Update van RV metingen in ons huis (zie mijn post hier van 2 mei):
Ik heb een maand geleden op de bodem van 1 (van de 4) compartiment onder ons huis bodemfolie gelegd van een bekende leverancier, als gezamenlijke proef. De compartimenten in de kruipruimte staan met elkaar in verbinding door mangaten. Voor het plaatsen folie heb ik overal een RV van 95% gemeten, bij een erg constante temperatuur tussen de 15 en 16 graden.
Na plaatsen folie in 1 compartiment bleef de RV overal hoog, ook in dit ene compartiment. Mogelijk door diffusie (toevoer vocht uit andere compartimenten)?
Vooralsnog dus geen overtuigend effect van de bodemfolie in mijn toepassing; dat kan bij andere toepassingen anders zijn, kan ik me voorstellen. Wij hebben een beton werkvloer (rondom lek bij fundatie), een [s]
kruipruimtepompkruipruimtepomp (dus nooit een laag water op het beton), en een goed geïsoleerde vloer met VV, dus lage kruipruimte temperatuur. Vroeger was er geen vloerisolatie, toen was de kelder kurk droog, maar ook tropisch warm ('s winters 25 graden).
Als volgende stap heb ik de ventilatieroosters verwijderd, de PVC buisjes (50 mm dia) zaten vol met spinnenwebben en ander vuil. Na reinigen en het "helpen" van de ventilatie met een paar uur per dag de stofzuiger af laten zuigen daalde de RV in het test compartiment met 3-5%. Bij vochtig weer / regen loopt deze echter weer op.
Op deze site kan je de gemiddelde buitentemperatuur voor jouw regio en gemiddelde RV zien:
https://www.meteoblue.com...holland_nederland_2754007
Daaruit kan dan het vochtgehalte (g/m3) worden bepaald, en het dauwpunt van de buitenlucht.
Ik gebruik daarvoor deze site:
https://www.lenntech.nl/c...relatieve-vochtigheid.htm
Hieruit blijkt dat slechts 2 graden daling bij een RV van bijvoorbeeld 80% van 19 graden naar 17 graden de RV doet oplopen van 80% naar 90%. En bij nog 2 graden verdere afkoeling treedt condensatie op.
Omdat de kruipruimte in de zomer kouder is dan de gemiddelde buitenluchttemperatuur zat verse lucht van buiten bij teveel afkoeling dus condenseren in de kruipruimte.
Het blijft voor mij een lastig verhaal.
Waldi
[
Voor 0% gewijzigd door
waldi62 op 14-06-2020 09:19
. Reden: (gewijzigd 14-6-2020, het is geen kelderpomp maar een dompelpompje in de kruipruimte) ]