Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 61 62 63 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:38

vso

raap voor zijn recht

@PWM & @JustinoFTW

Waarom niet gaan voor een R(d)-waarde van 4.5 of 5 dit is het advies voor VloerVerwarming .. en ook al gebruik je radiators ..zal niet "schaden"

Daarnaast zou ik me goed inlezen op wat ze "wel" en "niet" doen .. vaak spuiten ze nog randen mee of leggen ze folie etc etc ..

Andere kant moet je je afvragen of jij voor bedrag x een lange tijd in de kruipruimte wil bivakkeren ..

Ik zou zelf bij PUR wel wegens spook verhalen ff steekproefs gewijs de dikte + uitharden controleren ..

Tja ik zou overgens niet volledig betalen totdat je zelf in de kruipruimte hebt gekeken zie vso in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" als extreem voorbeeld ... zolang je niet betaald heb je nog "rechten" .. 5% a 10% van het bedrag openhouden .. geeft aan dat je nog niet volledig akkoord bent .. (IANAL) met rechten bedoel ik dat je "gemakkelijker" in contact blijft met de leverancier .. immers ze willen je $$$$ voor verleende diensten .. en betaal je tja dan ben je "lastig" als je daarna wilt gaan zeuren

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09:02
vso schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:21:
@PWM & @JustinoFTW

Waarom niet gaan voor een R(d)-waarde van 4.5 of 5 dit is het advies voor VloerVerwarming .. en ook al gebruik je radiators ..zal niet "schaden"

Daarnaast zou ik me goed inlezen op wat ze "wel" en "niet" doen .. vaak spuiten ze nog randen mee of leggen ze folie etc etc ..

Andere kant moet je je afvragen of jij voor bedrag x een lange tijd in de kruipruimte wil bivakkeren ..

Ik zou zelf bij PUR wel wegens spook verhalen ff steekproefs gewijs de dikte + uitharden controleren ..

Tja ik zou overgens niet volledig betalen totdat je zelf in de kruipruimte hebt gekeken zie vso in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" als extreem voorbeeld ... zolang je niet betaald heb je nog "rechten" .. 5% a 10% van het bedrag openhouden .. geeft aan dat je nog niet volledig akkoord bent .. (IANAL) met rechten bedoel ik dat je "gemakkelijker" in contact blijft met de leverancier .. immers ze willen je $$$$ voor verleende diensten .. en betaal je tja dan ben je "lastig" als je daarna wilt gaan zeuren
Klopten ik ga ook zeker achteraf betalen, wat ik eigelijk altijd doe, met de gedachte betaling na levering
Ze spuiten bij mij de koude kanten/randen ook 30cm omlaag. Dus dat is wat mij betreft mooi meegenomen.

Ga ook zeker een controle ronde doen, moet er toch nog onder voor de bodemfolie.
Als het niet goed is, gewoon dreigen met de SKG-IKOB inspectie en het niet betalen van de factuur totdat het opgelost is (al ga ik daar niet van uit)

Ik heb overigens geen vloerverwarming, en hogere RD waarde was in dit geval niet nodig, en ook niet handig i.v.m de smalle doorgang, in mijn geval.
Ben ook niet van plan om vloerverwarming te nemen. Partij gaf aan dat ze het gerust dikker willen spuiten maar dat zou niet heel veel uitmaken en alleen maar onnodig geld kosten.

Los van het halve werk neem ik het filmpje niet heel serieus. Meneer Tonzon met een "Wij van WC eend" gehalte. Maar het is inderdaad wel slordig, ben benieuwd hoe ze dat bij mij doen achter de keuken afvoer (rotplekje maar toegankelijk als je gewoon over de buis klimt)

[Voor 11% gewijzigd door JustinoFTW op 12-02-2020 11:41]

5120Wp Oost/West - PV Output

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik had nog een klein bouwdepot staan, dacht gooi ik hem in. Nou, die wezen hem meteen af om de hoge kosten :p Zal hem eens mailen wat de bedoeling was van de offerte.

• vso

vso

raap voor zijn recht

jacovn schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:19:
[...]
Is dat echt waar ? Dus dan moet je met een groeter huis of duurdere auto domweg meer korting gaan vragen omdat ze (te) veel offreren ?
Ik snap dat 600 posts wellicht teveel is om door te lezen maar erhm .. de posts van dit jaar bv .. ?

ik heb net een hele berekening (week terug ofzo) gedaan wat voor "oplichterij" die aannemers zijn die je kruipruimte induiken .. en dat kan omdat 99% niet graag in een kruipruimte zit .. iets met claustrofobie. .. denk ik
Ik heb een voorlopige schatting van een Tonzon dealer gekregen: €5000 voor 125 m2.

Er staat water in de kruipruimte dus dat wordt eerst bodemfolie (3 compartimenten onder huis en garage)
En daarna Tonzon onder de Ribcasette vloer (RC van 3.5)
Zou dan op 40 Euro per m2 komen

Hij wilde in Mei/Juni komen kijken als grondwaterstand wat gezakt is. Dat snapte ik wel, anders is het half zwemmen (> 10 cm water op sommige plekken schat ik in)
Zoals ik de vorige reactie (op pur echter) je gaat voor Rc van 3,5 |:( dus huis met radiator(s) en geen VV

Prijs is "gangbaar" 60/70m2 is 2500/3000 en je zit op bijna het dubbele dus ..

Overgens ik zou me eerder drukker maken over 10cm water is het een heuvel landschap gaat hij dit nog egaliseren ?
Hoe gaat hij om met leiding werk etc etc ..

ik zou je goed inlezen in dit topic en bv als je het laat doen, (zelfde advies als vorige post) pas betalen van "restant" totdat je zeker bent dat er goed werk is afgeleverd.

• vso

vso

raap voor zijn recht

JustinoFTW schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:30:
[...]

Klopt, ik heb ook de optie om achteraf te betalen.
Ze spuiten bij mij de koude kanten/randen ook 30cm omlaag. Dus dat is wat mij betreft mooi meegenomen.

Ga ook zeker een controle ronde doen, moet er toch nog onder voor de bodemfolie.
Als het niet goed is, gewoon dreigen met de SKG-IKOB inspectie en het niet betalen van de factuur totdat het opgelost is (al ga ik daar niet van uit)
(y)
Ik heb overigens geen vloerverwarming, en hogere RD waarde was in dit geval niet nodig in mijn geval. Partij gaf aan dat ze het gerust dikker willen spuiten maar dat zou niet heel veel uitmaken en alleen maar onnodig geld kosten.
:? echt een advies van wij van wc-eend .. adviseren wc-eend.. Kortom W.A.F. zegt --> VV hebben
en die extra R-waarde merk je wel hoor ..

Je kan het zelf ook opzoeken / berekenen ..maar als voor VV een advies van 4,5 word gegeven .. dan is dat toch een no-brainer ..

Ter info de reden dat men niet graag "meer" spuit is dat ze veel langer moeten wachten .. kost dit veel meer tijd .

En als je voor reden x.y.z je huis te koop zet is hij "voorbereid voor VV"

• jacovn
  • Laatst online: 20:24
vso schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:32:
[...]

Ik snap dat 600 posts wellicht teveel is om door te lezen maar erhm .. de posts van dit jaar bv .. ?

ik heb net een hele berekening (week terug ofzo) gedaan wat voor "oplichterij" die aannemers zijn die je kruipruimte induiken .. en dat kan omdat 99% niet graag in een kruipruimte zit .. iets met claustrofobie. .. denk ik

[...]

Zoals ik de vorige reactie (op pur echter) je gaat voor Rc van 3,5 |:( dus huis met radiator(s) en geen VV

Prijs is "gangbaar" 60/70m2 is 2500/3000 en je zit op bijna het dubbele dus ..

Overgens ik zou me eerder drukker maken over 10cm water is het een heuvel landschap gaat hij dit nog egaliseren ?
Hoe gaat hij om met leiding werk etc etc ..

ik zou je goed inlezen in dit topic en bv als je het laat doen, (zelfde advies als vorige post) pas betalen van "restant" totdat je zeker bent dat er goed werk is afgeleverd.
Ik zal eers topic nog eens doorlezen gaan. Heb enkel op Tonzon gezocht en die posts gelezen.
We hebben een nieuwbouw huis met een RC3.5 ribcasette vloer. Vloerverwarming en een warmtepomp.
Het huis staat -4.3 NAP in Almere, de grondwaterstand wordt kunstmatig op hoogte gehouden (waar niet)
Het gaat me om meer comfoort en ook besparing is meegenomen.

De zandvloer onder het huis is min of mee vlak, maar niet compleet uiteraard. Ze hebben bij de bouw een soort van geultjes gemaakt naar de achterkant waar ze een drainagebuis onder fundament door hebben gelegd en aan de buitenkant hadden ze een pomp staan. Daar ligt nu een drainagebuis omheen (hoger) die water van boven af kan voeren. Maar op die 80 cm onder de BG vloer is het gewoon variatie in grondwater volgens mij.
Dus het water is wel een issue.. Heb wel gelezen van bubbel folie onder het zeil zodat het drijft op grondwater.

Riool hangt aan de vloer, Electra, Water, glasvezel en 1 loze buizen liggen bij elkaar maar wel op de grond. En ik heb 40 mm flexibele ribbelbuis van de meterkast alle kanten oplopen die door de fundamenten naar buiten gaan (15 cm onder de vloer ongeveer) Die zouden allemaal boven op het zeil moeten komen denk ik en dan aan de buitenmuren omhoog aanbrengen.

Edit 2: maatregelen ter isolatie en je kunt subsidie aanvragen blijkbaar.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• vso

vso

raap voor zijn recht

jacovn schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:01:
[...]

Ik zal eers topic nog eens doorlezen gaan. Heb enkel op Tonzon gezocht en die posts gelezen.
We hebben een nieuwbouw huis met een RC3.5 ribcasette vloer. Vloerverwarming en een warmtepomp.
Het huis staat -4.3 NAP in Almere, de grondwaterstand wordt kunstmatig op hoogte gehouden (waar niet)
Het gaat me om meer comfoort en ook besparing is meegenomen.

De zandvloer onder het huis is min of mee vlak, maar niet compleet uiteraard. Ze hebben bij de bouw een soort van geultjes gemaakt naar de achterkant waar ze een drainagebuis onder fundament door hebben gelegd en aan de buitenkant hadden ze een pomp staan. Daar ligt nu een drainagebuis omheen (hoger) die water van boven af kan voeren. Maar op die 80 cm onder de BG vloer is het gewoon variatie in grondwater volgens mij.
Dus het water is wel een issue.. Heb wel gelezen van bubbel folie onder het zeil zodat het drijft op grondwater.

Riool hangt aan de vloer, Electra, Water, glasvezel en 1 loze buizen liggen bij elkaar maar wel op de grond. En ik heb 40 mm flexibele ribbelbuis van de meterkast alle kanten oplopen die door de fundamenten naar buiten gaan (15 cm onder de vloer ongeveer) Die zouden allemaal boven op het zeil moeten komen denk ik en dan aan de buitenmuren omhoog aanbrengen.

Edit 2: maatregelen ter isolatie en je kunt subsidie aanvragen blijkbaar.
Gebeurt hier in mijn woonplaats ook (zuid-holland)

Nadeel van drainage slangen die leggen ze vaak "verkeerd" aan .. oftewel het zand is fijner dan de filter tussen buis & zandlaag . waardoor de drainage buis voloopt.. gevolg drainage heeft geen effect meer ..

Comfort heb je er niet (meer) van .. immers effect merk je er niet van door je VV echter je besparing is des te meer merkbaar .. en bij VV is 3,5 R-waarde wel (te) laag.

• jacovn
vso schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:01:
[...]
Comfort heb je er niet (meer) van .. immers effect merk je er niet van door je VV echter je besparing is des te meer merkbaar .. en bij VV is 3,5 R-waarde wel (te) laag.
Wat ik nu merk is dat de VV goed werkt, de WP begint in de nacht met een run. In de ochtend is de vloer warm (ik verwarm met 28/29 graden), dan komt de zon instraling en toert de WP terug of verwarmt niet meer. Dan vindt ik de vloer relatief snel afkoelen. Als dan de RC 3.5 naar RC 7+ gaat hoop ik dat het beter wordt.

• vso

vso

raap voor zijn recht

jacovn schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:14:
[...]

Wat ik nu merk is dat de VV goed werkt, de WP begint in de nacht met een run. In de ochtend is de vloer warm (ik verwarm met 28/29 graden), dan komt de zon instraling en toert de WP terug of verwarmt niet meer. Dan vindt ik de vloer relatief snel afkoelen. Als dan de RC 3.5 naar RC 7+ gaat hoop ik dat het beter wordt.
Erhm .. je hebt al 3,5 ? teminste 2x 3,5 = 7 toch ? en ik weet niet of je het zomaar op kan tellen..
Denk dat je eerder moet oppassen .. want als je inderdaad 2 lagen en dus "dicht" maakt sluit je wellicht materiaal op met andere nare gevolgen ..

Denk niet dat dat je veel gaat helpen want de R waarde heeft ook een curve .. de optimale grens (prijs/prestatie) ligt rond R waarde 5 a 5,5

Zou je beter niet een vraag kunnen stellen hier met wat je net omschrijft, wellicht aantippen dat je RC 3.5 hebt en het +3,5 wilt doen dat zou ik eerder weglaten .. ;) misschien hebben ze tips waaraan je nog niet gedacht hebt

• jacovn
Het probleem lijkt me met name de natte kruipruimten.

Op meerdere sites met uitleg heb ik daar gezien dat verdampt en condenseert en zo een cyclus heeft min of meer.

Die ribcasettevloer is aan de onderkant compleet piepschuim maar hoe dat afgedicht is ?
Als daar spleten tussen zitten zit je onder tegen de betonvloer aan. Ze hebben wel gepoogd alle koudebruggen op te lossen.
Ik zou zo niet weten wat ik voor problemen krijg als ik daar een isolatie laag onder maak. Hij moet uiteraard wel goed droog zijn zodat ik niet vocht insluit.

Wat al eerder hier geschreven is, iedereen spreekt elkaar tegen over de verschillende methodes.

Het lijkt me nog steeds lonend om maar het "zwembad" onder het huis af te dichten. Het is wel goed geventileerd, en ik ruik niets vreems met mijn hoofd in kruipluik opening.
Het is daar ook wel redelijk goed geisoleerd omdat ze een 4 zijdig taps toelopend gat hebben gemaakt en daar valt een blok schuim klem in. Daarboven ligt een geisoleerd kruipluik.
We hebben geen vocht problemen in huis, of beter gezegd (nog) niet opgemerkt.

• vso

vso

raap voor zijn recht

jacovn schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:07:
Het probleem lijkt me met name de natte kruipruimten.
deels,
- nat
- slechte ventilatie is de andere
Op meerdere sites met uitleg heb ik daar gezien dat verdampt en condenseert en zo een cyclus heeft min of meer.

Die ribcasettevloer is aan de onderkant compleet piepschuim maar hoe dat afgedicht is ?
Als daar spleten tussen zitten zit je onder tegen de betonvloer aan. Ze hebben wel gepoogd alle koudebruggen op te lossen.
Ik zou zo niet weten wat ik voor problemen krijg als ik daar een isolatie laag onder maak. Hij moet uiteraard wel goed droog zijn zodat ik niet vocht insluit.
nee je leest de helft heb je nu al wel of geen bestaande isolatie .. ? zo niet .. dan kan je doen wat je wilt ..
zo wel let dan even op..
Wat al eerder hier geschreven is, iedereen spreekt elkaar tegen over de verschillende methodes.
Naar mijn idee zegt men veel hetzelfde, alleen op een andere manier..

kan jij concreet zijn wat je tegen vind spreken / waar heb je vraagtekens bij ?
Het lijkt me nog steeds lonend om maar het "zwembad" onder het huis af te dichten. Het is wel goed geventileerd, en ik ruik niets vreems met mijn hoofd in kruipluik opening.
Het is daar ook wel redelijk goed geisoleerd omdat ze een 4 zijdig taps toelopend gat hebben gemaakt en daar valt een blok schuim klem in. Daarboven ligt een geisoleerd kruipluik.
We hebben geen vocht problemen in huis, of beter gezegd (nog) niet opgemerkt.
ik hoef jou niet te te vertellen dat hoe groter het water oppervlak hoe meer vocht verdampt ..
schelpen/parels verkleinen dat oppervlak.. Maar ja een lading zand is net zo effectief ..

Zet een glas met water op zijn kop op een laag piepschuim/glaswol .of ander isolatie zooi .. na x tijd is dat glas echt leeg .. iets wat heel veel mensen niet realiseren ..

• BetuweKees
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 31-03 21:09

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Situatie: Vloerisolatie, houten vloer, binnenkort 17 cm glaswol tussen de balken aan de onderzijde. Zandbodem, kurkdroog.

Algemeen advies is om op zandbodem onder dergelijke vloer dampremmende folie te leggen. Van wat ik uit topic begrijp is dit met dergelijke droge bodem niet per se noodzakelijk, maar wel fijn voor schoon en comfortabel werken tijdens aanbrengen glaswol.

Daarbij lees ik in dit topic ook advies SD > 100, minimaal 0,2mm dik.
Diverse leveranciers prijzen de Miofol 125S aan, met SD 87 zou dit wat weinig zijn, dikte 0,13mm eveneens kramp.
In dit topic wordt regelmatig de T200 bouwfolie aangehaald, te verkrijgen in verschillende diktes, SD waardes zijn daarvan echter lastiger te vinden.

Is te stellen dan T200 met een dikte van > 0,2mm automatisch een SD > 100 heeft?

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:51
vso schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:30:
[...]

Zet een glas met water op zijn kop op een laag piepschuim/glaswol .of ander isolatie zooi .. na x tijd is dat glas echt leeg .. iets wat heel veel mensen niet realiseren ..
Bij piepschuim toch niet? Volgens mij heeft dat een dichte celstructuur en neemt het niet of nauwelijks water op.
Oh, waterdicht is het vaak niet inderdaad. YouTube: Motorhome insulation : which is more waterproof EPS or XPS?

[Voor 16% gewijzigd door blissard op 14-02-2020 07:45]

• vso

vso

raap voor zijn recht

blissard schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:37:
[...]

Bij piepschuim toch niet? Volgens mij heeft dat een dichte celstructuur en neemt het niet of nauwelijks water op.
Oh, waterdicht is het vaak niet inderdaad. YouTube: Motorhome insulation : which is more waterproof EPS or XPS?
Het is inderdaad geen spons of zuigend effect .. daarom blijft het ook zelfs na dagen goed drijven :)

Het is meer dat als je dit "weet" je ook begrijpt waarom je dampremmend/dampopen/dampdicht folie gebruikt bij je isolatie werkzaam heden en de functie van de "zilverlaag" en waarom je bv af wilt tapen, kitten en purren..

• weertenaar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 03-04 23:26
JustinoFTW schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:04:
[...]

Vind hem vrij prijzig als ik hem vergelijk met die van mij.
Maar zo te zien hebben ze inderdaad de korting toegepast op 1m² bij beide producten (i.p.v 62m²)
Als de korting goed berekend zou zijn, kom jij op €1209,63 ex BTW uit (1369,30 incl BTW)

Ik heb het volgende, ze komen Maandag.

[Afbeelding]
Ik heb via Isolatie.com een vergelijkbare prijs:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kruipruimte en zolder waren beiden goed toegangelijk en prijs was ook gelijk.

Zijn pas geweest en prima werk geleverd (in 4 uur was alles klaar :) ) Blij dat ik niet zelf begonnen ben aan de kruipruimte....die tijd kan ik nu gebruiken om gipsplaten tegen de zolder aan te maken.

• gitaarwerk
  • Niet online
Wij hebben hier ene split-level woning. In de kelder hebben we een aardige ruimte die we kunnen gebruiken. Onder het lage gedeelte is het niet zo erg als we na-isoleren. De hoogteverschillen maken daar niet zoveel uit. Maar onder het hoge gedeelte hebben we ongeveer 2m10. En over het plafond lopen veel van de buizen. Nu merk ik dat het plafond best lekker op temperatuur is. Maar dit betekent ook dat we veel warmte hier kwijt raken. Als ik hier dikke platen op leg, kan dat nadelig zijn voor het gebruik van de ruimte. En een riolering verleggen zie ik niet zo zitten, evenals dikke gasleidingen e.d. Er is wel iets van ruimte, maar dat zijn geen meerdere centimeters. Denk max 1cm.

Zijn hier oplossingen voor? Zal nooit optimaal worden, maar wellicht wel iets aan te doen.

• Woohooo
  • Laatst online: 03-04 17:01

Woohooo

Smilie, James Smilie

JustinoFTW schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:04:
[...]

Vind hem vrij prijzig als ik hem vergelijk met die van mij.
Maar zo te zien hebben ze inderdaad de korting toegepast op 1m² bij beide producten (i.p.v 62m²)
Als de korting goed berekend zou zijn, kom jij op €1209,63 ex BTW uit (1369,30 incl BTW)

Ik heb het volgende, ze komen Maandag.

[Afbeelding]
Welk bedrijf komt het bij jou uitvoeren?

• Woodski
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01-04 08:19
Heeft iemand een webshop link voor bodemfolie zoals die van Tonzon

Ik heb 6 meter brred nodig, 10 meter lang
Een rol van 50 meter is niet handig dus ik zoek het per meter

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:26
Woodski schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:03:
Heeft iemand een webshop link voor bodemfolie zoals die van Tonzon

Ik heb 6 meter brred nodig, 10 meter lang
Een rol van 50 meter is niet handig dus ik zoek het per meter
Deze?
https://www.foliewinkel.c...eting-25-x-6-m-180-micron

Ik heb daar trouwens nog een stuk van 9x4m van over, mocht iemand willen.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Woodski
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01-04 08:19
Hmmbob schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:12:
[...]

Deze?
https://www.foliewinkel.c...eting-25-x-6-m-180-micron

Ik heb daar trouwens nog een stuk van 9x4m van over, mocht iemand willen.
Ja dat kan ik dan dubbelslaan en dan ben ik nog goedkoper uit dan Tonzon
Ik sta nog open voor een eventuele betere tip van dik plastic folie per meter :)

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik nog steeds op zoek naar van dat stevige bubbelfolie.

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
@Woodski https://vendrigpackaging....845-bouwfolie-op-rol.html -> deze heb ik gekocht (de 180 versie)

Ad. Zoals je kan zien is ‘T200’ niet eens zo heel dik als de naam doet vermoeden

[Voor 27% gewijzigd door Deshmir op 17-02-2020 19:51]

• NanMac
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20-03 15:11
Freemann schreef op dinsdag 3 april 2012 @ 21:40:
De onderkant van onze vloer is volledig geisoleerd met 8 cm EPS.
Het lijken de zogenaamde broodjes te zijn:
code:
1
2
 ___     ___     ___      
|   |___|   |___|   |

De vloer is voorzien van vloerverwarming en deze is (eigenhandig door de vorige eigenaar) te zuinig aangelegd.
Nu wil ik voor wat besparing en een stuk comfort de boel na-isoleren.

Is het nu te doen om (ivm de broodjes) de boel na te isoleren of is dat echt een "hell of a job"?
Zelf zat ik te denk om de ruimte tussen de balken met stukken piepschuim op te vullen.
Vervolgens wil ik daar 8-10 cm EPS tegen aan zetten.

Tussen de balken zit dan 8+8+ 8 of 10cm, op de balken zit dan 8+10cm.

Ik zit nu nog met een aantal vragen:
- Iemand ervaring met het naisoleren van dit soort vloeren,
- hoe kan ik het het best bevestigen (tussen en op de balken, lijm of .....)?
- iemand nog op of aanmerking op mijn verhaal
Tonzon gewoon onder de vloer door. Om de 125 cm vastmaken dagje en je bent klaar heb je perfecte isolatie. 10 meter 8 keer 125 6,4 lang hopla.

En goedkope bodem folie ga je zo doorheen en spijt van krijgen je moet ook groter hebben +20 cm om aan de kanten omhoog te vouwen en vast te zetten. Het is bovendien slim opgevouwen in het midden uitrollen en dan naar beide zijden uitvouwen.

[Voor 11% gewijzigd door NanMac op 18-02-2020 20:57]

• NanMac
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20-03 15:11
BetuweKees schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 01:11:
Situatie: Vloerisolatie, houten vloer, binnenkort 17 cm glaswol tussen de balken aan de onderzijde. Zandbodem, kurkdroog.

Algemeen advies is om op zandbodem onder dergelijke vloer dampremmende folie te leggen. Van wat ik uit topic begrijp is dit met dergelijke droge bodem niet per se noodzakelijk, maar wel fijn voor schoon en comfortabel werken tijdens aanbrengen glaswol.

Daarbij lees ik in dit topic ook advies SD > 100, minimaal 0,2mm dik.
Diverse leveranciers prijzen de Miofol 125S aan, met SD 87 zou dit wat weinig zijn, dikte 0,13mm eveneens kramp.
In dit topic wordt regelmatig de T200 bouwfolie aangehaald, te verkrijgen in verschillende diktes, SD waardes zijn daarvan echter lastiger te vinden.

Is te stellen dan T200 met een dikte van > 0,2mm automatisch een SD > 100 heeft?
Waarom niet gewoon tonzon ertussen geen jeuk en zowiezo bodem folie op de vloer niet damp remmend maar damp dicht deksel op due bodem radon wil je ook niet in je huis.

• Hmmbob
@NanMac waarom precies reageer je op een post uit 2012?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Woohooo
  • Laatst online: 03-04 17:01

Woohooo

Smilie, James Smilie

@NanMac Tonzon fanboy :+

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:05
gitaarwerk schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:59:
Wij hebben hier ene split-level woning. In de kelder hebben we een aardige ruimte die we kunnen gebruiken. Onder het lage gedeelte is het niet zo erg als we na-isoleren. De hoogteverschillen maken daar niet zoveel uit. Maar onder het hoge gedeelte hebben we ongeveer 2m10. En over het plafond lopen veel van de buizen. Nu merk ik dat het plafond best lekker op temperatuur is. Maar dit betekent ook dat we veel warmte hier kwijt raken. Als ik hier dikke platen op leg, kan dat nadelig zijn voor het gebruik van de ruimte. En een riolering verleggen zie ik niet zo zitten, evenals dikke gasleidingen e.d. Er is wel iets van ruimte, maar dat zijn geen meerdere centimeters. Denk max 1cm.

Zijn hier oplossingen voor? Zal nooit optimaal worden, maar wellicht wel iets aan te doen.
Heb je een foto van de situatie?

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Ik heb een vraagje aan jullie, ik zie heel veel berichten over hoe je het zelf kunt doen. Daar heb ik helaas geen zin meer in. Al veel verbouwd in huis, daar heb ik even genoeg van.

Ik ben een beetje op zoek naar wat isoleren bespaard in harde euro's.

Mijn huis is 3 jaar geleden voorzien van vloerverwarming. Comfort vind ik nu prima, en ook van vocht in huis hebben we niet echt last.
Nu heb ik een offerte gehad voor het spuiten van foam aan de onderzijde van de vloer (9,5cm rd 3,6). Daar vragen ze 2900 euro voor. (broodjesvloer 7 bij 6, ze rekenen 61m2)

Nu gebruik ik 1100 m3 gas per jaar. Gasprijs is nu ongeveer € 0,8 per m3. Dus dat zou me €880 per jaar kosten.
Als ik 15% kan besparen, bespaar ik €130 per jaar. Dat is dan een terugverdientijd van 22 jaar.
Dat is niet echt interessant.

Ik denk dus dat ik maar niet ga isoleren. Dat is het goedkoopste. Maar ik heb er toch wel een beetje twijfels bij.
Tips of commentaar is welkom.

Overigens heb ik de spouwmuren en zolder al geïsoleerd en hebben we overal dubbel glas.

• jacovn
Om nog terug te komen op mijn situatie..

Hier de fundamenten voordat de vloer elementen er over kwamen:

Fundatiebalken met beton

Er zal niets of heel weinig aan de grond verberterd zijn.

Dus heel vlak lijkt het niet, het ligt wat omhoog tegen de fundamenten aan.
Kruipluik zit recht boven aan de achterkant, daar staat op de foto nu ook wat water (foto was uit eind januari begin februari 2018)

[Voor 13% gewijzigd door jacovn op 26-02-2020 15:49]

• vso

vso

raap voor zijn recht

jacovn schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:32:
Om nog terug te komen op mijn situatie..

Hier de fundamenten voordat de vloer elemementen er over kwamen:

[Afbeelding: Fundatiebalken met beton]

Er zal niets of heel weinig aan de grond verberterd zijn.

Dus heel vlak lijkt het niet, het ligt wat omhoog tegen de fundamenten aan.
Kruipluik zit recht boven aan de achterkant, daar staat op de foto nu ook wat water (foto was uit eind januari begin februari 2018)
Water zoekt de makkelijkste weg .. (minste weerstand) .. dus als je ergens een kuil hebt en eromheen is "zand/klei" tja dan is een plas water niet echt verbazend.

je kan in je tuin gewoon een pvc pijp (40mm) 1,5m de grond in werken .. (bovenkant gelijk met je vloer van begane grond) en je hebt een peilbuis voor de grondwaterstand..

Is de hoogte van het water peilbuis gelijk met je kruipruimte (vloer is dan mooie referentie punt) tja dan doe je er weinig aan .. is het lager dan kan je je drainage verbeteren in de kruipruimte ..

• vso

vso

raap voor zijn recht

NIMIC schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:32:
Ik heb een vraagje aan jullie, ik zie heel veel berichten over hoe je het zelf kunt doen. Daar heb ik helaas geen zin meer in. Al veel verbouwd in huis, daar heb ik even genoeg van.

Ik ben een beetje op zoek naar wat isoleren bespaard in harde euro's.
snap je uitgangs punt .. Ik geef je ook geen ongelijk als je er niet onder wilt bivakkeren,

Met te weinig informatie van jou word dat van 10 x A x c + B = <iets> trouwens R-waarde 3,6 is te laag met VV je moet richting de 4,5 of 5 met R-waarde, wil het zinvol zijn.
Je snapt zelf wel dat 2900 euro versus 1500 tot 1900 zelf doen iets over je terugverdien tijd zegt..
Met dalende/stijgende prijzen van gas/elektra word dit ook nog lastiger .
Isolatie houd je langer warmte vast (handig in winter/rot in hete zomer)
Isoleren (passief) doe je om je verbruikskosten gas/elektra te dalen .. tja de prijs = koffie dik kijken..
WP/Zonne boilers en ander geneuzel veranderd dit ook nog .. dus erhm .. terug bij 0

Welke reken som je nu wel kan maken =
Jullie verstokken nu x aan gas, dat x 8,8 resulteert in de elektra verbruik (ruw) .. = <ruw KW>
<ruw-kw> deel je door een WP heeft een (S(eizoen))COP oftwel "gemiddeld" van 4,256 (<ruw-kw> delen door 4,256) = de kosten van je WP .. in elektra ..

mijn advies:
- heb je het geld nu "gespaard" .. en hoef je dus niet te lenen .. steek het lekker in je huis, het word meer waard/ meer gewild en op de bank krijg je er geen cent extra voor in het ergste geval speel je gelijk .. je zal er niet armer op worden .. bijkomend voordeel je hoeft bij "gasloos" minder sterke sterke vervangend ding te kopen..

• jacovn
vso schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:00:
[...]

Water zoekt de makkelijkste weg .. (minste weerstand) .. dus als je ergens een kuil hebt en eromheen is "zand/klei" tja dan is een plas water niet echt verbazend.

je kan in je tuin gewoon een pvc pijp (40mm) 1,5m de grond in werken .. (bovenkant gelijk met je vloer van begane grond) en je hebt een peilbuis voor de grondwaterstand..

Is de hoogte van het water peilbuis gelijk met je kruipruimte (vloer is dan mooie referentie punt) tja dan doe je er weinig aan .. is het lager dan kan je je drainage verbeteren in de kruipruimte ..
Het opent wel de weg van een laagje ‘iets’ op de bodem om het uit te vlakken, en dan TonZon tegen de BG vloer.
2 maatregelen ter isoaltie en Blowerdoortest regelen en dan subsidie aanvragen. (€4000)

• vso

vso

raap voor zijn recht

jacovn schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:42:
[...]

Het opent wel de weg van een laagje ‘iets’ op de bodem om het uit te vlakken, en dan TonZon tegen de BG vloer.
2 maatregelen ter isoaltie en Blowerdoortest regelen en dan subsidie aanvragen. (€4000)
Als je waterstand lager dan het water in de kruipruimte, kan je beter een kuil/geul graven vullen met geodoek "grind" en dat dichtvouwen (z- vouw) en dan zand erover heen.. drainage slang kan maar dan in worstjes van voor naar achteren oid .. de kuil (kan dus ook in de tuin onder je terras ) van 2x2 tot net 5 a 10cm onder het grondwater peil. zal ervoor zorgen dat het de plas water snel kan wegzakken .. het geodoek zorgt dat de drainageslang/grind(koffer) niet dichtslipt met zand ..

je kan er ook zand overheen gooien om het water weg te drukken.. hoewel ik eerder voor de geul zou gaan. het doek (zeer scheurbaar) is 2 a 3 euro voor een rol van 10m x 1,5 bij de action .. soms te krijgen .. doe dat dubbel laags ..

Tonzon .. :r ik heb er eerder over geschreven doe maar een search in dit topic ..

Wat je ook doet .. zorg dat het watervrij is en leg er folie meteen overheen na de werkzaamheden .. en wacht 6 maanden .. en voordat je "vertrekt" uit je kruipruimte zorg dat het onder je huis goed kan ventileren. en je roostertjes niet verstopt zitten / open staan voor ongedierte

na 6 maanden kijk je hoe "droog" de situatie is voordat je verdere isolatie stappen neemt

[Voor 3% gewijzigd door vso op 24-02-2020 22:05]

• jacovn
Volgens de documenten die ik van de gemeente heb moet vloerpijl -4.20 NAP zijn hier, en de waterstand (oppervlakte water voor huis) is -5.80 NAP (als in 160 cm lager)

Uit salderings rapport kwam dat water 110 cm onder maaiveld staat (januari 2017). Dus het grondwater loopt naar het oppervlakte water toe.
Onze fundameten zouden 92 cm onder de bovenkant BG vloer moeten liggen. Vloerpijl moet iets van 10 cm boven wegdek zijn en dat was/is ongeveer wat maaiveld was..

Dus ofwel water komt omhoog daar doordat er veel minder druk van de grond is. (als in kwelwater in een polder)
Ofwel het is regenwater wat door de ontluchting naar binnen komt. Maar dat zou wel bijzonder zijn als er zo veel water inregent. Er zijn ubbink vloerventilatiekokers Z vormig: https://www.ubbink.nl/Pro...ie/VloerVent-0291122.aspx

[Voor 23% gewijzigd door jacovn op 25-02-2020 08:06]

• dimi_v
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:00
Ik kan ook wel wat verbetering gebruiken vermoed ik. Mijn huis is van 1986, betonvloer met deels vloerverwarming (hal, toilet, bijkeuken uitgezonderd). Totaal zo'n 54 m2 oppervlak (14 m2 zonder vvw).

De vloer is in eerste instantie geïsoleerd met EPS met luchtkamers, blijkbaar was dat al meteen niet volgende de afgesproken normen en is er nog tonzon folie geplaatst.

De folie hangt overal los, door klussen van de vorige eigenaar, en door ongewenst bezoek (aangevroten, liggen lege beukenootje...) en ook heel veel van die pluggen liggen nu op de grond waardoor langs de hele lengte op 2/3e de folie gapend los hangt. Extra isolatie is nu naar mijn idee verwaarloosbaar. Mogelijk dat de reflecterende werking nog wat doet maar verder lijkt het me kansloos.

De kruipruimte is kurkdroog, zandgrond, en de ventilatie is op orde.

Ik zou natuurlijk iemand de folie opnieuw kunnen laten aanbrengen, geschatte kosten volgens Tonzon zelf als snel ruim 2.000 euro. Toch wel veel geld.

De ruimte is op zich goed te bereiken, hoog genoeg om te klussen. Enige nadeel is dat er maar een opening van 40 * 50 cm is tussen de 2 vloeren. Daar gaan dus nooit PIR platen doorheen.

Wat is jullie idee? Dan met minerale wol aan de slag, of glaswol? Materiaal is in ieder geval felxibeler dan PIR platen. Of toch maar weer Tonzon?

Zie ook de huidige staat (eerst de waterleiding eens langs de opening fabriceren, welk onverlaat heeft dat zo geplaatst)

waterleiding kruipruimte 1 kruipruimte 2 kruipruimte 3kruipruimte 4EPS 1

[Voor 24% gewijzigd door dimi_v op 25-02-2020 14:36]

• blissard
dimi_v schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:41:
I
De ruimte is op zich goed te bereiken, hoog genoeg om te klussen. Enige nadeel is dat er maar een opening van 40 * 50 cm is tussen de 2 vloeren. Daar gaan dus nooit PIR platen doorheen.

Wat is jullie idee? Dan met minerale wol aan de slag, of glaswol? Materiaal is in ieder geval felxibeler dan PIR platen. Of toch maar weer Tonzon?
EPS platen zijn volgens mij ook in 50 cm breed te krijgen. Als je voldoende ruimte (hoogte) hebt, kun je dat ook goed toepassen en voldoende isolatie bereiken.

• vso

vso

raap voor zijn recht

dimi_v schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:41:
Ik kan ook wel wat verbetering gebruiken vermoed ik. Mijn huis is van 1986, betonvloer met deels vloerverwarming (hal, toilet, bijkeuken uitgezonderd). Totaal zo'n 54 m2 oppervlak (14 m2 zonder vvw).

De vloer is in eerste instantie geïsoleerd met EPS met luchtkamers, blijkbaar was dat al meteen niet volgende de afgesproken normen en is er nog tonzon folie geplaatst.

De folie hangt overal los, door klussen van de vorige eigenaar, en door ongewenst bezoek (aangevroten, liggen lege beukenootje...) en ook heel veel van die pluggen liggen nu op de grond waardoor langs de hele lengte op 2/3e de folie gapend los hangt. Extra isolatie is nu naar mijn idee verwaarloosbaar. Mogelijk dat de reflecterende werking nog wat doet maar verder lijkt het me kansloos.

De kruipruimte is kurkdroog, zandgrond, en de ventilatie is op orde.

Ik zou natuurlijk iemand de folie opnieuw kunnen laten aanbrengen, geschatte kosten volgens Tonzon zelf als snel ruim 2.000 euro. Toch wel veel geld.

Zie ook de huidige staat (eerst de waterleiding eens langs de opening fabriceren, welk onverlaat heeft dat zo geplaatst)

[Afbeelding: waterleiding] [Afbeelding: kruipruimte 1] [Afbeelding: kruipruimte 2] [Afbeelding: kruipruimte 3][Afbeelding: kruipruimte 4][Afbeelding: EPS 1]
Nu je bent een voorbeeld waarom je tonzon zou vermijden als de pest .. _/-\o_

Steenwol is nogal vocht gevoelig dus erhm glaswol, zelf zou ik voor platen (pir/xps/eps ofzo) gaan .. jeukt niet zoals glaswol, en is veel prettiger in het aanbrengen.. paar bussen pur en kit en gaan met die bananaan. richt op een R-waarde van 4,5 a 5 ..

Je kan voor schuim (pur oid) gaan ook iets van 3.000 als je er niet onder wilt kruipen .. maar let op dat je ook meer isolatie krijgt dan 3,5 ..

• TheCrius
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 20:48
Heb een tijd dit topic gevolgd en daar het interessant was om wat foto's te bekijken deel ik ook wat van mijn kant. Ben begonnen met het aanbrengen van 8 cm PIR (geen vloerverwarming). Maak de platen vast met hightack kit. Blijft prima hangen. Lange rechte stukken meteren vlot door. 80% van het oppervlakte zit er in. Moet zeggen dat de laatste loodjes erg langzaam gaan. Met name rond de keuken en de wc liggen de afvoerbuizen in de weg, dat is even puzzelen.

Ik heb om te stutten er wat PVC buizen onder gestoken. Vast gepind aan een plankje met een +-10cm lange spijker. Doordat ze kunnen buigen werkt dat wel prima.

https://tweakers.net/ext/f/FlfAA6eFmRmFgBX9e7hXvGsG/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/xH4G4nIyU2KtJtKrnESW1bGv/thumb.jpg

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

• haw
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23-03 17:57
TheCrius schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:32:
Heb een tijd dit topic gevolgd en daar het interessant was om wat foto's te bekijken deel ik ook wat van mijn kant. Ben begonnen met het aanbrengen van 8 cm PIR (geen vloerverwarming). Maak de platen vast met hightack kit. Blijft prima hangen. Lange rechte stukken meteren vlot door. 80% van het oppervlakte zit er in. Moet zeggen dat de laatste loodjes erg langzaam gaan. Met name rond de keuken en de wc liggen de afvoerbuizen in de weg, dat is even puzzelen.

Ik heb om te stutten er wat PVC buizen onder gestoken. Vast gepind aan een plankje met een +-10cm lange spijker. Doordat ze kunnen buigen werkt dat wel prima.
Ik heb afgelopen weekend precies hetzelfde gedaan. Partij B keuze PIR platen gekocht en aan de slag.

Zo te zien heb jij wel een mooie diepe kruipruimte. Als ik in het ondiepste deel lig en de platen zitten er tegenaan, pas ik er echt maar net tussen. Gelukkig hielpen de kinderen :-)

Ik vraag me wel af wat voor merk high tack kit jij hebt gebruikt. Ik had nog 1 tube Bison liggen en daarna een doos Den Braven gekocht. Dan hoef ik de platen echt niet meer te ondersteunen. 6 dotjes kit, 5 seconden vast houden en klaar.

• dimi_v
blissard schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:15:
[...]

EPS platen zijn volgens mij ook in 50 cm breed te krijgen. Als je voldoende ruimte (hoogte) hebt, kun je dat ook goed toepassen en voldoende isolatie bereiken.
Klopt inderdaad, zou ik ook als optie kunnen overwegen, wordt dan wel veel volume verstouwen. Ik denk dat ik tegen de 20 cm laagdikte nodig heb voor Rd >4.5. En volgens mij zijn platen van 50 bij 100 maximaal 5 cm dik...... 8)7

• TheCrius
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 20:48
haw schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:21:
[...]

Ik heb afgelopen weekend precies hetzelfde gedaan. Partij B keuze PIR platen gekocht en aan de slag.
Ik gebruik ook Den Braven high tack kit. De meeste platen blijven bij voldoende oppervlakte direct hangen. Stutten is eigenlijk alleen nodig als je niet voldoende draagvlakt hebt/niet lekker uitkomt met de plaat.

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

• blissard
dimi_v schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:57:
[...]

Klopt inderdaad, zou ik ook als optie kunnen overwegen, wordt dan wel veel volume verstouwen. Ik denk dat ik tegen de 20 cm laagdikte nodig heb voor Rd >4.5. En volgens mij zijn platen van 50 bij 100 maximaal 5 cm dik...... 8)7
De totale dikte voor een Rd van 4,5 zal kloppen. Maar wil je een Rd van 4,5 boven op de aanwezig isolatie?
EPS is ook in 100mm dik verkrijgbaar, alleen niet mij de Gamma.

• dimi_v
Geen idee wat de waarde van huidige toegepaste vloerisolatie met die luchtkamers erin is. Kan product ook niet meer ergens online vinden om(bv “vintage” isolatie :p )

• No Hands
dimi_v schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:39:
Geen idee wat de waarde van huidige toegepaste vloerisolatie met die luchtkamers erin is. Kan product ook niet meer ergens online vinden om(bv “vintage” isolatie :p )
Staat dat niet gewoon in je bouwtekeningen van de woning?Wat is het bouwjaar van de woning, daar is gewoon een isolatie eis voor bekend, dat zal het dus kennelijk net niet zijn.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
offtopic:
@dimi_v Neem ook een hark en een vuilniszak mee de volgende keren als je de kruipruimte in gaat. Als je telkens wat aanharkt dan kruipt het voortaan ook wat fijner als je niet over de brokken puin/afval heen hoeft te kruipen ;) Hier lag ook aardig wat meuk in de kruipruimte, heb in etappes alles opgeruimd

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Meestervisser
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 20:55
Ik heb een betonvloer met daarop isolatie, vloerverwarming en dan chape. Heeft het dan enige zin om nog enige vloerisolatie te voorzien aan de constructieve vloer??

Niet de echte!

• blissard
Meestervisser schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:17:
Ik heb een betonvloer met daarop isolatie, vloerverwarming en dan chape. Heeft het dan enige zin om nog enige vloerisolatie te voorzien aan de constructieve vloer??
Hoeveel isolatie ligt er tussen de beton en de vloerverwarming?
dimi_v schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:57:
[...]

6cm, maar qua volume is 5cm voordeliger (4x6cm tegen 5x5cm platen, zelfde prijs).

Je kunt ook 120x240 PIR kopen en die zagen in strookjes die door je doorgang passen.

• dimi_v
@ThinkPad heb ik inmiddels gedaan :)

Stroken zagen van PIR platen, geeft dat niet bizar veel rotzooi? Ook als je een stofzuiger op de invalzaag zou gebruiken?

Heb vandaag alvast de waterleiding omgelegd zodat ik onbelemmerd de kruipruimte in kan, tevens wat royaler uitgehakt. Nu nog eenvoudige multiplex omkisting erin maken en opvullen met PUR, dan is de ingang helemaal netjes (gaat nergens over maar dat vind ik mooi). Dan kan daarna kruipruimte strak met een passend stuk PIR of EPS afgesloten worden.

[edit] dat wordt een zwaardzaag huren zie ik al!

[Voor 4% gewijzigd door dimi_v op 26-02-2020 20:31]

• Meestervisser
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 20:55
blissard schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:45:
[...]

Hoeveel isolatie ligt er tussen de beton en de vloerverwarming?
Een laag eps mortel:8 cm en eps platen van 10 cm.

[Voor 9% gewijzigd door Meestervisser op 26-02-2020 20:44. Reden: Papieren opgezocht 8)7]

Niet de echte!

• blissard
Met 12 cm eps denk ik dat extra isolatie onder de beton niets merkbaars gaat opleveren.

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:29
De action kit heeft toch niet helemaal gehouden. Moest laatst weer onder de vloer zijn. Zeven plaaten piepschuim losgekomen. Binnenkort maar even weer fixen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• dimi_v
No Hands schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:07:
[...]

Staat dat niet gewoon in je bouwtekeningen van de woning?Wat is het bouwjaar van de woning, daar is gewoon een isolatie eis voor bekend, dat zal het dus kennelijk net niet zijn.
Klopt, net teruggevonden: 50mm PS25
Volgens deze info lambda 0,035
Omgerekend met 50mm zou dat Rd=1.43 geven :O

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20:08
Ik heb nu al een aantal jaren Tonzon bodemfolie liggen.

Nu moest ik gisteren even in de kruipruimte zijn en zag dat er water op het folie staat.
Onder het folie staat het grondwater ook vrij hoog.
Het lijkt net een waterbed waar je overheen kruipt.
Ook glinstert de fundering helemaal van het vocht.

Kan dit komen omdat het nu aardig wat geregend heeft dat het grondwater absurd hoog staat en dus fundering nat is en het water op het zeil loopt?

Ik heb alleen bij het stuk waar de rioolbuis onder de fundering gaat een inkeping zitten in het zeil, dus denk dat daar het meeste water vandaan komt.

Kan het zijn dat omdat ik de kruipruimte afgedekt heb de fundering nu juist natter wordt omdat het water niet weg kan?

• dimi_v
Is je ventilatie nog wel op orde? Zag vandaag bij mij dat zo'n beetje de hele riolering aan de onderkant vol met dauwdruppels hangt, terwijl in de kruipruimte niet echt koud is. Misschien van koude regenwater wat er uit de tuin doorheen loopt. Heb je dan folie dan zul je dat wel daar zien, maar zo te horen is bij jou meer water dan wat ik schets.

Ik snap overigens de gedachte achter tonzon foliekussens wel. Zat vandaag paar keer maar even met mijn rug tegen de folie en dat voelt meteen warm. Je ziet bij ongevallen ook vaak dat ze slachtoffers onder zo'n reflecterende foliedeken stoppen.
Dat het warm voelt zegt niks over de isolatiewaarde. Als ik op een dunne plaat EPS ga liggen voelt dat ook warm.

• vso

vso

raap voor zijn recht

@Meestervisser https://www.isolatiemater...00x1000x100mm-rd275-2-m2/
blissard schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:43:
Met 12 cm eps denk ik dat extra isolatie onder de beton niets merkbaars gaat opleveren.
10cm eps is r waarde 2.75 (afhankelijk van de eps 80/100/120 soort . 15cm a 20cm zit je als het goed is op 4,5 die paar extra cm maakt dus wel iets uit .

Gezien dat de isolatie grens nu 3,5 zonder VV is en 4,5 met ..

[Voor 10% gewijzigd door vso op 27-02-2020 23:37]

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Crxtreem schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:33:

Nu moest ik gisteren even in de kruipruimte zijn en zag dat er water op het folie staat.

Kan dit komen omdat het nu aardig wat geregend heeft dat het grondwater absurd hoog staat en dus fundering nat is en het water op het zeil loopt?
Dat het over je zeil heen is gekomen doordat het grondwaterpeil hoger is geweest dan je zeil zou kunnen. Of door je gevel en/of ventilatiekokers en zo op je zeil gekomen is.
Ik heb alleen bij het stuk waar de rioolbuis onder de fundering gaat een inkeping zitten in het zeil, dus denk dat daar het meeste water vandaan komt.
Lijkt me logischer zal de laagste plek zijn van je zeil en dus overgelopen?
Kan het zijn dat omdat ik de kruipruimte afgedekt heb de fundering nu juist natter wordt omdat het water niet weg kan?
Had anders ook niet weggekund, behalve door verdamping. Dus dat zou niet uit moeten maken.

• blissard
vso schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:36:
@Meestervisser https://www.isolatiemater...00x1000x100mm-rd275-2-m2/

[...]

10cm eps is r waarde 2.75 (afhankelijk van de eps 80/100/120 soort . 15cm a 20cm zit je als het goed is op 4,5 die paar extra cm maakt dus wel iets uit .

Gezien dat de isolatie grens nu 3,5 zonder VV is en 4,5 met ..
Het gaat om een constructie waarbij de eerste isolatie laag direct onder de vv ligt. (Heel “snel” systeem) Daaronder een pakket beton en daaronder de eventuele extra isolatie. Jouw sommetje klopt, het maakt wel iets uit, maar ik denk dat die extra isolatie niet merkbaar is. Er zit immer 10 cm eps tussen de ruimte die je wilt verwarmen en de beton die je gaat isoleren.

• haw
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23-03 17:57

Als ik in de kruipruimte over mijn waterbedfolie kruip komt er ook wat water omhoog waar er een naad in de folie zit.

Maar normaal gesproken blijft alle water netjes onder de folie en is het krukdroog in de kruipruimte. Idee is dat enig water op de folie door ventilatie snel opdroogt. Een keer de ventilatiekokers controleren; buiten geblokeerd, planten ervoor (klimop is berucht). Keertje een rager door de buis halen. Met voldoende ventilatie moet de kruipruimte dan binnen een paar dagen boven het folie opdrogen.

Met bodemfolie hoor je geen condens meer in de kruipruimte te hebben.

Dus of jouw grondwater staat echt hoog, of folie ligt verkeerd, maar eerst de ventilatie controleren.

En dat de fundering onder de folie vochtig blijft, de fundering moet tegen water kunnen. Ook zonder folie staat de fundering in het grondwater.

• dimi_v
BROA adviseert om met PIR eerst een rachelwerk te monteren en niet om je platen rechtsreeks tegen de vloer aan te lijmen. Dan gaat de werking van de alu reflectielaag niet verloren, vind wel plausibel klinken: YouTube: Kruipruimte Isoleren met PIR Platen? Alle Voor- en Nadelen op een Rij

• Chickendorp
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:19
dimi_v schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:10:
BROA adviseert om met PIR eerst een rachelwerk te monteren en niet om je platen rechtsreeks tegen de vloer aan te lijmen. Dan gaat de werking van de alu reflectielaag niet verloren, vind wel plausibel klinken: YouTube: Kruipruimte Isoleren met PIR Platen? Alle Voor- en Nadelen op een Rij
Vaag verhaal...

Door dat extra rachelwerk creëer je juist de mogelijkheid dat koude lucht van de zij-muur en voorgevel vrij kan rondgaan tussen het rachelwerk door.
En dat zo’n alu-folie niet zou werken als er een dotje lijm op zit is volgens mij onzin.

Iemand die het natuurkundig kan onderbouwen?

[Voor 3% gewijzigd door Chickendorp op 02-03-2020 12:55]

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:40
Volgens mij was de redenatie dat isolatie door reflectie alleen werkt indien er tussen de warme zijde en de reflectielaag een luchtspouw zit. Wanneer dat niet zo is en er contact tussen de lagen is dan is de geleiding een veel grotere factor dan de reflectie. Maar je hebt gelijk dat je in veel situaties liever juist geen luchtspouw hebt omdat daar de condensatie dan kan (/gaat) plaatsvinden.

• dimi_v
Chickendorp schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:30:
[...]

Vaag verhaal...

Door het dat extra rachelwerk creëer je juist de mogelijkheid dat koude lucht van de zijmuur en voorgevel vrij kan rondgaan tussen het rachelwerk door.
En dat zo’n alu-folie niet zou werken als er een dotje lijm op zit is volgens mij onzin.

Iemand die het natuurkundig kan onderbouwen?
Hier is zo'n zelfde uitkomst... MWVZZVWM in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dat ligt niet aan de tussenruimte, maar aan het feit dat het oppervlakte aan de koude kant afneemt als je gewoon over de balken isoleert ipv eromheen.

• pekelveld
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:42
Qua verwerking zou ik dit (gevoelsmatig!) zelf een fijnere optie vinden. Ik heb zowel met bovengenoemde methode als met verlijmen nog geen ervaring, maar het regelwerk is relatief snel onder de vloer te schroeven. De platen schroef je daar vervolgens snel - en direct vast! - op met een paar schotels (mits +/- 22mm panlatdikte voldoende is om je schroef grip te laten krijgen).. Geen tijdelijke ondersteuningen om de lijm te laten drogen dus, en ook geen twijfel of het goed vast zit. De kunst is wel om die lange latten überhaupt in de kruipruimte te krijgen 8)7

• vso

vso

raap voor zijn recht

(niet persoonlijk opvatten maar ...)
|:( |:( O-) O-) isoleren doe je door beweging van lucht te voorkomen .. hoe meer kamers "vakken" hoe effectiever de isolatie. En nu door raggelwerk maak je juist 1 groot vak. |:(

ik zou je nog eerder tonzon :r aanraden..
pekelveld schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:50:
[...]

Qua verwerking zou ik dit (gevoelsmatig!) zelf een fijnere optie vinden. Ik heb zowel met bovengenoemde methode als met verlijmen nog geen ervaring, maar het regelwerk is relatief snel onder de vloer te schroeven. De platen schroef je daar vervolgens snel - en direct vast! - op met een paar schotels (mits +/- 22mm panlatdikte voldoende is om je schroef grip te laten krijgen).. Geen tijdelijke ondersteuningen om de lijm te laten drogen dus, en ook geen twijfel of het goed vast zit. De kunst is wel om die lange latten überhaupt in de kruipruimte te krijgen 8)7
8)7 8)7 Als je van "achteren" naar voren werkt .. met paaltjes van max 50cm zitten de paaltjes niet in de weg als je bezig bent .. als je lijm niet plakt hebt je een andere uitdaging die eerst opgelost moet worden.

Door je isolatie heen schroeven is nu niet de meest ideaale bevestigings methode als je dat wilt doen kan je beter plastic gecoate ijzerdraad (groen tuin draad) pakken

ps in die ruimte moet je niet uren bivakeren dus als je paaltjes "op zijn" is het mooi om ff luchtje te scheppen boven de grond ;)

sorry van de "vele" emojies .. maar hmmm

Acties:
  • +4Henk 'm!

• No Hands
vso schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:31:
[...]

sorry van de "vele" emojies ..
een kruipruimte isoleren is natuurlijk een emotionele aangrijpende gebeurtenis :)

• MijnCommentaar
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 10-03 09:54
Wie heeft er ervaring mee?

Ik woon in een oud dijkhuis, onder de steunbalken van de vloer heb ik 5cm ruimte, de balken zijn 19cm hoog.
Er ligt een houtenafdekvloer over de balken en hierop een eikenvloer.

Ik kan alleen door de luchtroosters via de buitenmuur onder de vloer komen.

Nu lijkt het me mogelijk om de hele vloer op te vullen met parels maar is dit verstanding ivm vocht wat niet meer weg kan en dat er geen ventilatie meer is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

MijnCommentaar schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:06:

Ik woon in een oud dijkhuis, onder de steunbalken van de vloer heb ik 5cm ruimte, de balken zijn 19cm hoog.

Nu lijkt het me mogelijk om de hele vloer op te vullen met parels maar is dit verstanding ivm vocht wat niet meer weg kan en dat er geen ventilatie meer is.
Ik zou contact opnemen met gerenommeerde isolatiebedrijven ( ik kan Koston aanraden, nee ik heb geen aandelen :P ). Je praat over een houten vloer met balken, als je daar vocht in krijgt en de boel gaat rotten, of erger je krijgt een schimmel zoals huiszwam, dan heb je echt een gigantisch probleem.

Ik heb aardig wat ervaring met isoleren maar in jou situatie durf ik niets te zeggen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• No Hands
MijnCommentaar schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:06:

Parels blijven normaal minimaal 5cm onder de balken om eventueel vochttransport te voorkomen. Een ruimte blind vullen doet ook niemand omdat het absoluut niet mogelijk is om te zeggen of de vulgraad overal gelijk is, met eventuele problemen als gevolg.
Dus vloer eruit, tussen de balken isoleren en vloer er weer in. De rest is allemaal een slechte oplossing.

• -Junkiexp-
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 27-03 10:48

-Junkiexp-

Say no to drugs

Ik twijfel nog steeds, wij hebben hier geen kruipruimteventilatie onder de woonkamervloer.
Wat is nou echt het voordeel hiervan?

Want ik zie alleen maar afgekoelde lucht onder mijn vloerisolatie gaan komen, en dat lijkt me nou niet echt een verbetering.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid

• dimi_v
vso schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:31:
[...]
(niet persoonlijk opvatten maar ...)
|:( |:( O-) O-) isoleren doe je door beweging van lucht te voorkomen .. hoe meer kamers "vakken" hoe effectiever de isolatie. En nu door raggelwerk maak je juist 1 groot vak. |:(

[...]
Klinkt ook plausibel, probeer slechts mee te denken :*)

We praten hier wel veel over de verschillende methoden en dergelijke, maar zijn er inmiddels nieuwe meetbare resultaten die iets zeggen? Andere inzichten of ervaringen dan bv 5 jaar geleden?

Wat is daadwerkelijk minder verbruik over vergelijkbare dagen met stoken, of is er echt een beter comfort, misschien met warmtebeeld camera's resultaten laten zien? Mensen die een materiaal of methode hebben toegepast waar ze achteraf (vergeleken met zelfde soort situatie van een andere tweaker) nu spijt van hebben omdat effect minder is dan bij iemand met andere materiaaldikte of -soort? Met andere woorden, wat leveren al deze inspanningen nu echt op? 8) Ik kan nl. maar weinig resulaten vinden als ik zoek op "bespaard" of "bespaart".

• vso

vso

raap voor zijn recht

dimi_v schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:35:
[...]
Klinkt ook plausibel, probeer slechts mee te denken :*)

We praten hier wel veel over de verschillende methoden en dergelijke, maar zijn er inmiddels nieuwe meetbare resultaten die iets zeggen? Andere inzichten of ervaringen dan bv 5 jaar geleden?

Wat is daadwerkelijk minder verbruik over vergelijkbare dagen met stoken, of is er echt een beter comfort, misschien met warmtebeeld camera's resultaten laten zien? Mensen die een materiaal of methode hebben toegepast waar ze achteraf (vergeleken met zelfde soort situatie van een andere tweaker) nu spijt van hebben omdat effect minder is dan bij iemand met andere materiaaldikte of -soort? Met andere woorden, wat leveren al deze inspanningen nu echt op? 8) Ik kan nl. maar weinig resulaten vinden als ik zoek op "bespaard" of "bespaart".
Als je bezig dan praat men hier mee .. ben je klaar dan heb je het er wel mee gehad .. :)
TLDR (zie laatste blok)

Wat je mensen veel hoort zeggen dat als ze bezig zijn dat het een merkbaar verschil is, lees je "voelt" waar het geisoleerd is, deze informatie lijkt mij meer dan voldoende om een FLIR over te slaan ;)
Cijfers word lastiger maar het valt te berekenen, welke berekening je los moet laten is lastig (lees ik weet het niet) ..

Maar om je een indruk te geven, mensen (buren) met vergelijkbaar huis zonder isolatie geven 250,- per maand uit. Dit met oude cv. vloerverwarming en "slechte" isolatie .. nu verbruik ik 10 tot 20,- p.m aan "elektra" (servers enzo) .. maar laat dat even achterwege..

Door isolatie te verbeteren ben ik al 100 euro tot 110 euro gezakt per maand.. nieuwe cv,dak isolatie ...

Wat je niet moet vergeten is dat door het wisselend weer, extreme hete zomers .. je andere uitdaging krijgt.
Isolatie werkt 2 kanten op, het houd de warmte binnen/buiten maar bv zomers kan het je veel energie kosten om je huis weer koel te krijgen .. immers isolatie houd ook warmte vast.. Dus "actief" je huis koel houden (actief is gordijnen dicht houden, tijdig doorluchten .. enzv) ..
Het helpt dus als je vooruit nadenkt en bij aanschaf zoekt naar systemen die kunnen verwarmen en koelen.

Neem daarbij dat elk huis anders is .. "feest"

Warmte stijgt dus je isoleert van boven naar beneden heeft nut maar de besparing zakt in mate van financieel "nut". echter kwa leefgenot ga je er enorm op vooruit .. huis voelt minder kouwelijk aan en het is sneller warm/koel.

Financieel gezien heeft isoleren wel nut, afhankelijk van de maatregel dak/spouwmuur/vloer is een R waarde van bv 5 "rendabel" (spouw Rwaarde 1 tot 2,5 ) .. ramen is ook onderhoud (dubbel glas heeft een houdbaarheids datum) dus tja ..

Tonzon/pur(schuim) is een snel middel dat bob de bijbeunhaas snel geld mee kan verdienen (relatief goedkoop en snel aan te brengen), hiermee zeg ik niet dat de mensen die het doen "beunhazen" zijn maar ze zitten er sneller tussen. Pur bv is R-waarde 3,5 die standaard aangebracht word en dat is geadviseerd op een vloer zonder Vloerverwarming .. (4,5 tot 5 als je VV hebt) ..

Zelf zou ik investeren in een 4,5 tot 5 R waarde onder de vloer / dak .. zelf doen levert je een besparing op van 1.000,- tot 1.500,- bij het aanbrengen.

Zinnige cijfers ..

Als jij 1000 kuub gas per jaar gebruikt a 75 euro per maand (inc belasting enzo) .. dan zou je 25% besparen (40% adverteren ze mee?) dan zou je 15 tot 20 euro besparen .. per maand ..

15 euro x 12 maanden x 10 jaar = 1.800 euro
oftewel 5 euro per maand = 600 euro over 10 jaar en dat is 8% minder gas ..
Maar dit is niet helemaal waar want gas gebruik gaat in staffels .. dus "zucht" ..

Wat niet direct relevant is dat 1 kuub gas gelijk staat aan 8,8Kwh elektriciteit.. dus als je nu 1:1 overgaat naar ruwe elektrische ketel dan zou met 1000Kuub gas mij 8,800Kwh aan elektra kosten ..
Echter een WP met een cop (of beter Scop (seizoens COP) van 4,5 = 8800 gedeeld door 4,5 zou het me nog maar 1955,56 elektra kosten ..

Kan je dus je gasverbruik nu verlagen dan heb je een minder sterke WP nodig (of iets vergelijkbaars) dan is dat "winst" voorjezelf..
En laten we niet vergeten dat een goed geisoleerd modern huis een stuk beter verkoopt, dan een keuken/badkamer die ze toch nooit mooi vinden :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LinuxMan
  • Laatst online: 10:57
dimi_v schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:35:
Met andere woorden, wat leveren al deze inspanningen nu echt op? 8) Ik kan nl. maar weinig resulaten vinden als ik zoek op "bespaard" of "bespaart".
De vorige bewoners van mijn huis hadden ruim 4500 m3 per jaar gasverbruik. Ik heb de CV waterzijdig ingeregeld, dak geïsoleerd (van 6 cm EPS naar 6cm EPS+20cm glaswol), vloer geïsoleerd vanuit de kruipruimte (van 6cm EPS naar 26cm EPS), aan de achterkant van het huis van dubbelglas naar HR++ glas (de rest van het huis ga ik dit jaar doen).

Resultaat: op dit moment 1300 m3 gas per jaar. Dus meer dan 3000m3 gas per jaar bespaard.

Waarschijnlijk staat mijn temperatuur overigens ook wel lager dan bij de vorige bewoners.

• caspar M
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 03-04 10:59
Hallo Medetweakers, vandaag heb ik Takkenkamp over de vloer gehad voor een offerte voor vloerisolatie en spouwmuur isolatie. Graag jullie visie op de offerte

Mijn Woning: een hoekwoning uit 1980 van de woningbouw destijds. Alle ramen / kozijnen zijn vervangen voor kunststof en dubbelglas (10 jaar geleden ongveer) Wij wonen in Zeeland, en dus kleigrond met af en toe water in de kruipruimte. Betonnen broodjes vloer, zonder isolatie. (wel ventilatie) het water komt soms tot wel 40cm maar staat ook geregeld droog. er is zo een 90cm ruimte tussen kleigrond en de betonnen vloer.

Spouwmuren zijn in 1980 met Rockwool isover geïsoleerd, zit vast in de spouw.

Takkenkamp offreert het volgende:
Spouwmuur 6cm ruimte opvullen met Aminotherm 18mm 104 m2 voor €2060
Vloerisolatie met nieuwe generatie PUR (waterbasis -> Elastospray) 10cm dik 45 m2 €2050
(extra kosten a €300 ivm graven onder fundering omdat woonkamer niet bereikbaar is vanuit kruipruimte gang)

Is dit een enigszins marktconforme offerte?

• LeftyLoosy
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 11-03 16:54
caspar M schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:00:
Hallo Medetweakers, vandaag heb ik Takkenkamp over de vloer gehad voor een offerte voor vloerisolatie en spouwmuur isolatie. Graag jullie visie op de offerte

Mijn Woning: een hoekwoning uit 1980 van de woningbouw destijds. Alle ramen / kozijnen zijn vervangen voor kunststof en dubbelglas (10 jaar geleden ongveer) Wij wonen in Zeeland, en dus kleigrond met af en toe water in de kruipruimte. Betonnen broodjes vloer, zonder isolatie. (wel ventilatie) het water komt soms tot wel 40cm maar staat ook geregeld droog. er is zo een 90cm ruimte tussen kleigrond en de betonnen vloer.

Spouwmuren zijn in 1980 met Rockwool isover geïsoleerd, zit vast in de spouw.

Takkenkamp offreert het volgende:
Spouwmuur 6cm ruimte opvullen met Aminotherm 18mm 104 m2 voor €2060
Vloerisolatie met nieuwe generatie PUR (waterbasis -> Elastospray) 10cm dik 45 m2 €2050
(extra kosten a €300 ivm graven onder fundering omdat woonkamer niet bereikbaar is vanuit kruipruimte gang)

Over de spouwmuur kan ik niets zinnigs zeggen, maar in zomer 2018 had ik een offerte voor vloerisolatie exact hetzelfde (ook met de extra € 295 voor het graven) voor 60m² oppervlak (€ 2031 incl 11% folderkorting), dus het lijkt mij wel een vrij sterke prijsstijging in anderhalf jaar. 90cm is ook een comfortabelere werkruimte dan de krappe 45cm hoogte die wij hebben, dus wellicht kun je het nog wat omlaag krijgen.

• No Hands
caspar M schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:00:

Ja hoor, kruipruimte wat aan de hoge kant dus daar kun je wellicht nog wat op afdingen.

• Hmmbob
Iemand nog baat bij een stuk zeil van 9x4m, 180 micron?

Is mijn reststuk van deze.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• misterdjus
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 03-04 23:17
Pffff Laatste tijd kostte het me al mijn energie om me weer onder de grond te slepen en verder te gaan met het isoleren. Zeker na toch wat andere gadgets te hebben gekocht die dan voorrang krijgen zoals de Nest Thermostaat en deurbel ;)

Maar, alle platen zitten erin. Nog een paar laatste kleine "puzzel" stukjes op maat maken en opvullen en dan zit de klus er wel op.

https://tweakers.net/i/9ygYkqEsLiiGhGR1Tf8YFEiWKxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQA3iKGfCsSSkDgxEQfhc4gA.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/z5LpPB3u1WWzrbbjTy2-Tr7fuIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnXGTCZ8kH29J6Pp9WuWjXzX.jpg?f=fotoalbum_large

Het laatste stuk wat ik moet doen is purren. Ik leen nu een grote afzuiger van een vriend die ongeveer 2740L/pm moet kunnen verplaatsten. Ik denk dat dat qua ventilatie redelijk moet lukken. Uiteraard ook met beschermende kleding erbij.

Ik heb nog 2 pakken (4 platen per pak) met isolatie materiaal over. Mede omdat ik op meerdere plekken echt super goed uitkwam en niet veel snij verlies had. Als iemand hier interesse in heeft stuur dan even een DM voor de prijs. Dit zijn de specs:

2,88 m2 per pak
Met sponning
RD waarde: 5,45
Plaat afmeting: 1200 x 600 mm

https://tweakers.net/i/NomphRCy3_BEKhzR-iVO2k-tsT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9VFx6tthOlxMFTKfCRFv797.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/xB4khiP4sfQjSOJ_RC6qzH-VZHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sIF1hKAuD2NR3m0XyFyiU6U.jpg?f=fotoalbum_large

hoi

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HerkeLWD
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 03-04 10:23
Het leuke van kanaalplaatvloeren is dat je aan de onderkant van de vloer een dik pak isolatie kan plakken, maar als de kanalen aan de zijkant niet luchtdicht zijn afgesloten, krijg je continue een koude luchtflow door die kanalen heen met enorme afkoeling van je vloer tot gevolg.

Zaterdag komen ze bij mij de vloerverwarming frezen. Ik heb eerst onderzocht met een endoscoop of deze kanalen bij mij wel luchtdicht zijn afgewerkt. Nou, niet dus. gewoon zon simpele blauwe dop, waar vervolgens koude spouwlucht doorheen blaast.

Ik heb dus veel gaten moeten boren en meerdere keren pur moeten injecteren, maar de kanalen zijn nu iig luchtdicht afgesloten.

https://tweakers.net/i/iui-sVLlQEz3Frjpw95Y6JhvNpA=/f/image/f47kWIUINA5s0HPJeBnq0yfu.jpg

[Voor 3% gewijzigd door HerkeLWD op 24-03-2020 13:00]

5.2 kWp Panasonic HIT Kuro @ SMA, 7,5 kW Pelletkachel, Douche-WTW

• Chickendorp
  • Laatst online: 10:19
HerkeLWD schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:30:
Ik heb eerst onderzocht met een endoscoop of deze kanalen bij mij wel luchtdicht zijn afgewerkt. Nou, niet dus. gewoon zon simpele blauwe dop, waar vervolgens koude spouwlucht doorheen blaast.

[Afbeelding]
Hoe heb je dit precies gedaan? Zou het zelf ook graag willen weten hoe het bij ons zit.
Of heb je bij Kwaaitaal-vloeren geen kanalen?

En moet je aan de andere kant van je huis niet hetzelfde doen?

[Voor 5% gewijzigd door Chickendorp op 23-03-2020 16:08]

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
HerkeLWD schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:30:
Het leuke van kanaalplaatvloeren is dat je aan de onderkant van de vloer een enorm pak isolatie kan plakken, maar als de kanalen aan de zijkant niet luchtdicht zijn afgesloten, krijg je continue een koude luchtflow door die kanalen heen met enorme afkoeling van je vloer tot gevolg.

Zaterdag komen ze bij mij vloerverwarming frezen. Ik heb eerst onderzocht met een endoscoop of deze kanalen bij mij wel luchtdicht zijn afgewerkt. Nou, niet dus. gewoon zon simpele blauwe dop, waar vervolgens koude spouwlucht doorheen blaast.

Ik heb dus veel gaten moeten boren en meerdere keren pur moeten injecteren, maar de kanalen zijn nu iig luchtdicht afgesloten.

[Afbeelding]
Bij nieuwbouw zou je deze moeten toepassen. Wordt vaak ook door vloeren leverancier aanbevolen (bv VBI)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
Chickendorp schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:08:
[...]

Hoe heb je dit precies gedaan? Zou het zelf ook graag willen weten hoe het bij ons zit.

Met kwaaitaal heb je geen kanalen.

• HerkeLWD
Chickendorp schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:08:
[...]

Ik heb aan beide kanten van het huis gaten van 10 mm geboord. Dit was voldoende om de endoscoop doorheen te drukken. Maar vaak is een gaatje boren al voldoende om te merken of de kanalen luchtdicht zijn gemaakt. Er komt direct een koude luchtflow uit. En inderdaad, ik heb de kanalen aan beide zijden van het huis dicht gemaakt.

Ook moest ik per gat 3 x pur injecteren, omdat de pur niet direct het hele kanaal vult.

Kwaaitaal vloeren hebben geen kanalen.

• HerkeLWD
HyperTrophy schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:30:
[...]

Bij nieuwbouw zou je deze moeten toepassen. Wordt vaak ook door vloeren leverancier aanbevolen (bv VBI)
Klopt, op internet zie je ook bepaalde banden (soort bitumen denk ik) waar ze de complete zijkant van de kanaalplaat bedekken en de gaten luchtdicht afsluiten. Maarja, je weet wel hoe dat gaat in de bouw..

• jacovn
Ik heb me tijdens de bouw hier In de straat ook verbaasd over het afdichten van die kanelen.
Bij sommige huizen is het echt: snel isolatie plaat ervoor en metselen maar.
Bij andere doppen erin, soms isolatie materiaal erin gepropt en weer andere hebben ze er inderdaad een soort band voor geplakt. Dat laatste ziet er wel het meest robuust uit

• HerkeLWD
jacovn schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:09:
Ik heb me tijdens de bouw hier In de straat ook verbaasd over het afdichten van die kanelen.
Bij sommige huizen is het echt: snel isolatie plaat ervoor en metselen maar.
Bij andere doppen erin, soms isolatie materiaal erin gepropt en weer andere hebben ze er inderdaad een soort band voor geplakt. Dat laatste ziet er wel het meest robuust uit
Ja dat is heel jammer, want het zorgt voor een enorm verlies. en je kan er ook niet zo 1,2,3 bij.

• Babel10
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 16:38
Hier de bodemisolatie toegepast, ze hadden iets teveel bij, waardoor een iets dikkere laag is gespoten, 25cm zelfs.

Maar als ik het zo bekijk, ligt het (bijna) helemaal tot mijn kwaaitaalvloer. Er is amper nog een (lucht)laag over tussen de balken en de parels.. Dat is alleen maar goed toch?

Ik merk na 24uur al dat het bovenluik niet meer nat is, normaal was dit donker gekleurd beton - ook al had ik nieuwe strips erop gedaan. En de luchtvochtigheid is van >95 naar nu ongeveer 80 al gegaan.

https://www.mupload.nl/img/zc9oqx3.jpg

• DonChaot
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18:17
ik wil mijn vloer ook isoleren. Helaas is mijn kruipruimte opgedeeld in verschillende compartimenten waarvan er slechts eentje toegankelijk is. Zou ik in de scheidingsmuren en bijvoorbeeld de waterput 'mangaten' kunnen maken om toch van het ene naar het andere compartiment te kunnen?
https://tweakers.net/i/-2PfI0g9FsUD6ltATVO667OE1cw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lv5FvtzOQ9Arq8J8tAJDBuwL.jpg?f=fotoalbum_small

Volgens mij heb ik dan ook enkel de opties voor parels of tonzon omdat ik niet met grote platen uit de voeten kan. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar tonzon.

• blissard
DonChaot schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:49:
ik wil mijn vloer ook isoleren. Helaas is mijn kruipruimte opgedeeld in verschillende compartimenten waarvan er slechts eentje toegankelijk is. Zou ik in de scheidingsmuren en bijvoorbeeld de waterput 'mangaten' kunnen maken om toch van het ene naar het andere compartiment te kunnen?
[Afbeelding]

Volgens mij heb ik dan ook enkel de opties voor parels of tonzon omdat ik niet met grote platen uit de voeten kan. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar tonzon.
of mangaten mogelijk zijn is afhankelijk van de fundatie-type, constructie van de balk, materiaal en de locatie van het gewenste mangat. Zou je daar meer informatie over willen toevoegen?

• DonChaot
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18:17
Ik heb helaas geen bouwtekeningen. Het stuk waar ik wel in kan ziet er zo uit.
https://tweakers.net/i/2CSX3tbk6vF5TzZOTEUf6EFlUbw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoypeKl3OkIQ7IcJtf3eFjNm.jpg?f=fotoalbum_small
Het staat in ieder geval op zand en ik heb het idee dat als ik erin prik met een ijzer ik er op een gegeven moment ook onderdoor zou kunnen. De vloer is volgens mij een broodjes vloer.

• rimave
  • Laatst online: 17:29
Is dit ook een tweaker hier?

Ik denk dat ik de kruipruimte van mijn bijkeuken ook maar vol ga gooien met die korrels. Ik kan daar namelijk niet komen, omdat er een buis voor het mangat loopt. Ik had er eerst van die verpakkings piepschuimpjes in gegooid, maar die gaan schimmelen. Omdat het een beetje vochtig is daar. Die hele smerige bende kon ik er dus weer uit halen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
De werking van die korrels was toch alweer ontkracht? Via de beluchtingsroosters in je gevel/fundering komt er alsnog koude lucht binnen die langs de onderkant van je ongeisoleerde vloer blaast :?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17:52
Korrels/schelpen helpen om de luchtvochtigheid in de kruipruimte naar beneden te krijgen, maar dat doet een plastic zeil ook en dat geeft geen rommel. Gebruiken als isolatie voor de vloer is het in mijn ogen geen oplossing.

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:06
Ik verbaas me telkens weer hoe slecht mensen dit forum lezen en gewoon korrels op de vloer kwakken... heb verschillende kennisen met deze (goedgekeurde) isolatiemaatregel die een ijskoude vloer houden. Natuurlijk wil de woningbouw niet helpen

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• Haije
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02-04 16:17
Hey iedereen,

Ik volg nu al een tijdje dit topic en met alle kennis heb ik met verschillende bedrijven gesproken. Echter, de bedrijven haken af bij het formaat van mijn kruipluik, deze is volgens hen 5cm te klein. Het luik is 50x35cm en ze willen 50x40cm hebben. Omdat ik vloerverwarming heb moet de vloer geïsoleerd worden (de kruipruimte is namelijk ook lekker 20 graden :)).

Nu heb ik bij 2 andere bedrijven nog een vraag open staan of zij ook deze eis hebben. Maar daarnaast ben ik ook aan het kijken hoe ik het zelf kan doen. Hier is mijn situatie:

- 55m2 oppervlakte
- Betreft een betonnen broodjesvloer
- Kruipruimte is ongeveer 52cm diep
- Bodem is droog, maar vochtig, bij hevige regenval staat er een laagje water
- Kruipruimte luik is 50cm x 35cm
- Kruipruimte wordt gescheiden door een betonnen balk waar de draagmuren op rusten. Hier is een gat onder gegraven.
- Technea vloerverwarming er ligt een dampwerende folie onder de vloerverwarming.

Nu wil ik kijken of ik de vloer zelf ook kan isoleren, ik twijfel echter tussen 2 materialen: EPS platen en PIR platen. Doordat er een dampwerende folie onder de vloerverwarming ligt denk ik dat ik gebruik moet maken van EPS, aangezien dit dampopen is. Echter heb ik een voorkeur voor PIR platen gezien hun hoge isolatie waarde, echter zijn deze platen dampdicht. Ik zit hiermee dus in een dilemma, de bedrijven raden mij EPS aan, maar geven hier niet een reden voor. Verder kan ik weinig tot niets vinden over wat voor soort materiaal het beste past in mijn situatie. Daarnaast wil ik een dampwerende folie leggen op de bodem om het vocht tegen te gaan.

Klopt mijn gevoel dat dit een dampopen product moet wezen om de vloer te isoleren? Ik hoor graag jullie gedachtes en ideeën.

• blissard
DonChaot schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:49:
Ik heb helaas geen bouwtekeningen. Het stuk waar ik wel in kan ziet er zo uit.
[Afbeelding]
Het staat in ieder geval op zand en ik heb het idee dat als ik erin prik met een ijzer ik er op een gegeven moment ook onderdoor zou kunnen. De vloer is volgens mij een broodjes vloer.
Als ik dat zo zie, dan lijkt dat muurtje geen onderdeel van de dragende constructie. Als je er echt onderdoor kunt graven, dan is dat zeker.

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:06
@Haije pir mag gewoon onder beton, dus maak je niet druk over dampdicht, beton is zelf al behoorlijk dampdicht...

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• Paranoid_Flake
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 30-03 22:55

Kort geleden heb ik een garage aan mijn huis laten bijbouwen met kruipruimte. Met de regenval van een paar weken geleden kwam hier ook water in te staan. Dit terwijl de rest van alle kruipruimtes onder het huis goed droog (stof) zijn. Nou was dit niet heel verrassend, de HWA aan de voorkant was nog niet aangesloten, dit water zakte naast het huis de grond in.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat een verstopte HWA of slechte afwatering ook kan zorgen voor lokale verhoging van grondwater.

Geen idee wat de normale grondwaterstand is in jou omgeving?
Pagina: 1 ... 61 62 63 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True