Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 41 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Is dat glaswol wel handig in een kruipruimte? Althans die hier is s winters erg nat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48
daarom leg je ook folie over de bodem, met afgedekte bodem en voldoende ventilatie heb je geen last van vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

DopdeDouwer schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:14:
Is dat glasaal wel handig in een kruipruimte? Althans die hier is s winters erg nat
Ik zou gevoelsmatig liever steenwol gebruiken, mr dat zou dan zelfde probleem geven, al gaat steenwol minder snel achteruit bij vocht. Echter is onze kruipruimte mooi droog. Dus met 400 euro verschil en handiger te hanteren zie ik de voordelen van steenwol verdampen.
_JGC_ schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:24:
daarom leg je ook folie over de bodem, met afgedekte bodem en voldoende ventilatie heb je geen last van vocht.
Ventilatie is dik in orde. Folie ook noodzakelijk/ aan te bevelen bij droge kruipruimte? Ligt wel behoorlijk wat troep dus dat wordt bijna net zo'n klus als isoleren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Maar het is vochtig als in 10cm water op sommige plekken voor zover ik kon zien.

[ Voor 35% gewijzigd door DopdeDouwer op 07-12-2017 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-09 07:49
Dan zou ik inderdaad iets anders overwegen. Hier heb ik vochtig zand. Niet eens echt nat maar uiteraard dampt er wel wat op. Ons huis licht zeker 40 cm hoger dan de achterburen en aan de voorkant is de straat 15 cm lager. Dus regen water stroomt niet zo snel onze kant op!

Ik heb de rolls nog niet binnen.... Wel besteld. Heb alleen nog niks gehoord van de firma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potverdikkie
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-09-2022
Ik was in de veronderstelling dat onze kruipruimte droog was, maar toen ik vorige week op een koude dag het luik van de kruipruimte opendeed om eventjes wat rommel (oude wijnkisten vorige bewoner) op te ruimen, zag ik dat het enkel glas in de voordeur beslagen was.

Toch maar eens een plastic zak op de bodem gelegd om te testen of ie aan de onderzijde zou beslaan. Een aantal dagen later keek ik weer eens en warempel de zak was aan de onderzijde beslagen.

Nu wil ik toch maar een bodemfolie gaan aanbrengen. Ik lees dat T 200 PE-folie aangeraden wordt, maar waar halen jullie die folie voor een schappelijke prijs?

En welke dikte T200 folie is aan te raden?
Ik was in de veronderstelling dat de 200 in T200 voor het aantal micron stond, maar dat is niet zo, bleek al gauw bij het afstruinen van het internet.

Deze heb ik nu op het oog:
https://www.foliewinkel.c...eting-50-x-4-m-100-micron

50x4 mtr 100 micron T200 voor 41,17 EX BTW.

[ Voor 25% gewijzigd door potverdikkie op 08-12-2017 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dat is wel een goede om daarop te letten, dacht dat het er maar in 1 maat was. En kwam op mij er dunnetjes over. Een scherp steentje oid en je heb er een gat in.

Hier 2x zo dik, maar geen 50m maar 25m.
http://www.goedkoopverpak...ie-4x25-meter-020-mm.html

[ Voor 30% gewijzigd door DopdeDouwer op 09-12-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
zandpaddo schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:03:
[...]

Je hebt ze in huis? Hoe groot zijn die rollen in diameter? Bij mij zou het om de 140mm dikte variant gaan. Het mansgat door de fundering is 25 x 50-60 cm ongeveer, dus krapjes.

Ik zie dat die Ecose flink in prijs scheelt tov steenwol. Mijn voorkeur ging naar steenwol, maar das 3x zo duur in dit geval voor gelijke R waarde. Met Naturoll zou ik zo'n krappe 200 euro aan materiaal kwijt zijn, ofwel praktisch niks, en wsl beter handelbaar ivm samendrukbaarheid.
Rollen zijn binnen. Diameter is ongeveer 43cm en dan 580 x 2 ze zitten per 2 verpakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
Ik was wel benieuwd of er aan onze rijtjeswoning uit 1998 nog extra valt te isoleren.
Net even in de kruipruimte geweest en zowel onder de woonkamervloer als onder de bijkeuken zit al 18,5cm piepschuim.

- Onder het huis was het piepschuim droog. Het zand een heel klein beetje vochtig.
- Onder de bijkeuken hingen wel druppels aan het piepschuim en was het zand ook wat vochtiger.

Ziet iemand hier nog mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Even redenerend (niet gehinderd door echte vakkennis):

- waterdamp condenseert op het koudste punt
- je piepschuim is dus kouder dan de zandlaag eronder
- de bovenkant van het piepschuim is je vloer, dus warm
- als de onderkant van je piepschuim dan het koudste punt is de kruipruimte, dan werkt de isolatie best ok.

Maar dat is gewoon een redenatie uit mijn duim....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Bij de betere professionele bouwmarkt is "Dampf und Windschirm" landbouwfolie / plastic verkrijgbaar. Geel van kleur, echt dik en rete stevig. We hebben er tig keer overheen gerold en gelopen met puin eronder en het bleef heel. Verkrijgbaar in verschillende breedtematen.
DopdeDouwer schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:08:
Dat is wel een goede om daarop te letten, dacht dat het er maar in 1 maat was. En kwam op mij er dunnetjes over. Een scherp steentje oid en je heb er een gat in.

Hier 2x zo dik, maar geen 50m maar 25m.
http://www.goedkoopverpak...ie-4x25-meter-020-mm.html

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Als je nog geen plastic hebt liggen op de kruipruimtevloer en je hebt goede ventilatie in de kruipruimte, kun je overwegen om over de grond landbouwplastic heen te leggen, al dan niet met twee lagen bubbeltjesplastic eronder indien er wel eens water in staat. Dan wordt het verdampen van vocht tegengehouden. Koude vochtige lucht is een erg goede geleider van warmte, dus dat wil je niet hebben in je kruipruimte.

18.5CM dikke laag, daar mag je echt blij mee zijn. Mits het goed aangebracht is uiteraard.

Voorbeeld van mijn gele bodempje:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/n31v9r7rrdwah15/Vloer_onderzijde%20%28Mobile%29.JPG?dl=0
Hmmbob schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:39:
Even redenerend (niet gehinderd door echte vakkennis):

- waterdamp condenseert op het koudste punt
- je piepschuim is dus kouder dan de zandlaag eronder
- de bovenkant van het piepschuim is je vloer, dus warm
- als de onderkant van je piepschuim dan het koudste punt is de kruipruimte, dan werkt de isolatie best ok.

Maar dat is gewoon een redenatie uit mijn duim....

[ Voor 6% gewijzigd door TweakersAddict op 10-12-2017 16:14 ]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Leuk grafiekje uit Homey in combinatie met Xiaomi Temp Hum sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iHytl2Fy0HR3BYFvDqfyK4Vv/thumb.jpg

Sinds 30 November lag er in de helft van de ruimte folie. Sinds 5 december is de bodem helemaal bedekt geweest. De dalen die je ziet komt van de momenten dat ik geforceerd vanaf de kelder ventileer met een 15cm badkamer ventilator. Het is stabiel aan het dalen. En dat terwijl het absoluut geen droge periode is!

Wat ik ook kan zien (niet in deze grafiek) is dat de temperatuur goed mee stijgt als ik mijn woonkamer warm houd.

[ Voor 4% gewijzigd door TimK1990 op 10-12-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TweakersAddict schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:11:
Bij de betere professionele bouwmarkt is "Dampf und Windschirm" landbouwfolie / plastic verkrijgbaar. Geel van kleur, echt dik en rete stevig. We hebben er tig keer overheen gerold en gelopen met puin eronder en het bleef heel. Verkrijgbaar in verschillende breedtematen.

[...]
Heb bij Bouwmaat en Pontmeyer niets gevonden wat erop lijkt, welke bouwmarkt bedoel jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Goed zichtbaar zo!
TimK1990 schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:43:
Leuk grafiekje uit Homey in combinatie met Xiaomi Temp Hum sensor.

[afbeelding]

Sinds 30 November lag er in de helft van de ruimte folie. Sinds 5 december is de bodem helemaal bedekt geweest. De dalen die je ziet komt van de momenten dat ik geforceerd vanaf de kelder ventileer met een 15cm badkamer ventilator. Het is stabiel aan het dalen. En dat terwijl het absoluut geen droge periode is!

Wat ik ook kan zien (niet in deze grafiek) is dat de temperatuur goed mee stijgt als ik mijn woonkamer warm houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Wat ik vooral grappig vind om te zien is dat het vele male stabieler is geworden. Dat zal natuurlijk wel te maken hebben met de hoeveelheid vocht in de grond/lucht na regenval. Ook de temperatuur is stabieler geworden. Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk bereikt.

Ik ga met alle waarschijnlijkheid (afhankelijk van de vrije uren) deze week beginnen met te isoleren. De temperatuur zal dus gaan dalen en de RV toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
https://www.bouwcenter.nl/rab/ Daar heb ik het vandaan, in Alkmaar.
Wolly schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:48:
[...]

Heb bij Bouwmaat en Pontmeyer niets gevonden wat erop lijkt, welke bouwmarkt bedoel jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

TimK1990 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:34:
[...]

Rollen zijn binnen. Diameter is ongeveer 43cm en dan 580 x 2 ze zitten per 2 verpakt
Thanks. Dat zou betekenen dat als ik t op maat snijd en net zo strak opgerold krijg ik een rol van 30 cm diameter heb.

Ik ga maar eens een prijsje/info opvragen voor het maken van een tijdelijk mangat onder mn fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Mocht je meer in het noorden wonen. Bij Bouwmax(.nl) hebben ze dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Ik hoop dat je ze weer zo straks krijgt! Ik durf ze op dit moment nog niet open te maken. Ben bang dat ik ze dan niet meer naar binnen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Heb je een linkje (of anders de materiaal specs), want de online shop laat volgens mij niet de folie zien die jij bedoelt. Aangezien je er zo lyrisch over bent ben ik erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Merk: Delta, type Dampf und Windschirm. Geel van kleur, meer staat er niet op gedrukt naar ik me herinner. Ik ben gewoon naar binnen gelopen en daar de rol opgezocht. Vervolgens laten afsnijden en hupsakee in de auto gelegd.

http://www.doerken.de/media/docs/de/05-prospekte/Lud.pdf

http://www.doerken.de/med...rammuebersicht-Gesamt.pdf
DopdeDouwer schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:35:
[...]

Heb je een linkje (of anders de materiaal specs), want de online shop laat volgens mij niet de folie zien die jij bedoelt. Aangezien je er zo lyrisch over bent ben ik erg benieuwd.

[ Voor 12% gewijzigd door TweakersAddict op 11-12-2017 19:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TimK1990
Zo de keuken is gedaan. Op 1 klein hoekje na. I hier moet ik nog even wat pijpjes plaatsen zodat ik de ventilatie niet verstoor.

Tis nog bewerkelijker dan ik had gedacht. Vooral het halen van materiaal kost veel tijd en is best zwaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xZaLn9AGxZfTojoNjhyYB61N/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Nice. Leuke oplossing zo als je van die hoge balken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier de komende maanden niet onder de vloer. Kreeg gisteren appje van buurman, of het normaal was dat er water onder de vloer staat... blijkt dus 15cm te staan. folie drijft erop. Isolatie is nagenoeg overal 15cm EPS, klein stukje is nog 10cm.

Weilanden in de wijde omtrek staan blank, alles is verzadigd, dus vind het niet vreemd dat er water staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
Hopelijk heb je er twee lagen bubbeltjesplastic ondergelegd...
_JGC_ schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:18:
Hier de komende maanden niet onder de vloer. Kreeg gisteren appje van buurman, of het normaal was dat er water onder de vloer staat... blijkt dus 15cm te staan. folie drijft erop. Isolatie is nagenoeg overal 15cm EPS, klein stukje is nog 10cm.

Weilanden in de wijde omtrek staan blank, alles is verzadigd, dus vind het niet vreemd dat er water staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Nee helaas niet, meeste drijft erop maar hier en daar ligt een plas op de folie.

Gewoon wachten tot de bodem het opneemt, de rest ventileert wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Wellicht toch iets om op te pakken in 2018, om er twee lagen bubbeltjes plastic onder te leggen?
_JGC_ schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:51:
Nee helaas niet, meeste drijft erop maar hier en daar ligt een plas op de folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Ik had gisteren op bepaalde diepen plekken een soort drijfzand achtige situatie onder het plastic. Nu alle sneeuw weg is en het weer droog is is dat ook allemaal weer verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

TimK1990 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 18:21:
Zo de keuken is gedaan. Op 1 klein hoekje na. I hier moet ik nog even wat pijpjes plaatsen zodat ik de ventilatie niet verstoor.

Tis nog bewerkelijker dan ik had gedacht. Vooral het halen van materiaal kost veel tijd en is best zwaar.
Ziet er netjes uit, je hebt behoorlijk veel ruimte onder de vloer of lijkt dat maar zo? Hoeveel tijd heeft het je gekost tot nu toe (en hoeveel m2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
@zandpaddo Ik heb 45 m2 in huis. En daar is de helft van gedaan! Met name het. Boven gronds op maat maken en opnieuw oprollen en dan maar de plek brengen is veel werk! Ik ben nu op de delen waar ik onder de grond de boel op maat kan maken dus. Ik hoop dat dat sneller gaat.

Ik heb een ruime meter ruimte. Dus goede werkruimte. En dus ook veel kuubjes lucht die ik nu nog mee verwarm.
Ik ben nu met alleen isolatie aanbrengen 4 uurtjes bezig geweest.
Gelukkig zijn de delen die ik nog nog moet zo goed als kabel/riool vrij! Dat scheelt veel gepruts.

Nog een mooi plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j4GVCSCK7ehh7QsHcikhczjj/thumb.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door TimK1990 op 18-12-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

_JGC_ schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:51:

Dat klinkt bekend, vakantie genomen om het laatste stuk van de vloer te isoleren. Nu het water voor in de singel tot aan de rand staat en in de rivier achter het huis ook....was ik er al bang voor dat het onder mijn vloer ook hoog zou staan.

Ook ligt er best wel een partij boven op het zeil dus ik denk dat deze hier en daar lek is (door het kruipen wellicht).

Dusssssss dat wordt afwachten want ik ga never nooit in dat water liggen ;( en als het isoleren ooit af is zeil vervangen en idd gelijk bubbelplastic eronder.

Vraag aan de geleerden die dat wel hebben, knappen die luchtbelletjes niet kapot als je eroverheen kruipt?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als je goedkope k*t folie gebruikt wel ja. Als je stevige folie gebruikt valt dat heel erg mee. Desnoods pak je folie met hele grote cellen, die kunnen over het algemeen veel meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
stuffer schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:32:
[...]

Dat klinkt bekend, vakantie genomen om het laatste stuk van de vloer te isoleren. Nu het water voor in de singel tot aan de rand staat en in de rivier achter het huis ook....was ik er al bang voor dat het onder mijn vloer ook hoog zou staan.

Ook ligt er best wel een partij boven op het zeil dus ik denk dat deze hier en daar lek is (door het kruipen wellicht).

Dusssssss dat wordt afwachten want ik ga never nooit in dat water liggen ;( en als het isoleren ooit af is zeil vervangen en idd gelijk bubbelplastic eronder.

Vraag aan de geleerden die dat wel hebben, knappen die luchtbelletjes niet kapot als je eroverheen kruipt?
Gewoon bubbeltjesplastic met nieuwe laag folie eroverheen. Is makkelijker.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potverdikkie
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-09-2022
_JGC_ schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:35:
Als je goedkope k*t folie gebruikt wel ja.
Ah, goedkope k*t folie, daar gaat mijn vraag ook over. :+

M'n plan is om de vloer in de toekomst te gaan isoleren, en NA het isoleren pas het grondzeil te plaatsen om beschadigingen te voorkomen tijdens de installatie.

Nu ben ik zeer benieuwd of een zeil effect heeft op de RV in de woonkamer, en dat wil testen door de bodem af te dekken met een simpele goedkope schildersfolie.

Maar laat dergelijke folie toch nog vocht/damp door?
Of is dit voor mijn doel prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als je voor 4 tientjes een goedkope rol haalt kan je 2x leggen: 1x zodat je droog en schoon kan werken en 1x als blijkt dat er teveel gaten in je folie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
potverdikkie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:50:
[...]

Ah, goedkope k*t folie, daar gaat mijn vraag ook over. :+

M'n plan is om de vloer in de toekomst te gaan isoleren, en NA het isoleren pas het grondzeil te plaatsen om beschadigingen te voorkomen tijdens de installatie.

Nu ben ik zeer benieuwd of een zeil effect heeft op de RV in de woonkamer, en dat wil testen door de bodem af te dekken met een simpele goedkope schildersfolie.

Maar laat dergelijke folie toch nog vocht/damp door?
Of is dit voor mijn doel prima?
Ik was ook best bang dat ik zou zou beschadigen. Maar dit is niet gebeurd tot nu toe terwijl ik wel aan het worstelen ben geweest met isolatie. Zelfs niet op de plekken waar ik geen zin meer had alles echt netjes op p te ruimen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Pas vanaf 2mu is het dampdicht. Dat schildersspul waait bij wijze van spreken nog weg.
Goed folie is maar een paar tientjes. iig onder de 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Wij hebben nu iets meer dan een jaar pirplaten in onder de vloer. T200 over de bodem, aan de randen wat losjes.
Er ligt geen vocht op de grond en er is geen stank. Sinds kort heb ik er een hygrometer liggen, en deze meet toch wel een luchtvochtigheid van 94%. Kan dit kwaad mbt werking van de pirplaten?

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 23:07
@Tutti-frutti voor de pir platen kan dat geen kwaad. Is de vloer zelf van beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

blissard schreef op woensdag 27 december 2017 @ 15:01:
@Tutti-frutti voor de pir platen kan dat geen kwaad. Is de vloer zelf van beton?
Oké. Ja de vloer is van beton.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Dan maakt het niet uit! Wel een hoge luchtvochtigheid. Bij mij is het nu 76,8%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:33
TimK1990 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 15:26:
Dan maakt het niet uit! Wel een hoge luchtvochtigheid. Bij mij is het nu 76,8%
Bij een goede ventilatie en afscherming van de grond zou de luchtvochtigheid toch gewoon gelijk worden aan (of iig in de buurt komen van) die van buiten?
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen
daar staan de huidige RV% van dit moment ... dus als je daar in de buurt zit is er volgens mij niks aan de hand toch?

• TimK1990
De rv in de bilt is nu 68 bij 5 Graden. Hij zou dus onder de 50 moeten zakken bij 14 graden die het nu is! Als ik dat even met de natte vinger mag aflezen. Ventilatie bij mij is niet subliem.

Dus daar zal het wel aan liggen. Maar 76% vind ik niet slecht.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

duvekot schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:45:
[...]

Bij een goede ventilatie en afscherming van de grond zou de luchtvochtigheid toch gewoon gelijk worden aan (of iig in de buurt komen van) die van buiten?
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen
daar staan de huidige RV% van dit moment ... dus als je daar in de buurt zit is er volgens mij niks aan de hand toch?
Ik denk dat de ventilatie niet in orde is. Sterker nog, ik denk dat de ventilatie tussen m'n pirplaten en vloer gaat. Ik heb namelijk vorig jaar al aangegeven aan het isolatiebedrijf dat er lucht vanuit 2 leidinggaatjes vanuit de vloer waait. Er is iemand langsgeweest en heeft eea dichtgepurt.
Maar ik zie nu dat de muren van de kruipruimte vochtig zijn. Maar ik zie ook helemaal geen ventilatie gat onder de pirplaten uitkomen. Er zouden 3 of 4 ventilatiegaten zijn, die er al zaten voordat de vloeisolatie geïnstalleerd werd. Ook nu is de rlv 93% terwijl buiten de zon schijnt en buiten de meter 75% aangeeft.
Ik ga zo eens beter kijken waar de ventilatie zit.

Edit: kruipruimte luik staat 10 minuten open en hij is al gedropt naar 89%.

[ Voor 3% gewijzigd door Tutti-frutti op 28-12-2017 14:12 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• TimK1990
Tutti-frutti schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:07:
[...]

Ik denk dat de ventilatie niet in orde is. Sterker nog, ik denk dat de ventilatie tussen m'n pirplaten en vloer gaat. Ik heb namelijk vorig jaar al aangegeven aan het isolatiebedrijf dat er lucht vanuit 2 leidinggaatjes vanuit de vloer waait. Er is iemand langsgeweest en heeft eea dichtgepurt.
Maar ik zie nu dat de muren van de kruipruimte vochtig zijn. Maar ik zie ook helemaal geen ventilatie gat onder de pirplaten uitkomen. Er zouden 3 of 4 ventilatiegaten zijn, die er al zaten voordat de vloeisolatie geïnstalleerd werd. Ook nu is de rlv 93% terwijl buiten de zon schijnt en buiten de meter 75% aangeeft.
Ik ga zo eens beter kijken waar de ventilatie zit.

Edit: kruipruimte luik staat 10 minuten open en hij is al gedropt naar 89%.
Dan zou ik zeker even gaan kijken of je de ventilatie kan terug vinden en kan heropenen. Het beetje "verlies" in isolatie is dan maar jammer zou ik zeggen.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

TimK1990 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:40:
[...]

Dan zou ik zeker even gaan kijken of je de ventilatie kan terug vinden en kan heropenen. Het beetje "verlies" in isolatie is dan maar jammer zou ik zeggen.
Aan de achterzijde zie ik wel een rooster net onder de platen uitkomen. Er zouden daar 2 ventilatiekokers moeten zitten.
Aan de voorzijde kan ik deze aan de buitengevel niet vinden, en zie ik alleen wat open voegen. Maar de spouw is wel nageisoleerd ergens in de jaren 80-90. Maar er zou dan normaliter toch ook ergens een opening/gaten moeten zitten in de kruipruimte? Die kan ik dus niet vinden. Misschien dat de pirplaten de ventilatie van de voorkant afdekken. In dat geval lijkt het dan wel bewust genegeerd te zijn door het isolatie bedrijf.
Feit is wel dat ik nu wat schimmel zie op het betonwerk.
Nu moet ik er op een of andere manier achter zien te komen waar de lucht van de open voegen aan de voorzijde heen gaat. Ik ben zelf bang dat dit tussen de vloer en isolatie komt (de pirplaten zijn dacht ik op latten gemonteerd), omdat ik tocht voelde komen uit inmiddels dichtgepurde leiding-gaten die uit de vloer de woonkamer inkomen.

4015Wp west (Dordrecht)

• TimK1990
Tutti-frutti schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:11:
[...]

Aan de achterzijde zie ik wel een rooster net onder de platen uitkomen. Er zouden daar 2 ventilatiekokers moeten zitten.
Aan de voorzijde kan ik deze aan de buitengevel niet vinden, en zie ik alleen wat open voegen. Maar de spouw is wel nageisoleerd ergens in de jaren 80-90. Maar er zou dan normaliter toch ook ergens een opening/gaten moeten zitten in de kruipruimte? Die kan ik dus niet vinden. Misschien dat de pirplaten de ventilatie van de voorkant afdekken. In dat geval lijkt het dan wel bewust genegeerd te zijn door het isolatie bedrijf.
Feit is wel dat ik nu wat schimmel zie op het betonwerk.
Nu moet ik er op een of andere manier achter zien te komen waar de lucht van de open voegen aan de voorzijde heen gaat. Ik ben zelf bang dat dit tussen de vloer en isolatie komt (de pirplaten zijn dacht ik op latten gemonteerd), omdat ik tocht voelde komen uit inmiddels dichtgepurde leiding-gaten die uit de vloer de woonkamer inkomen.
Dat zou wel vreemd zijn. Dat betekend in feit de als het zo je isolatie nu in vedergeval gedeeltelijk niets doet omdat er buiten lach boven zit. Mag een beste aanfluiting zijn als dit zo is.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

TimK1990 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:13:
[...]

Dat zou wel vreemd zijn. Dat betekend in feit de als het zo je isolatie nu in vedergeval gedeeltelijk niets doet omdat er buiten lach boven zit. Mag een beste aanfluiting zijn als dit zo is.
Nee precies. En om die reden heb ik ze vorig jaar terug laten komen. Maar ik betwijfel of het probleem verholpen is. Ze hebben namelijk ook de leidinggaten dichtgepurt, die het symptoom juist naar voren brachten. Mijn vermoeden is dat er nog steeds buitenlucht boven de isolatie komt, en dat dit de buitenlucht is die via de ventilatievoegen de kruipruimte zou moeten ventileren. Maar ik weet helaas niet hoe die kanalen/spouw van origine lopen. Zou ook niet weten hoe ik daar achter moet komen.

4015Wp west (Dordrecht)

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:33
Tutti-frutti schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:12:
[...]

Nee precies. En om die reden heb ik ze vorig jaar terug laten komen. Maar ik betwijfel of het probleem verholpen is. Ze hebben namelijk ook de leidinggaten dichtgepurt, die het symptoom juist naar voren brachten. Mijn vermoeden is dat er nog steeds buitenlucht boven de isolatie komt, en dat dit de buitenlucht is die via de ventilatievoegen de kruipruimte zou moeten ventileren. Maar ik weet helaas niet hoe die kanalen/spouw van origine lopen. Zou ook niet weten hoe ik daar achter moet komen.
Dat klinkt niet lekker .... kan je met een kleine simpele USB endoscoop camera via de ventilatie gaten die je wel ziet naar binnen toe?

• TimK1990
Makkelijkere oplossing is om even bij je on geïsoleerde buren te gaan kijken.

• blissard
De vraag is wel waar de ventilatie onder een dichte betonnen vloer precies toe dient. Er komt wat radon onder dat niet prima is om in te ademen, maar dat is in Nederland eigenlijk een klein probleem. Even ventileren voor je er in gaat is dan een oplossing. Het vocht kan geen kwaad. Pir en beton worden er niet door aangetast. Wellicht nog een stalen gasleiding waar dat kwaad voor kan. Maar verder?

Lees net dat ventilatie tegenwoordig ook niet meer verplicht is https://www.ventilatiesys...le-ventilatie/kruipruimte

[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 28-12-2017 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ligretto
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 09:48
Stukje persoonlijke ervaring m.b.t. isolatie van de kruipruimte.

Bijna twee maanden geleden mijn kruipruimte laten isoleren / bodem laten afsluiten door middel van chips. Er ligt hier ruim 40 cm chips met R-waarde 3,25. In eerste instantie wilde ik gaan voor schuimbeton, maar in verband met de prijs en eenvoudige toepassing toch gegaan voor chips. Een wereld van verschil! Het is veel minder vochtig in huis, wat enorm scheelt in de stookkosten. In de kruipruimte (boven de laag chips uiteraard) eveneens kurkdroog, wat prettig is voor mijn houten vloer.

Afgelopen weekend nog in de kruipruimte geweest om een kabel te trekken door bestaande doorvoeren, wel geinig om in zo'n ballenbak te lopen. Bodem is vochtig uiteraard, dat krijg ik niet weg, maar dat bewijst maar weer de werking van de chips.

Prijstechnisch was het ook een meevaller. Een drietal offertes gekregen na inspecties, liepen een beetje uiteen (voor meer info stuur even een privé berichtje).

Kortom: Zeer tevreden dat ik het heb laten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Sinds 1 november wonen ik en mijn vriendin + kids in een 2/1 kap uit 2005. Deze is uiteraard volledig geïsoleerd. Ik heb de kruipruimte even bekeken, en zie dat er gebruik is gemaakt van eps platen.
Tenminste, daar lijkt het op. Ik heb het niet echt opgemeten, maar ik gok dat dit rond de 7/8 cm is.

Is het zinvol om hier nog een keer een extra laag aan te plakken? En kan dit überhaupt wel ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

ligretto schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 07:24:
Stukje persoonlijke ervaring m.b.t. isolatie van de kruipruimte.

Bijna twee maanden geleden mijn kruipruimte laten isoleren / bodem laten afsluiten door middel van chips. Er ligt hier ruim 40 cm chips met R-waarde 3,25. In eerste instantie wilde ik gaan voor schuimbeton, maar in verband met de prijs en eenvoudige toepassing toch gegaan voor chips. Een wereld van verschil! Het is veel minder vochtig in huis, wat enorm scheelt in de stookkosten. In de kruipruimte (boven de laag chips uiteraard) eveneens kurkdroog, wat prettig is voor mijn houten vloer.

Afgelopen weekend nog in de kruipruimte geweest om een kabel te trekken door bestaande doorvoeren, wel geinig om in zo'n ballenbak te lopen. Bodem is vochtig uiteraard, dat krijg ik niet weg, maar dat bewijst maar weer de werking van de chips.

Prijstechnisch was het ook een meevaller. Een drietal offertes gekregen na inspecties, liepen een beetje uiteen (voor meer info stuur even een privé berichtje).

Kortom: Zeer tevreden dat ik het heb laten doen :)
En in hoeverre heb je er ook energetische voordelen van? Want dat is toch het idee achter isoleren.
Als ik de pagina's van de laatst tijd doorneem is de consensus dat het isoleren van de bodem vrij weinig isolerend effect heeft, of zelfs nadelig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
@Possible Weet je zeker dat het maar 7-8cm is? Bij mijn rijtjeswoning uit 1998 zit er al 18,5cm EPS onder tegen de vloer aan namelijk. Als het echt maar zo weinig is dan heeft het zeker zin om er nog wat extra tegenaan te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
ThinkPadd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:23:
@Possible Weet je zeker dat het maar 7-8cm is? Bij mijn rijtjeswoning uit 1998 zit er al 18,5cm EPS onder tegen de vloer aan namelijk. Als het echt maar zo weinig is dan heeft het zeker zin om er nog wat extra tegenaan te plakken.
Ik zal vanavond eens gaan kijken voor de zekerheid.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ligretto
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 09:48
DopdeDouwer schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:19:
[...]

En in hoeverre heb je er ook energetische voordelen van? Want dat is toch het idee achter isoleren.
Als ik de pagina's van de laatst tijd doorneem is de consensus dat het isoleren van de bodem vrij weinig isolerend effect heeft, of zelfs nadelig kan zijn.
Omdat het een stuk minder vochtig in huis is, verbruik ik ook minder gas om te verwarmen (lucht opwarmen kost 4 x minder energie dan water opwarmen). Ik heb geen waardes om te vergelijken omdat ik het huis pas reeds het gekocht. De vloer is nou niet super warm, maar kan wel weer op sokken lopen in plaats van op sloffen vanwege de koude vloer.

Extra isoleren van de vloer kan ook nog, maar is wat vervelend werken in de ballenbak en ik betwijfel de energetische en financiële voordelen in vergelijking met de huidige situatie. Meer is altijd beter, maar is het het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@ligretto het klopt dat vochtige lucht lastiger verwarmen is dan droge lucht. Ik geloof zonder onderbouwing alleen niet dat dat je significant in stookkosten gaat helpen. Ik heb het al vaker op diverse sites zien staan, maar mis de energetische onderbouwing van het effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
@blissard In het 'Gas besparen topic' staat een link naar deze post:
Joepla in "Gas besparen door middel van CV tuning"

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:34
Heeft er iemand tips voor het luchtdicht maken van een kruipruimte onder een houten vloer? Door het drukverschil komt er een muffe lucht de woonkamer binnen.

De kruipruimte licht onder een houten vloer die rust op balken en vochtwerende plaat. Hij is zeer goed geventileerd (je voelt het waaien), dus het drukverschil zal behoorlijk zijn. De lucht uit de kruipruimte kan denk ik omhoog komen door i) twee convectorputten, ii) langs de plinten, en iii) de kieren rond een vloerluik.

Er is deze zomer tonzon bodemfolie + luchtzakken onder de vloer geplaatst. Daarnaast zit er tonzon folie rond de convectorputten. Ik zit dus te denken om alle overgebleven kieren met een siliconen kit en een rol alu tape te dichten. Maar wat is de beste manier om dit aan te pakken? Hoe vind ik de meeste kieren? En is dit het juiste materiaal?

Wellicht relevant: wij hebben een lekkend riool gehad in dezelfde kruipruimte. De tonzon bodemfolie was over de rioolpijpen heen gelegd en de lekkage is lekker gaan broeien onder het materiaal, met als gevolg flink muffe lucht en rioolvliegjes in de woonkamer. Het riool is nu vervangen door pvc. Het was een allegaartje van gres, gietijzer en asbest buizen; dat is er nu bijna allemaal uit (een laatste stukje wordt volgende week vervangen). Maar de stank is een beetje terug gekomen, en hangt samen met de hoeveelheid regen die er valt. Ik vermoed dat dit komt door een combinatie van het laatste stukje lekkende buis en wellicht ook stank die omhoog komt in het overbelastte riool buiten het huis. Ik wil nu zowel de oorzaak aanpakken door het laatste stukje pijp te vervangen, als ook de symptomen bestrijden door de luchtwegen van kruipruimte naar woonkamer te minimaliseren. Alle advies is zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Das het probleem met een houten vloer, die mag je naar mijn weten (en navraag) niet helemaal afsluiten. Wellicht is afgraven de beste optie met nieuw zand erop?
nel!s schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:20:
Heeft er iemand tips voor het luchtdicht maken van een kruipruimte onder een houten vloer? Door het drukverschil komt er een muffe lucht de woonkamer binnen.

De kruipruimte licht onder een houten vloer die rust op balken en vochtwerende plaat. Hij is zeer goed geventileerd (je voelt het waaien), dus het drukverschil zal behoorlijk zijn. De lucht uit de kruipruimte kan denk ik omhoog komen door i) twee convectorputten, ii) langs de plinten, en iii) de kieren rond een vloerluik.

Er is deze zomer tonzon bodemfolie + luchtzakken onder de vloer geplaatst. Daarnaast zit er tonzon folie rond de convectorputten. Ik zit dus te denken om alle overgebleven kieren met een siliconen kit en een rol alu tape te dichten. Maar wat is de beste manier om dit aan te pakken? Hoe vind ik de meeste kieren? En is dit het juiste materiaal?

Wellicht relevant: wij hebben een lekkend riool gehad in dezelfde kruipruimte. De tonzon bodemfolie was over de rioolpijpen heen gelegd en de lekkage is lekker gaan broeien onder het materiaal, met als gevolg flink muffe lucht en rioolvliegjes in de woonkamer. Het riool is nu vervangen door pvc. Het was een allegaartje van gres, gietijzer en asbest buizen; dat is er nu bijna allemaal uit (een laatste stukje wordt volgende week vervangen). Maar de stank is een beetje terug gekomen, en hangt samen met de hoeveelheid regen die er valt. Ik vermoed dat dit komt door een combinatie van het laatste stukje lekkende buis en wellicht ook stank die omhoog komt in het overbelastte riool buiten het huis. Ik wil nu zowel de oorzaak aanpakken door het laatste stukje pijp te vervangen, als ook de symptomen bestrijden door de luchtwegen van kruipruimte naar woonkamer te minimaliseren. Alle advies is zeer welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:34
TweakersAddict schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:33:
Das het probleem met een houten vloer, die mag je naar mijn weten (en navraag) niet helemaal afsluiten. Wellicht is afgraven de beste optie met nieuw zand erop?

[...]
Ik heb dit inderdaad ook gelezen, maar dacht dat het in mijn geval niet op ging omdat er vochtwerende platen onder de houten vloerdelen liggen. Die kan ik sluiten onder de plinten zonder daarmee direct het hout te beinvloeden. Het hout kan nog voldoende werken, en aangezien de platen het ademen al tegengaan zal je nauwelijks verlies van ademing krijgen. Correct?

Het vervangen van zand is geen slecht idee, ten minste op de plekken waar het oude riool heeft gelekt. En daarna weer afdekken met bodemfolie. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Hier is het ook gelukt om het grootste compartiment van de vloer vanuit de kruipruimte te isoleren in de kerstvakantie, de rest volgt nog als ik weer nieuw materiaal heb gehaald. Gekozen isolatie is Knauf Naturoll, dikte 14cm ivm balkhoogte houten vloer. Het verwerken viel me 100% mee, totaal geen last van irritatie oid van de glaswol. Uiteraard wel handschoenen gebruikt.

Isolatie is geplaatst tussen de balken met daaronder pvc buizen als ondersteuning. Voor de zekerheid nog folie op de bodem gelegd, al is onze kruipruimte mooi droog. Het meeste moeite was het kleine kruipluik (40x40 cm). De glaswol was gelukkig weer goed op te rollen na het op maat snijden en paste precies door het luik. Gelijk een ongeisoleerde cv leiding nog even meegenomen nu ik toch onder de vloer was.

De vloer lijkt minder koud aan te voelen op koude dagen, maar echt heel duidelijk kun je het nu nog niet merken. Ik ben benieuwd voor de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_r86
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 20:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Heftige berichtgeving maar wel een raar artikel.
Woorden als 'besmet' en 'incubatietijd', terwijl het over een overgevoeligheidsreactie gaat. Erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

De "slachtoffers" zijn nog steeds de gene van 2013. Sinds 2013 zijn er ook geen nieuwe "slachtoffers" meer gemeld bij meldpunt purisolatie.

Ik haal uit het artikel ook niet uit of er nieuwe gevallen bij zijn gekomen. Op de meldpunt purisolatie "nieuws"-lijst staat ook niks nieuws. Ook dat SBS-filmpje ging over de oude slachtoffers. Ik heb sterk het gevoel dat de meldpunt zijn eigen bestaansrecht aan het verdedigen is eigenlijk...

(Tijdens mijn adviesgesprek werd wel verteld dat we het huis uit moeten bij isoleren met pur. helaas gaat het isoleren even niet lukken vanwege grondwateroverlast in de gemeente...)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

kmf schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:12:
[...]

De "slachtoffers" zijn nog steeds de gene van 2013. Sinds 2013 zijn er ook geen nieuwe "slachtoffers" meer gemeld bij meldpunt purisolatie.

Ik haal uit het artikel ook niet uit of er nieuwe gevallen bij zijn gekomen. Op de meldpunt purisolatie "nieuws"-lijst staat ook niks nieuws. Ook dat SBS-filmpje ging over de oude slachtoffers. Ik heb sterk het gevoel dat de meldpunt zijn eigen bestaansrecht aan het verdedigen is eigenlijk...
Dat viel mij ook op. Ik heb ook het gevoel dat Cobouw middels een 'sensatieartikel' leden aan het werven is. Er staat namelijk nog een artikel over PUR, wat je alleen kunt lezen als je lid wordt.

Ik wil niet gevaren baggetalliseren, en als zaken fout gaan moeten die zeker aan de kaak worden gesteld en vooral ook onderzocht worden. Helemaal als het om gerzondheid gaat. Ik krijg alleen een beetje een nare bijsmaak van het artikel.
Het heeft een beetje dezelfde tendens als de slimme meter reportage van Radar en de slimme gasmeter hetze. Veel geschreeuw, weinig aan de hand.

Wij kregen overigens van Pluimers ook gewoon een brief met het advies even het huis te verlaten tijdens de werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

EddoH schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:26:
[...]

Wij kregen overigens van Pluimers ook gewoon een brief met het advies even het huis te verlaten tijdens de werkzaamheden.
Ik laat het doen door vandebunt (Pluimers heeft geen contact meer met me opgenomen na het bezoek. En ze waren sowieso duurder)

Vandebunt zegt dat ze de kruipluik afsluiten met een luik waar de slang doorheen gaat en na afloop wordt alles afgezogen. Ik hou het wel in de gaten met de webcam op dat moment.

Maar ze hebben niet gezegd dat ze de hele woning gaan bekijken of er ergens gaten zijn vanuit de kruipruimte.
Nou is er een nieuwe vloer gestort bij mij. Dus ik weet wel waar er openingen zijn (voor leidingen en kabels). Deze zal ik zelf wel even afdichten voor de zekerheid. Ook zullen we een weekendje weg nemen als ze gaan isoleren.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 11-01-2018 10:32 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

duvekot schreef op donderdag 28 december 2017 @ 19:06:
[...]

Dat klinkt niet lekker .... kan je met een kleine simpele USB endoscoop camera via de ventilatie gaten die je wel ziet naar binnen toe?
Inmiddels heb ik nog een filmpje gevonden met de kruipruimte nog voordat de isolatie was geinstalleerd. En warempel... een luchtkanaal welke nu dus niet meer zichtbaar is. Tevens zit deze ook op de plek waar de tocht uit de leidinggaten vandaan kwam!
Ook zojuist nog gekeken met een endoscoop, maar ik kom helaas niet alle bochten door dat ik daadwerkelijk de pir-platen zie. Maar voor mij is het wel duidelijk wat er aan de hand is. Ik heb inmiddels het isolatiebedrijf weer gemaild, en hoop dat het netjes wordt opgelost.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Is het opgelost intussen?
Tutti-frutti schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:02:
[...]

Inmiddels heb ik nog een filmpje gevonden met de kruipruimte nog voordat de isolatie was geinstalleerd. En warempel... een luchtkanaal welke nu dus niet meer zichtbaar is. Tevens zit deze ook op de plek waar de tocht uit de leidinggaten vandaan kwam!
Ook zojuist nog gekeken met een endoscoop, maar ik kom helaas niet alle bochten door dat ik daadwerkelijk de pir-platen zie. Maar voor mij is het wel duidelijk wat er aan de hand is. Ik heb inmiddels het isolatiebedrijf weer gemaild, en hoop dat het netjes wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ze komen volgende week langs voor inspectie. Ik zal dan een update geven.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hmmm iemand advies/idee hoe ik van overtollig water in de kruipruimte af kan komen ?

Ik ben er zelf nog niet ingeweest maar er schijnt dikke kleilaag in te liggen en bij het openen van de kruipruimte zagen we plassen water (vocht druppelt van de fundering af) ..

ik zit zelf te denken om een drainage put te graven en grind erin te mikken (geo & worteldoek) en als het me lukt in de kruipruimte drainage slangen aan te leggen.

Hoe effectief zou het zijn met een hoge drukspuit je kruipruimte uit te graven ? (lees zand/klein van plek A (hoog) naar plek B(laag) te brengen.. natuurlijk ga ik wel eerst voorbereiden zodat het water de drainage in kan en niet ongewenst bv bij de buren beland(met daarbij alle nadelen) .. ik zie niet echt naar uit om 5 kuub zand al liggend (en nat) te gaan verplaatsen)

iemand filmpjes/idee hoe je met water kan graven (low cost)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:53
Ik heb een vermoeden dat je niet met een hoge drukspuit aan de gang wilt gaan in je kruipruimte. Als het water nu al niet wegloopt, zal het extra water uit je hoge drukspuit dat al zeker niet doen. Daarbij verwacht ik dat letterlijk alles onder de bagger komt te zitten. Ik zou niet graag meer in de kruipruimte willen komen nadat je klaar zou zijn.

Ik zou je daarom toch echt willen adviseren om als je aan de slag gaat, dit te doen met een hark een emmer en eventueel een tuinschepje. Het is rot werk, maar het loont wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Als het gewoon grondwater is kan je pompen tot je een ons weegt.
Beter kijken of je de bodem kan ophogen of lekkages bij jou en de buren opzoeken.
En je bestrating zo leggen dat het naar de straatkolken afloopt en niet naar je kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

vso schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:51:
Hmmm iemand advies/idee hoe ik van overtollig water in de kruipruimte af kan komen ?

Ik ben er zelf nog niet ingeweest maar er schijnt dikke kleilaag in te liggen en bij het openen van de kruipruimte zagen we plassen water (vocht druppelt van de fundering af) ..

ik zit zelf te denken om een drainage put te graven en grind erin te mikken (geo & worteldoek) en als het me lukt in de kruipruimte drainage slangen aan te leggen.

Hoe effectief zou het zijn met een hoge drukspuit je kruipruimte uit te graven ? (lees zand/klein van plek A (hoog) naar plek B(laag) te brengen.. natuurlijk ga ik wel eerst voorbereiden zodat het water de drainage in kan en niet ongewenst bv bij de buren beland(met daarbij alle nadelen) .. ik zie niet echt naar uit om 5 kuub zand al liggend (en nat) te gaan verplaatsen)

iemand filmpjes/idee hoe je met water kan graven (low cost)
Je kunt zand af laten zuigen, tis niet heel goedkoop geloof ik, maar als je doel is om je kruipruimte uit te graven zou dat een optie kunnen zijn. Kan wel zijn dat je nogsteeds water in je kruipruimte hebt (en dan een heel zwembad, als de bron grondwater is.

https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

We hoeven niet gek diep te boren voor grondwater 80cm /1m onder de grond vanaf begane grond niveau. teminste dit vermoed ik heb tijdens droge zomer toen de tuin open lag, de waterstand gemeten.
de afstand in de kruipruimte in het huis varieert van
- voorkant --> 50 tot 70cm (misschien zelfs kuil van 80 tot 90)
- achterkant -->10 tot 20cm (max)
Voor elke 10cm verplaatsen praat je over 3.5 kuub zand, dit is geen grappige klus met zand, minder met aarde en klei een hel en dan heb ik het over een tuin. Bedenk dat dan in een ruimte waar je ligt .. hmm vandaar "water"
Nilvo schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:25:
Ik heb een vermoeden dat je niet met een hoge drukspuit aan de gang wilt gaan in je kruipruimte. Als het water nu al niet wegloopt, zal het extra water uit je hoge drukspuit dat al zeker niet doen. Daarbij verwacht ik dat letterlijk alles onder de bagger komt te zitten. Ik zou niet graag meer in de kruipruimte willen komen nadat je klaar zou zijn.

Ik zou je daarom toch echt willen adviseren om als je aan de slag gaat, dit te doen met een hark een emmer en eventueel een tuinschepje. Het is rot werk, maar het loont wel.
De hogedruk is inderdaad niet schoon werk maar met wat voorbereiding zoals wandjes plaatsen & drainage (wat ik zoiezo moet doen) verplaatst sneller de meuk naar een lager gelegen niveau en niveleert de boel beter .. teminste dat hoop ik .. scheelt een hoop gevloek en getier met hark,schep je enzo ..
ik heb een dompel pomp al liggen, en de hogedruk ook.

Ik zag een stel americanen putten graven met water op youtube, (water well digging DIY) sommige zelfs met compressor erbij (heb ik ook) .. desnoods water circulatie met een goedkoop zwembad als ciriculatie punt..) ik hoef geen 40m de grond in hooguit 2m als het water maar wegloopt uit de kruipruimte(s)
DopdeDouwer schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:22:
Als het gewoon grondwater is kan je pompen tot je een ons weegt.
Beter kijken of je de bodem kan ophogen of lekkages bij jou en de buren opzoeken.
En je bestrating zo leggen dat het naar de straatkolken afloopt en niet naar je kruipruimte.
Bestrating is redelijk gebeurt maar mag best nog wel even wat zand uit de kruipruimte naar toe ;) de tuin is al voorzien van vette drainage en die kant van de fundering is droger dan het ooit was.

Het is niet de bedoeling oneindig te blijven pompen, maar een droge kruipruimte vloer en werkbaar (vlak) mag best wel wat kosten.. en als ik eenmaal vlak en drainage heb aangelegd gaat er zsm een vochtdicht zeil neergelegd worden.

Overgens vocht in de kruipruimte hebben we dus al, en gelukkig zit er wat isolatie tegen de onderkant
dus als ik:
1) met de hogedruk spuit een tering bende ervan maak
2) met de plantensproeier de onderzijde v.d vloer weer "schoon" maak
3) zeil neerleg
4) jaar wacht totdat de kruipruimte droog is ..
5) kan beginnen met betonrot reparatie
6) erna isoleer
ben ik blij (zat klusjes rond het huis om me een jaar te vermaken.
zandpaddo schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:35:
Je kunt zand af laten zuigen, tis niet heel goedkoop geloof ik, maar als je doel is om je kruipruimte uit te graven zou dat een optie kunnen zijn. Kan wel zijn dat je nogsteeds water in je kruipruimte hebt (en dan een heel zwembad, als de bron grondwater is.

https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Ik zie het nut niet van "zuigen" want aan de voorkant zijn er kuilen (met plas water) en aan de achterkant zijn er "bergen"

water neem de makelijkste weg en dus blijf het staan op de laagste punten. door dat met zand/aarde/klei te vullen forceer je het vocht de grond in

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Proberen kan altijd. Maar lijkt me als nog niet prettig.
Hier is de grondwaterstand ook weer enorm hoog. Tot onderkant funderingsbalk.

Dus ben benieuwd naar je vorderingen. Maar je moet wel iets hebben waar je dat grondwater zonder pomp kan lozen. Ik bedoel wat is je bedoeling als je alles hebt aangelegd?
Kan je die betonrot en isolatie niet nu ook aan aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 17:54
Ik heb het niet helemaal goed gelezen maar mijn ervaring is dat die pompen vergeten worden en geen onderhoud krijgen. Mensen plaatsen een dompelpomp in de kruipruimte in een gat met een emmer er in. Echter vergeten zij dat bij grondwater ook zand e.d. in de emmer komt. Dit vinden dompelpompen niet leuk en slaan vast. Daarnaast ligt de vlotter ook vaak niet goed. De vlotter moet een cm of 30 omhoog staan wil de dompelpomp gaan pompen.

Zand zuigen is echt een hele dure oplossing. Je hebt al snel 1 machinist, vrachtwagen en twee cleaners voor de deur. Het zand moet daarnaast nog een keer afgevoerd worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Deef_K op 31-01-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DopdeDouwer schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:31:
Proberen kan altijd. Maar lijkt me als nog niet prettig.
Hier is de grondwaterstand ook weer enorm hoog. Tot onderkant funderingsbalk.

Dus ben benieuwd naar je vorderingen. Maar je moet wel iets hebben waar je dat grondwater zonder pomp kan lozen. Ik bedoel wat is je bedoeling als je alles hebt aangelegd?
Kan je die betonrot en isolatie niet nu ook aan aanpakken?
water neemt de weg van de minste weerstand, dus elke open ruimte (fundering) is ideaal

De huizen hier liggen aan een sloot & een vijver welke met elkaar zijn verbonden, en het grondwater is min of meer gelijk aan hun niveau, ongeveer 80cm a 1m vanaf mijn huisvloer.
3 huizen verderop zijn de bewoners regelmatig bezig uren het water aan het wegpompen het riool in, we praten over een Hoogte verschil van +/- 30 a 50 cm waar het water niet goed wegloopt. Als ik / we dat verticaal kunnen draineren is de bulk van het probleem weg. helemaal mooi is natuurlijk dit in de sloot te dumpen. Door horizontaal drainage aan te leggen in mijn geval 50m, in bij de buurman max 20m van voordeur naar sloot) we wonen op een soort hofje)

mijn bedoeling = als ik vertikale drainage aan kan leggen (grindkoffers/ infiltratie) (grind in geodoek/worteldoek) zoals:
Afbeeldingslocatie: https://appeltern.nl/server/afbeeldingserve/88816/image.jpg?width=180&height=211&resizemode=normal&outputmode=jpg&qs_hash=1d77dd436ad79bddb9753049b14ede33e7d54462
Dan kan het water doorsijpelen naar het gewenste niveau. en resultaat is "geen" pomp meer nodig, handig is wel optie tot pompen open te houden.

het heeft nu geen nut reparaties te doen of isolatie aan te brengen, het is enorm vochtig en isoleren zou de latere isolatie alleen bemoeilijken.
mijn stappen zijn:
1) kruipruimte vloer vlak maken & waar nodig fundering "verlengen" (lees voorkomen dat zand naar de buren vloeit, of visa versa.
2) vochtwerend zeil op de bodem
3) wachten totdat kruipruimte "droog" is (jaar ???)
4) beton rot verhelpen door uitbikken, ijzer in menie en nieuw beton smeren)
5) isolatie verbeteren

FYI het project kost alleen stroom, pvc, doek en grind .. water zat :) overgens als we het gezamelijk doen dan kunnen we een zwembad van 50,- gebruiken als water circulatie punt en zand wat daarin komt dump je terug de kruipruimte oid in

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:54
tl;dr: dit topic is een goudmijn, ik ga zelf aan de slag, iemand interesse in folie?

In de gemeente Houten (waar ik woon) is een door de gemeente georganiseerde 'inkoopactie' aan de gang voor oa kruipruimte-isolatie. Gisteren is er een mannetje adviseur wezen kijken en meten onder vloer. Huis uit '89, afgelopen jaar vloerverwarming laten frezen. Vloer is beton op piepschuim-broodjes. Kamertemperatuur 19,5, vloer 24,5 (verwarming aan) onderkant vloer (broodjes) 14,5, bodem (zand) 12, buiten was het 8 graden.. Niet heel slecht, maar wel winst te halen. Wat druppels tegen de broodjes aan, niet super vochtig. Ventilatie was laag maar voldoende.

Natuurlijk kwam hij met een volledig Tonzon advies (oranje folie op het zand, alu-folie-tonzon-luchtzakken tegen de vloer). Prijs (grove schatting, offerte krijg ik nog) ~1800euro voor ~54m2. Hij had nog een alternatief met een soort meerlaags sandwich van bubbelfolie/alufolie, voor ongeveer dezelfde prijs. Prijs zou ongeveer helft materiaal en helft manuren zijn.

Voor dat geld ga ik wel zelf aan de slag. Dit topic is een goudmijn _/-\o_
Stap 1: een rol folie T200 6x50 besteld voor op de bodem. Daar hou ik nog wel een beetje ( :+ ) van over, dus mocht iemand hier in de buurt wonen en binnenkort interesse hebben, geef maar een gil.
Stap 2: aanvoerleidingen van vloerverwarming die door kruipruimte lopen isoleren.
Stap 3: nog even oriënteren, maar ik denk gewoon een flinke laag eps eronder (heb ~60cm kruipruimte). Even meten welke maat ik nodig heb om de broodjes op te vullen en dan daaronder nog eens minimaal 10cm moet wel lukken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Het opvullen van de broodjes is eerder voorbij gekomen. Dit heeft weinig effect. Dit werk en de EPS kun je beter stoppen in:
- een iets dikkere laag EPS onder de gehele vloer of
- een beter materiaal dan EPS (bijvoorbeeld PIR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37
Als je voor pir gaat kijken, sowieso bekijken voor B of C keus.... kost echt veel minder.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ok snap het.
Nog steeds vreemd dat er zoveel water in je kruipruimte komt dan als het grondwater volgens jou lager staat.
Die oorzaak zou ik eerst opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:32

Seafarer

XXX

vso schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:46:
[...]
resizemode=normal&outputmode=jpg&qs_hash=1d77dd436ad79bddb9753049b14ede33e7d54462"]afbeelding[/url]]

4) beton rot verhelpen door uitbikken, ijzer in menie en nieuw beton smeren)
Heb je je daar echt goed in verdiept.

Beton rot reparaties doe je over het algemeen met zeer speciale mortel. Moet je van te voren bestellen.
Kun je niet lang bewaren. Dit spul vreet zuurstof en voorkomt opnieuw oxidatie van betonijzer. (En soms nog veel meer andere speciale eigenschappen, geen kennis van.)
Goede ervaringen mee.
Heb dit op advies gebruikt. Verder geen kennis van. Had een luchtbik hamer om de boel schoon te maken.
Dat werkt echt super.
bijvoorbeeld :Sika betonmortel reparaties.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DopdeDouwer schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:15:
Ok snap het.
Nog steeds vreemd dat er zoveel water in je kruipruimte komt dan als het grondwater volgens jou lager staat.
Die oorzaak zou ik eerst opzoeken.
Oorzaak o.a is gebroken hemelwater afvoer (wegens verzakking) ik heb die in mijn tuin al gerepareerd en voorzien van "bescherming". .. alleen nu nog de voorzijde (waar het nu vochtig is) het is geen rioolbuis anders zou het meuren .. je ruikt alleen dood water (gelukkig)

Overgens in de zomer was de kruipruimte al veel minder "nat" dan het jaar ervoor dus mijn werk tot heden is voordelig. (de woonkamer is minder koud in de koude dagen) de kou merk je goed echter in de onbeschermde berging in de zomer werd deze "warm" (jaar ervoor bleef het koel) .. dus het weer is het meeste debet en dus is hemelwater het 75% kans van de oorzaak.

je moet het zo zien.
* ik woon in hofje .. 10 huizen, de eerste 3 aan beide kanten zijn de lange poot, en 4 in de bocht (waaier)
* de 2 waaiers onderaan hebben de diepste punt en naar verluid kan je daar "staan"
* wij zijn het 3de huis en de kuil houd bij mij op
* je kan van de 2 waaiers (eerder genoemd) naar mijn huis via kruipruimte (als je het water trotseert >:) )
* de tuin van mijn kant van het hofje zijn opgehoogd, waarvan die van mij voorzien is van 20m2 grindkoffers en drainage
* de overige tuinen zijn niet meer aangeraakt (en lastig met materieel zoals kranen) te benaderen .. denk aan ponton via sloot de tuin benaderen) of via de voordeur .. (welke 80cm breed zijn)

Men heeft hier al de kruipruimte via de gemeente aangepakt en het is minder dan het was .. naar verluid

En omdat de buurman wegpompt verplaats het water ook zand van o.a mijn huis naar zijn kelder en loost die in het riool. dat moet ik zien te stoppen ..
Seafarer schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:07:
Heb je je daar echt goed in verdiept.

Beton rot reparaties doe je over het algemeen met zeer speciale mortel. Moet je van te voren bestellen.
Kun je niet lang bewaren. Dit spul vreet zuurstof en voorkomt opnieuw oxidatie van betonijzer. (En soms nog veel meer andere speciale eigenschappen, geen kennis van.)
Goede ervaringen mee.
Heb dit op advies gebruikt. Verder geen kennis van. Had een luchtbik hamer om de boel schoon te maken.
Dat werkt echt super.
bijvoorbeeld :Sika betonmortel reparaties.
Betonrot is niks anders als, ijzer wat kans krijgt om te roesten, het roest drukt het beton weg en het andere blootgestelde ijzer roest en proces herhaalt todat iets het proces stopt .. roest is Fe+ o2 = roest oid maar roest stopt als het niet meer bij het ijzer kan.

Daarnaast heeft de vorige eigenaar zich laten verleiden tot "verstevigingen" en deze woning heeft maar een paar betonrot elementen .. die klein zijn.

reparatie = de plekken open bikken met hamer, met een staal borstel schoon vegen, "stop roest" of menie het metaal behandelen en nieuw beton smeren.
zie ook YouTube: Betonreparatie

maar voordat ik ga reparen eerst de ergste oorzaak (vocht) verwijderen en zorgen voor een goeie werk omgeving .. wat ook handig voor de isolatie erna.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:32

Seafarer

XXX

vso schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:09:

reparatie = de plekken open bikken met hamer, met een staal borstel schoon vegen, "stop roest" of menie het metaal behandelen en nieuw beton smeren.
zie ook YouTube: Betonreparatie

maar voordat ik ga reparen eerst de ergste oorzaak (vocht) verwijderen en zorgen voor een goeie werk omgeving .. wat ook handig voor de isolatie erna.
Met repareren bedoelde je waarschijnlijk "Reparatie Beton" want even aansmeren met gewoon beton of cement is vaak op de lange duur niet effectief.

Smeer ze.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Seafarer schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:24:
[...]

Met repareren bedoelde je waarschijnlijk "Reparatie Beton" want even aansmeren met gewoon beton of cement is vaak op de lange duur niet effectief.

Smeer ze.
jup die

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:54
Ok, ik ben dit weekend onder de vloer gedoken. Eerst losse zooi opgeruimd, daarna de bodemfolie erin. Had niet genoeg tijd, dus de bodomfolie ligt pas voor 60% goed. Mooi moment om ff bovengronds na te denken en jullie lastig te vallen met wat dingen:

1. Folie vastmaken aan de randen. Ik heb niet zo'n trek om tig gaten te gaan boren, tape lijkt me niet erg lang goed blijven zitten (of er er wel geschikte tape om tegen de betonnen fundering te blijven zitten?). In dit topic zijn de meningen verdeeld, al zeggen de meesten: niet vastmaken, lekker laten drijven op bubbelfolie. Is zoiets hiervoor geschikt?
https://noppenfolieshop.c...oppenfolie-standaard.html

Hoeveel heb ik nodig voor de juiste "drijfkracht"? Wat hebben jullie gebruikt (waar vandaan)?

(Ik kan zien aan de randen van de fundering dat er op enig moment +-3-5cm water heeft gestaan. Toen ik onder de vloer was (nu, maar ook in de zomer) was het zand klam, maar niet zeiknat)

2. Ik heb onder keuken/meterkast een aantal leidingen die half/helemaal in het zand liggen. Eroverheen met de folie zorgt ervoor dat ik gaten/snedes moet maken op de plekken waar de leidingen omhoog gaan en daarna weer dicht-tapen. Eronderdoor kost me wat graafwerk (5-10cm diep over een paar meter, 2 leidingen van ~60mm diameter). Wat zouden jullie doen? Is het een probleem dat het folie ook niet kan opdrijven op die plekken bij eronderdoor gaan?

Bovenlangs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JcPsft3xSmQwJIeH1mTwKJdB/full.png

Onderdoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/odwQ8Qhuw6ArGOcuZZsWqsKh/full.png

Poll: Bodemfolie bovenlangs of onderdoor? :P
Bovenlangs
Onderdoor
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=400048&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

3. De ventilatieopeningen zitten nu half verscholen achter de broodjes bij de voor- en achtergevel. Daar moet ik dus rekening mee houden als ik eps ertegenaan ga plakken. Hoeveel ruimte moet ik daar vrijhouden? Exact dezelfde doorgang, of ruimer uitlopend? Vertikaal geen probleem of toch een schuine 'aanloop' ernaartoe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j4Xuz8IQ3G80anqTNxVzgNvf/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
3. Ik heb pvc buis rond 125mm (ca 40 cm lang) door midden gezaagd en met de open kant verticaal tegen de gevel gezet. (Ter plaatse van het ventilatiegat). Dat afgepurt en klaar is Klara

[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 06-02-2018 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Folie over de buis. Als die buis ooit lek gaat heb je de zooi liever onder de folie in de grond dan dat het over je folie loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:19
Ik heb het advies gekregen om mijn vloer te isoleren, maar zit met het probleem dat ik er met goed fatsoen niet onder kan. De diepte van de kruipruimte is zo'n 35 cm en er zit een centrale balk onder (houten vloer) waardoor je niet van de ene naar de andere kant kan. Toen we hier kwamen wonen hebben we over pur gedacht, maar dat bleek toen al een onmogelijkheid te zijn.

Nu is het onder de vloer droog en hebben we er een cementen bodemafsluiter in liggen, dus vochtproblemen zijn er niet. Degene die het me adviseerde had het over crisps, wat dus wel van dat Drowa spul zal zijn. Hier lees ik echter dat je daar qua isolatie niks aan hebt, maar ik heb ook wel gehoord dat vanwege de bodemafsluiter het isoleren van de vloer alleen een beetje extra comfort zou geven en de minst zinvolle isolatie zou zijn.

Wat zou bij ons wijsheid zijn? Gewoon zo laten, of toch eens kijken naar crisps/chips? De vloer er uit trekken om wat tegen de planken te zetten is in ieder geval absoluut geen optie.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
bodemisolatie is isolatie aan de verkeerde kant, maar als jij 35cm ruimte hebt is dat ook maar zo opgevuld.

Ik heb met die gedachte gespeeld bij mijn wc waar ik niet bij kon, gewoon een kuub chips eronder (70cm hier), maar is uiteindelijk toch uitgelopen op tussen de muren, over de rioolbuis en onder de stroom en gasleidingen door en daarna 4 bezoeken aan de fysio :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
_JGC_ schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 01:19:
bodemisolatie is isolatie aan de verkeerde kant, maar als jij 35cm ruimte hebt is dat ook maar zo opgevuld.

Ik heb met die gedachte gespeeld bij mijn wc waar ik niet bij kon, gewoon een kuub chips eronder (70cm hier), maar is uiteindelijk toch uitgelopen op tussen de muren, over de rioolbuis en onder de stroom en gasleidingen door en daarna 4 bezoeken aan de fysio :X.
I know, maar de planken isoleren betekent de hele parketvloer er uit, vloerplanken verwijderen, isoleren, planken terug, parket opnieuw leggen. Beetje overdreven als ik nu geen koude voeten heb...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Aziraphale schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:16:
[...]

I know, maar de planken isoleren betekent de hele parketvloer er uit, vloerplanken verwijderen, isoleren, planken terug, parket opnieuw leggen. Beetje overdreven als ik nu geen koude voeten heb...
Ik zeg nergens dat je de planken eruit moet halen...

35cm is zo ongeveer de laagdikte die ze aanbrengen, voor jou is de "isolatie aan de verkeerde kant" niet van toepassing want ze vullen dan de hele ruimte op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
_JGC_ schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:41:
[...]

35cm is zo ongeveer de laagdikte die ze aanbrengen, voor jou is de "isolatie aan de verkeerde kant" niet van toepassing want ze vullen dan de hele ruimte op.
Ah, dan had ik dat verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat het niet ging helpen vanwege die 'isolatie aan de verkeerde kant'. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
En wat als je een keer in de kruipruimte moet zijn? Gaat ff niet meer lukken he met die chips. Weet waar je aan begint...
_JGC_ schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:41:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Klopt, en was voor ons ook altijd de reden om niks te doen. Ik vraag me alleen momenteel af wat voor effect isoleren van de kruipruimte onder de kamer nog zou hebben op het gasverbruik/comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Tutti-frutti schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:02:
[...]

Inmiddels zijn ze langsgeweest. Alles is netjes nagelopen en er bleken aan de voorkant dus 2 luchtkanalen geblokkeerd te zijn door de isolatie, en tevens kon daar de lucht boven de isolatie komen. Dit is vrijgemaakt en afgedicht. Achterin hebben ze ook de ventilatie gecheckt, en hier is ook nog wat afdichtingswerk gedaan. Alles is netjes opgelost, en de ventilatie (en isolatie) kan zijn werk weer doen.

In Domoticz zie ik dat de daling ook is ingezet in de luchtvochtigheid. Voorheen continu tussen de 92-96% Na 2 dagen zit deze inmiddels op 84%. Ik verwacht dat deze komende nog verder daalt tot +-75%.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
Beste tweakers,
Ik heb wat advies nodig voor het isoleren. Ik heb een betonnen broodjes vloer en wil zelf met pir platen aan de gang. De hoogte is 50CM wat zou dan de aanbevolen dikte zijn. Ik heb geen vloerverwarming.
De kruipruimte is droog :)

het plaatsen kan gewoon met panlatten?
https://www.huisman.nl/bo...PtBvbY5uECaBoCUH4QAvD_BwE

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Pagina: 1 ... 41 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"