Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 40 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 475056

Sander de Groot schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:00:
[...]
Heeft iemand anders misschien glaswol ervaringen?
De vorige bewoners van mijn jaren '70 huis met betonvloer vonden dit ook een goed idee. Ik weet niet hoeveel jaar het er onder heeft gezeten, maar ik heb alles er uit gehaald omdat het drijfnat was en waarschijnlijk totaal niet isoleerde. De kruipruimte is ca. 50 cm hoog en was behoorlijk vochtig door slechte ventilatie. Er lagen geen plassen water, maar optrekkend vocht kon de ruimte moeilijk uit.
Misschien dat het met betere ventilatie wat minder nat was geworden, maar al met al denk ik dat het niet de beste manier is om je vloer te isoleren voor een langere tijd.

Nadat ik de boel heb verwijderd heb ik pur tegen de vloer (laten) spuiten. Vochtgraad in huis was een stuk lager en minder muffe/vochtige lucht in de gang.
Heb geen goede vergelijking voor wat betreft gasverbruik omdat ik toen nog maar enkele maanden woonde en daarna nog meer ben ga isoleren.

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Een vocht doorlaat/doorlek plek hebben wij gemaakt door een spons (syntetische) in de juiste vorm te knippen, ongeveer 3cm dik te houden en die rondom alle pijpen te plakken. Daaromheen ietsje strakker dan de dikte van de spons de bubbeltjes alufolie erom heen geplakt.
Zo heeft elke pijp nu een plek waar eventueel lekkend water weg kan. Ook is op de plekken waar de pijpen zijn de folie zo opgehangen dat het de laagste punten zijn. Water stroomt dus altijd in de richting van de stukken spons en kan zo de kruipruimte insijpelen indien nodig.

Jazekers geeft dat stukje spons een klein lek(je) in de isolatie maar de gedachte dat als er ergens water gaat lekken bij een pijp en dat dat dan ook gewoon weg kan vloeien, ik slaap daar veel lekkerder van :-)
TimK1990 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:39:
Eerst maar eens het grote puin er uit. Ik vul elke keer een Jumbo krat die je krijgt bij het bestellen van je boodschappen. Die zijn lekker stevig en die passen precies door het luik in de kelder.

Hoe maak ik het makkelijkst de doorvoer van het riool dicht en tevens niet vocht doorlatend?

[afbeelding]

Ik neem toch aan dat Pur weinig helpt om vocht tegen te houden?

Daarnaast kom ik op een aantal plekken verbindingen met de buren of spouw tegen. Deze kan ik neem ik aan wel netjes dicht purren?

[afbeelding]

Zoals je ziet in de eerste foto genoeg puin om te ruimen ;)

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
@Anoniem: 475056 bodem niet afgedekt zeker? Bodem is vochtig en warm, warme lucht stijgt op. Een deel ventileert weg, een deel condenseert op het koudste punt: de onderkant van je isolatie.

Dampopen isoleren kan, maar dan moet de vochtigheid wel laag genoeg gemaakt worden.

• TweakersAddict
Dampdicht materiaal b.v. een alu luchtbubbeltjes folie om te isoleren kan ook, maar laat dan een ruimte open van 5 a 10cm tussen muren (bekisting) en de folie zodat de lucht erboven zeer matig kan ventileren. De IR straling wordt dan in iedergeval weer de vloer ingestuurd buiten de isolerende werking van de extra luchtlaag en opgesloten luchtbubbeltjes van de folie zelf.

Grond afdekken is i.d.d. een must om verdamping van vocht uit de grond te voorkomen. Goed ventileren, desnoods door extra beluchtingsgaten aan te brengen..
_JGC_ schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:02:
@Anoniem: 475056 bodem niet afgedekt zeker? Bodem is vochtig en warm, warme lucht stijgt op. Een deel ventileert weg, een deel condenseert op het koudste punt: de onderkant van je isolatie.

Dampopen isoleren kan, maar dan moet de vochtigheid wel laag genoeg gemaakt worden.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakersAddict op 23-11-2017 20:37 ]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
Resultaat tot nu toe is niet bepaald verkeerd te noemen met 21.4% minder gasverbruik gecorrigeerd met graaddagen op mindergas.nl.

Had mezelf ten doel gesteld minimaal 15% op gas te besparen, daar zit het voorspelde jaarverbruik nu onder sinds vandaag. Tuurlijk pas aan het eind van het stookjaar weten we de exacte cijfers, maar dit is beter dan verwacht en hopelijk zet dit zich zo voort :)

Wat bevindingen: Geen vloerkleed meer nodig vanwege koude benen/voeten in de woonkamer met de vloer gemiddeld op een -1.7 graad lagere temperatuur dan de woonkamer temperatuur, voor het eerst is het beneden warmer dan de bovenste twee verdiepingen, veel minder "trek" dus huiskamerdeur blijft nu vaak gewoon open en hogere nacht temperatuur, is nog niet onder de 18.5 graden geweest. Super blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/y4xbzn58fjkvjui/Gasverbruik-11-2017.JPG?dl=0
TweakersAddict schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 20:46:
Beste mede kruipruimte isoleerders,

Onderstaand mijn bevindingen van het na-isoleren van een betonnen huiskamervloer van 9.5 x 6.5m. De vloer had reeds volgens het toen geldende bouwbesluit een Tempex laag van 10cm.

6 bedrijven laten komen voor een offerte om de kruipruimte na te isoleren. Van Tonzon (ontiegelijk duur deze jongens) t/m Isoltrend en purschuim spuiters, uiteindelijk maar besloten om het zelf te doen. Samen met mijn buurman hebben we vervolgens de kruipruimte nageïsoleerd. Hiervan onderstaand de ervaringen:

De meeste aanbieders niet echt wisten waar ze het over hadden (om maar es wat te noemen: niet exact weten waar de Rc/Rd waardes voor staan, de formules om ze te berekenen niet kennen, opgegeven waardes nooit en te nimmer haalbaar zijn met hun producten enz), niet op papier konden garanderen dat de gestelde Rc waardes ook echt gehaald werden, isolatiemateriaal gebruikte wat niet gecertificeerd was tot en met complete onzinverhalen m.b.t. de te bereiken graad van isolatie en wat je daar nu moet van gaan merken (minder gasverbruik, warmere vloer enz).
Om nog maar niet te spreken over het bedrag wat ze durven te vragen en de manier van (niet volledig of echt goed) afwerken die ons totaal niet aanstond (in 3 a 4 uur zit alles erin hoor meneer!).

Overweging: Het is een betonnen vloer en alle 'deskundigen' waren het er over eens dat je die geheel mag opsluiten mits de vloer goed was opgedroogd. Een houtenvloer mag je niet geheel opsluiten, laat aan elke zijde een 5cm kier zodat de vloer kan ademen. (Denk met een houten vloer maar zo: beter een jas aan met open rits, dan helemaal geen jas!)

Na heel veel wikken en wegen is de onderkant van de woonkamervloer in de kruipruimte nageisoleerd met de Airtect Double Bubble folie, toegevoegde isolatie (gecertificeerde) waarde: 1.503m²K/W. Dit bovenop de bestaande 2.5K/W (volgens het toen geldende bouwbesluit) samen : Rc 4.003m²K/W.
De gereflecteerde infrarood straling is niet meegenomen in de totale Rc waarde, de formulie voorziet daar simpelweg niet in. (Wie weet hier een oplossing voor?) En is de laag bubbeltjes plastic op de grond nog van invloed?
Mijn eigen berekening komt iets hoger uit: Bouwbesluit: 2.5Rc, Alu reflectie 1.1Rd, lucht spouw 2.5cm (gemiddeld) 0.66Rd en de lucht-bubbeltjes laag in de folie 0.23Rd = Totaal Rc 4.49m²K/W.
Het materiaal is eenvoudig in allerlei vormen en maten te verwerken, de op maat gemaakte banen paste heel gemakkelijk door het mangat. Zoals onderstaand beschreven, het is vreselijk sterk spul. Als je er een gaatje in prikt per ongeluk (de folie scheuren kan bijna niet), gewoon een stukje vezelversterkte alu tape eroverheen en klaar.

Airtect Double Bubble is een zeer sterke 1cm dikke folie met aan twee kanten een zuur bestendige laag van doorzichtig plastic, vervolgens een aluminium en luchtbubbeltjes laag. Alle lagen 2 x dus.
De alu laag weerkaatst de infrarood straling direct terug de vloer in en de extra luchtlaag (2 a 3cm) tussen folie en Tempex geven nog een extra isolatie. De folie is met "zakken" lucht opgehangen (volgens het Tonzon idee) voor een geheel afgesloten luchtlaag en de ronding zorgt ervoor dat zodat zoveel als mogelijk IR straling terug de vloer ingestraald wordt die daarmee lekker opwarmt.

Eerst hebben we een dikke plastic bodemfolie aangebracht van het merk Delta, type: 4 A 15, Dampf und Windsperre GP die geel van kleur is zodat alles kon opdrogen. Onder deze bodemfolie ligt een laag bubbeltjes plastic zodat grondwater niet op de bodemfolie kan komen, die drijft er dan letterlijk bovenop. In de kruipruimte waren de betonnen vloer en bekisting twee maanden later geheel opgedroogd (beton licht grijs qua kleur).
Deze bodemfolie voorkomt verdamping van het vocht uit de grond en je blijft tevens lekker schoon als je door de kruipruimte heen rolt. Trouwens, vochtige lucht is een hele goede geleider van koude, dat wil je dus niet! De grond / bodem zoveel mogelijk uitvlakken i.v.m. tegengaan van stuk drukken van de bubbeltjes en voor welzijn van je eigen rug.

Vervolgens hebben we de ontbrekende stukken Tempex aangebracht, er zaten grote stukken aan de onderkant van de vloer waar niets gemonteerd was en/of niet aansloot op de naden. Maar liefst in totaal 3 pakken aan ontbrekend Tempex materiaal aangebracht...

TOX 5 en 8cm lange isolatiepluggen gebruikt om de folie vast te zetten aan de Tempex platen met 2 a 3 cm lucht tussen de folie en tempex platen en op de randen er strak tegenaan met om de 25 cm een TOX isolatieplug. De naden van de folie goed laten overlappen (15cm) en vervolgens dichtgeplakt met vezelversterkte Meeuwissen O2STOP alutape (veel en veel sterker dan gewone!), dit alles via de professionele bouwmarkt verkregen. Ook de TOX isolatie wokkels moeten geheel afgeplakt worden om verlies van IR straling zo veel als mogelijk tegen te gaan.

Naden van de folie bij de muur <> bekisting minitueus afgewerkt met purschuim van de bekende Toolstation winkel, merk Zwaluuw en specifiek het type voor vochtige (kruip)ruimtes. Let op: De lucht MOET je afzuigen tijdens het aanbrengen! En de alu folie mag niet het beton of de bekisting raken = koudebrug!

Bij de rioolbuizen hebben we een tussen de folie en de buis een niet al te groot stukje kunststof huishoud spons geplakt en dat verder met de verzelversterkte alu tape afgeplakt. Een beetje naar beneden toe bevestigd zodat dat het laagste punt was in de folie. Mocht ooit de buis gaan lekken dan zou het water normaal gesproken niet weg kunnen en gaan drijven op de alu folie met alle gevolgen vandien. Nu kan het water wegsijpelen indien nodig. Ja, correct als je hieraan denkt, het is een (zeer kleine) opening in de isolatie, maar dit gaf wel een heel fijn gevoel dat mocht er ooit lekkage ontstaan dat het water weg kan.

Totale arbeidsuren: 6 volle dagen werk geweest.
Vele uren noeste arbeid dus maar vooral ook plezier, mijn buurman heeft echt humor moet je weten :-) Wel een paar uur "verprutst" met (her)uitvinden van hoe de montage het beste kon plaatsvinden, maar dat hoort er nu aanmaal bij. We hadden gekozen voor korte banen die dan in de breedte werden aangebracht. Dat resulteerde in meer naden maar de verwerking van de folie was zo een stuk gemakkelijker.

Totale kosten €674,- inclusief huur luchtafzuiger (€40 voor twee dagen).

Resultaat: Normaal om deze tijd hadden we een groot vloerkleed liggen op de plavuizen want het was gewoon te koud aan de voeten / benen, maar nu dus niet meer! Vloertemperatuur is tijdens stoken met de CV huiskamer temp op 20 graden zo rond de 18.9 tot 19.3 graden, buitenmuur kant het laagst. Das 3 a 4 graden hoger dan in de jaren voorheen (ik hou dat allemaal bij LOL) en dat is ZO comfortabel. De luchtlaag net boven de vloer is merkbaar warmer. Ik ben heel benieuwd wat het resultaat zal zijn tijdens de echt koude maanden januari en februari!

Gasverbruik via Mindergas.nl laat nu al een behoorlijke verlaging zien, maar ik heb geleerd over de jaren dat je het pas echt kan zeggen na volledig een jaar gasverbruik. De graaddagen methode helpt wel, maar is niet heilig.

Je zult begrijpen, we zijn met het (voorlopige) resultaat zeer content!

Foto onderkant vloer tijdens dichtpurren van de Tempex broodjes:
https://www.dropbox.com/s...%20%28Mobile%29.jpeg?dl=0

Foto van afgebroken isolatiedelen van de Tempex broodjes:

Foto van de koudebrug door gelekt beton in mangat:

Foto van ontbrekende Tempex broodjes:

Foto van isolatielekken in fundering:

Foto van afwerking mangat (eindresultaat):
https://www.dropbox.com/s...t%20%28Mobile%29.JPG?dl=0

Foto van kruipruimte tijdens werkzaamheden, onderkant vloer, keukenzijde met veel af/aanvoer/straalpijpen:
https://www.dropbox.com/s...e%20%28Mobile%29.JPG?dl=0

Anoniem: 475056

_JGC_ schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:02:

Klopt, bodem lag niet afgedekt en al snel na het aanbrengen van de pur trok het vocht daar tegenaan.

• Otan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 18:39
Hallo,

Binnenkort komt er een L/L warmtepomp maar ik overweeg ook vloerisolatie. Beiden voor meer comfort en niet direct besparen.

Dacht aan 10cm PUR tegen onderkant via kruipruimte. Eerste prijsindicatie gekregen, €28,- /m2. Is dit reëel?
Betreft een broodjesvloer.

Graag zou ik jullie standpunt weten over PUR en of 10cm voldoende is. Heb geen vloerverwarming en kruipruimte is niet nat, hooguit "vochtig". Aantal jaar terug spouwmuurisolatie met polystreen parels laten doen van mijn hoekwoning.

Is het nodig de grond in kruipruimte af te dekken met folie?

Zijn er mensen die met PUR hebben geisoleerd en wat zijn de ervaringen? Hoe dik is het aangebracht?

Bvd

[ Voor 8% gewijzigd door Otan op 23-11-2017 21:05 ]

• TweakersAddict
10cm PUR spuiten heeft zo zijn nadelen voor de gezondheid, maar als je een tijdje uit je huis weg kan blijven en goed kan ventileren EN de spuiter mengt het op een juiste manier is het ook een prima manier van isoleren. Let wel, je kunt dan na aanbrengen moeilijk bij pijpen komen voor reparatie enz.

Bodem afdekken met een dikke landbouwplastic voorkomt verdamping van water uit de grond. Hopelijk heb je goede ventilatie daar beneden. Zoniet dan moet dat aangebracht worden.
Otan schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:03:
Hallo,

Binnenkort komt er een L/L warmtepomp maar ik overweeg ook vloerisolatie. Beiden voor meer comfort en niet direct besparen.

Dacht aan 10cm PUR tegen onderkant via kruipruimte. Eerste prijsindicatie gekregen, €28,- /m2. Is dit reëel?

Graag zou ik jullie standpunt weten over PUR en of 10cm voldoende is. Heb geen vloerverwarming en kruipruimte is niet nat, hooguit "vochtig". Aantal jaar terug spouwmuurisolatie met polystreen parels laten doen van mijn hoekwoning.

Zijn er mensen die met PUR hebben geisoleerd en wat zijn de ervaringen? Hoe dik is het aangebracht?

Bvd

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

TweakersAddict schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:53:
Niet vastleggen de folie, gewoon los laten liggen (het kan toch geen kant op en grote kans op beschadiging als je op de folie staat / rolt bij dat bevestigingspunt) en aan de zijkanten iets tegen de bekisting op zetten. Als water onder komt kan het mee omhoog / omlaag. Verwacht je veel water dan 2 lagen bubbeltjes plastic eronder doen.

[...]
Dat heb ik je inderdaad een aantal keer zien schrijven. Maar vraag me af waarom niet, ik wil juist die vochtige lucht zo min mogelijk. En ik verwacht zeker best wel wat water aangezien de grond aardig weggezakt is. Er hebben een tijd behehoorlijke plassen gestaan.
Die tip met een drijvend folie is wel handig ja, mocht ik het folie niet sterk genoeg vinden.
Zanzibar-1337 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:09:
[...]

Het gat hier was ook 50x50, die is inmiddels groter gemaakt. Daarvoor is er een poer gezet onder een dwarsbalk en die is doorgezaagd. Kan nu met pir platen van 60x120 makkelijk de kruipruimte in. Ben inmiddels al op de helft van de woning!
Dat lukt hier niet echt. Daar is de grond hier in de polder niet draagkrachtig genoeg voor. of ik moet ervoor kiezen om om de zoveel tijd de boel op te vijzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Ik ben me langzaam eens aan het verdiepen in het naisoleren van de vloer in onze jaren 30 woning. De vloer bestaat uit een planken vloer op houten balken. Daar bovenop ligt een houten vloer met dampwerende ondervloer. Nu is het met hout altijd uitkijken voor vochtproblemen, maar op zich zou na-isoleren zeker een hoop wooncomfort kunnen brengen. Er is een kruipluik en eventueel zou ik een werkgat van buiten onder de fundering door kunnen graven.

Nu kwam ik twee methoden tegen:

Steenwol tussen de balken:
Afgezien van de jeuk lijkt dit goed zelf te doen, mits voldoende ruimte in de kruipruimte. In principe geen extra maatregelen tegen vocht noodzakelijk. Nadeel is dat je altijd kans hebt dat platen niet goed aansluiten waardoor de isolatiewaarde niet optimaal is.

-Tempex / EPS / Piepschuim op raggels onder de balken. (evt 2 lagen op elkaar om naden af te dekken)
Mits een goede ruimte + ruim aanvoergat ook goed zelf te doen. Je houdt alleen een grote luchtkamer over tussen de vloer en het tempex, maar als je deze afgesloten houdt zou dit niet ten koste hoeve gaan van de isolatiewaarde. Ik ben niet helemaal zeker of dit geen vochtproblemen met hout oplevert.

Uiteraard is het in beide gevallen belangrijk dat de ventilatie van de kruipruimte behouden blijft.

Wie heeft er evaring met een of beide isolatiemethoden icm een houten vloer?

Op zich zou ik het zelf kunnen doen, maar werken in de kruipruimte is niet mijn hobby. Dus als het niet al te duur is zou ik het graag uitbesteden.

Nu wilde ik eens een aantal bedrijven gaan benaderen, maar degene die ik nu tegenkom leveren of PUR of EPS parels (of TONZON). PUR heb ik liever niet ivm de gassen en EPS parels liever niet ivm de lagere isolatiewaarde en dat je kruipruimte compleet vol ligt, en TONZON niet omdat dit eenvoudig beschadigd (ongedierte etc).

Wie kan er bedrijven aanbevelen die dit eventueel kunnen uitvoeren voor een realistische prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:23
zandpaddo schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:17:
Ik ben me langzaam eens aan het verdiepen in het naisoleren van de vloer in onze jaren 30 woning. De vloer bestaat uit een planken vloer op houten balken. Daar bovenop ligt een houten vloer met dampwerende ondervloer. Nu is het met hout altijd uitkijken voor vochtproblemen, maar op zich zou na-isoleren zeker een hoop wooncomfort kunnen brengen. Er is een kruipluik en eventueel zou ik een werkgat van buiten onder de fundering door kunnen graven.

Afgezien van de jeuk lijkt dit goed zelf te doen, mits voldoende ruimte in de kruipruimte. In principe geen extra maatregelen tegen vocht noodzakelijk. Nadeel is dat je altijd kans hebt dat platen niet goed aansluiten waardoor de isolatiewaarde niet optimaal is.

-Tempex / EPS / Piepschuim op raggels onder de balken. (evt 2 lagen op elkaar om naden af te dekken)
Mits een goede ruimte + ruim aanvoergat ook goed zelf te doen. Je houdt alleen een grote luchtkamer over tussen de vloer en het tempex, maar als je deze afgesloten houdt zou dit niet ten koste hoeve gaan van de isolatiewaarde. Ik ben niet helemaal zeker of dit geen vochtproblemen met hout oplevert.

Uiteraard is het in beide gevallen belangrijk dat de ventilatie van de kruipruimte behouden blijft.

Op zich zou ik het zelf kunnen doen, maar werken in de kruipruimte is niet mijn hobby. Dus als het niet al te duur is zou ik het graag uitbesteden.

Nu wilde ik eens een aantal bedrijven gaan benaderen, maar degene die ik nu tegenkom leveren of PUR of EPS parels (of TONZON). PUR heb ik liever niet ivm de gassen en EPS parels liever niet ivm de lagere isolatiewaarde en dat je kruipruimte compleet vol ligt, en TONZON niet omdat dit eenvoudig beschadigd (ongedierte etc).

Wie kan er bedrijven aanbevelen die dit eventueel kunnen uitvoeren voor een realistische prijs?
Bij mij ongeveer eenzelfde situatie, maar dan huis uit 1959. Heb een houten vloer die boven op een parketvloer is gelegd die weer bovenop een ondervloer en daarna de dekvloer ligt. Bij mij is er alleen geen sprake van folie of iets dergelijks.

Heb deze week de isolatiespecialist(.nl) langs laten komen, en die gaan de ong. 30m2 met glaswol met ecose van Knauf (18cm) isoleren.Heb er over nagedacht om het zelf te doen, maar ben nu al mijn zolder aan het verbouwen en tegelijk isoleren, dus ik besteed het lekker uit.
Rc waarde zou dan op 5 komen, 16 cm had ook gekund, maar de balken zijn 18 en daarmee is het aanbrengen makkelijker en is gelijk de isolatiewaarde weer hoger. Overigens scheelde 16 of 18cm maar een euro per vierkante meter gaf de adviseuse aan.
12 Januari komen ze de boel plaatsen, kon helaas niet eerder.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:39
Meauses schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:38:
[...]

Bij mij ongeveer eenzelfde situatie, maar dan huis uit 1959. Heb een houten vloer die boven op een parketvloer is gelegd die weer bovenop een ondervloer en daarna de dekvloer ligt. Bij mij is er alleen geen sprake van folie of iets dergelijks.

Heb deze week de isolatiespecialist(.nl) langs laten komen, en die gaan de ong. 30m2 met glaswol met ecose van Knauf (18cm) isoleren.Heb er over nagedacht om het zelf te doen, maar ben nu al mijn zolder aan het verbouwen en tegelijk isoleren, dus ik besteed het lekker uit.
Rc waarde zou dan op 5 komen, 16 cm had ook gekund, maar de balken zijn 18 en daarmee is het aanbrengen makkelijker en is gelijk de isolatiewaarde weer hoger. Overigens scheelde 16 of 18cm maar een euro per vierkante meter gaf de adviseuse aan.
Mag ik vragen wat de kosten er van zijn? ik heb ondertussen een aardig deel van de kruimte schoon. Dus ik kan volgende week ergens folie leggen en dan isoleren.
De doorgangen naar de verschillende compartimenten zijn alleen niet heel breed! Een flinke rol isolatie er tussen duwen word lastig. Ik had er zelf al moeite mee en ik ben vrij slank.

Doorgangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 17:01

timovd

Voorsprong door techniek

De vloer ziet er overigens niet droog uit. Wellicht dat eerst aanpakken (zie berichten hierboven) voordat je gaat isoleren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31
TimK1990 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:42:
De doorgangen naar de verschillende compartimenten zijn alleen niet heel breed! Een flinke rol isolatie er tussen duwen word lastig. Ik had er zelf al moeite mee en ik ben vrij slank.
Ik neem aan dat je een rol folie ipv rol isolatie bedoelt. Indien ja, dan ga je natuurlijk niet de rol de kruipruimte in slepen, maar je maakt de folie bovengronds op maat en vouwt die in de kruipruimte weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Die m2-prijs is reeel. Eigenlijk zelfs aan de goedkopere kant. Bij een broodjesvloer deden ze allemaal een "toeslag" voor 9cm pur. Ofwel in de vorm van een hogere m2-prijs, ofwel in de vorm van extra oppervlakte berekenen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
TimK1990 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:42:
[...]

Mag ik vragen wat de kosten er van zijn? ik heb ondertussen een aardig deel van de kruimte schoon. Dus ik kan volgende week ergens folie leggen en dan isoleren.

[afbeelding]
Zo rond de 32 euro per vierkante meter.
Je moet goed kijken inderdaad naar de grootte van het gat en de hoogte van je kruipruimte en vooral zorgen dat het droog is. Dus je kunt zelf folie neerleggen of het laten doen door dat bedrijf.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
Ik dacht dat de vloer zoals ik heb ook broodjesvloer werd genoemd maar hij is gewoon vlak. Ik zie liggers van beton met daar tussen grijze stenen die volgens mij hol zijn, maar het geheel is vlak. Woning uit 1972.

Nu kan ik redelijk goedkoop ook aan 160mm PIR platen komen met alu aan beide kanten in afmeting 600×1200mm.
Is het zinvol deze dikte/platen toe te passen? Dan zou ik hetzelf bevestigen met isolatiepluggen...kruipruimte bestaat uit 3 rechthoekige compartimenten met voldoende ruime doorgangangen onderling. Dacht dan 1 tot 2cm van de rand af vast te zetten en deze ruimte met PUR op te vullen. Platen strak tegen elkaar en naden dichten met alu tape...
kmf schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 23:44:
[...]

Die m2-prijs is reeel. Eigenlijk zelfs aan de goedkopere kant. Bij een broodjesvloer deden ze allemaal een "toeslag" voor 9cm pur. Ofwel in de vorm van een hogere m2-prijs, ofwel in de vorm van extra oppervlakte berekenen.

***members only***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Otan schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:45:
Ik dacht dat de vloer zoals ik heb ook broodjesvloer werd genoemd maar hij is gewoon vlak. Ik zie liggers van beton met daar tussen grijze stenen die volgens mij hol zijn, maar het geheel is vlak. Woning uit 1972.

Nu kan ik redelijk goedkoop ook aan 160mm PIR platen komen met alu aan beide kanten in afmeting 600×1200mm.
Is het zinvol deze dikte/platen toe te passen? Dan zou ik hetzelf bevestigen met isolatiepluggen...kruipruimte bestaat uit 3 rechthoekige compartimenten met voldoende ruime doorgangangen onderling. Dacht dan 1 tot 2cm van de rand af vast te zetten en deze ruimte met PUR op te vullen. Platen strak tegen elkaar en naden dichten met alu tape...
[...]
Qua isolatie en zeker qua isolatie/kosten gaat weinig het winnen van zelf plaatmateriaal als 16cm PIR aanbrengen.

Let wel op met PUR dat dat eigenlijk niet verwerkt mag worden in slecht geventilleerde ruimtes zoals een kruipruimte. Waarom de PIR platen niet gewoon strak tegen de wanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
Rukapul schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:48:
[...]

Qua isolatie en zeker qua isolatie/kosten gaat weinig het winnen van zelf plaatmateriaal als 16cm PIR aanbrengen.

Let wel op met PUR dat dat eigenlijk niet verwerkt mag worden in slecht geventilleerde ruimtes zoals een kruipruimte. Waarom de PIR platen niet gewoon strak tegen de wanden?
Dacht zo een betere afdichting te krijgen bij aansluiting wanden...de compartimenten zijn allen nagenoeg 3m breed, dus afmetingen van platen komt heel goed uit.
Kruipruimte is geventileerd, deze extra ventilatie is tijdens spouwmuurisolatie aangebracht.

Ik vroeg het van 160mm omdat ik verschillende keren in forum las dat vanaf 12cm ofzo de extra isolatie met dikkere platen minimaal zou zijn.

Deze 160mm PIR platen, overigens B keus maar wel nieuw, kosten ongeveer €19,-/m2...Leek mij redelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:17
Hallo,

Bvd
Uitmuntende ervaring met gespoten PUR.
Ben het huis niet uitgeweest die dag een rook er niets van.

Vloer was al RC2.5 maar isolatie niet kierdicht en kruipruimte was te warm. Vloerverwarming hè.

Hier is een enkel laagje van 4 cm erbij gekomen. Voor dikker moeten ze er vaker opnieuw doorheen.

Bij pur hoef je niets te doen aan de bodem.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
zandpaddo schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:17:

Het beste is

Vloer eruit. Stiepen en balken behouden. Volledig Schuimbeton erin. Vooraf loze buizen aanleggen voor kabels e.d.

Op het schuimbeton kan dan vloerverwarming

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
Heb er ook geen moeite mee met PUR te laten spuiten. Ik vroeg naar 10cm en dat zou in 3 lagen aangebracht worden werd me verteld. Heb wel koud/warm water leidingen die tegen de vloer zijn bevestigd en ook behoorlijk wat kabels...dat is enige waarom ik zou twijfelen aan PUR en daarom ook eventueel PIR platen zelf bevestigen overweeg. Verder met PUR wel in 1 dag klaar en alles luchtdicht...prijs is ook OK. Voor 65m2 kwam ik op €1850,-
Knowbody schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:54:
[...]

Vloer was al RC2.5 maar isolatie niet kierdicht en kruipruimte was te warm. Vloerverwarming hè.

Hier is een enkel laagje van 4 cm erbij gekomen. Voor dikker moeten ze er vaker opnieuw doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Otan schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:12:
Heb er ook geen moeite mee met PUR te laten spuiten. Ik vroeg naar 10cm en dat zou in 3 lagen aangebracht worden werd me verteld. Heb wel koud/warm water leidingen die tegen de vloer zijn bevestigd en ook behoorlijk wat kabels...dat is enige waarom ik zou twijfelen aan PUR en daarom ook eventueel PIR platen zelf bevestigen overweeg. Verder met PUR wel in 1 dag klaar en alles luchtdicht...prijs is ook OK. Voor 65m2 kwam ik op €1850,-
[...]
Die leidingen en kabels kunnen gewoon meegespoten worden. Het wordt onder de vloer wel kraterig en druipgrotterig maar dan is ook alles dicht als een seal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Bij PUR niets doen aan de bodem? Vochtige koude lucht is een zeer goede geleider. De luchtlaag in de kruipruimte tussen isolatie en bodem wil je daarom zo droog als mogelijk hebben. Ook dus met PUR een landbouwplastic neerleggen ter voorkoming van verdamping van water uit de bodem!
Knowbody schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:54:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
Dat wilde ik sowieso doen om mee te beginnen. Iemand goed(koop) een (internet)adresje? Liefst waar opmaat of in 4m breed mogelijk is...dan kan ik aan beide kanten kleine 30-40cm omhoog tegen de wand leggen. Moet het verankerd worden tegen de wand of is genoeg dat het omhoog staat? Vond dit maar dan heb ik 30m teveel http://www.folieverkoop.n...8243104/Products/21200115
TweakersAddict schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:32:
Bij PUR niets doen aan de bodem? Vochtige koude lucht is een zeer goede geleider van warmte. De luchtlaag in de kruipruimte tussen isolatie en bodem wil je daarom zo droog als mogelijk hebben. Ook dus met PUR een landbouwplastic neerleggen ter voorkoming van verdamping van water uit de bodem!

[...]

[ Voor 9% gewijzigd door Otan op 25-11-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Bouweiland is een bouwzaken keten die landbouwplastic verkoopt tot en met 6 meter breed, daar hebben wij het ook vandaan. Die 30 a 40 cm omhoog is erg veel, je wilt namelijk ook dat de bekisting zo droog als mogelijk is om dezelfde reden als eerder beschreven. Als je de bekisting afdekt kan het vocht niet verdampen. Laat het maar gewoon maximaal 5cm omhoog of gewoon tegen de bekisting aan leggen. Kan alles lekker uitdampen.
Otan schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:52:
Dat wilde ik sowieso doen om mee te beginnen. Iemand goed(koop) een (internet)adresje? Liefst waar opmaat of in 4m breed mogelijk is...dan kan ik aan beide kanten kleine 30-40cm omhoog tegen de wand leggen. Moet het verankerd worden tegen de wand of is genoeg dat het omhoog staat?
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
Thnx...wist niet goed welke hoogte aan te houden maar dan hoef ik het ook niet te verankeren inderdaad.
TweakersAddict schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:02:
Bouweiland is een bouwzaken keten die landbouwplastic verkoopt tot en met 6 meter breed, daar hebben wij het ook vandaan. Die 30 a 40 cm omhoog is erg veel, je wilt namelijk ook dat de bekisting zo droog als mogelijk is om dezelfde reden als eerder beschreven. Als je de bekisting afdekt kan het vocht niet verdampen. Laat het maar gewoon maximaal 5cm omhoog of gewoon tegen de bekisting aan leggen. Kan alles lekker uitdampen.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Inderdaad, verankeren is overbodig en geeft alleen maar kans op stuktrekken van het plastic als je er een keer overheen moet lopen/rollen. Suc6 met de klus!
Otan schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:27:
Thnx...wist niet goed welke hoogte aan te houden maar dan hoef ik het ook niet te verankeren inderdaad.
[...]

[ Voor 15% gewijzigd door TweakersAddict op 26-11-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
Hoe kun je PIR platen met alu aan beide zijden het best tegen de vloer bevestigen? Dacht zelf aan isopluggen omdat PUR niet houdt denk ik, maar welke pluggen zou ik nodig hebben? Dan eerst de pluggen waar je platen inprikt aanbrengen of door de platen boren en plug erin slaan of..? Die 160mm is denk ik te dik trouwens. 120mm ofzo zou niet alleen stuk in de prijs schelen maar misschien ook makkelijker te verwerken? Moet het uiteindelijk allemaal alleen kunnen doen...
Otan schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:45:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Isolatiepluggen van het merk TOX wellicht? Die draai je in het material met een torx sleutel. Ze zijn echt bere sterk en er zit ook schroefdraad in voor als je bijvoorbeeld er een leiding onder wilt monteren.

Of lijmen, is hier een aantal keer besproken geweest.
Otan schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:08:
Hoe kun je PIR platen met alu aan beide zijden het best tegen de vloer bevestigen? Dacht zelf aan isopluggen omdat PUR niet houdt denk ik, maar welke pluggen zou ik nodig hebben? Dan eerst de pluggen waar je platen inprikt aanbrengen of door de platen boren en plug erin slaan of..? Die 160mm is denk ik te dik trouwens. 120mm ofzo zou niet alleen stuk in de prijs schelen maar misschien ook makkelijker te verwerken? Moet het uiteindelijk allemaal alleen kunnen doen...
[...]

[ Voor 14% gewijzigd door TweakersAddict op 25-11-2017 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
Bedoel je dan dit soort pluggen? https://www.isolatieverko...en/uni-flexplug-160mm/147 als ik 5 per plaat reken dan heb er een kleine 500 van nodig
TweakersAddict schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:10:
Isolatiepluggen van het merk TOX wellicht? Die draai je in het material met een torx sleutel. Ze zijn echt bere sterk en er zit ook schroefdraad in voor als je bijvoorbeeld er een leiding onder wilt monteren.

Of lijmen, is hier een aantal keer besproken geweest.

[...]

[ Voor 5% gewijzigd door Otan op 25-11-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Neen. Zoals deze: https://www.amazon.co.uk/...-Insulation/dp/B007QVFQPK

of hier: https://www.hornbach.nl/s...tuks/8229653/artikel.html

In tig lengtematen verkrijgbaar bij de professionele bouwmarkt (BouwMaat / Hornbach enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
Hmmm... dan ben ik bijna €500,- kwijt aan alleen pluggen bij 5 pluggen per plaat...
TweakersAddict schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:27:
Neen. Zoals deze: https://www.amazon.co.uk/...-Insulation/dp/B007QVFQPK

of hier: https://www.hornbach.nl/s...tuks/8229653/artikel.html

In tig lengtematen verkrijgbaar bij de professionele bouwmarkt (BouwMaat / Hornbach enz)

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Hornback is erg duur met deze pluggen en er is nog geen korting bedongen he. Lijmen is een andere optie.
Otan schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:37:
Hmmm... dan ben ik bijna €500,- kwijt aan alleen pluggen bij 5 pluggen per plaat...
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
Zijn toch niet voor in steen deze pluggen?
TweakersAddict schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:38:
Hornback is erg duur met deze pluggen en er is nog geen korting bedongen he. Lijmen is een andere optie.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
TweakersAddict schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:43:
Inderdaad, verankeren is overbodig en geeft alleen maar kans op stuktrekkenvan het plastic als je er een keer overheen moet lopen/rollen. Suc6 met de klus!

[...]
verankeren bodemfolie wordt gedaan voor het geval er water in de kruipruimte komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ja vooral doen, water komt er dan bovenop en kan vervolgens niet meer wegstromen :-(

Gewoon los laten liggen, dan stijgt en daalt het met het water mee en komt er geen water bovenop. Als je veel of vaak water ziet staan op de kruipruimte bodem, 2 lagen bubbeltjes plastic onder de landbouwfolie doen.

Wij hebben over de 2 lagen bubbeltje en landbouw plastic heen en weer gerold met een laagje water in de kruipruimte en er kwam geen water bovenop.
Knowbody schreef op zondag 26 november 2017 @ 08:57:
[...]
verankeren bodemfolie wordt gedaan voor het geval er water in de kruipruimte komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Lees de website van TOX maar in DL, deze pluggen worden voor diverse materialen gebruikt om in te verankeren. Ze zijn dan ook echt bere sterk en hard.
Otan schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:08:
Zijn toch niet voor in steen deze pluggen?
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
TweakersAddict schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:38:
Ja vooral doen, water komt er dan bovenop en kan vervolgens niet meer wegstromen :-(

Gewoon los laten liggen, dan stijgt en daalt het met het water mee en komt er geen water bovenop. Als je veel of vaak water ziet staan op de kruipruimte bodem, 2 lagen bubbeltjes plastic onder de landbouwfolie doen.

Wij hebben over de 2 lagen bubbeltje en landbouw plastic heen en weer gerold met een laagje water in de kruipruimte en er kwam geen water bovenop.

[...]
De uitvoering is dat je de folie hoger vastzet dan het pijl waar het water ooit is geweest. Dát kun je zien op de funderingsmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
En dan komt het toch nog een keertje hoger en dan heb je feest :-) Vastzetten heeft geen zin, het is werk voor niets. Gewoon los laten liggen, dan drijft het omhoog en weer naar beneden. Keep it simple!
Knowbody schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:00:
[...]

De uitvoering is dat je de folie hoger vastzet dan het pijl waar het water ooit is geweest. Dát kun je zien op de funderingsmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
Begrijp nog steeds niet hoe je met deze pluggen de PIR platen tegen onderkant van de vloer vastzet? Dit lijken me meer pluggen om iets aan de plaat zelf te kunnen hangen/bevestigen...of zie ik het verkeerd?
TweakersAddict schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:39:
Lees de website van TOX maar in DL, deze pluggen worden voor diverse materialen gebruikt om in te verankeren. Ze zijn dan ook echt bere sterk en hard.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Beide kan inderdaad. Wij hebben stukken van 4cm dik templex ermee vastgezet op bestaande tempex platen. Ze zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar. Niet voorboren, er zo in draaien en rete stevig zit het dan vast.

De platen plakken is een andere optie, hier ook al meerdere keren besproken.
Otan schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:46:
Begrijp nog steeds niet hoe je met deze pluggen de PIR platen tegen onderkant van de vloer vastzet? Dit lijken me meer pluggen om iets aan de plaat zelf te kunnen hangen/bevestigen...of zie ik het verkeerd?
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
Is dit niet wat voor tempex op tempex?
Zijn een stuk goedkoper en in verschillende lengtes leverbaar
https://www.hornbach.nl/s...tuks/8238514/artikel.html

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/590/51/DV_8_8238515_04_4c_DE_20120214135020.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Jep met een dot lijm tussen de platen ook zeer zeker een oplossing. Verwacht alleen niet de kracht van vastzetten die je hebt met een TOX isolatieplug. Ik heb beide types gebruikt en zijn niet te vergelijken met elkaar.
JvdW schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:51:

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
Zoiets zoek ik inderdaad om PIR platen tegen de stenen vloer te bevestigen. Gat boren door PIR in de stenen, plug erin slaan en vast...ook nog best aan de prijs...
JvdW schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:51:

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Knowbody schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:07:
[...]

Het beste is

Vloer eruit. Stiepen en balken behouden. Volledig Schuimbeton erin. Vooraf loze buizen aanleggen voor kabels e.d.

Op het schuimbeton kan dan vloerverwarming
Dat is geen optie want dan moet hele vloer eruit.
Meauses schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:38:
[...]

Thanks voor de tip, ga ik eens naar kijken

Nog iemand ervaring met tempex onder hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Je moet verdomd goed uitkijken met isoleren dat je het luchtdicht doet. Krijg dat maar eens voor elkaar. Met gespoten pur zou ik het durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

TweakersAddict schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:33:
En dan komt het toch nog een keertje hoger en dan heb je feest :-) Vastzetten heeft geen zin, het is werk voor niets. Gewoon los laten liggen, dan drijft het omhoog en weer naar beneden. Keep it simple!

[...]
Wat is bij jou de reden om folie te leggen dan?
Als je folie wil leggen om opkomend vocht uit de grond tegen te houden zou ik het juist wel aan de randen vastzetten, anders kan het er nog steeds makkelijk langs.

Als het alleen om een prettige werkvloer te hebben is... ja dan ben je zo klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 06:38
@DopdeDouwer losliggende folie voorkomt het verdampen van vocht voldoende. Er kan nog wel iets tussen de folie en de wanden door, maar dat mag je gerust verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Knowbody schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:42:
Je moet verdomd goed uitkijken met isoleren dat je het luchtdicht doet. Krijg dat maar eens voor elkaar. Met gespoten pur zou ik het durven.
Bij pur onder een houten vloer blijven de balken aan de onderkant gewoon kaal. Hoezo luchtdicht (dampdicht) dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-06 12:00
Een vraagje voor advies van isolatie van mijn kelder.

Ik heb een voormalig industrie pand omgebouwd naar woning, en heb alles voorzien van vloerverwarming. Nu heb ik het idee dat ik behoorlijk wat warmte weg raak naar de kelder. De kelder is een voormalige rein-water kelder, en is dus waterdicht. Dit is een betonnen bak van 22cm dik beton, rondom, dus ook de bovenkant (de vloer v/d woonkamer). In de kelder is het op het moment lekker warm, maar de woonkamer zelf is niet zo warm (nu heb ik ook een 6meter hoge nok daar, dus een hoop warmte verdwijnt naar boven).

Ik heb een anhydriet vloer met 10cm hart-hart verwarming koud zonder isolatie op het beton/plafond van de kelder gestort. Dit ivm dat ik het 50m2 oppervlakte van beton als warmte buffer wil gebruiken. Er zit iets meer dan 900meter aan leidingen in de anhydriet vloer.

Wat zou een goed idee zijn om het plafond van de kelder te isoleren? De kelder is 1.70meter hoog, er is 1 gat van zo'n 1meter bij 60cm van boven om naar beneden te gaan met een trappetje. Het zou fijn zijn als ik nog wat ruimte over zou houden om er spullen in te zetten / te gebruiken als opslag.

Ideeen wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
@Zanzibar-1337 Ik wil ook PIR platen aanbrengen en vroeg me af hoe jij de PIR platen tegen de vloer hebt bevestigd? Ik heb zelf een vlakke stenen vloer. Bvd
Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 15:41:
[...]

[afbeelding]
In de schuur staan ook nog een aantal pakken, ook inmiddels al wat pakken in de kruipruimte liggen :) Ik kan lekker aan de slag! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@maartenmoerman Ik zou er PIR-platen tegenaan zetten. Meeste rendement tegen minste aantal centimeters. Met 8cm PIR heb je al Rd=3,5, daarvoor moet je anders 14cm EPS plakken.

Nu is PIR een stuk duurder dan EPS, maar qua B-keus is er voldoende te krijgen. Eventueel zelfs met afwerklaag zodat je kelder er niet foeilelijk uitziet naderhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dat zou ook mijn eerste insteek zijn. Als dikte echt een issue is dan kwam in Bijkeuken vloer isoleren maar hoe? nog de optie van aerogel bovendrijven (ook genoemd in een paar andere topics).

Maar om te beginnen zou ik ook eens met een IR thermometer plafond en andere wanden/vloer van de kelder meten. Dan weet je als het goed is waarom je het gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
_JGC_ schreef op zondag 26 november 2017 @ 21:42:
[...]

Bij pur onder een houten vloer blijven de balken aan de onderkant gewoon kaal. Hoezo luchtdicht (dampdicht) dan?
Ken je het begrip dauwpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Knowbody schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:41:
[...]

Ken je het begrip dauwpunt?
Het punt waarop vochtige lucht gaat condenseren. In principe maakt het ook niet uit dat balken open blijven: de balken zijn warmer dan de aangebrachte isolatie, dus als de boel gaat condenseren zal dat eerst gebeuren op de isolatie, pas later op de opengelaten balken (en als je ventileert kan het via die balken er ook weer uit).

Maargoed, dan nog... zorg gewoon dat de luchtvochtigheid in de kruipruimte op het juiste niveau is. Bodem afdekken en voldoende ventileren, is de kans op vocht ook een stuk minder. PUR zal na vele jaren ook gewoon poreus worden en de gecondenseerde waterdamp opzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Ik kwam ook de volgende oplossing nog tegen, wat zo op eerste gezicht wel wat lijkt

Neopixels vloersysteem (Basf). Dat is een combinatie van een folie tegen de balken waarna er EPS parels tussen de folie en de vloer worden geblazen.

Enige probleem zijn misschien evt knaagdieren in de kruipruimte? Zijn er nog andere nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@_JGC_ Waar lucht is is vocht. Dus maak geen denkfout!

Pur, gespoten, heeft als een van de weinige isolatiematerialen de eigenschap dat het luchtdicht afsluit. Pur zelf neemt ook geen vocht op.
Pur is zelf ook het hechtmiddel. Overal waar het zit kan geen lucht bijkomen. Dus kan daar ook niets condenseren.

Wanneer je tempex tegen het hout zou bevestigen krijg je dat never de nooit niet luchtdicht. Tussen de lijm zit immers lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-06 17:12
Otan schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:09:
@Zanzibar-1337 Ik wil ook PIR platen aanbrengen en vroeg me af hoe jij de PIR platen tegen de vloer hebt bevestigd? Ik heb zelf een vlakke stenen vloer. Bvd
[...]
Met bison poly Max high tack kit. Paar klodders tegen de stenen aan en even stutten en het plakt. Via deze webshop besteld, in duo verpakking, scheelt weer een paar euro. https://www.bullstore.nl/...s-wit-duoverpakking-10233

[ Voor 6% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 27-11-2017 17:42 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Otan
Thnx...
Zanzibar-1337 schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:41:
[...]

Met bison poly Max high tack kit. Paar klodders tegen de stenen aan en even stutten en het plakt. Via deze webshop besteld, in duo verpakking, scheelt weer een paar euro. https://www.bullstore.nl/...s-wit-duoverpakking-10233

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Bijna al het puin is weg en het word tijd om plastic te leggen. Nu zit ik in de volgende stap. Omdat ik absoluut niet wil dat er vocht problemen ontstaan wil ik Knauf naturoll gaan gebruiken tussen de balken. Ik weet alleen niet goed hoe ik dit vast moet zetten. Lange latten zijn voor mij niet handig mee te nemen onder de grond.

Daarnaast vraag ik me af wat het effect is als ik Knauf naturoll 037 | 170mm - 580mm breed neem en de volledige dikte van de balk in pak of dat ik 140 neem en er een luchtlaag laat staan?

Voor de prijs hoef ik het niet te laten. en in beide gevallen is het lastig het materiaal mee te nemen door de gewenste openingen.Zie fotoalbum.

Daarnaast zoek ik nog een oplossing voor mijn kelder. Ik heb daar te maken met de zelfde houtenbalken vloer maar ik zou daar het liefst zo min mogelijk cm kwijt raken om zo veel mogelijk sta hoogte te behouden en het liefst werken met iets wat al een semi afgewerkte laag heeft. Elke keer als ik een flesje wijn pak met een geel glaswol kapsel terug komen willen we ook niet. Iemand daar ideeen voor?

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

TimK1990 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:39:
Bijna al het puin is weg en het word tijd om plastic te leggen. Nu zit ik in de volgende stap. Omdat ik absoluut niet wil dat er vocht problemen ontstaan wil ik Knauf naturoll gaan gebruiken tussen de balken. Ik weet alleen niet goed hoe ik dit vast moet zetten. Lange latten zijn voor mij niet handig mee te nemen onder de grond.

Daarnaast vraag ik me af wat het effect is als ik Knauf naturoll 037 | 170mm - 580mm breed neem en de volledige dikte van de balk in pak of dat ik 140 neem en er een luchtlaag laat staan?

Voor de prijs hoef ik het niet te laten. en in beide gevallen is het lastig het materiaal mee te nemen door de gewenste openingen.Zie fotoalbum.

Daarnaast zoek ik nog een oplossing voor mijn kelder. Ik heb daar te maken met de zelfde houtenbalken vloer maar ik zou daar het liefst zo min mogelijk cm kwijt raken om zo veel mogelijk sta hoogte te behouden en het liefst werken met iets wat al een semi afgewerkte laag heeft. Elke keer als ik een flesje wijn pak met een geel glaswol kapsel terug komen willen we ook niet. Iemand daar ideeen voor?
Wat ik tegengekomen ben als alternatief voor latten zijn pvc buizen of staal kabels (wel even opletten dat de laatste roestbestendig. PVC buizen zijn vrij flexibel en dus makkelijker dan latten. ook kun je standaard PVC klemmen op de balken slaan. Kabels is denk ik wel lastiger qua montage om alles netjes strak te krijgen.

Ik ben zelf meer voorstander van steenwol dan van glaswol (aangezien glaswol wat slapper is, helemaal in combinatie met vocht).

Voor je kelder zou je een harde isolator kunnen overwegen: Tempex platen / PIR of XPS. Of eventueel steen/glaswol afwerken met gips? Ivm je eis qua hoogte zou PIR het beste isoleren per cm.
Al moet je voor je kelder ook wel even goed opletten met de vochthuishuiding (warme kant / koude kant / dampschermen etc) of dat dit goed kan met elk materiaal.

• Meauses
zandpaddo schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:03:
Ik kwam ook de volgende oplossing nog tegen, wat zo op eerste gezicht wel wat lijkt

Neopixels vloersysteem (Basf). Dat is een combinatie van een folie tegen de balken waarna er EPS parels tussen de folie en de vloer worden geblazen.

Enige probleem zijn misschien evt knaagdieren in de kruipruimte? Zijn er nog andere nadelen?
Ik heb hier ook naar geïnformeerd, maar er zijn nog weinig bedrijven die dit toepassen/aanbieden, dus het ligt eraan waar je woont, en het is wat prijziger dan andere oplossingen wat ik toen begreep. Maar volgens mij is het wel ideaal om toe te passen.
Anders even contact opnemen met Neopixels, ik werd uitgebreid en goed te woord gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Meauses schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:54:
[...]

Ik heb hier ook naar geïnformeerd, maar er zijn nog weinig bedrijven die dit toepassen/aanbieden, dus het ligt eraan waar je woont, en het is wat prijziger dan andere oplossingen wat ik toen begreep. Maar volgens mij is het wel ideaal om toe te passen.
Anders even contact opnemen met Neopixels, ik werd uitgebreid en goed te woord gestaan.
Ik krijg binnenkort iemand over de vloer dit ook dit systeem verkoopt. Eerst maar eens kijken of ik daar gedegen advies van krijg, welke methodes bij mij mogelijk zijn en wat het verschil in kosten is. Ik hou je op de hoogte.

Mocht Neopixels het meest interessant zijn ga ik nog maar eens informeren wie dit nog meer doet om zeker te weten dat de offerte scherp is.

• TimK1990
Zo de helft ligt nu met folie.... Morgen middag mooi vrij om de rest te leggen.... hoelang zal het duren voordat de RV gedaalt is?

• Meauses
TimK1990 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:13:
Zo de helft ligt nu met folie.... Morgen middag mooi vrij om de rest te leggen.... hoelang zal het duren voordat de RV gedaalt is?
Na één a twee dagen merk je al verschil, zolang je je kruipruimte maar goed ventileert.

• TweakersAddict
Leg maar een schoteltje met aarde uit de kruipruimte-grond neer en zet deze bovenop het plastic als alles klaar is. Je zult versteld staan. (Mits er voldoende geventileerd wordt...)
TimK1990 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:13:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwfchris
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 21:38
Is het ook mogelijk om twee verschillende soorten isolatie te gebruiken? Ik kan moeilijk bij de kruipruimte van de woonkamer komen dus daar wil ik eigenlijk isolatiechips op de vloer leggen. De rest van het huis is wel makkelijker bereikbaar. Hier wil ik bodem folie icm met glaswol tussen de houten balken gaan gebruiken.\

Kan dit?

Daarnaast vraag ik mij af of ik nu juist glaswol moet hebben met of zonder aluminium laag aan een kant. Ik lees verschillende verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Er is veel geschreven hier op het forum over isolatiechips op de kruipruimtevloer. Dat werkt averechts. Lees dat even door ajb. Ook op site van Tonzon staat e.e.a. hierover inclusief een test raport.
jwfchris schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 13:53:
Is het ook mogelijk om twee verschillende soorten isolatie te gebruiken? Ik kan moeilijk bij de kruipruimte van de woonkamer komen dus daar wil ik eigenlijk isolatiechips op de vloer leggen. De rest van het huis is wel makkelijker bereikbaar. Hier wil ik bodem folie icm met glaswol tussen de houten balken gaan gebruiken.\

Kan dit?

Daarnaast vraag ik mij af of ik nu juist glaswol moet hebben met of zonder aluminium laag aan een kant. Ik lees verschillende verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Isolatiechips in de kruipruimte werkt prima, heb het zelf ook. Is een wereld van verschil vergeleken met de oude situatie.

Wel is het handig om het zo hoog mogelijk erin te krijgen zodat er een zo klein mogelijke luchtlaag is.

Tonzon is een dubieus bedrijf wat duur zilverpapier verkoopt.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De beweringen van tonzon over bodemisolatie zijn alles behalve dubieus. Het enige dubieuze aan tonzon is de claims op de isolatiewaarde van hun folie, die zijn nml nergens wetenschappelijk onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Tonzon ja, maar de bevindingen van TNO op hun website zijn niet bepaald dubieus nee!

Kijk, als je geen ventilatie (meer) hebt tussen de vloer en isochips dan kan ik me nog iets van isolerende werking voorstellen, maar bij een doorstromende ventilatie werken chips op de kruipruimte bodem toch echt averechts zoals het TNO raport bevestigd. Ventilatie zorgt voor een koude luchtlaag in de winter tussen jouw vloer en de isochips en de bodemwarmte kan je vloer niet meer bereiken.
.
Wellicht beleef je het als zijnde dat isochips goed werken, maar heb je ooit de voor en na situatie de vloer temperatuur gemeten (aannemende dat je ventilatie hebt)?
digifun schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 18:54:
Isolatiechips in de kruipruimte werkt prima, heb het zelf ook. Is een wereld van verschil vergeleken met de oude situatie.

Wel is het handig om het zo hoog mogelijk erin te krijgen zodat er een zo klein mogelijke luchtlaag is.

Tonzon is een dubieus bedrijf wat duur zilverpapier verkoopt.

[ Voor 42% gewijzigd door TweakersAddict op 03-12-2017 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
TweakersAddict schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:55:
Tonzon ja, maar de bevindingen van TNO op hun website zijn niet bepaald dubieus nee!

Kijk, als je geen ventilatie (meer) hebt tussen de vloer en isochips dan kan ik me nog iets van isolerende werking voorstellen, maar bij een doorstromende ventilatie werken chips op de kruipruimte bodem toch echt averechts zoals het TNO raport bevestigd. Ventilatie zorgt voor een koude luchtlaag in de winter tussen jouw vloer en de isochips en de bodemwarmte kan je vloer niet meer bereiken.
.
Wellicht beleef je het als zijnde dat isochips goed werken, maar heb je ooit de voor en na situatie de vloer temperatuur gemeten (aannemende dat je ventilatie hebt)?

[...]
Heeft u het TNO rapport(TNO-2001-G&I-R044) dan gelezen? Tonzon wordt al zeer lange tijd in twijfel getrokken op GOT en er is nog niemand opgestaan die het rapport werkelijk heeft ingezien. Dat deze achter een betaalmuur zit helpt dan ook niet echt mee.
Als ik leverancier was, zou ik juist trots op dergelijke rapporten zijn en ze dus ook open beschikbaar stellen... :X

De ventilatie in je kruipruimte is niet het grootste verlies, dat is nog steeds de bodem zelf. Isolatiechips helpen wel, maar in mindere mate dan vloerisolatie doordat je inderdaad ventilatieverliezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

TweakersAddict schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:55:
.
Vaak zat onder de vloer geweest om te merken dat er een wereld van verschil is. Ventilatie is standaard jaren dertig. Isolatiechips zijn bij de muren helemaal omhoog gewerkt en in het midden zit er iets van een kuil, dus geen doorlopende luchtlaag. Huis heeft en had ook geen last van vocht in de kruipruimte dus de noodzaak van ventileren is ook minder.

Onder de vloer was het ook bijna onbereikbaar dus andere isolatie viel daardoor ook af. Het ligt er al meer dan 10 jaar en toen was dit soort isolatie gebruikelijk maar het maakt wel een wereld van verschil.

Persoonlijk denk ik dat tno de onderzoeksvragen verkeerd heeft geformuleerd en het verkeerde gemeten heeft. Tno is sowieso een stuk commerciëler geworden dan vroeger, het is niet meer het instituut wat het vroeger was.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Opgesloten luchtlaag dus eigelijk, ja en dan opvullen tot aan de vloer zowat, dat geeft iets van isolatie idd. Warmte uit de bodem kan niet meer de vloer bereiken, dat nadelige effect blijf je dan wel houden.
digifun schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:29:
[...]

Vaak zat onder de vloer geweest om te merken dat er een wereld van verschil is. Ventilatie is standaard jaren dertig. Isolatiechips zijn bij de muren helemaal omhoog gewerkt en in het midden zit er iets van een kuil, dus geen doorlopende luchtlaag. Huis heeft en had ook geen last van vocht in de kruipruimte dus de noodzaak van ventileren is ook minder.

Onder de vloer was het ook bijna onbereikbaar dus andere isolatie viel daardoor ook af. Het ligt er al meer dan 10 jaar en toen was dit soort isolatie gebruikelijk maar het maakt wel een wereld van verschil.

Persoonlijk denk ik dat tno de onderzoeksvragen verkeerd heeft geformuleerd en het verkeerde gemeten heeft. Tno is sowieso een stuk commerciëler geworden dan vroeger, het is niet meer het instituut wat het vroeger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ik heb het niet over TonZon zelf... Wel had ik het over de bedekking van de kruipruimtevloer met chips of dergelijks wat TNO getest heeft...

Als je voor de maximale winst gaat qua isolatie is een koude luchtlaag tussen isolatiemateriaal en de vloer niet de beste oplossing.
Tuurlijk, soms kan je niet anders, maar das was niet de strekking hier. Koude vochtige lucht is een goede geleider van warmte, de aanwezigheid moet je dus zien te voorkomen.
Nilvo schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:24:
[...]

Heeft u het TNO rapport(TNO-2001-G&I-R044) dan gelezen? Tonzon wordt al zeer lange tijd in twijfel getrokken op GOT en er is nog niemand opgestaan die het rapport werkelijk heeft ingezien. Dat deze achter een betaalmuur zit helpt dan ook niet echt mee.
Als ik leverancier was, zou ik juist trots op dergelijke rapporten zijn en ze dus ook open beschikbaar stellen... :X

De ventilatie in je kruipruimte is niet het grootste verlies, dat is nog steeds de bodem zelf. Isolatiechips helpen wel, maar in mindere mate dan vloerisolatie doordat je inderdaad ventilatieverliezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De bodem warmt je vloer niet op, die warmt in de winter de ijskoude ventilatielucht op.
De vloer is in de praktijk altijd warmer dan de bodem, dus ja als je de bodem bedekt en de ventilatie afsluit krijg je een warmere vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
TNO heeft de R -waarde van het TonZon Thermoskussen met 1 luchtkamer bepaald op =2,40 m²K/W en van het 3 kamermodel op R =3,80 m²K/W . (Rapport TNO-2001-G&I-R044).
Doorgaans ontstaat er bij de bevestiging van het Thermoskussen een luchtlaagje boven het kussen en een luchtlaag onder het kussen. Volgens de NEN 1068 mag voor een luchtlaag die aan een zijde is begrensd door een reflecterend oppervlak een R-waarde worden toegekend van R=0,45. Wanneer de R-waarde van een nietgeïsoleerde vloer wordt gesteld op 0,15 dan kan bij een kale vloer met het Thermoskussen
met 1 luchtkamer een -waarde worden bereikt van =3,45 m²K/W en met het 3 kamermodel een = 4,95 m²K/W.
Nilvo schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:24:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ik kan je aanraden het TNO raport te lezen... Er gaat een wereld voor je open denk ik :-)

Dat laatste klopt. Maar ook een hoger vochtigheidsgehalte krijg je als je de ventilatie afsluit. En in veel huizen is dat nu juist het probleem.

Dus voor maximaal resultaat: Niet op de bodem de isolatie aanbrengen maar direct onder de vloer en daaronder de lucht lekker laten ventileren. Vervolgens op de bodem een landbouw-plastic tegen vocht verdamping uit de bodem en je bent "het mannetje".
Je kunt het verder perfectioneren door bijvoorbeeld alle koudebruggen te onderbreken. Randen van isomateriaal met een alulaag niet laten aansluiten op de bekisting maar een 2 a 3 cm open houden en naderhand even dichtpurren bijvoorbeeld. Zo voorkom je dat kou direct op de alu laag terechtkomt.
_JGC_ schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:45:
De bodem warmt je vloer niet op, die warmt in de winter de ijskoude ventilatielucht op.
De vloer is in de praktijk altijd warmer dan de bodem, dus ja als je de bodem bedekt en de ventilatie afsluit krijg je een warmere vloer.

[ Voor 49% gewijzigd door TweakersAddict op 03-12-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb hier ook gewoon de theorie van tonzon toegepast: isolatie onder de vloer en folie over de bodem.

Destijds wel offerte opgevraagd voor chips bij drocom, maar niet doorgezet vanwege twijfels. Huurhuizen hier in de straat hebben dat spul, kan niet zeggen dat de vloer veel warmer is dan die van de buren waar helemaal niks onder de vloer zit.

Huizen hier in de straat hebben 70cm diepe kruipruimte en 4 ventilatieroosters. Als je dan 20-30cm chips op de bodem strooit ben je het vocht wel kwijt, maar de wind blaast nog steeds lekker onder je vloer door. Zie het als een hele grote heatsink van 50m2 met actieve koeling. Daar gaan sjippies niks aan veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Laatste alinea: Precies en uitstekend omschreven _/-\o_

Sterker nog, de bodemwarmte bereikt je vloer dus ook niet meer door de iso-chips waardoor de luchtlaag tussen bodem en vloer kouder is, het werkt dus averechts 8)7

Maar goed, soms kan je niet anders. Beter een open jas dan helemaal geen jas schreef ik eerder :)
_JGC_ schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:08:
Ik heb hier ook gewoon de theorie van tonzon toegepast: isolatie onder de vloer en folie over de bodem.

Destijds wel offerte opgevraagd voor chips bij drocom, maar niet doorgezet vanwege twijfels. Huurhuizen hier in de straat hebben dat spul, kan niet zeggen dat de vloer veel warmer is dan die van de buren waar helemaal niks onder de vloer zit.

Huizen hier in de straat hebben 70cm diepe kruipruimte en 4 ventilatieroosters. Als je dan 20-30cm chips op de bodem strooit ben je het vocht wel kwijt, maar de wind blaast nog steeds lekker onder je vloer door. Zie het als een hele grote heatsink van 50m2 met actieve koeling. Daar gaan sjippies niks aan veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 16-06 15:41
Iemand tips met het volgende?

Onder de woonkamer van ons huis zit een kruipruimte. Onder de gang en keuken is het gedeelte een kelder, met een kruipluik in de muur naar de kruipruimte.
Tijdens de spouwmuurisolatie zijn er 4 ontluchtingsgaten geboord naar de kruipruimte.
Om de kou in de kruipruimte te houden, had ik het luik afgedicht met glaswol.
Maar er is dan geen ventilatie meer in de kelder (1 raampje staat in winter dicht ivm kou) en ik merk dat het er vochtig wordt. Zonder de glaswol in het luik is het minder vochtig, maar wel wat kouder.

Wat zou nu de beste oplossing zijn?

Onderkant vloer in de kruipruimte wil ik nog isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:19
Even een vraag voor de ervaringsdeskundigen hier. Als ik folie ga leggen op de bodem van de kruipruimte (ca 50 cm hoog). Wat is met handling dan makkelijker. Een rol van 6 meter zodat ik in één keer de hele breedte van 4 meter kan overspannen. Of kan ik beter voor een rol van 2 meter gaan en dan 3 banen leggen die elkaar overlappen.

Dat laatste is misschien iets meer werk, maar ik ben bang dat de folie anders ondergrondsniet te hanteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ik heb nog zo'n klus in het vooruitzicht,

ik zou de volle breedte ten alle tijden proberen.

vooraf slim opvouwen in binnenbrengen, zodat je het eenvoudig en logisch kunt uitpakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Gebanned Ik heb mijn 6 meter brede vloer gedaan met een rol van 4 meter. Gewoon bovengronds afsnijden op juiste lengte, dan mee naar beneden en dan onder de vloer uitvouwen. In mijn geval zit er in het midden van de vloer een muur tussen met een mangat, ik moest dus sowieso leggen in 2 stroken.

Een 6 meter brede rol zal ook gewoon opgevouwen zijn tot 1 of 1,5 meter, dat moet onder de vloer wel te hanteren zijn lijkt me.

@loyske Je kelder is koud, je huis is warm. Warme lucht uit je huis trekt door constructie en kieren naar je kelder en condenseert daar op koude delen van de kelder. Door niet meer te ventileren en de nog koudere plek af te sluiten condenseert nu het vocht in je kelder. Kan je eigenlijk maar op 2 manieren oplossen: ventileren of verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:19
Ik ben inmiddels voor de 6 meter brede rol gegaan. 6x25 meter 0.2 mm folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ga even langs een professionele bouwmarkt, daar hebben ze wind und regen schirm, is geel van kleur, lekker dik landbouwplastic in vele breedtematen. Goedkoop, dik en zeer slijtvast.
JME schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:12:
Bij nader inzien maar eens beginnen om de bodem in mijn kruipruimte (5x10) af te dekken met folie. Klachten: muffe lucht, erg veel condensvorming en vochtige bodem (geen modder maar je krijgt wel natte knieën bij het kruipen). Extra bij-isoleren van de betonnen vloer komt eventueel later, daar zit al een oud laagje EPS en ik wil eerst eens het effect van de folie op het kruipruimteklimaat bekijken voordat we er een echt grote klus van maken.
Ik ben er alleen nog niet uit voor welke folie ik zal gaan. Ik zie hier vooral de relatief goedkope PE T200 folie en de relatief dure Tonzonfolie (dat oranje spul) voorbijkomen. Op mijn zoektocht kom ik daarnaast veel sites tegen met afdekzeil, vrachtwagenzeil, dat soort spul. Iemand daar ervaring mee? Het is stevig, gevlochten materiaal met een waterdichte coating. Maar weet iemand of iets dat WATERdicht is ook DAMPdicht is? Want dat laatste hebben we toch nodig? En wat doet zo’n coating als het zeil jarenlang op de grond ligt? Kortom: iemand advies, misschien tips voor een goede en goedkope aanbieder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Wat past. In een lengte als het kan, anders in twee maar dan 1 meter overlap gebruiken.
Gebanned schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:56:
Even een vraag voor de ervaringsdeskundigen hier. Als ik folie ga leggen op de bodem van de kruipruimte (ca 50 cm hoog). Wat is met handling dan makkelijker. Een rol van 6 meter zodat ik in één keer de hele breedte van 4 meter kan overspannen. Of kan ik beter voor een rol van 2 meter gaan en dan 3 banen leggen die elkaar overlappen.

Dat laatste is misschien iets meer werk, maar ik ben bang dat de folie anders ondergrondsniet te hanteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Zo ik laat 40m2 Naturoll 037 170MM dik komen. Heb het zojuist besteld! Ik wil ze vast zetten zoals voorgesteld met pvc(electra) buis omdat dit makkelijker op de plek te krijgen is.

Iemand een adresje waar ik dit goedkoop kan kopen met beugeltjes en enig idee hoe ik kan bereken wat ik nodig hebt. Om de hoeveel cm moet het vast gezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Niet vastzetten! Nergens voor nodig. Als je water in de kruipruimte hebt staan (of soms) dan twee lagen bubbeltjes-plastic eronder leggen. Dan stijgt alles mee omhoog en naar beneden met het grondwater. Randen iets tegen de bekisting op laten lopen. 10 cm is voldoende.

Vastleggen is wat mij betreft zinloos, alleen maar grote kans dat het scheurt als je er overheen loopt/rolt. We hebben hier nu al een paar keer water gehad, er verschuift niets. (niet zichtbaar, laat ik het zo brengen).
TimK1990 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:07:
Zo ik laat 40m2 Naturoll 037 170MM dik komen. Heb het zojuist besteld! Ik wil ze vast zetten zoals voorgesteld met pvc(electra) buis omdat dit makkelijker op de plek te krijgen is.

Iemand een adresje waar ik dit goedkoop kan kopen met beugeltjes en enig idee hoe ik kan bereken wat ik nodig hebt. Om de hoeveel cm moet het vast gezet worden?

[ Voor 6% gewijzigd door TweakersAddict op 06-12-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Denk gewoon de (professionele) bouwmarkt,warmteservice(.nl) winkel?
Zou dr niet voor omrijden ;). PVC kost de kop niet (1 euro per 4m ofzo en <10 ct per klem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
TweakersAddict schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:04:
Niet vastzetten! Nergens voor nodig. Als je water in de kruipruimte hebt staan (of soms) dan twee lagen bubbeltjes-plastic eronder leggen. Dan stijgt alles mee omhoog en naar beneden met het grondwater. Randen iets tegen de bekisting op laten lopen. 10 cm is voldoende.

Vastleggen is wat mij betreft zinloos, alleen maar grote kans dat het scheurt als je er overheen loopt/rolt. We hebben hier nu al een paar keer water gehad, er verschuift niets. (niet zichtbaar, laat ik het zo brengen).

[...]
Is dit een copy paste reactie vanuit de fole-niet-vastzet beweging? ;)
Hij heeft het over het vast zetten van een rol glaswol met pvc buis.

Ik zou het zelf om de 30 centimeter vast zetten.

En ga je een spouw laten tussen je vloer en de isolatie of er direct tegenaan?

[ Voor 27% gewijzigd door Meauses op 07-12-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Te snel gelezen idd :-(
Meauses schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:53:
[...]

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:22
Ik kom even tussendoor. Vanmorgen kwam ik een artikel van Milieucentraal tegen en ik dacht misschien is het volgende nog interessant voor de mensen hier die nog met kruipruimte isolatie willen beginnen.
Milieucentraal heeft t/m 31 december 2017 een actie waarmee je volledige kruipruimte naisolatie kunt winnen. Het enige wat je hoeft te doen is een creatieve setting in je kruipruimte maken en daarvan een foto naar ze opsturen. Zie meer info op hun pagina daarover.

Voorwaarden zijn: isolatie t.w.v. max. 2000 euro (incl. btw). Het type isolatie en de isolatieboer mag je kiezen naar eigen wens/inzicht en word je niet opgelegd.

Klonk mij wel interessant en zoiets simpels valt wellicht te proberen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

zandpaddo schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:31:
[...]

Ik krijg binnenkort iemand over de vloer dit ook dit systeem verkoopt. Eerst maar eens kijken of ik daar gedegen advies van krijg, welke methodes bij mij mogelijk zijn en wat het verschil in kosten is. Ik hou je op de hoogte.

Mocht Neopixels het meest interessant zijn ga ik nog maar eens informeren wie dit nog meer doet om zeker te weten dat de offerte scherp is.
Net mannetje over / onder de (houten) vloer gehad. Alle dampdichte methoden raadde hij af (PUR / Tonzon / PIR). Neopixels systeem was niet mogelijk ivm te weinig ruimte (45 cm), moest eigenlijk rond de 70 zijn voor dat systeem. Knaagdieren zijn daarvoor eventueel wel een probleem, maar viel onder de garantie normaliter zei hij.

Bleef voor mij over,

Bodemisolatie (en kruipruimte ventilatie afsluiten).
Folie + 25 cm neopixels. Het zou een R waarde van 3.5 opleveren. Echter denk ik niet dat dat ons veel op gaat leveren aan comfort en besparing gezien de tegenstrijdige berichten rondom bodemisolatie. Ik ben ook nog wat huiverig rondom het afsluiten van de ventilatie, we hebben een prima droge kruipruimte namelijk.

Eventueel Knauf Ecose Glaswol.
Echter voorzag hij nog wat problemen met het mangat door de fundering naar het grote oppervlak. Maar dat is eventueel op te lossen door een gat van buiten af te graven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimK1990
Meauses schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:53:
[...]

[...]

Omdat ik twijfelde of ik het op alle plekke voor elkaar krijg een goede afdichting te krijgen zet ik het er tegen aan. Ik heb balken van ongeveer 17 cm en ik heb dus ook de 170 mm naturoll 037 besteld met een r van 4,85. Omdat het om tientjes werk ging (prijsverschil tussen de diktes) ben ik voor het dikst mogelijke gegaan.

@zandpaddo Ik ga dus ook met glaswol werken en ik heb ook geen grote doorgangen. Het zal wel een hoop gepruts worden maar we gaan het zien! Mijn tijd kost niks zie het als hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meauses
TimK1990 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:53:
[...]

Omdat ik twijfelde of ik het op alle plekke voor elkaar krijg een goede afdichting te krijgen zet ik het er tegen aan. Ik heb balken van ongeveer 17 cm en ik heb dus ook de 170 mm naturoll 037 besteld met een r van 4,85. Omdat het om tientjes werk ging (prijsverschil tussen de diktes) ben ik voor het dikst mogelijke gegaan.
Slim, zo laat ik het ook doen maar dan 18cm knauf.

En koop een goed masker en bril voor als je ermee gaat werken. Ik ben nu op zolder bezig met het isoleren van het dak en het komt overal, al zie je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Meauses schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:59:
[...]

Slim, zo laat ik het ook doen maar dan 18cm knauf.

En koop een goed masker en bril voor als je ermee gaat werken. Ik ben nu op zolder bezig met het isoleren van het dak en het komt overal, al zie je het niet.
Wat ik begreep is dat het niet langer irriterend is. Klopt dat? Zou een hoop schelen. Welke maat bruik jij en hoe groot zijn te pakketten?

Zolder ga ik komende lente opnieuw isoleren. Huidige isolatie is waardeloos / verzakt. Hoe gaat dat je af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
TimK1990 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:30:
[...]

Wat ik begreep is dat het niet langer irriterend is. Klopt dat? Zou een hoop schelen. Welke maat bruik jij en hoe groot zijn te pakketten?

Zolder ga ik komende lente opnieuw isoleren. Huidige isolatie is waardeloos / verzakt. Hoe gaat dat je af?
Ik gebruik voor de zolder Isover Comfortpanel (matten , dus geen rol) 140mm met klimaatfolie. Dit laatste ivm asfaltpapier (dampdicht) op mijn dakbeschot aan de buitenkant. Er zit bij Isover aan beide kanten een laagje (overigens niet bij degene die je bij Gamma koopt, die zijn echt flut! ook qua vormvastheid) waardoor je de mat vast kan houden. Maar met het snijden en duwen en trekken komen er natuurlijk gewoon vezels los.

De vloerisolatie met Knauf laat ik doen, en dat gebeurt pas in januari. Maar dat is ook glaswol en volgens mij ook alleen met zo'n Ecose buitenlaagje ofzo (niet 100% zeker). Het wordt gewoon heel stoffig met wat voor minerale wol dan ook.

Zolder isoleren gaat overigens prima bij de delen waar je goed bij komt, maar andere delen waren erg lastig o.a. door gewoon de constructie en ook buizen enz die in de weg zaten. Maar ik ben bijna klaar gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

TimK1990 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:53:
[...]

@zandpaddo Ik ga dus ook met glaswol werken en ik heb ook geen grote doorgangen. Het zal wel een hoop gepruts worden maar we gaan het zien! Mijn tijd kost niks zie het als hobby.
Je hebt ze in huis? Hoe groot zijn die rollen in diameter? Bij mij zou het om de 140mm dikte variant gaan. Het mansgat door de fundering is 25 x 50-60 cm ongeveer, dus krapjes.

Ik zie dat die Ecose flink in prijs scheelt tov steenwol. Mijn voorkeur ging naar steenwol, maar das 3x zo duur in dit geval voor gelijke R waarde. Met Naturoll zou ik zo'n krappe 200 euro aan materiaal kwijt zijn, ofwel praktisch niks, en wsl beter handelbaar ivm samendrukbaarheid.
Pagina: 1 ... 40 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"