Snavel schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 21:48:
[...]
Die meetmethode is er wel maar blijft alsnog erg lastig zonder kennis van zaken.. Tevens zijn zulke berekeningen erg theoretisch
Voor de Rc waarden zou je een warmtecamera kunnen gebruiken om de temperaturen (en warmtelekken) te meten van de vloer (en aangrenzende ruimten), dit moet dan overeenkomen met met de berekende waarden. De meeste mensen beschikken helaas niet over een warmtecamera.. Met een visuele controle kun je wel een schatting maken: hoe is de isolatie aangebracht, grote naden? veel gaten of veel gebruik van pur? etc. Als het netjes aangebracht is zul je dicht bij de Rd waarde komen, is het slecht aangebracht kan er (veel) verlies optreden. Helaas staat of valt de werking van isolatie met hoe het aangebracht is.
klopt ... en inderdaad beschik niet over een warmte camera .. maar goed, dat valt op te lossen met een tweaker/werkspot(ter) die me daar meer inzicht in kan geven daar wil ik best een vergoeding voor geven..
Maar theoretisch heb je niet veel aan, dat neigt naar "tonzon beveelt tonzon aan" zooi
Daarnaast moet je accepteren dat er relatief veel zaken zijn waarbij je af moet dingen op je isolatie.. bv in mijn eigen geval.. meerdere funderings muren (3 compartimenten) riolering/gas/elektra/cai/kpn aansluitingen. en verstevegingbalken voor de kwaaitaal vloer
Praktisch gezien.
Nu zou ik bv met alufolie rollen + tempex (15 cm voorkeur wegens latere wens van vloerverwarming) aan de slag kunnen .. waarbij ik de tempex in inspecteerbare delen kan aanbrengen .. (bv naden met alutape..

)
Maar nadeel van tempex is dat ik een over een lengte van 4,5m de bolling heb en ik ga geen tempex in de bolling doen .. en ik kan wel bussen "pur" kopen en hier en daar de bolling weer halveren of zelfs in 4en delen .. (hoop extra werk omdat ik dat weer "vlak" moet maken voor de tempex ..) .. om de natuurlijke lucht convectie te verkleinen ..
Een kwaaitaal is 2 balken met een boog er tussen en van begin balk "boog" tot eind 2de balk = 40cm breed
en de hoogte(van de balk) is 20cm .. (ongeveer) waar de boog in het midden ongeveer maar 4cm is .. dus het verschil van zeg 15
Als men dit topic gevolgd hebt, is het overduidelijk dat de onderzijde van je vloer isoleren in de kruipruimte nut heeft.. te starten met dampdichte folie.
Wat minder duidelijk is hoe zet je dus een calibratie / meetpunt oftewel "test" neer waarbij je voor/na situatie kan meten.. ook waar heeft de isolatie "nut" immers vloerverwarming leg je ook niet onder locaties waar je niet loopt of zit en waar dus "kasten" staan.
Ik vind het wel geloofwaardig, dat vochtwerend/isolerend materiaal voor resultaten zorgt (duh) ..
Ik vind en denk dus dat je beter goed kan investeren en zeker 2 tot 3x moet "meten" in dit geval welk materiaal en hoe ga je het aanpakken..
even een gedachte
als ik nu ijzerdraad zou spannen, en een combo maak van 5cm tempex + steenwol (glaswol zie ik niet zitten in die ruimte) .. hoe nadelig is het ingedrukte steenwol versus .. het "losse" ..?
Ik kan natuurlijk ook gewoon "stroken" steenwol gebruiken om de bolling op te vangen ..
Overgens het ijzerdraad is puur bedoelt als fixeer middel .. (scheelt boren/gaten maken in de kwaaitaal vloer .. de 5cm piepschuim heeft in deze 2 voordelen .. 1 het weert beter water af dan de steen(of glas)wol ..
en je hebt een betere ruimte om te vullen ..