steun nodig dan.

Tip:
Emmer en plank voor je gereedschap mee onder de grond
Maak fietslichtjes aan je gereedschap, want hoe vaak ik mijn kitspuit niet kwijt was onder de schelpen.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Zo daar is aardig wat pur in gegaan. Sloot het anders niet zo netjes aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
DopdeDouwer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:33:
Zo daar is aardig wat pur in gegaan. Sloot het anders niet zo netjes aan?
Ja en nee, paar plekken sloten slecht aan dus meer pur. Maar ook alle tussennaden nog afgepurt zodat ze zeker weten luchtdicht zijn straks met tape. En kan niet zo netjes purren eigenlijk, dus veel druipers - in hoeveelheid ongeveer 3/4 bus ilbruck 310 van 880ml.

Ander ding is zagen met de decoupeerzaag met isolatiezaagblad (T 1013 AWP). Is een hele oude decoupeerzaag en blad loopt schuin weg, trilt als een malle dus zijn ook geen hele nette rechte zaagsnedes. waarbij ik ook nog eens soms niet de goede snedes tegel elkaar gedaan heb. (Wel iets waar ik op ga letten in het vervolg)

Maar als iemand nog een goede tip heeft voor het zagen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ja dat verklaart.
Decoupeerzaag is lastig grote afstanden recht te zagen als je geen geleider hebt.
Ik heb het met een broodmes en oude handzaag gegaan. Zaag ging het mooist recht. Maar de(r)gelijke handzagen speciaal voor isolatiemateriaal zijn ook in de handel te koop.
Eerste google:
https://www.isolatiemater...ag-fijne-vertanding-400mm

Check ook goed de hechting van je platen/lijm. Ik had 1 plaat die door het opschuimen van de pur losgekomen was omdat ik op die plek per ongeluk erg veel had gebruikt (zet behoorlijk uit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-09 23:01
Ik zaag met een ijzerzaag, mocht de plaat te dik zijn heb ik een houder waar de zaag aan een kant in kan. Zo'n fijn mogelijke vertanding zaagt het mooist.
Reciprozaag werkt ook super goed, van te voren lijn aftekenen voor mooie zaag snede.
Ook zijn er speciale zaagjes te koop:

https://mastertools.nl/pr...dXDHqEjgH9gBoCyCEQAvD_BwE

https://www.bol.com/nl/nl...d-300mm/9200000098418065/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
DopdeDouwer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:06:
Ja dat verklaart.
Decoupeerzaag is lastig grote afstanden recht te zagen als je geen geleider hebt.
Ik heb het met een broodmes en oude handzaag gegaan. Zaag ging het mooist recht. Maar de(r)gelijke handzagen speciaal voor isolatiemateriaal zijn ook in de handel te koop.
Eerste google:
https://www.isolatiemater...ag-fijne-vertanding-400mm

Check ook goed de hechting van je platen/lijm. Ik had 1 plaat die door het opschuimen van de pur losgekomen was omdat ik op die plek per ongeluk erg veel had gebruikt (zet behoorlijk uit).
Hij gebruikte wel Illbruck fm310, zet niet zo gigantisch krachtig uit als de meeste PUR's en is volgens de verpakking blijvend elastisch waardoor er niet naar verloop van tijd kleine kieren kunnen ontstaan. Kan iig beamen dat het na paar maanden nog goed elastisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:44
mjjveldt schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:25:
Het grote kruipruimtefeest is hier eindelijk ook begonnen. De 140mm PIR platen liggen al sinds februari in de garage. De kruipruimte hier is verdeeld in een 3tal compartimenten, met 1 toegang. En tussen de compartimenten mangaten van 0,5m breed. Dus alle 2,40x1,20 platen moeten gezaagd worden naar 0,4x1,20
Gelukkig een fijne werkhoogte, zonder de isolatie tussen de broodjes bijna 70cm, tot de bodem, maar natuurlijk heeft de vorige eigenaar de kruipruimte laten volspuiten met schelpen... dus een soort ballenbak.

Na 1 dagje alleen stoeien heb je dan de helft van 1 van de compartimenten gedaan. Gezaagd, geplakt en afgepurt (ongeveer 12m2). Met aan het begin, in het midden en aan het einde de ruimte tussen de plaat en de bovenkant van het broodje gevuld met steenwol (Is toch over van een andere klus en misschien helpt het om de lucht stillen te laten staan in de ruimte tussen de broodjes en de pir.)

Gelukkig komend weekend hulp bovengronds die kan zagen, en hulp ondergronds met plakken en slepen.
En dan hoop ik een grotere slag te slaan.
[Afbeelding]

Materiaallijstje
140mm kingspan pir b-keus met sponning
high tack kit ecotools huismerk
high tack kit pattex
high tack kit den braven (vind deze vrij stug te verwerken in vergelijking met de andere)
Illbruck fm310 pur
stapeltje resthout tot steuntjes omgezaagd die gebruik ik voor de zekerheid.
40mm sonorock steenwol (rest van zolderisolatie)

Persoonlijk vind ik de ecotools high tack huismerk kit het prettigste verwerken. De pattex is vrij dun en daar moest ik wel echt een steuntje onder zetten, en de denk braven ekit weer heel stug en dat is vrij zwaar knijpen en hard duwen om goede hechting te krijgen. Wel absoluut geen steun nodig dan.

Tip:
Emmer en plank voor je gereedschap mee onder de grond
Maak fietslichtjes aan je gereedschap, want hoe vaak ik mijn kitspuit niet kwijt was onder de schelpen.
Dubbele laag geplakt? Kan het niet helemaal goed zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb hier de 140mm dikke platen met een decoupeerzaag met T1044DP blad gezaagd langs een aluminium rij of stuk hout, vastgeklemd met lijmklemmen. Gaat perfect haaks en recht. Wel goed stof afzuigen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Allen,

Ik ben helemaal nieuwe in het isolatie-wereldje na het kopen van een eigen jaren 30 huis in Nijmegen.
We zitten op dit moment op energie label C en ik ben op zoek naar verbeteringen. Éen daarvan is de kruipruimte:

Situatie:
Woonkamer [33m2]beschikt over houten vloer met daaronder een kruipruimte, de keuken en gang is onderkelderd.
De kruipruimte is bereikbaar via de kelder.
Als ik de kruipruimte in kijk zie ik een droge zandbodem met:
  • Vloer dragers houten balken 18cm hoog.
  • Hoogte zandbed <> onderkant vloer 45 cm.
  • Er is dus ongeveer 30 cm ruimte tussen de bodem en de onderkant van de balken.
Mogelijke isolaties:
Ik kom er niet helemaal uit wat nu precies mogelijk is en wat de beste keuze zou zijn. Veel website komen al snel uit op bodem isolatie door vlokken / parels.

Mogelijkheden:
- Kruipruimte vullen met Vlokken/ Korrels
- EPS platen (laten) plaatsen tussen de houten balken
- Tonzon folie (laten) aanbrengen?

Wat is nu een slimme keuze? En hoe makkelijk is het verwijderen van vlokken? We overwegen over een jaar of 5 de keuken aan te pakken en mogelijk de vloer te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Laatst online: 11-09 16:34
@BraX Je hebt erg weinig ruimte tussen vloer en bodem. Het is verstandig om een isolatiemateriaal met lage warmtegeleiding(Labda waarde) te kiezen. Je hebt niet de ruimte om veel isolatie te bereiken over een grotere afstand. PIR platen hebben met een labda van 0.022 een betere isolatiewaarde dan EPS met 0.036. Je hebt dus 40% minder PIR dikte nodig voor een gelijke isolatiewaarde dan met EPS.

Tonzon werkt met folies met luchtlagen er tussen, ook daar is veel ruimte voor nodig. Vlokken/korrels kan mischien, maar een aantal posts boven je staat een groot nadeel ervan: hierna kom je je kruipruimte niet meer door.

Ik denk dat je het beste PIR platen kan plaatsen tussen je balken, mogelijk met isolatieschroeven ipv lijm, en zand verplaatsen om nog door je kruipruimte te komen. Controleer nog wel of je niet vocht gaat opsluiten met deze platen, waarna je vloer gaat rotten.

Ik denk dat je hoogte te weinig is om het door een bedrijf uit te laten voeren, gezien zij qua ARBO wetgeving dit niet willen doen.

Als je in Nijmegen op hoge droge zandgrond zit, 's winters geen water in je kruipruimte hebt, is misschien een bodemfolie tegen luchtvochtigheid niet vereist. Het is wel goedkoop dus als het makkelijk te plaatsen is, is het beter van wel om te doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Slaut op 31-08-2022 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
@BraX Vlokken weghalen heb ik overwogen. Er ligt bij ons ongeveer 40cm aan schelpen, en dat is een drama om tussen te werken. En weghalen heb ik wel overwogen maar geen handige oplossing kunnen bedenken anders dan emmertjes volscheppen (bladblader op zuigstand liep vast, stofzuiger met cycloon verstopte in de slang) en dat duurde allemaal te lang. Ik kan het gelukkig aan de kant schuiven.

Ook moet je bij bodemisolatie overwegen of het wel de meest verstandige oplossing is.
In de winter is bodem warmer dan de lucht die door je kruipruimte waait. (stukje natuurlijke warmtewinning)
In de zomer is de bodem koeler dan de lucht die door je kruipruimte waait. (stukje natuurlijke verkoeling)

Houten vloer moet je inderdaad goed nadenken over vocht opsluiten in de houten balken. Ik weet niet of ik PIR zou gebruiken, dat is dampdicht namelijk. Andere opties die je kan overwegen zijn steenwol, vlas, etc.
Mogelijk moet je dan ook nog iets van een folie gebruiken onder de balken.
Maar bodemfolie kost op de klus vrijwel niks, dus dat is bijna een no brainer om neer te leggen.

Je kan een beetje stoeien met ubakus om inzichtelijk te krijgen wat de isolatie doet met de vochthuishouding

180mm isolatiemateriaal heeft een rd van:
PIR - 8,8
Vlas - 4,7
Steenwol - 4,8

@Arend_Akelig Enkele laag 140mm met sponning, maar als ik het nog een keer zou moeten bestellen zou ik gaan voor 2x 80mm zonder sponning gaan. (want 80mm heb ik op andere plekken in huis ook gebruikt)

@DopdeDouwer
Thanks, gelukkig zet de FM310 en FM 330 niet zo veel en zeker niet sterk uit.

En de rest thanks voor de zaagtips, komend weekend eens met een geleider proberen (en de decoupeerzaag van de hulp die in ieder geval nieuwer is en hopelijk zaagt dat rechter. En anders blijft het toch tape en pur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

@BraX Tussen de 180 mm balken lijkt me gezien de lage hoogte van de ruimte voor de kamer steenwol als dampopen isolatie me het best. En met Rc ca 4,8 geeft het best een prima waarde.

Dampdichte folie op het zand is vaak een no-brainer.

Tis wel zo: Blijf de kruipruimte bewaken qua vocht want de funderingsmuur kan een koudebrug zijn naar buiten en daarmee vocht op die funderingsmuur laten condenseren.

Een goede aanpak van zo'n koude brug vereist wel wat onderzoek, soms lukt het om ook die muur in te pakken met dampdichte folie en daar nog 10 cm EPS plaat tegen aan om het probleem op te lossen.
Pas op dat je niet per ongeluk het hout dampdicht gaat afdekken.
Dit vereist echt een separate aanpak met goed monitoren of het wel de juiste beslissingen zijn of geweest zijn, dus ook blijven monitoren, je wilt geen risico nemen met je houten vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
route99 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:48:
@BraX Tussen de 180 mm balken lijkt me gezien de lage hoogte van de ruimte voor de kamer steenwol als dampopen isolatie me het best. En met Rc ca 4,8 geeft het best een prima waarde.

Dampdichte folie op het zand is vaak een no-brainer.

Tis wel zo: Blijf de kruipruimte bewaken qua vocht want de funderingsmuur kan een koudebrug zijn naar buiten en daarmee vocht op die funderingsmuur laten condenseren.

Een goede aanpak van zo'n koude brug vereist wel wat onderzoek, soms lukt het om ook die muur in te pakken met dampdichte folie en daar nog 10 cm EPS plaat tegen aan om het probleem op te lossen.
Pas op dat je niet per ongeluk het hout dampdicht gaat afdekken.
Dit vereist echt een separate aanpak met goed monitoren of het wel de juiste beslissingen zijn of geweest zijn, dus ook blijven monitoren, je wilt geen risico nemen met je houten vloer.
Mee eens. Pir bij houten vloer zou ik alleen overwegen als de vloer aan de bovenkant niet voorzien is van een dampdichte laag. Glas of steenwol tussen de balken met dampopen scherm is een veiligere optie. Folie op de vloer is goed idee d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arend_Akelig
Zojuist ook even heerlijk een rondje kruipruimte gemaakt. Beetje opgekuist en oude kabels, bouwmateriaal verzameld. resultaat is dat 1 compartiment schoon is en klaar voor bodemfolie. Zelfs nog een kleine lekkage ontdekt aan een afvoer bij de keuken.. Dit eerst fixen dus..

Het andere kleine compartiment is echter redelijk een uitdaging volgens mij ivm de pilaren.
Volgens mij ontkom ik er niet aan om het in 3 delen op te knippen en vervolgens aan elkaar te tapen?
Het scheelt wel dat mijn kruipruimte droog is op de grond (enkel hoge luchtvochtigheid).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY_X4RDHEjy7bOr9s7FQswORUtE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Ajpt4VoKGA80kRVPvd6xqNQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Arend_Akelig schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:49:
Zojuist ook even heerlijk een rondje kruipruimte gemaakt. Beetje opgekuist en oude kabels, bouwmateriaal verzameld. resultaat is dat 1 compartiment schoon is en klaar voor bodemfolie. Zelfs nog een kleine lekkage ontdekt aan een afvoer bij de keuken.. Dit eerst fixen dus..

Het andere kleine compartiment is echter redelijk een uitdaging volgens mij ivm de pilaren.
Volgens mij ontkom ik er niet aan om het in 3 delen op te knippen en vervolgens aan elkaar te tapen?
Het scheelt wel dat mijn kruipruimte droog is op de grond (enkel hoge luchtvochtigheid).[Afbeelding]
Klopt (gedeeltelijk) knippen kom je niet omheen, je moet per slot van rekening om de pilaren heen. Je kan of alles uit één stuk folie doen, waarbij je ter hoogte van een pilaar wat extra folie overhoudt, aan één kant van de pilaar tot aan de muur insnijdt en zo om de pilaar heen krijgt. Deze kant dan met dubbelzijdig (echt goede) tape vastzetten.
Andere manier is meerdere stukken folie aan elkaar binden zoals in dit tonzon instructiefilmpje https://youtu.be/irrbx6fwEV8?t=270 .

Voor beide manieren belangrijk dat je getapte gedeelte altijd hoog situeerd, zodat er geen opkomend grondwater doorheen kan, b.v. na een natte periode.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Vandaag hier ook bezig geweest! We konden niet zo lang in verband met avonddiensten, maar ben blij met het resultaat tot nu toe. Gok ongeveer 20m2 gedaan nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQBzEYR7jJTq0tyL7E-XrhgIsjc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0cpVqxsJsyDEjeBHHzFRYad.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHfcRER64jvzorC8EA8XZmbE3r4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmRrGNi3wSG0SjVbqhpN6gQm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxP3f06ZdztXVOLOXMWfRnJsJEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmstaUhxregrF88COzDzXWEp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAK6CkRer6nnmVoCDJ3ldVoFerM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VldP2DRuvPpcLJ9QscHx5YdJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@route99 Als ik me goed herinner dan heb je het vaak over een houten frame / rachel onder de vloer om isolatieplaten te bevestigen, ipv lijmen. Dit vanwege de toegankelijkheid van de vloerbalken etc. Hoe zou je bij zo'n constructie de randen bij de funderingsmuren aanpakken? Daar wel afpurren dan? Ik heb ook een broodjesvloer. Daar wilde ik eigenlijk gewoon de PIR platen tegen aan lijmen. Maar nu denk ik erover na om op 14cm afstand van de betonnen liggers houten latten te plaatsen, dus net voldoende ruimte om daar de plaat in te schuiven. De platen hebben tand en groef. Dan de naden afplakken en de randen purren. Lijkt mij niet zoveel extra werk moet ik zeggen. Echter, het is dan volgens mij wel geen mooi geheel zoals als je alles an elkaar lijmt, toch? De tand en groef kan ik natuurlijk ook nog lijmen voor extra stevigheid.

Het bedrijf is vorige week mijn levering vergeten en ik ben nu even niet thuis, dus vandaar dat ik nog de tijd heb om mijn plannen aan te passen. De spullen worden vrijdag geleverd. De ultra High tack heb ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
JeffreyH-8 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:32:
Vandaag hier ook bezig geweest! We konden niet zo lang in verband met avonddiensten, maar ben blij met het resultaat tot nu toe. Gok ongeveer 20m2 gedaan nu.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk! Heb je ook ventilatiegaten door de muur heen? Lijkt er nu niet op. Maar wellicht verstoppen ze zich achter de glaswol :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jarnovk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06 21:37
Ik ben hier begonnen met isoleren. Eerst de ruimte tussen de broodjes opgevuld met 5cm eps, daarna de pir platen op de vloer geplakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJma1Yuu3aUZ-tThTqZ6QnqrqJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipexaoBwVUOa2iOIWTlQg6v3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-scrK11B3BFI6i9fbCWMGiVmDs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BuxGqNg98C8AaRXCUKGcv7p.jpg?f=fotoalbum_large

]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
Ziet er strak uit! Welke EPS gebruik je, en waar gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ben2513 schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:00:
@route99 Als ik me goed herinner dan heb je het vaak over een houten frame / rachel onder de vloer om isolatieplaten te bevestigen,
Klopt, maar dat was nog in een tijd, bijna 40 j geleden... dat er geen PUR-platen haast te koop waren, dus glas-/steenwol kun je niet kitten dus rachels van hout en daarop vastzetten met een rozet oid. In moderne vorm gebeurt dat nog steeds zo, ook bij PUR platen als je niet wilt lijmen. Maaar dan worden ze bijv in de beton geschoten of geboord.
. Hoe zou je bij zo'n constructie de randen bij de funderingsmuren aanpakken? Daar wel afpurren dan? Ik heb ook een broodjesvloer. Daar wilde ik eigenlijk gewoon de PIR platen tegen aan lijmen. Maar nu denk ik erover na om op 14cm afstand van de betonnen liggers houten latten te plaatsen, dus net voldoende ruimte om daar de plaat in te schuiven.
Aardig idee om ze zo te klemmen, maar doe je dat boven en onder langs de muur? Alleen boven dan trek je het scheef tenminste als ik het goed begrepen heb.

Weet je zeker dat de muur droog blijft? Want anders kan er tussen de isolatie er een koudebrug ontstaan en afh v/d constructie zou dat vocht mss wel ergens heen willen en voor schimmel kunnen zorgen?
Bij nieuwbouw hebben ze dat ondervangen doordat hele constructie vd fundering in de isolatie komt.
Isoleren is prachtig maar soms moeten we echt controleren of we ergens een vocht probleem creëren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarnovk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06 21:37
@Arend_Akelig Eps60, via een kennis met korting kunnen kopen bij een lokaal bouwbedrijf(mocht je de naam willen weten dan kan dat natuurlijk) 500x1000x50. Pir is B-keuze bij jandelisolatieman vandaan. Kit zoals vele hier bij de action vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Jarnovk schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:52:
Ik ben hier begonnen met isoleren. Eerst de ruimte tussen de broodjes opgevuld met 5cm eps, daarna de pir platen op de vloer geplakt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

]
Ziet er netjes uit d:)b

Heb je de EPS platen nog moeten snijden of passen ze exact tussen de broodjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:16
Al veel gelezen in dit topic en des te meer info hoe groter de twijfels. Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen.

Woning uit 2008 100m2 kruipruimte met EPS isolatie. De kruipruimte stond tot begin dit jaar vol met water maar 2 jaar geleden heb ik de tuin aangepakt en de harde oude grond laag verwijderd en vervolgens flink wat drainage aan gelegd. Sindsdien is het waterpeil gezakt en staat nu een aantal maanden droog.

Op best wat plaatsen liggen de stukken piepschuim in de kruipruimte. Dit is los gekomen door het boren van leidingen van boven af zoals bij de meterkast en toilet. Dit is door de aannemer niet hersteld en zit dus al sinds 2008 zo. Vooral onder mijn werkkamer missen flinke stukken piepschuim en daar is de vloer echt koud in de winter.
We willen eigenlijk vloerverwarming aanleggen en een warmtepomp maar dan moet eerst de basis goed zijn in mijn optiek.
Omdat de kruipruimte nu zo goed als droog is wil het probleem aanpakken en daarbij heb ik 2 doelen:

1: condensatie voorkomen of tegengaan indien er in een natte periode wel weer water staat
2 koude delen in de vloer voorkomen, oorspronkelijk isolatie waarde herstellen of nog mooier deze verhogen.

Hierbij zijn een aantal opties die ik al heb overwogen:

Optie 1 : PUR spuiten
Echter omstandigheden zijn niet gecontroleerd genoeg waardoor kans op slechte hechting of niet goed uitharden van de PUR. WAF is zeer laag ivm gezondheidsrisico’s ( terecht of onterecht slechte nieuwsberichten spelen hier een rol )

Optie 2: Tonzon bodemfolie op bubbelplastic en warmte kussens
Dit sprak me heel erg aan, maar de kussens nemen veel ruimte in de kruipruimte is al niet hoog. Tevens gevoelig voor schade. Daarbij schijnt er met een bodemfolie alsnog wel water op te kunnen komen als er water onderstaat. Voor 100m2 is dit ook een vrij dure optie ivm meerdere compartimenten. En de meeste compartimenten zijn wel netjes op een paar losse stukken na.
Is dit dan overkill ?

Optie 3: ISOLTREND
Een bedrijf uit de buurt is Isoltrend Westerbork en die stelde voor op een reflecterende folie te monteren onder de EPS door. Strak er tegen aan. Waardoor de warmte die van boven komt voor 97 procent gereflecteerd zal worden. Hierdoor ben je ook de zwakke punten in de gebrekkige EPS isolatie kwijt. Tevens is de vochtwerend en zal er minder condensatie optreden.
Eventueel is dit nog aan te vullen met een bodemfolie.
Lijkt dus wel op tonzon maar dan goedkoper en neemt minder ruimte in. Nadeel is dat er geen subsidie opzit omdat het een eigen product is zonder certificering. Voordeel is wel dat het snel te realiseren is dat het volgens deze ondernemer een duidelijke warmere vloer zou opleveren. Hij stelde zelfs dat ik vloerverwarming wellicht niet eens meer noodzakelijk zou achten en dat beter kon heroverwegen na de eerst winter met deze oplossing.

Optie 4: Goedkoop en minder leuk…
Wat EPS aanschaffen en de zwakke punten herstellen. Oftewel overal waar beton zichtbaar is EPS er tegen aan met kit en eventueel een lat ter ondersteuning. En hopen dat het water nu echt wegblijft en daarmee op de condensatie.

Hieronder 2 foto’s van de kruipruimte, hier nog met 10-15 cm water. Inmiddels is het water weg en de betonstrook zo goed als droog.
De 2e foto kun je goed zien dat er beton zichtbaar is.

Als dit jou huis zou zijn, wat zou je dan doen ?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/czlIAMA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VQkTIJv.jpg

Duidelijk warmteverlies te zien met een Flir One ( foto in de winter gemaakt )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SzIe3BX.jpg
Pagina: 1 ... 81 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"