dank,_JGC_ schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:34:
[...]
EPC is een getal dat berekend wordt op basis van de isolatiewaarde van een woning. Rendement van verwarming, warmteterugwinning, eigen opwek en een aansluiting op een "duurzaam" warmtenet worden ook in die berekening meegenomen.
Energielabel wordt bepaald op basis van hoeveel energie er per m2 nodig is. Dit wordt uiteraard ook op bovenstaande manier berekend. Eigenlijk kan je zeggen dat een energielabel gewoon een lettertje bij de EPC is.
Verder zijn het berekeningen op basis van documentatie. Praktijk wijst uit dat de cijfertjes uit de documentatie nooit overeenkomen met de praktijk. Niet bij die CW5 ketel die op papier zuiniger is dan een CW3 ketel en ook niet bij die isolatie die in de praktijk toch niet goed is aangebracht.
In mijn voorbeelden ging het om huurhuizen: van die huizen waar je jaren voor op de wachtlijst staat. Als zo'n huis een beetje in de buurt van je wensen komt accepteer je zoiets gewoon. In het geval van zonnepanelen of stadswarmte wordt dan vooral de voordelen daarvan aangeprezen, de nadelen hoor je niemand over.
Het huis met zonnepanelen uit mijn voorbeeld is een WMO woning met slaapkamer en badkamer op de begane grond. Afgelopen weekend heb ik laminaat in woonkamer en slaapkamer gelegd, toen ik bij de schuifdeur aan het leggen was voelde ik tocht uit de holle wand waar de schuifdeur in schuift. Zoiets zou niet moeten kunnen bij een tussenwand tussen 2 verwarmde vertrekken.
dat tocht kan dat merk je zelf op
Tja vanalles