Een blog/feedback / ervaring van mij aan jullie (met dank o.a @mkleinman, @ThinkPad en natuurlijk andere (tweakers die erg actief posten/reageren op duurzame topics )
Wij hebben ons "oude" huis uit 1976 gekocht in 2015 ..
stats (sep 2015 bij het intrekken):
- 165m2 "huisoppervlak" 380m3
- gas verbruik 2000-1800 ingeschat (buren / oude huis verbruik etc)
- elektra (niet relevant ik doe er "nog" niks mee gezien isolatie)
* zolder, zonder vliering, betonnen dakpannen, 3cm xps ? isolatie onder de dakpan.
* huis geheel dubbelglas (sinds bouw?) lekke aluminium-schuifpui
* spouwmuur was geisoleerd (wisten we toen nog niet)
* veel vocht in de kruipruimte, slechte drainage rond het huis
* convector put + dikwandige CV installatie
* oude ketel (14 jaar oud)
* gashaard
ps "gasverbruik" warm water + koken = 240 kuub per jaar.. (natte vinger werk)
Algehele staat huis "D" label ... / onderhoud "medium"
financieel:
Wij bekostigen de "projecten" als volgt:
- betalen per maand brutto de hypotheek en belasting teruggave p.j = potje voor "verbouwing" denk hierbij aan onderhoud/verbetering huis
- SVN lening (2020 aangevraagd/was pas mogelijk) a 1,6 procent rente voor 25k .. totaal kosten 28k voor 15jaar .. (maandelijks 150.- ) boete vrij aflossen. bij einde "verbouwingen" gaat de belasting teruggave dus --> svn lening.
Andere verbouwingen bv "badkamer" of een keuken sparen we voor ..
----activiteiten 2015-2016 (3 maanden)
- Gasverbruik niet relevant voor deze 3 maanden ..
- Oude ketel vervangen door nefit CW4 HRe ketel (kosten 1500,- a 2.000 )
- Aluminium schuifpui door plastic HR++ (kosten 4500,-)
- Mechanische ventilatie (1x) vervangen door 2x Itho daalderop dc-dc ecoboxen a 150,- per stuk (links rechts van huis gescheiden)
- Gestart met "tuin" (lees drainage rond huis)
----activiteiten 2016
- Gas verbruik van jan - dec = 1450m3
- Ventilatie kruipruimte verbeterd
- Dakkapel 2,5 renovatie (was nodig) a 4500 inclusief nieuw "dak"
- CV getuned (Gas besparen door middel van CV tuning deel II)
- ongewenste ventilatie (lees wat niet "rooster" was) dicht gemaakt .. zoals tochtrubbers.
- gashaard af laten sluiten
- (hulp) boilervat in de keuken eruit getrapt
----activiteiten 2017
- gas verbruik van jan - dec = 1350m3
- Badkamer raam (schuin) vervangen door velux raam (hr++) a 2500,- inclusief installatie
- Vliering zolder (OSB en balken geen isolatie), effect "temp bleef stabieler' maar zomers niet te harden..
- Zonnewering verbeterd rond huis (elektrisch zonnescherm bv erbij)
----activiteiten 2018
- gas verbruik van jan - dec = 1300m3
- nieuw velux raam zolder (voorzijde) a 2500, -
----activiteiten 2019
- gas verbruik van jan - dec = 1000m3
- gestart met DIY zolder isolatie .. (materiaal 3.000 euro glaswol + folie + bevestiging materiaal en gipsplaten)
----activiteiten 2020
- gas verbruik van jan - dec = onbekend (tot op heden juli 600m3 )
- vloer isolatie details --> vso in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
- PV 14x 320WP a (6.500,-)
-raamfolie op de zolderraam van inpandig balkon (die word niet vervangen .. wel dicht gemaakt ..meer ruimte voor PV/zonnecollector oid) en veluxbalkon-raam
- ramen + voordeur + 2 rolluiken worden (nog) vervangen (17k) over 3 weken
-- einde/afronding zolder isolatie
september gaan we het label voor het huis aanvragen .. (10,- of volgend jaar 100,- tot 750,- ?)
----------------------- todo:
- Vloerverwarming aanleggen
- WP ofzo installeren met warmwater vat(ten) ..nog in te duiken .. (liefst iets wat ook koelt)
- dikwandige CV installatie vervangen door 'flexibel" ofzo .. en LTV radiatoren op 1ste en zolder
nieuwe (voorlopig) energie label als ik alles ingevuld heb zal A worden omdat ik geen triple glas en andere energie besparende maatregelen heb gedaan
* vso boeit dat niet A of A+ ligt te dicht bij elkaar .. en die hele label is een wassen neus .. maar goed.. 10,- nu of later 100 of 750 oid (per 1-1-2021) dan geef ik het 10,- wel nu uit
kwa isolatie kosten schat ik dat ik op 40K - 50K zal uitkomen /zitten .. maar relatief vertekend beeld omdat veel ook onder de noemer "onderhoud" valt .. een CV vervangen is niet 1:1 isoleren bv maar je bent wel zuiniger .. zelfde als de MV of dakkapel onderhoud. maar het is wel handig om het gelijk mee tenemen.
kwa gas verbruik verwacht ik dat we uit gaan komen op 700 tot 800m3 voor 2021 maar dit is inclusief LTV (lage temperatuur verwarming) .. dus 1000m3 "bespaard" vanaf de start.
Dan ga ik eens kijken of een WP / zonneboiler en buffervaten intressant zijn (lees elektrische overstap)
Mocht je afvragen waarom ik elektra niet mee tel .. afgezien van een paar ventilatoren en een zonnescherm is er niks elektrisch in huis wat direct met isolatie (verwarming/verkoeling) te maken heeft..
Mocht je advies hebben, of vragen "schiet" ..
Wij hebben ons "oude" huis uit 1976 gekocht in 2015 ..
stats (sep 2015 bij het intrekken):
- 165m2 "huisoppervlak" 380m3
- gas verbruik 2000-1800 ingeschat (buren / oude huis verbruik etc)
- elektra (niet relevant ik doe er "nog" niks mee gezien isolatie)
* zolder, zonder vliering, betonnen dakpannen, 3cm xps ? isolatie onder de dakpan.
* huis geheel dubbelglas (sinds bouw?) lekke aluminium-schuifpui
* spouwmuur was geisoleerd (wisten we toen nog niet)
* veel vocht in de kruipruimte, slechte drainage rond het huis
* convector put + dikwandige CV installatie
* oude ketel (14 jaar oud)
* gashaard
ps "gasverbruik" warm water + koken = 240 kuub per jaar.. (natte vinger werk)
Algehele staat huis "D" label ... / onderhoud "medium"
financieel:
Wij bekostigen de "projecten" als volgt:
- betalen per maand brutto de hypotheek en belasting teruggave p.j = potje voor "verbouwing" denk hierbij aan onderhoud/verbetering huis
- SVN lening (2020 aangevraagd/was pas mogelijk) a 1,6 procent rente voor 25k .. totaal kosten 28k voor 15jaar .. (maandelijks 150.- ) boete vrij aflossen. bij einde "verbouwingen" gaat de belasting teruggave dus --> svn lening.
Andere verbouwingen bv "badkamer" of een keuken sparen we voor ..
----activiteiten 2015-2016 (3 maanden)
- Gasverbruik niet relevant voor deze 3 maanden ..
- Oude ketel vervangen door nefit CW4 HRe ketel (kosten 1500,- a 2.000 )
- Aluminium schuifpui door plastic HR++ (kosten 4500,-)
- Mechanische ventilatie (1x) vervangen door 2x Itho daalderop dc-dc ecoboxen a 150,- per stuk (links rechts van huis gescheiden)
- Gestart met "tuin" (lees drainage rond huis)
----activiteiten 2016
- Gas verbruik van jan - dec = 1450m3
- Ventilatie kruipruimte verbeterd
- Dakkapel 2,5 renovatie (was nodig) a 4500 inclusief nieuw "dak"
- CV getuned (Gas besparen door middel van CV tuning deel II)
- ongewenste ventilatie (lees wat niet "rooster" was) dicht gemaakt .. zoals tochtrubbers.
- gashaard af laten sluiten
- (hulp) boilervat in de keuken eruit getrapt
----activiteiten 2017
- gas verbruik van jan - dec = 1350m3
- Badkamer raam (schuin) vervangen door velux raam (hr++) a 2500,- inclusief installatie
- Vliering zolder (OSB en balken geen isolatie), effect "temp bleef stabieler' maar zomers niet te harden..
- Zonnewering verbeterd rond huis (elektrisch zonnescherm bv erbij)
----activiteiten 2018
- gas verbruik van jan - dec = 1300m3
- nieuw velux raam zolder (voorzijde) a 2500, -
----activiteiten 2019
- gas verbruik van jan - dec = 1000m3
- gestart met DIY zolder isolatie .. (materiaal 3.000 euro glaswol + folie + bevestiging materiaal en gipsplaten)
----activiteiten 2020
- gas verbruik van jan - dec = onbekend (tot op heden juli 600m3 )
- vloer isolatie details --> vso in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
- PV 14x 320WP a (6.500,-)
-raamfolie op de zolderraam van inpandig balkon (die word niet vervangen .. wel dicht gemaakt ..meer ruimte voor PV/zonnecollector oid) en veluxbalkon-raam
- ramen + voordeur + 2 rolluiken worden (nog) vervangen (17k) over 3 weken
-- einde/afronding zolder isolatie
september gaan we het label voor het huis aanvragen .. (10,- of volgend jaar 100,- tot 750,- ?)
----------------------- todo:
- Vloerverwarming aanleggen
- WP ofzo installeren met warmwater vat(ten) ..nog in te duiken .. (liefst iets wat ook koelt)
- dikwandige CV installatie vervangen door 'flexibel" ofzo .. en LTV radiatoren op 1ste en zolder
nieuwe (voorlopig) energie label als ik alles ingevuld heb zal A worden omdat ik geen triple glas en andere energie besparende maatregelen heb gedaan
* vso boeit dat niet A of A+ ligt te dicht bij elkaar .. en die hele label is een wassen neus .. maar goed.. 10,- nu of later 100 of 750 oid (per 1-1-2021) dan geef ik het 10,- wel nu uit
kwa isolatie kosten schat ik dat ik op 40K - 50K zal uitkomen /zitten .. maar relatief vertekend beeld omdat veel ook onder de noemer "onderhoud" valt .. een CV vervangen is niet 1:1 isoleren bv maar je bent wel zuiniger .. zelfde als de MV of dakkapel onderhoud. maar het is wel handig om het gelijk mee tenemen.
kwa gas verbruik verwacht ik dat we uit gaan komen op 700 tot 800m3 voor 2021 maar dit is inclusief LTV (lage temperatuur verwarming) .. dus 1000m3 "bespaard" vanaf de start.
Dan ga ik eens kijken of een WP / zonneboiler en buffervaten intressant zijn (lees elektrische overstap)
Mocht je afvragen waarom ik elektra niet mee tel .. afgezien van een paar ventilatoren en een zonnescherm is er niks elektrisch in huis wat direct met isolatie (verwarming/verkoeling) te maken heeft..
Mocht je advies hebben, of vragen "schiet" ..
[ Voor 5% gewijzigd door vso op 16-07-2020 12:49 . Reden: toevoegen raamfolie ]
Tja vanalles