Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 79 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Caayn schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:42:
@route99 Puur uit interesse, hoe heb jij het glaswol nu gemonteerd? Door middel van rachelwerk zoals je bijvoorbeeld bij het plaatsen van dakisolatie hebt? Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar een foto :)
Broodjes balk vloer, dwars over de balken heen smalle latjes (max 2-3 cm breed, max 1 cm dik) vastgezet met kit, 1 nacht gesteund, zit er al bijna 40 jaar... Helaas geen foto uit die tijd.... (foto uit Google image...)
PS: de gele lijnen zijn symbolisch de op de betonnen balk gekitte latjes... en das het rachelwerk.
De latjes liggen op circa 5 cm van de rand van de isolatieplaat (60 cm breed) af. tussen de latten zit dus ca 50 cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ofz7hyLuf7vIunHVwB6NkpCINQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WBdRv0sfUgVbfrfZvXqp1LX7.png?f=user_large

Met 1 laag glaswol ziet het er zo uit: Zie foto onder.. Lastig met een Iphone 5S om het goed vast te leggen.

Heb de gele lijnen erop gezet.... die zit dus daar onder de isolatie. Je ziet meteen de nieuwe home-made kunststof "rozetten" waarin een 8 cm schroef zit (TX25 kop, d-schroef=5mm) en die draai ik dus max 1 cm in het latje zodat de isolatie gesteund wordt door die witte "rozetten".

In de oude situatie 40 j geleden aangelegd had ik er een strip voor, die kitte ik vast op de lat. En dan door de isolatie prikken en ombuigen. Maar das meer werk.. .en ik kon toen makkelijk aan strips komen..nu niet meer voortschrijdend inzicht... de foto is dus van wat ik nog moest repareren en met het systeem wat ik ook voor de 7 cm extra isolatie ga gebruiken zodat het totaal 14 cm wordt. Mocht ik amper dure schroeven van 16cm vinden dan kan ik nog de 80 mm ipv de 70 mm dikke isolatie overwegen.

Roset= ~ max 5 cent per stuk, neem een zo goedkoop mogelijke kunststof plaat ergens in je buurt, mss vind je nog afvalresten. Ff op maat zagen (hier ca 4,5cm x ca 7 cm)
Schroef= ~10 cent bij de Gamma maar kan goedkoper (afhankelijk hoeveel je er koopt).
Som= max 15-20 cent per montageplaats.
Wat er al zat: De kit met strips en hout weet ik niet meer.. .40 jaar terug...

De 2e laag extra isolatie: Dan moeten de schroeven 15 cm lang zijn, ( 7cm + 7cm + 1 cm = 2x isolatie + latje) en d=6mm, die kosten bij schroeven-winkel.nl ca 20 cent per stuk (als je een goedkopere shop weet..)
Edit 3/6/22: Net besteld:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bdi84xPByGf1HfSW6KC27d00VBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xJliZKmSJ9EI5HfGjp15WyWr.png?f=fotoalbum_large Wil het in huis hebben en ga 8 kunststof "rozetten" per plaat plaatsen. Voor die paar tientjes extra neem ik geen risico, kan de rozetten wel kleiner maken schat ik nu in (nog ff testen).

Kant en klare sets zie ik vooral als je moet boren.... een no go way... ik ga niet in de balken boren....
En dan kosten ze ook nog >> 50 eurocent/stuk (o.a. €0,75/stuk gezien).

De foto met de 2e laag erop zal ongeveer net zo uitzien. De 2e laag komt zsm maar hangt er vanaf of het HR++ glas binnen komt. Bij slecht weer kan ik altijd nog de kruipruimte in...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__zeQ5RDQ8kpvZCMocC5U3P4qhE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z0dVtf3AsFB8fBaGCo7Toj4B.png?f=user_large

Zeer schematisch zoals het wordt na de 2e laag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRENueGHyaWq6_Oenwg6DJvzuBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MgPfuWcu8qXhiqftVIGA3xhk.png?f=fotoalbum_large

Naschrift:
  • De oplossing om de smalle/dunne latjes vast te kitten is na bijna 40 j wel bewezen goed.
  • Ook de latjes zijn nog prima om de 8 cm /5 mm dikke schroeven in te draaien: Ondanks smal nog geen splijten gezien. Ik hoop dat dit voor de 15 cm / 6 mm dikke schroeven ook zo is anders moet ik het hout voorboren, wat wel kan maar flink gaat ophouden qua tijd...
  • Ik heb goedkopere spijkers overwogen ipv schroeven. Groot voordeel van de schroeven: je draait ze vast, geen getimmer op die dunnen latjes EN bij een correctie zijn schroeven zeer eenvoudig weer los te draaien. Ergo ... hier geen spijkers, enige voordeel ...goedkoper.
  • Dampdichte folie op het zand/deel van de muur plaatsen: Imho is dat een MUST, ook vaak als je een ander isolatie systeem hebt. Daarmee krijgt de steen-/glaswol een vergelijkbare relatieve luchtvochtigheid voor de kiezen als op een zolder waar je zo'n isolatie toepast. Zonder folie kan de LV anders wel eens te ver oplopen en daarmee verlies je een deel van de isolerende werking. En die folie helpt ook als anti-schimmel e.d. omdat de LV veel lager is en blijft.
  • Heb je qua vocht, mogelijk zelfs na het plaatsen van een dampdichte folie, een erg moeilijke kruipruimte om de LV naar beneden te krijgen, neem dan geen steen-/glaswol maar iets als PIF folie als isolatie of andere materialen waarvan je 100% zeker van bent dat ze weinig vocht opnemen als de LV in de kruipruimte hoog is.
De totale kosten per m2 had ik nog niet genoemd voor de 2e laag.
Stelpost 10 euro/m2 voor de 2e isolatie laag obv steenwol
Minimaal 6 rozetten per plaat van 120cmx60cm, stel dat het er 8 worden: Kosten max 8x25 eurocent= €2,=
Totaal ca €12,= per m2 voor 7-8 cm extra vloer isolatie
Bijna 60m2 wordt dus €720,- voor de 2e laag.

Renovatie van 40 jaar oude isolatie:
Wat extra latjes gemonteerd ~€15,=
Kit patroon ~€6,=
2 pakken Knauf isolatie 7 cm 120cmx60cm : Gratis ontvangen van een relatie. _/-\o_
8 rozetten met schroef per plaat, bijna klaar, 1platen is 80 rozetten/schroef: kosten 80x €0,20= €16.
Totaal renovatie kosten: ~ €37,=

Totale geschatte kosten van dit doe-het-zelf projectje: ~€760,=
Levert een verbetering van Rc=2,6 naar 4,3 zie eerdere toelichting.
Zal echt een veelvoud kosten als dit uitbesteed zou worden als de klus al geaccepteerd wordt....de 80 cm haal ik niet...

Edit: 12-06-2022
Update.
De 15 cm houtschroeven voor 14 cm isolatie + 1 cm houten lat met zijn binnen, heb ze naast de cm schroeven voor de 1e laag 7 cm isolatie + 1 cm houten lat op de foto gezet. De kosten ca €0,40 p/s en ik ga voro de 8x isolatiewolplaat, maar het bleek dat de witte kunststofplaatjes makkelijk naar 4x3 cm terug konden en die kosten nu ~1 eurocent...

Heb een paar Knauf isolatieplaten over na de renovatie van de 1e laag, heb een begin gemaakt met de 2e laag overover heen vastgezet met die 15 cm schroeven. Maar ivm andere prioriteiten (voorbereiden compartimenteren/ ander reparaties) gaat het pas over > 1 maand verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8K7uJS7RXlqZ2gf0xjV3R2tvj8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XBDoOmv6S5xagArlTMNzRGS4.png?f=user_large
De 15cm/6mm schroeven werken prima, het is nog niet nodig geweest om eerst gaten voor te boren en met de TX kop schroeft het behoorlijk comfortabel met de accuboormachine.
En zoals verwacht... het is in de hoek waar een paar 2e isolatieplaten zitten best aardig tijgeren door de ruimte die over is... dit had een bedrijf nooit gedaan.

[ Voor 53% gewijzigd door route99 op 12-06-2022 18:57 . Reden: Aanvullingen en typos... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:08
Vanochtend de eerste vertegenwoordiger van een isolatie bedrijf over de vloer gehad (komende maand komen zo'n 4 verschillende bedrijven kijken). Bij het aanvragen van het adviesgesprek heb ik een voorkeur aangegeven voor PIF (wat op de site van dat bedrijf als mogelijk opties staat), maar degene die hier was was nogal stellig dat PUR (opencellig, omdat we een droge kruipruimte hebben) de beste optie was, omdat dat 25 jaar blijft zitten, terwijl PIF na 3 jaar vochtproblemen zou opleveren.

deze eerste offerte was ca € 2800 voor 71m2 PUR (laag van 14cm).

Ik ben benieuwd waar de andere adviseurs mee komen, (Pluimers stond ook in het lijstje, omdat ze ook glas doen (we willen naar vloer/spouw en glas laten kijken) en ik verwacht dat die ook voor PUR zouden kiezen),

Zijn er tweakers die al meerdere jaren PIF-folie hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Metaalhoofd op 07-06-2022 13:07 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWfJiGGd0W1RcVEXkT_ErOpjAlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHFRzFsOM4mAYi4vh87PxsH5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65EOsoaE0TqcS3JysCAauHhztgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgAJ6yU7xgG72FGl2kI5xxtS.jpg?f=fotoalbum_large

Even een kijkje genomen in de kruipruimte. Ik had al eerder eens een foto geplaatst van wat druppels OP de bodemfolie. Dit is sinds april (laatste keer dat ik in de kruipruimte lag voor wat kabelwerk) zeer verergerd.
Op sommige plaatsen is de JetSpray isolatie ook vochtig, waar deze in het andere deel volledig is ingedroogd.

Het vindt plaatst in het best geventileerde deel van de kruipruimte, waar 3 roosters redelijk dicht op elkaar zitten. Het andere deel van de kruipruimte heeft maar 1 rooster en daar is het kurk droog.

Hoe zouden jullie dit verklaren?
Wordt er dan warme en vochtige lucht aangezogen door de roosters die neerslaat op de koude bodemfolie?
Het is immers best warm nu en we hebben veel regenval gehad. Ik neig er naar om 1 of 2 roosters tijdelijk dicht te maken en te monitoren, maar dit gaat tegen mijn verstand in.

En nog belangrijker; hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Edit
Kwam ook op dit artikel . Gaat welliswaar over kelders, maar zelfde principe denk ik.
Hoe houd je dicht echter praktisch voor een kruipruimte?
Ik ga toch zeker niet iedere warme/vochtige dag de roosters dichtmaken ....

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 07-06-2022 16:15 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@pentaw1nz Vervelend.

Ik mis nog eea puur voor de zekerheid:
Wanneer is de bodemfolie er neergelegd?
Hoe hoog was de LV voor het leggen?
Hoe hoog was het in de weken daarna? Heb je dat gevolgd?
Wanneer is het aangebracht
Hoe hoog was toen de LV? En kort er na?
Dit isolatie materiaal met wel 3-4 drogen na aanbrengen. Heb je de LV gevolgd?

Jouw artikel: Goed punt. Warme lucht kan nu eenmaal veel vocht bevatten en als daarvan teveel in de kruipruimte komen zou dat wat je ziet op kunnen treden.

Maar het wordt kritischer als het bovenste verhaal aan zou geven dat je eigenlijk al voor dat de isolatie erin zat al heel hoog zat.

Bij mij liep het condenswater van de muren maar eenmaal de folie gelegd ging de LV tientallen proicenten naar beneden.
Zou dat niet gebeurd zijn had ik dat vreemd gevonden en had ik eerst onderzocht waarom het zo hoog bleef.... immers waarom zou de folie onvoldoende werken?
Er kan dan een lekke buis zijn? Of : Het kan zijn i.v.m. de regenkant, als de spouw via de kruipruimte geventileerd wordt kan dat ook nog meespelen, niet alleen de "gewone" ventilatiegaten waar je over schreef.
Dat zou dan de ene kant droog/ de andere kant nat kunnen verklaren?

Probeer je plaatje nog completer te krijgen dan je al had, kijk eens wat er nog meer te vinden is. Sommige zaken die je niet gedaan hebt en niet over kunnen, das jammer, maar dat is nu eenmaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:54
route99 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:33:
@pentaw1nz Vervelend.

Ik mis nog eea puur voor de zekerheid:
Wanneer is de bodemfolie er neergelegd?
Hoe hoog was de LV voor het leggen?
Hoe hoog was het in de weken daarna? Heb je dat gevolgd?
Wanneer is het aangebracht
Hoe hoog was toen de LV? En kort er na?
Dit isolatie materiaal met wel 3-4 drogen na aanbrengen. Heb je de LV gevolgd?

Jouw artikel: Goed punt. Warme lucht kan nu eenmaal veel vocht bevatten en als daarvan teveel in de kruipruimte komen zou dat wat je ziet op kunnen treden.

Maar het wordt kritischer als het bovenste verhaal aan zou geven dat je eigenlijk al voor dat de isolatie erin zat al heel hoog zat.

Bij mij liep het condenswater van de muren maar eenmaal de folie gelegd ging de LV tientallen proicenten naar beneden.
Zou dat niet gebeurd zijn had ik dat vreemd gevonden en had ik eerst onderzocht waarom het zo hoog bleef.... immers waarom zou de folie onvoldoende werken?
Er kan dan een lekke buis zijn? Of : Het kan zijn i.v.m. de regenkant, als de spouw via de kruipruimte geventileerd wordt kan dat ook nog meespelen, niet alleen de "gewone" ventilatiegaten waar je over schreef.
Dat zou dan de ene kant droog/ de andere kant nat kunnen verklaren?

Probeer je plaatje nog completer te krijgen dan je al had, kijk eens wat er nog meer te vinden is. Sommige zaken die je niet gedaan hebt en niet over kunnen, das jammer, maar dat is nu eenmaal zo.
Dankje voor het meedenken. Hierbij wat aanvullende info. Hopelijk kom ik zo een stapje dichterbij.

- Wat betreft de vochtigheid: De kruipruimte was inderdaad erg vochtig, en stond soms zelf water in. De exacte LV weet ik niet. Pasgeleden bleek een HWA aansluiting op riolering lek te zijn, welke ik 3 maanden geleden heb verholpen. Regenwater liep ONDER de bodemfolie. Dus niet er op. Hierdoor natuurlijk wel weet mee condensatie op de folie. De vloerisolatie is er al 3 jaar. De bodemfolie sinds oktober 2021, maar de HWA lekkage pas opgemerkt na aanbrengen van de folie (was er waarschijnlijk al meerdere jaren en is verergerd tot ik er achter kwam bij werkzaamheden). De JetSpray is in die 3 jaar op veel plekken mooi ingedroogd, maar op een aantal plekken is deze nog altijd vochtig. Het aanbrengen van de bodemfolie heeft dit voor die specifieke plekken niet verbeterd.
Waar ik rekening mee houd is dat door deze langdurige lekkage de stenen en het zandbed nog altijd verzadigd zijn en daarom de vochtoverlast ontstaat. Dat het nu zelfs nog erger is dan eerst, lijkt dan toch te komen door die "zomercondensatie".

- Water uit de spouw acht ik onmogelijk, gezien een gevelrenovatie en hydrofoberen. Zelfs met de tuinslang op de gevel ketst het water er vanaf. Tevens is de isolatie ook vochtig op plekken waar geen spouwmuur is.

- Ventilatie via de spouw is niet mogelijk, i.v.m. aangebrachte EPS parels.

- Probleem vindt dus ook enkel plaats in 1 compartiment van de kruipruimte, (toevallig?) het deel met 3 ventilatieroosters. Het eerste deel van dit compartiment (slechtst geventileerde deel) is redelijk droog. Een 2e compartiment dat ook zeer beperkt geventileerd is, is ook kurkdroog.

- De LV heb ik niet gemonitord, enkel gelet op vochtige isolatie en condens dat op de bodemfolie slaat.
Ik heb tijdens de laatste werkzaamheden vorige week een (goedkoop) metertje meegenomen in de kruipruimte. Die gaf uiteindelijk zo'n 82% aan.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 07-06-2022 18:11 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johancuppen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-08 22:55
Geen reactie op iemand, maar meer ter informatie:
Ik heb de folie van folion gekocht en daarbij vielen 3 dingen op:

1. De daadwerkelijke dikte van de folie voor de rol die ik heb ontvangen is ~170mu. Ik heb ook een stuk bodemfolie van tonzon liggen en deze voelt significant steviger aan. Deze is ook daadwerkelijk 230mu bij nameten. Dit kan een overweging zijn om toch voor Tonzon te gaan.

2. Op het label van de rol van folion stond het volgende EAN nummer: 8719831272761. Als je daar op zoekt kom je bij bol.com uit. Dat zou dus dezelfde rol moeten zijn met een betere prijs. (incl verzending)

3. De sd waarde wordt hier gespecificeerd op 70.2 ipv de berekende 104. De datasheets voor hetzelfde EAN nummer lijken dus niet overeen te komen.
  1. Tonzon sd=130 en ca 230mu dik, ca 2 euro/m2
  2. Folion sd=104/70.2? en ca 170mu dik ca 1 euro/m2 incl verzendkosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:04
Ook ik wil mijn kruipruimte gaan naisoleren:

Situatieschets:
- Kruipruimte is voor 50% uitgediept en getegeld voor gemakkelijk rondkruipen/zitten en de andere helft is de bult zand (zat bij de koop in, hierdoor is op dit moment niet te doen om de bodem te voorzien van folie.
- Afgelopen voorjaar stond er ongeveer 15cm water na de vele heftige regenbuien in de kruipruimte. Dit trok wel redelijk snel weer weg.

Vloer is een ribcassette vloer met 8 platen (zie foto), deze zijn voorzien van 6cm piepschuim. De betonvloer zelf is ook max 6-8cm dik.
Bij de renovatie de volledige afwerkvloer verwijderd, en voorzien van reflectiefolie, draadmatten, vloerverwarmingsbuis en vervolgens zo'n 5a6 cm zandcement.

Al met al niet heel veel massa en matig geisoleerd waardoor de vloer snel warm wordt, maar ook snel weer afkoelt. De kruipruimte wordt ook aangenaam vertoeven.

Ik heb 8 "kanalen" tussen de ribben in zitten van 85x440cm. Dit ik gaan isoleren met deze platen.
Om ze de kruipruimte in te krijgen moeten ze in stukken van 60x85cm gesneden worden.

Ik wil de boel verlijmen met Illbruck PU010 isolatielijm, althans die vond ik in dit topic als tip. Wellicht zijn er betere/goedkopere opties.

Nadien kan ik alle randen langs de ribben nalopen en deze verder afdichten met de isolatielijm. De naden tussen de verschillende platen kan ik ook voorzien van deze lijm. Of kan ik dit beter dicht plakken allemaal?

De ribben zelf worden dan niet extra geïsoleerd, maar hier heb ik weer meer betonmassa, dus ik denk dat dat alleen maar een hoop extra werk oplevert.

Op 2 plekken wordt het passen en meten, dat is rondom de doorgang naar de koof en rondom het kruipluik/invoerbak kruipruimte. Maar hierbij geldt zo goed als mogelijk dichtmaken. Dit zit dan ook niet onder het leefgedeelte maar in de hal/toilet.

Is dit een beetje een goede manier? Of is er wellicht een betere/goedkopere wijze om dit aan te pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yISMyjNMtNgKnsJxgw3AhljnXrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZo3rkxSCQldP6SVvob6hEO4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 15:13
discusws schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:14:
voor vraag acht, de ventilatie roosters aan de gevel zijn een halve baksteen groot en lopen niet schuin naar beneden maar gaan achter de steenlengte recht naar beneden. Ik moet in de kruipruimte wat van dat omhooglopende zand eens afvlakken om te zien of ze erachter zitten. Ze zijn nu niet zichtbaar.

Het zijn toch nog heel veel vragen geworden.

bij een vraag maar nummer 10 toegevoegd :), plakken folie
Dit lijkt mij overigens geen kruipruimte, maar dat zou je eens in de kopersinformatie moeten nazoeken. Lijkt zeer sterk op mijn "kruipruimte". Om het een kruipruimte te laten zijn moet hij geventileerd zijn en aan een minimale hoogte voldoen. Mogelijk zijn die roosters enkel spouwmuur ventilatie. Ik heb exact van diezelfde openingen zonder isolatie bij de meterkast, maar nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-09 12:00
Vipertje schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Dit lijkt mij overigens geen kruipruimte, maar dat zou je eens in de kopersinformatie moeten nazoeken. Lijkt zeer sterk op mijn "kruipruimte". Om het een kruipruimte te laten zijn moet hij geventileerd zijn en aan een minimale hoogte voldoen. Mogelijk zijn die roosters enkel spouwmuur ventilatie. Ik heb exact van diezelfde openingen zonder isolatie bij de meterkast, maar nergens last van.
In de kopers informatie map wordt er geproken over een kruipruimte. Een heel klein stuk is 50cm en de rest varieert tussen de 60 en 65cm. In het bouwbesluit 2003 kan ik geen minimale norm voor hoogte kruimruitmtes vinden, wel Arbo eis om er te mogen werken bij een minimale hoogte van 80cm

Bij opening kruipluik komt er luchtstroom kou vanuit de kruipruimte. Ik zal zodra ik eens tijd heb door 1 vd roosters perslucht laten blazen en controleren of ik dat voel bij de opening in de kruipruimte. Ik heb twee openingen gevonden, dat heet EPS was er verwijderd, en bij twee andere openingen was dit minimaal gedaan. deze heb ikzelf vergroot. Ik ga het controleren.

Ik had geschreven geen open voegen te zien in de gevel, dat is wel zo, ik heb om de zoveel afstand een voeg die mist in mijn muur. Ik denk dat dit tbv de spouwmuur ventilatie is.

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glade008
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 10:14
WIj zoeken ook onze kelder/kruipruimte te isoleren, dit omdat onze parket in de living nogal koud aanvoelt (zomer/winter). Met 21graden in de living zal onze parket een 13/14 graden zijn.

Wij verwarmen met stookolie en gewone radiatoren. Onze opbouw is op dit moment gewoon parket (1,3cm) verlijmd op de beton (30cm), die dan uitkomt in de kruipruimte (ong 50/60cm hoogte).
We zoeken een 10cm (Rc 4,5) PIR platen te plaatsen in de gehele kruipruimte. Onze vraag is dan: gaat de (gevoels)Temperatuur van de parket omhoog gaan, of gaat het niet veel schelen? Want dat is net de hele bedoeling.
Mensen in dezelfde situatie die hier info in kunnen geven?
Heb dit al in Ubakus berekend, en het zou toch wel een hoge temperatuur moeten geven, maar of dit op de ruimte erboven of de temperatuur van de parket is, weet ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S__k5NhdB2wSCMVb80E6tfYfrlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyIzsGGhdUEuWYEVJELihPqG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@glade008 Kies in Ubakus via Diagrammen de Temperatuur bij "Tonen" om de plot te maken en je ziet hoe het warmte verloop in je parket is.
Zie plaatje bij ons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQ8wlzk-oDoGxg-0HojcE_594QQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RvjTuVxxuFbvROFMCoerFhOS.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 14-06-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 08:48
vraag me af waarom zovele een koude vloer hebben met parket.
we hebben hier parket met een kruip ruimte er onder en voelt niet koud aan
de kruipruimte is niet geisoleert en het parket 40 jaar geleden aangelegd
ik neem aan dat er wel wat ontkoppelt is onder het parket met een dun laagje schuim.

de keuken daar in tegen is tegels op de betonnen vloer ( ook kruip ruimte er onder ) maar deze is wel duidleijk koud in de winter dat voel je aan je voeten.

of het komt dat we geen vloer verwarming hebben maar kruipruimte verwarming ( er lopen de oude cv leidingen door heen pun intented ) mogelijk dat dit dan de vloer in de woonkamer met parket minder koud laat zijn maar de keuken loop je op beton zeg maar ( tegels direct op contuctie ) dat dit hiervoor zorgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Maxwp schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:22:
of het komt dat we geen vloer verwarming hebben maar kruipruimte verwarming ( er lopen de oude cv leidingen door heen pun intented ) mogelijk dat dit dan de vloer in de woonkamer met parket minder koud laat zijn maar de keuken loop je op beton zeg maar ( tegels direct op contuctie ) dat dit hiervoor zorgt?
Woon je in de kruipruimte? ;)

Het lijkt me aan te raden om die verwarmingsbuizen in de kruipruimte goed te isoleren en ook de vloer van onderaf goed te isoleren (Rc~4).
Vergelijk daarna de situatie nog een keer en ook het gasverbruik.

Als er een schuimlaag tussen het parket zit, helpt dat ook eea afh v/d dikte van dat schuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
route99 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:35:
[...]
Woon je in de kruipruimte? ;)

Het lijkt me aan te raden om die verwarmingsbuizen in de kruipruimte goed te isoleren en ook de vloer van onderaf goed te isoleren (Rc~4).
Vergelijk daarna de situatie nog een keer en ook het gasverbruik.

Als er een schuimlaag tussen het parket zit, helpt dat ook eea afh v/d dikte van dat schuim.
huis jaren 40-50 cv van jaren 80 zit wat karton met lucht om heen gewikkeld
kruipruimte is wel mooi droog ;-)
gas verbruik is 1150 kub per jaar dus valt mee met 3 en 2 onder 1 kap en nee geen 16 graden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Maxwp Met dampdichte folie blijft mijn kruipruimte ook droog... das een maar eenmalig iets.
Het huidige gasverbruik is imho geen reden om dan maar de kruipruime elk jaar met warmte afkomstig van gas droog te blijven stoken...

Als dat 100m3 per jaar kost, nu ca €250/ jaar ... tel maar eens wat een verspilling in 10 jaar in energie en euros...

Die folie kost eenmalig €1,50-€2 / m2, excl montage materiaal. Met eenmalig <€200 euro ben je meestal klaar.
en nee geen 16 graden .
Mss zorgen deze acties ervoor dat je de thermostaat iig wel mooi toch iets richting die 16 graden C kunt zetten, puur omdat het comfort dat toe staat...
Die extra m3 gas per graad Celsius verlaging die tikken wel aan zeker als de thermostaat bijvoorbeeld..... nu in de winter op 21ºC staat.

[ Voor 26% gewijzigd door route99 op 14-06-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
route99 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:02:
@Maxwp Met dampdichte folie blijft mijn kruipruimte ook droog... das een maar eenmalig iets.
Het huidige gasverbruik is imho geen reden om dan maar de kruipruime elk jaar met warmte afkomstig van gas droog te blijven stoken...

Als dat 100m3 per jaar kost, nu ca €250/ jaar ... tel maar eens wat een verspilling in 10 jaar in energie en euros...

Die folie kost eenmalig €1,50-€2 / m2, excl montage materiaal. Met eenmalig <€200 euro ben je meestal klaar.

[...]
Mss zorgen deze acties ervoor dat je de thermostaat iig wel mooi toch iets richting die 16 graden C kunt zetten, puur omdat het comfort dat toe staat...
Die extra m3 gas per graad Celsius verlaging die tikken wel aan zeker als de thermostaat bijvoorbeeld..... nu in de winter op 21ºC staat.
ga dit jaar met de airco warmtepomp verwarmen.
bij ons nu nog 115 euro per jaar geen 250 ;-)
en ik ga lang zal ze leven niet die kruip ruime in ( meer dan letterlijk kruipen gaat niet mij veel te krap ) dat moet ik laten doen en gaat het flink omhoog denk dagje of 2 werk? zeker 1200 euro als 1 persoon het doet anders nog meer qua uur prijs
wel is het zo dat over 200 jaar het nog meer aan euros zijn natuurlijk. ( just kidding )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Maxwp Dus 1000 euro extra... hmmm interessant klusje voor een klusjesman in je buurt .. houdt ie imho heel dik aan over...
Je slaat dit nog over:
Ook met een warmtepomp is het zo ... elke m3 gas die je vooraf bespaart met isoleren hoeft die WP gedurende zijn hele levensduur niet meer te leveren... aan energie-inhoud.

Die warmtepomp gaat er echt niet voor zorgen dat er een meer-besparing door de vloerisolatie/bodem folie kan komen, dat zul je echt zelf moeten regelen, Ik vermoed dat de terugverdientijd van alle mogelijke acties heel veel korter geweest zou zijn als dit wel uitgevoerd zou zijn als je ook het verminderde verbruik van de WP meeneemt.

Tis een eigen keuze.... succes verder.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 14-06-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Ik ben bijna klaar om eindelijk de isolatieplaten te bestellen voor mijn vloer. Het is een broodjesvloer (zover ik weet zonder bestaande isolatie, tenzij er iets in de beton is gestort) waar ik isolatieplaten op wil lijmen. De kruipruimte is altijd droog, maar ik zal voor de zekerheid ook nog folie leggen.

Nu zat ik te denken aan of 80mm resol (Rd 4,0) of 120mm (Rd 6,0). Of 100mm uiteraard maar dat is helaas niet op voorraad op dit moment. Bij ons zit vloerverwarming in de dekvloer. Is een bepaalde Rd waarde dan ooit ook gewoon overkill en het geld niet meer waard? Het gaat om een prijsverschil van €280. Het kan steeds dikker natuurlijk..

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@ben2513 voor die 280 euro verschil zou ik zeker gaan voor de Rd 6.0; het meeste werk zit in de montage en later ga je nooit meer bijplakken.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
route99 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:39:
@Maxwp Dus 1000 euro extra... hmmm interessant klusje voor een klusjesman in je buurt .. houdt ie imho heel dik aan over...
Je slaat dit nog over:

[...]

Ook met een warmtepomp is het zo ... elke m3 gas die je vooraf bespaart met isoleren hoeft die WP gedurende zijn hele levensduur niet meer te leveren... aan energie-inhoud.

Die warmtepomp gaat er echt niet voor zorgen dat er een meer-besparing door de vloerisolatie/bodem folie kan komen, dat zul je echt zelf moeten regelen, Ik vermoed dat de terugverdientijd van alle mogelijke acties heel veel korter geweest zou zijn als dit wel uitgevoerd zou zijn als je ook het verminderde verbruik van de WP meeneemt.

Tis een eigen keuze.... succes verder.
zal toch wel een dag werk zijn of niet? 75 euro per uur is al 600 euro en ik vraag me af of ze dan niet met 2e doen. wacht in een kruipruimte is het zelfs verplicht om met 2 man te werken.
dus 1200 euro aan arbeids uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Ik vraag me nog zo'n beetje af hoeveel Ultra High Tack ik nodig zou hebben voor mijn vloer. Het gaat om 44 vierkante meter maar met broodjes, dus de resol platen zullen alleen tegen de liggers worden gelijmd. Heeft er iemand ervaringen?

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 21:21
ben2513 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:46:
Ik vraag me nog zo'n beetje af hoeveel Ultra High Tack ik nodig zou hebben voor mijn vloer. Het gaat om 44 vierkante meter maar met broodjes, dus de resol platen zullen alleen tegen de liggers worden gelijmd. Heeft er iemand ervaringen?
Ja.
Reken maar op ongeveer 10 kokers voor die oppervlakte.
Per balk 4 rillen kit van ong 15 cm schuin op de balken. (verdelen over 60cm als je platen 60cm breed zijn)
Niet te dicht op de randen dat perst er tussen uit en voor je de volgende rij doet is het al te hard en sluit je plaat niet goed aan.
Plaat goed aandrukken zodat kit ong 2 tot 3mm dik is.
Plaat en beton goed stofvrij maken met stofzuiger en doek voor de plaat.
Platen van 60x120 op minimaal 2 balken lijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:12
Maxwp schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:12:
[...]
zal toch wel een dag werk zijn of niet? 75 euro per uur is al 600 euro en ik vraag me af of ze dan niet met 2e doen. wacht in een kruipruimte is het zelfs verplicht om met 2 man te werken.
dus 1200 euro aan arbeids uren.
Bij een woonhuis is het niet verplicht met 2 man te zijn. Het is verplicht dat er iemand toezicht houd (mangatwacht) maar staat nergens dat dat een collega moet zijn. De vrouw/man des huizes is ook voldoende.

Wil je bij een bedrijf onder de vloer dan is 2 man wel verplicht en dan max 2 of 4 meter rondom kruipluik. Wil je verder dan moet de luchtkwaliteit gemeten worden. En uiteraard een lmra ed.

Daarnaast zijn er regels mbt minimale groote toegang en minimale hoogte kruipruimte. Zo heb je bij min 80 cm minder regels als bij minimaal 60 cm hoogte.

Zo was het tot een paar jaar terug in ieder geval. Volgens mij niet veel aan veranderd.

In de praktijk duikt men vaak er gewoon zo in de kruipruimte >:) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
3dmazter schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:31:
[...]

Ja.
Reken maar op ongeveer 10 kokers voor die oppervlakte.
Per balk 4 rillen kit van ong 15 cm schuin op de balken. (verdelen over 60cm als je platen 60cm breed zijn)
Niet te dicht op de randen dat perst er tussen uit en voor je de volgende rij doet is het al te hard en sluit je plaat niet goed aan.
Plaat goed aandrukken zodat kit ong 2 tot 3mm dik is.
Plaat en beton goed stofvrij maken met stofzuiger en doek voor de plaat.
Platen van 60x120 op minimaal 2 balken lijmen.
Oja.
Een electrische kitspuit is aanbevolen.
Ultra high tack is nogal dik spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Jan-man schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:03:
[...]

Bij een woonhuis is het niet verplicht met 2 man te zijn. Het is verplicht dat er iemand toezicht houd (mangatwacht) maar staat nergens dat dat een collega moet zijn. De vrouw/man des huizes is ook voldoende.

Wil je bij een bedrijf onder de vloer dan is 2 man wel verplicht en dan max 2 of 4 meter rondom kruipluik. Wil je verder dan moet de luchtkwaliteit gemeten worden. En uiteraard een lmra ed.

Daarnaast zijn er regels mbt minimale groote toegang en minimale hoogte kruipruimte. Zo heb je bij min 80 cm minder regels als bij minimaal 60 cm hoogte.

Zo was het tot een paar jaar terug in ieder geval. Volgens mij niet veel aan veranderd.

In de praktijk duikt men vaak er gewoon zo in de kruipruimte >:) .
ok ja denk dat je hier niet eens kunt omdraaien althans lastig dus zal niet meer dan 60m of minder zelfs.
kan de grond ook omhoog komen ook al blijft het huis op ziijn plek liggen? waardoor de grond tussen de fundering omhoog en dus de kruipruimte minder ruim word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Maxwp Jammer dat je alleen naar de kosten kijkt en niet naar het totale plaatje.
Vraag gerust als je niet snapt wat ik daar met die meer winst bedoel als de thermostaat 1 of 2 graden naar beneden kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
met ouderen in huis die 22 graden nog koud vinden denk ik niet dat 16 graden mogelijk is.
bloedsomloop e.d. minder bewegen ( wat ook vaak niet anders kan op leeftfijd )
maar ga je gang om uit te leggen waarom je 16graden als aangenaam kan ervaren gedurende de winter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

??? Jij noemde toch die 16 graden.....
Ik heb gezegd dat je met 1-2 graden er af van bijv 21 graden C al een flink voordeel kunt hebben, waarbij ik comfort ook een belangrijk punt vind.
De discussie komt zo erg rommelig binnen. Lees eea nog eens rustig terug, ik mis nog een onderbouwing dat een paar graden lager met de thermostaat niet zou werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

@Maxwp Heb je een foto van de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glade008
route99 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:17:
@glade008 Kies in Ubakus via Diagrammen de Temperatuur bij "Tonen" om de plot te maken en je ziet hoe het warmte verloop in je parket is.
Zie plaatje bij ons:
[Afbeelding]
Aha, bedankt voor deze informatie, wist ik niet. Kan ik er vanop aan dat dit ongeveer wat klopt? want als ik het zo zie dan doet ongeveer 100mm PIR isolatie de temperatuur van mijn parket met 5 graden omhoog? Dus de koude van mijn kruipruimte komt er nooit door?
Mensen die zich in een soortgelijke situatie dan ik bevinden, of ervaringen hiermee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 19:45
S-te-fan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:51:
Ook ik wil mijn kruipruimte gaan naisoleren:

Situatieschets:
- Kruipruimte is voor 50% uitgediept en getegeld voor gemakkelijk rondkruipen/zitten en de andere helft is de bult zand (zat bij de koop in, hierdoor is op dit moment niet te doen om de bodem te voorzien van folie.
- Afgelopen voorjaar stond er ongeveer 15cm water na de vele heftige regenbuien in de kruipruimte. Dit trok wel redelijk snel weer weg.

Vloer is een ribcassette vloer met 8 platen (zie foto), deze zijn voorzien van 6cm piepschuim. De betonvloer zelf is ook max 6-8cm dik.
Bij de renovatie de volledige afwerkvloer verwijderd, en voorzien van reflectiefolie, draadmatten, vloerverwarmingsbuis en vervolgens zo'n 5a6 cm zandcement.

Al met al niet heel veel massa en matig geisoleerd waardoor de vloer snel warm wordt, maar ook snel weer afkoelt. De kruipruimte wordt ook aangenaam vertoeven.

Ik heb 8 "kanalen" tussen de ribben in zitten van 85x440cm. Dit ik gaan isoleren met deze platen.
Om ze de kruipruimte in te krijgen moeten ze in stukken van 60x85cm gesneden worden.

Ik wil de boel verlijmen met Illbruck PU010 isolatielijm, althans die vond ik in dit topic als tip. Wellicht zijn er betere/goedkopere opties.

Nadien kan ik alle randen langs de ribben nalopen en deze verder afdichten met de isolatielijm. De naden tussen de verschillende platen kan ik ook voorzien van deze lijm. Of kan ik dit beter dicht plakken allemaal?

De ribben zelf worden dan niet extra geïsoleerd, maar hier heb ik weer meer betonmassa, dus ik denk dat dat alleen maar een hoop extra werk oplevert.

Op 2 plekken wordt het passen en meten, dat is rondom de doorgang naar de koof en rondom het kruipluik/invoerbak kruipruimte. Maar hierbij geldt zo goed als mogelijk dichtmaken. Dit zit dan ook niet onder het leefgedeelte maar in de hal/toilet.

Is dit een beetje een goede manier? Of is er wellicht een betere/goedkopere wijze om dit aan te pakken?

[Afbeelding]
Lijkt mij prima, je zou eventeel wat reststukken gebruiken om de "ribben" alsnog een laagje te kunnen geven.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

glade008 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:22:
[...] want als ik het zo zie dan doet ongeveer 100mm PIR isolatie de temperatuur van mijn parket met 5 graden omhoog?
Draai het eens andersom wat je schrijft mss geeft dat extra stof: Stel dat de temperauur 12ºC blijft .... dan zou je dan daarmee als het ware... ."beweren".... dat het isoleren met 10 cm PIR die ee Rc geeft van ca 4,7 totaal niks uitmaakt.... Hoe komt zoiets bij je binnen...

PS: Het is allemaal berekend obv de thermische warmteweerstand, tis puur een mathematische berekening waarbij uiteraard wel wat aannames gedaan zijn oa dat de lambda (λ) van het materiaal isotroop is, dus overal in het materiaal hetzelfde wat niet helemaal correct is, de relatieve luchtvochtigheid is vaak wel een gradient in het materiaal en ik vermoed dat Ubakus de λ daar niet voor corrigeert. Als je condensatie in je materiaal zou krijgen dan kan dat materiaal zeer sterk qua λ veranderen.
Maar jij begint vanonder af met PIR met 2x alu bekleding, dus van die kant komt al geen vocht en je temperatuur op het grensblak PIR/beton zal korter bij de parket-T liggen dan bij de kruipruimte-T, dus ik verwacht nergens een probleem.

Zet je T-plot eens hier neer, waar ik dat voorbeeld van gegeven heb. Ff iets vergroten zodat we de gradient goed kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glade008
route99 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:15:
[...]
Draai het eens andersom wat je schrijft mss geeft dat extra stof: Stel dat de temperauur 12ºC blijft .... dan zou je dan daarmee als het ware... ."beweren".... dat het isoleren met 10 cm PIR die ee Rc geeft van ca 4,7 totaal niks uitmaakt.... Hoe komt zoiets bij je binnen...

PS: Het is allemaal berekend obv de thermische warmteweerstand, tis puur een mathematische berekening waarbij uiteraard wel wat aannames gedaan zijn oa dat de lambda (λ) van het materiaal isotroop is, dus overal in het materiaal hetzelfde wat niet helemaal correct is, de relatieve luchtvochtigheid is vaak wel een gradient in het materiaal en ik vermoed dat Ubakus de λ daar niet voor corrigeert. Als je condensatie in je materiaal zou krijgen dan kan dat materiaal zeer sterk qua λ veranderen.
Maar jij begint vanonder af met PIR met 2x alu bekleding, dus van die kant komt al geen vocht en je temperatuur op het grensblak PIR/beton zal korter bij de parket-T liggen dan bij de kruipruimte-T, dus ik verwacht nergens een probleem.

Zet je T-plot eens hier neer, waar ik dat voorbeeld van gegeven heb. Ff iets vergroten zodat we de gradient goed kunnen zien.
Voila bij deze Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGcfZ9e6eoXrpEvadftMLa9cVko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x9N0K6QzkJmJ3lq7ULmgPN6f.jpg?f=user_large

Net even kruipkelder en parket gemeten. Kelder is ong 19graden, parket is een 20 graden gemeten. Dat is aangenaam nu, maarja is ook 27 graden buiten :D
Ja wat je daar zegt vond ik ook al raar :). Ik wil gewoon dat mijn parket "warmer" aanvoelt ook als de kruipkelder in de winter kouder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@glade008 Snap dat je bezorgd bent, beter dan te slordig o.i.d..
Je plaatje ziet er uit zoals te verwachten valt. Succes verder.
PS: Je hebt nu mazzel..... je hoeft nu zelf echt niet te stoken om de genoemde temperaturen te krijgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LDriessen
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 23:55
Bij ons wordt zaterdag icynene gespoten. Waarom?
Max 60cm hoogte en er klein kruipruimte gat. (wilde eerst zelf pir platen leggen)

Kruipruimte was erg vochtig
Zelf tonzon bodem zeil gelegd, nu fijn stof droog.

Icynene bedrijf zei inderdaad dat bodem zeil nodig was.
Oude loden waterleiding eruit gehaald en vervangen. Deze leidingen worden mee geïsoleerd door de icynene.
Wordt 20cm dik op gezet. In de toekomst zal er nog wat electra gelegd worden dan wil ik niet lopen klooien met folies.

Mvg Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:31
Vanmorgen stond Isolatieplatform Nederland namens Takkenkamp voor de deur om te starten met PIF kruipruimte isolatie in combinatie met bodemfolie.

Helaas waren de mannen binnen 10 minuten weer weg, omdat er blijkbaar teveel insecten in de kruipruimte zijn. Meermaals zijn mensen de kruipruimte in geweest voor het maken van diverse offertes, ook vanuit Takkenkamp. Niets hierover gehoord.

Blijkbaar moet nu eerst de ongediertebestrijding oid komen, voordat men alsnog de vloerisolatie gaat aanleggen.

Raar verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:00
TweakersOnly schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:13:
Vanmorgen stond Isolatieplatform Nederland namens Takkenkamp voor de deur om te starten met PIF kruipruimte isolatie in combinatie met bodemfolie.

Helaas waren de mannen binnen 10 minuten weer weg, omdat er blijkbaar teveel insecten in de kruipruimte zijn. Meermaals zijn mensen de kruipruimte in geweest voor het maken van diverse offertes, ook vanuit Takkenkamp. Niets hierover gehoord.

Blijkbaar moet nu eerst de ongediertebestrijding oid komen, voordat men alsnog de vloerisolatie gaat aanleggen.

Raar verhaal.
Dat is wel bijzonder inderdaad. Wat voor insecten zitten er dan?
Ik wacht inmiddels ook al weer een aantal weken op een reactie + aangepaste offerte + afspraak met Takkenkamp, zal wel druk zijn oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:04
Rainesh schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:59:
[...]

Lijkt mij prima, je zou eventeel wat reststukken gebruiken om de "ribben" alsnog een laagje te kunnen geven.
Goeie, in ieder geval de delen onder de woonkamer. En het scheelt afval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
Ik heb vanochtend het kruipluik van mijn kruipruimte vergroot. Was maar 50cm lang, nu 62cm. Dan passen er nu ook de 60*120 platen doorheen. Ging makkelijk met een slagboormachine en beitel omdat ik slechts stukken broodjes van mijn vloer eruit moest halen. De liggers zijn onbeschadigd.

Voor en na

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmlp0QuTFMt2vmCYIhWygBPvTfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kis7Gl7Om9ZREPpiMgQZguzV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SrgDs64EW3yXcmyzQkg4ojFy0I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgWdwyX8qOBYUR7170t69JIB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Er hebben nu 4 bedrijven gekeken naar onze 60-70cm hoge en droge kruipruimte (bouwjaar 1991, broodjesbetonvloer met zo'n 10cm tempex (zelf gemeten mbv sate-prikker) er tegenaan geplakt).

Steeds bij aanvragen van offerte heb ik alleen offertes opgevraagd bij bedrijven die ook PIF (of Tonzon) op hun site hadden en aangegeven een voorkeur te hebben voor een folie-oplossing (na het zien van de filmpjes van Niels vd Broek en verhalen over gezondheidsproblemen nav PUR en het blijvende karakter ervan, was ik daar een beetje huiverig voor bij het aanvragen van adviesgesprekken)

Bedrijf A - 14cm opencellig HFO PUR - € 2781 (71m2, RD 3,85)
Is fysiek in kruipruimte geweest, Heeft de bestaande laag tempex niet opgemeten, Zei verder dat folies vochtproblemen veroorzaken (terwijl N vd Broek juist het tegenovergestelde zegt...)

Bedrijf B - Geen offerte
Heeft alleen even hoofd door kruipruimte gestoken, zag dikke laag Tempex (volgens hem 20cm) en zei dat extra isolatie niet nodig was.

Bedrijf C - Tonzon - € 3195 (70m2, Rd 5,0)
Werkt alleen met Tonzon, gaf aan dat Tonzon juist goed werkt icm de aanwezige Tempex, door de combinatie van reflectie (Tonzon) en de tempex-isolatie). Was niet zo te spreken over schuimen (duh).

Bedrijf D - 14cm opencellig Icynene schuim - € 2440 (74m2, Rd 3,68)
Klein lokaal bedrijf, heeft aanwezige laag tempex opgemeten, kwam uit op 8-10cm, zei over folies dat het in theorie wel werkt (Tonzon is volgens hem vooral groot geworden door marketing), maar gaat makkelijk kapot en deels overnieuw moet wegens ongedierte, werkzaamheden (extra leidingen trekken) of niet goed luchtdicht aangebracht en dat alle professionele woningbouwers met harde isolatie materialen werken of schuimen.

Al deze bedrijven hadden ook naar spouwmuur isolatie gekeken,
bedrijf A & B maten middels de aanwezige stootvoegen 3cm vrije ruimte en zeiden dat dat te weinig s, bedrijf C mat via stootvoegen 4,2 cm en kon wel een offerte opmaken
bedrijf D was verbaasd dat de andere bedrijven geen boorgaten hadden gemaakt om te kijken, dat deed hij wel en hij mat 2cm ruimte (in een spouw van 11cm dat volgens hem opgevuld is met 9cm glaswol)

Dus extra spouwmuur isolatie valt af.

Er staan nog 2 in de planning voor over 2 wk (Takkenkamp en Pluimers (de laatste zou ook naar glas kijken)), maar op basis van de afgegeven offertes, neig ik toch naar optie D met Icynene schuim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Ik zal mijn broodjesvloer dus isoleren met resol platen. Eerst moet ik echter nog een extra elektrabuis leggen naar de bijkeuken en de kortste weg dwars door de kruipruimte. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Eerst isoleren en buis dan op de platen , of eerst de buis? Dan langs de muur denk ik, want anders zit ik overal met een kabel en moet ik de platen toesnijden.
Metaalhoofd schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:25:
2cm is gewoon mogelijk bij verschillende partijen, zoals ThermoSolutions. Ze waren wel heel erg duur dus niet voor hen gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
ben2513 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:10:

[...]

2cm is gewoon mogelijk bij verschillende partijen, zoals ThermoSolutions. Ze waren wel heel erg duur dus niet voor hen gekozen.
Je krijgt pas subsidie vanaf 1,1 Rd, de site van thermosolutions geeft iets van 1,69 aan bij 6cm, dus dan is het bij 2 te weinig. Daarnaast begreep ik dat hun thermofoam gewoon pur is en dat heb ik liever niet in mijn muren (bij kruipruimte durf ik zoiets nog wel aan)
Tenslotte begreep ik dat die spuiten werken tot een bepaalde tegendruk is bereikt en slaan dan af. Bij een te smalle spouw kan het dus zijn dat je veel geld betaalt, maar uiteindelijk de spouw maar fragmentarisch is bijgevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Er hebben nu 4 bedrijven gekeken naar onze 60-70cm hoge en droge kruipruimte (bouwjaar 1991, broodjesbetonvloer met zo'n 10cm tempex (zelf gemeten mbv sate-prikker) er tegenaan geplakt).
60-70 cm is best krap om schuim te spuiten...zie ook verder onder over schuim.
zie boven... en Pluimers die je nog wilt uitnodigen is met Icynene gestopt omdat het niet hun standaard oid haalde. Ze gebruiken nu HR-IsoSpray HFO maar je ziet op vrijwel alle videos en bijna iedereen die ik spreek dat vrijwel alle isolatiebedrijven ook de leidingen nderspuiten als die daar lopen. Fijn als je een keer een probleem hebt in je riolering, water en andere leidingen.... ga het probleem punt maar vinden... kun je of alles openkrabben of kiezen om een compleet nieuwe leiding aan te leggen en alleen het begin en einde open krabben en die nieuwe daar op aansluiten..... duur grapje... want dan is er van die 60-70 cm ruimt als je 15 cm schuim spuit maar 45-50 cm over.. daar mag een installateur van de ARBO niet eens in werken... veel te laag... .70 is al te laag, ARBO houdt normaliter 80 cm aan.
Prima beslissing als dat echt niet kan...
Er staan nog 2 in de planning voor over 2 wk (Takkenkamp en Pluimers (de laatste zou ook naar glas kijken)), maar op basis van de afgegeven offertes, neig ik toch naar optie D met Icynene schuim
Je weet inmiddels meer dus maak er gebruik van en laat je niet ompraten met het geleuter dat het wel mee valt.... zij vertrekken.... en dan is iig bij Pluimers (eigen ervaring) de nazorg OK, maar is dat overal zo.... er zijn de nodige cowboys nu iedereen isoleren wil.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
route99 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:12:
[...]
60-70 cm is best krap om schuim te spuiten...zie ook verder onder over schuim.

[...]
zie boven... en Pluimers die je nog wilt uitnodigen is met Icynene gestopt omdat het niet hun standaard oid haalde. Ze gebruiken nu HR-IsoSpray HFO maar je ziet op vrijwel alle videos en bijna iedereen die ik spreek dat vrijwel alle isolatiebedrijven ook de leidingen nderspuiten als die daar lopen. Fijn als je een keer een probleem hebt in je riolering, water en andere leidingen.... ga het probleem punt maar vinden... kun je of alles openkrabben of kiezen om een compleet nieuwe leiding aan te leggen en alleen het begin en einde open krabben en die nieuwe daar op aansluiten..... duur grapje... want dan is er van die 60-70 cm ruimt als je 15 cm schuim spuit maar 45-50 cm over.. daar mag een installateur van de ARBO niet eens in werken... veel te laag... .70 is al te laag, ARBO houdt normaliter 80 cm aan.

[...]
Prima beslissing als dat echt niet kan...
[...]

Je weet inmiddels meer dus maak er gebruik van en laat je niet ompraten met het geleuter dat het wel mee valt.... zij vertrekken.... en dan is iig bij Pluimers (eigen ervaring) de nazorg OK, maar is dat overal zo.... er zijn de nodige cowboys nu iedereen isoleren wil.
Succes.
Maar ja, om aan de Arbo eisen te blijven voldoen vallen dan eigenlijk alle vormen van isolatie af en zou ik juist het tempex wat er hangt moeten weghalen of zelf een tiental kuub zand moeten uitgraven. (70m2 kruipruimte 20cm uitdiepen is al 14 kuub)
Verder is leidingwerk repareren of verleggen met Tonzon of folies ook een duur grapje, want dan moet dat ook opnieuw bevestigd worden of vervangen als het beschadigd raakt.

Even daargelaten dat ik nog geen partij heb gevonden die ook daadwerkelijk PIF folies installeert (ook al staat het wel op een website genoemd).

[ Voor 3% gewijzigd door Metaalhoofd op 25-06-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Voldoen aan ARBO... onze kruipruimte is zonder isolatie maar 55cm hoog en elke partij die langskwam vond het gewoon best veel ruimte. Komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
TweakersOnly schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:13:

Raar verhaal.
Om mezelf te quoten:

gisteren is een ongediertebestrijdingsbedrijf (leuk woord voor scrabble) de kruipruimte ingegaan. Daar bleek dus een groot nest rode mieren te zitten, die in de loop van de tijd ook al de tempex isolatie hebben aangevreten. Aangetaste tempex zoveel als mogelijk weggekrabd en daarna het nest proberen te verdelgen. Volgende week afspraak voor nacontrole en eventueel een tweede ronde

De belichtingsgaten aan de achterzijde woning zijn dichtgemetseld toen de oude bewoners een aanbouw hebben geplaatst. Kan dat de oorzaak zijn van zulk een groot insectennest. En daaraan gerelateerde vraag: Moet en kan ik nog iets doen met die dichtgemetselde gaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ben2513 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:32:
Voldoen aan ARBO... onze kruipruimte is zonder isolatie maar 55cm hoog en elke partij die langskwam vond het gewoon best veel ruimte. Komt goed.
Als opdrachtgever blijf je verantwoordelijk. En meestal gaat het goed, maar je zult maar pech hebben dat er toch iets gebeurt.
Het is bizar dat kruipruimtes vaak veel te laag zijn, deels uiteraard omdat de ARBO wetgeving achterloopt..
@Metaalhoofd En hoe lager kruipruimte des te groter de kans dat de kwaliteit van de het isoleren achteruit gaat.
Ik lees amper iets over hoe jullie tegen het onderspuiten van alle leidingen aankijken, geen haar op mijn hoofd wil hier dat dit gebeurt. Het zeer goed bereikbaar houden van leidingen is imho essentieel voor een goede en betaalbare reparatie. Zeg niet dat dit niet gebeurt...... heb pas 2 lekkage gevallen gezien (afvoer) waarbij ik er niet aan moet denken dat ze ondergespoten waren.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 25-06-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Metaalhoofd schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:06:
[...]

Maar ja, om aan de Arbo eisen te blijven voldoen vallen dan eigenlijk alle vormen van isolatie af en zou ik juist het tempex wat er hangt moeten weghalen of zelf een tiental kuub zand moeten uitgraven. (70m2 kruipruimte 20cm uitdiepen is al 14 kuub)
Verder is leidingwerk repareren of verleggen met Tonzon of folies ook een duur grapje, want dan moet dat ook opnieuw bevestigd worden of vervangen als het beschadigd raakt.

Even daargelaten dat ik nog geen partij heb gevonden die ook daadwerkelijk PIF folies installeert (ook al staat het wel op een website genoemd).
In welke regio zoek je? Hier is gisteren onze kruipruimte/bg-vloer met PIF geïsoleerd.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
bartvl schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:51:
[...]

In welke regio zoek je? Hier is gisteren onze kruipruimte/bg-vloer met PIF geïsoleerd.
Regio Deventer
route99 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:47:
[...]
Als opdrachtgever blijf je verantwoordelijk. En meestal gaat het goed, maar je zult maar pech hebben dat er toch iets gebeurt.
Het is bizar dat kruipruimtes vaak veel te laag zijn, deels uiteraard omdat de ARBO wetgeving achterloopt..
@Metaalhoofd En hoe lager kruipruimte des te groter de kans dat de kwaliteit van de het isoleren achteruit gaat.
Ik lees amper iets over hoe jullie tegen het onderspuiten van alle leidingen aankijken, geen haar op mijn hoofd wil hier dat dit gebeurt. Het zeer goed bereikbaar houden van leidingen is imho essentieel voor een goede en betaalbare reparatie. Zeg niet dat dit niet gebeurt...... heb pas 2 lekkage gevallen gezien (afvoer) waarbij ik er niet aan moet denken dat ze ondergespoten waren.
Vanochtend even een kwartier in de kruipruimte rondgekropen (opening is overigens zo'n 40*50). Een aantal kabels zullen idd onvindbaar worden als daar een laag van 14cm Icynene tegen aanzit.
koperen Leidingen zitten tegen de zijkant van de kruipruimte, doorgaans spuiten ze dat minder dik.
Riool buizen liggen aan de rand op de bodem (behalve op de 4 locaties aan de rwnd waar een aftakking het huis ingaat)
Ik zag verder dat niet alle betonbroodjes nauw tegen elkaar aansluiten, vooral op de plek van de keukenuitbouw (tijdens de aanbouw van de woning gerealiseerd) zit een kier van 3cm en zag ik (verwarmings?) leidingen liggen aan de bovenkant van de broodjes.
In de kruipruimte zag ik eigenlijk geen verwarmingsbuizen, dus ik denk dat die in de bovenkant van de vloer zijn weggewerkt (we hebben geen vloerverwarming, maar op sommige plekken is de vloer wel warm als verwarming aanstaat).

Ik heb bijna de neiging om vloerisolatie te laten voor wat het is (ook al vind ik de vloer vaak koud in de winter (behalve op de plekken waar kennelijk de verwarmingsbuizen liggen)).

Ik heb iig het vertrouwen verloren in de Tonzon verkoper die langskwam, omdat die me 4,2cm spouwmuur isolatie probeerde te verkopen, terwijl hij maar bij 1 stootvoeg had gemeten, terwijl de Icynene verkoper wel had geboord en 2cm mat.
Zelf heb ik alle stootvoegen nagelopen en mat doorgaans 2-2,5cm, soms 3cm tot ik tegen het glaswol aanzat
Daarnaast lijkt Tonzon me een product wat te kwetsbaar is bij evt ongedierte of als je bijv bij aanleg van keuken een waterleiding wil trekken midden in zo'n zak en dus een heel stuk overnieuw moet.

Ik sta nog wel open voor PIF, maar heb geen idee welke isolatietoko dat echt gebruikt ipv enkel noemen om klanten aan te trekken om alsnog schuim aan te proberen verkopen.

Ik las ergens in dit topic dat iemand via Takkenkamp PIF had, dus misschien toch hun bezoekje (over 2wk) nog even afwachten, maar zoek dan eigenlijk nog een alternatief.

Edit: iemand tipte me over een bedrijf uit regio Amersfoort die alleen met PIF werkt, heb hun benaderd, ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Bij ons heeft Isolatie Platform Nederland de PIF isolatie geplaatst. Betreft regio Oss.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Wat ik mij nog afvroeg.. hoeveel cm zouden jullie de funderingsmuren mee isoleren? Het gaat om isolatie met PIR/resol platen. En hoeveel extra m2 is te verwachten, bijvoorbeeld omdat hier en daar toch even nog een pijpje in de weg zit en je eromheen moet bouwen?

Mijn vloer is 42 vierkante meter. Als ik op de funderingsmuren 30cm vanaf de vloer plaats, dan moet ik nog 8 m2 erbij kopen. 50 m2 PIR dus. Maar eventueel voldoet 20cm ook gewoon? Of 15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd

Steeds bij aanvragen van offerte heb ik alleen offertes opgevraagd bij bedrijven die ook PIF (of Tonzon) op hun site hadden en aangegeven een voorkeur te hebben voor een folie-oplossing (na het zien van de filmpjes van Niels vd Broek en verhalen over gezondheidsproblemen nav PUR en het blijvende karakter ervan, was ik daar een beetje huiverig voor bij het aanvragen van adviesgesprekken)

Bedrijf A - 14cm opencellig HFO PUR - € 2781 (71m2, RD 3,85)
Is fysiek in kruipruimte geweest, Heeft de bestaande laag tempex niet opgemeten, Zei verder dat folies vochtproblemen veroorzaken (terwijl N vd Broek juist het tegenovergestelde zegt...)

Bedrijf B - Geen offerte
Heeft alleen even hoofd door kruipruimte gestoken, zag dikke laag Tempex (volgens hem 20cm) en zei dat extra isolatie niet nodig was.

Bedrijf C - Tonzon - € 3195 (70m2, Rd 5,0)
Werkt alleen met Tonzon, gaf aan dat Tonzon juist goed werkt icm de aanwezige Tempex, door de combinatie van reflectie (Tonzon) en de tempex-isolatie). Was niet zo te spreken over schuimen (duh).

Klein lokaal bedrijf, heeft aanwezige laag tempex opgemeten, kwam uit op 8-10cm, zei over folies dat het in theorie wel werkt (Tonzon is volgens hem vooral groot geworden door marketing), maar gaat makkelijk kapot en deels overnieuw moet wegens ongedierte, werkzaamheden (extra leidingen trekken) of niet goed luchtdicht aangebracht en dat alle professionele woningbouwers met harde isolatie materialen werken of schuimen.

bedrijf A & B maten middels de aanwezige stootvoegen 3cm vrije ruimte en zeiden dat dat te weinig s, bedrijf C mat via stootvoegen 4,2 cm en kon wel een offerte opmaken
bedrijf D was verbaasd dat de andere bedrijven geen boorgaten hadden gemaakt om te kijken, dat deed hij wel en hij mat 2cm ruimte (in een spouw van 11cm dat volgens hem opgevuld is met 9cm glaswol)

Heb nu 1 offerte binnen voor 74m2 PIF (60mm Rd 3,52) voor € 2714
60mm is natuurlijk wel het minimale, vraag me af hoeveel duurder 80mm zou zijn

Wil eigenlijk een 2e afwachten voor ik een besluit maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Heeft er nog iemand aanbevelingen voor pluggen om de Bodemfolie te bevestigen? Ik gebruik geen Tonzon. Kan hun pluggen natuurlijk kopen maar daar zit altijd een premium op.

// nvm, Ik denk dat ik gewoon reguliere slagpluggen kan gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door ben2513 op 29-06-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03:28
route99 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:47:
[...]
In mijn kruipruimte is icynene gespoten. Dit zit ook over de waterleiding, gas leiding, elektra kabel welke naar de achtertuin gaat en over de verwarming leidingen.
De riolering ligt (doorgaans bij de meeste huizen) vrij dicht op de vloer van de kruipruimte, en deze zit dus niet onder de schuim.

De riolering is op 1 plek een beetje gaan lekken afgelopen jaar, dit was geen probleem om nog te vervangen. De verwarmingsleidingen bestaan uit 1 deel (die loopt van de verdeler naar de radiatoren) van kunststof. Hoe groot is nou de kans dat deze ergens in het midden gaan lekken?

In de waterleiding heb ik afgelopen jaar een aftakking gemaakt voor een buitenkraantje. Dit was een kwestie van een stukje schuim weghalen, aftakking maken op de leiding, en het schuim heb ik weer terug geduwd.

Het is dus vaak dus niet zo'n probleem om nog wat aan te passen. En hoe vaak doe je dat in de praktijk nou?
De verhalen over lekkages in de kruipruimte gaan vaak over rioleringen. Mocht er bij mij ooit een probleem zijn met de gas/water leiding dan laat ik gewoon een compleet nieuwe leiding leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 20:57
ben2513 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:31:
Heeft er nog iemand aanbevelingen voor pluggen om de Bodemfolie te bevestigen? Ik gebruik geen Tonzon. Kan hun pluggen natuurlijk kopen maar daar zit altijd een premium op.

Zou dit ook niet werken??
https://www.gamma.nl/asso...dellen-10-stuks/p/B194520

Maar ja blijft het plakken is de vraag :)

[ Voor 4% gewijzigd door mklcln op 01-07-2022 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
ben2513 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:31:

https://www.ecotools.nl/100-st-nylon-slagplug-m6-x-60-mm

Deze

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 3dmazter
Pir zagen.

Bij mijn zwager deden we dat met decoupeerzaag en een lang zaagblad voor hout.
Maar dat geeft enorm veel zaagsel wat overal aan plakt door statische lading.
Van de week deze zaagjes gekocht.
https://www.amazon.nl/Bos...id=pla-379545254294&psc=1

Ook bij gamma te koop maar gaat uit assortiment was daar €12,50
https://www.gamma.nl/asso...rzaag-t313-soft/p/B553874

Wat een top dingen.
Zaagt snel.
super strak en bijna nul stof, alleen een klein beetje poeder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahkIwUJPU-8Z3c7wloGbGZGHmrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zd3nvWSVd4TrhdOTiaxZj1Vs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UV9mE_9Hmia_HJM20Asw0Yryms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4Z5ehpuOjV9h0dMIE528Itq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door 3dmazter op 08-07-2022 06:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

jelke1992 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:20:
[...]In mijn kruipruimte is icynene gespoten. Dit zit ook over de waterleiding, gas leiding, elektra kabel welke naar de achtertuin gaat en over de verwarming leidingen.
Het centrale thema om het niet te willen doen is hier... de optie om te kunnen inspecteren. Niet ondergespoten: Je kunt een goede inspectie doen, niet alleen jij maar ook een koper van jouw huis en de koper daarna.... je mag toch hopen dat het schuim zeer duurzaam is... klopt dat??? anders moet een van de toekomstige eigenaren het ook nog kunnen vervangen... begin er maar aan...

Bij jou is de waterleiding van kunststof en die zijn eigenlijk getest om lang duurzaam te zijn zonder dat er iets mee gedaan wordt. Nu het zicht op de buizen ontbreekt kun je niet waarnemen of er mogelijk er iets optreedt (ophanging toch niet goed, dus extra spanning op de buis) wat de levensduur beïnvloedt.
En imho zou een drinkwaterbuis vrij moeten hangen en niet nog ff met chemicaliën vol gespoten moeten worden. Zeker vanwege o.a. de aanwezigheid van migreerbare katalysatoren in het schuim, zou ik dit met een drinkwaterbuis nooit doen.
Zie ook het Advies van de Gezondheidsraad die nog niet weet of daar problemen zich kunnen voordoen.
erg: Bij twijfel niet doe....
3.2.6 Blootstelling via drinkwater
Het komt voor dat het deel van de waterleiding dat zich onder de vloer bevindt, bij PUR-schuimisolatie wordt meegeïsoleerd. Van kunststof (polyethyleen) drinkwaterleidingen is bekend dat deze verontreinigingen
uit grondwater kunnen doorlaten.83 Daardoor kan de kwaliteit van het drinkwater worden aangetast. Het is niet bekend of ook stoffen uit PUR-schuim via kunststof waterleidingen in het drinkwater terecht kunnen
Dat het niet een probleem zou kunnen worden vind ik dus een korte tot midden termijn benadering.
Imho zit daar een principieel standpunt achter, dus in al dit soort zaken is het advies: Bij twijfel niet doen.
En van isolatie spuitbedrijven heb ik daar nog nooit een fatsoenlijke onderbouwing van gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Metaalhoofd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:56:
[...]

Heb nu 1 offerte binnen voor 74m2 PIF (60mm Rd 3,52) voor € 2714
60mm is natuurlijk wel het minimale, vraag me af hoeveel duurder 80mm zou zijn

Wil eigenlijk een 2e afwachten voor ik een besluit maak.
De adviseur van Takkenkamp adviseerde ook PIF, hij kwam op 70 m2 (waarvan 6 m2 voor 30cm overlap op de wanden van de kruipruimte), 63mm dikte, Rd 3,58. Prijs was wel een stuk hoger (rond € 3500,-, prijzen zijn de laatste tijd erg aan het schommelen).
Nette meneer die ook fysiek de kruipruimte is ingegaan. Op zich een goed gevoel bij, maar offerte is zo'n € 750 hoger ( 27,5 %) dan de andere PIF offerte die ik had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Metaalhoofd schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:25:
[...]

De adviseur van Takkenkamp adviseerde ook PIF, hij kwam op 70 m2 (waarvan 6 m2 voor 30cm overlap op de wanden van de kruipruimte), 63mm dikte, Rd 3,58. Prijs was wel een stuk hoger (rond € 3500,-, prijzen zijn de laatste tijd erg aan het schommelen).
Nette meneer die ook fysiek de kruipruimte is ingegaan. Op zich een goed gevoel bij, maar offerte is zo'n € 750 hoger ( 27,5 %) dan de andere PIF offerte die ik had liggen.
Ik vind dit wel vrij duur hoor. Voor €1580 incl verzending kun je b-keus 12cm resol platen voor je hele vloer kopen, Rd 6.0. Wel een klusje. Maar daar heb je geen zin in denk ik? 60-70 hoogte is erg luxe. Daar kun je zelfs nog dikkere platen onder plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Metaalhoofd & @ben2513 Of PIR platen, die zijn imho mechanisch veel steviger dan resol, wat vrij bros is. Resol met het gaatjes aluminium folie zou ook meer vocht op kunnen nemen dan PIR met dichte alu-folie.
HET werk is dat je iets van een constructie (rachelen) en daar op je platen moet vastmaken of iets met slimme houders kitten die op de betonbalken zoveel draagvermogen creëren zodat je de platen er tegenaan kunt "prikken" en dan een "dekseltje" erop klikken zodat het houdt.

Het is wat werk maar wel te doen. Met die prijs van Takkenkamp heb je een fors uurloon door het zelf te doen.... maar anders ook nog... immers het manwerk is altijd duur wie er ook kruipt qua bedrijf.
Die keuze ligt bij jezelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
ben2513 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:33:
[...]

Ik vind dit wel vrij duur hoor. Voor €1580 incl verzending kun je b-keus 12cm resol platen voor je hele vloer kopen, Rd 6.0. Wel een klusje. Maar daar heb je geen zin in denk ik? 60-70 hoogte is erg luxe. Daar kun je zelfs nog dikkere platen onder plakken.
3500 vind ik veel te duur, dus die overweeg ik niet eens. Maar die van 2700 wel

Zelf doen, tja. Ik ben zzp-er dus ervoor vrij nemen kost me snel meer geld dan laten doen, omdat ik er 3x zo lang over doe dan iemand die het bijna dagelijks doet.

En met 4 kinderen, waarvan 3 tussen 0 en 5 jaar heb ik in het weekend geen zeeën van tijd, naast dat ik ook nog een hoop andere klussen heb liggen (en tijd rovende hobbies heb)

Dus kies ik de laatste jaren toch meer voor dingen laten doen ipv zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

TweakersOnly schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:50:
[...]Om mezelf te quoten:

gisteren is een ongediertebestrijdingsbedrijf (leuk woord voor scrabble) de kruipruimte ingegaan. Daar bleek dus een groot nest rode mieren te zitten, die in de loop van de tijd ook al de tempex isolatie hebben aangevreten. Aangetaste tempex zoveel als mogelijk weggekrabd en daarna het nest proberen te verdelgen. Volgende week afspraak voor nacontrole en eventueel een tweede ronde
Dit is ook nog een reden om nooit voor Icynene of andere PUR of UF-schuimen te gaan qua vloerisolatie. Stel de mieren komen er nadat je dat schuim hebt laten spuiten. Met Tempex is het al vervelend dat je dat weg moet breken, maar die schuimen zeker de PUR -types hechten meestal goed en als die mieren daar tussen hun weg weten te vinden/ via vraat... ga er maar aan staan om dat allemaal goed te verwijderen en ook nog goed te laten bestrijden.
En daarna? Hoe gaat men dan de m2 weer isoleren? Weer laten schuimen?
@TweakersOnly Dank je voor het delen, had het al een keer gelezen maar nog niet verder "verwerkt" in het plaatje voor schuim on de vloer als isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
route99 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:18:
@Metaalhoofd & @ben2513
HET werk is dat je iets van een constructie (rachelen) en daar op je platen moet vastmaken of iets met slimme houders kitten die op de betonbalken zoveel draagvermogen creëren zodat je de platen er tegenaan kunt "prikken" en dan een "dekseltje" erop klikken zodat het houdt.
Kan ook zonder rachelwerk hoor. Heb je betonnen balken dan kun je ze daar direct tegenaan lijmen met Super High Tack. Hebben hier in dit topic meer mensen gedaan, en doe ik binnenkort dus ook. De lijm is er al, dit weekend komt de bodemfolie erin (ook al is het een gestorte betonvloer, dus best droog) en over een paar weken breng ik dan de platen aan.

Goed punt met resol. Was eigenlijk van plan om resol te gebruiken, hogere rd waarde bij dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ben2513 Lijmen zag ik idd vaak voorbij komen , maar mijn voorkeur gaat naar een demontabele opzet, je zult er maar later mieren onder krijgen en je hebt alles vast gelijmd….. maar das een keuze hoe je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-07 17:19
Ik ben benieuwd of er mensen zijn met een kruipruimte van net < 50 cm (47 cm om precies te zijn) die vloerisolatie hebben laten aanbrengen. Zo ja; door wie en wat is er geplaatst?

Ik heb enkele partijen hier over de vloer gehad waarbij sommige aangaven dat de ruimte te laag is en andere wel PUR schuim willen spuiten (maar ik niet). Alternatief was EPS parels op de bodem, maar dat is dus geen vloerisolatie.
Als ik het zo lees lijkt PIF wel interessant maar er zullen weinig (tot geen) bedrijven zijn dit dat willen doen...

Het gaat om een tussenwoning van 1985 in zuid-west Nederland en dus vaak vochtige/natte kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

doktorsson schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:22:
Het gaat om een tussenwoning van 1985 in zuid-west Nederland en dus vaak vochtige/natte kruipruimte.
Je zou iig al wel kunnen overwegen om zelf PE-folie, dampdicht van 200 mu dik, uit te rollen op het zand. Lukt dat?
Bodemisolatie is idd veel minder effectief.
Het wordt alleen gedaan als er echt niks anders kan, das bij jou niet helemaal zo maar je moet nog wel iemand vinden zoals je schreef.
Zelf doen is echt geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
Je zou iig al wel kunnen overwegen om zelf PE-folie, dampdicht van 200 mu dik, uit te rollen op het zand. Lukt dat?
Bodemisolatie is idd veel minder effectief.
Het wordt alleen gedaan als er echt niks anders kan, das bij jou niet helemaal zo maar je moet nog wel iemand vinden zoals je schreef.
Zelf doen is echt geen optie?
Nooit eerder gedaan, maar zou wel kunnen.
Maar dan pak ik het liever beter aan en zelf PIF aanbrengen. Of is dat onverstandig om zelf te doen als de kruipruimte zo laag is?
Heb gewoon een hekel aan dingen niet goed genoeg te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Voor mensen in omgeving Groningen stad: ik heb nog 6m x 16m "PE dampremmende folie / dampremmende laag 0,2 - 200 mu" over. Kan tegen een faire prijs weg. Gerust een pm sturen!
doktorsson schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:13:
[...]
Maar dan pak ik het liever beter aan en zelf PIF aanbrengen. Of is dat onverstandig om zelf te doen als de kruipruimte zo laag is?
Heb gewoon een hekel aan dingen niet goed genoeg te doen...
Ik vind 50cm niet eens zo laag. Geen idee wat folie betreft, maar ik ben vorig weekend voor enkele uren in mijn kruipruimte geweest om ze op te ruimen (tussen de 50-55cm hoog) en zal daar zelf isolatieplaten van 10-12cm dik tegen de balken aan lijmen. Wordt vast een leuk klusje, maar voldoende ruimte is er wel vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
Ik vind 50cm niet eens zo laag. Geen idee wat folie betreft, maar ik ben vorig weekend voor enkele uren in mijn kruipruimte geweest om ze op te ruimen (tussen de 50-55cm hoog) en zal daar zelf isolatieplaten van 10-12cm dik tegen de balken aan lijmen. Wordt vast een leuk klusje, maar voldoende ruimte is er wel vind ik.
Wat voor isolatieplaten gebruik je? En met wat voor lijm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
doktorsson schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:56:
[...]

Wat voor isolatieplaten gebruik je? En met wat voor lijm?
Resol of PIR platen met aluminium op beide kanten. Welke van de twee weet ik nog niet, ik zal bestellen wat op voorraad is. B-keus, dus veel goedkoper dan nieuw.

Ik lijm ze met High Tack lijm tegen de broodjes. Ik heb Zwaluw Super High Tack gekocht. Volgens mensen op dit topic heb je voor m'n vloer van 40m2 ca 10 flesjes nodig.

Op deze manier, maar dan direct tegen de betonnen dragers/balken aan. Je kunt ook slagpluggen gebruiken, maar dat vind ik iets te risicovol vanwege de wapening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@ben2513 Resol Kooltherm met Alu folie is dampopen ivm de gaatjes erin, PIR met alu folie heeft geen gaatjes en is dampdicht. Dus let goed op wat je B keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Mijn kruipruimte is 45cm. Ik heb al bubbelfolie en tonzonfolie neergelegd, maar door de geringe hoogte van de kruipruimte twijfel ik over de dikte van de pir platen die ik wil plaatsen. Iemand ideeën/ervaringen?

Zelf zit ik aan platen van minimaal 5cm en max 8cm dik te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 22:01
racemichel schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:49:
Mijn kruipruimte is 45cm. Ik heb al bubbelfolie en tonzonfolie neergelegd, maar door de geringe hoogte van de kruipruimte twijfel ik over de dikte van de pir platen die ik wil plaatsen. Iemand ideeën/ervaringen?

Zelf zit ik aan platen van minimaal 5cm en max 8cm dik te denken.
Ik heb zelf gewoon 12 gedaan en kan eigenlijk alleen maar plat op mn rug of buik heen en weer (ook niet veel meer dan 30cm over)
12cm lijkt mij eigenlijk ook het minimale als je nog niks hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Deshmir schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:57:
[...]

Ik heb zelf gewoon 12 gedaan en kan eigenlijk alleen maar plat op mn rug of buik heen en weer (ook niet veel meer dan 30cm over)
12cm lijkt mij eigenlijk ook het minimale als je nog niks hebt.
Duidelijk, dank voor het delen van jouw ervaring. Comfortabel is anders, ik gok dat jij dan van zo vermogelijk richting je kruipluik toe gewerkt hebt bij het monterem en nu hoopt niet meer je kruipruimte in te hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 22:01
racemichel schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:14:
[...]

Duidelijk, dank voor het delen van jouw ervaring. Comfortabel is anders, ik gok dat jij dan van zo vermogelijk richting je kruipluik toe gewerkt hebt bij het monterem en nu hoopt niet meer je kruipruimte in te hoeven.
Helemaal links achterin de hoek begonnen idd, en zo terug naar het luik. Als het echt moet, dan kan ik als een worm naar de afvoer van de keuken en wc 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
route99 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:56:
@ben2513 Resol Kooltherm met Alu folie is dampopen ivm de gaatjes erin, PIR met alu folie heeft geen gaatjes en is dampdicht. Dus let goed op wat je B keuze is.
En je wil dampdicht hebben voor de kruipruimte toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@doktorssonLijkt me wel. Het is vaak ook nog aan te raden om op het zand vd kruipruimte dik dampremmend folie te leggen zodat de luchtvochtigheid in die ruimte vaak 10-tallen procenten lager wordt als deze nu wat hoger of zelfs hoog is (zoals bij ons van 99+% naar 50-70% uiteraard is dat seizoensafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Ik weet het niet hoor. Je kunt ook gewoon glaswol aanbrengen zonder folie, dus... bodemfolie is indd altijd een goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
Ik ben best een leek op dit gebied hoor maar ga het toch vragen; zijn er mensen die weleens overwogen hebben om de kruipruimte net 5 cm uit te graven zodat de isolatienbedrijven er wel in willen? :P
Lijkt me wel een k*tklus haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:41

martijn v o

Certified by Enphase.

5cm. Als je een woning hebt van 10*5 is 50m2 a 5 cm is 2,5 m3 zand.
In een emmer gaat 10 liter dat zijn 250 emmers.
In een kruiwagen gaan 8 emmers.

Dus 250 emmers uit de kruipruimte trekken en 32 keer met de kruiwagen naar de aanhanger en na de stort om het er daar weer uit te scheppen.

Zoals je begrijpt, ik heb het niet gedaan :-) je conclusie is correct.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 09-07-2022 12:36 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ben2513
Ik ben vandaag folie gaan leggen. Hier en daar nog wat moeten opruimen voordat ik kon beginnen. Aan opruimen vorig weekend al een hele dag besteed. Het gaat om een stortbetonvloer in de kruipruimte, dus geen zand. Zo goed mogelijk schoon gemaakt, maar tenzij ik echt alles met stoffer en blik langs ga dan blijft altijd puin over. Dus een paar korrels beton ofzo ligt hier en daar nog, maar dat geeft niks. Folie lijkt dik genoeg. De vervolgstap is om isolatieplaten tegen de vloer van de woning te lijmen. Als de folie op plekken stuk gaat vanwege die overige puin dan fix ik die voordat ik doei zeg tegen mijn nieuwe ondergrondse vriend ;-)

P.s. tapen en folie aan de fundering bevestigen moet ik nog. Volgend weekend misschien. Rattenprobleem is ook opgelost trouwens. Had helaas geen goeie maskers meer, dus nou..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm_q1sRArB7DvAP3jfQW_oAUuFo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIXVVydWqLwEOjborqqCeEbH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SltGF7puqr1nzmqjPcATfVTTzE0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJioBPHMP5ldANHqbIvQIlwJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0-SY4HzRKPFu6FsUshODluXxW0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fN87sQB5aaEqVuQXw7lYgnie.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKyY9dcQdBoqPySLuLszAs5Mqwk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afVTw6R12TzHQa1RRINHeyWi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zf3HQ5BtJtUV9_FGvwJcduJp_Aw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izGGCgsvxLZjjelWvItqRHbm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aLoOVhsmDcsB-U3HzBjRS0U33I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkVaKq6NPDBk1hgIJmUCT26g.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-v5gT219p1jslpmo3RFfRkiytI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIiPSGXSNYyrnrcbyHhojULr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18TJcPBBvY7m9mfU-kE3RMNfjA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhxWDbTpbIe7YGKT4idyg9Sq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzb6r21STE6VIruWXkb_6fwMF4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vx1nKzlyAh23bRRf18AdRbLX.jpg?f=fotoalbum_tile

En een video, gemaakt net voordat ik klaar was : https://imgur.com/a/G95bvFz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 07:52
Ik ben van plan de kruipruimte verder te isoleren om de luchtvochtigheid omlaag te brengen. Onder aan mijn vloer zit Tempex en gisteren zag ik dat op 90% van de oppervlakte condens te vinden is. In de winter staat er ook een flink laag water in mijn kruipruimte (10cm). Dit komt doordat ik aan een groot grasveld woon. In de winter is de luchtvochtigheid van het huis ook erg hoog (60%, tenzij het keihard vriest buiten).

Na het topic doorgespit te hebben lijken de volgende stappen me het meest logisch

1. Noppenfolie aanbrengen.
2. Dampremmende bodemfolie

Nu liggen er in mijn kruipruimte o.a. dakpannen. Kan ik deze na het plaatsen op de folie leggen of is het handiger om deze helemaal eruit te halen vanwege het stijgende grondwater?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
TalkingCarrot schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:24:
Nu liggen er in mijn kruipruimte o.a. dakpannen. Kan ik deze na het plaatsen op de folie leggen of is het handiger om deze helemaal eruit te halen vanwege het stijgende grondwater?
De bedoeling is dat de folie kan drijven wanneer grondwater op komt. Het lijkt mij dus niet handig om de dakpannen in de kruipruimte op te slaan. Let wel op dat je de folie boven de hoogste waterstand bevestigt. Leg ze wanneer het droog is, maar boor dus pas op bijv. 30cm hoogte in de muur. Dan kan de folie namelijk nog zover omhoog. Moet je meerdere stukken folie aan elkaar plakken, gebruik dan watervaste dubbelzijdige PE tape. Houd een overlap van 10cm aan bij beide stukken folie, vouw ze en breng tape aan tussen beide "overlappende stuken". Zo komt de tape niet in direct contact met water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doktorsson
De bedoeling is dat de folie kan drijven wanneer grondwater op komt. Het lijkt mij dus niet handig om de dakpannen in de kruipruimte op te slaan. Let wel op dat je de folie boven de hoogste waterstand bevestigt. Leg ze wanneer het droog is, maar boor dus pas op bijv. 30cm hoogte in de muur. Dan kan de folie namelijk nog zover omhoog. Moet je meerdere stukken folie aan elkaar plakken, gebruik dan watervaste dubbelzijdige PE tape. Houd een overlap van 10cm aan bij beide stukken folie, vouw ze en breng tape aan tussen beide "overlappende stuken". Zo komt de tape niet in direct contact met water.
Bedoel je zo?
YouTube: Kruipruimte isolatie met bodemfolie: zo isoleer je een kruipruimte |...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Inmiddels de laatste offerte binnen van een bedrijf dat alleen PIF folies gebruikt voor vloerisolatie.

66m2 PIF T4 ISO80 voor 2700 incl BTW
Isolatiewaarde volgens de offerte 4,59 m2 K/W. Als ik zoek op isolatiewaarde van PIF80 schommelt het tussen 4 en 4,6 afhankelijk van de bron.

Iets minder m2 dan de andere offertes, omdat ze slechts een klein deel van de zijkant (10cm ofzo) van de kruipruimte meepakken (niet 30cm zoals bij PUR vaak gedaan wordt), omdat het volgens hun niet nodig is. Mag wel, maar dan is de prijs natuurlijk iets hoger.

Ze kunnen ook op redelijk korte termijn (1-2mnd) het installeren.

Al met al lijkt dit me de meest interessante van de offertes die ik heb gekregen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerhardBurger
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 18:07
Ik heb al een bestaande EPS laag van 6 cm in de kruipruimte, en het leek me handig om daar een extra laag bij te doen zodat ik op Rc > 5 uitkom, maar geen enkel bedrijf lijkt dat te willen doen. Het is of PUR of folie lijkt het wel. Na het lezen van dit topic heb ik daar toch niet zo'n trek in, dus ga ik het maar zelf EPS platen erin doen.

Ik zag op https://www.milieucentraa...aren/zelf-vloer-isoleren/ dat er een zelfisolatie-onderzoek loopt, waarbij ze willen kijken of zelfklussers met goede instructies ook een goede isolatie kunnen afleveren. Voor deelname krijg je 100 euro, maar voor mij komt de deadline te vroeg (22 augustus), maar misschien is het voor anderen hier wel interessant: https://www.dhz-isolatieonderzoek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
GerhardBurger schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:40:
Ik heb al een bestaande EPS laag van 6 cm in de kruipruimte, en het leek me handig om daar een extra laag bij te doen zodat ik op Rc > 5 uitkom, maar geen enkel bedrijf lijkt dat te willen doen. Het is of PUR of folie lijkt het wel. Na het lezen van dit topic heb ik daar toch niet zo'n trek in, dus ga ik het maar zelf EPS platen erin doen.

Ik zag op https://www.milieucentraa...aren/zelf-vloer-isoleren/ dat er een zelfisolatie-onderzoek loopt, waarbij ze willen kijken of zelfklussers met goede instructies ook een goede isolatie kunnen afleveren. Voor deelname krijg je 100 euro, maar voor mij komt de deadline te vroeg (22 augustus), maar misschien is het voor anderen hier wel interessant: https://www.dhz-isolatieonderzoek.nl
Dit staat er ook op de site:
Voor muurisolatie is een Rd-waarde van 2,5 vereist. Een hogere Rd-waarde is bij muurisolatie niet aan te raden.
Dat is toch raar? Nieuwbouw zit al een stuk hoger.. 8)7

Staan wel meer kromme dingen op die site zeg.

Ik had graag mee gedaan, maar de voorwaarden zijn vreemd. Je mag alleen meedoen als je bij een bouwmarkt overpriced isolatie koopt? |:( ...want die sponsoren de boel.

Graag had ik meegedaan aan een goed onderzoek, gezien zelf isolatie echt helemaal prima kan en ik het er prima voor over heb om iemand mijn huis te komen laten controleren als ik dan ook de subsidie krijg... Gezien de tekorten aan werklui hadden ze dit al veel eerder mogen doen.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 19-07-2022 21:52 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Vandaag is de kruipruimte geïsoleerd met PIF -80 in combinatie met bodemfolie. Al met al waren de mannen ongeveer 2 uur bezig.

Alles zag er netjes uit, alleen één probleem: sinds vanmorgen zakt de waterdruk van de cv ketel als een gek. Van 1,7 bar naar 0,3 bar in twee uur tijd. Ook na bijvullen van de cv-ketel.

Ofwel: de mannen hebben bij het isoleren waarschijnlijk een leiding of iets dergelijks geraakt. Uiteraard heb ik al gereclameerd en komt er morgen een mannetje kijken. Telefonisch beweerden ze echter bij hoog en laag geen leiding geraakt te hebben.

Hoe voorkom ik dat dit een welles-nietes spelletje wordt? Iemand tips waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@TweakersOnly Vervelend.
Gaat het voorbereiden zo als vanaf ca 40 seconden... knal er hem maar in....
YouTube: PIF Isolatiefolie vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:23
Zelf even de kruipruimte in om te kijken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:56

H-W

LED-Maniak schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:45:
[...]

Staan wel meer kromme dingen op die site zeg.
Inderdaad, je moet voor de grap eens de handleidingen lezen die men op de site heeft staan. Daar staan toch een boel dingen in die echt niet kloppen ... voor de toepassing van isolatie op plaatsen waar al isolatie aanwezig is en het al dan niet gebruiken van folies ... ik krijg er al jeuk van als ik het alleen al lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
route99 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:58:
@TweakersOnly Vervelend.
Gaat het voorbereiden zo als vanaf ca 40 seconden... knal er hem maar in....
YouTube: PIF Isolatiefolie vloerisolatie
Ik weet niet of ze bij mij ook met die latten gewerkt hebben. Maar wat ik gehoord en gezien heb is de werkwijze identiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
ThinkPad schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:07:
Zelf even de kruipruimte in om te kijken :?
Dat gaat helaas technisch niet lukken, daarvoor ben ik een paar kilo te zwaar. 😜

Wellicht dat mijn broer vanavond even kan kijken. Is het trouwens normaal dat men ook het luik van de kruipruimte isoleert? Is nu dichtgeplakt met groene plakband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
TweakersOnly schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:15:
[...]
Is het trouwens normaal dat men ook het luik van de kruipruimte isoleert? Is nu dichtgeplakt met groene plakband.
Ja, wel een goed idee. Maar meestal met een isolatieplaat dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

RTL Nieuws kwam met een wat hyperige presentatie van een nog steeds bestaand PUR-schuim probleem, dus ter plekke gemaakt schuim, populair bij vloer- en spouwmuur isolatie.

Op Drimble links ondernaar de meeste artikelen die er de laatste dagen waren.
Op TV waren deze 2:
  • Isoleren met purschuim mogelijk gevaarlijk, drie vragen beantwoord
  • Ziek door isolatie met purschuim: ´Van duurzaamheid naar alles kwijt´ [video]
https://drimble.nl/opinie...rboden-moeten-worden.html

In principe gaat het om een PUR onderzoek van RoyalHaskoningDHV omvat alleen een literatuuronderzoek en interviews op verzoek van de klant: Directie Bouwen en Energie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Bron:
https://global.royalhasko...ijk-gespoten-pur-isolatie
Projectplan: https://global.royalhasko...tie-werkpraktijk-2022.pdf

Er is blijkbaar nog steeds teveel onrust na de magere uitspraken (2020) van de Gezondheidsraad in hun rapporten. Hun dossier staat vooral hier: https://www.gezondheidsra...uimisolatie-en-gezondheid

Er is blijkbaar o.a. nog veel onzekerheid tav
  • de emissies van MDA (kankerverwekkend), een afbraakproduct bij PUR-schuim ontstaan bij bepaalde condities
  • De effecten van de hoge temeraturen die kunnen ontstaan als die PUR laag snel achter elkaar/ op elkaar gespoten worden (effect op wel/niet uitreageren / het blijven uitdampen van toxische stoffen waaronder MDA)
  • De duur/ onzekerheid dat dit uitstoten van toxische stoffen wel kan duren
  • etc.
Dit allemaal in relatie tot de verwerkers en de bewoners (optredend vanaf het moment ze weer in huis mogen).
Edit: Het officiële rapport is nog niet uit! Wanneer? zover ik weet is de minister het eerst aan bod om te reageren na ontvangst.

Heb het al eerder geschreven: PUR platen in een fabriek maken kan zoveel beter gecontroleerd worden qua proces dan het PUR-schuim te plekke maken.

Ja, maar dat PUR-schuim is zo'n goed isolatiemateriaal?
Nou, das maar de vraag nog, afgezien van de potentiele tox problemen.....
Ik probeer nog meer data te verzamelen hoe sterk de werkelijke lambda voor gespoten spourmuurmaterialen kunnen afwijken tov wat we in de tabellen zien staan, de de werkelijke reken-λ is vaak veel hoger dan de λd.
Daarmee kan de veel slechter dan verwacht presteren PUR-schuim zover oplopen in reken-λ dat de percentuele verschillen tussen bijvoorbeeld EPS eco parels (met grafiet) veel kleiner zijn geworden dan als je alleen uit gaat van hun λd.
Daarmee verwatert het argument om maar PUR te gebruiken omdat het veel beter is dan Suprafil of EPS met grafiet behoorlijk sterk... Zeker als je er een onzekerheid met het PUR proces erbij krijgt...
In wat ik gelezen heb gaat het UF-schuim nog veel harder onderuit dan de PUR tav het slechter presteren dan wat theoretisch vaak genoemd wordt.
Ben er nog mee bezig. Het was eigenlijk al bekend, zie Jeroen-Meeusen-scriptie-na-isolatie-spouwmuren.
https://www.joostdevree.n...ert_jeroen_%20meeusen.pdf
https://lib.ugent.be/nl/catalog/rug01:001311790

[ Voor 45% gewijzigd door route99 op 28-07-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
H-W schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:09:
[...]

Inderdaad, je moet voor de grap eens de handleidingen lezen die men op de site heeft staan. Daar staan toch een boel dingen in die echt niet kloppen ... voor de toepassing van isolatie op plaatsen waar al isolatie aanwezig is en het al dan niet gebruiken van folies ... ik krijg er al jeuk van als ik het alleen al lees.
...en dit is dan onze lobby die er voor moet zorgen dat particulieren die zelf isoleren ook subsidie moeten krijgen... :) Kansloos.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:56

H-W

Helaas ... ik denk dat ik ook maar zoiets ga beginnen, maar dan met informatie die wel klopt. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@H-W wij zien graag de door jou onderbouwde info verschijnen.... mag ook hier. Veel sterkte!
En ben wel heel erg nieuwsgierig naar verse input... (y) 8)

[ Voor 26% gewijzigd door route99 op 28-07-2022 13:23 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"