Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[FeedBack] (deels-DIY) isoleren .. koophuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 12:06

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Een blog/feedback / ervaring van mij aan jullie (met dank o.a @mkleinman, @ThinkPad en natuurlijk andere (tweakers die erg actief posten/reageren op duurzame topics )

Wij hebben ons "oude" huis uit 1976 gekocht in 2015 ..

stats (sep 2015 bij het intrekken):
- 165m2 "huisoppervlak" 380m3
- gas verbruik 2000-1800 ingeschat (buren / oude huis verbruik etc)
- elektra (niet relevant ik doe er "nog" niks mee gezien isolatie)

* zolder, zonder vliering, betonnen dakpannen, 3cm xps ? isolatie onder de dakpan.
* huis geheel dubbelglas (sinds bouw?) lekke aluminium-schuifpui
* spouwmuur was geisoleerd (wisten we toen nog niet)
* veel vocht in de kruipruimte, slechte drainage rond het huis
* convector put + dikwandige CV installatie
* oude ketel (14 jaar oud)
* gashaard

ps "gasverbruik" warm water + koken = 240 kuub per jaar.. (natte vinger werk)

Algehele staat huis "D" label ... / onderhoud "medium"

financieel:
Wij bekostigen de "projecten" als volgt:
- betalen per maand brutto de hypotheek en belasting teruggave p.j = potje voor "verbouwing" denk hierbij aan onderhoud/verbetering huis

- SVN lening (2020 aangevraagd/was pas mogelijk) a 1,6 procent rente voor 25k .. totaal kosten 28k voor 15jaar .. (maandelijks 150.- ) boete vrij aflossen. bij einde "verbouwingen" gaat de belasting teruggave dus --> svn lening.

Andere verbouwingen bv "badkamer" of een keuken sparen we voor ..

----activiteiten 2015-2016 (3 maanden)
- Gasverbruik niet relevant voor deze 3 maanden ..
- Oude ketel vervangen door nefit CW4 HRe ketel (kosten 1500,- a 2.000 )
- Aluminium schuifpui door plastic HR++ (kosten 4500,-)
- Mechanische ventilatie (1x) vervangen door 2x Itho daalderop dc-dc ecoboxen a 150,- per stuk (links rechts van huis gescheiden)
- Gestart met "tuin" (lees drainage rond huis)

----activiteiten 2016
- Gas verbruik van jan - dec = 1450m3
- Ventilatie kruipruimte verbeterd
- Dakkapel 2,5 renovatie (was nodig) a 4500 inclusief nieuw "dak"
- CV getuned (Gas besparen door middel van CV tuning deel II)
- ongewenste ventilatie (lees wat niet "rooster" was) dicht gemaakt .. zoals tochtrubbers.
- gashaard af laten sluiten
- (hulp) boilervat in de keuken eruit getrapt

----activiteiten 2017
- gas verbruik van jan - dec = 1350m3
- Badkamer raam (schuin) vervangen door velux raam (hr++) a 2500,- inclusief installatie
- Vliering zolder (OSB en balken geen isolatie), effect "temp bleef stabieler' maar zomers niet te harden..
- Zonnewering verbeterd rond huis (elektrisch zonnescherm bv erbij)

----activiteiten 2018
- gas verbruik van jan - dec = 1300m3
- nieuw velux raam zolder (voorzijde) a 2500, -

----activiteiten 2019
- gas verbruik van jan - dec = 1000m3
- gestart met DIY zolder isolatie .. (materiaal 3.000 euro glaswol + folie + bevestiging materiaal en gipsplaten)

----activiteiten 2020
- gas verbruik van jan - dec = onbekend (tot op heden juli 600m3 )
- vloer isolatie details --> vso in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
- PV 14x 320WP a (6.500,-)
-raamfolie op de zolderraam van inpandig balkon (die word niet vervangen .. wel dicht gemaakt ..meer ruimte voor PV/zonnecollector oid) en veluxbalkon-raam

- ramen + voordeur + 2 rolluiken worden (nog) vervangen (17k) over 3 weken
-- einde/afronding zolder isolatie

september gaan we het label voor het huis aanvragen .. (10,- of volgend jaar 100,- tot 750,- ?)

----------------------- todo:
- Vloerverwarming aanleggen
- WP ofzo installeren met warmwater vat(ten) ..nog in te duiken .. (liefst iets wat ook koelt)
- dikwandige CV installatie vervangen door 'flexibel" ofzo .. en LTV radiatoren op 1ste en zolder

nieuwe (voorlopig) energie label als ik alles ingevuld heb zal A worden omdat ik geen triple glas en andere energie besparende maatregelen heb gedaan
* vso boeit dat niet A of A+ ligt te dicht bij elkaar .. en die hele label is een wassen neus .. maar goed.. 10,- nu of later 100 of 750 oid (per 1-1-2021) dan geef ik het 10,- wel nu uit

kwa isolatie kosten schat ik dat ik op 40K - 50K zal uitkomen /zitten .. maar relatief vertekend beeld omdat veel ook onder de noemer "onderhoud" valt .. een CV vervangen is niet 1:1 isoleren bv maar je bent wel zuiniger .. zelfde als de MV of dakkapel onderhoud. maar het is wel handig om het gelijk mee tenemen.

kwa gas verbruik verwacht ik dat we uit gaan komen op 700 tot 800m3 voor 2021 maar dit is inclusief LTV (lage temperatuur verwarming) .. dus 1000m3 "bespaard" vanaf de start.

Dan ga ik eens kijken of een WP / zonneboiler en buffervaten intressant zijn (lees elektrische overstap)

Mocht je afvragen waarom ik elektra niet mee tel .. afgezien van een paar ventilatoren en een zonnescherm is er niks elektrisch in huis wat direct met isolatie (verwarming/verkoeling) te maken heeft..

Mocht je advies hebben, of vragen "schiet" ..

[Voor 5% gewijzigd door vso op 16-07-2020 12:49. Reden: toevoegen raamfolie]

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
RJDB schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:27:
Mooi overzicht! Er komen veel zaken in terug die ik overweeg te gaan doen, en waar ik nu de technische en financiële haalbaarheid van onderzoek.

Heb wel een vraag, hoe is het comfort op zolder na het isoleren van vorig jaar? Wat voor Rc ben je daar op uitgekomen?
ik heb de startpost aangepast (in 2020 raamfolie op zolder geplaatst) en energie label nu (A)

dit was toen ik het huis introk de zolder

het comfort op zolder was erg wisselend van erg koud tot niet eens 1 minuut op zolder willen zijn ..
- een vliering zonder isolatie scheelde al heel veel .. maar nog steeds zomers te heet..
- de R waarde was simpel .. onder de dakpan(buitenaf) was 10.000 euro of hoger.. immers dak moet afgebroken worden "hersteld" en dan opnieuw opbouwen .. met nieuwe isolatie ..
- glaswol (aanbieding bouwmarkt) gehaald ... ik wilde eerst dunner en de balken nog laten zien .. maar na hier op GOT en wat andere overpijnzingen .. ach heb de ruimte F*ck it .. ga voor "dikste"

Inmiddels samen met raamfolie is het zelfs met een WP droger aan met super hete dagen relatief (snel) koel .. ik denk btw dat de PV installatie ook wel bijdraagt voor minder hitte ..

PS je merkt ook zodra de isolatie "af" is .. dat je rest van het huis aangenamer is .. en je verwarming zakt het meeste ..

ik heb nog wel tips over de werkzaamheden .. (diy) maar dat laat ik voor nu achterwegen

daarnaast "financieel' ik zou een aantal zaken loskoppelen ..
- onderhoud van het huis .. zolang je er in woont is dit niet uit te drukken in $$$ de waarde van je huis daalt niet .. maar stijgt ook niet .. maar geverfde onderdelen vervangen door plastic .. bv is wel "minder" onderhoud..
- voorkomen van ernstige gebreken is ook niet in $$$ uit te drukken ..alleen als je het overkomt.
- isoleren (doe het zelf) of laten doen .. tja .. daar zit al een heftig prijsverschil in .. doe je het zelf scheelt je bakken geld .. maar kost je veel tijd.
- laten doen kan je subsidies / kortingen krijgen maar dat weegt nog steeds niet op tegen "zelf doen" ..

Ga je het zelf doen .. surf internet lees GOT kapot met een kladblok ernaast en schrijf elke "tip" op die relevant kan zijn .. vooral stomme fouten of tips aan anderen.. die mensen delen (heb er genoeg) .. maak een plan .. en denk 100x na .. bezuinig aub niet op materiaal (goedkoper x.y.z ) tenzij aanbieding en gebruik de beste materialen .. (bouwmaat pas kan handig zijn .. gratis aan te vragen via een speciale link)

ik zou nu bv niet voor glas wol gaan maar een kant en klaar 3 in 1 product .. indien mogelijk .. (wegens isolatie aan andere kant niet mogelijk bij mij) .. het scheelt in aanschaf 100,- per m2 maar scheelt je zee-en van tijd, vloeken enzv ..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Volgende keer ff mij quoten aub .. dan weet ik dat je reageert erop :) (rechtsboven)
en duurt minder lang voor een reactie.
Dat klinkt aantrekkelijk, een koele zolder. Op de foto 'voor' zie ik denk ik sporen met daarachter de dakplaat. Dus de ruimte tussen de sporen is opgevuld met glaswol en het vlak aan de binnenkant afgewerkt met gipsplaat? Moet daar nog een dampremmende folie tussen?
ja dat klopt helemaal .. ik heb gekozen voor glaswol en rond het hout is er "ruimte" die in ventilatie contact staat met de vliering .. zodat hout minder / geen kans heeft op rotten .. (geen opgesloten vocht)
de vliering is op de dak spanen gelegt met extra versteviging .. (osb erboven) en balken tussen de spanen) kleine vlizo-trap zodat je niet "te zwaar" op de vliering legt .. denk aan kerst meuk .. en andere troep die je eens per jaar nodig hebt

onderzijde van de vliering = ook geisoleerd de folie loopt onder de vliering .

EPS tussen de spanten/sporen zou het vocht te veel opgesloten hebben (althans dat is het advies wat men geeft) .
Onze zolder is een stuk minder hoog, maar qua hout- en plaatconstructie vergelijkbaar. Ik wil er een slaapkamer van maken. Dan is een beheersbare temperatuur wel lekker. De ruimte tussen de sporen vullen met glaswol en aftimmeren heb ik nu als DIY optie. Nog twee dakramen erin laten zetten.
Als je DIY gaat

bepaal eerst de locatie van elektra(utp) / ramen enzv (daar doe je nog "niks mee")
- Ventilatie
- cv ? (aparte ventilatie !!!) co2 gestuurd aub als je gasbrander hebt. veiligheid voor alles !
- rekening houden met bv "klussen" op zolder is zeker een handige optie . (lees extra stopcontactje hier of daar)

stap 1 ) is uitmeten (schietlood is wel makkelijk)
2 ) elektra en utp aanleggen leiding werk + kabels voor verlichting
3 ) Plaats eerst de balken waar je tussen de glaswol gaat bevestigen (30 cm HoH) voor gips
4 ) en met een metalen 2cm x2cm balk controleren of alles "vlak is .. (stelschroeven/plaatjes is een must) .. kwam ik (te laat) achter..
5 ) pur de hoekjes /lastige plekken ..
6 ) met schilders tape aangeven waar de ramen komen .. (binnenmaat en buitenmaat weten is handig)
7 ) glaswol = 5m stroken aanbrengen (in 1 keer, in de winter goed pak aan en handschoenen en masker) rot spul maar met zijn 2-en is dit zo gedaan 1 hoeft er maar "verpakt" .. de ander snijd met broodmes /scherp uitschuifmes alles op maat ,,, de eerste paar banen zijn "schelden" .. de rest zit er zo in ..
8 ) folie eroverheen (nieten) 10cm overlap .. let op dak pans gewijs boven beginnen !
9 ) folie aftapen (ook de nietjes) .. pest werk .. maar scheelt
10 ) ramen laten plaatsen .. ja je vernietigt wat werk .. maar het scheelt je werk naderhand .. doe je dit zelf let op je "gips dikte" ;)
11 ) afwerken met gips ..

done .. ik heb zelf folie besteld .. (link niet meer) maar rode folie (bouwmarkt) is heel duur maar werkt wellicht 20x prettiger .. omdat je ziet welke kant naar buiten moet en welke naar binnen .. ook goeie tape is een pre .. bezuinig er aub niet op puur voor jezelf ..

en dingen zoals ventilatie/verwarming elektra vooraf scheelt zoveel gezeik achteraf .. 3x meten 1x zagen zeg maar.
Een veel ingrijpender alternatief is het dak vervangen, maar daar heb ik me nog totaal niet in verdiept.

Als ik vragen mag, wat is jouw streven met alle maatregelen die je neemt? Maximaal verduurzamen? Comfort? Terugverdienen door waarde in woning of lagere kosten?
Dak vervangen moet kunnen en eerlijk gezegt .. laten doen is beter dan DIY .. garantie enzv .. en je behoud ruimte binnen .. ik was 3K kwijt (inclusief vliering etc ..) maar jaar bezig geweest .. zeker als de prijs 5k is .. maar in mijn geval moeten de buren ook mee doen etc .. had ik geen zin in.

Doelen tja .. alles .. woningwaarde, onderhoud,(leef)comfort
Deze zijn redelijk gehaald .. en zeker verbeterd ..

Betreft TVT tja huidige prijzen zou ik op 200,- p.m zitten aan (1800m3)gas + elektra .. (vanaf 2015)
reken ik all cijfers door met opties :
nu verwacht ik 70 tot 80,- per maand misschien 60 .. extreem gunstig gezegd... (bij gelijk gebleven comfort/levens patroon..) dit inclusief PV meegenomen .
Zonder PV zou ik met een 200m3 gas minder dan vorige afrekening (1000m3 2019).. op 130,- uitkomen

Zeg 120,- p.m a 30k investering = 21.8 jaar TVT is de verbouwing waard ? in theorie ja .. zeker .. zeker als je 25jaar geen onderhoud meer hoeft te plegen ..
in praktijk als de woningwaarde stijgt ? (wie weet het ?) en ontstaan er geen "verborgen" gebreken :?
ik ben ongeveer 15 jaar aan het afbetalen aan de SVN lening .. de rest is afbetaald daarna is het winst ..

en de volgende investering (overstap van gas) is wel intressanter .. dan het was ..

Als je zoekt op @mkleinman die gaat extremer ..maar heb ik veel van opgestoken

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
RJDB schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:06:
[...]

Bij deze :)

Super dat je zoveel ervaring wilt delen, ontzettend nuttig! Als je terugkijkt, zou je het dan hetzelfde doen? Of meer uitbesteden? Wat was je 'klusniveau' voor je begon?

Alles wat je beschrijft klinkt niet 'moeilijk', maar alles bij elkaar is het wel veel wat je goed moet doen voor een goed resultaat. En dan is er de onzekerheid van of de gekozen oplossing passend is voor de situatie. Vooral belangrijk voor vochthuishouding/integriteit van de constructie. Ik ga er zelf in ieder geval nog wel een keer over nadenken of ik het zelf wil doen.

Of de investering het waard is, is natuurlijk persoonlijk. Als ik je rekenvoordeel zie, zit het financiële rendement vooral in (1) voorbereiden op van het gas af en (2) combineren van upgrade en onderhoud.

Ik ben benieuwd in hoeverre een verduurzaamde woning gewaardeerd wordt door de markt (hogere verkoopprijs) of de overheid (hogere WOZ-waarde). Enig idee?
vooraf: ik zie nu investeren een relatief lange termijn visie.. kids zijn nog thuis, pensioen en sparen brengen niks op ..
daarnaast het onderstaande kort samen gevat (TLDR) .. wat vind je belangrijk ? waar geef je je geld liever aan uit. Nu leven of straks meer overhouden en genieten .. niemand weet de toekomst.

Hogere verkoop prijs zal ik eens mee starten:
Dit is pure koffie dik kijken ..
zoals vaak gezegd word een keuken van 30k toevoegen verhoogt de waarde van het huis niet met 30k . het is een keuken en dat is "persoonlijk" .. het feit dat er een recente keuken in zit die in goeie staat is zegt meer .. de nieuwe bewoner hoeft niet meteen nieuw aan te schaffen.. dit geld voor alles. wat nagelvast zit.
Ik denk een neutrale inrichting je dat betreft het meeste waarde geeft.
als je een muur/raam moet verwijderen om iets naar binnen te krijgen lijkt me dat een slechte keuze.
Muur uitbreken/kamer kleiner/groter maken of andere "radicale" verbouwing is niet altijd wijs.

Zorg dat je sommige dingen "snel" weer in ere kan herstellen .. (bv nu loze kamer als "inloopkast" gebruiken niet de muur compleet weg halen maar een kozijn plaatsen.

maar bv op zolder een vliering, toegangs deur .. cv-ruimte en dus een volwaardige kamer "toevoegen" is waarde verhogend.

Bij twijfel vraag 1 of 2 makelaars eens, neem je platte grond / foto mee en stap het kantoor binnen . de meest simple vraag is "hoe verhoog ik de waarde" .. ook al ben je nu geen klant en wat heb je te verliezen aan een gesprek ?

onderhoud .. houd de waarde op peil, scheelt grotere kosten (lekkage door slecht onderhoud) .. als je moet verkopen omdat je opeens wilt verhuizen (niet gedwongen verkoop dus) .. hoef je niet mega veel geld neer te leggen en uren werk te doen. gespreid is dus handiger voor budget en dus toekomst.

verbeteringen zoals invalide toegankelijk maken (rolstoel geschikt) of meer stopcontacten, netwerk kabels trekken .. maken het huis meer "gewild" .. (breder publiek)

maar richt het vooral in op jou gebruik, wensen en eisen .. het is alleen een kleine moeite om op realistische zaken in je leven in je achterhoofd te houden een rolstoel (tijdelijk) is logischer dan een boot op het dak ;)

mensen anno nu besteden graag uit, en komen in een gespreid bedje uit .. (lease auto,fiets,meubels etc) kost meer ..

het kosten aspect :
investeren is inderdaad persoonlijk, met wat hierboven staat meegenomen. als jij 250 p.m aan de energie leverancier betaald .. is de "trui" aan trekken de quick win.. (gedrags aanpassing) .. maar isoleren is het volgende alternatief .. dit kan je heel breed trekken .. ik heb beetje van beide gedaan .. ook omdat we beide "huismus" zijn met kids .. en je wordt er niet jonger op.

Als je iets moet vervangen (defect oid) is een zuiniger alternatief natuurlijk een no-brainer, en vaak gelukkig de enige optie.

Terugverdienen is dan ook relatief .. mijn huis was 230k waar de huizen omheen voor 300k tot 350k waard waren.. (zelfde type huis) en de prijs zat hem in slecht onderhoud, verzakte tuin. D label ..6 jaar in de verkoop.
ik hoef niet bang te wezen dat het huis onder water komt te staan, (gerust stelling) en bij verkoop eenb leuke prijs .. reken ik me rijk met de overwaarde ? nah ..

het leukste is dat ik straks als alles af betaald is dat ik gewoon mijn kids kan sponseren in hun groei .. en ik wellicht leuke dingen kan doen zoals verre reizen oid ..

maar voor 10k je dak "laten" doen of voor 2.000 je zolder totaal verbouwen en isolatie meenemend tja 8.000 euro in de pocket .. zijn 2 winsten in 1 klap die ieder op zich al een comfort verbetering is en besparing oplevert.

zolder is bv bij mij een "mega" project .. isoleren is een K*T klus .. reden waarom ik in de kruipruimte gekozen heb voor 3000 (2.000 meer dan zelf doen) maar weken bivakeren zag ik niet zitten.. tja dat is 2.000 minder "vakantie" ..

De tuin heeft me 'maar" 3.000 gekost .. waarvan 2.000 schutting .. vind jij maar een iemand die dat goedkoper doet .. met daarbij 10 kuub zand naar binnen sleuren .. (ophoging) . normaal ben je 10 tot 15k kwijt..
ps er staat nog wel wat werk op de planning maar dit is bewust gedaan .. eerst huis af.

in kosten bv heb ik voor de tuin "gratis" tuintegels gescoord .. ik word niet blij van in de zandbak/kattenbak te zitten en tegels zijn dus belangrijker dan de kleur/formaat oid .. maar het kost me straks een fractie om nieuwe tegels neer te (laten) leggen naar onze wens .. omdat 90% van het werk gedaan is.

DIY
onderzoek doen, en gewoon durven aanpakken / uit handen geven .. een klus maatje is altijd prettig (vriend/familie lid oid) .. het scheelt geld. het komt erop neer dat jij weet hoe en wat je wilt.

Hier op GOT bv [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 o.a (klussende tweakers) vragen stellen. en meelezen leer je ook veel van.

ik heb bewust in het begin mijn tuin aangepakt (150m3 omgeschept over de tijd van een jaar) ik had grootse plannen met het huis .. daarna werk ik vanaf zolder naar de voordeur .. omdat ik bij de voordeur genoeg ervaring heb om het echt mooi te laten zijn :) teminste dat is de insteek. bouw vuil werk je steeds makkelijker het huis uit.
en goed gereedschap scheelt de helft. maar niet alles hoeft duur te zijn, 2de hands of weer te koop zetten scheelt ook ruimte / geld ..

Belangrijkste is meet, weet en schrijf een plan en teken je eind doel .. per ruimte wat wil je wel en wat wil je niet .. niet alles gaat in 1x maar zorg dat je een relatief korte start/eind hebt .

een reden om zolder zelf te doen, is dat ik gefaseerd kan:
- isoleren (af)
- vliering bouwen (af)
- verwarming veranderen (todo)
- ventilatie aanpakken (todo)
- hobby kamer/werkplek (todo)
scheelt investering van veel geld in 1x .. en het word zoals ik het will en ik zit droog tijdens het klussen en als ik er straks zit geniet ik er nog jaren van .. net zoals nu de tuin .. het gaf me tijd om te denken .. en we hebben er al 4 jaar plezier van

ik ben nu nog "gezond" en geniet van eigen werk .. maar dat gezegd .. volgend huis is "af" .. zo niet dan toch :)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True