Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 10 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
ok dank je wel, binnenkort inderdaad kijken bij de bouwmaat.

@freemann nog meer eps er tegen aan? ik dacht dat jij alles al had "beplakt"?

hoe krijg je een 3 m3 regenwateropslag in de kruipruimte?
of plaats je hem buiten onder de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 20:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn 'kruipruimte' is circa 20 cm hoog. Het huis is oorspronkelijk zonder kruipruimte gebouwd en de bodem is er in 50 jaar 10 cm onder vandaan gezakt (het huis is onderheid). De bodem is droog.
Ik heb voor de helft een houten vloer, de andere helft is beton.

Ik speel met het idee om een spouwmuurisolatiebedrijf hier hr++ thermoparels in te laten spuiten.
Is dit haalbaar en (technisch) een goed idee?
De kruipruimte uitgraven is een klus die ik niet zie zitten...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Topicstarter
@Proton_:
Is het af laten zuigen van zand geen optie?
Er zijn genoeg bedrijven die grond afzuigen voor kelder, "afgravingen", kruipruimtes etc.

Het plan ligt er idd al een tijdje om er extra EPS tegenaan te plakken.
Maar gezien de tijd die erin gaat zitten, heb ik er helaas nog geen tijd voor kunnen/willen maken.
Echter heb ik mij nu wel als doel gesteld om het langzaamaan op te gaan bouwen en voor eind november 2013 af te hebben.

Mijn kruipruimte is redelijk diep. De kruipruimte loop overdreven vanaf de zij-gevels in een V vorm en de verder naar de tuin de dieper/hoger hij wordt. De fundering staat 5m van de achtergevel ook "los van de grond". achterin gaat hij denk richting de 60-70cm en daar gaat dan straks 15-18cm EPS vanaf. Dan blijft er 45-55cm over. Wil achterin(tegen de tuin) de kruipruimte een bak maken van betonplex. De afmetingen van de bak worden globaal 3,0 x 2,5 x 0,45m met 40cm water.

Heb het geluk dat ons huis de regenpijp deelt met de buren en daardoor ruim 100m2 dakvlak tot mijn beschikking heb voor regenwater opvang. Jaarlijks mag je rekenen op 0,75m3 water per vierkante meter >:)>:) mogelijk moet ik in de toekomst nog een reservoirtje bouwen :D Overigens gaan we de WC en wasmachine op regenwater laten "draaien" en mogelijk in de toekomst ook de Vaatwasser (maar dat is een beetje afhankelijk van de WAF die gehaald wordt op de WC/Wasmachine). Daarnaast natuurlijk heel groen de auto ermee wassen, mogelijk plantjes water geven etc. :D Streven is om alleen nog maar te drinken/koken/douchen op leidingwater.

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 16-10-2013 15:45 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 19:53
offtopic:
Heel groen autowassen doe je bij voorkeur natuurlijk niet op straat, gezien de oliën die dan vrij over straat gaan spoelen, in het riool terechtkomen en/of infiltreren in de grond in de buurt. Goedkoop zal het vast wel zijn ja... ;)

Rot betonplex btw niet als het in de grond staat, of behandel je het nog ergens mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 16-10-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
In principe hoef je bij betonplex alleen de kopse kanten en beschadigingen te behandelen, de rest is gewoon waterdicht en zou jaren mee moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Inclusief, bij 5 pakken € 7,11 per pak.
Ik had ongeveer 60 pakken nodig voor de woonkamer en keuken. Bij de huidige temperaturen merken nu vooral dat de vloer minder koud is en dan de tocht ook flink minder is. Alleen nog een paar gaatjes in de kelder dichtmaken, dan is dit project gereed.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
marcel87 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:04:
offtopic:
Heel groen autowassen doe je bij voorkeur natuurlijk niet op straat, gezien de oliën die dan vrij over straat gaan spoelen, in het riool terechtkomen en/of infiltreren in de grond in de buurt. Goedkoop zal het vast wel zijn ja... ;)
Wat denk je dat er tijdens een regen- bui/dag als afgelopen zondag allemaal de straat op loopt....
Rot betonplex btw niet als het in de grond staat, of behandel je het nog ergens mee?
Het betonplex staat 100% droog en op de kruipruimtefolie. Mijn verwachting is dat het wel 10 jaar mee moet gaan :)

Regelmatig worden vijvers ook gemaakt van betonplex en dan gaat het ook JAREN mee...

[edit]
Overigens is het betonplex in bijna perfecte staat tweedehands en heel groen van MP gehaald :)
Vijverfolie die gebruikt wordt voor de bak is ook tweedehands via MP
maar we gaan te veel off-topic :)

[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 16-10-2013 16:25 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Freemann
Bedankt voor de tip, 't is alleen geen zand maar puin/klei/bagger (havenslib). Alle afgevoerde grond hier wordt als chemisch afval behandeld. Dat vinden de zuigers ook niet fijn... (het ergste spul is gesaneerd, zie Grote gifwijk voor miljoenen gesaneerd, maar in mijn wijk was het niet ernstig genoeg :/)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@Proton_;
Dat klinkt niet best. Dan zou ik hem persoonlijk ook vol laten spuiten met iets van parels/vlokken/chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Freemann schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:15:
[...]

Wat denk je dat er tijdens een regen- bui/dag als afgelopen zondag allemaal de straat op loopt....
offtopic:
Een hele hoop rotzooi ja. Alleen bij verbeterd gescheiden stelsel wordt de eerste meuk (rubber/oliën) van de straat en het leidingstelsel eerst geflusht met afvoer naar de RWZI. De rest van de bui, dat een zodanig piek heeft stort dan door een systeem met terugslagkleppen zo de natuur in... of dat nou infiltratie is of lozen op een lokale vijver.

Bij alle andere stelsels wat betreft gescheiden stelsels, wat ook heel veel is toegepast, wordt ook het eerste water gebruikt als infiltratiewater/oppervlaktewater. Daarom mag je in heel veel gemeenten als je de kleine lettertjes doorleest (ook als er zelfs een ouderwets gemengd stelsel ligt) niet eens meer buiten autowassen. Leuk dat je dan "groen" bezig denkt te zijn, zonder in de aanvalshouding over te willen komen overigens, maar buiten dat je dan wel ecologisch verantwoord zuinig met water omgaat, bevuil je de bodem. :+

Das het enige wat ik wou zeggen, maar ik ben daarin zelf ook niet altijd een heilig boontje hoor, dat geef ik dan ook zo toe. Autowassen bij huis is wel zo relaxed, geen hele wachtrij mensen die menen dat je moet opschieten en vervolgens thuis gekomen blijkt dat je van narigheid stukken hebt gemist, etc. :X ;)
[...]
Het betonplex staat 100% droog en op de kruipruimtefolie. Mijn verwachting is dat het wel 10 jaar mee moet gaan :)
Regelmatig worden vijvers ook gemaakt van betonplex en dan gaat het ook JAREN mee...
offtopic:
Ja inderdaad, ik had ook iets vergelijkbaars gelezen als wat JGC zegt. Rotten is een groot woord, maar elders vond ik een tijd terug (omdat ik een bevriesloze leidingbak in de grond wilde maken) dat betonplex wel kon rotten. Met inderdaad de behandeling van de kopse kanten en/of een soort teergoedje dan bleef het wel gewoon goed, maar dat was me toen teveel geheisa. Ik heb daarom toen heel goedkoop 2e hands trespa op MP weten te scoren (5 euro/m2), want het is altijd vervelend dat je er een paar jaar plezier van hebt en de zooi is dan opeens rot. Tenminste daar kan ik dan altijd van balen...
drielp schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:15:
[...]
Inclusief, bij 5 pakken € 7,11 per pak.
Oké dat was voor de vergelijking handig om te weten. thnx ;)
Ik had ongeveer 60 pakken nodig voor de woonkamer en keuken. Bij de huidige temperaturen merken nu vooral dat de vloer minder koud is en dan de tocht ook flink minder is. Alleen nog een paar gaatjes in de kelder dichtmaken, dan is dit project gereed.
Ja dat met de verminderde tocht is wel een heerlijke verandering. Dat merk ik nu ook al, terwijl ik niet had verwacht dat echt de tocht op zich zo zou veranderen, want ik voel vrijwel niets meer als ik dat vergelijk met de isolatieloze situatie. Heerlijk na al dat werk, vind je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ja inderdaad, het werk ben je zo vergeten en de kit verdwijnt na verloop van tijd ook uit je haar. Toch maar eerder een petje op moeten zetten :).

Oja, nog een autowastip. Was je auto tijdens een flinke regenbui, zoals afgelopen weekend. Auto is al voorgeweekt en wordt na het wassen nagespoeld met kalkvrij regenwater. En je hoeft vaak niet zo lang te wachten (wie wast zijn auto als het regent?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@drielp;
Ik was mijn auto altijd bij een groene wasstraat :)
wij wonen op een autoluw stuk en hebben geen wateraansluiting op de voorkant. Dat betekend of met een tuinslang van 30m sjouwen vanuit de tuin, door het huis, naar de auto OF met emmertjes.... Dus dan maar een wasstraat :) (sorry marcel87)

Was jouw EPS prijzen van Hornbach betreft;
Die klinken aantrekkelijk.
even rekenen;
Zelf heb ik dus 9m3 nodig en dat zou dan 9 * €57 = €513
Gamma heeft pakken met 5 platen van 5cm en die kosten €7,99
((5x5) x 100 x 50)/100 = 125liter per pak en dus 8 pakken per m3
8 pakken a €7,99 = 63,92 * 9m3 = €575,28
Dat scheelt dan globaal €70,=

Hornbach ligt alleen enkele reis bijna 23km en 25min rijden verder dan de Gamma...

Denk dat het toch Gamma wordt en misschien dat daar voor 72pakken nog een dealtje valt te maken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Freemann schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 21:16:
@drielp;
wij wonen op een autoluw stuk en hebben geen wateraansluiting op de voorkant. Dat betekend of met een tuinslang van 30m sjouwen vanuit de tuin, door het huis, naar de auto OF met emmertjes.... Dus dan maar een wasstraat :) (sorry marcel87)

even rekenen;

Hornbach ligt alleen enkele reis bijna 23km en 25min rijden verder dan de Gamma...

Denk dat het toch Gamma wordt en misschien dat daar voor 72pakken nog een dealtje valt te maken >:)
Owh, sorry ik bedoelde ook de wasstraat. Voor de deur wassen is iets uit de vorige eeuw...

Wat het eps betreft, meestal is een dealtje wel te maken bij grotere afnames. Niet geschoten is altijd mis.... Succes met het plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ik heb van het weekend mijn vloer ook geïsoleerd (met steenwol) en ik moet zeggen de verandering was eigenlijk na een paar uurtjes al goed te merken :-D
Het is een oud huis (1930 uit mijn hoofd) en af en toe leek het wel te waaien onder de vloer...

Het was gelukkig vrij goed te doen, kruipruimte is gortdroog en ook goed bekruipbaar (zelfs een paar plekken waar je gebukt kon staan i.p.v. op je hurken zitten. ) :)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:24

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Noob hier; als ik EPS ga plakken onder de vloer, moet ik de balken ook in pakken? Foto's hier suggereren van wel maar balken zijn nogal dik... dat isoleert toch ook wel?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Freemann schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 21:16:
@drielp;

even rekenen;

Gamma heeft vaak kortingsbonnen (15 en 20%), als je die gebruikt scheelt het weer flink in de prijs :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
^boven... hm, je kan het proberen. Toen ik bij mijn lokale Gamma aankwam zetten met die bonnen zeiden ze "we doen niet aan acties over standaard afgeprijsde artikelen". Standaard afgeprijsd is in mijn woordenboek de normale prijs dus, maar ik kon toen op dat moment weinig bij bereiken. Ben ook later niet meer terug geweest om het opnieuw te proberen... wellicht dat andere vestigingen daar anders in staan. Dus gewoon proberen, scheelt een hoop geld. :)
Tijgert schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 02:48:
Noob hier; als ik EPS ga plakken onder de vloer, moet ik de balken ook in pakken? Foto's hier suggereren van wel maar balken zijn nogal dik... dat isoleert toch ook wel?
Balken isoleren waarschijnlijk het minst van alles, omdat het vaak verdicht + gewapend grindbeton is met hoge(re) dichtheid dan de rest van de vloer. Tenminste in mijn geval is dat zo en is de rest gebouwd met broodjes in lichtbeton. Prachtig in de vorm van het optredend moment van druk, dus ongewapend en waarschijnlijk amper verdicht... en dus beter isolerend dan de op trek belaste balken.

Ik heb nog eens nagezocht. Bij broodjesvloeren worden vaak balken gebruikt met betonkwaliteit B45 (in ouderwetse benaming ffkes), waar je mag denken aan een λ≈2,0W/mK. Lichtbeton, dus de broodjes, hebben λ≈0,90-0,09W/mK en simpel EPS doet λ≈0,030-0,040W/mK. Dat is in het meest nadelige geval 50x slechtere isolatiewaarde dan EPS. :9

Punt is, de balken betreft dan vaak ook nog eens 15-20% van het totaal vloeroppervlak, dus ja... lijkt me wel dat het zin heeft. Of jij nog zin hebt is een andere vraag... maar als dat niet is, kan ik daar ook wel inkomen. haha ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Aardwolf op 17-10-2013 03:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
|:( Gamma en praxis hebben eps uitgesloten van kotings actie tegenwoordig. Staat in de actie voorwaarden van de kortingsbonnen actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Karwei niet, maar daar is het altijd op als ik het kom halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Karwei is bij ons in Rijssen ook uitgesloten van acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
hmmm karwei heeft momenteel weer kortingacties... zit ik net op de kaart te kijken waar allemaal karwei's zitten, liggen die netjes om mijn woonplaats heeft gepositioneerd met min. 15km rijden...

De kortingactie geldt niet op SuperStunt artikelen.... is kijken of EPS daaronder valt (zal vast wel...)

[edit]
kan op de site geen "eps","piepschuim","isolatie" vinden :?

[ Voor 10% gewijzigd door Freemann op 17-10-2013 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
ik heb toen bij Karwei besteld en voor 10 euro kwamen ze ongeveer 40 pak brengen, ideaal.
Volgens mij is de eps bij de karwei een blijvend verlaagd artikel en daarom kan je er geen korting op krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Balken isoleren waarschijnlijk het minst van alles, omdat het vaak verdicht + gewapend grindbeton is met hoge(re) dichtheid dan de rest van de vloer. Tenminste in mijn geval is dat zo en is de rest gebouwd met broodjes in lichtbeton. Prachtig in de vorm van het optredend moment van druk, dus ongewapend en waarschijnlijk amper verdicht... en dus beter isolerend dan de op trek belaste balken.
Hmm.. maar de balken zijn van hout en zo'n 15 tot 20 cm dik... moet je hout toch inpakken met EPS? Dacht dat dat juist relatief goed isoleerde. De vloer zelf is gewoon hout.
Ik heb nog eens nagezocht. Bij broodjesvloeren worden vaak balken gebruikt met betonkwaliteit B45 (in ouderwetse benaming ffkes), waar je mag denken aan een λ≈2,0W/mK. Lichtbeton, dus de broodjes, hebben λ≈0,90-0,09W/mK en simpel EPS doet λ≈0,030-0,040W/mK. Dat is in het meest nadelige geval 50x slechtere isolatiewaarde dan EPS. :9
De andere vloer heeft 'broodjes'van gebakken klei eronder zitten. Soort holle baksteen. Dat is blijkbaar toch de moeite waard om er EPS op te plakken? (wel makkelijk, 1 groot opervlak zonder uitstekende balken en zo).
Punt is, de balken betreft dan vaak ook nog eens 15-20% van het totaal vloeroppervlak, dus ja... lijkt me wel dat het zin heeft. Of jij nog zin hebt is een andere vraag... maar als dat niet is, kan ik daar ook wel inkomen. haha ;)
Hehe, zin denk ik niet zo, gezien in de ruimte daar naast nogal wat bruinig/groenig spul ligt en de webcam al een paar ratten gezien heeft (ja, webcam in de kruipruimte, omdat het kan :) )... maar ik hou van besparen.
Volgens mij is de eps bij de karwei een blijvend verlaagd artikel en daarom kan je er geen korting op krijgen.
Lijkt me geen gek idee om een soort van staatje bij te houden bij wie welke EPS het goedkoopst is en welke lijm en zo. Hoor nu wel steeds 'hier en daar', maar weet nog steeds niet waar de beste deal is...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:24

NBK

Weercam-Avatar

Tijgert schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:05:
[...]
De andere vloer heeft 'broodjes'van gebakken klei eronder zitten. Soort holle baksteen.
[...]
Die holle bakstenen zijn waarschijnlijk van NeHoBo. Nederlandse holle bouwsteen. Veel gebruikt in de jaren 60/70.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Die holle bakstenen zijn waarschijnlijk van NeHoBo. Nederlandse holle bouwsteen. Veel gebruikt in de jaren 60/70.
Het huis is uit '57 geloof ik, dus dat kan dan wel kloppen. Heeft dat nog isolatiewaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Oh ik was uitgegaan dat je het had over een betonvloer... maar inderdaad, bij hout zal het anders uitpakken. Denk zelfs dat je bij hout voorzichtiger moet zijn wat betreft het volledig (lucht/vochtdicht=>dampdicht) inpakken i.v.m. rotten.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is wat je bedoeld met het groen bruine spul. Schimmel?

Is je kruipruimte soms ook vochtig/nat? En hoe komen die beesten naar binnen, lijkt me dan dat er iets niet afgesloten is zodat ze vrij kunnen rondhuppelen in je kruipruimte. Het lijkt me dan sowieso voordat je wat doet helemaal niet verkeerd om uit te zoeken waarom die beesten daar zijn (open gaten van buiten naar binnen, kapotte (riool)leidingen, etc.) en om ze weg te krijgen.

En wat betreft je bakstenen vloer: steen isoleert over het algemeen altijd minder dan hout, dus ik denk wel dat het isoleren daarvan nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-09 18:52

MieJuul

3970Wp

Interessant dat Tijgert dit nu ter sprake brengt; onze woning is jaren 60 en hetzelfde qua vloersamenstelling
Woonkamer heeft houten vloer, keuken en hal holle baksteen.
De twee ruimtes zijn in de kruipruimte gescheiden door een betonnen bint van 50-60 cm hoog.
Woonkamer compartiment is alleen te bereiken via een gegraven greppel onder de bint door.

Ik zou in eerste instantie alleen het houten gedeelte willen isoleren, omdat de woonkamer toch het meest "bewoond" wordt.
Tevens stook ik voornamelijk in de woonkamer en keuken, de hal wordt eigenlijk niet verwarmd.

Het gaat me in de eerste plaats om ervoor te zorgen dat de vloer niet meer zo koud aanvoelt als ik op sokken rondloop.
Heb echter nog niet echt duidelijk hoe ik nou het beste de houten vloer kan aanpakken.
Ik begrijp wel dat het niet geheel luchtdicht moet zijn, ivm vochtproblemen.

Maar wat is dan de beste methode?
EPS platen tussen de balken? Of steen/glaswol achtig materiaal?

Ruimte is niet kletsnat, wel wat vochtig/klammig

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 29-09 21:50
Volgens mij is glaswol of steenwol tussen de balken de standaard oplossing hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou hiervoor toch eens een paar bedrijven laten komen en die offerte uit laten brengen, daar leer je van. Het laatste wat je wil is dat je houten balken wegrotten: dat is duur met een hoofdletter D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb wel eens houten vloeren vervangen door schuimbeton. Houten vloeren zijn namelijk erg slecht voor je gezondheid omdat die veel lucht en gassen doorlaten. Voordeel aan schuimbeton is dat je gewoon je oude vloer kan slopen en dan het gat inclusief kruipruimte opvullen met schuimbeton en daar bovenop een afwerkvloer smeren.

Op deze site staat hoe het in zijn werking gaat hun het doen en wat het oplevert.
http://rothermo.nl/2013/01/29/schuimbeton-faber/

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 18-10-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik heb mijn houten vloer voorzien van 15 cm EPS met steenwol tussen de balken. Omdat mijn kruipruimte kurkdroog is voorzie ik geen problemen. Mocht deze manier van isoleren toch mijn balken aantasten is de schuimbetonvloer de volgende stap.

Vanuit de kruipruimte is de opbouw nu:
15 cm EPS
8-10 cm steenwol
oude houten vloer
blauw plastic
dunne laag isolate
eiken vloer

Het EPS heb ik aardig strak tegen de muur gekregen. In combinatie met het plastic en de isolatielaag is het volgens mij aardig dampdicht. De uitstoot vanuit de kruipruimte zal wel meevallen.

.

[ Voor 41% gewijzigd door drielp op 18-10-2013 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Fable en drielp,
Wat kost een vloer van schuimbeton? 60 euro per m3 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De prijzen staan in de link van Fable. Valt me niet tegen overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Idd, dat is inclusief vloerverwarming, pompschakelaar etc als ik het goed zie.
Interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Materiaal kost 80 euro per m3, pomp en werkploeg kosten 800 euro per dag. (bron:www.bouwkosten-online.nl)

Dit kan denk ik wel iets goedkoper bij een gespecialiseerd bedrijf, gewoon offerte opvragen voor wat jij wilt en dan zullen hun wel een mooie prijs maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 19-10-2013 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Faber rekent 65 euro per kuub. Lijkt me redelijk voor kleinere hoeveelheden. Denk niet dat erg veel goedkoper kan. Met een wat diepere kruipruimte ben je dan voor een huis van 50 m2 zo'n 7000 euro kwijt. Vind ik nog niet zoveel voor een perfect geïsoleerde vloer.
Ben wel benieuwd wat de maximale dikte is die je aan kunt brengen zonder funderingsproblemen. Schuimbeton weegt nog steeds zo'n 600 kg/ m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is wat je bedoeld met het groen bruine spul. Schimmel?
Ik ben bang van wel ja, maar niet 100% zeker. Het plan is om er met een overall en bril in te gaan en alle zooi er uit te scheppen. Daarna de 'lekken' vinden en dichtpurren.
Maar wat is dan de beste methode?
EPS platen tussen de balken? Of steen/glaswol achtig materiaal?
Met EPS platen snap ik wel dat je dat plakt, maar hoe maak je steenwol dekens vast aan de houten balken? Gewoon vastschroeven met strips?
Ik zou hiervoor toch eens een paar bedrijven laten komen en die offerte uit laten brengen, daar leer je van.
Wat ik daar vooral van leerde was hoe duur het was als je het laat doen ;)
Als beetje vent zijnde wil ik graag mijn eigen huis onder handen nemen als ik dat kan.
(hoewel de kruipruimte wel erg goor is... zal er eens foto's van plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Tijgert schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 21:52:
Met EPS platen snap ik wel dat je dat plakt, maar hoe maak je steenwol dekens vast aan de houten balken? Gewoon vastschroeven met strips?
Kan met latjes, of met spijkertjes en zigzaglijn
(zomaar wat ideetjes)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
blissard schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:59:
Ben wel benieuwd wat de maximale dikte is die je aan kunt brengen zonder funderingsproblemen. Schuimbeton weegt nog steeds zo'n 600 kg/ m3
Dat inderdaad, plus mss de aanvulling van normale grond tot peil -35cm... wat naar verhouding waarschijnlijk stukken goedkoper is, maar dus wel zwaarder met zn 2300-2600kg/m3.

Wat ik me nog wel afvraag is of het simpel overal is toe te passen. Zoals in het westen van Nederland waar je toch veel met zeiknatte veen en klei te maken hebt, lijkt me het opeens verzwaren van de vloer niet de slimste tactiek.
Plus wat gaat de vloer doen na het zetten/inklinken van de cohesieve (klei/leem/cohesieve veen) en/of organische materialen (veen) in de ondergrond? Is het een torsieloze gewichtsvloer die ongeacht de zakking in een bepaalde hoek perfect recht blijft of kan ie zelfs breken onder zijn eigen gewicht? :X

offtopic:
klinkt bijna als een experiment in mijn oren, experimenten zijn ok, maar niet onder mijn voeten voor de komende 20 jaar :X

Verder weet ik niet of het allemaal heel erg spannend is wat betreft de druk. Zettingen zul je sowieso wel krijgen ongeacht op welke ondergrond je werkt. Beetje afhankelijk natuurlijk van de ondergrond wat de opgebrachte constructie terweeg gaat brengen op de bestaande paal- of strokenfundering. Bij een zandondergrond zal het wel meevallen, dan krijg je voornamelijk alleen verhoogde horizontale (steun)druk...
Maar bij de rest van de ondergronden... als het gewicht ertoe bijdraagt dat veenlagen worden gecomprimeerd, vocht uitstroomt (consolidatie) en bijv. klei aan je paalfundering gaat hangen (bekend onder het mom van negatieve kleef door afname van positieve schachtwrijving), dan ben je verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 29-09 20:22
Ik volg dit topic al een tijdje en ik ben van plan om mijn vochtige kruipruimte ook aan te pakken. Het is ongeveer 40 m2 en er bevinden zich een aantal plassen onder de betonnen vloer.

Kruipruimte is ongeveer 80 cm hoog. Ik ben van plan om de grond af te dekken met noppenfolie en daarop weer pe T200 folie. Zoiets; http://www.goedkoopverpak...olie-6x50-meter-t200.html. Dit wil ik een halve meter tegen de fundering omhoog laten komen, kit er tussen en dan een mbv latjes helemaal dicht tegen de fundering aan bevestigen. Het doel is om geen vocht meer in huis te hebben en van de lucht af te zijn.
Aan de onderkant van de vloer wil ik EPS platen bevestigen; http://www.sleiderink.nl/...-eps-spouwisolatieplaten/. Dit om te isoleren, aangezien ik vloerverwarming heb. Ik zat te denken aan 80 of 100 mm.

Ik twijfel alleen of de pe-folie goed en dik genoeg is, of dat ik toch naar de tonzon folie moet kijken. En of ik hier een droge, mufvrije kruipruimte mee krijg met goede isolatie voor de vloerverwarming.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Isoleren is, mits de constructie het toelaat, altijd een goed idee!
Wij hebben ook tolerantie folie in de kruipruimte liggen. Het is ong. vergelijkbaar met de dikte van grofvuil/puin zakken en imho meer dan dik genoeg voor dit doel. Mijn inziens heeft de T*NZ*N folie weinig meerwaarde en rechtvaardigt het de meerprijs totaal niet.

Of je van de muffe lucht af komt door deze actie? Mijn verwachting is van wel, maar ik durf geen keiharde ja/nee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
@ Wimlem:
Als je verder weinig last hebt van opgetrokken schimmels en ongedierte verwacht ik ook dat de muffigheid op termijn verdwijnt. Vast niet van de ene op de andere dag, maar gewoon op termijn.

Ik weet dat mn vader ook toen folie heeft gelegd in de jaren 80 omdat het huis vochtig was, kleine insecten in de kruipruimte en vooral heel muffig. Na die tijd is het merkbaar droger geworden en die lucht is ook weg, of zover dat mogelijk is. In een kruipruimte ruikt het altijd anders dan in huis, minder fris... maar je woont er als het goed is ook niet in. :+ :)

Het plastic dat hij heeft gebruikt is gewoon landbouwplastic (wat een boer over een gras/maïskuil trekt) en een gedeelte kassenfolie (dat is stugger dan zwart landbouwplastic). Maar goed, bij mij weten hebben wij nooit plassen eronder staan, dus wellicht dat dit nog wat uit moet maken bij de keuze van je plastic.

[ Voor 21% gewijzigd door Aardwolf op 22-10-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 29-09 20:22
@freemann; Heb jij dan ook dit soort T200 folie?

@marcel87; Nee geen schimmels en ongedierte. Dat valt allemaal reuze mee gelukkig.

De betonvloer is ook droog aan de onderkant dus dat valt ook mee. Met de spullen die ik aan gaf moet het dus gaan lukken :)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@wimlem;
Bij ons ligt idd Tolerantie folie in de kruipruimte en dat werkt prima.

Vorig weekend ben ik aan de slag gegaan met de extra EPS bijplakken.
Het bijeen sprokkelen van de EPS is wel een klusje.... Maar ondertussen is de eerste 4m2 voorzien van 15cm extra EPS bovenop de al aanwezige 8cm uit de bouw. Heb momenteel een voorraadje van 60 platen 100x50cm in huis liggen, wat goed is voor +/- 10m2. Ga vandaag en de rest van het weekend lekker "warm" (vloerverwarming is goed voelbaar) en droog (folie op de grond) verder met plakken.

Zal in de loop van de dagen een paar foto's posten.
Ben ook wel benieuwd naar de besparing en WAF. De vloer is in de winter erg ongelijk verwarmt (je voelt de slangen duidelijk zitten). Dit komt imho door de te hoge aanvoer temp. van +/- 34 - 38c waardoor de slangen duidelijk te voelen zijn. Ik hoop dat straks de aanvoertemp met een paar graden omlaag kan en daardoor de vloer gelijkmatiger warm wordt. De inzet van besparing is +/- 80m3 gas per jaar. Waarmee de TVT van de EPS op +/- 10 jaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Wimlem schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:40:
@freemann; Heb jij dan ook dit soort T200 folie?

@marcel87; Nee geen schimmels en ongedierte. Dat valt allemaal reuze mee gelukkig.

De betonvloer is ook droog aan de onderkant dus dat valt ook mee. Met de spullen die ik aan gaf moet het dus gaan lukken :)
Gewoon landbouwplastic is prima, het gaat erom dat het vocht wordt tegengehouden. Bij mij ligt van dat blauwe afdekzeil in de kruipruimte en dat ligt er al 25 jaar. Afgelopen zomer heb ik 15 cm EPS tegen de balken van de houten vloer geschroeft en geplakt. Het resultaat is nu goed merkbaar, minder tocht en warmere voeten en dat zonder vloerverwarming. maar waarom maar 10 cm? Als je toch bezig bent is het een kleine moeite om het gelijk goed aan te pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Gisteren ook maar afdekzeil gekocht, op aanraden van de bouwmaat toch maar de dikkere kwaliteit gepakt.
Het is dus een oranje afdekkleed geworden.

De verkoper zei dat "gewoon" bouwfolie naar 10 jaar gaat "verpieteren".
Of het waar is laat ik hier in het midden.

Hoe bevestigen jullie de folie in de kruipruimte aan de muur?
Ik neem aan dat de folie de bodem volledig moet afsluiten anders heeft het geen nut.
Zelf dacht ik om rondom latten tegen de muur te bevestigen met daar tussen de folie.

Ik heb zelf nu 14 cm eps (4 orgineel en 10 bijgeplakt), nu lees ik dat mensen nog verder gaan. In hoeverre heeft dit resultaat? Qua tvt en gasbesparing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Ik heb een paar weken geleden tonzon laten aanbrengen (vloer folie en het reflectie folie) De claim nooit meer koude voeten kan ik helaas niet beamen. Ik heb van te voren nog gevraagd of het nut had eerst nog extra eps aan te brengen tussen de broodjes. Dit zou niet nodig zijn. Eventueel zowel tussen de broodjes als onder de balken ook niet. Ik vraag me dat nu toch af. Echter weet ik niet wat je zou mogen verwachten van een betonvloer met daarop PVC. Is het inderdaad niet normaal dat zo'n vloer koud wordt ? Maar hoe koud dan ? De afkoeling van de woonkamer is wel minder geworden (denk ik)
Punt is dat ik nu wel twijfel of extra eps nodig was geweest om de vloer niet zo koud te krijgen. Dat is nu natuurlijk totaal geen optie meer aangezien het folie er zit
Wat nog wel zou kunnen (hoewel lastig) is een laag eps parels op de vloer (over het plastic) laten spuiten. Zou dit nog toegevoegde waarde hebben ? Helaas is dit natuurlijk ook weer veel duurder dan eps onder de broodjes wat nu dus niet meer kan.........

Voor de duidelijkheid het gaat om een eind jaren 70 beton cassette vloer waar geen isolatie onder zat. Op de vloer ligt ongeisoleerde vloerverwarming traditioneel gelegd.

@duimp. het is hier gewoon tegen de zijkanten om de meter ofzo vastgezet. het is daar dus niet afgesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 02-11-2013 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ray, hoe kan een vloer met vloerverwarming nou koud zijn. Dat ding stook je toch tot een graad of dertig op? Ongeisoleerd kost dat hoogstens meer gas en zijn de leidingen beter te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Laats bij de Gamma een slag geslagen. De glaswol eigen merk was in de aanbieding (zo'n 20% eraf) en net die dag van de aanbieding was de laatste dag van een 20% off coupon.
De eerste Gamma weigerde de combo anders 'kregen ze last van het hoofdkantoor', maar de tweede pakte de coupon zonder problemen,
Resultaat is zo'n 36% totaal korting op 20 rollen van 16cm dik. Minder lukt niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

blissard schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 09:29:
Ray, hoe kan een vloer met vloerverwarming nou koud zijn. Dat ding stook je toch tot een graad of dertig op? Ongeisoleerd kost dat hoogstens meer gas en zijn de leidingen beter te voelen.
nou bijvoorbeeld omdat als de kamer warm genoeg is de ketel niet meer brand en de vloer afkoelt ? Sure de vloer van de woonkamer is een stuk warmer dan het natuursteen in de hal waar geen VV onder zit (maar wel tonzon) maar de woonkamer vloer is zeker niet zo aangenaam dat je met kousen er op gaat staan, laat staan met blote voeten. Wellicht als het buiten koeler wordt en de ketel meer moet branden dat het dan anders wordt.

Anders gezegd voor de overigen met VV hier. Hoe warm is je vloer als de ketel niet brand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Een vloer waarbij de vv niet brandt is op zijn warmst iets koeler dan de gemiddelde kamer temperatuur. Het verhaal van tonzon dat je nooit meer koude voeten hebt, lijkt maar dan ook onzin. Kun je beter sloffen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@Ray
de vloer is nu +/-20 graden gisteren nog een beetje opgestookt (niet gemeten, maar denk dat ik de 30 graden niet gehaald heb).
dat is een mooie temperatuur die het huis nu nog warm houd, maar voelt wel frisjes aan voor de voetjes.
echt door stoken doe ik op het moment ook nog niet, het is gewoon nog niet koud genoeg buiten.
(ben misschien wel een bikkel, maar loop nu wel op blote voeten.)

de term: nooit meer koude voeten.
dat is natuurlijk !@#$%^&* of anders gezegd marketing taal.
daar zijn ze bij tonzon niet vies van.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
migjes schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 11:14:
de term: nooit meer koude voeten.
dat is natuurlijk !@#$%^&* of anders gezegd marketing taal.
daar zijn ze bij tonzon niet vies van.
lol, maar bij welk isolatiebedrijf is dat anders dan?
Denk dat je dom staat te kijken als je als isolatiebedrijf 100% eerlijk zegt dat koudigheid nog steeds kan, ondanks de investering in hun toch al niet zo goedkope product.

Mja hoe het uitvalt weet niemand denk ik, zal misschien ook verschillen per situatie, dus wat dat betreft is het wel pech natuurlijk als dit zoals Tonzonfolie blijkt tegen te vallen. ff naisoleren is dan ook direct weer zo moeilijk en ook niet echt waar je dan meteen voor kiest, wel zuur hoor.

@blissard hieronder:
Dat ook ja inderdaad.

Anderzijds is het natuurlijk ook wel krom om te denken dat isolatie in het algemeen voor warmte zorgt of in dit geval warme voeten. Gewoon als je het allemaal heel letterlijk neemt. Stel jij laat na het isoleren de verwarming uit, dan blijft het ws net zo koud als voorheen. Energie in=energie uit+verlies... maar zonder energie is de warmte foetsie.
Alleen wat je dan hebt is een constantere temperatuur over een periode en minder tocht.

[ Voor 31% gewijzigd door Aardwolf op 03-11-2013 03:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ik denk dat veel mensen het effect van vloer isolatie verkeerd inschatten. Dat zo'n bedrijf dan "nooit meer koude voeten" roept vind ik toch misleidend. Wees zuinig in je beloftes en excelleer in de uitvoering. Dat maakt super tevreden klanten. Nu is er weer iemand die (mogelijk) in zijn omgeving gaat vertellen dat vloerisolatie niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ik zal niet direct zeggen dat het niet werkt. Het lijkt erop dat de vloer wel sneller op temperatuur komt dan voorheen. Echter heb ik een week na de tonzon ook de muren vol laten spuiten met eps dus het is niet heel goed in te schatten wat het tonzon effect moet zijn.

Kijk dat verhaal van de warme voeten zonder stoken geloofde ik ook al niet hoor :) maar voor mijn gevoel is de vloer niet echt warmer dan voorheen. Aan de andere kant als ik de verdiepingsvloer voel (waaronder dus verwarmde ruimtes zijn ipv kruipruimte) voelt die minstens net zo koud aan dus zeg het maar ???

het vervelende is dat ik expliciet gevraagd heb of het zinvol was eerst eps bij te plakken en dat was volgens hun echt niet nodig. Ik ga er vooralsnog dan maar vanuit dat zodra de VV wat langer loopt alles mooi gelijkmatig warm gaat worden (nu is alleen de vloer op de kleine groep voor de glaspui lekker warm, de rest vd kamer nog niet)

@Blissard, wat is dat effect dan eigenlijk , of bedoel je daarmee langer warmte vasthouden / langzamer afkoelen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 02-11-2013 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zijn er mensen die ervaring hebben met het (laten) maken van een man-gat in de kruipruimte? Ons huis heeft 4 compartimenten, waarvan er 3 zijn met eigen luiken. Maar bij eentje echter niet, dus daar wil ik een mangat laten maken vanuit een andere kruipruimte. Nu staat er geen muur op deze scheidingen-wand, dus vraag me af of je dan een latei moet laten leggen? En wat zoiets zou moeten kosten? Hoogte in de kruipruimte is denk ik 60 a 70 cm.

Zodra dat gebeurd is kan ik namelijk gaan beginnen met EPS isolatie plakken icm folie op de bodem (vochtige klei). Hoop daarmee in toekomst vochtproblemen met de eikenhouten parketvloer te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 02-11-2013 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mijn mangat heeft ook geen latei, is gewoon 1 laagje stenen doorgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Sander schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 17:49:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het (laten) maken van een man-gat in de kruipruimte? Ons huis heeft 4 compartimenten, waarvan er 3 zijn met eigen luiken. Maar bij eentje echter niet, dus daar wil ik een mangat laten maken vanuit een andere kruipruimte. Nu staat er geen muur op deze scheidingen-wand, dus vraag me af of je dan een latei moet laten leggen? En wat zoiets zou moeten kosten? Hoogte in de kruipruimte is denk ik 60 a 70 cm.

Zodra dat gebeurd is kan ik namelijk gaan beginnen met EPS isolatie plakken icm folie op de bodem (vochtige klei). Hoop daarmee in toekomst vochtproblemen met de eikenhouten parketvloer te voorkomen.
Ik heb wel een luik in de woonkamer, maar met een eiken vloer erop gaat dat lastig open. In de keuken wel een kruipluik met een betere plek voor luik. en dus een stukje muur tussen de keuken- en woonkamerkruipruimte gesloopt. Geen balkje geplaatst tegen het doorzakken. Was niet echt nodig...

Plastic zeil op de bodem en 15 cm EPS tegen de onderkant van de vloer is super, geen koude voeten meer. De sloffen liggen werkeloos in de gang. Dit had ik jaren eerder moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
drielp schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 21:21:
[...]

Ik heb wel een luik in de woonkamer, maar met een eiken vloer erop gaat dat lastig open. In de keuken wel een kruipluik met een betere plek voor luik. en dus een stukje muur tussen de keuken- en woonkamerkruipruimte gesloopt. Geen balkje geplaatst tegen het doorzakken. Was niet echt nodig...

Plastic zeil op de bodem en 15 cm EPS tegen de onderkant van de vloer is super, geen koude voeten meer. De sloffen liggen werkeloos in de gang. Dit had ik jaren eerder moeten doen.
Dat van eiken vloer op luik is hier inderdaad ook het geval. Ik zal eens gaan informeren of er een bedrijf in de buurt is die het gat kan maken. De scheidingswand is namelijk van beton en naar inschatting een cm of 20/30 dik. Evt kan dat bedrijf dan ook calculatie maken of versteviging wel/niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Oef, dat is even wat anders dan mijn bakstenen muurtje. succes met de klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:12

ericplan

5180 Wp PV

Sander schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 23:04:
[...]
Dat van eiken vloer op luik is hier inderdaad ook het geval. Ik zal eens gaan informeren of er een bedrijf in de buurt is die het gat kan maken. De scheidingswand is namelijk van beton en naar inschatting een cm of 20/30 dik. Evt kan dat bedrijf dan ook calculatie maken of versteviging wel/niet nodig is.
Kan een betonboorbedrijf iets doen? Een rond gat is constructief nooit zo ingrijpend.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
ericplan schreef op zondag 03 november 2013 @ 08:26:
[...]

Kan een betonboorbedrijf iets doen? Een rond gat is constructief nooit zo ingrijpend.
http://www.feramotools.nl/contents/nl/d365.html.

Een mangat van 500 mm zou mooi zijn. Alleen, hoe krijg je het apparaat in de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sander schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 23:04:
[...]

Als je huis op heipalen staat is het misschien mogelijk om (tijdelijk) onder de fundering door te graven. Een mangat is natuurlijk mooier, maar lijkt me een prijzige bedoening te worden. Zonder heipalen zou ik het echter niet aandurven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik denk dat je er van zult schrikken wat het kost om een gat van 500mm te boren.
Bij het bepalen van de prijs vragen ze ook hoe dik de muur is.

Bepaal eerst maar eens hoe dik de muur werkelijk is, gatje boren met een hamerboormachine dus, 6mm is groot zat.
Niet met een klopboormachine beginnen, dat wordt niks.

Een kruipruimte is ook een besloten ruimte, dit moet dan denk ik weer met minimaal 2 man gebeuren (1 wachtsman) , dit moet ook gebeuren met gereedschap met een veilige lage spanning, niet elk bedrijf heeft dit.
En dan is het nog maar de vraag of ze bij jou onder de kruipruimte willen.

[ Voor 31% gewijzigd door bluemoon23 op 03-11-2013 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik ga eerst eens even een bouwkundige laten langskomen en laten kijken, die kan uiteindelijk beste inschatting maken wat wel/niet nodig is. Dat het me 500 of zelfs wat meer gaat kosten vind ik niet zo relevant, over 10 jaar dwars door je vloer heen zakken omdat je nu een beunhaas hebt laten komen zonder er goed over na te denken wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
10 gaten rond 100mm is ook voldoende natuurlijk en zo'n apparaat kun je wellicht zelf huren en bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:14
Bij het maken van een groter gat in een betonwand moet je wel oppassen dat je constructief niks stuk maakt. Het kan zijn dat die wand niet alleen zichzelf draagt maar ook een functie heeft bij de fundering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:37

Seafarer

XXX

HEEL SLECHT IDEE.

Je gaat een gat maken in beton, relatief groot, waar gegarandeerd betonijzer in zit. En dit beschadig je.
Dit betonijzer moet weer afgesloten worden van zuurstof en vocht.

Onder de vloer is er altijd meer vochtigheid dan ergens anders het gaat echt met hoge snelheid corroderen.

Ik denk dat het zelfs zonde van je geld is om betaald advies in te winnen.

Succes.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Kan je er niet onderdoor?

Hebben we hier wel gedaan; greppel onder de betonnen balk door (die ook ca 30 cm dik is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Zo net weer even een paar (4) pakken EPS gehaald en ga maar weer een paar m2 voor zien van 15cm extra EPS :)

Zal ook even een paar foto's maken en posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Succes, ik ben gelukkig al even klaar met de kruipruimte. Ik kreeg van de week wel ineens last van uitgestelde claustrofobie. 30 cm ruimte is echt geen feestje, en toen moest er nog een laag onder....

Op het dak ben ik ook gereed, de laatste set panelen liggen er sinds gisteren op. drielp in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2". Hoog en laag zijn gedaan, nu de rest ertussen nog

Laat die foto's maar komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Zo na 2,5 uur "zwoegen" en nog meer spierpijn, zijn er weer ruim 25 platen verwerkt.

Hier de foto's van de huidige stand van zaken;
Kruipruimte3Kruipruimte2Kruipruimte1

Linker foto is duidelijk een glooing in de vloer te zien. geluk bij een ongeluk dat ik EPS60 heb, daar ik denk dat met EPS100 deze glooing minder makkelijk te volgen was geweest.
Middelste foto is links 3 lagen van 5cm en recht 2 lagen.
Rechter foto is zoals de broodje er nu bij hangen en een bus insta-stik (mijn "beste vriend" van dit moment :) )

Overigens heb ik alleen al 3 bussen gun-foam opgespoten om alle gaten, kieren, spleten, ""vergeten" stukken" dicht te spuiten.... echt onvoorstelbaar hoe het vanuit de bouw gedaan is.

Bij het laatst vloerelement kwamen de broodjes niet helemaal uit. Hebben ze gewoon 2cm dik EPS tussen "gepropt"... kon je er zo tussenuit halen en als ik het allemaal netjes naar 1 kant schoof, dan kwam ik ook 15cm tekort op 550cm... lekker in de winter met je vloerverwarming op 30c.... 8)7

Overigens is de WAF bij deze actie nog maar klein..... hele huis ligt iedere keer vol met piepschuim korrels en de opmerkingen als;
NEEEEE niet nog meer piepschuim platen....
en
Schat het kamertje boven is vol en er komen GEEN platen in de woonkamer te liggen!!

[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 03-11-2013 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Moet je even wachten tot ze aan het werk is en dan platen van 200x100 laten komen (25st), vervolgens deze allemaal op maat zagen (1x0,5 in een hoek) en dan eens kijken wat dat voor een witte kerst dat geeft.

De WAF word wel anders als je na de winter vraagt of ze het nog vaak koud heeft gehad.
Hier viel het verschil duidelijk op en heeft niemand meer last van koude voeten.

Het zeil op de 'vloer' vond ik echt een gouden tip, weg met de koude natte kleding en vochtige schimmelomgeving. Werkt ook veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Freemann schreef op zondag 03 november 2013 @ 20:29:
Zo na 2,5 uur "zwoegen" en nog meer spierpijn, zijn er weer ruim 25 platen verwerkt.
Ziet er netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Freeman, die eps bekleding om je balken heen was dat al vanaf de bouw of heb je dat er eerst overheen geplakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ziet er goed uit, het piepschuimkorrelverhaal heeft hier ook weken gespeeld. Letterlijk overal vind je dit spul, het blijft overal aan plakken. Maar het resultaat is wat telt en dat zijn warme voeten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Thanx!

Die korrels wordt ik zelf ook helemaal gek van.... We slaan de platen momenteel boven in een kamertje op en dat betekend dat ze 1 trap op moeten. Als ik dan weer 6 pakken bij de Gamma gescoord heb, dan ben ik 30 min. aan het rijden, inladen, afrekenen geweest en sta ik daarna nog 30 min. de gang, trap, hal te stofzuigen om de WAF niet onder 0 te laten komen.....

Waar heb jij het mee verlijmd? Insta-Stik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Misschien een tip: je kunt met je gamma kluspas gratis 2 uur lang een aanhanger lenen, kost je 150 euro borg die je terugkrijgt als je dat ding heel weer terug brengt. Afgelopen vrijdag 5 gipsplaten mee opgehaald, binnenkort nog maar een ritje en dan de aanhanger zonder huif nemen, die is lichter. De huif-versie is 410kg, ik mag 525kg trekken ongeremd, dus zou ik nog geen 2 kuub EPS60 mogen vervoeren.

Edit:
Vloerisolatie ligt hier even on-hold, vader heeft afgelopen weekend weer tijd gevonden om te helpen, dus nu eerst de bovenverdieping afmaken. Zojuist boven bij een plafondje de isolatieplaten bij de aansluitingen afgepurd (handig om daarvoor bekisting te maken met restjes EPS, anders valt het er gewoon uit), vervolgens het restantje PUR gebruikt om de kieren rond het kruipluik op te vullen. Hele zooi staat nu te drogen, straks de randen afsnijden, kijken of ik een haakse slijper kan regelen en dan het gat in de betonvloer netjes recht afslijpen zodat er een rechte plaat EPS aansluitend op het lijk kan.

[ Voor 43% gewijzigd door _JGC_ op 04-11-2013 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Freemann schreef op maandag 04 november 2013 @ 07:47:
Thanx!

Die korrels wordt ik zelf ook helemaal gek van.... We slaan de platen momenteel boven in een kamertje op en dat betekend dat ze 1 trap op moeten. Als ik dan weer 6 pakken bij de Gamma gescoord heb, dan ben ik 30 min. aan het rijden, inladen, afrekenen geweest en sta ik daarna nog 30 min. de gang, trap, hal te stofzuigen om de WAF niet onder 0 te laten komen.....

Waar heb jij het mee verlijmd? Insta-Stik ?
Tegellijm en zit nog steeds muurvast:
Kruipruimte

Ik heb het in 1x besteld bij de Hubo op speciale bestelling en dan bezorgen ze het gewoon.
De BBN hier komt ook alles gratis brengen.
Scheelt een hoop gesjouw/brandstof/tijd!

[ Voor 14% gewijzigd door flippo765 op 04-11-2013 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
_JGC_ schreef op maandag 04 november 2013 @ 08:26:
zodat er een rechte plaat EPS aansluitend op het lijk kan.
Wat doe jij allemaal in je kelder joh :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@_JGC_ & flippo765;
Aanhanger en bezorgen heb ik ook naar gekeken.
Echter had ik 9m3 nodig en kon dat redelijker wijs nergens opslaan zonder zelf het huis uit te worden gezet ivm een diep rood negatieve WAF.....

Praxis zit op 2 en Gamma zit op 4 km.
Probeer ook de ritjes zoveel mogelijk te combineren en dus niet speciaal erop te rijden.
De Corsa kan 6 pakken oftewel 1,5 kuub herbergen, waardoor er +/- 6 ritjes nodig zijn.
Met meisje lief aanboort passen er 4 pakken in de auto.

Er liggen nu nog zo'n 60 platen opgeslagen

Maarre tegellijm ? Dat verlijmt dat EPS op EPS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@freemann
onze fiesta kon 5 pakken hebben + de chauffeur, en aangezien we bij de lokale bouwmarkt met 5 pakken korting kregen heb ik de vrouw elke keer de opdracht gegeven om 5 pakken te hallen.
(als ik met maat bezig was hadden we een grote bus, die ook meteen als opslag diende van de eps.)

er zijn een paar tegel lijmen die goed eps kunnen lijmen, maar eps op eps is niet echt handig of goedkoper.
makkelijkste is gewoon een pot te kopen en het hoeft geen instastic te zijn, dat is meer reclame want ook die bussen die niet instastic doen instastikken. het blijft gewoon het gemakst om effen een stukhout of beter wat snijafval als ondersteuning balkje te gebruiken.

sucses, het blijft een !@#$klus.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:54
Freemann schreef op zondag 03 november 2013 @ 20:29:

Rechter foto is zoals de broodje er nu bij hangen en een bus insta-stik (mijn "beste vriend" van dit moment :) )

en
Schat het kamertje boven is vol en er komen GEEN platen in de woonkamer te liggen!!
Herkenbaar beeld alleen was mijn verwerkingstempo door alle aanpassingen wat lager.
Insta-stik met iso-pluggen was na andere merken getracht te hebben ook de winnaar.

Echter moet ik nog wel een keer terug om de laatste afwerkingen te doen aan de ruimte rond de wc-afvoer en kabeldoorvoer van de meterkast wat nog niet100% is gedaan echter komen ze binnenkort glasvezel aansluiten en ik vrees dat ze weer 1 grote bende ervan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
blissard schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:32:
[...]

Wat doe jij allemaal in je kelder joh :-)
Spinnenlijkjes... van die mooie witte beschimmelde... ;)

Nee, luik dus :P

Merk overigens wel dat kast redelijk luchtdicht is. Heb normaalgesproken enige weerstand bij het dichtdoen van de kastdeur, nu met kruipluik open klapt ie zo dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@migjes;
De lokale bouwmarkt vraag €30(!) voor 6 platen EPS100 van 100x50x5 :D
Daarvan heb ik 5,5 pak per m3 nodig en geeft een m3 van >€150....

Gamma kost 7,89 en Praxis 7,99 en bij beide zaken is het een eigenmerk/altijd goedkoop/geen korting artikel. Bij Gamma komt een m3 op €64 wat ik een best acceptabele prijs vind, zeker als ik prijzen van begin dit jaar á €65-70 per m3 langs zie komen. Voor dat prijsverschil kan ik mijn ritjes en paar uurtjes sjouwen verantwoorden :) (gefaseerd halen scheelt ook een boel gezeur/herrie in huis :X )

@marz01;
Waar heb jij de Insta-Stik vandaan? Ik had mijn huidige 3 bussen van Marktplaats, maar ik kan zo 1,2,3 op internet weinig tot geen toko's vinden die die prut verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Respect @ Freemann! Witte beschimmelde spinnenlijkjes heb ik ook zat :)

Dit project moet ook nog bij mij in de planning maar zie er wat tegenop en dan gebeurt het niet, zo werkt dat bij mij, tenzij ik van te voren weet dat ik alle mitsen en maren kan oplossen. Dus heb ik een paar vragen.

Ik heb een hoekwoning uit 1981 met prefab betonvloer bestaande uit een vlakke plaat van ca 1.30 meter breed met ribben langs de zijkanten. In het vlakke deel is 2 of 3 cm piepschuim ingestort. De ribben zijn zo'n 15cm hoog. De platen rusten op een fundering van kalkzandsteen. De bodem is kurkdroog zand (de buren hebben een grondwater meting gedaan voor een onderkeldering: het hele jaar water op >2 m diepte). De vloer lijkt wel wat op onderstaande plaatje maar dan een gladde plaat en glad uitgevoerde piramide vormige ribben over de hele lengte van de plaat:

Afbeeldingslocatie: http://berkela.home.xs4all.nl/draagstructuur/2008extra06.jpg

- Eén van de dingen die ik niet zie zitten is de enorme piepschuim zooi als gevolg van het op maat zagen. Heb je dit met een mes of zaag gedaan? Mijn idee is om dit grotendeels buiten de kruipruimte te doen met behulp van een smeltdraad. Werkt dat goed en is een zelfbouw smelttafel te doen?

- Plakt Instatic direct op zowel beton/cement als kalkzandsteen?

- Moet ik de isolatie strak tegen de schuine wanden van de ribben plakken of is het genoeg als de ribben uiteindelijk afgedekt zijn met een plaat eps? Oftwel, is het erg als een opgesloten holte is rond de ribben?

- Hoeveel Instastic heb je nodig per m2 (oftwel, koop ik een paar bussen of een tankje met spuitlans?)

- Het huidige kruipgat is rafelig en fors kleiner dan het kruipluikframe dat in het beton gegoten zit. Is dit zelf te vergroten of moet ik daarvoor een betonboor bedrijf laten komen?

Tips welkom!

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
styno schreef op maandag 04 november 2013 @ 12:01:
- Eén van de dingen die ik niet zie zitten is de enorme piepschuim zooi als gevolg van het op maat zagen. Heb je dit met een mes of zaag gedaan? Mijn idee is om dit grotendeels buiten de kruipruimte te doen met behulp van een smeltdraad. Werkt dat goed en is een zelfbouw smelttafel te doen?
Gebruik de search maar... moet iedereen volgens tweakers huisregels en is al vaker genoemd.
Zacht EPS (EPS60 en minder kan met mes mits beperkte diktes). Hogere dichtheid EPS kan je snijden met weerstanddraad of heet mes.
- Plakt Instatic direct op zowel beton/cement als kalkzandsteen?
Ja, no problem... tenminste zover ik zag...
- Moet ik de isolatie strak tegen de schuine wanden van de ribben plakken of is het genoeg als de ribben uiteindelijk afgedekt zijn met een plaat eps? Oftwel, is het erg als een opgesloten holte is rond de ribben?
Wat is erg? Slechter dan nu zal het nooit worden ga ik vanuit. Exact passend is altijd beter, maar is ook een hoop meer werk...
- Hoeveel Instastic heb je nodig per m2 (oftwel, koop ik een paar bussen of een tankje met spuitlans?)
Zie bussen: 15m2/bus.
Echter heb ik zelf inmiddels een hoop meer gebruikt, maar dat ligt voornamelijk aan de situatie. Ik heb een lastige kruipruimte en moet veel snijden en dus ook veel lijmen/naden opvullen met lijm.

Ik vind dat velen hier maar een simpele kruipruimte hebben, zeker blij voor jullie hoor, maar totaal onvergelijkbaar. Lekker rechttoe rechtaan werken, in een maand klaar als het meezit. de tering! Ben nu al vanaf half juli bezig, elk weekend 2 volle dagen van 8 uur en de hele zomervakantie van effectief 5 dagen per week x 4 weken. :/ :X Mag ik oprecht zeggen dat ik gesloopt ben... naarstig opzoek naar een warm bed en een weekendje relaxen. :z

Herinnert iemand zich deze foto's nog:
Kruipruimte
Voor start na-isoleren kruipruimte
Leidingwerk en kabels richting TVLeidingwerkMeterkast ingang (chaos)

Mja, bijna op de helft met de 3e laag, dus het schiet gelukkig wel op nu. Laten we zeggen dat we overall ver over de helft zijn, dat motiveert weer wat. 8)

[ Voor 32% gewijzigd door Aardwolf op 04-11-2013 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Bedankt voor het antwoord.
Ik herinner me dat het eerder genoemd is maar zowel op weerstanddraad, smeltdraad als snijtafel geen relevante hits jammer genoeg. Kennelijk gebruik ik niet de goede zoekwoorden, vandaar de vraag...

Verbruik volgens opgave (125-250gr/m2 in dit geval) varieert vaak nogal met de toepassing/praktijk is mijn ervaring en dat bevestig je, vandaar dat ik om ervaringscijfers vroeg.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Freemann
ja het is altijd effen zoeken naar de beste aanbieding in de buurt.
ik heb een hornbach om de hoek zitten die voor 7,35 (bij afname van 5 pakken) vandaar die mogelijkheid gebruikt voor mij zelf.
(commerciële projecten, had ik altijd de grote bus voor en dan kon ik veel meer mee nemen)
kijk ook eens of je geen 5 liter pot kunt kopen, dan heet het geen instastck maar is gewoon het zelfde spul.
kun je gewoon aanbrengen met een klein plamuur mes en is een stuk goedkoper.

@styno
dat klinkt als het is bij mijn ouders.
daar heb ik eerst de holtes opgevuld met een 5cm + 3 cm plaat.
en dan over de hele vloer gewoon een 5cm plaat geplakt, dan heb je wel wat holtes rond de balken, dus heb ik ook alle kieren tussen de platen afgetapt met gaffa.
zou je naar kunnen kijken of dat ook gaat bij jouw.

en voor de lijm gewoon een 5l pot kopen, die gaat met gemak op(waarschijnlijk heb je er 2 of 3 nodig) lijmt op alles als het maar niet nat is.

1x een 5 liter pot kost ongeveer net zoveel als 3 bussen die samen nog geen liter zijn.
(bereken voor je zelf het precieze getal uit, maar daar komt het ongeveer op neer..)

en ja rotzooi geeft elk bouwproject, maar rotzooi is op te ruimen.
(de gas rekening betalen is vaak veel erger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
@ Styno:
Jup klopt inderdaad, het verschilt nogal. Ik meen dat sommigen in dit topic juist meer dan 15m2 er mee deden, terwijl ik in lucht spring (boven de kruipruimte dan wel :+ ) als ik 10m2 haal. Dat is natuurlijk al een fors verschil, maar dat had ik voortijds ook niet verwacht.

Wat je kunt overwegen is dus PU010 te halen, dat is ook universeel lijmschuim, alleen goedkoper dan Insta-Stik. Nu achteraf gezien had ik dat ook prima kunnen doen, maar was toen overtuigd dat ik 3 bussen over ging houden en dus het naar verhouding duurder was.

@ JCG hieronder:
Welnee joh, die van mij snijdt overal zo door heen, echt waar! Wellicht dat het komt dat ik die dure versie had gekocht met instelbaar wiel voor de warmte? Dwars over de breedte (dus in de plaat i.p.v door de plaat) snijden kan ie gewoon zover het mes reikt... 15-20cm dus in zowel EPS35 als EPS100. Alleen oppassen dat ie niet te warm staat want dan wordt de snij-snede breedt omdat de zijkanten van het gesneden materiaal door stralingswarmte verder krimpt. Al heeft EPS35 daar meer last van dan EPS100. :+

[ Voor 32% gewijzigd door Aardwolf op 04-11-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Heet mes is overigens geen optie, die koelt nml af nadat je 10cm verder in je EPS bent gesneden en vervolgens zit ie vast. Heb dat een keer geprobeerd en heb nu nog gesmolten EPS aan het mes zitten.

Ik zaag die zooi gewoon in de garage met een kartelmes, rommel valt me nog mee, ik kan straks de hele zooi ineens uit de garage gaan halen.

Op maat snijden doe ik ongeveer in de garage, zo had ik platen van ~35cm nodig om de randen af te werken. In de garage alles op 35cm gesneden, kom je er onder de vloer achter dat het 34cm is. Zo'n randje zaag je er onder de vloer vrij simpel af, hele platen precies recht zagen is heel wat meer moeite (en dan vooral ook zo dat je de rest van de plaat ook weer kan gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:54
@freeman; insta-stik komt van bouwcenter delft vandaan.

Het grote voordeel van insta-stik is dat het direct droogt, niet uitzet en niet stinkt in vergelijking met andere merken, de kruipruimte is een locatie waar je snel weer weg wilt dus de meerprijs voor mij wel waard.

De versie in een 5 liter kan heb ik nooit gezien? welk merk en waar te koop migjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@styno;
Thanx!
Wat het verbruik bij insta-stik betreft; ik heb tot nu toe 8m2 gedaan met 1 bus en in die 10m2 zitten bijna 60 platen verwerkt. Effectief heb ik dus zo'n 30m2 ermee weggeplakt :) De standaard bussen insta-stik bevatten overigens 750ml van dit chemische goedje... (heb al 2 dagen hoofdpijn van die klerezooi......)
De bussen insta-stik die ik tot nu toe gevonden heb, zijn ong. €20 voor 750ml. De 3 bussen die ik had, heb ik voor €25 op marktplaats kunnen kopen MET foam-gun (Freemann loves MP :D)

@marz01;
Thanx, ga ik daar is kijken :)
de tank versie;
http://building.dow.com/e...instastik/spray/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@marz01
ik weet het merk niet uit mijn hoofd. sorrie
bij de hornbach staan ze gewoon in het rek.
ik gebruik insta-stik ook voor de lastige plaatsen (denk aan de randen) en het ruikt/werkt het zelfde als uit een pot. kon geen verschil ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ik lees de veiligheidsinformatiebladen voor zowel Insta-stik en PU010... ugh :/

http://www.tremco-illbruc...s/PU010_msds_nl_17084.pdf
http://www.yumpu.com/nl/d...veiligheidsinformatieblad

Dat wil je dus eigenlijk niet weten. Beide niet echt geschikt voor een gesloten ruimte als de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Freemann schreef op maandag 04 november 2013 @ 12:32:
De standaard bussen insta-stik bevatten overigens 750ml van dit chemische goedje... (heb al 2 dagen hoofdpijn van die klerezooi......)
Is dat geen uitstralende spierpijn vanuit je nek?
Voor de rest gebruik ik gewoon een volgelaatsmasker, welteverstaan een North N5400 met zover ik weet 2 filters van het beschermingstype A1B1E1K1P3. Volgens mij stond op de Insta-Stik bus dat je A1P2 nodig had, maar dat is alweer tijden geleden dat ik daar naar heb gekeken.

Isoleren is leuk, maar ikzelf wil ook nog langer mee dan vandaag... anders had ik net zo goed PUR kunnen laten spuiten als je toch graag risico wilt lopen om dampen te inhaleren. Of het overkill is kan je pas zeggen over 40 jaar, dat risico ga ik zoveel mogelijk vermijden.

Tussendoor kwam mn flexibele tante (:+ ) ook eens kijken terwijl ik onder aan het werk was. Maar die vond het toch wel erg stinken. Als je daaronder bezig bent ruik je dat amper, maar inderdaad als je van "schone huislucht" er weer onder kruipt ruikt het niet zo lekker fris. Wellicht dat het komt door de hoeveelheden die ik helaas moet gebruiken om het passend te krijgen...

Toch nog ff nagezocht voor wie het interessant vindt, in het veiligheidsblad staat letterlijk dit: "Patroon voor organische dampen met een pre-filter voor deeltjes, type AP2." Een eindje verder staat dit nog: "Fysische eigenschappen: Geur: muf"...

Helaas extra kosten m.b.t. je isolatie, maar goed ik denk dan ook: een heet mes is altijd handig, zo ook een volgelaatsmasker (kan je altijd wel weer een keer gebruiken, alleen de filters niet), werkoveralls haal ik bij de DHZ in het dorp (wegwerpoveralls, 3 euro per stuk, kan je niks aan lijden), handschoenen heb ik speciale gehaald ook volgens wat op de bus van Insta-Stik staat vermeldt (type EN374) en kostte maar 10 euro ofzo bij Dozon.

[ Voor 33% gewijzigd door Aardwolf op 04-11-2013 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@migjes en wat de pot betreft;
In de kruipruimte lig ik 80% van de tijd op mijn ruggetje.
Wat ik daarbij wel heb gemerkt, is dat het onwijshandig is om alles gewoon een zet te geven en verder niet na veel na hoef te denken over hoe ik alles verplaatsen. Hoe vloeibaar is dat spul ? Wil er niet aan denken dat het qua dikte op stroop lijkt. Als die emmer dan omgaat.... bah....

@styno;
Insta-stik valt op zich wel mee hoor. Je gebruikt zo ongelofelijk weinig van dat spul.
Ik doe per plaat 1 lange en 1 kort kopsekant een streep geven en bovenop de plaat leg ik in de breedte (50cm) ook 3 strepen. Wat de hoofdpijn betreft denk ik dat het vooral van het PUR komt. Ben nu 3 dagen onder de grond geweest en de eerste 2 dagen had ik vooral last van hoofdpijn en toen had ik ook per dag (lees 3 uur per keer) een bus PUR leeggespoten. Maar mogelijk kan het ook spierpijn zijn.... Is tijden geleden dat ik zoveel spierpijn heb gehad ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@freemann
emmer kun je op zen kop houden en er komt niks uit gelopen.
lijkt meer op kit.
en het werkt een stuk gemakkelijker als een onhandige spuit waar net geen plek voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@migjes;
De gun-foam werkt bij mij perfect en scheelt dat je niet echt na hoeft te denken waar je met de lijm doet.
Spuit de platen vol, laat letterlijk de gun uit mijn handen vallen en druk dat platen vast.

Klinkt een beetje als;
"Ieder nadeel heb zijn voordeel"
en
bier vanuit een flesje of een glas? ;)

Heb liever een spuit-pistol en bier uit een flesje (in mijn maag) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
ik heb onderstaande kit/lijm gebruikt:

http://www.bison.nl/nl-nl.../2478-poly-max-high-tack/

werkt echt perfect, geen geur en weinig gesmeer.
Pagina: 1 ... 10 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"