dimi_v schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:35:
[...]
Klinkt ook plausibel, probeer slechts mee te denken
We praten hier wel veel over de verschillende methoden en dergelijke, maar zijn er inmiddels nieuwe meetbare resultaten die iets zeggen? Andere inzichten of ervaringen dan bv 5 jaar geleden?
Wat is daadwerkelijk minder verbruik over vergelijkbare dagen met stoken, of is er echt een beter comfort, misschien met warmtebeeld camera's resultaten laten zien? Mensen die een materiaal of methode hebben toegepast waar ze achteraf (vergeleken met zelfde soort situatie van een andere tweaker) nu spijt van hebben omdat effect minder is dan bij iemand met andere materiaaldikte of -soort? Met andere woorden, wat leveren al deze inspanningen nu echt op?

Ik kan nl. maar weinig resulaten vinden als ik zoek op "bespaard" of "bespaart".
Als je bezig dan praat men hier mee .. ben je klaar dan heb je het er wel mee gehad ..
TLDR (zie laatste blok)
Wat je mensen veel hoort zeggen dat als ze bezig zijn dat het een merkbaar verschil is, lees je "voelt" waar het geisoleerd is, deze informatie lijkt mij meer dan voldoende om een FLIR over te slaan
Cijfers word lastiger maar het valt te berekenen, welke berekening je los moet laten is lastig (lees ik weet het niet) ..
Maar om je een indruk te geven, mensen (buren) met vergelijkbaar huis zonder isolatie geven 250,- per maand uit. Dit met oude cv. vloerverwarming en "slechte" isolatie .. nu verbruik ik 10 tot 20,- p.m aan "elektra" (servers enzo) .. maar laat dat even achterwege..
Door isolatie te verbeteren ben ik al 100 euro tot 110 euro gezakt per maand.. nieuwe cv,dak isolatie ...
Wat je niet moet vergeten is dat door het wisselend weer, extreme hete zomers .. je andere uitdaging krijgt.
Isolatie werkt 2 kanten op, het houd de warmte binnen/buiten maar bv zomers kan het je veel energie kosten om je huis weer koel te krijgen .. immers isolatie houd ook warmte vast.. Dus "actief" je huis koel houden (actief is gordijnen dicht houden, tijdig doorluchten .. enzv) ..
Het helpt dus als je vooruit nadenkt en bij aanschaf zoekt naar systemen die kunnen verwarmen en koelen.
Neem daarbij dat elk huis anders is .. "feest"
Warmte stijgt dus je isoleert van boven naar beneden heeft nut maar de besparing zakt in mate van financieel "nut". echter kwa leefgenot ga je er enorm op vooruit .. huis voelt minder kouwelijk aan en het is sneller warm/koel.
Financieel gezien heeft isoleren wel nut, afhankelijk van de maatregel dak/spouwmuur/vloer is een R waarde van bv 5 "rendabel" (spouw Rwaarde 1 tot 2,5 ) .. ramen is ook onderhoud (dubbel glas heeft een houdbaarheids datum) dus tja ..
Tonzon/pur(schuim) is een snel middel dat bob de bijbeunhaas snel geld mee kan verdienen (relatief goedkoop en snel aan te brengen), hiermee zeg ik niet dat de mensen die het doen "beunhazen" zijn maar ze zitten er sneller tussen. Pur bv is R-waarde 3,5 die standaard aangebracht word en dat is geadviseerd op een vloer zonder Vloerverwarming .. (4,5 tot 5 als je VV hebt) ..
Zelf zou ik investeren in een 4,5 tot 5 R waarde onder de vloer / dak .. zelf doen levert je een besparing op van 1.000,- tot 1.500,- bij het aanbrengen.
Zinnige cijfers ..
Als jij 1000 kuub gas per jaar gebruikt a 75 euro per maand (inc belasting enzo) .. dan zou je 25% besparen (40% adverteren ze mee?) dan zou je 15 tot 20 euro besparen .. per maand ..
15 euro x 12 maanden x 10 jaar = 1.800 euro
oftewel 5 euro per maand = 600 euro over 10 jaar en dat is 8% minder gas ..
Maar dit is niet helemaal waar want gas gebruik gaat in staffels .. dus "zucht" ..
Wat niet direct relevant is dat 1 kuub gas gelijk staat aan 8,8Kwh elektriciteit.. dus als je nu 1:1 overgaat naar ruwe elektrische ketel dan zou met 1000Kuub gas mij 8,800Kwh aan elektra kosten ..
Echter een WP met een cop (of beter Scop (seizoens COP) van 4,5 = 8800 gedeeld door 4,5 zou het me nog maar 1955,56 elektra kosten ..
Kan je dus je gasverbruik nu verlagen dan heb je een minder sterke WP nodig (of iets vergelijkbaars) dan is dat "winst" voorjezelf..
En laten we niet vergeten dat een goed geisoleerd modern huis een stuk beter verkoopt, dan een keuken/badkamer die ze toch nooit mooi vinden