Dat kun je toch zelf wel checken.... das eenvoudiger dan iets over isoleren adviseren....
Ik ken hem niet deze video. Tnx voor de tip!
Heel duidelijk is wat de laatste tijd veel langs komt, dek de bodem van de kruipruimte af met dampremmende folie, met daaronder eventueel bubbeltjesfolie, zeker als er water staat of driegt te blijven staan. Dat is op de plaats waar de video opgenomen is ook gedaan.
Tja of Tonzon HET antwoord is?
Ik heb mijn twijfels. Mijn voorstel is: Bekijk het per situatie wat je nodig hebt.
Soms Tonzon, maar prijzig....
Ik kan me voorstellen dat als je eerst de kruipruimte droog laat worden, zie boven, dat dampdichtfolie met een aluminiumlaag ook voor de reflectie van de warmte kan zorgen. Alleen moet je dan wel heel goed uitzoeken welk type folie, er is ook bubbeltjesfolie met aluminiumlaag, is geschikt en hoe je het op moeten hangen en hoeveel lagen. En heeft het dan nog zin om goedkope EPS eronder te plaatsen?
Het ontbreekt me nu aan onvoldoende info om een echt ei te leggen. Dus niet klakkeloos overnemen, goed uitzoeken zoals het bij alles moet.
Een groot deel van de bezwaren uit het filmpje is op het forum al langs gekomen, alleen veel meer scattered, en soms maar heel kort genoemd door veel bijdragers:
- Het aanbrengen van het PUR-schuim zelf en de HSE (gezondheidsrisicos); er is hier genoeg over geschreven
- Zomaar kabels "infoamen" met het risico op schade agv de hoge temperaruur bij uitharden
- De noodzaak om alle kabels af te schermen, veel werk... en hoe goed gebeurt het?
- Je kunt nooit meer lassen onder de vloer.... als je dat al wel zou willen
- En... welke loodgieter gaat nog een afvoer pijp goed aangepast of gelegd krijgen met die schuim laag als het deels of geheel mee gespoten wordt
- Mocht er iets gaan smeulen onder vloer bijv agv een kortsluiting, of er ontstaat brand: er kan HCN en CO ( blauwzuur en koolmonoxide) ontstaan . Normaal is het al niet prettig om kabel problemen onder de vloer te krijgen maar dan helemaal al niet
- De duurzaamheid van PUR zelf: in het algemeen (oiv veel vocht?) en zo wie zo als f(tijd). Je wilt toch dat het eeuwen mee kan in huizen die daar geschikt voor zijn....Vervangen of repareren lijkt erg moeilijk, hoe zit dat?
- De duurzaamheid van het totale systeem: Bij afbraak is hergebruik van de betrokken materialen lastig omdat bepaalde zaken ondergespoten zit met PUR-schuim. Is daar een goede oplossing voor?
- De hechting: Normaal hoort hechting vooraf getest te worden bij belangrijke zaken. Mss waren de wanden veel te nat... en dan kan er mogelijk onvoldoende hechting op treden want voordat het PUR kan hechten zijn alle isocyanaatgroepen al weg gereageerd met het water tot zeer bros ureum schuim....ipv goed PUR schuim te vormen wat elastischer is en beter gehecht blijft.
- ......ben vast nog iets vergeten....
Niet alle punten zullen even zwaar tellen, want het is uiteraard sterk afhankelijk van de situatie. Dus men zal zelf de eigen situatie goed in ogenschouw moeten nemen, om de wel niet keuze te maken voor welke techniek het best passend is voor de situatie, dus wel of geen PUR schuim.
Ook al ben ik voor bepaalde andere technieken, ik ga niet zeggen dat die dan altijd het beste zijn, dat is niet zo. Het is net als met alle keuzes: Zet alles op een rij en maak de afwegingen.
Edit: Nog even over dat water.
In de video werd nog gesproken over "veel water" wat er te zien was en "capillair water".
We kunnen lang en breed discussiëren over dit water en het type water (door capillaire werking van nauwe doorgangen kan water inderdaad op hogere plaatsen komen dan normaal),
maar met de aanwezigheid van veel water is er vaak iets principieel mis en dat is hetgeen al vaker besproken is, zoals een negatief effect op het isolerende effect en in een aantal situaties is het slecht voor bepaalde materialen (hout kan rotten, bepaalde betonsoorten kunnen betonrot geven)
Deze methode om er vanaf te komen is in de meeste gevallen afdoende, maar bekijk de eigen situatie heel goed of het afdoende is:
- Plaats sterk dampremmend of -dicht folie met indien nodig bubbeltjesfolie eronder (kan op water drijven mocht het gebeuren)
- Zorg voor voldoende ventilatie dat het teveel aan water snel weg kan en de buitenlucht zorg er ook voor dat de temperatuur van de kruipruimte en daarmee het zand ervan, in de zomer wat stijgt en daar heb je in de winter weer profijt van. Het zandbed in de kruipruimte thermisch isoleren werkt in de meeste (!) gevallen averechts op de energiebesparing
[
Voor 33% gewijzigd door
route99 op 04-02-2020 08:42
. Reden: typos.... Toevoegingen/verbeteringen. ]