Bijkeuken vloer isoleren maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 11:07
Momenteel heb ik een bestaande bijkeuken met enkelsteens muren, geen geïsoleerd dak en een betonvloer zonder kruipruimte.

Nu is de muren en dak isoleren makkelijk en snel zelf te doen.
Maar door de betonvloer zonder kruipruimte heb ik vooral last van optrekkende kou via de vloer.

Nu zoek ik eigenlijk wat het beste te doen is.

Of de gehele betonvloer open breken en daar een kruipruimte onder maken. (geen idee of dat wel technisch mogelijk is)

Of door een deel van de vloer weg te breken zeg 20cm.
Daar isolatie laten plaatsen en vervolgens weer een nieuwe vloer storten.

Als ik Google kom ik alleen kruipruimte isolatie tegen en geen enkele hit waar het over mijn situatie gaat.

Iemand advies voor me?

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:02
Meeste betonvloeren in bijkeukens zijn doorgaans maar een centimeter of 10 dik. Ik dit geval dus oude vloer verwijderen, verder uitgraven. Isolatie (piepschuim) aan brengen en daar overheen de nieuwe betonvloer. Vergeet niet om een dunne rand isolatie aan te brengen rondom de vloer ivm koudebrug naar de wand.

• gasemans
Moet nog even de bouwtekening zoeken maar uit m'n hoofd is de betonvloer iets van 40cm.

Maar als het 10cm is zou het inderdaad wel makkelijker worden.

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:02
Gaatje boren en je weet het :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ikke_niet op 16-11-2017 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Als je ruimte hebt voor erbovenop dan zou je aerogel isolatie kunnen gebruiken.

Ik had hetzelfde in mijn bijkeuken. Gelukkig lag mijn bijkeuken ongeveer 2cm lager dan de keuken waardoor ik omhoog kon.

1cm aerogel isolatie staat gelijk aan 6cm EPS.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:04
Da's toevallig: op dit moment laat ik mijn bijkeuken isoleren! Die optrekkende kou het ook ook, en misschien nog erger: veel schimmelvorming aan de binnenzijde van de muren. Wellicht omdat er weinig mogelijkheden tot ventilatie waren, maar de wasmachine wel vaak aan staat. Wellicht helpt mijn ervaring/insteek je wat op weg.

Karakteristieken:
  • Afmetingen 2,5 x 2,7 meter
  • Enkelsteens wandjes (op 1 binnenmuur na, aangrenzend aan de keuken)
  • Betonvloertje zonder kruipruimte
  • Platdak zonder isolatie
Omdat ik de verbouwing - samen met enkele andere maatregelen - financier via een energiebespaarlening, ben ik aan minimale isolatiewaarden gebonden. Ik realiseer overal minimaal Rc=3,5.

De ingrepen:
  • Betonvloer weggebroken (was +/- 10 cm) en uitgediept. Vervolgens PIR-platen van 8 cm op de bodem en als opstaande rand. Daarna nieuwe betonvloer laten storten. Later komt er nog een afwerkvloer op.
  • Isolerende binnenmuren op basis van houten regelwerk met steenwol erin. Buitenzijde dampdoorlatende folie, binnenzijde dampwerende folie. Regelwerk is 12 cm dik, steenwol ook. Daarachter nog een spouw van een cm of 2. Vervolgens OSB-plaat erop en daarna gipsplaat. Later laten we het stucen.
  • Het plafond is gewoon gipsplaat
  • Het platdak wordt aan de buitenzijde geïsoleerd. Dakleer eraf, boeiborden eraf. Vervolgens PIR-platen op het dak (ook weer 8 cm) en nieuw dakleer met verhoogde boeiborden.
  • Nieuw kozijn met nieuwe - beter isolerende - buitendeur met fatsoenlijk HR++ glas. Ook het aanwezig raamkozijn met glas vervangen.
  • Ook direct afvoer wasmachine, water, buitenkraan en elektra goed geregeld.
Ik heb een aantal zaken zelf gedaan (met name slopen), de rest laat ik doen. Ik heb al wel geleerd, dat je óf alles, óf niks moet doen. Doe je het dak niet, dan gaat alsnog al je warmte weg.

Ik ben nu al super tevreden, je merkt het direct. En een heel groot bijkomend voordeel: eindelijk geen vocht én schimmelvorming op de binnenzijde van de muren meer. Natuurlijk, er blijft netto een stuk minder bijkeuken over, maar je krijgt er veel wooncomfort voor terug. Mocht je foto's en/of meer info willen, laat maar weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hier hetzelfde.
Koude betonvloer zonder kruipruimte in de bijkeuken.

Ik heb een paar gaten geboord en geconstateerd dat de grond er onder ingeklonken was en er dus een ruimte zat.
In diverse hoeken van de betonplaat heb ik een paar grote purbussen van ecotools leeggespoten en moet zeggen dat ik tevreden ben al zal een ruimte met halfsteensmuren nooit zo comfortabel aanvoelen als een permanent verwarmde ruimte met spouwmuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:52

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb in heel mijn huisje de vloer uitgebroken, 12cm aan zavel uit geschupt, alles gelijk gemaakt, plastiek gelegd, 6cm PUR platen (isoleert een heel stuk beter dan piepschuim) terug plastiek en dan 6cm zandcementvloer. En dan de afgewerkte vloer.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:04
Goededag wat een werk, ik betwijfel of je dat ooit rendabel kan maken qua kosten
Zal flink wat jaren duren voordat je quitte draait met stookkosten

Misschien eens kijken naar Fermacell 2E32 vloerplaten
Dan kan je de vloer aan de bovenzijde isoleren

Enne wat voor dak zit erop, hellend of plat dak? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Hier lees ik wel een succesverhaal van @Tasma : Tasma in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
Tasma schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:18:
[...]
Wat een enorm verschil, van een vloer op nat zand / klei naar een met 20cm XPS en folie. Van R=nihil naar R= 5 - 5,4. De vloerverwarming is nog niet in gebruik (wel vol) omdat de vloer nog moet uitharden. Los van de hoeveelheid werk kan ik iedereen met een woning met een vloer op zand die daar nog even wil blijven wonen deze isolatie stap aanraden.
[...]

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 17-11-2017 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 18:56
Gedaan in ons huis, uit 1968:

Financieel is het lastig rond te krijgen als je alle stappen -laat- uitvoeren. Het uitbreken en uitgraven is simpel, dom, zwaar en rot werk maar kost al snel richting de 5k. Dat heb ik zelf gedaan tegen ongeveer 800,- (afvoer en huur apparatuur).

Vervolgens 1000,- XPS, 400,- betonijzer, 1100,- vloerverwarming, 200,- folie, 2200,- beton+storten, 100,- voor afvlakken (huur machine) € 1500 voor de nieuwe laminaat vloer + ondervloer (VV geschikt).

Dat is de zuivere vloer, zonder leidingen en dergelijke. In ons geval moesten die allemaal verlegd worden omdat ze gewoon diagonaal door de vloer liepen direct in het beton. (leidingwerk € 800 aan koper, koppelingen, isolatie e.d. gas, warm en koud water, verplaatsing gasmeter € 480, riool vervangen € 450).

Het is een enorm groot verschil in comfort, de grond valt je eindelijk niet meer aan en is heerlijk warm. Het grootste nadeel is dat het dubbelglas uit 1980 nu de grootste bron van kou is en dat merk je als je daar in de buurt bent :)

Vloerverwarming draait ondertussen al even en die werkt prima, op basis van het aantal graaddagen bespaar ik het komende jaar ongeveer ~30% op ons gas verbruik -ondanks- onze kleine van 15 maanden (veel meer in bad e.d.). Wij zijn van 2100m3 naar een prognose van 1500 gegaan.

leerpunten:
-leg veel loze leidingen naar overal, als ze er maar liggen
-in ons geval was het riool beroerd/matig, die heb ik direct vervangen want nu kan en wil ik er niet meer bij
-leg direct extra electra naar keukens/garages voor nu en straks
-mijn VV ligt diep, op ruim 8cm onder het beton. Het gevolg is een langere opstart maar veeel constantere temperatuur. Dat is een eigen voorkeur.
-Leg direct de nodige aan/retour leidingen voor eventuele WP in de toekomst aan, kost je bijna niks en is wel zo handig..
-onlinebetonbestellen.nl levert een redelijk vlakke betonvloer. In ons geval 1cm verloop op ~3 meter. Dat heb ik zelf uitgevlakt. Er ligt -geen- cementdekvloer meer. Daar is technisch helemaal geen reden voor. Scheelt 2x werk.
-Zand gewoon op MP zetten. Er waren vechtpartijen over door groepen die tegelijk zand kwamen halen. Klei raak je niet kwijt.

Onze TVT is dus LANG te noemen bij de huidige gasprijzen. Namelijk iets van 15-20 jaar. Dat wisten wij, maar het ging ons primair om het comfort. 6-8cm stampbeton op natte klei is echt bizar om op te wonen nu ik op onze nieuwe vloer loop. Het spul was nog eens nat ook. Je leeft gewoon op een stoeptegel.

Als je het combineert met riool en in ons geval het verplaatsen van een keuken ben je wel direct klaar :)

(na een *@&#! hoeveelheid werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
joost.peeters schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:44:
Da's toevallig: op dit moment laat ik mijn bijkeuken isoleren! Die optrekkende kou het ook ook, en misschien nog erger: veel schimmelvorming aan de binnenzijde van de muren. Wellicht omdat er weinig mogelijkheden tot ventilatie waren, maar de wasmachine wel vaak aan staat. Wellicht helpt mijn ervaring/insteek je wat op weg.

Karakteristieken:
  • Afmetingen 2,5 x 2,7 meter
  • Enkelsteens wandjes (op 1 binnenmuur na, aangrenzend aan de keuken)
  • Betonvloertje zonder kruipruimte
  • Platdak zonder isolatie
Omdat ik de verbouwing - samen met enkele andere maatregelen - financier via een energiebespaarlening, ben ik aan minimale isolatiewaarden gebonden. Ik realiseer overal minimaal Rc=3,5.

De ingrepen:
  • Betonvloer weggebroken (was +/- 10 cm) en uitgediept. Vervolgens PIR-platen van 8 cm op de bodem en als opstaande rand. Daarna nieuwe betonvloer laten storten. Later komt er nog een afwerkvloer op.
  • Isolerende binnenmuren op basis van houten regelwerk met steenwol erin. Buitenzijde dampdoorlatende folie, binnenzijde dampwerende folie. Regelwerk is 12 cm dik, steenwol ook. Daarachter nog een spouw van een cm of 2. Vervolgens OSB-plaat erop en daarna gipsplaat. Later laten we het stucen.
  • Het plafond is gewoon gipsplaat
  • Het platdak wordt aan de buitenzijde geïsoleerd. Dakleer eraf, boeiborden eraf. Vervolgens PIR-platen op het dak (ook weer 8 cm) en nieuw dakleer met verhoogde boeiborden.
  • Nieuw kozijn met nieuwe - beter isolerende - buitendeur met fatsoenlijk HR++ glas. Ook het aanwezig raamkozijn met glas vervangen.
  • Ook direct afvoer wasmachine, water, buitenkraan en elektra goed geregeld.
Ik heb een aantal zaken zelf gedaan (met name slopen), de rest laat ik doen. Ik heb al wel geleerd, dat je óf alles, óf niks moet doen. Doe je het dak niet, dan gaat alsnog al je warmte weg.

Ik ben nu al super tevreden, je merkt het direct. En een heel groot bijkomend voordeel: eindelijk geen vocht én schimmelvorming op de binnenzijde van de muren meer. Natuurlijk, er blijft netto een stuk minder bijkeuken over, maar je krijgt er veel wooncomfort voor terug. Mocht je foto's en/of meer info willen, laat maar weten.
toon volledige bericht
Op de maat na is dit exact de situatie.

En het sloop werk wil ik zelf allemaal doen.
Muren en dak isoleren kan ik ook zelf wel rustig doen.
Alleen de nieuwe vloer zal ik laten doen.
Nu werkt mijn vrouw voor een bouwmarkt dus met wat korting kan ik de kosten goed drukken denk ik.

Als je wat foto's hebt voor me graag.
Moet m'n vrouw nog even overtuigen dat het wel waard is om tijdelijk geen bijkeuken te hebben tot ik klaar ben.

Iemand had het over rendement.
Het gaat mij om comfort.

Nu heb ik last van een koude toch die de keuken in komt.
Helemaal als het buiten goed vriest is het gewoon niet prettig om te gaan koken met alleen je sokken aan je voeten.

Momenteel lopen er geen buizen of kabels door de vloer.
Stroom zit allemaal op de muur gemonteerd.
En zal dus dan ook verwijderd worden en in de vloer en sommige gedeeltes in de muur verwerkt gaan worden.

Ook had iemand het over een toplaag.
De vloer is nu 2mm lager bij de keuken.
Dus dat is ook geen optie.

Tevens zijn de vloer tegels nu slecht geplaatst en is de vloer dus niet mooi vlak.
Sommige tegels liggen net wat hoger of juist lager.
Dus kan ik dat meteen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Ik zit in dezelfde situatie, bijkeuken/berging is gewoon altijd koud en nat. Nu heb ik een tijd geleden de stoute schoenen aangetrokken, alles gesloopt, kozijn dat los in de muur stond vastgepurd (hing aan balkenconstructie van voorzetwand, welke inmiddels 7cm boven de betonvloer zweefden), vloer eruit en toen kwam de beerput open...

Onze vloer zakte zo'n 1cm per jaar. Ding was ook altijd koud en vochtig. Nu snap ik ook waarom: onze berging is gewoon zo op de modder gestort. Niks uitgraven, niks zand, niks funderen, niks isolatie, gewoon natte drek onder het beton. Om de verzakking tegen te gaan heeft vorige eigenaar nog 8cm beton aangevuld, mocht dus 2x8cm beton breken en afvoeren.

Ik mag dus aan de slag gaan met betonpoeren. Alternatief is om 5-8 kuub zwarte kleverige grond uit te graven en dan weer te vullen met zand, maar denk dat betonpoeren minder werk is (ik kan de modder overigens wel gratis kwijt als ik dat wil, maar dan nog loop ik een dag met kruiwagens heen en weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
gasemans schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:40:
[...]

Muren en dak isoleren kan ik ook zelf wel rustig doen.
Nog maar eens dan, hoe ga je dat precies aanpakken?
En is het plat of hellend dak, dat maakt nogal een verschil qua isoleren?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
_JGC_ schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:15:
Ik zit in dezelfde situatie, bijkeuken/berging is gewoon altijd koud en nat. Nu heb ik een tijd geleden de stoute schoenen aangetrokken, alles gesloopt, kozijn dat los in de muur stond vastgepurd (hing aan balkenconstructie van voorzetwand, welke inmiddels 7cm boven de betonvloer zweefden), vloer eruit en toen kwam de beerput open...

Onze vloer zakte zo'n 1cm per jaar. Ding was ook altijd koud en vochtig. Nu snap ik ook waarom: onze berging is gewoon zo op de modder gestort. Niks uitgraven, niks zand, niks funderen, niks isolatie, gewoon natte drek onder het beton. Om de verzakking tegen te gaan heeft vorige eigenaar nog 8cm beton aangevuld, mocht dus 2x8cm beton breken en afvoeren.

Ik mag dus aan de slag gaan met betonpoeren. Alternatief is om 5-8 kuub zwarte kleverige grond uit te graven en dan weer te vullen met zand, maar denk dat betonpoeren minder werk is (ik kan de modder overigens wel gratis kwijt als ik dat wil, maar dan nog loop ik een dag met kruiwagens heen en weer).
16m3 met wat klei gemengd zand (meuk zand) en 8m3 klei hier.. Vervolgens weer een paar m3 terug om uit te vlakken en een laag waarop het folie komt te leggen en dat gecompresseerd. Dat was 3 dagen lang scheppen, want die kleigrond was hard, en bovendien moest ik uit een steeds grotere put komen met die kruiwagen. Een minigraver was handiger geweest, maar die kon niet door de pui (te zwaar).

[ Voor 7% gewijzigd door Tasma op 17-11-2017 12:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

FabianGTI schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 08:30:
Goededag wat een werk, ik betwijfel of je dat ooit rendabel kan maken qua kosten
Zal flink wat jaren duren voordat je quitte draait met stookkosten

Misschien eens kijken naar Fermacell 2E32 vloerplaten
Dan kan je de vloer aan de bovenzijde isoleren

Enne wat voor dak zit erop, hellend of plat dak? ;)
Breekwerk, hooguit 50€ om alles af te voeren.
Isolatie was iets van een 300€ (subsidies eraf)
Zandcement was 150€ (zelf gaan halen met een hoop aanhangwagens) hem leggen heb ik laten door een vriendin haar vader voor maar 100€.

~600€ ex de afgewerkte vloer. Vind ik nog wel meevallen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
uitbreken

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/kuwwpzwrh/DSC_0152_zps82dc8799.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/7qrcdcufx/DSC_0178_zpsa4078f7a.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/5yydih5y5/DSC_0179_zps2818699e.jpg

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
chape timelaps

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/yol9f5k8t/DSC_0246_zps7b86d112.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/us7xj71u5/DSC_0257_zpse9018fb3.jpg

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
FabianGTI schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:02:
[...]

Nog maar eens dan, hoe ga je dat precies aanpakken?
En is het plat of hellend dak, dat maakt nogal een verschil qua isoleren?!
Dat is een plat dak. Dakbedekking moet ook vervangen worden. Maar omdat het dak doorloopt naar de schuur wordt die van binnen geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Mooie klus, maar niet hetzelfde als de vloer eruit halen. Jij hebt de cementdekvloer verwijderd. Ik had het over de gehele vloer. Ik zie bij jou ook iets van 8cm xps tegen 20 hier, en geen vv.

Hier kwam bijvoorbeeld 2 16m3 containers aan puin uit het huis. 70m2 vloer op 8cm dikte plus wat oude stukken muur geeft nogal wat zooi.

Mooi voorbeeld van er bovenop isoleren, dat zeker. Geen betonijzer, geen beton, geen tientallen kuub's aan zand en beton. Als je de hoogte hebt zeker sneller en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Jellabie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:20:
[...]

Breekwerk, hooguit 50€ om alles af te voeren.
Isolatie was iets van een 300€ (subsidies eraf)
Zandcement was 150€ (zelf gaan halen met een hoop aanhangwagens) hem leggen heb ik laten door een vriendin haar vader voor maar 100€.

~600€ ex de afgewerkte vloer. Vind ik nog wel meevallen.
Appels met peren vergelijken, tenzij TS ook vrienden heeft die in dit vakgebied zitten
Daarnaast zijn de Nederlandse prijzen ook een stuk hoger dan de Belgische prijzen

En TS heeft het over beton storten, wel even wat anders dan een cement dekvloer
gasemans schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:40:
[...]

Dat is een plat dak. Dakbedekking moet ook vervangen worden. Maar omdat het dak doorloopt naar de schuur wordt die van binnen geïsoleerd.
Ik zou het platte dak toch echt van buiten gaan isoleren, vooral als de dakbedekking toch vervangen moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Kun je me uitleggen wat het voordeel is dan voor het isoleren aan de buitenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

FabianGTI schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:24:
[...]

Appels met peren vergelijken, tenzij TS ook vrienden heeft die in dit vakgebied zitten
Daarnaast zijn de Nederlandse prijzen ook een stuk hoger dan de Belgische prijzen

En TS heeft het over beton storten, wel even wat anders dan een cement dekvloer

[...]

Ik zou het platte dak toch echt van buiten gaan isoleren, vooral als de dakbedekking toch vervangen moet worden
Het enige wat ik heb laten doen is de chape, al de rest zelf. Je kan vast wel iemand vinden die dat int zwart wil komen doen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
gasemans schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:33:
Kun je me uitleggen wat het voordeel is dan voor het isoleren aan de buitenkant?
Het isoleren van een plat dak aan de binnenzijde zorgt voor aanzienlijk meer kans op vochtschade
En dan krijg je weer te maken met schimmels op de balken/platen
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/113669_20160728_1852161_1.jpg
Nou heeft hier een teun de beun niet eens de folies gebruikt, maar dat even terzijde

Bij een hellend dak kan wel prima aan de binnenzijde geïsoleerd worden :)

Ik had ook het probleem bij de dakkapellen die door de vorige bewoner waren aangebracht, platte dak aan de binnenzijde geïsoleerd, en jawel, vochtschade in de balken
Nou was ik toch alles aan het verbouwen en heb ik nieuwe dakkapellen gemaakt en die erop gezet, met de isolatie aan de buitenzijde

Nou is het uiteraard jou huis en jou project, dus de uiteindelijke keuze is aan jezelf :)
Jellabie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:35:
[...]

Het enige wat ik heb laten doen is de chape, al de rest zelf. Je kan vast wel iemand vinden die dat int zwart wil komen doen.
Ook al kan TS er iemand voor vinden, beton storten is duurder dan een cementdekvloer ;)
Beetje vloer gaat al snel richting de 2000 euro (betonwagen, betonpomp, beton zelf en de manuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Vloer van een berging gaat niet zo hele raar. Ik moet 10m2 storten, 8-10cm dik. Dan kan ik kiezen tussen de hele zooi thuis laten bezorgen, betonmolen huren en een hele zaterdag spenderen aan betondraaien, of gewoon een betonwagen met 1 kuub beton laten komen, met 4 man en een paar kruiwagens die boel in een halfuur in de berging kiepen en klaar. Kant en klaar beton laten brengen is niet eens veel duurder dan zelf doen en scheelt je bakken met tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Laat leveren. Scheelt je zoveel tijd en gedoe met zand, cement en grind. Om nog niet te spreken over het afvoeren van de zakken en het teveel aan zand en grind dat dan weer weg moet.

Vooral als je de huur van de betonmolen, de tijd van het ophalen of kosten van laten brengen, het reinigen daarvan, het gehaast en het krediet bij je vrienden. Voor weinig meer laat je het storten en zijn ze met een half uur weer weg en heb jij je vloer. Kan je de tijd die je bespaard gebruiken om nog wat extra leidingen in die vloer te gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

FabianGTI schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:52:
[...]

Het isoleren van een plat dak aan de binnenzijde zorgt voor aanzienlijk meer kans op vochtschade
En dan krijg je weer te maken met schimmels op de balken/platen
[afbeelding]
Nou heeft hier een teun de beun niet eens de folies gebruikt, maar dat even terzijde

Bij een hellend dak kan wel prima aan de binnenzijde geïsoleerd worden :)

Ik had ook het probleem bij de dakkapellen die door de vorige bewoner waren aangebracht, platte dak aan de binnenzijde geïsoleerd, en jawel, vochtschade in de balken
Nou was ik toch alles aan het verbouwen en heb ik nieuwe dakkapellen gemaakt en die erop gezet, met de isolatie aan de buitenzijde

Nou is het uiteraard jou huis en jou project, dus de uiteindelijke keuze is aan jezelf :)

[...]
toon volledige bericht
Ik heb mijn keuken ook langs binnen gedaan, als je een volledig dampscherm gebruikt en volledig afplakt, alle kieren en naden mag er (in theorie) geen probleem zijn :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Kant en klaar beton laten komen is niet zo een probleem. Wagen kan tot 6 meter van de bijkeuken zonder problemen komen.

Maar ik denk dat ik dat via een klusjesman regel die bij vrienden ook aan het werk is.
Prijs zien we dan wel :)

En tussen de balken isoleren met dampscherm en dergelijken moet toch geen probleem zijn.

Dak van buiten isoleren kan.
Maar het dak loopt door naar de garagebox.
En ik was niet van plan om die te isoleren. (staat letterlijk fietsen en dergelijken in wat rustig tegen wat kou kan)

en om dan dat stuk dak (5*3) ook mee te isoleren is ook weer zo overdreven.

Nu kan dat natuurlijk ook normaal dak worden zonder isolatie en dus een stuk lager maar dat vind ik dan weer erg lelijk vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Jellabie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:38:
[...]

Ik heb mijn keuken ook langs binnen gedaan, als je een volledig dampscherm gebruikt en volledig afplakt, alle kieren en naden mag er (in theorie) geen probleem zijn :)
Alternatief, onze bijkeuken is geisoleerd maar tussen de isolatie en de dakplaat (multiplex) zit 5cm ruimte. Die 5cm is geventileerd naar de garage en buiten. Zodoende kan er geen vocht 'blijven hangen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
5cm geventileerd is zeker haalbaar bij mij.

Tevens even gekeken maar beton inclusief kleine pomp laten komen met 2 kuub beton.
Kosten 900 euro.
mannetje er bij voor ook het stort werk 1150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Tasma schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:46:
[...]

Alternatief, onze bijkeuken is geisoleerd maar tussen de isolatie en de dakplaat (multiplex) zit 5cm ruimte. Die 5cm is geventileerd naar de garage en buiten. Zodoende kan er geen vocht 'blijven hangen'
Dampscherm is vooral dat uw "leefvocht" niet in de isolatie trekt, ademen, koken, etc.

Edit: ik spreek wel over wol, als je pur/pir platen gebruikt is het niet nodig. Alle naden afpurren dan.

[ Voor 11% gewijzigd door Jellabie op 17-11-2017 14:59 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
Jellabie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:58:
[...]

Dampscherm is vooral dat uw "leefvocht" niet in de isolatie trekt, ademen, koken, etc.
Yup die zit er hier ook tussen, tussen de isolatie en het gips wat er weer tegenaanzit. XPS hier, maar alsnog scherm omdat het XPS -tussen- de balken zit en de balken zelf ook vocht kunnen opzuigen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tasma op 17-11-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:04
_JGC_ schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:06:
Vloer van een berging gaat niet zo hele raar. Ik moet 10m2 storten, 8-10cm dik. Dan kan ik kiezen tussen de hele zooi thuis laten bezorgen, betonmolen huren en een hele zaterdag spenderen aan betondraaien, of gewoon een betonwagen met 1 kuub beton laten komen, met 4 man en een paar kruiwagens die boel in een halfuur in de berging kiepen en klaar. Kant en klaar beton laten brengen is niet eens veel duurder dan zelf doen en scheelt je bakken met tijd.
Hier ook een kuub gestort. Met de vrachtwagen laten komen, kan - mits tijdig aangekondigd - altijd wel ergens een keer in een grote levering worden meegenomen en hoeft op die manier niet enorm in de papieren te lopen. Vervolgens met 2 man kruien en het is ook zomaar weer klaar.
Pagina: 1