Zo, het heeft even geduurd maar ik ben klaar met het na-isoleren van mijn vloer. Ik schrijf dit stukje ter vermaak en leer voor andere mensen hier, ik heb zelf enorm veel informatie opgedaan aan de hand van de ervaringen van andere mensen in dit topic. Excuseer daarbij wel mijn fantastische schrijfkunsten

Situatie
Jaren 90 woning met bestaande vloerisolatie van 10cm EPS wat goed is voor grofweg een isolatiewaarde van om en nabij de 2.5. 's winter merk ik dat de vloerverwarming de kruipruimte ook lekker aan stoken is waardoor ik de vloer graag wou voorzien van een extra isolatielaag, en omdat er voor vloerverwarming eigenlijk 5 als minimale isolatiewaarde wordt gezien.
De kruipruimte is redelijk droog doordat er al een flink pak EPS parels op de bodem ligt wat het vocht vanuit de bodem tegenhoud.
Isolatiekeuze
PIR platen van 10cm dik zodat ik in combinatie met de bestaande isolatie (10cm EPS, ~R2.5) ruim boven een isolatiewaarde van 6 uitkom. Met de gedachten ik duik er maar één keer in, liever iets te dik dan te dun. Dikker dan zou ik in de knup komen met de funderingsmuren, kruipluik en wordt de werkruimte mij te beperkt.
Gekozen voor PIR ipv EPS vanwege de betere isolatiewaarde bij een vergelijkbare dikte en omdat pir platen van 120x60cm beter uitkomen met de constructie van mijn vloer. De "bruggetjes" van mijn vloer liggen te ver uit elkaar voor EPS platen van 100x50cm. Er zit zo'n 80cm ruimte tussen de liggers en de liggers zijn zelf +/- 40cm breedt waardoor EPS platen wel heel veel snijwerk zou opleveren.
Stappenplan
De volgorde waarop de platen ging verwerken had ik als volgt bedacht en uitgevoerd. Mijn idee was om eerst een rij langs twee haaks staande muren te plaatsen zodat ik direct een referentiekader heb voor de overige platen. Toen ik bezig was kwam ik er al snel achter dat er toch één vloerdeel iets anders was dan de rest waardoor ik beter uitkwam wanneer ik de één na laatste rij een kwartslag draaide.
code:
1
2
3
4
5
6
| [][][][][[] <- één plaat moet bijgesneden worden tot ~25cm breed.
_-_-_-_ <- kwartslag gedraaide plaat
[]
[]
[]
[] |
Toen ik bovenstaande had verwerkt ben ik langzaam extra rijen in de lengte gaan bij plakken totdat ik bij de laatste twee rijen aankwam. Waardoor ik op een gegeven moment onderstaande situatie had. Dit deed ik expres zodat ik ruimte over had om de laatste rij goed tegen de funderingsmuur aan te plaatsen en de holle ruimte alsnog kon vullen met glaswol zonder gekke trucjes uit te halen.
code:
1
2
3
4
5
6
| [][][][]
_-_-_-_
[][][][]
[][][][]
[][][][]
[][][][] |
Als laatste ben ik de halve platen gaan plaatsen waardoor je onderstaande krijgt.
code:
1
2
3
4
5
6
| [][][][][[] <- één plaat moet bijgesneden worden tot ~25cm breed.
_-_-_-_ <- kwartslag gedraaide plaat
[][][][][[]
[][][][][[]
[][][][] [] <- ruimte over om glaswol in de holle ruimte te plaatsen.
[][][] [] <- ruimte over om glaswol in de holle ruimte te plaatsen. |
Aan de slag
Vooraf heb ik de ventilatiekokers verlengt omdat deze anders geblokkeerd zouden worden door de nieuwe isolatie. Hiervoor kon ik gelukkig standaard ventilatiekanaal onderdelen gebruiken. Daarnaast heb ik wat van de bestaande isolatie rondom het kruipluik verwijderd om zo de nieuwe isolatieplaten makkelijker de kruipruimte in te krijgen.
Voor montage van de pir platen heb ik gebruik gemaakt van Bison polymax high tack express kit en
14cm lange isolatie pluggen. Waarschijnlijk een flinke overkill maar ik heb geen zin om over een tijdje platen terug op hun plek te moeten zetten. De kit spoot ik in drie dikke rupsen over de breedte, de expres kit pakt vrijwel direct waardoor ik weinig hoefde te ondersteunen. Vervolgens plaatste ik 3 of 4 pluggen in de hoeken van de plaat, gaten voor geprikt met een 4mm stale stang en dan de plug erin drukken. Naden heb ik afgeplakt met 7.5cm brede aluminium tape, hier is ruim 150 meter van doorheen gegaan.
De holle ruimtes tussen de pir platen en de bestaande bruggetjes heb ik opgevuld met glaswol. Mocht er een lucht lek ontstaan dan ben ik niet direct een hele baan
kwijt/verminderde isolatie maar enkel een klein gedeelte.
Ik heb gelukkig vrij weinig moeten snijden maar dit leverde in mijn geval altijd lelijke naden op, 10cm dik kaarsrecht snijden is niet aan mij besteed. Snijden deed ik overigens niet in de kruipruimte, hoogstens kleine stukjes bijwerken.
Naden die net niet lekker liepen vanwege het snijden of randen tegen de fundering heb ik voorzichtig afgespoten met
Soudal Isolatieschuim. Deze was makkelijk te verwerken, blijft flexibel, zet weinig uit en bevat minder chemischetroep dan andere PUR.
Maar het blijft PUR! Gebruik het dus minimaal, niet teveel tegelijk en direct wegwezen als je klaar bent! In mijn geval had ik het geluk dat ik twee kruipluiken open kon zetten waar ik dan een gewone ventilator op één kruipluik plaatste om zo extra ventilatie te forceren.
Met een restantje materiaal heb ik het kruipluik gelijk voorzien van een extra laagje. Tevens heb ik gelijk de kans gepakt om 2x een 19mm loze leiding naar garage/tuin aan te leggen voor eventuele toekomstige wensen, dan hoef ik tegen die tijd in ieder geval niet meer te zwemmen in de bolletjes.
Tips
- Zorg voor voldoende licht en ook reservelicht mocht er een lamp om wat voor reden dan ook uitvallen ben je heel blij met dat kleine zaklampje in je broekzak. (een hoofdlamp is ideaal)
- Zorg dat je niet alleen thuis bent als je de kruipruimte in duikt.
- Zorg dat je een telefoon met voldoende batterij bij je hebt.
- Gebruik een doos of iets om al je gereedschap bij elkaar te houden en in één keer mee te nemen. Je vindt niks meer terug als het eenmaal is weggezakt in de zwarte zee van EPS parels
- Controleer vooraf goed wat er maximaal volledig door je kruipluik heen past. Bij mij was het kruipluik groot genoeg maar was de draai daarna lastig om te maken zonder wat van de bestaande laag weg te snijden.
- Houdt rekening met het volume van het materiaal. Ik had gelukkig ruimte om het op te slaan maar het was alsnog even slikken toen de vrachtwagen voor kwam rijden.
- Leg eventueel gelijk loze leidingen aan, je bent nu toch in de kruipruimte bezig. Als de isolatie geplaatst is wordt de werkruimte alleen maar minder.
Foto's
Materiaal
:strip_exif()/f/image/UrViHeK230WiTzLKNaiQSjNp.jpg?f=fotoalbum_tile) | Bestaande vloer, bruggetjes
:strip_exif()/f/image/AC6mQndcmmHXp2lL57ohdKXO.jpg?f=fotoalbum_tile) | Ventilatiekokers
:strip_exif()/f/image/RyUdgOpBySujcjnM3p2zeKJE.jpg?f=fotoalbum_tile) |
Kitten
:strip_exif()/f/image/KLLaSOlIAop6G9grNoBHEnQs.jpg?f=fotoalbum_tile) | Gevulde holle ruimte
:strip_exif()/f/image/MIQeLhHOkcrgEHJo4kZGIM4Z.jpg?f=fotoalbum_tile) |
Laatste strook open
:strip_exif()/f/image/p6eplO5SRgAUwiW9zJM7Kb75.jpg?f=fotoalbum_tile) | Laatste strook dicht
:strip_exif()/f/image/sQR0JO3Vdg1ha9ibBIsccgSw.jpg?f=fotoalbum_tile) |
Kruipluik
:strip_exif()/f/image/8tdn0c95Nl2AU2C9rJl8gOC7.jpg?f=fotoalbum_tile) | Resultaat
:strip_exif()/f/image/krUx4xEtonfYmM5b8rFx1eGU.jpg?f=fotoalbum_tile) |
offtopic:
Wist je dat de EPS parels precies in een 3.5mm aansluiting van een telefoon passen

Of dat ze overal(!) komen, ongeacht wat voor kleding je aanhebt.
[
Voor 201% gewijzigd door
Caayn op 21-08-2022 00:04
]