Broodjes balk vloer, dwars over de balken heen smalle latjes (max 2-3 cm breed, max 1 cm dik) vastgezet met kit, 1 nacht gesteund, zit er al bijna 40 jaar... Helaas geen foto uit die tijd.... (foto uit Google image...)Caayn schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:42:
@route99 Puur uit interesse, hoe heb jij het glaswol nu gemonteerd? Door middel van rachelwerk zoals je bijvoorbeeld bij het plaatsen van dakisolatie hebt? Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar een foto
PS: de gele lijnen zijn symbolisch de op de betonnen balk gekitte latjes... en das het rachelwerk.
De latjes liggen op circa 5 cm van de rand van de isolatieplaat (60 cm breed) af. tussen de latten zit dus ca 50 cm.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WBdRv0sfUgVbfrfZvXqp1LX7.png?f=user_large)
Met 1 laag glaswol ziet het er zo uit: Zie foto onder.. Lastig met een Iphone 5S om het goed vast te leggen.
Heb de gele lijnen erop gezet.... die zit dus daar onder de isolatie. Je ziet meteen de nieuwe home-made kunststof "rozetten" waarin een 8 cm schroef zit (TX25 kop, d-schroef=5mm) en die draai ik dus max 1 cm in het latje zodat de isolatie gesteund wordt door die witte "rozetten".
In de oude situatie 40 j geleden aangelegd had ik er een strip voor, die kitte ik vast op de lat. En dan door de isolatie prikken en ombuigen. Maar das meer werk.. .en ik kon toen makkelijk aan strips komen..nu niet meer voortschrijdend inzicht... de foto is dus van wat ik nog moest repareren en met het systeem wat ik ook voor de 7 cm extra isolatie ga gebruiken zodat het totaal 14 cm wordt. Mocht ik amper dure schroeven van 16cm vinden dan kan ik nog de 80 mm ipv de 70 mm dikke isolatie overwegen.
Roset= ~ max 5 cent per stuk, neem een zo goedkoop mogelijke kunststof plaat ergens in je buurt, mss vind je nog afvalresten. Ff op maat zagen (hier ca 4,5cm x ca 7 cm)
Schroef= ~10 cent bij de Gamma maar kan goedkoper (afhankelijk hoeveel je er koopt).
Som= max 15-20 cent per montageplaats.
Wat er al zat: De kit met strips en hout weet ik niet meer.. .40 jaar terug...
De 2e laag extra isolatie: Dan moeten de schroeven 15 cm lang zijn, ( 7cm + 7cm + 1 cm = 2x isolatie + latje) en d=6mm, die kosten bij schroeven-winkel.nl ca 20 cent per stuk (als je een goedkopere shop weet..)
Edit 3/6/22: Net besteld:
/f/image/xJliZKmSJ9EI5HfGjp15WyWr.png?f=fotoalbum_large)
Kant en klare sets zie ik vooral als je moet boren.... een no go way... ik ga niet in de balken boren....
En dan kosten ze ook nog >> 50 eurocent/stuk (o.a. €0,75/stuk gezien).
De foto met de 2e laag erop zal ongeveer net zo uitzien. De 2e laag komt zsm maar hangt er vanaf of het HR++ glas binnen komt. Bij slecht weer kan ik altijd nog de kruipruimte in...
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z0dVtf3AsFB8fBaGCo7Toj4B.png?f=user_large)
Zeer schematisch zoals het wordt na de 2e laag:
/f/image/MgPfuWcu8qXhiqftVIGA3xhk.png?f=fotoalbum_large)
Naschrift:
- De oplossing om de smalle/dunne latjes vast te kitten is na bijna 40 j wel bewezen goed.
- Ook de latjes zijn nog prima om de 8 cm /5 mm dikke schroeven in te draaien: Ondanks smal nog geen splijten gezien. Ik hoop dat dit voor de 15 cm / 6 mm dikke schroeven ook zo is anders moet ik het hout voorboren, wat wel kan maar flink gaat ophouden qua tijd...
- Ik heb goedkopere spijkers overwogen ipv schroeven. Groot voordeel van de schroeven: je draait ze vast, geen getimmer op die dunnen latjes EN bij een correctie zijn schroeven zeer eenvoudig weer los te draaien. Ergo ... hier geen spijkers, enige voordeel ...goedkoper.
- Dampdichte folie op het zand/deel van de muur plaatsen: Imho is dat een MUST, ook vaak als je een ander isolatie systeem hebt. Daarmee krijgt de steen-/glaswol een vergelijkbare relatieve luchtvochtigheid voor de kiezen als op een zolder waar je zo'n isolatie toepast. Zonder folie kan de LV anders wel eens te ver oplopen en daarmee verlies je een deel van de isolerende werking. En die folie helpt ook als anti-schimmel e.d. omdat de LV veel lager is en blijft.
- Heb je qua vocht, mogelijk zelfs na het plaatsen van een dampdichte folie, een erg moeilijke kruipruimte om de LV naar beneden te krijgen, neem dan geen steen-/glaswol maar iets als PIF folie als isolatie of andere materialen waarvan je 100% zeker van bent dat ze weinig vocht opnemen als de LV in de kruipruimte hoog is.
Stelpost 10 euro/m2 voor de 2e isolatie laag obv steenwol
Minimaal 6 rozetten per plaat van 120cmx60cm, stel dat het er 8 worden: Kosten max 8x25 eurocent= €2,=
Totaal ca €12,= per m2 voor 7-8 cm extra vloer isolatie
Bijna 60m2 wordt dus €720,- voor de 2e laag.
Renovatie van 40 jaar oude isolatie:
Wat extra latjes gemonteerd ~€15,=
Kit patroon ~€6,=
2 pakken Knauf isolatie 7 cm 120cmx60cm : Gratis ontvangen van een relatie.
8 rozetten met schroef per plaat, bijna klaar, 1platen is 80 rozetten/schroef: kosten 80x €0,20= €16.
Totaal renovatie kosten: ~ €37,=
Totale geschatte kosten van dit doe-het-zelf projectje: ~€760,=
Levert een verbetering van Rc=2,6 naar 4,3 zie eerdere toelichting.
Zal echt een veelvoud kosten als dit uitbesteed zou worden als de klus al geaccepteerd wordt....de 80 cm haal ik niet...
Edit: 12-06-2022
Update.
De 15 cm houtschroeven voor 14 cm isolatie + 1 cm houten lat met zijn binnen, heb ze naast de cm schroeven voor de 1e laag 7 cm isolatie + 1 cm houten lat op de foto gezet. De kosten ca €0,40 p/s en ik ga voro de 8x isolatiewolplaat, maar het bleek dat de witte kunststofplaatjes makkelijk naar 4x3 cm terug konden en die kosten nu ~1 eurocent...
Heb een paar Knauf isolatieplaten over na de renovatie van de 1e laag, heb een begin gemaakt met de 2e laag overover heen vastgezet met die 15 cm schroeven. Maar ivm andere prioriteiten (voorbereiden compartimenteren/ ander reparaties) gaat het pas over > 1 maand verder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XBDoOmv6S5xagArlTMNzRGS4.png?f=user_large)
De 15cm/6mm schroeven werken prima, het is nog niet nodig geweest om eerst gaten voor te boren en met de TX kop schroeft het behoorlijk comfortabel met de accuboormachine.
En zoals verwacht... het is in de hoek waar een paar 2e isolatieplaten zitten best aardig tijgeren door de ruimte die over is... dit had een bedrijf nooit gedaan.
[ Voor 53% gewijzigd door route99 op 12-06-2022 18:57 . Reden: Aanvullingen en typos... ]