TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Het vocht trekt ook in en uit je zijmuren vanuit de grond/buiten. Los laten liggen zal alsnog een hoop helpen, maar als je toch bezig bent...TweakersAddict schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:36:
Gewoon los! Dubbele laag bubbeltjes plastic onder de dikke folie. Mocht er grondwater omhoog komen, dan stijgt de grondfolie gewoon mee en zakt ook weer als water weer in de bodem zakt. Goed laten overlappen (zeker 50cm) indien de folie uit meerdere delen bestaat. Vastmaken aan de muur of zulks heeft geen zin, bespaar je de moeite.
[...]
Dat was in ieder geval mijn gedachte
En mocht jij of iemand er later overheen moeten kruipen heb je minder last van verschuiven.
.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Gewoon laten aansluiten aan de muur, 5 a 10cm van de folie omhoog laten staan. Klaar.
Meauses schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:41:
[...]
Het vocht trekt ook in en uit je zijmuren vanuit de grond/buiten. Los laten liggen zal alsnog een hoop helpen, maar als je toch bezig bent...
Dat was in ieder geval mijn gedachte
En mocht jij of iemand er later overheen moeten kruipen heb je minder last van verschuiven.
.
[ Voor 6% gewijzigd door TweakersAddict op 06-11-2017 20:49 ]
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
conclusie: doe waar je je zelf goed bij voeltTweakersAddict schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:46:
We zijn er tig keer overheen gerold tijdens die week van werkzaamheden, ik denk dat we twee keer iets van een stukje folie moesten rechtrekken, echt niet spannend. Als je de bodemfolie gaat vastmaken, dan alleen maar kans op scheuren van het materiaal als je eroverheen moet lopen / rollen enz.
Gewoon laten aansluiten aan de muur, 5 a 10cm van de folie omhoog laten staan. Klaar.
[...]
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Als ik voor de koker zit voel je gewoon wind naar binnen komen. Trekt behoorlijkTweakersAddict schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:23:
Ja okay maar door de ventilatie zou dat toch weer weg moeten gaan. Misschien even nagaan of er niets in de ventilatieroosters zit of zulks?
[...]
Waterkoker schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:22:
[...]
Als ik voor de koker zit voel je gewoon wind naar binnen komen. Trekt behoorlijk
Onze vriend van Tonzon heeft daar hele artikelen over geschreven: https://tonzon.nl/bodemisolatie/
Alhoewel ik de geschatte isolatiewaardes van zijn folie in twijfel trek denk ik dat hij er niet ver naast zit mbt bodemisolatie.
Ik zou bijna een rol tonzon onder mijn EPS bevestigen_JGC_ schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:35:
Nee, heeft nagenoeg geen zin. Alleen als je nu last hebt van een vochtige kruipruimte ga je verschil merken, maar qua isolatie helpt het niet.
Onze vriend van Tonzon heeft daar hele artikelen over geschreven: https://tonzon.nl/bodemisolatie/
Alhoewel ik de geschatte isolatiewaardes van zijn folie in twijfel trek
Eens.denk ik dat hij er niet ver naast zit mbt bodemisolatie.
Zou zeggen, probeer het eens... achter m'n radiator werkt die folie wel degelijk, de muur achter de radiator is koud. Die hele bombarie met luchtzakken vind ik alleen erg uit de lucht gegrepen. Ik denk persoonlijk dat je met zo'n stuk folie onder je EPS meer bereikt dan EPS of foliezakken alleen.Rukapul schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:05:
[...]
Ik zou bijna een rol tonzon onder mijn EPS bevestigen(het is dat ik geen FLIR heb, want wat Tonzonfolie heb ik nog wel liggen)
[...]
Eens.
Markprinsen schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:30:
Ff een vraagje aan de mogelijke kenners hier. Ik heb een woonkamer met houten vloer zonder kruipluik oid. Ik kan dus niet onder de vloer komen. Volgens de bouwtekeningen is de de kruipruimte ca. 80 cm hoog. Er zitten 4 ventilatiekokers in (aangebracht ivm spouwmuur isolatie). Ik heb de optie gekregen van een isolatiebedrijf om er een pak van 20cm dikke EPS HR++ parels in te blazen via de 4 kokers. Deze liggen dan dus op de bodem. Nou vraag ik me 1 ding af, ik hou dan nog 60 cm lucht over waar ook lucht doorheen wordt geblazen (want 4 ventilatie kokers), heeft op deze manier isoleren dan wel zin??
Uiteraard kan dit met een emmer en een touwtje, maar ik vroeg me af of je de grond ook weg kan laten zuigen bijvoorbeeld. En hoe diep kun je gaan? Tot je bij het grondwater komt?
tleegwater schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:55:
Heeft iemand van jullie ervaring met het leeghalen uitdiepen van de kruipruimte? Ik zou best zelf platen willen plakken tegen mijn vloer, maar dan wil ik wel iets meer ruimte hebben om te werken dan nu het geval is.
Uiteraard kan dit met een emmer en een touwtje, maar ik vroeg me af of je de grond ook weg kan laten zuigen bijvoorbeeld. En hoe diep kun je gaan? Tot je bij het grondwater komt?
Zelf heb ik alleen al het puin verwijderd (#$%#%$) en wat zand uit het midden naar de kanten geschept om iets vrijer te kunnen bewegen.
Ondanks de geringe hoogte hebben wij alleen het grove puin eruitgehaald (mijn god wat is een kruiprimte een vuilstort gebleken voor van alles wat je maar kunt bedenken qua afval wat vrijkomt bij de bouw!) en de grond wat geegaliseerd. In het midden was het grond niveau wat lager, daar kon mooi teveel aarde van de kanten naartoe geschoven worden.
Rukapul schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:03:
En nooit je fundering ondergraven.
Zelf heb ik alleen al het puin verwijderd (#$%#%$) en wat zand uit het midden naar de kanten geschept om iets vrijer te kunnen bewegen.
Duidelijk, thanks!
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Haal je spaarrekening er maar bij. Kosten zijn heel fors.tleegwater schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:55:
Heeft iemand van jullie ervaring met het leeghalen uitdiepen van de kruipruimte? Ik zou best zelf platen willen plakken tegen mijn vloer, maar dan wil ik wel iets meer ruimte hebben om te werken dan nu het geval is.
Ik heb ook eens rondgekeken naar B keuze, maar de product specificaties zijn (online) vaak onduidelijk. Heb zelfs al teksten gezien als 'dampdicht geperforeerd aluminium'. Dat is niet handig als je een dampdichte oplossing wilt hebben. Soms staat er uberhaupt weinig bij.Desmoerick schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:22:
Ook B keuze platen van Kingspan gekocht, was voor 100m^2 115mm dik alu dubbelzijdig bekleed ong €1000,- kwijt.
Idee? http://isolatiehal.nl/pir-platen-aluminium/Rukapul schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:32:
[...]
Ik heb ook eens rondgekeken naar B keuze, maar de product specificaties zijn (online) vaak onduidelijk. Heb zelfs al teksten gezien als 'dampdicht geperforeerd aluminium'. Dat is niet handig als je een dampdichte oplossing wilt hebben. Soms staat er uberhaupt weinig bij.
[ Voor 9% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 10-11-2017 16:14 ]
Ben wel benieuwd naar de berg die ze volgende week voor je deur komen neerzetten. Fotootje?
[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 10-11-2017 19:36 ]
Dus bestaand = 2,5. Ik plak Rd 1 erbij, dan wordt het 3,5?
Is er een makkelijke formule wat ik hiermee zou besparen, financieel gezien?
100m2, broodjesvloer waar al een kleine laag tempex op zit vanaf de bouw.
Zij stellen pur voor van minimaal 9cm dik. In de gebolde delen zal dit tot 12cm dik kunnen zijn. Hiervoor is het wel 32 euro/m2... dure grap.
Comfort Company wilt niet eens langskomen, zij doen enkel aan jetspray (en bodemisolatie), maar Knauff Jetspray wilt niet hechten aan tempex... dus...
Nog even een paar isolatiebedrijven aanhoren.
Wat vinden jullie? Is die 9CM pur nodig?
*Vanwege de vorm van de vloer en de vele compartimenten van de kruipruimte zijn platen en folie niet geschikt.
[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 13-11-2017 14:16 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
In relatie tot de *, vorm en compartimenten: behoort een mix van oplossingen tot de mogelijkheden?
Normaal gesproken kun je die optellen, maar in dat geval is de RC belangrijker.Wolly schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:27:
Ik heb heel het topic (proberen) door te lezen, maar twijfel nu weer hoe het zat. Als ik extra EPS plak, kan ik dan de Rd waarde optellen bij de bestaande?
Dus bestaand = 2,5. Ik plak Rd 1 erbij, dan wordt het 3,5?
Is er een makkelijke formule wat ik hiermee zou besparen, financieel gezien?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Piepschuim. De isolatiebedrijven noemden dat tempex.Rukapul schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:34:
Wat is "een kleine laag tempex"?
In relatie tot de *, vorm en compartimenten: behoort een mix van oplossingen tot de mogelijkheden?
Daar hecht knauff jetspray dus niet op.
Ik kan zelf niet in de kruipruimte komen. De muren tussen compartimenten zijn heel klein. Ik denk niet dat het nuttig is om een mix te creeeren. Zoals de isolatiebedrijven (en andere klusbedrijven), het zijn de manuren en transportkosten die de meerprijs uitmaken. Dus als je constant moet switchen van methode kom je niet veel voordeliger uit.
Ik denk zelf dat pur ook de betere oplossing is. Deze komt overal immers. En nu ik er nog niet woon kan ik het 1-2 maanden laten uitdrogen om de risico te minimaliseren.
Ik vraag me af of er extra kruipruimte-ventilatie gerealiseerd kan/moet worden bij vloerisolatie. En dan zeker met pur of ander plakspul. Volgens mij worden eventuele ventilatiegaten ook afgepurd zo.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Je opmerking triggerde mij, met andere zoektermen kwam ik op de mooie RC calculator van Kingspan waar je zelf zaken kan invullentimovd schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:38:
[...]
Normaal gesproken kun je die optellen, maar in dat geval is de RC belangrijker.
https://www.kingspan.com/...ices/rc-waarde-berekening
Ik denk dat er bedoelt werd hoe dik die laag was, niet wat tempex is.kmf schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:39:
[...]
Piepschuim. De isolatiebedrijven noemden dat tempex.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
timovd schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:38:
[...]
Normaal gesproken kun je die optellen, maar in dat geval is de RC belangrijker.
blissard schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 19:36:
@Zanzibar-1337 mooie aankoop. Dat wordt een serieuze isolatie.
Ben wel benieuwd naar de berg die ze volgende week voor je deur komen neerzetten. Fotootje?

In de schuur staan ook nog een aantal pakken, ook inmiddels al wat pakken in de kruipruimte liggen
Met dit spul : https://www.bison.nl/nl/p...tCookie=message-539653771blissard schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:42:
Ziet er goed uit. Hoe ga je deze bevestigen?
kmf schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:39:
[...]
Piepschuim. De isolatiebedrijven noemden dat tempex.
Ik kan zelf niet in de kruipruimte komen. De muren tussen compartimenten zijn heel klein. Ik denk niet dat het nuttig is om een mix te creeeren. Zoals de isolatiebedrijven (en andere klusbedrijven), het zijn de manuren en transportkosten die de meerprijs uitmaken. Dus als je constant moet switchen van methode kom je niet veel voordeliger uit.
Ik denk zelf dat pur ook de betere oplossing is. Deze komt overal immers. En nu ik er nog niet woon kan ik het 1-2 maanden laten uitdrogen om de risico te minimaliseren.
Ik vraag me af of er extra kruipruimte-ventilatie gerealiseerd kan/moet worden bij vloerisolatie. En dan zeker met pur of ander plakspul. Volgens mij worden eventuele ventilatiegaten ook afgepurd zo.
Heb in april mijn vloer geisoleerd ( zie bericht woensdag 26 april 2017).
Nu mijn vloerverwarming al weer weken draait kan ik het verschil goed merken t.o.v. vorige jaren.
Vloer is sneller warm en blijft langer warm. Vloer is in zijn geheel veel comfortabeler warm.
Stookkosten kan ik nog niet veel over zeggen maar de prognose (op basis van meterstanden en gewogen graaddagen) op mindergas.nl geeft aan dat ik ca. 350 m3 minder ga verstoken dan vorig jaar.
Conclusie: Al het werk en geld meer dan waard!!!!!!!! ik had het jaren eerder moeten doen
Ja, dat weet ik ook wel. Maar ik kan dus niet checken of de pur-spuiter wel of niet de gaten dichtgesmeten heeft of niet.TweakersAddict schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:32:
NOOIT (!!) je ventilatiegaten dichtmaken! Altijd openlaten dus met de luchtdoorvoer onder je isolatie door.
[...]
Voor de zekerheid wil ik daarom dat ze na afloop een paar ventilatiegaten gaan boren.
Is het niet makkelijker om de ventillatiegaten vooraf af te dekken en na afloop weer te verwijderen?kmf schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:39:
[...]
Ja, dat weet ik ook wel. Maar ik kan dus niet checken of de pur-spuiter wel of niet de gaten dichtgesmeten heeft of niet.
Voor de zekerheid wil ik daarom dat ze na afloop een paar ventilatiegaten gaan boren.
Als de pu-spuiters dat willen doen... Maar dan nog. Dek je het af, komt er 9cm pur erop. Hoe ga je dan die 9cm pur weghalen?Rukapul schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:43:
[...]
Is het niet makkelijker om de ventillatiegaten vooraf af te dekken en na afloop weer te verwijderen?
Tevens, is mijn aanname correct dat de hoogte van mijn kruipruimte ca. 90 cm is op basis van onderstaande bouwtekening?

90cm? Dat is een kelder man!Markprinsen schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:50:
Heeft iemand ervaring met het maken van een mangat in een (dure) eiken houten vloer? Ik wil heel graag mijn 45m2 woonkamer isoleren maar kan er niet anders onder komen dan door het maken van een mangat. Hoe zichtbaar blijft dat als je daarna de vloer weer teruglegd?
Tevens, is mijn aanname correct dat de hoogte van mijn kruipruimte ca. 90 cm is op basis van onderstaande bouwtekening?
[afbeelding]
Als jouw plafonds op 300cm zitten dan lijkt het mij inderdaad dat jouw "kelder" 90cm hoog is.
Plafonds inderdaad 300 cm hoogDeef_K schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:59:
[...]
90cm? Dat is een kelder man!![]()
Als jouw plafonds 300cm zijn lijkt het mij inderdaad dat jouw "kelder" 90cm is.
kmf schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:39:
[...]
Ja, dat weet ik ook wel. Maar ik kan dus niet checken of de pur-spuiter wel of niet de gaten dichtgesmeten heeft of niet.
kmf schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:13:
[...]
Als de pu-spuiters dat willen doen... Maar dan nog. Dek je het af, komt er 9cm pur erop. Hoe ga je dan die 9cm pur weghalen?
vosw schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:32:
UPDATE:
Heb in april mijn vloer geisoleerd ( zie bericht woensdag 26 april 2017).
Nu mijn vloerverwarming al weer weken draait kan ik het verschil goed merken t.o.v. vorige jaren.
Vloer is sneller warm en blijft langer warm. Vloer is in zijn geheel veel comfortabeler warm.
Stookkosten kan ik nog niet veel over zeggen maar de prognose (op basis van meterstanden en gewogen graaddagen) op mindergas.nl geeft aan dat ik ca. 350 m3 minder ga verstoken dan vorig jaar.
Conclusie: Al het werk en geld meer dan waard!!!!!!!! ik had het jaren eerder moeten doen
[ Voor 4% gewijzigd door TweakersAddict op 16-11-2017 15:52 ]
Gezien de streepjes onder je vloer op de tekening lijkt het alsof de vloer op het zand is gestort. Ik zou dus zeggen dat je geen kruipruimte hebt.Markprinsen schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:50:
Heeft iemand ervaring met het maken van een mangat in een (dure) eiken houten vloer? Ik wil heel graag mijn 45m2 woonkamer isoleren maar kan er niet anders onder komen dan door het maken van een mangat. Hoe zichtbaar blijft dat als je daarna de vloer weer teruglegd?
[afbeelding]
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Een mangat maak je typisch niet in de woonkamer, maar in de hal (onder de mat) of opbergruimte. Dat werk je dan ook af met profielen rondom, etc.Markprinsen schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:50:
Is het geen optie om onder de fundering door te graven?
Bovenstaande gebeurt vaak zelfs met luik alsnog. Ik kan bijvoorbeeld via luik in de hal onder de gang/keuken komen en dan via een kuil onder de funderingsmuur door onder de woonkamer komen.
Ik heb nog een gangkast waar vroeger de hete lucht verwarming stond, die grenst aan de woonkamer en daar liggen dus ook buizen van de luchtverwarmingskanalen voor de woonkamer. Ik zal is kijken of ik daar iets kan vinden.
Mijn huis is van ongeveer 1905 en heeft een vloer van balken met houten planken erop. De kruipruimte is ongeveer 25 cm hoog(onder de balken) en de bodem is droog zand(Ja echt heel erg droog). Nu wil ik eigenlijk mijn kruipruimte helemaal vol storten met isolatie (schelpen of bolletjes). Nu word op internet het belang van ventileren overal verkondig anders krijg je houtrot.
Wie kan mij vertellen of dit ook voor vocht of houtrot problemen gaat zorgen?
en anders stort je 24,5 cm schelpen/korrels..
[ Voor 22% gewijzigd door Icekiller2k6 op 17-11-2017 17:21 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
maxkoe schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:59:
Ik ben op het moment ook bezig om eens te kijken of ik mijn kruipruimte kan isoleren. Ik ben al een tijdje aan het spitten op het internet maar kan helaas niet echt een sluitend antwoord vinden.
Mijn huis is van ongeveer 1905 en heeft een vloer van balken met houten planken erop. De kruipruimte is ongeveer 25 cm hoog(onder de balken) en de bodem is droog zand(Ja echt heel erg droog). Nu wil ik eigenlijk mijn kruipruimte helemaal vol storten met isolatie (schelpen of bolletjes). Nu word op internet het belang van ventileren overal verkondig anders krijg je houtrot.
Wie kan mij vertellen of dit ook voor vocht of houtrot problemen gaat zorgen?
Wij hebben een huis uit 1927. Houtenbalken vloer, redelijk vochtig zand en een hoogte van een meter.
Toen wij hier kwamen wonen hadden de vorige bewoners de koekoek dicht gestort, alle overige ventilatie ook en stonk het in de kelder naar vocht en stonden er kleine plasjes in de kruipruimte.
Heeft het heel erg van invloed op de totale isolatie als enkel tussen de balken isoleert?
En wat is met betrekking tot vocht verstandig materiaal?
En loont het om een vocht scherm (T 200) neer te leggen?
Fototje:
https://photos.app.goo.gl/oD1z7ohs3nZYZzQ12
Kijk ook even naar de adviesmodule op milieucentraal https://advies-op-maat.mi...oerisolatie&positie=startTimK1990 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 09:11:
Ook ik heb het topic al meerdere malen gelezen. En toch is het mij nog niet helemaal duidelijk wat de beste manier is.
Wij hebben een huis uit 1927. Houtenbalken vloer, redelijk vochtig zand en een hoogte van een meter.
Toen wij hier kwamen wonen hadden de vorige bewoners de koekoek dicht gestort, alle overige ventilatie ook en stonk het in de kelder naar vocht en stonden er kleine plasjes in de kruipruimte.
Heeft het heel erg van invloed op de totale isolatie als enkel tussen de balken isoleert?
En wat is met betrekking tot vocht verstandig materiaal?
En loont het om een vocht scherm (T 200) neer te leggen?
Fototje:
https://photos.app.goo.gl/oD1z7ohs3nZYZzQ12
Bodemfolie gaat absoluut helpen om de luchtvochtigheid te reduceren (en stank/geur te verbeteren). T200 PE folie werkt daarvoor prima en kost weinig. Herstel ook de ventllatie!
Zoals je in de module van Milieucentraal kunt zien moet je bij een houten vloer met dampopen materialen (of thermokussens) werken:
Steenwol, etc. breng je typisch tussen de balken aan. Op zich is hout een matige isolator van zichzelf. Met al die beschikbare ruimte zou je ook nog kunnen kijken naar een hybride oplossing met isolatie tussen de balken in combinatie met een ander soort (uit bovenstaande lijst) eronder.Glaswol 12 cm
Steenwol 14 cm
Thermoskussens 3 kamers
Vlasplaten 14 cm
Geëxpandeerde kurkplaten 13 cm
Houtvezelplaten
In principe heb je gelijk. Het is bij mij dan wel zo dat ik dan de kruipruimte helemaal vol wil storten. Dan heb je in principe geen ventilatielucht meer.TweakersAddict schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:32:
Zoals hier eerder vermeld, kijk even op de site van Tonzon. Daar is een link met een onderzoek van TNO over kruipruimtebodem isolatie. Conclusie: Schelpen of chips of korrels helpen wel tegen het vocht maar werken averechts (!) met isoleren.
[...]
Beter is (als je de mogelijkheid heb) om op de kopse kanten van het huis elk twee ventilatieopeningen te creeren (baksteen breedte) en de buitenlucht lekker door de kruipruimte heen te laten gaan. Dan droogt ze op.
Dik landbouwplastic folie op de grond voorkomt verdamping uit de grond. Als je last heb van grondwater eerst twee/drielagen bubbeltjes plastic eronder leggen. Dan drijft het geheel omhoog en weer naar benee wanneer nodig. Niet vastmaken aan de zijkanten en ruim overlappen als je naden hebt.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
maxkoe schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:44:
[...]
In principe heb je gelijk. Het is bij mij dan wel zo dat ik dan de kruipruimte helemaal vol wil storten. Dan heb je in principe geen ventilatielucht meer.
Nee niet echt. Je draagt nu een oplossing aan om mijn kruipruimte droog te houden. Dat is mijn probleem niet. Ik wil graag mijn vloer isoleren. Het idee was daarbij om de hele kruipruimte te vullen, met schelpen of parels. Mijn vraag was dan ook of dit problemen gaat geven met vocht. Die rapporten van TNO zeggen dat er veel warmte verlies is via de buitenmuren. Die heb ik dan ook geïsoleerd dus dat probleem ook weg genomen.TweakersAddict schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:49:
De vraag is of je dat wilt doen want alles wordt dan afgesloten en als er vocht is kan niet weg met mogelijke gevolgen vandien.
Beter is (als je de mogelijkheid heb) om op de kopse kanten van het huis elk twee ventilatieopeningen te creeren (baksteen breedte) en de buitenlucht lekker door de kruipruimte heen te laten gaan. Dan droogt ze op.
Dik landbouwplastic folie op de grond voorkomt verdamping uit de grond. Als je last heb van grondwater eerst twee/drielagen bubbeltjes plastic eronder leggen. Dan drijft het geheel omhoog en weer naar benee wanneer nodig. Niet vastmaken aan de zijkanten en ruim overlappen als je naden hebt.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
[...]
Zie de website van Tonzon met het TNO rapport dat bewijst dat isolatie op de grond van de kruipruimte averechts werkt. In de winter geeft de grond juist aardwarmte terug aan het huis, als je de bodem van de kruipruimte gaat bedekken voorkom je dat en moet je meer gaan stoken!
Isoleren doen je door de onderkant van de vloer te behangen met een materiaal (of meedere) wat een hoge warmteweerstand heeft. Hou ook rekening dat je de IR warmte terug de vloer in gestuurd wilt hebben doormiddel van een reflectie die aangebracht moet zijn op het isolatiemateriaal. (aluminium laag).
maxkoe schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:54:
[...]
Nee niet echt. Je draagt nu een oplossing aan om mijn kruipruimte droog te houden. Dat is mijn probleem niet. Ik wil graag mijn vloer isoleren. Het idee was daarbij om de hele kruipruimte te vullen, met schelpen of parels. Mijn vraag was dan ook of dit problemen gaat geven met vocht. Die rapporten van TNO zeggen dat er veel warmte verlies is via de buitenmuren. Die heb ik dan ook geïsoleerd dus dat probleem ook weg genomen.
[ Voor 21% gewijzigd door TweakersAddict op 18-11-2017 17:03 ]
In principe zijn die schelpen hier toch juist voor? O.a. omdat daar zoveel kalk in zit dat het eventueel vocht zal binden?maxkoe schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:54:
[...]
Nee niet echt. Je draagt nu een oplossing aan om mijn kruipruimte droog te houden. Dat is mijn probleem niet. Ik wil graag mijn vloer isoleren. Het idee was daarbij om de hele kruipruimte te vullen, met schelpen of parels. Mijn vraag was dan ook of dit problemen gaat geven met vocht.
M.i. een uitzonderingssituatie (houten vloer, zeer beperkt ruimte, geheel vullen met schelpen) waar het lastig voor zal zijn een definitief standaard antwoord op te krijgen.
Hoe heb je dat gedaan? Buitenzijde van de woning de fundering geisoleerd?Die rapporten van TNO zeggen dat er veel warmte verlies is via de buitenmuren. Die heb ik dan ook geïsoleerd dus dat probleem ook weg genomen.
Let op zijn situatie: hij wil de ruimte geheel vullen. Er zou dan net zo goed sprake zijnvan vloerisolatie als dat er sprake is van bodemisolatie. Je zou dan ook gewoon mogen rekenen met de lambdawaarde, etc.TweakersAddict schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:02:
Isoleren... Zoals eerder vermeld op dit forum, doe je dat niet door iets op de kruipruimtevloer te leggen (chips, parels, schelpen, whatever). Dat helpt tegen vocht.
Isoleren doen je door de onderkant van de vloer te behangen met een materiaal (of meedere) wat een hoge warmteweerstand heeft. Hou ook rekening dat je de IR warmte terug de vloer in gestuurd wilt hebben doormiddel van een reflectie die aangebracht moet zijn op het isolatiemateriaal. (aluminium laag).
Zie de website van Tonzon met het TNO rapport dat bewijst dat isolatie op de grond van de kruipruime averechts werkt. In de winter geeft de grond juist aardwarmte terug aan het huis, als je de bodem van de kruipruimte gaat bedekken voorkom je dat en moet je meer gaan stoken!
[...]
Qua uitvoering zou ik het ook nog moeten zien voor ik het geloof.
[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 18-11-2017 17:05 ]
Rukapul schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:03:
[...]
In principe zijn die schelpen hier toch juist voor? O.a. omdat daar zoveel kalk in zit dat het eventueel vocht zal binden?
M.i. een uitzonderingssituatie (houten vloer, zeer beperkt ruimte, geheel vullen met schelpen) waar het lastig voor zal zijn een definitief standaard antwoord op te krijgen.
[...]
Hoe heb je dat gedaan? Buitenzijde van de woning de fundering geisoleerd?
Rukapul schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:03:
[...]
In principe zijn die schelpen hier toch juist voor? O.a. omdat daar zoveel kalk in zit dat het eventueel vocht zal binden?
[...]
Hoe heb je dat gedaan? Buitenzijde van de woning de fundering geisoleerd?
[...]
Let op zijn situatie: hij wil de ruimte geheel vullen. Er zou dan net zo goed sprake zijnvan vloerisolatie als dat er sprake is van bodemisolatie. Je zou dan ook gewoon mogen rekenen met de lambdawaarde, etc.
Qua uitvoering zou ik het ook nog moeten zien voor ik het geloof.
Dit klopt niet. Vochttransport is altijd van warm naar koud.
Daarna moet het weg via het zand of de ventilatie openingen.
Het kan alleen als je zeker weet dat het zand de komende 30/50 jaar droog blijft.
Dit is niet meer dan een (hier onbewezen) stelling.TweakersAddict schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:08:
Schelpen, parels zijn niet dampdicht. Dus als je de ruimte helemaal opvult, krijgt de vloer alsnog met vocht te maken. Als alles opgevuld is, is er geen ventilatie meer die water(damp) weg kan transporteren. Bere link voor de vloer want de damp kan maar 1 kant op -> de vloer in.
[...]
In beginsel moet juist dampopen isolatie worden gebruikt onder een houten vloer.
6 bedrijven een offerte laten maken en deze kwamen allemaal tot dezelfde conclusie:
Houtenvloer : Niet volledig afsluiten.
Betonvloer : Wel volledig afsluiten MITS ze droog genoeg is.
Rukapul schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:23:
[...]
Dit is niet meer dan een stelling.
In beginsel moet juist dampopen isolatie worden gebruikt onder een houten vloer.
Wat gelijk de tegenstrijdigheid aan het licht brengt.TweakersAddict schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:02:
Zie de website van Tonzon met het TNO rapport dat bewijst dat isolatie op de grond van de kruipruimte averechts werkt. In de winter geeft de grond juist aardwarmte terug aan het huis, als je de bodem van de kruipruimte gaat bedekken voorkom je dat en moet je meer gaan stoken!
Bodemisolatie houdt aardwarmte tegen. Maar vloerisolatie zal net zo hard voorkomen dat aardwarmte de vloer bereikt. Dus dat argument is niet doorslaggevend voor de keuze van het 1 vs ander.
Letwel, aardwarmte komt ook via de bekisting je huis binnen. De luchtlaag tussen de vloer(isolatie) en bodem wordt warmer gehouden zonder dan wanneer je de bodem bedekt met isolatiemateriaal. En nou juist die luchtlaag wamer houden is wat je wilt, nietwaar?
Conclusie was: Kruipruimtebodem isolatie met een geventileerde luchtlaag erboven werkt averechts als vloerisolatie in de winter.
Ja, inderdaad, als je de ventilatie gaat afsluiten dan ga je isoleren. Maar luchtdicht afsluiten wil je niet i.v..m. met optrekkend vocht wat weg geventileerd moet worden.
kmf schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:28:
[...]
Wat gelijk de tegenstrijdigheid aan het licht brengt.
Bodemisolatie houdt aardwarmte tegen. Maar vloerisolatie zal net zo hard voorkomen dat aardwarmte de vloer bereikt. Dus dat argument is niet doorslaggevend voor de keuze van het 1 vs ander.
[ Voor 5% gewijzigd door TweakersAddict op 18-11-2017 18:10 ]
Wat ik dus wil is de kruipruimte helemaal vol storten met parels om de vloer te isoleren. Ik heb nu geen last van vocht. Het is bij mij hartstikke droog omdat we relatief hoog boven NAP zitten en op zand.
Dit is dus wat ik niet wil. Wat je hier becshrijft helpt niet tegen isolatie alleen om vocht te weren. Daar heb ik dus geen last van.TweakersAddict schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:06:
En waarom dure schelpen of parels? Tip: Dik landbouwplastic met bubbeltjesplastic eronder kost geen drol bij de professionele bouwmarkt en is in brede maten verkrijgbaar.
[...]
Dat is dan ook wat ik doe. Ik maak het alleen zo dik dat het dan dus op de zandgrond komt en ik gebruik schelpen(van polystyreen of iets anders) of parels om de laagdikt op te bouwen.TweakersAddict schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:02:
[...]
IR straling, nee daar geloof ik niet in. De hoeveelheid straling die geproduceerd word bij die temperaturen is verwaardeloosbaar laag. Het geheel met aluminium folie wat reflecteert is denk ik niet waar. Ik kan daar best eens een reken voorbeeld voor geven maar een indicatie, straling schaalt met de temperatuur tot de 4e macht.
Nee de binnen zijde van de fundatie door de kruiptuime te isoleren. Dan komt er ook isolatie materiaal tegen de fundatie muren aan.Hoe heb je dat gedaan? Buitenzijde van de woning de fundering geisoleerd
Ik vraag me af waarom het zand nat zou worden. Het loopt hier vrij goed weg en mijn kruipruimte is nu erg droog. Ik heb alle ventilatie gaten nu dicht gestopt en heb dus geen ventilatie en nog steeds geen vocht.Bere link voor de vloer want de damp kan maar 1 kant op -> de vloer in.
Dit klopt niet. Vochttransport is altijd van warm naar koud.
Daarna moet het weg via het zand of de ventilatie openingen.
Het kan alleen als je zeker weet dat het zand de komende 30/50 jaar droog blijft
Juist dit is nu dus hetgeen wat ik precies wil weten. Ik weet dat de stelling is dat ik mijn houten vloer moet luchten. Vooral als je een vochtige kruipruimte hebt. Alleen die van mij is droog, hoe groot zullen dan de problemen zijn. Blijft de vloer dan 100 jaar goed 10 jaar of 1 jaar. Daar probeer ik achter te komen. (Bijna alle balken zijn nog van de bouw van het huis dus 100 jaar oud).Rukapul schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:23:
[...]
Dit is niet meer dan een (hier onbewezen) stelling.
Juist dus dat ga ik ook niet doen.Conclusie was: Kruipruimtebodem isolatie met een geventileerde luchtlaag erboven werkt averechts als vloerisolatie in de winter.
Ik moet zeggen dat ik het fijn vindt dat jullie mij helpen met meningen en inzichten en om mijn idee/verhaal zo duidelijker te krijgen.
Wat ik begrepen heb van het TNO rapport(wat wel op de tonzon site staat en volgens mij niet compleet is). Is het dus zo dat het zandbed/aarde warmer is dan de lucht en fundatievloer. Mocht je dit isoleren, dan maak je geen gebruik meer van de warmteflux vanuit het zandbed/aarde naar de lucht in de kruipruimte.
Conclusie: Alleen de bodem afdekken werkt averechts
Nu is er wel een warmte flux van de vloer naar de kruipruimte. Deze wil ik dus tegen gaan houden. Door isolatie tegen de vloer aan te laten komen. Deze zal dan de warmteflux tegen houden en zo mijn vloer warmer houden. Er zijn twee verschillende manieren.
Isolatie tegen de vloer aan bevestigen.
Kruipruimte helemaal opvullen.
Beide kunnen voor problemen zorgen. Wat hierboven gesteld word is dat het in beginsel dampopen moet zijn, anders komen er vocht problemen. Dit is met isolatie tegen de vloer aan makkelijker te realiseren door steenwol of glaswol te gebruiken. Dit kan een beetje uitdampen. Om mijzelf werk te besparen heb ik het idee opgevat om de hele kruipruimte maar vol te gooien met isolatie schelpen. Dis is gewoon minder werk. Dit is niet dampopen, maar zeker niet dampdicht.
Wat ik dus inzichtelijk probeer te maken wat de problemen betreffende mijn vochthuishouding in mijn vloer zullen zijn als ik mijn kruipruimte vol stort met isolatie materiaal.
Ik zeg niet dat het zand nat wordt, maar als het wel gebeurt zie je het niet, en als je het wel merkt is het te laat.(houtrot)
Daarom voor de zekerheid ventilatie gaten, als er een vochtprobleem komt kan het nog via de gaten nog weg.
Pluimers had er al een hard hoofd in denk ik, toen ik zei dat ik nog een paar bedrijven had uitgenodigd. Pluimers is voor hetzelfde product (PUR) dan ook heel wat duurder.
Isolatiespecialist al iets goedkoper, maar Vandebunt toch goedkoopste. 1000 euro goedkoper dan Pluimers en ook nog extra ventilatiekanalen.
Die wordt het dus ook. Alle drie zijn ze gecertificeerd, alle drie beweren op dezelfde manier te werken. Alle drie (op pluimers na) hebben goede reviews. Dus tja... waar moet je dan op beoordelen?
Vandebunt schrijft tenminste expliciet in hun offerte om hun te waarschuwen mbt (netwerk)kabels vanwege de hitte van PUR zodat ze daar rekening mee houden.
En wijst op de kans dat ventilatie mogelijk afgedicht worden, vandaar toch die extra ventilatie aanbrengen (wat ik zelf ook wel wil. Tenminste stofvrij. Ik weet niet hoe verstopt die oude ventilatieopeningen zijn).
En ze zuigen het lucht in de kruipruimte schijnbaar ook uit tijdens het aanbrengen (wellicht dat de anderen dat ook doen, maar die hadden het in ieder geval niet gezegd).
Toont meer aan dat je een verkeerde interpretatie van het rapport extrapoleert en/of extrapoleert.TweakersAddict schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:38:
Dus wat TNO heeft bewezen klopt niet? Wow, das een gewaagde uitspraak.
Letwel, aardwarmte komt ook via de bekisting je huis binnen en de luchtlaag tussen de vloer(isolatie) en bodem wordt warmer gehouden dan wanneer je de bodem bedekt met isolatie materiaal. En ook die laag lucht wamer houden is wat je wilt, nietwaar?
Conclusie was: Kruipruimtebodem isolatie met een geventileerde luchtlaag erboven werkt averechts als isolatie in de winter.
Ja, inderdaad, als je de ventilatie gaat afsluiten ga je isoleren. Maar luchtdicht afsluiten wil je niet i.v..m. met optrekkend vocht wat weg geventileerd moet worden.
[...]
Het rapport zegt zelf dat er verdere metingen verricht moeten worden. Dit om in ieder geval in welke gevallen en onder welke omstandigheden dit gebeurt.
Als aardwarmte zoals jij beweert ook via bekisting binnenkomt (dit staat niet in het rapport volgens mij), dan maakt het niet uit of je vloerisolatie of bodemisolatie doet, want beiden sluiten het contact tussen bodem en aarde niet af.
Het rapport geeft aan dat onder bepaalde omstandigheden, als er geventileerd wordt met koude lucht, het warmteverlies toeneemt.
[ Voor 31% gewijzigd door kmf op 18-11-2017 22:33 ]
De temperatuur in de luchtlaag tussen kruipruimte-bodem en isolatiemateriaal onder je vloer wordt mede verwarmd door de aardwarmte. Aardwarmte die door de bodem omhoog komt en tevens vloeit ook dezelfde aardwarmte door je bekisting / heipalen omhoog je huis in.
Als je op de grond isolatiemateriaal neerlegd heb je alleen nog de aardwarmte via de bekisting van je huis want de rest blokkeer je simpelweg. Dat laat het rapport ook zien. Als je geen isolatie neerlegd op de kruipruimte bodem, wordt de luchtlaag tussen bodem en onderkant vloer wel opgewarmd, en dat wil je.
Conclusie: Optrekkend vocht beperken / blokkeren door een laagje schelpen, chips (maar veel goedkoper en werkt net zo goed ---> dikke landbouw folie) helemaal goed. Alleen als je die laag te dik maakt kan de aardwarmte niet meer omhoog in de winter vanuit de bodem richting je vloer en dat moet je zien te voorkomen.
Eerder al geschreven: Houten vloeren mogen WEL met dampdichte middelen geisoleerd worden zoals een alu folielaag, maar laat dan de zijkanten eenvoudigweg open. Lucht beweegt door deze ventilatiestroken en zal dan ook beperkt de luchtlaag tussen (als voorbeeld) de folie en houtenvloer gaan verversen. Dit laatste is wenselijk om houtrot te voorkomen.
kmf schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 22:22:
[...]
Toont meer aan dat je een verkeerde interpretatie van het rapport extrapoleert en/of extrapoleert.
Het rapport zegt zelf dat er verdere metingen verricht moeten worden. Dit om in ieder geval in welke gevallen en onder welke omstandigheden dit gebeurt.
Als aardwarmte zoals jij beweert ook via bekisting binnenkomt (dit staat niet in het rapport volgens mij), dan maakt het niet uit of je vloerisolatie of bodemisolatie doet, want beiden sluiten het contact tussen bodem en aarde niet af.
Het rapport geeft aan dat onder bepaalde omstandigheden, als er geventileerd wordt met koude lucht, het warmteverlies toeneemt.
Die luchtlaag opwarmen is geen doel op zich.TweakersAddict schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 22:38:
Die betonnen heipalen van je huis, waar staan die in? Juist in de grond, vele meters diep hier. En die heipalen geven ook aardwarmte terug aan je huis in de winter.
De temperatuur in de luchtlaag tussen kruipruimte-bodem en isolatiemateriaal onder je vloer wordt mede verwarmd door de aardwarmte. Aardwarmte die door de bodem omhoog komt en tevens vloeit ook de aardwarmte door je bekisting / heipalen omhoog je huis in.
Als je op de grond isolatiemateriaal neerlegd heb je alleen nog de aardwarmte via de bekisting van je huis want de rest blokkeer je. Dat laat het rapport zien. Als je geen isolatie neerlegd op de kruipruimte bodem, wordt de luchtlaag tussen bodem en onderkant vloer wel opgewarmd, en dat wil je.
Conclusie: Optrekkend vocht beperken / blokkeren door een laagje schelpen, chips (maar veel goedkoper en werkt net zo goed ---> dikke landbouw folie) helemaal goed. Alleen als je die laag te dik maakt kan de aardwarmte niet meer omhoog in de winter vanuit de bodem richting je vloer en dat moet je zien te voorkomen.
In de winter is het energietransport in de basis heel eenvoudig, namelijk van warm naar koud, lineair met dT.
Van warm naar koud:
vloer
bodem
buitenlucht
De lucht in de kruipruimte zit tussen deze 3 in.
Het enige wat aardwarmte / bodemwarmte kan doen is tegenwicht bieden aan koude buitenlucht, maar nooit aan de vloer. Daarom is vloerisolatie ten alle tijde het effectiefst. Isoleer je de hele ruimte tot aan de bodem dan maximeer je dat effect. De vloer verliest minder energie aan zowel buitenlucht als bodem. De isolatie vervangt als medium de koude lucht in de kruipruimte.
Is eenvoudig in een model uit te tekenen en consistent met het aangehaalde rapport.
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 18-11-2017 22:55 ]
Tuurlijk kan je maximaliseren qua isolatie tot de kruipruimte bodem aan toe. Maar niet met een houtenvloer, die moet kunnen ademen en moet geventileerd worden. En dat laatste is de crux hier.
Rukapul schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 22:51:
[...]
Die luchtlaag opwarmen is geen doel op zich.
In de winter is het energietransport in de basis heel eenvoudig, namelijk van warm naar koud, lineair met dT.
Van warm naar koud:
vloer
bodem
buitenlucht
De lucht in de kruipruimte zit tussen deze 3 in.
Het enige wat aardwarmte / bodemwarmte kan doen is tegenwicht bieden aan koude buitenlucht, maar nooit aan de vloer. Daarom is vloerisolatie ten alle tijde het effectiefst. Isoleer je de hele ruimte tot aan de bodem dan maximeer je dat effect. De vloer verliest minder energie aan zowel buitenlucht als bodem. De isolatie vervangt als medium de koude lucht in de kruipruimte.
Is eenvoudig in een model uit te tekenen en consistent met het aangehaalde rapport.
Wat is eigenlijk het effect op de isolatiewaarde als ik enkel tussen de balken zou isoleren. Dit met de volle dikte van de balk?
Dit is een speciale situatie waar je met algemeenheden en vuistregels niet verder komt op een definitief mogelijk of niet mogelijk.
Uiteraard valt het risico te vermijden (thermokussens, dampdoorlatende vloerisolatiematerialen) maar dan blijft dit interessante randgeval onbeantwoord.
Dat kun je heel goed berekenen. Dat doe je door de isolatiewaarde van hout te nemen, de dikte en relatieve oppervlak. Zelfde doe je met de isolatie tussen de balken. Dat tel je op voor het totale energieverlies wat je deelt door het totaaloppervlak om tot de (gemiddelde) R waarde te komen.TimK1990 schreef op zondag 19 november 2017 @ 08:01:
Kijk een mooie discussie over isoleren bij houten vloeren. Die miste nog in het topic.
Wat is eigenlijk het effect op de isolatiewaarde als ik enkel tussen de balken zou isoleren. Dit met de volle dikte van de balk?
In het kort: het gewogen gemiddelde U-waarde op basis van het relatieve oppervlak. Moet je dus even de formules erbij pakken met lambda, U en R.
Ergens op het forum heb ik de berekening ook wel in meer detail voor mijn vloer staan waar mijn isolatie tussen de balken 2-3 cm dikker is dan eronder.
[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 19-11-2017 08:39 ]
TimK1990 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:55:
Heeft iemand nog toevallig folie over? Of is er iemand die mijn restant wil overnemen?
Dus ik had gehoopt dat iemand nog genoeg had.
TimK1990 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:29:
Gewoon T 200 pe zoals iedereen hier gebruikt. Ik heb het nog niet besteld maar ik wil deze week mijn kruipruimte gezellig aankleden ;-)
Dus ik had gehoopt dat iemand nog genoeg had.
Op de vloer is beton gegoten met daar in een 'groef' waar water natuurlijk wel kan gaan en ook richting een overloop in het geval dat het te nat zou worden in de kruipkelder.
Met wat kan ik het beste mijn muren behandelen voor vocht tegen te houden? Buitenkant isoleren is niet mogelijk ivm dat er rond het huis 20-30cm beton is gegoten met daar dallen op.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Ik lees al enige tijd mee in dit mooie forum. Veel nuttige informatie. Ik wil mijn plan om mijn vloer te isoleren even bij jullie toetsen en wellicht nog wat aanscherpen.
Aanleiding: Nu het kouder begint te worden voelt de vloer koud aan de voeten, maar vervelender is dat er koude vanaf straalt en het lijkt of er een (beperkte) koude luchtstroom over de vloer loopt. Niet erg prettig. Vooral de laatste twee hoop ik te verbeteren. Een lagere gasrekening zou ik ook wel waarderen.
Doel: Isoleren van de vloer tot minimaal de huidige nieuwbouwnorm, maar het liefst nog wat beter. Het valt me op dat het materiaal niet zo gek duur is. En als ik toch onder de vloer lig kan ik net zo goed wat meer materiaal aanbrengen. Ik wil ook evt. in de toekomst vloerverwarming aanleggen.
Even wat stats over de uitgangssituatie:
- Kruipruimte met een hoogte van zo'n 65-70 cm.
- Huis is uit 1992, huidige isolatie conform eerste bouwbesluit.
- Er ligt een betonnen broodjesvloer met EPS isolatie. Op de balken zit 6cm EPS, op de tussenliggende delen 8cm EPS.
- De balken liggen 60 cm uit elkaar (hart-tot-hart afstand).
- Tussen alle balken in blijven 'banen' over van zo'n 40 cm, over de hele breedte van het huis. De banen zijn zo'n 15 cm diep (dacht ik).
- Er ligt een parketvloer zonder extra ondervloer op het beton.
- De kruipruimte is droog of vrijwel droog.
- De vloer is ongeveer 52 vierkante meter.
- Het luik van de kruipruimte is vrij krap. Ik kan er met moeite een plaat EPS van 100cm x 50cm x 5cm door krijgen. Groter is geen optie.

Aanvalsplan:
1. Afdekken van de bodem met het hier veel gebruikte T200 PE folie. Ik weet niet precies of het nodig is i.v.m. dat de kruipruimte al vrij droog is. Maar het lijkt me dat het de isolatieklus in ieder geval wat prettiger maakt.
2. Isoleren van de tussen de balken aanwezige ruimtes met rollen glaswol van 40cm breed. Dit zou precies moeten passen zonder alles op maat te moeten snijden. Het idee hierachter is het toevoegen van extra isolatie en het voorkomen dat er vrij lucht kan stromen in de banen.
3. Afdekken van het geheel door twee lagen van 4cm dik EPS aan te brengen.
Bevestigingsmateriaal:
- De glaswol wilde ik met van die isolatiepluggen vastzetten. Dan duw ik de plug gewoon in het oude EPS. Hopelijk heeft dat voldoende dragend vermogen.
- De EPS platen wil ik verlijmen met behulp van een emmertje montagekit en een plamuurmes.
Isolatiewaarden:
Volgens mij heeft de huidige isolatie een R-waarde van 2,5. (geen idee of ik dit goed uitdruk).
- 8cm EPS-60 van de gamma o.i.d. voegt daar nog eens 2,1 aan toe.
- 12 cm dik glaswol voegt nog 3,15 toe, maar alleen op de tussenliggende delen.
Dan kom ik op een totale R-waarde van 4,6 op de balken en 7,75 op de tussenliggende delen. De kruipruimte wordt dan zo'n 8cm lager dan nu het geval is. Klopt mijn berekening van de isolatiewaarde?
Bedenkingen:
- Gaat het aanbrengen van glaswol met isolatieplugen werken?
- Heeft het toevoegen van glaswol tussen de balken wel zin?
- Hoe laag is nog werkbaar voor een kruipruimte?
Wat denken jullie van bovenstaande situatie? Ik waardeer iedere input!
Edit: foto erbij gezet.
Ik zou het bij EPS/XPS/PIR o.i.d. houden.
Ik zou overigens de prijzen even goed vergelijken, Gamma is over het algemeen best wel duur. Voor een vloer heb je nog best wat materiaal nodig, best kans dat online bestellen en laten bezorgen goedkoper uitvalt. Of kijk eens bij een Hornbach ofzo als je die in de buurt hebt: https://www.hornbach.nl/s...aten/4186694/artikel.html
Als ik daar 18 pakken van in m'n mandje gooi dan is levering thuis nog steeds maar €39,95. En ze hebben staffelkorting als je heel veel nodig hebt.
Volgens mij had Action goedkope kit om het spul vast te kitten, zoek even in het topic. Lijkt mij inderdaad ook handiger dan een emmer met lijm.
[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2017 12:12 ]
Net voor mezelf even uitgerekend scheelt met mijn hoeveel 15 euro maar in elk geval wel thuis bezorgd ipv. zelf met 60 pakken te gaan sjouwen...
ThinkPadd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:43:
Is glaswol wel verstandig in een kruipruimteGaat dat zich niet helemaal volzuigen met vocht?
Ik zou het overigens niet bij Gamma halen, die is vaak best wel duur. Voor een vloer heb je nog best wat materiaal nodig, best kans dat online bestellen en laten bezorgen goedkoper uitvalt. Of kijk eens bij een Hornbach ofzo als je die in de buurt hebt: https://www.hornbach.nl/s...aten/4186694/artikel.html
Als ik daar 18 pakken van in m'n mandje gooi dan is levering thuis nog steeds maar €39,95. En ze hebben staffelkorting als je heel veel nodig hebt.
Volgens mij had Action goedkope kit om het spul vast te kitten, zoek even in het topic. Lijkt mij inderdaad ook handiger dan een emmer met lijm.
Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L
Overigens kitspuit vs emmer: met een lijmkammetje uit een emmer of met kitspuit aanbrengen is om het even. Nu kosten de kitkokers bij de Action niet veel, maar als je met Bison spul gaat werken zit je al snel aan 8-10 euro per kitkoker, een emmer is dan al snel goedkoper.
Goeie tip van de Action en Hornbach! De Action Pattex montagekit ontloopt de emmer die ik op het oog had niet echt. En het thuisbezorgen van al het isolatiemateriaal heeft zeker de voorkeur.ThinkPadd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:43:
Is glaswol wel verstandig in een kruipruimteGaat dat zich niet helemaal volzuigen met vocht?
Ik zou overigens de prijzen even goed vergelijken, Gamma is over het algemeen best wel duur. Voor een vloer heb je nog best wat materiaal nodig, best kans dat online bestellen en laten bezorgen goedkoper uitvalt. Of kijk eens bij een Hornbach ofzo als je die in de buurt hebt: https://www.hornbach.nl/s...aten/4186694/artikel.html
Wat de glaswol betreft; ik lees hele wisselende dingen. Ik begrijp dat het bij vloerisolatie van houten vloeren heel gebruikelijk is in de kruipruimte. Daar heb je naar mijn idee ook te maken met vocht. Daarbij sluit ik het op tussen twee lagen EPS. EPS is niet volledig luchtdicht geloof ik, maar veel vocht zal er denk ik niet bijkomen. Dat ik vrij droge kruipruimte heb draagt daar ook nogal aan bij.
Er wordt overigens wel hier en daar geschreven dat glaswol niet geschikt zou zijn voor vochtige ruimtes. Maar tot nog toe lees ik dat vooral op sites van aanbieders van alternatieven (isolatiechips). Nogal tegenstrijdig allemaal en iedereen redeneert (logisch natuurlijk) duidelijk vanuit de eigen sales motieven.
Heeft iemand anders misschien glaswol ervaringen?
Wel ga ik eerst het folie leggen dus het moet beter worden wat betreft de rv. Op dit moment is het daar beneden 15,5 met een rv van 91 aldus de xiaomi smart home sensor.
Als je een houten vloer hebt zou ik gewoon isoleren tussen de balken, niks daar weer onder plakken, onderkant balken open houden. Houd er rekening mee dat vocht van 3 kanten komt:
- van onderen door je isolatie
- van boven omdat je per ongeluk iets laat vallen
- uit de fundering, balken zitten over het algemeen in de funderingsmuur gemetseld
Bodem sluit je af met een folie of chips als er teveel water in de kruipruimte staat, voor isolatie gebruik je liefst een dampopen materiaal zoals glaswol.
O en iemand ervaring met kruipluikjes van 50x50? Wat is daardoor nog een beetje fatsoenlijk doorheen te krijgen en welke materialen zijn dan een beetje praktisch?
Kost je inderdaad de kop niet. Persoonlijk zou ik wel een breedte pakken die je in 1x over de breedte neer kunt leggen plus nog een beetje opstaand tegen de fundering. Voor veel mensen is 4m dan onvoldoende, maar 6m wel.DopdeDouwer schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:21:
Is die folie nou zo cheap of kijk ik naar de verkeerde? 50x4m is rond de 50 euro. Zelfs bol.com heeft het (al is die iets duurder).
De rest slijt je vervolgens aan familie / buurman / tweaker.
Koop platen van 100x50 en schep desnoods een kleine kuil bij het kruipgat om ze de bocht te kunnen laten maken.O en iemand ervaring met kruipluikjes van 50x50? Wat is daardoor nog een beetje fatsoenlijk doorheen te krijgen en welke materialen zijn dan een beetje praktisch?
Alternatief is om een sleuf onder de fundering te graven van 50cm breed, maar dan moet je een flinke kuil van buiten graven.
[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 22-11-2017 14:52 ]
Ik moet sowieso al graven, onder die balk door. Dat wordt waarschijnlijk al een beste klus. Mocht dat niet gaan, of het luik te klein, dan toch maar van buitenaf er onderdoor...
Goeie info, dank daarvoor. Dan zie ik helemaal geen beperkingen in het gebruik van glaswol. Voor zover vocht al een probleem is voor dat spul._JGC_ schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:15:
EPS platen zijn gewoon dampdicht, daar krijg jij nagenoeg niks doorheen. Lekt alleen langs de randen. en langs de gaten die jij er eventueel in prikt. Losse bolletjes inspuiten is wel dampopen, je krijgt die bolletjes nooit 100% dampdicht aanelkaar....
DopdeDouwer schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:43:
Ik heb helaas een funderingsbalk over de lengte liggen. Het huis is inderdaad 6m breed, maar de kruipruimtecompartimenten maar de helft. Dus met 4m kan ik nog een stukje omhoog. Ik wil de folie langs de randen omhoog leggen en dan inderdaad met een lat langs de funderingsbalk vast zetten.
Ik moet sowieso al graven, onder die balk door. Dat wordt waarschijnlijk al een beste klus. Mocht dat niet gaan, of het luik te klein, dan toch maar van buitenaf er onderdoor...
Het gat hier was ook 50x50, die is inmiddels groter gemaakt. Daarvoor is er een poer gezet onder een dwarsbalk en die is doorgezaagd. Kan nu met pir platen van 60x120 makkelijk de kruipruimte in. Ben inmiddels al op de helft van de woning!DopdeDouwer schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:21:
Is die folie nou zo cheap of kijk ik naar de verkeerde? 50x4m is rond de 50 euro. Zelfs bol.com heeft het (al is die iets duurder).
O en iemand ervaring met kruipluikjes van 50x50? Wat is daardoor nog een beetje fatsoenlijk doorheen te krijgen en welke materialen zijn dan een beetje praktisch?
Ik heb de afgelopen dagen na werk de eerste uurtjes onder de grond geleeft. Hoewel ik er, toen we het huis kochten, wel een aantal keer ben geweest heb ik me nooit gerealiseerd hoeveel zooi er ligt (bakstenen, tegel, dakpannen, oud vol expansievat (heb ik zelf laten staan), kabels en een oude chemo box.).
Ik ben dus nog wel even zoet. Deste meer respect gekregen voor de mensen die het klusje al geklaard hebben en zeker voor de mensen die geen 80 cm kruipruimte hebben!
Heb nog 2 uurtjes voor ik ga werken. Dus ik ga weer even de Mol uithangen!
Kruipt ook wat fijner, als je niet met je knieën ineens op een brok cement ofzo staat.
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2017 11:20 ]
Hoe maak ik het makkelijkst de doorvoer van het riool dicht en tevens niet vocht doorlatend?

Ik neem toch aan dat Pur weinig helpt om vocht tegen te houden?
Daarnaast kom ik op een aantal plekken verbindingen met de buren of spouw tegen. Deze kan ik neem ik aan wel netjes dicht purren?

Zoals je ziet in de eerste foto genoeg puin om te ruimen
Het is een redelijk oud huis (jaren 50) waarbij de zolder enkel tegen de dakplaten aan is geisoleerd door middel van EPS platen tussen de houten balken. Dit is prima, maar de dakplaten lopen over de muur van het huis heen, en kan ik langs de dragende balken af zo naar buiten kijken.
Dit zorgt voor tocht op zolder, wat het behoud van warmte dus niet echt ten goede komt.
In het plaatje hieronder heb ik een beetje knullig de situatie geschetst.

De buitenste oranje lijn is het dak, de binnenste de balken waarop het dak ligt (hart tot hart ongeveer 60cm uit elkaar). De bovenste groene lijn is de vloer van de zolder (OSB platen) en de onderste groene lijn is het plafond van de verdieping eronder. Deze zijn wederom bevestigd op houten balken (hart tot hart weer ongeveer 60cm, dat zijn de blauwe lijnen tussen de groene). De blauwe lijnen aan de voorkant is de gevel.
Er kan nu dus lucht, onder het dak door, de zolder op. Mijn idee is om schotten te maken, bovenop de zolder vloer, tussen de 1e en 2e balk waar deze op ligt, en daar isolatie materiaal en damp werende folie tegenaan te maken. Wat kan ik hiervoor het beste gebruiken? Folie en glaswol? Of ook EPS?
Hierdoor kan er nog wel wat lucht naar binnen het dak door, maar dat is nog maar een klein stukje tot aan het schot. Dit zou m.i. zorgen voor stilstaande lucht op zolder (op de ventilatie daargelaten) en betere isolatie.
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"