Geweldig topic wat ik al lang volg, de afgelopen dagen eea weer opgefrist en een compliment naar de verschillende bijdragers
De bedoeling is om zeker folie te gaan neerleggen, maar daarvoor moet ik eerst de temp / hygrometers binnen krijgen. Nog iets extra's regelen om veilig licht mee onder de vloer te nemen.
Algemene huis gegevens:
- Huis bouwjaar 2005
- Rc waarde kruipruimte 3.0 m2 K/W
- Rc waarde dak 3.0 m2 K/W
- Rc waarde spouwmuren minimaal 2.58 m2 K/W
- Glas: allemaal hr++
- Kruipruimte: geen water, zand wel vochtig
- Vloerverwarming: geen (wellicht in de toekomst)
Wat is de reden om hier te lezen en om advies te vragen, verschillen in temperatuur van de beganegrond vloer. Blauw vlak onderin is de toegang tot de kruipruimte.
Zoals te zien is loopt de temperatuur van de bovenvloer vanuit zuid naar noord zijde van hoog naar laag. In de gang is de temperatuur het laagst en in de toilet het allerlaagst. Betreft pakket op de vloer van 8mm. Er wordt al een paar weken niet gestookt, ooghoogte temp is +- 20 graden. Dag van meting was afgelopen zaterdag.
Het gehele gelevlak is een open ruimte, dit ter verduidelijking.
Wat mij opvalt als ik in de kruipruimte kijk is dat er op de plekken waar het het koudst is, meterkast en toilet de EPS niet aansluit op de leidingen en afvoeren en er eigenlijk bij de meterkast een groot gat zit. zie foto's.
en meterkast
Mijn eerste vragen.
- Is / kan het temperatuur verloop in de woonkamer door deze gaten worden verklaard.
- Hoe de gaten opvullen? Het gat bij de meterkast, als ik deze zo goed als mogelijk opvul met EPS plaatjes, hoe doe ik dit bij de leidingen?
- Kan ik deze bijvoorbeeld omwikkelen met bubbeltjesfolie en dmv verschillende laagjes purren, ik lees hier verschrikkelijke verhalen over pur, als pur niet wenselijk is, hoe dan wel en waarmee?
dit geld ook voor de rioolafvoeren, omwikkelen met bubbeltjesfolie en dan rondom purren, - Piepschuim dikte is 30cm, meerdere checks gedaan met breinaald, is de Rc 3.0 m2 W/K waarde opgegeven in de technische afwerkstaat wel correct? De beganegrond vloer is een geisoleerde geprefabriceerde botonvloer. en de EPS Dikte lijkt wel heel dik voor RC 3.0 waarin ook het beton wordt meegerekent.
Ondanks dat ik vele filmpjes en het gehele topic heb doorgelezen heb ik iets gemist in hoe gaten op te vullen.
Tot zover de vragen omtrent het opvullen van gaten.
Ook wil ik afdekfolie aanbrengen, maar eerst wachten totdat de hygrometers binnen zijn zodat ik weet wat de waardes nu zijn en wat het wordt nadat de folie is neergelegd. Voordat ik dat ga doen ga ik eerst de aanwezige EPS die op de grond ligt verwijderen en daarna eea aanharken. En indien mogelijk de waterleiding die naar achteren loopt ophangen aan de fundering als er genoeg overlengte is.
5 - Er loopt een aarde draad vanuit de meterkast de grond in. Kan / mag ik daar tegenaan komen of moet ik deze mijden en absoluut niet aanraken?
6 - de funderings balken van de lange zijde is een doorvoer (takel oog van funderingsbalk zit daar) zichtbaar en waardoor ik ook kan kijken naar de buren. Dit is op beide zijde zo, kan ik deze dichtmaken / opvullen met EPS of zeggen jullie, openlaten? Dit is zichtbaar op de eerste foto, dit is ook de enige plek waar er ook EPS mist over de gehele breedte van de woning. Deze gaat ook worden opgevuld.
7 - In dit topic wordt er regelmatig om begrijpelijke redenen aangeven de folie niet onder je riool door te laten lopen. Onze rioolleidingen hangen allemaal boven de vloer, de folie eroverheen of toch eronderdoor.
8 - Aan de buitengevel zitten ventilatie roosters en zitten er op sommige plekken geen voeg, ik neem aan voor de spouw. In de kruipruimte zie ik geen openingen, wat mis ik.
9 - Op foto hieronder zie je dat zand oploopt tegen de funderingbalk. Kan dit zo blijven of adviseren jullie om deze af te vlakken
10 - De vloer opppervlakte is 570cm x 1200cm, dan kom ik net niet uit met de 600cm varianten. Ondanks dat de kruipruimte een grote ruimte is loopt hier wat leidingwerk en rioolbuizen die ondersteund worden door staanders en een aardedraad. Het lijkt onmogelijk om die staanders eruit te halen waardoor de folie niet als 1 geheel kan worden neergelegd, bij de aanschaf van een rol van 6 x 25meter zou ik 3 maal 6 x 7 meter kunnen doen (of iets groter) maar dan moet ik tapen en heb ik nog geen oplossing voor de twee ondersteuningspalen van de riolering en de aarde draad.
voor vraag acht, de ventilatie roosters aan de gevel zijn een halve baksteen groot en lopen niet schuin naar beneden maar gaan achter de steenlengte recht naar beneden. Ik moet in de kruipruimte wat van dat omhooglopende zand eens afvlakken om te zien of ze erachter zitten. Ze zijn nu niet zichtbaar.
Het zijn toch nog heel veel vragen geworden.
bij een vraag maar nummer 10 toegevoegd

, plakken folie
[
Voor 8% gewijzigd door
discusws op 10-05-2022 10:31
. Reden: vraagnummer vergeten ]